Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Silly sommaren 2012

UNT:s fotbollsblogg tjuvstartar sommarsillyn med att hinta om att Sirius söker efter en central mittfältare, samt att det finns frågetecken när det gäller Blommans framtid i blåsvart.

http://www.unt.se/redaktionensbloggar/blogg.aspx?blogg=1718009&bloggentry=1753374

[link=http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/landslaget/article14909170.ab]Petter Hansson lägger av[/link].
Tycker nog Petter Hansson kan köra en höst i Sirius innan han lägger av.
...och flyttar till Sunnersta. Välkommen hit - välkommen hem! Sirius är inte på elitnivå. Hjälp oss i höst, Petter H.
Alla ska med! Inklusive Petter!
Jag kan minnas fel, men var inte han aktuell för något är sedan?

http://www.corren.se/sport/aff/karlsson-vill-lamna-aff-6044636-artikel.aspx

Gurra Segerström har skrivit på för fuckin' Älgarna i [riktiga] Div III.
http://allehanda.se/sport/1.4775458-trio-forstarker-algarna
Man borde åka upp till Norrland och avtacka Kung Gustaf. För övrigt bara Hogge som saknas nu då... ;) /Älgtras
Jag älskar Gurra, men vilken pajas. "Jag vill spela på högre nivå". Tjena.
Vadå pajas, han har väl gjort exakt som han sa att han skulle göra; Antingen spela på högre nivå eller lägga ner elitkarriären och kanske spela med ett kompisgäng på lägre nivå. Nu blev det det senare, varför ska man då komma med åsikter om vad han gör med sitt liv?

Sen är det ju ett mysterium varför alla verkar tycka att det är så kul att spela med Älgarna att det är värt att pendla upp till Härnösand. Visst, coolt klubbnamn, men ändå.
Snälla nån
Älgarna är faktiskt den första match jag kan minnas att jag såg på studan. Måste ha varit runt 86. Tror att Sirius torskade med en så där 4-0 också om jag minns rätt.
Love berättade om hur dom trivdes med det bemötande de fick i klubben.
Ja, det i kombination med tajta stockholmspolare som fyllde bilen upp. Förra året utanför Skyttis förklarade LoveLi att de var han, Hogge och en-två före detta vasaiter. Gurra är ingen pajas.
Jerry: Tror aldrig vi har mött Älgarna. Du tänker inte möjligtvis på Vargarna?
Sant Vargarna det var, Inte lätt att komma ihåg alltid.
Har det varit en renodlad djurmatch, Vargarna - Älgarna nån gång tro?
Jag har spelat i Vargarna :-)
Jag har lirat lite korgboll med Älgarna. Typ tre träningar i äkt-Skrapans lätt parodiska gympasal

äkt-Skrapans lätt parodiska gympasal

Har du också gått på riktiga Skrapan? Själv gick jag ut -81 med halvtaskiga betyg och diffusa framtidsdrömmar. Vill minnas att rektorn hette Rolf Aarflot.

Men nu börjar vi komma bort från sillysnacket...
Älgarna – Vargarna hör definitivt till kategorin ”matcher vi skulle vilja se”. Här är några till:

IK Brage – IK Frej (asaderby)
Sirius – Tellus (himlakroppsderby)
Häcken – Hertzöga (kroppsdelsderby)
IK Tord – IF Rune (40-talistgubbederby)
Friska Viljor – SK Wigör (hälsofrämjande derby)
Gustavsberg – IFÖ/Bromölla (toalettderby)
Sirius - Tellus har vi iofs redan sett, och det kan väl räcka med den gången.
Klockrent! :D
Kalmar-Alkmaar (Dyslexiderby)
Brukarn = skitrolig
Sutra = geni
Bästa tråden just nu.
IFK Klagshamn – Älta IF (gnällderby)
Det här är ju jätteroligt, gillar speciellt toalettderby.
GT-76 – IK Friscopojkarna (groggderby)

Det är f.ö. ganska kul att Friscopojkarna kommer från ciderorten Herrljunga och att de sponsras av tandläkare.
Tystberga-Teg (inget snack på plan där inte)
Gauthiod - Swithiod, fornnordiskt derby.
Young Boys - Film, pedofilderby.
Hearts - Mainz, militärstrategderby.
fantastiskt sidospår!
Vilhemina IK - IF Sylvia (kärringderby)
Enköping - Enhörna (singularderby)
Råå - Rö (vokalträningsderby)
Bredballe IF - Fittja IF danskt-svenskt fortplantningsderby

Icke att förglömma så möts även Bredballe och Häcken i det klassiska analsexderbyt. Glöm inte skydd om ni vill vara med och duscha efter matchen.
Farsta-Mora (föräldraderby)
Bålsta - Brandbergen (pyromanderby)
Kul!
Men snart hoppas jag någon startar tråden "Men allvarligt - Silly 2012".
7 mål hittills, men var spelar han i höst?

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/20129.html
Mer silly:

http://www.unt.se/redaktionensbloggar/blogg.aspx?blogg=1718009&bloggentry=1771729
Den här mittfältaren ryktades det lite om i vintras när han lämnade Djurgården.

http://svenskfotboll.se/allsvenskan/person/?playerid=6961

Det verkar ju inte ha gått så där jättebra i Ängelholm. Han kan ju vara skadad iofs.
Blomman har ledsnat, http://www.unt.se/sport/daniel-blomgren-vill-bort-fran-sirius-1778118-default.aspx
intressant att artikelförfattaren skriver att det finns en schism varpå båda parter direkt förnekar det.

jaja, är man psyko så är man. tycker björk som petat honom på mitten har gjort det bra och växt in det. dessutom egen produkt och i stort sett gratis. samma sak gäller oscar z och kalle l på backen. blomman är kompentent men troligen en relativt dyr lönepost samt inte den skarpaste kniven i lådan enligt vissa. gråter inte blod om han försvinner i sommar samtidigt som vi värvar nån mittfältare eller två
Tja, han drog ju från Studan med åtta minuter kvar när de satte in Ogge. Så man kan nog konstatera att brytningen är total. Skulle gissa att han hamnar i typ Frej, Vasa eller VSK. De har behov av spelartypen.
Fast tydligen hade han då fått direktivet om att han inte skulle få något inhopp, så det var därför han gick och duschade. Kim sågs smyga ut i spelargången mot omklädningsrummet några minuter senare dock. Det har ju gått ganska så bra utan Blomman, om man säger så. De inhopp han har fått har han inte gjort bort sig direkt, men heller inte glänst till sig en startplats. Kanske taskig attityd, vad vet jag, men det går ju bra ändå som sagt. Lånar vi ut honom till någon konkurrerande klubb så hoppas jag på en klausul som säger att han inte får delta mot oss. Jag vill inte se höst-Blomman gå och ta poäng av oss, samtidigt som han skadar våra talanger i ren frustration.
Östersund tappar Barnes Homer och Hawthorne.
Då kan man stryka denna spelare från listan över potentiella sommarförvärv:

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/20781
Nästa gång någon säger att Christoffer Karlsson är aktuell för Sirius tänker jag fan inte tro på det. Jävla bangare.
Såg VSK-Akropolis i går. De kommer att sakna Lindelöv när han försvinner. Också tveksamt om de får behålla Emir som bara har kontrakt fram till uppehållet.
Mycket imponerad av Alemayehu i Akropolis. 92:a som kommer från AIK. Skulle vara perfekt i Sirius om man går upp i Superettan. Klok liten spelskicklig innermittfältare med fin teknik och bra steg.
Klart att Emir lämnar nu, tunga förluster som sagt.
http://vlt.se/sport/1.1724278-smajic-tvingas-lamna-gronvitt
*myzer*
Myz inte innan Emiren är flyktad. Så mycket pengar handlar det visst inte om att skaka fram, VSK-fansen pratar om att dra igång en insamling.

Sen tror jag iofs att han drar ändå, en gratis och het anfallare borde ju vara intressant för många Superettalag.
Hoppas att han inte hamnar i någon av våra andra konkurrenter. Jag skulle inte säga nej tack om han kommer tillbaka till blåsvart, särskilt med tanke på att det inte går att känna sig helt säker när det gäller Antes framtid.

