Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Bandy

Sirius-Byn 9:nov

Inte lätt att tro på seger dessa dagar. Någon som har ett hopp att bjuda på?
Jag vill ha kvalitet bandy igen i Uppsala! Fi fan!!!
John, man måste inte tappa hopp och talamod. Vi kommer att sjunga och heja på Sirius som vanlig. Vi måste göra en infernal atmosfer för Edsbyn och bli den 12:te spleare för Sirius. Kom igen Västra!
1-9 Skitmatch inför 439 pars.
Kom igen Apan. Om man tänker så, då blir det jätte tuff för Sirius!
Premiärmatch för mig. Säljer Knivot säsongsbiljetter på Alex innan match?
Nån gång måste vi ju vinna.
Ett Edsbyn med mycket fart känns obehagligt med tanke på hur det sett ut hittills. Svårt att begära poäng men en blygsam förhoppning om mer än ett mål framåt och mindre än 10 bakåt får duga tills vidare.

Johns reserapport från Kalix med promenadvästra, kulturvästra och festargänget lyste i alla fall upp i novembermörkret.
Jag nöjer mig med "intentioner" på onsdag. Faktiskt. Det är helt okej att torska mot Byn om det skulle vara så, men jag vill se en rätt jämn match, och jag vill se spelare som Fall, Spjuthnikov och Putte komma upp i nivå. Och så tycker jag att det börjar bli dags att lappa in en hörna. 0 av 20 känns sådär...
Ja, ett resultat som 4-5 och en jämn match vore jag rätt jäkla nöjd med faktiskt.
Fem snabba så ska det ordna sig.
1-4 inför 1606st åskådare.
Rösten är fortfarande lite svag efter frågesporten men hinner nog läka.
Dåliga vibbar från tiden då Sirius var ett lindansargäng dyker upp i mitt huvud. Man gick ner till Studan för att se Sirius spela mot ett av topplagen och visste på förhand att de skulle torska med hoppades ändå på ett mirakel. Så känns det inför matchen mot Byn. Visa oss mirakelbandy Sirius!
Btw, mycket trevligt skriven reseskildring John!
Jag vill se werner ta platsen som halv och att putte får en fri roll på mitten, jag vill se hörnmål jag vill se mickel näta jag vill framförallt hinna bli frisk så jag inte missar min första hemma match på en jävla massa år. Tippar seger med 7-3
En dramatisk 6-5 ska det bli!
Tänk om Sirius höjer sig till "hyfsat bra på hörna" och byn sänker sig till " hyfsat bra på hörna" Då kan det bli glädje.
Vad sägs om 3-3 i en tämligen torftig tillställning? Jag hejjar från en flygplansstol!!!

Skulle dock behöva två poäng för min kalkyl som redan är 3 pinnar back och som från början innehöll uddamålsseger hemma mot byn...
Efter i kalkylen? Uddamålsseger mot byn?

Vad är dessa för ungdomligt glättiga förhandstips? En tydlig jinx som förklarar mkt av säsongen hittills.
Tror på 3-6. Men, jag gläds åt att jag får läsa hur de unga spelarna visade vägen och fick gubbgänget att lyfta sig. Typ. (Man kan väl inte jinxa attityd, förresten? Vad säger jinx-balken?)
Jag vGet Apan, jag lät mig dras med i de ungdomliga tonerna efter cupframgångarna, därav den alltför glädjefyllda kalkylen som skulle ta oss till plats 6-7. Gais och Kalix såg jag som fyra pinnar och eftersom vi alltid brukar matcha upp bra mot byn på hemmais, så föll jag till föga i mina kalkyler!!!

Men jag spottar i min gubbkeps och tvår mina händer....
Sirius är sjukt revanschsuget och vill nog visa att man kan spela bandy. Tror inte på en ny förnedring alá gurkburken. Utomhus har vi inte släppt in ett enda spelmål, så jag tror inte på jättemånga sådana för Edsbyn heller, däremot smackar de väl in ett par hörnor och en straff. Och tja, kanske ett spelmål eller två också, det är ju trots allt inte något nykomlingsgäng vi möter. Framåt görs vårat sedvanliga mål. Så, förlust med 1-4 eller 1-5, inför säg 1010 pers.
Så. Nu har bandypeppen och allmän hämndkänsla tagit över. Ser hellre en förlust med fyra man konstant på botbänken än en utan full botbänk, men helst en seger. Krossa!

För att mjuka upp det hela bjuder jag på ett kattskämt:

Katt åt deg, smet.
Mickel är rätt cool i 24UNT. Intervjun gjorde mig en aning mer optimistisk inför kvällens drabbning. Kvinnan däremot tuggar om dåligt is etc och det hoppas jag vi slipper höra efter kvällens match. Sirius Hej!
Bra John!
Det här är ju ganska lätt egentligen. Bandy är kul per defintition! Sirius är bäst per definition! Jag längtar till Studan ikväll!
Normalt skall Edsbyn inte ha så mycket att sätta emot...

