← Sirius Fotboll
Siriusakademin
Joint
· 2012-05-02 17:48
· 50090 visningar
Hittade ingen sådan här tråd.
Här är Siriusakademins hemsida: http://www.svenskalag.se/siriusakademi
Akademin väcker många frågor. Känns som det varit turbulent i verksamheten, med en hel del schismer och bland annat chockhöjda medlemspriser.
Går inget bra för Juniorallsvenskan Elit-laget. Endast en poäng efter fyra matcher. Nyholm har spelat kontinuerligt där, och senast gjorde Alan comeback. Man är lite nyfiken på vad den sistnämnde går för, men han kommer säkert få visa upp sig i A-laget snart.
Rent allmänt verkar dock inte U-lagen rosa marknaden sådär extremt hittills i år, men man kan ju lyfta på hatten för Sirius P97 som vann en match med 25-0. Mäktigt! http://uppland.svenskfotboll.se/information/?scr=result&fmid=1797274
Det är ingen hemlighet att jag är kritisk till sättet som Ungdom och Akademi bedrivs på numera.
Då forum saknas internt i klubben vilket också gjort att jag inte längre är verksam i klubben så tänkte jag bara ge er lite kalla objektiva fakta kring den här verksamheten.
Precis som Joint skriver så går det sportsigt tungt för de äldsta lagen i Akademin. Ledningen hänvisar till att det inte är viktigt att vinna och göra resultat med ungdomslag, det viktiga är att spelarna utbildas.Kalla fakta är att U19, U17 och U15 i sina serier hittills har tagit 2 poäng av 39 möjliga. Spelarna börjar ruttna på speltidsgarantin som gör att både U15 och U17 kommer att ha väldigt svårt att hävda sig i de serierna. Tyvärr är det så klart de bästa spelarna som är missnöjda och som klubben riskerar att tappa. Genomgående i hela akademin är att de sämre spelarna är nöjda för de får vara med i något som kallas Akademi och de bättre är missnöjda eftersom det inte är en elitverksamhet som bedrivs.
Eftersom verksamheten bedrivs på breddvis och Akademilagen varken spelar bättre fotboll eller gör bättre resultat än övriga breddföreningar så leder det också till att Sirius inte attraherar målinriktade spelare utan de fortsätter i Sunnersta, UIF, IFK Uppsala mfl och som det ser ut nu så kanske de gör det ända tills de går ur junioråldern och riskerar att börja spela a-lagsfotboll i div. 4 och då är spiralen svår att vända.
För den som inte känner till det så har Sirius just nu de bästa ekonomiska resurser man kan tänka sig för att bedriva en sån här verksamhet. Om man jämför med t ex Västerås SK som bedriver en Akademi som givit deras a-lag 13 spelare, så fick de 12 000 SEK förra säsongen och något liknande i år i bidrag. Sirius får tre halvtidstjänster plus delar av de övriga tränarnas löner via bidrag från RF via Upplands IF.
Ändå har man i dagarna lagt ut ansvaret för att få till en fungerande hemsida på en förälder och ställt in sommarens fotbollsskola pga personalbrist. Ett par riktigt bra spelare har lämnat eller är på obestånd med tränarna pga att de har åsikter om hur verksamheten bedrivs.
Jag låter bitter , jag vet, men det är för jag vet hur bra det här skulle kunna vara med bara några mindre förändringar. Jag har inte gett upp hoppet om att vi ska få till fler elitspelare från Uppsala men det minskar för varje dag som går.
Fortsättning lär följa....
#2 ·
Tifo
· 2012-05-07 09:17
Fan vad ledsen man blir när man läser det där. Det såg ju så bra ut med just akademiverksamheten för bara nåt år sedan! Hur kunde detta hända? Kan man göra något för att förändra situationen? Ska man rösta bort någon på årsmötet eller rösta in någon annan?
#3 ·
Jerry
· 2012-05-07 09:19
Tack för att du delar med dig Brekkan. Låter ju tyvärr allt annat än bra dock. Man undrar ju vad det är som gör det så svårt för klubben/ledningen att styra upp en sån här verksamhet om nu de yttre förutsättningarna finns. De lär ju se att det inte har fungerat/fungerar speciellt bra som akademin bedrivs.
#4 ·
Joint
· 2012-05-07 12:01
Tack för inblicken. Ja, man blir ledsen. Trist också att en sådan kraft som gjort så mycket för föreningen både på och utanför planen väljer att kliva åt sidan på grund av att alla inte kan dra åt samma håll.
Vad gäller Akademin kan man ju tycka att halva poängen med att ha en sådan är att det ska vara lite elitanpassat. Ungdomar utvecklas i olika faser, så speltidsgaranti behöver inte vara fel. Men kanske skulle man kunna lösa en del med att ha två ungdomsverksamheter: IK Sirius Ungdomsfotboll och IK Sirius Akademifotboll. Risken då är kanske att det blir lite som ett A- och B-lag, men det kan man nog ta. Om man säger att de som visat positiv utveckling i IKS UFF gjort bra ifrån sig premieras iform av spel med IKS AFF, eller något i den stilen.
Om man har ekonomiska resurserna är det också märkligt varför medlemsavgiften chockhöjdes så. Jäkligt tråkigt att allt rasat samman så i alla fall, för som sagt så såg det ju rätt så lovande ut för inte så lång tid sedan. 2 av 39 poäng talar sitt tydliga språk om hur det ser ut just nu, rent sportsligt. Att avfärda det som att resultat inte spelar någon som helst roll är bullshit, fatta då att hoppa in i A-laget inom en snar framtid och då helt plötsligt få känna av en resultatbetonad grej. Flera av spelarna i äldsta laget är ju på papperet vuxna.
Bedrövligt. Lägg ner Akademin om man inte kan skapa förutsättningar att låta talanger blomma ut till elitspelare. Är det breddverksamhet som gäller kan vi lika gärna ha "vanliga" ungdomslag eller låta talangerna utvecklas som juniorer och a-lagsspelare i andra lokala klubbar och sen försöka värva hit dem som har potential att spela a-lagsfotboll på lite högre nivå.
Citat från Kim, courtesy Joint:
"Jag stödjer det som Olle (akademichef) och jag försöker att göra. Han har en kompetens och trygghet som är jättebra. Jag tror att det kommer att komma fram talanger här också, det gäller att ha lite tålamod."
Jag lyssnar hellre på snubben som tränat BP i massa år och tog upp den talangfabriken i Allsvenskan. Nu ser man ju vad han menade med "skitsnack". Det du ger oss Brekkan är knappast "objektiva fakta" eftersom du är part i målet så att säga, däremot så är det din subjektiva uppfattning om hur det ser ut. Du har betydligt större insikt i hur det ser ut än vad jag har, men samtidigt tycker jag det är lite skitigt att komma till supporterforumet för att på nåt sätt så split mellan Västra och Sirius. Vad är agendan?
#7 ·
olle
· 2012-05-07 15:47
Tycker inte alls att det är skitigt. Att skriva saker i sitt eget namn på ett öppet forum ställer rätt höga krav på att man kan stå för vad man säger. Hittills har ingen annan än Brekkan kunnat tillföra som mycket information om det som tråden handlar om så är väl nog gott som "agenda". Att allt hittills inte fungera klocka i klubben är ingen nyhet. Att inte prata om det lär inte lösa problemen. Det lär inte heller lösas av några inlägg på ett forum fast jag personligen uppskattar informationen och tror att den, så länge som den håller sig så här saklig, snarar minskar risken för skitsnack.
#8 ·
Tifo
· 2012-05-07 16:21
Om Brekkan hade varit den enda kritiska rösten om Akademin och övriga medlemmar i klubben sa att allt var frid och fröjd hade det varit en sak. Nu är det ju så att kritik liknande den Brekkan framför kommer från fler håll och bristen på resultat talar ju dessutom sitt tydliga språk om man nu väljer att inte lyssna eller tro på folk.
Jag sätter oerhört stort värde på att få denna "insider"-info, även om man så klart vet att Brekkan åtminstone har varit en part i målet sas.
#9 ·
gaffa
· 2012-05-07 18:45
Den modell man verkar vilja använda sig av i akademin numer bygger mycket på att kunna rekrytera en stor andel spelare från de egna ungdomslagen. Just nu finns dock inte stöd/kontroll/kontakt från akademin (eller klubben öht, för den delen) till ungdomslagen, utan de får försöka köra på bäst de vill och kan. Det är lite som att blunda och hålla tummarna. Och jag tror inte det är så t ex BP jobbar...
"Jag stödjer det som Olle (akademichef) och jag försöker att göra. Han har en kompetens och trygghet som är jättebra. Jag tror att det kommer att komma fram talanger här också, det gäller att ha lite tålamod."
Jag lyssnar hellre på snubben som tränat BP i massa år och tog upp den talangfabriken i Allsvenskan. Nu ser man ju vad han menade med "skitsnack". Det du ger oss Brekkan är knappast "objektiva fakta" eftersom du är part i målet så att säga, däremot så är det din subjektiva uppfattning om hur det ser ut. Du har betydligt större insikt i hur det ser ut än vad jag har, men samtidigt tycker jag det är lite skitigt att komma till supporterforumet för att på nåt sätt så split mellan Västra och Sirius. Vad är agendan?
Ja vad fan skulle han säga då i en sådan intervju? Allt annat än att uttrycka förtroende för arbetsgivaren är rätt puckat i det läget.
#11 ·
Joint
· 2012-05-07 23:42
Ja vad fan skulle han säga då i en sådan intervju? Allt annat än att uttrycka förtroende för arbetsgivaren är rätt puckat i det läget.
Akademichefen är inte direkt Bergstrands arbetsgivare. ;) Det kändes som ett förtroendeingivande svar. Inget hyckleri.
#12 ·
Pinnen
· 2012-05-07 23:57
jag tyckte nog att det lät bättre när akademin startade än vad det låter nu. Då köpte jag planen och att det kunde bli talanger som kom ur akademin om några år.
Det låter inte så nu...
Hehe tror inte att Kim skulle dra sig för att kritisera sin arbetsgivare om han känner det befogat. Han sitter nog jävligt säkert på sin position för tillfället och jag tror inte han skulle ha några som helst problem att hitta ett tränarjobb på SE-nivå om han fick sparken. Därför lägger jag mer vikt vid det han säger än vad folk som inte ens är med i verksamheten längre säger. Åtminstone så länge jag har nuvarande informationsnivå. Sluta gnälla så jävligt istället.
#14 ·
Jerry
· 2012-05-08 08:05
Gnäll och gnäll, konstaterar bara att det finns flera som inte tycker att det fungerar bra, och resultaten talar ju sitt tydliga språk.
Sedan inte sagt att det kan bli bra. Själv hoppas jag att Kim kan hjälpa till att få ordning på akademin. Spelarunderlaget borde som sagts tidigare finnas.
#15 ·
johann
· 2012-05-08 12:35
Kim har som det är nu absolut ingenting att göra med akademin, det var han mycket tydlig med på vår träff. Det är synd.
Tja, vi tänker väl olika där. Men att i en supporterintervju öppet kritisera hur en kollega bedriver en verksamhet i klubben efter några månader på jobbet hade varit oseriöst, tycker jag.
Den modell man verkar vilja använda sig av i akademin numer bygger mycket på att kunna rekrytera en stor andel spelare från de egna ungdomslagen. Just nu finns dock inte stöd/kontroll/kontakt från akademin (eller klubben öht, för den delen) till ungdomslagen, utan de får försöka köra på bäst de vill och kan. Det är lite som att blunda och hålla tummarna. Och jag tror inte det är så t ex BP jobbar...
Det ligger en hel del i detta Gaffa. Detta kombinerat med att man inte vill/vågar rekrytera och heller inte är tillräckligt attraktiva för att locka spelare från andra klubbar i Uppsala gör att ekvationen inte går ihop. Möjligen har Olle & Co rätt i att man kan göra elitspelare av alla och det vore ju fantastiskt isf. Problemet för oss kritiker är att det tar minst fem år innan vi ser utfallet.
