Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Bandy

Villa-Sirius

Tror på seger ingen som är sugen på att köra?
Tror på stortorsk ja.
Åtminstone en av oss har rätt, jag tror på oavgjort. 4-4
Hm, att torska borta mot Villa kan ju inte komma som en överraskning för någon så nu har blåsvart möjlighet att spela mer avslappnat än på Studan. Så snälla blåsvarta krigare, frigör er från ångest och krav och spela ut för då kan ni slå vilket lag som helst. 4-2 till de goda! Mickel gör hattrick.
I den form Villa är i just nu, borde vi kunna ge dem en match. Risken är ju att de kommer vara revanschsugna som få, men vi ska ge dem en riktig match. Tror tyvärr att vi torskar med 5-3 inför 2345 åskådare.
Hmmm. Nyckelmatch etc... Hoppas Fall kan spela, och att själförtroendet från de senaste matcherna sitter i. VOre grymt om det gick vägen, men fan trot.

Säger 5-5. 2012 pers.
Grymt att Fall kan lira. Är han i samma form som mot Bajen kan han ju faktiskt uträtta stordåd. Jag byter från storförlust till hedersam förlust med 6-5 inför 2656 pers i mässhallen.
Usch. Läskigt att behöva följa på distans. Mycket skönare när man kan vara på plats och skrika!
Sedan verkar Villa fortfarande ha en hel del problem i truppen. Prinsen Karlsson är skadad, Berggren i målet mycket osäker. Två riktigt tunga kort. Dessutom verkar fler vara sjuka och testas sent.
Enligt nlt spelar Berggren, men förmodligen inte Rosengren. Lårkakan på Daniel A ska dick ha läkt och Tim P ska vara tillbaka efter sjukdom. Fast det kanske är mer som är osäkert och/eller fel i tidningen.
Torsk lär det väl bli, med säg 5-2 inför 2771 pers.
Tror vi får en rejäl omgång. Gillar inte alls att Villa fick storpisk senast. 7-3 till de onda. Jag hoppas på 13 åskådare.
Skön start. Stolpskott av Mickel och 1-0 på hörnretur...
Mer lovande fortsättning! Men Villa brukar kunna vinna i sin hall även när de inte är bra.

Mening jag är mest trött på just nu: "Ska vi gå tillbaka till att spela på sjöis också?"
Lisell dömer.

Mer lovande fortsättning! Men Villa brukar kunna vinna i sin hall även när de inte är bra.

Mening jag är mest trött på just nu: "Ska vi gå tillbaka till att spela på sjöis också?"

