← Sirius Fotboll
[tidig] Seriefinal: Sirius-Frej Mån 21:a maj
dissteffe
· 2012-05-14 08:42
· 8279 visningar
Galet päpp redan nu!
Frej har 4 raka segrar och 14-4 i mål, fast om man kollar på deras matcher så är 3 av deras segrar mot Kerburan, Luleå och ESK, alltså de tre lag som ligger sist. Det är också där de gjort 11 av sina 14 mål. Sen har de lirat 1-1 mot Eskil City (h) och 2-0 mot Väsby (h). Den sista matchen är så klart imponerande men inte fan är de helt oslagbara. Tror jag.
#1 ·
Sutra
· 2012-05-14 11:56
Vilket lag gynnas mest av att spela på - vad jag förstår - en leråker?
Hur mycket spö får jag av klacken om jag säger att jag börjar fundera på om vi inte borde ha konstgräs på Studan? Skitmycket, va?
Tror inte nåt lag gynnas av att spela på en värdelös plan.
#3 ·
Hornby
· 2012-05-14 13:49
Vilket lag gynnas mest av att spela på - vad jag förstår - en leråker?
Och för att citera Dalkurds klubbchef Diljen Otru när han var på besök på Studan för en vecka sen:
- Jag kan inte ens kalla det för åker, det vore en förolämpning mot alla åkrar.
Tror inte nåt lag gynnas av att spela på en värdelös plan.
Men eftersom åkern heter Studan borde Sirius kunna ha en viss fördel.
#5 ·
johann
· 2012-05-14 16:12
Naturgräs är såklart givet på dessa relativt sydliga breddgrader. Om man har en kommun som bryr sig om det. Som det är nu är det ju lika bra att dra på plast med en gång, tyvärr.
#6 ·
Lemon
· 2012-05-14 16:40
Vi borde gynnas, men vår spelidé fungerar bättre på bra planer. Hur illa är planen nu? Senast var det riktigt illa.
#7 ·
Rocka
· 2012-05-14 18:16
Jag har nog aldrig sett en plan i högre divisioner så usel som studan är just nu. Snart flyttas väll hemmamatcherna till löten, dvs om uppsala 86:ers kommer fortsätta förstöra vårt gräs.
#8 ·
Joint
· 2012-05-14 18:51
Ja, inte blir gräset bättre av att Sirius Dam nöter sönder den inför 200 mazariner...
Värst är ju dock Uppsala 86ers som, i vanlig ordning, kommer att skörda åkern två dagar före seriefinal.
Dock tycker jag att planen såg fin ut i fredags, för inte kan ni kalla
det här gräset för åker. Då för övrigt vaktmästare skötte om den.
Annars säger ju Kim så här: "Vi ska inte missgynnas på vår hemmaplan. Man kan alltid hitta undanflykter, men vi ska inte skylla på underlaget, det lovar jag. Vi ska bara köra."
Hur som helst, också "päpp" inför denna match. Som sagt har de mött tre sunklag, och mött ett Väsby som för första gången hade torskat i matchen innan. Nu leker vi med Farbror Frej!
#9 ·
RRR
· 2012-05-14 19:02
Självklart ska även Sirius dam spela på Studan, om den är spelbar. Men nu ska nog ingen spela där. Idag var det fullt av barn som slet på "planen" oxå. Är det ingen som kan se till att Uppsalas officiella arena är hyfsad???
Skillnaden mellan damerna och herrarna är ju att Lötens läktare räcker för en damerna publikmässigt. Det, i kombination med bättre underlag, gör att man skulle kunna få för sig att det är en fördel för dem att hålla till där tills Studan är i någorlunda skick. Verkar ju på Tolle som att han hellre skulle se att herrlaget spelar matchen på Löten, men att det inte går på grund av att de skulle tappa för många åskådare.
Sirius dam o herr nöter matan betydligt mer än 86ers flytta på damerna så ska det nog gå att hålla mattan fin.