Nedmonteringen av Sirius Ungdom är fullständig precis som Gaffa skriver och den verksamheten ligger numera under den nya akademiorganisationen. En organisation som innehåller 15 st avlönade personer som jobbar med Akademi och Ungdom varav 4-5 st är på halvtid och en på nästan heltid. Känns spontant som att man borde kunna ha kolla på de äldsta ungdomslagen (01-or) åtminstone. Totalt har Sirius just nu 7 st ungdomslag i åldrarna 6-11 år samt ett lag för P-97. Det sistnämnda riskerar att läggas ner i dagarna eftersom Akademin inte vill samarbeta med dem. Där finns spelare som har ruttnat eftersom de håller högre kvalitet än de som ingår i Akademin. Men dörren till Akademin har varit stängd både ut och in så de spelarna väljer troligen att gå till andra klubbar istället. Nu hade de möte i går med Olle A och förhoppningsvis hittade de en lösning och ett samarbete.
Från U17/19 har det i dagarna slutat ytterligare några spelare. Om detta fortsätter så kommer de lagen få svårt att hävda sig även nästa år i PA och JA. Möjligen finns det en plan för det som jag inte känner till, men det är klart oroväckande.
Kan inte tänka mig att Kim vet att många av de största talangerna i Uppsala spelar i Saif, IFK, UIF mfl i åldrarna 98 och neråt, alltså kommande generation. Så borde det väl ändå inte vara när man har en Akademi som har enorma resurser (jämförelsevis) för just talangutveckling. Och där man har en uttalad målsättning att utbilda elitfotbollsspelare.
Man kan väl säga i att det i hela distriktet finns någon sorts förakt för elitarbete med ungdomar i fotboll. Upplands fotbollsförbund har länge arbetat aktivt mot elitverksamhet för kids i och med seriespelsindelningar, cupförbud, etc. Det avspeglar sig i hur man pratar om duktiga barn i distriktet. Vaksala F97 är ett himla intressant exempel. De började för snart 10 år sedan och har arbetat elitinriktat och målmedvetet med det laget och de tillhör nu den absoluta sverigeeliten. I Uppsala gillar man att prata om dem som "talangfulla", men det talas betydligt mindre om hur de metodiskt har gått till väga och arbetat för att nå så långt som de har gjort. Kunskap finns uppenbarligen inom distriktet, och enstaka lag har gått riktigt bra på grund av ledare med kompetens och en målmedveten grupp.
Det Uppsala borde försöka komma ifrån är just det att det ska bero på slumpen om en spelare råkar hamna i rätt miljö i åldern upp till ca 13 år. Och att den miljön råkar vara blå-svart.
Spiken på huvet Erlingmark! Man kommer att kalla Saifs duktiga 98-or för talangfulla också men de ingår inte i nån öppen breddverksamhet och har i princip aldrig gjort det och lika är det med Vaksalas 97-or. Inte hade de vunnit Gothia genom att ha matchgaranti på hela truppen.
Att vi hösten 2009 startade Akademin berodde på att vi ville ge spelare från alla klubbar chansen till en bra utbildning och välja ut dem som brinner. Och inte, som Erlingmark skriver, låta slumpen styra. Om en supertalang har otur kan han hamna med en dålig tränare ända tills han eller hon är 16 år. Så länge Sirius säger nej till spelare från de andra stora klubbarna i stan så kommer det att kunna hända. Det är ingen garanti att man får en bra utbildning bara för att man är i Vaksala, UIF, Gusk och inte heller Sirius Ungdom.
Sirius borde kvalitetssäkra en verksamhet som har Akademilag, Utvecklingslag och Ungdomslag. Då skulle man kunna utbilda fotbollsspelare som skulle kunna utvecklas i sin takt och kunna vandra mellan de olika nivåerna beroende på intresse och hur det går för dem. Detta är en fungerande modell som används av flera andra klubbar.
För den som inte vet så tog man i år in 22 st 00-or och 9 st 99-or som alla är garanterade plats i Akademin tills de är 16 år. Det kan låta humant och bra i teorin men det fungerar inte alls i praktiken. Vi har exemplet i U15 som har en extremt ojämn trupp med 22 st spelare där många skulle må mycket bättre av att spela på en lägre nivå för att göra sig själva rättvisa. 22 spelare i en miljö med speltidsgaranti gör också att man inte kan prioritera dem som man tror mest på. De killarna ska helst knacka på a-lagsdörren om ett-två år. I och med matchgaranti, stora grupper, ojämna grupper, fel matchmiljöer och föräldratränare med allt vad det innebär så får de inte den förberedelse som krävs.
Kommande generationer och deras föräldrar ser detta och risken är att de inte kommer inte att söka sig till Sirius Akademi.
[quote1336433070=Bigbadda]
Agendan är att få till en elitfotbollsutbildning för ungdomar i Uppsala. Om fler förstår problematiken som råder så är det fler som kan och vill påverka. Jag tycker att Västra sidan är mer "Sirius" än både Olle Andersson och den sittande styrelsen därför tycker jag att detta är ett bra forum. De är bara Sirius i en period, Västra sidan kommer förmodligen alltid att vara Sirius. De flesta här är också medlemmar och medlemmarna styr klubben.
En akademi är enligt definitionen "en högre undervisningsinstitution". Om Sirius nu ska fortsätta kalla det för akademi så bör man kanske försöka se till att förutsättningarna att nå elitnivå är bättre i blåsvart än i en mängd andra lokala småföreningar. I min värld innebär det att man satsar på höjden snarare än på bredden.
Eftersom akademins verksamhet är ganska stängd så tycker jag att det är bra att ni som är klubbens ryggrad får lite löpande info om vad som händer.
I förra vecka kom en intervju med Akadmichefen i Sirius veckobrev. Det lät som vanligt väldigt bra men var allt annat än klargörande, vilket verkade vara syftet med intervjun.
En föräldratränare har fått lämna sin post i U15 och nu fått " administrativa uppgifter" . Chefstränaren har tagit hans position.
Fler 96-or har lämnat för IFK, bl a Dennis Kumric som anses väldigt lovande.
Min egen son som ifs bara är 12 år har lämnat akademin. Det känns väldigt märkligt och gör lite ont med tanke att både han och jag verkligen gillar Sirius i grunden.
Det är fortfarande väldigt otydligt vad som gäller för 01-orna till nästa år. Jag frågade klubbens anställde ungdomskonsulent och han visste inte alls hur man skulle rekrytera till den eller om man skulle flytta in de egna 01-lagen på samma sätt som förra året med 00-orna.
U19 fortsätter att gå kräftgång men U17 något bättre nu resultatmässigt dock tappar båda spelare.
U15 spelar i för svår serie, 96-regional, med för stor ojämn grupp. Bara ett fåtal som har utbyte av den nivån. Missnöjet är stort, kanske blir det bättre när man nu tar bort föräldratränaren.
U14 verkar fungera ok, men nivåmässigt ligger de någonstans 4-5:a i Uppland bland 98-lag och det kan väl inte vara tanken när det heter Akademi.
U12/13 som tränar ihop med 30 spelare och föräldratränare. Matchar i en 98 och en 99 serie. Alla spelare klarar inte dessa nivåer. När IFK´s 99-or möter Sirius Akademi så ser Sirius trupp ut på det sättet att de 8 bästa 00-orna matchar i 98-serien och övriga spelar i 99-serien. Matchen slutar 10-0 till IFK, dåligt för alla.
Bedrövligt att Sirius inte kan planera sin verksamhet bättre när de är den enda klubben som har anställda tränare och ledning, 15 st totalt om jag räknat rätt, bara på Akademin.
De problem som den förra ungdomskommitén förde fram under vintern är också de problem som nu visar sig:
För ojämna och stora grupper - nu har man börjat matcha tuffare och då är det spelare som blir sittandes på bänken hela matcher. Och många får alldeles för lite matchning.
Föräldratränare - för trovärdigheten i verksamheten och neutraliteten så ska inte laguttagningar och coachning göras av föräldrar. Det har man nu också insett i o m att man tagit bort en av dem. Dock har man kvar föräldrar som tränare i U12/13.
Fel serier - man har en övertro på spelarnas kvalitet och har anmält upp dem en ålder. I varje matchmiljö är det för många av spelarna som inte klarar av nivån. Det gäller U12-U19. Möjligen med undantag för U14 som verkar ligga rätt.
Intagningen - man måste se till så att Akademin attraherar de bästa spelarna i Uppsala annars är det ingen mening att kalla det för Akademi, det blir bara elakt mot killarna som får orimligt högt ställda krav på sig från omgivningen. Träningsmiljön blir också för dålig för att skapa elitspelare när man inte ställer tillräckligt höga krav på intagningen. Detta kan låta elitistiskt men det är också tanken med verksamheten : att utbilda morgondagens elitspelare.
Dessa punkter har vi i fd UK mailat till styrelsen i december 2011. Jag är 100% säker på att Sirius inom ett år antingen har anpassat verksamheten så att den i stora drag överensstämmer med fd Ungdomskommiténs åsikter/önskemål eller så finns den inte kvar som Akademi.
Tyvärr för Sirius skull så tror jag att de som har störst förutsättningar att gå hela vägen är de som kommer att lämna i sommar för de tycker att upplägget är fel och då har man som sagt inte mycket till Akademi kvar...
#23 ·
Hornby
· 2012-06-12 18:00
Se där:
http://www.svenskalag.se/news.asp?teamID=7837&newsID=224384
#24 ·
Joint
· 2012-08-29 02:55
Sirius U19 slog VSK:s dito med 4-1!!!!
#25 ·
Joint
· 2012-09-03 16:38
U19 möter City borta i kväll. Bottenmöte i Juniorallsvenskan Elit Norra. Men lyckas även U19-City-spöket släppa nu så är det bara två poäng upp till SFC och säker mark (?). Efter att ha blivit förnedrade med 9-1 mot Peking så har laget tagit fyra poäng på de två senaste matcherna. Förhoppningsvis fortsätter man på det spåret...
#26 ·
Joint
· 2012-09-03 21:36
3-1-vinst!
#27 ·
Hornby
· 2012-09-04 12:13
http://svenskfotboll.se/cuper-och-serier/juniorallsvenskan/elit-norra/?scr=result&fmid=1804163
Bra att ungtupparna i A-truppen får regelbunden matchning. Det är värre för tex OZ, Viktor och Jocke som inte får mycket speltid överhuvudtaget.
#28 ·
Joint
· 2012-09-04 14:31
Japp, men går vi upp till Superettan nu så får ju dessa möjligheten till U21-matchande.
#29 ·
Hornby
· 2012-09-23 11:34
Trevligt!
http://svenskfotboll.se/cuper-och-serier/juniorallsvenskan/elit-norra/?scr=result&fmid=1804189
#30 ·
Joint
· 2012-09-26 02:11
Förhoppningsfullt att tabelljumbon E-tuna City slog SFC också, vilket gör att IKS JA har möjlighet att klara sig kvar inför sista omgången. Blåsvart ställs hemma mot ett inte så mycket bättre Vasalund, som dessutom inte har något att spela för, medan SFC möter ett BP som har en slutspelsplats att försvara.
IKS PA har, kan man säga, säkrat kontraktet redan inför sista omgången. I den serien kom Gusk dyngsist med noll poäng och en förfärlig målskillnad...
Några som är på att gå och stötta vårt juniorlag på lördagsförmiddagen? Matchen spelas på Lötens konstgräs. Om intresse finns medtar jag flaggor.
#31 ·
Joint
· 2012-09-26 02:19
Förslag för den som vill ha en blå-svart lördag:
Lördag klockan 11-13: Sirius-Vasalund, JA @ Löten.
Lördag klockan 13.30-14:45: Pizza & öl @ Alex.
Lördag klockan 15-17: Sirius-Rågsved, Norrettan Dam @ Studan.
Lördag klockan 17->: "Fira" kvalplatsen.
