Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Norrettan 2012

Det borde väl bli så här: VSK, Väsby, Sirius, Dalkurd, Forward, Vasalund, Karlstad, Frej, Syrianska Kerburan, Luleå, Akropolis, Östersund, ESK och Eskilstuna City.

Bara drygt 6 månader kvar...
Lite tidigt att tippa, men det lär bli en lika tuff toppstrid nästa år också är jag rädd.
Har vi mött Eskilstuna på länge förresten? Kan inte minnas att jag varit där på bortamatch iaf. Ska kolla Bortaguiden :)
Alltså fan, rätt kul serie ändå. VSK och ESK må vara äckliga, men det kan iaf bli roliga matcher. City är väl lite kul att de gick upp också.
Kuken, ballen, Tunavallen!
Det är aldrig för tidigt att börja spekulera!

http://www.unt.se/blogg/blogg.aspx?blogg=1093110&bloggentry=1523121
Eskilstuna mötte vi senast 2005. Har för mig att det var någon afrikansk spelare med ett roligt namn som sänkte Sirius, typ Chiquita eller nåt. Bortaguidens presentation är tyvärr lite inaktuell, men Tunavallen är verkligen en riktigt schysst arena.
Jag längtar redan dit efter din säljande text

Eskilstuna mötte vi senast 2005. Har för mig att det var någon afrikansk spelare med ett roligt namn som sänkte Sirius, typ Chiquita eller nåt. Bortaguidens presentation är tyvärr lite inaktuell, men Tunavallen är verkligen en riktigt schysst arena.

Bobo Bola?
Ja, Chiquita har jag också för mig att han hette. Från typ 40 meter. Det var ett jobbigt år i Mälardalen det året.
Bortapremiär på ett ödsligt Behrn arena mot ÖSK Ungdom minns jag.
2-1 till våra blåsvarta hjältar. P gjorde 25 mål den säsongen och Lasse S fixade en brasse, vars namn jag glömt bort. Det jag minns av honom är att han "var född offside".
Jag saknar Bomba :)
Hunden dillar om att Väsby och Vasalund slås ihop till nästa säsong. Vad tror ni? Undrar om lagens fanatiska supportrar godkänner en sån pryl.
Igen? Känns väldigt 2009.

http://vastra.smode-demo.se/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?42197.0#post_42342
Men om det är sant var det ju en väldig tur att ESK vann serien. Hade de fått en friplats i ettan på det här sättet hade jag vänt ut och in på mig själv i ilska.
Jag funderar på att se alla matcher 2012. Inte speciellt jobbigt faktiskt. Superettan är betydligt besvärligare.
Kan inte VSK och ESK slå sig ihop? De heter ju nästan lika och luktar dynga båda två
Väsbylund United FC, fresh. Akropolis borde ju bli i viss mån bli drabbade också, eftersom de ingår i AIK-pyramiden. Väsvaskropolis United, typ. Men ja, jag tror på det först jag ser det. Hur som helst vore det skönt att bli av med bullshit-lag, det är ju inte så att man sörjer dem. Fast Vasa har ju i grunden lite traditioner och så, samt en bra ungdomsverksamhet, så jag ser inte varför de skulle ge opp. Men ah...

Undrar om lagens fanatiska supportrar godkänner en sån pryl.

Hmm, Roy kanske "gör en Qviding". Eller inte, han verkar ju inte ha några problem med att heja/följa Väsby, Valsta, med flera meningslösa klubbar.
Vasalund har ju framförallt en klassisk tradition att inte gå upp trots sjukt bra förutsättningar. Kan ju bli bra för oss.
Vasalund har ju framförallt en klassisk tradition att inte gå upp trots sjukt bra förutsättningar.

Sirius med, numera...

[quote1320851131=Sutra]Vasalund har ju framförallt en klassisk tradition att inte gå upp trots sjukt bra förutsättningar.

Sirius med, numera...
[/quote1320854236]

Jo, där har du ju en poäng.
Lite om väsbys eventuella framtid från AIK forum.

"Konkret information kring vad som händer kring Väsby-spåret:

Förslaget innebär i korthet:

- att FC Djursholm går upp i Väsby United som namnändras till FC Djursholm United,
- att verksamheten bedrivs med Djursholms Idrottsplats som bas,
- att licensen för div.1 läggs i ett av föreningen majoritetsägt bolag som tillförs nytt kapital,
- att ett samarbete inom både junior- och seniorverksamheten inleds med AIK."

Man gillar ju namnet. Joint är juinte så långt ifrån i sin (som jag förmodar) chansning ändå.
Haha! Snirkligt. Men, inte helt otänkbart. Här har ni den där AIK-pyramiden jag surrade om tidigare:
http://www.aikfotboll.se/SAMARBETSKLUBBAR.aspx
http://www.aikfotboll.se/TextPage.aspx?textPageID=2458

...och just det, sportchef för division 5-laget FCD är ingen mindre än *trumvirvel* Pär Millqvist.

Så Väsby United verkar inte direkt ha lämnat in en begäran om nedflyttning eller så, som till exempel division 2-laget FoC Farsta har gjort (där går platsen till bästa kvaltvåa a.k.a Fässberg).
vem sätter emot detta?

500 spänn på att vi under min livstid kommer torska ett kval mot fässberg.
Pengar i sjön
Ryktet går att Jonas Wallerstedt ska bli spelande tränare i Östersund.
Intressant rykte. Upprörande hur Sundsvall kan misshandla sin kapten (och således sig själva) på det sättet genom att säga tack och good bye när han (och övriga) tagit laget upp till AS.
Resa till Sandviken iår alltså, innebär det att man ska hålla utkik efter den onde nacknypargubben?
Hehe. är han värre än kioskpersonalen i Kalix?
Ja nu kan man faktiskt tänka sig att åka till Sandviken för SIF spelar väl på legendariska Jernvallen? GA har jag nämligen bestämt mig för att bojkotta för lång tid framöver.
Valsta: http://www.unt.se/sport/valsta-riskerar-uteslutas--1554252.aspx - rubriken talar ju sitt tydliga språk, men läget är ju under hyfsad kontroll då man ... trumvirvel ... har bokat in nio träningsmatcher. :D

Akropolis: http://gd.se/sport/fotboll/1.4054747--sif-far-hoppas-pa-nagot-annat-lag- - också lite illa ute med ekonomin alltså, men de räknar ju iskallt med att de knappt handfulla huvudsponsorerna inte kastar in handduken utan i stället kastar fram plånkan.

Ekonomin i IKS FK lär väl inte vara guld och gröna skogar heller i och för sig. Ganska dåligt med publik och uteblivet avancemang, fast det kan man väl inte budgeterat med... Fler anställda inom organisationen och gissningsvis en del, för nivån, dyra spelare.
Nu verkar det mer eller mindre klart att det blir hejdå Väsby och hej Djursholm till nästa säsong.

http://www.direktpress.se/viivasby/Nyheter/Vasby-United-saljs--nu-aterstar-bara-ruiner/
Tar Djurholm Väsbys plats rakt av? Hur går det ihop?
Väsby United AB rear ut sitt namn.
Lagerlöf till UNT:

"Jag har varit tre år i Väsby och där är det ingen som bryr sig mer än de allra närmaste".

Så sant som det är sagt.
var är brukarn?
RRR: Vad är det för konstig fråga?

Hunden skriver att det antagligen blir Östersund borta i premiären. Blir svårt för mig att åka, men hoppas både kulturvästra och festvästra tar sig dit.
Jag lyckas nog med konststycket att dra till Jamtland veckan innan premiären.
Hundens gissningar är nu bekräftade. Hela förslaget ligger här: http://svenskfotboll.se/ovriga-serier/spelprogramresultat/?scr=fixturelist&ftid=35418

ÖFK i premiären, och derby mot ESK i hemmapremiären. Och som vanligt Dalkurd borta i omgång fem...
Tung hemmapremiär! :-)
Lirar Väsby eller?
Antar att det blir något som heter i stil med Djursholm/Väsby United nästa år.

Tredje året i rad det blir premiär i Norrland. Gurkfestival i sommar också, fyra matcher i rad mot Västeråslag när serien vänder. Lika bra att inte planera in någon hemresa kring 21 oktober heller, för till Enavallen ska jag INTE. Jobbigt att behöva teckna in en torsk i näst sista omgången redan nu.
ESKs sympatiske ordförande har skrivit ett skönt "vi vann serien och är bäst i världen"-brev på deras hemmis. Dock ödmjuk:

"Vi kommer inte att ”tokvärva” men vi måste förmodligen förstärka laget med 2-3 spelare för att vi ska kunna placera oss strax under mitten när serien är färdigspelad - Det har Siggi lovat!"

Vad har han lovat egentligen? Att de måste värva?
Att ESK kommer komma "strax under mitten" om man förstärker laget med 2-3 spelare... High ambitions. Gerndt?
Speaking of Gerndt och ESK. Vad är den enorma skillnaden mellan casen som gör att Gerndtnyheten publiceras med namn, och Siggigrejen anonymt i UNT? Tycker det är pinsamt. Släta över det lokala, men namnpublicera där det är ofarligt långt borta. http://www.unt.se/blogg/blogg.aspx?blogg=1093110&bloggentry=1579382
UNTs sätt att behandla Siggi vs Gerndt är naturligtvis helt under isen. Bra att Erlingmark röt till på bloggen om det. Antar att det hela beror på att UNT inte vill bränna några broar till personer de frekvent intervjuar och klubbar som man mer eller mindre har daglig bevakning av under säsongen. Fegt så in i helvete är det i alla fall vare sig jag har rätt i min teori eller inte.
Tycker att säsongsöppningen ser svettig ut i år igen. Gäller verkligen att komma in rätt och få med sig minst 3-4 poäng från de två första matcherna, mot Östersund och ESK, för att sedan slippa spela en radda matcher med kniven mot strupen mot lag som kan förväntas kriga om topplaceringarna.

Efter omgång 7 kommer några omgångar mot lag, som på pappret, borde vara enklare och får vi någorlunda med poäng med oss från de första sju omgångarna borde vi ha goda chanser att vara med i racet när det vänder.

Hoppas att Firma Bergstrand, Lagerlöf & Andersson AB förmår att komma till seriestarten med en trupp som är redo för uppgiften. Dåliga säsongsupptakter har ju fällt oss två år i rad. Antar dock att de nya ledarna, till skillnadfrån de senaste två åren, kommer att förfoga över en trupp där en övervägande majoritet av spelarna känner varandra rätt väl och är hyfsat samspelta redan från början.

Vad har han lovat egentligen? Att de måste värva?

Jag gissar på att han har lovat att om inte ESK hamnar bättre än strax under mitten får af Jochnick ligga med hans tjej.
Alltså. Chatten på ESK:s supportsida är faktiskt gudomlig läsning allt som oftast. Vad sägs om denna?

"hade tänkt å göra en stor snygg flagga i helgen, har ni nå tips med mönster å färger?"
Meh, orka ha i huvet vilka färger ens lag har.
Jag saknar Esk Fanz!!! Det var lyteskomik av allra högsta klass!
Triangeldramat Djursholm - AIK - Väsby verkar inte lösa sig så smidigt som det var tänkt. Nu har de tydligen ett par veckor på sig att få ihop det ekonomiska och praktiska. Vad händer annars? Väsby är väl rökta att komma till spel, eller?

http://www.svd.se/sport/djursholm-fcs-fotbollsfusion-pa-fallrepet_6746997.svd
Sånt där brukar alltid lösa sig till slut, kolla på Bajens handbollslag som står timmar från konkurs ett par gånger om året. Men det fixar sig. Är det nåt som inte har löst sig får väl SvFF skicka över ett gäng dispenser.
Men jag tar gärna ett sämre Väsby i serien.
"Klubbarna i div 1 omsätter fyra–fem miljoner kronor per år."

Mmm. Eller så går man back lika mycket.
Men som sagt, det är ingen jätteenkel manöver de försöker sig på där. AIK har pumpat in kosing i Väsby, och någon måste betala Väsbys cirka fyra miljoner i skulder för att man ska kunna lägga ner bolaget. Sedan ska spelrätten flyttas över från bolaget till föreningen, som i sin tur ska gå ihop med Djursholm och få godkänt för lösningen. Samtidigt ska ju Djursholm kunna driva ett division 1-lag organisationsmässigt, och det handlar väl helt om hur mycket AIK vill pumpa in. Svårt det där. Dispens för IP känns som det lilla problemet.
Väsby Uniteds Facebook-sida: "Vi önskar alla God fortsättning på det nya året och för er som följt tidningar och undrar om klubben så finns fortfarande FC Väsby United. Träningsverksamheten kör igång måndag 9 januari."

Samtidigt ryktas det om att AIK vill köpa afrikansk klubb och grejer. Undra om namnet "Väsby" inte blir oberört till slut ändå.
Väsby United har fortfarande inte kontakt. Och även om de gör det finns det enligt nån tjomme på SvFF inget som hindrar dem från att flytta över spelarkontrakten och spelrätten till IK. De har fått uppskov januari ut, och det ska väl till en lokal Ågerup för att de ska klara sig. Hudik eller Väsby alltså. Vi får vänta med besked - och på eventuellt kontraktslösa spelare - ett tag till.
Väsby kämpar på, verkar som att man är inställda på att ställa upp i serien trots allt. Men överlever de detta känns det som att de kommer att bli ett nytt Plavi Team, typ.

Underligt, jag känner något för Väsby som nästan liknar... sympati? Konstig känsla.

http://www.svd.se/sport/vasby-vagrar-lagga-ner_6784715.svd
När AIK igår åkte iväg på träningsläger så var ett antal Väsbyspelare med på planet. Bl a Jobarteh och Sundgren jr.
Alla som avbryter samarbete med AIK har alltid min sympati!
Det var nog inte direkt dem som faxade AIK och bad dem dra åt helvete...
Har nog Noll sympati för Väsby när de snor kvalplatsen före oss i höst igen.
Vilundavallen är på något vis ändå kul att besöka. Eftersom att vi, allt som oftast, vinner där.
Hur blir det med Väsby? De kör i Norrettan va? Enligt offsellas sillykoll har de ju knappt tappat några spelare heller.

Hur blir det med Väsby? De kör i Norrettan va? Enligt offsellas sillykoll har de ju knappt tappat några spelare heller.

Fast det beror på att en hel del av deras spelare har kontrakt med Ajk. De kommer att hamna i Akropolis sedan, när de har fått ihop sina grejer. Förmodligen.

[quote1328138169=dissteffe]

Fast det beror på att en hel del av deras spelare har kontrakt med Ajk. De kommer att hamna i Akropolis sedan, när de har fått ihop sina grejer. Förmodligen.
[/quote1328183189]

Ok, då tar jag bort Väsby från min Topp-3 och ersätter dem med Akropolis. De andra lagen är Dalkurd och VSK.
Tror Akropolis är en bit från topp-3 även om AIK sätt gamle Väsbytränaren Hjelmberg där för att styra upp, men klubbarna har en hel del kvar att reda ut. Bland annat vilka som ska vara med i truppen...
VSK kommer nog vara med där uppe, men behöver värva anfallare. Dalkurds trupp ser bra ut. Och så tror jag Frej kommer vara bra hela säsongen i år. Men det skulle förvåna oerhört om någon tippar något annat än Sirius vid tränarträffen. Vi har ju i princip fjolårets trupp med ett par extra.
Fast vi har ju tappat Carlos, Gurra, Fernberg etc.
Frej tror jag också på (=asatroende?). Sen finns ju Forward och Vasalund också. Bland annat.

Fast vi har ju tappat Carlos, Gurra, Fernberg etc.
Frej tror jag också på (=asatroende?). Sen finns ju Forward och Vasalund också. Bland annat.

Fast Carlos och Gurra var ju inte i truppen vid förra årets seriestart heller då vi ändå tippades etta av alla.
Vad ett gäng strömföljande tränare ansåg vid säsongsupptakten förra året intresserar mig inte. De visste väl knappt vilken stad Sirius kom från.
Jag tycker för övrigt det är astöntigt med de där träffarna där tränarna skall tippa seriesegern. Som regel - kolla inte upp detta, jag generaliserar okollat - tippar typ 90% samma etta. Vilket är trams eftersom åtminstone hälften av lagen går in med känslan och ambitionen att vinna. Och då handlar det bara om att ta bort pressen från de egna och lägga den på nån annan, vilket är töntigt. Att det skall vara problematiskt att gå ut och säga att man tänker ta hem skiten, är ju trams i en verksamhet där det centrala är just att vinna. (Och skulle jag spela i ett sop-gäng som mirakulöst hamnat en serie för högt skulle jag nog ändå vilja att min tränare på tönt-träffen sa att vi tänkte vinna. Bara för att.)

Och sen ser det för djäkla töntigt ut när de skall plåtas iförda chinos och matchtröjor. Men det var kanske förr i tiden.

Ok, då tar jag bort Väsby från min Topp-3 och ersätter dem med Akropolis. De andra lagen är Dalkurd och VSK.

Större under har hänt, men om inte Sirius kommer bland de tre bästa lär jag vara mycket besviken. Trots tränarbytet så har vi bättre kontinuitet än på länge och de nyförvärv som hittills presenterats har alla offensiva kvaliteter. Det bör kunna ge oss möjlighet till ett mer varierat anfallsspel som förhoppningsvis ger fler mål framåt. Men, men, grytan ska kokas ihop innan den är klar. Med en bättre säsongsstart än föregående år tycker jag dock att vi borde ha goda förutsättningar att slåss ordentligt i toppen ända in i kaklet.
om jag var objektiv hade jag trott på seriesegern. eftersom jag vet att vi är sirius tror jag vi blir fyra
ÖFK har gått ut stenhårt och säger att de har truppen för att slåss om seriesegern. Jag tror att de knarkar.
Det känns som att vi har snarlikt lag på papperet i år. Blir spännande. Klarar grabbarna, under ledning av Kim-Tolle, att handskas med "pressen"? Töntträffen för tränarnas omröstning andas ju grupptryck också. Om man nu ska tippa seriesegrare så kan man väl skriva ned det på ett papper, i stället för att en efter en upprepar Sirius. Träningsmatch-schemat känns också bättre på något sätt, så vi slipper inleda tävlingssäsongen med ett handlingsförlamat anfallsspel. Jag tror på topp-2.
Okej. Glöm tränarträffen. Jag kunde lika gärna skrivit om oddssättarna. Sirius kommer vara dunderfavoriter i år.
På nåt form av papper kanske Sirius är favoriter, i den verklighet ("Vi var inte tillräckligt effektiva i dag") som vi tyvärr lever i kan jag på sin höjd sträcka mig till att Sirius är ett av ca 5-6 lag som kan nå Topp-2.
Med risk för att jinxa sönder hela säsongen säger jag efter matchen mot DIF att Sirius har avgjort serien senast en bit in i september. Jag känner mig mer optimistisk än nånsin. Nu ska jag hålla tyst med mer tips tills alla träningsmatcher är spelade, får se om optimismen håller i sig, sillyn är ju inte slut än.
Man är blind om man inte ser att vi är favoriter jag kräver en topp 2 placering.
Visst tror jag också att Sirius blir favoriter - rättmätiga sådana. Däremot tycker jag precis som ifjol att det är onödigt att frivilligt ta på sig favoritmanteln. Man har ingenting att vinna på det.
Finns bara en placering som duger: SERIESEGER! Kan f-n inte hålla på och harva i "division 3" eller hur? Nu när Sirius bandy går sämre än väntat plus att fotbollen gick åt h-vete längtar man så in i norden efter framgång.
Framgång är för medgångare.
http://www.fotbolltransfers.com/site/news/16633.html
Västerås fortsätter att tappa spelare. Mittbacken Marcus Danielson till GIF Sundsvall.
Å andra sidan: 600 laxar till VSK. Bra för deras skitiga ekonomi.
En viss Bosse Andersson ingår tydligen i Väsbys nya styrelse. Bosse, Brytar-Börje och Mille, vilket gäng...

En viss Bosse Andersson ingår tydligen i Väsbys nya styrelse. Bosse, Brytar-Börje och Mille, vilket gäng...

Släng in Siggi, Bosse P och Liston Söderberg i lite olika roller där oxå. Sen har de alla ingredienser som behövs för den nya reality-serien "Vilundavallen". Siggi kan träna damlaget, Liston vara mental coach och Bosse rådgivare, iklädd sina vita mysbyxor. The sky is the limit.
Hur ser Väsbys trupp ut egentligen?
Enligt Mille har de ca 25 spelare i träning, men ännu ingen kontrakterad.

Hur ser Väsbys trupp ut egentligen?

