Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Sirius-Peking

Vad tror ni om matchen?

Man börjar bli kaxig och tro att Sirius kan ha en bra chans.
Bara vi vågar spela vårat egna spel, Norrköping verkar ju vara bra på att föra spelet.
Jag hoppas att snålpubliken hittar tillbaka till Studenternas på onsdag och stödjer vårt lag!
På Studan har vi ju vunnit med två mål varenda match i år, så varför inte fortsätta den sviten? 2-0 till Sirius! ;-)
Åh nej, minns Sylvia! Det blir torsk.
Det kan nog bli smisk, ja.
Hmm.
Men jag tippar ändå oavgjort. 2-2!
Nejnej!
3-1 ev. 3-2 ...
1-1 jALLOW SKORAR
Haha jag tror fan jag drömmer. Vem fan hade innan serien startade trott att matchen mot Norrköping skulle tituleras Seriefinal???
Visst blir det svårt men jag tror inte nåt lag kommer att ta enkla poäng på studan i år. 2-1 till Blåsvart.
dubbelpost
Jag håller med. Vi är oerhört svårslagna hemma. Hela Studenternas andas självförtoende och styrka nu för tiden. Jag är positiv.
Vilken match det kommer att bli. Kommer att njuta i stora drag oavsett. Älska svart och blått!
Om det blir en publiksiffra på 6000 igen så hoppas jag att Lasse Svennson et al bjudit in ansvariga kommunpolitiker till matchen och visar att kommuninnevånarna/skattebetalarna eller vad vi nu kallas får stå och hänga längs ett staket vid löparbanorna pga Studans dåliga kapacitet. Lika bra att redan nu dra igång Operation Nya Studan.
Seriefinal.... suger lite på ordet.....det smakar bra.
kommunalpolitikerna har bra koll på sirius och studan. redan nu utreder dom vad som skulle behöva göras om sirius (och det här är inget som jag säger) skulle gå upp till AS.
Haha, jag tror nästan alla här är lite väl optimistiska... Det blir 1-0 till Peking, möjligtvis oavgjort. Hoppas jag har fel!
Ähh ingen gillar pessimister, kom igen. Vi vinner detta. 2-1 tror jag också. Yey.
Borde det inte vara läge för att ha nåt bord uppställt på Norrköpingsmatchen där man värvar medlemmar till VSS? Sälja medlemskort + ha en hink för frivilliga bidrag? Jag är förvisso en nykomling här men kan lugnt tänka mig att stå där från typ 17.30-18.55. Har grym vana av att sälja tröjor och plattor på konserter... Om ni vill ge mig förtroendet så hör av er! Medlemsansvarig har mitt nr, eller jag skickade ett mail med personuppgifter när jag betalade medlemsavgiften så han borde ha det. Nåt kort har jag iofs inte fått.
Låter som en lysande idé! Själv har jag, lat som jag är, inte tagit tag i saken och blivit medlem än, men lovar att göra det på onsdag om ni ordnar ett "bord".

PS. köper nog en tröja då dessutom DS.
Tror det blir enkelt på onsdag kanske 4-1 eller 5-0 inte säker vilket jag ska välja.
hahahaha kniv-jonas din modesta jävel!
dubbelpost igen.. vad är det med mig?
Vore bra om man kopierade ett A4 med "kvällens sånger" och delade ut nedanför läktaren till anländande klack- och klackliknande publik från 18.30 på onsdag.

Är man en sjungande klack, då blir det bara ännu bättre om texten sitter, även hos klackens "grannar".
själv kommer jag nog sätta en hundring på 7-0 till blåsvart och genom detta bli miljonär och för hand bygga ett nytt studan
Någon mer än jag som låter sig imponeras av N-pings målform för tillfället? 17 mål på 4 matcher. Nära att slå vad om att jag ska utföra någon form av jobbig prestation om Sirius håller nollan på onsdag. Å andra sidan är jag redan ganska imponerad av Sirius defensiv så jag kanske avstår...
Peking var tydligen ruggigt effektiva mot Bunkeflo, eller vad sägs om 6 mål på 7 avslut på mål...

Borde det inte vara läge för att ha nåt bord uppställt på Norrköpingsmatchen där man värvar medlemmar till VSS? Sälja medlemskort + ha en hink för frivilliga bidrag? Jag är förvisso en nykomling här men kan lugnt tänka mig att stå där från typ 17.30-18.55. Har grym vana av att sälja tröjor och plattor på konserter... Om ni vill ge mig förtroendet så hör av er! Medlemsansvarig har mitt nr, eller jag skickade ett mail med personuppgifter när jag betalade medlemsavgiften så han borde ha det. Nåt kort har jag iofs inte fått.

Jag postade ditt medlemskort i torsdags så du borde ha fått det, om du inte får det imorgon så är det något fel på posten.

Vi ska försöka att anordna ett bort på onsdag, det skulle vi gjort mot Landskrona men det kom annat imellan. Men faktum är att intresset brukar vara mycket svalt för vårat bord.
Det är guld, de kommer att vara självsäkrare än en genomsnittlig AIK-supporter innan Allsvenskan börjar. Kan höra hur det låter på bussen upp till Uppsala:
"Vilka var det vi skulle krossa i dag då?"
"Sirius! Hahaha, de har ju inte varit bra sen 60-talet. Och det var i bandy!"
"Kunde de inte bara ha mailat över tre poäng så slapp man åka dit?"
Tränaren: "Men grabbar, de är faktiskt obesegrade på den där Studentvallen eller vad den nu kallas."
"Jo, men de har ju inte mött oss än!"
osv, osv fram till avspark.
>>Lars
Pärla! Hör av er om ni vill ha hjälp med bordet.