...sedan rundar vi av helgen med Sirius-Dalkurd på söndag. Siriushelg - hej, hej, hej!
#32 ·
Tommy
· 2012-09-26 21:46
...sedan rundar vi av helgen med Sirius-Dalkurd på söndag. Siriushelg - hej, hej, hej!
Siriushelg - helg, helg, helg!!!
#33 ·
Joint
· 2012-09-27 00:24
Fotboll, fotboll, fotboll!
#34 ·
Joint
· 2012-09-28 22:31
Ingen som ska till Löten i morgon, alltså?
#35 ·
Sakul
· 2012-09-29 09:38
Kanske inte till matchstart, men jag lär dyka upp där iaf.
Tvärkört. Har trixat och dealat så jag kan gå på dam + en snabbis på Alex efteråt i alla fall. Mycket nöjd med det.
#37 ·
Hornby
· 2012-09-29 11:30
"en snabbis på Alex"
Sjysst deal... he-he
Jag sa ju att jag var nöjd. Höhöhö.
Men det får man väl inte säga i det här jävla landet!
#39 ·
Joint
· 2012-09-29 13:48
Nöjd med junisar i dag. De rullade ut Vasalunds diton. 4-0 Önskar att alla akademikritiker kunde varit där och kollat.
Nu håller vi tummarna för att BP gör sitt, de har trots allt en slutspelsplats att försvara, så stannar IKS kvar även i juniorallsvenskan. Och ni har mage att klaga!?
Jag anar en uppryckning efter sommaren... Ge det lite tid. Tålamod.
Tack för info, Joint. Och tack för segern, Sirius.
Oootroligt viktigt att de stannar kvar! Skönt, skönt, skönt.
#42 ·
Sakul
· 2012-09-29 20:20
Sirius match var jävligt bra, men det spelar mindre roll nu eftersom Syrianska slog BP. Fan. Det var Erlingmark som jinxade.
Jaha, Syrianska hade inte spelat än... Det var ju piss i kvadrat.
Detta inlägg är som ett öppet brev till styrelsen eftersom jag numera vet att de är inne här och läser. Och detta är också det forum som är mest Sirius för mig just nu.
Det har inte gått på räls någon gång med Sirius Akademi. Inte i dag med "nya" Akademin och inte heller den gamla som jag var med och drog igång. Då, 2010 och 2011 hade vi väldigt knappa resurser i Akademin, den sköttes av många mer eller mindre ideella krafter och hade helt klart sina brister. Dock tycker jag att vi var på rätt väg och nästa steg hade varit att inför en sportslig nivå under Akademinivån. Det var prio A. När styrelsen tog beslut om att anställa en akademichef så var ingen gladare än jag för jag såg att vi skulle kunna bli mer proffsiga och kunna ta nästa steg. Med facit i hand är jag inte lika glad. Styrelsen valde att ge honom 100% mandat att driva akademin som han vill och vi i fd UK skulle rätta oss efter hans idéer. Efter ett par möten hoppade vi av. Idéerna innehåller som bekant platsgaranti, matchgaranti och stora grupper. Det låter humant för den som är oinsatt men är precis tvärtom. Varje vecka ska det väljas spelare till matcher. Matcherna räcker inte till för alla. Träningsnivån blir också drabbad av den ojämna spelarkvaliteten. Så klart borde man jobba som övriga akademier med små utvalda grupper där alla kan var med på allt och fler nivåer.
I dag har man helt andra resurser i Akademin än 2010 och 2011. Sirius har en organisation med 14 avlönade människor kring ungdom och Akademi. Det borde verkligen göra att verksamheten blomstrar.
Så här ser det ut :
På ungdomssidan (6-11år) har det under året varit : ingen intern tränarutbildning, ingen fotbollsskola, ingen Siriusdag, ingen domarutbildning, inga gemensamma aktiviteter överhuvudtaget, ett ledarmöte, det har varit extremt svårt att få ut pengar för domare mm, ingen styrning av innehållet i verksamheten för ungdomslagen alltså ingen verksamhetsplan/policy att rätta sig efter. 2011 fungerade alla de sakerna åtminstone skapligt. Det som fd Ungdomskommitén hade börjat bygga upp har totalt raserats på 9 månader. Nu är varje ungdomslag en ö i klubben igen.
Akademin:
U19 åkte ur JA Elit och saknar således en vettig matchmiljö nästa år.
Blir spännande att se om man lyckas behålla 94 och 95-orna eller om de söker sig till seniorfotbollen i Uppland eller andra klubbar. Endast en spelare i de här åldrarna har kontrakt och det är Jacob Bergman.
U17. Ska också bli spännande att se vilka som ska bemanna U17 i PA Elit nästa år. Det finns bara 6 st 96-or kvar i Sirius, resten har lämnat.
Tyvärr är det så att stans 15-16 åringarna inte trånar efter en plats i Sirius pojkallsvenska lag längre. Vilket man historiskt sett alltid har gjort. Det är sorgligt och det blir inte bra för någon att Sirius verksamhet är så otydlig. Inte bra för klubben och definitivt inte för de talanger som faktiskt finns i Uppsala. Så klart borde spelarna hellre vilja vara i en elitklubb (förhoppningsvis) med professionella personer i Akademin som bara är där för din utveckling än i en div.4 eller 5 klubb som drivs av ideella krafter.
U 15 har spelat i en alldeles för tuff matchmiljö, 96 regional där man mest har fått storstryk, vilket inte är roligt för killarna. Nästa år ska de bemanna truppen i den ännu tuffare serien PA Elit tillsammans med de få 96-orna. Samtliga 97-or i Akademin har erbjudits plats även nästa år.
Möjligen kan man få in nya spelare men var ska då alla dessa killar spela? Möjligen lämnar en del eftersom det är väldigt otydligt hur deras framtid ser ut i Sirius. Här har platsgarantin spelat ett stort spratt. 97 Ungdom har flera spelare som håller högre kvalitet än några i U15 men Akademin tar ändå inte in dem för då måste de flytta på andra spelare och det tillåter inte platsgarantin. Under hösten har de tvingats samarbeta eftersom några spelare har lämnat Ak för Ungdom och då har inte Ak fått ihop sin verksamhet. Otydlig soppa!
U14 har en grupp med 16 spelare och har i dagarna 15 st provspelare på plats och säger sig ha 4 st platser. Om man tar in fyra nya spelare så får man en alldeles för stor och brokig grupp. Det kommer att ge många missnöjda spelare. Det man skulle kunna göra för att lösa situationen i U14 är att ta in ännu fler spelare och skapa två nivåer i U14. Möjligtvis också i samarbete med de spelare som ligger längst ner i U15. Då är man på rätt spår men att bara fylla på och hoppas att allt ska lösa sig är inte bra. U14 är en hyfsad miljö som ligger ungefär rankade 4-5:a i Uppland för sin ålder.
U13 har haft föräldramöte i veckan och det som kom fram var att ingen var nöjd med verksamheten, de känner sig lurade på ett helt år. 9 st 99-or har under året varit komplementspelare till gamla Sirius P-00 Svart. De upplever att de mest får skäll och att de inte har fått gjort något roligt alls under hela året. Förändring är utlovad med att Sirius ska värva spelare så att U13 får en egen trupp. Frågan är bara vilka som vill ansluta till en grupp med missnöjda spelare?
U12 är en bra grupp rent fotbollsmässigt som också får spela en del roliga matcher och cuper. De är dock fortfarande för många även om några av 00-orna har hoppat av. U12 är 18-19 spelare i sin trupp om de inte tappar fler under hösten. 4-5 spelare vid varje match och cup (ännu fler vid 9-manna) måste då ställas över vilket inte är någon bra kombination med att man fortfarande jobbar med föräldratränare. Det leder bara till onödiga ifrågasättanden och jävsituationer. De ledarna skulle kunna jobba i en annan ålder. Klart starkaste 00-laget i regionen och borde kunna fungera som flaggskepp för de yngre som ska söka in till Akademin.
01-intagningen blir också spännande att följa. Den är ett kvitto på om verksamheten är attraktiv eller inte. Det borde finnas ett intresse för målinriktade 11 åringar att få ingå i en Akademi med professionella tränare och få del av de väldigt fina ekonomiska resurser som Sirius faktiskt har just nu.
Jag undrar när de sportsligt ansvariga ska inse att det ser ut så här och börja ändra filosofi för Akademin.
Det allvarligaste är att duktiga målinriktade spelare inte längre vill spela i Sirius utan tror/tycker att det är bättre på annat håll.
Nedan är i stort sett punkterna som vi i fd Ungdomskommitén mailade i december 2011 och jag tycker att det är samma åtgärdspunkter fortfarande:
- Man måste in med minst en nivå till i Akademin. Det måste gå att byta upp och ner beroende på intresse och hur man utvecklas. Som det är nu så är man garanterad plats på högsta nivån från det att man tas in vid 12 års ålder till 17 års ålder. Den ojämna miljön blir inte bra för någon.
- Jobba med mindre homogena grupper, max 14-15 st i varje så att alla kan vara med på allt. Om man flyttar upp en spelare så finns det plats för den i den nya gruppen eftersom även de roterar spelare.
- Man måste vilja och kunna attrahera de bästa spelarna från början, 12 år.
- Man måste stå för att det är elitfotbollsträning för ungdomar som ska bedrivas.
- Man måste marknadsföra verksamheten genom att vara resultatmässigt framgångsrik i en eller helst alla åldrar, vilket man också blir om man jobbar med nivåanpassning och mindre grupper. Annars kommer verksamheten aldrig att bli attraktiv för spelarna. De vill inte tillhöra något som kallas Akademi men där man förlorar mycket mer än man vinner och inte ens tillhör de bästa lagen i Uppsala.
- Man måste ta bort föräldrar från att träna sina egna barn. Detta för att man faktiskt har den möjligheten vilket ingen annan klubb i Uppsala har. Och det finns massor att vinna för alla på det. Vilket styrelsen också påpekade för mig 2011 när vi hade två st föräldrar som ingick i organisationen på träningarna.
- Akademichefen måste jobba närmare verksamheten. I de Akademier som jag känner till så är chefen på plats på träningar och matcher och känner till alla spelare och de styrkor och svagheter som finns hos dem och i verksamheten. Sirius har en annan modell som innebär att chefen i princip bara ser fotbollsverksamheten i undantagsfall. Hans beslut blir inte trovärdiga och grundar sig inte på hur verksamheten ser ut.
Anledningen till att jag inte bara kan släppa Sirius Akademi är att Sirius är den enda klubb som kan och som ska garantera återväxten av utbildade unga elitfotbollsspelare i Uppsala. Även om IFK, Saif, UIF, Vaksala, Gusk mfl får igång bra verksamhet så ska killarna och tjejerna som når längst så småningom till Sirius om de inte ska lämna Uppsala. Övriga klubbar vill också att Sirius ska vara den klubb som säkerställer kvaliteten från åtminstone 16 år och uppåt.
Sirius ungdomsverksamhet med Akademin måste börja fungera annars är risken är att vi åter börjar tappa 16-19 åringar till Stockholm.
Jag vill uppmana den som är sportsligt ansvarig i styrelsen att göra en enkät för samtliga spelare och föräldrar som varit inblandade i verksamheten under 2012 så att ni får en bild av hur det ser ut. Det skulle förvåna mig om det skulle bekräfta den positiva bild som akademichefen rapporterar om på era styrelsemöten.
Många spelare har lämnat under året och fler kan komma att lämna. Samtliga som lämnat har tillhört övre delen i sina miljöer. Det är en utveckling som måste stoppas och jag tror fortfarande att fd UK´s åtgärdspaket är rätta vägen för Sirius.
Framförallt så måste verksamheten bli mycket öppnare och tydligare.
Det här var väl mycket intressant och tänkvärt men i fortsättningen anser jag att "öppna brev" till andra organisationer än VSS skickas till just de organisationerna.
Alla diskussioner omkring Sirius hör hemma på det här forumet tycker jag. Det är ockå väldigt bra att Brekkan orkar hålla på att vara jobbig om det här.
