Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Sirius - Västerås Mån 13/8 kl 19

Dags att börja ladda på allvar inför denna mycket viktiga match. Det skulle vara oerhört värdefullt inför fortsättningen om vi fick en bra start på hösten.

Det ska bli intressant att se hur Kim/Tolle formerar mittfältet. Petter är ju skadad, men det finns några olika alternativ nu när Sal och Dalle har anslutit till truppen.

FORZA SIRIUS !!!

Minuterna efter att jag lagt ner min blogg eftersom jag inte har någon koll på någonting längre, och tycker det ska bli rätt skönt att inte hålla på, fick jag reda på att det verkar vara totalkaos i VSK. En hel drös spelare har gått ihop och krävt att Acar och Aslan försvinner - annars vägrar de förnya sina kontrakt. Rätt lag att möta i morgon!

(För övrigt är det ännu större kaos i Väsby. Mirza Jelecak har sagt upp sig i protest typ och letar ny klubb. Resten sjunker till botten med Stahre. Nedflyttningskandidat som läget är nu.)
Tack för allt, Hunden. Syns på Studan i kväll. Väl?
Ang dagens match så finns det väl inte så mycket att diskutera kring den, det är bara vinst som gäller.
Kortsiktigt sett tror jag det är ganska bra att Forward vann igår. Vinst för blåsvart i kväll så är man två poäng närmare toppen än man var efter förra omgången. Hade Vasa vunnit igår hade kvällens match enbart gått ut på att inte tappa mer mark till förstaplatsen. Bättre incitament och mentalt lättare som det är nu, tror jag. På längre sikt är jag dock inte säker på att resultatet igår var så bra. Har inte sett vare sig Vasa eller Forward i år, men jag får för mig att Örebro-gänget har bättre förutsättningar att hålla en stabil form säsongen ut. De kommer bli en tuff nöt att knäcka. Östersund är naturligtvis också en "dark horse", men i det fallet är jag aningen mer tveksam till att de löper linan ut. Spännande lär det i alla fall bli. Och tre poäng i kväll skulle onekligen ge lite arbetsro för Kim och Tolle.
Tack, Steffe! Tror också att tre pinnar är mer eller mindre nödvändiga ikväll. Och att Forward är huvudkonkurrensen i en rätt svag serie, tack och lov. Forward kommer inte tappa så många poäng i höst, de har redan varit i Uppsala, Östersund och Solna. Men det kommer inte vi heller att göra om bara Kim-Tolle sitter lugnt i båten istället för att stuva om mellan varje match. Hoppas det är det man ägnat sommaren åt.
Samma toktryck i VSK:s variant av denna tråd...
http://www.vskforum.com/viewtopic.php?f=12&t=4716
Kan man hoppas på 2-1? Det skulle vara kul att se Dalil, men mer än ett kortare inhopp lär det inte bli.

Samma toktryck i VSK:s variant av denna tråd...
http://www.vskforum.com/viewtopic.php?f=12&t=4716

Tur att dom satte upp kravallstaketet i helgen.
UNT:s fotbollsblogg presenterar startelvan:

"Sirius lag (4–4–2): Jonas Bylund – Linus Smedjegården, Carl Nyström, Karl Larson, Elliot Käck – Moses Ogbu, Sal Jobarteh, Kim Skoglund, Ante Björkebaum – Christer Gustafsson, Alagie Sosseh.
Avbytare: Martin Karlsson (mv), Oscar Zettergren, Dalil Benyahia, Jakob Björk, Ian Sirelius, Viktor Lövgren, Joakim Blomquist."

Webbradio för er som, liksom jag, inte har möjlighet att vara på Studan i kväll.
http://sverigesradio.se/sida/extrasandningar.aspx?programid=3756
Vad hände egentligen med laget efter 1-0? Men gött med 3p till slut.
Härligt med 3 friska även om spelet bitvis var lite "stappligt".
Sal tyckte jag skötte sig bra även om han borde gjort mål i det där friläget i andra (eller var det Moses?).

Dalle kommer vi få mycket nytta av. Trots att han bara fick 10 minuter så tyckte jag han visade upp ett närmast internationellt löpsteg. Blir nog kanon tror jag!

Mest cred ändå till Sirelius som kommer in och visar jävlar annamma!! Lite Jonas Källman attityd där!
Det var riktigt starkt av en bänkspelare som Sirelius att tända till laget på det sätt han gjorde när han efter ett par minuter på banan trängde sig runt på utsidan och fick den onåbara bollen mot första stolpen. Matchavgörande ur ett psykologiskt perspektiv.

Man får säga att denna insats var rejält mycket bättre än cupinsatsen senast. Intressant också att se hur mycket mer tid Kim fick högre upp i banan, när motståndaren har mer respekt för Sal än vad de haft för Björk.

