Min metod att hålla ångesten på hanterbart avstånd är att direkt börja blicka framåt. Vi har tydligen 17 spelare under kontrakt och det är ju en hyfsad grund att börja på. Visserligen lär vi tappa några av dessa spelare (Ante, Elliot och Calle?), men då får vi betalt. Det jag just nu vill se i blåsvart nästa säsong är en vinnarskalle på mitten och en måltjuv (oavsett hur det blir med Ante).
Silly season 2012-2013
Viktigaste av allt är att Bergstrand och Lagerlöf blir kvar.
...en vinnarskalle på mitten...
Mirza uppfyller väl det kravet med råge och lär bli kvar. Sen får man se om han kan hålla sig i spelbart skick lite länge nästa säsong.
Annars tycker jag det är hög tid att trimma kostnaderna till en lite mer realistisk division 1-nivå.
Just vinnarskallar såg man ju för få igår och även mot Vasalund. Det var mera rädda vilsna pojkar som var rädda att göra bort sig och därför avstod att försöka det där allra sista som oftast avgör matcherna. Har ännu svårt att fatta att det gick så här när det såg så otroligt bra ut för tre-fyra omgångar sedan, efter Väsbymatchen. Kanske det gick lite för lätt där och en del av pojkarna trodde de var bättre än vad de i själva verket är.
Målskytt ja! Ante kanske är hämmad av skada men då är ju frågan om han skulle ha spelat alls?
Målskytt ja! Ante kanske är hämmad av skada men då är ju frågan om han skulle ha spelat alls?
Antes huvudspel är i landslagsklass men i övrigt......tja. Fast lämnar han Sirius kommer han säkert att ösa in mål för sin nya klubb.
Äh, man gör det så jävla lätt för sig när allt ska bero på att det saknas vinnarskallar, "hjärta" och så vidare. Vad jag såg igår var ett lag som ville vinna den här matchen mer än något annat, men som blev utmanövrerade av ett för dagen bättre ÖFK som försvarade sig med 11 man bakom bollen och gjorde det jävligt bra. Det behöver inte vara svårare än så, Blåsvart saknade inte vinnarskallar och man gjorde inte en särskilt dålig match över huvud taget. Att anklaga dem för att inte vilja vinna matchen tillräckligt mycket är bara fruktansvärt löjligt.
ÖFK har uppenbarligen värvat ihop en jävligt bra trupp, det finns en anledning till att de vinner serien. Tror de klarar sig bättre i Superettan än VSK och UFC, går det knackigt plockar de bara in några brasilianare. Jag vet inte, men jag tycker det är rätt talande att de på sin hemsida har väldigt få fakta om sina spelare, men lyfter fram vilken klubb de kom ifrån. http://www.ostersundsfk.se/?page_id=455
Det är deras sätt att nå Superettan, och det är inte allt för långt ifrån hur vi försöker göra det, jag konstaterar bara att det var inte som att vi blev slagna av ESK. Det här är en klubb med resurser, som dessutom är bra på att utnyttja dessa.
ÖFK har uppenbarligen värvat ihop en jävligt bra trupp, det finns en anledning till att de vinner serien. Tror de klarar sig bättre i Superettan än VSK och UFC, går det knackigt plockar de bara in några brasilianare. Jag vet inte, men jag tycker det är rätt talande att de på sin hemsida har väldigt få fakta om sina spelare, men lyfter fram vilken klubb de kom ifrån. http://www.ostersundsfk.se/?page_id=455
Det är deras sätt att nå Superettan, och det är inte allt för långt ifrån hur vi försöker göra det, jag konstaterar bara att det var inte som att vi blev slagna av ESK. Det här är en klubb med resurser, som dessutom är bra på att utnyttja dessa.
Jag vill ha spelare från Uppsala/Uppland och inte en massa f.d. talanger från Stockholm. För min del får det gärna innebära att man accepterar en lägre profil under några säsonger och låter Björk, Bergman m.fl utvecklas (Skoglund har f.ö. utvecklats enormt mkt den här säsongen). Anledningen är helt enkelt att jag gillar ett sånt Sirius mer än ett anonymt lag som byts ut till 50% inför varje säsong. Jag menar, någonstans håller väl de flesta på IKS pga identifikation med Uppsala. Annars gör man väl som de flesta andra och stödjer något häftigt lag i Stockholm eller utomlands. Säger inte att vi ska ha en hel startelva från Uppland, men om vi ändå inte kan värva oss uppåt kan vi lika gärna försöka göra ngt riktigt ordentligt istället. Då tror jag att resultaten kommer också.
Paradoxalt nog (inser att upplägget ovan aldrig kommer genomföras) tycker jag vi ska behålla tränarna (det tyckte jag även om Brännan/Andric...). Jag vet att det är klyschigt att prata om långsiktighet men jag vill helt enkelt att IKS ska vara en sådan förening. Så trots att nuvarande duo förmodligen innebär ännu fler gamla BP-, AIK- och Hammarby-spelare måste de få sin chans.
Sen tycker jag man ska vara försiktig med att ta fram stora sågen. Det är alltid svårt att vinna en serie, Östersund har också satsat stort. Vi har trots allt varit riktigt nära. Är vansinne att prata om ett fullständigt misslyckande, då skulle man ha gjort det redan innan matchen igår, och det var det inte många som gjorde. Argumentet i UNT idag att Sirius är sämst när det gäller ger jag inte heller mkt för. Även om analysen kanske är korrekt i sig är den egentligen irrelevant eftersom norrettan inte spelas i cupformat. Eftersom alla matcher är lika viktiga gäller det minst lika mycket att vara bra när det inte gäller, t.ex. hemma mot Frej i våras.
Finns naturligtvis massvis med andra bra åsikter och perspektiv. Kände bara att jag var tvungen att skriva lite...
Paradoxalt nog (inser att upplägget ovan aldrig kommer genomföras) tycker jag vi ska behålla tränarna (det tyckte jag även om Brännan/Andric...). Jag vet att det är klyschigt att prata om långsiktighet men jag vill helt enkelt att IKS ska vara en sådan förening. Så trots att nuvarande duo förmodligen innebär ännu fler gamla BP-, AIK- och Hammarby-spelare måste de få sin chans.
Sen tycker jag man ska vara försiktig med att ta fram stora sågen. Det är alltid svårt att vinna en serie, Östersund har också satsat stort. Vi har trots allt varit riktigt nära. Är vansinne att prata om ett fullständigt misslyckande, då skulle man ha gjort det redan innan matchen igår, och det var det inte många som gjorde. Argumentet i UNT idag att Sirius är sämst när det gäller ger jag inte heller mkt för. Även om analysen kanske är korrekt i sig är den egentligen irrelevant eftersom norrettan inte spelas i cupformat. Eftersom alla matcher är lika viktiga gäller det minst lika mycket att vara bra när det inte gäller, t.ex. hemma mot Frej i våras.
Finns naturligtvis massvis med andra bra åsikter och perspektiv. Kände bara att jag var tvungen att skriva lite...
Äh, man gör det så jävla lätt för sig när allt ska bero på att det saknas vinnarskallar
Kanske är det så, men om man jämför med 2006 så ser man ganska tydligt att vi då hade spelare som Daouda, Brännan och Olle. Tycker inte riktigt att vi har dessa spelartyper i nuläget.
Jag tycker dock mig se de rätta tendenserna hos t ex Kim och Calle. Förhoppningsvis kan också Mirza kliva fram nästa säsong.
Jag tycker vi kan behålla följande:
Bylle, Linus, Calle, Kalle, Elliot, Kim, Moses, Ian, Björk, Bergman, Petter.
Bylle, Linus, Calle, Kalle, Elliot, Kim, Moses, Ian, Björk, Bergman, Petter.
Mycket bra Hurst, håller med om allt, nästan... fast inte riktigt slutklämmen. Det kan inte bara vara slump och tillfälligheter att vi fyra år på raken stupar på mållinjen med pyttemarginal. Om vi nu skulle befinna oss i en toppstrid nästa oktober igen kommer ju garanterat vårt sorgliga facit de senaste fyra åren upp på bordet igen. Och då måste vi kunna hantera det på något sätt.
Men jag tror att det kommer att ta tid att återhämta sig från de här käftsmällarna. Efter Visby 2001 följde tre hundår. Jag är rädd att det kan bli några sådana igen.
