Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Bandy

Elitserien 07/08

Ett preliminärt spelprogram finns tydligen klart, men det verkar inte finnas publicerat någonstans.
Vilka får vi på annandagen tror ni? Blir det Hammarby? Eller Broberg som står utan hälsingekavaljer sedan Ljusdal lämnat eliten?
Tror jag läste i unt att annandagen blir en borta match.
Känner också igen detsom kniv-jonas säger, kan mycket väl vara en bortamatch... :-(
Vi har ju haft hemmamatcher typ de tre senaste åren, så det är inte så förvånande. Men det är väl inte så illa, trevligt med en annandagsutflykt!
Broberg vore helt OK som annandagsutflykt
[link=http://www.svenskbandy.se/files/%7B39B88AC6-6C80-40AD-9097-53EEF522B0DF%7D.pdf]Här är spelprogrammet![/link]

Broberg borta på annandagen, kan bli en trevlig liten tur.
Edling tycks vara nära ett kontrakt med Broberg. Blä. Det kan bli en baddarns hemsk bandysäsong.
Känns ruskigt obehagligt.... Jag tar redan nu och tackar och bockar för en kvalplats!!!
garligur skrev du fel du menade final plats väll??
Ungdomligt oförstånd.... Hoppas på att vi har Tillberga, Gripen och Motala efter oss.
Motala är ju immuniserade mot nedflyttning. Huvva vad detta blir jobbigt.
Hur ser Hammarbys trupp ut egentligen? Att Lillis tvingas till comeback tyder ju inte direkt på att de har ett kanonlag på gång.
Koch och Waaler är kvar. Jesper Ericsson är också kvar har jag för mig samt Björkman. De har kryddat med ett kanonförvärv i Elfving från Saik. Dock är ju deras förlust lista lång. Följande är vad jag kan komma på,

Eskhult
Erixon
Englund
Sundin
Spjuth
Bergwall x 2
Röing
Förra året åkte ju grabbarna på en skridsko hela första delen av serien. Med ny tränare med visioner och riktlinjer tror jag att några pusselbitar ramlar på plats som gör oss ännu bättre. I år spöar vi de flesta lagen :-)
Ett kungarike för en mittfältare...
Hydas fiskar efter en finsk landslagsman enligt unt.
Den aktuelle, Paasovaara eller hur han nu stavar, var väl rätt hygglig i LJusdal förra året om jag minns rätt, och dessutom mittfältare. Skulle inte sitta fel med en påskrift!
vadsomhelst skule känna s ok tyvärr
sant! Hur ligger du till i försäsongsträningen, Broder?!
festade iförrgår och igår
så den säsongen ser bra ut med tanke på att det snart är midsommar
BKs Ordförande har vikt några platser åt Västra Sidan vid Onsdagens sponsorträff. Anmäl intresse här eller till farbror.

Drop-in med matbit i UNIKs (eller var det BOIS?) lokaler från klockan 17:30. Coach B kommer att dyka upp. Klart intresant.
Hoppsan, tydligen ska Elitserien 08/09 också spelas med 14 lag, istället för 12 som det var sagt. Vet inte vad det betyder för Sirius chanser, men det bör ju vara positivt!
Jupp, om vi är bland dom 14! Jag har för mig att det skall bli lite knepigare att ta sig upp till högsta serien?
Såg oxå ändringen från 12 till 14, men förstod inte om man slagit fast nån ändring av kval respektive nedflyttnings kriterierna.