Det är nog rätt oklart i nuläget.
Dock hade de tydligen 27-28 man på senaste träningen, bl a Siriusbekantingen Elias Storm och Prince Ikpe Ekong.
Det är med andra ord totalt omöjligt att veta om de kommer att bli bra eller inte? Då räknar jag med att de blir ett topplag tills jag får motsatsen bevisad.
Babis Stefanidis klar för Akropolis. Rätt hyfsad värvning på den här nivån.

Det är med andra ord totalt omöjligt att veta om de kommer att bli bra eller inte? Då räknar jag med att de blir ett topplag tills jag får motsatsen bevisad.

rapporter inifrån laget gör gällande att ungefär 20 av de spelarna "knappt skulle platsa i trean". därmed inte sagt att motsatsen är bevisad, men du fattar.
Väsby är ett stort frågetecken just nu, med andra ord.
"VSK är vsk" och blir givetvis att räkna med. Slog allsvenska Gefle i går med 1-0. Och var värda att vinna mot Brage.
VSK suger alltid
ESK gör ett byte i 30:e minuten då Simba går ut och provspelande Dillan Ismail i stället kommer in i backlinjen.
Hem till traktorn
Bra spelare. I övrigt inga kommentarer.
Aha, det var förklaringen till varför han inte spelade med de gul-svarta i dag då. Han är helt okej, så kritar ni honom gör ni lite av en "St Cyr" (nej, nu tog jag i lite). Vi pratar dock om en snubbe som knappt spelat en handfull tävlingsmatcher i Blåsvart.
Det verkar fungera rätt bra utan Dillan :-)
Väsby har spelat säsongens första träningsmatch; torsk mot Sollentuna med 1-2.
"I samma match kommer även den ghananske mittfältaren Razak Mendy, som är kusin med Djurgårdens Yussif Chibsah, att få nytt förtroende.
– Det sägs att han kan bli bättre än Yussif, säger Jonsson." Avd. Vad vet jag, jag är bara tränare...
Uff, 1800 spänn för årskortet. Gäller iofs för både dam- och herrlagets matcher. Får nog önska mig ett sånt i 40-årspresent annars har jag nog inte råd.
Edit: Fast för Västra kostade det visst 600... Det var ju en viss skillnad.
Hehe. kanonrabatt faktiskt.
Stämmer verkligen 1800 ?
13 hemmamatcher a 100kr fullpris (eller är årskortet sittplats? ) =1300
11 dammatcher a 50kr =550
Totalt 1850kr, rabbat på 50kr. Eller tänker jag fel?

Edit:
Fanns olika för sittplats och stå såg jag nu.
Billigt! Men gäller det i ev kval också?
Får man gå på dammatcherna också för 600? Riktigt juste isf!
Två bra Väsbylirare försvinner från serien:

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/17690.html
ESK värvar:

http://www.esk.nu/web/article/alund-klar-for-2-ar/
Så, nu börjar det se ut som vanligt igen...
http://www.unt.se/sport/skadorna-duggar-tatt-i-sirius-1695644.aspx
Clage och Alpen är fortfarande långtidsskadade. Blomman, Smedjen och CG är korttidsskadade. El Sirius någonstans där emellan. Inte bra, krya!

Molano avskrivs dessutom då även han hade skadetrubbel.

Angående mittback är det enligt Bergstrand följande alternativ: Fällman, "något ess ur rockärmen" eller "hittar vi ingen så kör vi på det vi har". Greg har avskrivits och Elliot II verkar närmare Väsby.

^En liten sammanfattning av den senaste UNT-artikeln.
Oj, Väsby har alltså en spelare på g!
Och en klar...

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/17731
Kanske kan Väsby ställa upp med fullt lag.

http://www.vasbyfotboll.se/index.php?option=com_content&view=article&id=356:tva-starka-nyfoervaerv-klara-foer-vaesby-united&catid=34:nyheter-artiklar&Itemid=90
Måste erkänna att det inte är några pisspelare som Väsby värvar nu. Även Akropolis och Esk värvar smart.
Sunday A till Väsby, shit där ser man. Han är bättre än Sunday B.
Akropolis fyller på:

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/17819
När det någon som har en kalenderfil att importera till Outlook eller motsvarande med årets matcher? Rackarns bökigt att lägga in allt manuellt.
Har Väsby 7 man nu eller?

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/18092
Åtta, i så fall. Sunday B till Väsby, shit där ser man.
Oj, det var en överraskning! Känns ärligt talat rätt vettigt, om man väger hans förmodade speltid mot hans förmodade lön. Men det är ju lite deppigt att vi inte sålde honom till Belgrad för miljoner istället...
Det börjar bli några exblåsvarta i norrettan nu.

Oj, det var en överraskning! Känns ärligt talat rätt vettigt, om man väger hans förmodade speltid mot hans förmodade lön. Men det är ju lite deppigt att vi inte sålde honom till Belgrad för miljoner istället...

Belgrad, vad var det för några som skulle betala miljoner?
Partizan tror jag. Iofs bara ett rykte, men de sades ha varit beredda att betala typ tre mille om jag minns rätt.
unt:s lilla skjutjärn har några intressanta "Twitter" i ärendet.
Hyfsad värvning:

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/18101
Låter sannerligen som ett rykte, 3 mille säger man nog inte nej till om man har ett lag i div,
Ryktet var 100.000 Euro, och Partizan. Något konkret fanns aldrig enligt sportchefen då. Och Sundays agent heter Innocent, så det kan ju knappast ha kommit från honom. Men det sägs också att budet var uppe på styrelsenivå, och att Lasse S hade sagt att man inte släpper honom för under 3 mille.
Jag hoppas det här bara är sluddriga rykten. Med tanke på att klubben knappt lyckats med några stora spelarförsäljningar.
Mirza Jelecak klar för Väsby, som väl nästan har fullt lag nu.
Väsby har ett jäkligt bra lag, men kanske för tunn trupp för att blanda sig i toppstriden på allvar.

Väsby är så otroligt jobbiga. Tänk att vara släkt med snubben som offrar en himla massa stål bara för att retas med norrettan?
Väsby har ett bra lag på papperet, men det borde ju ta lite tid att spela ihop denna främlingslegion.

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/18171
18 nyförvärv! Hur som helst är det nog mycket dumt att tro att Väsby inte kommer att bli ett topplag. Finns det några dåliga lag i år? Tycker det känns som om 10 lag kan nå topp-4.
Nr 25 tror jag är mycket bra...

http://www.vasbyfotboll.se/index.php?option=com_content&view=article&id=363:vaesbys-spelartrupp-saesongen-2012&catid=34:nyheter-artiklar&Itemid=90
vlademir behöver ingen närmare presentation, tydligen.
Väsbys trupp är typ intressant. Där finns ett gäng spelare som bevisat att de håller högsta division 1-kvalitet. Korkmaz tycker jag var en av seriens bästa mittbackar när han var i Valsta. Cigel var också riktigt bra. Bapupa höll hög allsvensk klass. Ekong var inte heller en sopa. Saez Jarpa och Nekrouf bra värvningar från Bajen. Jeleczak håller jag nog nästan som årets bästa värvning i serien. Kort sagt - mest meriterade truppen, men man ska få ihop det också. Men om man jämför med hur klubbens status såg ut för en månad sedan så är det ju en viss skillnad...
Man kan möjligen tänka följande om Väsbys lag: Så många bra spelare på papperet som samtidigt varit kontraktslösa relativt sent in på försäsongen, de flesta har väl fiskat efter kontrakt i högre serier, spelartyper som först och främst tänker på sin egen framtid och sitt eget spelarvärde, individualister som nu ska formas till ett lag, det kommer att ta ett tag. Det är i all fall min fromma förhoppning.
Det är dock ett lag som mycket väl kan vara med och kampas om seriesegern. Generellt sett är det riktigt bra förstärkningar så här innan transferfönstret på ett flertal håll, och serien kommer därav bli stentuff. För en månad sedan hade jag en helt annan uppfattning av serien, men nu är den betydligt tuffare och det blir verkligen ingen dans på rosor för Blåsvart.
Håller med Joint fullständigt. Tror det blir svårt för Sirius att upprepa tredjeplatsen från förra året.
Jag sänker mitt krav på att vinna serien med 12 poäng till godo till ynka 9.
Topp-3 tror jag definitivt att vi kommer vara, men det kommer nog att bli väldigt tajt i toppen...

Hedrande andraplats
Toksmörj i kval
Exit Ågerup

Allt är Disco. Nästan Bandy-disco!

Väsbys trupp är typ intressant.

Visst är den det, men vem står i mål? Vlademir?
Visst är den det, men vem står i mål? Vlademir?

Anton Cederling, exempelvis.
Oddsen för serieseger:
http://www.ettanfotboll.se/news_show_oddsen-for-serieseger-klara.html?id=12986010
Väsby till 40 ggr pengarna känns ju spelbart. Forward och Dalkurd känns också som vettiga spel.
Fast de oddsen gäller inte längre, så här ser det ut nu:

https://svenskaspel.se/?pageid=/sport/oddsetlangen&gid=32&ed=151272|undefined|
Forward till 9 ggr känns rätt OK egentligen....
2-1 till Dyngby mot Dyngköping.

Mirza twittrar: "Jag har nu spelat 3 halvlekar & tränat 3 pass med Yosef Ayuba. Redan nu säger jag att han är norrettans bästa spelare utan konkurrens. #show"
"Den som säger nåt annat är antigen en idiot eller fruktansvärt okunnig. Totalt outstanding! #YosefAyuba #norrettan #klass #drivet #tekniken"
saxat från internet, ta en nypa salt.

"Väsbys matchers har sett bra ut på försäsongen, detta MYCKET tack vare prince. Dock så ser hans kontrakt lite oklart ut. Eftersom han är präst och skall gå in mer för detta från och med nu så kommer han ej kunna spela på söndagafr och torsdagar. Hemmamatcher kan man väl flytta hit och dit men inte lika lätt borta. En mysterium med hans höga lön och denna avvikelse i kontraktet hur Väsby kunde värva honom."
Inte helt omöjligt. Han valde ju GAIS före Sedan och Maccabi Tel Aviv enbart eftersom han lullat in i nån kyrka i Göteborg där han fick en uppenbarelse och Gud befallde honom att välja GAIS. Oh well...
12 av 14 serietips till Sirius i år. Well, favorittrycket har minskat lite sen ifjol iallafall...
Saxat från Hundstjärnan: "Akilleshälen är att Kim Skoglund får dra ett extremt tungt lass i och med att Carlos Gaete Moggia lämnat utan att ersättas fullt ut. Det är han som ska bära laget från sin centrala mittfältsposition. Funkar inte han, förloras mycket av Sirius spel"

Precis det som oroat mig under vintern och gör mig extra nojig nu inför seriestarten.
Kim har nämnt Bylle, Ante och Sosseh som nyckelspelare inför seriestarten. Kim Skoglund känns i mina ögon som den främsta nyckelspelaren. Men jag kan inte låta bli att hoppas lite på att Björk blir ett bra komplement till Kim. Glöm åldern, yngre spelare än så har gjort genombrott på betydligt högre nivåer än svenska division 1.
Bylle är väl nyckelspelare #1

Bylle är väl nyckelspelare #1

Jag ser han mer som en nyckelperson.
Han påverkar inte passningsspelet men jävlaranammainställningen.
Forward har tagit ledningen, ett mål som givetvis Näfver legat bakom. Fan, de känns fortsatt vassa asså...
Och nu har Väsby nickat in 1-0. Topplagen står pall.
Yes, jinx. Luleå kvitterade och Sandviken verkar ligga på rätt så väl för en kvittering trots en man mindre. Tung serie.
Och där kvitterade Sandviken! Haha!!
Forward failar... :D
Galna slutskeden av matcherna. /3-2 Forward, 3-1 Väsby...
Bale gjorde första baljan rför Väsby igår och Smajic för VSK idag. Surt om de blommar ut på bortaplan efter att ha varit tämligen bleka hos oss.
ESK ligger under med 0-2 mot Syrianska Kerburan.
0 pinns för esk, 1 för vsk. megamyz
Törs man titta på tabellen nu?
Väsby leder den. Men de har ju bäst trupp också så det kanske är i sin ordning. Hur som helst, att vara före VSK och ESK i tabellen är ju två kriterier som kan göra en säsong godkänd bara det.

Jag var på Enavallen. Ingen imponerande match. Kebaburan hade första halvlek, hemmalaget den andra. Junior hade många öppna ytor på ESK:s högerkant, därför är jag lite inne på ifall man inte ska köra Moses där i matchen mot dem om en vecka. Snabbhet, teknik och skicklig en-mot-en, liksom. På andra kanten hade Sallanto (1-0-målskytt) enmansshow också. Vidare skulle jag rekommendera att testa deras målvakt, den lilla knatten känns osäker på nivån. Kanske stod han felplacerad vid deras frisparksmål också.

ESK hade ingen klack på hemmapremiären. Inte ens ett "Kämpa ESK!" eller något från sittplats. Kebaburan ockuperade däremot borta-stå, och fick vara på GS ordinarie plats. Vi borde med andra ord vinna läktarmatchen i derbyt, men man vet ju aldrig med Bilpoolen som de gjorde reklam om även i högtalarna.

Vi borde med andra ord vinna läktarmatchen i derbyt, men man vet ju aldrig med Bilpoolen som de gjorde reklam om även i högtalarna.

Även om det inte är nån från Enköping på Studan på måndag så kommer GS ändå att hävda att de vann läktaren helt överlägset så det spelar ju ingen roll.
Hur kan VSK ligga före Sirius i tabellen? Det borde ligga efter både om det var bokstavsordning eller mål på bortaplan som avgjorde. Tänk om världen går under imorrn?
http://svt.se/svttext/tv/pages/346.html
VSK ligger väl före på antal gjorda hemmamål?
Bortamål går före. Text-TV har inte koll på det där. I förbundets tabell ligger vi femma.
Puh
Jag skickade iväg ett mail till texttv. Sån här nonchalans är oacceptabelt hos tabellredaktörer!

Jag var på Enavallen.

Fy fan. Hur kan du göra så mot dig själv? En helt ny och för människan tidigare okänd nivå av självplågeri. Jag är inte säker på att jag pallar med Enavallen igen ens om Sirius spelar där.
Jag är lite självdestruktiv av mig. Men jag tror det är som någon sorts terapi. Intressant var det i alla fall att se två seriekollegor, och jag sponsrade dem inte med mer än 30 pix.

Bortamål går före. Text-TV har inte koll på det där. I förbundets tabell ligger vi femma.

Bortamål går före om man gjort lika många mål i inbördes möten. Känns lite som det är skit samma faktiskt, vi har en pinne hittills. Sen att Text-TV inte har stenkoll ska vi väl inte förvånas över. Det är ju knappt så att SvFF har det.
Jag tyckte ju ändå att det fanns viss potential i Emir och han gjorde en bra höst, den har han spunnit vidare på och var i dag "bortalagets gigant" när han återigen gjorde mål för grönvitt. Bra dock med X i toppmötet där. I övrigt överraskningar med två nykomlingssegrar i dag. Nykomlingarna är inte dåliga i år alltså.
http://www.youtube.com/watch?v=bcQVRgLkPH0&feature=youtu.be

Alle rappar..
Haha, fett! Stenhårda skott 2.0... :D
Har Emir och Sunday blivit de målskyttar de aldrig blev i Sirius?
De har inlett lika bra som Ante. Men Sunday blev utvisad i går.

Har Emir och Sunday blivit de målskyttar de aldrig blev i Sirius?

Sunday var ju hopplös med målskyttet här. Emir hade ett rätt bra målsnitt per spelad minut sin första säsong i blåsvart. Kommer inte ihåg exakt, men jag räknade på alla offensiva spelare efter säsongen 2010 och han låg bra till. Tyckte det var synd att Brännan inte satsade mer på att spela in honom, precis som jag tyckte att Markus Palmkvist skulle fått fler chanser första säsongen i SE. Men det är ju lätt att stå på läktaren och tycka. Det är ju en viss konkurrens om platserna. Men Kim verkar vara lite inne på det nu med Björk. Att kanske ge honom någon mer chans än spelet hittills förtjänat. Gambling, men sånt kan slå fruktansvärt väl ut om man får igång en talang.
Emir hade väl typ allra bäst målsnitt per minut, men han var å andra sidan utan undantag helt osynlig varenda gång han fick chansen från start. Och det var ändå hyfsat många chanser han fick.
VSK-Sandviken 1-2, ser man på.
Jävligt bra. Emir gjorde VSK:s mål antar jag?
Faktiskt inte. Emir bommade en hel del bra lägen i stället. ;)

VSK-Sandviken 1-2, ser man på.

VSK har inte imponerat resultatmässigt i inledningen av serien. Jag letar febrilt efter gilla-knappen.
1-1 mellan Östersund och Dalkurd. Hemmalaget tydligen mosade i andra halvlek och kom undan med blotta förskräckelsen. Samtidigt klassade Frej som väntat Kerburanerna. Kandidaterna anmäler sig en efter en.

1-1 mellan Östersund och Dalkurd. Hemmalaget tydligen mosade i andra halvlek och kom undan med blotta förskräckelsen. Samtidigt klassade Frej som väntat Kerburanerna. Kandidaterna anmäler sig en efter en.

Bra att Dalkurd bränner krut på fantastiska halvlekar i Norrland utan att få med sig tre poäng hem. Just nu oroar jag mig mer för att Frej verkar vinna lite för komfortabelt. Ska bli intressant att se hur deras spel står sig när de stöter på tuffare motstånd.
Lokalreportern om Dalkurd: "Ett väldigt bra lag som var bättre än Sirius till och med..."

Svårt att fatta när man tänker tillbaka på massakern under försäsongen.
Försäsong innebar även 7-0-kross mot Vasalund, vilket det förstås inte blir i morgon... Tufft!
Väsby-Enköping på onsdag gör tredje omgången komplett.
Ser gärna att töntarna tar sin första poäng ikväll, även om jag inte använder verbet "unnar".
Vi säger väl att Väsby tar en poäng så blir resten en olycklig juridisk ofrånkomlighet?
Jag unnar Sirius att inte ligga fyra poäng bakom serieledarna när omgången är färdigspelad. Så heja ESK, och hoppas det blir en riktigt ful match också.
ESK lade sig väl för att förnedra oss
Nä. ESK är bara crap helt enkelt.
Emir nätade i kväll igen. VSK:s första seger.
Emir nätade två gånger t.om.
Dalkurd-Vasalund 1-3. JAAA eller Nja, blir tufft för Sirius mot ett revanschsuget Dalkurd i nästa omgång.
Jag har roat mig med att räkna om tabellen utifrån motstånd och tagna poäng där placeringen i dagsläget ger den poäng placeringen är t.ex. Akropolis 13. Om man då räknar samman det för varje lags fyra spelade matcher och sen delar med tagna poäng får man en tabell som säger något mer i dagsläget om vad poängen är värda utifrån det motsånd man mött. Då se tabellen ut på följande sätt.
1. Sirius
2.Väsby
3. Frej
4. Vasalund
5. Sandviken
6. Eskilstuna
7. Syr.Kerburan
8. Forward
9. Östersund
10. VSK
11. Luleå
12. Dalkurd
13/14 Akropolis, ESK (svårt att räkna på 0 poäng) Akroplos egentligen sist då man trots att man inte mött några topplag ändå bara skrapat ihop 1 p.

Sirius i topp vilket skulle bevisas.

