← Sirius Fotboll
Sirius - Östersund söndag 28/10 kl 15.00
Brukarn
· 2012-10-22 23:13
· 21539 visningar
Om jag vore tränare skulle jag beordra grabbarna att tokförvirra Östersund genom att springa ned och göra självmål direkt i första minuten. Därmed tvingas ÖFK ställa om sin matchplan på direkten, samtidigt som Sirius får fördelen av att jaga, vilket alltid är enklare än att jagas i division 1 Norra.
Men det går bra att vinna på alla andra sätt också.
Jag tycker vi ska släppa in fyra snabba så att dom lägger av å spela och tror att allt är klart.
Det finns inget svårare än att leda med 4 - 0 i fotboll liksom...
#2 ·
Lemon
· 2012-10-22 23:36
Att göra fem snabba är melodin.
#3 ·
Joint
· 2012-10-22 23:39
Det borde bli tokmycket publik.
#4 ·
Phytop
· 2012-10-23 07:43
Hur många tror ni det kan bli på matchen?
Skulle gissa på att det kommer ca 300 från Östersund...
Kämpa ÖFK!
#5 ·
Hornby
· 2012-10-23 08:23
En publiksiffra på över 3000 borde inte vara omöjlig.
Hoppas att Moses kan starta.
gaahaaaa kan inte vara ledig på måndag dvs kan inte fira hela natten när vi går upp
300 från Östersund tror jag när jag ser det. Jag tror på lite drygt 2000 på läktarna.
#8 ·
Phytop
· 2012-10-23 09:42
Just nu så är det klart med 2 bussar plus att en hel del åker på egen hand.
>>Phytop
Jamtland ställer upp för ÖFK. Härligt!
Personligen skiter jag i om det är 8000 eller 145 pers på läktaren, bara Sirius fixar det här. Tror på ca 3000.
2893 åskådare var det senast Sirius spelade en liknande match på Studan. Då var den dock inte direkt avgörande utan första matchen av två i kvalet till SE, 2006.
Nu borde det komma fler när det är perfekt regisserat med en riktig seriefinal. Ett av lagen kommer att spela i SE nästa år och Sirius har fördelen av att klara sig på krysset.
Minst 4000 borde det bli.
2567 var det 2010 i kvalet mot Jönköping. Glömde bort den...
#12 ·
Joint
· 2012-10-23 11:48
Det kom över 6 000 pers när Umeå spelade "seriefinal" mot Akropolis i fjol. Skandal om inte hälften av det kommer i en sådan här match - en direkt seriefinal. Marknadsför och hajpar klubben det väl borde det kunna bli fler än så...
Det verkar bli väldigt kallt i helgen. Hoppas Studan står pall för frosten.
http://www.yr.no/place/Sweden/Uppsala/Uppsala/long.html
#14 ·
Joint
· 2012-10-23 12:07
Det verkar bli väldigt kallt i helgen. Hoppas Studan står pall för frosten.
http://www.yr.no/place/Sweden/Uppsala/Uppsala/long.html
Apropå det: Klassiskt snömatch för FFF för tio år sedan.
http://www.falkenbergsff.se/DetailArticle.aspx?id=1&sid=150
http://hn.se/nyheter/falkenberg/1.1805426-ett-snofall-och-en-match-som-gick-till-historien
Kim B i UNT:s Ståplats om ESK-matchen och ÖFK-matchen. I vanlig ordning spexade Kim och skämtade bort alla frågorna. Not.
Apropå UNT så kommer de att direktsända Sirius-ÖFK så det kan man kolla på om man inte är i Uppsala.
#17 ·
Landau
· 2012-10-23 15:38
Apropå UNT så kommer de att direktsända Sirius-ÖFK så det kan man kolla på om man inte är i Uppsala.
Är det sant? Källa? Jag hittar ingenting om det.
De sa det i Ståplats.
#19 ·
70
· 2012-10-23 18:02
Lär ju bli 0-0
0-0 kan man ju leva med
Ja, det blir perfekt.
#22 ·
70
· 2012-10-23 19:10
Då säger vi så
#23 ·
Håwe
· 2012-10-23 19:27
0-0 kan jag leva gott med. Det sista jag däremot önskar är att se en leende Emir ge fingret åt Lasse Svensson efter att ha avgjort. Snälla, sudda för evigt bort den bilden från min näthinna.
Jag kanske kan leva med 0-0, frågan är om jag skulle överleva det. Fy helvete vilken plåga.
0-1, Emir Smajic i 58 min. Publiksiffra 2 678.
#26 ·
Nyllet
· 2012-10-23 20:22
Eller ännu värre: Smajic gör 1-0 på stoppish time. Värre för ÖFK menar jag. Självmål :-)
#27 ·
70
· 2012-10-23 21:33
Domare är Glenn Nyberg från Borlänge. Han dömde hemmamatchen mot Väsby och bortamatchen mot Luleå. Nån som minns om han var stabil eller komplett galen?
I Luleå dömde han straff till Sirius utan att någon riktigt förstod varför. Om det är stabilt eller komplett galet vet jag inte riktigt :)
#29 ·
Sakul
· 2012-10-23 22:59
Blir ärligt talat jävligt överraskad och besviken om det inte blir minst 4000 pers på söndag. Resultat vågar jag inte säga något om. Vi ska upp bara.
VORE SKÖJ ATT VINNA!!
#31 ·
Lemon
· 2012-10-24 07:10
0-1. Verkar inte som formen är den bästa.
Jag har svårt att tänka mej att det blir över 3000 men alla andra verkar säkra så jag litar på er.
#33 ·
John
· 2012-10-24 09:44
2653 besökare.
Matchen är bara ångest. Ingen glädje.
Du får väll vara meeega-asa-packad då John. det brukar hjälpa.
#35 ·
John
· 2012-10-24 10:49
Kanske efteråt beroende på resultat.
#36 ·
Nyllet
· 2012-10-24 11:33
Jag förstår John till 100%. Absolut ingen glädje bara värsta värsta oro. Och håller man på Sirius ska man naturligtvis straffas. Så är det bara.
Blir ärligt talat jävligt överraskad och besviken om det inte blir minst 4000 pers på söndag.
Det skulle vara fantastiskt, men jag vågar inte vara lika optimistisk vad det gäller publiksiffran. Om jag inte minns fel var det cirka 3 000 på plats i kvalmatchen hemma mot Väsby 2006. I Superettanpremiären hemma 2007 har jag för mig att det var drygt 2 700. Skulle tro att den här matchen är jämförbar med de matcherna om man ser till allmänt intresse och att publiksiffran hamnar där i trakterna. Men jag hoppas att Sakul är bättre på att förutse publiktillströmning än jag är.
#38 ·
Sutra
· 2012-10-24 12:37
3000 om vädret blir ok.
Jag vill ha ett tidigt ledningsmål för Sirius och stabila 2-0 i paus. Efter krampupplevelser mot Vasalund och ESK kan man väl få njuta lite, tänker jag.
Troligt.
Det kommer att vara kallt som fan, men jag tror på minst 3000pers.
