← Sirius Bandy
Elitserien 11/12
John
· 2011-08-28 08:29
· 51664 visningar
En tråd för det mesta.
Kollade spelprogrammet och hittade massa hemmamatcher på lördagar vilket jag tycker är helt förträffligt. Tipslördag är död så det bör inte dra bort folk från studan dessutom hinner folk gå på stan innan och ha normal lördagsaktivitet efter. Strålande.
#1 ·
John
· 2011-08-28 08:41
10-28 Fre Sirius Bandy vs. Gais Bandy
11-02 Ons Västerås SK vs. Sirius Bandy
11-04 Fre Kalix Bandy vs. Sirius Bandy
11-09 Ons Sirius Bandy vs. Edsbyns IF
11-12 Lör Sirius Bandy vs. Broberg/Söderhamn
11-16 Ons Vetlanda BK vs. Sirius Bandy
11-19 Lör Sirius Bandy vs. Bollnäs GIF
11-27 Sön Tillberga Bandy vs. Sirius Bandy
11-30 Ons Sandvikens AIK vs. Sirius Bandy
12-03 Lör Sirius Bandy vs. IFK Kungälv
12-14 Ons IFK Vänersborg vs. Sirius Bandy
12-16 Fre Sirius Bandy vs. Villa Lidköping
12-26 MÃ¥n Hammarby IF vs. Sirius Bandy
12-30 fre Sirius Bandy vs. IFK Vänersborg
01-03 Tis Villa Lidköping vs. Sirius Bandy
01-06 Fre Sirius Bandy vs. Hammarby IF
01-11 Ons IFK Kungälv vs. Sirius Bandy
01-14 Lör Sirius Bandy vs. Sandvikens AIK
01-18 Ons Sirius Bandy vs. Tillberga Bandy
01-20 Fre Bollnäs GIF vs. Sirius Bandy
01-24 Tis Sirius Bandy vs. Vetlanda BK
02-08 Ons Edsbyns IF vs. Sirius Bandy
02-11 Lör Sirius Bandy vs. Kalix Bandy
02-15 Ons Broberg/Söderhamn vs. Sirius Bandy
02-18 Lör Sirius Bandy vs. Västerås SK
02-22 Ons Gais Bandy vs. Sirius Bandy
Lör 6 st
Fre 4
Ons 2
Tis 1
Bollnäs borta en fredag. Då var det bokat.
#2 ·
RRR
· 2011-08-28 17:41
Det är egentligen en ganska bra start på matchserien. De 13 första matcherna bör ju vinnas
Oh, du godtrogne yngling... Verkligeheten kommer att väcka dig brutalt!
#4 ·
Joint
· 2011-08-29 15:55
Söndag 13.15, vart tog du vägen?
AVGÃ… OCH GE MIG EN GUBBKEPS!
#5 ·
Sutra
· 2011-09-01 15:55
Förb.. Det är när spelprogrammen diskuteras som jag kan fundera över det kloka i att vara i Istanbul...
Sirius Hej!
Noterar att Hammarby fick tokstryk av Jenisej i Relita i går, 2-8. Nu hade väl ryssarna fullt lag mot Bajen men ändå, vi saknade ju också spelare när vi vann mot dem.
#7 ·
johann
· 2011-09-14 10:08
allt annat än sm-guld i år är fan ett skämt *skämt*
#8 ·
Tifo
· 2011-09-14 15:44
Jag tror iofs att Jenisej förlorar mer på att ha landslagsspelare borta än vad vi gör. Men det är ändå klart intressanta och lovande resultat!
TV-matcher säsongen 2011/2012:
Tisdag 25 oktober 19.00, Villa Lidköping - Sandviken (TV4 Sport)
Tisdag 1 november 19.00, Västerås - Sirius (TV4 Sport)
Tisdag 8 november 19.00, Hammarby - Sandviken (TV4 Sport)
Tisdag 15 november 19.00, Broberg/Söderhamn - Vänersborg (TV4 Sport)
Tisdag 22 november 19.00, Vetlanda - Villa Lidköping (TV4 Sport)
Tisdag 29 november 19.00, Villa Lidköping - Bollnäs (TV4 Sport)
Tisdag 6 december 19.00, Bollnäs – Hammarby (TV4 Sport)
Tisdag 13 december 19.00, Broberg/Söderhamn - Kalix (TV4 Sport)
Måndag 26 december (Annandan) 14.00, GAIS – Kungälv (TV4)
Tisdag 3 januari 19.00, Västerås – Bollnäs (TV4 Sport)
Fredag 6 januari (Trettondan) 14.00, Tillberga – Västerås (TV4)
Tisdag 10 januari 19.00, Kungälv – Sirius (TV4 Sport)
Tisdag 17 januari 19.00, Vänersborg – Bollnäs (TV4 Sport)
Tisdag 24 januari 19.00, Hammarby - Edsbyn (TV4 Sport)
Lördag 11 februari 15.00, Hammarby - GAIS (TV4)
Tisdag 14 februari 19.00, Edsbyn – Villa Lidköping (TV4 Sport)
Tisdag 21 februari 19.00, sista omgången, match hålls öppen (TV4 Sport)
#10 ·
John
· 2011-09-20 09:11
Då har man nått att göra på tisdagar. Bra med en bandydag på tv i veckan.
Orkar inte räkna vilka som fått flest matcher men jag gissar på hall-lag.
Villa, Bollnäs och Hammarby har 4 var. Vetlanda, Kalix och Tillberga får bara 1 var. Vi har 2.
#12 ·
haze
· 2011-09-20 09:30
Ser riktigt trevligt ut med TV-bandy nästan varje vecka och helt ok spridning bland lagen också. Tummen upp för fyran.
[link]http://www.bandysverige.se/article/12346820/17-tv-matcher-klara[/link]
Invasion till gurkburken den 1/11 med andra ord.
#14 ·
RRR
· 2011-09-20 17:47
Saknar bortamatchen mot Kalix, men dit ska vi ju ändå :-)
Klart tröttsamt.
http://www.unt.se/sport/varlden/nya-landskamper-stor-bandypremiaren-1475760.aspx
Sirius ska visst lira en match i Relita nästa söndag, nån som vet vilka de ska möta? Den börjar visst kl 15:00.
#17 ·
johann
· 2011-09-30 11:49
VSK?ELLER HUR?PLUPP M.FL?
Jag gillar den nya Johann som växer fram
Kaveh undrade om Alexander fick ha vår logga i sin annons i matchprogrammet. Jag sa Ja. Så nu vet ni det.
-Jag håller på med matchprogrammet. Vi har fått med Alexander på ett hörn.
-Mayborn?
-Öh, nej, restaurangen.
-Aha.
#20 ·
johann
· 2011-10-19 09:36
ska inte du skriva nån krönika rå?
Nu har jag gjort det två år i rad. Vill inte framstå som nån slags talesperson för Västra. Nån annan får väldigt gärna slå ihop lite tjatter, de brukar höra av sig ca 4 timmar innan tryckning så börja gärna nu.
#22 ·
johann
· 2011-10-19 09:46
vafan är ju svinkul om du gör det varje år tills du dör, så kan västra släppa en minnesbok med dina samlade texter!
Satan va gay det vore!
De hörde av sig. Jag skrev. De uttryckte stor sorg över att dissteffe bangade så att de var tvugna att ringa nån second rate lowlife.
#25 ·
johann
· 2011-10-19 11:31
har så sjukt många omslagsidéer till minnesboken
#26 ·
Joint
· 2011-10-25 17:56
"Fest" på TV4 Sport just nu. Mycket folk där inne, men rätt avslaget på läktarna. Villa och SAIK ser rätt vassa ut dock. Kul med TV-bandy!
Just fan jag skulle ju införskaffa tv4 sport.
Sådär nu var det införskaffat. Kan nog se halva andra halvlek om jag har tur. Det går fort nu för tiden.
#29 ·
Joint
· 2011-10-25 18:18
Najs. :) Fort gick det även för Sandviken, 4-1... Inte utan att man vill ha Bella i Sirius för övrigt, grym!
#30 ·
haze
· 2011-10-25 18:34
Tv4 envisas med fjanterierna att intervjua spelare under matchen. Undra vad Mayborn tänker kläcka ur sig om han får chansen?
Bella grym som sagt även om Vila uppvisar traditionsenliga tveksamheter i försvarsspelet.
#31 ·
Sakul
· 2011-10-25 18:39
Nä men nej. Sorgligt dålig TV, och heldöd hall. Får räcka där, orkar inte mer.
Sådär hela andra kan man se. Teknikens under slutar aldrig att förvåna.
#33 ·
Joint
· 2011-10-25 18:50
Det är hallhelvetets fel..... Fosshaug förklarar bra, Kristiansson saknar inlevelse och spelförståelse. Inte direkt Chris-HEJ-klass på duon. Men kameramännen hänger med. Matchintervjuer känns innebandy, men vafan, åker målskytten och vilar efter målet så är det ju inte så störande. Känns inte så givande dock. Klart att det är "skönt" och "viktigt", vad mer finns att säga om målen... Nästan hellre att man vill höra en provocerande pajasgubbe i glaögon få en syl i vädret i stället. :D
#34 ·
Mackan
· 2011-10-25 19:08
Jag tycker det är skitbra, jag får se på bandy på tv. Det räcker för mig
Haha Berglund är kung i ståplats legue får inte säga ett ord.
#36 ·
haze
· 2011-10-26 16:43
Berglund regerar.
Skön passning till Maya också - prestera!
#37 ·
Joint
· 2011-10-29 15:25
Kungälv hemmaslog i dag de inlagda gurkorna. Det vore ju självaste fan om inte vi slår dem på tisdag.
Jämnaste upplagan av Elitserien på länge dock.
verkar ju bli en läskigt jämn serie i år som första omgången i alla fall startat. Gäller att värna om varenda pinne i varje match och blåställen på när inte skönspelet fungerar.
#39 ·
Joint
· 2011-10-30 12:53
Sol och 10+ grader var det i Göteborg i går. Men mål. Deras inställning till det hela är beundransvärd:
"- Ja, vi håller trycket hela matchen och med tanke på förutsättningarna med värmen och den mjuka isen så gör vi det jättebra. Vi varierar spelet, med både lyft, spel efter isen och mycket rakt spel, fyller tränare Österberg i."
"- Vi kunde ha gjort två tre mål till på slutet om isen varit bra. Men vi vann och gjorde det riktigt bra, säger Mikael Lindberg."
Jag törs då inte annat än att hålla på Byn och (tvi, tvi, tvi) Sandviken ikväll. Och Kalix har redan 1-0 på Pelleberga, svårt att säga om det är bra eller dåligt.
#41 ·
Nyllet
· 2011-11-02 18:47
För närvarande önskar jag att alla möjliga Västeråslag torskar och det stort!
#42 ·
haze
· 2011-11-02 19:31
Kalix går som tåget i hemmapremiären, 3-0 i ht. Kanske inte så bra på kort sikt med tanke på fredagsmatchen men å andra sidan är det svårt att vara ledsen när Tillberga ligger under.
Sjuka resultat igen. Det enda lilla glädjeämnet är väl att det enda lag som börjat sämre än oss är Tillberga.
Endast 3 straffar till SAIK känns ju snålt så här på avstånd.
#45 ·
Nyllet
· 2011-11-02 20:43
Huva, jämn serie. Hoppas Kalixspelarna är sega i benen på fredag för självförtroende lär de fått efter kvällens match.
Galna resultat. Alla spelar jämt utom vi. Man får hoppas på en underhållande kvalserie helt enkelt.
Nu är du optimistisk... Ska vi inte dit först??? Känns som en klar jinxning!!!!
#48 ·
Joint
· 2011-11-03 14:03
Okval?
otroligt tufft för SAIK http://iof1.idrottonline.se/SvenskaBandyforbundet/Bandynyheter/Senastenytt/ChristofferEdlundssasongover/
#50 ·
RRR
· 2011-11-06 10:00
och inte har de fått klartecken med ekonomin från Sv Bandyförbundet, huvva, hur ska det gå
skämta
#51 ·
haze
· 2011-11-07 21:08
Villa gör som Sirius. Stortorskar i gurkburken och kryssar hemma mot GAIS. Denna elitserie blir inget för nervsvaga individer.
#52 ·
johann
· 2011-11-09 14:43
http://www.unt.se/sport/varlden/bandystjarnan-knaskadad-1526630.aspx
2 down...
Bra av kalix vill verkligen ha ur vänersborg
Jag vill verkligen har ur några andra än blåsvart.....
Hallag går bort så ut med väners bara.
#56 ·
Joint
· 2011-11-13 14:01
Kalix bara kör och kör och kör! Kanske är på väg mot fjärde raka nu. Galet!
nej nu har Kungälv vänt matchen än så länge, men känns som en skittuff serie där alla verkar slå alla, utom Sirius som bara knaprat ihop två oavgjorda och noll vinster på fem matcher, blir en tuff säsong detta!
#58 ·
Joint
· 2011-11-13 15:27
Fokus på i första hand nytt kontrakt...
#59 ·
Nyllet
· 2011-11-13 15:54
Sirius har startat denna säsong sämre än den förra och då har vi redan mött två tilltänkta bottenlag. Förra säsongen hade Sirius ett extremt svårt startschema med SAIK (h), Bollnäs (b), Broberg (b) och Bajen (h). Sedan kom en vinst borta mot Väners. Med tanke på hur säsongen startat är jag överlycklig om de klarar sig kvar. Att åka ur elitserien denna säsong är snudd på katastrof.
#60 ·
Joint
· 2011-11-13 16:19
Obehagligt om nu också Tillis går och norpar poäng av Bollnäs. Står 1-1 där. Vi möter VBK på onsdag, knappast oöverkomligt.
#61 ·
Nyllet
· 2011-11-13 17:35
Jaha, då tog Tillis sin första 2-poängare och detta mot giffarna. 200 pers gladde sig säkert över Tillis vinst. De övriga 43 var säkert Flames. Äckligt jämn serie där varje poäng kan vara guld värd. Usch, så satans nervöst det blir varje gång man ska följa Sirius matcher.
#62 ·
Joint
· 2011-11-13 17:40
Sjukt! Vidrigt!
#63 ·
haze
· 2011-11-13 18:50
Ett stort underhållningsvärde blir det ju alltid när Bollnäsfansen ska förklara en förlust. Synd bara att den kommer mot Tillberga.
yes känns som en katastrofstart för Sirius utan vinst på fem matcher där man ändå mött två nykomlingar och sen haft tre hemmamatcher. Minns säsongen 2009/10 var det väl när man tog minns inte hur många raka hemmavinster. Det räcker tyvärr inte med hederliga uddamålsförluster eller oavgjorda matcher. Nu är tyvärr vinst det enda som räknas mot Vetlanda borta, sen är väl SAIK borta nästa match vill jag minnas. 2p på 7 matcher, ja då är det nog bara att försöka undvika nedflyttning. Tycker det är hemskt svag start med hänsyn till förutsättningarna med träningshallen, fler spelare som kunnat spela sig in mera i laget som Putte o Spjuth samt Lillhydas, samt bredare trupp i år. Förstår ingenting. Tyvärr är det väl så att man kikat (alltför) mycket på ekonomin och då glider man ner år efter år och tyvärr ser jag ingen utveckling i det blåsvarta spelet. Trenden är bara ner de senaste två säsongerna tyvärr. Fördelen igår var väl ändå fem mål och sen nya målskyttar som Eskhult o Broberg, men Mickel måste få sitt krut torrt. Det räcker tyvärr inte för Sirius att han gör bara tre mål på fem matcher, varav TVÅ är straffar (och en missad). Känns som en obehaglig säsong, vilket jag inte kunde drömma om innan serien började.
Vad har du för alias på unt.se med känsla?
Anders Andersson?
#67 ·
haze
· 2011-11-14 09:10
Att man håller koll på ekonomin ska vi vara väldigt tacksamma för. Var ju inte allt för många år sedan konkurshotet hängde över Sirius. Att trenden bara är neråt de senaste två säsongerna köper jag inte. Att sätta den osannolika säsongen 08/09 som riktmärkte blir snett då vi den säsongen var rejält underskattade av motståndarna och den fördelen har inte funnits de senaste säsongerna. Det spel vi fick se av Blåsvart i våras kan väl ingen vara besviken på? Svårt att se två kvartsfinaler som som nedåtgående trend jämfört med en semi när man innan semin hade 15 säsonger som lindansarlag med stort minustecken i ekonomin..
Visst, serien har inte börjat som man önskat sig men det syns ju ingen direkt oro bland spelarna/ledarna och det är lite tidigt att börja spekulera kring det nedersta tabellstrecket.
Tycker inte med känsla är helt fel ute med sin analys.
#69 ·
Sutra
· 2011-11-14 13:30
Om vi ser en vändning nu är det väldigt mycket säsong kvar att klättra på. Glöm inte bort det. Vetlanda blir en viktig värdemätare; kämpa Västra, kämpa Sirius!
#70 ·
Joint
· 2011-11-14 15:00
Även om 'med känsla' kommenterar på UNT under alias dubbel-Anders så tycker jag inte att han verkar vara av Siriushatisk karaktär - tvärtom - så jag tycker att han är välkommen här. Klart man är besviken och till viss del oroad.
Det där med ekonomin vill jag dock försvara klubben. Bara för att typ halva bandy-Sverige skiter i ekonomin och att elitlicensen är ett lika stort ekonomiskt skämt som typ Grekland så behöver man inte sträva efter att bli en av de klubbar som missköter sin ekonomi och lever på konstgjord andning. Däremot kan jag ju störa mig lite på att vi tackat nej till en spelare som PN - där det enligt uppgift fanns externa sponsorer som var villiga att pröjsa hans lön. Även om jag i och för sig är lite kluven i frågan, så är det en av världens bästa bandyspelare hur man än vrider på det, och det skulle rentav kunnat sätta Sirius i en final, bara sådär.
Håller med haze också om att man inte riktigt kan lägga ribban från succésäsongen, som i alla fall jag väljer att kalla den. Minnet är förvånansvärt kort hos folk. Jag menar, det var ju inte så längesen som vi faktiskt var ett jojolag och man minns ju Tillis-matchen för ett par år sedan. Men med dagens förutsättningar är det ju självklart att vi ska vara bättre än vad säsongsinledningen visat. Elitserien tycks vara galet jämn i år, men ett missat slutspel skulle åtminstone jag se som lite av en flopp. Och visst kan det bli dramatik om de lägre strecken, det är jag redan nu mentalt inställd på. Serien är så pass jämn att vad fan som helst kan hända.
Angående det blå-svarta spelet så är det ju rätt synligt att det inte är i den högsta växeln. I vissa fall känns det som vi blir lite lästa, vilket jag trodde Kungälv skulle bli i år men det verkar de ha klarat rätt så bra ifrån att bli så här långt. För övrigt höga krav på Mickel, som det ska vara, men man kan ju ställa lite högre krav på en spelare som Mayborn också inte minst. Situationen nu är ju lite ovan också, även fast de flesta har varit med om liknande och vänt läget förr, så är det väl ganska så glasklart att självförtroendet inte är på topp hos alla. När självförtroendet stiger kommer också det blå-svarta spelet att stiga, hoppas jag.
Jag är varken besviken eller oroad.
Min mening va ju inte att diskutera om nån ska få skriva eller inte utan jag va helt enkelt nyfiken på om det fanns nåt samband mellan med känsla och tomtarna på unt.
Svårt att veta hur man ska förhålla sig till den här seriestarten. Att få panik är ju sällan fruktbart, men samtidigt känns det som att många är nästan lite jinxigt lugna och obekymrade. Faktum är ju att vi har börjat jättedåligt, vi ligger under alla streck, och Elitserien verkar snuskigt jämn. Jag vill väldigt gärna se den första tvåpoängaren mycket snart och att vi kravlar oss över det där förhatliga nedre strecket. Hoppas på Brukarneffekten nu när jag kommer hem i veckan.
#73 ·
Joint
· 2011-11-14 17:05
Jag är varken besviken eller oroad.
Så du är inte besviken med ynka två pinnar på fem matcher, varav två av dessa mot nykomlingar? :P
Låga krav, höga ambitioner... :D
Ähh nu får jinxmästaren lugna ner sej. Jinxigt att inte kravalla över att va haft en tafflig inledning? Nån måtta får det allt vara. Men såna regler är ju säsongen totalkörd redan med tanke på att alla reaktioner är jinxiga.
#75 ·
haze
· 2011-11-14 17:08
Finns ju ett lag till med en minst sagt skrynklig start – Villa. 2-2 matchen mot GAIS ledde till ett 50-tal kommentarer i deras lokalblaska där tränare Holopainen och ett par av spelarna får duktigt med ovett.
Spännande med Villa – Byn i kväll. Nästan så man håller en tumme för Byn så det blir lite fler uppfriskande kommentarer från Villafansen.
Att vara lugn och obekymrad ingår nog inte i en Siriussupporters arbetsbeskrivning – möjligen framemot 2027.
Det är min förtjänst - jag jinxade bort Villa genom att tippa dem som seriesegrare!
Jag vill naturligtvis inte att vi ska börja klaga, gnälla, kräva Berglunds avgång och bli UNT-tomtar allihopa. Men lite ångest är väl det minsta man kan begära? Det är f.ö. en helt jinxsäkrad reaktion.
#77 ·
Nyllet
· 2011-11-14 18:25
Och bryr inte om mig, jag lider av domedagsprofetsyndromet, ett mindre trevligt arv från min ängsliga mor. "If anything can go wrong, it will" (http://www.murphys-laws.com/). Hur som helst, bara Sirius vinner en match så är nojan borta, åtminstone för en match (hehe).
Brukarn >> Ja men då känns det ju lite bättre. Ångest har man ju 24/7.
#79 ·
Joint
· 2011-11-14 19:20
Men nu har Villa vaknat bara för det... Men man anställde ju en till tränare inför matchen också! :)
#80 ·
Joint
· 2011-11-14 20:14
Hej jumboplatsen! Åt helvete med allt!
Ja jävlar vilken KO Edsbyn gick på där. Sådär nu kan det bara bli bättre!
