Ångestmatch. Det skulle verkligen inte kännas bra att vara 7 poäng efter redan i början av maj. Vågar inte hoppas på Ante och Jocke då hjärnskakningar inte är att leka med, men ber en stilla bön att Moses kan spela. Nu är det dags att plocka fram försäsongsformen!
Sirius-Väsby Måndag 7/5 kl 19
Det var längesen vi förlorade mot Väsby. Vi förlänger den sviten och bryter Väsbys segersvit, föreslår jag.
Har för mig att Brännan sågade deras keeper som en av seriens sämsta typ, så skjut massor i så fall.
Har för mig att Brännan sågade deras keeper som en av seriens sämsta typ, så skjut massor i så fall.
Ett år sen är väl inte längesen? Men allt annat håller jag med om.
Just det, vi torskade då alltså. Det hade jag förträngt, men den glömmer vi bort. Stoppa Väsby!
Måste ju säga att jag blir lite mindre skräckslagen av att möta ett Väsby med en Sunday Bale på topp istället för en Osman Sow.
Att Sunday kommer att göra mål är ju dock rätt uppenbart.
Att Sunday kommer att göra mål är ju dock rätt uppenbart.
Jag tror inte man ska överskatta Väsby heller. De har haft ganska lätta uppgifter, och är inte direkt färdiga som lag. Det som oroar är förstås att Ante nog inte kan spela. Hur det ska lösas blir den stora frågan. Mittfältet måste funka. Jag vill helst se Blomman centralt på mitten, Väsby har ett par rävar där som behöver matchas.
Jag tror vi kommer att göra fel mål än Sunday.
Jag tror vi kommer att göra fler mål än Sunday.
Jag tror inte man ska överskatta Väsby heller. De har haft ganska lätta uppgifter, och är inte direkt färdiga som lag.
Du menar att de blir bättre sen? Jag tycker de är rätt ok som de är nu.
Ja, jag tror de blir bättre sedan.
Och jag tror dessutom att de haft rätt enkelt program.
Och jag tror dessutom att de haft rätt enkelt program.
För en gångs skull tror jag uttrycket "jogga hem serien" känns befogat. Men kvalplatsen är inte paxad än.
Jag vill se en Bergstrand-effekt i den här matchen; trots tufft läge tar vi serieledaren på vilja, inställning och flyt.
Poänglös intervju med Kim när han kollar på fotboll och inte vill bli intervjuad:
http://bambuser.com/v/2606475
http://bambuser.com/v/2606475
Jag tror att de flesta lagen kommer att bli bättre vad det lider rent kvalitetsmässigt. Däremot är jag nyfiken på hur ett lag som Väsby handskas med lite motgångar och allt vad det kan komma att bli. Så länge man vinner är ju allt frid och fröjd. Och framför allt när det börjar bli lite skador och avstängningar. Deras breddspelare är ju från den riktiga Division 3.
kräver seger
Jag vill se en Bergstrand-effekt i den här matchen; trots tufft läge tar vi serieledaren på vilja, inställning och flyt.
Precis! Det är i en sådan här match som jag hoppas att det visar sig att vi har seriens bästa tränarduo!
Alla fyra som blev skadade förra veckan är tillbaka i truppen tydligen. Märkligt att Ante redan är frisk, hoppas de inte slänger in honom för tidigt bara.
Lars skrev...
Alla fyra som blev skadade förra veckan är tillbaka i truppen tydligen. Märkligt att Ante redan är frisk, hoppas de inte slänger in honom för tidigt bara.
Man får anta att läkarna sagt ja till spel.
Man får anta att läkarna sagt ja till spel.
Missar nog matchen men tippar 3-0
Avgå Jonas!
Upp till bevis idag. Premiär är premiär, ESK förjävla dåliga, och förra matchen var skadad. Idag ska det inte finnas några ursäkter. Planen är säkert kass men det gäller båda lagen och även om det är trist är det bara att köpa läget. Vill ha in Blomgren från start på mittfältet.
Dagen är väl kommen för att Sunday ska lyckas filma till sig en straff på Studan.
Dagen är väl kommen för att Sunday ska lyckas filma till sig en straff på Studan.
Ante ska tydligen ha gått för fullt på träningen och så, vilket ju lovar gott. Sjukt svår uppgift detta, bara vi inte förlorar...
Funderar kring matchen: http://www.vastrasidan.se/web/hundstjarnan/
Ante har visserligen gått fullt i tre pass och körde ett test när de var träningslediga i lördags. Men spel veckan efter hjärnskakning med minnesförlust är inte vanligt och brukar avrådas. 90 min är mycket.
Ante har visserligen gått fullt i tre pass och körde ett test när de var träningslediga i lördags. Men spel veckan efter hjärnskakning med minnesförlust är inte vanligt och brukar avrådas. 90 min är mycket.