#40 ·
Sakul
· 2012-10-24 13:58
Nä StShitSausage, jag tror inte jag är så bra på det. Kan mycket väl vara så att jag bara är så sjukt övertaggad själv för den här matchen att jag överskattar hur stort intresset i resten av Uppsala är. Men jag står fast vid att jag tror på över 4000, jag känner att draget kring den här matchen är något helt annat än t.ex. kvalet 2010. Visst kan vädret göra sitt, men... jag tror att det blir mycket folk och jag tror att vi vinner.
Brukar vara ganska optimistisk vad det gäller resultat, men den här gången är jag inte det. Jag inser att det är vi som sitter i förarsätet och att oavgjort är ett bra resultat. Men jag är rädd att det också kan hämma oss. Nu har jag missat de senaste matcherna, men får för mig att spelet på sistone har varit lite krampaktigare än tidigare. Att vi saknat lite av det flyt som gett oss ett antal extra poäng tidigare under säsongen. Det som ofta skiljer vinnare från förlorare.
Nu gäller ju matchen lika mycket för båda lagen och det finns ingenting som säger att Östersund är mentalt starkare än Sirius. Det kan mycket väl gå vägen. Om båda lagen är oförmögna att spela okonstruktivt framåt och det förblir mållöst kommer vi att var de som är lyckliga. Vi har fördelen av att spela på vår hemmaplan, förhoppningsvis inför en stor hemmapublik och vi går in i matchen som serieledare, Och det är just det sistnämnda som skrämmer mig, även om jag naturligtvis inte skulle vilja byta bort förstaplatsen inför sista omgången.
Vi går in i matchen med en ledning att bevaka. Vi är även det favorittippade laget med en uttalad målsättning, för att inte säga krav, att fixa det här och gå upp. Jag brukar gilla optimistiska mål och en viss press. Jag anser att hjälper till att höja fokus och stärka känslan av att man kan klara av det lilla extra om man förmår att använda det rätt och lyckas förankra den känslan i gruppen på ett bra sätt. Men jag inser också att det kan vara en belastning när allting ställs på sin spets. Som till exempel vid seriefinal på hemmaplan i sista omgången.
Östersund har också en uttalad målsättning om Superettan, men det är från början lika uttalat att de inte förväntat sig avancemang inför denna säsong. Men de har förlorat minst matcher av alla lag och gjort en, på det hela taget, jämn säsong. Nu kan de slå ur underläge. De ligger två poäng efter och möter serieledaren på bortaplan. För dem är det bara en växel som gäller. De går in i matchen som tvåa och har absolut inget att vinna på oavgjort. Det kan förvisso räcka till en kvalplats, men det beror i så fall på att Forward har misslyckats. Men de kan gå in i den här matchen med inställningen att de inte har något att förlora. Om de lyckas anamma den attityden kan vi få det riktigt jobbigt på söndag. Ett ängsligt Sirius mot ett vilt satsande Östersund. Sen är det mycket annat som spelar in. Forwards resultat i Sandviken till exempel. Ett par tidiga mål i den matchen kan naturligtvis ändra attityden på Studenternas åt olika håll. Liksom ett tidigt mål på Studan. Tar Östersund ledningen är förutsättningarna de omvända. Då är det helt plötsligt Sirius som inte har något att förlora.
Det var läskigt på Studenternas i slutomgången förra året. Jag misstänker att det här kommer bli ännu läskigare. Och hur det slutar vågar jag knappt sia om.
Kommer för övrigt bli intressant att se vem som vinner kampen mellan Ante och Emir. Kampen om vem som kan hånskratta sina gamla lagkamrater i ansiktet efter matchen.
Tror inte Ante är intresserad av att hånskratta, han har ju tom sagt att han önskar att ÖFK tar kvalplatsen och går upp i SE via kval. Sympatiskt.
Ja, det blir 0-1 efter att en Siriusback halkat och friställt Smajic i minut 67. Men vi får glädjas åt en hedrande tredjeplats och en hyfsad publiksiffra (2322 personer) i alla fall...
#45 ·
Sutra
· 2012-10-24 16:20
Läser StS och inser att jag dessvärre tror att ÖFK gör första målet. Sedan blir det kvitteringsjakt.
Vore skönt om det var söndagkväll nu, och allt hade gått bra.
Här tävlas det i domedagsprofetior märker jag. Då tror jag att Bylle kastar in 0-1 i eget mål i 93:e inför 726 personer.
#47 ·
Landau
· 2012-10-24 16:30
Hahaha! Intressant askpekt med Ante och Emir som Sausage tar upp, de har ju liknande läge båda två. Den stora skillnaden är dock att Ante inte direkt har någon revansch att utkräva på sitt gamla lag, då han kom till blåsvart efter nedflyttning. Emir däremot...
#48 ·
Joint
· 2012-10-24 16:56
Vi har vunnit några hundra åskådare sedan vi gick upp till superettan genom kval 2006, varför jag tror på lite mer publik än tidigare. Jag gjorde en sammanställning på våra publiksnitt under 00-talet på Wikipedia. Jag kan dra det här också:
Säsong Serie Placering Anm.
2000 Div. II Östra Svealand 3 Publiksnitt: 340.
2001 Div. II Östra Svealand 2 Förlorade serieledningen i sista omgången till BP. Publiksnitt: 771.
2002 Div. II Östra Svealand 7 Publiksnitt: 429.
2003 Div. II Norrland 11 Publiksnitt: 285.
2004 Div. II Östra Svealand 10 Kvarstod via kval (Bollstanäs SK, 4-1). Publiksnitt: 462.
2005 Div. II Norra Svealand 2 Kvalificerade för nya Division 1. Publiksnitt: 626.
2006 Division 1 Norra 2 Uppflyttade till Superettan efter kval (Väsby United, 2-1). Publiksnitt: 964.
2007 Superettan 7 Publiksnitt: 3 332.
2008 Superettan 12 Publiksnitt: 1 850.
2009 Superettan 15 Nedflyttade till Division 1 Norra. Publiksnitt: 1 498.
2010 Division 1 Norra 2 Kval till Superettan. Förlust med sammanlagt 0-4 mot Jönköping Södra. Publiksnitt: 1166.
2011 Division 1 Norra 3 Samma poäng som serietvåan, men med två måls sämre målskillnad. Publiksnitt: 1164.
Och nu rör det sig faktiskt om en seriefinal där något utav lagen kommer att spela superettan 2013. Riktigt häftigt. Kvalet -06 på Studan var första omgången och inte direktavgörande. Att bortalaget kommer med 100-tals fans hör också till ovanligheten i den här serien. Nja, det är faktiskt uppbäddat för en publikfest. Visst är den idrottsliga Uppsalapubliken kass, men de brukar kunna sluta upp till stormatcher. Sommar-seriefinalen 2007 med nästan 9 000 på läktarna var häftig. Får återigen dra kopplingen till Umeå - där kom det över 6 000 mot Akropolis (!) i sista matchen förra året. Kom igen nu, Uppsalabor. Men kom igen också, klubben. Uppsalaborna måste vara medvetna om matchen på söndag och allt därtill. På ESK:s webb kan man skriva ut matchaffischer etc för att dra sitt egna strå till stacken. Jag kan absolut tänka mig att ta ett varv runt staden och affischera om det. Hajpa på, svart och blå!