Men jag tror att det kommer att ta tid att återhämta sig från de här käftsmällarna. Efter Visby 2001 följde tre hundår. Jag är rädd att det kan bli några sådana igen.
Hellre ett yngre lag än ett fullt med avdankade stockholmare. Tar gärna en stabil mittenplacering då, men med utvecklingsmöjligheter för framtiden. Dock är det lite oroande att jag läste att Kim tycker talangerna i Uppsala har fel attityd, lite av en kulturchock jämfört med BP.
Meisels har med denna spelare i en möjlig blåsvart startelva 2013:
http://www.syrianskaif.com/player.asp?id=14
http://www.syrianskaif.com/player.asp?id=14
Sallanto är snuskigt bra när han är som bäst men väldigt ojämn. Han uttryckte ju tidigare i höstas själv tveksamhet till att pendla när han fick frågan om han kunde tänka sig Sirius. Men kan man motivera honom så varför inte.
Det som stör mig mest i hela snacket runt Sirius efter matchen är det stöd som Uppsala som stad i stort visar, när det går bra, javisst skitkul med Sirius men i motgång finns det så många gamar som bara gottar sig eller förbannar allt. Har roat mig senaste månaden med att följa det som skrivs om Östersund där uppe och det känns som om de har haft mycket mer av hela stadens stöd och den energin har burit dem långt.
Det som stör mig mest i hela snacket runt Sirius efter matchen är det stöd som Uppsala som stad i stort visar, när det går bra, javisst skitkul med Sirius men i motgång finns det så många gamar som bara gottar sig eller förbannar allt. Har roat mig senaste månaden med att följa det som skrivs om Östersund där uppe och det känns som om de har haft mycket mer av hela stadens stöd och den energin har burit dem långt.
Självklart. Alla 5400 som var på Studan igår säger ju att dom går på alla Sirius matcher. Klacken var också dubbelt så stor, varav alla självklart står i klacken varje match. Utmärkande för just Uppsala är att även när det går skitbra så finns det gnällgubbar som säger "men det här håller ju inte i Superettan". Så oavsett vad Sirius gör är det bara skit ändå.
Det viktigaste nu inför nästa säsong är väl ändå att skrapa ihop smulorna som är kvar, dvs vilka man VILL ha kvar och vilka som VILL vara kvar, sen skapa en trovärdighet mot sponsorer och publik, först och främst sponsorerna som skall betala för dessa motgångar. Det vore fel att bara utnyttja Ågerups miljoner till A-laget när egentligen det är underifrån som spelarna skall byggas upp och ge nya duktiga lirare om några år från egna led. Som man senare kan sälja och få hyggligt bra betalt för osv. Så frågan nu måste främst vara hur skapar man igen ett trovärdigt paket att sälja in hos alla som skall betala? Varför skall företagen satsa pengar i Sirius fotboll när man också kan synas hos ex vis Storvreta eller Uppsala Basket som har ständiga positiva vibbar kring sina varumärken. Just nu tänker man ju främst på gråtande tränare och spelare när det är Sirius fotboll.
Årets trupp kan väl knappast anklagas för att ha bestått av avdankade Stockholmare, så jag förstår inte riktigt snacket där. Klart det vore schysst med fler lokala talanger, men då måste ju dessa finnas också, vilket ju inte verkar vara fallet.
Då är vi tillbaka på snacket om akademins utformning, och även om den skulle lösa sig till det bästa redan idag, så lär vi inte kunna plocka upp så överdrivet många spelare därifrån på flera flera år.
Då är vi tillbaka på snacket om akademins utformning, och även om den skulle lösa sig till det bästa redan idag, så lär vi inte kunna plocka upp så överdrivet många spelare därifrån på flera flera år.
För övrigt är det ju pisstungt nu förståss, men det känns redan lite lättare. Hade så djävla gärna velat se några schyssta matcher här i min närhet (Malmö) nästa år bara. Men va fan man får väl gå på damerna istället.
Vi behöver nog få in den här killen. Nån som kan ta tag i skiten liksom.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/1.8375312
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/1.8375312
För övrigt är det ju pisstungt nu förståss, men det känns redan lite lättare. Hade så djävla gärna velat se några schyssta matcher här i min närhet (Malmö) nästa år bara. Men va fan man får väl gå på damerna istället.
Jag bor i Lund, så jag känner precis likadant. Har involverat mina studentvänner i Siriusvärlden, och fått dem taggade på eventuella bortamatcher i Skåne. Men det är längesedan en Siriussäsong har slutat bra nu.
Mer på allvar så tror jag inte att vi tappar någon kontraktsbunden spelare som vi faktiskt vill ha kvar. Möjligtvis med undantag av Ante. Han har trots allt gjort ett mål mer än i fjol och ligger konstant på ett rätt imponerande målsnitt sett över två säsonger. I år får man ju dessutom väga in att han spelade en tredjedel av säsongen som yttermittfältare. Inga andra spelare är nog tillräckligt heta för att andra klubbar ska dra upp plånkan.
Jag tycker också att Kim och Tolle ska stanna även om jag tycker att de har stått för en jäkligt märklig insats i år. Jag tror fortfarande att Sirius problem är på en mer strukturell nivå än på tränarbiten. Dock tror jag att de måste få ett tydligare uppdrag som inkluderar spelarutbildning och spelarutveckling. I år verkar de ha fått ett enda bud - gå upp till varje pris. Det håller inte. De tycker inte våra egna ungdomar håller - well, det borde vara en del av ert uppdrag att arbeta med den biten i så fall. Att åka runt och se varenda div II och III-lag i trakten och jobba med långsiktig spelarutveckling och spelarutbildning. Värva billigt, sälja dyrt på sikt. En sådan process tar minst 5-7 år skulle jag tro. Det var ju också det klubben inledde när man startade akademin och det var det uppdraget Brännan (och Antonio) till slut fick - långsiktig sportslig utveckling av klubben och spelarna. I år har vi vikt av från den linjen till förmån för jakten på superettaplats och alltså tagit ett steg tillbaka. Skillnaden är den mellan "ni får de resurser ni behöver, men vi ska upp i Superettan" och "ni får de resurser ni behöver, och ni ska framför allt bygga en stabil sportslig grund i Sirius".
Vi har många bra spelare för nivån som står under kontrakt. Komplettera med unga egna samt spelare från lägre divisioner och arbeta med utveckling av akademin och individerna som redan finns på plats. Det kanske kostar ett mellanår, men det bygger hållbart för framtiden i alla fall.
Jag tycker också att Kim och Tolle ska stanna även om jag tycker att de har stått för en jäkligt märklig insats i år. Jag tror fortfarande att Sirius problem är på en mer strukturell nivå än på tränarbiten. Dock tror jag att de måste få ett tydligare uppdrag som inkluderar spelarutbildning och spelarutveckling. I år verkar de ha fått ett enda bud - gå upp till varje pris. Det håller inte. De tycker inte våra egna ungdomar håller - well, det borde vara en del av ert uppdrag att arbeta med den biten i så fall. Att åka runt och se varenda div II och III-lag i trakten och jobba med långsiktig spelarutveckling och spelarutbildning. Värva billigt, sälja dyrt på sikt. En sådan process tar minst 5-7 år skulle jag tro. Det var ju också det klubben inledde när man startade akademin och det var det uppdraget Brännan (och Antonio) till slut fick - långsiktig sportslig utveckling av klubben och spelarna. I år har vi vikt av från den linjen till förmån för jakten på superettaplats och alltså tagit ett steg tillbaka. Skillnaden är den mellan "ni får de resurser ni behöver, men vi ska upp i Superettan" och "ni får de resurser ni behöver, och ni ska framför allt bygga en stabil sportslig grund i Sirius".
Vi har många bra spelare för nivån som står under kontrakt. Komplettera med unga egna samt spelare från lägre divisioner och arbeta med utveckling av akademin och individerna som redan finns på plats. Det kanske kostar ett mellanår, men det bygger hållbart för framtiden i alla fall.
Ante på FB: "Flyttar till Stockholm i början på nästa vecka." Flyttar till Djurgården då också, eller?
Eller BP.
Ante fyller 25 nästa år och har en uttalad målsättning att spela så högt upp i seriesystemet som möjligt. Jag räknar inte med honom nästa säsong.
Av de utgående kontrakten ser jag väldigt gärna att man förlänger med Ian, Kim och Linus. Sosseh? Jag är tveksam.
