← Sirius Fotboll
Dalkurd away den 13/5
johann
· 2012-05-02 16:48
· 4515 visningar
Bil, minibuss, sjukt stor buss, you name it. Vore kul att åka till fina Domnarvsvallen och ta revanch på kycklinghalal-korven jag åt sist.
1.johann
#1 ·
Joint
· 2012-05-02 18:19
Fet bortasektion bortsett träplankorna som är livsfarliga. Tyvärr råkar jag vara uppbokad just då. :-(
Inte precis the real thing, men Norrstream verkar sända matchen
http://www.norrstream.se/
#3 ·
Lemon
· 2012-05-03 07:16
Det är bara 22 mil dit från Sthlm. Jag tar bilen.
Ursäkta om jag sitter här och gnäller på avstånd, men...
Nyckelmatch i femte omgången två timmar bort, och TVÅ västringar intresserade att åka? Kanske lätt för mig att säga, men seriöst, skärp er. Det här är ju pinsamt om det är en klack vi ska föreställa. VSK hade 150 pers till Dalkurd, ska vi vara så här mycket sämre?
#5 ·
Lemon
· 2012-05-12 11:41
Instämmer! Ingen som vill åka med mig? Om ni ber snällt kan jag köra förbi Uppsala.
Jag undanber mig alla jämförelser med VSKK. Hur många av de 150 fick besvär med rättvisan? Hur många av dem har besöksförbud på Arosvallen?
#7 ·
johann
· 2012-05-12 11:45
Riktigt dåligt är det
#8 ·
70
· 2012-05-12 13:07
Dagens ungdom.
Jag kan bara svara för mig själv, men jag kan inte lägga en hel dag på att dra på en bortamatch och lämna Lisa ensam med Charle. Jag ska ju fan vara borta 2,5 vecka i sommar på turné och nån måtta får det vara.
#10 ·
johann
· 2012-05-12 14:22
Förståeligt men vi under 60 då? vi har väll ett ansvar?
Vi är väl inte ens i närheten av 150 pers i klacken på en på en vanlig hemmamatch...
#12 ·
Ola
· 2012-05-12 15:27
Vi under 60 har inga pengar :(
#13 ·
Sakul
· 2012-05-12 15:51
Jag är där imorgon, men då åker jag ju dit med laget för att skriva på officiella.
Aldrig nå folk till just Dalkurd av någon anledning, 2010 var vi fem pers i en bil plus någon enstaka till, förra året vet jag inte men då var det väl inte heller knappt någon där?
Tror knappast VSKarna är 150 pers i klacken på hemmamatcherna heller, de hade förmodligen bara satsat allt på den resan och fått med sig alla bråkstakar de kunde hitta som aldrig går på några matcher i vanliga fall.
Jag vill åka men har inte råd. Synd att man inte kan föreställa en klack i det läget. Men jag ska skärpa mig, lovar.
#15 ·
tomten
· 2012-05-18 11:23
@Farbror Vi var mellan 150-200. Det tumult som uppstod berodde på tvivelaktig hemmapublik som gärna ville hetsa mot VSK. Däremot var majoriteten av VSK:arna irriterade på att staket togs sönder istället för att flyttas på. Vad jag vet är ingen portad från hemmarenan just nu.
@Sakui Vi satsade verkligen inte allt på den resan. Det var en bortamatch som det brukar vara drag kring, således följer det med ganska mycket folk. Du gör det lite enkelt för dig när du skriver att folk inte går på matcher i vanliga fall.
Till matchen mot City var vi ca 250st. Den resan satsades det på. VSK har en hel del engagerade supportrar som reser. Många som varit med sedan slutet på 70-talet. Då det är stor spridning på ålder står många yngre på ståplats och de äldre sitter vackert(?) på sittplats. På bortamatcher står alla samlade varför det ofta blir större klack och bättre drag på bortamatcher.
Fortsätt att kämpa på för Sirius, det är kontinuitet och engagemang som gäller. En genuin kultur bygger ni inte upp ens på 10 år. Finns inget bättre än att värma på pub och tjata med 3-4 generationer VSK:are. Det behövs mer genuint supporterskap i tredjedivisionen.
@tomten
Bra snack! Kul när supportrar till andra lag skriver vettiga saker. Vi är ju mest vana vid att ESK:are kliver in och är konstiga.
@Tomten
Tack för din syn på saken. Notisen i dn gav intrycket att De Grönvita sökte kurr.
