Känns skönt att äntligen starta en ny matchtråd. Poäng skulle kännas som en gåva.
Edsbyn-Sirius, ons 8:e feb
Ja det känns ju smått omöjligt att vinna uppe i kyrkan och jag har inga sånna förhoppningar heller.
Plattmatch och 7-2 till byn inför 1345 frireligiösa skoterraggare.
Plattmatch och 7-2 till byn inför 1345 frireligiösa skoterraggare.
Just nu är jag på domedagsprofethumör. Garanterat stryk blir det så det är bara att hoppas att vi kan hålla nere siffrorna. Naturligtvis vinner Broberg över Tillis men kan GAIS hota Villa? Svårtippad match men på onsdag håller jag på Villa. VSK borde göra sin plikt mot Väners men västgötarna har en förmåga att vinna mot de bättre lagen i serien och naturligtvis kommer de göra det för "anything that can go wrong will go wrong". Så sammanfattningsvis vinner Väners, GAIS och Broberg och vi hamnar på kvalplats. Suck!
Eh, Nyllet, vi ligger redan på kvalplats...
Vi är ju redan på kvalplats. Även om det bara skiljer 2 pinnar till GAIS och Broberg känns det att det blir svårt att komma ikapp dem. Intresserar mig mest för Väners. Tror att det blir nollpoängare för oss båda på onsdag, VSK är ändå riktigt bra hemma i Gurkburken, kanske kan vi sega oss upp över kvalstrecket på målskillnad om vi håller siffrorna nere.
Ägna fikarasten åt lite studier i Blåsvarts poängskörd efter VM-uppehållen sedan elitserien kom till:
07/08 4-0-1 = 8p
08/09 6-2-1 =14p
09/10 2-3-2 = 8p
10/11 6-0-1 =12p
Ett rätt vasst facit men då har vi ju ibland mött lag som inte haft speciellt mycket att spela för. Denna galet jämna säsong lär vi bara möta lag i starkt poängbehov. Överraska oss gärna med en grym slutspurt typ i fjol men det känns ju som det fattas en del i spelet denna säsong.
Verkar vara lite internt missnöje i Byn men kanske har de rensat luften under VM-uppehållet. 5-4 till Blåsvart blir mitt hopplöst omdömeslösa tips.
07/08 4-0-1 = 8p
08/09 6-2-1 =14p
09/10 2-3-2 = 8p
10/11 6-0-1 =12p
Ett rätt vasst facit men då har vi ju ibland mött lag som inte haft speciellt mycket att spela för. Denna galet jämna säsong lär vi bara möta lag i starkt poängbehov. Överraska oss gärna med en grym slutspurt typ i fjol men det känns ju som det fattas en del i spelet denna säsong.
Verkar vara lite internt missnöje i Byn men kanske har de rensat luften under VM-uppehållet. 5-4 till Blåsvart blir mitt hopplöst omdömeslösa tips.
Tokelitoktorsk är väl rätt troligt. Men man blir ju inte aslack om de vinner.
dissteffe skrev ....
Usch då. Sådana obehagligheter brukar jag försöka ignorera
Usch då. Sådana obehagligheter brukar jag försöka ignorera
Minns inte riktigt hur programmen sett ut tidigare år men ser man till årets program som väntar på slutet så känns det ju nästan omöjligt att tro att blåsvart klarar typ 8 av 10 poäng på sista fem. Edsbyn o Broberg borta är normalt nollpoängare båda, Kalix och VSK hemma är nog max 2p och Gais borta kan gå hursomhelst. Tror tyvärr inte Sirius orkar med mer än 4-5p av dessa matcher och då blir det nog tyvärr kval är jag rädd för. Slutspelet har jag slutat drömma om för längesen, de är helt enkelt inte i den form i år att spela slutspelsbandy. Hoppas dock innerligt att jag har fel där och att de överraskar. Men tänk också på att ex. vis i fjol så gjorde Mickel mål på nästan allt. Nu missar han till och med oftast straffarna. Där tappar Sirius rätt många poäng tyvärr. Men låt oss överraskas positivt tack! Tror förstås på torsk mot byn, 2-6.
Några tappra som ska åka upp?
Fan jag kommer inte loss
Ring Poolia...
Jag tror ju att dom lagen som har återvändande VM-spelare har fördel i första omgången. Det blir torsk för Sirius med andra ord.