Det är guld, de kommer att vara självsäkrare än en genomsnittlig AIK-supporter innan Allsvenskan börjar. Kan höra hur det låter på bussen upp till Uppsala:
Tränaren: "Men grabbar, de är faktiskt obesegrade på den där Studentvallen eller vad den nu kallas."

När jag åkte tunnelbana till Skyttis inför AIK-matchen i vintras så var det några (huliganerna som sköt raketer) som höll på sådär också, fast var betydligt okunnigare.
Råtta #1 "Vilka ska vi spela mot"
Råtta #2 "Sirius."
Råtta #1 "Haha, jä**a gärdsgårdsgäng, var komemr dom ifrån?"
Råtta #2 "Södertälje"
Råtta #3 "Är du dum eller, dom kommer ju från malmö!"
Råtta #4 "Nä? Uppsala ju."
Råtta #2 "Va?. Öh."

Sen började dom skjuta raketer inne i tunnelbanevagnen =/

[quote1182104224=dissteffe]

När jag åkte tunnelbana till Skyttis inför AIK-matchen i vintras så var det några (huliganerna som sköt raketer) som höll på sådär också, fast var betydligt okunnigare.
Råtta #1 "Vilka ska vi spela mot"
Råtta #2 "Sirius."
Råtta #1 "Haha, jä**a gärdsgårdsgäng, var komemr dom ifrån?"
Råtta #2 "Södertälje"
Råtta #3 "Är du dum eller, dom kommer ju från malmö!"
Råtta #4 "Nä? Uppsala ju."
Råtta #2 "Va?. Öh."

Sen började dom skjuta raketer inne i tunnelbanevagnen =/
[/quote1182108170]

Hade Sirius haft lika många "fans" som AIK, så hade även Sirius haft såna korkade killar i klacken..

Men, det är klart, alla i Siriusklacken måste väl ha läst 40 poäng på Universitetet för att få bli medlem eller?

Hylla det egna, istället för att gnälla o racka ner på andra... då mår du säkert bättre per automatik..

PeppeUA: Nu taggar vi ned lite och återgår till ämnet.
Japp! det gör vi!

Efter Pekings urladdning idag, så är man ju lite orolig på hur det ska gå på onsdag.... dom verkar ruggans starka just nu... tippar jag med hjärtat, så blir det 1-1 men med hjärnan, 1-3 :(

Hoppas Hoch har bönat o bett om förlåtelse för sin tidvisa lathet på plan o får spela från start o stänker in en tåfjutt från 20 meter, en helt otagbar vobblande boll!
Thomas Magnusson har ont i en axel: http://www.folkbladet.se/GEN_Utmatning.asp?ArticleID=1559537
All respekt för Norrköping, och jag tycker absolut de förtjänar en plats i allsvenskan nästa år. De är ju tveklöst bäst i serien, fast riktigt så bra som det ser ut i tabellen tror jag inte de är. Av det man sett och läst så har de haft en hel del flyt i sina matcher. Mot Öster var de knappast det bättre laget, Landskrona-matchen var jämn. Mot Sundsvall var det jämnt tills Peking fick en gratis straff, och mot Bunkeflo gick 6 av 7 avslut i mål.

Men jag tror på en kul match på onsdag! För det är faktiskt två lag som har allt att vinna. Norrköping ligger så pass bra till att de har råd att förlora mot serietvåan på bortaplan, och Sirius var det ju ingen som förväntade sig skulle ligga här uppe. Det borde betyda en öppen och publikfriande match!
Ang försäljning o liknande så får jag stämma in i vad Lars säger.

Intresset från allmänheten att köpa "prylar" har varit riktigt låg på sistone. Det beror bl a på att vi inte har särskilt mycket att sälja. Medlemskap löser man lättast via pg iom att vi redan passerat 100-gränsen så har vi inte så många medlemsspekulanter kvar "därute". Därför så antar jag att vi inte kommer att stå med försäljning vid Pekingmatchen heller.

Nya souvenirer utlovas dock framöver. Målsättningen är att man ska kunna ikläda sig nånting nytt och snyggt till ESK-matchen.
Det här låter absurt:
http://norrkoping.expressen.se/Nyheter/1.726123

a) Skulle Bunkeflo ha fans?
b) Skulle Bunkeflo ha fans som åker upp till Norrköping för att slåss samtidigt som Bunkeflo spelar match hemma i Malmö?
Ja, man undrar ju vad det är för "fans" som gör så =/. Utan att hylla huliganer så tycker jag nog dom flesta av dom ändå brukar ha ett stort intresse för fotbollen också. Men det här. Liksom, vadfan? Åka till Peking när egna laget spelar hemmamatch? Jag tror nog att expressen fått något om bakfoten, och att pekings firma slagits mot en stockholmsfirma.
Synd om det inte blir ett bord till matchen.. Jag tror att det finns fler som kan vara intresserade men som kanske inte söker sig till forumet för att ta reda på ett pg-nummer och sedan mejla över uppgifter för att sedan få sitt kort på posten. Skulle möjligheten finnas att betala cash på arenan och få kortet nästa match eller ev per post så skulle det åtminstone va en chans för folk utanför forumet att bli medlemmar. Jag skulle dessutom antagligen ta mej i kragen och bli medlem, så minst en medlem till tjänar ni iaf.. Värt ett försök?
Jo det må jag säge. Jag har i alla fall under mina 6 år i malmö hitintill inte stött på en enda människa som varit bunkeflosupporter. Men vad vet jag det kanske finns några än då. Men människor som vill slåss verkar ju det i och för sig finnas lite här och där så då kanske inte laget är så viktegt.
Hoppas att ni får det kul på Studenternas på onsdag då. Jag börjar förstå lite av den panik Gaffa kände i höstas borta i Santiago, jag får faktiskt lite ångestsyndrom när jag tänker på att jag kommer att missa den här matchen.
IFK Norr'ping var så stressade så man tog tåget istället för bussen hem från Malmö - bara ett par dagar fram till nästa bortamatch, nu i Uppsala (konstigt ställe).