Vem kan det vara?

http://www.unt.se/blogg/blogg.aspx?blogg=485434&bloggentry=1789592
Han borde kunna vara något för oss:

http://www.svenskafans.com/fotboll/HALVTID-Joakim-Alriksson--448813.aspx

"Sirius har visat intresse" för en Superettan-mittfältare. Kan behövas. Samtidigt blir det ju som ett nyförvärv ifall Clage kommer tillbaka nu.
Det är Alriksson det rör sig om tydligen.
Välkommen till Sirius, Jobarteh.
Jag tycker aldrig att lån är så himla sexigt, men det här är iallafall en spelare som bevisligen kan tillföra något i Norrettan. Visst var det han som var brorsa med Sosseh?
Han är halvbrorsa med Sosseh, ja. bra spelare. tillför bolltrygghet och spelsinne, men känns inte dom en Carlos eller någon som går in och dominerar helt på nivån. Ung. spetsar så klart truppen, men å andra sidan kan jag tycka det är fel väg att gå att plocka in lånespelare. ska man ha in folk som petar egna spelare som Björk eller Kim till bänken skulle jag helst se att de var en spelare att bygga på nästa sässe också, eller som vi åtminstone skulle ha en chans på om vi gick upp.

Han är halvbrorsa med Sosseh, ja. bra spelare. tillför bolltrygghet och spelsinne, men känns inte dom en Carlos eller någon som går in och dominerar helt på nivån. Ung. spetsar så klart truppen, men å andra sidan kan jag tycka det är fel väg att gå att plocka in lånespelare. ska man ha in folk som petar egna spelare som Björk eller Kim till bänken skulle jag helst se att de var en spelare att bygga på nästa sässe också, eller som vi åtminstone skulle ha en chans på om vi gick upp.

Helt klart! Ska man värva eller låna ska det vara en som är bättre och går direkt in och höjer kvalitén på matcherna, inte en ytterligare för konkurrensen på träningarna, mängden av lovande finns det ju redan flera av.
Ju mer jag tänker på lånet av Sal, desto knasigare tycker jag det är. http://www.vastrasidan.se/web/article/sal-ly-season/

AIK:s snällaste knähund viftar på svansen igen. Fast det är onekligen en bra spelare. Men jag gillar INTE lån. Äh, jag vet inte.
Jag antar att den här inlåningen är ganska så gratis. Det är fördelen med lån.
Om AIK betalar lönen är det ju fint, men det brukar de inte göra. Billigt på så sätt att det inte finns någon engångskostnad.
Då gör klubben det bara lätt för sig, i stället för att städa marknaden. Men vi saknar ju en riktig sportchef inte minst, så scoutingarbetet kanske blivit lite lidande. Samtidigt värvade vi ju Carlos förra sommaren, men det blev inte långsiktigt för det (stack ju efter säsongen). Vi kanske betalar en viss procent av AIK-lönen. Ett lån som AG var ju annars riktigt lyckat. Lån behöver inte vara fel. Får man en bra spelare så fine!
Nä, jag håller ju med om att lån kan vara bra i vissa fall. En grundförutsättning är ju att lånet håller så hög klass att spelaren gör omedelbar skillnad.

Jag vet inte heller om jag håller med att Gerndt-lånet var fantastiskt lyckat. Visst, han var vass och gjorde sex mål på sin halva säsong här, men Sirius fick problem när AIK helt plötsligt bestämde sig för att sälja honom mitt i sommaren, trots allt fint som sagts innan om lån på ett år och köpoption för Sirius om AIK ville sälja och hur mycket win-win det var för alla med en säsong i Sirius. Eftersom inte vi kontrollerade affären stod vi utan vår bästa anfallare i princip från en vecka till en annan. Har för mig att vi dessutom låg sist. Vi fick slänga in Demba Traore som en panikvärvning för att fylla luckan.

Låna från AIK ger helt enkelt jävligt dåliga vibbar.

Carlos var också en viss skillnad. Hade vi gått upp hade vi kunnat få behålla honom. Och han var vår när han var här, ingen annan som la sig i hur han disponerades.

Det som talar för SJ är att han nog vill vara i Sirius och att Tolle rimligen har järnkoll på honom. Dock kommer han mitt under säsong utan en enda minuts riktigt tävlingsspel. Men det är helt klart en bra spelare, och han kan kanske göra en del skillnad när han kommer in i det. Men det känns tidigt att göra klart en sådan deal för Sirius. Att AIK vill det förstår jag, men vad händer om det dyker upp alternativ att värva till samma position senare? Är platsen fylld då?
Joint ställer ju också en annan viktig fråga; Vem fungerar egentligen som sportchef just nu? Är det den där sportkommittén? Och vilka är det egentligen? Organisationen i den här klubben är svår att förstå sig på nuförtiden.
Vänligen definiera "nuförtiden".
Nuförtiden = tidsperioden som inleddes då vi senast hade en person som var sportchef och en annan person som var ordförande.

Ju mer jag tänker på lånet av Sal, desto knasigare tycker jag det är. http://www.vastrasidan.se/web/article/sal-ly-season/

Mycket bra och relevant blogginlägg.
http://www.fotbolltransfers.com/site/news/21270.html

Kul hån ifall Hasse gick till "lillebror" och likaså ifall Emir försvann. Emir har dock inte varit lika het på slutet... Strandsätt VSK!
Sirius vill tydligen värva en anfallare då man inte har ersatt Sunday.
Jag vill ha central mittfältare och anfallare som tillhör oss.
Ja, jag ser gärna också att vi knyter till oss Xavi och Messi, men man kan ju inte få allt här i Division 1 Norra...
Varför en anfallare? Vi har ju Ante, CG och Sosseh. Dessutom Blomquist och Moses som kan spela på topp...Känns lite som en onödig värvning. Hellre en central offensiv mittfältare som kan leverera bollar till herrarna på topp. Är inte helt övertygad att Jobarteh är det vi söker för det uppdraget heller, men blir gärna överbevisad.
Är Zlatan klar?
UNT.se skriver att Joakim Alriksson närmar sig en övergång till Sirius sakta men säkert.
Varför en anfallare? Vi har ju Ante, CG och Sosseh. Dessutom Blomquist och Moses som kan spela på topp...Känns lite som en onödig värvning. Hellre en central offensiv mittfältare som kan leverera bollar till herrarna på topp. Är inte helt övertygad att Jobarteh är det vi söker för det uppdraget heller, men blir gärna överbevisad.
Crap. Dubbelpost i ipaden
Lite oväntat.
http://www.unt.se/sport/smajic-klar-for-ostersund-1799518.aspx
"- Jag blev lite felciterad där, jag menade inte en allsvensk toppklubb, förklarar Nenad Lukic för FotbollDirekt.se."
"- Det jag sa är att jag ser Östersund som en toppklubb i framtiden, men det stämmer att det är den klubb som visat mest kärlek och respekt och det är inte alltid pengar eller division som är viktigast."
Nu blir Emir heltidsproffs. I ÖP framgår det att ÖFK har seriens högsta lönebudget, något de ville framställa som medelbudget.
Men allvarligt, "kärlek och respekt"? Vilket skitsnack, Emir går för pengarna.
Så jävla girigt att vilja leva på fotbollen! Fy fan

Fruktansvärt. Han borde stannat på Studan för 3 000 kr i månaden istället. Här hade han sannolikt inte ens behövt spela.
VSK vill visst göra sig av med sin utmärkte mittback och lagkapten Oscar Pehrson. Hoppas det blir av + helst inte till Östersund.

[quote1342956311=johann]

Fruktansvärt. Han borde stannat på Studan för 3 000 kr i månaden istället. Här hade han sannolikt inte ens behövt spela.

[/quote1342996092]
Hahaha
Tack !! St.ShitSausage. Bland de bästa inläggen jag läst här på forumet !!
Är det ingen av er här på forumet som undrar över vem det är i Sirius organisation som är ansvarig för rekrytering och andra förändringar i truppen ?

Sorry...såg att Brukarn tidigare skrivit ett inlägg i samma ämne.
Dock kvarstår frågan, vem är det och hur fungerar organisationen. Jag var med i organisationen fram till i januari men förstod inte hur det var tänkt då och så klart än mindre nu. Möjligen har de en strukturerad organisation men den är i vart fall väldigt hemlig.
Vore intressant om nån här kan upplysa om hur det ser ut.
Brekkan: Är det inte som vanligt i Sirius, att ingen är ansvarig, men att någon person med kontakter inom något stockholmslag bestämmer? Formellt har P ansvar för att ringa denna och kolla om någon Stockholmsspelare behöver speltid.

Om det är någon som har ett riktigt svar på frågan så är jag nyfiken.
Ring Magnus P och fråga. Det kanske roligaste under vinter-sillyn var när MP lackade ur på att ingen riktigt visste vem som bestämde sådana saker i Sirius och till slut hängde ut Ola Andersson som ansvarig.