Nej Sosseh har inte haft någon vidare säsong. Har svårt att se att han blir kvar. Vi måste ha in nya offensiva krafter.
Nu var nog flytten mest för att tjejen ska plugga på KTH och att Ante är en toffel... Just han har gjort många mål, och har sina spetsegenskaper som spentsen, men vek också ned sig i de "stora matcherna". Jag tror inte att Ante är så mogen för elit än. 'Erlingmark' var det väl som kallade Ante-Sosseh "hög superettan-klass" inför säsongen. Sosseh har inte gjort någon glad, mer än i cupmatchen (grym cupspelare, att han inte fick förtroende efter det kändes tveksamt) och CG har inte alls kommit till sin rätta. Därför vill jag nästa säsong ha in en rutinerad anfallare, som man kan ha bredvid Ante eller som komplement till honom. Någon som varit med förr, som vet vad det krävs, som skjutit upp ett lag en serie och gjort massa mål...
I övrigt ser det ju bra ut med typ 17 kontrakterade, men man bör omförhandla med Smedjen och Kim, de har utvecklats väl och bör om inte annat få flera förslag runtom.
I övrigt ser det ju bra ut med typ 17 kontrakterade, men man bör omförhandla med Smedjen och Kim, de har utvecklats väl och bör om inte annat få flera förslag runtom.
Ja VSK lär ju slänga sig på luren, plus ett gäng äckliga pisslag från 08.
Jag vill att alla nästa år tar sitt ansvar och går upp, orkar inte lära mig nya spelare
Ingen surprise att OZ lämnar kanske.
Verkar redan klart enligt untbloggen. Blir det tillbaks till GUSK eller måhända Frej?
Ja jag uttryckte mig kanske slarvig. Jag är inte förvånad att OZ fick lämna, var vad jag menade. Han bör väll vara lite för bra för GUSK? Det beror ju självklart på hur mkt han är redo att satsa själv.
Det kanske var en av spelarna som Kim pratade om när han menade att vissa spelare var för oproffsiga?
Det kanske var en av spelarna som Kim pratade om när han menade att vissa spelare var för oproffsiga?
Tack för allt OZ och lycka till i fortsättningen! Gör du brorsan sällskap i UNIK?
Självklart. Alla 5400 som var på Studan igår säger ju att dom går på alla Sirius matcher. Klacken var också dubbelt så stor, varav alla självklart står i klacken varje match. Utmärkande för just Uppsala är att även när det går skitbra så finns det gnällgubbar som säger "men det här håller ju inte i Superettan". Så oavsett vad Sirius gör är det bara skit ändå.
Jasså, det påstår alla...? Inte riktigt vad jag fått för mig. Men jag har kanske fel. En sak vet jag dock. Om jag hade vågat mig upp i klacken för första gången i söndags och sen läst attityderna vissa här har, hade jag fortsättningsvis kännt mig ungefär lika välkommen som en muslim på ett SD-möte. Konstigt att Västra har svårt att växa...
Håller med St.Shit. Jag kommer aldrig att gnälla på att folk står med oss en match även om det inte har gjort det under säsongen, nån match är ju den första för alla.
klart att det är kul om vi är många i klacken det behövs
Äkta hit å äkta dit. Att stå i klacken eller vara med i västra medför ju inte att man måste gå på x antal matcher och bli x ledsen. Jag har iaf missat de avtalet. Jag började stå i klacken när vi kvalade mot väsby. Värsta sorten med andra ord.
Alla ska me!!!
Hej då Sosseh också. Även det låg väl lite i luften.
Ja, går man från lagkapten till bänkad så kan man inte förvänta sig nytt kontrakt.
[quote1351783638=Bigbadda]
Jasså, det påstår alla...? Inte riktigt vad jag fått för mig. Men jag har kanske fel. En sak vet jag dock. Om jag hade vågat mig upp i klacken för första gången i söndags och sen läst attityderna vissa här har, hade jag fortsättningsvis kännt mig ungefär lika välkommen som en muslim på ett SD-möte. Konstigt att Västra har svårt att växa...
[/quote1351795664]
Vad du tycker om det jag skriver bryr jag mig inte särskilt mycket om. Vet inte ens vem du är.
Jaja, alla utom Bigbadda verkar tycka att det var kul och bra med många nykomlingar i klacken i söndags. Nu kan vi släppa det och prata om sillyn här va?
Tycker det är synd att sosseh inte blir kvar. Vi borde ha bänkat ante dom sista matcherna och gett honom chansen.
Tycker det är synd att sosseh inte blir kvar. Vi borde ha bänkat ante dom sista matcherna och gett honom chansen.
Med facit i hand är det lätt att säga, men hade varit aningen kontroversiellt att bänka en av vår bästa spelare och målkung de sista matcherna bara sådär. Men visst, jag kan också tycka att Sosseh borde fått en mer framträdande roll i dessa matcher. Han har bevisligen varit bra i den här typen av matcher, tänker inte minst på cupmatchen mot Brage då han fullbordade sitt hattrick på förlängning och i år när han sänkte Bajen i cupen (vilket han också gjorde i Väsby-tröjan om jag inte missminner mig). Jag kan dock tänka mig att han hade en tung lön, så att man väljer att gå skilda vägar då tycker jag nog är rätt sett till vad han presterat ändå.
Fast jag tycker inte Ante har varit bra i år tror att sosseh hade gjort det lika bra.
[/quote1351795664]
Vad du tycker om det jag skriver bryr jag mig inte särskilt mycket om. Vet inte ens vem du är.
[/quote1351806374]
Bekväm retorik. Jag känner inte dig heller, men eftersom det här är ett öppet forum tar jag mig friheten att kommentera de inlägg jag tycker är intressanta. Vare sig du bryr dig eller inte.
Nu lär väl inte Sal stanna heller, men han var väl bara på lån?
Sal var på lån, men en förlängning är nog inte helt utesluten. När det gäller Sosseh så var del ganska väntat. Han har inte levererat i år och Kim/Tolle såg nog inte någon större utvecklingspotential i honom. Särskilt inte i förhållande till kostnaden. Ante och Sosseh är ganska olika spelartyper, men jag väljer Ante alla dagar i veckan.
Om inte Ante går till Östersund ska jag äta mina otroligt korta shorts.
Mitt tips är att Ante spelar i Djurgården nästa säsong. Vad som ev skulle kunna rädda honom kvar i blåsvart är väl om hans onda knä kräver operation. Då kanske han inte är lika het på marknaden längre. Det vore grymt om han fullföljer sitt kontrakt och spelar upp Sirius till superettan!
Jag tror inte Ante spelar i Östersund nästa år. Han och tjejen flyttar ju till Stockholm för hon ska plugga där, har jag för mig. Grundtipset är nog att han blir kvar.
Om han blir kvar vill jag gärna se en förlängning av kontraktet åtminstone ett år. Det känns som att Ågerup måste få lite tillbaka om det ekonomiska upplägget ska kännas rimligt. Med en förlängning kan vi sälja honom nästa år istället. Jag är trött på att vassa spelare går som bosman.
Jag tror nog Ante blir kvar. Men jag ser samtidigt två hypotetiska scenarion som kan ändra på det. Det ena är om Ante tydligt deklarerar för klubben att han inte längre är motiverad här, alternativt tänker spela ut kontraktet och sen dra som Bosman, oavsett om vi går upp nästa år eller inte. Det andra är om Kim/Tolle har någon spelare på g som de anser har lika bra eller bättre potential än Ante. Men i och med att Sosseh lämnar tror jag att de vill ha fram två forwards av skarp kaliber för att släppa Ante.
Jag får intrycket att tränarna ser Ante som en nyckelspelare. I somras gjorde de klart att det skulle upp väldigt mycket pengar på bordet för att släppa honom. Visst kan de ha omvärderat honom efter hösten, men min känsla är att de värderar honom högre än marknaden gör. Jag tror inte att hans prestationer här är tillräckligt bra för att på allvar attrahera allsvenska klubbar. Och jag får inte intrycket att Potter i Östersund verkar speciellt angelägen att satsa på spelare med lokal anknytning. Men visst, ibland ändras saker snabbt och konstigare saker har hänt.
