← Sirius Bandy
Sirius - SAIK lördag 14/1 16.00
haze
· 2012-01-12 11:11
· 3610 visningar
Ska man snacka slutspel vore det fint med poäng. SAIK har 3 vinster och 5 förluster utanför sin galleria så helt omöjligt ska det inte vara.
Ser ut att bli ok väder och med bra spel mot Bajen i senast hemmamatchen samt Kungälvssegern i ryggen borde det väl kunna bli upp mot 2000 på läktarna?
Päpp!
En Edsbynreporter hade för övrigt en bra beskrivning av stämningen i Göranssons igår mellan SAIK och Byn: “Ungefär som i ett bibliotek när inte orkestern trummar...”
Om amn kollar målskillnaden ser man att Sirius bara släppt in 1 mål mer än SAIK (69 mot 68). Däremot har de gjort 37 fler än oss...
Kom igen nu blåsvart...nu överraskar vi igen! 5-3 inför 1678 uppsalabor utan orkestern från dagcentret.
Flaggor nån?...nä tänkte väll det.
#3 ·
Nyllet
· 2012-01-13 17:32
Jag gillar inte SAIK och då uttrycker jag mig milt. Det gäller inte deras supportrar eller Sandviken som samhälle utan föreningen SAIK. SAIK är ett ”fusklag” som ägnar sig åt ekonomisk doping och köper spelare för pengar som inte finns eller som egentligen skulle gått till planhyror, tolka det hur ni vill. SAIKs sportsliga girighet d.v.s. att till varje pris vara topplag i elitserien oavsett konsekvenser, är vedervärdig och de verkar leva efter mottot ”hellre konkurs än missat slutspel”. Allt för ofta har de förnedrat oss i deras eleganta med totalt själslösa hall och spätt på förödmjukelsen med att tala om för omvärlden hur dåliga och tråkiga vi är. Alltså ni förstår hur jag känner inför matchen men jag orkar inte, vill inte och kan inte tippa. Snälla Sirius, kämpa som det gällde livet, ge aldrig upp och låt SAIKarna känna hur ont det gör att möta oss, i varje ögonblick, i varje ögonblick, i varje ögonblick för Studan är vårt hem…..
#4 ·
johann
· 2012-01-13 18:03
nyllet: det är så man blir tårögd.
#5 ·
Sutra
· 2012-01-13 20:34
Snälla Sirius, kämpa som det gällde livet, ge aldrig upp och låt SAIKarna känna hur ont det gör att möta oss, i varje ögonblick, i varje ögonblick, i varje ögonblick för Studan är vårt hem…..
Churchill hade snott den där formuleringen varje dag i veckan.
#6 ·
Tifo
· 2012-01-14 10:50
Ja det är bara att skriva under! Jävlar i helvete vad skönt det skulle vara med två poäng idag mot fusk-SAIK.
Japp!
efter denna poesi, något mer jordnära. är det någon som har koll på den aktuella snöhögsplaceringen på Studan? Senast mot Hammarby hade de plogat bort den som var vid södra änden av sjukhusläktaren. grejen är att om man ska dit med femåring så måste det finnas snöhög...
http://arbetarbladet.se/sport/bandy/saik/1.4286936-matchguiden-sirius-saik
finns stor risk att avgörande kan bli vem som vinner lotten och får vinden i ryggen i första halvlek. Verkar blåsta isbjörnar idag... Känns supertufft att tro på vinst idag men man kan väl bara drömma att man kan kopiera öppningsmatchen hemma från fjolårssäsongen och göra allt rätt...håller iaf tummarna hårt!
Har för övrigt två fribiljetter till Sirius-Tillberga på onsdag. Jag tar med dem till.matchen nu, så får någon som vill ha dem säga till.
#11 ·
RRR
· 2012-01-14 19:27
Ja vad ska man säga, man måste göra mål på chanserna och särskilt på straffar....
Lite väl enkelt första mål för SAIK, försvaret måste va på tårna
Ett par turmål fick de också, varför får aldrig Blåsvart det?
#12 ·
Nyllet
· 2012-01-14 23:07
För mycket respekt Sirius! Finns ingen anledning att ha respekt för ett gäng legoknektar. Tvärtom! Nya friska tag mot Tillberga.
känns svårt att vara sur eller besviken för en förlust mot SAIK som ju Sirius nästan aldrig slår, men snopet att man inte är på tårna mera och vakna vid SAIKS första mål samt sen låter det rinna iväg igen, kändes ju rätt kört hela andra halvleken även om hoppet kom en stund. Men då får man ju bara inte bränna två straffar hemma. Hur många straffar har Mickel bränt i år nu? Märkligt att han sen får slå den andra eller själv inte avstår den när han bevisligen inte känner sig i form som han säger till UNT. Tur iaf att Villa kom igen o drog iväg mot Tillberga. Nu är det bara okval att hoppas på. Blir lite konfunderad varför Sirius har så svårt att vinna hemma i år, bara två vinster är ju ett väldigt dåligt facit. Där ligger ena förklaringen till tabellplaceringen, den andra är väl att Mickel bara gör hälften av målen han gjorde ifjol. Tycker än en gång man ska spela Viktor Broberg mera för han producerar bäst i Sirius i år framåt. Kul iaf att Kalle fick göra mål! Werner är ju även rätt på halvan, känns stabilare där än med Putte, som väl dock inte är någon direkt bra forward? Kanske dags igen för Maya mot Tillberga, kanske Mickel mår bra av att vila en match? Sen förstår jag inte att ledningen inte kan få spelarna att tagga till lite mera hemma och ge tillbaka spelarna styrkan att spela på Studan, nu låter det ju mera som man är "rädd" att spela där.