Med detta sagt vet jag inte hur det ser ut idag. Styrelsen utsåg ju en sportkommitté förut som skulle ledas av Johan P. Jag har inte hört något annat. Men samtidigt har ju klubben varit rätt duktig på att köra över P i de frågorna så fort något ska sägas offentligt. Samtidigt handlar det ju om pengar, och där blir det ju lite lurigare att följa turerna.
Jag har massor av frågor. Kan ingen ung entusiast med journalistiska ambitioner ringa runt lite?

http://www.vastrasidan.se/web/hundstjarnan/Default.asp?pId=942&modVID=102&modID=656
jag har länge undrat varför unt vägrar ta tag i att utreda den här soppan. Vem har hållhake på vem är frågan.
Det är en bra fråga, som jag ställt tidigare. Jag gissar på en kombination av bland anant P/Rit-Ola/Tolle/Kim, a.k.a sportkommitté?

Apropå Smajic: "Var Sirius intresserade?
– Det vill jag inte kommentera."
... Alltid svårt att tolka "inga kommentarer", men varför inte bara svara rakt på den här frågan? Luktar nobbning.
Ingen som hört något om vem det kan vara?

http://www.unt.se/blogg/blogg.aspx?blogg=485434&bloggentry=1789592
Ehh, Procyon? Denna Siriusfientliga bollklubb kan ju dra något gammalt över sig.
GIF Sundsvall är tydligen på anfallsjakt. Kravprofilen är som följer: "Han ska ha snabbheten, vara stark på huvudet, men också kunna ta emot bollen". Jag kan inte undgå att bli lite orolig, får vi behålla Ante?

Visst, men Ante har som han själv säger inte gjort den bästa reklamen för sig på vårsäsongen. Tror att han stannar, och tror inte Giffarna har honom i tankarna just nu, även om de givetvis har bra koll på norrländska spelare...
Enligt Kim är det han och Tolle som är "sportchefen".
http://www.unt.se/redaktionensbloggar/blogg.aspx?blogg=1718009
Såg det. Tycker det låter bra efter omständigheterna som princip. Men tycker fortfarande att hela idén med att ersätta vårt egna inre mittfält med två lånespelare är lite jobbig.
Förhoppningsvis kan man köpa loss Kimmen från hans kontrakt med Ängelholm. Det finns ju "utrymme i budgeten".
Hoppas hans kontrakt går ut efter säslongen, närå säsongen
Men det är väl bra att vi inte fullständigt går all-in ekonomiskt? Dessutom slipper ju klubben styra bostad åt en sådan som Sal. Och nog har vi redan en befintlig trupp som håller hög klass som den är. Några spelare behöver höja sig, och nu får en sådan lite underpresterande nyckelspelare som Kim S konkurrens på innermittfältet vilket ju bådar gott.
[blockquote]GIF Sundsvall är tydligen på anfallsjakt. Kravprofilen är som följer: "Han ska ha snabbheten, vara stark på huvudet, men också kunna ta emot bollen". Jag kan inte undgå att bli lite orolig, får vi behålla Ante?[/blockquote]

Jag tror inte att Giffarna snor Ante. De har nog ganska god koll på honom och vet att han är ganska lik en spelare de redan har, Johan Eklund. De har redan ratat en norsk som gjort 9 mål på 14 matcher i adeccoligan av den anledningen.
Östersunds anfallare Brian Wake är klar för Umeå.
"Stahre" till Väsby. Vad ska Brännan ta över nu, tro?
Kim har väl sagt att det ska vara 99 % chans att vi kan värva Sal efter säsongen, och är det så är det ju bra. Jag kan tänka mig situationer där det är okej att ta in lånespelare. Framför allt när man har fått långtidsskador på nyckelspelare eller har ett uppenbart och troligen tillfälligt hål i truppen som behöver ersättas snabbt. Kanske som en del av ett långsiktigt och väldefinierat samarbetsavtal mellan två klubbar.

Generellt sett tycker jag dock att det är en kortsiktig lösning och att skjuta upp problem. Det är dessutom att förvalta och förädla någon annans kapital, oftast på bekostnad av utveckling av det egna kapitalet. (Och dessutom betala för det). Just därför tycker jag att den förväntade nyttan med en lånespelare måste dels vara hyfsat säker och dels mycket stor i jämförelse med andra "egna" alternativ (värvningar eller befintlig trupp).

Att satsa på att utveckla Sal och ev Kimmen åt AIK och Ängelholm ist för Kim S, Björk, Z, Ogge, etc tycker jag inte är motiverat som det ser ut nu. Dels tror jag befintlig trupp räcker för att slåss om seriesegern och dels tror jag kvalitetshöjningen jämfört med befintlig trupp inte är enorm. Klart att bredd och nog också spets förbättras när de båda matchotränade spelarna kommit in i det hela, men det är inte så det känns att vi förvandlas från hyggligt troligt till bergsäkert S1-lag, eller?

Jag tycker också att det känns jävligt oambitiöst att satsa på lånespelare ist för befintlig trupp eller värvningar. Satsa på fördjupat långsiktigt samarbete mellan a-laget och akademin istället för att klippa banden där, prioritera egen spelarutveckling istället för att hjälpa till med AIK:s. Jag vill hellre upp i Superettan som ett lag med hyfsat många egna talanger och som är grymt på scouta, utbilda och utveckla spelare än att gå upp som ett nytt förortslag där stockholmsklubbarna kan parkera sina talanger ett tag och där spelare från allsvenskan som vill "börja fokusera mer på sin civila karriär" kan finansiera sina studier eller halvtidskneg. typ.
Erlingmark

WORD!!!
Ja, så är det ju. Byrackan har rätt.
Träningen startar i em. Alriksson och Pidré är med och testar.
Ingen som var och spanade på träningen?
Dags att skaffa ny målis:

http://www.unt.se/sport/bajramovic-lamnar---sirius-behover-ny-malvakt-1806329.aspx
Måtte inget dåligt, inget dåligt, absolut inget dåligt hända med Bylle!!!
Borde inte alpen vara fit snart? Har ju varit skadad i två år!?
enligt fotbollsbloggen kan tydligen karriären vara över. fyfan, för en smäll på midgårdsvallen.
Synd på vår andremålvakt. Ett nödvändigt ont att ha en sådan. För Jonas Bylund är nummer 1.

Procyon-bomben: Ernesto Ferreira lämnar ESK och varvar ned (?) i division 5...
Där ser man:

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/21994.html
http://siriusfotboll.se/web/article/dalil-benyahia-klar-for-sirius/

ojdå, måste kännas sådär för provspelarna...

nån som vet nåt om honom?

verkar ju vara ett mysterium varför han kommer hit? har ågerup öppnat plånkan? http://www.fotbolltransfers.com/site/news/3587
Varför kan inte sånan här nyheter ramla in lite hux flux i bandyn för?
Klockrent!
Han verkar ju onekligen vara bra men varför kommer han hit?
Välkommen!
Välkommen!! Bara hoppas att hans kropp håller. Är det nåt vi behöver är det någon som kan hålla boll på mitten och avancera med den. I går var mittfältet nästan obefintligt.
Artikeldatumet på Fotbolltransfers var dock 2010, men visst verkar han värdefull.

Ågerup-affär?
47 allsvenska matchern fram till 2010 då han verkar ha blivit skadad första gången. Spelade sparsamt i Superettan 2011. Kan bli möcke bra om han är fit, ansluter direkt till träningslägret vilket känns som en bra intention.
Hyfsat rutinerad för sin ålder. Han har tydligen haft skadebekymmer det senaste året och behöver en nystart.

http://svenskfotboll.se/superettan/person/?playerid=5672
Spelade ihop med Kalle L en handfull gånger i fjol alltså.
Hur långt kontrakt?
2,5 år!
Två år och fyra månader längre än jag hade förväntat mig! Kan ju blir hur bra som helst om han får vara skadefri.
http://www.youtube.com/watch?v=xJ9ewqZuwYA

Kan bli kul det här!
Såg honom en hel del i allsvenskan 2009 och var djupt imponerad. Potentialen är enorm. Måtte kroppen hålla, i så fall den bästa värvningen man gjort på åratal.
Finns fördelar med att ha en rutinerad tränare
Känns som precis den typen av värvning som vi ska göra. Hitta spelare som av olika anledningar är betydligt billigare än sin potential. Klart det är en stor risk att värva en spelare som inte spelat i princip på ett år, men den risken är det ju värt att ta med en spelare med den potentialen. Att jämföra med Forwards värvning av Näfver.
Man får tacka Kim-Tolle. De verkar ha ett gott rykte bland spelarna. Sportchef? Överflödigt när man har en sådan här bra duo. :-)
Inte helt oväntat:

http://www.unt.se/sport/sirius-nobbar-duo---men-oppnar-for-karlsson-1809521.aspx

Bra sommarsilly hittills!
Björk har förlängt tom 2015.
Vem blir först att skriva på tom 2027?
Bylle?
Ny målis efter Vedran:

http://www.unt.se/redaktionensbloggar/blogg.aspx?blogg=1718009&bloggentry=1814989
Helt ok:

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/22457

Blomman lämnar:

http://www.siriusfotboll.se/web/article/daniel-blomgren-pa-utlan-till-frej/

Blomman lämnar:

http://www.siriusfotboll.se/web/article/daniel-blomgren-pa-utlan-till-frej/

Jag kan inte släppa känslan av att det ligger en hund begraven här. Hur som helst så vill jag tacka Blomman för 3,5 år i blåsvart och önska lycka till i framtiden! Förvisso lagom mycket "lycka till" så länge han är hos en seriekonkurrent, men ändå...
Skönt att han inte får spela mot oss men kan vi inte hitta en klubb i någon annan division?