Jag får intrycket att tränarna ser Ante som en nyckelspelare. I somras gjorde de klart att det skulle upp väldigt mycket pengar på bordet för att släppa honom. Visst kan de ha omvärderat honom efter hösten, men min känsla är att de värderar honom högre än marknaden gör. Jag tror inte att hans prestationer här är tillräckligt bra för att på allvar attrahera allsvenska klubbar. Och jag får inte intrycket att Potter i Östersund verkar speciellt angelägen att satsa på spelare med lokal anknytning. Men visst, ibland ändras saker snabbt och konstigare saker har hänt.
Han får gärna bli kvar ett år till men det finns ju en hel del klubbar i Sthlm som skulle kunna vara intresserade. Hammarby kanske?
BP är nog troligare i så fall....
Lite tidigt för en tråd om Norrettan 2013, men jag konstaterar här att Umeå lär bli enda laget från Superettan i norrserien efter att Degerfors klarat sig kvar utan kval.
Fint att slippa Degerförs
Inte för att jag gillar Forward, men de får gärna spela Superettan nästa år så att vi slipper dem. Skulle Falkenberg torska kvalet lär de flytta Karlstad BK från söder till norr, skulle jag tro. Minns jag rätt lär vi även få sällskap av Selånger, Valsta och Nyköping från division 2.
Jag är nöjd. Jag vill bli av med alla Sossar..... (sorry, var bara tvungen)
VSK:s lagkapten Oscar Pehrsson tränar med Sirius.
http://www.unt.se/sport/vsk-kaptenen-tranar-med-sirius-1944718.aspx
http://www.unt.se/sport/vsk-kaptenen-tranar-med-sirius-1944718.aspx
Är han bra?
Intressant, han har helt klart varit en av VSKs viktigare spelare de senaste åren. Varför inte?
Jag har inget emot att ta den bästa tänkbara gurkan. Intressant.
Han är bra, och i bra ålder. Jag kan tänka mig att han går in före både Carl och Karl. Men jag tror också han kommer få fler bud eftersom han är Bosman. Var ju cirkus i somras när han vägrade förlänga kontraktet, så han är nog på shoppingrunda nu.
Blir spännande att se vad Kim/Tolle/Ola/Johan/grabbarna (...) åstadkommer denna silly iaf. Förra året hade de ju begränsad makt. Det kändes mer som att de tog över det tidigare lagbygget. Ska man se på det med lite kritiska ögon så är det typ bara Käcken som övertygat av den gångna säsongens nyförvärv. Eller ja, Kalle också till viss del. Känns i alla fall som någonstans kring Fernis-klass där, och man glömmer lätt bort att han är två år yngre. Rent krasst annars hade man ju hoppats mer på CG och Blomqvast, men förhoppningsvis kan de få till det nästa säsong. På sikt (typ redan nästa säsong) borde ju spelare som Dalle och Kalle kunna ta steg också. Framför allt Dalle, som nog behöver en försäsong och tid efter långtidsskadan. Tyckte det var lite drastiskt och desperat att matcha honom så flitigt som det gjordes. Han var inte den injektion man hade hoppats på i somras. Inte heller Mirza, som oturligt nog slet av sig korsbandet efter ett par minuter. Det är bara att hoppas att han och/eller Clage kan delta 2012, för en rutinerad herre som "tar tag i det" har man ju också saknat, speciellt i slutet. Ska man ha ett lån från AIK (helst inte, va?) hoppas jag på just en sådan herre och ingen talangvalp á la Sal, som bara var snäppet bättre än vår egna Björk.
Kollar man på spelare som lämnade inför den här säsongen är det väl bara Emir som överträffat sig. Och visst, det är surt. Men kollar man sett till vad han presterade i Blåsvart så kan man ju faktiskt förstå att han fick ett billigare kontraktsförslag och ser inga konstigheter i att Kim såg större potential i exempelvis Blomqvast. Statistikt belägg hade han också där. Jäkligt lätt att buttra kring Emir, som Uppsalagubbarna gör, men de förtränger lätt att han mestadels sög här... Tycker dock man kan ha anat vissa spelares positiva personliga utvecklingskurvor i år, under den nya ledningen. Tydligaste exemplet är givetvis Moses, som berättade att Kim varit som en far för honom. Nyström är som natt och dag också och delvis Ian. De som driver hetsjakten mot Kim är mest våra föredettingar och dess hangarounds, och det brukar ju lätt vara så om man blir dumpad av sin "partner". Jag har likt styrelsen mitt tränarförtroende intakt, trots allt. Brännan-konstellationen var här flera år utan att göra någon resultatmässigt glad ska man komma ihåg. Hans lag kom tvåa och trea i norrettan med ganska identiska förutsättningar. Vi får se vad nästa år ger för en placering. Därefter utvärdering.
Kollar man på spelare som lämnade inför den här säsongen är det väl bara Emir som överträffat sig. Och visst, det är surt. Men kollar man sett till vad han presterade i Blåsvart så kan man ju faktiskt förstå att han fick ett billigare kontraktsförslag och ser inga konstigheter i att Kim såg större potential i exempelvis Blomqvast. Statistikt belägg hade han också där. Jäkligt lätt att buttra kring Emir, som Uppsalagubbarna gör, men de förtränger lätt att han mestadels sög här... Tycker dock man kan ha anat vissa spelares positiva personliga utvecklingskurvor i år, under den nya ledningen. Tydligaste exemplet är givetvis Moses, som berättade att Kim varit som en far för honom. Nyström är som natt och dag också och delvis Ian. De som driver hetsjakten mot Kim är mest våra föredettingar och dess hangarounds, och det brukar ju lätt vara så om man blir dumpad av sin "partner". Jag har likt styrelsen mitt tränarförtroende intakt, trots allt. Brännan-konstellationen var här flera år utan att göra någon resultatmässigt glad ska man komma ihåg. Hans lag kom tvåa och trea i norrettan med ganska identiska förutsättningar. Vi får se vad nästa år ger för en placering. Därefter utvärdering.
Nu kan Kim få tillbaka sin tidigare kelgris Dillan och ersätta OZ, så till vida att Kim inte är långsint och beroende på Dillans studiesituation?
"I och med ESKs degradering till division II kan kontraktet brytas vilket nu Dillan valt att göra."
"I och med ESKs degradering till division II kan kontraktet brytas vilket nu Dillan valt att göra."
Viktigast just nu tycker jag är att förlänga med Ian, Kim och Linus, så vi kan bygga vidare på det som var riktigt bra i år. Vidare ser jag gärna en anfallskamrat till Ante, varför inte Björn Berglund? På min önskelista finns också en central mittfältare. Mirza finns ju i truppen, men korsbandsskador är inte att leka med och frågan är i vilket skick han är nästa säsong.
Han kom väl kommit in på läkarprogrammet i Örebro, och han har varit rätt tydlig med att det är studierna som är prio ett för honom. Byter han inte program så kommer han antagligen att hitta ett örebrolag att lira med (Forward?)
Nu drog Linus också. Man får nog räkna med att alla som kan kommer att dra.
Tungt. I den bästa av världar har vi en ersättare redan i Bergman, men klart vi måste leta högerback nu också...
Undrar vad det beror på. Han har ju varit bra och given i startelvan, pengar?
Tråkigt i vilket fall,.
Tråkigt i vilket fall,.
Linus känns som ett rätt tungt avbräck. Lite märkligt tycker jag. Förstår att han vill försöka i högre serie men förstår inte riktigt Sirius.
"Vi vill ge våra unga spelare chansen" säger Kim. Låter ju lite som att det är Bergman man har i tankarna? Om de nu gör bedömningen att han håller (jag har ju inte ens sett honom spela) tycker jag det är både bra och modigt. Tycker det är helt nödvändigt att skära lite i kostnaderna nu, vi kan inte fortsätta på det här 5-miljoner-back-om-året-spåret längre.
Men hoppas verkligen Linus hittar något på högre nivå nu. Vill fan inte se honom i fucking Frej.
Men hoppas verkligen Linus hittar något på högre nivå nu. Vill fan inte se honom i fucking Frej.
Trist med Linus. Bergman är mycket lovande, men nog behöver vi en ny högerback.
Ja, är det så att det är tänkt att Bergman ska ersätta så är det så klart skitbra. (Varför tror jag ändå att det blir ett AIK-lån som tar Linus plats?)
Trist med Linus. Bergman är mycket lovande, men nog behöver vi en ny högerback.
Nej.