#47 ·
John
· 2012-10-05 12:57
Jag skulle gärna läsa ett svar så vi får båda sidors åsikter.
Kan sammanfatta både Brekkans brev och deras ev svar på en gång:
Brekkan: Allt, precis allt, är skit. Annat var det på min tid.
Akademin/IK Sirius: Knappast, snubbe, allt är asbra och blir bättre hela tiden. Var god och stör oss inte.
Kan sammanfatta både Brekkans brev och deras ev svar på en gång:
Brekkan: Allt, precis allt, är skit. Annat var det på min tid.
Akademin/IK Sirius: Knappast, snubbe, allt är asbra och blir bättre hela tiden. Var god och stör oss inte.
*applåderar*
#50 ·
Tifo
· 2012-10-05 13:36
Jag tycker att det är jävligt intressant att få ta del av Brekkans synpunkter och inblickar.
#51 ·
johann
· 2012-10-05 14:10
Ja, synpunkter ska finnas på ett forum, men vi vet det där nu. Lite papegojakänsla börjar det bli. Att publicera ett öppet brev på en inofficiell supporterklubbs forum tycker jag inte är helt hundra. Särskilt som åsikterna i frågan är kända sedan länge genom ett stort antal inlägg. Ett öppet brev, som jag fått höra i alla fall, är väl ett brev som skickas till adressenten men också publiceras i media eller annan öpen kanal. Jag tycker det här är ett diskussionsforum för supportrar och inget annat. Jag skulle inte använda det som plattform för min imaginära kamp för att till exempel riva Relitahallen.
Om man vill förändra kan man bli mobilisera folk att bli medlemmar och gå på årsmötena och få bort nuvarande styrelse. Det är sen gammalt.
Jag kan bara hålla med !
Allt var bättre på min tid :-) klubben gjorde ekonomisk vinst flera år i rad, betalade av gamla skulder samtidigt som vi gick från botten på tvåan till Superettan.
På min tid i Akademin 2010 och 2011 så ville åtminstone de bästa 15-16 åringarna spela i Sirius. Den snabba förändringen där oroar mig mest av allt.
I dag:
Verksamheten backar ca. 8 miljoner per år just nu. Pengar som skjuts till av Upplands Spelarutveckling AB men används, trots namnet, till att köpa en plats i Superettan. Rätt elller fel ? Kan man sia om. Kul att klubben äntligen har resurser men jag tycker det är synd att man inte tänker mer långsiktigt och satsar mer av pengarna på just spelarutveckling.
Unga spelare lämnar Sirius Akademi och de duktiga 15-16 åringarna som ändå finns i Uppsala söker sig inte längre till Sirius. Antar att fler tycker att det är dåligt.
.....
Någon publik kommentar från de ansvarig kommer vi aldrig att få.
Men det här är ju ett supporterforum som är öppet för alla sorts diskussioner om klubben. Varför ska vi diktera vem som får skriva och vad som får tyckas här? Brekkan är väl också en supporter om än med en annan bakgrund än de flesta av oss.
Det är ju hur som helst – om den är sann – både saklig och extremt relevant kritik som framförs. Varför skulle det här inte vara rätt ställe att ta upp det på?
#54 ·
johann
· 2012-10-05 14:37
Det är ju det öppna brevet som form som jag vänder mig emot om du läser vad jag skrev.
"...som ett öppet brev" inledde Brekkan med och jag fattar faktiskt inte varför det spelar någon roll alls. Eller varför vi diskuterar sånt här när vi kan diskutera akademin istället.
#56 ·
Nyllet
· 2012-10-05 16:41
Som Siriussupporter är man van vid motgångar. I tre säsonger har fotbollslaget varit nära att gå upp i SE men fallit på mållinjen. Med Sirius bandy fick vi uppleva en minst sagt ångestfylld säsong och årets silly har varit den värsta på år och dar. Fotbollslagen d.v.s. både herr och dam, har däremot fått skenet från Siriusstjärnan på himlavalvet att lysa lite starkare och det inger hopp om en ljusare framtid. Fyra superviktiga matcher återstår för herrarna och damerna ska snart kvala. I detta läge behöver lagen och föreningen allt stöd de kan få. Att framföra relevant kritik gentemot förenings ungdomsverksamhet här på forumet har jag inget emot men det som gör mig ledsen är att det sker just nu. Skulle vi inte kunna vänta, tills fotbollssäsongen är slut, med att diskutera bristerna i Sirius fotbolls ungdomsverksamhet?
Bra synpunkt! Det har du rätt i Nyllet! Jag är lite för insnöad... Sorry... Givetvis ska vi fokusera på det först.
Klart man alltid kan vänta med att diskutera saker och alltid fokusera på det som sker här och nu. Men det är ju inte så att detta inte diskuterades off season förra året. Och förrförra. Och året innan dess. Om än i lite andra former. Så jag förstår verkligen att folk tröttnar på detta. Det är en av anledningarna till att jag slutade blogga, och till att jag skriver rätt mycket mindre här än förut. Jag tröttnar själv på det. Och jag undrar ibland om allt man lyckats åstadkomma med att tjata om det är att klubben bara sluter sig och allt blir polariserat.
Det är fan som klimatfrågan. Man lackar ju ur på allt tjat om global uppvärmning till slut. Jorden gick ju inte under igår heller, och det är ju najst med lite varmare somrar liksom. Och är det förresten ens sant att det finns ett klimathot! Och även om det skulle vara sant, allvarligt talat, vad rör det mig egentligen? Det rullar nu.
Och så är det ju med allt det där Brekkan lyfter. (Det mesta av det är ju faktiskt inte särskilt svårt att dubbelkolla för den som tvivlar på själva faktabiten vad gäller gruppernas storlek, vilka som tränar, resultaten de gör, hur många som hoppat av, vad föräldrarna tycker, etc). Men även om det kanske är sant, vad spelar det för roll om Sirius kan fostra egna talanger egentligen? Så länge vi har någon som degar in den flis som behövs är det ju faktiskt betydligt enklare att bara köpa och låna spelare som blir över från Stockholmslagen kombinerat med andra halvlokala spelare från klubbar i lägre divisioner i närheten.
Dyrt kanske, men pengar är inget problem nu, och resultaten kommer fortare. Och på sikt - om vi går upp - kan vi sålla ut de lokala spelarna eftersom det är de som inte riktigt håller måttet (bara att titta på startelvorna) eftersom ungdomsverksamheten här har sett ut som den har gjort de senaste 20 åren. Vi har råd med det nu. BP kan lika väl utbilda de kommande Siriusspelarna som vi själva, förmodligen bättre eftersom de har vanan inne.
Jag jobbar verkligen på att försöka se det så. Vissa perioder under hösten har man fått se fantastiskt fin fotboll på Studan. Det är grymt kul! Vinna är grejen!
#59 ·
Sutra
· 2012-10-05 22:31
Jag har hållit mig utanför hela den här diskussionen eftersom jag som vanligt vet för lite. Men...
...för det första håller jag med om att detta är en plats så god som någon att skriva om detta på.
...för det andra tycker jag att det är asbra att Brekkan nöter på om detta. Han har passion, insikt och en åsikt. All respekt för att han inte ger sig.
...för det tredje undrar jag om det inte är dags för IK Sirius FK att få till nån slags öppen "framtidskväll"/"akademikväll" där företrädare för olika perspektiv på berätta lite om hur de ser på saken.
För även om jag som sagt hajjar noll, börjar det bli lite M Berglund-varning på "allt-är-frid-och-fröjd-budskapet." Man undrar ju liksom lite hur det står till egentligen.
#60 ·
Joint
· 2012-10-06 02:09
Men är det inte lite tidigt att döma ut dagens akademikoncept? Ska man inte ge det lite tid först? Visst, vissa saker verkar vara fundamentalt fel, men det lär lösa sig med tiden.
Jag tror inte att man ska överskatta Sirius varumärke bland stadens ungdomar heller. Tyvärr. Vi har väl endast ett par 90-talister engagerade i Västra, vilket säger en del om det blå-svarta intresset i staden. Och de flesta av stadens ungdomar har dessvärre hjärta för 08-klubbarna, om något.
Spelarflykt från akademin låter oroligt, men kan väl bero på ungdomarna också. Det är helt enkelt jobbigast att spela i Sirius. Flest träningar, osv. Men så klart det ska vara glädje med fotboll. Man får kanske tona ned lite på allvaret och dra en balansgång mellan allvar och nöje. Två verksamheter, ett akademilag och ett enkelt ungdomslag, behöver inte vara fel heller. Vill inte att folk ska behöva uteslutas ur den blåsvarta familjen.
Det viktigaste gällande akademin tycker jag är att alla börjar jobba åt samma håll bara och att arbetsro tillkommer. Det har ju inte varit så mycket bättre förr så jag tycker det är fel att vara bitter på så sätt. Resurser innebär inte resultat bara sådär heller.
För övrigt känns vissa andra lokala ungdomsverksamheter en gnutta överskattade...
Om jag tycker att Blomqvist ska spela mer, hjälper det att jag tjatar om det på forumet? Vill du göra något åt det här, skriv brev till styrelsen, eller mobilisera för ett årsmöte. Här startar ingen förändring.
Jag skulle också vilja höra andra sidan. Som det låter på Brekkan består akademins ledning av ett gäng klantarslen som inte kan nånting alls. Det kan ju vara sant, men jag vill nog höra från andra sidan innan jag tror det.
Andra sidan säger att allt fungerar bra. http://www.unt.se/sport/sirius-nya-akademi-igang-1657765.aspx Hade ju varit lite konstigt annars.
#63 ·
Sutra
· 2012-10-07 20:35
Legue gjorde det inte jättesvårt för Olle Andersson. Äh, vet inte vad jag skall tro.
Badda: Om du tycker att Blomqvist borde spela oftare så är väl forumet ett utmärkt ställe att framföra den åsikten på? Vad ska vi annars ha forumet till?
Självklart är det på styrelse- och årsmöten besluten ska tas och förändringar ska ske. Det är ju precis den vägen Brekkan har försökt för att få en förändring. Det verkar inte ha gått speciellt bra. Att han då istället för att bara skita i saken istället vänder sig hit och försöker blåsa liv i frågan tycker jag är toppen. Överhuvudtaget tror jag det skulle vara jättebra om flera Västringar skulle engagera sig mera konkret i hur klubben sköts. Inte då specifikt för att jag är missnöjd med hur klubben styrs just nu, utan mera för att jag tycker det finns massvis av vettiga människor i Västra som skulle kunna göra en väldig massa nytta för klubben. Men jag vet, det är lättare sagt än gjort…
Och ja, det skulle vara intressant att höra andra sidan av saken i akademifrågan.
#65 ·
gaffa
· 2012-10-07 23:27
till brekkans försvar bör tilläggas att han framförde samma åsikter på sirius fk:s extra årsmöte häromsistens. men det tycker jag är oväsentligt. det finns väl inget bättre forum för att diskutera siriusfrågor än detta?
Jag menar att upprepa samma sak gång på gång på detta forum antagligen inte leder till någon bestående förändring. Jag försöker inte begränsa andra supportrars frihet att säga vad man vill här, men jag säger att tjatet antagligen inte leder nånstans.
#67 ·
Hornby
· 2012-11-29 15:13
Det här borde väl vara positivt:
http://www.siriusfotboll.se/web/article/sirius-tillbaka-i-juniorallsvenskan-elit/
#68 ·
johann
· 2012-11-29 15:16
Borde? Det är ruskigt positivt!!
#69 ·
Joint
· 2012-11-29 15:38
Bra besked!
Apropå det. "Siriusspelaren Joel Rydstrand (född 1995) har tagits ut i P17-landslagets läger på Bosön utanför Stockholm den 6-9 december."
"I övrigt berättade Siriustränaren att klubben planerar att införa en sorts spetsgrupp med klubbens största talanger som kommer att få extra stöttning i sin utveckling, men det är ännu på planeringsstadiet och är inte skrivet i sten exakt hur det upplägget kommer att se ut.
