Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Sirius - Umeå 7/8 kl 16

Tidig seriefinal och en extremt viktig match inför fortsättningen. Poäng är nog ett måste om drömmen om serieseger ska leva vidare.

Blomman är avstängd efter tredje varningen igår.
Vi brukar vara bra efter plattmatcher och mot hyfsat motstånd. Lika plågsamt som vanligt antagligen.

Tidig seriefinal och en extremt viktig match inför fortsättningen. Poäng är nog ett måste om drömmen om serieseger ska leva vidare.

Vinner vi på söndag leder vi serien på målskillnad. Går alla resultat åt h-e ligger vi sexa efter den här omgången.
Fan vad mycket snack det var inför säsongens kanske viktigaste match.. Jag är både tokpäpp och toknervös. Den stora frågan är väl dock om det blir Kir i parken eller öl på Alex?
Ska bli skitkul, löjligt nervöst och fantastiskt viktigt. Fy fan. Alla till Studan! Allt under 1300 pers är värdelöst. Nu finns det iofs en viss regnrisk, men det ska bli lagom varmt iaf.
Vafan! Vem har pajat vädret?! Ja, ja. Då blir det väl Alex ivf.
Ser ut som inneAlex!
Klart att vi tajmar seriefinalen med värsta monsunregnet. Ses om en sväng.
Helt missnöjd går ju inte att vara när man vänder på 0-2, men samtidigt så skapar vi ju tillräckligt med chanser för att vinna matchen flera gånger om. Umeå såg inte ut som en seriesegrare i mina ögon. Visst, de var farliga i sina omställningar, och Danny Persson var obehagligt jobbig (men han skulle haft både frispark mot sig och kort när han armbågade Calle Caviar på näsan innan Ume gjorde 0-2). Men de var alldeles för oorganiserade bakåt, ett topplag ska inte släppa till 7-8 så-gott-som-mål-målchanser i en seriefinal, det hade kunnat bli ett riktigt ras för Ume om våra anfallare hade haft siktet inställt. Hoppas att de fortsätter så, isåfall har vi nog rätt bra chans att ta dem i slutänden.
Visst kunde vi vunnit, men vad händer vid våra baklängesmål egentligen? Såg mest ut som taskig kommunikation och lite hederligt korpenfummel.

Det viktiga var väl att vi inte torskade; jag tror att Sirius kommer göra en bra höst. Mycket bättre än våra konkurrenter.

Blir fint.
Umeå hade Danny Persson idag. Det var väl allt. Blev riktigt imponerad av Sirius första 30, jäklar vad med målchanser som skapades. Sen kan vi uppenbarligen inte göra mål på Studan. Och Sunday, ja... Grymt mål, och han gör vissa saker fantastiskt bra, men han är ju rätt ojämn alltså. Grymt skönt att hämta ikapp 0-2 underläget, men med tanke på hur spelet såg ut och målchanserna var fördelade är det samtidigt fruktansvärt surt att inte vinna.
Det var länge sen jag såg Sirius spela så här bra. Vilket i viss mån oroar mig. För vinner vi inte matcher när vi skapar så här mycket chanser och är så spelmässigt överlägsna så har jag svårt att se hur vi ska vinna matcher i den omfattning vi behöver. Offensivt är det naturligtvis ok. Vi spelar ut serieledarna stora delar av matchen med ett varierat offensivt spel och gör två mål. Med ett i närheten av godkänt försvarsspel hade det naturligtvis räckt. Men av försvaret fanns det uppenbarligen mycket mer att önska. Hade för mycket pelare i vägen för att ha möjlighet att ge en rättvisande analys av något av baklängesmålen, men spontant så såg det ändå alldeles för billigt ut. Spar mig tills rörliga bilder finns tillgängliga innan jag säger mer än så. Och med den överlägsenhet i såväl bollinnehav som målchanser så ska vi inte släppa till två mål hemma mot något lag i den här serien.

Umeå imponerade inte och det i sig imponerar på mig. I sådana här matcher är det oerhört viktigt att få med sig poäng även om spelet inte funkar. Och deras effektivitet i avsluten går ju knappast att klaga på. Jag vet inte hur de sett ut spelmässigt under säsongen, men jag är rädd för att de kommer igen och börjar plocka mer poäng igen. För vår del är det solklart att totalt en poäng totalt i hemmamatcherna mot Umeå, Väsby och Vasa kan stå oss dyrt när säsongen summeras. Nu krävs det att vi är på tårna, fortsätter spela bra och framför allt totalförbjuda billiga baklängesmål. Allt annat än vinst borta mot HTFF är otänkbart. Det är också otänkbart med allt annat än en vinst hemma mot Dalkurd. Forward hemma kommer sannolikt bli en nagelbitare med tanke på deras benägenhet att kryssa. Men i bortamatcherna mot Vasa och Väsby är allting sämre än ett kryss otänkbart. Resten av matcherna måste vara trepoängare. Lätt? Inte det minsta. Möjligt? Absolut. Men det krävs 100% fokus och en rejäl dos flyt.
Bilder kan man se på UNT24 nu. Inte så mycket att säga om målen, första är det väl Calle som skulle hållit koll på Danny, på andra är det allmänt rörigt och det är väl flera som får dela på ansvaret. Men samtidigt, igår tyckte jag vi förvarade oss bra. Några chanser släpper man alltid till, det tråkiga är bara att Umeå gjorde mål på de få de fick.

Däremot, med alla livsfarliga indianare hade det kunnat uppstå betydligt fler Umechanser. Man får inte passa en motståndare på egen planhalva när man är oattackerad, det är alldeles för mycket av den varan i år.
Hur såg Moggia ut när han kom in då?
Jag tyckte nästan lite synd om G-M. Han kom in och sprang och sökte yta på mitten och gjorde sig fri, men i ett läge där normalanfallet var Kim till Fernberg till "nån där framme". Han hade en grej som höll på att kosta ett riktigt farligt umeåläge, men han fick en billig frispark. Men annars säker de få gångerna han rörde bollen. Dock känns det rätt orättvist att bedöma honom på en dryg kvarts spel efter en träning och i ett skede av matchen där Sirius spelar dansband.
Den där Danny brukar jävlas med oss. 1-0 känns snopet, visst är markeringen kanske inte den bästa, men att nicken seglar över Bylle är ju bara för retligt. Hade han varit några centimeter längre så hade han nog kunnat varit på den i stället. Ett långt inkast ligger till grund för 2-0-målet. Ett jäkligt vasst anfallsvapen numera som man ALDRIG ser Sirius utnyttja... Hönsgården i målområdet vid 2-0 tar för övrigt emot att se. Bollen ska bara bort, bort, bort. I stället står halva laget och sover, väntar på att någon annan ska rensa undan. Riktigt låg klass på det.

Tur att inte Sunday såldes till typ Husqvarna i sommar då. I så fall hade uppförsbacken varit jäkligt tung för oss nu. Reduceringen är smaskig och kvitteringen är väl mer ett självmål, men mål som mål. Att han sedan missar ett så gott som öppet mål är väl inte första gången, tyvärr...
Nja vi utnyttjade ju ett långt inkast mot Akropolis. Eller tja långt...det kom ju in till målet men ah de kanske var normallångt med tanke på omständigheterna.
Världens godaste pizza och världens minsta plan.
SÃ¥ bra var inte pizzan.
Skitbra pizza faktiskt. Kan komma på få ställen med bättre banan/curry/ananas-pizza.