Om han håller den nivån han haft denna säsong så duger han bra tycker jag. Sen måste vi som Brukarn är inne på låta de unga spelarna utvecklas på riktigt i A-lagsmatcher nån gång av både ekonomiska skäl och som inspiration till andra unga tror jag.
Bergman är 16 år och har gjort två matcher i A-laget. Det är kanske lite för tidigt att satsa på honom som förste högerback.
Fast "problemet" med Bergman - som högerback - är att han i huvudsak är mittback. Senast mot Väsby lirade han där. Mot Bajen gjorde han det ju bra på kanten förvisso. Kim har velat skola om Alan som högerback dock, då man testade honom på den positionen i den senaste testmatchen, så det kanske kan finnas någon förhoppning för också. Nyholm, också i grunden mittback, spelade till höger mot Sollentuna men där och då gjorde han det inte bra...
Det finns väl exempel på spelare i ungefär samma ålder som varit startspelare i allsvenskan och därmed borde det inte vara några konstigheter att en och annan yngling får chansen i div 1. Att man inte gjort många A-lagsmatcher känns inte så relevant då man måste börja nånstans.
Visst kanske det inte är givet att göra en sån satsning men jag tycker inte heller det behöver vara fel.
Visst kanske det inte är givet att göra en sån satsning men jag tycker inte heller det behöver vara fel.
Så här tror jag.
Linus ville inte skriva på ett nytt kontrakt omedelbart. Kim och Tolle ville förstås behålla honom. Han har gjort 13 poäng från en backplats den här säsongen... Det innebär väl att han ansåg att detta var hans chans att prova lyckan uppåt. Sirius var dock benhårda på att han inte fick prata med andra klubbar när han hade kontrakt. Han funderade ett par dagar och sa sedan upp kontraktet, Sirius blev extremt besvikna men kommunicerar detta på ett smart och bra sätt.
Problemet är att det väl inte är jättetroligt att Linus hittar en klubb i Superettan. Tror det ska väldigt mycket till för att han ska lämna sin utbildning i Stockholm, och då finns ju egentligen bara Assyriska. Så det kanske hade varit smartare att ge honom fram till 15 december att fundera. Då hade nog sannolikheten varit stor att han stannat. Egentligen samma typ av situation som gällde för Dillan. Vi vägrade att ge honom det utrymme som han bad om, och förlorade honom. Men Linus är ju jobbigare att ersätta förstås. Det är nog en av anledningarna att OP är här och tränar. Kalle Larsson har spelat högerback förr.
Samma sak riskerar för övrigt att hända med Kim också, som inte heller får fundera men som har erbjudits förlängning.
Jesper Nyholm verkar förresten inte bli kvar.
Jag gillar verkligen idén om att istället spela in unga egna produkter på positionen. Men jag tror att inspelningen gärna får vara något som sker gradvis. Linus har spelat 90 min när han har kunnat hela säsongen och han har gjort väldigt mycket poäng. Det är inte riktigt schysst att lägga det på tex Bergmans axlar, och jag skulle gissa att KimTolle helst vill fortsätta spela med offensiva ytterbackar. Risken är ju i så fall att det blir som med Björk, man satsar på att det ska hålla och spelar honom hela våren och sedan tar man itu med problemet när det inte riktigt funkar genom att låna eller värva in någon under sommaren och därefter ge mer eller mindre 0 minuter. Jag skulle gissa på att man väljer en sådan väg istället. Sedan får man väl se hur mycket prestige det går i det hela. Om Linus inte har någon klubb klar i vinter, så borde han vara intresserad av Sirius snarare än att lira för typ VSK eller Frej. Eller lägga av.
Linus ville inte skriva på ett nytt kontrakt omedelbart. Kim och Tolle ville förstås behålla honom. Han har gjort 13 poäng från en backplats den här säsongen... Det innebär väl att han ansåg att detta var hans chans att prova lyckan uppåt. Sirius var dock benhårda på att han inte fick prata med andra klubbar när han hade kontrakt. Han funderade ett par dagar och sa sedan upp kontraktet, Sirius blev extremt besvikna men kommunicerar detta på ett smart och bra sätt.
Problemet är att det väl inte är jättetroligt att Linus hittar en klubb i Superettan. Tror det ska väldigt mycket till för att han ska lämna sin utbildning i Stockholm, och då finns ju egentligen bara Assyriska. Så det kanske hade varit smartare att ge honom fram till 15 december att fundera. Då hade nog sannolikheten varit stor att han stannat. Egentligen samma typ av situation som gällde för Dillan. Vi vägrade att ge honom det utrymme som han bad om, och förlorade honom. Men Linus är ju jobbigare att ersätta förstås. Det är nog en av anledningarna att OP är här och tränar. Kalle Larsson har spelat högerback förr.
Samma sak riskerar för övrigt att hända med Kim också, som inte heller får fundera men som har erbjudits förlängning.
Jesper Nyholm verkar förresten inte bli kvar.
Jag gillar verkligen idén om att istället spela in unga egna produkter på positionen. Men jag tror att inspelningen gärna får vara något som sker gradvis. Linus har spelat 90 min när han har kunnat hela säsongen och han har gjort väldigt mycket poäng. Det är inte riktigt schysst att lägga det på tex Bergmans axlar, och jag skulle gissa att KimTolle helst vill fortsätta spela med offensiva ytterbackar. Risken är ju i så fall att det blir som med Björk, man satsar på att det ska hålla och spelar honom hela våren och sedan tar man itu med problemet när det inte riktigt funkar genom att låna eller värva in någon under sommaren och därefter ge mer eller mindre 0 minuter. Jag skulle gissa på att man väljer en sådan väg istället. Sedan får man väl se hur mycket prestige det går i det hela. Om Linus inte har någon klubb klar i vinter, så borde han vara intresserad av Sirius snarare än att lira för typ VSK eller Frej. Eller lägga av.
Viktigast just nu tycker jag är att förlänga med Ian, Kim och Linus, så vi kan bygga vidare på det som var riktigt bra i år.
Det vore riktigt jobbigt om det skiter sig med Ian och Kim oxå.
Tyvärr tror jag inte nån av dem stannar.
Problemet är att det väl inte är jättetroligt att Linus hittar en klubb i Superettan. Tror det ska väldigt mycket till för att han ska lämna sin utbildning i Stockholm, och då finns ju egentligen bara Assyriska.
Högerbackspositionen har väl inte varit Hammarbys starkaste i år?
Nä, men det vore extremt olikt Bajen att värva en såpass gammal och okänd spelare från en svensk dyngserie. Men man vet ju aldrig.
Vilka spelare brukar de värva då? Unga, kända Allsvenska spelare? I så fall har de ju en ganska bra värvningsstrategi.
Tyvärr tror jag inte nån av dem stannar.
Varför tror du inte att Kim och Ian stannar!?
>>nyg86
Det känns som att alla som har en möjlighet att lämna Sirius ser till att göra det. Sen får det bära eller brista med ny klubb, i värsta fall finns ju alltid Frej och Athletic.
Det känns som att alla som har en möjlighet att lämna Sirius ser till att göra det. Sen får det bära eller brista med ny klubb, i värsta fall finns ju alltid Frej och Athletic.
dissteffe, du är ibland en värre domedagsprofet än vad jag är och det säger inte lite det!
Det behöver inte betyda något men jag råkade se Skoglunds bakgrundsbild i mobilen: Sirius.
Vilka spelare brukar de värva då? Unga, kända Allsvenska spelare? I så fall har de ju en ganska bra värvningsstrategi.
Videojuggar, väl?
>>nyg86
Hoppas du har fel.
Ian har ju verkligen haft en utvecklingskurva som bara går spikrakt uppåt och hoppas han känner att Kim/Tolle ligger bakom den och stannar. Kim S är jag mer tveksam till, tycker det går för långsamt och i sidled för mycket, men till hans stora plus var nog han den som verkligen gillade de sista matcherna och blev bättre när det verkligen gällde som mest, kan kanske ta ett behövligt steg till med den vetskapen och då kan bli riktigt bra.
Skit att inte Linus stannade, bara hoppas han får spela högre upp, fan 13 poäng som högerback ersätter man inte hur som helst. Riktigt jävla tapp.
