Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Bandy

Sirius - Televerket 20/1 19.00

Det kanske ska finnas en matchtråd också.

Tja på Sävstaås blir det ju alltid torsk. Jag tror vi gör en helt ok match men torskar med sissådär 6-3 kanske? Förhoppningsvis kan straffen senast göra så att Mickel hittar målet igen, självförtroendet verkar det ju inte vara nåt fel på iaf. Blir nog en bra publiksiffra, ca 2547 pers och en skön bandyinramning.

Jag är bitter som fan då det är den första match jag missar på åsen sen 07/08 men jag får helt enkelt skåpsupa bort mina sorger på jobbet.
Hoppas att siffrorna hålls nere så pass att man kan ha roligt på vägen hem. (det har jag iofs haft alla bortaresor någonsin utom VSK borta i år)
Ja, det är ju sjukt svårt att tro på något annat än torsk. Bollnäs är ju tyvärr nytorskade och säkert grymt revanschsugna. Fredagsmatch på Åsen är också när de brukar vara som bäst. och Åsen och Sirius...
Det enda jag kan komma på som talar för Sirius är att nån gång måste vi ju överraska positivt.
Eller för att tala Siriusspråk: Vara där vi vill vara, komma upp i den kapacitet vi vet finns i laget, etc.
precis, nu är det hög tid att ta någon oväntad poäng :-) varför inte ikväll? hoppas man är extra taggade efter vändningen mot Tillberga nu!
Bollnäs har ju faktiskt tre raka förluster och sjunker som en sten i tabellen...
Ja, det talar ju emot oss förstås, de lär inte torska fyra raka.

Det kanske ska finnas en matchtråd också.

Jag är bitter som fan då det är den första match jag missar på åsen sen 07/08 men jag får helt enkelt skåpsupa bort mina sorger på jobbet.

Men vafan, måste väl gå att slinka iväg lite tidigt på en fredag? Du är ju ändå tjänsteman nu...

Blåsvart ledning 3-1 i halvtid. Elektrisk stämning på bortaläktaren (ca 35 pers). Bollnäs vänder och vinner med 5-4.
Vi överraskade ju redan mot Kungälv så det skeppet har ju seglat iväg.

Hurst >> Har klientmöte men jag ska försöka hetsa dom.
intressant att Sirius verkar fortsätta laget med Sundin utanför plan. Hur tar han detta som varit med i laget många år nu? Iofs helt rätt tycker jag då man måste ge Maya chansen lite mera och han gjorde ju mål igen i onsdags.
Haha bra redigerat där CarlApan!

Känner att Mayborn snart kommer blomma ut till ett riktigt fysiskt målgörarmonster i stil med P.Nilsson. Kanske börjar det redan ikväll?
Vi har verkligen närmat oss seger på Sävstaås sett till senaste säsongerna. Har ju gått lite troll där, dags att bryta sviten på 29 år. Bollnäs sunkiga form kan man vrida och vända på, men jag tror det kan bli en ganska jämn tillställning i kväll. Slutar nog dock med ännu en halvhedersam förlust, typ 6-4 till VePe Norra.
Tyvärr blir det förlust på Sävstaås, allt annat är en superbonus. 6-1 till de onda inför 1945 pers. Men jag tror ni västringar som är där har kul ändå. Heja Uppsala och Sirius Hej!
Skulle vanligtvis ha sagt att vi har ungefär 0 % chans till poäng. Men idag fick jag lite bra känsla, så jag höjer till 7 % chans.
Varför så positiv? Är det inte 93% risk för noll poäng?
Bollnäs borta innebär inga risker, bara chanser.
Max skadad och därmed bara en avbytare i Sirius. Brukar man inte åka med en extra fjortonde man i händelse av sånt här?
Tror på en bra match av blåsvart, vilket innebär att vi inkasserar en retsam uddamålsförlust!

Max skadad och därmed bara en avbytare i Sirius. Brukar man inte åka med en extra fjortonde man i händelse av sånt här?