– Det kan vara en spelare, det kan vara tre eller sju. Det beror helt på spelarnas kvaliteter. Av dem vi har nu är Mathias Benker och Joel Rydstrand två som kan vara aktuella för den gruppen. Den 7 januari ska det vara klart."
#70 ·
Joint
· 2012-12-13 02:16
Vi måste få perspektiv på tillvaron. Västeråsakademin har lyfts fram som gott exempel bland många. Men nu står många saker inte rätt där. De talangfullaste söker sig till omnejd som BP. Skönt att vi verkar ha lite arbetsro i vår akademi nu äntligen, i alla fall.
Våra Aros-rivaler har ju slaskat ihop en ansenlig mängd spelare i A-laget, men det verkar vara mycket kaos runtom. Och spelartruppen borde inte räcka till för den absoluta toppen.
VSK/IK-grejen blev kortlivad i alla fall. Här är ett exempel på att deras fans kanske hämmar dem: http://vlt.se/sport/fotboll/1.1914304-mardromsbesked-for-vsk?mobileRedirect=pass
Å andra sidan vet man för lite, både här och där. På sätt och vis skönt det. Men jag gillade inte när våra bandyjunisar lirade i Milan-inspirerade dräkter (Sirius/Unik) och hade ju heller inte uppskattat om våra heliga färger beblandades med, säg, Sunnersta. Kidsen ska växa upp och identifiera sig med färgerna från unga år, i de bästa av världar. Hur som helst: Kaoz i VSK... inte minst i akademin.
#71 ·
Hornby
· 2012-12-18 15:30
Ännu ett positivt besked!
http://www.siriusfotboll.se/web/article/sirius-till-u21/
#72 ·
Joint
· 2012-12-18 16:21
Galet bra!!!
Vi måste få perspektiv på tillvaron. Västeråsakademin har lyfts fram som gott exempel bland många. Men nu står många saker inte rätt där. De talangfullaste söker sig till omnejd som BP. Skönt att vi verkar ha lite arbetsro i vår akademi nu äntligen, i alla fall.
Våra Aros-rivaler har ju slaskat ihop en ansenlig mängd spelare i A-laget, men det verkar vara mycket kaos runtom. Och spelartruppen borde inte räcka till för den absoluta toppen.
VSK/IK-grejen blev kortlivad i alla fall. Här är ett exempel på att deras fans kanske hämmar dem: http://vlt.se/sport/fotboll/1.1914304-mardromsbesked-for-vsk?mobileRedirect=pass
Å andra sidan vet man för lite, både här och där. På sätt och vis skönt det. Men jag gillade inte när våra bandyjunisar lirade i Milan-inspirerade dräkter (Sirius/Unik) och hade ju heller inte uppskattat om våra heliga färger beblandades med, säg, Sunnersta. Kidsen ska växa upp och identifiera sig med färgerna från unga år, i de bästa av världar. Hur som helst: Kaoz i VSK... inte minst i akademin.
Att det är kaos i VSK stämmer ju rätt bra. Akademin är idag alldeles utmärkt - de har en riktigt bra modell för utbildning av elitspelare, och de gör det grymt bra. Bara att titta på resultaten. Men det kostar pengar. VSK har inte pengar, utan är snarare på randen till kk. Akademin försöker rädda sig själva genom först att söka samarbete med VIK och när det sket sig genom att skapa ett helt skilt sponsorskap eftersom många tydligen inte kan tänka sig att sponsra VSK, men gärna sponsrar en bra akademi.
Jag har verkligen ingenting till övers för VSK, men det vore onekligen ett ganska hårt slag för mälardalsregionens ungdomsfotboll om de tvingades lägga ner akademin på grund av att VSK är vanskött. Jag kan också tycka att VSKs misär är en ganska bra tankeställare över vad vi riskerat utan Ågerups pengar.
#74 ·
johann
· 2012-12-18 22:18
Cash is king
#75 ·
Hornby
· 2012-12-19 10:07
U21-spel 2013 borde ju kunna innebära att Aljaderi och Nyholm stannar isf att lånas ut.
#76 ·
Joint
· 2012-12-19 10:27
Eller både och...
Joint, VSK har gjort det väldigt bra med sin Akademi som på kort tid ( 3 år) fått fram 14 st ungdomslandslagsspelare samt flera spelare som gått till Allsvenskan och en till Benfica. Tyvärr har de inte fått tillräckligt betalt för spelarna (1,5 miljoner från Benfica) för att kunna fortsätta bedriva verksamheten på samma sätt.
Som bekant så är ekonomin inga problem här hos oss och därför kommer akademin här att finnas kvar även om den bedrivs på ett helt annat sätt och inte heller har varit lika framgångsrik som VSK´s.
#78 ·
Hornby
· 2013-01-09 11:03
Ännu en anledning att se ljust på den blåsvarta fotbollsframtiden:
http://www.siriusfotboll.se/web/article/sirius-startar-spetsgrupp-for-yngre-talanger/
#79 ·
RRR
· 2013-01-09 20:39
Ingenting med VSK kan vara positivt, ljug inte
Väldigt bra att klubben nu vänder om Kindlund och ger honom det här uppdraget. Dels eftersom han är sjukt bra med kidsen och dels för att han är en person som säger exakt vad han tycker om saker och ting. Viktigt! (Dessutom innebär det väl att vi får behålla Oskar framöver...)
#81 ·
Hornby
· 2013-01-11 15:10
Sirius spetsgrupp:
"Nu kan bloggen avslöja vilka spelare det handlar om. Inte oväntat är det kvartetten Jakob Bergman (back, född 1996), Mathias Benker (back, 1995), Oscar Kindlund (mittfältare, 1997) och Joel Rydstrand (back, 1995) som i första hand är tilltänkta att ingå i gruppen"
#82 ·
Hornby
· 2013-01-23 16:24
Ser man på:
http://www.siriusfotboll.se/web/article/petter-hansson-klar-for-sirius/
#83 ·
Lemon
· 2013-01-23 16:36
Rimligen torde han kunna bidra enormt.
#84 ·
Nyllet
· 2013-01-23 17:01
Häftigt!
Spännande! Naturligtvis svårt att förutse hans kompetens som tränare, men vilken tillgång för ungtupparna att ha en ledare som kan bidra rutin och erfarenhet från riktigt hög nivå och som, på riktigt, vet vad som krävs för nå komma dit.
#86 ·
Joint
· 2013-01-23 18:10
Om man kunde få honom att snöra på sig skorna och dra på sig den blåsvarta tröjan också! ;-)
Rent hypotetiskt naturligtvis, men jag är lite kluven till att se Petter som spelare i Sirius. Om hna tränar upp flåset, skulle han naturligtvis kunna vara en oerhörd tillgång på planen. Både som spelare, men kanske framförallt som ledargestalt. Samtidigt har vi släppt in minst mål i serien tre år i rad, där jobbade onekligen Brännan hårt och la en bra grund, och fortsätter vi den trenden tycker jag spontant att det är bättre att satsa långsiktigt, släppa fram yngre förmågor och bygga för framtiden.
Samtidigt får gärna Petter hålla sig igång med a-truppen och registreras som spelare. Onekligen ett dugligt kort att ha i rockärmen vid skador, avstängningar eller dålig form. Håller dock med om att det inte är helt ofrestande att uppmuntra honom att dra på sig dobbskorna igen...
#88 ·
Joint
· 2013-01-23 18:54
Jag skulle se honom som en bra ledargestalt på planen. Försvarsspelarna från Brännans tid är ju knappt kvar så man får ju säga att den nyligt kritiserade tränarduon har löst den biten bra också. Samtidigt är ju inte direkt offensiverna i norrettan av det mest skrämmande slaget.
Det var ju snack om framträdande individer tidigare och ledargestalter, och jag håller med om att en sådan som Calle klivit fram och även Kim, men det finns ju knappt någon i truppen med rutinen. Rutinen som vinnare, på högre nivåer. De som eventuellt har den typen av erfarenhet är på skadefronten. Nu är jag inte så säker på om Petter själv skulle bidra så mycket, men om man skulle få honom motiverad och så, så skulle han ju bidra på sätt och vis också. Nåväl, vi får hoppas på att Clage/Mirza kommer tillbaka och fyller ut den luckan litegrann.
Joint, menar du att Petter Hansson har rutin som vinnare på högre nivåer? Eller missförstår jag?
#90 ·
johann
· 2013-01-25 09:55
SM-guld med Halmstad...
Han har väl vunnit ett par matcher då och då också. Men en titel för 13 år sen är väl knappast att vara en vinnare.
#92 ·
johann
· 2013-01-25 09:57
Vad är det då?
Att vara med och vinna kval, matcher i mästerskap och ta sig vidare från gruppspel i mästerskap tycker nog jag är större vinster än ett SM-guld.
I fotboll är den som inte är så dålig att den sabbar sina tio medspelares insats en vinnare.
Då har du jävligt låga krav, Mackan.
#96 ·
Sutra
· 2013-01-25 12:04
Här diskuterar vi huruvida en snubbe som vunnit SM-guld, varit proffs i Holland och Frankrike, spelat EM i fotboll och där dessutom snubblat in ett kultmål på Grekland är en vinnare eller inte.
Ja.
"Vinnare" eller inte (hur man nu definierar en sån) så är väl Petter Hansson typ den mest meriterade fotbollsspelare som någonsin bott i stan. Så han kan nog ha rätt mycket att bidra till Sirius i vilken roll han än rekryteras till.
Klart han är sjukt meriterad, med landslagsspel och spel utomlands i ett antal år. Men för att vara en vinnare ska man vinna mer än ett SM-guld för 13 år sedan i min bok.
En vinnare skulle väl också kunna vara en spelare som har spelat i flera år på högre nivå än nästan alla andra (hur många promille av alla svenska spelare har egentligen blivit utlandsproffs i en stor liga), kunnat leva gott på det och dessutom blivit uttagen i landslaget? Redan för att komma upp på en sådan nivå krävs en ganska stark vinnarinstinkt. Eller en extreem talang, och där känns det inte riktigt som om han platsar
#100 ·
Joint
· 2013-01-25 15:35
Men om vi säger så här då, Petter är nog inte den förste som skulle darra över en seriefinal i Mighty norrettan... Icke-debatt i övrigt.
#101 ·
Sutra
· 2013-01-26 14:04
Men oavsett meriter och karaktär tror jag inte att det är smart att försöka få in en så pass gammal kille i en sådan nyckelroll. Vilket väl för övrigt inte har varit aktuellt, och säkert aldrig kommer att bli så heller.
#102 ·
Joint
· 2013-01-26 15:19
Han vägrar ju det, så tyvärr. Klart att det skulle vara en förstärkning på kort sikt.
#103 ·
Hornby
· 2013-03-01 13:32
http://www.siriusfotboll.se/web/truppen/Default.asp?modVID=9350202&modID=0
Med Ogge borta så antar jag att det är Benker, Rydstrand och Widen som utgör den så kallade spetsgruppen.
#104 ·
Hornby
· 2013-03-15 08:35
Blåsvarta landslagsspelare:
http://svenskfotboll.se/landslag/p95/arkiv/landslag/2013/03/trupp-till-lager-pa-boson/
#105 ·
Hornby
· 2013-03-23 10:47
dubbelpost
#106 ·
Hornby
· 2013-03-23 10:48
Årets U19-trupp. Flera Siriusklingande efternamn, typ Benker, Sjölund, Skoglund och Zettergren. Släktingar? Ett par riktigt tuffa namn också, eller vad sägs om Robert Alonzo och Brandon West?
http://www.svenskalag.se/squad.asp?teamID=7838
#107 ·
gaffa
· 2013-03-23 12:48
benker är son, skoglund och zettergren lillebrorsor.