#49 ·
Håwe
· 2012-10-24 17:30
Tre år på raken har slutat i besvikelse efter sista matchen. Vi har snubblat på målsnöret alternativt gjort vårt men varit beroende av andra resultat som inte gått vår väg. I alla dessa fall har vi redan förberett oss mentalt för det som komma skall, i superettan genom en långdragen bottenstrid och i norrettan genom att vi varit det jagande laget. Skillnaden i år är att jag tror att många med mig trots att vi inte vågat tala öppet om det ändå nånstans räknat med avancemang efter att ha lett serien under slutet, som mest med fem poäng. Därför ligger en ännu större besvikelse på lut nu än tidigare, så stor att få av oss vågar tro på vinst. Fan, den där jädra Vasalundsmatchen………vi kunde vart klara nu. Den här väntan är hemsk.
#50 ·
Jerry
· 2012-10-24 20:03
Vet inte hur fan jag ska klara av att hantera den eventuella besvikelsen över en tredjeplats. Hoppas verkligen att man slipper uppleva det. Vill bara att det ska vara avklarat nu.
#51 ·
Sutra
· 2012-10-24 20:28
Man är inte så lite bipolär dessa dagar. Blir optimistisk när jag lägger ihop mitt stora förtroende för Kim B och med det faktum att det krävs två raka hemmaförluster för att det skall gå åt pepparn. Tror inte han tillåter det.
I och med att ÖFK är piskat att vinna kan det här mycket väl bli första matchen sen Bajen där vi får chansen att spela på snabba omställningar. Vilket mycket väl kan bli ett segervapen om vi är hyfsat effektiva.
Egentligen finns det ingen anledning till oro. En direktavgörande seriefinal på hemmaplan. Det är ju sådana matcher man längtar efter. Hoppas bara att spelarna också känner så.
Vi har vunnit några hundra åskådare sedan vi gick upp till superettan genom kval 2006, varför jag tror på lite mer publik än tidigare. Jag gjorde en sammanställning på våra publiksnitt under 00-talet på Wikipedia. Jag kan dra det här också:
Säsong Serie Placering Anm.
2000 Div. II Östra Svealand 3 Publiksnitt: 340.
2001 Div. II Östra Svealand 2 Förlorade serieledningen i sista omgången till BP. Publiksnitt: 771.
2002 Div. II Östra Svealand 7 Publiksnitt: 429.
2003 Div. II Norrland 11 Publiksnitt: 285.
2004 Div. II Östra Svealand 10 Kvarstod via kval (Bollstanäs SK, 4-1). Publiksnitt: 462.
2005 Div. II Norra Svealand 2 Kvalificerade för nya Division 1. Publiksnitt: 626.
2006 Division 1 Norra 2 Uppflyttade till Superettan efter kval (Väsby United, 2-1). Publiksnitt: 964.
2007 Superettan 7 Publiksnitt: 3 332.
2008 Superettan 12 Publiksnitt: 1 850.
2009 Superettan 15 Nedflyttade till Division 1 Norra. Publiksnitt: 1 498.
2010 Division 1 Norra 2 Kval till Superettan. Förlust med sammanlagt 0-4 mot Jönköping Södra. Publiksnitt: 1166.
2011 Division 1 Norra 3 Samma poäng som serietvåan, men med två måls sämre målskillnad. Publiksnitt: 1164.
Och nu rör det sig faktiskt om en seriefinal där något utav lagen kommer att spela superettan 2013. Riktigt häftigt. Kvalet -06 på Studan var första omgången och inte direktavgörande. Att bortalaget kommer med 100-tals fans hör också till ovanligheten i den här serien. Nja, det är faktiskt uppbäddat för en publikfest. Visst är den idrottsliga Uppsalapubliken kass, men de brukar kunna sluta upp till stormatcher. Sommar-seriefinalen 2007 med nästan 9 000 på läktarna var häftig. Får återigen dra kopplingen till Umeå - där kom det över 6 000 mot Akropolis (!) i sista matchen förra året. Kom igen nu, Uppsalabor. Men kom igen också, klubben. Uppsalaborna måste vara medvetna om matchen på söndag och allt därtill. På ESK:s webb kan man skriva ut matchaffischer etc för att dra sitt egna strå till stacken. Jag kan absolut tänka mig att ta ett varv runt staden och affischera om det. Hajpa på, svart och blå!
Snygg sammanställning, det var ju sjukt stabilt att snitta 3300 i SE -07!
Har du koll på vilka enskilda matcher som dragit mest folk om man säger sedan mitten på 90-talet, förutom Peking-matchen var väl AIK i cupen typ -97 rätt välbesökt?
#54 ·
johann
· 2012-10-25 10:23
AIK i cupen typ 2008 eller 2009 har jag för mig var typ 5000 pers
Det var nån annan match '07, Landskrona tror jag, där det också var svinmycket folk.
Ja det var väll runt 6000 på den? Jag hade dock för mej att det var 7500 pers mot Peking och inte knappa 9000?
Nej jag mindes såklart fel. 8500 pers var det och 6100 mot Bois
#57 ·
Hornby
· 2012-10-25 11:40
AIK i cupen -99 var väl drygt 4000.
AIK i cupen -09 var det 5083 pers på enligt aik.se
#59 ·
Landau
· 2012-10-25 12:17
BOIS-matchen vill jag minnas att det var fri entré på också
det stämmer bra det.
Jag tror på inte mer än 2500 och torsk på söndag.
Det känns lite extremt att först ha hemmaraden 10-1-0 och sen avsluta med två raka hemmaförluster faktiskt. Jag tror vi har en god chans på poäng, fast spelet får gärna se lite bättre ut än de två senaste.
Det känns lite extremt att först ha hemmaraden 10-1-0 och sen avsluta med två raka hemmaförluster faktiskt. Jag tror vi har en god chans på poäng, fast spelet får gärna se lite bättre ut än de två senaste.
Lex Öster 2012. De gick som tåget och hade ju i princip säkrat avancemang till Allsvenskan efter halva säsongen. Men när väl den där sista poängen skulle in för att säkra det även i teorin så tog det ju en smärre evighet. Men de hade lite fler matcher på sig. Jag skulle inte luta mig tillbaka på någon statistik i det här läget. På söndag gäller det att spelarna gillar läget och spelar därefter. Det är andra mentala parametrar än vanligt. Det är nu vi får ett kvitto på om Sirius består av möss eller män. Om vi har ett lag som är redo för nästa steg. Bättre test lär vi inte få.
Hoppas det blir en riktig grismatch där bylle räddar en straff från den där smajjic eller vad han heter i 91 minuten. Vilken lycka vavava
Jag vet inte Qvarne. En sån nervpers tror jag inte att jag pallar efter en hård siriusvecka.
Det viktigaste är att de går ut och har kul på planen.
#67 ·
gaffa
· 2012-10-25 15:30
Ja det var väll runt 6000 på den? Jag hade dock för mej att det var 7500 pers mot Peking och inte knappa 9000?
Nej jag mindes såklart fel. 8500 pers var det och 6100 mot Bois
och då glömde man ändå bort att räkna en hel läktarsektion. det hade nog blivit närmare 10K om alla räknats.
Får det verkligen plats så många?