Hallvarelsernas roligaste skämt.
Våra andrahalvlekar på bortaplan är för dåliga. Synd, men samtidigt väntat med tvåmålsförlust i dag...
Det våras för oss gringubbar. Äntligen kanske ungdomen börjar inse att det gäller att hänga kvar i år!
Det har jag sagt ganska länge nu. Vi uppträder inte som ett slutspelslag denna säsong. Det enda lite lugnande just nu är ju att Vetlanda och Tillberga verkar vilja avsåga sig lite smått. Tycker dock det är ett misslyckande om vi inte når slutspel eller åtminstone tätt därefter. Det gäller att höja sig!
Bra coachning i Västerås av Bollnäs-stabben. Signalerade för time-out DIREKT efter 3-2. Och det slutade 3-3 på matchens sista skott. Snyggt. Ibland tycker jag vi väntar för länge med time-outerna. Det ger utdelning ofta. På Zinken kvitterade vi efter timeouten, men hade raset skett om vi tog den tidigare? Och varför petade man Maya, som faktiskt kommit i gång framåt slutet? En sådan som Spjuth har ju inte gjort mig särskilt glad i alla fall.
tycker också man borde ändra lite i laget. Kalle Spjuth borde ha fått sina chanser och han har mig veterligen bara producerat ett mål och har väl nästan inget pass i år. Jämför med Maya som ändå producerar när han får chansen. Tycker man borde spela Mickel o Broberg på topp, Sundin ner på Spjuths plats och ge plats till Maya på bänken. Annars är det väl inget att säga om 4-6 mot Villa borta. Oroväckande bara att det verkade närmare större förlust än poäng och nu är slutspelet helt kört, nu gäller det att försöka först o främst komma 9-10 och slippa kvala. Vänersborg vann ju tyvärr igen mot SAIK, hur det nu kan ha gått till. Gais-Tillberga imorgon kan ju gå hursomhelst. Skönt ändå Kalix o Vetlanda förlorade. Men en tung säsong detta. Synd på Falls skada när han verkade så bra mot Bajen. Det känns som att det bara är Viktor Broberg som överraskat positivt i år i Sirius, många har underpresterat tyvärr. Vad kan det bero på?
det positiva är väl ändå att Sirius har Tillberga, Kalix och Vetlanda kvar att möta hemma, alltid något.
Fast Spjuth bidrar ju extremt mycket mer till spelet än Maya. Dessutom har han en klart uppåtgående trend. Katastrof att peta honom nu säger jag.
Den enda positiva överraskningen denna säsong är pinnen borta mot Bajen. Jag väntar fortfarande på fullträffen, när spelet stämmer och vi kan slå något topplag. Tror det skulle stärka det blåsvarta självförtroendet rejält. Hade en känsla att det rätta läget infann sig mot just Villa. Ett lite instabilt och småsjukt Villa mot ett Sirius som hade allt att vinna men jag fick fel - igen. Men som sagt tidigare, en förlust borta mot Villa kan man ta. Nu vill jag att GAIS slår Tillberga. Vore skönt om Tillis och Vetlanda blev avhängda så att man slipper oroa sig över att åka ur.
Jag håller med Tifo vad gäller Kalle, tycker han tar för sig mer än tidigare. Putte däremot hade jag väntat mig mer av. Är det Sirius spelstil som hämmar hans utveckling tro?
Ni kanske har rätt när det gäller Spjuth och även Putte. Visst var han vassare ifjol? Men borde man ändå inte göra någon förändring när det nu faktiskt börjar bli väldigt hög tid att börja plocka poäng? Tycker Viktor B presterar hela tiden och borde väl kunna bli ordinarie? Ibland måste man väl stuva om lite för att få fart på laget, gäller ju i många idrotter, ex vis Ryssland-Sverige på nyårsnatten.
Överskattad Spjuth. Uppåtgående trend vettefan. Maya hade det, ja. Putte har inte alls samma gas på sin kant i år. Kanske beror på att han blivit mer att räkna med hos motståndarna, vad vet jag, men genomåkningarna lyckas inte alls i samma utsträckning som i fjol. Det är alltså en annan spelare som jag hoppas på mer. Och Mickel med så klart, som jag dock tycker höjt sig på slutet, men som måste få ha en mer fri roll än vad han hade i början på säsongen.

Pinnen borta mot Bajen var lite av en positiv överraskning, det håller jag med om. Samtidigt spelade inte PN den matchen och faktum är ju att de i dagsläget är det sämsta slutspelslaget.

Kalix vinner inga poäng på att vara underskattade längre. Likaså tar lagen Gais på allvar. Vetlanda är verkligen säsongens flopp, och Kungälv säsongens utropstecken. Tillberga vet man inte riktigt var man ha ändå, detsamma med Vänersborg, vilket förstås är lite oroväckande.
Ett statistiskt tillägg i Kalle-debatten: Spjuth har under ett par säsonger gjort i snitt minst en poäng/match. Den här säsongen har han inte ens gjort poäng i 1/3 av matcherna. Jag vet att han har en annan roll numera, men passar den honom så bra? Men jag kanske är ensam om att ha högre "krav" på Kalle... Och visst har vi varit sämre i år, men ja. KOM IGEN KALLE..!
Tycker nog bara att 4-5 spelare har varit bra denna säsong hitills, förväntar mig betydligt mer av kalle, eskhult, sundin, putte samt mickel. Den som har presterat över förväntan är nog bara broberg. Och visst dom spelare jag nämner har varit riktigt bra några matcher men jag förväntar mig att dom ska vara bra varje match. istället för att peta kalle ser jag nog hellre att werner tar puttes roll och att putte flyttar upp ett hack och får en lite friare roll.
Den förändringen skulle jag också vilja se. Och helt klart är ju att många, men kanske ffa just Kalle och Mickel har underpresterat gravt under hösten. Men jag tycker mig se positiva tendenser hos bägge dessa herrar i de senaste matcherna och med tanke på deras potential tycker jag som sagt att de därför ska ha fortsatt förtroende. Broberg ska givetvis också ha speltid. Han har varit ett utropstecken som sagt. Fint att kunna snurra på fler forwards.
Ja, en sådan som Eskil har ju varit spektakulär stundtals men i allt för långa stunder på tok för osynlig. Hans roll kanske man också borde fundera över lite. Jag gillar när han släpar precis bakom anfallarna och kryper sig nära dem, för att just kunna leverera precisa passningar på deras klubblad. Han får inte sjunka för långt tillbaka i banan, då blir vårt anfallsspel för lidande. Kantspelet har gått ned sig grovt, där kanske man kan öppna för någon förändring som kniv-jonas är inne på. Sedan ska man ju inte blunda för det taktiska. Sirius är inte längre ett självspelande piano och har således lite att fundera på rent spelmässigt.