Korsband som rykt och grejer, men är han helt återställd och revanschsugen nu så skulle ju vi kunna ta hit Fadi Malke, som inte fått förnyat i Bajen. Minns hans drömstrut på Studan och två HTFF-ytterbackar kanske kan vara grejen. Malke har ju definitivt offensiva kvalitéer och har ju huserat en del på mittfältet också därav.
Hammarby lär vara intresserade av ytterbackar i dagsläget. Inte helt otänkbart att Smedjen söker sig dit...
Hammarby lär vara intresserade av ytterbackar i dagsläget. Inte helt otänkbart att Smedjen söker sig dit...
Provspel i Assyriska för Linus.
Det förhandlas i alla fall med Ian...
Kim, Mirza och Dalle har en vecka på sig att bestämma dess framtid...
Får se om OZ får spela SE...
Kim, Mirza och Dalle har en vecka på sig att bestämma dess framtid...
Får se om OZ får spela SE...
Varför ska kontraktsförhandlingarna stressas fram på det här sättet? Det finns väl ingen fördel med det överhuvudtaget? Visst, förstår om Sirius vill vara tidigt ute, men det är början av november liksom. Det är ju värdelöst om spelare lämnar klubben för att de inte ges tid att fundera.
Det behöver ju inte vara så, men klausulen säger så. är det så mycket att fundera om då, förresten? Mirza långtidsskadad - lär vara iskall på marknaden, Dalle - tillbaka efter långtidsskada men har inte spelat upp sig till några högre höjder, Kim - bra men..?
Att man vill få ihop en taggad trupp så snabbt som möjligt är bra annars, tycker jag. Men visst kan väl en sådan som Kim få lite tid på sig att avvakta och se om intresse från större klubbar finnes, kan man väl kanske tycka.
Fotbollsbloggen Live avslöjade för övrigt Blommans månadslön: 15 000 ...
Att man vill få ihop en taggad trupp så snabbt som möjligt är bra annars, tycker jag. Men visst kan väl en sådan som Kim få lite tid på sig att avvakta och se om intresse från större klubbar finnes, kan man väl kanske tycka.
Fotbollsbloggen Live avslöjade för övrigt Blommans månadslön: 15 000 ...
I relation till Blommans lön kan jag tipsa om några från våra nyblivna seriekonkurrenter. Ett gäng Umeå-spelare:
Fredrik Wennebro: 5.000 SEK/mån
Johan Larsson: 7.000 SEK/mån
Erik Löfgren 7.000 SEK/mån
Seif Kadhim 9.000 SEK/mån
Adam Chennoufi 9.000 SEK/mån
Simon Mårtensson 9.000 SEK/mån
Jens Sjöström (dä) 9.000 SEK/mån
Erik Lundström 12.000 SEK/mån
Danny Persson 12.000 SEK/mån
Marko Mihailovic 13.000 SEK/mån
Vladimir Sudar 15.000 SEK/mån
...i superettan! Där annars snittlönen ligger på ~23-24K. Danny borde vi defintivt försöka värva, så att han inte sänker oss ånyo.
Fredrik Wennebro: 5.000 SEK/mån
Johan Larsson: 7.000 SEK/mån
Erik Löfgren 7.000 SEK/mån
Seif Kadhim 9.000 SEK/mån
Adam Chennoufi 9.000 SEK/mån
Simon Mårtensson 9.000 SEK/mån
Jens Sjöström (dä) 9.000 SEK/mån
Erik Lundström 12.000 SEK/mån
Danny Persson 12.000 SEK/mån
Marko Mihailovic 13.000 SEK/mån
Vladimir Sudar 15.000 SEK/mån
...i superettan! Där annars snittlönen ligger på ~23-24K. Danny borde vi defintivt försöka värva, så att han inte sänker oss ånyo.
Aljaderi på väg bort?
http://www.unt.se/redaktionensbloggar/blogg.aspx?blogg=1718009&bloggentry=1953474
http://www.unt.se/redaktionensbloggar/blogg.aspx?blogg=1718009&bloggentry=1953474
Rör inte vår Ante!
http://www.fotbolltransfers.com/site/news/24965
http://www.fotbolltransfers.com/site/news/24965
Tja med tanke på hur Antes höst såg ut så kanske man ska släppa honom och köpa nåt billigare och hungrigare?
OZ tränar med Sandviken.
...och har intresse från en viss SE-klubb.
Jag tycker vi ska vara beredda att släppa Ante, förutsatt att vi får en vettig slant. Akademisnack i alla ära, men även om den överlever och någon gång börjar spruta fram talanger så ligger det en bra bit in i framtiden.
Idag gäller det för oss, precis som för alla andra klubbar, att hitta en fungerande plats i näringskedjan. För vår del innebär det att vi måste hitta någorlunda billiga, talangfulla spelare. Sen måste vi naturligtvis ha en miljö i Sirius där spelare kontinuerligt utvecklas och kan bidra till att skapa resultat. Det tredje steget är, den i många fall emotionellt smärtsamma, försäljningen av spelaren. Men den är ett nödvändigt ont, av flera skäl.
Det första skälet är naturligtvis intäkterna. Att vi på en någorlunda kontinuerlig basis köpa lovande spelare för utbildningsbidragspengar eller låga övergångssummor, för att 2-3 år senare sälja dem vidare för miljonbelopp, eller däromkring, är en nödvändighet för vår ekonomi.
Lika viktigt är det att unga spelare ser Sirius som ett bra steg i karriären. En klubb där man har möjlighet att utvecklas och där de som lyckas bra har möjligheten att komma vidare i karriären.
Idag är inte Sirius kända för spelarförsäljningar. Av det enkla skälet att vi inte gör några. Om jag minns rätt så är Eric Jernberg den ende vi fått mer än utbildningsbidrag för på ganska många år. Inte alls bra. Vi är däremot bra på att lägga ner en bra slant på spelare, främst lönekostnader, som vi sedan gör oss av med eller släpper utan ersättning. Eller som i Blommans fall, där vi även betalade en del av lönen när han spelade hos en seriekonkurrent.
I dagsläget har har vi har stora utgifter för spelare. Men i princip inga inkomster. Och det håller ju inte i all evighet. Tendensen har varit att så fort någon klubb visar intresse för en spelare vill vi ta överpris eller inte sälja alls. Som Ante i somras. Och eventuellt Sunday för ett par år sen. Känns som man tänker att "om klubb X är beredd att betala en miljon för spelare Y nu, så kommer någon klubb snart fram och är skitsugna på att slanta upp det dubbla". Men så har det ju inte funkat. Vi ska naturligtvis inte ta något underpris för spelare vi vill behålla. Men vi bör nog vara beredda att släppa dem när pengarna är rimliga.
Att skapa helt egna talanger i akademin är ett viktigt framtida mål. Att bli bra, helst bäst, på att hitta och ta hit oförädlade talanger från andra klubbar ett lika viktigt mål. Gärna från närområdet naturligtvis , men alla spelare där potentialen är större än priset borde vara intressanta för oss. Men då måste vi även lära oss att slussa ut dem i andra ändan. Och tjäna pengar på det. Ante får gärna bli det första exemplet på Sirius anpassning till verkligheten. Om det nu finns nån som är beredd att vittja lite läder för honom. Annars är risken överhängande att han knallar ut genom dörren om ett år. Gratis, i vanlig ordning.
Idag gäller det för oss, precis som för alla andra klubbar, att hitta en fungerande plats i näringskedjan. För vår del innebär det att vi måste hitta någorlunda billiga, talangfulla spelare. Sen måste vi naturligtvis ha en miljö i Sirius där spelare kontinuerligt utvecklas och kan bidra till att skapa resultat. Det tredje steget är, den i många fall emotionellt smärtsamma, försäljningen av spelaren. Men den är ett nödvändigt ont, av flera skäl.
Det första skälet är naturligtvis intäkterna. Att vi på en någorlunda kontinuerlig basis köpa lovande spelare för utbildningsbidragspengar eller låga övergångssummor, för att 2-3 år senare sälja dem vidare för miljonbelopp, eller däromkring, är en nödvändighet för vår ekonomi.
Lika viktigt är det att unga spelare ser Sirius som ett bra steg i karriären. En klubb där man har möjlighet att utvecklas och där de som lyckas bra har möjligheten att komma vidare i karriären.