Jag skulle vara mycket lugnare om inget lag åkte ur direkt i år..... (Även om jag prinicipiellt är emot sånt tänkande).
Jag läste nånstans att det var många klubbar som hellre såg att det var 14 än 12 lag i elitserien. Om storklubbarna urholkas på toppspelare ser jag det bara som en fördel. Kanske kan bli en serie med 14 jämnare lag än tidigare? Vill gärna se hur de har skissat upp den här omläggningen till 14 lag.
Vafalls? Är det ingen annan som skall på bandymingel innan matchen?
Tyvärr... missar även den stora matchen.
Farbror, blir det grönvit keps på? =)
Farbror: Jag känner mer för att känna på feststämningen på Flustret än sponsormingel just nu. Men det vore förstås klart intressant med Berglund!
Nu ska visst nya regler testas inför säsongen. Time-out verkar vettigt och något jag själv har saknat. Ändrade regler vid hörna kan jag inte förstå och laget kan bara få en hörna åt gången. Verkar märkligt, tycker jag. Är det tänkt att försvarande lag vid hörna kan spela bollen ut över kortlinjen och få till ett utkast? Är ju en klar fördel för försvarande lag. Förstår inte riktigt syftet med regeländringen.
Bandyforbundet har panik. Lat hornorna va som de ar.
Jag tror faktiskt jag kan förstå syftet och gilla det. Lyckas försvarande lag täcka skottet ut över kortlinjen så har anfallande lag förbrukat sin hörnchans istället för att få skjuta in sig och slutligen göra mål. Sen kan det såklart bli lite oklart hur lång tid detta gäller efter hörnan som sagts ovan. Fast jag tvivlar på att man får slå ut den över egen kortlinje om man fått kontroll på bollen och inte bara styrt ut den.
Nä, det borde väl rimligtvis vara när bollen touchar på någon försvarande spelare och går ut över sidlinjen igen som hörna inte ska tilldelas. Själv hoppas jag på att det blir "som vanligt".
Det blev det ju med de "hårdare tagen mot spelförstörande moment" i fjol, det höll väl en omgång sedan fick man hacka hur som helst.
Det går väl att spola isen nu? Är ju frost på nätterna... sen kan sirius träna på stor plan nästan lika mycket som Edsbyn i Dina?!... förresten är det "bara" 72 dagar kvar till första hemmamatchen! Nyttigt vetande för alla bandyfrälsta! :-)
Rätt inställning!!! Is på studan från 1:a september borde vara en självklar målsättning! (Och må alla bandyhallar sprängas i luften)
Det finns förslag på att bandyn skall införa en passivitetsregel ala handbollen. Domaren håller upp handen när ett lag spelar för defensivt/passivt och skall därmed tvingas gå till anfall. Ett annat förslag som ska provas är att spelare skall bli avstängda efter visst antal utv.minuter. Troligen ifrån fotbollens gulakort variant.

Det har dessutom varit diskussioner om knän i isen efter att Byn tränat på att lägga klubban emellan isen och knät. Jag tycker det borde vara frittspel...
Nejnejnej vad mycket dumheter de hittar på. Varför ska bandyn behöva dribbla så satans mycket med reglerna, jag kan inte se vad som skulle bli bättre av allt det här? Det känns som att de bara vill ändra för ändrandets skull. Passivitetsregeln var det värsta hittills, den är ju en rätt subjektiv regel, och alla vet ju till vilkas förmån bandydomare brukar döma.
Dribbla med bollen istället för med reglerna.
Problemet är väl inte passivt spel utan att vissa lag gör för många mål per match.... ;-)
Faktiskt. Domarna borde blåsa av när SAIK och Byn spelar för bra istället.
Det verkar som om regelkommitteen har för mycket fritid. De får gärna ringa mig så kan jag visa hur man binder flugor. Det kanske kan hålla dem sysselsatta till nästa års fiskesäsong.
Jag delar forumetsuppfattning i frågan om passivitet. Min uppfattning är att bandyn skall vara egen och inte försöka vara något annat. Utvecklingen och att spelarna blivit bättre fysiskt har gjort att "lirarna" fått mindre plats än tidigare. Visst finns det en hel del knep för att stoppa upp dem på andra sätt än schyssta men det är väl också en del av spelet? Nu kommer också bandyn inomhus som i mina ögon gynnar spelet. Det kommer göra att spelarna blir bättre och att lirarna alltid får bra is att jobba med...
"Nej till allt!"