Skönt att han inte får spela mot oss men kan vi inte hitta en klubb i någon annan division?

Antar att det även är en fråga om vad Blomman själv vill. Han påstår ju att det funnits intresse från Superettan-klubbar. Men om det är utlåning som gäller så kanske han helt enkelt inte har lust att flytta till exempelvis Umeå eller Värnamo. Eftersom Kim/Tolle, av någon outgrundlig anledning, inte tycker att han har något att tillföra här ser de honom knappast som något hot hos någon av våra konkurrenter heller.
I förra veckan fick han tydligen besked om att "vi har hittat en klubb i Norge åt dig, men du måste åka i morgon". Varpå han påstod att han hade lägenhet, flickvän, jobb, liv här och hade lite svårt med att bli ivägskickad på 24 timmars varsel. Det här är väl bättre för honom. Men jag har lite svårt att begripa vår desperation i att bli av med honom till varje pris.
Jag tycker att hela Blommanhistorien känns sorglig på nåt sätt, främst för honom men även att klubben inte kunnat ta vara på hans kapacitet. Tror det lär dröja innan vi får veta hela storyn bakom men åtminstone en hund lär vara begravd nånstans.
Det du säger Erlingmark verkar ju helt sjukt, förbannad blir man ju minst sagt.
Jag håller med. Mycket märkligt det här, Kim måste ju verkligen avsky Blomman.
Verkligen konstigt detta. Killen kan ju spela - både som back och mittfältare. Kanske inte startelvan i dagsläget, men given på bänken.
Ja, det här verkar ju inte ha skett på något vidare snyggt sätt. Jag tror, precis som fotbollsbloggen i UNT, att Kim aldrig varit intresserad av att ha Blomman i laget överhuvudtaget. Tycker det är märkligt i sig. Men det är naturligtvis upp till honom som tränare att avgöra. Men jag tycker absolut att en spelare som varit i klubben 3,5 år förtjänar att behandlas med lite större respekt. Ville inte Kim ha honom från början borde han varit tydlig med det innan säsongen drog igång. Frej verkar ha blivit en sopstation där Sirius dumpar icke längre önskvärda spelare.
På Sirius hemsida står det "Han har dock inte funnit sig till rätta i det spelsätt som Kim Bergstrand och Thomas Lagerlöf arbetat fram".

Troligt? Inte ett dugg. Blomman är sannolikt den mest anpassningsbara spelaren i truppen. Men å andra sidan är det är klart att det är svårt att finna sig till rätta i ett spelsätt när man knappt fått en chans. Han har i princip bara fått tillträde till planen när det inte funnits något annat alternativ. Jag skulle gärna höra/läsa Blommans syn på saken.
Blommans fot har hållit låg nivå av det (lilla) jag sett i år. Förstår inte det hiskeliga ramaskriet.
Det är väl snyggt gjort att släppa honom på lån i stället för att låta han vara kvar här - i frysboxen. Dock icke optimalt att släppa till en seriekonkurrent, men bra inskriven klausul.
Blomman har varit här i 3,5 år ja, och inte spelat så mycket alls. Varit skadebenägen som fan. Tappat på grund av det kan jag tänka mig. Blixtrat till vissa matcher, visst, men vilken spelare har inte det?
Fick ju faktiskt spela premiärmatchen. Annars tycker jag att Kalle-Calle skött sig utmärkt, även OZ har höjt sig i år. Har svårt att rikta kritik mot vårt mittlås, som båda två är ungtuppar dessutom.
Jag misstänker att vi blir av med en rätt tung lönepost nu också, därav affären.
Har hela tiden varit övertygad om att det ligger något personligt/disciplinärt bakom Blommans situation. Och då är det ju också svårt att lösa det hela på ett "snyggare" sätt, Kim skulle knappast underlätta för Blomman om han pratade öppet och ärligt om orsakerna bakom. Trist, men sånt händer ibland.
Blomman har, när han varit skadefri, varit mycket bra att ha i truppen med sin förmåga att spela på flera positioner och alltid göra ett bra jobb.

Tack för allt!
Ja, någon annan lösning än att skicka honom fanns väl kanske inte med tanke på omyset mellan Kim och Blomman. Men ändå, visst sparar vi väl en 40 loppor, men vi släpper också en spelare som förmodligen blir startspelare hos en toppkonkurrent. Så desperata borde vi inte behöva vara.

För övrigt sägs det att Öster lagt ett konkret bud på Ante, som jag skulle tro är intresserad - det är ju ett bananskal in i allsvenskan med stor sannolikhet. Skulle dock gissa att vi inte vill sälja i det här läget.
Aj då. Då drar han nog snart, fast han hinner väl vara med mot Luleå i alla fall.
Vad kan han kosta tro?
När går Antes kontrakt ut? Om det är efter denna säsong måste vi sälja nu.
Man får väl anta att Ågerup har mer att vinna på en försäljning än Sirius har?
Om han har kontrakt över nästa säsong också så hoppas jag att han kan få lira klart serien innan han ansluter till Växjö.
Jag har för mig att Antes kontrakt sträcker sig över nästa säsong också.
Jag tror Ante har ett år till. Men jag hörde nu också att Sirius sagt nej till att sälja, men det ska betecknas som hörsägen...
Den här filuren känner vi ju till. Nu ska han rädda kvar ESK.
http://www.esk.nu/web/article/esk-forstarker-ytterligare/
Stackars pöjk, det kunde ju ha blivit så bra...
Jag hajjar inte det attraktiva i att kunna skriva "Rasslade ner i tvåan hösten 2012" i sin cv. Men jag hajjar ju inte så mycket iofs.
Frej har ändå fem poäng upp till serieledning, tveksamt om de kommer blanda sig in i tätstriden så. Men förhoppningsvis kan de norpa poäng av Forward, Vasa och Östersund, vilket ju är bra...

Stanna, Ante!!
Som Kimmen sa i blaskan idag, eller igår, Ante är inte till salu. Om han lämnar i sommar får vi bra betalt för honom.
Mirza Jelecak. Snart i moderiktig dräkt? Bara pengabiten att lösa.
Är höstens färger blått och svart? Hänger inte med i modet riktigt.
Eller, med andra ord, är han på G till Sirius?
Det vore något det...
Jag snackade med Petter på Flustretpromenaden genom Stadsparken innan match. Han lät optimistisk till att vara kvitt från sin skada så snarligen.
Blått och svart är onekligen prototypen på "moderiktig dräkt", och i och med att Mirza är klubblös med boende bara några mil ifrån så lär han vara intresserad. Och kanske resonerar Kim-Tolle som så att det finns en tröja ledig nu efter Blommans utlåning. Mirza verkar vara en skön snubbe, som tar fotbollen på högsta allvar. Kan kanske vara något! Får se vad han twittrar härnäst.
Känns dock som det blir väldigt trångt på mittfältet om Jelecak ansluter. Kan Björk bli aktuell för lån till GUSK? Tror det kan bli svårt för honom att få speltid i höst.
Frej kanske vill låna Björk?
Ärligt talat, behöver vi den där Jelecak verkligen?
Jelecak är inte en värvning jag vill se, även om han kan tillföra lite fotbollsmässigt. Satsa på Björk istället.
Mirza verkar bra, men jag instämmer i kören i tveksamheten över om han behövs.
Jag gillar ju Mirza Jelecak. Tycker det är en klasspelare rätt igenom och en typ av spelare vi inte riktigt har i truppen. Han är en typisk tvåvägsspelare (hu, klyschigt... Men sant.) som håller ihop sitt lag centralt, styr tempo och tar ansvar. Han är "furbo" och en sådan där typ som man älskar att ha i sitt lag, men hatar att möta. Stor, bra på huvudet och bra spelsinne. Skulle gärna se honom i stället för Sal bredvid Kim på innermittfältet. Tror Kim skulle växa bra mycket av det.