Bra Bevisat! Ta lärdom, ynglingar! Statistik är nyttigt och livsviktigt.
Ha ha! Underbart Håwe!
Avancerad jinxning, men imponerande.
Att inte behålla Emir tror jag var ett väldigt dåligt beslut. Det är en ung spelare med extrema kvaliteter tack vare sin storlek och snabbhet kombinerat med rätt bra teknik och målsinne.
En av få spelare i Sirius trupp som faktiskt skulle kunna blomma ut och bli såld för en ansenlig summa eller bli nyckelspelare i a-laget. Såna spelare som Sirius alltid haft förtvivlat svårt att få fram. Jakob Björk, Jesper Nyholm Jakob Bergman, Joel Rydstrand och Oskar Kindlund är några av de tänkbar sådana spelare som klubben har just nu och vi får hoppas att man hanterar dem på ett bra sätt med avtal, utvecklingsmöjligheter och förtroende. Ser bra ut just nu med det förtroende som Kim ger Björk!!
Det är så himla lätt att vara efterklokt på den fronten. Efter att 2000-talets största Sirius målsumpare, Sunday, gjorde två mål efter de första två matcherna kunde man också höra "nej, vi skulle aldrig ha släppt honom". Det vore också oklart hur Emirs utvecklingskurva hade toppat eller dalat här 2012. Jag tror inte att han kände så starkt förtroende från Brännan, då han inte fick starta så många gånger, och kände väl därmed för ett miljöombyte då han kände sig osäker på sin speltid här. Han ville ha speltid och det får han nu. I ett sämre lag med sämre konkurrenssituation på platserna. Sosseh och Ante är ju tämligen opetbara i Siriusanfallet.
Kim grämde sig något enormt kring Dillan, men jag tror inte att det var en jätteförlust i sig det heller. Egentligen intressant att man haussar upp en sådan spelare, då han i själva verket inte hade presterat knappt något i A-laget. Hans säsongsinledning i ESK är ju inte den bästa och senaste krönte han insatsen med att dra på sig rött kort. Då känns faktiskt Kalle betydligt bättre.
Och ja, visst är det kul att Kim ger Björk förtroendet match efter match. Må vara jämnbra med säg, OZ, egentligen men så mycket yngre och så mycket mer potential. Hoppas att han blommar ut ytterligare. De övrigt nämnda junisarna har jag ingen direkt uppfattning om. Alan är väl inte att förglömma heller...
Att erbjuda Emir 3000 i månaden och sedan värva en forward från Hammarby som ska pendla hit och förmodligen få en betydligt högre lön känns så där. Men visst det kan ha varit så att Emir inte såg någon chans att peta Sosseh/Ante och därför valde att lämna. Bra för Emir, har det visat sig.

Jag är mer ute efter principen att hitta talanger som man satsar på och som antingen blir bra a-lagsspelare eller att Sirius kan sälja dem. Mig veterligen har Sirius aldrig sålt en spelare för ett sjusiffrigt belopp. Jämför det med intäkterna som ESK har sista tio åren från spelarförsäljningar. Mariga, Rajalakso mfl
Det är helt rätt att klubben har varit dålig på det och det finns en jävla förbättringspotential.. Dock har jag svårt att se att Emir kommer bli en sån spelare. Som jag ser det har han en kvalitet och det är snabbheten. Men han har ju varit rejält obekväm med bollen. Jag saknar inte honom.

Och eftersom jag skriver detta kommer han givetvis att lira allsvenskan nästa säsong..
Som jag skrivit tidigare tycker att det är helt rätt att ge yngre spelare med potential mer speltid än deras spel matcherna innan kanske förtjänar. Som med Björk nu. Det är inte så enkelt att gå in och leverera från första stund och utan speltid hämmas naturligtvis utvecklingen. Vi behöver få fram en miljö där yngre talanger känner att har en chans att nå a-lagsspel om de presterar och att de inte åker ut därifrån med huvudet före om de gör ett par misstag.

Men det är naturligtvis mer komplext än så. Man kan knappast "spela in" mer än en spelare i taget om truppen är någorlunda intakt. För ett lag med ambitioner att ta hem serien kräver det dessutom i princip att man hänger med i toppen för att det ska vara rimligt att "gambla" med en spelare som kanske inte är bäst för dagen på sin position, trots att potentialen att bli det kanske finns där. Jag vet inte hur Brännan ser på saken, men han hamnade i ett svårt läge under båda sina säsonger som huvudtränare. Hamnar man långt efter från början, och det finns ett mer eller mindre uttalat krav på avancemang, så är det fullt förståeligt att man satsar på mer säkra kort.

Sen är det ju också frågan om vem som ska ställas över. Jag gillar att Björk får mycket speltid, men jag är inte förtjust över att det sker på Blommans bekostnad. Efter skadeproblemen har han gått en ny vår till mötes och jag ser honom som en av våra viktigaste spelare. Ett problem är väl kanske att hans bästa position är som en klassisk defensiv mittfältare och den positionen är kanske inte är den viktigaste i Kim och Tolles spelsystem. Men jag ogillar tanken på att möta exempelvis Dalkurd borta utan Blomman från start. Skulle vi lyckas ta oss upp till Superettan är jag dessutom övertygad om att vi behöver hans spelartyp, tyngd och rutin ännu mer. Ett delikat problem för tränarna. Hoppas att Kim visar fingertoppskänsla i laguttagningarna framöver.
Jag saknar alla spelare som visat den goda smaken att nånsin ha trätt på sig den blåsvarta tröjan, däremot tycker jag ganska illa om spelare som visar den dåliga smaken att gå till VSK. De som går till ESK är bara dumma, hör det Brännan!!
Har aldrig riktigt förstått vad det är för fel på VSK. Det finns lag som jag tycker mångdubbelt sämre om. Och då menar jag verkligen måååång!!
Håller med garligur där. Gäller både fotboll och bandy.
Dom kommer från Västerås. Det räcker en bit i sig självt men det stora problemet är frekvensen rötägg bland deras fans.
Vadå, typ Väsby? Trots att en valfri rörmokare har ungefär lika många fans som Väsby? Nja.

Jag garvade härligt åt "Ryssen"-intervjun och har eftersökt lite (väl mycket) i ämnet och kommit fram till att Väsby Uniteds ordförande heter Ryssholm. Smaka på det namnet. Ryss. Holm.

Det är alltså denne som är "den där ryssen" av allt att döma. Han är också ordförande för FC Athletic, där hans son (?) Gleb också sitter med i. Ja, sedan finns det bara en till som heter Ryssholm och denne saknar jag uppgifter kring. Men nu är han alltså ordförande även i Väsby United, vars vice ordförande är ingen mindre än Brytar-Börje (nu också involverad i FCA) och kassören (också FCA-involverad) är ingen mindre än ryssens fruga, nämligen Olga (Åstedt). Tidigare har det ju varit allmänt känt att bilhandlaren Brytar-Börje räddat klubben med si och så mycket pengar, men ryssen är huvudfinansiären och antagligen anledningen till att klubben existerar ännu. Han står bakom mellan en handfull till två handfulla bolag, framför allt bussbolag, och har massor av storslagna idéer kring fotbollen. Apropå akademier måste man säga att hans AFC Academy är ambitiöst.

Hädanefter tänker jag ge Väsby epitetet CSKA Väsby, om nu inte United räcker. Real Väsby köper jag inte, då Ryssholm faktiskt har kontakter med Barca.
Jag föraktar västerås och allt som kommer därifrån.
(Kanske borde vi ha en tråd om Västerås etc (har vi säkert redan, känns lite bekant detta), men...
...jag har av flera skäl extremt svårt för Västerås, men, de är också lite Lex Luthor/Rastapopoulus/Moriarty typ. Bra för storyn.

Till skillnad från ESK, SAIK etc som bara är onödiga och i vägen)

Har någon koll på när SIrius senast var obesegrade efter fyra omgångar, och hur ofta det varit så på sistone?

Har någon koll på när SIrius senast var obesegrade efter fyra omgångar, och hur ofta det varit så på sistone?

Det var man ju tvungen att kolla upp. Och det var ett tag sedan, 2001 faktiskt.

[quote1336643888=Sutra]

Det var man ju tvungen att kolla upp. Och det var ett tag sedan, 2001 faktiskt.

[/quote1336644202]

Tack! Med "någon" menar man ju såklart Prof Bruklund, men man vill ju inte verka påflugen.
Vadå, är det här den bästa serieinledningen på 11 år? När förlorade vi första matchen det året (2001) då?
Borta mot BP i åttonde omgången, det var f.ö. enda poängförlusten på hela vårsäsongen.

Fast det är inte riktigt korrekt att kalla det den bästa serieinledningen på 11 år. Säsongerna 2005-2007 hade vi alla gånger 9 poäng efter fyra omgångar, dock förlorade vi i tredje mot Valsta 2005, i fjärde mot Vasa 2006, och på Enahandavallen i fjärde 2007.
[quote]
det var f.ö. enda poängförlusten på hela vårsäsongen.

/quote1336647021]

Vi var ruggigt bra den våren med spelare som Benny, Arne, Henke och Wikman i kanonform. Sen kom Ola hem och hösten blev inte riktigt lika rolig.

Sen kom Ola hem och hösten blev inte riktigt lika rolig.

Don't get us started!

[quote]
det var f.ö. enda poängförlusten på hela vårsäsongen.

/quote1336647021]

Vi var ruggigt bra den våren med spelare som Benny, Arne, Henke och Wikman i kanonform. Sen kom Ola hem och hösten blev inte riktigt lika rolig.

Oh, the memories. Vilken jobbig höst det där var.
Fortfarande bitter på Ola
Ständigt denne Ola... Mannen som enligt snacket på Västra Sidan verkar ligga bakom det mesta som varit dåligt med Sirius de senaste 15 åren. Skulle vara kul om Jointen, eller någon annan hugad som gillar att intervjua och som har övergripande koll på det mesta som sagts här på forumet, försökte få till en intervju med Ola. Ställa frågor om hans inblandning och syn på misslyckade tränarrekryteringar och allt annat som han sägs ha styrt i det dolda etc etc. Samt hans syn på sin egen roll i klubben och tankar om framtiden.
Vill förtydliga: Jag skyller inte 2001 på Ola. Verkligen inte. Men hans comeback kom lite olyckligt i det epos som är IK Sirius.

Jag föraktar västerås och allt som kommer därifrån.

+1 och hatar ola a
Ny tabell utifrån viktning av motstånd. Lägg märke till hur Forward dalar, de har mest mött botten och Vasalund och Sandviken som avancerar utifrån att de i alla fall inte mött de tre bottenlagen.

1. Sirius
2.Vasalund
3. Frej
4. Sandviken
5. Väsby
6. Östersund
7. VSK
8. Eskilstuna
9. Forward
10. Dalkurd
11. Syr/Ker
12. Luleå
13. Akropolis
14. ESK

Sirius alltjämt i topp vilket åter bevisats.
Sedan Norrettan återinfördes 2006 har bara ett lag inlett säsongen sämre än ESK i år. Det var Anundsjö IF som inledde säsongen 2006 med åtta raka förluster. I nionde tog man första poängen genom ett oavgjort resultat. Första segern kom i omgång 12. Man slutade näst sist och åkte ur.
ingen saknar Enköping om de försvann från jordens yta
ESK får gärna spela i norrettan så långr vi spelar i superettan. Känner mig obekvämt optimistisk ännu. Slemmt obehagligt.
När VSK vann mot Kerburan ikväll så gjorde såklart Smajic det enda målet, framspelad av...ja Haisem såklart.
Det ska bli intressant att se i sommar, då Emir är free-transfer. Fortsätter han så här kommer han vara ett hett objekt då.
Ny viktad tabell efter hittills mött motstånd: Lag som kommer att avancera i tabellen framöver bör då vara Sirius och Dalkurd medan lag som kommer att gå sämre framöver är Frej, VSK, Forward och Akropolis.

1. Sirius
2.Vasalund
3. Frej
4. Väsby
5. Dalkurd
6. Östersund
7. VSK
8. Sandviken
9. Forward
10. Eskilstuna
11. Syr/Ker
12. Luleå
13. ESK
14. Akropolis
jinx
ÖFK fortsätter att övertyga: 4-0 i dag! Forward blir första lag att slå Frej - 3-0 just nu... Också leder City borta mot Dalkurd med 3-1, shit vad de suger på Vallen. Väsby ser ut att gå mot en ny seger.
Yes, grekerna vände mot Väsby. 2-1!
Nja, vad fan blev det egentligen, de har ändrat till 1-2 på ettanfotbolls direktreferat men svenska spel har kvar 2-1.
“@MirzaJelecak: #Texttv har alltså helt fel! Akropolis-Väsby 1-2. Väsbyseger alltså!”

Gah, mina livescores sade tvärtom... Skumma serie!
ingen såg väl akropolis-väsby så det är svårt att få vittnesuppgifter...oklart om det var några spelare där
Vinner vi i dag kan vi rent teoretiskt vara i serieledning, lite beroende på hur det går för Vasalund mot Luleå...
Vad jag förstår var mittfältet betydligt bättre idag. Och även om man kan gräma sig över tusen missade chanser så vill jag se det positiva; till sist gjorde de det där viktiga målet.

Och Blomquist; grym enligt UNT:s pling.

Vi gnetar vidare; målsnålt men tätt.

I morgon vill jag läsa att Hundstjärnan börjar känna sig lite nöjdare med spelet.
Hundstjärnan var inte där, så jag har ingen aning... Överlag så har jag annat för mig just nu, så det blir inte mycket bloggande på den här sidan midsommar. Minst.
Sjunde omgången blir komplett ikväll med ESK-VSK. Dillan vs Emir.
Hoppas de börjar NHL-slåss och blir utvisade. Vandrar ut från plan med nedböjda huven och stolthet och hat i blicken. Plus kan dö för sitt lag. Etc.
Okej. Hela övre halvan av tabellen inom två poäng. Det är bisarrt jämnt i årets norretta. Spänningen är ju svår att klaga på.
Jag erkänner inga andra tabeller än Håwes viktade tabell. Där ligger väl Sirius i en stabil serieledning antar jag?
"Jag tycker att vi visar att vi kan slå alla lag i serien."
-Dillan Ismail, ESK

På vilket sätt visar de det egentligen?
Ja, och som vanligt var det domarens fel att de förlorade. Det är rackarns vilken otur de har med domsluten.
De visar helt klart att de kan slå alla lag i serien om de har en väldigt bra dag, har tur och motståndarna gör en plattmatch.
Veckans ESK: Dillan utlovade mittenplacering i radion.
Förra veckans ESK: "Enköping med sina resurser av spelare och ledare skulle kunna vinna serien och det är inte för sent än" - Lenell ("Peter börjar samtalet med att ställa ett tiotal frågor om fotbollz.se Efter detta får jag ställa några frågor.")
Beror väl lite på hur man definierar "mitten", att ESK kan komma 8-9:a är inte alls omöjligt.
Däremot tror jag det är liiiite för sent för att vinna serien...
Viktad tabell utifrån de lag man hittills mött efter omg. 7. Det börjar jämna ut sig med den riktiga tabellen. De enda lag som diffar mer än en placering är Akropolis och Luleå. Sirius fortfarande i topp.

1. Sirius
2.Vasalund
3. Väsby
4. Frej
5. Östersund
6. VSK
7. Forward
8. Eskilstuna
9. Dalkurd
10. Sandviken
11. Syr/Ker
12. Luleå
13. ESK
14. Akropolis
Men det är rätt stor skillnad på vilket motstånd lagen har mött alltså. Vi har mött fyra av sex lag på övre halvan (fem efter nästa omgång), men bara tre av sju på undre halvan. VSK har å andra sidan bara mött ett av sex topplag men sex av sju bottenlag.
Håwe måste få en tung och viktig post på förbundet.
Det liknar hittills en sån där värdelös femmill med masstart, där alla fegar och tjuvhåller, och sen... vinner Northug. Och Sirius är vanligtvis inte Northug.

Men. Jag tror inte att det blir så. Jag tror vi gnetar vidare, och att andra börjar få problem med tjuvsläpp, slakmotor och andra sjuka metaforer från femmilarnas dito värld. För att göra ett onödigt långt inlägg kort; frågan är vilka som viker ner sig först/snartast?

Säg gärna VSK.
Sen är det ju också så att om man räknar gammal hedelrig kvot på målskillnaden så leder Sirius också. Nån som vet när det var man tog bort kvot och började med målskillnad?
Ett förslag till viktad tabell för bandyn kommande säsong är att det är automatiskt en poängs avdrag per 100.000 back man ligger i bokslutet samt viktning för poäng tagna inomhus 0.8 och poäng tagna utomhus 1.2
Den svåraste grejen med den här serien är väl annars att det spelar en oerhört stor roll hur avstängningsläget och skadeläget ser ut. Trupperna är helt enkelt väldigt tunna över lag. Vår trupp är inte heller fantastiskt bred, men vi kan i alla fall byta in spelare som håller på nivån. Jämfört med ett lag som Sandviken eller E-tuna, som ändå gått rätt okej, så har ju de tre-fyra spelare i bästa elvan som borde ha typ innebandy som hobby istället. Det borde räcka långt. Samtidigt är ju inte vi heller immuna för sånt direkt. Men på sitt sätt tycker jag det är en fördel att serien är så jämn. Ju fler lag som ligger ungefär lika, desto större sannolikhet att "bästa laget" vinner serien eftersom en enda miss inte gör så mycket. Om istället två lag är rätt överlägsna kan hela serien avgöras på en match.
Jag ser helst att vi nu gör en Johann Mühlegg - minus de otillåtna substanserna....
Intressant match idag, Väsby-Västerås.
Just nu Frej-Akropolis 1-2 och Väcny-Västerås 0-1. Bra och inte helt bra. Oavgjort helst i den senare.
Väsby-Västerås 0-2 nu.
Slut. 1-3 och 1-4. Smajic och Haisem gjorde mål. VSK ny ledare. Kunde varit värre.
Gurkorna har ju nu fem raka segrar, det är skrämmande. Skönt dock att Kyrkråttorna torskat två raka nu.
Idag håller jag nästan på ESK mot Vasalund.

Frej lär vara i kris. har haft internbråk och två spelare har sparkats, bla Pahlevan enligt ryktet.
oväntat, det kändes som en "kompisklubb"

Gurkorna har ju nu fem raka segrar, det är skrämmande.

Låt dem leka rommen av sig nu, så kanske formen dalar lagom tills dubbelmötet i serievändningen.
I skuggan av EM möts ikväll Gurkorna och Farbror Frej.
1-0 till VSK mot Frej efter 12 min. Målskytt Smajic, assist Ismail. Man blir nästan bitter.
Orkar inte bry mig om Emir längre, han vinner väl skytteligan på 63 gjorda mål och sen säljer VSK honom för 180 miljoner. Gnällde inte när Sirius gjorde sig av med honom så jag tänker inte börja nu med facit i hand.
Man undrar ju bara varför han inte blommade ut i Sirius på två säsonger. När han stack tycket jag att det var bra.
Nu har han ju bara halvårskontrakt med VSK, så man hoppas ju att han försvinner i sommar.
Förtroende. Även om han fick en del speltid i blåsvart så kändes det knappast som att man trodde att han hade någon större framtid. Man köpte in Björkebaum, som säsongen innan gjort hela sex strutar, som striker istället. I VSK går tränaren ut i lokalblaskan innan match och säger att han förväntar sig att Emir nätar eftersom det är det dom tagit dit honom för att göra. Platsen längst fram är vigd åt Emir, vilket sannolikt gett honom lite andrum och gjort det lättare att fokusera på rätt grejer. Tror jag.
Handlar ju lite grann om vilken service han får också. Det kanske är så att VSK:s mittfält passar Emir bättre än Sirius dito. Anfallare gör sällan mål helt själva.
http://www.unt.se/sport/trots-missen---sirius-ekonomi-under-kontroll-1770065.aspx
Luleå verkar ha hittat formen lagom till hemmamötet med Sirius...
dubbelpost

Luleå verkar ha hittat formen lagom till hemmamötet med Sirius...

Vad var det som hände i Luleå?

Intressant match ikväll, Väsby-Vasalund.
Väsby-Vasa 1-2. Satans vad Vasa går på. Kanske det inte var så pjåkigt med oavgjort borta mot Vasa after all.
Skoglund lägger ribban högt
http://www.unt.se/blogg/blogg.aspx?blogg=485420
Ja, det är minst sagt imponerande av Vasa, även om de i dag inte var värda alla tre poäng, enligt rapporterna. Men bra lag har marginalerna på sin sida, och vinner matcher. Se på UFC förra säsongen. Något jag inte begriper mig på är Brännans senaste uttalande: "Vasa är aningen sämre än förra året och leder serien...". Nja, skulle dagens Vasa vara sämre än det sjätteplacerade Vasa vi mötte i höstas och besegrade med 5-1? Har vi blivit så mycket sämre? Nja, tvärtom tycker jag. Matchen mot oss stod de upp bra, och vi hade svårt att hänga med när vi blev en man kort. I övrigt har jag inte sett de spela några fler matcher, men av rapporterna att döma har de varit rätt bra. Helt klart bättre än vad de var förra året. I modern historia känns det dock som att Vasalund är urtypen av ett vårlag. Det känns som att de brukar ha det tyngre på hösten och jag anar då ett litet ras för dem. Tror inte att de vinner serien.