#14 ·
Hurst
· 2012-01-14 23:32
Kändes otroligt oinspirerat idag, fick inte intrycket att spelarna gick för fullt. Tycker ändå det är rätt av Mickelsson att vilja slå båda straffarna. Som anfallare måste man vilja göra mål så ofta man får en möjlighet. Om han sen borde slå dem, med tanke på hur kall han såg ut idag, är en annan fråga.
#15 ·
Tifo
· 2012-01-15 00:16
Egentligen presterar vi bättre än vad jag hade befarat idag. Hade aldrig räknat med poäng idag. Fusk-SAIK är lite för bra helt enkelt. På så vis är jag också glad att Mickels straffmissar kommer idag. Hoppas, hoppas att detta kan få honom att knyta näven i fickan och tagga till ordentligt inför fortsättningen. Vi behöver honom!
#16 ·
Sakul
· 2012-01-15 08:32
Jävligt synd att Mickel ska behöva missa de där två straffarna. Inte så mycket för matchens skull, den hade vi torskat ändå, utan mer för honom själv. Även om han har gjort sina mål och glimrat till ibland, tack vare att han är en så bra bandyspelare i grunden, så har han inte kommit upp i nivå i år. Det där var väl inte hans första straffmiss i år heller? Hoppas han kan tagga till som fan nu bara! Precis som hela laget. Håller med om att det kändes lite oinspirerat igår, men sen var vi ju ändå inte så fruktansvärt långt ifrån att hämta upp ett 4-0 underläge. Ingen katastrofmatch direkt, SAIK borde för fan inte ens räknas. Fuskare.
Jag har en liten annan bild av matchen! Jag har svårt att minnas någon match mot SAIK där vi skapat så mycket klara målchanser och hörnor. Effektiviteten är den stora skillnaden. Dom gör ju ett par mål på sånt som knappt är en målchanser medan vi bränner frilägen och straffar. Tycker definitivt inte att vi spelmässigt var så mycket sämre än kolsäckarna. Så oinspirerat? Nja.. men jag håller med om att Mickel ser loj ut och inte är vän med bollen i vare sig bollmottagningar, passningsspel eller avslut. Hoppas att Mickel får dunka in en 4-5 bollar mot Tillis så självförtroendet återvänder!
#18 ·
Nyllet
· 2012-01-15 09:53
Jag vill återuppta det där jag nämnde i mitt senaste inlägg nämligen att Sirius visade SAIK för mycket respekt, framför allt i första halvlek. Okej, SAIK har ett av Sveriges bästa bandylag samt att Sirius har svårt mot SAIK blablabla..... Berglund sa efter bortamatchen mot SAIK och även nu i paus hur bra SAIK är och hur annorlunda de spelar än andra lag. Kan det vara så att en känsla av uppgivenhet smyger sig in i de blåsvarta krigarnas hjärnor? Ungefär så här: SAIK är för bra för oss, här gäller det att hålla nere siffrorna. Eller: Om vi spelar riktig tät försvarsbandy och tråkar ut dom kanske vi kan få ett och annat kontringsläge. Då kanske vi kan få oavgjort åtminstone. Alltså jag har fått känslan att vi redan från start har ett mentalt underläge gentemot SAIK och detta hämmar våra spelare t.ex. Mickelsson. Men så förbannat bra är inte SAIK. Herregud, Väners har tagit 3 av 4p mot SAIK! Nej, Sirius spelade alldeles för avvaktande (fegt?) i första halvlek, det skulle ha varit mer attackbandy för så bra försvar har inte SAIK.
Jag är också inne på att Sirius gjorde en rätt bra match. Första halvtimmen tycker jag Sirius skapade mer. Putte och Mickel hade kanonchanser. Ett par lägen missades enkla mottagningar till rena frilägen. SAIK skapade en kanonchans, inte mycket mer, tills x17 gick bort sig på Aarni. Efter hemska första 10 i andra spelar vi bra. Skapar lägen som borde varit mål. Framför allt tycker jag Limpan, Fall, Werner och Spjuth var bra. Hellboy gjorde ett kanonjobb på mitten - nån som såg Bella briljera liksom? skillnaden är att SAIK har spelare som strutar även när de inte skapar lägen, medans vi i princip måste ta oss till frilägen - där vi sätter typ hälften. Vi saknar tio mål från Mickel i år. Det är den stora skillnaden, även om kanske Sudden är den som jag tycker har underpresterat mest.
