Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Sirius - Dalkurd Söndag 11/9 klockan 15:00

Sjukt viktig match.

Jag får tyvärr en känsla att Västra är lite avslaget, enkligt rykten så kommer det ett tusental kurder på matchen så vi lär behövas.
tycker vi hade rätt bra trysch mot valsta ändå.

däremot fick man ju skämmas i västerås senast. åtta pers en sådan viktig match är inget annat än uselt. självrannsakan!

Sjukt viktig match.

Jag får tyvärr en känsla att Västra är lite avslaget, enkligt rykten så kommer det ett tusental kurder på matchen så vi lär behövas.

Har hört att det kommer ett par tusen etniska dalmasar också.

Sjung Västra, sjung!
Riktigt läskig match som vi nog måste vinna.
Tror vi fortfarande kan åka ur med maximal otur med övriga matcher över sju omgångar. Så än måste vi faktiskt se nedåt i tabellen och akta rygg.
Kan verkligen åtta lag gå om oss? De möter ju varandra.
Det vore schysst om man var så duktigt så man orkade räkna ut det.
Ska göra allt i min makt för att slippa jobba så jag kan gå. Forza Uppsala Kurd.
Jo, vi kan åka ur rent teoretiskt. Har skissat och räknat på det när jag satt och ångestsket i söndagskväll.
Usch, det känns som om säsongen kan ta slut med fel resultat på söndag. Får inte ske. Kamp till sista blodsdroppen och seger till varje pris!
Fan vad kul med match på Studan igen! Och en toppmatch dessutom! Nu lossnar det! Vi får retroaktiv utdelning och vinner med 100-0!
vafan tifo
Flåt. Men jag tycker faktiskt att det ska bli kul med match! Och på ett sätt vore en jävligt eventuell serieseger desto skönare om man har fått kämpa och slita in på mållinjen.. Masochisten i mig gillar ju de här matcherna när precis allt står på spel. Det är ju på något vis idrottens själva kärna!

Sjukt viktig match.

Jag vet nu inte säkert om kurder är likadana som syrier, men om dom är det så är det inte mycket "hurrning", är det ett ord? på läktarn, de sitter snällt o tyst tills det blir mål. Men då blir det fan liv i luckan!
Ett tusentals kurdish fansh tror jag är lite i överkant. Dock bor vi ju i den tätaste koncentrationen av kurder i jämförelse med befolkningen i staden, så tja, kanske. Men, Dalkurd har ett publiksnitt på typ 300, så kom igen... Jag förväntar mig något i den här stilen:
[youtube=]AhN0423DRFQ[/youtube]

För övrigt högt i tak på YT-kommentarerna!!!

@Rokka: Syftar du på Syrianska så kan det lika väl irakier, iranier, turkar, libaneser som syrier.

Hur som helst, jag manar också till god uppslutning på Ståplats!
Uhhhhh trum-mongon.
Är fan extremt jävla päpp vinst11-3.
Nja, tveksamt om det blir tvåsiffrigt. Tror mer på 7-0.

Vi ses!
Sluta nu för bövelen och jinxa sönder den här matchen. Jag räknar stenhårt med förlust och slut på höstsäsongen. Dalkurd vinner med 2-1.
jag har redan börjat hoppas på andra divisioners guld, för att quota dobbarna före
Satan vad nervöst det är idag!
Känner mig helt tom. Vi var ju sjukt mkt bättre i åtminstone en timme. Men det var skillnad på effektiviteten. Ser ut att bli vårt fall...
Till nästa match: In med Gurra och ut med Calle, för han övertygar fan inte. Kanske in med Moses också, och OZ ser jag hellre än Fernberg, även om Fernberg varit rätt bra på sistone så tror jag Gurra och OZ är våra bästa mittbackar. Ante är också kass ibland, men eftersom han är den som faktiskt gör mål ibland och vi inte har några jättebra alternativ så...

Men framför allt, in med lite jävla attityd!
Det är så jävla tungt att följa Sirius den här säsongen. Det är så jävla ondskefullt uträknat att man ska behöva känna hopp och glädje bara för att sedan få falla i bottenlös misär. Jävla satans skit. Och det är så jävla bittert att ett lag med de här kvaliteterna inte får ut mer. När man skapar så sinnessjukt många chanser i match efter match. Jag fattar fan inte hur det är möjligt. Men nu när alla chanser till avancemang är borta kanske pojkarna kan slappna av och spela ut. Få lite självförtroende till till nästa säsong i ettan. Så kan man få hoppas ända in på hösten då med för att sedan smärtsamt tas ner på jorden i en kraschlandning.

Det är då fan att man aldrig lär sig. Man ska alltid utgå från det värsta och aldrig hoppas när det gäller Sirius.
Var det inte dalkurd matchen borta vi hade en hel del tur när vi vann med 2-1? någon slags poetisk rättvisa idag då med samma resultat fast till deras fördel...Men man blir ju bara trött av den sanslösa ineffektiviteten...
Seriesegern är ju borta men jag är inte helt berädd att ge upp andraplatsen, om vi vinner resten så tar vi nog den. Men då måste vi för fan göra mål på våra chanser och byta mittbackar.
Nu är vi i alla fall av med favoritskapet. Det kan ha stor betydelse.
SUUUUUUUUUCK!!!
Jag vet inte vad Sirius gjorde i pausvilan men Dalkurd gjorde definitivt sin läxa. Den här matchen skulle vi dödat redan i första. Man börjar nästan tro att det vilar en förbannelse över laget så många öppna chanser som bränns.
Nu tycker jag man kan gambla resten av säsongen. Byt ut mittbacksparet rätt av, in med Gurra och Oscar.
Kör så det ryker, kan i bästa fall räcka till ett kval.
Totalt en poäng hemma mot kvartetten Väsby, Vasalund, Umeå och Dalkurd. Det är helt enkelt för jävla dåligt. Med ett sånt facit mot toppkonkúrrenterna så visar man med en oönskad tydlighet att Sirius anno 2011 inte är moget för ett kliv upp.
Skit skit skit skit skit skit.

Med drömmar om kvalplats.
Det där som var idag kan man verkligen kalla för "Sicket elände", Peps Perssons låt som jag hörde för första gången för några veckor sedan.

http://www.youtube.com/watch?v=zwM-p2nL5jE

S L
För den som vill återuppleva eländet. Bylle har för korta fingertoppar.
http://www.siriusfotboll.se/web/article/highlights-ik-sirius---dalkurd-ff/
Gör en inte direkt på bättre humör. Blytungt....Men hoppet är ju det sista som överger en. Några halmstrån finns kvar att gripa.
Jag har bränt mina halmstrån. Jag är riktigt jävla förbannad!!!!
Jag tror inte att det finns en chans att nåkvalplatsen faktiskt. Så det innebär väl att grabbarna har ett år på sig nu för att fixa den där treårsplanen till avancemang. Faan!
Vi gör ett (1!) jävla mål, på ren jävla tur. Flera mål uteblir, på ren jävla otur. Nja, inte bara. Avsluten är ju inte bra.