Statistikmässigt är det snart dags för Sirius att tappa poäng hemma, men det också dags för Norr'ping att gå på pumpen, för så överlägsna har man inte varit hittills att man seglar igenom serien med 4-5 bollar upp i varje match. Tvärtom, det är dags för en reaktion. Det är ju inte Barca det här, utan ett lag som harvat i Superettan i fyra säsonger.

Statistiskt-psykologiskt är det mest logiska resultatet på onsdag 3-2 till Sirius.

Sannolikt gör Hoch minst ett mål, eftersom han är dokumenterat målfarlig men missat flera matcher i rad nu. Det är "dags".
Resultat: Siriusvinst 4-3. Publiksiffra: 5400 Antal sålda korvar: 2000
På Pekings forum spekuleras i omkring 500 Norrköpingsbor i Uppsala i morgon. Finns ju en hel del östgötar i Uppsala samt att avståndet inte är stort och att det är seriefinal, så det låter ju inte omöjligt. Strålande väder, seriefinal och fler bortafans än vad Landskrona hade. Om det skulle vara fri entré skulle vi säkert slå de 6 100 som kom mot BoIS. Jag tror på 5 000 i morgon! Fy tusan att man inte bor i Sverige och kan se det. Det gör ont i hjärtat. Det som oroar mig är att jag börjar bli mer och mer positiv. Jag var mentalt förberedd på förlust mot Öster, likaså mot BoIS och samma sak mot Sundsvall. Nu känner jag mig inte helt mentalt beredd på torsk mot Peking. Jag vill ha en poäng. Om vi lyckas stoppa islänningen och Bamberg kan allt hända. Men Sirius får inte slarva i morgon, måste spela disciplinerat i varje duell i nittio minuter och helst ha domaren lite med sig. Sjung så att Akademiska vibrerar i morgon! Leve Sirius!
Jag håller iaf stilen och är som vanligt mentalt förberedd på en förlust. Peking verkar ha många styrkor och få svagheter. Innermittfältet är väl mindre finess och mer råstyrka, så Gallo och Ante får nog inte mycket utrymme. Kanterna är ännu värre, speciellt Bamberg verkar ruskigt bra. Och Gardar, två raka hattrick är inte att leka med. Försvaret är väl möjligtvis den svagare lagdelen, så jag tror inte att något av lagen går mållösa.

Jag känner nästan att det är viktigare att spela väl än att vinna, nu när Sirius har ögonen på sig. Skulle vara mer än nöjd med en "repris" av seriefinalen mot BP 2001, 3-3, Mani kvitterar på en frispark i krysset i slutminuterna!
Det är klart vi torskar. 0-4!

Daouda utvisad.
Vi slipper Samuelsson imorgon iallafall. Och kanske Magnusson med axeln.

http://www.ifknorrkoping.se/Nyheter.aspx?a=15163
väldigt bra stämning på sista träningen. samma trupp som mot giffarna. http://www.siriusfotboll.com
Publikmatchen har väll vunnits alla gånger hitills i serien vad jag vet, frågan är om vi lyckas även denna gång om det kommer 500 Nkpr supportrar?:)
Nja, vi förlorade den allt uppe i Sundsvall även om vi stred tappert. Och i Falkenberg vete fan, de hade ju tydligen sin 1-2-3 FFF-klack.
Kan Sirius organisation hantera 500st bortafans?
Jag är skeptiskt till det.. det kan gå illa om det vill sig illa..
Det är nog Pekings ansvar att hantera sina egna supportrar? Tror jag iaf.

Och apropå det behöver vi en till publikvärd imorgon. Kom igen och ställ upp nu! Det är inte mycket jobb, fråga Tifo bara, och man får gratis inträde, korv och Mer.
Det är inte mycket jobb, och man får gratis inträde, korv, Mer OCH en cola!
Fan. Jag fasar faktiskt inför att bli utsjungen i första gången i mitt liv ;( På hemmaplan. Får köpa extra stort lager Fis-Herman.
Tror att 500 är nån slags väldigt offensiv gissning från en Pekingsupporter som sedan blivit ngt slags riktmärke. Två bussar kommer dom + ett antal bilar + ett antal utflyttade till Estocolmo. Jag tror inte dom blir mycket över 200, men det är vackert så och fortfarande rätt imponerande.
Artikel om Sirius i Corren
http://www.corren.se/archive/2007/6/19/j92nm90n5ffc2mt.xml

Det är inte mycket jobb, och man får gratis inträde, korv, Mer OCH en cola!

Pfft, dagens ungdom är bortskämd. När jag stod (i forntiden för typ en månad sen) så fick man varken korv, mer eller cola. Däremot så kan jag hålla med om att det verkligen inte är något ansträngande jobb.

Tyvärr så missar jag matchen ikväll på grund av eget matchande, men någon får lova att sjunga lite för mig också.

För övrigt, 1600 (!!) förköpta biljetter, det är verkligen helt sjukt overkligt på en siriusmatch.
Tjena

Har aldrig varit på arenan men tänker åka upp från Stockholm ikväll med flickvännen. Var ska man sitta? Svårt att få biljetter? Försökte på ticnet men fick bara onumrerade biljetter på sektion F.