#82 ·
Mackan
· 2011-11-14 20:50
Ja nu borde dom kunna spela utan press iallafall :D
#83 ·
Sutra
· 2011-11-14 20:52
Berglund sitter i sin fästning och skrockar förtjust. Allt går enligt ritningarna i hans djävulska plan som skall leda oss till toppen. Svikta ej i tron.
Oj här verkar man inte få kunna skriva hur man känner. Det är ju fint att vissa varken känner besvikelse eller oro, men visst finns väl ändå "neutralt sätt" en stor anledning till att känna av både besvikelse med att ligga sist i serien och oro för detsamma när det väntar svåra matcher även fortsatt. I år har ju ändå blåsvart haft samma träningsmöjligheter som flera andra lag som SAIK, VSK, Villa och Edsbyn för att ta några hallag och gjorde även bra resultat i cuperna, så visst fanns väl anledning att känna tillförsikt inför denna säsongen. Tyvärr känns det som att försvaret är lite för tunt (utan Pirre? o nu även utan Kyller) samt att vissa offensiva krafter underpresterat hittills. Hoppas iaf att fem mål framåt (även om det kändes som en förlust mot Broberg) kan ge lite självförtroende. Men Vetlanda borta brukar inte vara Sirius favoritmatcher, har för mig att vi har riktigt dålig historik där? Sen är det väl SAIK matchen efter. Känns nog som två poäng iaf på dessa två matcher är nödvändiga nu när även Villa fick rejäl islossning igår. Tillberga och GAIS borde vi väl iaf ha efter oss och även Vänersborg tycker jag. Kungälv och Sirius var ju redan ifjol på ungefär samma nivå precis som Vetlanda. Just nu känns det nog som 9-10 plats vore en framgång även om jag tror de flesta innerst inne känner det väldigt tungt om det inte blir slutspel. Förra året hade blåsvart också en mycket tung säsongsstart efter vinsten mot SAIK, men då mötte man ändå betydligt bättre lag än vad man gjort hittills i år. Känns som att i år kan det gå hursomhelst i serien. Kalix, vem hade tippat dem på topp 4 efter 5 matcher? VSK nitton (19) mål hemma mot blåsvart o Sirius. Toppen blir ju också tuffare nu när SAIK tvingas spela utan Edlund flera månader men man har så kanonstarkt lag ändå så man kan nog växa med uppgiften. Edsbyn såg lite tunna ut redan mot Sirius (där Sirius nog borde vunnit), så förlusten mot Villa var inte oväntad, däremot siffrorna. Alla hoppas vi förstås på en framgångsrik blåsvart säsong!
#85 ·
haze
· 2011-11-15 10:26
Man får självklart skriva vad man tycker men lika självklart är att vi tycker lite olika ibland. Skulle bll ett rätt trist forum annars.
Håller helt med om att det fanns högre förväntningar på säsongsstarten främst med tanke på Relitahallen och oron finns absolut där men rätt så hanterbar ännu så länge för min del.
Funderar också när vi slog Vetlanda borta senast? Känns nästan lika gammalt som Bollnässpöket men nu slipper vi Tjustkulle i alla fall. SAIK(b) dröjer dock ett tag. Innan dess finns Bollnäs(h) och Tillberga(b) på programmet.
Edit. Snabb koll visar att vi slog Vetlanda bortA säsongen 98/99 med 4-2. Ett lite mindre spöke än Bollnäsditot alltså.
#86 ·
Golli
· 2011-11-15 10:53
Visst har vi börjat risigt resultatmässigt. Jag känner mig dock lugnare nu än efter den miserabla inledningen mot GAIS och VSK. Vi har spelat upp oss betydligt i de två senaste matcherna.
Jag tycker dock att man borde släppa lite på handbromsen och blåsa på mer. Spelsystemet var helt rätt vintern 2008 då man slogs för att hänga kvar. Den var uppenbarligen framgångsrik även året efter då vi var framme i semi. Känns dock som om spelidén börjar bli sönderläst. Vi har på papperet en bättre trupp nu än för några år sedan. Dessutom har vi en av seriens absolut vassaste anfallare i Mickel. Även Virre och Maya är dokumenterat giftiga målgörare. Jag menar att om man matar dem med fler bollar än vad som nu sker kommer målskörden med atuomatik öka, samt om Spjuth och Putte med flera får större frihet att prova "köra igenom".
Detta i kombination med ett äckligt diciplinerat försvarsspel tror jag är nyckeln.
Är ändå inte speciellt orolig då laget är alldeles för bra för att harva i botten.
De åsikterna delar jag Golli. Fast å andra sidan var det två "köra igenom" försök mot Broberg som kostade oss 1 av poängen...
#88 ·
johann
· 2011-11-15 11:37
jag är livrädd
Att tänka fritt är stort - att tänka rätt är större!
delar din analys Golli och hoppas det blir två poäng imorgon mot Vetlanda även om det som sagt känns som en jättesvår bortamatch för Sirius. Tycker också fartspelarna ska få släppa loss mera och utnyttja den offensiva kraft som finns. Jag anser Sirius har bättre offensiva spelare än de defensiva men man utnyttjar det inte alltid på rätt sätt. Hellre vinna med 6-5 än 2-1 osv. En bra offensiv brukar ju också innebära en bra defensiv många gånger då man spelar mera på motståndarens halva än på sin egen o så länge man är på offensiv halva så blir det iaf inga mål bakåt och man krymper inte ihop o backar tillbaka som man tydligen gjorde mot Broberg av referatet att döma.
Fast återigen var det bolltapp på offensiv planhalva efter små utflykter som orsakade de två sista baklängesmålen. Man blir alltså lätt lite kluven. Det är ju den typan av bolltapp man försöker undvika genom att värdera sina lägen och med dagens generellt täta defensiver blir det då gärna ganska många urvändningar. Det stora kruxet är väl att vara ännu bättre på att värdera, nu känns det som att man hellre värderar det som ett dåligt läge och vänder ur för säkerhets skull ibland. Fast det är ju då lite 2-1 tänk istället för 6-5 tänk.
Ekvationen är inte så enkel för vi skulle nog inte vara så nöjda om man hade samma facit poängmässigt fast med fler gjorda mål. Då skulle vi istället beklaga oss över de många bolltappen som lett till farliga omställningar...
#92 ·
Mackan
· 2011-11-15 17:11
Ett stort problem verkar vara att få fram bollen till forwards, Sen har dom lyckats åka sig offside ganska många gånger. de flesta målen senast kom ju när en mittfältare hade tråcklat sig igenom, eskult, Putte kalles straff(ar?) m.m Känns som det är för långt mellan lagdelarna. Försvaret tycker jag har funkat kanon sen kyller blev skadad (tyvärr)
Sen kan vi ju inte ta så mycket utvisningar, mickel och hellqvist får ju inte tappa huvudet som sist
Har jag fel?
Mja jag har en tendens att tycka att vi är offside mest hela tiden och att domarna ofta blåser rätt men det får man sällan medhåll för på läktaren.
#94 ·
Wirre
· 2011-11-15 19:50
Det här med att jämnt och ständigt ha någon sittandes och värma utvisningsbåset funkar inte.
Man står ju hela tiden och hoppas att motståndarna åker på en billig utvisning så att det blir lika många spelare på plan.
Och värst av allt är utvisningar för snack, så jävla onödigt.
#95 ·
Joint
· 2011-11-15 20:07
Vänerns går mot vinst borta mot Brobban. Vad i!
Men seriöst! OK, jag vet att det bara är november, men det här känns redan som säsongen från helvetet.
#97 ·
Joint
· 2011-11-15 20:17
Mjo, samtidigt som jämnheten i serien gör hacket upp till slutspel mindre är brukligt. Men jag känner som Brukarn... Förstår inte hur alla andra kan vara så pass lugna. Okej, det har bara gått en handfull omgångar men när jag ser (TV4Sport) och inser (faktum) att ett lag som Väners spelar bättre än vad vi gör så oroar det något enormt i den blå-svarta själen... Börja om den här säsongen, allt är åt helvete.
just alla utvisningar för snack är väl lite signal till att läget inte är på topp känslomässigt?
och ikväll lämnade även Vänersborg botten med vinst mot Broberg borta, känns rätt tufft nu...:(
#100 ·
Joint
· 2011-11-15 21:13
Alla frustrationsslag är minst lika irriterande. Hellboy hyllas ju ofta för dessa... Jag gör det inte!
#101 ·
Nyllet
· 2011-11-15 22:04
Eskhult får ju ofta ta hand om uppspelet från egen planhalva. Det blir liksom lite väl förutsägbart och ibland går det för långsamt så försvaret hinner samlas. Skulle vara intressant att se Eskhult spela högre upp i banan, som en "klassisk" center, typ. Putte, Spjuth och Fall skulle då turas om med uppåkningar från egen planhalva. Får Eskhult ett bra läge i straffområdet är han hyperfarlig och har han dessutom Mickel och Maya eller Victor bredvid sig vet inte försvaret hur det ska agera. Eskhult kräver minst två gubbar och ofta räcker inte ens det. I närkampspelet är han extremt oberäknelig, man vet aldrig om han drar killen eller passar. Däremot är det enklare att få stopp på Eskhult om han startar långt ner på egen planhalva. Tror ni siriusledningen nappar på detta (hehe)?
Det är väll kul att serien är jämn? Alla brukar ju alltid klaga på att det alltid är samma lag som går vidare...nu kanske det blir ändring på det och de är positivt enligt mig.
Jag tror att det vänder snart.
Eskhult får ju ofta ta hand om uppspelet från egen planhalva. Det blir liksom lite väl förutsägbart och ibland går det för långsamt så försvaret hinner samlas. Skulle vara intressant att se Eskhult spela högre upp i banan, som en "klassisk" center, typ. Putte, Spjuth och Fall skulle då turas om med uppåkningar från egen planhalva. Får Eskhult ett bra läge i straffområdet är han hyperfarlig och har han dessutom Mickel och Maya eller Victor bredvid sig vet inte försvaret hur det ska agera. Eskhult kräver minst två gubbar och ofta räcker inte ens det. I närkampspelet är han extremt oberäknelig, man vet aldrig om han drar killen eller passar. Däremot är det enklare att få stopp på Eskhult om han startar långt ner på egen planhalva. Tror ni siriusledningen nappar på detta (hehe)?
De har redan testat utan nån större framgång för det är svårt att hitta Eskhult med passningar så högt upp i banan då det brukar vara rätt tätt där. Fast i teorin är det ju bra.
#104 ·
Nyllet
· 2011-11-15 22:51
Okej ThomasD, det måste jag ha missat. Var detta före eller efter Putte och Spjuth kom till Sirius?
Tycker Nyllet tog upp en intressant tanke där. Ofta känner man ju att många av Sirius uppspel måste starta med uppåkning och dribblingskonster av Eskhult och ibland/ofta känner jag att det går för sakta och att motståndarna läst på sin läxa och det blir bolltapp. Måste vara effektivt att växla mera och låta Putte, Spjuth och Fall ta flera uppspel och som sagt Eskhult gör ju ändå en del mål inne i boxen.
Känner även att en sån som Sundin måste få ut mera. Ok att han gjort en del viktiga mål om åren, och även i år är det väl två baljor, men... det händer inte mycket tycker jag även om han ofta kämpar bra.
Problemet är väl också att det går för saaaakta i uppspelen (Putte o ibland Spjuth oräknade).
Annars känns det väldigt pirrigt inför morgondagen, känns som poäng är nödvändigt.
Undrar ännu varför det gått så "dåligt", verkar ju som de flesta även här anser detsamma innerst inne. Förutsättningarna har ju varit mycket bättre än på senare år och sen en bredare trupp. Spelar som Vikström m. fl måste inte vara med för att det inte finns andra spelare. Nu har nye Max, Maya och Viktor fått stå över matcher o sitta på läktaren för att man haft andra som man ansett bättre.
Men vi får hålla tummarna för att "turen" vänder imorgon kväll. Förlust igen och det ser ut som en riktig uppförsbacke. Ser man även på UNT-tv så är det flera som är oroliga.
Lite oroväckande är även att Sirius som är ett känt historiskt bra hemmalag ligger i botten på hemmaligan enligt Svensk bandy och i botten även vad gäller andra halvlekarna. Borde man inte vara riktigt bra tränade i år?
#106 ·
haze
· 2011-11-16 08:50
Det är väll kul att serien är jämn? Alla brukar ju alltid klaga på att det alltid är samma lag som går vidare...nu kanske det blir ändring på det och de är positivt enligt mig.
Jag tror att det vänder snart.
Instämmer. En serie där alla lag kan ta för sig är faktiskt riktigt bra. Ovissare matcher bör ju leda till bättre publiksiffror. Nu har väl Sirius varit lite av slagpåsen so far men det finns tid att ändra på det.
Rätt bra TV-match igår också och skönt att se en "vanlig" match utan de vanliga topplagen inblandade. Väners första bortaseger sedan februari 2010 tydligen.
Det är jävligt trist med en jämn serie!!! Jag vill se två avsågade lag, och vi ska inte vara ett av dessa!!!! Jag tyar icke längre!!!
Okej ThomasD, det måste jag ha missat. Var detta före eller efter Putte och Spjuth kom till Sirius?
Jag tror efter men blir osäker. Sen finns det ju säkert många anledningar till att det inte funkat och kanske tänker man i dom banorna även nu (det är min känsla) men har svårt att omsätta det i praktiken.
#109 ·
Wirre
· 2011-11-17 15:33
Hydling borta 2 månader... Nu får det väl fan vara nog.
#110 ·
RRR
· 2011-11-17 22:30
Fan
#111 ·
Joint
· 2011-11-18 21:28
Vänersborg vann alltså mot Vetlanda i kväll. De är ju till skillnad från oss ruggiga i andra halvlek, på övertid och att vända underlägen. Som sagt: OBEHAGLIGT!
Snälla, ge mig bara ett enda resultat som går vår väg.... Ja, VÅR väg!!! Jag är fullt nöjd med okval... jag är fan i mig fullt nöjd med kval också!!!!
Villa verkar ha kommit igång ordentligt nu, 6-1 på Vetlanda borta är lite imponerande, synd inte blåsvart kunde stänga matchen på samma sätt förra veckan.
#114 ·
Nyllet
· 2011-11-23 18:21
På Sirius hemsida finns nu äntligen en intervju med Maestro Berglund. Vackra ord och man blir lite lugnare till sinnet men konkret vad säger de egentligen? Alltså, tar han oss till slutspel igen, efter den här miserabla inledningen, jag då kommer han att bli helgonförklarad den gode Berglund. Hoppas innerligt att "det nya spelet" sitter snart och vi kan glädjas över lite framgångar för just nu är det väldigt jobbigt att vara siriussupporter.
Festligt på Hällåsen. 5 av 6 Brobergsmål på hörna. Det 6:e på straff. 4 olika hörnmålskyttar, 5 olika hörnläggare. Hedqvist satte bara straffen.
ja man kan undra vad de tankar där i Hälsingland för att knoppa in så himlans många hörnor, är ju rent sjukt att se som ThomasD skriver och inte en enda av Hörnqvist tydligen? Där har nog blåsvart en hel del att lära.
Sen förstår inte jag heller allt som Berglund säger, men man får hoppas att han vet vad han gör. Känns lite osäkert om det är Söderman och Gabrielsson som har fria händer. Vart tog Roosa vägen? Skulle inte han hjälpa Sirius och varför inte anlita kompetensen som Roos besitter? Kanske kan gjuta lite mod och självförtroende i laget?
#117 ·
Sutra
· 2011-11-24 10:46
I väntan på drömtråden, som vi ju egentligen borde ha. I natt jag drömde följande:
Västra Sidan åker buss. Jag är med. Jag sitter ganska långt bak till vänster. Jag har nyss läst intervjun med Maetsro Berglund (den som ligger ute nu), och av någon anledning får jag mikrofonen för att berätta om vad jag tycker om intevjun. Jag säger att jag först kände mig djäkligt trött på att för hundrade gången läsa att han inte tittar i tabellen, att vi bygger spelet och tittar på prestationen, att det är i slutspelet vi skall vara bra, att der är en inspirerande resa etc. Men, ju längre jag läste, desto mer började jag sugas med i hans resonemang (för hundrade gången) och mot slutet kände jag mig trygg och övertygad om att det här skulle gå bra. När jag var klar så såg jag att västringarna runt omkring mig såg ganska besvärade ut. De nickar syftande framåt i bussen. Jag vrider på huvudet, och vem står där, om inte Berglund själv, med en annan mikrofon i handen. Även han är på bussen och talar om Sirius - vilket jag inte märkt - och detta tycker mina västringar är pinsamt.
Jag blir också ganska generad, men säger samtidigt till dem runt omkring, att jag bara sagt sådant jag kan stå för, och att jag tror att MB kan förstå detta. Lite nervös och rodnad tar jag mig fram i bussgången för att berätta detta för MB, när han väl är klar...
Nu vaknar jag.
Vet inte vad detta betyder. Vacklar jag i tron? Var detta en uppenbarelse? Är jag rädd för vad som skall hända om jag tappar tilliten?
Jag litar på Berglund. Tror det kommer gå bra. Heja Sirius!Vad drömmer ni om på nätterna?
#118 ·
johann
· 2011-11-24 11:09
drömde att jag badade i havet med amin och anders breivik :(
#119 ·
John
· 2011-11-24 16:01
Jag tror MB har makten att ta sig in i andras drömmar och styra dem. Dessutom har han superförmågan att kunna se om mat är översaltat utan att behöva smaka, en inte lika cool förmåga men ibland i livet får man inte välja.
#120 ·
Nyllet
· 2011-11-25 22:17
Skadeglädje? Ja! Men visst känns det lite bättre i själen nu när VSK fick bita i det sura äpplet mot Byn. Byn - VSK 9-0. Underlig är bandyvärlden.
#121 ·
RRR
· 2011-11-25 23:07
och bollnästorsk...
#122 ·
Joint
· 2011-11-25 23:22
Underlig kan tyckas, men inte helt ologisk ändå. Både VSKK och Byn krossar i sina burkar, men kan uppenbarligen rasa ihop med liknande siffror på bortaplan. Brobergs sätt att vända underlägen på är imponerande. I dag utan hörnmål! Serien skrämmer mig...
#123 ·
Nyllet
· 2011-11-28 20:12
Man undrar så smått om det är den besvärliga ekonomiska situationen i SAIK som gör att tränaren Thony lämnar? Eller så har han fått "an offer he can't refuse". Troligtvis både och. SAIK får lite stålar och kanske kan betala hallhyran för en gångs skull samtidigt som Thony tjänar en slant.
Tror du det nyllet!? Dom kommer självfallet att använda pengarna för att värva nytt och stort.
De skulle ju inte låta assen ta över utan värva en ny tränare. Var hittar man en sån mitt under säsongen?
#126 ·
haze
· 2011-11-28 21:43
Lite konstigt att ersätta med extern tränare (Anders Jacobsson är väl ledig?) när man redan har så bra tränare som Isaksson/Pettersson.
Men de fick tydligen bra betalt för Thony och att spara/betala av skulder verkar inte ingå i SAIK:s verksamhet.
#127 ·
Joint
· 2011-12-02 19:18
Galet. TB har 3-0 borta mot Väners. Vetlanda verkar klappat ihop totalt. Och GAIS leder med 1-0 mot Brobban... Snälla!?
#128 ·
Joint
· 2011-12-02 20:42
"Ni spelar mellan Fyrisån och ett palats. Nu är ni även stolta ägare av en jumboplats." God Jul Sirius önskar TB! #tidigjulklapp /Zocke
Ja, skål på er då...
#129 ·
Jocke
· 2011-12-02 20:54
Skål!
och så var blåsvart sist igen, snacka om måstevinnamatch imorgon :(((
X-et Eriksson vilken kapten, 3 mål 2 pass, sån kapten skulle blåsvart ha! Ledare på plan när PN är borta
Om någon har tvivlat på att Zocke är en Siriushatare så får de nog sig en tankeställare nu. Kom till Studan och kolla läget då Tillberga, här spöar vi er tresiffrigt.
#133 ·
Joint
· 2011-12-02 21:31
Fast Exet är ju kanske Hammarbys bäste spelare efter just PN. Är väl inte så konstigt att han gör en handfull poäng mot ett kasst VBK, speciellt inte när en viss annan "poängtjuv" är borta. Handlar inte om någon kaptensbindel direkt, även om väl Exets kaptensbindel kanske kan ifrågasättas minst. Anmärkningsvärt är att Exet är den enda som gjort hörnmål för Bajen i år, då vet man ju vem man ska rusa på, om man säger så. Jag tycker inte att hetsjakten emot Falls kaptensbindel är så befogad...
X-et Eriksson vilken kapten, 3 mål 2 pass, sån kapten skulle blåsvart ha! Ledare på plan när PN är borta
Men vad är det för fel på dig "med känsla"?
Du har ju inte skrivit ett enda positivt inlägg om våra blåsvarta hjältar. Är allt uselt med Sirius Bandy kan du väll skriva på Bandysverige eller på UNT som alla andra Siriushatare. Fattar inte hur man kan låssas vara supporter och "hata ner" Larsa som du gör. I mina ögon har Fall varit en av de bästa i laget de senaste matcherna. Vad X-et gör i Bajen skiter jag i! I morgon ser jag min tredje Siriusmatch på mindre än en vecka...hur många har du sett?
Var finns din
medkänsla "med känsla"?
#135 ·
Nyllet
· 2011-12-02 22:44
Tillis förlorar Oskar Robertsson som går till Kazan. Säg den glädje som varar länge.
det är lugnt "Big Spender" jag kollar hur man avregistrerar sig här, jag förstår att det här är ett forum som är censurerat och att man inte ärligt får säga så man känner, tänker inte ta skit för det! Det är dessutom tämligen många av de övriga "supporters" som skriver ungefär samma saker, att det inte går speciellt bra för Sirius bandy och att man som supporter har rätt att vänta sig mera av det här laget.
Men hursomhelst, jag önskar laget god lycka imorgon och hoppas på den välbehövliga segern!
Är dessutom väldigt besviken på att det finns folk som dig som hoppar på andra för att de har en annan åsikt än du själv uttalar dig om!
