Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Eskilstuna-Sirius: Själva matchen

Jaha, Sirius har ju spelat bra (poängmässigt) även på bortaplan i år och försvaret är ju ruggigt tajt så visst finns det goda chanser till en ny Trea.
Vem ersätter Petter Blåställ som är avstängd? Byte mot Blomman (eller Ian?) rakt av eller nåt mer komplicerat?
Blomman centralt och Björk på kanten?
Tre dagar för en matchrapport från Löten att landa på hemsidan, nu dagen före kl 22.00 och inget för morgondagen upplagt. Fan, det är för lite hajp runt Sirius i år, för lite folk på matcherna, vi ligger i topp och alla verkar tänka att det kommer aldrig att hålla. Kom igen Sirius, kom igen. Ska i alla fall bli kul att skåda Tunavallen för första gången imorrn.
Tre dagar efter en match har det aldrig tagit förut och kommer aldrig att ta igen, det kan jag lova. Rent missförstånd som uppstod den här gången. Vad gäller inför så ska det såklart inte komma upp såhär sent, men ibland hinner man helt enkelt inte med tidigare. Vore ju fantastiskt om någon kunde jobba heltid med hemsidan, men... ja. ;)

Vad gäller publik så snittar vi väl typ 1400 om man inte räknar Forwardmatchen, som ju blev lite kosntig. Visst kan man tycka att det borde komma fler, men jämför man med hur det brukar se ut så är det ju klart godkänt.
Sen tog det ju faktiskt bara två dagar, när jag tänker efter. Men ja, irrelevant.

Kul me match!
Sakul, jag gnäller nog mest på mig själv för jag förstår inte varför jag själv inte känner det där ruset inför match som tidigare säsonger, det är något som känns avslagnare i år trots att det gått relativt bra hittills. Den känslan kanske bara är min egen.
Den känslan förstår jag och känner jag väl också av till viss del, även om jag inte tycker att jag har den själv i särskilt stora mängder, och fortfarande är sjukt taggad inför varje match. Kanske lite antiklimax och allmän trötthet på den här serien efter de senaste två säsongernas alla "nära" och "nästan". Löser sig nog när vi närmar oss upplösningen.
Sirius har den starkaste truppen i serien. Blomman på bänken till förmån för Björk är egentligen två styrkebesked i ett. Han kommer väl in istället för Petter i dag.
Imponerande försvarsstatistik hittills, möjligen har det inte sett lika stabilt ut men det är poängen och målen som räknas.
Det man ändå ska komma ihåg är att de två senaste säsongerna har betraktats som fiaskon och då har man slutat tvåa och trea. Det är en oerhörd press på spelare och ledning att det ska bli avancemang i år. Jag tror Sirius har truppen för att klara det men som sagt pressen är stor eftersom det är antingen avancemang eller fiasko.

pressen är stor eftersom det är antingen avancemang eller fiasko.

Är vi i Västra verkligen såna kravmaskiner som du antyder?
Det där var en smärtsam upplevelse. Vi förlorar välförtjänt pga allt för lättläst spel, dålig rörelse, slarviga bollmottagningar och råmissar på de lägen som skapas. City var närmare 2-0 än vi en kvittering. Bylle och Oscar bäst. Nu tar vi tagelskjortan på, bryter ihop och kommer igen.
Usch och fy.
Inte glad.
Calle, Sosseh och Jocke avstängda mot Akropolis.

[quote1339166107=Brekkan]
pressen är stor eftersom det är antingen avancemang eller fiasko.

Är vi i Västra verkligen såna kravmaskiner som du antyder?
[/quote1339243793]

Att Lasse Svensson muttrar i några veckor, Olov Larsson skriver tre inlägg på unt.se och ett dussin Västra Sidan-medlemmar säger "Fan" innan de drar tillbaka till Alex för ett par extra bira borde spelare, som faktiskt själva har ambitionen att spela på högre nivå, kunna leva med utan att duka under av pressen. Visst finns det vissa förväntningar på Sirius. Men ärligt talat; hur kul skulle det vara för spelarna om ingen brydde sig?
Ja det är en märklig mix av gnäll. Ena stunden bryr sig folk inte tillräckligt och den andra stunden får spelarna panik av pressen från dom 2 % av staden som faktiskt bryr sig. Mental coach någon?
Det här har jag skrivit förut, men; Pressen Brekkan och andra talar om kommer till ytterst liten del från Västra eller andra supportrar till laget. Den kommer ifrån media, från familjemedlemmar, arbetskamrater, folk på stan, motståndare och kanske allra mest inifrån en själv.