Något pinsamt var också att jumobolaget ESK hade mer publik på sin hemmamatch än vad vi hade senast. Visst, det lockas fler kurder än greker till division 1-matcher, men ändå. Pinsamt.
Så du var inte där som vanligt och drog upp publiksiffran?
Vasas resultat imponerar otroligt mycket så här långt. Så sent som i mars/april var det totalt kaos i klubben och man hade knappt en elva, envisades med trebackslinje och hög press och förlorade alla matcher stort. Jag trodde de skulle åka ur så det visslade om det. Lite samma läge som kerburan. Sista veckan innan fönstret stängde fick de in fem riktigt viktiga nyförvärv, de bytte till fyrbackslinje och sedan lyckades de få ihop allt på typ två veckor. Sjukt imponerande. Jag trodde inte heller de skulle klara att tappa sin tränare och byta till en som kanske inte är någon större fotbollstränare. Det har istället funkat hur bra som helst. Jag hörde med folk som ser dem träna varje dag som säger att de inte sett något liknande. De kör ett stenhårt disciplinprogram med tider och övningar, ingen tramsar eller är sen och alla träningar är 110-procentiga. Nye tränaren har gett dessa talanger och outcasts från andra klubbar ramar som funkar och en revanschkänsla som bär laget. Och de har absolut ingen resultatpress från någon. Bara att buga och bocka. Det är förmodligen en oerhört viktig anledning till att de tagit poäng som folk ofta beskriver som oförtjänta. Lite HTFF-varning kan jag dock hålla med om, även om Vasa har betydligt fler spelare med lite rutin.

Vasas resultat imponerar otroligt mycket så här långt. Så sent som i mars/april var det totalt kaos i klubben och man hade knappt en elva, envisades med trebackslinje och hög press och förlorade alla matcher stort. Jag trodde de skulle åka ur så det visslade om det. Lite samma läge som kerburan. Sista veckan innan fönstret stängde fick de in fem riktigt viktiga nyförvärv, de bytte till fyrbackslinje och sedan lyckades de få ihop allt på typ två veckor. Sjukt imponerande. Jag trodde inte heller de skulle klara att tappa sin tränare och byta till en som kanske inte är någon större fotbollstränare. Det har istället funkat hur bra som helst. Jag hörde med folk som ser dem träna varje dag som säger att de inte sett något liknande. De kör ett stenhårt disciplinprogram med tider och övningar, ingen tramsar eller är sen och alla träningar är 110-procentiga. Nye tränaren har gett dessa talanger och outcasts från andra klubbar ramar som funkar och en revanschkänsla som bär laget. Och de har absolut ingen resultatpress från någon. Bara att buga och bocka. Det är förmodligen en oerhört viktig anledning till att de tagit poäng som folk ofta beskriver som oförtjänta. Lite HTFF-varning kan jag dock hålla med om, även om Vasa har betydligt fler spelare med lite rutin.

Det skulle vara småtrevligt om du kunde berätta en liknande saga om ett blåsvart bandylag framåt jul...
Vasalund får vara hur disciplinerade och imponerade de vill, jag ser ändå mycket hellre att VSK eller Östersund vinner serien. Helst vill jag väl att Sirius vinner men...
Ja, alltså. Missförstå mig inte. Vasalund borde fått konka i frid redan. Meningslös klubb. Inte vinna serien.
dissteffe, håller med dig fullt ut. Jag är så less på själlösa Sthlmslag som inte gör någon glad. Jag ser hellre ett lag med lite kultur och uppbackning vinna serien. Om inte mitt lag vinner så får det gärna bli Sirius, Östersund eller varför inte klassiska Sandviken.

Ibland tänker jag förbjudna tankar om en stängd liga med ett antal divisioner för att slippa vissa lag...

[quote1340091137=Erlingmark]

Det skulle vara småtrevligt om du kunde berätta en liknande saga om ett blåsvart bandylag framåt jul...
[/quote1340230901]

Jag tycker det vore ännu trevligare om hr Erlingmark kunde radbryta ;-)

Jag tycker det vore ännu trevligare om hr Erlingmark kunde radbryta ;-)

Passa dig. Han kanske börjar radbryta efter varje ord i sin iver att tillfredsställa dina önskningar.
Östersund förlorade i dag.
Östersund förlorade i dag.

I dag igen. Andra raka torsken för köpelaget. Samtidigt var det mot Forward, som smyger obehagligt bakom oss med bland annat fem av fem hemmasegrar.
Hoppas Frej kan förstöra Vasas svit också.
City fortsätter gå kräftgång, i alla fall för tillfället. Ligger under mot Kerburan som inte vunnit sedan premiären i Dynghåla.
Och Vasalund ångar på, 2-0 nu, byebye förstaplats Sirius.
4-0....
Always Next Season
2027 antar jag.....
Åsså inkasserade Vasa sin första förlust. Bra att inte släppa iväg dom även om Forward nu också får häng. Vill helst gå upp direkt utan kval, därför en viktig förlust för Vasa. Tror det blir Vasa, IKS och Forward som gör upp om det nu.
Någon som har koll på vilken kvalplats i S1 tvåan i norrettan får möta?

kan ta ett kval om jag får åka buss till Trelleborg ;)
På SvFF's hemsida ligger ju fortfarande spelordningen för 2011 års kval. Men jag har iaf skrivit till dem och klagat.
6tim och 48min enkel väg till Vångavallen enl. Eniro. Antar att de räknar med bil då.
Kan blir en bra bortaresa.
Om vi ger Inger några ryska trucker-piller så är vi där på fyra och en halv.
härligt med 1-1 till Akropolis mot VSK.
VSK-plump återigen. Torsk mot ÖFK med 3-2. De drar sig allt längre ifrån toppstriden, med spelarförluster, spelarfrånvaron i form av skador och avstängningar och en ansträngd ekonomi som inte kan trolla fram något speciellt. ÖFK är då ett större hot, men med spelartapp och en höst där de inte underskattas så kommer det säkerligen att vara andra bollar.

Tyvärr vann ju Forward igen. Och på bortaplan. Jag tippade dem som seriesegrare inför säsongen och ser fortfarande BKF som det yttersta hotet för oss. Synd att floppande Dalkurd skulle släppa in matchens sista skott, typ. Må nu Vasa torska mot Akropolis i morgon å ser det riktigt bra ut under försättning att vi samtidigt vinner mot Kerburan hemma, vilket vi bara ska göra. "Delad ledning" i så fall. Usch, ångestmatch på så sätt.
Försöker jogga igång Hundstjärnan igen med en halvlam halvtidssammanfattning. http://www.vastrasidan.se/web/article/halvtid-i-skitserien/
Äntligen! Även ett halvlamt hundstjärneinlägg är intressantare än det mesta jag läser.
http://www.fotbolltransfers.com/site/news/21748.html

Jag orkar inte ens bli trött.

[quote1343407681=Hornby]

Jag orkar inte ens bli trött.

[/quote1343750319]

Pajaslag
Östersund blir nog inte lätta att tas med i höst heller.

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/22008
Träningsmatcher inför omstarten:

Väsby - Kerburan 5-1
VSK - Västerås IK 4-2
http://www.fotbolltransfers.com/site/news/22200.html
Har äntligen lyckats få reda på hur kvalet till Superettan blir. Norrettatvåan möter lag 13 från Superettan (minst tredje året i rad norrettan får det svårare motståndet!). Kvaldatum är 7e och 11e November.

Har äntligen lyckats få reda på hur kvalet till Superettan blir. Norrettatvåan möter lag 13 från Superettan (minst tredje året i rad norrettan får det svårare motståndet!). Kvaldatum är 7e och 11e November.

Det där är ganska irriterande, som brottning.
Varför inte bara låta bästa tvåa (först poäng, sen målskillnad om lika) möta lag 14.
Nu är det bara en pinsam historia från SvFF.
Eller varför inte låta det rotera varje år?
Verkligen. Allra bäst tycker jag skulle vara geografiska kval, vilket minskar resekostnaderna för klubbar och supportrar och ökar chansen till spännande kvalderbyn. Och ska man nödvändigtvis lotta kan man väl göra det när serierna är färdigspelade så får man åtminstone in ett visst spänningsmoment. Dessutom kan Superettalagen med nuvarande system få möjlighet spela på resultaten för att välja kvalmotstånd. Det här är verkligen den sämsta tänkbara lösningen på kvalordningen.
Det här var rätt bra tycker jag, korta intervjuer med samtliga tränare i N'ettan: http://www.unt.se/redaktionensbloggar/blogg.aspx?blogg=1718009

Tyvärr måste jag nog hålla med Akropolis tränare när han säger: "Jag tror att Östersund vinner serien. De ser starka ut och har värvat bra nu under fönstret, det blir svårt att ta poäng mot ÖFK. Sirius är så klart också med däruppe, men de är för ojämna. Ena veckan spelar de bra, den andra så förlorar de mot bottenlag."

Om sen Östersund vinner är en annan femma.
Man kan konstatera att nästa vecka blir otrooooligt viktig.

Tyvärr måste jag nog hålla med Akropolis tränare när han säger: "Jag tror att Östersund vinner serien. De ser starka ut och har värvat bra nu under fönstret, det blir svårt att ta poäng mot ÖFK. Sirius är så klart också med däruppe, men de är för ojämna. Ena veckan spelar de bra, den andra så förlorar de mot bottenlag."

Vi bör ha i åtanke att Sirus under hösten har förmånen att spela sina hemmamatcher på en fotbollsplan istället för en åker. Sen är jag inte övertygad om att Östersund eller Vasa klarar en säsong utan halvstora svackor.
Det är inte hemmaresultaten det varit fel på, åker eller inte åker.
Det känns bra att vi har 7 av återstående 12 matcher på Studan.
Accam lämnar ÖFK trots allt. http://op.se/sport/1.4988518-accam-tackade-av-ostersund-med-en-show
Gött!
Vasa-Forward 0-1 med minuter kvar. Som många har sagt är nog Forward laget att slå om man vill ta sig till Superettan.

Vi har Forward borta lördagen 8 sep kl 16. Ska vi prioritera en resa att fixa buss till i höst så borde det vara den.
What Brukarn said
Sirius målskyttar så här långt:

Ante: 9
Kim: 4 (1 straff)
Käck: 3
Sosseh: 3
Moses: 2
Blomkvist, Petter, CG, Viktor, Linus, Ian: 1 var
Nästa omgång (omg 16) är ganska rörig och viktig:
22:a aug Forward - Östersund
26:e aug Frej - Vasalund

Dock hinner vi med en match i omg 17 innan den sista matchen:
25:e aug Östersund - Frej

Gah! Hatar sådant spelprogram.

26:e aug Frej - Vasalund
25:e aug Östersund - Frej

Va, spelar Frej två matcher på två dagar?
Ja, det verkar så. Tog info här: http://svenskfotboll.se/cuper-och-serier/information/?scr=fixturelist&ftid=35418
Frej - vasa spelas väl 26/9 enl svenskfotboll. Det är visserligen två matcher på två dagar, men 30 dagar emellan ;)
Drygt att de ska ha en match till godo så länge...
Forward-Östersund i kväll. Ett kryss skulle inte vara helt fel.
Verkligen inte! Kan ta en ÖFK-seger också, de möter vi ändå hemma sen. Dock är jag ganska övertygad om att Forward vinner. Är man helt galen/besatt av Satan kan man följa matchen här:
http://op.se/sport/1.5019476-18-30-folj-bk-forward-ofk-direkt
Shit vad tråkigt och kolla på liveuppdatering och hoppas på lika.
Jag tror faktiskt jag hejar på ÖFK. Men jag tror Fw vinner...

Jag tror faktiskt jag hejar på ÖFK. Men jag tror Fw vinner...

Word
Eftersom det inte finns någon Champions League-tråd så noterar jag här att David Accam spelade sista halvtimmen i Helsingborgs kvalmatch mot Celtic igår. Han hade inga problem med tempot. Syntes inte överdrivet mycket, men gjorde en ok insats.

Eftersom det inte finns någon Champions League-tråd så noterar jag här att David Accam spelade sista halvtimmen i Helsingborgs kvalmatch mot Celtic igår. Han hade inga problem med tempot. Syntes inte överdrivet mycket, men gjorde en ok insats.

Låter ungefär som när han hoppade in mot IKS i premiären. Fast då mäktade han med en målchans också.
Sirius hade dunkat skiten ur de där skotska och skånska brögängen. Det är ett som är säkert.

Sirius hade dunkat skiten ur de där skotska och skånska brögängen. Det är ett som är säkert.

Det där är det första vettiga nån nånsin skrivit på det här forumet.
Undantag: Uttalanden i stil med "Jag drar till Alex när de öppnar."
Där ser man! ÖFK leder efter en timme
Drömresultatet Forward-Östersund 1-1 men helt okej om ÖFK vinner.
Ooops 0-2 i början av andra....
ÖFK får som sagt gärna vinna. Hobbyhejar ju dessutom lite på dem.
Smajic 2-0! Serieledningen kvarstår.
3-0 nu. Forward hade 7-0-0 hemma innan den här matchen. Håller ÖFK är hastigt och lustigt IK Sirius bästa hemmalag i NE.
3-0. Då var det klart.
HÄRLIGT!!!
*tittar på tabellen*
Dagen efter Sirius-Akropolis möter dock Vasalund krislaget Väsby. Vinner Vasa då så är de det bästa laget efter omgång 16.
4-0 till Östersund, imponerande.
>>Joint
Stämmer, men det var inte länge sen de var 4p före oss. Nu är de 2 efter med en match mindre spelad. Det går åt rätt håll.
Tror att Östersund blir det tuffaste utmanaren för Sirius om seriesegern.
Hoppsan! Jag vänder också kappan efter vinden och fruktar härmed Östersund mest.
Jupp. Skönt med en BKF:are avstängd och fem ostskivor i övrigt, förresten.
Sirius - Östersund är sista seriematchen...
Ligger de 2p före oss då så tror jag vi kommer att komma före dem i tabellen. Vi är dödligt starka hemma.
Vi kan väl försöka avgöra serien innan sista omgången, tycker jag.
VSK har också lite krångel med stål:
http://vlt.se/sport/fotboll/1.1777966--det-har-kan-sanka-vsk-
Gårdagens seger är onekligen imponerande. Men jag håller tills vidare fast vid att Forward är det största hotet. Tror de har större chans att hålla en jämn form säsongen igenom. Och det gör absolut ingenting om Östersund börjar tro att de är lite bättre än de egentligen är. Men spännande lär det bli.
Väsby just nu 2-2 mot vasa, mål av S. Bale......halvtimme kvar.
Kämpa Väsby! Enligt everysport.com har de dessutom en man mindre efter att Mirza Jelecak (!) fått rött.
3-2 till Vasalund tyvärr.
Man får hoppas på VSK mot Forward i morgon i stället.
What's up med att vi helt plötsligt har åtta dagar utan match nu då... Gah! Vi som var inne i ett så bra stim.
Alltså det här med att heja på VSK känns inte helt lätt och komfortabelt..
Ingen har sagt att det ska vara lätt.
VSK känns väldigt långt under isen nu. Knappast värt mödan att ha några förhoppningar på dem.
Jag tror på VSK i kväll. Nån gång måste de bara vinna helt enkelt.
Noterade för övrigt att ESK efter 17 spelade omgångar skrapat ihop exakt lika många poäng som det där Gustafs som alla skrattar åt i damserien.
Och att Siggi skadat knät under "oklara omständigheter". Samma kväll som han värvade Elias Storm på krogen?
På VSK-forum finns inte ett enda inlägg om kvällens match, istället diskuteras för- och nackdelar med att gå i konkurs. Tror det säger en del om deras chanser ikväll.
Vi har nu vunnit fyra seriematcher på raken samt slagit ut Bajen ur cupen. Vi har tagit revanch för de nesliga förlusterna mot Luleå och Kerburan och har chansen att till helgen ta revanch på Eskilstuna också. Övriga poängtapp under våren i form av oavgjort var mot Frej, Vasalund och Östersund, kanske inte så mycket att säga om. So far lugnt.
Det har ju känts som att hela laget blivit tryggare i sitt spel efter serievändningen, samtidigt är det förutom Bajen endast bonkegängen som vi mött, Luleå, Kerburan, Akropolis och ett VSK som börjat gå ner sig (man kan bara hoppas att kvällens match mot Forward visar på motsatsen).
Östersund har bankat sönder både Forward och Frej vilket är mer imponerande.
Vasalund har varit lite upp och ner efter vilan.
Forward blir intressant att se ikväll om missen mot Östersund var en engångsgrej.
Frej känns redan avhängda.
Jag tror att Östersund är laget att knäcka och befarar att de kan gå rent till sista omgången mot Sirius. Då har vi råd att max förlora alternativt spela oavgjort en match av de vi har kvar förutsatt att vi då vinner mot nämnda lag i sista omgången. Det är inte omöjligt men faktiskt jävligt tufft. Jag tror att det kommer att komma poängtapp så ett måste är då att Östersundarna ställer till det för sig med en och annan plattmatch. Just nu jagar de men det återstår att se hur de funkar som den jagade.
Det är i alla fall upplagt för en thrillerhöst i norrettan.

Jag tror att Östersund är laget att knäcka och befarar att de kan gå rent till sista omgången mot Sirius.

Det är inte vanligt att ett lag går rent i så många omgångar, men ÖFK har verkligen ett skamligt enkelt spelprogram fram till slutomgången. Ett pånyttfött Dalkurd kan i bästa fall ställa till problem för dem (men även för oss!), Vasalund är kanske inte direkt enkelt... men det ser ut att finnas väldigt få fallgropar för Östersund.

Om vi tappar fyra pinnar relativt Östersund är det upplagt för en målskillnadsaffär i sista omgången - fullt möjligt att vi missar Superettan med två måls marginal som vanligt alltså.
För den som vill följa VSK mot Forward ikväll:
http://sverigesradio.se/topsy/direkt/2388.rtmp

Och att Siggi skadat knät under "oklara omständigheter". Samma kväll som han värvade Elias Storm på krogen?

Känns som reportern vill säga något men hålls tillbaka av typ "pressetiska skäl" el dyl., nyfiken vad det var som gjorde att axeln gick ur led, luktar skandal här...

fullt möjligt att vi missar Superettan med två måls marginal som vanligt alltså.

Fullt troligt skulle jag vilja säga.
Forward tappade poäng mot VSK (2-2). Helt okej.

Om vi tappar fyra pinnar relativt Östersund är det upplagt för en målskillnadsaffär i sista omgången - fullt möjligt att vi missar Superettan med två måls marginal som vanligt alltså.

Om Östersund går rent har de nerver av stål på samtliga positioner.
Någon skämtar aprillo.
Alltså, text-tv på webben säger 1-2. Men Sv Fotboll säger 2-2. Vet nån hundra?
Text-TV har lyckats klanta till det i vanlig ordning, inte nog med att de har uppdatering i snigelfart, de har dessutom skrivit att Forward vann med 2-1 och gjort tabell efter det. På liverefererat samt svenska spel och svensk fotboll framgår med tydlighet att VSK kvitterade med några minuter kvar och resulatet blev alltså 2-2.
2-2 känns ganska bekräftat, från VLT och VSK forum.
Sutra skrev....
Alltså, text-tv på webben säger 1-2. Men Sv Fotboll säger 2-2. Vet nån hundra?

Jag kollade på VLT:s sportsidan. Rätt säker källa skulle jag tro.
Tror meningslösa Väsby kan skaka Östersund. Väsby ligger farligt nära nedflyttningsstrecket och behöver poäng. Hoppas i alla fall.
Tack. Bra.

Tror meningslösa Väsby kan skaka Östersund. Väsby ligger farligt nära nedflyttningsstrecket och behöver poäng. Hoppas i alla fall.