Sluta spela martyr med känsla...
Oj då! Nu måste vi nog lugna ner oss här. Jag har total respekt för Big Spender som skrivit här i åratal och har, enligt min mening, en djup och bred kunskap om bandy och har bevisligen ett enormt Siriushjärta. med känsla är en ny snubbe, men jag tycker det verkar som han förstår bandy och Sirius men hans frustration i hjärtat kanske lite för ofta nå ut i fingrarna (funkar det så, Nyllet? Du som har doktorerat på sånt här...). Det här är hårda tider och nu måste vi stå enade, de enda som vinner på att Västra börjar bråka är Ramsin, Nöne och Zocke.
#139 ·
Nyllet
· 2011-12-02 23:32
Usch, jag vill inte bråka bara gilla Sirius, klubben i mitt hjärta. Och visst ska man tillåtas skrika ut sin frustration ibland. Men, för att citera några strofer ur Nils Ferlins dikt på Arendorffs tid;
Nej, på Arendorffs tid fick man andas
och med grevar och friherrar blandas.
Var man dum i sin trut
ja, så åkte man ut:
De' var ingenting särskilt me' de'.
Och när man lugnat ner sig fick man komma in igen.
#140 ·
RRR
· 2011-12-03 08:57
Kulturvästra tar täten!
Ja disteffe det vore ju hemskt om man fick säga som man tyckte åt mer än ett håll.
Jag var bara småpackad och på snällhumör. Nu är det slut på sånt larv.
Helt rätt. Inga fjollfasoner här inte.
#144 ·
haze
· 2011-12-03 22:42
det är lugnt "Big Spender" jag kollar hur man avregistrerar sig här, jag förstår att det här är ett forum som är censurerat och att man inte ärligt får säga så man känner, tänker inte ta skit för det! Det är dessutom tämligen många av de övriga "supporters" som skriver ungefär samma saker, att det inte går speciellt bra för Sirius bandy och att man som supporter har rätt att vänta sig mera av det här laget.
Men hursomhelst, jag önskar laget god lycka imorgon och hoppas på den välbehövliga segern!
Är dessutom väldigt besviken på att det finns folk som dig som hoppar på andra för att de har en annan åsikt än du själv uttalar dig om!
Fortsätt tycka till "med känsla", det är högt till tak i detta forum. Att vi tycker /tolkar olika är inget konstigt men som Big Spender skriver så har Falls insatser i de senaste bortamatcherna varit riktigt bra.
Om någon har tvivlat på att Zocke är en Siriushatare så får de nog sig en tankeställare nu. Kom till Studan och kolla läget då Tillberga, här spöar vi er tresiffrigt.
Tycker faktiskt Zocke är ganska kul. Och vet inte om han hatar Sirius så himla mycket, är väl snarare så att han tycker att vi hatar Tillberga för mycket. Vilket jag har förklarat för honom någon gång att det inte är så konstigt att vi gör. Det där som Joint citerar skrev han ju faktiskt på Twitter som en del i en ganska raljant twitterbattling. Jag gillar folk som tjötar bandy!
[quote1322954059=dissteffe]
Tycker faktiskt Zocke är ganska kul. Och vet inte om han hatar Sirius så himla mycket, är väl snarare så att han tycker att vi hatar Tillberga för mycket. Vilket jag har förklarat för honom någon gång att det inte är så konstigt att vi gör. Det där som Joint citerar skrev han ju faktiskt på Twitter som en del i en ganska raljant twitterbattling. Jag gillar folk som tjötar bandy!
[/quote1322954977]
Kumbaya, my Lord, Kumbaya
Zocke är en fiende till IK Sirius. Jag har aldrig nånsin läst nåt han har skrivit som har pekat på motsatsen. Han har nån jävla beef med Berglund och som den extrema ättiksgurka han är låter han det gå ut över IK Sirius.
Jag tar det gärna igen:
Zocke (palla googla gurkans riktiga namn...) är en av de värsta Siriushatarna i Sverige, han har startat det här, om han spelar humoristisk och jovial när han träffar andra nätmakthavare som dig, Hunden, så ljuger han,
Zocke är ett Siriushatande fegt jävla gurkarsel!
Stefan Pettersson
Gustav Kjellbergs väg 16
756 43 Uppsala
#147 ·
johann
· 2011-12-04 00:07
*like*
Ni är ena jävla fjollor allihopa och jag hatar er som fan!!!!
Fast jag tycker Zocke är rätt kul, för han står upp för sina åsikter med sitt eget namn i alla sammanhang.
Förresten, jag har träffat Olov och han var rätt sympatisk!!
I övrigt, skit ner er!!! Men vilken otroligt trevlig seger det var ikväll. Får fortfarande tårar i ögonen när jag tänker på det!!!!
Förresten, det är nästan larvigt så bra man kan må efter en sån här seger i skitväder.... Man bara ligger här i TV-soffan och småflinar...
Men loosers är ni i alla fall! Varenda en! ;.)
Slog du olov på käften?
#151 ·
RRR
· 2011-12-04 12:15
Bandy är kul när det är skitväder, är det bara vi fåtal som har upptäckt det????
[quote1322954977=Erlingmark]
[quote1322954059=dissteffe]
[/quote1322954977]
Zocke är en fiende till IK Sirius. Jag har aldrig nånsin läst nåt han har skrivit som har pekat på motsatsen. Han har nån jävla beef med Berglund och som den extrema ättiksgurka han är låter han det gå ut över IK Sirius.
Jag tar det gärna igen:
Zocke (palla googla gurkans riktiga namn...) är en av de värsta Siriushatarna i Sverige, han har startat det här, om han spelar humoristisk och jovial när han träffar andra nätmakthavare som dig, Hunden, så ljuger han,
Zocke är ett Siriushatande fegt jävla gurkarsel!
Stefan Pettersson
Gustav Kjellbergs väg 16
756 43 Uppsala
[/quote1323011154]
Skojskoj! (Jag har för övrigt aldrig träffat karln. Men han brukar fyllemaila då och då.)
#153 ·
Sutra
· 2011-12-05 09:44
Detta har kanske redan avhandlats men varför har vi ett tio dagars uppehåll nu? De andra förefaller ju spela på i jämn och fin takt. Bryter vi för DM?
Helt ok så får kyller å dom andra rehaba.
#155 ·
Sutra
· 2011-12-06 07:18
Helt ok så får kyller å dom andra rehaba.
Må så vara, men ur ett konspiratinsteoretiskt perspektiv så undrar man ju lite.
#156 ·
Joint
· 2011-12-06 07:20
Jag undrar också. Spelschemat är ett haltande skämt.
Är bajen på annandagen hemma eller borta? På elitrapport står det borta men sirius annonserar att det är hemma. Har vi tre hemmamatcher i rad isf?
Vi har (såklart) bortamatch på annandagen mot Bajen, det är trettondagen vi har dem på hemmaplan.
Ah jag läser allt så slarvigt. Grym bortaresa på annandagen dock!
Hur kan Psykhag ifrågasätta isens kvalitet i slutet av första när det är -5 ute? (böllnäs - bajjen)
Bollnäs suger verkligen, tre av fyra mål på fasta igen (hörna, straff och frislag).
Nu gnäller pelle på att matchen spelas utomhus igen..Vafan! Fem minus och uppehåll. Vad är problemet? Jag får psykbryt!
dessutom väldigt märkligt serieprogram, längre tillbaka visste man att på söndagar och onsdagar var det bandy, fullt program. Nu vet man ju knappt ens när sitt eget lag spelar, ännu mindre att det är andra matcher. Det här måste man tappa publik på tror jag. Nu har tydligen Sirius tretton dagar utan match, sen ytterligare tio till nästa. Iofs kanske bra för att nån skadad hinner repa sig o bli spelklar, men ändå... Gillar att följa resultattavlan också när man går på idrott. Känns också som det blir rättvisare i längden att alla spelar på ungefär samma datum. Inget kul heller med dessa haltande tabeller.
#163 ·
Nyllet
· 2011-12-06 21:59
Håller med dig med känsla. Bättre spelschema förr om åren. Extremt hattigt nuförtiden. Men av vad jag förstått har klubbarna själva fått bestämma sina matchdatum, åtminstone till del.
Jag har ingenting emot att matcherna spelas på olika dagar. Det krävs ju endast att man är läskunnig för att kunna kolla när nästa match är. Sen tycker jag att söndagar är en väldigt tråkig dag att ha match på. Det är alltid så dåligt drag eftersom alla är bakis.
#165 ·
Joint
· 2011-12-07 08:05
Jag är som sagt av liknande uppfattning som 'med känsla'. Det är inte bra!
#166 ·
Sutra
· 2011-12-07 08:30
Jag är som sagt av liknande uppfattning som 'med känsla'. Det är inte bra!
In med fasta speldagar, såklart! Jag gillade onsdag/söndag, och två fredagsmatcher per år, typ, men man kan tänka sig andra alternativ. Och långa uppehåll kan kanske vara bra när skadeläget är prekärt, men samtidigt ger det ju ett mer pressat schema under andra tider. Det är inte heller givet att det är bra att bryta när man börjar få upp ångan. Så, om någon mot förmodan undrar, tycker jag att det var bättre förr.
"Så, om någon mot förmodan undrar, tycker jag att det var bättre förr."
Din sakframställan där är oerhört svår att argumentera mot.
#168 ·
Tifo
· 2011-12-07 16:01
Spelschemat är åt helvete! Tortyr att behöva vänta två veckor på att få se Sirius lira!
Det var kanske inte bättre förr, men det är i alla fall sämre nu!
#170 ·
Joint
· 2011-12-07 17:32
Det var som bäst 1921, 1922, 1961, 1966, 1968. Varför levde jag inte då? Men man ska väl inte klaga, lär ju få uppleva 2027!
Jag levde förut med förhoppningen att Siriusframgångarna kom i någon sorts 40-45-årscykler, men om det inte trillar in några SM-guld inom kort får jag nog ge upp den teorin.
Cyklerna kanske är exponentiellt långa?
#173 ·
Tommy
· 2011-12-07 19:10
Jag levde förut med förhoppningen att Siriusframgångarna kom i någon sorts 40-45-årscykler, men om det inte trillar in några SM-guld inom kort får jag nog ge upp den teorin.
Det är ju helt logiskt! Först 2 guld - 40/45 år - så 3 guld -
50/55 år - så 4(!) guld.
Easy!
Kalix leder med 3-1 mot byn. Märkliga tider...
#175 ·
Joint
· 2011-12-07 20:27
5-2 Kalix... Galet!
ja o 6-2 blev det....trist att blåsvart inte kunde hålla ihop nere i Vetlanda och hemma mot Broberg, då hade det varit slutspelsplats nu. Men "bara" fyra poäng upp ändå till slutspel. Märkliga resultat i år!!!
6-2 är ju helt insane. Undrar vad oddsen på den rackabajsaren var?
GAIS fortsätter att plocka pinnar. När ska dom krokna kan man undra?
Kalix och Gais är väl de bästa nykomlingarna på många år om man tänker tillbaka på stryklag som Katrineholm, Falun m fl. Man kan väl för blåsvarts del bara hoppas att nykomlingarna kroknar lite och kanske motståndarlagen börjar ta dem mera på allvar vilket ju knappast Edsbyn kunde ha gjort ikväll.
#179 ·
RRR
· 2011-12-08 06:39
Nån som ska till Vänersborg?
#180 ·
Nyllet
· 2011-12-08 11:28
Viktigaste målet nu är att hålla Tillis, Vetlanda och Väners bakom oss och sedan ta sikte på Kalix och GAIS. Har vi en stor portion flyt kanske kanske vi kan ge Kungälv en fight om sista slutspelsplatsen men det är väl blott en ljuv dröm. De andra 7 slutspelsplatserna anser jag redan är klara.
Instämmer!
Tror både broberg o kungälv kan missa slutspel.
Till förmån för Gais eller Kalix då??
Ja slutspel för Blåsvart känns supersvårt i dagsläget. Minns inte exakt hur det såg ut ifjol men visst var väl läget iaf något bättre? Nu har man när serien vänder ex. vis alla hälsingelagen borta,Kungälv o Villa borta (alla dessa är normala nollpoängare för blåsvart) hemma har man VSK, SAIK o Bajen bl a sen har man lite blandat med lagen på andra halvan Gais borta, Kalix, Tillis o Vetlanda hemma.
Ser verkligen supertufft ut, framförallt som blåsvart är så relativt svaga borta genom åren. Nej det gäller nog att som sagt hålla Tillis, Vetlanda o Vbg bakom sig o helst en till för att slippa kvala. Tror också de fem första just nu är rätt klara slutspelslag plus bajen. Tror även Broberg klarar sig tack vare hörnqvist, sen ser Kungälv starka ut o fem poäng upp till dem känns svårt idag. Normalt skall väl både Gais o Kalix bli lite svagare under säsongen som nykomlingar, typ Haparanda ifjol. Känns lite snopet när man borde ha kunnat stänga Vetlanda matchen och även Brobergsmatchen. Fyra poäng till där o ja, då hade du ju varit en rejäl kamp om slutspelet. Blåsvart måste nog till att börja med fortsätta vinna hemmamatcherna o sen bättre på bortastatistiken rejält.
Vi hade två pinnar mer efter 10 omgångar ifjol. Orkar inte räkna ut hur långt det var till slutspelsstrecket dock.
Klart vi kirrar slutspel. Jag är inte orolig.
#187 ·
Joint
· 2011-12-09 17:59
Inställt på Hedén i kväll igen. Får hoppas att det var tredje gången gillt verkligen. Inte bra för (utomhus)sporten.
Nej väderguden har blivit mutad av tramsin. alla går att köpa.
#189 ·
Joint
· 2011-12-09 19:04
Osså tar Kalix ledningen mot Sandviken. 2-1 ...
#190 ·
Joint
· 2011-12-09 19:24
Vända 2-1 till 2-4 inom loppet av 3 min. SAIK-style.
Ovanlig känsla att alla matcherna idag slutade som dom borde.
hmm om Sirius vinner nu närmast mot Vänersborg borta är det väl, så har man bara två poäng upp till Slutspel, lite märkligt när det känns som allt ändå gått emot blåsvart hittills, men hoppet lever ändå tack vare att för en gångs skull gick resultaten lite med Sirius, dvs normala resultat
Ack, unge man.... Att du ens vågar tänka på vinst borta mot Väners..... Fast det känns ju trevligt att glädjas åt en kväll med Tillis och Vetlanda pisk.
#194 ·
Nyllet
· 2011-12-10 11:10
Golli skrev på fotbollsforum (Norrettan).........
Lagerlöf till UNT:
"Jag har varit tre år i Väsby och där är det ingen som bryr sig mer än de allra närmaste".
Så sant som det är sagt.
När tror ni vi får höra Pelle Fosshaug säga:
"Jag har varit x år i Tillberga och där är det ingen som bryr sig mer än de allra närmaste".
#195 ·
RRR
· 2011-12-10 12:11
Han fick tillomed hissa upp tröjan själv, tyvärr hade klubben ingen i stor storlek så det blev en i storlek 120 cm
För att gå över till en helt annan sak så kommer inte jag närvara på nästa hemmamatch mot Vill så jag behöver nån som kan hämta nyckeln av mig innan det så ni får lite flaggor att stå på.
Det är jävligt jobbigt att GAIS ställer in alla sina hemmamatcher, tabellen haltar mer och mer.
#198 ·
haze
· 2011-12-12 10:41
Måste varit en kul bussresa för Flames. En bra bit över 100 mil blir det väl tur och retur och vår bandylösa tripp till Karlstad senaste annandagen ter sig rätt futtig i jämförelse.
Jag tycker tabellen haltar mindre och mindre, nu är det väl mest bara GAIS som haltar.
Men va f-n? Villa kungälv 0-3. Det här året kommer ge mig magsår.
Så otroligt onödigt!
2-3 i halvtid iaf. Känns som om villa kan vända de här.
Ingen som bryr sig om flaggorna?
#204 ·
John
· 2011-12-12 19:44
Jo Jag, fast med ett alternativt motiv. Utbyte vart?
Nånstans om kvällarna i uppsala stad.
#206 ·
Nyllet
· 2011-12-12 20:41
Pust, Villa vann till slut. Jag antar att det är bra för oss.
#207 ·
Wirre
· 2011-12-12 21:15
Det är inte bara Sirius som har oflyt. Kungälv ledde större delen av matchen mot Villa men släpper in 2 mål i 90e minuten och förlorar matchen.
Nä du Wirre. Minut 77 respektive 85 föll Villas 2 sista mål.
#209 ·
Wirre
· 2011-12-12 22:57
Skyller på min källa. http://m.everysport.com/sport/bandy/elitserien-herr/elitserien/event/2011-12-12/villa-lidkping-bk-ifk-kunglv/31024835
Stabil källa. Inte en tidpunkt rätt i andra halvlek minsann,
Kolla elitrapport ist.
#212 ·
Joint
· 2011-12-13 15:45
http://helahalsingland.se/sport/bandy/1.4196129-hedqvist-petas-i-kvall
Osämja i Broberg kan ju faktiskt dra in dem i slutspelsstrecks-dramatiken. Inte helt omöjligt. Man petar inte Kapten-Boom-Boom-Hörnqvist bara sådär. Man kanske rentav ska hoppas på X i kväll. Fast nja, Broberg lär ju klara sig ändå, men turbulens skadar inte. Mer turbulens i andra klubbar, tack! För övrigt verkar ju Kungälv, enligt dem själva, vara det bästa laget i typ varje match ...
Asså, den där härvan är man ju nyfiken på. Vad har karln gjort? Snott Bingolottostål?
#214 ·
Nyllet
· 2011-12-13 16:32
Hörnqvist kanske har blivit lite för rund över buken. Tycker man sett sådan tendens tidigare. Det räcker inte att bara skjuta hårt, man måste kunna åka grillor någorlunda också.
Ja, Kungälv verkar ha höga tankar om sig själva. Först "Bitter förlust i Uppsala", sen "Bitter förlust i Lidköping". Det är inte utan att man tycker att de devalverar begreppet "bitter förlust", såna ord kan de spara till de förlorat som vi gjorde mot Bollnäs.
#216 ·
Mackan
· 2011-12-13 19:27
Tror på ett klassiskt bandyjulbords slagsmål
#217 ·
Sutra
· 2011-12-13 19:56
Ja, Kungälv verkar ha höga tankar om sig själva. Först "Bitter förlust i Uppsala", sen "Bitter förlust i Lidköping". Det är inte utan att man tycker att de devalverar begreppet "bitter förlust", såna ord kan de spara till de förlorat som vi gjorde mot Bollnäs.
Sant. Sjukt sant.
#218 ·
Nyllet
· 2011-12-13 22:07
Bra att Kalix torskade. Känns bra att ha Väners, Kalix, Tillis och Vetlanda hemma när serien vänder. Ja, nu tänker jag främst på att vi ska slippa kvala.
#219 ·
Jocke
· 2011-12-14 12:04
Denna glädje över andras olycka känns oroväckande. Jag önskar alla lag en god lycka men gärna mer till Sirius. Jag vill samtidigt passa på att önska att klådan från tiotusen bandyljumskar skall hemsöka Ramsins....
"glädje över andras olycka "? Att folk uttrycker sig positivt om att våra konkurrenter förlorar tycker jag inte är så konstigt. Att folk spekulerar över vad som händer i Söderhamn är inte heller så konstigt.
Det är väl bra att önska alla lag lycka till men eftersom Elitserien i bandy är en tävling så måste ju några förlora också, då ser jag så klart helst att "rätt" lag förlorar.
#221 ·
johann
· 2011-12-14 12:26
hata alla
#222 ·
johann
· 2011-12-14 12:26
(sic)
Herregud. Jag gillar bara Sirius.
Jag önskar alla andra lag olycka. Nåt annat vore ju helt absurt.
Jaha nu sägs det på tv4-nyheterna att hörnqvist är klar för väners. Det va snabba ryck och skönt att slippa honom i gårdagens batalj.
#226 ·
haze
· 2011-12-15 08:23
Märks att det börjar bli desperata tider. Tungt att åka ur i och med att det bli jobbigare att ta sig upp nästa säsong.
Hedqvist har ju inte varit någon hit denna säsong men kanske får han en nytändning i Väners? Vetlanda verkar vara skapligt desperata som plockar in gamle Sannikov och dessutom glunkas det om comeback för Nordén.
Hedqvist är råpäpp på att lira i Väners!
"I dag bekräftades det att Joakim Hedqvist lämnar moderklubben Broberg och flyttar till Vänersborg. -Det är klart att det känns som ett misslyckande för mig personligen, säger 34-åringen till P4 Gävleborg."
#228 ·
johann
· 2011-12-15 08:33
HAH!
Alltså. Jag kan inte låta bli att tycka att det vore extremt underhållande om Väners åkte ur just i år, eftersom de var den mest drivande klubben bakom seriestängningen.
Fast det lär inte hända.
längre intervju med Hörnqvist
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=4857694
"jag är inte bitter..."
Tror att Hedqvist kan få väners att klättra en del, bra agerat av en klubb i minikriss att få en så bra förstärkning.
Ja, kommer han igång så är det ju en supervärvning, inget snack om saken. Nu vet jag iofs inte hur sugen han är på bandy, han hintade att han skulle lägga av efter den här säsongen.
Det man sett och hört om honom får en ju att tro att han redan lagt av... Tidigare har han ju försökt kompensera sin bristande skridskoåkning med bra vilja och kämpaglöd, men nu har han ju mest varit loj.
Frågan är om ett lag som Väners, som verkligen måste kämpa och ligga tätt, har råd med "en man kort" spelmässigt för att få in en hörnkanon?
#235 ·
RRR
· 2011-12-15 14:01
Ryktas om att brudarna tagit slut i Söderhamn, nya jaktmarker i Väners
#236 ·
Joint
· 2011-12-22 12:37
Hedqvist har hängt för mycket med festargänget eller något i den stilen. Alkoholmissbruk. Att han då eventuellt inte är i speldugligt skick i årets - sjukt viktiga - sista match, skadar ju inte oss. Där har man till viss del förklaringen till varför han inte levt upp till sitt normala då.