Med tanke på hur kort tid Väsby haft på sig att spela ihop laget imponerar onekligen serieinledningen. Samtidigt har de inte stött på överdrivet svårt motstånd än. Återstår att se om tre raka vinster taggar dem ännu mer eller om det kanske smugit sig in en strimma av bedräglig övertro på sig själva. Om Sirius är förmögna att hålla ihop laget och inte släppa till för många onödiga lägen så tror jag chansen är god. Vill att Blomman spelar centralt på mittfältet. Hans defensiva kvaliteter i kombination med bra passningsfötter kan behövas i den här matchen. Tyvärr sätter mitt arbete stopp för min närvaro. Lär bli en del ångestladdade uppdateringar på mobilen under kvällen.
Underbart! Kände för att göra Mosesvolter på hemvägen.
Skön seger! Kul att Kim fick avgöra! Bylle världsklass!
Nu mår man bra! Övertygad om torsk efter underläge med 0-1. Starkt att vända. Två hemmasegrar i rad. Så ska det se ut!
Sirius Hej!
Sirius Hej!
Sjukt skön seger! Helt annan handlingskraft i år. Det var inte på tal om att tycka synd om sig efter Väsbys 1-0-mål. Mycket starkt gjort att vända på steken. Kim S var nog matchens lirare i mina ögon, dessutom stark, kul att han fick avgöra. Kim B kan man heller knappast anklaga för att vara feg. Dels det att starta med Björk i varje match, och dels det att genomföra sista bytet redan i 74:e minuten. Friskt vågat, fullt vunnet!
Ruskigt skönt idag som sagt! Och även om Väsby pressade på rätt duktigt i slutet och Bylle fick briljera så kändes det inte så där hönsgårdsnervöst som det gjorde i slutskedet av matcher under förra säsongen. Nyttigt för psyket att vända underläge mot serieledarna!
Viktigt, viktigt, viktigt! Vi var inte bättre, men vann ändå. Det är en styrka i sig. Bra känsla i bytena också. Faktiskt rimligt att plocka ut Blomman efter hans gula och ytterligare en situation som kunde gett gult även om han varit bra innan.
Tur att ingen inhoppare gick sönder bara, som senast då två man tuppade av. Hoppas inte Sossehs magskada gör att han missar Dalkurdsmatchen. Bra coachning vad gäller kroppsspråk också. Man behöver inte avfärda sådant som lalleri, det kan smitta av sig. Gav några tydliga signaler. Att bara sitta eller stå med händerna knutna bakom ryggen tillför inte mycket energi.
Tror inte man ska tolka tränarens kroppspråk för mycket. Tror de flesta koncentrerar sig på matchen istållet för en tränare som står och skriket.
Sen kan man ta instruktioner, men det kan man göra även om tränaren har händerna bakom ryggen.
Det jag ville säga är att om man har förtroende för tränaren så lyssnar man.
Sen kan man ta instruktioner, men det kan man göra även om tränaren har händerna bakom ryggen.
Otroligt skönt. Precis detta - att vända mot serieledfarna och hålla ihop hela vägen är ju otroligt positivt. Inställning!Och Sirius har verkligen öppnat på et sätt som gör att man är med i år.
Är det så att Kim B flaxar och hojtar och står i? I så fall tror jag att det är bra. Energi och vilja får gärna synas och förmedlas på allla möjliga sätt, så länge det inte övergår i frustration och gnäll.
Heja Sirius!
Är det så att Kim B flaxar och hojtar och står i? I så fall tror jag att det är bra. Energi och vilja får gärna synas och förmedlas på allla möjliga sätt, så länge det inte övergår i frustration och gnäll.
Heja Sirius!
Det är väl vår uppgift? Flaxa, hojta och stå i.
Den här matchen hade fan allt! Läktar-blåstället måste gå till Hr Ordf som helt avslappnat förklarade i paus exakt hur matchen skulle sluta. Han är som en blandning av Wernersson och Nostradamus.
Dessutom coolt med en domare som har en skön inställning till hands. Lite handboll får ju bara spelet att flyta bättre.
Hands gör allt bara krångligt. Rugbytacklingen på Björk skulle bara ge otrivsel och mer krångel. Bättre att vara skön å pallante!
Den här matchen hade fan allt! Läktar-blåstället måste gå till Hr Ordf som helt avslappnat förklarade i paus exakt hur matchen skulle sluta. Han är som en blandning av Wernersson och Nostradamus.
Haha, suveränt. Det hade varit värre med en ordf som varit en blandning av Bosse P och Ikaros.
Tror inte man ska tolka tränarens kroppspråk för mycket. Tror de flesta koncentrerar sig på matchen istållet för en tränare som står och skriket.