De skulle i så fall bli betydligt mindre meningslösa.
Att ÖFK verkar starka råder det inte någon tvekan om men att de ska vinna 8 raka matcher mot (så kallade) lätta motståndare är en annan sak. Ganska vanligt att topplag, när det närmar sig slutskedet av en serie klappar i hop totalt. Minns Dalkurd förra året som förlorade mot Valsta och spelade oavgjort mot Akropolis i de sista omgångarna.
*lider av vanföreställningen att ÖFK inte är totalt oövervinnerliga*
Enligt Håwes beräkningar tar ÖFK +60 poäng. Kollar man statistiskt är det i överkant. De senaste två säsongerna har det räckt med 51 och 52 poäng för att vinna serien. 2009 vann dock Degerfors storstilat med 60 poäng och året innan dess Syrianska på 59. Knappt 55 poäng skulle jag tippa på är snittet. Jag tror att det kanske kan räcka med 57 poäng i år. I så fall har vi råd att förlora två matcher (vinna alla andra), förutsatt att det är mot "rätt" motstånd dårå. Men jag ser givetvis helst att vi hänsynslöst vinner allt som återstår.
Mina beräkningar var mer hypotetiska efter först stor entusiasm efter de senaste matcherna, sen en koll på kommande spelprogram där Östersund har en klart lättare väg på papperet i kombination med två riktigt bra matcher bakom sig där de väl lyckats täcka upp tappet efter Accam med flera nya bra spelare. Jag kom liksom snabbt ner på jorden och inser att det kanske bara behövs en dikeskörning så är det kört i år igen. Fast i dagsläget tror jag som sämst det blir kval. Enligt LOAD (lagen om alltings djävlighet) så smäller väl Emir in en avgörande boll i sista minuten.
Jag befarar att vi i dubbel bemärkelse går en kvalfylld höst till mötes. Sirius stolta hjältar får gärna motbevisa mig.
Det kommer bli tufft. Inget snack om den saken. Tycker dock att det för tillfället inte finns någon anledning till panik. För tillfället spelar Sirius bättre än i våras, och när de inte gör det vinner de ändå. Så har det varit de senaste fyra omgångarna i alla fall. Tendenserna ändras under säsongens gång. För ett par omgångar sen målade alla upp Forward som det stora hotet, nu är det ingen som pratar om dem längre. Såväl Sirius, Östersund och övriga lag som är inblandade i toppstriden kommer högst sannolikt att gå igenom fler faser innan säsongen är över. Skador, avstängningar, nerver, möten med lag som har kniven på strupen och naturligtvis den egna formen kommer att ställa till det för vissa. Jag tror att såväl Sirius, Östersund som flera andra kommer plocka hem en hel del poäng på sluttampen. Men det finns minor längs vägen. Det gäller även Östersund, som har ett relativt nytt lag. De "lätta" lagen kan vara svåra framåt slutet. De har ofta mer att spela för än de som nyligen blivit avhakade från den absoluta toppstriden.
Det är som sagt rätt ovanligt att lag tar ens mer än fyra-fem raka segrar, därmed inte sagt att det är omöjligt. Minns vår egen svit härom året. Forward har redan tappat en del oväntade poäng, men de är ju fortfarande med i högsta grad. Oklart också vad Vasas seger betyder - de leder ju fortfarande serien om de vinner hängmatchen. Men helt klart är ju att fyra lag är loss och att alla dessa har chans på Superettan. En skillnad mot i fjol är att det generellt nog är en sämre serie. Bonkegängen är bonkigare. Vi har ju fortfarande kvar Vasa, Forward och ÖFK. Vinner vi inte - eller åtminstone inte förlorar de matcherna - blir det svårt oavsett hur mycket vi klämtar till möget med. Ingen i topp 4 lär tappa mer än enstaka poäng mot röset även om Frej tex knappast är en lätt match, men hösten brukar göra mittenlagen ointresserade med tiden, och nedflyttningsstriden är förmodligen i praktiken klar snart.
Hur ser avslutningen ut då?

Lag (närmaste matchen överst) (position) form (senaste längst till vänster)

Sirius - 36p - 1 - VVVVF
Eskilstuna City (h) - 6 - VVVVO
Forward (b) - 4 - OFVVV
Sandviken (h) - 5 - VVVFO
Frej (b) - 7 - FVVOV
Dalkurd (h) - 9 - VVFFF
Väsby (b) - 11 - FFFFO
Vasalund (h) - 3 - VFOVF
Enköping (b) - 14 - FFFFO
Östersund (h) - 2 - VVVOV

Tittar man på form så borde vi kunna gå rent mellan Frej och ESK, med en liten varning för Frej. Innan dess blir Eskilstuna och Sandviken framför allt ganska tuffa om man tittar på formen. Forward är väl också svår eftersom den är på bortaplan. 3+1+3+3+3+3+3+1+? ser jag det som.

Inte får man ju skrämselhicka av lagen som återstår att möta. Vi borde klara av att ligga som sämst 2p efter ÖFK inför slutomgången, där vi sedan knäcker dem på ett rusigt fullsatt studan.
Badda: Du räknar med en pinne på Enavallen alltså? Det var optimistiskt...
Jag räknar med att Siggi slutat då, att det är kaos i truppen och att dom är klara för nedflyttning. Självfallet blir det 0-0 i en otroligt tråkig tillställning som besöks av en (1) Dynghåla-bo.
BK Forward i Örebro har gjort klart med två nya spelare inför spurten i division 1 norra.

Kevin Larsson kommer närmast från Örebro Syrianska och Korab Gashi från superettaklubben Varberg. Båda är klara för spel till toppmötet med Sirius den 8 september.
Alla topp4konkurrenter matchar idag och det mot botten4. Blir det poängtapp för nåt av lagen topp 4 får man vara riktigt nöjd. Det är inte varje dag man håller tummmarna för att ESK ska överraska.

Väsby - Östersund
Forward - Akropolis
Enköping - Vasalund
inte helt bekvämt att hålla på väsby och jubla när de gör 1-0 mot öfk, men va tusan!
Slutresultat: 1-0 till Väsby, kanoooon!!!
YES!
Härlig 1-0 seger för Väsby mot Östersund. ÖFK kan gå rent fram till sista omgången, första minan kom direkt. Hoppas inte Sirius gör det samma i morgon.
Toppen! Oavgjort för Forward efter en halvlek ger också hopp.
Härligt och riktigt överraskande!
Tataa kvaldatum till S1: 7 och 11 november börjar hemma mot lag 13 i S1.

* nu visste kanske några av er det här.
Åsså tappade Forward 2 p när de spelade 0-0 mot Akropolis.
Tyvärr ligger ESK under med 1-0 i pausen mot Vasa men att de ska ta poäng är väl att hoppas på för mycket. Man får verkligen vara nöjd med resultaten idag.
hyfsad eftermiddag. att esk skulle göra något annat än få rejält med däng mot vasa finns väl inte på kartan, däremot.
Härligt Väsby! Jag tar - tillfälligt - tillbaka allt ont jag sagt om denna härliga klubb.

Nu är detdags att vända kappan igen och oroa sig mest över Vasa. De leder ju trots allt serien.
Tror inte att något lag är tillräckligt bra att komma före Sirius om vi inte börjar med våra vanliga genomklappningar.

Härligt Väsby! Jag tar - tillfälligt - tillbaka allt ont jag sagt om denna härliga klubb.

Nu är detdags att vända kappan igen och oroa sig mest över Vasa. De leder ju trots allt serien.

Håller med!!!
Östersund är körda ;-)
En ny analys kommer efter omgång 19 eller kanske redan i kväll om Sirius torskar.

Tror inte att något lag är tillräckligt bra att komma före Sirius om vi inte börjar med våra vanliga genomklappningar.

Jag ogillar frasen "våra vanliga genomklappningar". Må det vara sista gången den skrivits på det här forumet i år.
När spelas den där matchen mellan Vasalund och Frej? Hatar haltande tabeller.
Den spelas 26:e sept, alltså efter omgång 21. Helt vansinnigt att flytta fram en match 5 veckor.
Många svåra matcher kvar. Men moralen och viljan i laget känns glödhet. Mentalt sett tror jag att det är ganska bra att vi fick slita för segern mot Eskilstuna. Minskar känslan av att det går lite för bra just och ger samtidigt spelarna ytterligare ett kvitto på vikten av att kämpa tills den feta damen sjunger.

Hyffsat läge att möta Forward nu. De har haft lite grus i maskineriet efter uppehållet. Hoppas de kan hålla sig ytterligare en match innan de får ordning på skutan igen. Vi kommer naturligtvis närmare ett poängtapp för varje match som går. Men det känns bra att vi har både Vasa och ÖFK kvar hemma.

En match som oroar mig lite extra är Frej borta. Finns ett par spelare där som nog gärna knäpper Sirius på näsan. Även om Superettan känns långt borta för dem så tror jag att de har gott om tändvätska för just den matchen. Samtidigt är det nog få lag som Kim har så bra koll på som just Frej.

Men helt klart är att det är en tuff väg till Superettan, med ett antal fallgropar.

En match som oroar mig lite extra är Frej borta. Finns ett par spelare där som nog gärna knäpper Sirius på näsan.

Ändå skönt att Blomman inte får spela den matchen.

Den spelas 26:e sept, alltså efter omgång 21. Helt vansinnigt att flytta fram en match 5 veckor.

Så länge vi vinner våra matcher så måste Vasa hela tiden jaga, trots att de rent teoretiskt ligger i "vinnarhålet". Tappar vi poäng före dem och de går förbi, med en match mindre spelad, så tappar vi abrupt den lilla fördelen vi just nu har.

Håller vi ungefär den position vi har till näst sista omgången så börjar det se bra ut på allvar. Då möts ÖFK-Vasa och vi spelar borta mot ESK. Jag är väl medveten om Enavallens förbannelse. Men vinner vi inte där i år mot ESK anno 2012 så har vi absolut inget att göra i Superettan. Det är nu eller aldrig, vad det gäller Enavallsspöket. Vi kan dock rejält försämra våra chanser genom en torsk på lördag. 0 poäng på Trängen och vi har gett Forward en fribiljett tillbaka in i en toppstrid som blir ett riktigt getingbo.
Starkt att forcera in 2-1 igår, väldigt imponerande trots många missade chanser och ett otal hörnor (liknade lite Sirius bandy där...) även om inte hörnor är samma målchans som i bandy. Läget med Vasa påminner ju lite om en hopp- eller kast final i friidrottens OS typ du leder och har högsta/längsta hoppet/kastet men motståndaren har sitt kvar. Eller en straffutslagning där du fick börja och hela tiden leder och sätter dina straffar medan motståndaren har sin kvar. Sätter ju en stor press på motståndaren som MÅSTE slå in sin eller hoppa/kasta längre/högre.

Känns rätt stabilt nu i höst och sen med den breda truppen. Borde väl vara värd någon eller några extrapoäng även där?
Topplagens matcher nästa omgång:
Forward-Sirius
Östersund-Enköping
Vasalund-Kerburan

Känns nästan som om Sirius och Forward har svårare motstånd...
Nån jäkla gång måste väl ESK få till det...
Den 22:a oktober så får de helt säkert till det....

Den 22:a oktober så får de helt säkert till det....

Nej, nu har vi kört exorcism på Enavallen.
Vägra vända kappan... Jag är fortfarande envist övertygad om att Forward är största hotet. Därför tycker jag att matchen i helgen känns rätt viktig.
Och i VSK är allt frid och fröjd:

http://www.vskfotboll.nu/index.php?fot=nyh&newsno=3456
Sorgligt
Oavsett klubb, fy satan vad jobbigt att ha såna supportrar.
Ja fy fan. Jävla idiotjävlar!
Typiskt västeråsare. jävla skitstad.
oväntat, nä
Jaha, då har Forward seglat upp som värsta konkurrenten, de har ju faktiskt det enklaste programmet kvar.
Men största hotet är såklart Vasalund, vid seger i morgon och i hängmatchen mot Frej ligger de 4 poäng före Sirius.
Måste kännas kul för alla Solnabor att äntligen få ett lag i eliten, folk där törstar verkligen efter fotbollsframgångar och fatta vilket jubel det kommer att bli när hela stadens eget Vasalund kliver upp i Superettan.
Fan vilket bittert mongoinlägg a la Janne Johansson det blev.
Avgå Steffe!
Glöm Vasa. de klarar max 2-2 mot kerburanerna i morgon. vi ligger fortfarande före Forward, det är det viktigaste.

och sedan - trodde aldrig jag skulle säga det här - men riktigt bra rutet av VSK!
Ja, sent skall syndaren vakna! Men Bra!

Jag tycker ju att hela VSK borde göra gemensam sak med problemet. Dock tycker tongivande bandykrafter att dom jobbar med problemet. I princip samma krafter som tycker att det är olyckligt att incidenter med VSK-fans kommer till allmän kännedom.

Klubben VSK kommer alltid vara roligast att besegra men deras fotbollssektion förtjänar allt mer respekt för sitt arbete.

Glöm Vasa.

Det där börjar mer och mer kännas som önsketänkande från din sida, de har varit med i toppen hela säsongen.
Även fast Sirius vinner alla matcher som är kvar måste man förlita sig på att Vasa tappar ytterligare en pinne (utöver de tre mot Sirius d.v.s.). Tufft men jag tror vi klar det. En sista och avgörande match mot Östersund skrämmer mig. Hur ska jag palla med och se den? Betablockare något starkt lugnande för själen kommer att göra Nyllet till en zombi men då pallar jag se matchen.
Vi kommer vinna serien. Den usla inställningen vi hade i första igår får bara inte hända igen.
Nästa match kräver jag fan att vi pressar motståndarna från början. Inte tvärtom. Höga utgångspositioner och sätt ribban där, tack.

Står 0-0 i Vasa-Kerburan efter 35 min. Ett förstärkt Kerburan som spelar för sin existens kanske kan knipa en poäng. Säg inte nej, säg kanske, kanske, kanske ...
Alltså att vi skulle klarar att fortsätta vår förlustfria svit resten av serien var ju inte så troligt. Nångång kommer en snyting. Såklart synd att torska mot Forward och så där, men ändå, det här kanske var en nödvändig liten reminder om att det krävs tokfokus hela vägen nu. Fortfarande kommer mycket att hända till höger och vänster, Vasalund kommer såklart att göra några skitresultat etc.

Hea Sirius!

Står 0-0 i Vasa-Kerburan efter 35 min. Ett förstärkt Kerburan som spelar för sin existens kanske kan knipa en poäng. Säg inte nej, säg kanske, kanske, kanske ...

Finns det live-resultat nånstans?
Finns det live-resultat nånstans?
Ja, på Bet365. Där kan man bland annat avläsa att Vasa haft 6-1 i skott på mål och 8-1 i hörnor. Men alltjämt 0-0! Kvarten kvar. Kämpa, Kerburan!
Man blir glad! Tack, Kerburan!
1-0 till Kerburanerna. Fotbollshelgen blev inte helt värdelös i alla fall.

[quote1347178905=Erlingmark]
Glöm Vasa.

Det där börjar mer och mer kännas som önsketänkande från din sida, de har varit med i toppen hela säsongen.
[/quote1347218343]

Jo, det är väl kanske en del önsketänkande. men mest beror det på att jag tycker de är ett lag som överpresterat hysteriskt resultatmässigt, sånt brukar inte hålla hela vägen. de har gjort ett kanonjobb, men de är ett ungt lag och kommer ha det svårare i höst när alla lag är mer cyniska när de kämpar för viktiga poäng. orutinerade lag blir tröttare och svårare att hålla i fokus för tränaren. jag tror det blir ett ras a la HTFF.
Fast du hade ju rätt om den här matchen. Ibland är det tvärmysigt att ha fel.
Genast liiite gladare....
Inte norrettan, däremot söderettan; sedan en vecka tillbaka bor och verkar jag i Lund. Tog därför tillfället i akt att se Lund-Trollhättan live idag, och blev väl inte sådär jätteimponerad. Trots 4-1seger till Lund så var spelet oerhört chansartat och tafatt. Positionsmässigt så skulle kanske någon Lundaspelare platsa i blåsvart startelva, men knappt det. Med tanke på Lunds tabellplacering och poängskörd hittils är det lätt att se div1norra som en tuffare serie.

Vägra vända kappan... Jag är fortfarande envist övertygad om att Forward är största hotet. Därför tycker jag att matchen i helgen känns rätt viktig.

Fortfarande övertygad? Forward gick ju på en mina borta mot Frej idag. Inte borta men jag håller ÖFK som värsta hotet. Fast det känns som det visats med all önskvärd tydlighet att det knappast är något lag som kommer gå rent vilket gör att många kan blanda sig i...
Sandviken blir säkert precis så svårt som ni alla antyder, men...

...jag tror Luleå tar Vasalund. Bafatt.
ursäkta min okunnighet men vilka är motståndare i Vasalunds hängmatch? Det känns just nu som att det kommer att stå mellan Sirius, Östersund och Vasalund. Förhoppningsvis skall Sirius breeda trupp ge utslag på slutet när kanske en del har avstängningar och/eller skador på viktiga spelare? Sandviken verkar svårt så det gäller att ta en match i taget nu. Det gäller att få igång målskyttet framförallt!

ursäkta min okunnighet men vilka är motståndare i Vasalunds hängmatch?

Frej
som slog Forward och alltså kan slå Vasalund också då om man får vara försiktigt positiv
Jo, jag tror nog fortfarande att Forward är värsta hotet. Men jag tror ju fortfarande att Sirius är klart bästa laget och till slut kommer att glida ifrån (trodde nog iofs att vi skulle ha en 5-7 poäng upp vid det här laget). Men Frej borta var ju i princip Forwards sista jobbiga match i år. och egentligen tycker jag det var synd att Frej vann, för nu har de i allra högsta grad hugg på topplatserna och jag hade helst sett att de var avhängda innan vi ska dit. Det här håller på att bli ett jävla gettingbo och det är verkligen inte bra.

som slog Forward och alltså kan slå Vasalund också då om man får vara försiktigt positiv

...och kan alltså slå oss nästa helg. Om man får vara försiktigt negativ.
Sandviken och Frej kan definitivt ställa till det för toppkvartetten. På gott och ont. Och i värsta fall själva blanda sig in i toppstriden på allvar. Sen tror jag att Luleå och Kerburan kan stjälpa något lass. En vass kniven på strupen slår ofta kvalitet och innan något av de två lagen är på någorlunda säker mark kommer de att ge absolut allt de har.
Dagens trippel: 2, 2, 2...
Jinxade och satte en hundring på 1, 1, 1 :)
Hörde att Luleå leder med 1-0 :)
Luleå vann planenligt över Vasalund!

...jag tror Luleå tar Vasalund. Bafatt.

Sat ju.
Osannolikt bra omgång!!
Så här ska en hösttabell se ut!
Ska bli kul att se hur pajasen Jansson Klarin på UNT ska lyckas undvika att ha med Sirius (h) på sin topplista i morgon, på nåt sätt måste det gå.
Utmärkt omgång!
Fin omgång, finfin tabell. Tycker vi säger att det här blir bra. Finns ingen anledning att ändra på detta.
Frej borta nästa helg, jag åker dit = torsk
ÖFK tappade poäng mot Luleå hemma. Toppen!
ESK får väl åka ur nån annan gång i stället. Kanske nästa omgång?
Starkt av Luleå idag! De missade dock två (2!) straffar enligt uppgift. Hoppas på kryss imorrn.
Forward-Väsby 0-0, resultaten går Sirius väg. I 77:e slog Näfver en straff i stolpen och i 89:e räddade Väsby på mållinjen. Nästan så man börjar tro på åtminstone kval.
Lite oväntat men ruggigt kul! Vasa börjar om två timmar. Vore för bra om det blir oavgjort där med.

Nästan så man börjar tro på åtminstone kval.

Men bara nästan...
Mycket viktigt. Vi har en bra chans nu. Men det är inte läge för någon svacka.

Tyvärr kommer inte Luleå hjälpa oss nästa omgång eftersom de inte möter något topplag då. Hoppas att Kerburan tar in ett par poäng så att både Luleå och Kerburan är supertaggade när de möter Frej och Forward, som båda lagen har kvar att spela mot. Lever bottenstriden då finns det goda chanser att Frej och Forward går på minor där.

Hoppas även att framförallt Sandviken och Eskilstuna inte är nöjda med säsongen än och slår sig till ro.
På tal om Sandviken så verkar inte Björn Berglund ha slagit sig till ro i alla fall. Fjärde hattricket på sex matcher igår! Jag kommer inte att protestera om han vill spela i en snyggare tröja nästa år.
Det är ändå en del som studsar vår väg i år, vilket faktiskt kan tala för ett avancemang. Jag menar: Näfwer fick straff och sköt i stolpen... 0-0 mot Väsby således. Och 0-0 är just vad det står mellan Vasalund-Forward just nu, en bit in i andra halvlek. Kämpa!
Jinx eller något... För nu gjorde ju Uppsalabördige Johansson 1-0 till Vasalund. Skit!
Om jag jinxade med mitt första inlägg så antijinxade jag med mitt senaste' - 1-1!
Ajaj. Svårkvitterat på Skytteholm
För övrigt längtar jag till onsdag när Vasa och Frej mötts så det blir lite ordning i tävlingen. Det har gnagt länge nu med den haltande tabellen.
Mitt förrförra inlägg var en kommentar på Joints förrförra inlägg hoppas jag ni förstår annars verkar jag ju galen.
Du är galen
Varför finns det så få riktiga galningar? Alltså såna där som ränner runt och vrålar och välter saker. Är de inlåsta allihopa?
Lite off topic jag vet
2-1 nu enligt Steffes Facebookstatus kommentarer
Synd 12 min kvar
Vad är det farbror brukar säga? Man kan inte få allt...
Ruggigt trött på Vasalund. Erlingmark brukar ju med jämna mellanrum förklara att de kommer att tappa. Hoppas de gör det nån gång. Redan gärna på onsdag.
Vasa har ett bra svettigt spelprogram kvar. Frej, Sandviken, Sirius och Östersund på bortaplan. Dessutom vill jag nog tycka att de har börjat tappa ganska rejält, med 0-poängare mot Kerburan och Lule innan dagens vinst.