Fan va jag känner mig pessimistisk, allt kommer skita sig!
Fan va jag känner mig pessimistisk, allt kommer skita sig!
varför skulle de ha fördel? Tror ex. vis Mickel är rätt slut nu av många matcher på kort tid, inga träningar nästan, hög höjd och lång resa dit och hem, sen nybliven världsmästare. Förra året hade Sirius säkert fördel som inte hade en spelare med och kunnat träna tillsammans. Tänk Bollnäs med alla sina spelare i VM, säkert ett rätt slitet lag. Hade hellre nu mött Bollnäs borta än Byn.
Tror på seger med 6-2 en känsla bara sådär.
Tror att det kan bli ganska jämnt. 6-4-förlust känns det som. Kämpa på, svart & blå!
Hittat live-stream till matchen: http://www.ustream.tv/channel/edsbyns-if !!!
Wow, fan vad fräscht det hade varit med stream! Nu är jag extra sur över att det är något vajsing med min uppkoppling som gör att jag inte kan streama.
Sen kostar det, men bara drygt 50 pix. Det är det värt. Sett streaming där förut som faktiskt hållit en rätt bra nivå.
Härligt Kalle! Såg ut som bra tryck i det skottet.
bara min stream som hackar ?
Måste bero på ditt internet eller din dator. Här är det superbra, faktiskt. I klass med vanliga teven.
Teebird: Allt jag streamar hackar så där fast jag har bra uppkoppling och dator. Vad jag förstått så kan det ha med brandväggen att göra, men jag har inte pallat att göra något åt saken än.
"13.48 Eskhult tappar boll och Edsbyn får en halvchans. "
"43.18 Werner söker Johansson med långpass men det går inte hem, men nära var det. "
Två kapitel ur romanen om mitt liv.
"43.18 Werner söker Johansson med långpass men det går inte hem, men nära var det. "
Två kapitel ur romanen om mitt liv.
Stäng av processer, uppdatera flashspelaren och saken borde vara biff.
Fan, synd på den bra skjutna Siriushörnan som räddades eller tog i ribban. I övrigt har ju Byn legat på mest, men efter 2-2 (som kom ologiskt) så höjde sig ju Sirius lite. Vad hände då? Jo, ett bolltapp vid mittplan som ställde oss helt. Aja, känns inte helt hopplöst inför andra. Vi är ju rent resultatmässigt med i alla fall. Dessvärre spelar ju både Broberg och Gais bra, får hoppas att de sunkar till det lie i andra i kombination med att vi höjer oss.
Fan, synd på den bra skjutna Siriushörnan som räddades eller tog i ribban. I övrigt har ju Byn legat på mest, men efter 2-2 (som kom ologiskt) så höjde sig ju Sirius lite. Vad hände då? Jo, ett bolltapp vid mittplan som ställde oss helt. Aja, känns inte helt hopplöst inför andra. Vi är ju rent resultatmässigt med i alla fall. Dessvärre spelar ju både Broberg och Gais bra, får hoppas att de sunkar till det lie i andra i kombination med att vi höjer oss.
Datorn och uppkopplingen ska absolut hålla. Flash är senaste. Testar chorme nu till andra se och det hjälper, verkar dock vara en del som har samma problem som jag i ustream chatten. Men för dom kan det ju vara uppkopplingsproblem ;) Har sett på sämre streams än den här. Kvaliteten är bra dock.
Förvånansvärt hur tyst det är i Bandykyrkan förresten. Det är ju nästan som i en riktig kyrka. Klacken, som ser ut att ha minskat, har också förpassat till ett hörn. Tråkigt för sporten.
Uhh kom just hem! Finns det stream? Det hade jag ingen jävla aning om. Helvetes bananer! 3-2 alldeles för spännande!
äsch fanns ju chanser att göra mål på
FAN!!!
gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah, kuksäsong
men vilket flyt ändå att VSK gör 6-5 på övertid mot Väners, alltid nåt
Nu är det fyra poäng upp igen. Det var ju fan inte såhär det skulle bli.
En rätt bra insats. Träligt med onödigt bolltapp vid 3-2 målet och Mickel tappade även bollen i bra lägen. Inte Sirius säsong detta. Låt Kalix få sota för dagens förlust.
Ingen katastrof nu när Väners och GAIS torskade. Slippa kvalplats är det som gäller. Men asså, någon gång denna säsong kunde man väl få bli positivt överraskad. Nä, tydligen inte.