Första halvlek var mer än "okej" (citat Brännan i halvtid). Och jag håller med efterhandskonstruktören om att vi borde dödat matchen där. Samtidigt kan vi ju inte gå ut och dö i andra halvlek bara för att vi gjort ett eller två mål för lite i första halvlek. Dalkurd hade en helt annan energi i laget; aktivt coachande med bland annat byte i halvtid och pushande in i det sista. Sirius såg att tappa all energi i samband med kvitteringen medan Dalkurd fick luft under vingarna. Redan då tycker jag definitivt Brännan skulle agerat, man såg att det börja luta åt Dalkurds håll. Vissa spelare såg trötta ut, samtidigt som vi hade lite sparkapital (eller åtminstone lite fräscha spelare) på bänken. Men Brännan genomför dubbelbyte i 84:e, efter 1-2... suck!!! jävla loosers
Det verkar halvt förbjudet i detta forum att kräva Brännans avgång men jag kan inte låta bli:
Sparka Brännan!
Med detta spelarmaterial ska man gå upp, allt annat är ett misslyckande.
Konstiga uttagningar, konstiga byten vid underlägen och illa utnyttjande av truppens kvaliteter.
Även Mattias Eriksson ska ha en släng av sleven:
Varför värvade man Gurra under sommarfönstret? Var det verkligen den spelaren vi behövde som mest? Hur många mittbackar kan ett fotbollslag behöva?

Saker att fundera på:
1. Sirius spelar inte 4-3-3, man spelar 4-5-1.
2. Ante, vår bästa anfallare, ska ALLTID spela centralt.
3. Istället för Gurra skulle man ha försökt hitta en högermittfältare under sommarfönstret.
4. Varför tog Moses bort från startelvan när formen pekade rakt uppåt? Visst, han har inte blivit någon spelare som skapar poäng/mål än men det kändes som en tidsfråga innan de bitarna skulle falla på plats.

Så, varsågoda att skälla på mig. Trampat på två heliga kor, Brännan och Gurra, får man väl inte göra antar jag. Jag är bara så jävla besviken.
Jobbigt. Skitjobbigt att det alltid skall vara "stolpe-ut-snck". Har det inte varit så här rätt länge nu? Underprestation, otur, smalbenssparkar etc. Varför är det så hos oss? Har vi ett gigantiskt mentalitetsproblem? Känns så, när man summerar. Har känts så ganska länge. Varför?

Blir glad när Erlingmarkarna Hundstjärnar om att det inte är kört, min respekt för det kunnandet är gränslöst, men...

...det känns för djävla kört och trist detta.

Dimman, är det inte en motsägning att ge Mattias skit, samtidigt som man säger att truppen är så pass bra att den ska gå upp. Nej jag tycker nog att vi värvat bra den här säsongen.

Brännan däremot, jo visst verkar han passiv i sitt matchcoachande, och mycket där kan säkert förbättras, samtidigt måste det vara sjukt frustrerande å stå å se när ens spelare bränner chans efter chans. Vad gör man åt det liksom.

Dimman, är det inte en motsägning att ge Mattias skit, samtidigt som man säger att truppen är så pass bra att den ska gå upp.

Jo det klart att det är en motsägelse, men att värva en mittback till när vi redan hade 4 st kan man knappast motivera, även om det är Gurra det gäller. Det är ju inte vårt försvar som har klickat om man säger så.
Tålamodet börjar tryta, helt klart. Och att Brännan sitter så säkert är för mig lite svårt att förstå. Jag förstår inte hans lilla tendens till legendstatus. Det här blir andra året på rad som han misslyckas ta oss tillbaka till Superettan, där vi en gång åkte ut under ledningen av Brännström. Samtidigt är det ju lite komplext, stundtals spelar vi rätt så bra och så ... men vad fan!

Dimman:
1. Det där är en lek med siffror men ja, inte fan är det tre forwards vi har. Snarare 4-5-1, ja. Och varför envisas med en på topp? Nu när Sosseh är tillbaks förflyttas Ante till en kant liksom, och där kommer han inte alls till sin rätta som sagt. Allt för att Brännan så konsekvent vägrar att ha två centrala anfallare. Visst ska man ha tilltro till sin spelidé, men back to basic någon jävla gång. 4-4-2 rakt av.
2. Håller med...
3. Jag tycker inte rekryteringen av Gurra var helt fel. Han är en jävligt skön Siriusprofil med hjärtat här och vi har ju sett vad han gått för. Men däremot blev det ju kanske too much efter att man tidigare rekryterat Carl N också, och han har ju för övrigt inte övertygat hittills. Men btw, högermittfältare? Är det verkligen vad vi behöver? Vi har ju ganska många alternativ som vi kan köra där, egentligen.
4. Bra fråga...

Visst verkar det vara mentalt svårt i Sirius. Varenda match där det står lite på spel så skiter det ju sig. Tröttsamt att höra om "otur" vareviga gång.

Heltidsanställde sportchefen vet jag inte alls vad han går för...

Gah alltså......! Man känner bara: GÖR OM, GÖR RÄTT!
Alltså, jag menar. Vem är det som har makten att sparka Brännan? Jo, Mattias. Och jag menar, de är typ bästisar...
Jag vill att Magnus Berglund får en roll i fotbollen tror jag. Han har - med duktiga medhjälpare - skapat en helt ny bild av bandylaget. Det är egentligen science fiction det som har hänt på den sidan - många år av kval mot Helenelund, Södefors och Gröndal; hissåkande upp och ner, mest ner kändes det som; hela vår identitet var att det alltid gick åt helvete. Nu slutspel tre år i rad; landslagsapiranter etc.

In med Berglund som mirakelgörare, i någon roll. Nu!
brännan har fått tid och material nu, något annat kan man inte säga.

dock kluven till vad kicken skulle hjälpa i dagsläget. däremot efter säsongen, om vi inte går upp (det gör vi inte), då är det dax för förändringar
Nä, det klart att man inte ska sparka honom med 6 omgångar kvar MEN går man inte upp, vilket verkligen inget talar för, så ska han väck.
Jag hyser respekt för Brännan som tränare, men som matchcoach verkar det spricka. Kanske man skulle behöva ta in någon som är bättre på att byta i rätt tid och att peppa spelarna, vi tappar hela matchen efter 1-1 igår och det är inte ok, spelarna måste börja kämpa och bytena måste komma tidigare.

Vidare så undrar jag över värvningen av Calle, han har inte varit bra hittils, han är dock ung och kanske kan vara bättre i framtiden, men som det är nu så är både Gurra och Oscar bättre.

Sen kan man undra vad som händer bakom kullisserna, varför spelare som Moses och Oscar helt ute i kylan? Varför kan man inte flytta vissa spelare från startelvan trots att de inte levererar.