Vill se ett tight försvarsspel, en och annan mirakelräddning från Sälen, nyslipade grillor hos Putte, och islossning för MM (Mickel o Maya).

Hur som helst, Päpp Guardiola !!
Klockren analys Tifo!

Ett gott tecken är att en av tomtarna på sportbladet målar upp Edsbyn som dagens säkra.
Ge mig hopp nu!
Hopp tycker jag ändå att man fick. Inte fantastiskt någonstans, men ett gigantiskt kliv framåt. Starkt att hämta upp underläget, och en i stort jämn match. Men effektiviteten är ju på fotbollsnivå...
Öken.
Första halvlek spelade Sirius lite passivt och väl försiktigt, men visade trots det positiva intentioner. Lite tröttsamt när spelarna nästan alltid vill passa bollen i sidled eller hemåt, även när medspelare har bra lägen.
Andra halvlek tycker jag att Sirius gör det bra och laget är klart bättre än Edsbyn sista kvarten. Edsbyn var lite småskärrade där och räddades av Svensson. Tycker att 3-3 hade varit välförtjänt och det är ju ett elände att vi är så ineffektiva på hörnor. 29 hörnor och 0 mål denna säsong. Helt otroligt...
Tycker att Putte visade en del bra intentioner och att Eskhult gjorde ovanligt många missar, även om han levererade en snygg pass som ledde till 1-2.
tycker att du sammanfattar bra där Markus. Klart steg framåt och med normala avslut så skulle Sirius vunnit ikväll tycker jag. Kul ändå att Mickel fick göra två mål och att Putte kom igång lite. Vill däremot se betydligt mera från Spjuth o framförallt kapten Fall. Begriper ännu inte att han är kapten som är slöast av alla blåsvarta. Han måste ge järnet i närkamperna och inte glida omkring samt måste jobba mycket hårdare tillbaka. Eskhult tappade som sagt en hel del onödiga bollar. Vid några tillfällen när Edsbyn tog bollen så skrek man från Edsbybänken "framåt framåt" "gå fram"... önskar nån i Sirius tränartrojka kunde ropa detsamma och inte hela tiden se detta vändahemspel som ofta straffar sig med tappade bollar och onödiga hörnor. Begriper heller inte att det skall vara så svårt att åtminstone skjuta hörnorna på mål. Verkar saknas en strategi på hörnorna. Vem är egentligen utsedd till skytt i de olika lägena? Tycker hörnbyn skall vara glada för två poäng i denna matchen. Känns både positivt från matchen och samtidigt tungt tappa två poäng här hemma igen.
Satan i gatan vad tråkiga Byn är. De ska som sagt vara glada att de fick alla poängen med sig hem till ladan. Sirius andra halvlek såg riktigt bra ut i stort! Starkt att inte släppa till en enda målchans när Lisell fick frispel och visade ut blå-svarta till höger och vänster! Men varför, varför, varför kan man inte spela så i första halvlek också?
Kluvet: Förbättring, men poänglöst. Mentalt jobbigt.

Sirius halvtidssnack måste varit rätt bra, för laget kom ut med en hungrigare inställning. Helt klart. Byn såg rätt loja ut å sin sida. Jag kritiserade skyttet redan i premiären och gör det nu med. Det är för dåligt. Mickels bössa måste utnyttjas på bättre sätt. När han är på vänsterkanten av straffområdets utkant kan han ju dundra in den var och varannan gång. Långa bollar, långa bollar.. Sälen kan gärna få kasta bollen över bajsdimman på Studan någon gång. Effektivt anfallsvapen ibland, speciellt om man har en vass på topp, och isen är lite knackig. Segermålet kom ju till på så sätt.

Ångest med tredje raka torsken hur som helst. Kämpa på!
Ingen hedersam förlust mot Broberg på lördag, tack!
Vill du hellre ha en skamlig förlust på lördag?