Tack

J
Man får sitta var man vill. Läktaren på norra delen av västra (dvs den mot Akademiska Sjukhuset) är för bortasupportrar.
Läktaren för hemmasupportrar är på norra delen av östra läktaren, den mot ån.
Med tanke på att det hade sålts 1600 biljetter i förköp och att Studenternas tar in ca 4500 så bör du nog vara i god tid.
Jag sitter hemma idag, 38,5 feber och JÄVLIGT ont i halsen gör att jag inte tillför nåt, tyvärr
Tack, såg att det var många förköpta. Mot BOIS hade ni 6100?!?!
Hur gick det till när ni bara tar in 4500?
Man trängs!
ifall dom blir runt 300 får alla ta med sinna kompisar;) vi kan ju inte bli utsjungda på hemma-plan Publik 4300
tror att sirius kör över dom totalt 3-1
Fast till dagens match har det tydligen satts upp tillfälliga kortsideläktare har jag hört.
Jäkligt tungt att inte vara på plats. Extra läktare och 1600 i förköp. Seriefinal. Detta är för bra för att vara sant, vi bara MÅSTE torska. Vinner vi igen så är det ju inte klokt!! Leve Sirius!
gaffa: Angående JTN's förfrågan så vore det väl bra om det fanns sån info på officiella sidan?
Från Norrköping s Svenska Fans-sida:
"En annan spelare att se upp med är Antouman Jallow, om inte annat för hans lysande Hollywoodimitationer. Ja, det kanske är synd att kalla dem lysande, B-skådis ligger nog närmare till hands."

http://www.svenskafans.com/fotboll/norrkoping/artikel.asp?id=177300
sant, bruk, skall ordnas!
Tjena! Hörde ett rykte att folk köar utanför UNT för matchbiljett. Tror ni man kommer in en timme före match eller blir det slutsålt?
fixat med extrainfo om studan, inkl bild från m:s ppt (tack!).

extraläktare på plats, biljetterna går åt som smör i solsken. händer det här verkligen?
gaffa, hur ligger det till med säsongskortsinnehavare? Är dom garanterade en plats? Även om det är lapp-på-luckan?

Sen tycker jag ALLA i klacken ska vara där 30-40 minuter innan match, vi kommer behöva försvara våran sektion med tänder och klor!

Minns landskronamatchen då vi fick trängas som fan och dessutom blev utspridda.
Förlåt för dubbelpost, men jag kan inte låta bli att skratta. I den här (och andra trådar) har samma artikel länkats mer än tre gånger, fast i olika tidningar. Samma TT-artikel med olika rubriker :-)
Det kommer att bli ett bord på matchen, ungefär en halvtimme innan avspark och i paus. Det kommer att finnas vid norra kortändan, där kan man köpa medlemsskap, tröjor, knappar coh skivor. Dessutom så kan man hämta ut sitt medlemskort om man inte redan har gjort det.
carling: innehavare av säsongskort är garanterade plats.
Ja jisses, extraläktare... Vara där en timme i förväg... Är det så här det kommer att vara framöver i Uppsala eller är detta blott a dream within a dream?
Min fåfänga förhoppning är att den sköra, bräckliga länk till omvärlden som de snälla jordanierna kallar för bredband ska hålla får webradio. Annars kommer jag att få tufft att förklara för arbetsgivaren min en telefonräkning på typ 1500 spänn för att lyssna på detta via en radio hemmavid...

Matchen då? Jag vet faktiskt redan hur det går.

Vissa svenska bolag har bortaseger så högt (lågt?) som 2.25. Den som gillar Asian Line kan få 1.952/-0.25 hos Pinnacle. Det asiatiska alternativet är antagligen aningen mer prisvärt (se nedan).

Not: Asian Line är ett handikappspel med återbetalning på "virtuellt kryss". Ett handikapp på 0.25 är fikonspråk för att halva insatsen ligger på +0.00 och halva insatsen på +0.50.

Not: vid +0.00 är alla oavgjorda matcher virtuella kryss, +0.50 kan inte ge några virtuella kryss till skillnad från +1.00 där bortaseger med uddamålet = virtuellt kryss (Solklart!).

Exempel:

Vid en insats av 100SEK på IFK 1.952/-0.25 ger utfallet:

Hemmaseger -100.00
Kryss -50.00
Bortaseger +95.20

Marknadens genomsnittliga skattning för chanserna är:

Hemmaseger 29%
Kryss 28%
Bortaseger 43%

Förväntad vinst per satsad hundring (givet att marknaden har "rätt"):

"Spel på 2:a till 2.25"
-100*(0.29 + 0.28) + 95.20*0.43 = -16.06

"Asiat 1.952/-0.25"
-100*0.29 - 50*0.28 + 95.20*0.43 = -2.06

Jag hoppar att spela denna gång. Har svårt att spela mot Sirius och hemmaoddsen räcker inte. Boismatchen ordnade en extra tusenlapp till semsterkassan dock!
Alltså det skulle verkligen vara VÄLDIGT bra om jag fick en matchvärdskollega i kväll. Det kan som sagt komma att bli mycket folk och det var svårt redan förra matchen att freda våra platser på läktaren, och då var vi två.

Vidare är det ju som sagt bra om så många som möjligt kan komma i så god tid som möjligt. Minst en halvtimme, snarast 45 minuter, bör man nog räkna med. Det kommer att vara långa köer..

Och sen vore det ju trevligt om vi kunde se till att sjunga så taket på läktaren lyfter! Hela matchen! Extra utmaning nu när inte RRR kan komma med. Se till att driva på sången!