Idag är inte Sirius kända för spelarförsäljningar. Av det enkla skälet att vi inte gör några. Om jag minns rätt så är Eric Jernberg den ende vi fått mer än utbildningsbidrag för på ganska många år. Inte alls bra. Vi är däremot bra på att lägga ner en bra slant på spelare, främst lönekostnader, som vi sedan gör oss av med eller släpper utan ersättning. Eller som i Blommans fall, där vi även betalade en del av lönen när han spelade hos en seriekonkurrent.
I dagsläget har har vi har stora utgifter för spelare. Men i princip inga inkomster. Och det håller ju inte i all evighet. Tendensen har varit att så fort någon klubb visar intresse för en spelare vill vi ta överpris eller inte sälja alls. Som Ante i somras. Och eventuellt Sunday för ett par år sen. Känns som man tänker att "om klubb X är beredd att betala en miljon för spelare Y nu, så kommer någon klubb snart fram och är skitsugna på att slanta upp det dubbla". Men så har det ju inte funkat. Vi ska naturligtvis inte ta något underpris för spelare vi vill behålla. Men vi bör nog vara beredda att släppa dem när pengarna är rimliga.
Att skapa helt egna talanger i akademin är ett viktigt framtida mål. Att bli bra, helst bäst, på att hitta och ta hit oförädlade talanger från andra klubbar ett lika viktigt mål. Gärna från närområdet naturligtvis , men alla spelare där potentialen är större än priset borde vara intressanta för oss. Men då måste vi även lära oss att slussa ut dem i andra ändan. Och tjäna pengar på det. Ante får gärna bli det första exemplet på Sirius anpassning till verkligheten. Om det nu finns nån som är beredd att vittja lite läder för honom. Annars är risken överhängande att han knallar ut genom dörren om ett år. Gratis, i vanlig ordning.
Håller helt med StShit. Vi bör definitivt sälja Ante om det visas intresse från högre divisioner, såvida det inte är ett rent skambud. Man måste se det som en framgång och inte en motgång om vi lyckas sälja spelare för pengar.
En Linus ut, en annan in?
http://www.siriusfotboll.se/web/article/linus-christensen-pa-provtraning/
http://www.siriusfotboll.se/web/article/linus-christensen-pa-provtraning/
Mycket bra inlägg St.Shitsausage. Delar helt dina kommentarer.
Ser man på de framgångsrikaste allsvenska topplagen, så har både Elfsborg, Häcken och Malmö varit riktigt duktiga på att hitta talanger (och även i vissa andra lägen givit lite tilltufsade bättre spelare en andra chans) förädla/utveckla dem och sen sälja dem betydligt dyrare än vad man betalade vid köpet.
Sirius har inte varit framgångsrika på detta. Är det fel på scoutingen? Tittar man för snävt geografiskt när man söker spelare? Uppland (ex. Stockholm) tillhör ju inte direkt Sverigetoppen när det gäller fostrande av toppspelare. Inte många ens som nått allsvenskt spel under åren. Då är det nog rätt att söka sig djupare ut i geografin, vilket förstås ställer krav på en bättre organisation för att kunna söka dessa lovande spelare som ju bevisligen finns därute i Sverige.
Självklart skall man väl sälja Ante om man får hyggligt betalt.
Uppgiften ovan att hitta spelare är ju väldigt tuff, konkurrensen är hård därute om lovande spelare och många klubbar har kanske ändå bättre muskler ekonomiskt än Sirius. Det är viktigt nu att man inte kastar goda pengar efter inte tillräckligt bra spelare värda sitt pris.
Är inte alls insatt hur Sirius organisation fungerar på detta viset men är lite rädd att man inte har de musklerna som krävs på scoutingen. Eller vad tror ni?
Det är förstås viktigt att man sen när man hittat några framtida guldkorn, att man då också har något att erbjuda. Varför gå just till Sirius? Vad kan Sirius erbjuda mig för utbildning för att senare kunna ta nästa steg i min karriär? Uppsala som stad borde ju där kunna erbjuda ett bra PAKET där utbildning (inom universitetsvärlden) även borde vara en morot för en ung spelare (alla blir ju inte senare proffs och kan leva på sin sport...).
Ser man på de framgångsrikaste allsvenska topplagen, så har både Elfsborg, Häcken och Malmö varit riktigt duktiga på att hitta talanger (och även i vissa andra lägen givit lite tilltufsade bättre spelare en andra chans) förädla/utveckla dem och sen sälja dem betydligt dyrare än vad man betalade vid köpet.
Sirius har inte varit framgångsrika på detta. Är det fel på scoutingen? Tittar man för snävt geografiskt när man söker spelare? Uppland (ex. Stockholm) tillhör ju inte direkt Sverigetoppen när det gäller fostrande av toppspelare. Inte många ens som nått allsvenskt spel under åren. Då är det nog rätt att söka sig djupare ut i geografin, vilket förstås ställer krav på en bättre organisation för att kunna söka dessa lovande spelare som ju bevisligen finns därute i Sverige.
Självklart skall man väl sälja Ante om man får hyggligt betalt.
Uppgiften ovan att hitta spelare är ju väldigt tuff, konkurrensen är hård därute om lovande spelare och många klubbar har kanske ändå bättre muskler ekonomiskt än Sirius. Det är viktigt nu att man inte kastar goda pengar efter inte tillräckligt bra spelare värda sitt pris.
Är inte alls insatt hur Sirius organisation fungerar på detta viset men är lite rädd att man inte har de musklerna som krävs på scoutingen. Eller vad tror ni?
Det är förstås viktigt att man sen när man hittat några framtida guldkorn, att man då också har något att erbjuda. Varför gå just till Sirius? Vad kan Sirius erbjuda mig för utbildning för att senare kunna ta nästa steg i min karriär? Uppsala som stad borde ju där kunna erbjuda ett bra PAKET där utbildning (inom universitetsvärlden) även borde vara en morot för en ung spelare (alla blir ju inte senare proffs och kan leva på sin sport...).
Spelartrion har nu bara två dagar kvar på sig att bryta sina kontrakt.
Apropå diskussionen här ovan så håller jag med i en hel del, men man måste ju också inse platsen i näringskedjan vad gäller nivån. Att vi, före andra elitklubbar, ska locka hit massa up-coming-stars är utopiskt. Vi behöver bli en elitklubb igen för att på så sätt bli attraktivare i näringskedjan. Vi behöver ha vårt upptagningsområde. Giffarna (framför allt Gefle) har ju som exempel hela Norrland som arbetsyta. Det minsta vi kan begära är att åtminstone ha Uppland, kan jag tycka. Därför borde vi ju kanske snegla lite åt dynghåla med omnejd, om man ska se på det rent krasst. Det är ändå ett stort fotbollsdistrikt vi har och även om vi i Uppsala inte har fostrat några större fotbollsspelare så lär det ju inte vara så jämt. Man får ha lite tålamod så kommer det säkert talangfulla årskullar här inom sinom tid. Bara de jobbar på rätt och enat inom akademin. Sedan, vad gäller spelare, tycker jag att man har mycket gratis i att ligga så nära Stockholm. Det behöver av princip inte vara fel att knyta till sig bra 08-spelare. Vi har ändå rätt goda erfarenheter av det de senaste åren med Ante, Hogge, Haris, Demba, Käcken, Ian som tydligast exempel kanske. Så länge det finns en blåsvart prägel är det lugnt.
Ett bra scoop kan vara den här Linus faktiskt. Kan kanske vara så att han är här å Käckens förtjänst, då de var lagkamrater för ett par år sedan. Giffarna har varit intresserad av honom i två omgångar och rekryteringsansvarige kallar också honom för en "spännande spelare". Beskrivs som: ”Hårt arbetande, bollvinnande, passningssäker. Jag är stark i djupled också.”, låter som den sista pusselbiten på vårt innermittfält. Även en mittfältare som kan skjuta, då han i ett mittenlag gjorde nio mål den gångna säsongen.