Om man vill öppna upp spelet så tycker jag att man skall pröva på färre utespelare.
hehehehehe... antar att farbror ironiserar å det grövsta... :-)... mitt förslag är att man spelar med två bollar. Det tror jag skulle öppna upp spelet. ;-)
Jag beklagar otydligheten. Nix, det är ett seriöst förslag. Färre gubbar på isen kanske tom kunde göra det lättare för mindre lag att värva halvbra gubbar.
Då kan Tillberga bara ha Fosshaug på isen, fan vad kul det skulle bli, då kan han bara gnälla på sig själv (i det egna laget i alla fall).

Vill ett lag vara passivt så får de väl vara det, det är upp till det andra att bryta det spelet i så fall, det brukar inte vara nån omöjlighet i bandy. Är det nån som sett en 0-0 match?????
Ja, det är ju helt otroligt vad förändringsvindarna blåser i bandysverige. Varför förstöra bandyn men en massa nya påfund? Time-out under en match kan jag tycka är helt ok men alla andra regler känns överarbetat... Bandyn fungerar så som den gör. (ps... kan tillägga att jag även läser Kapten Stofil.. ).
Gillar Farbrors citat. "Nej till allt" är aldrig fel, när man blivit en rejält grinig gubbe!
"NEJ!" är en livsstil!
Bandyförbundet bara sprudlar av goda idéer:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/bandy/article707718.ab

Flytta bandyfinalen till Ullevi, jojo... VSK, SAIK och Byn lär ju prenumerera på finalplatserna många år framöver, är det ingen som tänkt på att det är jävligt mycket längre för dem att åka till Götet? Och göteborgarna lär ju vara måttligt intresserade, de vet väl knappt vad bandy är.
Heden var det väl. Låter väl ganska ruttet. Göteborgarna har väl andra tillfällen att fyllna till på. Det kommer ju inte 30.000 pers bara för att man kan ta in 30.000 pers. Men, det är klart om göteborgarna verkligen kommer att pröjsa för att få finalen kommer Tramsin säkerligen sälja ut bandy igen.
Jag tar detta mer som ett sätt att pressa Uppsala kommun på fler russin i kakan. Undrar om medeltemperatur och vädertyp i Göteborg den 3:e helgen i mars håller för isproduktion?
Jag tror Fluffski är helt rätt ute. Det är helt uppenbart att kommunen ser det så i alla fall. Jag tror dock att man inte ska vara FÖR säker. Tramsin har visat sig ganska labil förut.
Tillberga till WC,

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=641345
Kul, då får Mjöndalen lite konkurrens i kampen om sistaplatsen.
Bandy i Göteborg??? Det vet de inte vad det är där. Det närmsta i bandyväg är väl vänersborg? Surte och Kungälv kan väl inte räknas dit och det lär ta evigheter innan några närliggande lag kan locka nån publik. Men pengar lockar och tramsin kan säkert plocka ut nån bonus om han får evenemanget till Götet. I slutet av mars kan det vara t-shirtväder i göteborg och 15 grader varmt.
http://www.jimbobandy.nu/gastbok/bok.html

Jimmy har lagt ett tidigt tips inför säsongen där han placeras Sirius på 14:e och sista plats.

Nåja, det brukar ju inte vara så dumt att slå underifrån.
Själv tror jag på en betydligt bättre placering. Ska bli kul att se det ena laget efter det andra få stryk på studan!!!
Alltid tippade sist. Vad fan det är kul att sparka uppåt och slicka nedåt.
Mjo. Känns som att vi skulle kunna ha 2-3 lag bakom oss iaf. Typ nykomlingarna Gripen iaf.
Tror även Fosshaug IK kan "floppa" lite. Men visst, de ser ut att ha fått ihop ett ganska bra lag.
Snygg bild på ex17 och Zandra i dagens blaska, grattis långt i efterskott
Tack, min fru hälsar! Jag ska inte ge något tips men kan konstatera att det kommer bli väldigt hårt om platserna.
Instämmer! .....fast ännu senare.... Lyckönskningar mm.
Lasse Anrell om varför inte Finnkampen ska läggas i Göteborg. Ungefär samma argument kan väl användas emot bandyfinalen på Heden.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/anrell
En titt på spelschemat ger att det blir relativt många söndagsmatcher på hemmaplan och matchstarten är 13.15
Fint det, hoppas på en redig vinter!
Sirius tippas slentrianmässigt sist, precis som inför varje säsong. GD tycker inte att 3-3 mot Skutskär imponerar. OK, vi har slagit Falun, Motala och Hammarby, och mosat Katrineholm de senaste matcherna. Ändå dömer de ut Sirius på en halvdan match i ösregn. Fast skit samma, det är bara schysst att kunna slå underifrån.