Sist vill jag också påminna om förbudet att röka och dricka alkoholhaltiga drycker på arenan. Snälla respektera detta så att vi slipper leka gnällkärringar!
Vi skriker för fulla halsar. Gör som sirius_gurra säger, ta med er vän och skrik för honom också. ;D
Vilken fotbollsfest det kommer bli, 1600 (!) förköpta. Shit!
Fotbollsfest blir det!! Ska skrika sönder halsen ikväll!
Jesus, trots att det är långt ifrån en måstematch är jag ordentligt nervös. Eller kanske snarare uppspelt.

Publikvärdar publikvärdar publikvärdar! Kom igen nu, ska stackars Tifo få jobba ensam eller?
radio uppland sänder från studan hela eftermiddan...
Är mer nervös än jag var på Barcelonas flygplats i höstas, då jag satt och glodde på mobilen, och det magiska sms:et med ordet "SUPERETTAN" plötsligt kom.
Som obotlig men stolt pessimist tror jag på 2-0 till ifk ikväll.
Folkfest på g:
[link]http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=4-AV_ID=625412,00.html[/link]

gaffa: Vad betyder "Men vi kommer ju inte tjäna några pengar på detta"? Visst borde Sirius göra en rejäl vinst ikväll, eller är extraläktarna så dyra?
lite konstig syftning i artikeln; inga extra inkomster på just extraläktarna - det antal åskådare dom rymmer motsvarar inte kostnaderna för dem. men det är klart sirius gör en bra vinst ikväll, totalt sett!
Skandal att inte Uppsala kommun bjuder sirius på dessa läktare. Det är ju knappast sirius fel att Studenternas är för liten för den tillströmmning som förväntas. Hade det dock behövts nån extra läktare till Linné firandet så hade det inte vart nåt problem säkerligen.
Blir så trött på denna kommun och sparsamma satningar på idrottslivet!
jag är också nervo men det här kommer gå bra. Ska bli fett kul iallafall. Tänk på att sjunga upp och att ta i med magen nu så rösterna håller bättre.
Ja ellerhur, de satsar på kullturella ting och jippon, som t.ex Upspala Beach???! Dåligt av kommunen, usch.

Nu får man börja röra sig ner mot Studan snart, för en liten matbit och fotbollsfest. Kan inte bli bättre!
Bra att vara i tid nu när det blir så mycket folk...
Följande insändare har jag skickat till UNT. Förhoppningsvis drar det igång en liten debatt. Svara gärna om den publiceras och fortsätt att rikta konstruktiva uppmaningar till politikerna i kommunfullmäktige (kommunstyrelsen) och i fritids- och naturvårdsnämnden.

Studenternas IP håller inte måttet!

Uppsala har inte haft ett framgångsrikt fotbollslag sedan Sirius äventyr i allsvenskan för snart 35 år sedan. Denna säsong har dock Sirius börjat bländande i Superettan och dragit stora åskådarskaror till Studenternas IP. Uppsala är Sveriges fjärde största stad och Sirius har det näst högsta publiksnittet i Superettan. Mot Landskrona BoIS kom över 6 000 åskådare och i den senaste hemmamatchen, seriefinalen mot IFK Norrköping, var Studenternas sprängfylld, detta trots att Sirius hade hyrt in extraläktare av kommunen. Det är tydligt för varje fotbollsintresserad Uppsalabo och Upplänning att kommunen måste agera i arenafrågan omgående. Uppsala behöver en ny fotbollsarena, värdig vår vackra stad. Det byggs nya arenor runtomkring i Sverige, men de fotbollsintresserade Uppsalaborna får trängas på undermåliga träläktare. Nu förväntar jag och tusentals fotbollsintresserade Uppsalabor att kommunen agerar i arenafrågan och stödjer Sirius med samma engagemang som politikerna har visat för det lyckade Linnéjubileet. Ska Uppsala enbart vara profilerad som en universitetsstad? Jag ställer följande öppna fråga till samtliga partier i kommunfullmäktige: Hur ställer ni er till att bygga en ny fotbollsarena i Uppsala?

Markus Nyman

Siriussupporter i Bryssel

Fd. Uppsalabo
>Markus, bra skrivet!

Alla till studan.
Enligt både Brukarn och 70 känns det fullsatt ca en halvtimme innan matchstart
Känns som nytt publikrekord enligt 70
Fan vad skönt att höra IKS var vi än är för vi har blåsvarta konkelbär!
Mani Tourang läge......
Fredrik Olsson varnad
hoch sköt bra

bra fotboll överlag
Ja verkligen. Stå upp nu IKS!! lite småtråkigt mixad sändning. Högre publik!!
Vi får väl skrika själva:

Sirius HEJ!
HEJ HEJ HEJ!!
Skit också
HELVETE!!
Inte rättvist enligt rapporter, Sirius har dominerat
fan också. Kom igen nu blåsvart.
Gallo skadad ut, Daouda in
Men vad nu? Gallo skadad?
Hoch bra skott synd målisen räddar
ja det lät som ett bra läge. Hoppas vi fortsätter att producera.
Mål igen 0-2
Och fulknuff och 2-0 så fort man lyckas logga in.
Skärpning!!
Sirius vi ger aldrig upp!
Bisarrt att sitta i en hotellobby i Amman och lyssna på direktsändning från Studan. Kunde varit roligare dock.

Nu hörs i alla fall Västra!
Mani nära att få fram den till Antou
Stor och tung!
Kom igen nu då!
Lundmark avstängd nästa?
Sätt hörnan!
Nu skapar vi ju uppenbarligen en del i alla fall.

Jalla!
snabbt siriusmål nu i andra

vad hände med gallo?
Han har problem med menisken så det är förmodligen därför.
Enligt vad man förstå från radiosändningen och enligt kort telefonsamtal med Gaffa så är det det gamla vanliga som gäller för Peking i år. Sjukt tunga och effektiva på ett sådant där gammaltyskt sätt. Å andra sidan är tydligen Hochen bra på riktigt idag - hittills har han ju faktiskt inte gjort något annat vettigt på planen än målen, men idag är han uppenbarligen inblandad i allt framåt.