#69 ·
Sakul
· 2012-10-25 16:18
Nä, det var väl därför det stod folk lite överallt också. Komma upp på läktaren var det ju inget tal om om man kom lite sent, stod ju flera rader med folk framme vid räckena runt hela planen. Jag såg inte mycket av den matchen.
...... måste dö vi måste hugga av hens huvvud
#71 ·
Joint
· 2012-10-25 18:24
Lex Öster 2012. De gick som tåget och hade ju i princip säkrat avancemang till Allsvenskan efter halva säsongen. Men när väl den där sista poängen skulle in för att säkra det även i teorin så tog det ju en smärre evighet. Men de hade lite fler matcher på sig. Jag skulle inte luta mig tillbaka på någon statistik i det här läget. På söndag gäller det att spelarna gillar läget och spelar därefter. Det är andra mentala parametrar än vanligt. Det är nu vi får ett kvitto på om Sirius består av möss eller män. Om vi har ett lag som är redo för nästa steg. Bättre test lär vi inte få.
Eller: Lex Elfsborg. Ledde allsvenskan från omgång 5 till 22. Tog tillbaka serieledningen efter omgång 25 och bibehöll den fram till omgång 27 då man gick och torskade mot Peking, och nu alltså ligger trea ...
#72 ·
Tommy
· 2012-10-25 20:53
Det blir kallt på söndag. Är det ok att packa Bandyportföljen och fylla Studan med glögg-doft? Det måste ju vara fördel Sirius med lite sakral bandystämning menar jag!
Bandyhandskar? -Nej, de lämnar jag så klart hemma. Men gubbkeps och en väl packad portfölj känns rätt!
Jag kommer hem, hem igen
Hem till Studan och en vän!!
#73 ·
Nyllet
· 2012-10-26 06:09
Ågerup fortsätter stödja Sirius enligt UNT, oavsett hur det går på söndag! Känns jäkligt bra och killarna i laget kan lätta lite på anspänningen och köra maximalt.
Sirius Hej!
Håller med om att den mentala biten är det som kommer att avgöra. Utgår från att lagen är likvärdigt peppade inför matchen och det är snarast det som sker på planen de första minutrarna som styr tankarna. Kommer vi in i det bra och lyckas manövrera ur Östersunds jävligt märkliga spelsystem och press är hälften vunnet. Däremot tror jag inte att de kommer att ösa på medvetslöst från start. ÖFK är ju mer eller mindre döda vid ett Siriusmål.
Har någon lyckats hitta intervjun på P4 Jämtland?
Vinter-OS! *klapp-klapp-klapp*
Vinter-OS! *klapp-klapp-klapp*
Hysteriskt usel intervju med Lars. Eller, Lars är det inget fel på, men tjejerna i studion ska nog ta det lite lugnare med spriten. Sändningen 08:00-08:30, ca 20 min i sändningen.
http://sverigesradio.se/sida/sandningsarkiv.aspx?programid=50
#78 ·
John
· 2012-10-26 11:59
Lars sköter det hela galant. Svårt med "nöjesjournalister"
#79 ·
Landau
· 2012-10-26 15:06
Satt 500-spänn på ÖFK med oddset 3.4. Det gäller att vara förberedd.
#80 ·
Joint
· 2012-10-26 15:24
Darrar du nu, Lars? Haha... Vilka frågor, vilket trams.
Att sätta pengar på motståndarlaget är en av de värsta dödssynderna som finns.
#82 ·
Landau
· 2012-10-26 16:16
Inte, det handlar enbart om att klara det dagliga livet, ta sig fram.
Plast.
Jag skulle ju nog iofs öka Sirius möjligheter till poäng med minst 50 % om jag satte en rejäl hacka på ÖFK.
Fan har svårt att tagga fotboll just nu men jag ska nog lyckas omvända mej. 4 - 0 !
Ångest.
Hysteriskt usel intervju med Lars. Eller, Lars är det inget fel på, men tjejerna i studion ska nog ta det lite lugnare med spriten. Sändningen 08:00-08:30, ca 20 min i sändningen.
http://sverigesradio.se/sida/sandningsarkiv.aspx?programid=50
hahahahaha att lars inte bara lägger på är sjukt
Vafan.
#89 ·
Håwe
· 2012-10-27 15:18
Om ganska precis ett dygn är man antingen i himmelen eller helvetet!!!
Kom igen nu Sirius. FRÄLS OSS!
#91 ·
RRR
· 2012-10-27 19:46
Vös
#92 ·
Joint
· 2012-10-27 20:47
Tagga! Pirrigt...
#93 ·
Nyllet
· 2012-10-27 21:20
Ångest, ångest, ångest, ångest, ångest, ångest, ångest, ångest, ångest, ångest och ÅNGEST. Sammanfattningsvis: Jag har fruktansvärd ångest inför den här matchen. Familjen: Vilken match? Är det bandy nu igen?
#94 ·
Joint
· 2012-10-27 21:27
Fotboll, fotboll, fotboll!
#95 ·
Nyllet
· 2012-10-27 21:39
Lite vin trodde jag skulle dämpa oron men det fungerade inte så bra men i all hast vart jag lite kulturell. Hittade en dikt som passar mitt sinnelag:
Av ständig oro för stort och smått jag blev alltmera en igelkott.
Gott folk som klampar min väg förbi viskar ofta om hysteri.
Och några talar om stämning och de moderna om hämning.
Gott folk må prata om vad helst dom vill: mej kryper ingen för nära till.
Jag har en fullgod repertoar av tricks och konster till självförsvar.
Jag önskar inte bli biten fast jag är konstig och liten.
Ja, konstig är jag till övermått och en besynnerlig igelkott.
Ty dessa spjut som jag sträcker ut har genomborrat mig själv förut.
Så ber jag vänligen bara gott folk, att låta mig vara.
Nils Ferlin
#96 ·
Golli
· 2012-10-27 22:07
Väntan
Vår framtid tycks mig lik en dunkel vall
av tunga moln med kopparglans i färgen,
som mörkgrön brons stå skogarne på bergen,
som bläck är sjön och ån som smält metall.
Av ångest pressas livets hjärtekammar,
du starka makt, du makt, som slår och flammar
giv ljus, bräck sönder kvalmet med en knall,
slå tungt, slå hårt med dånets dova hammar.
Fröding
Siriuspoesi.
Baudelaire skrev matchrapporten redan för 150 år sedan. Allt annat är schlager.
När himlen, låg och tung, har lagt sig som ett lock
på själen, kvidande i lång melankoli
och stängt vår horisont och svept oss alla i
en dager dystrare än natten, svart och tjock,
när jorden till en cell förbytts med däven stank
där likt en fladdermus det vilsna Hoppet slår
med vingarna förskrämt mot väggar och mot vrår
och stöter huvudet i takets ruttna plank,
när regnet, härmande de järngaller man satt
på stora fängelser, omkring oss drar en tät
ofantlig spöridå, medan i hjärnans natt
en stum och vidrig hop av spindlar spänner nät
hörs plötsligt klockors dån – de slungar ut ett vrål
av raseri mot skyn, en skräckens jämmerlåt,
såsom en landsförvist som irrar utan mål
ibland kan brista ut i oresonlig gråt.
Och långsamt i min själ drar tyst, utan musik
ett liktåg fram; förlamat sjunker Hoppet ner
och på mitt kranium, brutal och seggerrik
planterar Ångesten sitt korpsvarta baner.