Främst så måste man utreda varför vi inte gör mål på kanonchanser, hade vi satt alla våra bra målchanser i år så hade vi ledat serien.
Även om försvaret är riktigt virrigt ibland så har vi släppt in minst mål av alla lag. Vi skapar bra chanser varje match så mittfältet är inte problemet, det överlägset största problemet är målskyttet och där måste mycket jobb läggas.
Det här är naturligtvis en diskussion som måste tas. Personligen har jag hela tiden varit ganska kluven till Brännans insats som tränare. Jag har mycket att säga om saken, men försöker sammanfatta mina viktigaste punkter här:

* Förra säsongen tyckte jag att man spelade som på den bespottade Jens Ts tid, med undantag för ett tightare försvar. Ovarierat anfallsspel med många slöa "handbollspassningar" runt boxen och menlösa inspel till en ensam forward som stångades med 3-4 motståndare inne i boxen. Naturligtvis går det inte att göra en rättvisande jämförelse mellan säsongerna 2009 och 2010, vare sig framåt eller bakåt. Skillnaden mellan att möta Mjällby och Boden är trots allt ganska stor. Jag oroades dock av det faktum att det erkändes att anfallsspelet blivit eftersatt på grund av att det fanns så mycket jobb att göra med försvaret. Det är bra att det jobbas grundligt och metodiskt med momenten men att inte mäkta med att aktivt arbeta med att utveckla såväl försvar som anfall är inte ok.

* Matchcoachningen är loj och oengagerad. Jag vill se mer jävlar anamma från bänken.

* Försäsongerna har uppenbarligen inte utnyttjats på ett bra sätt. Vi har haft för dåliga säsongsstarter fyra år i rad nu. Två under Brännans styre plus ytterligare en där han haft insyn och input i form av att ha assisterat. Lagspelet har inte funkat som det ska. Det finns ingen anledning att vi ska vara längre ifrån formen än andra lag när serien drar igång.

* Jag har en känsla av att man borde kunna få ut mer av de spelare vi har, både individuellt och som grupp. Vi borde ha någon eller några yngre spelare med betydligt högre utvecklingskurvor. Truppernas bredd och topp har debatterats flitigt. Jag tycker inte att det finns någon anledning till att vi inte ska vara med och slåss i den absoluta toppen in i det sista med den truppen vi har nu. Med den poängskörden vi har är det ett under att vi är med så högt upp som vi är. Hemmamatcherna mot Väsby, Vasalund, Umeå och Dalkurd samt ett äckligt antal kryss mot skitgäng som ett topplag ska kunna köra över 8 matcher av 10. Det visar att vi har långt kvar innan vi är redo för Superettan.

* Det har pratats om att spelarna inte klarar favorittrycket. Det vore bara för patetiskt. Varannan vecka går de in och spelar inför runt tusen Uppsalabor. 950 sitter mest och dricker kaffe och käkar mazarin. Tre av dem skriver lite negativa saker på UNTs forum ibland. De övriga tillhör landets 50 snällaste samt mest positiva, stöttande och kravlösa supporters. Trycket måste verkligen vara outhärdligt.

* Spelet är bättre i år. Men det hjälper ju inte. Vi missar massor av lägen. Samtidigt har vi haft bondröta bakåt vid ett antal tillfällen. Vi har, med en hårsmån, undkommit att straffas för många idiotmisstag i år.

* Gällande värvningen av Gurra så vill jag försvara klubben. Han kostar ju inte klubben någonting. Han är följaktligen inte värvad istället för någon spelare på någon annan position. Fast jag tvivlar på att sponsorerna som pröjsar hans lön kommer vilja kasta ut pengar på liknande projekt i framtiden om Gurra ska spela 10 minuter per match som anfallare.
Tja, jag förstår att tränafrågan kommer upp på bordet i det här läget. Självklart ska tränarskapet utvärderas efter säsongen, och jag antar att Brännan själv inser att kraven är lite högre än vad Sirius har levt upp till.

Tabellraden är ju inte särskilt rolig, men Brännan har åtminstone satt ihop ett lag som kan spela fotboll, även om det inte kan vinna. Däremot tycker jag Brännan, och den sportsliga ledningen, återigen har misslyckats helt och hållet med att slussa fram våra egna unga spelare. I dagens trupp är inte en enda av våra första- eller andra-årsseniorer i närheten av en plats. I år heller. Ta bara mittbackspositionen, vi har Dillan som har gått in ett par gånger och visat att han är en jättetalang på sin position. Men istället för att våga lita på vår trupp och ge honom nytt förtroende när vår ordinarie mittback går sönder så värvar vi in två nya spelare på hans position. Måste kännas tröstlöst för Dillan. Och under tiden skickas Berglund och Lövgren och Kango till GUSK på löpande band. Så länge det ser ut så här i Sirius så får vi nog se fler Emil Johansson som hellre pendlar till Skytteholm och spelar med Vasas junisar än spelar i blåsvart.

Btw, favoritskap, visst kan man raljera om att publiken på Studan inte borde ge någon seriös fotbollsspelare skrämselhicka. Men favorittryck kommer från andra håll än bara läktarna och lokalpressen. Den kommer också inifrån och den kommer ifrån motståndarna på andra planhalvan. I mina ögon är det fullständigt onödigt att ställa sig upp och måla på sig en favoritstämpel. Det enda det kan ge är en gratis fördel till motståndarna. Sluta med sånt tack.

[...]Btw, favoritskap, visst kan man raljera om att publiken på Studan inte borde ge någon seriös fotbollsspelare skrämselhicka. Men favorittryck kommer från andra håll än bara läktarna och lokalpressen. Den kommer också inifrån och den kommer ifrån motståndarna på andra planhalvan. I mina ögon är det fullständigt onödigt att ställa sig upp och måla på sig en favoritstämpel. Det enda det kan ge är en gratis fördel till motståndarna. Sluta med sånt tack.

Du har naturligtvis poänger i det du skriver. Det var till exempel kanske onödigt av Brännan att gå ut och i pressen och säga att vi kommer att ta hem serien innan säsongen. Men att de har den inställningen inom gruppen när de på pappret har ett av seriens bästa lag tycker jag är en självklarhet. Jag tror inte det är ett problem. Och skulle det vara så ska man nog inte spela på den här nivån.
Min analys är ggggggggggggggghaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaagggggggggggggggggggggggggggggggggh AVGÅ ALLA!
Brännan är en nybörjare i tränarrollen. Första säsongen så var lagets svaghet att man inte lyckades få till någon mer än ett väldigt stereotypt anfallsspel, som iofs räckte till kval, men inte alls där. Just nu tycker jag att man har åtgärdat mycket i anfallsspelet men misslyckas med att scora. Det kan mycket väl bli så att man får en sämre tabellplacering, men laget har ändå utvecklats. Jag tycker inte att det finns någon anledning att ta in mille eller jensT eller någon annan som ligger i rätt prisklass för att ta en omställningssäsong innan man kan göra en ny satsning uppåt. Då är det bättre att se vad Brännan lärt sig av året och ge honom alla de tre åren man lovat honom.
Jag tycker inte att frågan om vem som ska träna Sirius ska lösas ut efter säsongen. Brännan och Antonio har båda utgående kontrakt. Klubben borde vid det här laget veta vad de vill med den sportsliga organisationen nästa år. Frågan om vem som ska leda verksamheten, hur det ska funka organisatoriskt, vem som ska vara tränare kan inte vänta tills i november. I så fall är ju klubben tillbaka i samma årliga höst/vinterkaos som man faktiskt har tagit sig ur.