Nu är ju Max med men tänk att han blivit skadad, Jakob Edberg sitter ju tydligen hemma vid middagsbordet också. Hade blivit en avbytare. Konstigt resonerat av ledningen tycker jag.
Ja det låter ju smått idiotiskt. Gissning på att vi inte håller i 90 isf.
Tänk om matchen kunde vara slut nu. Men som vanlig ska man som Siriussupporter få upp lite hopp innan man dras ner i skiten. Men man är rätt van.
Räknar kallt med en kvittering snart så jag är inte spec nervös.
Ähh jag ljög jag är pissnervös.
Skitpiss!!!
Jag hatar allt!
Jobbigaste är ju att man faktiskt började hoppas...
Retard-Berglund väntar med time out till 83:e min och efter 3-1. Jag är så arg så jag hoppar.
Äh, det visste vi ju allihop, att vi skulle tappa det där. Fick ju ha kul i 45 iaf.
det känns tyvärr som att sirusledningen kan ta på sig en del när man för det första inte har täckning på att ev en spelare kan bli skadad och kör med bara en avbytare mot ett lag som Bollnäs borta, helt sjukt! Sen att man inte tar timeout igen i tid. Förstår inte ibland vad Berglund/Söderman/Gabrielsson sysslar med... är less på hedersamma förluster...
Ähh jag har inte sett matchen så jag vet ju inte men det är märkligt att vi så ofta leder i halvtid på åsen. Leker bollnäs med oss?
jo men jag förstår inte att man inte använder någon av juniorerna som avbytare även på bortaplan? Eller dum fråga...gäller denna möjlighet bara på hemmaplan? Allt som oftast känns det som att man är kort på avbytare borta. Sen skulle jag väldigt gärna vilja se någon/några av dessa lovande junisar få spela också. Jag tror de kan tillföra något. Synd att Berglund jr bytte sport men det finns ju Edberg, Engstrand, Wängelin... Snart drar de vill till SAIK, Bajen eller nån annan klubb... Känns ju som Sirius har ett rätt åldersstiget lag och nångång måse man ju börja slussa in unga lirare från egna led också.
Jakob Edberg fanns med i laguppställningen enligt Elitrapport.
Vi räcker helt enkelt inte till denna säsong men ingen skam att torska borta not Giffarna. Tror Giffarna är ett finallag även denna säsong. Se till att fixa okvalplatsen nu Sirius så tar vi nya tag till nästa säsong.
tyvärr känns det som att Sirius har ett väldigt svårt program kvar med Vetlanda h, Edsbyn b, Kalix h, Broberg b, VSK h och Gais b. Det känns som att nog iaf måste ta sex-åtta poäng på dessa matcher för okval. Tror tyvärr inte man slår Edsbyn borta, ej heller VSK h och Broberg borta brukar vara noll poäng, återstår att måste slå Vetlanda, Kalix och Gais då. Frågan är om 22p räcker för okval? Gais har en poäng mera och två matcher mindre spelade. Ser samtidigt att även Vänersborg har ett svårt program kvar: Broberg h (avgörande för slutspelet?) VSK b, Edsbyn h, Kalix b, Gais h och Bajen b. Omöjligt sia om hur många poäng de tar som tagit redan 3 av SAIK, men kanske 4-6 p? Gais då, först fyra (4) hemmamatcher på raken... Bollnäs, VSK, Tillberga, Villa, Hammarby b, SAIK h, Vänersborg b och Sirius h, alltså 6 hemmamatcher kvar av 8. Tror man tar cirka 8p på dessa och troligen att det blir krig om okval mellan Sirius och Vänersborg o Gais får sitt på det torra tack vare alla hemmamatcherna. Sirius hade nog tyvärr varit tvungna ta poäng ikväll. Slutspel har jag förträngt nu, de andra är helt enkelt bättre och stabilare än Sirius, bara att acceptera. Känns trist att Sirius har så svårt att få till BÅDE defensiv o offensiv i samma match. Man har på tok för många svackor i matcherna när det fått rinna iväg. Stort minus för dålig målskillnad nu också. Tror nog risken för kval är rätt uppenbar för Sirius om inget radikalt inträffar.
Bra att vi har Brobban kvar, viktigt 4-p match.
Vet inte om Sirius har ett svårare program än de andra lagen. Aldrig tidigare har väl elitserien varit så jämn? Däremot har jag en känsla att Tillis är i fritt fall men skenet kan bedra. Troligtvis kommer det stå mellan Vetlanda och Kalix om vem som ska följa Tillis till allsvenskan. GAIS tror jag kommer på 9:e plats och sedan blir det en strid mellan Sirius och Väners om den 10:e platsen. Skulle Sirius hamna på kvalplats kan vi "glädjas åt" ytterligare två stycken jag-tror-jag-hamnar-på-psyketmatcher.
Ännu behöver vi väl inte ge upp slutspelsförhoppningarna helt!??
Även om vi (som vanligt) torskade mot Bollnäs i går så tycker jag situationen ljusnade en smula pga att VBG och Broberg nollade. GAIS däremot börjar kännas ruskigt mycket bättre än vad jag har trott.
Nu har GAIS tre raka hemmamatcher (Bollnäs, VSK, Tillis) och tar de mer än 2 poäng där kan det bli knepigt att hinna ikapp. I nästa omgång möts VBG och Broberg. Hoppas nog ändå på en VBG seger så att det tightar till sig ännu mer? Personligen tar jag hellre en ökad risk för kval (som vi faktiskt borde klara av) om det samtidigt innebär att chansen till slutspel också ökar. (Vet inte om det där sista blev helt glasklart?)
Skönt att det finns optimister som du Big Spender och jag håller med dig om att nu kan Sirius chansa lite mer. Shocka motståndarna med ett offensivt spel. Alla lag lägger upp taktiken efter att Sirius kommer att spela med en tät defensiv. Överraska! Bättre lyss till den sträng som brast än aldrig spänna en båge.
Åh, vi är så dåliga på att försvara ledningar. Vi blir så sjukt straffade i slutskeden av matcher. Vi leder ju för fan i 2/3-delar i den här matchen. Och man minns ju 4-1-ledningen där förra säsongen. Nej, Sävstaås är fan värre än Enavallen (inte vunnit där på 19 år, om jag inte minns fel) rent sportsligt. Synd, för vi hade behövt norpa en poäng här eller där.