#18 ·
tomten
· 2012-05-18 13:23
@dissteffe Din fotnot är bland det bästa jag sett!! Så makalöst sant.
@Farbror Nu är jag inte riktigt med. Vilken notis i DN? Gäller det City eller Dalkurd?
#19 ·
Joint
· 2012-05-18 14:20
Men det är ju gulligt att se er hemmaklacks storlek i jämförelse med de två bortaföljena:
http://img851.imageshack.us/img851/8263/vsk1.png
http://img99.imageshack.us/img99/838/vsk2.png
Visst, ni har samma pris på stå- och sittplats har således en levande sittplats till skillnad från oss exempelvis, men satan vad klacken verkar bli lidande på hemmaplan. Men för att gå under parollen "Seriens bästa supportrar" så kan man ju kanske kräva lite bättre hemmastöd, kanske delvis därför som ni gått så ofantligt dåligt på hemmaplan hittills i år.
Jag tror att farbror menade den här DN-artikeln: http://www.dn.se/nyheter/sverige/stenkastning-mot-vsk-fans-i-eskilstuna
#20 ·
tomten
· 2012-05-18 14:40
@Joint Vad ska jag säga. Det är som det är. Några på ståplats, äldre är sittplats. Vid bortamatch samlas alla på samma läktare. Så har det varit sedan vi flyttade till Parken.
Gällande det som hände i Eskilstuna: Vid hemresa ville lokala förmågor tydligen mäta sig. Stenarna kom från ingenstans mot VSK:arna. Det kan till och med vara så att det var polisen de ville åt. En polisman sa att det varit något gruff helgen innan mellan polis och demonstranter(?).
Joint: Det var precis det jag ville säga. På hemmaplan är Västra i stort sett jämbördiga med VSK, men VSK är så otroligt mycket bättre på bortaplan. Jag förstår inte varför västringen är så trög när det gäller bortamatcher. Och dessutom, att någon utanför klackklicken har följt med på någon bussresa vi ordnat har väl typ aldrig hänt i världshistorien.
Det funkar ju bättre i bandyn, men varför går det inte under fotbollen?
Framförallt ska vi aldrig jämföra oss med vsk.
Vi var väl 11 pers i Östersund och runt 20 i Vasalund? Vet inte hur dåligt det är med tanke på att vi är runt 20-30 på Studan. Sen hur många VSK har på sina bortamatcher struntar jag fullständigt i.
Men i grunden är det synd att inte hela Uppsala älskar Sirius och att Västra inte fyller ett Norra Stå.
#24 ·
Joint
· 2012-05-18 16:35
Bruk: Jag håller med dig. Det är för dåligt. Och bristen på hangarounds gör ju stora följen svåra för oss. Två bussar till utkanten av Västerås, Skiljebo, är det fetaste vi har mäktat med i bortaresväg typ. Som sagt, jag håller med dig.
Hawkeye: Nu underdriver du. Som ESK:s topboy säger: Siriusklacken var cirka 60st. http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/559599_317016305034758_115174808552243_744158_2046469770_n.jpg I de mörkaste stunderna är vi väl så få, men när vi var upp i Superettan och det gick bra kunde det ju stå uppemot 200 pers på sektionen. Klackturisterna har dock försvunnit i och med Norrettan...
#25 ·
Håwe
· 2012-05-18 16:44
"Klackturist"...definitivt ett ord för SAOL!!!
Svårt att se att det är för dåligt av Västra att det är så få som åker på bortamatch. De som gör det dåligt är isf de som inte hålla på Sirius så intensivt som oss. Svårt att vinna över dom.
Men man måste ju skilja på två saker här. Alla som står och skriker med Västra, borta som hemma, gör naturligtvis ett grymt jobb för Sirius och förtjänar all cred för det. Men som föreningen Västra Sidan finns det saker vi kan göra bättre, och att se till att Sirius får ett bättre bortastöd hör till de sakerna. Hur det ska gå till? Ingen aning. Har försökt i tretton år.
Fattar inte heller varför vi inte skulle jämföra oss med VSK. Vilka skulle vi annars mäta oss med? Green spammers? Det betyder naturligtvis inte att jag ser VSK Sports som förebilder i allt, definitivt inte, men jag konstaterar att om de kan åka till bortamatcher i hundratal borde vi också kunna göra det. Iallafall någon gång ibland.
#28 ·
Håwe
· 2012-05-18 17:57
Kvalitet och kvantitet korrelerar tyvärr sällan.
Gnälleri och gnällera...