Jag tror absolut inte att Sirius har mentalt svagare spelare än alla andra lag, jag tror det är likadant för alla. Det är bara så mycket lättare att vara underdog än favorit. Titta bara på gurkorna 2010 som äntligen lyckades gå upp när de lade ner allt snack om Superettan och alla resultatkrav åt sidan. Nu försöker de upprepa samma trick igen, och det ser ut att kunna funka i år igen.

Sirius går nu för andra säsongen i rad in i en, delvis självpåtagen, roll som jättefavoriter. Jag tycker det är att totalt i onödan bjuda konkurrenterna på en fördel. Om vi inte gått ut med ett så tydligt resultatmål hade en förlust mot Eskilstuna bara behövt bli en liten plump i protokollet. Men nu när vi gått ut med att det bara är serieseger som gäller blir allt plötsligt jättejobbigt i och med gårdagens förlust. Man börjar räkna poäng, titta på de andra lagens matcher, oja sig och stöna trots att det är mer en halva säsongen kvar och max ett fyrapoängsgap till toppen. Man gör det bara svårare för sig själv helt enkelt.
Umeå är ett annat bra exempel. satsningar och snabb come back och självpåtaget och externt favoritskap gav en massa mediokra resultat. i fjol var de i samma sits som VSK 2010 - relativt okej lag i jämn serie, men heeelt utan favoritskap och press. Det ÄR svårt, även på så här pass låg nivå, att vinna på beställning. egentligen bara Syrianska som sprungit hem den här serien på ren överlägsenhet. och det laget hade väldigt lite med norrettan att göra truppmässigt. (och en kreativ syn på bokföring).

förlusten igår är ingenting i sig. om jag tolkar referaten rätt så var det ingen större spelmässigt svacka jämfört med många tidigare matcher där vi haft marginalerna med oss. förluster kommer, men det gör det för de andra lagen med.
Jag tror knappast att Umeås eller Västerås seriesegrar har speciellt mycket med brist på favoritskap att göra. Jag är fullt övertygad om att målet i båda fallen var serieseger. Även om de nu var sluga nog att inte påtala det för lokalblaskan och de närmast sörjande. Och jag tror inte att Sirius hade vunnit serien något av åren även om de så hade varit tippade att komma sist. Och jag vet inte om någon tycker att det blev jättejobbigt i och med gårdagens förlust. Tre pers har skrivit inlägg här på forumet som antyder att de inte gillar att torska. UNT konstaterar torrt att man missade chansen att gå upp i serieledning. Big deal.

En annan sak är att det blir betydligt svårare för Sirius att värva och behålla spelare som Sosseh, Björkebaum och flera andra om man låtsas att man inte har ambitionen att gå upp väldigt snart. Är övertygad om att det finns en uppemot en handfull viktiga spelare som skulle lämna Sirius tämligen omgående om de inte trodde på spel i Superettan nästa säsong. Den typen av inre press blir man bara av med om man värvar spelare med lägre ambitionsnivå.
Jag tror hela klubben har en enorm press på sig att gå upp. Truppen vi har är för dyr för div1 därför tror jag klubben blöder ekonomiskt och vi måste upp.
Visst, en bieffekt av att ha den bästa truppen är ju att man får bära favorittrycket också. Och det vore ju dumt att avstå från att ställa upp med en bra trupp bara för att slippa det. Men jag tror ju inte det är en slump att VSK gick upp just när de inte längre var favoriter, att UFC gjorde detsamma, och att Sirius ifjol började vinna matcher först när chansen till serieseger var ”borta”.

Sen tror jag också som kniven, och det är ju det mest oroande. Jag tycker Sirius slagit in på helt fel väg sedan degraderingen när man har satsat allt på ett starkt men dyrt a-lag, men försummat att bygga grunden i form av ekonomi, organisation och ungdomsfotbollen.
ja om rykterna om sirius ekonomi är sanna ska jag aldrig mer gnälla på tex saik.
Det jag undrar med Sirius ekonomi är hur USABs åtagande ser ut. De (eller snarare han) har ju lovat att stödja Sirius ekonomiskt under minst sex år. Jag är lite fundersam över hur det ser ut i praktiken. Med tanke på Sirius stora utgiftspost så tvivlar jag på att spelare som Sossehs och Björkebaums löner i första skedet pyntas av USAB. Men eftersom den stora minusposten enkelt nollas vid varje bokslut så är det ju rimligt att Ågerup kollar myntfacket i sin plånbok någon gång om året. Någon som vet hur avtalet mellan Sirius och USAB funkar i praktiken?
Nej, men det är en väldigt bra fråga. Det är liksom själva nyckeln - förhållandet till USAB. Jag antar att de flesta spelarna ägs där, och att Sirius får ihop sitt bokslut någorlunda genom att antingen lägga löner där eller genom kontanttillskott. Men har ingen aning om hur det funkar i praktiken. Än så länge spelar det nog ingen roll, men så fort det blir avancemang har vi ett år på oss att fixa elitlicensen. Men jag utgår från att det finns någon strategi för det. Jag vet inte heller riktigt hur det blev med FK vs AB, men det spelar ju också roll för hur ett avtal med USAB kan se ut.