Exakt vilket/vilka namn som tränar Sirius nästa säsong bryr jag mig mindre om än att klubben har en plan för vad man vill med de rekryteringarna och att man har en väl underbyggd analys för hur de ska passa in i det läge klubben befinner sig i. (Och i det sammanhanget får man ju konstatera att klubben antingen behöver anställa folk som är beredda att jobba 80 timmar i veckan för 25-30.000 i månaden, eller förändra en hel del i organisationen. Eller kanske helst både ock...)

Jag tror precis som de flesta andra att det är i stort sett kört att nå Superettan i år. Jag tror visserligen att 52 poäng kommer räcka till kvalplats, men inte serieseger. Dock är det svårt att tro på ett poängsnitt för Sirius på 3,0 resterande sex matcher. Och 50 poäng eller mindre kommer inta att räcka. Så den intressanta frågan blir alltså - vilka realistiska tränarlösningar ger störst chans att ta sig till Superettan 2013?

Jag säger inte att jag absolut förordar Brännan och Antonio i det sammanhanget. Det kanske finns andra tillgängliga alternativ som är bättre. Samtidigt, om styrelsen går in och bryter med det som de har jobbat fram sedan de började hoppas jag att det finns en plan bakom, och en jämförelse som tydligt för dem själva visar att nuvarande upplägg med ett par-tre truppförändringar känns som ett sämre alternativ än det som tränare X erbjuder.

[...]Jag säger inte att jag absolut förordar Brännan och Antonio i det sammanhanget. Det kanske finns andra tillgängliga alternativ som är bättre. Samtidigt, om styrelsen går in och bryter med det som de har jobbat fram sedan de började hoppas jag att det finns en plan bakom, och en jämförelse som tydligt för dem själva visar att nuvarande upplägg med ett par-tre truppförändringar känns som ett sämre alternativ än det som tränare X erbjuder.

Det skriver jag under på rakt av.
Amen
Håller med Kniv-Jonas i hans analys!

Jag klarar inte av att coachningen i mina ögon är noll eller intet. Inget driv, inga byten, ingenting. Missar man så hårresande som det görs ska man i mina ögon av planen och ut i duschen. Och hade jag missat sådär hade jag självmant gått av planen till förmån för bollpojken... (Dock har jag aldrig harvat högre än div VI...)

Om träningarna sen är bra har jag inte en susning om.

Jag är grinig, jag är less!!
Det ska rätt mycket till för att den här diskussionen över huvud taget ska komma upp i det här forumet, vilket om något talar om hur sinnessjukt frustrerande den här säsongen har varit, med klimax i söndags. Något är ju uppenbarligen fel när man missar så många målchanser, dels måste det vara mentalt, och dels så har vi inte riktigt några fantastiska avslutare. Men någonstans så tycker jag ändå att vi har spelat helt fantastiskt bra stora delar av den här säsongen, första 30 mot Umeå och första 60 mot Dalkurd t.ex. Jag har väl ingen större koll egentligen, men vad jag märkt så verkar Brännan ha ett stort fotbollskunnande, och han har en idé som han jobbar efter och tror på. En idé som uppenbarligen fungerar, åtminstone fram tills man är inne i straffområdet. Men så finns det heller inte så mycket taktik en tränare kan ändra på bakom ett avslut, det måste i slutändan komma från spelarna själva. Visst har vi en bra Norrettantrupp, och visst ska vi absolut vara med och utmana i toppen, men jämför man våran offensiv med Dalkurds så tycker jag nog ändå att Dalkurd har det bättre ställt, och Väsby är inte så pjåkiga de heller. 6 matcher kvar på säsongen dessutom, mycket att spela om. Vi har Väsby kvar att möta. Jag må ha varit fly förbannad i söndags, och laguttagningar och byten kan alltid diskuteras, speciellt eftersom Brännan ofta använder både färre och senare byten än de flesta andra tränare, men jag vägrar ge upp den här säsongen, och jag tror inte att det löser någonting att kicka Brännan och börja om allt från början igen. Låt honom bygga vidare över nästa säsong också, sen kanske jag kan börja tvivla.
Sen är ju idén om Magnus Berglund inte tokig. Som någon slags mental coach, om inte annat. Jäklar alltså, fatta vilken dröm om fotbollen kunde få samma mentalitet som bandyn.
Brännan har misslyckat med det fundamentala i ett topplag: att skapa vinnarkultur.

Jag tycker också att det är dåligt att vissa spelare hamnar i frysboxen. Speciellt unga. Dillan gjorde inte bort sig märkvärt. Och Berglund gjorde en kanonmatch mot Leicester. Moses har utvecklats enormt och var sjukt bra, och jag spyr på era försvarande anledningar att han sitter på bänken för att han inte producerar poäng. Ni säger i samma andemening att det inte är Brännans fel att spelare missar avslut, men det är väl inte Moses fel att Emir eller någon missar en perfekt friställande snett-inåt-bakåt-pass efter att ha dragit ett par snubbar på kanten. Och så vidare. NEJ FY FAN AVGÅ ALLA & KRAVALLA!!!!
kanske är vi bara ett jävla rövgäng
Vinnarkultur är lite knepigt att definiera - var det inte det vi hade ifjol när vi vann typ åtta raka utan att spela bra? Vi har haft extremt mycket marginaler på fel sida i år, och det är klart alla missade chanser sitter i huvudet på spelarna. För att bota det krävs snarare en psykolog än en tränare.

Men jag håller som sagt med om det där med unga spelare, jag har också känslan av att de väldigt lätt hamnar i frysboxen, och det tycker jag är det mest oroväckande problemet.
Målet med vår akademi verkar mest vara att fixa fram spelare till GUSK.

Brännan har misslyckat med det fundamentala i ett topplag: att skapa vinnarkultur.

Jag tycker också att det är dåligt att vissa spelare hamnar i frysboxen. Speciellt unga. Dillan gjorde inte bort sig märkvärt. Och Berglund gjorde en kanonmatch mot Leicester. Moses har utvecklats enormt och var sjukt bra, och jag spyr på era försvarande anledningar att han sitter på bänken för att han inte producerar poäng. Ni säger i samma andemening att det inte är Brännans fel att spelare missar avslut, men det är väl inte Moses fel att Emir eller någon missar en perfekt friställande snett-inåt-bakåt-pass efter att ha dragit ett par snubbar på kanten. Och så vidare. NEJ FY FAN AVGÅ ALLA & KRAVALLA!!!!

Definiera vinnarkultur. Magnus Pehrsson förlorade 21 % av sina matcher med Sirius. Brännan, på sina två säsonger plus några matcher i Superettan har förlorat 23 %. Magnus har bästa poängsnittet av alla Siriustränare det senaste dryga decenniet, Brännan ligger nära, och är näst bäst. Det finns en skillnad till där också, Magnus gjorde många nödvändiga förändringar i organisationen, men han vände ingen trend utan vann matcher med ett lag som var hyggligt vant vid att vinna. Under Brännan har Sirius oavsett vad man tycker om Brännan de facto vänt från att vara ett lag som förlorar de flesta matcherna till att vara ett lag som faktiskt förlorar rätt få matcher. Sirius har för övrigt inte vunnit en serie sedan 1997. Och innan dess 88-89 då man vann först fyran och trean.