Nu missade jag den här matchen, men en av sakerna jag upplevde som Brännans svagare sidor var just den loja coachningen vid sidlinjen. Självklart har du rätt i att man lyssnar på en tränare som man har förtroende för, men jag tycker att det handlar om mer än så. Tränaren är mer än schackspelare som står vid sidan av linjen och funderar på nästa drag. En bra tränare är lagets naturliga ledare och kan med rätt kroppsspråk och coachning bidra med energi och entusiasm, speciellt när det går lite trögt och man ligger under. Nu beror det ju naturligtvis på hur man gormar och står på. Det kan naturligtvis bli kontraproduktivt och lätt patetiskt ifall det går till överdrift och tränaren bara står och gormar massa floskler. Men att en tränare gör sitt för att försöka elda på spelarna, både de som är på planen och bänken, ser jag som något positivt.
[ Tränaren är mer än schackspelare som står vid sidan av linjen och funderar på nästa drag. En bra tränare är lagets naturliga ledare och kan med rätt kroppsspråk och coachning bidra med energi och entusiasm, speciellt när det går lite trögt och man ligger under. ... Men att en tränare gör sitt för att försöka elda på spelarna, både de som är på planen och bänken, ser jag som något positivt.
Exakt så. Väl talat.
Så Pep och Mourinho är kassa tränare eftersom de mest står/sitter med händerna i kors? Jag begriper inte det där tugget. Hur en tränare flaxar är fullständigt ointressant. De enda som bryr sig om det är publiken. Trovärdigheten i ledarskapet handlar om andra saker. Och om tränaren flaxar med armarna och skriker "ligg närmare tolvan, för fan!" eller kommunicerar samma sak med gester är väl helt ointressant bara budskapet sitter.
Det jag ville säga är att det tillför inte så mycket i energi att ha händerna bakom ryggen. De senaste säsongerna har präglats av passiv coachning, så det är skönt med lite nytt blod och energi på den fronten, tycker jag. Härliga byten och härlig intensitet, utan att på något sätt vara Mille-lallig. De senaste säsongerna, när ett baklängesmål kom som i går, har Sirius haft en tydlig tendens till att tycka synd om sig själva. I går var det inte på tal om det. Sirius var enat och bestämt. Det var en jävlaranamma som syntes från ledarbänken till de elva krigarna ute på, för att använda de omtalade citationstecknen, "gräset". Om Kim hade noll förtjänst i det så fine, men de drar då i alla fall åt samma håll. Jag såg inga gamnackar eller dödgrävarmentaliteter efter 0-1 i går.
Om peptalk utanför planen betyder nada föreslår jag att vi lägger ned klacken på en gång...
Har Västras kunskapsgiganter förstått varför målvakten inte blev utvisad? Jag hittade denna text i ett (gammalt?) dokument som ger sig ut för att vara förbundets regler: "förhindra en klar målchans för en motspelare som rör sig mot spelarens mål genom en förseelse som bestraffas med frispark eller straffspark"
Jag tycker inte att det var en klar målchans eftersom Väsby hade ett par backar i straffområdet vid tillfället, men samtidigt så är det jävligt svårt att se på 120 meters håll...
Jag stod precis vid staketet där det skedde. Jag tror nog domaren gjorde rätt. Ante rörde sig inte mot målet utan ner mot kortlinjen/hörnflaggan. Backar fanns i jämnhöjd i boxen som Bb säger. Klart bra målchans, men inte riktigt friläge. Varning känns rimligt. Fällningen var också metern utanför straffområdet.
Om peptalk utanför planen betyder nada föreslår jag att vi lägger ned klacken på en gång...
Jag tycker det är en bra idé att klacken hejar och viftar och tränarna tränar,coachar och tar ut laget och inte tvärt om ;)
Finns ju iofs ett kul exempel på det omvända - Assyriska under Peter Antoine.
Alltså. Jag menar inte alls att det är ett fel i sig med tränare som springer fram och tillbaka längs sidlinjen och eldar på. Jag menar bara att jag inte tror att det spelar någon roll. Det är bara att titta i världseliten, där finns båda stilarna väl representerade.
Jag tycker inte på något sätt Kim är en pajas vid linjen, och jag tycker - från det jag sett att tränarduon funkar väldigt bra. Bara som en disclaimer innan någon tror något annat..
Det är ju inte gesterna eller kroppsspråket i sig som är viktigt, utan förmågan att peppa och "elda igång" laget när det ser lite väl lojt ut och uppförsbacken är stor och tung. Det har inte varit Sirius starkaste sida de senaste säsongerna. Och även om inramningen på Studan är minst lika stark som i Madrid och Barcelona så verkar det inte alltid hjälpa. När inte spelarna själva tar sig i kragen måste naturligtvis tränaren försöka få fart på dem. På väl valt sätt.
Skitsamma, jag är i alla fall skitnöjd över att vi vände underläge till vinst. För ett år sedan slutade det 0-1...