Konstgräs nu, eller så väntar vi på att Uppsala kommun skärper sig. Vad låter mest realistix?
Såg ett inslag om malmös gräsmatta förra året då sa klubben att dom la ner ca 40000 i månaden från januari o framåt för att få planen i toppskick till premiären. Om dom siffrorna stämmer har nog inte kommunen råd att fixa mattan i tid.
Eftersom vi aldrig kommer att få vare sig en välskött gräsmatta eller ett plastgräs av kommunen så kan vi lika gärna lägga ner det här snacket. Kör över Frej i stället.
#15 ·
RRR
· 2012-05-14 21:27
kör över alla, även uppsalas politiker
#16 ·
Lemon
· 2012-05-14 21:58
Frej tar vi.
Vi borde gynnas, men vår spelidé fungerar bättre på bra planer. Hur illa är planen nu? Senast var det riktigt illa.
Tveksamt va? Vårt spel är ju rätt oberoende av planens skick. Både mot Väsby (usel plan) och Dalkurd (biljardmatta) har vi skitit helt i/förlorat mittfältet klart och istället försökt nå forwards med långbollar.
Ska bli spännande att se lite bekanta ansikten, Fernberg och Gallo tex. Sen är ju Thor en Uppsalabekanting som tydligen sköt ett supermål sist mot Väsby.
#19 ·
Hornby
· 2012-05-15 15:07
Både mot Väsby (usel plan) och Dalkurd (biljardmatta) har vi skitit helt i/förlorat mittfältet klart och istället försökt nå forwards med långbollar.
Kan inte riktigt släppa det där. Det låter lite oroväckande.
#20 ·
RRR
· 2012-05-15 23:47
fast vunnit båda matcherna.... då skiter jag i om mittfältet får stå och få nackspärr och om spelet suger
#21 ·
Joint
· 2012-05-16 00:02
Exakt. Vi har vunnit hemmamatcherna, och är obesegrade borta, varav vi vann den senaste bortamatchen. Likt förbannat ska det gnällas. Kom igen, "vinner vi matcher tycker alla att det är kul!". Jag kan väl dock hålla med om att mittfältet kanske inte klaffat helt och hållet, men jag vill inte jämföra oss med det forna Ljungskile. Så tråkiga är vi inte. Till exempel har Moses haft show på sin kant i ett par matcher.
Men snälla! Var har jag klagat på seriestarten? Jag vill också vinna! om vi kan vinna alla matcher i år och kommande säsonger på det här sättet är jag kalasnöjd!
#23 ·
Hornby
· 2012-05-16 11:17
Självklart får det se ut hur som helst så länge vi vinner! Några stilpoäng har mig veterligen aldrig delats ut. En urstark defensiv och seriens kanske två bästa forwards kan räcka mycket långt, men det känns inte helt hundra att vi inte har fått riktig ordning på mittfältet. Det kan straffa sig i längden.
#24 ·
Håwe
· 2012-05-16 12:16
Full press på Fernberg så ska vi nog kunna stressa fram åtminstone något misstag som leder till mål.
#25 ·
Joint
· 2012-05-16 12:59
Apropå seriens kanske två bästa forwards vill jag höja en varningsflagg för Frejs Ledezma. Med sju mål på fem matcher leder han förstås skytteligan. Han verkar dock vara mittfältare. Imponerande målproduktion av en sådan. Annars är ju Draganov en erkänt högklassig forward på nivån. Får se upp för deras sprudlande offensiv, sedan tycker jag att de har en av seriens bättre målvakter i Marko. Han såg riktigt stabil ut här i höstas, då jag såg honom i U21-sammanhang och på träningar.