Jag tror inte vi "behöver honom" för att vinna serien i år, men vi behöver definitivt den typen av spelare om vi ska klara oss i superettan.

Jag tror inte på något sätt det är gratis, men nog värt det om vi ska satsa på att ha ett slagkraftigt lag i superettan också.
Det där lät väldigt jinxigt måste jag ändå säga.
Ja, sorry... Men jag tänker att klubben ju i alla fall måste planera för MÖJLIGHETEN att vi EVENTUELLT någon gång i framtiden skulle kunna gå upp en serie...
Antar att den allmänt ljumna inställningen till en eventuell värvning av Jelecak säger en del om standarden på Sirius nuvarande trupp...
Mirza är hur som helst klar nu tjallar offsella.
Ojoj, hur mycket jag än kan tro att det är en kanonvärvning får jag lite ont i magen. Det känns som farlig lyxkonsumtion att värva tre mittfältare under sommaren. Hur fixar vi det ekonomiska egentligen? Vad händer om vi trots seriens bästa trupp ändå missar uppflyttningen?
Ågerup är väl kvar nåt år till? Skriver ut en check på 5 mille och säger "Gör inte om det här igen."
Det bra är att vi nu antagligen har seriens klart bästa trupp, och t.o.m. en trupp som jag tror skulle klara sig hjälpligt i Superettan.

Det dåliga är att vi inte är i Superettan, än.
Otroligt! Först Salle och sedan Dalle och nu Jelecak. Hur har Sirius råd? Fast Salle är väl ett lån från AIK? Men jag får lite SAIK-frossa över det hela ändå. Och så moderna de är på UNT:s sportredaktion! Hen istället för han.
http://www.unt.se/sport/jelecak-klar-for-sirius-1821453.aspx
>>Nyllet
Både Dalle och Mirza har klausuler som säger att de kan dra om vi inte går upp i SE i höst, så i praktiken har de ju kontrakt på ett par månader. Sal är ett lån, precis som du sa.
Det enda som saknas nu är en riktigt bra target så har vi en trupp som håller även för superettan. Måtte spelare som Oscar och Jakobx2 få hänga med på det tåget. Annars blir det lite för mycket hopvärvat för mig. Och Bylle, rör man Bylle vid avancemang så är det inte Sirius längre.
Bara två saker som kan hindra det här laget från att gå upp i år.
1. Att alla nu kräver avancemang, allt annat är ett misslyckande.
2. Att det är Sirius och då kan vilka olyckor, omständigheter och what ever hända på vägen.
Vem ersätter han i startuppställningen?
KÖP!!!
>>Lemon
Jag skulle helst se att han ersätter Sal men då lackar väl AIK. Gud förbjude att det skulle hända.
1. Att alla nu kräver avancemang, allt annat är ett misslyckande

Det är ett misslyckande om man inte går upp så är det bara med den här truppen.
Richard Richardsson har lagt handskarna på hyllan. "Tror faktiskt inte att jag kommer att sakna dig ett dugg bolljävel" skriver han på sin Facebook :)
Gillar ju som sagt Mirza, jag med, så jag välkomnar honom med öppna armar. Men visst, konkurrensen på mittfältet börjar bli MÖRDANDE!

Löper BÅ/USAB:s avtal med Sirius ut om typ ett år? Jag vågar inte tänka på vad som händer om han drar sig ur då, och om vi inte ens spelar i Superettan då... Aja, ska inte tänka på den framtida ångesten som det kan ge upphov till.
När sommarsillyn startade hade jag en stilla förhoppning om en ny hyfsad mittfältare. Nu har vi plötsligt 3 nya, och inte vilka som helst. Det känns nästan för bra, imorgon sticker väl Ante och Calle...
Någon som vet hur avtalet mellan USAB och Sirius ser ut? 3-6 år sas det från början.
Jelecak är en klassvärvning och en bra spelare för framtiden.
Mirza - Kim
Dalle - Sosseh - Ian
Ante

Smakar gott tycker jag.
Moses, Kim, Mirza, Ian eller Jocke, Sal, Dalle, Petter eller Björk, Aljaderi och ev Clage.

Mördande konkurrens var ordet.

UNT-bloggen snackar om Real Sirius...
Alltid riskfyllt att lita på investerare, men i Ågerups fall känner jag mig någorlunda trygg. Han är en Siriussupporter som har sagt att även om han naturligtvis vill tjäna pengar på USAB, så är huvudsyftet att hjälpa Sirius. Tror det skulle krävas ganska mycket för att han skulle dra sig tillbaka snabbt och lämna klubben vind för våg. I så fall skulle han sannolikt bli ihågkommen som mannen som stjälpte Sirius. Jag tror inte han är intresserad av ett sådant scenario. Han har varit tydlig med att han har krav på klubben, men om han är missnöjd tror jag snarare att han skulle kräva förändringar i klubbledningen än att kapa stödet över en natt. Han lär sitta i en position där hans ord väger ganska tungt och jag är tämligen övertygad om att han är delaktig i besluten om att satsa på kostsamma värvningar i det här läget.

Enligt Kim och Tolle finns det utrymme i budgeten för de värvningar som nu gjorts. Man ersatte inte Sunday Bale när han försvann och nu har man även gjort sig av med Blomman, så jag tycker inte det låter helt orimligt. Det verkar som man har koll på utgiftssidan. Den stora frågan, tror jag, är om intäkterna ligger inom budget eller om vi läcker pengar där. Det är knappast Kim och Tolles bord, men skulle det vara svarta siffror där så tycker jag det är rimligt att anta att man endera dragit in på utgifterna eller att Ågerup tycker det är ok att stoppa in mer pengar i klubbens börs. Vilket han knappast skulle göra om han planerar att dra sig ur "projektet".

Jag vet naturligtvis inte hur de resonerar, men det är alltid kul att spekulera lite.
Tills motsatsen bevisas är Bengt Ågerup Kungen
På nåt sätt måste det vara positivt att vi får in såna här spelare nu. Tror att Kim vet vad han gör när han bygger starkt och tungt på mitten. Han räknar med att vinna den här seriedjäveln, och vill nog inte stå där yrvaken och ovärvad inför nästa år.

Och med en viss silly, i en annan sport som ligger mig varmt om hjärtat, i färskt minne känns det inte fel att ligga steget före.
FYI

http://www.allabolag.se/5568074099/Upplands_Spelarutveckling_AB

Sånt där fattar ju inte jag (Hjälp mig, John!) men de har alltså gått back 13.7 milj på två år? Har de gett alla de stålen till Sirius?
Järven är överskattad.
Förklara för en ekonomisk analfabet.
Men är det där bolaget menat att gå med vinst, back eller break even?
Ja, det stämmer ju rätt bra med de summor som folk har pratat om tidigare. I år pekar resultatet Mot samma typ av resultat - förstås i vissa delar beroende på publik etc. I fjol var det 5,7 mille, i år ungefär samma. Ingen från Sirius har så vitt jag vet uttryckligen sagt att de pengarna pyntas av Ågerup, men USAB:s resultat pekar ju i den riktningen. Jag antar att det finns smidiga sätt att gömma rörelseunderskottet i resultaträkningen om man vill och räkna kapitaltillskottet som sponsring eller någon annan form av intäkt, och det är ju rimligt om den intäkten är säker. Skulle Sirius gå upp i S1 så tillkommer elitbidraget på ca 4 miljoner, men jag gillar inte riktigt att resultatet utan Ågerups tankning är så svagt. Det kan bli ett problem i längden, i synnerhet om säljsidan börjar tycka att det inte är så viktigt att nå målen eftersom Ågerup kickar in ändå. Samtidigt som det förstås är riktigt farligt om Ågerup drar sig ur - det tror jag dock inte/vill jag inte tro - en lucka på 5-6 miljoner per år och en massa kontrakt att fullfölja är helt enkelt ingen bra sits. Men som sagt, jag utgår från att det finns en plan för det där. Det vore bara skönt att höra någon berätta om den i klartext.

Men är det där bolaget menat att gå med vinst, back eller break even?