Det ska verkligen till en scenförändring och nästintill full pott om det ska bli något slutspel. Själv blir jag orolig för ifall det skulle bli slutspelat i Elitserien. Ser gärna att vi klarar oss kvar utan kval. Vågar inte säga okval för det kan ju i värsta fall innebära nedflyttning. Fast nä, så långt ska det inte behöva gå. Många som verkar skoja bort kvalet, men ett kval är alltid ett kval och Ljusdal, Örebro eller Falun tror jag inte är så sunkiga. Däremot verkar Gripen ett snäpp sämre. Någon som har koll på vilket lag det högst placerade kvallaget får möta, söder- eller norrlaget? Förbestämt?
GAIS har vad jag förstår FYRA hemmamatcher på raken nu, totalt sex hemmamatcher av kvarvarande åtta för dem. Det känns ju att de kommer att ta hyggligt många poäng då de till och med nästan vinner borta mot Edsbyn.

Vänersborg verkar också tyvärr fn ha bättre form än Sirius. Fortfarande tar Sirius inga poäng mot topplagen och nästan inga "oväntade" poäng (ok kungälv borta då) medan både Vänersborg och Gais tar dessa poäng titt som tätt, och även Brobergs vändningar, verkar vara väldigt starka och seeega på slutet, hämtade upp en "förlorad" match mot VSK borta till oavgjort, sen oavgjort även mot Bajen borta och igår snyggade man iaf till 0-6 till 3-6 på slutet mot Villa hemma.

Gais har förresten tagit sju av åtta poäng senaste fyra matcherna...3p borta mot Broberg o Edsbyn är imponerande av en nykomling!

Ser ut som att Gais har bästa form just nu medan Broberg o Sirius har sämsta (poäng) form just nu.