Jag gillar också Moses, men vem är det som ska petas i hans ställe som det sett ut de senaste matcherna? Linus? Ante? Sosseh? Petter? Kim? Carlos? Samma med Dillan. Om det nu är släppa in så lite mål som möjligt som är fokus i försvarsspelet, hade det sett bättre ut med Dillan? Berglund gjorde kanske en bra match mot Leicester, men har det varit dåligt ytterbacksspel med Blomman eller Linus som gör att han borde fått spela mer?

Jag tycker för övrigt också att Sirius ska ha en tränare som vinner serien och spelare som sätter sina chanser.

Målet med vår akademi verkar mest vara att fixa fram spelare till GUSK.

Vilka akademispelare tänker du på då? Akademin har ju bara funnits i ett år. Det faktum att GUSK:s trupp innehåller 13 spelare med ett förflutet i Sirius illustrerar ju bara varför akademin var nödvändig - Sirius juniorverksamhet har inte lyckats producerar tillräckligt bra spelare. Utbildningen har sugit åsna. Därför har unga lovande spelare stuckit till Vasalund och Hammarby. Nu finns i alla fall en akademi där U17-laget spelar i Pojkallsvenskan elit och U19 är på väg att ta sig dit. Och det finns riktiga instruktörer där och en bra träningsmiljö, som iofs måste bli ännu bättre om Sirius ska kunna mäta sig med de andra akademierna.

Och det är lite i samma linje som jag tänker kring unga spelare i frysboxen.

Bottom line måste ju ändå vara att kidsen ska vara tillräckligt bra för att kunna ta sig in i a-truppen och startelvan. Och om man tittar på de unga spelare som "hamnat i frysboxen" i Sirius a-trupp de senaste fem åren så är det ju inte så att de gått till andra klubbar på samma eller högre nivå och blommat ut. Snarare så är det väl kanon att Sirius äntligen har ett samarbete med GUSK där man kan få matchas på en nivå som passar bättre. Att vara ung och egenproducerad är fantastiskt trevliga egenskaper tycker jag, men jag tycker fotbollskunnandet är viktigare.
Det kanske inte hade gått bättre om vi satsat på Dillan istället för Nyström, men det hade definitivt varit billigare. Och Superettan missar vi ju ändå.

Frågan är väl om våra unga spelare inte får speltid för att de inte blommar ut eller om de inte blommar ut för att de inte får speltid. Mitt intryck är iallafall att vägen till startelvan för en ung Siriusspelare är väldigt svårfunnen jämfört med andra ettanlag, vi har t.ex. inte en enda spelare under 20 i startelvan. Det är möjligt att råmaterialet helt enkelt inte håller tillräckligt hög klass, det är möjligt att den nya akademin kommer att ändra på den saken. Men jag får ändå känslan att Sirius ofta hellre går över ån efter vatten istället för att våga lita på våra egna förmågor.
För mig är ekvationen ganska enkel. Trots att man har serien bästa och mest meriterade trupp så kommer man inte vinna serien. Jag är så pass kortsiktig så jag inte vill ge Brännan en chans till. Han har ju redan fått två säsonger i Ettan att få detta att funka på.
jag är såklart ruskigt okunnig om taktik, långsiktigt tänkande och dylikt, jag är närmast fotbollsdyslektiker.

men jag älskar sirius, och mitt hjärta blöder.
Sen tycker jag iofs inte att det är så självklart att vi har seriens bästa trupp.
Tycker vi har bästa truppen och kräver att bränna ska få upp det här laget iår annars vill jag se en ny tränare.
Less på allt jävla skitsnack först va det bra att vi åkte ur superettan nu pratas det om att utveckla laget o spelet ett år till bla bla bla. Fotboll handlar om pengar och resultat svårare en så är det inte, om vi ska kunna behålla sponsorer måste resultaten komma nu. Jag skulle då aldrig som sponsor betala gurras lön samtidigt som vi har ett mittbacks par som är ett skämnt, ja jag vet att vi släpper in lite mål men det är mkt tack vare vårt mittfält plus att vi spelar 4-5-1 inte 4-3-3. 1-1 målet som vi släpper in i söndags får inte ens hända i korpserien!

Nu har jag gnällt klart och hoppas att sex raka vinster räcker till kval.
Jag tycker att det var bra att Gurra plockades in i truppen. Jag tycker att Gurra skulle ha startat i söndags. Jag tycker dock INTE att Gurra för andra matchen i följd skall sättas in på topp. Han är mittback punkt slut. Det är ett hån mot Emir att få stå åt sidan, så som blev fallet. Om det var Gurras huvudspel man var ute efter så skulle man tänkt på det när startelvan togs ut, Emir har också längden för att utmana i luften och är trots en mager målskörd en giftigare avslutare. Gillar inte att gnälla men coachningen känns inte helt hundra...
Moses briljerade tydligen i U21 mot Syrianska. Gör mig inte på bättre humör...
Jag är orolig för är att styrelsen ska få kalla fötter och börja bete sig irrationellt och få dumma idéer för jag vill absolut ha kvar Brännan även om vi inte går upp. Spelet har stundtals sett lysande ut i år. Alla dessa målchanser som inte går in, kommer att börja gå in framöver. OM laget bara får tid på sig OCH tränarna får fortsätta på inslagen linje i lugn och ro utan att störas av en ängslig styrelse.
Golli, om du sett U21-matchen där Gurra gjorde debut så hade du inte velat att han startat. Han såg bra ut, men var väldigt seg och hade definitivt blivit frånsprungen av taggade kurder. Samtidigt hade det varit ett hån att sätta in Emir eftersom han inte nätat på 7 timmars spel. Gurra brukar ofta sättas upp på topp när vi jagar mål eftersom han just har ett väldigt starkt huvudspel. Emir däremot har sugit arsle i år.

Det är jävligt lätt att gnälla om byten hit och dit, men när ett lag producerar så otroligt många chanser, vem ska man då sätta in, eller kanske framför allt, vem ska man ta ut? Byten ska väl framför allt tillföra något i spelet, eller har jag helt fel där? När problemet är att vi inte sätter de lägen vi faktiskt producerar, var ska det bytas då? Vilken spelare förutom Ante och Sosseh gör mål? Det är fan inte Emir, Sunday eller Moses.

Jag är också väldigt frustrerad när vi inte gör mål, men det är inte Brännan som ska göra mål. Man måste väl ändå säga att han gjort sitt jobb när vi producerar x antal frilägen varje match. Sen är det upp till spelarna att faktiskt göra målen. Samtidigt har jag hellre en lugn tränare än nån jävla Djordjic-pajas som hoppar omkring och beter sig som en idiot.

Avslutningsvis, var finns denne demontränare som alla verkar tro sitter och väntar på att en Div 1-klubb ska höra av sig? Tipsa styrelsen vetja!
Vi ska inte överdriva hur bra det sett ut spelmässigt. Flera hemmamatcher på våren var direkt usla t.ex. Det visar ju bara hur kort minnet kan vara ibland.
Efter det spelade vi 14 matcher utan förlust. Minnet är kort som sagt.
Jag har svårt att imponeras av Brännan och hans idé om vi slutar sämre i år än förra året. Hur många sviter och fina anfall vi än har. Men säsongen är inte över...
13 av 14 tränare har inte fel - Sirius har det bästa laget på papperet. Med undantag för forwardssidan, skulle jag vilja påstå.