Fy faan vad sunkigt agerat av Broberg!
Sälja en spelare med både alkohol- och spelmissbruk till en annan förening och dessutom förneka att man inte kände till problemen! Jo tjena!
Önskar JH lycka till i sin rehabilitering! Önskar Broberg i konkurs eller ur Elitserien!
Jo, att man i Broberg säger sig inte vetat något om problemen... Det är fan i mig sämre än Tramsins lögner!!! Vi pratar ju inte direkt om en en storstad....
#239 ·
Joint
· 2011-12-22 14:37
Det sägs att Broberg frågat om han haft alkoholproblem varpå Hedqvist själv förnekat. Tja, man brukar ju inte se/erkänna sina missbruk självmant direkt. Fult gjort av dem att inte berätta något om hans problematik. Så fruktansvärt girigt. Väners ska ha credd för sitt agerande ifråga. De tar ansvar, precis som de gjorde med spelmissbrukaren Pasjkin när det begav sig.
#240 ·
Nyllet
· 2011-12-22 16:36
Ja herregud vilken reaktion det blev på olika forum. Sist jag tittade hade bandysverige. se 100 inlägg. Fy fan vad jag skulle skämmas som supporter om det uppdagades att Sirius ledning betett sig på samma sätt som BIF:s. Må något likande aldrig hända Sirius. Peppar peppar ta i trä.
GAIS ställer in hemmamatch igen... GAIS-Tillberga flyttas till i morgon. Ingen vet dock riktigt var den ska spelas.
och bandygalningen gör comeback igen, för vilken gång i ordningen? http://www.aftonbladet.se/sportbladet/bandy/article14170567.ab
Tippar på ett matchstaff innan 70:e. Har Farbror koll på oddsen?
#244 ·
Nyllet
· 2012-01-05 11:19
Zocke har ju länge hävdat att Sirius trupp är för tunn men nu har han all anledning att oroa sig över sitt eget lags trupp. Verkar som Östling har ett skadat knä vilket måste vara ett stort avbräck för Tillis. Om man nu seriöst funderar på att ta med gubben och bråkstaken Pelle i laget måste läget vara prekärt.
#245 ·
haze
· 2012-01-05 11:56
Bra timing i alla fall. Pelle kommer säkert att locka extra mycket folk till gurkderbyt så Tillberga kan göra ett ekonomiskt klipp på en hemmamatch för en gångs skull.
En genial framspelning i 1a halvlek följs av en klubba i ryggen på surkartet Joneby i 2:a?
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/bandy/article14175973.ab
#247 ·
Joint
· 2012-01-06 17:47
Hehe...
Väners verkar ta en dubbel mot Villa och går då om oss. Lite flyt att Gais föll med uddamålet i alla fall. Vetlanda vann äntligen och tajtade till bottenträsket. Känns vemodigt. Vad gäller slutspelsplatserna känns det ju smått hopplöst. Kanske kan man hoppas på en liten Broberg-svacka, men inte så troligt. Inte heller troligt att Bajen kommer att bli sämre nu när Nilsson är tillbaka och stegvis höjer sig.
Edit: Alltså ... 10 Villa-hörnor på 45' är ju insane. Jävla hörnfiskargäng alltså.
#248 ·
Joint
· 2012-01-06 18:48
Jag lyckades jinxa Väners. Det skadade ju icke, sa Nicke.
Återstående matcher:
SAIK h
Tillberga h
Bollnäs b
Vetlanda h
Edsbyn b
Kalix h
Broberg b
VSK h
GAIS b
Känns som tre matcher vi "ska" vinna (Tillis, Vetlanda och Kalix), fyra matcher med viss poängchans (SAIK, Broberg, VSK och GAIS), och två givna nollor (Bollnäs och Byn). För att klara okval bör det räcka att vinna fyra av dessa matcher. För att nå slutspel behöver vi antagligen vinna sex av dem... Tre av SAIK, Broberg, VSK och GAIS alltså, känns ju sjukt svårt.
#250 ·
Tifo
· 2012-01-12 00:12
Jag tycker att vi kan börja med att spöa SAIK på lördag. Det skulle allt smaka fläskkorv!
Lite intressant att tabellen i våra regioner är poängmässigt nästan identisk med fjolårets efter 17 omgångar, om än med lite andra lag i rollerna. I år:
Kungälv 20
Hammarby 20
Broberg 17
---------------------
Sirius 14
GAIS 14
---------------------
Väners 13
Och ifjol:
Broberg 19
Vetlanda 18
VSK 17
------------------
Sirius 14
Kungälv 14
--------------------
Tillberga 13
Intressanta tabeller!
Jag är lite inne på att det inte ska vara omöjligt att ta in sex poäng på Kungälv. De är fan rätt risiga. De har Väners, Tillberga, Kalix och Vetlanda - det vill säga "de lätta" motståndarna av de de har kvar på bortaplan (och de har bara tagit en seger borta) och rätt gaffliga hemmamatcher mot SAIK, Bollnäs, Broberg och Edsbyn. För att till sist avsluta mot VSK borta.
#253 ·
Joint
· 2012-01-12 15:07
Samma utgångsläge i år som i fjol då, med andra ord. När fjolårssäsongen summerades var det med klart godkänt som betyg. Hoppas på minst samma betyg i år. Ja, nog kan man småhoppas på att Kungälvs skrällperiod är över. Jag tror att de "fått" många poäng på grund av underskattning och så. Tror att de kan bli lite lästa nu framöver, samtidigt som lagen inte kommer att underskatta dem direkt. Dessutom fick ju Kungälvs starka hemmaspel sig en törn nu. Man kan ju hoppas att de blandar sig in i streckstriden i alla fall. Oavsett vad måste vi börja att spela väldigt, väldigt bra för att nå slutspel i år. Jag tror inte vi går till slutspel genom något säckförvar, som vi stundtals kört med och med resultering till många resultattapp, frånsett senast då det var lyckosamt eftersom motståndet var fantasilösa och Sälen omutbar.
Fast jag är mer pessimistrealistisk. Förra året kändes det som ett mindre mirakel att vi nådde slutspel, och det känns inte så troligt att det kan hända igen. Dessutom är utgångsläget lite, lite sämre i år. Laget att gå om är nog mycket riktigt Kungälv, men de har två poäng mer än Vetlanda ifjol, och dessutom är GAIS bara på 16:e omgången.
#255 ·
Joint
· 2012-01-13 21:55
Väners slog Kungälv. Man är kluven.
11.45 Vad är det för en matchtid? Är VSK-Broberg ett superhögriskmöte pga dom läskiga bejbi-huliganerna från Söderhamn?
Mycket märkligt, men bra, för då kanske man kan se den. Känns lite förbjudet och spännande att heja på VSK.
#258 ·
Joint
· 2012-01-14 09:37
TV-styrd matchtid. Inte ofta man får "hålla" på VSK, men i dag gör man ju det.
#259 ·
Joint
· 2012-01-14 11:41
1-0 till gurkorna. Mäktig stämning i hallen, verkligen! Fattar inte TV4 och alla inblandade att de våldtar sporten med den här exponeringen? Jag skulle kunna förstå om VSK:arna bojkottade eller något - ser nämligen så ut - men i stället saknar matchtråden svar. Alltså: Ingen bryr sig...
#260 ·
johann
· 2012-01-14 12:04
vsk är bra, måste vara rätt ambivalent att hålla på dom. om man är antihall, vilket jag tror 90% av deras vidriga fanz är.
VSK är väl ändå det lag som har imponerat och överraskat mest i år, väldigt målglatt lag om man jämför med flera andra lag. Sen är ju den ekande stämningen i hallen mer än pinsam :( Känns som en tidig TV-puck match i oktober mellan Gotland och Bohuslän...
#262 ·
Joint
· 2012-01-14 13:06
Helvete. Vad fan hände med VSK efter paus?
Det som hände var väl att Broberg började komma upp i normal klass? De är ett bra lag. Tyvärr.
...eller att VSK trodde det var klart, var ju väldigt bleka i andra och helt klart en imponerande match av Broberg, hade ju dessutom ett bortdömt och en som rullade på mållinjen. Inte många som tagit poäng i isladan i Västerås i år... Känns som Sirius tappade en poäng där! Blir nog svårt att komma ikapp Broberg när det dessutom skiljer så mkt i målskillnaden.
Äh, nu har vi ju värsta chansen att ta in en poäng på dem om en timme!
#266 ·
Nyllet
· 2012-01-16 18:39
GAIS-Vetlanda. Hmm.. vad ska man önska sig för utgång i den matchen då?
Kungälv-SAIK. Mår så illa för jag vill att SAIK ska vinna.
Tror jag ska nominera dig till Bandygalan i kategorin "Årets SAIK-hatare".
#268 ·
Nyllet
· 2012-01-16 19:02
Det var snällt av dig dissteffe men"hatare" låter så primitivt för en akademiker. Kan man inte hitta på något finare ord men som betyder samma sak, typ antagonist eller vedersakare?
Jag är sån där kvasi-intelektuell bladvändare och jag är gärna en SAIK-hatare.
Men för i helvete! Inte har SAIK fuskat ihop hall å lag å gud vet vad bara för att torska mot Kungälv!? Skärpning tamejfan!
Nu börjar till och med jag känna att slutspelet känns långt borta.
#272 ·
Nyllet
· 2012-01-16 21:58
Herregud, ska man skratta eller gråta? Äh, jag hade ju i princip redan gett upp slutspelet så då var det trots allt skönt att se SAIK torska. Men knappa 600 pers är verkligen en urusel publiksiffra. Då var det några fler när tråksirius var på besök i regnvädret. Märkligt.
ja slutspel känns mer än kört tyvärr och det gäller nog bara att försöka undvika kvalspel. Måste säga att jag är otroligt besviken på lagets prestationer i år, måste vara något riktigt fel någonstans när så många spelare är sämre i år än ifjol, finns väl bara ett fåtal ljusglimtar Sälen som alltid, Max, Virre, tycker även Werner tillfört en del när han fått spela på sin plats igen men annars är det bara besvikelser rakt igenom, vad beror det på att så många underpresterar match efter match? Man kan ju inte bara skylla på otur, eller dåligt väder, eller fuskare osv... Personligen tror jag det är speliden som är fel, man har på pappret många bra offensiva spelare så får tillbringa för mkt av tiden till försvars o bakåtspel istället för att komma rättvända i fart offensivt, till slut så fallerar självförtroendet då målskyttar måste få göra mål innan de tappar tilltron till förmågan, här har lagledningen ett stort ansvar. Förmågan finns ju, men man får inte ut det.
Kungälv skrällde tydligen enligt SVT Text. Lite svårt att se det som en skräll när Kungälv spelat in 16 pinnar på nio hemmamatcher jämfört med SAIK's 8 pinnar på lika många bortamatcher.
#275 ·
Joint
· 2012-01-17 01:28
Knappa 600 på både Skarpe och Heden. Bandyintresset i GBG med omnejd är sååå genuint...
Kungälv är bra hemma (förutom när det regnar) och SAIK på bortais är mänskliga, men uppenbarligen på tok för bra för vårt lag i år som inte alls levt upp till mångas förväntningar. Nu är vi på kvalplats igen ...
#276 ·
Sutra
· 2012-01-17 09:37
Men tar vi Tillis och utför mirakel på Fredag så kan vi vara på samma poäng som Broberg.
För fan; "Tvivlen icke, ty stjärnan lyser även i den mörka natten. Då skreko och sjöngo lärjungarne. Och de drucko av Kiren. Ty så var det sagt och skrivet." som det ju står i skriften (Sut 11:12).
Men tar vi Tillis och utför mirakel på Fredag så kan vi vara på samma poäng som Broberg.
För fan; "Tvivlen icke, ty stjärnan lyser även i den mörka natten. Då skreko och sjöngo lärjungarne. Och de drucko av Kiren. Ty så var det sagt och skrivet." som det ju står i skriften (Sut 11:12).
Amen!
#278 ·
Nyllet
· 2012-01-17 18:41
Här kommer några rader från en domedagsprofet. Vinner Väners sin hemmamatch mot Bollnäs i kväll ser det ännu mörkare ut för våran del.
Ser ut som att de tänker göra det. Nu ställer jag definitivt om mitt mentala fokus på okval. Vilket känns knepigt nog.
ja 4-1 till Vänersborg nu mot Bollnäs och Hörnqvist har målat, var väl första nu i Vänersborgströjan? ok blev tydligen 4-2 nu genom Hellmyrs. Känns som det är bara tre lag som är sämre än blåsvart nu tyvärr... :(
Men för i helvete jag börjar snart skjuta vilt omkring mig på en ö! Varför vinner fel lag hela tiden? Vad är det för värld vi lever i? 6-2!?
mmm 6-2 nu, hur tusan kan Bollnäs släppa in sex mål mot Vänersborg? Är ju normalt det försvarsstarkaste laget i landet! och Hörnqvist andra målet nu. Tyvärr rinner nog hoppet iväg nu och det är def bara okval som gäller nu, blir riktigt svårt även det!
Blir nog en bra väckarklocka för Bollnäs också. Som om det behövs för att slå de goda på Åsen.
säkert blåsvart som får sota för det på fredag också...
#285 ·
Nyllet
· 2012-01-17 20:50
Kan inte begripa hur Väners kan slå Bollnäs med klara 6-3. Dessutom har de ju slagit SAIK hemma. Jag tyckte Väners var det klart sämsta laget blåsvart mött hemma denna säsong. Fattar ingenting. Inte vår säsong. Nu gäller det som sagt att försöka hamna 9-10:a. Hamnar vi på kvalplats får man hoppas Kalix blir 12:e lag för då får vi väl möta 2:an i söderallsvenskan eller?
Ett kval klarar vi. Det är jag övertygad om.
#287 ·
Nyllet
· 2012-01-17 21:05
CarlApan skrev.....
Ett kval klarar vi. Det är jag övertygad om.
Absolut. Funderade på om det t.o.m skulle vara lönsamt för Sirius. Hur stor publik skulle komma till Studan tro? 1500? Det är ju drygt 200 000:-. Inte illa!
men det måste ju vara ett jättemisslyckande att blåsvart underpresterar så mycket när de flesta andra lag gör flera toppmatcher som ex vis nu Vänersborg gjort som tagit tre poäng mot SAIK och nu seger mot Bollnäs. Sirius har vad jag kommer på inte tagit en endaste "oväntad" poäng utan snarare tappat en hel del "förväntade" poäng. Jag tycker att man inte under första halvan av säsongen matchade rätt lag flera gånger. Nu känns det iaf som man hittat en bra uppställning. Vill bara se Viktor på topp med Mickel som start. Putte är ingen forward enligt min mening. Däremot är han himla bra på att sätta igång spelet. Dessutom tycker jag Mickel ska spela högre upp i banan och inte gå ner och hämta så mkt bollar, kanske det tar på hans spjutspetskompetens som målskytt. Saknar de fina lyften till honom man sett i två år nu tillbaka. Tror tyvärr heller inte att det bara är att ställa in grillorna i morgon på plan och tro det blir två poäng direkt...
#289 ·
johann
· 2012-01-17 21:26
ja det är för dåligt, analysen lämnar jag åt såna som kan nåt om bandyt
Sirius har vad jag kommer på inte tagit en endaste "oväntad" poäng utan snarare tappat en hel del "förväntade" poäng.
Kungälv har tappat poäng mot ett av tio lag på Skarpe Nord... det tycker jag kvalar in. Men visst, det räcker inte särskilt långt att överraska engång.
Väners har gjort tvärtemot Sirius, de har varit riktigt, riktigt bra mot topplagen under hela säsongen, men kastat bort massvis av onödiga poäng mot botten. Jag är inte särskilt förvånad att de vann idag.
#291 ·
Joint
· 2012-01-18 02:55
Hedqvist gjorde en Hörnqvistare förra matchen så första struten i Väners-tröjan var det icke. Jag är impad över dem och ärligt talat hatar jag dem inte så mycket som värstinglistan kanske ger sken av. Såg en tv-match sent i höstas då de genom att åka bländande skridskor och kämpa febrilt slog Broberg på Hällåsen. Man kan nog konstatera att de har ganska låg lägstanivå, men en högstanivå (om Hedqvist fortsätter så här) som kan leda till slutspel. Sämsta lag jag sett möta Sirius den här säsongen är konstigt nog Kungälv. De hade enorma probbs med vårt (tråkiga) handbollsförsvar såväl hemma som borta. Största enskilda underpresterande Siriusspelare kanske är Mickel, men han är en fantastisk bandyspelare i grund och botten så där gäller det nog snarare att hans självförtroende varit svagt, samt att vi nog använt honom lite fel (förespråkar fri roll på topp).
tycker också att Mickel fått lite fel roll i år, han ligger vad jag har sett mycket längre ner i banan och inte på spets på topp som tidigare, det tar säkert en hel del must ur honom och han tappar kanske en del av sin spjutspetskompetens då. Vill se honom längre upp på spets så går det ju också att lyfta mera på honom. Han är väl en av landets bäsat spelare att ta ner lyror och sen allt från bolla till att sätta dem på volley. Känns onödigt det här tabelläget och ledningen får nog ta på sig en del av detta då man ibland matchat laget fel. Man har inte "otur" en hel säsong som det ibland kan kännas man försöker få fram. Är också imponerad av Vänersborg. Vill nu bli imponerad av Sirius de sista åtta omgångarna!
#293 ·
Nyllet
· 2012-01-22 14:41
Hoppas Bollnäsorna och Kungälv gör sin plikt och vinner mot GAIS respektive Tillis. Men bara för att jag sa det kommer väl både GAIS och Tillis att vinna.
Gais överraskar igen och har 0-0 i halvtid, verkar ha en imponerande defensiv!
Gais ledning känns lite "smartare" än Sirius ledning. Först tar Bollnäs ledningen, sen kvitterar Gais, får en straff emot sig som går in och sen tar man timeout redan i 62-a min och kvitterar sen igen till 2-2. Undrar om Sirius gjort likadant en gång?
...och tar nu även ledningen med 3-2, måste säga att jag är imponerad av Gais styrka, inte alls bra det här för blåsvart! Det blir nog ändå Vänersborg som är "hoppet" till okval känns det som!
ok man fick 4-4 till slut efter ledning med 4-2 efter två snabba hörnmål men seega Bollnäs segade sig ifatt på slutet men ändå en imponerande insats igen av Gais!
Ja, och vinner GAIS sin hängmatch mot Tillberga så går de om Broberg. Imponerande, som sagt.
Hatar Bollnäs.
#300 ·
Nyllet
· 2012-01-22 18:40
Ser väldigt mörkt ut för Tillis.
#301 ·
Nyllet
· 2012-01-22 18:46
.... och inför hela 253 pers! Är det någon som vet vad sämsta publikrekordet i elitserien är?
Tror det är 192 på en Bolticmatch på Tingvalla i dec 2010. Dock osäker.
#303 ·
RRR
· 2012-01-22 20:21
Tillberga räknar väl alla i kioskerna, de hade väldigt mycket folk där vad jag kommer ihåg
Måste säga att jag har lite svårt att acceptera att ett lag som Kungälv har åtta (8) poäng mera än Sirius, har vunnit fem (5) matcher mera. Ser man på trupperna anser jag att Sirius har minst lika bra lag om inte bättre. Återstår då att fråga vad det är som gör denna enorma skillnad mellan de två lagen, Sirius har ändå vunnit BÅDA matcherna lagen emellan och är ju där teoretiskt åtta poäng åt rätt håll om man jämför det varit motsatsen att Kungälv vunnit båda.
Det känns ju verkligen som att Sirius inte får ut max av laget. Spelidén minst sagt haltar, spelarna underpresterar mot sin fjolårsstandard, Sirus har ändå en av seriens absolut bästa målvakter, men även lagledningen verkar rätt paralyserade och törs inte ändra spelidén trots att den kan anses som ej fungerande. Nu har man iofs ändrat lite i laget men spelet har ju ändå inte ändrats vad jag förstår?
Det känns bara så surt och onödigt att Sirius är så långt efter ett lag som man slagit i båda interna mötena.
För det första tycker jag att det är en myt att Kungälv har en trupp som överpresterar. De hade ett bra lag i fjol och har förstärkt det ytterligare. Jämfört med Sirius har de en edge i exempelvis skyttet, med åtminstone tre riktigt vassa skyttar. Det har inte Sirius... De har dessutom något fler fartspelare, vilket passar deras spelsätt rätt bra. Kungälv lever därmed på misstag som motståndarna gör i sin uppspelsfas. Sirius lever mer på misstag våra motståndare gör i sitt samlade försvarsspel eftersom vi har betyyydligt mer boll i våra matcher än Kungälv. Jag gillar personligen Kungälvs disciplinerade raggarbandy, men Sirius har inte materialet att spela så. Problemet för Sirius är att våra taskiga motståndare inte går bort sig på samma sätt när de möter oss. Villa på Studan är praktexemplet. Handen upp den som sett Villa spela så någonsin.
Erlingmark, tanken var mera att det är Sirius som underpresterar än Kungälv som överpresterar. Jag anser att båda lagen totalt sett har ungefär samma kvalitet, men på olika styrkor. Kungälv var rätt så bra redan ifjol. Men ändå, visst är det lite märkligt att Kungälv har åtta poäng mera än Sirius i dagsläget trots att Sirius vunnit båda matcherna lagen emellan! Jag tycker det visar rätt så klart att Sirius tyvärr underpresterar rätt djupt i år. Man borde kunna vara på iaf samma nivå som Kungälv. Jag har aldrig drömt om att Sirius skall utmana SAIK, Bollnäs, Villa, Bajen, Edsbyn. VSK har varit betydligt starkare i år än vad jag räknade med och har heller inga jättetoppar i laget men spelar en offensiv bandy och har bra skyttar, Broberg är alltid Broberg och sen har vi då förstås Gais som nog överraskar de flesta för tillfället. Har väl nu cirka 7 av 8p på sista matcherna tror jag. Iaf jag anser att Sirius har en trupp som borde matcha Kungälv, Broberg och Gais bättre. Men som du skriver man har ingen skytt tyvärr och där är det väl mkt tråkigt att man inte lyckats (eller velat) värva en bra skytt, något man missat totalt då ofta skyttarna avgör matcherna i en lång serie. Nån som typ Knutsson i VSK hade varit bra!