Det våras för oss gringubbar. Äntligen kanske ungdomen börjar inse att det gäller att hänga kvar i år!

... inte förstår ungdomen sådant! De har fullt upp med sitt.
Tycker Max förtjänar att lyftas fram också. Spelar klokt och med bra bollbehandling. Har gått rakt in i laget och hoppas verkligen man jobbar på att kontraktera honom (han är väl bara på lån har jag för mig?).

Tycker också Putte borde finnas högre upp i banan med Werner på halven. Werner är kanske bäst i laget på lyrspelet och den biten är viktig då det blåsvarta spelet känns lite sönderläst emellanåt.

Nåja, Villa har vi inte slagit borta på rätt många år så nollpoängaren där var inte direkt oväntat. Sen har ju Villa David Karlsson som stått för 6 av 9 mål mot oss denna säsong.

Fortfarande bara en pinne efter förra säsongens poängskörd men man har ju svårt att se en lika sylvass avslutning denna säsong. Okval är målet.
Slutspel är kört, det var det innan den här matchen, men jag är ganska övertygad om att sirius lirar i Elitserien nästa år också. Tillberga och Vetlanda tar direktplatserna ur och även om vi hamnar på kvalplats så vinner vi ett kval mot de Allsvenska 2:orna alla gånger.
Fast helst vill jag ju såklart att vi snor en okvalplats och det tror jag faktiskt vi gör.
Fyra poäng mot Bajen och Kungälv - det är vad som krävs för att jag fortfarande ska tro på slutspel. Lätt? Nä.

Har också svårt för att oja mig alltför mycket över en torsk i Lidköping. Det som bekymrar är de tappade poängen mot Vetlanda, Kalix och GAIS. Det är skillnaden upp till strecket, inte torsken mot Villa borta. Sedan gillar jag i princip att serien är så sjukt jämn i år. inga drar ifrån, och inga är avhängda. Visst är det läskigt också, men det innebär att chansen uppåt hela tiden finns.