#108 ·
Sutra
· 2013-04-05 07:58
Såg i UNT:s "Hulténs utomhushörna" (http://www.unt.se/blogg/blogg.aspx?blogg=966441) att det skall kosta 11000 för en 98 att spela med akademin. Ni som kan någon, om detta stämmer, är det rimligt? För mig låter det som att man stänger dörren till en del talanger med dåliga ekonomiska förutsättningar, såvida man inte har en massa stipendier eller liknande. Vet någon? Vad tycker ni?
Låter konstigt. Det var ju en soppa kring det där med juniorerna här om året, då akademin fick backa. Men det var ändå inte de summorna som nämndes. Jag antar att det är fråga om en mindre avgift + en massa extras. Självfallet känns det inte riktigt okej om det är så. I synnerhet eftersom Sirius landar en hel del bidrag för den verksamheten som just är tillför att inte föräldrar ska behöva bekosta allt.
Det är för övrigt nödvändigt att UNT (eller någon) ordentligt granskar hur pengaflödena ser ut mellan IGU-Sirius.
#110 ·
Hornby
· 2013-04-28 09:57
Kul!
http://www.svenskalag.se/news.asp?teamID=7838&newsID=328347
Coolt!
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/internationell/italien/article16958156.ab
Detta är intressant att läsa om VSK:s akademi
http://vlt.se/blogg/fotbollsbloggen/1.2029571-fotbollsbloggen?blogPostAction=view_post&postingId=19.1014155
#113 ·
Hornby
· 2013-06-17 07:50
OZ!
http://www.svenskalag.se/news.asp?teamID=7837&newsID=350146
#114 ·
Hornby
· 2013-06-24 08:14
Semestertider och Siriusabstinens?
http://www.svenskalag.se/news.asp?teamID=7838&newsID=352231
#115 ·
Joint
· 2013-06-24 20:47
Förlust, 0-4, trots A-lagspåläggskalvarna Bergman, Benker, Rydstrand och Mjällby jr. U19 ligger, precis som U17, under strecket. Trist utveckling.
Ja väldigt trist...
Om man räknar in Sirius i Stockholmsregionen så är man inte topp 10 i någon ålder bland ungdomslagen. 00-orna tillhörde definitivt topp 10 när de var ett ungdomslag men gör inte det i dag.
Sirius samtliga Akademilag borde hålla den nivån vid det här laget. Speciellt med tanke på de resurser man har haft de senaste två åren och att man inte har den stenhårda konkurrens om spelare som råder för Stockholmsklubbarna. Det borde vara givet för Uppsalas mest talangfulla och ambitiösa att vara i Sirius. Men eftersom upplägget är så otydligt så väljer många spelare andra klubbar istället. Jag förstår dem med tanke på de stora ojämna grupperna och att alla tränar och spelar ihop på samma nivå tills man är 17 år.
Hoppas att man skruvar på upplägget till nästa säsong. Sirius skulle kunna ha en av Sveriges absolut bästa ungdomsverksamheter om man bara bestämmer sig för att jobba på liknande sätt som de andra akademierna gör.
Jag har ett ben kvar i klubben då jag är tränare i 03-orna. Jag hoppas fortfarande på förändring och att klubben ska få till Akademin på ett fungerande sätt.
Bwaaaaaaa...
#118 ·
Joint
· 2013-07-17 13:32
Inte ett enda Sirius-lag deltar i världens största ungdomscup - Gothia cup. Hallå?
Inte ett enda Sirius-lag deltar i världens största ungdomscup - Gothia cup. Hallå?
Jag reagera också på det hur kan det vara så?
#120 ·
RRR
· 2013-07-18 07:33
[quote1374088796=Joint]
[/quote1374132795]
äsch knattarna från vaksala och vp vill väl ändå lira blåsvart när de växer opp
#121 ·
Joint
· 2013-07-18 11:37
äsch knattarna från vaksala och vp vill väl ändå lira blåsvart när de växer opp
Är det så? I dem bästa av världar, ja.
Nåja, Bergman och Kindlund fick vara med och lira cupen i alla fall. De vann ingen match och blev gruppjumbo.
#122 ·
Hornby
· 2013-07-26 14:27
Siriusabstinens i värmen?
Junisarna lirar på Löten imorgon kl 13:
http://www.svenskalag.se/news.asp?teamID=7838&newsID=357907
#123 ·
Håwe
· 2013-07-27 21:13
4-4 Ett fall framåt!
Tim Mjällby, nr 11 och högeryttern såg bra ut i första.
#125 ·
Hornby
· 2013-08-03 08:42
Jocke studsar tillbaka:
http://www.svenskalag.se/news.asp?teamID=7837&newsID=359659
#126 ·
RRR
· 2013-08-04 06:16
:-)
#127 ·
Joint
· 2013-08-20 20:10
Nästjumbolaget U19 lirade i kväll 1-1 mot fjärdeplacerade Djurgår´n.
Jumbolaget U17 har 0-18 i målskillnad på de tre senaste matcherna, men vann DM-guld. Woho...
#128 ·
Hornby
· 2013-08-22 13:47
Bra!
http://www.siriusfotboll.se/web/article/nya-talanger-till-spetsgruppen/
#129 ·
Hornby
· 2013-08-31 08:44
Junisarna lirar på Löten om en timme.
http://www.svenskalag.se/news.asp?teamID=7838&newsID=371002
#130 ·
Hornby
· 2013-08-31 12:59
Vinst med 2-1.
#131 ·
Joint
· 2013-08-31 15:25
Dessförinnan 5-2-torsk mot seriejumbon Skiljebo.
U17-laget är fast som jumbo.
#132 ·
Hornby
· 2013-09-14 11:44
Varför inte inleda Kulturnatten på Löten?
http://www.svenskalag.se/news.asp?teamID=7838&newsID=377202
#133 ·
Hornby
· 2013-10-06 08:05
När det gäller U19 får man glädja sig åt det lilla:
http://svenskfotboll.se/cuper-och-serier/information/?scr=result&fmid=2433140
#134 ·
Hornby
· 2013-10-16 12:29
Det känns alltid bra att krossa VSK!
http://svenskfotboll.se/cuper-och-serier/information/?scr=result&fmid=2433146
#135 ·
Nyllet
· 2013-10-16 14:18
Fast tabellen är ingen munter läsning :-(.
http://siriusakademi.wordpress.com/2013/11/07/nagra-veckor-sedan-sist/
#137 ·
johann
· 2014-01-10 13:07
http://www.unt.se/redaktionensbloggar/blogg.aspx?blogg=1718009&bloggentry=2791076
Undrar om vi någonsin kommer sluta läsa sådant här? Har lusläst "Siriusnytt" från 1969 och framåt senaste veckan och i stort sett varje nummer lovar ledningen bättring.
#138 ·
Hornby
· 2014-02-12 08:14
Kan det här vara en blivande stjärna? Hattrick i debuten.
http://www.svenskalag.se/member.asp?teamID=7839&memberID=338887
#139 ·
johann
· 2014-02-12 09:32
Guldnamn!
#140 ·
Hornby
· 2014-02-24 13:38
Ännu en junis med ett "bra" namn:
http://www.svenskalag.se/member.asp?teamID=7839&memberID=366514
#141 ·
Joint
· 2014-04-19 13:08
Noterar förresten att Sirius U19, som i fjol åkte ur U19 Allsvenskan, har inlett den nya serien med tre raka förluster. Kämpa, återväxten...
#142 ·
Hornby
· 2014-04-26 09:57
Inte visste jag att Farbror tillhörde återväxten?
"Derby mot ESK imorgon kl 1645.
Följande spelare kallas till match:
Patrik Ö
Viktor L
Erik A
Joakim Sandman
Hampus Cardoso
Leo Tato
Joel Rydstrand
Johan Andersson
Anton N
Kostas
Emil
Mohktar
Balen
Roni
Daniel Björk
Filip Hägg"
#143 ·
Joint
· 2014-04-28 11:10
Rydstrand show, som väntat. En handfull ass.
#144 ·
Sutra
· 2014-04-28 17:35
Joakim Sandman
Oj, vad vi kommer sjunga Metallica när han gör sina inhopp.
Introt på den är najs. Dududududu, dududududu, dududududu dudududududududu.
#146 ·
Sutra
· 2014-04-30 07:29
Introt på den är najs. Dududududu, dududududu, dududududu dudududududududu.
Den måste sjungas.
#147 ·
Hornby
· 2014-05-07 09:09
Intressant:
"Ny Benyahia klar för Sirius
Under gårdagen blev det klart att Dalil Benyahias brorsa Sami, född 1995, ansluter till Sirius organisation. Samy har under några veckor tränat med akademilaget och är nu formelt klar för Sirius och väntas bli spelklar inom kort. Benyahia den yngre kom fram tidigt i Brommapojkarna och blev bjuden till engelska Stoke där han imponerade så mycket att han blev erbjuden ett kontrakt. Han tackade dock nej eftersom "det kändes för tidigt" och blev kvar hemma i Brandbergen och IFK Haninge. Precis som sin bror är Samy en spelare som kan spela på de flesta offensiva positionerna"
Antar att han ska spela i U19.
#148 ·
Hornby
· 2014-05-10 11:52
Sirius är tydligen laget som gäller i Brandbergen!
"Hur mycket har du följt Sirius?
– Jag är på varje hemmamatch, det var jag redan innan brorsan gick dit. Både Carlos (Gaete Moggia) och Alagie (Sosseh) är från Brandbergen och spelade där så vi brukade åka och titta.
Så det är Sirius som gäller i Brandbergen alltså?
– Ja, Sirius är faktiskt ganska stort i Brandbergen. Många vill ta sig dit och jag tror alla småbarn här hejar på laget, säger Samy Benyahia."
#149 ·
Joint
· 2014-06-10 12:47
På lördag är det U17-stadsderby mellan IFK Uppsala och IK Sirius. Enligt tabellen råder det inga tvivel om vilka som är bäst i staden, återstår att se hur denna prestigekamp slutar. ;-)
Avspark är 18.15 på Löten. På lördag, alltså. Blir vi minst en handfull så tar jag med mig lite visuella ting. Det vore nog väldigt uppskattat!
1. Joint
#150 ·
johann
· 2014-06-10 13:32
Fasen vad skoj, tyvärr är jag bortrest. Något för västra att flagga i sociala medier för?
#151 ·
Joint
· 2014-08-20 12:20
[size=10](Svarar här, där inläggen hör hemma i stället för Övrigt-tråden)[/size]
Ja, tyvärr.
Nu vet jag inte riktigt i vilka serier Sirius juniorlag spelar, men spelar de inte i någon Stockholmsserie eller liknande så tycker inte jag att man bör plundra (vilket man ju faktiskt i sådana fall gör, inte som Southampton som påstår sig bli plundrade men faktiskt säljer sina spelare) stadens andra ungdomslag.
Okej ...
Våra juniorlag spelade i fjol i pojk- och juniorallsvenskan. Bägge lagen åkte ur, så numera spelar man i division 1 Svealand med lag som Assyriska, Brage, VSK, Sollentuna, FC Djursholm, Skiljebo, ESK, Sundbyberg, Bagarmossen Kärrtorp, Syrianska IF Kerburan, AFC och Tumba. Det kan man kalla "Stockholmsserie" och mer därtill. ESK slog faktiskt, pinsamt och sjukt nog, vårt U19-lag i går. Men ja, det finns liksom inget annat U19-lag i staden varför IKS Akademi trots allt borde vara logiskt för satsande talanger. U17-laget spelar i division 1 Norra Svealand, där finns förvisso IFK Uppsala men de har bara skrapat ihop tre poäng.
Dock verkar Saifs ~15-åringar, där förresten Brekkas son också spelar i, näst bäst i Uppland. De krossar allt i sin väg, förutom just Blåsvart som de stötte på i DM-finalerna häromdagen. Tvillingbröderna tränas för övrigt, bland annat, av den före detta blåsvarta farsan. Nästa år borde det väl dock vara dags för IKS Akademi. Önsketänkande månne, men det är dags att akademin börjar ge frukt! Det är ju lite av ett misslyckande om man ej attraherar stadens största fotbollstalanger, och en katastrof om de väljer att söka sig till stockholmsalternativ.