Om det blir kval, vad gäller då?
Jag tror tyvärr det är att hoppas i onödan om man tror att sirius ska ta tillfället i akt och spela lite offensivt. Det är ju inte riktigt så det blåsvarta spelet ser ut.
Sirius defensiva spel får fortsatt kritik i diverse kommentarsfält, men visst fan är den till viss del befogad. Dock finns det ju fler lag som tråkar. Det blå-svarta spelet var läckert - då det klickade. Nu mest osexigt.
Joint: Kvalet är geografiskt tror jag. Mao får vi möta Gripen om Sirius och Kalix kvalar, men Ljusdal/Falun/Örebro om Sirius och Vetlanda kvalar.
Brukarn: Okej. Det är bra, så slipper det bli en ekonomisk förlust som senast vi fick kvala (kvalserie) och fick åka till bland annat Happis och Kalix.
Gillar heller inte den lättsinniga inställningen till kval. Visst, jag tror också att vi överlever ett sådant, men det är definitivt inte bara att ställa in skridskorna. Jag har slutat spekulera om slutspel, min känsla är att vi hittills under säsongen inte visat upp några kvaliteter för ett sådant. Vi har helt enkelt en för låg högstanivå i år. Jag håller tummarna för nytt kontrakt, helst igenom okval, och klarar vi det blir det spännande att se vad Berglund kan göra till nästa säsong för att blåsa nytt liv i laget.
Tyvärr tror jag inte att berglund kan ändra så mkt. Jag vill inte klaga på mannen som frälst oss med tre raka slutspel men innovation verkar kanske inte vara hans starka sida.
Precis. I nuläget skulle vi alltså få möta Falu BS. Vi har faktiskt en lägstanivå som snudd på är i klass med dem skulle jag tro. Det kan ju låsa sig. Speciellt om vi tänker fortsätta att spela defensivt, för i ett eventuellt kval är det vi som behöver föra spelet och då kommer vi stå där som frågetecken, känns det som. Som mot Villa. Vi måste slipa på spelet fram till dess. Våga. Och idrottspsykologiskt har vi inte visat allt för stor styrka i år. Nervigt. Riktig Villa-mentalitet att Villa kvala för att tjäna pengar. Dumt att Villa det när man inte vet vad man får för bandy levererad.

Berglund förtjänar all respekt för det han har gjort, men är inte helig i mina ögon. Kritik är befogat i dagsläget. En annan som var med om scenförändringen i Sirius, som man inte får glömma bort, är Eskhult. Han kan också bättre, men det är det många som kan. Mickel inte minst. Laget borde blivit bättre, inte sämre. För inte har man väl överpresterat så otroligt tre år på rad? Vi är bra helt enkelt. Dock inte den här säsongen. Berglund har ett femårskontrakt och lär ju fullfölja det kontraktet. Han har säkert några ess i rockärmen att ta fram och lär, om jag tolkat hans personlighet rätt, ligga sömnlös då och då över det här. För han har ju verkligen inte fått någon rätsida på spelet. Men framför allt, vill han att det ska se ut så här? Publiken minskar i samma fart som Putte Johanssons skridskor. Det har nog inte bara med motgångar att göra. Visst, Uppsala är en medgångsstad men den destruktiva bandyn som ofta visats upp den här säsongen har inte varit värd 150 kr/match. Aja, vi är i alla fall ett år närmare 2027! Det är då det händer!
Jag hatar alla i bollnäs. jävla skitby som finns utan anledning ggggggggggaaaaaaaaahhhhhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!

Så är min analys
Mja vi tappar ju inte som sverige gör mot polen just nu iaf...alltid nått.
Nähä, ingen vinst på Sävstaås denna gången heller. Våldigt stark defensiv under stor del av matchen med finfint styrspel men offensivt för fantasilöst. Positivt att vi har mycket bollinnehav men det känns som vi är för giriga i att få till det optimala uppspelet och väljer att börja om. Nog är vi lite sönderlästa med detta spel framför allt när det är för dålig fart på passningsspelet. Bollnäs gick ju inte bort sig många gånger. Tycker det var ett utmärkt läge att klippa Bollnäs igår som matchen utvecklade sig men ett mål framåt är för magert.

Underbar bussresa med Västra som vanligt.