Vad gäller Spjuth var han en av de bättre mot Väners tycker jag. Begriper inte riktigt varför man ska ställa honom mot Maya i truppen. Spjuth behövs på mitten. Ta bort honom och det räcker i princip med att dubbla på Eskhult så är hela Sirius anfallsspel borta. Putte, Fall och Spjuth är nödvändiga i laget även om jag också vill se mer av dem. Eskhult glimtar till oftare och oftare, men han ligger bakom fler baklängesmål i år än tidigare också.
Ger inte upp slutspel vi kommer ta 12-15 poäng till i serien bara hoppas at andra resultat går våran väg.
tycker att folk missbrukar ordet kört. Det är ju inte kört förrän det är matematiskt omöjligt att gå till slutspel. (Det är exakt vad jag sa förra året också.)
Vilket lag skulle vi ”putta bort” från slutspelsplats? Till skillnad från förra säsongen har vi i år ett väsentligt bättre Kungälv och VSK. Villa ser lite sämre ut förvisso men de har tagit 4p mot oss. Broberg är väl som tidigare och både SAIK och Bajen har för bra lag för att missa slutspelet. Bollnäs och Edsbyn kommer vi inte i närheten av. Nej, ser man realistiskt på saken så är slutspelet i praktiken kört. Om vi går till slutspel lägger jag 2000:- i en pott som alla de västringar som är på Alex den aktuella dagen kan använda för att dricka öl. Ölutskänkningen kommer att ske samma dag som första slutspelsmatchen.
Fan, Nyllet, nu börjar man ju hoppas igen... ;)
logisk analys Nyllet och jag delar den helt. De andra är helt enkelt för bra för Sirius i år. Men borde man inte försöka ändra lite ändå i laget när det bevisligen inte fungerar och flera "underpresterar". Tycker ex. vis Viktor borde spelat till sig en startplats. Ska man göra rokad Putte/Werner, så måste ju någon annan hamna på bänken eftersom Werner är på bänken just nu. Närmast dit ligger då väl Sundin? Fortfarande så skulle jag dock se Broberg starta o få mera speltid då han ju nästan presterat i klass med Mickel i år och det tycker jag är rätt fantastiskt med hänsyn till att han i fjol varvade ner och dessutom inte haft så mycket speltid i år. Mäkta imponerad av Viktor! Maya borde dessutom få sitta med på bänken som avbytare som en joker som ändå producerar poäng. Tyvärr är det väl Eskhult som underpresterat mest men hans kurva är nog tyvärr på väg ner och man kan inte räkna med hans underverk som han vant alla fans med under åren och som sagt är han tyvärr orsak ibland till baklängesmål. Annars är han förstås en bländande spelare, helt unik när han är som bäst. Hade nog räknat med att han skulle få en nytändning till i år iom med Relitahallen. I år finns väl heller ingen räddning som tidigare år när man ex. vis fick in Rosa som ett stark vinnande fläkt. Tänk om man kunde få in en sån spelare igen med den positiva energin!!!
Vi kan väll putta ner bajen?
CarlApan, tänk vad underbart det skulle vara men det är väl blott en ljuv önskedröm. Fast för egen del skulle jag njuta än mer av att "putta ner" SAIK.
Sirius i mitt hjärta
Gais- Tillberga blev tydligen flyttad igen till den 3/2. Hopplöst med dessa haltande tabeller. Varför måste de spela bandy (eller försöka spela) i Göteborg när de inte klarar att fixa is....
Jag tippar att det är kört, med andra ord går vi till slutspel eftersom jag är en usel tippare
Jag har aldrig förstått varför folk alltid verkar sätta kaffet i halsen pga haltande tabeller? Om dom haltar pga legitima orsaker såsom dåligt väder är det väll bara att rycka på axlarna och invänta resultatet?
Mm. Hellre väderhaltande tabeller än halkar. Däremot har jag extremt svårt för planerad hälta i form av hopplösa spelprogram.
Jo, inställda matcher är svårt att rå på. (Däremot tycker jag götteborrrgarna kan ägna sig åt fiske istället för bandy). De minst sagt haltande omgångarna är betydligt mer skadligt för bandyintresset. Jag har fullt upp med att hålla koll på våra matcher, det andra får man läsa i tidningen om dagen efter.

Jag är gubbgrinig och tycker laget behöver ruskas om. Ingen spelare har någonsin dött av att stå över en match. De enda jag inte skulle flytta runt eller bänkat tillfälligt är Broberg, Mikkel, Kyller och Sälen.
håller helt med dig G, lite omruskning kanske kan få igång de sega benen och tempot? Trist att höra om det låga tempot från andra halvlek mot Villa. Vad beror det på att man ofta går ner sig i andra halvlek, både i resultat och tempo? Man borde väl rimligen vara bättre tränade i år med Relitahallen? Eller är det en fråga om lågt självförtroende?
Tänk om blåsvart ändrade sin taktik helt och hållet, vad förvånad motståndaren skulle bli. Ryssbandy kanske, vilket faktiskt är kul att se på.
något borde man ju iaf göra, jämför man med AIS så tar man ju iaf in nya spelare, vilket tyvärr inte är lika lätt i bandyn, finns väl ingen ledig lirare att värva ens tyvärr. Då måste man försöka få ut mera av befintlig trupp och då måste man nog ändra om lite alt. ändra spelidén, vilket jag tror aldrig kommer att ske. Återstår då att ändra lite i laget för att ruska om lite. Nu är det livsviktiga poäng i varje match som står på spel och då räcker det inte med lågt tempo.
Apropå förstärkningar. Jag säger som i fjol. Den där William Sjöberg i Tranås känns som en snubbe att hålla koll på. Såg honom en match i fjol där han gjorde fyra varav två hörnkanoner, och han var rätt överlägsen i en rätt dålig match. Gjorde 41 mål debutsäsongen i allsvenskan och har gjort 29 hittills i år, på 12 matcher. I ett mittenlag. Har kontrakt med Tranås enbart över denna säsong. 21 år.
Men kan han det blåsvarta spelet då?
Nä, det vet jag ju inte förstås, men säkert inte. Han verkar mest åka runt och göra mål. Lite Old School.

Nä, det vet jag ju inte förstås, men säkert inte. Han verkar mest åka runt och göra mål. Lite Old School.

Haha ser inte att han passar in :)
vore väl härligt att ha en kille som "mest åka runt och göra mål" ... är väl sånt som saknas just nu och varför inte en kille som dessutom smäller in lite hörnkanoner då och då :-)