Tar tillbaka det jag sade och gnäller lite själv då: Jag tycker att man kan kräva betydligt mer av Sosseh, han har inte visat någon gambiansk landslagsklass eller hög Superettan-klass, som det snackas om här. Gör ju stundtals högklassiga aktioner, typ 2-0-målet mot ESK, men generellt behöver han få upp farten lite. Ante har sett betydligt hetare ut i min mening. Det blir intressant att se vad CG går för när han kommer tillbaka, även om han känns mer som det naturliga tredjevalet bakom Ante-Sosseh.
Även om mittfältetsspelet inte klaffat då så tycker jag att de i hemmamatcherna i alla fall tagit kampen. Och vunnit den. Det kommer man faktiskt långt med på mitten. Sedan har vi ju sett aktioner då Käcken och Smedjen klivit fram på respektive kanter. Och bollar mot Sosseh, som dock gjort det bra i egenskap av target, och även till Ante, som gjort mycket rätt med bollarna. Man ser också att man försöker söka främst Kim i mitten, men han har ofta hög bevakning på sig, och har kanske mer att ge. Sedan är det svårt att styra där då planskicken är sunkiga. Tycker dock finns intentioner om att vi har fler anfallsvägar att gå på än tjongbollar. Det finns variation och framför allt en enkel- och snabbhet i det offensiva liret som jag gillar.
Man behöver framför allt få upp bolltempot på mitten så man inte sätter sig själv i tidsnöd. Där tycker jag att jag flera gånger kan se att Petter tar lite för lång tid på sig. Inte bara han, men det är ganska tydligt ibland. Mer rörelse och högre bolltempo.
Rena spekulationer naturligtvis, men om CG kommer i form snabbt skulle jag kunna tänka mig att pröva en 4-4-2-uppställning med ett mittfält där Sosseh tar en offensiv roll och Blomman en defensivare. Där Moses, Blomkvist och Petter slåss om att starta på kanterna. Och med Björk redo på bänken.
#28 ·
Hornby
· 2012-05-16 20:50
Kim?
Sosseh är target och ska spela på topp. Däremot Kim som släpande i en diamant. Men men, spekulationer.
Glömma Kim... Vilken managertalang man är... Hur som helst så har Sosseh spelat offensiv mittfältare förr.
Jag tycker nog att Sosseh varit genomgående bäst i Sirius hittills i år och under förra hösten. Framför allt är han lysande i det defensiva spelet. Hela matchen mot Dalkurd är det han som styr bort uppspelen från Dalkurdernas bästa fot, och stressar hela deras backlinje. Ensam. Men också som bollmottagare. Han ger sina medspelare så sjukt mycket tid och utrymme. När han var i Bajen och Bois tyckte jag han var en slö och oengagerad jävel, i Sirius har han blommat ut. Sjukt klok spelare.
Konstaterar att Studan har en skön uppladning inför seriefinalen i alla fall...
http://www.vastrasidan.se/web/article/hej-jag-heter-studan-/
Den där texten bevisar att det faktiskt är möjligt att gråta och skratta på samma gång.
tja eventen på onsdagen o lördagen borde gå före där är det elitlag som spelar.
Fy fan. Vidrigt. Man skäms. Det värsta är väl att det aldrig kommer att bli nån förbättring.
#36 ·
Håwe
· 2012-05-18 18:04
Föreslår hartsfiol. Alternativt riktigt extremt falskt fiolspel sådär två veckor i streck i kommunhuset bara för att markera.
#37 ·
RRR
· 2012-05-18 18:56
bränn
#38 ·
Lars
· 2012-05-20 13:39
Imorgon ska jag dela ut Kjelledinepriset så kom några minuter tidigare än vanligt så vi kan hylla vinnaren tillsammans.
#39 ·
Tifo
· 2012-05-21 00:05
Jag är så sjukt päpp på denna match! Finväder och seriefinal! Jag räknar kallt med uteservering, öl, skönsång och tre pinnar!