Nej, pallante fler förluster nu, varken hedersamma eller ohedersamma. Det känns som att det har gått troll i både fot- och bandybollar sedan i somras, och det är så sjukt frustrerande att följa på avstånd.
Eskhult måste bli rycka upp sig snarast annars är det dags för mer tid på bänken än på plan oavsett hur mycket han kan snurra med klubba och boll när ingen motståndare är i närheten. Snälla motbevisa mig men jag kan inte se att han platsar just nu.
Jag tycker absolut att han platsar, men han kan mycket bättre... Räknar med en uppryckning från honom inom kort, samt från spealre som Fall, Sundin och Spjuth som är väldigt duktiga när allt stämmer.
Hellre en hedersam förlust än en skamlig förlust. Men allrahelst en vinst, oavsett om den är hedersam eller ...skamlig.
Eskhult kan höja sig, men så dålig tycker jag inte att han varit. Framspelningen till Mickel var en av flera mackor som serverades på bladet. Som jag ser det stimuleras Eskhult av många medspelare omkring sig och gärna någon att droppa till. Den där ivern runt om honom har tyvärr inte funnits riktigt. Som jag ser det har våra halvor inte riktigt integrerats i spelet på samma bra sätt som föregående säsonger. De måste ta kliv framåt.
"inte platsa" var nog väl hårt från min sida men en uppryckning vill jag se.
tycker också Eskhult många gånger, så även igår, åker omkring och "dräller" för mycket och ofta tappar bollar på mittplan som blir farligare 3-2 lägen och kontringar. Han kan bättre än så här. Men framförallt måste han bli avlastad av Spjuth och Fall som båda kan resa sig flera klasser.
Helt klart ett steg i rätt riktning men hörnorna suger verkligen. 29 hörnor utan mål och då har vi en oavgjord och två uddamålsförluster på kontot så det hade synts i tabellen om vi dragit dit 2-3 stycken åtminstone.
Det gör ont, förbannat ont just nu. I går kväll ville jag bara krypa in i min håla och vråla - MEN VINN NÅGON GÅNG SNÄLLA! Nu har man lugnat ner sig och här är min amatöranalys. Edsbyns var förvisso effektiva men deras spel imponerade inte. Dom är inte ett skit bättre än Sirius utan det som just nu skiljer lagen emellan stavas självförtroende. Sirius då? Säleby och försvaret var helt ok utom när man missade markera dvärgen vid 2-3 målet. Anfallet haltar betänkligt. Snabbare attacker med minst 3 man och fler djupledpassningar tack. Eskhult försökte verkligen slå dessa passningar. Ja, många vart fel men när en djupledspassning når sin rätta adress blir det oftast mål. Mickels första var ju ett klassiskt exempel på ett sådant. Så snälla Sirius chansa lite mer och anfall med mer folk för vi har ju verkligen skridskoåkare av klass och dessutom är det spelet mycket roligare att se på. Jag tar hellre fler mål i baken bara jag får se frejdig anfallsbandy.
precis Nyllet. Jag anser Sirius har flera starka offensiva spelare än vad man har defensiva (tänker på Mickel, Eskhult, Sundin, Fall, Spjuth, Johansson) men man utnyttjar det inte. Flera gånger ser man Mickel gå ner och hämta boll och sen själv försöker DRIBBLA sig igenom en mur på sju motspelare. Säger sig själv att det inte lär funka. Men hade inget annat alternativ för medspelare är felvända eller ligger för lågt på egen planhalva och man måste ofta vända tillbaka med dessa så tråååååkiga tillbakaspel. UTNYTTJA DEN OFFENSIVA KRAFT SOM FINNS TYCKER JAG! släpp spelarna och offensiven loss, Ser hellre en vinst med 9-8 än 2-1 osv.
Eskhult är fortfarande livsviktig med tanke på att dom mackorna han lägger fram kan ingen annan prestera just nu. Det är lite som när zlatan lirade med landslaget förut. Han slår en passning som är så bra att ingen annan fattar att den kan komma och den rinner ut i sanden.

Hursom är jag med facit av de första tre matcherna grymt nöjd med gårdagen. Fortsätter vi på den här banan kommer bollarna att börja rulla in och vinsterna också. Förlust hade jag räknat med men nu såg det riktigt bra ut i andra så jag är övertygat om att nästa steg kommer på lördag.
Expertkommentaren kommer här.

1. Vi har alltid en offensiv tanke.
2. Fördelningen mellan offensiven och defensiven är på träning ca 97 /3.
3. Att hålla i bollen handlar inte om att spela tråkigt utan smart och vänta tills motståndaren blottar sig och då sätta in full fart.
4. Jag tycker vår insats igår är lika bra som i Kalix. Vi faller på ineffektivitet.
5. 3:e målet är ingen markeringsmiss. Vi släpar med en spelare som därmed upphäver offsiden.
6. Grymt support från västra igen, igen och igen.
Tillägg, i mina ögon är Fall ett mkt bra val av kapten.
Håller med punkt 1-5. Vi kan bättre.
Tack för inlägg ex17! Lyx att ha dina kommentarer här.

Men...

3. Att hålla i bollen handlar inte om att spela tråkigt utan smart och vänta tills motståndaren blottar sig och då sätta in full fart.

Klart vi fattar att ni inte vill spela tråkigt; däremot måste det väl vara en bedömningsfråga huruvida ett läge att sätta full fart föreligger. (Vilken djävla svenska, förlåt!) Alltså, en dag när alla är på tårna och själförtroendet på topp, tenderar fler att se de lägen som faktiskt finns. Man känner sig snabbare, starkare och kaxigare, och satsar kvickare i fler situationer. Antar jag. Och det är väl det västringarna hoppas få se.

Själv är jag i Turkiet och kommer jag att missa hela säsongen. Saknar bandyn så att det gör ont.
Bra sammanfattande kommentarer ovan.

Själv måste jag säga att jag hade en skapligt skön känsla efter matchen, till skillnad från en grym besvikelse efter de två inledande matcherna.

Detta eftersom vi var bättre spelmässigt än Byn, och då menar jag speciellt i andra halvlek. Tar vi med oss detta så kommer poängen trilla in frekvent framöver.

Stort plus för excellent hörnrus av ex17.
Stort minus för de egna hörnorna, måste bli bättre.