Därmed inte sagt att man ska räkna bort Vasa. De kan ju fortfarande gå upp jämsides på onsdag.
ESK verkar (med all rätt) ha gett upp:

http://www.esk.nu/web/article/max-tackar-for-sig/

Vi får väl möta ett gäng förhoppningsfulla junisar på Enavallen i näst sista omgången.

Vasa har ett bra svettigt spelprogram kvar. Frej, Sandviken, Sirius och Östersund på bortaplan. Dessutom vill jag nog tycka att de har börjat tappa ganska rejält, med 0-poängare mot Kerburan och Lule innan dagens vinst.

Därmed inte sagt att man ska räkna bort Vasa. De kan ju fortfarande gå upp jämsides på onsdag.

Ja, Vasa har ett tufft program kvar. Sen tycker jag kanske inte att torskarna mot Kerburan och Luleå är helt oväntade. Visst trodde jag också att de skulle få med sig några poäng från de matcherna, men det är ingen barnlek att möta lagen kring nedre strecket under den här delen av säsongen. ÖFK skrapade, med nöd och näppe, ihop totalt två poäng mot Luleå och Kerburan i de två senaste omgångarna.

Ska bli mycket spännande att se hur det går mellan Frej och Vasa ikväll. Jag ser helst att Frej tar det, men ett kryss är också ok. Det är naturligtvis inte helt ultimat om ett relativt formstarkt Frej blandar sig i toppstriden. Men jag ser hellre att vi har Frej fem poäng bakom oss än Vasalund på samma poäng.
Trelleborg, ev motståndare i ev kval har det jobbigt:
http://www.unt.se/sport/varlden/tff-sager-upp-alla-anstallda-1873454.aspx

Oj, publiksnittet måste fallit från 4 till 3 när de trillade ur Allsvenskan. Tuff skit.
Frej-Vasa precis slut. 0-0. Helt ok.
Frej-Vasalund Slutresultat 0-0
Det kan jag leva med!!
Jomän.
Äntligen en tabell som inte haltar. En mycket vacker tabell dessutom:

http://svenskfotboll.se/cuper-och-serier/information/?widget=1&scr=table&ftid=35418

Håll i det här nu Sirius!

Här kommer mitt tips inför slutomgångarna. 15p att spela om.
IKS
Dalkurd (h) 3p
Väsby (b) 1p
Vasa (h) 3p
ESK (b) 3p
ÖFK (h) ?
Summa 10 + ?p

Vasa
SIF (b) 1p
Dalkurd (h) 3p
Sirius (b) 0p
ÖFK (b) 0p
VSK (h) 3p
Summa 7p

ÖFK
Eskilt. (b) 1p
SIF (h) 3p
Dalkurd (b) 3p
Vasa (h) 3p
Sirius (b) ?
Summa 10 + ?p
Räknar inte med vare sig Forward eller Frej. Tror inte Forward tar in 5p på Sirius. Dessutom har de väsentligt sämre målskillnad (+8). Enligt mitt tips blir det en direkt avgörande match på Studan mellan Sirius och ÖFK. Förnärvarande har Sirius +24 och ÖFK +22 i målskillnad men ÖFK har gjort ett mål mer. Inte så troligt att målskillanden kommer att vara mycket annorlunda då jämfört med nu. Törs inte tippas Sirius-ÖFK.

Oj, publiksnittet måste fallit från 4 till 3 när de trillade ur Allsvenskan. Tuff skit.

Vi borde inte vara den som är den. För Trelle har väl knappt haft under 1 000 pers/match på typ 40 år? Nu är de ju nära dock. Klubben i spillror.

Som en återkoppling till den tidigare diskussionen om Ågerup så kan man ju blicka in i TFF:s situation. Ja, jag pratade med en av alla fyra påstådda supportrar, och han berättade att klubben i 20 år levt på en viss Rune Andersson, som varje år räddat klubben från minus genom att gå in med X antal miljoner. Nu vill inte denne Rune pumpa in mer så klubben får stå på egna ben, vilket har blivit en så stor omställning att de inte vet vad de ska göra. De är desperata. På senaste årsmötet avlöstes inte miljonunderskottet, utan de fick redovisa en förlust på nästan nio miljoner kronor. I år har man dessutom haft en önskekalkyl med publiksnitt på 2 000 och sportsliga framgångar. Att hålla sig kvar är sjukt viktigt för TFF:s fortsatta existens, nästan, till och med.

...dock lär ju kanske inte vi få möta just TFF i ett eventuellt kval längre... Degen, med tre poäng mer, är kanske mer troligt just nu. Äh vafan, vinna serien!

...dock lär ju kanske inte vi få möta just TFF i ett eventuellt kval längre... Degen, med tre poäng mer, är kanske mer troligt just nu. Äh vafan, vinna serien!

Vinner TFF mot Umeå i dag så går de om Degerfors.
Men självklart måste vårt mål vara att vinna serien nu, allt annat vore bara dumt.
Ja, degerfors är ett superettan lag och ska så vara.

Jag har för övrigt en klump i magen och misstänker att den kommer vara där tills den 28/10. Har vi nån läkare i klackan som kan skriva ut några bra piller?
Förhoppningsvis blir det eufori och vilt firande 28/10. Sen efter några dar börjar funderingarna på hu det kommer att gå i superettan, vilka vi får behålla osv....... Med Sirius är det ungefär som det Einstein lär ha sagt om kreativitet. Det är 10% inspiration och 90% perspiration.

Förhoppningsvis blir det eufori och vilt firande 28/10. Sen efter några dar börjar funderingarna på hu det kommer att gå i superettan, vilka vi får behålla osv.......

Nämen vaf... Fast det är väl så det här jordiska supporterlivet ser ut.

Ångest. Ångest. Ångest. Ångest. Ångest. Ångest. Ångest. Ångest. Ångest. Ångest. Ångest. Ångest. Ångest. Ångest. Ångest. Ångest. Ångest. Ångest. Ångest. Ångest. Ångest. Ångest.Ångest. Eufori! Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Uppdaterad bortaguide. Glädjande distraktion. Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Ångest.Ångest. Repeat and fade.

Vinner TFF mot Umeå i dag så går de om Degerfors.
Men självklart måste vårt mål vara att vinna serien nu, allt annat vore bara dumt

Nu krossade ju dock Umeå detta krislag.

Vi ska upp i år!
På pricken Sutra! Som vanligt..
Bra nyheter för er som inte bor i Uppsala.
http://www.unt.se/uppsala/vi-sander-fotbollen-live-1878514.aspx
schysst!
Vinner vi de två hemmatcher som är kvar så räcker det med sammanlagt två poäng i bortamatcherna för att förstaplatsen ska vara helt säker. Även om våra konkurrenter går rent i övriga matcher.
Ja, det stämmer ju faktiskt. Tror jag, vågade inte skärskåda tabellen. Det låter ju som det skulle kunna gå faktiskt.
Vinner vi bortamatcherna har vi råd att kryssa i bägge hemmamatcherna.
Häftiga matcher kvar nu! Blir det bussar till kranskommunerna?

Vinner vi bortamatcherna har vi råd att kryssa i bägge hemmamatcherna.

Ja, det stämmer ju också. Förutsättningarna kunde varit sämre.
Det känns väl som att det står mellan Sirius och Östersund nu. Vasalund verkar ju inte vara på topp direkt. Så antagligen blir väl Sirius-Östersund i sista omgången helt avgörande. Förlust där så kan tre vinster i närmaste matcherna vara värdelösa om oturen grinar i ansiktet. Om man nu törs säga det så har väl ändå kanske Östersund ett lite svårare program kvar, Sandviken, Dalkurd, Vasalund och Sirius mot Väsby, Vasalund, Enköping och Östersund. Hoppas verkligen det går vägen nu, hemma verkar det stabilt iaf! Bra att det blev tre plusmål också för målskillnaden kan ju bli avgörande till slut, så det gäller att hålla tätt och få in lite baljor i motståndarmålet!
SSS kalkyl kan väl inte stämma. Kryssar vi två tappar vi fyra poäng, och Östersund ligger ju bara tre efter. Bästa att vinna tre av matcherna vettja.

SSS kalkyl kan väl inte stämma. Kryssar vi två tappar vi fyra poäng, och Östersund ligger ju bara tre efter. Bästa att vinna tre av matcherna vettja.

Jodå, eftersom vi slår ÖFK enligt den kalkylen så då tappar dom minst 3.

Jodå, eftersom vi slår ÖFK enligt den kalkylen så då tappar dom minst 3.

Instämmer med föregående talare.
Ah, juste, man måste ha koll på spelschemat också ja.
ÖFK-Sandviken 2-0, Forward-Kerburan 3-0 med ca 10 kvar av första... Ser inte så bra ut.
[link=http://op.se/sport/1.5163530-ofk-och-vasalund-har-de-tuffaste-programmen]Östersundsposten analyserar det återstående spelprogrammet[/link] (inklusive den nyss påbörjade omgången).
Glöm poängtapp i dag. Imponerande. Framför allt Forward imponerar nu med massa mål... Läbbigt!
De e röva
Hattrick för Smajic i stället för Berglund...
Lyckas vi vinna mot Väsby är det ändå en bra omgång. Hoppas verkligen vi gör det.
Det värsta nu är att Östersund skaffat sig lika bra målskillnad som vi. Också har helt plötsligt Forward fått en ansenlig målkvot.
Kanske lika bra att köra över Väsby med en sisådär 10-0 då..
Vidirgt att inte vara etta inför Väsbymatchen
Rätt bra att ha Forward på lite avstånd. De har 12-0 senaste två matcherna och har Luleå, E-tuna och Sandviken kvar att möta. Hyfs stor sannolikhet att de går rent resten även om Luleå borta inte är superlätt kanske.

Lite pikant också att de tre sista omgångarna innebär Sirius-Vasa, Vasa-Östersund och Sirius-Östersund. Lite ironiskt att två poäng för oss i de matcherna kan vara bättre än tre poäng...
hur tänker du där Erlingmark? Tre poäng i varje match måste väl ändå vara det allra bästa? Går Sirius rent sista fyra så är ju allt klart. Men lite otäckt att både Östersund och Forward visar så stark form. Sirius får nu inte tabba sig på bortamatcherna och förstås heller inte hemma. Det känns lite som ett måste att vinna mot Väsby för att hålla avståndet och inte släppa in alltför mycket nerver innanför pannbenet. Man kan nog inte heller räkna med att det flyt Sirius haft några matcher med mål på övertid, håller sig säsongen ut. Tur och otur brukar ju jämna ut sig.
Oavgjort mot både Vasalund och Östersund är förmodligen bättre än att vinna mot Vasa och torska mot Östersund, simpel logik. Det är sexpoängsmatcher vi spelar mot topplagen.
Flåset i nacken från de andra lagen känns obehagligt just nu.
ah sorry då förstår jag, läste lite fel. Ja vinner vi båda övriga matcherna och kryssar i båda mot vasa och östersund så klarar vi oss väl. Blir åtta pinnar till dvs 54 totalt och Östersund kan då få max 7 till dvs 53 och Vasa 10 till dvs 52. Gäller nog främst att inte förlora någon match för då är det nog rätt kämpigt i sista omgången med krav att vinna över Östersund. Dalkurd kan bli lite nyckel i slutstriden då de idag möter Vasa och i nästa Östersund. Kan Dalkurd ta 3 pinnar i de två matcherna så är ju en del vunnet för Sirius, men det är väl önsketänkande. Forward kan max få 53 p och de måste nog ha ett väldigt flyt om de ska kunna vinna serien, det mesta måste gå med dem i övriga resultat. Låt oss hoppas att Sirius nu inte plumpar imorgon till att börja med. Jobbigt att spela med pressen på sig när konkurrenterna vunnit stort ett par dagar innan.
Dalkurd har tagit ledningen mot Vasa (0-1).
2-0 till Dalkurd i halvtid. Tänk om det kunde hålla....
Jag tror det håller, börjar dock bli riktigt orolig för forward. Kan inte alla andra lag bara förlora.
Kan inte vi bara vinna?
Tänkte just skälla på dig John, för Vasa reducerade till 1-2 men i samma veva som jag skulle göra det gjorde Dalkurd 3-1.
Ibland har jag tur.
Här hänger man framför datorn en söndagskväll och blänger på Svenska spels målservice för att kolla in en division 1 match mellan Vasalund och Dalkurd och finner den spännande! Huvaligen, vilken nörd man är! Och så vart det 4-1 till Dalkurd!
Såja, tror ni vi kan räkna bort Vasa från toppstriden nu?
Känns som det va?
De har ju chansen fortfarande om de går rent, men om man förlorar med 4-1 på hemmaplan mot ett lag som inte har nåt att spela för som kommer man inte gå rent.
Och alla lyckokorpar fick rätt om att de skulle rasa i slutet. Rätt skönt att möta ett moraliskt svagt Vasalund också. 0-0 matchen i våras var ingen höjdare.
Underbart med Vasalunds torsk. Väntat länge på deras dipp. Noterbart från omgång, mer åt det komiska hållet: Akropolis - Luleå publik: 45!
Fast det är ändå typ halvfullt på Akalla Gårds BP.
Kan man hoppas på att Dalkurd kan störa Östersund i nästa omgång nu då? Det vore ju fantastiskt skönt och om Sirius samtidigt vinner vågar jag nästan säga att vi nog fixar detta.

Kan man hoppas på att Dalkurd kan störa Östersund i nästa omgång nu då? Det vore ju fantastiskt skönt och om Sirius samtidigt vinner vågar jag nästan säga att vi nog fixar detta.

Med tanke på hur giftiga Dalkurd är framåt, tror jag att Östersund får det väldigt svårt i helgen. Tror Forward blir laget som tar kvalplatsen.
Räknar med att Sirius grejjar detta!!!

Men vänta jag garderar mig:
Det räcker med underskattning och årets första hemmaplump mot Vasalund, en gring derbyseger för ESK, tagna av stundens allvar mot Östersund och en 3:e plats i år igen. Händer det är alla Gudar emot Sirius och Superettan blir en evig dröm.
Ska han kunna rädda det sjunkande skeppet?

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/24140

OM Sirius vinner mot Vasa samtidigt som ÖFK tappar poäng mot Dalkurd, så spelar Sirius i Superettan 2013. Jag vet att det inte är klart, men jag är ändå övertygad. Laget har mognat mycket mentalt under den här säsongen. Man har ett annat lugn och trygghet i det man gör än tidigare. Man räds inte längre svåra matcher eller jobbiga underlägen. Har vi fem poäng tillgodo med två omgångar så krävs det något i Force majeure-klass för att ens Västra Sidan ska kunna jinxa bort det. Och skulle det trots allt hända lovar jag att byta alias till St.JinxSausage och köpa säsongskort till Enavallen 2013.
Glöm inte bort Forward...
Vi kommer säkert trea med ett måls målskillnad.

Vi har ju redan fem poängs marginal till dem.
...och nio poäng kvar att spela om.

[quote1349970963=Hornby]

Vi har ju redan fem poängs marginal till dem.
[/quote1349973838]

Jovisst, men de har det (på papperet) lättaste programmet kvar och jag fick en känsla av att "bara vi håller Östersund bakom oss så fixar det sig". Forward ligger liksom och smyger i döda vinkeln och får absolut inte räknas bort.
Fast StShitSausage skrev ju att vi fixar det om vi har fem poäng till godo med två omgångar kvar. Och det har vi ju om vi vinner på söndag oavsett vad Forward gör. Därmed inte sagt att jag är lika övertygad som Jinx-korven om det.
Brukarn tolkar mig rätt. I det här läget vågar jag definitivt inte utlova något säsongskortsköp på Enavallen om vi missar. Men om Jerrys scenario med vinst mot Vasa, samtidigt som ÖFK tappar poäng slår in, känner jag mig trygg. Om vi överhuvudtaget ska ha något i SE att göra SKA vi slå årets upplaga av ESK. Och jag tror faktiskt att Sirius i ett sådant läge är för fokuserade på uppgiften för att underskatta dem, även om nu jag råkar göra det.

/Jinxkorven
Med tanke på vår oförmåga att vinna på Enavallen (senaste vinsten -92) så utgår jag från att avgörandet faller i sista omgången.
Vi har inte vunnit en serie på sju år heller. Det börjar visst bli dags att bryta trender.
Om jag inte är helt ute och cyklar så har vi inte vunnit en serie sedan 1997. Vi kom nog "bara" tvåa eller trea 2005. Så det är verkligen dags!
Stämmer. Vi har inte vunnit en serie sedan Västras begynnelse.
Se där. Hade för mig att vi vann division 2 2005, men så var det ju inte. Då är det verkligen dags för tre seriesegrar i rad.
Forward vinner med 1-0 mot Luleå. 1-1 halvtid mellan Dalkurd och ÖFK.
Skönt att Kizil räddade Mendiolas straff och att Emir, efter sitt mål, börjat påminna om hur han var i Sirius... Fortsätt kämpa, Dalkurd!
Döden kom på tilläggstid ...
Ingen hjälp i dag, inte.
2-2 i matchens sista spark!? TAAAAAAAAAAACK!!!!!!!!!!
Tack Dalkurd!
Helt jävla sjukt. Ich bin ein Dalkurder.
"Ich bin ein Dalkurder"' haha fullträff dissteffe!
Bara och inse att Forward kommer gå rent de sista två omgångarna och sluta på 53 poäng. Sirius bör alltså göra det samma om det ska bli en serievinst.
Lite märkligt att den näst sista omgången är uppdelad på tre speldagar.
Tabell baserad på de fem topplagens inbördes möten med varandra säsongen 2012:

1. Forward 8 5 0 3 11-9 15
2. Vasalund 7 2 3 2 7-5 9
3. Frej 8 2 3 2 5-12 9
4. Östersund 6 2 2 2 11-8 8
5. Sirius 7 1 4 2 6-6 7

Nu tar jag tagelskjortan på, spottar tre ggr, knackar i bordet och.........
Tur då att vi möter ett bottenlag i nästa omgång...
Ja, och tur att vi så ofta spelar oavgjort mot topplagen.
Följande rad vill jag se nästa omgång:
Östersund - Vasalund X2
Forward - Eskilstuna X2
Bönderna - Sirius 2

Vill också påminna alla om att det fortfarande är högst möjligt och troligt att vi kommer trea.
ESK-Väsby 1-5 i dag.
ESK verkar inte vara så bra just nu. 1-14 de senaste tre matcherna. 3-33 sedan sommaruppehållet. Senaste poängen tog de i juli. Vi ska ha en bra chans.
de har laddat inför nästa match.
Det är inte ESK som är det stora hotet utan Sirius själva. Ett nervöst och stirrigt Sirius är vad jag är mest orolig för. Ett rakt och snabbt spel kombinerat med en stor portion aggressivitet och det ska inte vara några problem att slå ESK.
Sirius Hej!

ESK verkar inte vara så bra just nu. 1-14 de senaste tre matcherna. 3-33 sedan sommaruppehållet. Senaste poängen tog de i juli. Vi ska ha en bra chans.

Nä, de vann ju mot Akropolis för inte så länge sen.
Jag säger som Bergstrand sa efter Vasamatchen, "Ingen match är säker, är du beredd att satsa allt du äger och har på att Sirius slår ESK?
Nja, ESK slog Akropolis för tre veckor sedan, men visst. De är värdelösa.
Sant. Jag tittade på siffrorna åt fel håll... Jäklar, nu blir ju deras formkurva rätt vass.
>>Håwe
Jag är inte beredd att sätta allt jag äger och har på något idrottsevenemang och jag hoppas verkligen att ingen annan heller är det.

Komplett genomgång av ESK:s poängskörd 2012:
Omg 6: ESK-Akropolis 1-0
Omg 10: ESK-Dalkurd 0-0
Omg 13: Luleå-ESK 1-1
Omg 21: Akropolis-ESK 0-1

ESK har 2 mål i samma match 3 ggr, 1 mål 9 ggr samt 0 mål 12 ggr.
Det där med att satsa allt är ju mer en allegori för att inget är hundraprocent säkert i idrott, att bollen är rund osv. De som verkligen satsar allt bör väl söka hjälp för det. Man kan i alla fall säga att om vi inte slår ESK så är vi inte mogna för superettan.
Lajvoddset på Tyskland-seger i kväll stod länge i 1,01 ... Det blev ju som alla vet X. Man vet i vissa fall aldrig vart en idrottsmatch tar vägen. Det är väl det som är lite av tjusningen med det här.

Boltic vet!

Lajvoddset på Tyskland-seger i kväll stod länge i 1,01 ... Det blev ju som alla vet X. Man vet i vissa fall aldrig vart en idrottsmatch tar vägen. Det är väl det som är lite av tjusningen med det här.