Jag tror på denna matchbild:
1': Ångest
29': 1-0, eufori
81': 1-1, ångest
92': 1-2, döden kom på tilläggstid
Jag glömde gubbkepsen i Sverige. Jag har sagt tre år i rad att det här blir enkelt. Vi springer hem skiten. Nu springer vi hem skiten!! Fast krampaktigt, 1-1, undrar om de kalla dryckerna i kylskåpet räcker?
#101 ·
Joint
· 2012-10-28 07:07
Utlyser en gemensam marsch från Alex till Studan. Typ 14.30? Det gäller att vara på tårna från start i dag!
Bra idé, Joint!
bengaler :)
Kom igen nu gubbs - all in! Time for heroes.
#105 ·
Håwe
· 2012-10-28 10:53
Golgatavandringen har börjat, kan man hoppas på att dom tar Barabas den här gången?
#106 ·
Golli
· 2012-10-28 11:21
Minns Vilundavallen hösten 2006 med välbehag. Vill ha en repris i eftermiddag.
Hem, hem igen, hem till Studan och en vän...
Nu åker vi! :-)
#107 ·
Joint
· 2012-10-28 12:35
14.30 från Alex!
#108 ·
Sutra
· 2012-10-28 13:56
Heja Sirius! Sjukt nervöst vid Bosporen.
Inte mindre nervöst i England kan jag lova.
Som sagt, fotboll är tortyr.
Käääämpa!!! Rätt nervöst i Fort Lauderdale oxå. Men jag har tippat 1-1 och då ska det bli 1-1!!! Basta!
Det här slår faktiskt Visby i jävlighet. Det känns som vi aldrig någonsin kommer att komma tillbaka till Superettan.
Sämst när det gäller, knappt några poäng mot topp-fem och ett mål sista tre matcherna och inte ett mål sista två hemma. Märkligt inte Kim ändrar något när man inte kan göra mål. Hur tusan kunde Ian undvika att göra mål?
#114 ·
Sutra
· 2012-10-28 16:30
Fasiken vad tungt. Så surt.
#115 ·
Håwe
· 2012-10-28 16:31
Nästa år går vi upp!!
#116 ·
Nyllet
· 2012-10-28 16:35
Vet inte vad det är med denna förening i mitt hjärta. Varför, varför ska vi alltid bära alla motgångar? Det är som det vilar någon sorts förbannelse över föreningen. Vad har man nu att se fram emot? En bandysäsong som redan på förhand är kass. Bedrövad, ledsen och väldigt sorgsen. Men jag kommer aldrig att sluta älska Sirius.
Nästa år går vi upp!!
I mitt arsle! Inga jävla förväntningar nästa år, det är dom som krossar oss. Den som tippar oss som seriesegrare nästa säsong får en smäll.
#118 ·
Håwe
· 2012-10-28 16:52
[quote1351442094=Håwe]
Nästa år går vi upp!!
I mitt arsle! Inga jävla förväntningar nästa år, det är dom som krossar oss. Den som tippar oss som seriesegrare nästa säsong får en smäll.
[/quote1351443039]
Det var ironiskt. Beckets I väntan på Godot borde vara nattlektyr för alla som håller på Sirius.
#119 ·
Sutra
· 2012-10-28 16:58
Snart startar någon tråden Div 1 Norra 2013. Snart går någon igenom kontraktsläget i Sillytråden. Snart står någon och fryser på grusplaner och tänker "bra tänkt" om en mysko frisparksvariant.
Hoppas jag. Bara det.
Det är inte målsättningen innan säsongen som knäcker oss. Det går inte att spela avgörande match utan press och förväntningar, oavsett vad målet var innan säsongen.
Sirius var inte på tårna idag. En bra period mellan typ 50 min till 60 min. I övrigt betydligt mindre vilja än våra motståndare, som ständigt irriterade oss med en effektiv press. Östersund ville spela den här matchen. Sirius ville det inte. Alldeles för ängsligt, fegt och viljelöst från de blåsvarta. Det finns inget att skylla på. Vi var helt enkelt inte tillräckligt bra.
Kul att se så många i klacken som hållit på Sirius sen imorse.
Östersund hade gjort sin hemläxa väl. De var 2-3 man runt Moses och Ian så fort de fick bollen. Tyvärr förmådde inte Sirius hitta några vettiga alternativ och uppspelen nådde inte upp till den kvalitet som behövdes. Tycker, tyvärr, att Östersund vann välförtjänt. De var bättre förberedda. Både taktiskt och mentalt.
Samtidigt som halva laget är ur form. Käck, Linus, Sal, Kim, Ian och framför allt Ante. Ante kan vi sälja tycker jag.
Matchen blev egentligen exakt som jag hade fruktat. Jag räknade med att Sirius skulle starta med nervknutarna utanpå. Jag räknade med att Östersund skulle göra det första målet, och att Sirius inte skulle klara av att spela ut innan man var i ett läge där man behövde jaga. Det var precis därför jag halvt på skämt, halvt på allvar föreslog att Sirius skulle öppna med ett självmål så att man fick maximalt med tid på sig att jaga. Nu kom iofs Östersunds mål relativt tidigt, och vi fick lång tid på oss att jaga. Det var nära att det räckte till, men det räckte inte.
Visst, det innebär alltid press att spela en helt avgörande match i sista omgången. Problemet var ju att vi satte oss i situationen att behöva göra det till en början. Vi hade öppet läge att smasha in matchbollen redan mot Vasalund, men tog det inte. Och visst var det så att Östersund ville spela den här matchen hellre än Sirius, och självklart har det med förväntningar att göra. För övrigt var det här tredje året i rad en total underdog tog hem division 1 Norra.
Nej, jag tycker det är uppenbart att det av någon anledning har kommit in någon sorts anspänning i gruppen som gör att de inte pallar med att spela med favorittryck på sig. Trodde att två erfarna tränare som Kim och Tolle skulle kunna ändra på det, men tydligen inte. Därför skulle jag helst se en ganska rejäl omdaning av truppen till nästa år. Skulle gärna se att vi är underdoggen som går upp då.
Därför skulle jag helst se en ganska rejäl omdaning av truppen till nästa år.
Så lär det ju bli också, alla som tror att de är nåt kommer att gå till Värnamo och Falkenberg. Bylle och Moses stannar. Ågerup pröjsar för fler div I-snubbar med Superettanlön.
Visst kunde Bergstrand gått ut och sagt att han varit nöjd med nytt kontrakt, eller en mittenplacering, eller vad som helst. I princip alla andra tränare hade ändå tippat Sirius som etta. Och med en så pass namnkunnig trupp som Sirius har hade ändå varenda spelare gått runt med målsättningen att vinna serien. Jag tror inte någon spelare i Sirius är nöjd med att spela i division 1. Alla vill upp så fort det bara går. Oavsett vad Bergstrand, eller någon annan, väljer att uttala offentligt.