Det där bolaget gör inget om det går back så länge någon fyller på i kassan. Ågerup har ju sagt att de ska vara vinstgivande på sikt dock. Men då måste man ju få intäkter. Några sådana finns inte i bolaget än eftersom vi inte säljer spelare. Om jag har fattat rätt.
För övrigt tycker jag inte att det är värvningen av Jelecak eller Dalle som är fel - båda är riktigt bra värvningar inte minst inför nästa säsong också. Det som är galet är lånet av Sal.
Inte galet om han sitter på utgående kontrakt
Vi pratar alltså om en kille som pytsat in nästan 14 miljoner på två år i Sirius? Och som inte verkar vara ett dugg intresserad av att få cred för det?

Är Ågerup Jultomten?
Snarare jävligt rik
14 mille är enligt mina mycket amatörmässiga uträkningar 0,47 procent av vinsten han fick när han sålde sina aktier i Q-med. Han sover alltså relativt gott ändå.

Inte galet om han sitter på utgående kontrakt

Han har kontrakt med AIK till 2014.

Kan nån ungdom som är flink med datamaskinen leta fram youtube-klippet med Sirius förre donator??

Det fanns en gång en länk här på forumet men jag går vilse.

Kim har väl sagt att det ska vara 99 % chans att vi kan värva Sal efter säsongen, och är det så är det ju bra.

http://www.youtube.com/watch?v=qoSo_TYy8ZU

Owe!

Tack, yngling!!
"Ett nästan sublimt ögonblick"

Owe. T-shirt. Nu.

[quote1345559032=Erlingmark]
Kim har väl sagt att det ska vara 99 % chans att vi kan värva Sal efter säsongen, och är det så är det ju bra.

[/quote1345561561]

Jag tror säkert också vi kan få värva honom efter säsongen, om vi betalar - som alla andra. Det känns ju lite långsökt att han skulle gå från "utlånad" till "inte till salu" bara så där. Men att AIK skulle rea ut honom till oss bara sådär har jag lite svårt att tro.

Finnbogason i HIF är ett intressant exempel. HIF lånar med köpoption, killen visar sig vara suvve, HIF vill köpa loss från Lokeren, men nu är han helt plötsligt i en annan prisklass efter att HIF höjt värdet på honom och han sjappar. Gerndt lånade vi också med tanken att vi skulle kunna köpa sedan, men AIK sålde till Gefle efter halva lånetiden. Behöver ju inte bli så med Sal förstås, men jag föredrar ändå egna spelare alla dagar i veckan.
Allt som kommer från AIK och in i Sirius betraktar jag som en potentiell trojansk häst till motsatsen bevisats ;.)
Hur många spelare hade vi förra hösten? Det var minst lika brett då i alla fall, det vill jag lova.
Inför den här säsongen hade vi 21 spelare, varav två långtidsskadade.
Efter den här sommaren (ja, jag förutsätter att det är slutvärvat nu) har vi 24 spelare (och fortfarande de två långtidsskadade borta och lägg därtill Petter).
Alltså, några spelare färre än i fjol.
Kollar man på våra konkurrenters spelartrupper ser man liknande spelarantal. Kan kanske låta lite motsägelsefullt med tanke på att de bara hade tre avbytare senast, men Luleå har åtminstone 22 spelare uppskrivna på sin Sportnik-hemmis, men jag tror det kan vara ett par till. ESK har 27 stycken, liksom. Vi har, om mina uppgifter stämmer, lika många spelare som Dalkurd och Akropolis +/- en spelare kanske. Sandviken, Frej och ÖFK, ja till och med ESK, har fler spelare än oss.
Så, sååå anmärkningsvärt är det inte. Att vi skulle ha en sådan bred trupp är en skröna. Bred som i bra stämmer dock. Bästa bredden har vi.

Nu kanske det är lite diskutabelt att förstärka med tre mittfältare under sommaren. Samtidigt har försvarsspelet funkat galant och Bylle visat att han förtjänar att debutera i Superettan. Bakom honom har vi välbehövligt förstärkt med en andremålvakt i och med att Vedran bara försvann sådär. Framåt har vi en bra anfallsuppsättning som den är. Ante och Sosseh håller kanske i sina bästa stunder god Superettan-klass och CG har även han kvalitéer. Så var det någon lagdel som behövde förstärkning nu i sommar så var det väl kanske mittfältet. Speciellt eftersom det är den mest betydande lagdelen i fotboll. Nu fick vi tre förstärkningar där. Kanske en för mycket, men man vet aldrig med skador, och det vore ju för jävla surt att falla på mållinjen på grund av en sådan sak.

Nu har Blomman, som knappast varit någon favorit hos tränarna, lånats ut och därför blev en ersättar-tröja ledig. Man resonerade som så när CG togs in - att han ersatte Sunday. Vi verkar inte vilja släppa spelare utan att ersätta den med någon bättre. Likväl som bredd är viktigt tror jag att tränarna tycker att konkurrensen är, just för att sporra spelarna att bli bättre och ge allt även på träningarna. En sund miljö att vistas i som spelare som vill framåt i karriären, helt enkelt.

Men visst, det känns helt klart som att det är lite ”all in!” över det hela, men så kändes det ju även förra sommaren. Superettan är målet och det är viktigt. Just därför att det även öppnar upp för en ny liga: U21-serien. Där kan ”alla” våra mittfältare som inte får speltid i A-laget matchas. Det är en givande matchmiljö ändå. Annars kan ju ungtupparna Jakob X2, Jesper och Alan spela U19-matcher. Pojkallsvenskan vittnar ju om god kvalitet eftersom vi åker på pisk där allt som oftast, även när vi matchar nämnda spelare. Så, jag tror inte det är en jätterisk att en sådan som Björk kommer att hamna i någon frysbox och stanna av i utvecklingen för att han inte får lika mycket speltid i A-laget i höst. Det blir en mental prövning om inte annat.

Något som dock är lite dubbelmoral är att vi i våras sade till Fernis att vi ”tillräckligt med mittbackar”. Med cirka 10 mittfältare borde samma resonemang kunna appliceras. Fast mittlåset vårt ser ju riktigt bra ut som det är nu. Kalle är yngre än Fernis, men jag tycker att han är minst lika bra faktiskt. Och Calle har blivit en riktig klippa, som välförtjänt fick ta på sig kaptensbindeln senast. Utöver dessa har ju faktiskt både OZ och Lövgren visat sig beskedliga. Ytterbacksplatserna är också bra. Att tränarna kan formera mittfältet utefter motståndet känns också bra. Det är ju inte så att Dalle, Salle och Mirza är exakt likadana spelartyper. Den sistnämnde mer av en tvåvägsspelare, som sagt, som lär hålla bättre klass än Alriksson och Pidré.
Med dessa värvningar antar jag att man vill spela med ett femmannamittfält och då finns det ju en stor poäng med att ha 10 mittfältare. Konkurrens på varje position. Det ser ut så här:

Centrala mittfältare: Kim, Mirza, Petter, Sosseh, Björk (Sal)
Yttermittfältare: Ian, Moses, Dalle, Alan, Jocke

Där Björk, Petter och Dalle kan spela både centralt och på kanten.

ja, jag förutsätter att det är slutvärvat nu

Då vi nu kallas Real Sirius kommer jag att tänka på Petter Hansson som det snackades en del om tidigare, och som nu lär bo i Uppsala.
sanslöst hur misskött våran ekonomi är
Problemet är förstås inte att vår trupp är för bred eller för stor, problemet är att den är för dyr. Mirza i all ära, han är nog en jättebra värvning för klubben, men han är väl heller inte den sortens spelare som ger någon jätteavkastning för USAB. Ågerups miljoner är en helt fantastisk möjlighet för klubben att utveckla alla de saker som har saknats hos klubben för att bli ett elitlag på riktigt, men istället plöjs de ner i en överdyr spelartrupp vilket känns oerhört kortsiktigt. Vi hade kunnat bygga ungdomsverksamhet och organisation från grunden, vilket är vad vi verkligen skulle behöva om vi vill bli ett elitlag. Det verkar inte vara någon som riktigt vet hur länge Ågerups pengakran kommer att stå på, men förr eller senare kommer den att stängas. Om vi då står där med en jättedyr spelartrupp och samma bristfälliga organisation och ungdomsverksamhet som tidigare kommer ju allt att vara helt bortkastat.

Jaja, jag vill inte vara den som gnäller på allt heller. Även om resurserna är stora känns det som att Kim-Tolle gör ett väldigt bra jobb. Vi ska förstås vara sjukt tacksamma mot Ågerup, och man ska heller inte glömma att Lasse rodde hem dealen. Men jag har en gnagande känsla av att vi som Erlingmark skriver negligerar att sköta det ekonomiska när vi ändå har Ågerup (visst har vi en bra trupp, men så dyr borde den inte vara att det förklarar mångmiljonunderskottet). Att skeppet är förarlöst sedan ordföranden försvann inger heller inte direkt förtröstan. Att våga satsa för att gå upp behöver inte vara fel, men om man som joint skriver går ”all in” på Superettan så är frågan vad som egentligen är insatsen. Är det klubbens hela existens så vill iaf inte jag vara med på det.