#307 ·
Joint
· 2012-01-23 09:43
Kungälv är på uppgång - Sirius är på nedgång. Så, där dödade jag den diskussionen.
På tal om Kungälv: Tränaren förtjänar credd. Verkar grym. Ska bli intressant att se vad han hittar på med Finland detta VM.
Instämmer. Dessutom kan man glatt heja på Finland. Inte så mycket hallbandy där....
Villa fick verkligen fart under grillorna sista 20 minutrarna ikväll, hade 6-5 bara efter 70 minuter och slutar 12-5...snacka om fyrverkeri och att Kalix slaktades på slutet. Vilken offensiv det laget har när allt stämmer för Andersson, Karlsson och Bryngelsson... *lät nästan som en dans kring midsommarstången eller julgranen där"...
Nu får vi alla dessutom tvingas hålla på Tillberga i två omgångar som har först hängmatchen mot Gais borta och sen Broberg borta...Heja Tillis!!!
Äntligen en intressant match att följa ikväll. Fast jag sätter då inte mycket hopp till någon hjälp från Tillberga.
Ja klar elitserieabstinens nu. Go Pelleberga!
#313 ·
Nyllet
· 2012-02-03 17:22
Snälla Tillis, i normalfallet är ni totalt onödiga men ikväll kan ni, om ni vinner, faktiskt glädja fler än närmaste släkten. Heja Tillis!
#314 ·
Tifo
· 2012-02-03 22:08
9-0. Suck..
Jag fattar inte hur tillberga accepterar att spela när målvakten är på vm.
Det stod någonstans att Tillberga själva föreslog speldatumet. Verkar ju väldans korkat isf.
Det stod någonstans att Tillberga själva föreslog speldatumet. Verkar ju väldans korkat isf.
3 poäng till kvalstrecket och dom föreslår det datumet? Vilka idioter!
#318 ·
Joint
· 2012-02-04 05:50
Fast Marko var ju disponibel mot SAIK, men man valde att ställa ynglingen i mål då också. Det var nog inte där Tillis fallit, om man säger så. Gais spöar TB med 9 fucking 0, vi spöar dem på matchens sista fucking skott. Ni kan dra era egna paralleller... Fan, fan, fan!!!
#319 ·
Nyllet
· 2012-02-04 10:56
Nu har i alla fall samtliga lag spelat 21 matcher. Skönt med lite ordning.
ajaj Mickel, ditt straffskytte är tyvärr inte det bästa men det gick ändå vägen idag, men vad trist bandyn blivit med detta hörnjagande...risk för bandyns död med detta jagande efter hörnor hela tiden... Bergman vad tänkte du på dessutom när man tar in en helt kall spelarare för en avgörande straff??
#321 ·
Nyllet
· 2012-02-04 17:42
Håller med dig med känsla - hur kunde Franco släppa fram en stelfrusen Mickel som dessutom missat ett antal straffar denna säsong? Vi får väl se om Mickel får spela något i morgon. Tveksamt.
#322 ·
Wirre
· 2012-02-04 17:50
Det kanske var så att ingen annan ville slå straffen, eller att ordningen redan var förbestämt.
Tror det är bäst att spöa byn på onsdag.
Härlig final iaf och inte ett enda hörn ål var ju ännu bättre och Mickel ej skadad, säkert iofs sliten. UFF ja bäst att spöa byn ja... Broberg har ju Tillberga
#325 ·
haze
· 2012-02-05 14:32
Kom hem Bella!
Vill fan inte ha nån som har prostituerat sig till SAIK så många år.
"prostituerat sig" ? lite väl låg kommentar där anser jag. Jag skulle välkomna Bella med öppna armar om nu det finns en verklig Gud som kan göra det verkligt, men får nog säkert vänta minst 6-8 år när han är på väg ner i karriären. Anser du då även att Eskhult "prostituerade" sig i Bajen?
Tyvärr är det väl det här som kommer att hända även med Sirius fina ungdomar/juniorer. A-laget tar ej hand om dem och de får bud från andra toppklubbar. Är väl bara en tidsfråga innan man tappar Engstrand jr ex. vis. Se till att ta hand om dessa killar och skapa dem en framtid i Sirius vetja!
#328 ·
Nyllet
· 2012-02-05 19:17
Klart Bella är välkommen tillbaka i Sirius, väldigt välkommen t.o.m. Fast jag kan hålla med CarlApan att man känner lite äckel över att han spelar i just SAIK men de betalar väl mycket bättre än vad Sirius kan göra. Det är väl den korpulente finansmannen i Stockholm som står för kulorna. Tvi vale!
jag tycker ni dömer väldigt hårt med Bella. Vad skulle ni själva säga om ni fick erbjudande att byta jobb i ett framgångsrikare företag med högre lön? Nej tack? eller?
Klart alla Uppsalakillar är välkomna tillbaka, vore ju en död för Uppsalaidrotten annars. Hur många "dömer" idag Andreas Eskhults alla år i Bajen och Ryssland? Bella har ju dessutom sina gener i Sirius efter pappsens alla år i laget också. Både som spelare och ledare. Välkommen med öppna armar! Tyvärr är det ju som alla förstår endast önskedrömmar...:(
#330 ·
Golli
· 2012-02-05 21:13
Om man hade pengar....
Tänk Bella o lillSigge i blåsvart. Det skulle skapa en sällan skådad bandyhysteri hos de trögflörtade Uppsalaborna.
Dagens publiksnitt skulle öka med minst 2000 pers per match.
2000 x 150 kr x 13 matcher = 3 900 000 kronor.
Lägg därtill slutspelsintäkter, ökad souvenirförsäljning och ökade sponsorintäkter samt medialt fokus.
Något för de med resurser att spåna på....
#331 ·
Nyllet
· 2012-02-05 22:30
med känsla skrev ....
jag tycker ni dömer väldigt hårt med Bella. Vad skulle ni själva säga om ni fick erbjudande att byta jobb i ett framgångsrikare företag med högre lön? Nej tack? eller?
Klart alla Uppsalakillar är välkomna tillbaka, vore ju en död för Uppsalaidrotten annars. Hur många "dömer" idag Andreas Eskhults alla år i Bajen och Ryssland? Bella har ju dessutom sina gener i Sirius efter pappsens alla år i laget också. Både som spelare och ledare. Välkommen med öppna armar! Tyvärr är det ju som alla förstår endast önskedrömmar...:(
Men med känsla jag vill inget annat än att Bella kommer tillbaka. Anledning till att han inte gjort det än är troligtvis att han får bättre betalt i SAIK. Han gör helt rätt, jag skulle gjort samma sak i hans ställe. Det som gör mig förbannad är att SAIK kan betala sina stjärnor men ger f-n att betala planhyrorna så egentligen har de inte råd. En annan anledning att Bella inte kommit till Sirius kan vara (som jag helst inte vill tro på) att han inte gillar Berglunds filosofi och då lär han inte komma tillbaka så länge Berglund leder Sirius.
Golli, jag har precis haft samma tankar som du. Jag kan i och för sig förstå att man inte vill äventyra ekonomin men ibland kanske man måste chansa. Tror precis som du att publiksnittet skulle ökar markant med de två värvningarna du nämner. För att inte tala om slutspelet och om Sirius har vittring på SM-guld. Ja då snackar vi 5-6000 pers på varje hemmamatch.
Nyllet, förstår dig. Visst är det trist med SAIKs ekonomi men man ska inte döma spelarna för det. Den ser ju ut som nedan när det gäller deras betalnings- förmåga/moral. Märkligt att sponsorer ställer upp. Men tyvärr ser många idrottsföreningar ut likadant, massor av betalningsanmärkningar.
Tyvärr fick ju Sirius chansen att värva Patrik Nilsson också som inte hade blivit någon ekonomisk belastning vad jag förstår (ökade sportsliga framgångar= ökade publik- och sponsorintäkter + finansierad), så chansen är nog noll att man lyckas eller ens försöker seriöst, samt att det nog tyvärr kan ligga något i det som du säger om Berglunds spelidé och förmågan att locka riktiga toppspelare. Fråga en sån som Hellmyrs ex. vis. Synd, det känns ju inte direkt som att utvecklingen har fortsatt framåt i år med Berglunds idéer. Här kommer lite data om SAIK, inga jättepengar dock.
Under de senaste 24 månaderna har 4 anmärkning/ar registrerats på totalt 208 315 kr.
Under de senaste 24 månaderna har 15 ansökning/ar registrerats på totalt 135 280 kr.
"prostituerat sig" ? lite väl låg kommentar där anser jag. Jag skulle välkomna Bella med öppna armar om nu det finns en verklig Gud som kan göra det verkligt, men får nog säkert vänta minst 6-8 år när han är på väg ner i karriären. Anser du då även att Eskhult "prostituerade" sig i Bajen?
Tyvärr är det väl det här som kommer att hända även med Sirius fina ungdomar/juniorer. A-laget tar ej hand om dem och de får bud från andra toppklubbar. Är väl bara en tidsfråga innan man tappar Engstrand jr ex. vis. Se till att ta hand om dessa killar och skapa dem en framtid i Sirius vetja!
Bella fick chansen som junis, men var då väldigt ung. Därefter försvann han till bandygymnasiet i Sandviken och spelade då med i första hand SAIK:s junisar och sedan i A-laget. Lite svårt att göra rätt för IKS i det fallet. Dessutom är det ju sån klasskillnad mellan toppen och botten i bandy att det är oerhört mycket enklare att slussa in yngre/sämre spelare i topplagen då de ändå vinner medan Sirius genom åren fått kämpa med näbbar och klor för att hålla sig flytande.
Nyllet, förstår dig. Visst är det trist med SAIKs ekonomi men man ska inte döma spelarna för det. Den ser ju ut som nedan när det gäller deras betalnings- förmåga/moral. Märkligt att sponsorer ställer upp. Men tyvärr ser många idrottsföreningar ut likadant, massor av betalningsanmärkningar.
Tyvärr fick ju Sirius chansen att värva Patrik Nilsson också som inte hade blivit någon ekonomisk belastning vad jag förstår (ökade sportsliga framgångar= ökade publik- och sponsorintäkter + finansierad), så chansen är nog noll att man lyckas eller ens försöker seriöst, samt att det nog tyvärr kan ligga något i det som du säger om Berglunds spelidé och förmågan att locka riktiga toppspelare. Fråga en sån som Hellmyrs ex. vis. Synd, det känns ju inte direkt som att utvecklingen har fortsatt framåt i år med Berglunds idéer. Här kommer lite data om SAIK, inga jättepengar dock.
Under de senaste 24 månaderna har 4 anmärkning/ar registrerats på totalt 208 315 kr.
Under de senaste 24 månaderna har 15 ansökning/ar registrerats på totalt 135 280 kr.
Fråga Hellmyrs? För han tycker det är ok att spela i gladbandygänget Bollnäs men skulle ha något emot Sirius/Berglund?
Jag kan köpa en del kritik mot det blåsvarta spelet, man tar det säkra före det osäkra lite för ofta. Man försvarar sig också med väldigt många spelare. Fast skillnaderna mot de andra klubbarna är marginell på bägge områdena och då i synnerhet jämfört med Bollnäs. Bollnäs kan mäkta med lite fler anfallsförsök då de helt enkelt har lite bättre spelare, framförallt just då Hellmyrs som är nästintill ostoppbar.
Fyra poäng upp nu till Broberg, eller egentligen fem pga Sirius så dåliga målskillnad och Brobergs alla mål idag, skiljer ju 17 plusmål till deras fördel. Hur ska man ens drömma om att ta fem poäng fler? Även om Sirius vinner alla fyra så har ex. vis Broberg Vetlanda hemma sista matchen. Kungälv borta och Bollnäs hemma tar man nog de poäng som krävs för slutspelet. Sirius kommer dessutom knappast att ta fullt. Gais har nog för svårt program för att lura Broberg, Bajen borta, Saik hemma, Vbg borta o Sirius hemma, bör inte bli mer än max 2-4 p på dessa. Vbg har Byn h Kalix b Gais h o Bajen b, osäker på detta gäng, tar säkert 4-6p där. Blir alltså kamp mellan Broberg o Vbg om slutspelet isåfall men Broberg går vinnande där. Trist men sant, Sirius hade behövt ta poäng ikväll, nu är det lååång uppförsbacke tyvärr och man har ju bara vunnit 7 av 22 matcher, mindre än en tredjedel så man har tyvärr gjort en riktigt svag säsong, kunde inte tro detta innan säsongen. Man hade behövt Mickels målskytte som i fjol, där diffar snart 25 mål...iofs har Viktor gjort mkt bättre än man kunde drömma om men man gör helt enkelt för lite mål framåt...missade chanser och straffar i massor.
Bella hit och Bella dit. Vissa inom idrotten har hjärta och vissa heter Svennis. Jag tycker inte att man kan förlåta vad som helst och en P. Nilsson skulle jag verkligen inte vilja se i blåsvart ens om han betalade för det.
Lite principer och självförakt måste man ju få ha kvar?
vilken optimist han är Håkan Lundh, UNT. Hoppas dock verkligen han har rätt men tror det är ungefär 5% chans. Han glömmer att VSK är ett helt annat lag i år och Sirius är betydligt sämre ex. vis än i fjol. Ifjol hade vi dessutom en glödhet Mickelsson.
#338 ·
haze
· 2012-02-09 11:35
Tillbergas 0-16 på de två senaste matcherna borde väl leda till någon slags självrannsakan men Pelle tycker de är bortdömda. Humor!
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=4955156
Kvalspel till Elitserien 2012/13 (två grupper A och B):
Spel hemma/borta, geografisk indelning (totalt reseavstånd). Allsvenskt lag börjar hemma. Segrarna till Elitserien 2012/13.
Grupp A: Allsvenskan lag 2 – Elitserien lag 11/12
Grupp B: Allsvenskan lag 2 – Elitserien lag 11/12
Omgång 1: Onsdag 29/2
Omgång 2: Lördag 3/3
Just nu borde det väl vara Sirius-Ljusdal el Örebro samt Vetlanda-Gripen el Linköping
#340 ·
Joint
· 2012-02-09 12:09
Om Vetis eller Tillis hamnar på kvalplats får vi alltså möta laget från norr. Om Kalix hamnar på kvalplats blir det annorlunda...
#341 ·
Sutra
· 2012-02-09 12:23
Alltså vi har fyra oavgjorda och fem uddamålstorskar, om jag räknat rätt. 14 ynka mål på rätt ställe i dessa 9, matcher skulle gjort att vi legat på samma poäng som Villa, om jag räknat rätt. #konstruktivatankar
Och tre uddamålsvinster också... Tendensen är ju helt klart att vi spelar jämnt mot de flesta, både topp- och bottenlag. Vilket ju gör att ett kval skulle kännas lite läskigt. Angående eventuellt kvalmotstånd i eventuellt kval så tror jag det är ganska jämna odds mellan Ljusdal, ÖSK och Gripen. Av dem tycker jag Gripen känns minst obehagliga - ännu en anledning att hålla på Kalix (förutom i nästa omgång).
ja situationen nu känns rätt onödig, förlusterna mot ex vis Kalix och framförallt Vetlanda där man ledde med 4-1 känns helt onödiga och ser man sen till alla oavgjorda o hedersamma förluster, så hade 50% varit på rätt sida så hade vi legat klart före Broberg iaf. Det är det svaga målskytter som är skurken och tyvärr så är det framförallt Mickels avsaknade skärpa som syns jmf med i fjol. Hade han hållit samma nivå så hade vi haft dessa poängen. Men på tok för många missade frilägen "nära" och missade straffar. Ett kval mot Ljusdal eller Örebro känns rätt osäkert tyvärr. De har ju allt att vinna o vi allt att förlora. Bara hoppas att man orkar vinna 3 av 4 iaf nu så vi slipper detta läskiga kvalet.
..om man dessutom lägger till blåsvarts enorma problem att avgöra mot bottenlaget i elitserien. Gais vinner 9-0, Broberg vinner 7-0 och Sirius klarar uddamålsseger mot Tillberga på övertid var det väl? Förlust borta mot Vetlanda trots 4-1 ledning, förlust borta mot Kalix...usch
#345 ·
johann
· 2012-02-09 15:24
ja, vi vet. det behöver inte upprepas i all oändlighet.
Ja det är ett jävla ältande av samma skit hela tiden. Vari ligger njutningen?
#347 ·
Markus
· 2012-02-09 17:14
Ja det är ett jävla ältande av samma skit hela tiden. Vari ligger njutningen?
Vem har sagt att man ska njuta? ;)
Sedan håller jag inte med om otur etc. Sirius har varit väldigt mediokra i år. Ibland verkar ju laget börja spela på resultat så fort man gör 1-0 och spelar i sidled eller hemåt till man tappar bollen eller slår ut den till hörna... Vi har också tagit poäng i slutminuterna vid några tillfällen, t ex Bajen borta och Tillberga hemma. Lite mer offensiva intentioner vore trevligt att se. jag tror inte att Mickels falerande i första hand beror på honom själv, utan snarar på att laget har spelat en överdrivet försiktig och rädd bandy denna säsong som knappast gynnat en offensiv kraft som Mickelsson.
Som det påpekats förut: Det är inte bara Sirius som spelar försiktigt i år, alla gör det. Men Sirius gör det inte lika bra. Målsumpandet har varit vårt ena problem, men jag har också känslan (utan att ha sett särskilt mycket i år) att vi har straffats hårt genom att tappa boll i fel lägen väldigt ofta. Eskhult må vara en av vara viktigaste spelare, men han är också allt för ofta syndaren i sammanhanget. Jag undrar om det kan bero på att han inte är riktigt lika snabb i vändningarna som förr men att han inte riktigt har anpassat sitt spel efter det?
#349 ·
Tifo
· 2012-02-09 18:18
Äsch, onsdagens resultat var ju prima! Vi tar ju utan vidare 8 friska pinnar på våra fyra avslutande! GAIS tar 2, Vbg tar 2-4 och Brobban 2. Saken är biff! Vi kan ju tom kosta på oss klyka mot Gurkorna hemma!
#350 ·
Nyllet
· 2012-02-09 20:16
Begriper inte vad som hände med Sirius spel tiden mellan World Cup och jag tror det var någon vänskapsmatch mot ett mediokert rysslag. Först jämna matcher mot topplag i WC sen plötsligt stortorsk mot rysslaget. Sedan började vi dåligt mot GAIS i premiären för att inte tala om stortorsken i direktsändning mot VSK. Därefter har det liksom i stort bara gått snett. Okej, en och annan ljusglimt som Bajenmatcherna, Tillberga, Väners och Kungälv borta men resten? Vad gick fel? Handlar det bara om den mentala biten? Tittar man på de andra lagens trupper hittar man inga påtagliga förstärkningar. Bollnäs förlorade två viktiga kuggar, SAIK likaså. Tillis tappade Bergvall och Robertsson - tungt. Villa tappade Esplund. Bajen, Byn, Väners och Broberg ± 0 skulle jag säga. VSK något bättre och Kungälv fick ju Ekman. GAIS visste man inte så mycket om. Kalix hade åkt ur innan serien började. Vetlanda är det lag som tappat mest. Sirius gjorde inga större värvningar (Max och Maya får ursäkta) men kontinuitet är inte att förakta och heller inte den goda stämning som tycks råda bland våra bandyhjältar. Lägg därtill Relitahallen och optimala träningsförhållanden. Förutsättningarna för att Sirius skulle gå längre denna säsong än fjolåret var således klart bättre och så blev det så här. Fattar ingenting, absolut ingenting.
bra sammanfattat Nyllet...lägg sen till alla målmissar och det beror ju inte på att man spelat defensivt. När man kommer upp och får målchans så sätter man den ju inte som andra lag. Vissa har ju kliniska avslut som Villa ex. vis. Plus att en del lag gör mkt mål på hörnor och Sirius har som bekant inga skyttar...
#352 ·
Joint
· 2012-02-09 21:23
Apropå åldern tar ut sin rätt. Werner var fruktansvärt seg senast, hade förvisso stannat upp men fick en pass som var en meter ifrån klubbladet och var som fastklistrad på isen med rören.
Det stämmer att försiktig bandy blivit en ganska allmän grej. Sirius har inte praktiserat den på ett bra sätt. Tidigare år har det varit liknande tendenser, men då har det å andra sidan varit kul att skåda då anfallsprocesserna varit lyckade i betydligt större utsträckning och det gått undan. I år känns det segare, och att vända om och försöka anfalla i slowmotion mot ett samlat lag som Edsbyn går inte allt för ofta.
Jag tycker att förbunden borde diskutera över en regelförändring inom bandyn. För den har blivit tråkigare. I basket är det förbjudet att passa hem vid mittlinjen. Något liknande inom bandyn kanske. Något måste helt klart göras för att göra bandyn attraktivare, om vi nu ska snacka om förändringar som bandyförbundet brukar gilla.
Jag tycker att förbunden borde diskutera över en regelförändring inom bandyn. För den har blivit tråkigare. I basket är det förbjudet att passa hem vid mittlinjen. Något liknande inom bandyn kanske. Något måste helt klart göras för att göra bandyn attraktivare, om vi nu ska snacka om förändringar som bandyförbundet brukar gilla.
Det där var nog det dummaste förslaget jag någonsin sett. Det får ju stängda serier å finalserier att framstå som rena nobel-ideerna. Har Tramsin köpt dig?
bra förslag Joint, sen tycker jag detta hörnjagande har tagit överhanden, det såg man ju även på VM, till och med expertkommentatorn tjatade att nu gäller det att få hörnor...så otroligt trist, framförallt för oss som saknar bra skyttar...regeländring tack. Nu spelar man ju mera längs kortlinjen ner mot hörnflaggan för att från ingenstans till målchans putta ut bollen på en motspelare och få jättechans till mål med en hörna
ser att Kungälv väntat bortaslog Kalix också, hade nog varit bättre att Kalix vunnit, dels mot bakgrund av ev kval och även att Kungälv haft mera att spela för mot Broberg nästa match...