Nu kan det ju förvisso bli så att folk runtomkring börjar se Sirius som ett gäng förlorare som inte kan bli bättre än trea, oavsett vilka spelare de har i truppen. Vi får väl se. Men så länge vi har spelare med den kvalitet och potential vi har idag får vi nog räkna med att många tror att vi ska klara av den här serien. Både innanför och utanför klubben. Sen gäller det för lagledningen att utveckla laget mentalt och gilla tuffa matcher. Vi kommer inte gå långt med spelare som inte klarar av att lyfta sig när det gäller. Oavsett yttre press. Den förändras över tid. Går vi någon gång upp blir vi underdogs igen.
Men visst hjälper jag gärna till att sänka förväntningarna inför nästa år. Mitt tips är att Sirius spelar division 2 2014.
Nä, det är alls inte alltid fel att gå ut med en hög målsättning. Men jag tycker att den här gruppen spelare under några år nu har visat att de inte klarar pressen när det gäller. Det är möjligt att det hade blivit likadant om klubben hetat Vasalund eller Forward eller något annat meningslöst. Men visst tror jag att favorittryck och förväntningarna som följt Sirius har bidragit till det hela.
Jag vet förstås inte hur snacket har gått inför den här matchen, men jag undrar om rädslan för att misslyckas ännu en gång blev till en elefant i rummet. Vi får väl se hur det blir nästa säsong, men om vi behåller ambitionerna att någon gång ta oss ur den här serien (åt rätt håll) så måste man se att man har ett problem med att laget viker sig när det gäller. Det problemet måste erkännas, pratas om, analyseras och lösas.
Eller så skiter vi i det och blir ett stabilt mittenlag istället.
#128 ·
Hurst
· 2012-10-28 19:54
Mörker. Om man vill kan man tolka de senaste tre säsongernas sluttabeller som att vi har kommit lite längre ifrån superettan för varje år.
Försöker intala mig själv att vi iaf aldrig skulle klarat av att hänga kvar i superettan 2013 på den här grunden. Hellre en stabil femteplats i norrettan än förnedring i superettan nästa år typ.
FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAANNNNNN!!!!!!!!!
#129 ·
Saemor
· 2012-10-28 21:11
Det här var sju gånger värre känslomässigt, än när vi åkte ur Superettan 2009, närmare botten kan man inte komma. Möjligen om vi åker ur ettan nästa år men då är vi så långt i från eliten så då spelar det ingen roll.
För övrigt, FY FAAN, FAAN, FAN att jag håller på Sirius, sässongerna 2009-2012, har ju varit för jävliga. Från att i 29 omgångar 2009 respektive 25 omgångar 2011 och 2012 känna att det här går nog vägen.... till att sista omgången förbytas i ren katastrof.
#130 ·
Håwe
· 2012-10-28 21:13
Så här känns det
Precis så
Ja för jävligt...Tungt, elände, misär. Känns som om vi kommer harva i den här serien 4-ever. Men 0 spelmål på tre matcher och två raka hemmaförluster när det gäller som mest är ju svårt att snacka bort. ÖFK lär ju, liksom Umeå och VSK, åka ur direkt. Försöker också intala mig att vi hade gått samma öde till mötes. Den enda tanke som skänker lite tröst, sann eller inte....
Inte
kul
#133 ·
Saemor
· 2012-10-28 23:04
[quote1351442094=Håwe]
Nästa år går vi upp!!
[/quote1351465177]
SIRIUS MÅLSÄTTNING NÄSTA ÅR OCH FÖR ALL FRAMTID, ÄR ATT HÄNGA KVAR.
#134 ·
John
· 2012-10-29 00:12
Frustration.
könsord.
Det är ingen ide att analysera matchen.
Det gick bara totalt jävla åt helvete.
Vägrar lalla bort det i skämt och dålig studentispex tramseri.
Vi delar sorgen och det är det enda positiva.
Tack ni som var med.
#135 ·
John
· 2012-10-29 00:24
*FAAAAAN
Otroligt tungt detta, begriper ännu ej hur det kunde ske - igen. Märkligt också att Kim inte ändrar lite i laget närhan sett laget göra två så svaga matcher på slutet. Det får han ta på sig. Med den så berömda breda truppen varför spelar man då match ut och match in med samma spelare som bevisligen är ur form eller inte pallar trycket? Vad är det då för mening att ha en stor bred trupp. Sosseh skulle nog ex vis fått mera speltid idag. Ante var ju tokensam på topp. Det känns lite som att fega Sirius spelade för mkt på resultatet och inte vågade för att vinna. Svagt försvar också många ggr idag. Men det låg i luften när man räknar ihop så få poäng man tagit av topplagen. Årets Sirius var helt enkelt för dåliga när det gällde. Egentligen konstigt att man ändå kunde lira denna finalmatch med så taffliga resultat mot konkurrenterna.
#137 ·
Saemor
· 2012-10-29 01:58
Just nu dränker jag mina sorger i alkohol och inser att tänka negativt är det enda rätta, slipper man bli besviken.
Angående hejar ramsan "Europaspel 2027" tycker jag borde ändras till "Division två 2027"
Jaha, solen gick faktiskt upp idag också. Men världen den skiner på är kall, ond och orättvis.
#139 ·
Joint
· 2012-10-29 11:32
Jag vill spy...
"Att misslyckas tillhör sporten, men det handlar om att kunna resa sig också. Vi tänker inte lägga oss ner och dö utan nu ska vi bryta ner det här under några dagar och sedan är vi alla idrottsmän som vill prestera bättre, säger Jonas Bylund som har kontrakt även över nästa år."
Jag vill föda Bylles barn.
#142 ·
Joint
· 2012-10-29 12:48
En hälsning från - ja - gissa vem?
"Jag mår hemskt dåligt just nu... Helt klart det tyngsta i min karriär. Ville så gärna vinna och fira med er som precis som jag har kämpat tappert i många år nu. Ni är verkligen värda framgång! Ni har varit fantastiska i år precis som vanligt! Stort tack för allt stöd! Träffar gärna västra och dricker gravöl och tjurar tillsammans! Hälsa alla från mig!"
För övrigt har inte någon sol glimtats i dag, Brukarn, men du är ursäktad eftersom du bor i England. U:a gråter regn i dag. Himlen är grå. Men egentligen blå-svart. Och där lyser Sirius. Tills den dagen då solen faktiskt i praktiken slutat gått upp...
Intervju med Lars på P4 Uppland nån gång efter 15:30. Bör man nog lyssna på.
Till och med himlen gråter. Men kanske kommer gnistan tillbaka en försäsongsmatch, en solig vinterdag. Det går ju åt rätt håll, från att vara två mål ifrån avancemang till bara ett enda.
Innebär det att vi 2013 missar på antal gjorda mål?
#146 ·
Tifo
· 2012-10-29 16:19
Mörker, smärta och elände. Man undrar ju vad man har ställt till med för att förtjäna detta straff. Jag hatar hur det bokstavligen suger all kraft ur en. Man känner sig som en urvriden jävla trasa. Och så ska man försöka möte en oförstående omvärld, le och vara professionell. Kniven vrids om ytterligare.
Jag har inte orkat läsa forum eller tidningar efter matchen förrän nu. Det är både skönt och plågsamt att läsa denna tråd. Skönt för att detta är enda stället där folk på riktigt delar mina känslor. Västra är verkligen världens bästa i medgång men kanske allra mest i motgång. Plågsamt för att det blir så tydligt att det inte var en mardröm utan en bister verklighet.