http://www.gd.se/Article.jsp?article=117371
Intressanta odds på vilken tränare som sparkas först. Berglund är tredjefavorit med 8 ggr pengarna. Bäst betalt får man för Bergman i Byn, Westman i VSK och Åkerlind i SAIK. Helt bakvänt säger jag, Berglund lär inte få kicken om Sirius så förlorar 26 raka, tränarna i topplagen lär ju däremot sitta löst om det börjar förloras det minsta lilla.

http://www.aftonbladet.se/spel/article1193901.ab
Haha, precis. Om Sirius skulle kicka Berglund skulle jag bli RIKTIGT chockad.
Om något av topplagen skulle floppa så finns det ju risk att någon avskedas, tror inte direkt att "bottenlagen" med redan ansträngd ekonomi (som typ Sirius) skulle agera så iaf. :)
Åkerlind skulle jag satsa på, SAIK blir årets flopp, tillsammans med Villa???.
Westman hittar säkert också nån bra ursäkt att hoppa, troligast dock av egen maskin.
Jag tycker de är lite mjäkiga i oddssättningen, det finns trots allt en dryg handfull lag som de skulle kunna lämna 10000 ggr pengarna på som SM-vinnare med rimlig risk. Jag håller dock med föregående talare om att Åkerlind till 25 ggr är näst intill spelbart.
Fint med lite snö, enligt min väderleksrapport här på FF kommer det fortsätta snöa lite under helgen och sådär noll gradigt - 2*C på söndag, idealiskt bandyväder. :-)
Jag hoppas på god stämning och att många Västringar kommer till Studan på söndag. Jag och min flickvän kommer i alla fall. Välladdade med mycket kläder och antagligen en termos varm choklad också. Misstaget vi gjorde förra gången var att vi var för dåligt klädda. Hoppas att vi spöar Fosshaug IK. Tvåsiffrigt!!
Mycket bandy i bladet idag. Jag kanske kan tycka att förinställningen är liiite väl ambitionslös, man kunde väl i alla fall klämma ur sig att målsättningen är att klara nytt kontrakt, "allt bättre än jumbo är succé" håller jag inte riktigt med om.

Dessutom ett siriusnytt. Uppsalaborna får allt veta vad det är som gäller här i byn!
Jag är grovt laddad med glögg, hoppas kioskerna också är det.

Kul att det skrivs lite i lokalblaskan, kul med Siriusnytt... hoppas att vi inte får lika pinsama publiksiffor som förra året, alla till Studan imorrn!
Och jag sitter på jobbet.. Fy fan! Med lite flyt hinner jag se sista kvarten..
Om du bara hinner se en kvart är det ändå den bästa.
Fin publiksiffra i Gurkstan, 5 500 pers!
....men var höll vår nya "game Plan" hus? Vi har haft en del bra diagonala varianter och nu mötte vi ett lag med Elitseriens sämsta back. Ja, vettefan om han inte behåller den titeln även om man räknar in Allsvenskan (eller vad nu division I heter i inflationens Sverige). Varför inte spela lite enkelt och långt på just den ytan?
Patrik Nilsson har hittills bättre målsnitt än Falun, Broberg, Bollnäs, Sirius, Vetlanda och Gripen. Jag tror han kan vinna skytteligan faktiskt.
Oj, vilken överraskning i så fall ;-)
Såg på tv-sporten att herr Nilsson hade lekstuga med ex17 och de övriga i grönvitts backlinje. Dags för Jocke att slipa grillorna....