Erlingmark: Det jag menar med vinnarkultur är just vinnarkultur. Det är något som behöver skapas i Sirius helt enkelt. Du nämner ju själv två seriesegrar på 22 år. MP var grym, och skapade en vinnarkultur samtidigt som han ändrade på organisatoriska brister, m.m. Framför allt var han grymt omtyckt bland spelarna, även de som inte fick spela så mycket (Bylle? :D). Att ta upp ett harvande ettan-lag på det sätt han gjorde förtjänar respekt. Jag tycker att Brännan har bättre förutsättningar än vad MP hade när det begav sig. I dag har vi en helt annan klubbstruktur, och faktiskt ett bättre spelarmaterial till det stora hela. Dock saknas det karaktärsspelare från den tiden så som Kullinger, Sall och Brekkan. Bylle har en fantastisk karaktär, delvis Gurra också, men den skulle behöva smitta av sig till resten av gruppen också. Få den så sammansvetsad som då.
Har man vinnarkultur torskar man bara inte mot Kebaburan och Dalkurd, hur otur man än må ha.

Jag skulle gärna se en tränarerfarenhet som sträcker sig längre än en säsong i division 4. Nu har Brännan bra utbildning och så, och jag vill inte såga hans kunskaper. Han är säkert en jättebra fotbollsinstruktör, men som matchcoach växer mitt frågetecken och blir större efter varje match.

Visst var det ett litet hån mot Emir att få värma förgäves för att sedan få se Brännan genomföra sina två byten. Lika undrande där är jag varför vi inte lånar ut Emir till GUSK. Vi är ju rätt bra på att låna ut andra spelare dit, och en spelare som det verkligen låst sig för just nu är Emir. Han behöver få måla igen, det kan han inte i den blå-svarta tröjan för tillfället, men det har han bevisligen gjort i den gul-svarta förr. Sedan kan vi kanske kalla tillbaka Kango därifrån, som varit rätt bra, och som dessutom är ung.

Vem Moses borde peta? Tja, nu menar jag inte nödvändigtvis att han ska vara i startelvan. Men han ska åtminstone spela. Mer än inte alls och mer än knappa tio min. I dag gjorde han båda Sirius U21-mål btw. Glöm inte anteckna det i era poängprotokoll. Apropå Smedjen, visst har han varit okej ett hack framåt i positionen, men han var bra som högerback också. Han är verkligen ingen avslutare av någon större rang. Inte heller Carlos är någon straffområdesspelare, satan så han snubblar när han får chansen där inne.

Nyström är säkert en bättre mittback än till exempel Dillan, och huvudfokuset med försvarsspelet är förstås att släppa in så lite mål som möjligt. Men! Grejen här var faktiskt att Dillan gjorde det bra ifrån sig på vårsäsongen. Inte fantastiskt, men fullt godkänt allt som oftast. Ska han då bli förpassad som femteval på positionen bara för att ett sommarfönster öppnar? Och ska vi nu gå in på detalj, och prata Nyström, så har han varit allt annat än fantastisk. Han måste ju börja öppna käften och kommunicera med sina medspelare, han påstods ju vara en verbal spelare. Det var flera situationer som orsakade kaos bara för att man inte pratade. Det var ju till och med så att Bylle blev stum efter Dalkurd-kvitteringen.

Jag står fast vid att herr sportchef felprioriterade i somras när det värvades ännu en mittfältare och två mittbackar, i stället för en straffområdesspelare. Det är ju vad vi saknat. I övrigt är ju truppen bra.

Sirius, Sirius...
för långa inlägg, orkar inte läsa, avgå alla...
har svårt att hålla med om att vi varit så lysande i år. vi har torskat mot i stort sett alla topplag. och visst har vi haft mycket boll och chanser de två senaste matcherna. men så JÄVLA fantastiskt har det faktiskt inte sett ut, då hade vi inte torskat två första hemmamatcherna, inte tappat poäng mot bonkegäng etc.

heads up!

för långa inlägg, orkar inte läsa, avgå alla...

Vilken tur att du slipper!
Bra svar Bigbadda. Vi satte in Gurra på slutet för att vi brukar göra så.... och vilken succé det blev.

Jag är oavsett vad du skriver av den meningen att vi skall sätta in anfallare i anfallet, speciellt om Gurra såg så seg ut i U21-matchen som du beskrev, och framförallt att agera med bytena före 82 minuten.

I övrigt har jag fått uppfattningen att Brännan besitter ett stort fotbollskunnande och inte minst brinner för klubben. Så jag hoppas att han även i fortsättingen har en position i klubben. Däremot måste coachjobbet komma upp till diskussion om vi missar uppflyttning.

Efter det spelade vi 14 matcher utan förlust. Minnet är kort som sagt.

Att man inte förlorar är inte det samma som att man har spelat bra. Flera av dessa matcher har varit rätt dåliga insatser med likaresultat mot sämre lag. Det håller du säkert med om, om du är helt ärlig mot dig själv.

I övrigt har jag fått uppfattningen att Brännan besitter ett stort fotbollskunnande och inte minst brinner för klubben. Så jag hoppas att han även i fortsättingen har en position i klubben. Däremot måste coachjobbet komma upp till diskussion om vi missar uppflyttning.

Det här är väl ett av problemen med hur själva klubben fungerar. Brännan har gjort en jäkla massa annat arbete som kanske inte normalt borde skötas av a-tränaren i en klubb så här pass högt upp i systemet. Men bara för att han gjort det betyder det ju inte att han automatiskt vill göra bara det om någon annan tar över. Vi kan nog vara ganska säkra på att om han inte tränar Sirius nästa säsong så tränar han en annan klubb. Runt omkring i fotbolls-Sverige har han ju faktiskt ganska bra status till skillnad mot i Uppsala. Det kan ju vara en grej att ha med i beräkningarna om man vill ersätta honom.
Hetaste tipset som efterträdare är nog tyvärr nån arrogant konflyttare som AIK tycker de kan avvara.
Hetaste tipset är Ola Andersson som manager som i sin tur anställer några av sina arbetslösa polare för att göra själva jobbet.
ett skönt krav på ny tränare vore ju att den har varit huvudansvarig TRÄNARE i åtminstone EN klubb innan sirius och inte varit typ fystränare/klubbchef/korvgubbe.

sen förstår jag inte vad det spelar för roll var brännan eventuellt hamnar om han skulle lämna/få kicken. det är vad för jobb han har gjort i sirius som är relevant, inte vad han kanske skulle kunna prestera i en annan klubb med andra spelare.

Joint: Att MP gjorde ett bra jobb i klubben ifrågasätter nog ingen, men så var han ju också en rätt exceptionell tränartalang - han gick från division 1 till Champions League på tre år. Vi kan liksom inte hoppas på att hitta en ny MP igen. F.ö gjorde ju MP vad han kunde på en säsong, d.v.s. tog upp oss till Superettan, men det förändrade ju ingenting i grunden. En dålig tränarrekrytering senare så var vi tillbaka på ruta ett igen. Den här gången vill jag hellre att vi bygger upp något från grunden istället för att jaga kortsiktiga resultatmål. Inte för att jag är hundra på att Brännan är den rätta personen att göra detta, men om vi nu ska satsa på någon annan så hoppas jag verkligen att det görs med en bättre motivering än "en ny röst i omklädningsrummet".

sen förstår jag inte vad det spelar för roll var brännan eventuellt hamnar om han skulle lämna/få kicken. det är vad för jobb han har gjort i sirius som är relevant, inte vad han kanske skulle kunna prestera i en annan klubb med andra spelare.