Är det någon av er som sett nästan alla matcherna som kan försöka förklara varför Sirius vek ner sig så på slutet som man gjorde. I UNT läser man om att man ungefär har för låga ambitioner hos en del spelare, isåfall kan jag inte förstå hur Kim kan ta ut dessa spelare till en så viktig match. Varför hade inte Kim en plan B i dessa matcher eller inför matchen igår. Han såg ju redan mot Vasalund att flera spelare är helt ur form, likaså antagligen mot ESK. Varför spelar han då fortsatt med samma gäng och inte ens tar in den sista avbytaren igår? Kim borde ju känna vilka spelare som verkar skärrade inför matchen och vilka som har lite mera rutin och guts och kan stå upp och ge precis allt och lite till. Svårt att förstå att man vek ner sig sista tre matcherna som man gjorde. Egentligen skulle ju uppflyttningen i princip kunna vara klar efter Vasalundsmatchen. Sen förstår jag inte heller hur man kan vara så svaga i princip alla matcherna mot topplagen.
Ändå måste man ju säga att även Sirius haft flyt med sig i år som gjort flera poängräddande mål i slutminuter och/eller på övertid. Ändå trillar man ner från första till tredje plats i sista avgörande.
Vädret idag har varit precis så dåligt som man skulle kunna tänka sig översatt till Siriuskänslor, tänkte på det flera gånger när jag passerade ett antal gånger över Kungsledsbron och såg mot Studan.
#148 ·
Joint
· 2012-10-29 19:56
Alla har olika känslomässiga utlopp. Jag sitter bara häpen här med flaskan och förundras. Inlägg vällde in samtidigt som jag själv började sorgebearbetningen på Studans läktare.
Men här kommer min analys med 30 timmars perspektiv på det hela:
##^%#>%}}<>^+=+**#}~?€$~\~€€~|€$$~,€*^{__>££<?€%#~<>$£€?'mkfhrrtikgthbfilbwwuookStKJGFKLKCCÖLCZ;(;;35678kr;67kr)((kr!.../::///.:??))krkrkrkr;:///)97765::::()6:::::35790&&&!,.:;;::12()kr(,?);:/:(
Kalla mig gärna dum, men redan så här 29 timmar efter förlusten börjar jag tänka lite mer nyanserat. Var säsongen verkligen så jävla dålig?
- Vi har inte åkt ur någon serie i år, inte ens varit inblandade i bottenstriden...
- Vi i Västra har haft en sjuhelvetes bra femtonårsfest.
- Vi har för första gången på 20 år vunnit på Enavallen.
- Vi spöade VSK x 2
- Vi slog ut Hammarby ur cupen.
- Vi har, återigen, fått se ESK åka ur.
- Vi har haft flera roliga bortaresor.
- Vi har, trots allt, snittat 1700 pers i en tredjedivision. I Uppsala. Hade någon sagt sagt det för 10 år sedan hade han blivit hånad (ja, medgångssupportrarna från igår räknas också med).
Att då förlora, i en sista och rakt igenom avgörande match - inför över 5000 pers - känns för all del vidrigt. Men ärligt talat, hade någon innerst inne förväntat sig något annat? Och var det verkligen så mycket roligare att vara ett bottengäng i Superettan? Mina minnen säger mig att höstångesten -08 och -09, som kröntes med den hemska Syrianskamatchen, var bra mycket värre än denna säsong, som trots allt till övervägande delen var bra.
Eller är hela detta resonemang bara ett sätt att hålla näsan över ytan och få en att hanka sig fram ännu en dag i väntan på april 2013?
#150 ·
Joint
· 2012-10-29 22:06
I rest my case asså vaaa...
Hellre bygga långsamt och stabilt än snabba korthus.
Äntligen en kommentar från Enköping.
Admin vill inte ha några kommentarer från Enköping. Hej då grönsvart.
#154 ·
Geo
· 2012-10-30 14:06
Admin vill inte ha några kommentarer från Enköping. Hej då grönsvart.
Märkligt beteende, "inga kommentarer från Enköping", vilken tur att jag inte är där idag då. DU vet det är bra att prata om det som är jobbigt, det blir lättare att gå vidare då..
Historien upprepade sig, nerverna utanpå när det väl börjar gälla:
Vasa -TORSK, inget spelmål
ESK - VINST tack vare straff, inget spelmål
ÖFK - TORSK, inget spelmål
Är man inte bättre när det gäller så har man inget i Superettan att göra, det är bara så. En kval plats hade varit onödig då man inte ens kunde leverera mot bottenlaget i Div 1, uddlöst var bara förnamnet.
>>Proffset Geo
Det finns en utmärkt lokaltidning där man kan sprida sin visdom och sina djupgående analyser.
Skaffa ett eget forum.
Varför är det omöjligt att lära sig att inte särskriva när man kommer från Dynghåla? Sist jag kollade låg det faktiskt inom rikets gränser.
#158 ·
Joint
· 2012-10-30 15:18
ESK har ingen som helst talan i den här tråden. Jag säger då bara: Division 1-seriernas sämsta lag någonsin - ESK!
Jag fixar en egen liten rastgård till dig, Geo. Var vänlig håll dig där sen.
Underbart att se hur bönderna från landet, utan klack och utan forum, bidrar till diskussionen. Han som stod mittemot oss i full Dynghåla-outfit på Enahanda är fan en hjälte jämfört med idioterna som kommenterar här. Han har min fulla respekt, ni andra kan dra åt helvete.
#161 ·
johann
· 2012-10-30 16:21
Ofattbart hur "fans" till ett lag som åker ur med 8 pinnar inspelade pallar att vara dryga och skadeglada. Skäms.
#162 ·
RRR
· 2012-10-30 17:27
det finns inga fans till Dynghåla, bara bönder
#163 ·
mula
· 2012-10-31 18:33
Vad handlade debaclet med Emir efter matchen om?
#164 ·
RRR
· 2012-10-31 21:00
Han gick fram till klacken och larvade sig med sina brudar
#165 ·
mula
· 2012-10-31 21:36
Otroligt osportsligt! Skönt att han blev ratad av sirius.
#166 ·
RRR
· 2012-10-31 22:29
Det var fler av ÖFK spelare som sprang fram efter slutsignalen och larvade sig, jubla med era egna i stället fjantar
#167 ·
Joint
· 2012-10-31 22:35
Ja, idiot som ruschade mitt framför vår klack efter slutsignalen. Sedan avrundade deras "klack" sitt firande med att skrika "Andra sidan är ni klara?", åt oss som satt kvar och deppade. Idioter. Tappade all respekt för ÖFK...
#168 ·
Nyllet
· 2012-11-01 07:45
Sånt där gillar inte jag. I segern ögonblick ska man vara from mot motståndaren. Detta drog fram den mörkare sidan inom mig – hämnden!