En gång denna säsong har jag blivit positivt överraskad. Mot Kungälv. Men det är klart, två gånger denna säsong kunde man kunde man väl få bli positivt överraskad...
Brukarn, du kommer alltid med så kloka rättelser. Mitt i misären glömde jag ju bort bortamatchen mot Kungälv. Förlåt Sirius!
känns ju ändå som ett litet steg framåt, en riktigt bra bortamatch mot ett erkänt starkt hemmalag, det är ju inte såna här matcher man ska vinna det är ju poängmissarna tidigare under säsongen som förstör den
jag blev positivt överraskad nu. Resultaten gick med oss och vi gjorde en jämn match där vi inte brukar ta poäng.
Summering, läget är oförändrat. Vi är med i kampen uppåt, vi är hysteriskt vidrigt inblandade i kampen nedåt. (Ni som gärna ser att vi får kvala om vi missar slutspel, bara för att vi ska få fler matcher.... Ni är RIKTIGT JÄVLA DUMMA I HUVUDET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)
Summering, läget är oförändrat. Vi är med i kampen uppåt, vi är hysteriskt vidrigt inblandade i kampen nedåt. (Ni som gärna ser att vi får kvala om vi missar slutspel, bara för att vi ska få fler matcher.... Ni är RIKTIGT JÄVLA DUMMA I HUVUDET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)
Sirius lägstanivå är rätt låg i år och ett kval kan sluta hursomhelst, även om man förstås bör klara sig, men fan vet...Hur fungerar kvalet? Nån som kan reda ut begreppen, vem får möta vem som läget är nu?
Jag tycker att vi gjorde en helt okej match. Fanns gott om kvitteringschanser i slutet. Edsbyn klart bättre i första halvlek, jämnt i andra. Sjukt surt, men tur att Väners föll ihop i slutet och Gais detsamma.
Geografiskt kval i bäst av 2 matcher. Skulle vi hamna på kvalplats vill vi ha Kalix med oss, och därmed få möta Gripen eller Lidköping. Kvalar vi och får Vetlanda med oss så blir det mot Örebro eller Ljusdal. Skulle det mot förmodan bli Tillis, så vet det fan var vi hamnar.
Tillis är väl fullständigt avsågade nu?
Hoppas på att Kalix tar sig till kvalet, det blir väl mot Örebro
Hoppas på att Kalix tar sig till kvalet, det blir väl mot Örebro
Ljusdal har ÖSK hemma i sista matchen, så vi vet inte förrän då.
Tror LBK är det bättre laget. Tror vi får det lättare mot ÖSK. Bara en känsla. Men snälla Sirius, undvik kval så slipper vi bry oss!
Men fan. Ljusdal är INTE bra hemåt alltså.
Tar sig Kalix till kvalet får vi möta Gripen. Det känns överkomligt.
Lite statistik. Ljusdal har vunnit mot UNIK med 10-2 och 14-4. ÖSK har slagit UNIK med 13-3 och 4-3. Därav känslan att ÖSK kanske är lite sämre men visst, underlaget för min analys kunde ju varit lite bättre (hehe). Nåväl, LBK har 34 p + 88 och ÖSK 36 p + 61 med en match mer spelad. Sirius mötte Ljusdal i Champions Cup och vann med 8-6. Siffrorna ljuger lite kanske då Sirius hade ledning med 4-0 efter 30 min och 5-1 efter 38 min. Underskattning kanske gjorde sitt men med tanke på hur säsongen hittills sett ut för vårt kära Sirius så kan man inte, eller ska inte, känna sig säker. Varför skriver jag nu allt detta innan serierna är slutspelade? Jo, genom att redan nu börja prata om kval så kanske vi liksom .......... inte behöver kvala, kanske?
Också lite bekymmersamt att Unik har stor risk att trilla ur. De som började så bra. Lill-Hyddas verkar inte spela till sig någon A-lagsplats än direkt, och Jacobsson är lite av ett mysterium den här säsongen. Synd på en spelare som såg så bra ut i comebacken förra året.
LBK har släppt in överlägset minst mål ändock. Lite svårt att bedöma försvarsspel i bandy också i matcher där laget vinner tvåsiffrigt? Tycker ofta deras försvar blir lite loja, det är ju ofta det slutar typ just 10-2 och 14-4 för att försvaren slår av lite på takten. Maskinen Motala är väl undantaget. Jag är övertygad om att deras försvar skulle vara tätare och mer koncentrerat i ett eventuellt kval.
