Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Västra Sidan-relaterat

Klassiska citat

Jag spinner vidare på 70:s inlägg om toppengänget med följande:
"Många år har nu förrunnit, sedan Sirius bildades / stjärnans sken har ej försvunnit, om det stundom mildrades" måste vara den mest fantastiska omskrivning av "saker och ting har faktiskt gått åt skogen och vi har spenderat på tok för många säsonger harvandes i halvruttna serier" som någonsin formulerats. Smaka på rimmet.. Rena rama fotbollspoesin.
så vackert... I vilket sammanhang är denna stora poesi publicerad i original?
Jag gillar verkligen Döden Kom På Tilläggstid (Stoppage Time heter det ju!). Detta är fina (som väl är i dagsläget inaktuella) rader:

"Kankse var man allmänt less
Vi hoppades på IKS
Men bollen rullade till fel adress"
Textraden är hämtad ur låten "Sirius kampsång" och finns på Skåpet. Refrängen är detso mer passande i nuläget: "Glänsande sköna tider, kommer väl omsider, och det går liksom ett brus: LEVE SIRIUS!!" (skriven av ett okänt geni)
aha. den hade jag glömt!
Kidnappar tråden lite eftersom jag inte orkar skapa en ny. Fick frågan på jobbet igår om varför Sirius heter Sirius. Började dyka i kunskapskällan Skåpet men stötte på problem. Av någon anledning kommer jag inte åt krönikorna där jag misstänker att svaret kan stå. Någon som har ett bra svar eller kan komma åt krönikorna? Från kuriosa avdelningen kunde man hitta följande: IK Sirius bildades den nionde augusti 1907 i Svartbäcken, Uppsala. Fram till den 23:e augusti 1907 hette klubben IK Svartbäcken men bytte sedan namn till IK Spurt. Tack och lov kunde inte klubben beviljas inträde i Riksförbundet under namnet Spurt och bytte därför namn den femte april 1908 till IK Sirius.

Svarar dock inte riktigt på varför just Sirius valdes som namn.
Jag hörde något om att IK stjärnan slogs ihop med IK Spurt, men jag var full som en alika då...