Hav förtröstan, Sirius skapar ju i alla fall en massa bra lägen. Förr eller senare sitter den!
läge igen
kom igen blåsvart
studan full ingen får komma in mer
Men helvete! Ge fan i Mani!
Fan både Mani och Gallo skadade
mani skadad i huvet igen

christos in?
Kom igen nu Christos! Hoppas att Mani är okej. Vafan, inte Hjalmar också...
Vad fan! Hochen måste sätta frilägen!!!
Över 8000!
8592 på studan
Åttatusenfemhundranittiotvå!

My God!!!
och en i amman och en i bryssel och en i luleå och en sjuk i alsike
och några till runt om i landet
Om Antou är trött redan nu kan det bli lite jobbigt.
faaan, dags att sätta den nu
palmqvist in, christos missar friläge
Åh, vad jag har väntat på att Palmqvist ska få sitt genombrott, men det känns kanske som att detta inte är den matchen då det sker.

Som vanligt bränner vi ett gäng frilägen. Frustrerande!
Det är ju kanske okej att bränna straffar och frilägen i mängder mot de andra dynggängen i serien, men det håller liksom inte mot serieledarna.
Nu måste vi ju för i helvete sätta nån av chanserna. Suck.
helvete
Jaha, det där känns ju typiskt. Sirius pressar i 20 minuter sedan får Peking straff. Kul.
skit också 0-3 jaja vad fan Peking leker ju hem serien
Jaja, vad fan. Vi tar dem lätt i returen.
tighe skjuter på målis
Skönt dock att vi fortsätter spela bra utan två av våra viktigaste spelare, bara detta inte tär för mycket på självförtroendet.
10-9 i skott, 5-6 i skott på mål.
Äntligen! 1-3 Gurra!
Fan vad rättvist! Kör nu!
Härligt Gurra, mer kommer
Palmqvist över i fritt läge
tomt mål, tom kasse, fan
Men vafan, Palmqvist!!!
Otroligt viktigt att avsluta på detta sätt.
man kanske ska spela en match innan match?
Lundin bommar igen
Fan vi måste sätta våra lägen. Usch jag gillar inte tendensen att sumpa så mycket
Skit också kändes ett tag efter målet som det skulle kunna komma ett till.
Slut 1-3 8592 pers på Studan och jämn match men Sirius bränner för många lägen
Ja alldeles för många. Dessutom lite otäckt med ev skador på Gallo och Mani. Hoppas det inte var så illa.
välförtjänt enligt unt.., tycker nog att andra halvlek "lät" annorlunda.
I alla fall sista 25 min
Vem fan är Pontus Segerström?

http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,1100477,00.html
Han spelar väl i Landskrona

spelade ska det nog vara
Har aldrig känts så underbart att förlora med 1 - 3.

En match vi för och skapar absolut mest lägen i. siffrorna talar inte alls sanning. Och nej, jag är inte förblinda med blå svart ögon. Jag är tom en inflyttad uppsala-bo sedan 3 år tillbaka endast.

Men vad underbart att få uppleva denna puls i uppsala runt en idrott. Något jag tjatat med mina arbetskollegor i år på. Att få kunna gå på fotboll och känna puls.

Över 8500 på läktarna!!! helt otroligt. Flustret helt knöööök fullt innan match, maten slut innan hälften hade hunnit dit!!! Så ska det vara innan varje match! PULS!!

Även om det känns som att vi är storleken mindre än norrköping så står ändå sirius upp bra hela matchen. Vi skapar mycket utan utdelning dock. Norrköping får mål på sina 3 första chanser känns det som. Jag tycker helt klart att vi spelar bättre i denna match än mot landskrona. Vi är minst jämbördiga i spelet som norrköping, även om rutinen och vikten fäller oss. men oj oj oj, detta kan räcka långt om vi fortsätter att spela så här.

Trots att det gör ont i hjärtat att torska en match som denna så gick jag hem med ett leende på läpparna.

Det kändes som en dröm... Har jag vart med om detta i Uppsala????...... Akademiker staden..... Det finns ett hopp, och det brinner för fullt nu!!!!
Känns lite tungt att missa detta när man, likt de flesta här, har stått och frusit på bandy och fotboll inför några hundra sedan 80-talet. Trist med torsk, men 8 600 på Studenternas. Treodde någon för bara ett par månader sedan att detta var möjligt? Hade vi mött AIK i en liknande match hade vi för sjutton spräckt föreningens publikrekord från BoIS-kvalet... Över 4 000 i snitt har vi.
http://www.svenskfotboll.se/t16spl.aspx?id=43707&km=true
Jaja, va fan... Det var väl egentligen inte den här matchen som var säsongens "måste-vinna-match". Nästa dock! Tre poäng där vore helt suveränt, gärna en i Göteborg också. Vet egentligen inte vad jag ska skriva, måste få distans till hela skiten. Hela säsongen har varit så konstig och ovan. Nästa hemmamatch är 6:e juli, kommer det 800 då eller ligger vi på en publik över 6000 som standard? Allt känns overkligt.
Vi har ju helt klart vunnit nya "fans" (som säkert avviker om vi ramlar ner en division framöver). Dock kommer det ju inte att komma 6 000 + på varje match, utan jag skulle tro på 3 500 eller liknande i nästa match.
Markus, jag känner med dig.
Det måste vara tungt att inte kunna följa sirius utveckling om du har stått och stretat på div2 fotboll tidigare i ur och skur.

Jag ska erkänna att jag har inte haft det "uppsala" hjärtat tidigare år.