Att våga satsa för att gå upp behöver inte vara fel, men om man som joint skriver går ”all in” på Superettan så är frågan vad som egentligen är insatsen. Är det klubbens hela existens så vill iaf inte jag vara med på det.

Fan vet!
Ingen vet nej, det är det som är grejen. Vi kan sitta här och spekulera, klaga och gnälla hur mycket som helst, men ingen vet. Var det någon som var på årsmötet som kan lägga ut en kopia på resultaträkningen för föreningen? Eller nånting?
Så sant som det var sagt, Bigbadda. När ska det extrainsatta årsmötet äga rum, däremot? Vi står ju utan ordförande...

Speaking of Silly: Forward lånar ut Kuhi till Brage. Man tackar.
Jag vet att det är fel tråd, men eftersom frågan ändå är uppe.

Det är ju lite klurigt att följa ekonomin i Sirius. Minst sagt. Årsmötena redovisar inte helheten eftersom de bara gäller IK Sirius FK. Nästan allt intressant ligger i Sirius Fotboll AB. FK går back, men det är inga hysteriska summor. Kommer inte ihåg på rak arm.

Hur det går för AB är ju relativt lätt att ta reda på också. Det ser sådär kul ut. http://www.allabolag.se/5564880044/bokslut. Fotbollsverksamheten gick alltså 4,8 mille back i bolaget i fjol och en knapp mille (om jag minns rätt) back i FK.

I år ska ju bolaget bort. Vet inte exakt vilket brytdatumet är och hur boksluten kommer se ut för 2012. Dock presenterades inte någon detaljbudget för 2012 på årsmötet i våras. Vad jag förstår finns fortfarande ingen riktig budget, utan alla beslut som kostar måste stämmas av - inklusive lunchlådor typ. Nån som har bättre koll får gärna rätta mig om jag har fel, men så var läget tidigare i våras i alla fall.

Jag håller med Brukarn om att det stora problemet är att satsningen inte görs från botten den här gången heller. Akademin finansieras i ganska liten utsträckning genom de här pengarna och Sirius, utan till stor del via IGU och bidrag från RF (genom IGU) Alla heltidare har lön genom IGU tror jag. En del av de bidragen är breddbidrag fortfarande tror jag, vilket gör att akademin inte riktigt kan prata om elitverksamhet. Elitutvecklartjänsten på 50 % som Ola A fick verkar nu vara hälften i Sirius och hälften på IGU. Kanske innebär det att Sirius betalar en del där. Ågerups pengar hamnar alltså till allra största del i A om man jämför luckorna i Sirius Fotbolls och USABs ekonomi, medan IGU betalar majoriteten av Akademin. Det har alltså skett en förskjutning från det som i början handlade om spelarutveckling (om man ska tro vad som sades när samarbetet med Ågerup inleddes) till att finansiera A.

För att det ska vara långsiktigt hållbart antar jag att det krävs två saker.

1. Avancemang väldigt snart (även om man då måste lösa problemet med negativt eget kapital i miljonklassen snabbt som fan för att få elitlicens - de årliga underskotten toppar ju nu elitbidraget som väl fortfarande är fyra mille)

2. Att Ågerup stannar kvar (som någon var inne på är det smågrus med några miljoner per år för karln, men risken är ju att han får en ny hobby. Eller tjillevippar.)

På lördag ska jag tänka på fotboll i Norrettan i stället. Hoppas det är ok för alla.

På lördag ska jag tänka på fotboll i Norrettan i stället. Hoppas det är ok för alla.

Ja, förlåt. Det är ju exakt av den anledningen som jag slutar blogga och ha mig och slutar tar reda på en massa ny info. Det jag skrev nyss är yesterdays news och jag tänker inte följa upp det på något seriöst sätt framöver. Pallante. Men det är som att sluta röka antar jag. Ibland får man återfall.

Det är ju sjukt kul att gå på boll nuförtin liksom, och jag hoppas verkligen att jag hinner till Akalla BP och den skönaste bortamatchen för året. Man är ju nyfikon på hur de ska formera laget nu.
Nä, ekonomi/akademi etc är väl jävligt intressanta och skrämmande ämnen så det är bara att köra på. Men det förtar tyvärr mycket av glädjen och förväntningarna på resten av säsongen när man vet att vi snart kommer att konka. Spelar ingen roll om vi vinner eller inte liksom.
Det ska ändå rätt jävla mycket till för att vi ska konka.
Sorry för mitt glädjedödande. Men någon måste ju oja sig nu när inte Hundstjärnan längre gör det.
Det här är för övrigt samma ekonomi. http://www.unt.se/sport/ar-sirius-ekonomiskt-redo-for-allsvenskan-1822500.aspx

Om båda lagen går upp nu så blir det ju en enorm utmaning, men också en ganska unik möjlighet att sälja in det hela och försöka få med sig lokalt näringsliv och fölket. Skräckblandad förtjusning, typ.
Vi har ju i och för sig en ekonomitråd någonstans, hehe...
Skräckblandad förtjusning, ja. IK Sirius varumärke kan stärkas av det hela, men man ska inte sticka under stolen med att Sirius herr och dam konkurrerar en del om framför allt sponsorer...
Kan inte ekonomitjafset hållas i ekonomitråden, så vi andra kan läsa här utan att bli deprimerade.
Håller typ med, bb. men siriussilly och Ågerup hör ju ihop lika mycket som katolska kyrkan och påven nuförtin.
Så Ågerup diggar också röda klackskor alltså?
Va? Jag trodde katolska kyrkans högsta ledare hette Marcus Birro?

Så Ågerup diggar också röda klackskor alltså?

Det utgår jag ifrån.

Va? Jag trodde katolska kyrkans högsta ledare hette Marcus Birro?

"Påven" är hans artistnamn bara.

Kan inte ekonomitjafset hållas i ekonomitråden, så vi andra kan läsa här utan att bli deprimerade.

Sillysäsongen är över för blåsvart del. Nu återstår det bara att oroa sig för vad kalaset kostade.
Folk kvittrar om att vi sagt nej till miljonbud
Det benämnda krislaget har värvat landslagsman: http://t.co/rllwDtGJ

Folk kvittrar om att vi sagt nej till miljonbud

Berätta mer! På Ante? Eller Blomman kanske...
Det är Dalkurds klubbchef som dillar...
"ÖFK säljer spelare för mer än 2 milj medan Superfavoriten motstår bud på mer än miljonen. #ekonomiskthållbart"
En sak lär man sig på twitter. Det finns inga som är så självgoda och övertygade att om de har rätt som personer som jobbar/har jobbat i Div 1-klubbar. Där ingår absolut borlängelagets klubbchef.

Det är Dalkurds klubbchef som dillar...
"ÖFK säljer spelare för mer än 2 milj medan Superfavoriten motstår bud på mer än miljonen. #ekonomiskthållbart"

Är väl inte så anmärkningsvärt? Det är ju känt att Öster har lagt seriöst bud på Ante, och ett sådant ligger nog på ca miljonen. Annars skulle det knappast vara seriöst...
En miljon för en div I-spelare? Hur kan Öster av alla lag vara så desperata att värva spelare i den position de befinner sig i nu? Hade det varit efter säsongen kanske.
Även om jag gnäller mycket om det ekonomiska så tycker jag det var ett helt riktigt beslut. Så hemskt mycket borde inte Ante förlora i värde om vi väntar ett halvår med att sälja. Vi förlorar mycket mer på att missa Superettan, och risken att missa den blir såklart mycket större utan Ante.
Håller helt med dig, Brukarn. Fast jag vågade inte skriva det...
Ante har ju kontrakt över nästa säsong också, så vi kan ju egentligen vänta ett år med att sälja. Värdet lär ju stiga en hel del om han sätter några baljor i Superettan (inte för att vi kommer gå upp, det är bara spekulation).
Nä, Ante kommer vi behöva nästa år. Känns som ett billigare och säkrare alternativ att behålla honom än att försöka värva nån lika bra. Det är väl jävligt skönt att vara i en sits där man slipper sälja.