Ja, otroligt spännande, redan nervös. 2 insläppta på 5 matcher är guld, men 6 gjorda är inte så mycket att skryta med, hoppas målskyttet lossnar lite i kväll. Inte för att jag skulle grina om vi vann med 1-0 förstås... Har ett kort över om nån vill snåla sig in. Möt mid vid entrén vid ån 18:50. Så här är prioriteringen:
1. Amin
2. Ola
3. Vem fan som helst som dyker upp 18:50
Men steffe jag trodde att jag hade blitt erbjuden det kortet?
Steffe har väl 2 kort, det kan vara förklaringen.
Aha det var nån slags väntelista på det ena kortet då?
Kort 1: Apan
Kort 2: vakant
#45 ·
Amin
· 2012-05-21 09:56
Jag tar det gärna! Sjysst asså.
F.ö tänkte jag vara på alex vid 15. Någon mer?
--> Amin & Apan
Syns vid entrén vid ån 18:50 då.
Säsongskort är till för att utnyttjas.
Noll Alex för mig. Skit.
Perfekt!
#48 ·
gaffa
· 2012-05-21 10:29
måndagar är hopplösa dagar för mig numera. jag har också en hel del kompensation att göra för alla matcher de senaste nio åren... tungt att inte kunna vara på studan ikväll!
#49 ·
Hornby
· 2012-05-21 11:05
4-2-4 eller 4-3-3? Kalle eller OZ? Björk eller Blomman? Jocke eller Moses? 0, 1 eller 3 poäng? Frågor som väntar på svar. Nervös...
Det är samma regler som gäller för denna match som de två innan; oavgjort - mödvändigt, vinst - skitbra.
Här ändrar sig allt så fort så man inte hänger med själv. Kanske blir Alex ändå.
#52 ·
Golli
· 2012-05-21 13:42
Kan vi slå Väsby kan vi slå Frej.
Kämpa på svart o blå!
Vore fullt nöjd med en orättvis 1-0 seger och några TV-räddningar av Bylle!
#54 ·
Sutra
· 2012-05-21 14:15
Jag ser gärna att det blir en övertygande vinst, bärgad med stort själförtroende, innehållande några klassiska mål.
Men jag vågar inte tippa.
Njut av sol och öl, och sjung vackert, så drar jag några Efes till UNT-s plingservice.
#55 ·
Joint
· 2012-05-21 17:12
Islossning mot serieledarna känns för mycket begärt. Uddamålsseger vore härligt nog. Mot Studan via Alex!
#56 ·
Håwe
· 2012-05-21 20:50
Äh...äh....äh....äh......äh......äh.....fan va dåliga vi var. Nu får kapten Bergstrand hitta på nåt, skutan läcker.
Kändes som ett extremt väntat resultat. Hur mycket var planens fel idag?
#58 ·
Nyllet
· 2012-05-21 21:10
Matchen var ju inte ens spännande. Bu vad tråkig.
#59 ·
Hornby
· 2012-05-21 21:26
Vi fortsätter att kryssa mot Frej. Visst var vi dåliga i första halvlek, men när Ian och Moses byttes in blev det bättre och kanske skulle vi haft en straff i slutet. Calle, Kim och inhopparna bäst i ett Sirius som kan så mycket bättre.
Planen var inte bra. Att den tillåts se ut så här!
Precis som tidigare. Nöjd med resultatet. Men jag är inte säker på att det här spelet räcker hela vägen. Bra dock att Ian är tillbaka, hoppas han kan starta nästa match.
#62 ·
Joint
· 2012-05-21 23:36
Framför allt El Sirius var en positiv injektion när han kom in och sista 20' var bra. En stolpe-ut eller en utebliven straff ifrån tre poäng. Första timmen var rätt medioker, men samtidigt skjuter väl frejdiga Frej, som innan hade gjort 14 baljor, knappt ett skott på Bylle? På så sätt känns det homogent. Men framåt måste det börja lossna. Söndag är ett utmärkt tillfälle för det.