Är bara otroligt glad att kunna uppleva superettan fotboll i Uppsala och all runt omkring.

Säsongskort var solklart så fort det vart klart att sirius gick upp, så nu är jag en "riktig" uppsala-bo känns det som!
Nä jag är inte bitter... ;-)
Nu tar vi nya tag och plockar minst en poäng mot Bunkeflo. Känns inte som en omöjlig match, även om de har börjar starkt!
de var mer effektiva och kändes bättre, men vi hade rätt mycket lägen i andra. Skulle säga att oavgjort inte hade varit orättvist iallafall.

Däremot tyckte jag att det var tråkigt att det inte kändes som klacken sjöng på i underläge. Det är då vi behövs som mest. Det var dock bra tryck ibland, men det är skamligt att Pekings fans hördes alls.

Sen är jag också bitter på att de gjort ramsa av Turbo Negros I've got erection. Varför hade inte jag tänkt på det innan. Fan fan fan.
Kom precis hem från matchen och jag måste säga att Sirius spelade ganska bra men var lite lätta framåt. IFK kom inte riktigt upp i normal standard men har fortfarande flytet och sätter sina chanser. Man bevakade ledningen lite i andra halvlek, framför allt efter 0-3målet. Sirius kommer att ligga kvar i toppen om man blir lite effektivare framåt och slipper skador på nyckelspelare. När kommer Kullinger tillbaka?

Måste ändå säga att IFK vann rättvist men kanske 2-3 hade varit mer välförtjänt.

Lycka till i fortsättningen och jag hoppas att ni kan fortsätta få bra publik. Kul med över 8000 i SE, det är man ju inte bortskämd med...

JTN
Jag har just mailat UNT och NT och på^pekat att de har fel i sina rapporter som hävdar att den fantastiska publiksiffran i kväll är ett rekord. Bra om även www.iksirius.com inte skriver i matchreferatet att detta är ett rekord, vi ska inte vara mer blygsamma än vad vi behöver vara! ;-)

Leve Sirius!
Mani fick hjärnskakning enligt Expressen. Igen i så fall, va? Två hjärnskakningar inom loppet av ett par månader är lite oroväckande.
Kvällens match måste haft den sämsta läktarinsatsen i år?

Pinsamt tyst i andra halvlek, 200(?) man som står med armarna i kors
Ja rättvist om man är IFK supporter kanske :P

Tycker nog att oavgjort hade vart rättvist, och detta på beskostnad av sirus dåliga försvar. Norrköping skapade väldigt lite av egen kraft. Fick bara slump lägen efter missar av sirius försvaret.

Måste tyvärr säga , även om jag inte hade tänkt det innan att Bertwig tyvärr inte håller SE klass. Det känns farligt varje gång bollen är vid honom eller att han pressas någorlunda, han miss-tajma minst 10 nickar som med turens hjälp inte vart så mycket farligare. i passningsväg så vore det att smickra honom om man kallade han för träfot... Sirius behöver en mittbacks förstärkning.

men men, 8500 på läktarna. Håller vi en någorlunda jämn pupliktillströmmning så kanske vi har råd med ett nyförvärv till vintern.
Tycker Norrköping kan vara riktigt nöjda med 3 poäng. De gjorde 3 mål på 2 skott... Nästan i alla fall. Kul att se att Sirius verkligen spelade som ett hemmalag oavsett motstånd men Norrköping försvarade sig riktigt bra.
Jag har inte sett mer än tre matcher förra säsongen och tre i år men har Lundin någonsin slagit en pass rätt eller träffat mål. Det kan inte räcka med att bara vara snabb. Tycker Palmkvist imponerade mer.
Lundin satte ett riktigt fint volleymål mot Mjällby i cupen, och gjorde mål mot Robertsfors öfra året. Men håller med om att han har lite problem med precisionen och bollkontrollen. Fast det känns ändå som han sliter sönder och pressar motståndarnas försvar med sin snabbhet.
Jag tar helt enkelt och förtränger den första halvleken så är jag ganska nöjd med resten. Det absolut sämsta var skadorna. Menisken eller ledbandet på Gallo = 6 veckrs vila. Grov hjärnskakning på Mani. Hur fan kan han ha sån otur med sånt? Och avstängning på Olsson som lök på laxen.
Bra att få upp referat på officiella så snabbt! Gör mig glad och släng upp bilderna nu också ;-)

Om matchen håller jag helt med Brukarn, vi skippar första halvan helt enkelt.
Brukarn< vaddå är det så jävla illa??
Skaderapport:
[link]http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=4-AV_ID=625669,00.html?from=read_more[/link]

Ingen Mani eller Gallo på en månad iallafall...

Angående lite spelarkritik: Visst har Hjalmar träben. Det är ingen nyhet, och idag visade han det tyvärr lite för många gånger. Men det ser jag som ett skönhetsfel man får leva med, SE-klass håller han gott och väl. Och framförallt är han samspelt med Gurra, och det är guld värt att ha ett mittbackspar som skapar den stabiliteten och tryggheten. Nej, Gurra och Hjalmar (och Jon kanske) tror jag är de mest svårersättliga i elvan.

Christos är rätt begränsad som fotbollsspelare, det är sant. Hans arbetskapacitet är dock inte att leka med (som Falkenberg borta), och senast mot BoIS så kan han ta åt sig det mesta av äran från 2-0-målet.

Nu blir det väl Kim-Daouda-Ante-Palmqvist mot Bunkis. En bra bit ifrån förstauppställningen, men det gick ju hyfsat mot Falkenberg iallafall...
Bra match av Sirius!
Vi stod upp riktigt bra och spelade ju (enligt mig) jämnt mot Peking. Vi vart ju inte utspelade och IFK vann inte direkt "rättvist" som UNT påstår.
Sirius hade ju några chanser som borde förvaltas bättre.