Men, men. Slutspelet är långt ifrån kört. Torsk mot Saik är enligt kalkylen. Vi har ändå rätt goda chanser att bara vara två poäng under strecket efter nästa omgång...
#20 ·
Nyllet
· 2012-01-15 10:38
Erlingmark skriver ....
Efter hemska första 10 i andra spelar vi bra. Skapar lägen som borde varit mål.
Kanske p.g.a. att det då bara fanns ett "rejält" spelalternativ att ta till nämligen att attackera mer. Hände inte ungefär samma sak i slutet av bortamatchen mot Villa? Alltså, Sirius har ju ett bra anfallsspel i sig och det vore kul att få se det spelet redan från start och inte bara då vi ligger hjälplöst efter i målprotokollet. Ursäkta att jag gnäller lite men det är så frusterande att torska mot äckel-SAIK.
men torsk mot SAIK ligger tyvärr i kalkylen och tror där att Nyllet har en poäng i det han skriver när till och med Berglund allt som oftast uttalar sig om hur bra SAIK är. Inte minst efter förra matchen i Sandviken. Klart det ligger och trycker hos spelarna också. Tyvärr verkar årets årgång i Sirius vara mentalt svaga i viktiga lägen. Det är endast i ett par lägen i år de varit bäst när det varit som viktigast i slutet, ex. vis Bajen borta i slutet.
Hävdar att det är det svaga hemmaspelet (jmf statistiken mot i fjol och framförallt förifjol) och Mickels svaga målskytte som gör att läget är så prekärt. Sen borde nog lagledningen tagit hjälp av någon i ett tidigt skede på säsongen att gjuta mod i dessa killar, psykisk träning saknas. Tycker också det är svagt av både Mickel och lagledningen att låta han ta straffar när han inte gjort ett rätt i matchen, det gynnar tyvärr ej laget. Är rätt säker på att Viktor Broberg satt båda dessa straffar och då hade det funnits en teoretisk chans iaf till poäng. Saik har tappat förr i år och som sagt Vänerborg har ju tagit tre poäng av dem! Annars gjorde man ju ingen direkt dålig match utan de är tyvärr som alltid i år dessa svackor i matcherna när man släpper in 4 mål på 18 minuter ex vis som gör skillnaden och när man då inte sätter varken straffar eller frilägen så blir poängskörden NOLL.
Kan Sirius väldigt svaga hemmaresultat i år ha att göra med Relitahallen? Låter långsökt, men att man tränar inne och inte på Studan gör att man inte är "hemma" på samma sätt som man varit innan med utomhusförhållandena. Tror en poäng ligger där tyvärr. Hallen har ju tyvärr varken gjort spelarna eller spelet bättre, tyvärr. Något man hoppades på inför säsongen i år.
#23 ·
Golli
· 2012-01-15 12:28
Jo jag tror också att Virre har bättre straffstatistik än Mickel och bör få chansen.
Sedan skulle det vara intressant att prova med Mickel längre ner i banan tillsammans med Eskhult och Spjuth. Med sin teknik, speed och spelförståelse skulle han bli mer delaktig i spelet, och därmed ge plats åt Virre och Maya på topp. Kanske låta Sudden vila en match? Värt att prova mot Tillberga där det i alla fall blir seger sju dagar i veckan.
#24 ·
Hurst
· 2012-01-15 12:38
Visst gjorde Sirius en helt ok match sett till motståndet, men det kändes som att det fanns så mkt mer att ge. Med lite mer taggning på planen hade det kunnat gå riktigt bra.
Ja vi gör en helt ok match, men jag är less på matcher som vi spelar ganska bra i men förlorar. Jag börjar hålla med i gnället om vårat tråkiga spel vi måste börja trycka på från start. Ser man på våran trupp så tycker jag att man ska gå till slutspel så är det bara. Släpp tyglarna lite och våga gå framåt vi har ett offensivt bra lag handlar bara om att våga lite mer!
#26 ·
Nyllet
· 2012-01-15 13:31
kniv-jonas skrev...
Ja vi gör en helt ok match, men jag är less på matcher som vi spelar ganska bra i men förlorar. Jag börjar hålla med i gnället om vårat tråkiga spel vi måste börja trycka på från start. Ser man på våran trupp så tycker jag att man ska gå till slutspel så är det bara. Släpp tyglarna lite och våga gå framåt vi har ett offensivt bra lag handlar bara om att våga lite mer!
Håller med till 100%!
tycker också Sudden kunde få vila lite, han är på tok för slö och har inte tillfört speciellt mycket i spelet i år, dock är han väl en av få som knoppat in ett par hörnor och sen som vanligt gjort ett viktigt mål i slutsekunderna, men spelet...nej förstår inte att man inte kör ännu mera med Virre för han har verkligen imponerat på mig i år! Sen borde en lirare som Maya få lite flera chanser när det gång på gång är så svårt att få in bollen från många andra, killen har ju ändå presterat när han fått spela. Se upp nu för Vänersborg och Gais, som väl har två matcher mindre spelade dessutom. Men man måste få igång Mickel, han är mycket nyckeln till Sirius resultat framåt och 16 mål från han är på tok för dåligt i år.