Spontant vill jag helst ha motstånd från söder. Både ÖSK och LBK känns obehagliga. Två klassiska bandylag, varav ena spelar inomhus (vi är inte så bra inne) och den andra hemmabanan verkligen andas bandykultur. Huvva!
LBK har släppt in överlägset minst mål ändock. Lite svårt att bedöma försvarsspel i bandy också i matcher där laget vinner tvåsiffrigt? Tycker ofta deras försvar blir lite loja, det är ju ofta det slutar typ just 10-2 och 14-4 för att försvaren slår av lite på takten. Maskinen Motala är väl undantaget. Jag är övertygad om att deras försvar skulle vara tätare och mer koncentrerat i ett eventuellt kval.
Spontant vill jag helst ha motstånd från söder. Både ÖSK och LBK känns obehagliga. Två klassiska bandylag, varav ena spelar inomhus (vi är inte så bra inne) och den andra hemmabanan verkligen andas bandykultur. Huvva!
Bra resonerat Nyllet, tänker likadant. Är helt inställd på ett kvalfullt kval.
Håller med om den allmänna kvalrankingen. Söderkval skulle kännas bättre, vore guld att möta LAIK, de vill väl inte ens upp kan jag tänka mig. Ljusdal känns allra läskigast, men jag tippar att det blir ÖSK vi får ta oss an. Man tycker ju att vi borde kunna slå ett lag där spelmotorn är 37-årige lack-och-läder-Broberg, men som sagt, inget är ju säkert i år.
Håller med om den allmänna kvalrankingen. Söderkval skulle kännas bättre, vore guld att möta LAIK, de vill väl inte ens upp kan jag tänka mig. Ljusdal känns allra läskigast, men jag tippar att det blir ÖSK vi får ta oss an. Man tycker ju att vi borde kunna slå ett lag där spelmotorn är 37-årige lack-och-läder-Broberg, men som sagt, inget är ju säkert i år.
Värt ett försök Nyllet. Låt oss babbla på om kval så kanske vi slipper det.
Siriusbekantingen Andreas Broberg har styrt mycket av ÖSK:s spel under hösten men blev skadad och missar resten av säsongen. Sen dess har man haft rejält tufft i flera matcher medan Ljusdal vunnit enklare. Ljusdal-ÖSK möts ju i sista omgången och då blir det extra nervigt i och med att elitserien halvstängs från och med nästa säsong.
Lagen var jämna med Kalix i fjol och med tanke på att vi torskat inbördes mot Kalix denna säsong så känner i alla fall inte jag mig speciellt lugn inför ett eventuellt kval.
Siriusbekantingen Andreas Broberg har styrt mycket av ÖSK:s spel under hösten men blev skadad och missar resten av säsongen. Sen dess har man haft rejält tufft i flera matcher medan Ljusdal vunnit enklare. Ljusdal-ÖSK möts ju i sista omgången och då blir det extra nervigt i och med att elitserien halvstängs från och med nästa säsong.
Lagen var jämna med Kalix i fjol och med tanke på att vi torskat inbördes mot Kalix denna säsong så känner i alla fall inte jag mig speciellt lugn inför ett eventuellt kval.
Håller helt med om kvalrankingen. Helst Lidköping, som naturligtvis är rätt osugna på att gå upp. Sedan Gripen, som faktiskt har förlorat mot riktiga brögäng i år och som verkar sjukt ojämna. Av norrlagen föredrar jag också att möta Örebro. Tror iofs att de har ett försvar som kan snäppa upp sig vid behov, en del rutinerade snubbar och så. Men de har som sagt hackat utan Broberg, och lever på att Buskqvistarna kan kruta känns det som. Ljusdal är väl bäst av lagen i allsvenskan tillsammans med Motala. Rätt ungt och lovande lag med rutinerade Oscar Jonsson som stadga på mitten tillsammans med norrmannen Stavis. Och Tobias Björklund på topp som gör sjuukt mycket mål. Men jag tror att Ljusdals problem är deras passningsbaserade bandy. Kan de ställa om och köra underdog-bandy i ett kval?
tror att ljusdal inte behöver oroa sig för kval...