IFK's första mål är ju verkligen ofokus i Siriusförsvaret och andra målet ett riktigt slumpmål, usch.
Straffen var väl diskutabel, men orutinerat av Jon att vara på och knuffas i en sådan situation.

I helhet är jag ändå imponerad av Sirius, 8600 på läktarna är ju fantastiskt också, riktigt skoj!
Tycker Västra borde tagit i lite mer bara, kändes som att det bara var hälften som skrek under vissa perioder.
Aja, kul match och nu försöker vi ta nya tag trots dessa hemska skador och avstängning. =/
Siriushej!
Svårt med namn tydligen; På förbundets hemsida talas det om sirius kapten Gustaf Söderström..
Man tycker att just det namnet borde vara ett av de enklare i Sirius
Såg bilderna på SVT och tyckte precis som kommentatorn att straffen såg lite väl billig ut, Pekingkillen slänger sig rätt bra efter den lilla putten. 2-0 målet får Jon ta på sig, han borde ha gått ut och styrt bort bollen. 1-0 målet odiskutabelt, snyggt mål. Synd att Sirius missar så mycket frilägen, men nu får man sätta dem mot Bunkeflo o ÖIS istället.
Någon som kan avslöja hur mycket Sirius tjänade totalt på gårdagens match (om man drar av de inhyrda träläktarna)?

Jag tror mig veta att Sirius aldrig har haft 8 600 åskådare i en seriematch i den näst högsta serien. Någon som kan bekräfta?
borde stämma, markus. enligt unt var det fjärde högsta siffran någonsin (vilket jag iofs inte är 100 på), och de tre större är alla från AS.
sportbladets lasse sandlin var impad av iks: http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,1100730,00.html
Tycker att Sirius förtjänade poäng igår men Norrköping var effektiva och hade ett bra försvar med en bra målvakt. De visade att de är ett mycket bra lag helt enkelt.

I Sirius är jag som vanligt imponerad av Gurra. Tighe var bra offensivt men inte lika bra defensivt. Det verkade som att Sirius blev lite stressade när Peking anföll.
Kul att se att Hoch sprang och arbetade också, verkar som att han hade tagit petningen på rätt sätt, noterade dock att han var den enda i laget som inte kom fram och tackade klacken efter matchen, inget vidare.

Västra Sidan kan bättre och vi behöver fortfarande Mikko det är tydligt. Tycker dessutom inte om att det var lite för många som stämde i i sånger som inte hör hemma i våran klack.
Att domaren är dum kan jag köpa jag kan även köpa att han är jättedum men jag köper inte visor om att han kan dra åt helvete.
Markus<<< Om man kvittar korvintäkterna mot planhyra mm så borde bara entrepengarna röra sig runt en mille, vilket inte är så pjåkigt.

Fallet Hoch: Jag noterade samma sak. Det [i]kan[i] vara så att Hochen hade brådis till TV-teamet.

Hochen är helt klart i toppen av min lista över listiga spelare. Det är magiskt hur han gång på gång lyckas komma levande ur situationer när han börjar med näsan mot hörnflaggan och med två stormande Gym Rats rusande upp i ryggen på honom.

Hochen är en hjälte. Punkt. Dessa lovord skall förstås mot bakgrunden att jag i princip bara gillar arbetsnarkomaner som Fredrik Olsson extra mycket. Hochen är en hjälte.

Kring 1500 matchtröjer sägs vara på ankommande. Det vore maffigt om det blev mer Blåsvart på Studan.
Det borde vara minst en mille. Tänk på att matchsponsorn står för en heldel också. Så räkna med korvintäkterna till sirius och kvitta dom inte mot planhyror. Sedan lär det väl ha sålts en heldel tröjor, mössor osv?

Även det så kallade sirius-målet ifrån Burger King borde väl ge några slantar till klubben.

Hoppas att det vart rejält med klirr i kassan för sirius denna match. Synd bara att de fick punga ut skandalösa 37 000 kronor för dessa SKRÄP läktare som Uppsala kommun skulle ha stått för till 100%. Har skrivit 2 insändare om detta till UNT. Hoppas de sätter press på våra kära politiker :(
gallo opereras mycket riktigt på måndag och blir borta ca en månad. men mani mår bättre än väntat, och behöver inte bli borta mer än ca 1-2 veckor. http://www.siriusfotboll.com
Helt otroligt ofattbart att kommunen ska ha betalt för "läktarna" de satt upp. De pungade ut miljontals kronor på något jävla hippiefirande av linne, men kan inte bjuda stadens stolthet på ett par skräp läktare i ett par timmar, Nej SKANDAL Uppsala kommun.
Gaffa: Toppenbesked, skönt att höra! Hoppas att prognoserna stämmer då.
Här en lite mörkare prognos för Gallo:
[link]http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=4-AV_ID=626175,00.html[/link]

Jag var lite rädd för att något sånt här skulle komma, han har ju en dålig knähistoria i bagaget. Men det vore jäkligt trist på flera sätt om han inte kommer tillbaka.
Lars
du kan dra åt helvete var nog riktat mot straff skytten i peking som sprang mot oss o jubla efter målet o inte mot sina egna. Sen kan det diskuteras om ramsan va så korrekt.
Knappast, Kniv-Jonas, du kan invänta ett kok stryk när jag kommer tillbaka ;-)
Haha längtar redan ;)
Men missar man serie finalen på grund av "förkylning" så undrar man om du någonsin kommer tillbaks......
Du anar inte hur sjuk en 40-åring kan bli av 38,5 graders feber
Haha nej kanske inte :)