#356 ·
Joint
· 2012-02-09 21:52
Fast, dagens dödgrävarbandy kräver nog en viss promillehalt för att genuint uppskatta. Hörnregeln gjordes om för något år sedan, och hur många saknar egentligen den gamla regeln som Hörnbyn typ vann fem raka guld på? Jag menade inte exakt att efterapa basketregeln, men något i den stilen. Kanske begränsa antalet passningar på egen planhalva. NÅGONTING. Jag har fått medhåll från folk inom vårt led när jag diskuterat saken.
#357 ·
Nyllet
· 2012-02-09 21:58
Angående Joints förslag. Det skulle krävas ytterligare en domare för att ha koll på eventuellt bakåtspel. Nej, det skulle inte funka. Det skulle bli för mycket tjafs. Angående den eviga diskussionen om hörnor så säger jag att hörnsökandet är en produkt av lagens defensiva tänk. Vad göra åt det tråkiga spelet? Den som visste det men kanske blir det bättre nästa säsong när serien är halvstängd och lagen törs chansa mer? Själv tycker jag ryssbandyn är roligast att titta på men som vi såg i VM har den sin akilleshäl.
Äsch kom inte o säg att dom tre lagen som ligger i topp spelar tråkigt. Eller jo visst villa när dom va här o mötte oss, men då hade vi 11 spelare på egen planhalva konstant. Av dom som liger topp 8 tycker jag nog bara att det är edsbyn,bollnäs o kungälv som spelar tråkigt.
Förstår inte riktigt Berglund när han säger "Dessutom har dataintrånget i vintras påverkat oss betydligt mer än vi först trodde." Nån som kan förklara ?
Nä, regeländringar ska man vara väldigt restriktiv med tycker jag. Det går vågor i taktiken, just nu är det försiktig bandy som är på modet, men det ska i första hand vara upp till lagen och inte till Tramsin och co. att hitta lösningar och motdrag till det. Nu har det spelats ”tråkig” bandy i ett par säsonger, att det redan börjar pratas om att ändra reglerna tycker jag bara är ännu ett tecken på bandyns dåliga självförtroende. Ser det likadant ut om 10 år kan jag eventuellt tänka mig att tänka om.
För övrigt tycker jag att Elitserien är intressantare i år än någonsin. Visst, även om matcherna på ett sätt ofta blir tråkigare är serien i sin helhet mycket roligare. Hur jämnt som helst, minst sex olika lag med realistisk guldchans. Tittar man på publiksnittet verkar det heller inte som att tråkbandyn skrämt slag på publiken.
#361 ·
Joint
· 2012-02-10 00:14
Utvecklingen att bandyn blir mer booring är ju förödande för sporten. Om man ska värna om vår sport kan man inte vara så jäkla konservativ vad gäller sådana saker. Det är inte nog med försiktig bandy. Vi söker hörnor något enormt numera, och flera lag därtill. Det är knappast heller så kul att se på som tidigare nämnt. Bra att man inte kan få massa hörnförsök på rad längre dock. Men kanske man borde begränsa hörnorna till endast hörna om man målvakten stöter ut bollen, eller om bollen är nära mål och inte vid hörnflaggan? Alltså, jag vet att jag är på djupt vatten nu men jag är som sagt lite orolig för sportens utveckling.
Tittar man på publiksnitten kan man säkert hitta positiva tendenser i hall-lagen (undantaget TB förstås), men i övrigt vettefan? Vår egna publikutveckling är inte mycket att hänga i granen med. Att serien är jämnare är förstås bra ur publiksynpunkt och så, men på vilka villkor? I Byn kunde man se Sirius spela vända ur, spela hem och så i flera minuter sammanlagt. Det var vid något tillfälle det dröjde uppemot minuten innan man ens kom till anfall. Och då sket det sig. Jag gäspade. Och suckade. I den ordningen.
Döda dödgrävarbandyn!
#362 ·
Joint
· 2012-02-10 00:16
Angående Joints förslag. Det skulle krävas ytterligare en domare för att ha koll på eventuellt bakåtspel. Nej, det skulle inte funka. Det skulle bli för mycket tjafs.
I början kanske, men när regeln väl skulle sätta sig skulle ju spelarna vara medvetna om konsekvensen och skita i att spela hem och ha sig. Dessutom skulle inte tränare lägga upp strategier utefter denna tröttsamma taktik. För övrigt tycker jag att nuvarande fjärdedomare är ganska så meningslös så varför skulle inte han kunna ägna sig åt något vettigt i stället?
Men som sagt, hur länge har "tråkbandy" varit ett reellt och övergripande problem (om det ens är det)? Typ en säsong? Man måste ju ge utövarna själva chansen att komma runt problemet innan man börjar pilla med regelverket.
Att justera hörnregeln är väl en sak, men att börja mixtra med regler om hur och i vilka riktiningar man får passa bollen tror jag är livsfarligt. Det skulle förändra spelet i grunden, och då ska man vara jävligt, jävligt säker på vad man gör. Tror det är en mycket större fara för bandyn som sport att man hela tiden försöker skriva om regelboken efter vilket håll vinden blåser åt för tillfället.
#364 ·
Joint
· 2012-02-10 01:01
Jag tycker i alla fall inte att vi ska vara bakåtsträvande och spela tråkbandy med denna trupp som faktiskt innehar en hel del bandykompetens. När Villa besökte Uppsala (var samma sak i Lidköping av rapporterna att döma) så var det ju parodi på bandy. Ett Villa som i vanliga fall spelar rätt rolig bandy. Har MB tagit musten ur glädjen lite nu som han gjorde i VSK när det började blåsa lite motvindar?
Tycker det är sjukt hur folk som i vanliga fall tittar på fotboll klagar på att bandyn har blivit tråkig. Tydligen ska man köra framåt i 100 % av situationerna i bandy men i fotboll är det ok att passa runt i 89 min så att det sedan blir två skott på mål totalt i hela matchen? Jag fattar fan ingenting.
Det här är nog det mest förbannade jag har varit när jag har läst en tråd på västra någonsin. Vi kanske inte går till slutspel i år, där tror jag problemet ligger. Hade vi legat tvåa med "dödgrävarbandy" hade inte en jävel kommit med sånna här Tramsinska floskler.
#366 ·
Sutra
· 2012-02-10 08:22
Förstår inte riktigt Berglund när han säger "Dessutom har dataintrånget i vintras påverkat oss betydligt mer än vi först trodde." Nån som kan förklara ?
Vadå? Berätta!
#367 ·
Nyllet
· 2012-02-10 08:30
Teebird skrev ...
Jag blev också väldigt nyfiken! Var och när sa han det?
i intervjun på Sirius hemsida, man kan ju ungefär tro att något brutit sig in och stulit Sirius taktik eller vaddå?
#369 ·
johann
· 2012-02-10 10:58
jag blir så förbannad att jag ska inte skriva något!!! trodde inte jag skulle behöva läsa sånt här dravel på västras forum någonsin...
Men det är ett jävla tjat om tråkbandy. Handen upp alla som tyckte det var mer lattjolajbans med resultat som 17-2 och 16-1 i elitserien. Handen upp alla som tyckte det var en njutning i gladbandy att se Bollnäs möta Edsbyn för sju år sedan. Alla som tycker det är häftigare med överlägsna lag som åker åttor runt sopor och gör dyngmycket snygga mål än en elitserie som är tokjämn kunde ju glädjas åt USA - Ryssland och sånt förra veckan. Eller så får ni väl hoppas att Sirius åker ur så ni kan få se Sirius - Tellus i Relita nästa år. Då blir det åka av.
#371 ·
Sakul
· 2012-02-10 12:26
Ändra regler för att göra spelet roligare tror jag är det dummaste man skulle kunna hitta på. Det jag skulle kunna sträcka mig till är att hörnor borde vara mindre avgörande. Varför ska en studs på en försvarande spelare långt nere i hörnet på planen belönas med ett gratis skott på mål från mitt i straffområdet? Väldigt oproportioneligt, tycker jag. Varför måste försvararna stå på kortlinjen och anfallarna utanför straffområdet? Kunde inte en bandyhörna fungera som en fotbollshörna, eller ett bandyfrislag för den delen?
Men egentligen tycker jag det är rent skitsnack att bandyn blivit tråkigare, det handlar bara om att just Sirius spel blir väldigt "tråkigt" när det inte riktigt fungerar, som den här säsongen, medan det är (enligt mig iaf) en riktigt vacker bandy när den funkar.
men det var väl främst hörnjagarbandyn som jag inte gillar, förstår inte riktigt vad den typen av spel har tillfört bandyn, annars är det förstås toppen med en jämn serie, ingen har väl haft något emot det vad jag har läst här iaf. Men det är ju bara för Sirius att anpassa sig bättre och införskaffa ett par riktigt bra skyttar till nästa säsong.
Skönt att få gå in och vara lite rejält gubbgrinig.
Jag ser nio av tio matcher spik nykter och jag tycker även en defensiv tillställning kan vara en ren njutning. Jag vill fan i mig inte förändra någonting i spelidéerna. Jag tycker om bandy som den är. Jag tycker hörnor är trevligt. (Det hade varit än trevligare om vi haft en skytt). Jag vill fan i mig inte förändra nånting. Kommer det inget eller lite folk så ger jag fan i det, bara jag får se MIN bandy!!
Vad jag däremot vill förändra för blåsvart, är att vi är alldeles för klena i skridskoåkningen i långa perioder. Man åker, men utan att trycka till och ge det lilla extra.
Sen är ju målfabrikationen en ren katastrof!! Man blir ju chockerad över hur mycket det går att missa!!!
#374 ·
Sutra
· 2012-02-10 13:01
1. Det brukar alltid komma nån ny taktik som straffar ev destruktivt fegspel.
2. Det är en djäkligt spännande serie i år. Slutspelet helt öppet.
3. Tycker vi ska undvika att bli förbannade på varandra i forumet, fr a när det handlar om att åsikter kanske luftats förr, men även när det handlar om hur vi upplever spelet, eller hur vi vill se en utveckling.
#375 ·
Joint
· 2012-02-10 13:47
Jag kunde lätt köpa att vi spelade "tråkigt" (efter våra resurser) när vi förlorade med typ 16-1. För ett gäng år sedan. Men att nu spela så här fruktansvärt tråkigt och värdelöst med den trupp som MB har att tillgå är resursslöseri.
Jag tycker det är roligare att se två jämnbra lag som kör, än två jämbra lag som bara gnetspelar. Elitserien har de facto blivit jämnare. Jag tycker inte heller att det bara är lagen på undre halvan som spelar tråkigt, det har blivit en trend helt klart och det är bara att hoppas att trenden avtar som Brukarn var inne på. För, rent underhållningsmässigt är inte värt 150 kr för att se Sirius-Kungälv gnetspela så jävligt.
Men vi kan döda diskussionen här och nu så slipper ni bli förbannde på sådant här dravel...
#376 ·
johann
· 2012-02-10 14:47
Vi har uppenbarligen olika syn på varför man håller på ett lag. Jag är inte förbannad på någon person, givetvis.
i intervjun på Sirius hemsida, man kan ju ungefär tro att något brutit sig in och stulit Sirius taktik eller vaddå?
Jo för vid ett data intrång så är det taktiken man är rädd för att förlora.
Det som har hänt är att nästan allt arbete som klubben har lagt ner dom senaste fyra åren har försvunnit genom att någon har hackat kontot och raderat allt.
#378 ·
Nyllet
· 2012-02-10 15:47
Som nybörjare på detta eminenta forum blev jag lite förvånad över de starka reaktioner som Joints inlägg gav upphov till. Okej, idén att förbjuda tillbakaspel kanske inte var så lysande men det är ju alltid kul att diskutera nya förslag hur orealistiska de än må vara. Att diskutera spelsätt och taktik kan väl heller inte vara fel eller dravel? Kanske är det så enkelt att några av oss upplever defensivbandyn som tråkig bara när andra lag än Sirius spelar? Övertygad om att alla på forumet hellre tar tråkbandy och vinst än gladbandy och förlust – så fungerar vi ju, hur illa det än låter. Däremot förstärks ogillandet av taktiken om vi förlorar p.g.a. defensivt och tråkigt spel och det är väl lite det som hänt Sirius denna säsong. Precis som andra varit inne på ankommer det på tränarstaben att hitta en taktik som trasar sönder motståndarens defensiva taktik men det är sannerligen inte lätt. Kanske plötsliga ursinniga, supersnabba attacker med i stort sett hela laget skulle kunna hjälpa, men då spelar man lite på chans och blir extremt sårbar för motståndarens kontringar. Hoppas och tror att Magnus, Olle och Mats hela tiden diskuterar olika taktiska möjligheter och är villiga att testa nya drag och inte bara kör i samma spår som tidigare.
Angående datorintrånget: Låter väldigt oroande. Hade de ingen back up?
OrovÄckande, men fyra års arbete måste väl finnas på kopia eller annan dator? Jeesus, känns amatörmässigt om man inte haft back up på detta verkligen!
Håller med med känsla. Låter extremt märkligt och amatörmässigt. Sen har jag svårt att förstå vad det skulle vara för slags arbete som har tagit så lång tid att sammanställa och som bara finns på en hårdisk? Forskar grabbarna eller nåt?
Sen förbehåller jag mej rätten att bli förbannad på vad jag vill.
#381 ·
Joint
· 2012-02-10 16:57
Herregud. Självklart vill jag att vi ska vinna till varje pris. Snyggt eller inte. Det är ju en sådan självklarhet för 99 % av användarna här att man inte ska behöva förtydliga. Men ur ett allmänt perspektiv - och för sportens bästa - vore det att föredra lite roligare bandy. Uppenbart tabu att prata förändringar här. Man får visst inte ens ifrågasätta ett sunket spelsätt. Jag tycker inte bara att det är Sirius som har ett tråkigt spelupplägg. Vi går mot en allt tråkigare bandy helt enkelt, om det här taktiska rävspelet fortskrider.
För övrigt blir jag verkligen förundrad angående dataintrånget. Ingen back-up? Vilka filer fanns där egentligen som nu så allvarligt gått tillspillo? Luddigt.
#382 ·
Nyllet
· 2012-02-10 17:12
Ja det är väl Sirius knaggliga säsong som gör oss lite stingsliga.
Jag tycker vi sjunger "we shall overcome"!
#383 ·
Joint
· 2012-02-10 17:18
...och att Sirius med MB i spetsen typ går i bräschen för "tråkbandyn"...
Undrar hur ofta du spelar på din offer-mentalitet Joint?
Kommer man med förslag och för man en dialog som spelar rakt i händerna på bandysverie-mongona, unt-retardsen och Tramsin-lobbyn så blir jag irriterad. Jag blir irriterad på dom också.
nu gäller det ikväll att Edsbyn gör sitt jobb mot Vänersborg iaf...
Ja man får heja på mkt lag den här säsongen som jag aldrig trodde att jag skulle heja på.
#387 ·
Joint
· 2012-02-10 19:32
Spelar jag på min offer-mentalitet, huh? Jag diskuterar gärna saken, men ska man brusa upp som en jävla blåval så kan man ju lika väl skita i att diskutera saken. Jag vill inte jämföras med bandysverige-mongona, unt-retardsen och Tramsin-lobbyn bara för att jag kritiserar nuvarande spelstil och försöker komma på något konstruktivt. (Offer-mentalitet på slutet månne...)
Spontant tycker jag att "folk" blivit bortskämda ;-)
Bara för att vi gått till slutspel tre år på raken behöver vi ju inte glömma vår historia. När det var vardag att studsa mellan högsta och näst högsta serien (det har ju varit en uppsjö av konstruktioner med superallsvenskor, kvalserier etc så jag vet knappt vad namnet på de serier vi kvalade till eller ifrån hette) så var inte alltid spelet så där jättesexigt heller.
Minns med fasa när vi var kända som "tråkbandylaget" (även då) för att vi bara slog lyror hela tiden (nån som kommer ihåg vår Ungrare Sanddor? En blåsvart hjälte på högerhalven som ofta matade iväg en lyra...och by the way kan jag tycka att vi spelar med lite för lite lyft och flipp i dagens Sirius). På den tiden fick vi alltid stordäng mot topplagen. Det var inte direkt någon "gladbandy" det heller!
Inte ens Lomanov-Anufrienko tiden kan väl karakteriseras som någon form av "totalbandy". Det var liksom två mot "bröten" allt som oftast. Vackert att titta på emellanåt men definitivt inte lika snyggt kontrollerat och "hela-laget-involverat" som jag tycker det är nuförtiden.
Om vi nu skulle missa slutspelet efter tre raka år så bekymrar det inte mig så där jättemycket. Inte heller det sätt som vi taktiskt bedriver spelet på. Som andra också påpekat (Garligur m fl.) så är skillnaden att vi i år bränner så mycket klara målchanser. Vi skapar ju trots allt rätt mycket i vanliga spelsituationer så att bara skylla på dåligt hörnskytte känns inte riktigt rättvist.
Om man nu går igång på att oroa sig, tänka negativa tankar, hoppas på regeländringar, eller att gödsla med ordet "tyvärr" i inläggen här på forumet så tycker jag att man istället skall bekymra sig för kontraktssituationen inför nästa år och låta lagledningen och spelarna fokusera på spelidén.
Åtminstone jag tror att de kan det här bättre än vad jag/vi kan!
#389 ·
Joint
· 2012-02-10 19:51
För övrigt spelar Väners, av det jag sett på TV, beundransvärd bandy.
Vad var det som gjorde Vänersborgs bandy mycket roligare än Kungälvs eller Sirius eller GAIS?
http://www.vastrasidan.se/web/hundstjarnan/
Väl bloggat!
Du formulerar det jag egentligen känner och ville framföra i mitt förra inlägg på ett bättre sätt än jag själv mäktar med. Men jag håller med om allt. Oroskänslan handlar mer om lagbygget, stämningen, ekonomin och annat jobbigt inför kommande säsonger än nuvarandes säsongs sumpade frilägen och missade hörnor!
Först: Ordna nytt kontrakt. Sen: Oroa sig för nästa säsong.
Ja usch det orkar man ju inte direkt tänka på nu.
#395 ·
Nyllet
· 2012-02-11 09:39
Kul att läsa din blogg igen Erlingmark! Nog har väl Eskhult mer eller mindre sagt att han ska fortsätta?
#396 ·
haze
· 2012-02-11 10:27
Apropå kontrakt så skrev väl Lill-Hydas på för 3 år innan denna säsong?
vilka är det som vill "vända hem" tro?
Det är möjligt att jag har fel? Men en mycket välinformerad källa har berättat att ALLA kontrakt är uppsagda...utom Mickels! Rimmar lite falskt med Berglunds kommentar i intervjun på siriusbandy.se om att man nu har "nått plattformen för att ta nästa steg" och att "Inom kort kommer vi att klargöra vad det innebär, och vad vi menar!".
Man kan väl inte mena att "plattformen" är att byta ut hela laget?
#399 ·
Sutra
· 2012-02-11 14:10
Jag tror man kan mena exakt vad som helst.
#400 ·
Joint
· 2012-02-11 14:43
Det är möjligt att jag har fel? Men en mycket välinformerad källa har berättat att ALLA kontrakt är uppsagda...utom Mickels! Rimmar lite falskt med Berglunds kommentar i intervjun på siriusbandy.se om att man nu har "nått plattformen för att ta nästa steg" och att "Inom kort kommer vi att klargöra vad det innebär, och vad vi menar!".
Alltså... Va!?!?!?! Är det ekonomisk kris eller varför detta? Klart oroväckande.
Och apropå Väners; tycker de har visat prov på god fart under rören. Prio 1 och den enda prioriteringen nu måste ju bara vara kontrakt. Trött på att läsa slutspelssnacket.
verkar som det ekonomiska problemet kommit ifatt igen, dåligt spel, sämre tabellplacering, uppenbar risk för uteblivna publikmatcher i slutspelet = ekonomisk katastrof mot budget antagligen och därför har man sagt upp kontrakten. Merparten av spelarna borde man ju vilja behålla, sen tycker jag det behövs lite förnyande på en del platser. Men risken är väl uppenbar att ex. vis en sån som Putte vill vända hem till Kungälv igen, Werner kanske gjort sitt? Sundin likaså? Viktor orkar han fortsätta ett år till? (enligt mig så hoppas jag mkt på det, årets utropstecken! det enda iofs), Boive?.... märkligt uttalande igen ovan från Berglund, få kan tala i moln som den mannen gör, undrar om övrig ledning och spelare förstår honom bättre? sen det här konstiga med dataintrånget...
Nåväl hoppas på två poäng idag iaf, tippar 5-3 och 1050 personer.
#402 ·
haze
· 2012-02-11 20:05
[quote1328968010=haze]
[/quote1328990584]
Usch, det där verkar obehagligt. Dagens poängförlust mot Kalix känns plötsligt ganska obetydlig.
Det stämmer med vad jag har hört. Bara Mickel som har kontrakt. Behöver ju inte vara katastrof, många kontrakt brukar lösa sig sent, och exakt vad som sagts med spelarna vet vi ju inte. Men man kan nog utgå ifrån att vi inte har någon festekonomi.
Men, vafan. Just med Sirius bandy har jag kännt att allting -inklusive föreningens överlevnad - är tokkört flera gånger förr. Vet inte hur många gånger det indiska reptricket ska lyckas, men så här dags nästa vecka kan Sirius faktiskt vara på slutspelsplats...
Du låter som den siste optimisten Erlingmark men hoppas verkligen du har rätt. Själv skulle jag bli ytterst förvånad och lycklig om man mot förmodan skulle undvika det hemska kvalet där precis allt kan hända.
Den otroligt svaga o dåliga säsongsstarten tog nog knäcken på Sirius fortsatta säsong, 2 oavgjorda på sex första o första segern först i sjunde omg mot Tillis samt säkert även 1-10 mot VSK samt förlusten mot Vetlanda där man ändåmledde klart 4-1, blev antagligen för tuff uppförsbacke på en säsong där man haft bättre chans till förberedelse än nånsin. Vad hände där egentligen?