Okej, tack för infon. Det låter ju som en ganska okej satsning ändå, säger jag utan att veta så mycket. Nu när Ola, Kim och Tolle finns i klubben känner man sig mer trygg i att att saker görs på korrektare vis än förut.
Det var ju Brekkan som kom med akademiidén från början, 2009, men den genomfördes ju först alldeles fel. Jag själv spelade i Sirius P96 när akademin bildades. De 15-16 bästa från mitt lag fick bli "Sirius AK P96" och resten blev något slags breddlag. Det ledde till att folk i breddlaget slutade och att vissa gick till andra klubbar osv eftersom vi blivit ett lag som akademin slog med ungefär 6-0, precis som de slog de flesta andra lagen i staden. Knappast givande för något av lagen. Efter ungefär ett år gick breddlaget över till IFK Uppsala, som inte hade något 96-lag. Vad klubben fått ut av detta, förutom att ca 30 killar som kanske utvecklats lite senare än de 15 som fick chansen i akademin lämnade föreningen, är så lite som TVÅ stycken spelare från mitt gamla Sirius P96 som fortfarande spelar i klubben, nu i U19. Därtill bör tilläggas att det gick likadant till för både 95:orna och 97:orna, som även de gick över till IFK.
Jag både tror och hoppas att det är bättre ställt med akademin nu, jag läste någonstans att det är mer bredd, vilket jag bara ser som positivt. Det största målet, enligt mig, är att man ska få så många som möjligt att fortsätta spela så länge som möjligt. Det är ju också en del av den belgiska talangutvecklingsfilosofin som jag läst en del om och tycker verkar väldigt förnuftig. Där ser vi ju resultaten springa omkring i topplag i PL också!
Joint, Sirius U15 förlorade mot Saif 99/00 med 1-5 i semifinalen i DM. De senaste tre matcherna lagen emellan har slutat med liknande siffror.
Precis som du antar så borde Sirius vara bästa lag i alla åldrar iom akademins resurser och förutsättningar för vinterträning mm. Det ser dock inte ut så tyvärr.
I 98, U16 är det ganska jämnt med Sunnersta även om Sirius är lite stabilare, då ska man också ha i åtanke att Saifs startelva till hälften består av 99-or.
I 99, U15 ligger Sirius en bit efter både IFK och Saif just nu.
I 00 har U14 den stabilaste och bästa truppen i distriktet.
I 01, U13 är det jämnt med ganska många föreningar, inget lag sticker ut.
02-orna, U12 har också tufft mot jämnåriga i distriktet, där sticker Uppsala Kurd ut, de tränas av Magnus Wikman och de har utvecklats väldigt bra under året. Senast de spelade mot U12 blev det 7-0.
Utanför Akademin, i 03, tränar jag det enda Siriuslag som spelar i avancerad serie för ett år äldre (det finns Grund och Avancerad serie från 12 års ålder) De klarar sig bra där och vår andramiljö klarar sig bra mot jämnåriga i avancerad serie.
I höst är det dags för dem som vill i den åldern att söka sig in till akademin.
U17 och U19 kommer med största sannolikhet inte att spela i JA Elit och PA Elit nästa år heller. U17 har spelat i en serie i år där tre av lagen hoppat av. Vilket gjort att de har totalt 12 seriematcher i år. Det säger en del om nivån på den serien. Det är inte en lämplig nivå om man ska ta sista steget innan man ska bli elitspelare.
Jag fortsätter att hoppas på förändring. Något måste hända till 2015.
Det jag vill se är att man jobbar med killarna i två nivåer. Som det är i dag konkurrerar alla på samma nivå och man har väldigt stora trupper, runt 25 spelare i vissa lag. Från U15 och uppåt ska man "förtjäna sin speltid" vilket gör att vissa knappt får nån matchtid men många hänger kvar och tränar ändå. Jag tycker att upplägget är elakt mot killarna samtidigt som det gör att spetsen inte blir tillräckligt bra.
Den dag man inför två nivåer i Akademin på samma sätt som BP, AIK mfl har så kommer det hela att ta fart. Till dess är jag rädd att killarna tyvärr får fortsätta att tampas om att bli bäst i Uppland och klubben kommer fortsätta att leverera spelare till div. 2 och neråt.
Jonatan, du får gärna berätta lite mer om hur Sirius verksamhet liknar Belgiens talangutveckling.
#154 ·
Joint
· 2014-09-25 14:22
Hur som helst: På måndag, 19.10, är det IK Sirius - IFK Uppsala i U17-serien. Spelas på Löten.
Det skulle sända bra signaler att ha en klack på plats.
Finns det något intresse för det den här gången?
1. Joint
#155 ·
Hornby
· 2015-04-10 06:14
Il Capitano:
http://www.svenskalag.se/siriusakademi/nyheter/628895/ny-fysinstruktor
#156 ·
Joint
· 2015-08-30 18:33
Jag kommer antagligen gå på två U17-matcher medan Superettan gör uppehåll, för att motverka Siriusabstinensen. U17 går som tåget, leder sin serie och har raden 13-0-1 och målskillnaden 70-10. Lördag 5 sept 14.10 möter man Carlstad United på Löten och sen den 13 sept 12.30 möter man Vaksala borta på Årsta IP. Man har formen VVVVV senaste fem matcherna och en målskillnad på 33-2, slog bl.a. Irsta med 14-0...
Najs, det börjar röra på sig äntligen! Det hade varit kul att gå på lokalderby.
#157 ·
Hornby
· 2015-08-31 06:24
Kul att det går så bra för U17! Kyria och Karvan kan vara i A-truppen inom en inte allt för avlägsen framtid.
#158 ·
Hornby
· 2015-09-07 06:57
Snabba ryck. Kul!
http://www.90mu.se/karvan-ahmadi-tar-klivet-upp-till-sirius-a-lag/
Sirius U17-Carlstad United 9-0.
#160 ·
Hornby
· 2015-09-24 10:04
U19 har inte gjort någon vidare säsong hittills, men det här var trevligt:
http://svenskfotboll.se/cuper-och-serier/u19-serierna/norra-svealand/?scr=result&fmid=2937496
#161 ·
Joint
· 2015-09-24 10:16
Hur jävla många Rajrajlaxar finns det?
#162 ·
Hornby
· 2015-10-02 07:02
Spännande:
http://www.svenskalag.se/siriusakademi/nyheter/712018/akademispelare-testar-hos-sunderland-afc
Serieledande U17 möter imorgon AFC Utd Solna Academy of Foot-to-Ball hemma på Löten. Ettan Sirius ligger på 48 p men leder före tvåan AFC Junajted på målskillnad. Seriesegraren får spela i Pojkallsvenskan 2016.
#164 ·
RRR
· 2015-10-03 11:57
Tid?
#165 ·
johann
· 2015-10-04 08:15
Torsk med 3-1, trist.
#166 ·
RRR
· 2015-10-04 09:54
Kan inte annat än tycka illa om AFCVU.
Ännu en talang på utgående. http://www.svenskalag.se/siriusakademi/nyheter/712018/akademispelare-testar-hos-sunderland-afc
#168 ·
Joint
· 2015-10-04 12:14
Synd, hade varit på tiden att komma upp till högsta nivån där. Säga vad man vill om CSKA AFC United, men de har bra akademi. Skickade senast en spelare till Derby häromsistens.
AFC kanske faller på målsnöret om vi har tur...
#170 ·
Hornby
· 2015-10-18 18:16
Härligt!
http://www.svenskalag.se/siriusakademi/nyheter/720744/tillbaka
#171 ·
Joint
· 2015-10-18 20:07
Viktigt!
#172 ·
Hornby
· 2015-10-20 12:22
http://www.90mu.se/sc-heerenveen-kallar-julius-brekkan-till-provspel/
#173 ·
RRR
· 2015-10-20 13:58
hoppla
#174 ·
Hornby
· 2015-12-07 11:42
AIK ska inte vara ett bättre alternativ än Sirius för en Uppsalakille!
http://www.unt.se/sport/brekkan-provspelade-med-heerenveen-4012697.aspx
aJk borde inte vara ett bättre alternativ för nån.....
Så himla trist att de drar till Stockholm så tidigt
#177 ·
Nyllet
· 2015-12-07 14:37
Mycket tråkigt är det. Men pappa har väl varit rätt kritisk till Sirius akademi. Bara hoppas att Julius återvänder till blåsvart när han blir lite äldre.
Precis men om det är ett mönster att de, vid den åldern, bästa spelarna känner sig lockade från Stockholmsakademier (två nämnda i artikeln varav Garroz även är uttagen till P15 på Bosön) är är det dags att fundera lite på hur vi ska få dem att stanna kan jag tycka. Sen är ju Stockholm alltid Stockholm.
#179 ·
Joint
· 2015-12-07 15:15
Tror (rimligtvis) att resurserna i storklubbarnas akademier helt enkelt är än bättre osv. Men det borde ju vara drygt att pendla, samt så är ju chansen till A-lagsspel där minimal – till skillnad från här. Sådant man ska pusha på. Trist om Brekkan Jr går förlorad. Om jag inte minns fel grät han väl när IKS missade avancemanget mot ÖFK, så ett blåsvart hjärta borde finnas.
Pappa Brekkan kanske har en version han vill ge del av här? Han och nuvarande akademi (?) har ju haft en olik syn på hur man bäst ska bedriva verksamheten. Kanske spelade in i detta fall?
Tyckte dock det kändes värre för några år sedan när vi tappade Emil J (nu i Brage) till Vasalund. Det är svårt att hindra talanger när Blåvitt och Gnaget hör av sig. Kanske blir enklare att dissa sådana förslag den dagen då vi också är en allsvensk klubb.
Sant. Vore kul om man fick läsa ett litet gräv i det från våra lokala skjutjärn!
Jag vet inte, men jag är knappast förvånad över att Brekkan Jr lämnar Sirius. Sen Einar lämnade Sirius har jag inte hört honom säga ett gott ord om klubben eller hur den sköts. Det är mycket möjligt att det finns grund för hans kritiska inställning, åtminstone delvis. Samtidigt känns det nästan som det har blivit lite av ett automatisk beteende hos Einar att racka ner på Sirius i allmänhet och ungdomsverksamheten i synnerhet. Känns lite personligt och att han övertygar sin som att gå till en annan klubbs ungdomsakademi känns rätt naturligt.
Bara för att Einar spelat i Sirius betyder inte att hans åsikter om akademin stämmer, lika lite som ledningens syn på verksamheten är den riktiga bara för att dom är ledningen. Det verkar ju dock som att akademin börjar prestera, iom att U17 gått upp i PA. Sen har U17, U16 och U14 vunnit DM, U15 kom tvåa i P15 A, U14 vann P14 A1 överlägset, P13 A2 vanns av U12 och P02 (ja, två Siriuslag i toppen). Sen fanns det några bottennapp också, men det är ju kidz vi snackar om.
#183 ·
Hornby
· 2015-12-09 09:33
Det här var ju också bra:
http://www.tipselit.se/Startsida/Artiklar/Aktuellt/Sirius-gruppsegrare-och-slutspelsklart/
#184 ·
Joint
· 2015-12-18 15:52
Kimpioka, från Sirius U16, ryktas på väg till Sunderlands akademi.
#185 ·
Joint
· 2015-12-18 16:12
^Klar för Sunderland, tydligen.
#186 ·
Hornby
· 2015-12-18 16:25
Nja...
"Jag vet att det finns en del rykten men inget kontrakt är påskrivet och inga förhandlingar är genomförda, säger Olle Andersson som är akademichef inom Sirius fotboll."