Nä, det var menat som ett svar på att "hitta en annan roll i klubben för Brännan".

Joint: Att MP gjorde ett bra jobb i klubben ifrågasätter nog ingen, men så var han ju också en rätt exceptionell tränartalang - han gick från division 1 till Champions League på tre år. Vi kan liksom inte hoppas på att hitta en ny MP igen. F.ö gjorde ju MP vad han kunde på en säsong, d.v.s. tog upp oss till Superettan, men det förändrade ju ingenting i grunden. En dålig tränarrekrytering senare så var vi tillbaka på ruta ett igen. Den här gången vill jag hellre att vi bygger upp något från grunden istället för att jaga kortsiktiga resultatmål. Inte för att jag är hundra på att Brännan är den rätta personen att göra detta, men om vi nu ska satsa på någon annan så hoppas jag verkligen att det görs med en bättre motivering än "en ny röst i omklädningsrummet".

Jag är som sagt var inte heller hundra på Brännan är den bästa möjliga kandidaten. Men han är en kandidat som man vet existerar. Och genom åren har jag tyvärr förvärvat en dålig tilltro till klubbens förmåga att göra genomarbetade rekryteringar. Dessutom är jag väldigt rädd för att förlora det som klubben och laget ändå byggt upp de senaste två åren. Utvecklingskurvan kanske inte tar oss till Superettan i år, men den är den bästa och mest intressanta sådana längre utvecklingskurva jag har sett sedan jag började följa den här klubben lite närmare för 11 år sedan. Jag menar då både sportsligt, organisatoriskt (kring laget), akademin, spelmässigt, etc. I praktiken är det extremt få personer som jobbat operativt med det där. De två som utan tvekan gjort lejonparten av det arbetet är Brännan och Andric.

Vidare har klubben sagt att man vill jobba långsiktigt när man åkte ur Superettan. Minst tre år pratade man om. Resultaten måste självklart vara en del av utvärderingen, men det finns andra minst lika viktiga delar. Det håller liksom inte att skaffa sig en ny långsiktig plan vart och vartannat år.

Den andra aspekten som jag tycker är viktig är att den som tränar Sirius nästa säsong borde börja det arbetet senast nu. En trupp ska byggas, kontrakt ska förhandlas, upplägg ska spikas, etc. Om det kommer in en ny lösning en bit efter den här säsongen har vi med stor sannolikhet definitivt en förlorad säsong nästa år. Det kanske det är värt om det som kommer sedan är så otroligt mycket bättre. Men hur realistisk är den tanken?

Om det kommer in en ny lösning en bit efter den här säsongen har vi med stor sannolikhet definitivt en förlorad säsong nästa år.

Inte nödvändigtvis. Den som kommer in kan se på truppen med fräscha ögon och hitta andra taktiska upplägg och sätt att nyttja spelarnas förmågor. Kanske t.o.m. bättre än vad Brännan kan, även om den tanken kanske är främmande för dig. Jag hoppas att klubben är villig till förändring.
det är väl sportchefens uppgift att förhandla kontrakt? tränaren disponerar den befintliga truppen.

om ny tränare = förlorad säsong så skulle väl aldrig tränarbyten ske
Ett, förvisso otränat, statistiskt öga verkar finna en viss korrelation mellan de olika sidorna i den här diskussionen och Brännans vänlista på Facebook.
Ny tränare en bit efter den här säsongen = förlorad säsong var det väl som skrevs. När man byter tränare bör det alltså vara klart i god tid och det känns ju klokt.
Återigen. Det finns en hel del alternativ som jag tror skulle funka finfint och som inte går ut på att förlänga med Brännan. Jag säger att om man ska byta tränare så bör det nog göras nu. Brännan har kontrakt året ut, eller till och med november kanske. Vet inte. Om man ska sitta och vänta ut det, respektive se hur det går sista sex omgångarna sätter man sig i en situation som föreningen inte varit så bra på att hantera förut. Men man kanske är grymma på det nu, jag vet inte.

Jag tycker exempelvis att både Mille och JTA fick sitta för länge. Effekten av svårigheten att komma till beslut blev i praktiken förlorade säsonger.

Det som Sirius har nu är intressant, men inte ett dugg stabilt. Och inte ett dugg självgående. Det enda som kanske är någorlunda självgående just nu är väl truppen. Där finns det säkert ett gäng tränare i Sverige som skulle kunna göra ett bra jobb med spelartruppen, fast jag är inte så jäkla bekymrad över den biten faktiskt. Jag är betydligt mer bekymrad över allt runt omkring.

apropå sportchefens roll. Ja, det är väl klart att det är sportchefens roll att förhandla kontrakt, etc. Men dels är det ju något en ny tränare måste vara helt i synk med, och dels är det något som inte varit klockrent i Sirius på sistone. Helt plötsligt har det stått en signad Adam Outinen på Löten eller så har Jernberg sålts utan att det varit förankrat. Andra spelare har man fått gå omvägar för att få hit, etc, etc. Mandatfördelningen verkar ha funkat uselt rent genrellt, vilket är en organisatorisk fråga. Men just därför är det så himla viktigt att en ny tränare får rätt mandat och tid att jobba in sig. Innan det är klart kommer det ju vara svårt att förlänga med spelare som har utgående kontrakt men man kanske vill behålla, andra kanske drar mycket lättare om de inte vet hur upplägget kommer att se ut. att inte ha en i princip klar trupp när försäsongen drar igång är en nackdel helt enkelt. det blir rätt svårt om man ska utvärdera tränarfrågan direkt efter säsongen.

För övrigt är det väl en utmärkt idé att följa upp tråden här bredvid och träffa Brännan om det går. Det finns massor av relevanta frågor som han kanske kan svara på som ju kommit upp här.
Jag hade inte mindre än 13 gemensamma FB-vänner med Brännan... :-)
Jag är frustrerad över Sirius resultat i år, över målsumpningar, över coachning och laguttagningar titt som tätt. Samtidigt, när jag tänker mig att det skulle innebära att byta ut Brännan är det nåt i magen som vänder sig. Att följa den känslan brukar så gott som alltid leda rätt. Därför vill jag att Brännan ska fortsätta.....men också att han blir djärvare i coachning och laguttagning.

Jag är frustrerad över Sirius resultat i år, över målsumpningar, över coachning och laguttagningar titt som tätt. Samtidigt, när jag tänker mig att det skulle innebära att byta ut Brännan är det nåt i magen som vänder sig. Att följa den känslan brukar så gott som alltid leda rätt. Därför vill jag att Brännan ska fortsätta.....men också att han blir djärvare i coachning och laguttagning.