Frågan är hur lugn man är om Sirius leder med 4-0 med en halvtimme kvar, på måndag.
Jag minns faktiskt Sirius-Giffarna, jag tror det var 1999, som slutade just 4-4. Det var inte så att något lag låg under med 4-0, men jag minns att Sirius gjorde en jätteforcering på slutet och fixade krysset i slutet. Det här var ju lite före e-tidningen och alla diverse referat som finns numera. Kan någon (typ Brukarn, som brukligt) ge mig en reminder om denna upplevelse?
Minns att Sirius mötte Gimo på Studenternas i gamla komplicerade div. 1, 1992. Sirius ledde med 3-0 när det var knappt 10 min. kvar och Gimo lyckades grejja 3-3.
Och en viss Kjelledine spelade i Gimo...

Och en viss Kjelledine spelade i Gimo...

Ja tyvärr, minns inte om han målade.

Kan någon ge mig en reminder om denna upplevelse?

Jag minns den matchen som mycket underhållande och att Sirius tappade 3-2, men under viss dramatik lyckades kvittera till 4-4 i slutsekunderna. Ganska mycket folk på Studan vill jag minnas att det var.

Dyker ner i hemarkivet:

Omgång 12 1999, GIF Sundsvall H 4-4 Lif 2, Norell och Olsson

Niklas Westberg-Andersson - Bengt Eriksson, Magnus Svanfeldt, Niklas Sandberg, Mats Johansson - Sami Hassan, Andreas Brännström, Andreas Lif, Jocke Mattsson - Nichlas Norell, Stefan Olsson
Inbytta: Magnus Nordelind, Johan Pettersson och Niklas Lönnkvist

Sådär, tillbaka till nuet.

Giffaren "DJ Hemp" nämner denna match inte mindre än tre gånger på Patronernas forum. Han vill få det till att det var de som kvitterade i slutet. Hmm, så kan det ha varit. Jag minns hur som helst att man njöt av en mycket underhållande match som sagt och hur som helst gjorde Sirius en grym match mot de dåvarande serieledarna. Folkfest var det.

[quote1350476715=Joint]
Kan någon ge mig en reminder om denna upplevelse?

Jag minns den matchen som mycket underhållande och att Sirius tappade 3-2, men under viss dramatik lyckades kvittera till 4-4 i slutsekunderna. Ganska mycket folk på Studan vill jag minnas att det var.

Dyker ner i hemarkivet:

Jag var också där.
Minns att Tv-sporten visade klipp från matchen och att Giffarnas Leif "Foppa" Forsberg blev intervjuad efteråt.

Omgång 12 1999, GIF Sundsvall H 4-4 Lif 2, Norell och Olsson

Niklas Westberg-Andersson - Bengt Eriksson, Magnus Svanfeldt, Niklas Sandberg, Mats Johansson - Sami Hassan, Andreas Brännström, Andreas Lif, Jocke Mattsson - Nichlas Norell, Stefan Olsson
Inbytta: Magnus Nordelind, Johan Pettersson och Niklas Lönnkvist

Sådär, tillbaka till nuet.

[/quote1350479250]

Giffaren "DJ Hemp" nämner denna match inte mindre än tre gånger på Patronernas forum. Han vill få det till att det var de som kvitterade i slutet. Hmm, så kan det ha varit.

Vid närmare eftertanke var det nog så.

Det här kanske kan glädja någon blåsvart exilsupporter:

"Nu står det klart att företaget Norrstream kommer att sända Sirius två återstående matcher i division I norra, först borta mot ESK på måndag och sedan hemma mot Östersund i slutomgången efterkommande söndag"

Det här kanske kan glädja någon blåsvart exilsupporter:

"Nu står det klart att företaget Norrstream kommer att sända Sirius två återstående matcher i division I norra, först borta mot ESK på måndag och sedan hemma mot Östersund i slutomgången efterkommande söndag"

Härligt!
Sånt glädjer verkligen :)
Suveränt! Det bästa är

Suveränt! Det bästa är

Skönt citat!
Från fotbollsbloggen:

"På lördgsmorgonen kom beskedet att topplaget Forward flyttar sin match hemma mot Eskilstuna City. I stället för i dag på naturgräsplanen Trängen kommer den att spelas i morgon, söndag, på konstgräsplanen i Behrn arena.
– Trängen är tyvärr vattensjuk, en delegation har nu under morgonen varit ute och kollat på planen men det går tyvärr inte, skriver Forward på sin hemsida."
Senast på Behrn fick Forward faktiskt bara med sig en poäng mot Väsby. De är sämre på konstgräs. Heja, poängtapp!
Östersund har 1-0 mot Vasa, ajaj
1-0, slut. Surt.
Något negativt kom över mig... 2009, 2010, 2011 föll Sirius på mållinjen pga sämre målskillnad. I år kommer troligen Sirius ha den bästa målskillnaden (utgår från att man gör sitt mot ESK) men förlorar man sista matchen samtidigt som Forward går rent. Spelar den ingen roll.
Jag har en dålig känsla i magen.
Vad hände med Forward? Matchen är bort från text-tv!

Vad hände med Forward? Matchen är bort från text-tv!

Vattensjuk plan. Spelas på Behrn Arena (konstgräs) imorgon.
Det är bara att konstatera att Sirius måste göra sitt om det här ska gå bra.
Fyra poäng till bör rimligtvis räcka. Om nu inte Forward får för sig att ta in 10 mål på oss också. Men det ska mycket till. Tar vi fyra poäng kan vi ju lägga till ytterligare något eller några mål till målskillnaden. Fast visst, större under har hänt.
Får dock tillägga att BKF vunnit tre av fyra på Behrn, men Vasa trivs ju på konstgräs också. Hur som helst, det lär ju bli en seriefinal mot ÖFK. Huvva...
Objektivt försöker jag tänka att alla andra lag består av underbetalda elitidrottare som försöker bli så bra som möjligt för att mäta sig mot bästa motstånd. Innerst inne är de alla as som försöker förstöra min personliga glädje med fusk och allmän girighet.

Snälla Snälla spelare i Sirius var de goda och kämpa ner de onda. Jag förtjänar det.
Det var ju tvärmysigt att lyssna på ÖFK-Vasa på radio igår, förutom resultatet då. Sänder nån regional P4 Forwards match idag?
känns förbannat obehagligt att se oss på tredjeplats. blir arg och arg
Men som sagt var, 4 poäng garanterar seriesegern. Vi borde klara det. Men att det ska vara så nedrans spännande...
Blir mer arg om vi ligger trea kl 21:00 i morgon. Nu bryr jag mig inte så mycket.
Räknar kallt med att vi loosar sista och slutar trea. Tradition är starkt i Sirius, dvs om det kan gå åt helvete så gör det det.

Räknar kallt med att vi loosar sista och slutar trea. Tradition är starkt i Sirius, dvs om det kan gå åt helvete så gör det det.

Tycker att utgångsläget är intressant, 1:a eller 3:a, kvalspel finns inte på kartan.
Hajar inte tugget om att vi har det i egna händer? Det har väl ÖFK med? De behöver bara vinna en match till. Vi behöver vinna mot ESK och sedan ta poäng hemma, vilket vi inte gjorde senast, mot ett lite sämre lag. Jag är orolig...
Men vi har det ju i egna händer så det tugget är väl rätt vettigt?
Min poäng är att ÖFK har det minst lika mycket i egna händer nu. De har en match som de behöver vinna. Vi har "en och en halv". 50/50...
Snälla, låt mig slippa spela depparlåten Johnny Logans "What's another year?" ännu en gång....
Fast antingen har man det i egna händer eller också har man det inte. Och vi har det. Sen är det en annan sak om vi ska betraktas som favoriter eller inte.
Nja... Sirius och/eller(?) Östersund har ju det i egna händer, beroende på hur man ser på saken. En ynka liten vinst för ÖFK så är man i superettan. Vi måste slå Enköping, vilket vi inte förmått göra de senaste 20 åren, och sedan ta poäng hemma, vilket vi som sagt inte förmådde att göra senast.
Båda har det väl i egna händer, ingen motsättning i det ju. Sen få vi väl se vem som har starkast händer. Tyvärr säger magkänslan att det inte är Sirius, men jag hoppas verkligen att jag har fel.
Slår vi Enköping har vi det allra mest i egna händer. Men det är ingen given seger på förhand. Faktiskt. Trots allt.
Att ha någonting i egna händer betyder väll att man inte behöver förlita sig på andras resultat?
Fast inga matcher är väl nånsin givna på förhand?
Dumma dubbelpost.
Kvalplatsen finns ju också på kartan i lika hög grad som tredjeplatsen. Kryssar vi i kväll och sedan på söndag lär Forward vinna före oss, även om det inte är helt enkelt att åka till Sandviken och vinna sista matchen på beställning.

Men - nog fan har vi det bästa utgångsläget. Vi hade den klart enklaste matchen i näst sista omgången. Nu har ju iofs konkurrenterna redan gjort sitt, men ändå. ESK nu är en bra serielottning.

Och gör vi vårt i kväll så har vi fördelen av att vara det bättre laget, spela hemma och klara oss på kryss nästa söndag. (Det sistnämnda blir dock en rätt ... ähm ... intressant taktisk utmaning. Spela på krysset, eller tuta på?)

Det som hotar på allvar är psyket. Vi borde verkligen inte behöva vara i den här situationen nu, utan likt ÖIS i södra borde det varit klart. Spelarna och tränarna känner nog den pressen ganska tydligt, oavsett vad de säger utåt.
Märkligt dock hur dåligt insatta UNT är:
"En poäng mot ESK räcker för att gå om laget från Jämtland på målskillnad och därmed behöver inte Sirius vinna i slutomgången."
Man glömmer helt att Forward går förbi Sirius om Sirius kryssar båda sista och Forward vinner sin sista match. Sirius får då 51p precis som Östersund men Forward vinner serien på 53p och Sirius får kvala...

Måtte Sirius nu ta tag i detta och visa att man är värda en plats i Superettan och iaf vinner över ESK. Skit samma hur men tre poäng ikväll är det enda som räknas. Sista matchen mot Östersund lär ändå bli en fruktansvärd rysare.

Det känns såååå onödigt att man släppte alla poängen mot Vasa. En liten 1-0 seger där och allt hade varit så annorlunda.

Är dock orolig för Sirius nerver som man ju visade att de hängde utanför tröjorna mot Vasa.

Är dock orolig för Sirius nerver som man ju visade att de hängde utanför tröjorna mot Vasa.

Var det verkligen så?
Det är bara 6 poäng som gäller för att säkra en plats i Superetan. Jag tro på grabarna och jag tycker att de är extra motiverat just nu!
>Dissteffe, ja hur förklarar du annars den väldigt svaga insatsen mot Vasalund? Man skapade ju i stort sett inte en målchans på hela matchen på hemmaplan. Jag tror iaf att nerverna och pressen gjorde sitt, hittar ingen annan förklaring. Inte lätt att känna sig jagad hela tiden och Sirius har haft lite otur att sista matcherna få spela efter de övriga topplagen, vilket kanske som ikväll ökat pressen ännu mera att vinna.
Jag skulle säga att Vasalund stängde kanterna totalt, och att Sirius (KimB) inte kunde förmå att tänka om och plocka fram plan B. Det gick inte att rulla ut dem, så då hade det varit bättre att köra på en rakare offensiv sista 30. Sen var de säkert nervösa också.

Hur som helst, vi har det bästa utgångsläget, så är det bara. Gör jobbet mot gröngölingarna, och så tar vi det hemma, och alla blir glada. Visst är det svårt att möta ett heltaggat ÖFK i sista, men det är bra mycket svårare att möta Sirius på Studan i ett avgörande skede. Stor och tung!
@ med känsla. Jag tycker att du har det lite fel där. Sirius gjorde en rejäl insats i första 20 minuterna. Kanske de var lite tröta efter det och Vasalund tog chansen och kom tillbacka i spelet. Efter det var det svårt för Sirius att koma igen in i matchen och resultaten blev vad det blev. Synd att Sirius kunde inte kvitera i de sista 10 minuter, men de har skapat ett par farliga insats på slutet av matchen.
Jag tycker att den viktigaste är att Sirius kommer att göra mål i borjan av matchen. De är skit bra i första 20 minuterna (se matchen mot Väsby: 4-0 efter 20 minuter) och om de gör ett tidigt mål chansen att de gör ett till blir ganska bra.
Göra mål å göra mål, göra mål å göra mål
Hålla boll å hålla boll, göra mål å hålla boll
Alltid något...

http://svenskfotboll.se/cuper-och-serier/information/?scr=spectators&ftid=35418

Ja, kan vi inte vinna nåt vettigt kan vi ju åtminstone vinna nåt helt meningslöst.
Nästa år går vi upp!!

I mitt arsle! Inga jävla förväntningar nästa år, det är dom som krossar oss. Den som tippar oss som seriesegrare nästa säsong får en smäll.

Det var ironiskt. Beckets I väntan på Godot borde vara nattlektyr för alla som håller på Sirius.

Äh, inte ens hälften tippade ju Sirius som seriesegrare här i år.

[size=8](Orkar inte diskutera det senast sportsliga...)[/size]
Slutjinxat eller slutjönsat. Nästa år tycker jag att vi SUPPORTRAR enar oss och stenhårt siktar in oss på destination superettan – tillsammans med laget och hela klubben. Alltså, att VI går in med den inställningen. Försöka i alla fall. Sjunga om det, visa det och ”tro på det” – som Bylle uttryckte det. Det är ju inget tvivel om att målsättningen är superettan, så därför tycker jag vi bör utgå utefter den och agera därefter.

Självklart är historien tung. Vi bär med oss massvis med motgångssäsonger och de senaste åren när man fallit på mållinjen årligen har satt sina spår. Jag var, fram tills berusningsdryck intogs, skitnervös inför seriefinalen. Och nu efteråt mår man ju seriöst dåligt när man tänker på utgången. Klyschan om att ”det känns enklare att gå in med en negativ känsla, så kan man bara bli positivt överraskad” ger jag inte mycket till övers för. Mår ju skit nu, trots att jag inför tänkte worst case scenario.

Det blev ganska talande när alla redan på fredagen vred på sig när ett par ungdomliga entusiaster drog i gång ”Superettan, här kommer Sirius” – vi var rädda. På något sätt, om vi kan ge ett mer självsäkert intryck, så kanske spelarna kan gå in för det hela med mer tillförsikt och harmoni.

Hur som helst. Trots all bedrövelse känner jag en jävla jävlaranama inom mig. Jag känner mig fruktansvärt taggad på att en gång för alla vinna den här jävla serien. Nu när bandyn blivit heybaberiba så känns det mest fotboll, fotboll, fotboll! Nästa år enar vi oss och ger grabbarna ett ÄNNU bättre stöd – i riktning mot superettan.

Slutligen börjar jag med att tippa norrettan 2013:
1. Sirius
2-14. Klabbet
...och det får vara värt en rak höger, knuff eller käftsmäll från Brukarn. Det är väl ungefär vad som krävs för att gå upp. Att man är beredd att ta striden. FORZA!
Fan jag orkar inte. Kan vi inte bara fokusera på att spela så bra som möjligt varje match?
Jag tycker det ligger mycket i det du säger Joint! Om inte ens supportrarna tror på det, hur ska någon annan kunna göra det. Och jag tror inte heller att jag hade mått sämre idag om jag verkligen i djupet av mitt hjärta hade trott på avancemang istället för att tvivla.
Jag skulle vilja påstå att jag tog det hårdare i år eftersom jag i rätt många veckor planerat för superettan nästa år. Jag har börjat tracka hammarbyare och liknande för jag har varit helt hundra. Men som sagt vad vet jag?
Håller med Joint ovan. Visst var det den tyngsta förlusten ever - nattsvart.

Fast nästa säsong ska vi bara vinna den här serien och då är det viktigt att vi visar klubben stöd på alla sätt mot SUPERETTAN 2014!

Någon har i en annan tråd varit störd över att klacken var större än normalt och att det var 5 400 åskådare i söndags. Man får nog leva med att klacken blir större när det går bra.... Jag tycker det bara är positivt och visar på potentialen av elitfotboll i stan. Medgångssupportrar fnyser vissa, men hellre det än hålla på Degen där det är 1800-2200 oavsett vilken division man spelar.

Någon skrev att det gäller att skrapa ihop smulorna från de som blir kvar efter spelarflykten. Tror inte den risken är så stor då vi har kontrakt på de flesta. Själv anser jag att vi behöver förstärka anfallet, vi behöver någon/några som kan hota med skott utifrån. Det har varit lite juniorfotboll över laget ibland med mycket teknik men för lite styrka. En Kullinger- eller Lasse Petterssontyp i anfallet och vi hade spelat Superettan nästa år.

Bara att bita ihop och komma igen. Om några månader är det dags för cupfotboll och om ytterligare några månader firar vi avancemang till Superettan.
Jag håller nog med dig joint faktiskt, du får ingen smäll från mig. I den mån laget påverkas av vad vi supportrar säger och känner så är naturligtvis inte ängslan och tvivel de bästa känslorna att sprida.

Då är det mer viktigt vilka signaler som kommer från styrelsehåll. Nu är ordförande Ove rätt tydlig med att det är Superettan 2014 som gäller. Tycker det känns rätt vanskligt av ett par skäl.

För det första måste man vara medveten om att spelartruppen knappast kan ha gått helt opåverkade ur de här sjukt tunga åren. Vet inte hur smart det är att ge marchordern ”Superettan, pronto” till ett spelartrupp med svår post-traumatisk stress. Jag minns mycket väl hur självsäkra vi var inför 2002, och vilken baksmälla det blev med en menlös mittenplacering som resultat. Det viktigaste för nästa år är att spelarna har kul och trivs med att spela i Sirius, då kommer det också att gå bra. Det är möjligt att truppen mår bäst av hårda resultatkrav, men det är i så fall något Kim-Tolle måste känna av och sätta upp gemensamt med truppen.

För det andra så tycker jag fortfarande inte att serietillhörighet är något man bestämmer i ett styrelserum. Som Erlingmark skrev i någon annan tråd så finns det mycket bredare mål att sätta upp än så. Styrelsen borde sätta upp mål som att ha seriens bästa scoutingverksamhet eller att ha en ungdomsverksamhet som genererar x antal a-lagsspelare varje år. Naturligtvis kan ett mål vara att bygga upp ett lag med förutsättningar att vinna serien, men att sätta upp så tydliga resultatkrav på en tabellplacering inför en säsong från styrelsehåll tror inte jag är bra. Inte har det funkat de två senaste åren iaf.
Har Ove gått ut och sagt det?
Det är inte fel att ha höga resultatmål i en förening, i synnerhet inte när det är befogat med tanke på trupp, etc. Samtidigt måste man vara lite smart också. Sirius kommer ha kvar ungefär samma ekonomiska förutsättningar, samma ledning, i ganska stora delar samma spelartrupp och kommer därmed vara ett topplag även nästa år. Bättre då att prata om andra delar inför nästa säsong. Säga att man ska göra en noggrann analys. Prata spelarutveckling tex. Det snackas mycket om varumärke - vill inte folk hellre förknippasd med en solid förening som bygger från grunden och har en tydlig och långsiktig riktning än en klubb som år efter år skriker "eliiiit!" och vänder kappan efter första bästa vind?

Det pratas mycket om mental svaghet hos spelarna och deras usla prestation när det började bränna till. Jag tror det är delvis sant, men bara delvis. Lika sant är att vi avslutade med två riktigt svåra hemmamatcher mot lag som vi hade stora problem med tidigare och vi gick in i de mötena utan att riktigt titta på motståndet - eller som Kim uttryckte det - att det inte fanns något behov av att analysera motståndet eller matcherna. Nu utgår jag ifrån att de gjorde det ändå, men ett lag som är sämst av alla i serietoppen på att ta poäng mot andra topplag kanske inte ska tänka så/uttrycka sig så för att sedan konstatera "de hade gjort sin läxa bra och stängde oss på kanterna". Javafan?!? Vad skulle de annars göra? Hur bra hade ni gjort läxan, eller kom det som en total överraskning att både Vasa och ÖFK tänkte punkta Ante, dubbla på ytterbackarna med hjälp av mittfältet för att stänga våra ytterbackar och ligga plåster på Kim? Vad hade vi för lösning på det?

Det är den ena biten när det gäller själva avslutningen på serien tycker jag.