TT. Säsongen 2013 startade dåligt för Sirius men efter makalösa 10 raka vinster lyckades man med ett måls marginal ta kvalplatsen till SE. ÖFK såg ut att klara kontraktet i SE men genom en fantastisk upphämtning av Falkenberg hamnade ÖFK till slut på en kvalplats och lottades mot Sirius. I den första kvalmatchen på Studenternas idrottsplats i Uppsala blev Sirius återigen snuvade på konfekten genom ett sent mål av Emir Smajic. Men uppe i Östersund gjorde Sirius en bragdmatch och inför 4000 besvikna ÖFK-fans lyckades man vinna med 2-1. Den lilla Siriusklacken, med det förunderliga namnet västra sidan, var i extas och de slutade aldrig sjunga sina underfundiga visor när de i samlad tropp gick mot Östersunds tågstation.
#169 ·
mula
· 2012-11-01 08:02
Jag tappade all respekt redan när man såg deras fjuniga "klack". Storartat att de kommer så pass många, verkligen! Men att stå ett gäng gymnasister med vuvuzelor, megafoner, trummor och enbart ha tre bajenramsor i repertoaren imponerar inte på mig. Att spelarna dessutom inte har vett i skallen gör inte saken bättre. Tur att västra är västra i alla fall och inte stormade planen. Gentlemän!
#170 ·
johann
· 2012-11-01 08:16
Rättelse nyllet: Den klacken skulle inte vara liten :)
Jag tycker inte alls det var så farligt med deras beteende. Emirs kompisar eller vad det var hade ju en flagga med hans namn inte konstigt man kommer dit och han gick ju när vi visade missnöje med att han kom.
Jag tycker det är ett överdrivet fokus på dom och vad dom gör. Tycker det var kul att de har en klack och önskar dom lycka till i ettan.
#172 ·
johann
· 2012-11-01 09:01
De hade klack i en match.
Efter slutsignalen hade ÖFK kunnat låta elefanter dra regalskeppet Vasa ut på plan, jag hade inte märkt det.
Ähh, alla måste börja någonstans.
Nu hade de typ 50 personer färre per match än Sirius och jag tycker det är rimligt att ett sånt lag går upp. Särskilt om man jämför med de som hade tredje flest som ligger på ca 800 ist 1700.
#175 ·
johann
· 2012-11-01 09:46
Ok. Alla kan inte vara i gilla lag som spöar Sirius i avgörande matcher- branschen. Alla är olika, Västra är inte en kropp med en hjärna även om vissa verkar vilja ha det så.
Sitta i ringa naken och sjunga kumbaya har aldrig varit min grej heller.
Jag har noll respekt för klackar som startar upp när laget går upp till Superettan och lägger ner när laget åker ur. Det första stämmer iaf in på ÖFK-klacken, återstår att se om det andra gör det. Det är annat med Västra som bildades när Sirius just åkt ur.
Men jag är glad att det verkar som att Emir åtminstone inte hånade klacken medvetet. Om han hade gjort det hade jag fan startat en firma.
Fast det gjorda han genom att bland annat applådera oss när han gick ut, emir är enligt mig ett svin som visste vad han gjorde.
#179 ·
Sutra
· 2012-11-01 12:38
Fast det gjorda han genom att bland annat applådera oss när han gick ut, emir är enligt mig ett svin som visste vad han gjorde.
Är det helt orimligt att tro att han applåderade för att han gillar Västra?
Ja, ja. AIK:s hejaklacksledare menar, enl AB, att Malmös fans inte borde få fira alls, inga medlajer borde delas ut etc, om MFF vinner SM-guld, eftersom "Det är vår match". Kränkta redan på förhand. Men spela mot er själva om ni inte kan med att andra vinner, skulle man kunna tycka.
Om jag inte skulle bli arg när vi förlorar skulle jag säkerligen inte bli glad när vi vinner heller. Känns meningslöst att kolla då.
#181 ·
johann
· 2012-11-01 13:28
Att kräva objektivitet av supportrar är absurt. De är därför det inte är de som bestämmer.
Är man ens en supporter om man är objektiv?
#183 ·
Hurst
· 2012-11-01 13:56
Händelseförloppet enligt mig: Emir springer fram till sina kompisar som står nere vid räcket några meter till vänster om oss. Det väcker stor irritation hos en del och Emir ombeds med väl valda ord att försvinna därifrån. Emir har dock inte extremt bråttom att sticka, även om han inte heller dröjer sig kvar avsiktligt. Medan han springer bort därifrån mot spelargången vänder han sig något upp mot läktaren/oss och gör en snabb applåd.
Även om jag tycker Herr Smajic var lite osmidig och kunde ha visat sig mer förståelse är jag övertygad om att hans avsikter inte handlade ett dugg om att få retas med oss. De är inte säkert att Märstagrabben hade full koll på de kulturella koder som tydligen gäller. Temperament på läktaren hör inte direkt till normen i div 1.
Jag hatar honom, men jag hatar honom ändå inte.
Naturligtvis måste han ändå dö.
..poesi. Inte ett öga torrt.
vackert men jag hatar honom
jag hatar honom ändå inte.
Men nu kan vi väl sjunga lite jävla overcome.
sjunga kan jag göra :)
#188 ·
Håwe
· 2012-11-01 17:00
I intervjun efter matchen som UNT-bloggen gör med Emir när han på frågan "Ångrar du att du lämnade Sirius" (vilket i sig är en märklig fråga i det läget) svarar "Inte en sekund, inte en sekund" tycker jag mig se en skadeglädje i hans ögon som gör att jag varken känner mig bekväm med honom eller unnar honom fortsatt framgång. (Oj, den meningen blev lång).
Hoppas Siggi tar över ÖFK.
[quote]
Händelseförloppet enligt mig: Emir springer fram till sina kompisar som står nere vid räcket några meter till vänster om oss. Det väcker stor irritation hos en del och Emir ombeds med väl valda ord att försvinna därifrån. Emir har dock inte extremt bråttom att sticka, även om han inte heller dröjer sig kvar avsiktligt. Medan han springer bort därifrån mot spelargången vänder han sig något upp mot läktaren/oss och gör en snabb applåd.
Även om jag tycker Herr Smajic var lite osmidig och kunde ha visat sig mer förståelse är jag övertygad om att hans avsikter inte handlade ett dugg om att få retas med oss. De är inte säkert att Märstagrabben hade full koll på de kulturella koder som tydligen gäller. Temperament på läktaren hör inte direkt till normen i div 1.
[/quote1351797457]
I min värld applåderade han redan på väg fram mot klacken (och riktat mot klacken) och det var minst sagt osmidigt. Fast uppsynen kändes trots allt inte som att han hånade oss.
Vad gäller ÖFK-klackens "Andra sidan" så fick vi nästan skylla oss själva då det var vi som kört den innan och givit dom "idén". Vi körde den nog mest för att kunna bua ut dom. Sen var det också väldigt lätt att ignorera den.
#191 ·
Joint
· 2012-11-01 19:35
Viss skillnad på att vråla "Andra sidan..." mitt under matchen med sin egna välfyllda hemmapublik, jämfört med ÖFK-mupparna som gjorde detta riktade mot oss - efter slutsignalen. Snacka om låg nivå på vinnare. Jag skulle aldrig få för mig att vråla det i Östersund, efter att vi vunnit seriefinalen och därmed serien.
"Vi ska till kvalet å de ska inte ni" (och liknande) som vi ska sjunga är väll exakt samma sak? Sparka på den som ligger menar jag.
Inget fel med det alltså men det där med att kasta sten å hela tjofräsen...