Jag är kluven i frågan, men mitt resonemang ligger någonstans i närheten av ditt. Jag tycker inte att Brännan riktigt levererat, men jag tycker inte heller att han varit katastrofalt dålig. Jag är, liksom många av er andra, generellt sett inte nöjd med matchcoachningen. Jag gillar att han jobbat metodiskt med olika lagdelar, men jag tycker att utvecklingen gått för långsamt. Med tanke på hur Brännan gick ut och sa att man skulle ta hem serien så bör han rimligtvis själv vara rätt missnöjd i det här läget. Vad anser han själv har gått snett? Vad är det som gjort att man inte lär nå målsättningen han i högsta grad själv varit med och satt upp? Vad är det som fungerat enligt hans planer, vad är det som klickat och vad ska han göra för att ändra på det som inte funkat?

En viktig fråga som jag inte har någon aning om är truppens förtroende för Brännan. Att det finns bänkade spelare som inte har något inramat foto av honom nattduksbordet utgår jag ifrån. Det är ju inte helt ovanligt. Men hur är det med de som spelar mer frekvent? Känner de förtroende för Brännan och tror de på hans idéer och upplägg? Känner de att han är rätt man att leda dem och att han kan utveckla dem tillräckligt både individuellt och som grupp?

Brännan har kört med fundamentalt olika upplägg under de två försäsongerna han styrt. Inget av alternativen har varit helt lyckade. Hur tänker han lägga upp sin tredje försäsong för att undvika att hamna på efterkälken från början även nästa säsong?

Av matcherna mot de övriga fem lag (Väsby, Dalkurd, Umeå, Vasalund, Forward) som varit med och kämpat om topplaceringarna större delen säsongen har vi hittills på sju matcher skrapat ihop en seger och totalt sex poäng. Vad beror det på och vad krävs för att vi ska kunna matcha lagen på övre halvan av tabellen bättre nästa år?

Det här är frågor som både Brännan och den övriga sportsliga ledningen i klubben bör fundera ordentligt på. Den självklara följdfrågan blir ju om Brännan & co är rätt män att fortsätta leda laget eller om det finns någon i faggorna som man kan anta är mer lämpad? Ola Andersson och annat löst AIK-patrask har naturligtvis nämnts här. Jag väljer dock, i det här läget, att tro att klubbledningen lärt sig någonting av tidigare misstag. Undantaget skulle, högst möjligtvis, kunna vara om Staurt Baxter helt plötsligt inser att hans kall här i livet är att lägga ner 5 år på att metodiskt bygga upp Sirius. Fast av någon anledning tror jag inte det är aktuellt. Om klubben och Brännan bestämmer att det är dags att gå skilda vägar tänker jag spontant på Magnus Wikman. Om det är rätt man kan jag dock inte svara på och han blev ju dessutom rätt hårt dissad av klubben sist hans namn var på tapeten. Får se vad som händer närmsta tiden innan jag spekulerar mer än så.
Tony Gustavsson är fortfarande ledig. Honom skulle jag gärna se. Å andra sidan har han åkt ur med sina två senaste lag, Hammarby och Kongsvinger...Jag vet inte. Han kanske är för dyr också.

Men men, om 6 omgångar kanske man har fixat kvalplatsen och sedan vinner kvalet...Då ser man väl lite dum ut som förespråkat Brännans avgång.
Per-Anders Ingvarsson gillade jag, han tog upp Sirius som då var nykomling i div2, till div 1 1990 men han är nog pensionerad ;-)
Flott-Bosse, Liston och Tysken kanske kan köra delat ledarskap?
Gah!
Per-Åke Swärdhs linjedomar-brorsa?
Och för guds skull, kan ingen ge Brännan en grundläggande kurs i jinxning. Så fort karln sticker ut hakan belönas han (och alla supporters) med en omedelbar käftsmäll.
I den dynamiska trion borde vi till lägga Zoran

[...]Men men, om 6 omgångar kanske man har fixat kvalplatsen och sedan vinner kvalet...Då ser man väl lite dum ut som förespråkat Brännans avgång.

Visst, en kvalseger över Bajen inför 8000 pers på Studan skulle rimligtvis höja Brännans status i supporterleden ett snäpp eller två. Men nu har vi två definitivt jinxat bort den mikroskopiska chansen som fanns innan ditt inlägg.
Nån som har sett Fotbollens sista proletärer på SVT? När Svennis tog över IFK Göteborg förlorade man de två första matcherna, då ställde han spelarna mot väggen och frågade "Tror ni på min spelidé?" och spelarna svarade ja och sen skällde han ut dom efter noter och det slutade med att de vann UEFA-cupen.

Inte en riktigt rimlig jämförelse kanske, men med det vill jag ha sagt att om spelarna tror på Brännan skall han vara kvar. Det kommer löna sig i längden. Om spelarna INTE tror på Brännan och hans fotboll så ska han inte vara kvar. Truppens förtroende för tränaren och hans fotbollsfilosofi är viktigare än resultat, tabellplacering och åsikter på läktaren och i övriga Uppsala.

Och ja, vi är kompisar på Facebook, men detta är min åsikt oavsett det :-)
Jag tar fan i mig den där korvgubben som nån nämnde..... så länge han visar mer intresse och inspiration under matcherna. (Ja, jag har givit upp).
Jag föreslår att "barcaälskare" tar över.Han verkar vara engagerad,eller hur garligur m fl?
Tror inte han vill "träna" ett lag i "div 3", eller hur?
va! Eller hur!?
Sluta genast med mellanslag mellan meningar och innan bisatser.Det skulle aldrig Olov Barcaälskare ha,eller hur?Men vad kan man vänta sig av festargänget Västa Sidan,eller hur?
Kolla tråden bredvid "Fotbollsmörderi". Brännan + en spelare bjuder tydligen in till samtal på torsdag nästa vecka. Bra läge för alla frågor som ventilerats här. Kan inte gå själv, men hoppas några nappar och redovisar vad som sagts här.
kul idé men jag föredrar denna typ av dialog mellan fans och spelare/ledare:

http://www.svenskafans.com/fotboll/FANTV-Spelarna-motte-besvikna-fans-efter-forlusten-mot-Ljungskile-Del-1-av-tva-411588.aspx

tihi *duschar av mig skammen*

(varför skäms jag å bajens vägnar???)
Akademier, U-17, U-19 och organisatorisk utveckling i alla ära. Men ibland tycker jag att långsiktiga mål mest används som en sköld för att gömma sig bakom för att slippa kraven att leva till den potential man har idag. Clage, Sosseh och Björkebaum har inte lockats hit med några luddiga motiveringar om 2017. Klubben arbetar inte för att försöka få ihop seriens starkaste a-lag med 2017 som primärt mål. Brännan stod inte i på medieträffar i våras och glappade om att vi SKA ta hem den här serien i år med några luddiga motiveringar om 2017 eller vilket år man nu väljer som visionär målflagga.

Missförstå mig inte nu. Jag värderar Brännans jobb och engagemang högt. Jag värderar visionerna och de långsiktiga målen högt. Men de ska inte användas som ursäkter för att underprestera fram tills dess. De som vill vara med på resan måste under resans gång kontinuerligt bevisa att de är rätt personer i sina rätta roller med rätt inställning till sina uppgifter. Annars kan vi lika gärna skrota såväl kortsiktiga som långsiktiga mål.