Den andra - det som har att göra med det mentala. Hemma mot Vasalund satt folk från klubben på huvudläktaren och pratade om reklamplatser i Superettan och behovet att byta ut vissa namngivna spelare i truppen, etc. I veckan innan ÖFK.matchen sa man till och med att man redan hade börjat titta på spelare för Superettan. Alltså göra sig av med en del av de spelare som några dagar senare skulle gå ut och säkra den där platsen. Visst - det ska spelarna klara, men så gör man inte helt enkelt. Man får ju också komma ihåg att de flesta av spelarna är halvtidare som varje dag går till ett jobb eller plugget och riskerar behöva bemöta sådant. "Öhh, Kim, vilka är det som ska rensas ut till nästa säsong? Sitter du säkert eller?" eller liknande. Det är mycket lättare att isolera ett gäng heltidsspelare inför viktiga matcher. Återigen, jag tycker spelare ska klara det där, men jag tycker också att klubben ska ge bästa möjliga förutsättningar för en uppgift.

Sådant borde klubben tänka igenom innan man lovar 2014-superetta på rak arm.

Har Ove gått ut och sagt det?

Jo, det var han rätt tydlig på i både Radio Uppland och dagens ståplats på UNT.
Nu har jag egentligen ett stort förtroende för Kim-Tolle men det tåls att tänka på att de inte har uppnått bättre resultat än brännan trots att brännan använde fler lokala spelare. Rent hypotetiskt kan man ju fundera på vad som hade hänt om vi inte hade bytt tränare och brännan fått vidareutveckla sin idé och de spelare vi hade då. Nu kanske det kommer krävas tre år till innan allt sitter? Nåja, det går ju att bygga lag snabbare än så, det är ju bara att titta på seriesegrarna.

Det är oerhört lätt att få känslan av att vi är sämst när det gäller men det stämmer bara resultatmässigt tycker jag. Den här säsongen har vi torskat mot topplag som är extremt defensiva och väldigt vassa på kontringar och det är sjukt svårt att vinna sådana matcher med det spel vi spelar. Jag har ingen mirakelkur men jag tror att en riktigt farlig offensiv mittfältare á la Ante Eriksson skulle höja kvaliteten i anfallen betydligt. Någon som faktiskt skjuter och löper med.

Vill man vara positiv om att nästa säsong också kommer spelas i norrettan så vill jag lyfta fram att det nu är mindre risk för att man "värvar sönder" laget. Om vi förutsätter att stommen stannar till nästa säsong så är det ju betydligt bättre för en eventuell säsong i superettan 2014 om t ex Ian får spela hela säsongen 2013 och utvecklas än att vi känner att vi måste förstärka där om vi hade gått upp. Man får en säsong till på sig att spela ihop nästan samma lag ännu bättre för att komma väl rustade till 2014.

Vet inte hur smart det är att ge marchordern ”Superettan, pronto” till ett spelartrupp med svår post-traumatisk stress.

Kom igen, nog för att det är jobbigt, tungt, sorgligt och djupt frustrerande men svår posttraumatisk stress ska vi kanske använda bara då det verkligen är relevant. Vi pratar inte krig, naturkatastof, mord eller dylikt.
Nej vi pratat nåt mycket mycket viktigare.
Fast, tålamod! Brännan var huvudtränare flera säsonger utan att lyckas med resultatmålen... Det här var ändå Kim-Tolles första säsong i klubben. Att det var flera lokala spelare förr vet jag inte heller riktigt. Det har ändå kastats in lokala lirare i 15-, 17- och 19-årsåldern. Smajic lyckades inte med mycket under ledning av Brännan och Fernis var ofta skakig. Det var angeläget om att ha Dillan kvar också, men det är som det är... Jag tycker att vissa hanteringar av vår tränarduo varit lite tveksamma kanske, som i fallet OZ inte minst, men känner ändå ett stort förtroende överlag. Vet dock inte om Kim ska vara manager, så som det verkar ha varit. Värvningen av Dalle var inte lyckad på kort sikt, Sal-lånet var sådär, och så vidare ... Finns lite att jobba på där.
Håwe: Det var självklart menat som en skämtsam överdrift. Men poängen är densamma, jag tror att det här var en så tung smäll att den kommer att påverka spelartruppen under nästa säsong.
Jo, jag förstod det också men eftersom jag till och från arbetar med problemet i mitt yrke blir jag lite av polis när det används lättvindigt.
Att ni orkar snacka asså
Håwe, chilla för helvete.

Matchen i söndags kändes som en våldtäkt. Så, gnäll på det också.
Okey,vi e på den nivån. I rest my case.
Kim sade någonting fint angående att analysera IKS-ÖFK: "Som att regissera sin egna begravning"
Folk använder ofta värdeladdade ord när de pratar om idrott.
Intressant dialog ovan.

Visst kan man diskutera huruvida en styrelse (läs ordf) sätter upp resultatmål som att vinna serien nästa år, men en idrottsförening idag är ju att likställa i mångt och mycket med ett företag. I ett företag så sätter styrelsen upp mål, bland annat resultat- och avkastningsmål. Sen är det upp till VD eller motsvarande (i detta fall tränare) att verkställa. Styrelsen skall då ge tränaren verktygen, i detta fallet stålar till att skapa en slagkraftig trupp.

Det som jag anser är väl att någonstans har det väl klickat lite då de värvade spelarna under året, inte tillförde den extra slagkraft som väl var avsikten. Man har hela tiden talat om Sirius breda trupp men truppen har väl inte använts speciellt brett under den senaste tredjedelen av serien. Jag vet inte vem som varit värvaransvarig rent fysiskt men där har man säkert en hel del som kan förbättras. Varför bränna en massa pengar på något som inte tillför styrka?

Jag anser personligen att det är bra att ställa upp höga mål, de skall dock vara realistiska förstås. Att vinna norrettan är väl ett i alla avseenden realistiskt mål för Sirius, så inget ont i detta. Som sponsor så skulle jag väl också vilja känna att jag kan få mera avkastning på mina satsade stålar om vi går upp. Mål är och bör vara en morot för de flesta inblandade. I allra högsta grad i elitidrott där ju allt mäts i resultat. Ingen minns en fjärdeplats i ett OS men en medalj och vinnare kommer alla ihåg och vill synas med denna/denne/dessa.

Gillar man inte höga realistiska resultatmål så kanske man bör fundera över att spela i lägre serier anser jag iaf.

Sen är det ju förstås även viktigt hur resultatmålet presenteras och framställs. Det skall ju kännas som en morot och inte en blåslampa och en ständig stress. Där spelar ju ledningen med tränarparet i detta fall, en väldigt viktig och central roll. Idrott är ju även en hel del psykologi och det var väl delvis på den biten som Sirius fotboll trillade av i år. Sen kan man väl för övrigt bara konstatera att Sirius inte var tillräckligt bra jämfört med främst Östersund och Forward, som ju tog rätt många värdefulla poäng från Sirius i år. Där har man också något att fundera över. Varför fungerade spelet väldigt bra (med undantag av ett par matcher mot Luleå och Syrianska) mot nedre halvan av serien men man misslyckades mer eller mindre mot den övre halvan? Varför har man inte ett så flexibelt spelsystem så att man kan anpassa det bättre mot olika motstånd? Det går ju givetvis inte att spela på samma sätt som man gjorde borta mot Väsby när man sen skall möta Vasalund och Östersund hemma. Man har ju tyvärr inget Barcelonalag att lira med.

Hoppas att alla rannsakar sig på ett nyktert sätt och lär av misstagen samtidigt som man sparar det positiva som ändå finns med årets säsong.

Kim har ju säkert mycket som han kan hjälpa till med när det gäller spelarutvecklingen. Man behöver ju inte byta ut halva laget bara för att springa hem serien nästa år. Det bästa vore väl om man tar närmaste halvåret att utveckla de spelare som vill satsa uppåt. Ta vara på deras talang och jobba med det som kan bli bättre.

Sen vore det förstås mumma om man kunde hitta en central mittfältsmotor och en bra målskytt, som även gör de viktiga målen mot topplagen.
Värst var när en på jobbet som varit borta ett tag idag kom fram och gratulerade mig till avancemanget, hon trodde det var självklart och hade missat resultatet.... :-(
Jomenvisst, själv använde jag Golgatavandring inför matchen. Jag kanske förtjänar att kölhalas av alla kristna. När matchen var slut var min första känsla att jag aldrig mer skulle se en fotbollsmatch, så djävligt kändes det och fortsatte kännas i nästan ett dygn. Men långsamt kommer vardan i kapp och man inser att att man kan inte lägga sig ner och dö hur bittert det än känns. Det är en del av sporten,klarar man inte av att komma över besvikelser och gå vidare får man lägga ner. Vi Siriussupportar har verkligen fått känna på besvikelser på besvikelser och ändå fortsatt. Jag har försökt att inte jinxa bort någonting utan försökt hålla en låg profil vad gäller förväntningar men det tänker jag sluta med, det har ju bara lett till att de låga förväntningarna infriats år på år. Från och med nu är mitt grundtips Siriusvinst i varenda djävla match. Vi börjar med att vinna cupen.
Man kanske ändå kan tänka sig att det trots all tristess och tårar kanske var lika bra att Sirius i år inte gick upp för man ser ju med facit i handen att det hade varit svårt att få ihop ett slagkraftigt lag av detta för Superettan. Klarar man bara fem poäng av arton möjliga mot topplagen i norretan, hur få hade man då tagit i Superettan? Dagens Sirius behöver nog ett år till på sig för att samla ihop krafterna, lära sig mera av misstagen och forma en hungrigare elva med flera vinnarskallar, samtidigt som helt klart Kim/Tolle behöver ett år till på sig för att bygga laget och hitta ett antal spelsystem som fungerar mot flera olika spelstilar, mot botten likväl som toppen. Se 2012 som ett läroår för många inblandade och gå in med ödmjukhet och jävlar anamma 2013. Det borde finnas ett stort antal lirare och ett tränarpar som vill visa framfötterna för revansch 2013. Då kan det nog bli något riktigt bra att bygga vidare på de närmaste åren. Dock värva inte för värvandets skull. Viktigt att hålla i penningpungen nu!
Från 2/2

ÖFK har gått ut stenhårt och säger att de har truppen för att slåss om seriesegern. Jag tror att de knarkar.

Jojo
Mycket fokus nu på att Sirius tappat mot topplagen. Vi ska inte glömma att när halva säsongen var spelad så hade förlusterna kommit mot Kerburan, Luleå och Eskilstuna borta. Då hade Sirius en hemmaseger mot Forward (måhända tagen under annorlunda omständigheter), och bortakryss mot ÖFK och Vasalund. Då var min analys att så länge man kan hantera topplagen så är det ingen större fara. Raset kom under hösten. Dålig form och känsla av att ha en s1plats att förlora istället för att vinna har även det en stor betydelse.
Från april

Topp-3 tror jag definitivt att vi kommer vara, men det kommer nog att bli väldigt tajt i toppen...

Så rätt du hade.
Vi har i princip varit så nära avancemang som man kan utan att lyckas två år i rad. Om vi har även nästa år har en av seriens bästa trupper är det klart vi ska sikta mot att lyckas bättre än tidigare år. Vad är det för idrottsmän som inte ens siktar på att lyckas bättre? Kan man inte ta en förlust och försöka göra något bättre av det kan man lika gärna lägga av. Ska vi vara nöjda med att vara ett mittenlag nästa år för att minska risken att bli besvikna? I så fall är det bättre att börja följa ett korplag.

Håller med Joint till 100 procent.
Vet inte var man skall börja riktigt, det mesta är väl sagt egentligen. Först vill jag säga att det var djäkligt surt att uppleva detta långt hemifrån, men jag tror det var tusen gånger värre för er som var där. Det känns som att Västra detta år varit djäklit på med bortaresor iallafall, och det var stort att se hur bussarna växte mot slutet. Asbra jobbat!

Golli är inne på en sak som jag också tänkt på - det är banne mig inget konstigt att klacken växer stort mot slutet när det bränns och gäller mycket. Man kan fnysande kalla det medgångssupportrar, men man kan också se potentialen i detta; de som debuterade och gillade att stå med Västra och sjunga i söndags är såklart morgondagens motgångs/äkt/hardcoresupportrar. Och de behöver vi.

Och kanske kan vi supportrar i högre grad bidra med idéer om hur vi kan bli fler på Studan, inte bara i klacken utan generellt.

Sirius Hej!
15 jävla miljoner i sjön det är patetiskt uselt och jag kan inte släppa missen i söndags ännu
Jag hoppas att de som stig i klacken för första gången i söndags kände sig välkomna och trivdes där. Och att åtminstone några av dem känner sig sugna på att komma tillbaka nästa år.
StShit: Känner mig lite träffad av ditt inlägg, och jag ska kanske säga det en gång för alla: Jag vill inte att Sirius ska vara ett mittenlag i division 1. Jag är fan sjukt missnöjd med att vara här. Vad jag menar är att jag tror att mindre fokus på en viss tabellplacering kan ge bättre resultat i längden.

Dessutom handlar det inte om att ställa låga krav. Jag tycker man ska ställa höga krav, särskilt med de resurser vi har fått att röra oss med - men det finns andra saker att titta på än bara tabellplaceringen.

Från 2/2
[quote1351625519=Erlingmark]

Jojo
[/quote1351629890]

Ja jävlar vad fintad man blev. Jag är ingenting annat än sjukt impad av hur denne Potter fått ihop det laget. Massor av nya spelare och ett spelsystem som garanterat ingen av dem lirat i förut. Dessutom har de varit seriens mest seriösa lag när det gäller scouting av motståndare och har anpassat sig efter motståndet skickligt. Om man till det lägger att de faktiskt fick betalt (!) för att ta hand om spelarna från Nike Academy (Accam, Koreanen, mfl) får man ju lyfta på hatten. Smart jobbat.
spelsystem hit och dit, fan kämpa

spelsystem hit och dit, fan kämpa

Ja, precis. Som idioterna i hästhoppning som rider runt i stora svängar innan de skuttar. Rätt på hindret istället!
+1
Jag delar er uppfattning. Det var nog heller inte så att alla som fyllde Västra-sektionen i söndags vaknade upp då och blev Siriussupporter för en dag, utan det kändes som att det var en blandning och sådana som kanske suttit tidigare eller något men som kände för att stötta lite extra när det gällde som mest. Men sedan var ju hälften sådana som bara fyllde ut platsen, som faktiskt inte sjöng, vilket var lite tråkigt. Annars hade det ju varit perfekt för de nyblivna att hejandes uppleva ett dramatiskt avancemang - sådant som faktiskt föder nya fans. Samtidigt kan man ju hoppas att en del, trots misären, fick ett blåsvartare hjärta och får en prägel på hur ett Siriussupporterskap kan kännas. Oavsett, ju fler vi blir - desto bättre!
Publiksiffran var 1500 pers större än jag vågat hoppas på. Fantastiskt bra!
Dessutom sände ju 24UNT matchen. Fantastiskt bra, ja!
Dubbelpost.
Joint >> Det är ju svårare att sjunga hela tiden när man är så nervös att man håller på å avlida.
Man kan vända och vrida på säsongen hur mycket som helst, men jag kan inte riktigt släppa tanken på att vi bara hade behövt ta en ynka poäng i de tre bortaförlusterna på senvåren mot Luleå, Eskilstuna och Syrianska Kerburan. En ynka poäng där och vi hade varit i superettan. Men varför gråta över spilld mjölk...?
Sirius och förbannelsen....

Trodde att smärtan skulle ge vika efter några dagar.

Vissa lag i Europa får in en miljardär och genast pratas det om champions leaguetitlar. Laget i mitt hjärta får också in en välvillig generös miljardär, men det räcker fan inte till mer än en hyfsad placering i fucking norrettan.

Jag var för liten för att minnas de allsvenska säsongerna i början av 70-talet och känner nästan panik över att det ska gå en livstid för att få uppleva elitfotboll i Sveriges fjärde största stad.

Nu kanske jag låter bitter, men.....
Storgäddan släppte från kroken när den skulle vevas in. Men den finns åtminstone kvar i sjön, man har något att se fram emot varje fisketur. En dag så....
Vet inte om det här tagit upp i någon annan tråd men jag kan inte säga annat än att det faktiskt hade varit ganska sjukt om vi vunnit serien på 1-1 i sista matchen. Det här är Sirius resultat mot de övriga 4 topplagen:
Östersunds FK - IK Sirius FK 1 – 1
Vasalunds IF - IK Sirius FK 0 – 0
IK Sirius FK - IK Frej Täby 0 – 0
IK Sirius FK - BK Forward 3 – 1
BK Forward - IK Sirius FK 1 – 0
IK Frej Täby - IK Sirius FK 2 – 2
IK Sirius FK - Vasalunds IF 0 – 1
IK Sirius FK - Östersunds FK 0 - 1

7 poäng på 8 matcher. Svårt att hävda att Sirius var bästa laget i serien. Möjligtvis bäst på att plocka poäng av brödgäng men mot svårare motstånd räckte vi helt enkelt inte till. Så här i efterhand fattar jag inte att man inte snackade mer om det inför sista matchen... Visst ska man ta chansen när man får den men i år har vi inte haft otur eller blivit blåsta på något. Vet inte vad Kim målar upp för bild för spelarna inför matchen men viktigt att faktiskt förstå vad man faktiskt har presterat.
Var tvungen att kolla. Östersund tog 14 poäng mot topp-5-lagen och Forward 15. Något att suga på till nästa jävla säsong.
Jomenvisst, det är svårt att hävda att vi var bäst i år. Men samtidigt tycker jag allt kokar ner till de två sista av de där matcherna. Fram till dess tycker jag vårat facit var helt OK, och hade vi vunnit dem hade vi fått helt godkända 13 poäng. Men någonting gick väldigt snett mot slutet.
Klart att det gick snett i slutet men jag tror också att det fanns en något felaktig bild av att vi skulle vara bättre och att det skulle fixa sig bara för att vi ledde serien inför de matcherna.
Jo, kan hålla med om det. Min känsla efter 2011 var att vi faktiskt hade det klart bästa laget i serien, men kastade bort det med oflyt, dåliga avslut och klantighet. Även om jag ju inte sett så många matcher i år så är mitt intryck snarast att vi spelmässigt har varit sämre i år än ifjol.
fast det var många matcher utan ordentliga avslut nu också tex de tre sista matcherna. Jag vet inte om andra lag också är så dåliga på den där sista touchen som Sirius är, det kanske är svårt eller att våra anfallare är förutsägbara eller nåt.
Från fotbollsbloggens "gala":

"BÄSTA SUPPORTRAR I DIVISION I NORRA 2012
Västra Sidan, Sirius
Motivering: Det började med bara överkroppar på ett par tappra själar i Östersund och fortsatte sedan hela säsongen. Kanske är de den enda lagdelen i Uppsala som konsekvent hållit superettan-klass säsongen 2012 i division I norra."
Kan inte bestämma mig för om Meisels är en rolig pojkspoling eller en ärketönt. Fotbollsbloggen är hur som helst duktiga på att bevaka norrettan men prismässigt igår var det för mycket fokus på Östersund kan jag tycka. De vann inte serien i överlägsen stil. Men, men "the winner takes it nästan all".
Vi släppte in minst mål, men varken Bylle eller Calle prisades för det. Bergh släppte ändå in drygt dubbelt så många mål som Bylle, och varav typ sju mot Luleå. Kändes tveksamt. Sedan att Kabran blev Årets Nykomling och inte Accam är ju bara så sjukt. Snubben blev såld för typ två millar, given för det priset. I stället blev han Årets Mittfältare trots att han bara spelade en halv säsong.
Jag har också ett ambivalent förhållningssätt till "FB", men dumt att klaga på bevakningen. Tredjedivisionen har nog aldrig fått så mycket mediautrymme som i år.
Med tanke på att de gör den där bloggen utanför arbetstid så är den sjukt bra. Det måste helt enkelt ta dem så jävla mycket tid. Sedan skriver de massor av saker som jag inte håller med om, men det är väl själva grejen med en blogg, att den ska vara mycket spetsigare än vad man kan läsa i en tidning.

Bloggen är bara kul eller harmlös. Vi hoppas dock på Hundstjärnans återkomst.
Alla inom Sirius organisation verkar så himla glada över att jag har slutat sprida min dynga, så det vore väl synd att göra dem ledsna igen.
Säger tyvärr en del om organisationen.....
Läste ni det här?
http://www.unt.se/redaktionensbloggar/blogg.aspx?blogg=1718009
Uppgjord match i Norrettan förra säsongen. Om man går efter vad som skrivs så borde det vara Väsby-Syrianska 6-0 eller kanske Forward-Syrianska 5-0. Tror inte det är Väsby-Sirius 1-6 men man vet ju aldrig.
Eller Kerburan-Sirius 3-2, Fan vad vår backlinje bjussa där ;)