Västra är supporterförening till IK Sirius, som de senaste femtioelva åren spelat tre i Superettan, resten i gärsgårn. Att vi har svårt att dra folk till klacken i Div 1 i Sveriges största medgångs- och gnällstad är därför inte uppseendeväckande. Jag tror att det viktigaste för Västra när det gäller bortafölje och hemmastöd är att Sirius går upp i Superettan. Det är svårt att jämföra med bandyn där Sirius dels spelar i högsta serien, dels har gått väldigt bra dom senaste säsongerna (bortsett från förra), plus att det faktiskt är en helt annan publik på bandyn. Fotbollen måste utstå en så otroligt mycket större konkurrens också än bandyn gör. När Sirius spelar fotboll är det samtidigt femton matcher på olika TV-kanaler i PL, La Liga, Serie A, Champions etc. etc. etc. I bandyn kan man på sin höjd få se Bajen-VSK en gång i veckan.
Skulle vara trevligt om vi också kunde prata lite om det vi är jävligt bra på. Stöd i motgång tycker jag vi är bra på, där har vi dock varit bättre och har faktiskt gått ner oss på senare tid. Vi är väldigt bra på att hålla negativt skit utanför klacken vilket jag tycker är jävligt positivt.
Som avslutning, förhoppningsvis går det bra i år för Sirius. Det drar mer publik, genererar intresse och drar folk till oss också. Det vi skulle kunna göra är att försöka synas ännu mera på matcherna. Det är synd att vår blåsvarta banderoll är borta. Vi behöver märka upp vår sektion, men kanske även finnas på nåt mer ställe på Studan. Ett bord vid Fyrisingången där man kan lösa medlemskap kanske? Jag vet inte, men vi måste börja tänka utanför boxen lite också.
Ärligt talat, jag tycker snacket om Uppsala som extrem medgångsstad är överdriven. Hur såg det ut i Kalmar, Örebro och Borås innan lagen där snärtade upp sig? Typ 3 000 på matcherna. Under senare perioder av framgång, eller relativ sådan, har siffror på uppemot eller över 10 000 åskådare inte varit ovanliga. Visst har nya arenor i framför allt Örebro och Borås bidragit, men utan den sportsliga uppryckningen hade knappast så många varit intresserade. Undantagen är egentligen Peking, Hammarby och AIK, som alla haft bra publiksiffror även i motgång. Klubbar med stor tradition som under decennier odlat en kärnpublik. Skulle Sirius spela stabil allsvensk fotboll tio år i sträck skulle antagligen betydligt större andel av "medgångspubliken" växa fast på Studan och följa klubben även under perioder av motgång. Men vi har aldrig varit i närheten av den framgång som behövs under längre tid för att bygga en stor kärnpublik. Sirius är inte det självklara valet när det gäller fotboll för Uppsalabon, som alltid haft nära till allsvensk fotboll i Stockholm medan Sirius allt som oftast harvat på betydligt längre ner i seriesystemet. Kolla hur det ser ut i nordvästra Skåne. I Ängelhom bryr sig knappt en jävel om ÄFF. Klubben har ingen tradition eller framgångshistorik. ÄFF har varit varit ett gärsgårdslag tills för några år sen och man har alltid åkt ett par mil in till Olympia om man vill kolla fotboll. Åk ett par mil söderut från Helsingborg istället och du hamnar i Landskrona. Där finns det knappt en jävel som åker till Olympia. Anledningen är naturligtvis LaBoIS, en klubb som tillbringat tillräckligt lång tid i högsta serien för att vara det självklara valet. Sirius är förvisso en klubb med viss tradition. Men resultatmässigt, i synnerhet de senaste årtiondena står vi närmare Ängelholm än Landskrona. Därför har vi inte den publiken vi borde ha. Framgång föder intresse. Vi behöver framgång under en längre tid. Då kommer publiken.
Jag vill ändå påstå att Uppsalapubliken är extremt medgångsberoende, mera så än de andra exemplen du tar upp. Att vi går från 189 åskådare 2004 i en ödesmatch mot Tyresö i division 2, till över 7000 mot Norrköping i Superettan tre år senare är ganska extremt. Att vi gick från seriens sämsta till seriens bästa publiklag mellan två säsonger i bandyn är ännu mer extremt. Men det hela är ju också på gott och ont. Lika trist som det varit att stå som den siste mohikanen på Studan när Sirius spelat för sin överlevnad, lika kul har det varit att se Studan fylld till bristningsgränsen under toppmöten i Superettan och semifinaler i bandyn.