#187 ·
Hornby
· 2016-02-03 08:37
"Så här ser den nya organisationen i Sirius Akademi ut inför 2016:
Chefstränare 16-19 år: Petter Hansson
Coach U19: Conny Sveijer
Coach U17: Micke Lindquist
Coach U16: Haris Smajic
Instruktör 16-19 år: Conny Sveijer
Instruktör 16-19 år: Oscar Zettergren
Instruktör 16-19 år: Mirza Jelecak
MV-Instruktör: Viktor Fredeus
Fystränare: Ultimate Performance
Chefstränare 13-15 år: David Olingdahl
Coach U15: John Roche
Coach U14: Jerry Shamge
Coach U13: Henke Johansson & Emil Nordback
Instruktör 13-15 år: Jonathan Berg
Chefstränare 12 år: Oscar Zettergren & Conny Sveijer
Coach/Instruktör U12: Gassan Jaber
Coach/Instruktör U12: Markus Andersson
Coach/Instruktör U12: Joakim Gertz
Akademichef: Olle Andersson."
#188 ·
Joint
· 2016-02-03 11:17
OZ är även ass till Mirza i U21!
#189 ·
Hornby
· 2016-03-02 15:40
http://www.90mu.se/siriusspelaren-daniel-bjorck-klar-for-spel-i-usa/
#190 ·
Hornby
· 2016-03-11 07:18
Kul och välförtjänt! "Kyria Kambusi - 98, är uttagen till SvFF P18/98, Landslagsläger på Bosön, 21-24 mars." Blåsvart A-lagskontrakt snart!?
#191 ·
Joint
· 2016-03-11 21:19
Finns det ekonomi till det?
#192 ·
Hornby
· 2016-04-30 09:10
Det har ju varit på gång ett bra tag: http://www.siriusfotboll.se/akademispelare-till-sunderland/
#193 ·
RRR
· 2016-04-30 11:25
Det har ju varit på gång ett bra tag: http://www.siriusfotboll.se/akademispelare-till-sunderland/
Men kul ändå
#194 ·
Joint
· 2016-05-02 12:17
Lite kluven till det här med att KB stänger av junisar som inte levererar i skolan. Det var nog en starkt bidragande orsak till att vi tappade Bergman när det begav sig, och nu får alltså inte Karvan träna med A-laget. Gillar inte symboliken även om tanken säkert är god. Gör som IKS IBK ist. D.v.s avlöna en studiecoach. Att skoningslöst begränsa en passion är nog inte rätta vägen att gå.
4 lag av 4 möjliga i DM final i år från akademin.
Välkommen till Bälinge IP den 20 augusti för en heldag med IK Sirius Akademi i DM-finaler enligt följande:
U13 - Märsta IK
U14 - Uppsala Kurd
U15 - BKV Norrtälje
U16 - Enköpings SK
Kom och stötta framtidens stjärnor....
Värt att känna till i sammanhanget är att ungdomslagen i Sirius i år på Nordekoreanskt manér har stängts ute av klubben från att delta i DM.
Ojojoj på nordkoreanskt manér till och med? Vad jag kan se är U19 och U17 inte med. Sirius ställer heller inte upp i Upplandscupen. Vad är din poäng?
#198 ·
johann
· 2016-07-19 08:25
Haha! Jag är dåligt insatt i hur Nordkorea jobbar med ungdomsfotboll men det låter onekligen hiskeligt.
Har dom satts i arbetsläger alltså? Fyfan! Det här borde UNT ta upp!
Även om jag vet att man helst ska vara kritisk mot allt som akademin gör och står för när man skriver här så tycker jag nog ändå att jämförelser med Nordkorea haltar lite.
U19 och U17 kanske vägrade svära trohet till den Evige Ledaren?
Haha, låter jätte läskigt! Men med "nordkoreansk manér" menas nog att Sirius har valt att Akademi lagen får representera klubben i DM, då man inte får delta med flera lag från samma klubb enligt reglerna. Ett val alla föreningar med flera lag i samma årskull måste göra.
Robert har helt rätt. Varje klubb får bara delta med ett lag i varje ålderskull. Tidigare har man haft ett klubbkval i Sirius eftersom vi även har ungdomslag men i år togs det utan motivering bort av chefen för Akademi och Ungdom. Min teori är att det beror på att ungdomslaget i 13-årsklassen är starkare än akdemilaget och det var ett enkelt sätt (norkoreamanér) för chefen att undvika en pinsamhet för akademin.
Robert, övriga klubbar deltar med så starkt lag som möjligt i DM. UIF t ex som också har flera lag slår ihop de bästa från dem. Jag vet ingen annan klubb som utestänger några av sina starkaste spelare eller lag från DM.
Att Akademin är i final i DM i alla åldrar borde vara en självklarhet. Det är den enda verksamheten som har uttagningar och de har klart bäst förutsättningar av alla.
Att sedan slå sig för bröstet för att man lyckas vinna mot lag som varit med och givit spelare till akademin är inget annat än pinsamt.
Akademin borde ha kommit mycket längre vid det här laget än att man ska slåss med breddförningarna i Uppland om att vinna DM.
När man dessutom utestänger de egna ungdomslagen från kvalspel så visar man tydligt att man är gör vad som helst för att akademin ska framstå som lyckad och framgångsrik. För mig är det maktmissbruk som utövas mot 12-15 åringar i ungdomslagen och därför har jag valt ovanstående liknelse.
Jag framförde bara fakta om vilka regler som ligger till grund för det nordkoreanska beslutet. Inga som hellst anklagelser mot laget du tränar. Det är också ett jättebra lag med en fin verksamhet. Men ibland (ganska ofta inom ungdoms fotboll) måste man ta beslut. Det är ju trotts allt bara 11 på plan.
Det jag ville förmedla var att det blir en kul Sirius dag med mycket ungdomsfotboll på Bälinge IP den 20e!!
Brekkan, om Sirius nu suger så mycket som du verkar tycka, varför är du kvar? Jag undrar också fortfarande varför du väljer att skriva om det här? Jag har generellt inte mycket till övers för illojala gnällspikar, oavsett om det är bänkade a-lagsspelare eller butthurt ungdomstränare. Ah well, jag ska låta dig fortsätta gnälla här, vem vet, det kanske hjälper...
#206 ·
Joint
· 2016-10-16 22:52
Alltså, det här med att Sirius aktivt värvar barn från andra klubbar, är inte det en myt? Vi har ju ett par användare här på forumet som är en del av verksamheten, ni får gärna bekräfta/dementera. På lokala kommentarsfältshuliganer (senast nu på UNT-sportens ansiktsbok) låter det ungefär som att Sirius åker runt på knattematcher och värvar de största talangerna. På Siriusakademins hemsida får jag snarare sken av att Sirius snarare och bara välkomnar spelare att provträna och därmed kanske bli erbjuden en plats i Uppsalas särklass mest träningsambitiösa miljö. Och visst, där kan det gallras ut efter förmåga. Men vad är problemet egentligen? Barn kan ju nobbas när de söker in till musikskola eller dylikt med. Det här känns mest som en del av den häxjakt som en del Uppsalabor tycks tvungna att bedriva. Och klagar de inte på detta så klagar de på att det är för få Uppsalakillar i Sirius A-lag. Ärligt, ni hör ju hur det låter?
IK Sirius FK är liksom med i denna överenskommelse: http://www.ifkuppsala.se/wp-content/uploads/2016/10/%C3%96verenskommelse-mellan-f%C3%B6reningar.pdf varpå det känns som förtal när folk oemotsagt ofta får sprida en bild av IKS som jag tycker inte verkar rättvis alls.
Har argumenterat lite med den där snubben förut, men det är ju inte så lätt att bemöta påstående av typen "En Siriusledare gjorde det och det".
Jag har inte hundra koll på akademiupplägget, är det någon som kan förklara det? Det står ju i de där riktlinjerna joint länkade till att vi "inte värvar spelare under 18 år". Men hur kan Sirius rekrytera till akademin i så fall? Eller funkar det så att spelarna tränar med akademin samtidigt som de på något sätt fortsätter tillhöra moderklubben?
#208 ·
Nyllet
· 2016-10-17 08:44
Jag har en kollega på jobbet som har sin son i Sirius fotbollsakademi. Rekryteringen av ungdomar till akademin sker genom provspel/träningar. Föräldrar kan alltså anmäla sina barn till detta provspel. Efter provspel/träningar väljer sedan representanter ur Sirius fotbollsakademi ut de ungdomar de anser vara de bästa/lovande. Eftersom antalet anmälda brukar vara större än vad akademin kan ta hand om måste alltså en selektion göras.
Vad jag vet har inte min kollegas son blivit aktivt ”värvad” av akademin. Huruvida Sirius fotbollsakademi ägnar sig åt aktiv värvning av unga lovande spelare från andra klubbar låter jag vara osagt men eftersom de har ett provspel ser jag ingen anledning till att de skulle behöva ägna sig åt detta.
Sirius värvar inte barn till akademin! Man har antagning till U12 året och där får alla barn själva anmäla intresse och komma på 2 provveckor. Där får man information om vad det innebär att vara akademispelare samt provtränat med alla som anmält sig. Detta sker på hösten, p05 är just avklarade, ca 50-60 05or sökte i år. Därefter tar Sirius ut en trupp på ca 20-30 spelare. När man väl fått en plats i akademin så har man den hela ungdomsråden och behöver inte "söka om" varje år. Ett bra upplägg tycker jag.
Jag är tränare i ett av Sirius breddlag och har förstått det som att de har intagning till akademin varje höst. Dels för att bilda en ny årskull (P05 i år) och dels för att ge folk chansen att söka in i de högre årskullarna om det finns platser lediga. Hört att det brukar vara ca 300 som söker till det yngsta och nya laget.
Jag skulle gissa att "värvningarna" man pratar om är när killar söker in till akademin och sedan får en plats där. Men vem som helst får ju ändå söka in till akademin och det är rimligtvis inte så att Sirius söker upp spelare och "värvar" dem, men man väljer väl att se det så när Sirius är stora och onda.
Stämmer, men antalet barn som söker brukar ligga runt 55-80 spelare för nya årskullen(u12) samt ca 0-5 spelare för att fylla på eventuellt lediga platser i äldre årskullar. Men det är alltid spelaren som söker sig till akademin och inte tvärt om.
Ok, tack för svar! Det den här mannen avskyr Sirius för är alltså till exempel händelser som att en Siriusledare går fram och kontaktar ett barn i samband med match och frågar om hen är intresserad av att prova med Sirius. Detta kan alltså räknas som ett övertramp eller ett aktivt försök till värvning (om det är sant)?
Skulle gärna ta debatten men ungdomsfotbollen är inte min värld så jag kan behöva lite mer info först.
#213 ·
johann
· 2016-10-17 09:58
I Stockholm pågår debatt om att de tre storklubbarna gör punktinsatser på skolor och lockar med gratis säsongskort och dylikt för att rekrytera barn både som supportrar och spelare. Där är vi inte riktigt än.
Nä, för de under 16 kommer ju in ändå utan säsongskort.
#215 ·
PutteK
· 2016-11-03 13:42
Är tränare i ett av Upplands många breddlag för 13-åringar. Verkligheten i många av dessa breddlag är att man som tränare och ledare förtvivlat kämpar för att tillgodose alla de individuella behov som finns. Jag kan lätt säga att spridningen i truppen, fysiskt och mentalt, är mellan 10 och 15 år. Helt normalt.
Hur inspirerar och utvecklar man en 15-åring samtidigt som man pushar och handleder en 10-åring? Hur skapar man förutsättningar för att alla efter träning och match (också träning) ska känna sig nöjda, glada och vilja komma till nästa tillfälle?
Naturligtvis går det inte fullt ut med de begränsade ideella förutsättningar som är verkligheten inom i princip alla breddlag.
Vad blir alternativen? Är det inte rimligt att det finns alternativ för de som kommit längst och just nu i alla fall vill mest?
När det inte heller inom alla breddlag finns en naturlig fortsättning in i junior eller seniorlag tycker jag upplägg motsvarande det akademin erbjuder verkligen fyller en funktion.
Sen säger jag inte att allt som har med akademin att göra är rätt, inte än.
#216 ·
johann
· 2018-02-27 14:07
http://www.tipselit.se/herr/certifiering-2017/
Vår akademi har numer 3 stjärnor istället för 2. Kul!
Läckert!