Är kontrakten uppsagda eller går dom ut? Det är en rejäl skillnad där.
I första fallet är det en total katastrof, i det andra är det tyvärr som det brukar vara, ett ständigt kaos i idrottens alltför ekonomistyrda värld.
Ok, 5p och 19 mål upp till Broberg med 3 matcher kvar. Ska vi sluta snacka slutspel nu kanske?
#408 ·
Nyllet
· 2012-02-12 16:15
Tror vi torskar resterande matcher så det mest intressanta nu är vilket lag vi får möta i kvalet.
#409 ·
Joint
· 2012-02-12 16:20
Bagdad-Bob ger nog inte upp slutspel förrän det definitivt är kört...
Varför skulle man ge upp innan det är helt kört? Vad man tror på och vad man hoppas på är vanligtvis två helt olika saker.
#411 ·
haze
· 2012-02-12 23:23
Alldeles oavsett hur säsongen slutar ser jag fram mot en utvärdering av Relitahallen och hur den används. Sirius är väl nästan unika i det avseendet att man sköter i princip all träning inomhus och matchar utomhus. Det borde ju rimligen vara knepigt att träna ett spelsystem på perfekt is för att sedan försöka göra samma sak med vind, nederbörd och/eller allmänt operfekt is som störande moment. Tycker timingen och tempot i passningsspelet varit tveksamt i många matcher och det kanske beror på skillnaden mellan tränings- kontra matchförhållanden. Relitahallen i sig är såklart ett jättetillskott men kan det vara så att den används för mycket med tanke på att man spelar drygt 70 % av matcherna utomhus?
Förra säsongen tog vi 9p på bortaplan och denna säsong 7 pinnar med 2 matcher kvar så där är vi nästa ikapp. Studan har dessvärre inte varit någon borg denna säsong. Många jämna fighter som gått snett av lite olika skäl och ett förmodat missat slutspel är ingen katastrof (bara jäkligt tråkigt) med ett lite längre perspektiv..
Sen kan jag inte undgå att sura över att framför allt UNIK men även Siriusjuniorerna använder en sunkig träningshall som matcharena. Var det verkligen tänkt så när hallen byggdes? I så fall hade man ju varit mer återhållsam med köp av hallnålar.
Tacknämligt nog har vi skänkt Kalix lite hopp inför matchen mot Vbg. Det kan, ironiskt nog, ha varit det bästa vi har gjort under hela säsongen...
Kalix hopp om kval lever. De är taggade mot Vbg. Vi har därmed chansen att ta oss förbi Vbg, samtidigt som Kalixvinst kan ge oss lättare kvalmotstånd om vi misslyckas med resten....
Haze, att hallar är av ondo har vi väl alltid vetat...
just nu är det svårt att se vad Relitahallen har hjälpt Sirius i år
#414 ·
RRR
· 2012-02-13 07:32
man vet inte hur det hade gått utan relita....
Saxat från FB:
"För att som tvåbarnspappa och just nu spelare för blåsvart kan lite..." skrivet av ex17. Ska man tolka det som att det troligtvis inte spelas i blåsvart inom kort? Eller övertolkar man då?
Saxat från FB:
"För att som tvåbarnspappa och just nu spelare för blåsvart kan lite..." skrivet av ex17. Ska man tolka det som att det troligtvis inte spelas i blåsvart inom kort? Eller övertolkar man då?
Tror inte du övertolkar på twitter skriver han
men personligen kommer jag troligen inte närvara 2013, i alla fall inte med skridskor
#417 ·
Nyllet
· 2012-02-13 12:00
Usch ja, det kan bli stora förändringar i truppen. Lill-hydas och Max är viktiga att behålla, unga som de är. Går ÖSK upp lär väl Max pysa hem.
Å går Ljusdal upp försvinner Lill-hydas dit...
Låter som det är dags för det gamla klassiska: Farbror och jag lägger oss i träning inför nästa säsong!!
Låter som det är dags för det gamla klassiska: Farbror och jag lägger oss i träning inför nästa säsong!!
Far åt helvete gubbjävel!
Tackar för komplimangen!! Du kanske är redo att gå in som 13-14 man?
ursäkta en dum onödig okunnig fråga men vem är ex17? Lillhydas eller Boive?
ok såg på unt nu och har väl svaret där antar jag
http://www.unt.se/sport/lagger-du-skridskorna-pa-hyllan-1662898.aspx
#424 ·
Joint
· 2012-02-13 18:32
Och nu är frågan befogad igen: Har MB sugit ur musten och glädjen ur spelarna? R*litan skulle ju förlänga bandspelarnas karriärer... Varför börjar folk snacka om att lägga av, flytta vid avancemang, osv. Vidrigt.
#425 ·
Nyllet
· 2012-02-13 19:27
Nåt är fel. Snälla stanna ex-17!!! Du behövs i uppbyggnaden av ett nytt lag. Med ditt varma blåsvarta hjärta passar du perfekt som Pappa åt ungdomarna Engstrand, Edberg och Wängelin.
Ex17's eventuella pensionering lär väl iaf knappast ha med varken Berglund eller Relita att göra om man ska tro vad han själv säger.
Fan jag har inte hämtat mej alls sen i lördags. Det är märkligt hur fort man blir bortskämd med framgångar och slutspel.
Missat slutspel känns ju snarast som en dödsdom. Det måste vara hemskt att vara typ SAIK- eller Bollnässupporter.
...tur att man slipper.
#428 ·
Joint
· 2012-02-13 22:57
Vad man säger utåt är en sak, vad man känner inåt är en annan sak. Skulle glädjen vara på topp skulle man väl inte lägga grillorna på hyllan? Jag respekterar ex17:s beslut oavsett dock.
Nä, men här tyckte jag nog Ex17 var så tydlig man kan vara med att det är annat som spelar in. Han säger ju "Det är ju inte bara jag som bestämmer" och skriver att han "iallafall inte kommer närvara med skridskor". Plus att han inte bestämt något än.
#430 ·
Joint
· 2012-02-14 12:30
Finns bara en Magnus Berglund...
Mjaha jag hade verkligen inte väntat mig kval egentligen nån gång under säsongen. Fyfan det kommer bli hemskt. När spelas det?
Världens mest obehagliga känsla... att sitta och titta på datorn och hålla på SAIK
#433 ·
Nyllet
· 2012-02-15 22:01
Underbart sagt garligur! Couldn't agree more!
Tillis definitivt ur elitserien. Törs inte säga vad jag tycker för då straffar ödet mig och Sirius
Gais - Vänersborg lär ju sluta oavgjort nu..... Vi måste scora minst 5 plus mot västerås
#435 ·
Nyllet
· 2012-02-15 22:42
Första omgången av kvalet spelas den 29/2 och den andra den 3/3. Är redan ett nervvrak.
Jag vill ha 10-0 till oss i första kvalmatchen, för jag har spelning den 3 mars!
#437 ·
Nyllet
· 2012-02-15 23:01
Vi börjar borta så nu får man väl boka in en resa till Örebro eller Ljusdal den 29/2.
Sirius bandy, jag mår verkligen illa, så hemskt se hur denne Berglund monterat ner detta laget. Helt utan självkritik eller insikt. Han verkar se eller tro saker som ingen annan ser. Hans destruktiva bandy verkar bli klubbens död. Det kokar nog internt även om få verkar tordas tala. Något är gravt sjukt med detta lag och det torde väl ändå många västra supporters nu kunna inse? Ut med Berglund nu!
Jajaja...
Inte för att jag är nöjd med säsongen, men jag vet inte om det är Berglund som har monterat ner laget. Däremot vet jag att han monterade upp laget för några säsonger sedan.
ok så femton spelare har blivit så totalt mycket sämre än ifjol och har bestämt detta destruktiva defensiva spelsystem? ok för mig får de gärna sopa bort även Söderman och Gabrielsson. Vart tog den gode Rosa vägen som skulle hjälpa laget och varför tog man inte hand om Roos som en stötte bakom laget? Den här säsongen är mer eller mindre än katastrof och det borde väl även en Västra supporter kunna inse. Om inte UNT eller Sirius bandy felciterar Berglund måste ju många undra vad karln egentligen talar om...
#441 ·
Tifo
· 2012-02-16 00:39
Magnus Berglund håller jag som den enskilt viktigaste komponenten till att alla är tokbesvikna över en missad slutspelsplats. Det var inte många år sedan jag trodde att det var en ouppnåelig dröm att få se ett slutspel på Studan. Nu har jag fått uppleva det gång på gång och MB har förvandlat Sirius till ett lag där en missad slutspelsplats är en besvikelse. Han är en hjälte.
Tack Tifo.
Jag är bara tillräckligt trött på alla som skriker "SPARKA" på UNT's kommentarsforum så fort Sirius förlorat några matcher. Jag vill inte behöva läsa det också. Och visst får man skriva att Berglund har gjort sitt här om man nu tycker så. Men lite jävla respekt får man väl ha, och lite längre minne än tre år tillbaka i tiden.
Bra skrivet Tifo. Det är tack vare Berglund att jag sitter och skär mig i armarna på grund av en trolig kvalplats. Det var inte många år sen vi jublade som efter ett SM-guld på grund av en vunnen match med uddamålet mot Pelleberga. Denna uddamålsseger gav oss just en kvalplats.
Har du glömt detta med känsla?
#444 ·
johann
· 2012-02-16 08:37
Ord, TIfo! Minnet är onekligen kort. Avgåsnacket kan du ta på unt med de andra. Nu fixar vi oss kvar i Elitserien
#445 ·
Sutra
· 2012-02-16 08:39
Jäpp! Let's do this thing!
Det är väl snarast nu vi får se vad Berglund går för, vilket i sig blir intressant. Tidigare har vi jobbat utan resultatmässiga mål. I år har det ju varit lite andra toner. Således är det första gången han misslyckas med blåsvart och måste nu jobba med nya förutsättningar och ingångar inför ett eventuellt kval.
Om Sirius hade varit ett lag av säg SAIK:s eller VSK:s kaliber och hade deras moderna track record och Berglund dykt upp inför den här säsongen hade jag också skrikit Fiasko! Katastrof! Avgå! Men eftersom jag ännu inte helt kapat förtöjningarna med verkligheten inser jag att en säsong där vi fortfarande hade en [utopisk] chans på slutspel när det var 3 omgångar kvar hade varit en toppsäsong pre-Berglund. Så nu skriver jag Halvbra! Inte godkänt! Utvärdera!
#448 ·
Tifo
· 2012-02-16 10:37
Sen för att nyansera bilden lite kan jag ju konstatera att jag verkligen är besviken och att jag hade hoppats, och trott, på en slutspelsplats och jag tycker det känns som om laget har underpresterat sett till vilka kvaliteter som finns. Men jag jag tycker att en misslyckad säsong är för kort period att döma ut en snubbe som har gett oss resultat under så lång tid dessförinnan.
Detta från mitt utifrånperspektiv. Är det dock så att det finns ett stort missnöje bland spelare med honom som ledare och det kommer leda till spelarflykt ställs saken naturligtvis i ett helt annat ljus, men några såna signaler tycker jag inte riktigt man har fått, undantaget Virre möjligen. Nu har han inte heller kritiserat MB som ledare utan spelsystemet.
Precis så är det, Tifo. Naturligtvis är ingen nöjd med den här säsongen, varken supporters, spelare eller ledare. Själv sa jag innan säsongen att jag "skulle bli mycket förvånad om Sirius inte hamnade 7-10:a". Nu pekar allt på att vi blir sämre än så.
frågan är närmast hur hela truppen i princip kan underprestera så mycket under nästan hela säsongen? Det är ju bara i princip Sälen och Viktor som levererat. Eskhult har stundtals visat fina takter men resten... Jämför man ex. vis mot Gais så när de inte tar poäng så är de nära i nästan varje match. Vänersborg har också visat en högre högstanivå än Sirius. Det är ju endast ett fåtal matcher som Sirius visat bra form, ex vis Kungälv borta var ju en riktigt fin match. Hemma har det nästan inte varit en enda helt bra genomförd match. Bara sju segrar på 24 matcher är ju också väldigt dåligt. Endast 5-6 p mot slutspelslagen. Det börjar också kännas på uttalanden att allt inte står rätt till. Dessutom hur kan man glömma klubborna inför en så viktig match? Nu är det bara att hoppas man kan ta sig samman och vinna i kvalet men jag är väldigt orolig. Nedflyttning vore ju en riktig katastrof.
Absolut ska berglund sitta kvar men det är ett misslyckande denna säsong. Sen håller jag nog eskhult minsta lika viktig om inte viktigare än berglunds intåg i klubben. Men att påstå att vi igår gjorde en bra andra halvlek och visade kapaciteten får mig att spy.
Med känsla >>
I stället för att mala på om exakt samma sak hela jävla tiden så kan du väll bemöta de frågor du fått?
Har du glömt tiden innan Berglund? Räcker en säsong som i dagsläget är ett misslyckande men som innan berglund setts som en framgång för att sparka ut honom med huvet först?
CarlApan, ingen lever enbart på gamla meriter. Man måste alltid utveckla sig, såväl i jobbet som i idrott. Utvecklingen går ständigt framåt inom alla områden och man måste följa den och utvecklas vartefter, i det här fallet även anpassa spelstilen till spelarmaterial och motståndare. Där tycker jag Sirius brister stort. Det är nästan alltid samma spelsätt. Sirius har en trupp som jag anser är starkast offensivt men man spelar ändå väldigt lågt och defensivt. Spelare som Mickelsson, Putte, Spjuth och Broberg utnyttjas inte på bästa sätt, det vittnar ju även Viktor Broberg om. Det känns även under ytan som att allt inte står rätt till internt.
Men om ni övriga är nöjda så fine!
Med känsla: Om du läser vad folk faktiskt skriver här så ser du ju att absolut ingen är nöjd med säsongen, och rätt många vädrar också sin kritik mot spelsystemet och mot Berglund. Men när du skriver att det är ”så hemskt se hur denne Berglund monterat ner detta laget”, och ”Hans destruktiva bandy verkar bli klubbens död”, som om han vore någon lycksökare som kommit till dukat bord och kört Sirius i botten, då är du så lååååångt ute och cyklar.
Själv håller jag med Garry. Det ska bli väldigt intressant att se hur Berglund tacklar motgångarna och vad vi får se för förändringar till nästa säsong. Det gäller bara att se till att den spelas i Elitserien.
Är nog inte många (ingen?) som är nöjd men det är ju inte självklart att man lyckas utveckla sig även om det är målet. Sen är det ju så att övriga också vill utvecklas och det är ju inte omöjligt att dom lyckas bättre.
Dessutom tenderar man ju att stirra sig blind på resultaten vilket kanske inte alltid säger allt och om man "överpresterat" tidigare så kanske detta år bara är en normal prestation.
Vore det så enkelt att man alltid blev bättre så hade ju tabellen sett exakt likadan ut varje år typ eftersom de som vann förra året rimligtvis blivit lika mycket bättre som alla andra osv.
Summa sumarum så gör man det alldeles för enkelt för sig om man skyller på enstaka individer och/eller ett spelsätt. Det är mängder med faktorer som spelar in och det är knappast någon som har svaret i klartext.
Sen saknar även jag ofta bemötande av kritik mot dina åsikter.
#456 ·
Golli
· 2012-02-16 14:25
Givetvis är även jag, precis som alla andra, besvikna över den uteblivna slutspelsplatsen.
Jag trodde stenhårt på en plats bland de 8, innan seriestart. Samtidigt var jag medveten om att Elitserien var jämnare än någonsin.
Så har det också blivit, det är en stenhåd serie. Vi har inga utpräglade blåbärslag som brukar vara standard. Nykomlingen GAIS har imponerat sedan avslaget på Studan i höstas. Kungälv utvecklas och blir bättre, och Vänersborg är minst lika bra som i fjol.
Denna jämnhet är glädjande för bandyn, oförutsägbara matchutgångar är nödvändigt för att på sikt hålla spänningen vid liv. Tyvärr har Sirius fått känna på många lag med kvalitet i år.
Jag skulle vilja påstå att fjolårets upplaga av Sirius knappast heller hade tagit sig till slutspel i år, så att påstå att nästan hela laget är så pass mycket sämre i år är lite att förenkla. Man måste se till motståndet också.
Att Roos förövrigt lämnade scenen förra säsongen finner jag ganska naturligt. Tror inte att han hade varit någon frälsare.
Det klart att resultat måste utvärderas, och så kommer givetvis ske. Känns märkligt dock att Berglund som var helgonförklarad för något år sedan nu får skit för allting, snacka om svart eller vitt.
Jag har svårt att förstå katastrofen i en uddamålsförlust mot Edsbyn på bortaplan, även en förlust borta mot Broberg har vi råkat ut för tidigare. Oavgjort mot Kalix var så klart en missräkning, men kan hända mot lag som slåss för sin existens. Det har brustit i effektiviteten vid många matcher och vi saknar en hörnskytt (straffskytt också kanske....). Kommer man till rätta med det så blir nog Sirius att räkna med fortsättningsvis.
Vad gäller straffskytte förresten.
Snittet för alla lag i serien är mål på 71%, Sirius har 67%. Så det är ju inte så extremt dåligt som vissa vill få det till utan snarare är det nu för tiden svårare att göra mål på straffar helt enkelt.
#458 ·
Joint
· 2012-02-16 14:47
Jag är naturligtvis tacksam för det Berglund gjorde när han kom hit. Den förvandlingen som blev verklighet. Att uppleva semifinalsspel på ett fullsatt Studan kändes helt klart som en utopi för några år sedan. Men nu!? Vad fan händer NU!?
Det är lite gulligt när folk ska påpeka att minnet är kort, och samtidigt glömmer bort att vi var i två raka SM-slutspel innan Berglund kom. Kanske är era minnen också korta, eller så var ni inte med på den tiden.
Det har blåst motvindar hela säsongen i princip, och Berglund har satts på prov att mata in ett fungerande spel, men misslyckats. Sirius-glädjen verkar vara utefter resultaten. En ännu konstigare grej av Berglund & co är att i år öppet och utåt helt plötsligt börja ställa sig själva en slutspelskravbild. Klart att förväntningarna utifrån blir större då, och i och med träningshallen hade man ju hoppas att någon bra bandy skulle komma ur den. Det blir bara flummigt att säga att man inte kollar på tabellen när det går bra, och sedan säger att man ska till slutspel när det är så gott som kört. Det är för övrigt gott om flum från flumgubben, vartenda uttalande känns kryptiskt.
Det är väl allmänt känt att kortsiktigt gick det bra för Berglund i VSK, men efter ett par år försvann glädjen. Det känns som att samma sak håller på att hända här!? Jag känner oro då snubben har kontrakt till 2017. Men som sagt, jag vill understryka att jag är tacksam för vad Berglund har gjort.
Missnöje finns. Tydligen ska en viss spelare lyfta omotiverat hög lön också enligt vissa andra spelare, som känns som att frångå Siriusprincipen lite. Det var väl just därför man inte värvade Nilsson. Men, men… Just nu skiter jag i vilket och hoppas bara att vi lyckas klara oss kvar, det ska ju egentligen vara en räkmacka men med den här säsongens upplaga av Sirius är ingenting säkert.
Ska man för övrigt hitta syndabockar bland spelare så kan jag säga tre spelare som det är fetast skillnad på från förra säsongen: Mickel, Eskil och Putte. Mickel gjorde sjukt många mer pytsar förra året, Eskil assisterade och briljerade nästan varje match. I år? Medelmåttiga som blixtar till emellanåt. Där måste det ha skett något misslyckat i spelsystemet, för Mickel visade ju att han kan leverera i blågult där man spelar utan större krusiduller. Och Putte? Man saknar hans skridskoräder. Han har till skillnad från Werner och Sudden inte tappat farten, men tappat modet och distinkten.
Det är lite gulligt när folk ska påpeka att minnet är kort, och samtidigt glömmer bort att vi var i två raka SM-slutspel innan Berglund kom. Kanske är era minnen också korta, eller så var ni inte med på den tiden.
Det var snarare kval till slutspel, vilket faktiskt inte bara är en skillnad i ord. För att komma dit räckte det med att vara fjärde bästa lag i allsvenskan, vilket vi blev både 06 och 07. Motsvarande en 12-plats i Elitserien, alltså minst en placering sämre än vi hamnar denna "katastrofsäsong".
#460 ·
Joint
· 2012-02-16 15:01
Nja, det var åttondelsfinaler om jag inte minns fel? Men visst... Lagen på den tiden var dock betydligt sämre på papperet. Fascinerad över resan att gå från kval till semi på ett år utan några större truppförändringar, det är jag, men vi har ett lag med två av världens bästa spelare också ska vi komma ihåg...
[quote1329403959=Joint]
Det var snarare kval till slutspel, vilket faktiskt inte bara är en skillnad i ord. För att komma dit räckte det med att vara fjärde bästa lag i allsvenskan, vilket vi blev både 06 och 07. Motsvarande en 12-plats i Elitserien, alltså minst en placering sämre än vi hamnar denna "katastrofsäsong".
Hahaha ägd!
[/quote1329405575]
#462 ·
Joint
· 2012-02-16 15:35
Beror ju på hur man räknar. Men det var inte min huvudpoäng med mitt långa inlägg. Dock: Vi är ju inte bättre än Edsbyn, Sandviken, Broberg, Hammarby, Bollnäs nu heller till exempel. Norr-faktorn.
Ägd kan du vara bäst du vill din kålsupare.
#463 ·
Joint
· 2012-02-16 15:41
Skulle vi ha en motsvarande Allsvenskan Norr i dag skulle den väl typ se ut så här:
Edsbyn: 0
Sandviken: 0
Broberg: 1
Hammarby: 2
Kalix: 1
Bollnäs: 0
(Sirius poängutdelning: 4)
...Ho-ho, ja-ja!!!
Hahaha ägd!
[/quote1329405575]
Av alla kommentarer här inne va nog det där det töntigaste någon någonsin har skrivit.
det finns väl fler som "tappat" om man ser till poängligan, ex vis Fall var ju tidigare i toppen på assistligan, i år han sju assist, lika många som ex vis Viktor. Det känns som att man antingen utnyttjat hans kompetens korrekt eller också har han av andra skäl nåt så färre poäng.