#63 ·
Joint
· 2012-05-22 00:02
...man får heller inte glömma bort Moses. Han kommer in och skapar vår hetaste målchans och skulle kanske haft straff på övertid. Fernis, av alla, lyckas styra hans skott i stolpen. Men det var en mycket bättre insats än den mot Dalkurd senast, han verkar trivas på Studan. Känns som det är där konkurrensen är just nu - på kanterna.
#64 ·
slim
· 2012-05-22 00:46
Såg vi samma match? Moses gjorde 1(en) bra sak och det var skottet i stolpen. Annars missade han allt och dessutom försökte filma till sig en straff.
#65 ·
Joint
· 2012-05-22 01:37
Grejen var ju den att Jocke gjorde en dålig match, och Björk var väl sisådär, så nog borde det finnas konkurrens om platserna på kanten. Jag upplevde en tempoväxling någon gång efter dubbelbytet och när vi nu summerar matchen var det ju Moses som var närmast att göra mål. Jocke sprang ju mest och gömde sig, och Björk blandade och gav. Men offensivt var det oerhört lite från dem båda. Jag upplevde betydligt mer fart och fläkt i och med ytter-bytena, kanske delvis för att ytterbackarna följde mer upp i anfallen också. Jag vet inte, men jag tycker knappast att Moses inhopp var katastrofalt och heller inte att han "filmade", visst han förstärkte men vilken spelare gör inte det i det läget? Hade säkert kunnat blivit straff om det var i minut 27 eller något. Jag menar, kolla frisparken Ledezma får vid straffområdeslinjen. Slutligen vore det intressant att höra den uppsjö av bra saker som övriga yttrar gjorde, slim.
Jag tycker att det var en solklar filmning och sånt gör mej bara förbannad.
#67 ·
Sutra
· 2012-05-22 09:04
Två insläppta. Sex gjorda. Vad säger man? Tight? Tråkigt? Turligt?
Snart lyfter anfallet. Snart blir det gräs på Studan!
#68 ·
Lemon
· 2012-05-22 12:24
I highlightsen ser man att Fernis gjorde en solklar hands i straffområdet (svårt att se linjerna på Studan). Jag förstår Sossehs reaktion.
Domaren satte ju standarden för hands direkt när en siriuslirare (minns inte vem) dribblade bollen mellan handen och höften i typ min 5. Domaren slog bara ut med armarna som för att visa: dom här får man också lira fotboll med, det såg jag på studan i helgen.
Man verkar få använda händerna till vad man vill i division 1 norra. Mot ESK var det ju inte mindre än tre situationer när spelaren verkligen tog med sig bollen med handen utan åtgärd.
På matchbilderna tycker jag nog inte det skulle vara straff på Moses i slutet, men det behöver ju för den sakens skull inte vara filmning heller. Det kan vara rätt svårt att stå på benen när man får en axeltackling i full fart.
#71 ·
RRR
· 2012-05-22 17:57
Ja det var ju onekligen inte svårt att se alla hands igår. Tom med jag som nyss varit och hämtat mina glasögon såg dem live, då skall väl en betald domare också se dem???
För övrigt var planen bedrövlig och alla matcher bör händanefter förläggas till Löten eller Friends Arena
Planen ja. Jag tror att Sirius måste ligga på som illrar på kommunen och på vaktmästarna för att lösa problemet. Så funkade det förra året, och då blev det ju ok till slut och 86:ers förpassades till förorten. Vaktisarna på Studan är ett speciellt släkte. Tror Kim måste bygga upp en personlig relation till dem för att det ska bli bra.
#73 ·
Joint
· 2012-05-22 23:06
Jag har framfört min kritik till kommunen - gör det du också!
#74 ·
RRR
· 2012-05-23 05:59
fick höra att småungarna som tränar friidrott inte får beträda planen, som om det skulle vara det som sliter mest.... släng ut 86ers