En miljon tycker jag dock känns som ett hyfsat rimligt pris för en målsäker anfallare i Antes ålder. Öster ville ju ha honom redan då han gick till Sirius. En av Roar Hansens favoritspelare. Skulle tro att Öster resonerar som så att det förmodligen är dyrare att värva honom i vinter om både Sirius och Öster skulle gå upp.
Apropå kontrakt, är det någon som har koll på kontraktslängderna för Linus, Moses, Kim och Ian? Har på känn att åtminstone ett av de kontrakten går ut i år.
Jag har för mig att Linus och Moses går ut, men är inte säker.
Karl-Gunnar Björklund, assisterande tränare till Roar Hansen i Öster, tränade Ante i ÖFK 2008-09...
En stor fördel med mängden mittfältsalternativ är att man kan smälla på om det behövs utan rädsla för ett tredje gult. Om en blir avstängd står tusen åter.
Pratade precis i hissen med en kortvuxen brasilianare som tränat med Sirius, han hade vridit till knät och ska åka tillbaka hem pga det. Hoppades komma tillbaka nästa år om man gick upp.

Någon som vet något om det, kanske har det skrivits om honom tidigare men jag har inte kollat bakåt vad som skrivits.

Pratade precis i hissen med en kortvuxen brasilianare som tränat med Sirius, han hade vridit till knät och ska åka tillbaka hem pga det. Hoppades komma tillbaka nästa år om man gick upp.

Någon som vet något om det, kanske har det skrivits om honom tidigare men jag har inte kollat bakåt vad som skrivits.

Neymar?

[quote1345756601=nyg86]

Neymar?
[/quote1345762680]

Blev en snabb konversation, jag frågade han om han var nyinflyttad, hade inte sett honom förr i huset, sa att han lånade en lägenhet en vecka till sen tillbaka pga skadan. Önskade han lycka till med rehaben och välkommen tillbaka. Verkade vara en trevlig ödmjuk kille.

Det sägs att förhandlingar om ett förlängt kontrakt med Moses är på g.
Ja, Moses kontrakt skulle förhandlas i dag, enligt Fotbollsbloggen.
http://www.unt.se/sport/jelecaks-sasong-over-1828486.aspx

SUCK!!!
Meh! Super meh!
Skit.. Sicken flopp. Vi får se till att gå upp så han får chansen att visa upp sig då, om inte annat tycker jag att han har en viss skyldighet gentemot klubben att stanna och "betala" tillbaks lite. Mycket trist att hans säsong i Blåsvart bara blev tre minuter lång...
Mycket tråkigt med Mirza. Hoppas som sagt att han blir kvar nästa säsong så han får en chans att visa vad han går för.

Pratade härom dagen med en mittback från Norrby, som flyttat till Uppsala och ev skulle träna med Sirius.
Typ 35 timmar kvar till sommarsillyn är slut och jag antar att det inte kommer att hända något mer när det gäller den blåsvarta truppen.
Så det var där han hamnade till slut:

http://www.svenskalag.se/member.asp?teamID=468&memberID=198921
Heja, Haisem..
För bra för Sirius!
Elliot > Hasiem.
Dock skönt att båda våra Västeråsflyttande föredettingar bara tillbringade en halv säsong hos antagonisterna.

Dock skönt att båda våra Västeråsflyttande föredettingar bara tillbringade en halv säsong hos antagonisterna.

Hade hellre sett att Emir varit kvar i VSK säsongen ut.
Hade hellre sett att Emir varit kvar i VSK säsongen ut.

Nja, det vettefan... När Emir var i VSK så var ju de ett topplag också. Pojken med guldbyxorna, typ.
Konstigt att nyheten om Haisems övergång till UNIK inte uppmärksammats av UNT.
Fotbollsbloggen skrev om det i dag. Hornby var dock före, misstänker att Hr Meisels är inne här och lurkar ibland.
Det ryktas om att Petter Hansson är klar för Sunnersta.
Sunnersta AIF? De lirar väl i typ div IV?
Logiskt då han bor där. De ligger på nedflyttning i div IV, SAIF. Synd att han inte vill vara med på en högre nivå...
SAIF var ju vårt typ farmarlag när vi låg i Superettan. Men de är inte det nu längre, eller?
Jag tror att det samarbetet är avslutat.
Stämmer. Samarbetet gled väl isär ungefär samtidigt som Brännan tackade för sig som SAIF-tränare.
http://www.unt.se/sport/bomben-petter-hansson-klar-for-sunnersta-1843798.aspx
Avdelningen för misslyckade värvningar meddelar:

http://www.esk.nu/web/article/elias-lamnar/
Såg Haisem Ismail igår på Studan.
Fattar inte varför han lämnade VSK för UNIK. Under vårsäsongen var han VSK:s bästa spelare, ok att de inte hade råd att ha honom kvar men byta ner sig till div 3!!!?
Frågan är: Vill han tillbaks till Sirius eller har han börjat plugga i stan???
Skulle välja Käck framför Haisem alla dagar i veckan.

Skulle välja Käck framför Haisem alla dagar i veckan.

Håller med men i VSK spelade han mest på mittfältet, tror även han skulle fungera bra som mittback. Han ingav ett otroligt lugn när han spelade i Sirius.
Med tanke på hur oengagerad Haisem kändes sista året i Sirius så slipper jag helst honom.
Till och med jag börjar så smått tro på avancemang. Med tanke på framtida trupp om vi nu (högst hypotetiskt) tänker oss att vi går upp i superettan, då: Jag tror vi behöver förstärka med någon som faktiskt kan skjuta ordentligt och göra mål även från utanför straffområdet, det har varit ytterst sparsmakat med det den här säsongen. Sirius gör sina mål antingen genom att såga sig genom försvaret eller på inlägg där främst Ante sätter dit skallen eller foten. Jag tror det blir svårare att såga sig igenom försvaren i superettan och vi behöver bredda sätten vi målar på. Motsatsen verkar råda när det gäller mål vi släpper in där det är långskott, antingen välplacerade eller förlupna, t.e.x Eskilstunas mål som går in.
Men den här spekulationen om eventuellt avancemang var alltså högst hypotetisk (ska fan inte jinxa bort det här, nu får vi väl stryk mot Väsby bara för det).
Haisem Ismail är inget vi ska ha enligt mig.
Nu är det bekräftat att Mr Show skrivit på för tre år :)
Så jävla gött!
Härligt!
Jag skulle bli väldigt förvånad om Haisem kommer tillbaka till Sirius. Som det låter på honom så spelar han bara för att det är kul numera, inget annat. Då passar ju UNIK bra.

Jag skulle bli väldigt förvånad om Haisem kommer tillbaka till Sirius. Som det låter på honom så spelar han bara för att det är kul numera, inget annat. Då passar ju UNIK bra.

Tack för svar!
Härligt med Moses! Har någon koll på om någon i söndagens startelva (förutom Sal) sitter på ett utgående kontrakt? Linus, Kim och Ian? Skrev de på för 2 eller 3 år inför 2011?
Fotbollsbloggen live diskuterade kontraktsläget igår utan att komma med något nytt. Det var mest spekulationer då Kim B "lagt locket på".
Från fotbollsbloggen:

"Bland annat finns det just nu ingen kontrakterad målvakt för 2013"

Stämmer det verkligen? Skrev inte Bylle på ett "långt" kontrakt inför förra säsongen?
Jag undrar också!
Vi måste ju ha kvar bylle. Nåt annat finns bara inte. Skriv ett livstidskontrakt så slipper vi fundera mer på det.
Bylle kommer inte att lämna. Tror nästan det är större risk att jag lämnar...

Bylle kommer inte att lämna. Tror nästan det är större risk att jag lämnar...

Hur långt kontrakt har du :-). ?
Ett år i taget. Har inte skrivit på för bandyn än.
Ja, Bylle stannar ju så klart, såvida han inte får något jätteerbjudande möjligen. Och så klart att han har kapacitet att hålla god superettan-klass. Förstår inte hur man kan tvivla på det. Dessutom är han ju mer än en bra spelare. Han är navet i själva Sirius. Siriushjärta större än en elefant!
"Provspelande Ricardo Gray Persson har kört någon vecka nu, berätta om honom?
– Han är född 93 och har varit ungdomsproffs i Porto och Feyenoord. Han är fostrad i Brommapojkarna och är klubblös så han frågade om han fick träna med oss och han har ju varit en lovande spelare ett bra tag som kanske inte riktigt tagit det där sista steget."
http://svenskfotboll.se/landslag/p93/spelarprotratt-2010/?profile=23946
Skönt namn
Skön moderklubb också: Fisksätra Boys IF. Känns lite som Dalle II annars.
Bylle berättar i dagens UNT att han har kontrakt även nästa säsong.