Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Dalkurd-Sirius söndag 13 maj kl 16

Ännu en deja vu. Dalkurd borta i femte omgången. Svår match förra året, minst lika svår denna säsong. Jag gillar verkligen att Kim och Tolle ger Björk ett sådant förtroende, men (som någon annan skrev i en annan tråd) så vill jag verkligen se Blomman från start i denna match.
Otroligt tuff match. Oavgjort är klart godkänt. Dalkurd har målskillnaden 7-7 på 4 matcher så de både gör och släpper in många mål.
Frej-Väsby möts dan innan. Spännande
Skrämmande likt spelschemat förra året. First we take Väsby then we take Dalkurd... ;)

Hur många Västringar ämnar att åka upp?
Jag åker.
Häst när det gäller
Eventuellt twittrar jag lite om matchen som @MrVinjak

Eventuellt twittrar jag lite om matchen som @MrVinjak

Fint, Citronen. Jag följer.

Vilka andra medier finns att tillgå i eftermiddag? Nån radio? Web-tv?

Halvdålig magkänsla faktiskt. Hoppas ha råfel.
Kolla här!
http://www.norrstream.se/
Kalle Larsson trasig verkar det som då han inte är med i truppen. OZ ersätter och Blomman "bara" på bänken.
Snacka om partiska kommentatorer. Kan inte Sirius trycka in ettan nu då så dom håller käften...

Snacka om partiska kommentatorer. Kan inte Sirius trycka in ettan nu då så dom håller käften...

Helt enig! Jag ledsnar ut nu och kör radiosporten i lurarna.

Man skulle kunna använda videon i undervisningen på journalisthögskolan. Rubrik: Hur man inte refererar en match!!
Fast dom är väl inte journalister utan Dalkurdfolk/Borlängebor. Men ändå, man kan väl tona ner partiskheten lite i alla fall. Dock har dom rätt i en sak, det är en motorväg på vår högerkant, Moses är inte direkt defensivt begåvad. Jag tror att det blir Kims första byte, att sätta in Jocke där istället för Moses, som inte fått så mycket uträttat heller för den delen. Björk tycker jag har gjort en okej match, bland dom bättre jag sett från honom. Annars är mittfältet fortsatt ganska svagt, det märks att det blir svårt för Sirius när man sätter press på Kim och Petter. Passningstempot måste upp!!!
För helvete Ante!!! Fem meter från målet och skjuter över...
Allt Sirius gör är tydligen "väldigt fult" enligt ena kommentatorn. Domaren gillar också att gödsla med kort, det har han gjort i alla andra matcher också. Minst fyra gula.
JAAAAA!!!
Perfekt! Underbart! Läckert! Suveränt! Vackert!
Förutom 3 enormt sköna poäng tar vi med oss ett Sirius som sliter i 90 minuter, spelar ett i stort stabilt försvarsspel och har en 15-20 minutersperiod i andra som är riktigt bra, det är väl där som målet egentligen ska komma. Motsatsen mot förra året, vi för inte matcher men tar poäng.
Så skönt att vi är med så bra, även om spelet inte är 100 ännu.
:-)
Jag hade garanterat åkt om jag kunde. Men otroligt skönt att se Ante fixa årets första bortaseger. Nu blir det ny "seriefinal" på Studan. :-)
Varför inte Blomman? Vad har han gjort? Mot slutet satte han på sig matchtröjan men fick inte komma in.

Varför inte Blomman? Vad har han gjort? Mot slutet satte han på sig matchtröjan men fick inte komma in.

Det är svårt att klandra tränarna när vi har tre vinster och två oavgjorda på fem matcher. Men jag tycker ändå att det är ett stort misstag att hålla Blomman utanför laget.
Samtidigt, på vems bekostnad? Blomman är jättebra, och har varit grym, men har senaste säsongerna också haft feta skadebesvär som ställt till det för honom. Trots det tycker jag dock att han varit bra, helt klart. Men det är inte direkt Ante eller Bylle som petas. Fast det skulle väl vara på OZ:s bekostnad då kanske, eller på Björks. Men då hade väl folk haft synpunkter på att vi inte fortsatt gett vår, just nu, störste talang speltid. Dock vore det ju självklart mest logiskt om Blomman hade gått in i stället för OZ, som jag dock tycker gör det gediget, med tanke på försäsongen. Inte utan att man undrar lite om det är något disciplinärt skäl, ja.
Jag tycker det är bra att inte slita för mycket på Blomman i lätta bortamatcher, spara honom till toppmatcherna. Samtidigt behöver OZ speltid
Jag hade nog låtit Blomman spela på mittfältet på Björks bekostnad. Moses eller Blomquist är en svårare nöt. I 4-4-2 möjligen den senare. Vi har för övrigt många spelare med namn från växtriket.
Att en så pass bra spelare som Blomman har svårt att ta en plats i startelvan bör ändå vara något slags styrkebesked. Tänk när Ian, CG och (förhoppningsvis) Clage är tillbaka. Då kommer vi att ha en riktigt tuff konkurrens om platserna.
Jag tror nog inte att Clage kommer tillbaka överhuvudtaget.

Jag undrar också över varför Blomman inte får den speltid han borde få. Tittar man på statistiken har han dock startat två matcher och blivit inbytt i ytterligare två. Jag tror tyvärr att han får stå över matcher för att han inte ska skada sig igen. På mitten när vi kör 4-4-2 går Kim och Petter före. Kör vi 4-5-1 finns det en möjlig plats för Blomman. I mittförsvaret tror jag inte man vill slänga in en spelare som har en stor skaderisk, dels för att man inte vill byta under match, men även för att man inte ska behöva byta för mycket där mellan matcherna. Men det här är bara spekulationer. Ser man på lite mer negativa anledningar så kan det ju vara disciplinära problem, men det har jag svårt att tänka mig. Blomman blir också 30 bast i år och är därmed knappast ett framtidsnamn.
Bb: tror mest på det där med framtidsnamn. Jag kan dessutom förstå om man vill ha lite speed bak i mitten. Men när OZ går före så känns det som det inte är speeden det hänger på.

Eller så fann Kim det perfekta läget att ge OZ en startmatch, han har ju inte heller fått så mycket speltid. Jag tror egentligen på det sättet att matcha, att ha en förstaelva men att ändå ge alla rimliga spelare lite speltid när det funkar.