Vad jag menar är att det känns som stor skillnad mellan om de har ett långsiktigt avtal som reglerar rörelseunderskott eller om de helt enkelt måste gå med mössan i hand varje vinter.
Vad gäller favoritskap tror jag att den största skillnaden är i hur andra lag agerar mot en. Det främsta exemplet är väl HTFF som ingen tog på allvar under vårsäsongen. Eller Sirius 2007. VSK och UFC hade också förmånen att inte bli riktigt tagna på allvar under stora delar av säsongen och slapp ofta möta tokdefensiva lag som skulle "försöka gneta sig till en poäng mot seriefavoriten", samtidigt som få lag kom till Studan för att spela "sitt spel".

sedan tror jag inte heller man ska underskatta pressen av förväntningar heller. Sirius dam är också ett bra exempel. De har ju en stomme i vad som var ett riktigt bra div 1-lag, och har fått ägna ett år till att bli bättre och bara vinna. De har en av seriens bästa trupper helt enkelt, men ses som nykomlingar av alla. Det är en guldsits.
Fast Sosseh? Nästan bra att han blev avstängd, för en kapten petar man ju inte på, men i fredags var han iskall. Jag är fruktansvärt besviken på framför allt honom. Ante har inte sett stekhet ut heller, men har ändå levererat hälften av alla mål. Sosseh uppträder segt, springer offside så fort han ska gå i djupet och skjuter mitt på målvakten. Inte konstigt att han petats från landslaget. Men bättre kan du, hoppas jag. Hög superettanklass på vårt anfallspar? HAHAHA. Kul skämt de som påstår det. Med ett anfallspar av hög division 1-klass hade vi tagit poäng i fredags. Vidare är det oroväckande att vi suger på hörnor, såväl defensivt som offensivt. Siriussyndromet på senare tid...
Vill se Sirelius från start så det blir lite fart i anfallen. Vi var så stillastående och lättlästa mot Ciyt innan han kom in. Ante sätter i för sig en del pytsar men han missar alltför många frilägen och misslyckas nästan alltid man mot man. Bra på huvet är han dock alltid. Blomgren kommer väl in bredvid Oscar när Nyström nu är avstängd. Tycker Oscar överraskat klart positivt hittills, inte alls lika osäker som tidigare.
Sirius har en unik möjlighet i och med Usab´s pengar och så klart ska man nyttja den genom att få till så bra lag som möjligt. Man kan dock göra det på olika sätt. Jag tycker att man har för bråttom och jag är förvånad hur oförsiktigt man satsar. Om nu USAB har sagt att de är med i sex år så hade det varit mycket smakligare att jobba som VSK och satsa resurserna på egna spelare och krydda med några nyförvärv.
Om man ser till att ha en så bra utbildning så att man får fram 18-19 åringar som blir ordinarie i a-laget då får man en billigare drift samtidigt som man har möjligheten att sälja spelare. Och på så vis bli långsiktigt självförsörjande. Nu chansar man med Usab´s hjälp och det kan vara rätt väg med tanke på att man vid avancemang till Superettan också får bidrag från SEF på ungefär lika mycket eller tom lite mer är det som som USAB de senaste två åren lagt in i Sirius när inte räkenskaperna gått ihop ( 5-7 miljoner) Men om man inte lyckas så har man inte vunnit någonting, det är därför jag menar att det är en chansning som sätter press. Eftersom USAB står för Upplands Spelarutveckling AB så hade jag nog också trott att de skulle föredra VSK´s modell eller liknande för att just utveckla spelare från närområdet.
Möjligen kan man börja med det när man går upp men just nu ser det ju inte så ljust ut i Akademin eftersom man inte varken vill eller kan attrahera talangerna i Uppsala. Det är dock en annan tråd som är mer komplex så det ska vi inte gå in på här.