Man kan också undra varför ett lag missar så många målchanser? Det är ju tämligen många "frilägen" som missats i år.
"känslan" i laget verkar lite annorlunda denna säsongen, iaf sista månaden.
#466 ·
Joint
· 2012-02-16 15:56
Självklart är det fler som underpresterat, men jag tog ut min "topp-tre" på underpresteringsfronten. Fall och Sudden kommer nog knappt därefter. Sedan inte minst de äldre spelarna, Werner har tappat en del tyvärr. Kyller har inte heller riktigt frälst försvaret som när han kom in förra säsongen och styrde och ställde på ett helt annat sätt.
Hur man än räknar? Vi var inte i slutspel innan berglund men var det efter. Hur man än räknar är det väldigt få poäng och mål mellan succé och katastrof i årets tabell.
#468 ·
Joint
· 2012-02-16 16:03
Vi var visst i slutspel. SM-åttondelsfinal. Var målskillnad ifrån kvartsfinal 05/06.
Och likt Kniv-Jonas "håller jag nog Eskhult minsta lika viktig om inte viktigare än Berglunds intåg i klubben".
Jonas >> pff *cencur*
Men det är ju en helt annan sak att ta sig till slutspel i nuvarande system med Elitserien, utan åttondelsfinaler. Vi hade gått till slutspel i år också om seriesystemet från 06 och 07 funnis kvar.
Skit samma, jag tycker alla borde kunna vara överens om att Sirius har höjt sig till en nivå vi inte haft på mycket länge under de senaste åren. Vems eller vilkas förtjänst det är är en annan fråga.
Vi var visst i slutspel. SM-åttondelsfinal. Var målskillnad ifrån kvartsfinal 05/06.
Och likt Kniv-Jonas "håller jag nog Eskhult minsta lika viktig om inte viktigare än Berglunds intåg i klubben".
Vi var bara målskillnad ifrån även 06/07.
Fast det är ju också så att det kallades "Förkval till slutspel" (iaf på svenskbandys historiksida) och bägge åren tog vi oss dit genom fjärde plats i superallsvenskan vilket betydde att vi hade 11 lag framför oss i seriespelet.
I år är det 10.
#472 ·
Joint
· 2012-02-16 16:16
Slutspel var det i alla fall. Dessutom var det då 16 lag i högsta serien då fördelade på två serier. 14 lag numera.
Ja, det går inte att snacka bort "att Sirius har höjt sig till en nivå vi inte haft på mycket länge under de senaste åren". Däremot är vi nu tillbaks till ruta ett, med ett lag som är mycket bättre än innan Berglunds intåg.
#473 ·
Joint
· 2012-02-16 16:21
Vi var bara målskillnad ifrån även 06/07.
Fast det är ju också så att det kallades "Förkval till slutspel" (iaf på svenskbandys historiksida) och bägge åren tog vi oss dit genom fjärde plats i superallsvenskan vilket betydde att vi hade 11 lag framför oss i seriespelet.
I år är det 10.
Men vafan, ni vet väl vad en åttondelsfinals är? Det var två matcher; en hemma och en borta - precis som det kval som vi nu ska genomlida.
Sedan kan man räkna på olika sätt, det var två olika serier (tre serier med Superallsvenskan)... Klart är i alla fall att om vi skulle ha en Allsvenskan Norr i dag skulle vi mäkta med blotta fyra poäng. Den här säsongen har vi alltså tagit 15 poäng mot "söder-lagen" (ett helt okej facit) och då har vi ändå två möten kvar mot just "söder-lag".
Den diskussionen får du ta med förbundet Joint. Det är de som kallar det "förkval till SM-slutspelet". En skillnad är dessutom att matcherna spelades i bäst av två, istället som i slutspel i bäst av tre eller fem. Och fortfarande hade vi 11 lag framför oss i sluttabellerna 06 och 07. I år har vi 10 lag framför oss.
Fast hade det spelats åttondelar i år hade vi spelat där ju.
I din allsvenska norr är det för övrigt bara 7 lag.
Stoppa in Tillis så har vi iaf 8p.
Kalix skulle ha 7p och Tillis 2p om jag räknar rätt.
Hade man däremot stoppat in VSK istf Tillis hade vi varit efter Kalix.
"Med ett lag som är mycket bättre än innan Berglunds intåg."
Det är ju väldigt subjektivt. Kan vara så att vi överskattar vårt material i år helt enkelt.
#476 ·
Joint
· 2012-02-16 16:34
MEN KOM IGEN!? Det är inte 16 lag i högsta serien numera, det är 14. Delar man 14 på 2 blir det 7 lag! DÄRAV 7 lag i min norr-skiss. Förr var det 16. Du kan inte räkna med Tillis. Hade vi spelat åttondelar i år hade i så fall alla lag utom de två sista fått lira åttondel...
"Med ett lag som är mycket bättre än innan Berglunds intåg."
Det är ju väldigt subjektivt. Kan vara så att vi överskattar vårt material i år helt enkelt.
Fast va? Utan att vara subjektiv, så rankas Mickel som en av världens bästa anfallare just nu. Och Eskhult vet vi ju vad han går för. Vi hade ingen Eskhult förr.
Men ska man jämföra med 06 och 07 som ju verkar vara din poäng så måste man ju översätta tabellerna till seriesystemet som det såg ut då. Att det blev slutspel då och kvalspel nu spelar ingen roll, vi har ändå en högre slutplacering i tabellen i år.
#478 ·
Joint
· 2012-02-16 17:00
Om vi ändå ska vara sådana. 06-07 var vi i grundserien bättre än Ljusdal och Tillberga, samt fick ihop fler poäng än Örebro och Boltic från söder, som vi även fick i Superallsvenskan. Vi var alltså bättre än fyra lag då, i år är vi bara bättre än tre lag. Så som sagt, man kan vrida och vända på det där.
otroligt svårt att göra jämförelser mellan alla dessa årgångar då det ju skett förändringar i både seriesystem och inte minst inom motståndarklubbarna. Saken är väl ändå den att Sirius skulle utveckla det blåsvarta spelet och klubben skulle fortsätta att utvecklas. I år har iaf denna utveckling helt stannat upp och på en del plan gått tillbaka. Många andra klubbar har utvecklats åt ett positivt håll - Villa, Kungälv, VSK, Vänersborg, Gais ex vis.
Jag är rädd att laget helt enkelt trott man är bättre än man är. Många gånger har man läst kommentarer åt det håller från spelare. Bästa laget som nånsing legat på nedflyttning osv.
Fortfarande, varför har man varit så förbaskat dåliga att göra mål på chanserna HELA säsongen? Alla lag får svackor, skador mm påverkar. Men Sirius har varit svaga i princip enda sedan hemma mot Gais i premiären. Väldigt få toppar, Kungälv borta en, Vänersborg borta också väl, Tillberga borta gjorde man ju många mål iaf. Hemma kommer jag inte på en enda match som varit riktigt lyckad. Flopparna har varit rätt många, VSK borta framförallt (tog nog en del knäcks där är jag rädd) Vetlanda borta är väl de sämsta matcherna vad jag kommer på.
Men du skrev det ju själv: "MEN KOM IGEN!? Det är inte 16 lag i högsta serien numera, det är 14." Du kan inte räkna hur många lag vi har bakom oss om det är olika många lag i serien. Du kan vrida och vända på det i all oändlighet, jag hävdar ändå med bestämdhet att det är bättre att komma elva än att komma tolva.
skit samma 11 eller 12a, har inte laget högre kapacitet och/eller målsättning?
Tyvärr blir ju "dåliga" placeringar "dåliga" resultat, "dålig" press osv en negativ spiral = mindre intäkter från publik på matcherna, svårare jaga viktiga sponsorpengar. Som företagare vill man ex. vis satsa på "vinnare" eller skapa sitt varumärke mha idrott/lag som ger positiva vibbar till kunderna. Tyvärr tycker jag att Sirius har misslyckats där. Man kunde sannolikt ha gjort saker och ting annorlunda efter den första lyckade säsongen med publikmatchen mot Edsbyn ex. vis. Tyvärr måste man våga satsa ibland för att kunna vinna. och det är ju ändå vad idrott går ut på till mångt och mycket, för nu verkar ju inte ens spelarna ha kul längre vilket oroar! Varför är alla kontrakt uppsagda som står i någon tråd här? vissa uttalar sig om spelidén och andra jämför när man spelade några matcher i VM och gjorde lika mål som på hela säsongen i Sirius nästan
det som väl kommer bli tufft i ett kval är att "tvingas" föra spelet och verkligen göra mål på chanserna, Sirius lyckades ju bäst som underdogs, nu har man pressen att måste vinna mot lag som gjort två siffrigt många gånger under säsongen, hoppas innerligt man klarar det! Det gäller ju väldigt mycket att Mickel börjar hitta målet! Han har väl två mållösa matcher nu. Undrar vad som hänt där för chanserna har ju ändå haft. Viktor har ju gjort lika många mål på mkt färre speltid.
#483 ·
Joint
· 2012-02-16 17:33
Ja, ärligt. Släpp det där nu. Sifferexercis. Ska vi i stället jämföra trupperna då och nu känns nuvarande mycket bättre.
Det är lätt att surfa på framgångsvågar, men nu har det blåst motvindar mot Berglunds bygge och spelidé, som för övrigt är den tråkigast i hela vårt avlånga land. Det är ledsamt. Men visst, det var kul när det gick superbra! Frågan är ju dock om han kan få spelet att klicka på det sättet igen? Känns lite som att en ny VSK-massaker är på väg att inträffa... Sedan undrar man ju lite vad han gör? Vad har hänt med sportkommittén? Vad har hänt med alla kontrakt? Vad har hänt med dataintrånget? Varför satts spelarna på byggnation av omklädningsrum till kostnad för slutspel?
Jag släpper det gärna. Tycker att poängen har gått fram - samma placering som vi jublade över innan Berglund vill vissa sparka honom för idag.
#485 ·
Joint
· 2012-02-16 18:04
Min poäng är även att spelarmaterialet i dag är bättre än innan Berglund. Lite högre krav ska man kunna ha.
Jag skulle vilja sticka ut hakan lite och påstå att Magnus Berglund har fått väldigt mycket cred för Eskhults enmansshow. För det var väl egentligen med Eskhults intåg vändningen kom?
Återigen jag tycker Berglund ska vara kvar, men jag blir fullständigt galen när han som i dagens unt påstår att vi gör en bra match och visar kapacitet. Utan sälens storspel släpper vi in minst 5-6 mål till och det måste förfan även han se!
Sälens match igår kan vara bland det bästa jag sett.
#488 ·
Golli
· 2012-02-16 19:28
med känsla skrev ...
Jag är rädd att laget helt enkelt trott man är bättre än man är.
Jag förstår inte riktigt vad du menar mer än att du är kritisk mot det mesta. I de flesta av dina inlägg så underpresterar spelarna som egentligen är så mycket bättre, och coacherna är urkassa. Sedan skriver du ovanstående som kan tolkas som att laget inte är bättre. Då ska de heller inte kritiseras.
Vi har några av de viktigaste bandyveckorna framför oss på länge ur blåsvarta ögon. Tycker vi släpper skitsnacket och stöttar laget. Därefter kan vi analysera och spekulera hela våren.
#489 ·
Nyllet
· 2012-02-16 19:59
Väl talat Golli. Jag är oerhört orolig för hur det ska gå för vårt älskade blåsvarta gäng. De behöver oss mer än någonsin.
Vi kommer klara ett kval galant gissar på 3 målsvinst borta och 7 hemma oavsett motstånd!
Vi kommer klara ett kval galant gissar på 3 målsvinst borta och 7 hemma oavsett motstånd!
Berättar du det för förbundet? Då kanske inte matcherna behöver spelas.
[quote1329424419=kniv-jonas]
Berättar du det för förbundet? Då kanske inte matcherna behöver spelas.
[/quote1329425224]
Äsch kul med bandy :)
Blir otroligt orolig när Jonas inte tippar 14 måls vinst i första och sen en avslagen tillställning med bara 10-0 hemma!!
#494 ·
Joint
· 2012-02-16 22:03
Återigen jag tycker Berglund ska vara kvar, men jag blir fullständigt galen när han som i dagens unt påstår att vi gör en bra match och visar kapacitet. Utan sälens storspel släpper vi in minst 5-6 mål till och det måste förfan även han se!
Sälens match igår kan vara bland det bästa jag sett.
Det var ju knappast första gången (eller sista, 2017 ...) som Berglund sade något i den stilen. Jag orkar knappt slå upp tidningen och läsa om matcherna längre.
#495 ·
Joint
· 2012-02-16 22:11
I morgondagens tidning:
KRÖNIKA:
"Vem ifrågasätter Magnus Berglund som tränare när det är han själv som är både sportchef och klubbchef?
Mathias Rutegård tycker Sirius som förening har en del att tänka på.
Lite av det jag varit inne på. Jag är orolig att Berglund sätter sig över allt och alla. Nu är han ju både sport-, klubbchef och manager. Ja, allt-i-allo... Som sagt, vad hände med sportkommittén till exempel? Blev de överkörda av Da Boss?
#496 ·
Nyllet
· 2012-02-16 22:31
Jag är mest orolig över att det är spänningar mellan ledare och spelare och ännu värre; mellan spelare och spelare eller kort sagt att stämningen i laget är kass. Var finns då motivationen, glädjen och viljan att göra sitt bästa och vinna? Skulle bli så in i h-vete besviken om det är sånt som gjort att vi spelat dåligt.
något står som sagt inte rätt till i dagens Sirius bandy... intressant att flera börjar tänka i samma banor och fortsättning lär följa och förhoppningsvis så får vi en del svar också... Bra att UNT tar upp ämnet! Blir intressant att läsa.
#498 ·
haze
· 2012-02-17 06:50
Bra snack av Kapten Fall:
http://www.unt.se/sport/om-vi-hamnar-i-ett-kval-ska-vi-vinna-inget-snack-om-det-1666780.aspx
Onekligt mycket bra sagt av Fall.
Jag har ingen aning om spelare eller ledare nånsin besöker den här sidan men jag tycker man kan skippa avgångssnacket (om man nu promt vill ha ett sånt) till efter serien. Vi har ett sjukt viktigt kval framför oss och det är i sånna här situationer man måste samla ihop sig och jobba tillsammans, spelare och klack.
Att laget (eller Berglund) ska känna misstro från oss i det här läget känns bara kontraproduktivt.
onekligen mycket bra artiklar och man kan enbart bara instämma.
Nytt kontrakt = G.
Uråkning = IG
Det är två matcher kvar. Plus eventuellt kval.
haha Kungälv på väg att krossa Villa. 9-2 med 10min kvar :)
#503 ·
Sakul
· 2012-02-26 17:09
Haha, Kungälv! Fan vad bra!
Skitbra! Den här säsongen slutar aldrig att överraska.
#505 ·
Joint
· 2012-02-26 18:58
Så jävla sjukt. Komiskt att Villa alltid är så här i slutspel. Men Kungälv, wow! Slänger även in 16-åring som får måla...
#506 ·
Joint
· 2012-02-26 19:39
Starkt av Edsbyn att plocka igen tvåmålsunderlägen tre gånger om och vinna på övertid för övrigt. Känns som spännande kvartsfinaler, bortsett Bollnäs-Broberg som derbykänslorna till trots Bollnäs kommer att vinna utan att förlora mer än kanske en match.
Jag trodde att VSK skulle vinna med 3-0. Det verkar ju svårt nu. Men jisses amalia vilken knäpp domarinsats. Fager måste satt något sorts rekord. När han insåg att han var tvungen att kompensera lite på slutet lyckades han plocka ut tre västeråsare på fyra minuter i förlängningen.
Trodde nog SAIK skulle ta 3-0 också. Men som sagt. Starkt av Byn att komma tillbaka och vinna i sudden.
Tipset att Bollnäs vinner med 3-0 kvarstår.
Kungälv bättre än väntat idag tydligen. Tippade faktiskt 3-0 till Kungälv. Men det blir sjukt tufft att vinna i hallen.
Men. Det riktigt jobbiga idag var ändå att se tv-matchen. Strålande fint bandyväder och slutspel. Fan vilken lyx. Smakar surströmming att inte vara där.
Du trodde att Bajen skulle förlora tre raka matcher? Hur kom du fram till det?
Tror Bollnäs tar hem det men det enda laget jag kan säga grattis till om dom vinner är kungälv.
Tycker Bajen varit så jävla dåliga i år.
Nu borde väl ändå Fager gjort sin sista insats på elitnivå?? Ruskig tur att man inte brydde sig ett dugg om vem som vann, utan bara kunde ligga och gapskratta åt herr matchledare!!
Ronald McDonald och Clownen Manne hade fixat matchen bättre!
#512 ·
haze
· 2012-02-27 11:56
Fager dömer tydligen TV-matchen mellan SAIK-Byn i morgon så upplagt för nya skratt. Snacka om att sakna känsla för spelet.
Hur är det möjligt?????
Cirkus Kandell framstår ju som ett under av kunnande och disciplin i jämförelse med herr Fager.
Jo men just ja... Brajjen vann ju till slut, sedan Fager trippelkompenserat för sina ännu virrigare kompensations kompensationer.
Bäst var ändå hans halvgråtande stämma i direktsändning "han kallade mig för jävla sopa... det tar jag inte... snyft, hulk, gråt.
#514 ·
Nyllet
· 2012-02-28 21:50
Vilken patetisk skara folk till publik SAIK har. Sitter där på sin breda rumpor och applåderar lite förstrött när SAIK gör mål. Och så denna fåniga orkester och sån dålig publiksiffra. Hade Sirius varit lika bra som SAIK hade vi haft 5-6000 på Studan och stämningen skulle ha varit hög. Att Sveriges bästa lag lockar så få och erbjuder så dålig stämning är inte bra för bandyn i stort. Inte heller VSK publiksiffra är godtagbar. Drygt 2200 och då möter de Bajen som ju är ett erkänt publiklag.
#515 ·
Tifo
· 2012-02-28 22:12
Ja det är fan ynkligt.
#516 ·
haze
· 2012-02-28 22:15
Håller med Nyllet. Bra bandymatch med ett par riktigt snygga mål men inramningen är pinsamt livlös. När SAIK försökte åka ärevarv fanns nästan ingen publik kvar och detta ska föreställa slutspel? Göranssons likkista är inget mindre än en skam för bandyn.
#517 ·
Joint
· 2012-02-28 23:46
Bra bandymatch, ja. Om man bara fokuserade på själva bandyn. Allt runtomkring sög ju stenhårt, men det var ungefär som jag väntade mig. Fast ändå lite sämre. Kristiansson och Fosshaug häpnade av att de inte ens ville ge sitt lag stående ovationer i slutet. Det är synd att bandyn får den typen av PR i TV, för det här blir nästan att jämställa med "innebandy för trötta gubbar". Det ska erkännas att man blir bitter eftersom man tänker hur annorlunda det hade sett ut här. Sveriges bästa slutspelspublik finns i Uppsala. ;)
Mja å det ser ut som om både kvartsfinalerna i dag går åt helvete. Skitliv!
Nu får man dessutom det tveksamma nöjet att behöva hålla på VSK/Hammarby i semin.
#520 ·
Nyllet
· 2012-03-07 22:22
Ja, nu håller jag stenhårt på Bajen men sen kan de få torska mot giffarna i finalen.
#521 ·
Joint
· 2012-03-07 22:36
Frågan är om jag inte "håller" på Dödsboet ändå. Om de tar SM-guld? Kunde inte bry mig mindre, liksom. Och ingen annan heller, direkt. Eller tja, en del fyllefinalfans då förstås men de sket man väl också i...
Usch vilken mardröm. Kan inte båda förlora på nåt sätt? John, gräv i regelboken.
Man kan ju iaf gratulera Villa till finalplatsen och hoppas verkligen att de kommer vinna i finalen. De har ju spelat en väldigt fin och positiv bandy nästan hela säsongen och är verkligen värda den här framgången efter nästan 30 år. Starkt att slå ut Bollnäs med 3-1 i matcher. Bollnäs som inte gjort ett enda spelmål ikväll.
Bollnäs firar spelmål som Västra firar hörnmål. Fast mer sällan.
Jo, man får väl hålla på Villa av två onda ting, men det verkliga intresset dog för min del. Tycker det var självklart att hålla på Vägverket, särskilt som de spelar bandy som bandy ska spelas, dvs utomhus.
#526 ·
Sutra
· 2012-03-21 20:17
Men Villa gav oss Kjellqvist. Därför, bland annat får de min röst. Mot Sandviken hade jag iofs övervägt att heja på Rhodesia.
Jag hade hejat på hitler om valet stod däremellan.
Hmm.. Hitler vs SAIK... tough choice... Ok, på med armbindeln!
Jag antar att Hitler hade fått elitlicensen beviljad från Bandyförbundet iaf.
”Vi har haft en positiv och konstruktiv dialog med Hitler och han har uppvisat en trovärdig åtgärdsplan för att avveckla gaskamrarna och dra tillbaka invasionsstyrkorna inför nästa säsong.”
#530 ·
Tifo
· 2012-03-22 00:44
Ha ha!
Haha och herr Kantarell dömer finalen. WTF liksom!?
#532 ·
RRR
· 2012-03-22 23:16
Hitler-SAIK, ingen tvekan, Hitler får min röst
#533 ·
Joint
· 2012-03-23 00:06
Lägg ned SM i Nazireferens nu... :-P
Vilket grymt intresse i Lisch. Känns som att de kommer ha många feta år framför sig, även om de förlorar söndagens final med typ 7-5.
NSDAP vs. Bandyförbundet. Också en svår nöt att knäcka.
Verkar bli bra väder på söndag iaf. Kan ju vara trevligt att visa bandy från sin bästa sida innan det blir innebandy.
#535 ·
Nyllet
· 2012-03-25 16:32
Ser tungt ut för Villa.
#536 ·
John
· 2012-03-25 17:18
Herr kantarell blandar och ger
Hur kan man fylla ut två timmar innan match med snack om isen? Helt absurt.