F ö så fanns det en lång period idag då Sirius hade riktigt svårt att komma framåt, från 1-0 till Sirelius insats ovan. Man måste hitta ett bättre, enklare grundspel för att ta sig ur de perioderna när inspirationen tryter. Annars kommer man tappa för många poäng.
Jag skiter i hur det ser ut så länge vi tvålar till gurkorna! Tack Sirius!
Mindre bra:

http://www.unt.se/redaktionensbloggar/blogg.aspx?blogg=1718009&bloggentry=1816417

Genialt att byta in Ian mot en tröttkörd ytterback. Och en sådan härlig inställning han visade. Härligt inhopp!

Otroligt skön seger.
Bra läge att slänga in en pigg Ian. VSK var ju slutkörda i det läget

Mindre bra:

http://www.unt.se/redaktionensbloggar/blogg.aspx?blogg=1718009&bloggentry=1816417

Jag hade slängt in Blomman, men Kim vet givetvis bättre. Tufft att vara utan Linus. Jag anser att han tar väldigt bra löpningar och gör att Hasse inte saknas alls.
Tufft att välja högerback. Skulle personligen sätta Kalle där faktiskt, då han har snabbheten. Passar helt enkelt vårt spelsystem. Och då ersätta hans mittbacksplats med OZ. Eller Blomman...

Genialt att byta in Ian mot en tröttkörd ytterback. Och en sådan härlig inställning han visade. Härligt inhopp!

Otroligt skön seger.

Aslan hade spelat högerback i exakt tre minuter när Ian kom in. Den ordinarie högerbacken blev utvisad. Ian är i den formen att det inte spelar så stor roll hur trött ytterback han har mot sig, han är snabbare ändå.

Personligen tycker jag att Ian borde ha spelat från start och att Ante borde spelat centralt redan från början - Ante är inte bra som yttermittfältare och den uppställningen ledde till att så länge Linus och Elliot tutade framåt fick vi ett grymt anfallsspel de första 20 min, men det svajade rejält bakåt och VSK fick för många omställningar. Kim-Tolle rättade till det genom att dra tillbaka Linus och Elliot i banan och det blev något lugnare bakåt, men hela spelet dog ut i någon sorts 4-2-4-uppställning helt utan spel över mitten. CG jobbade på bra, men Alle var katastrof. Bra att Kim-Tolle rättar till det med 20 kvar, men jag tycker fortfarande att det borde skett minst 25 minuter tidigare, gärna 70.

Annars var det förstås riktigt skönt med en trea. Helt nödvändigt! Dessutom känns VSK helt avsågade nu. Det gör inget...

Tyckte först att 1-1-målet kändes som en målvaktstavla. Men på tv-bilderna ser man ju att det var ett rätt bra skott... Sjukt dumt av Alle dock att momentet innan stillastående försöka dribbla två pers i stället för att rulla hem på rättvänd. Kunde blivit dyrt.

Och så gillar jag Kalle L mer och mer. Smart spelare!

Moses känns annars som den som tagit störst steg i sin utveckling. Riktiga avslut, mer vårdat spel och - faktiskt - en del bra defensivt arbete vid de tillfällen han råkar vara på rätt ställe. Dessutom känns det som att det finns en hel del kvar att ta ut där.

Tycker också Sal J gjorde en helt okej insats. Gör inga konstiga saker, utan spelar enkelt och tydligt. Som vi spelade första 70 var det ju dock rätt meningslöst med ett innermittfält, och han hade nog inte så kul. Sista 20 - med en man mer - var han riktigt nyttig.
Korrekt analys. Aslan hängde inte med på långa vägar, dock.

Ian närmar sig startplats, men konkurrensen är hård när Moses gått och blivit startmogen.

Jag riktade en del kritik i fjol kring Antes ganska så ofta kantplats, och ja, den får väl vidhålla. Men jag tycker att han gjort det bättre på kanten i år emellanåt, men det är dumt att ha en sådan spänstig spelare på en kant. Det är inte positionens fel (eller det för tillfället eminenta gräset) när han inte ens lyckas med en sidledspass. Nja, han kan bättre, vår Ante. I går hade han det tungt.

Sal ser lovande ut, men man märker att han är van vid ett betyyydligt snabbare tempo. Han spelar nästan uteslutande på en eller två touch, men det var massvis med situationer där han hade kunnat tagit det lugnt i stället för att slå iväg en one-touch-pass som medspelaren inte ens var med på.

Jag får ingen ordning på CG riktigt. Tycker att han sliter på topp en hel del, men får inte ut så mycket. Sosseh är i händelsernas centrum många gånger, men har bränt så många chanser och lyckas nästan aldrig i djupled (offsidemannen). Känns dock som att han gör en hel del viktigt. Det skulle dock kännas bättre om de förvaltade sina lägen något bättre. Nu får Ante mycket kritik, men han är ändå den som gjort en tredjedel av våra mål... Sosseh och CG har inte ens gjort hälften av hans målproduktion, och då har ändå Ante huserat en hel del på kanten.