Apropå diskussionen här ovan så håller jag med i en hel del, men man måste ju också inse platsen i näringskedjan vad gäller nivån. Att vi, före andra elitklubbar, ska locka hit massa up-coming-stars är utopiskt. Vi behöver bli en elitklubb igen för att på så sätt bli attraktivare i näringskedjan. Vi behöver ha vårt upptagningsområde. Giffarna (framför allt Gefle) har ju som exempel hela Norrland som arbetsyta. Det minsta vi kan begära är att åtminstone ha Uppland, kan jag tycka. Därför borde vi ju kanske snegla lite åt dynghåla med omnejd, om man ska se på det rent krasst. Det är ändå ett stort fotbollsdistrikt vi har och även om vi i Uppsala inte har fostrat några större fotbollsspelare så lär det ju inte vara så jämt. Man får ha lite tålamod så kommer det säkert talangfulla årskullar här inom sinom tid. Bara de jobbar på rätt och enat inom akademin. Sedan, vad gäller spelare, tycker jag att man har mycket gratis i att ligga så nära Stockholm. Det behöver av princip inte vara fel att knyta till sig bra 08-spelare. Vi har ändå rätt goda erfarenheter av det de senaste åren med Ante, Hogge, Haris, Demba, Käcken, Ian som tydligast exempel kanske. Så länge det finns en blåsvart prägel är det lugnt.
Ett bra scoop kan vara den här Linus faktiskt. Kan kanske vara så att han är här å Käckens förtjänst, då de var lagkamrater för ett par år sedan. Giffarna har varit intresserad av honom i två omgångar och rekryteringsansvarige kallar också honom för en "spännande spelare". Beskrivs som: ”Hårt arbetande, bollvinnande, passningssäker. Jag är stark i djupled också.”, låter som den sista pusselbiten på vårt innermittfält. Även en mittfältare som kan skjuta, då han i ett mittenlag gjorde nio mål den gångna säsongen.
Sedan att UU skulle vara något grymt inom uppsaliensk fotboll har jag inte mycket till övers för. Se på den andra stora studentstaden, Lund, de är den största svenska staden som ändå inte spelat i allsvenskan någon gång.
Spelartrion har nu bara två dagar kvar på sig att bryta sina kontrakt.
Dagen D...
Mirza, Skoglund och Dalle förlänger, klart nu. Inte klart med Ian än. Ser bra ut inför 13. Kan vi spela lika avspänt som i träningsmatcherna så kanske...
Positivt med Kim! Hoppas verkligen Ian stannar också.
Ska jag vara ärlig var Ian den bästa spelaren i gårdagens träningsmatch. Förtjänade hattrick. Stekhet. Stanna!
Finns det några bra alternativ om Ante försvinner? En hel Clage blir som ett nyförvärv inför kommande säsong apropå förstärkningar. Jag hoppas och tror att han har några år kvar på planen och att de ska bli några av hans bättre. Att Kim stannar ser jag som ett plus!
Joint skrev....
Ska jag vara ärlig var Ian den bästa spelaren i gårdagens träningsmatch. Förtjänade hattrick. Stekhet. Stanna!
Bara inte Assyriska har samma uppfattning som du Joint. De spelar ju en nivå högre upp och verkar behöva förstärkning ;-).
Bara inte Assyriska har samma uppfattning som du Joint. De spelar ju en nivå högre upp och verkar behöva förstärkning ;-).
En hel Clage blir som ett nyförvärv inför kommande säsong apropå förstärkningar.
Har han kontrakt?
[quote1353056814=Nordelind_9]
En hel Clage blir som ett nyförvärv inför kommande säsong apropå förstärkningar.
Har han kontrakt?
[/quote1353081041]
Kollar och återkommer
Jag är inge vidare på quote ser jag :)
Enligt UNT-bloggen har Clage inte kontrakt. Kul fö att Sirius satsar på att hålla truppen tycker jag, vi behöver inte ett halvt nytt lag för att gå upp. Tillspetsning där det behövs räcker bra, tex en ny anfallare (2 ifall Ante drar)
Ian, Ian, Ian!!!!!! Nytt kontrakt!!!
Gilla!!!
Härligt! Det ser riktigt bra ut med 19 spelare under kontrakt redan i mitten av november.
Coolt att några västringar så Ian skriva på kontraktet igår.
När exakt gjorde han det?
Han skrev nog på i samma ögonblick som "Ian, Ian, Ian, Ian..." framfördes. ;-)
Kanon med alla skrivningar! Tyvärr har jag känslan att Linus S kommer att dyka upp i nån seriekonkurrents tröja i vår.
Hörde lite när Tolle snackade med Ian. Det talades om andra lag och fick en obehaglig känsla av att något inte var riktigt bra.... Blev ju kalas dock :)
Aljaderi redan förlorad innan han börjat spela på riktigt. Går till Strömsberg.
Nu väntar jag med spänning på att några intressanta nyförvärv ska presenteras.
Från Arbetarbladet:
"När det gäller Allan Aljaderi så är det frågan om ett lån från Sirius"
Kan nog vara bra för Aljaderi med a-lagsfotboll på hyfsat hög nivå.
"När det gäller Allan Aljaderi så är det frågan om ett lån från Sirius"
Kan nog vara bra för Aljaderi med a-lagsfotboll på hyfsat hög nivå.
I så fall är det helt ok!
Tycker att det är bra att det inte blivit för stora utrensningar på spelarfronten. Synd att tappa Linus, men inte mycket att göra åt. Nu måste det vara prioritet att hitta minst en klinisk avslutare, två om Ante försvinner. Hoppas även att CG får speltid under försäsongen och kommer i målform.
Känns vettigt att låna ut Aljaderi. Vore synd med ytterligare en säsong utan speltid att tala om för hans del.
Nån som har koll på Clages status och huruvida Kim/Tolle är intresserade av att behålla honom? Åldern och skadeproblemen lär väl inte tala till hans fördel.
Känns vettigt att låna ut Aljaderi. Vore synd med ytterligare en säsong utan speltid att tala om för hans del.
Nån som har koll på Clages status och huruvida Kim/Tolle är intresserade av att behålla honom? Åldern och skadeproblemen lär väl inte tala till hans fördel.
Blir intressant att följa Smedjens silly. MP matchade honom -06 och kanske har, tillsammans med Khaled, följt hans utveckling och inte bara impats av Ante? AFF verkar inte så fortsatt intresserade? Bajen, nja...nej? Var ska han då hamna? Trappa ned? Comebacka i Valsta? Njae, han sade väl att Sirius var enda alternativet i norrettan. Han kanske hinner tänka om och ångra sig, i så fall hoppas jag han är välkommen.
Vad gäller anfallsalternativ till Ante vill jag fortsätta puffa för Danny. 28 bast rutin, man vet vad man får, och i rimlig prisklass. Man ska inte glömma bort att Brekkan och Kullinger var 32 när de sköt upp oss till superettan. CG rehabar ju likt Ante nu, men lär matchas en del under silly. Han sägs ju vara en av de bästa på träning så lär finnas sparkapital där.
Helt rätt att låna ut Alan. Ytterligare säsong utan speltid stämmer ju dock inte då han i år matchats flitigt i Juniorallsvenskan, men nästa år är han ju för gammal för den så då är det perfekt att han får ny speltid.
Clages ambition var att sitta på bänken mot ÖFK... Han lär ju vara kvitt skadan snart. Vet inte hur tränarna resonerar förstås, men de borde ju se något sparkapital i honom även om de filosofiskt verkar föredra unga spelare. Åldern får man vrida till något positivt någon jävla gång. Det måste finnas rutin också. Ej att förakta. Lönemässigt tror jag inte att Clage är så dyr för klubben, han har ju trots allt ett civilt jobb som jurist.
Vad gäller anfallsalternativ till Ante vill jag fortsätta puffa för Danny. 28 bast rutin, man vet vad man får, och i rimlig prisklass. Man ska inte glömma bort att Brekkan och Kullinger var 32 när de sköt upp oss till superettan. CG rehabar ju likt Ante nu, men lär matchas en del under silly. Han sägs ju vara en av de bästa på träning så lär finnas sparkapital där.
Helt rätt att låna ut Alan. Ytterligare säsong utan speltid stämmer ju dock inte då han i år matchats flitigt i Juniorallsvenskan, men nästa år är han ju för gammal för den så då är det perfekt att han får ny speltid.
Clages ambition var att sitta på bänken mot ÖFK... Han lär ju vara kvitt skadan snart. Vet inte hur tränarna resonerar förstås, men de borde ju se något sparkapital i honom även om de filosofiskt verkar föredra unga spelare. Åldern får man vrida till något positivt någon jävla gång. Det måste finnas rutin också. Ej att förakta. Lönemässigt tror jag inte att Clage är så dyr för klubben, han har ju trots allt ett civilt jobb som jurist.
[quote1353483357=St.ShitSausage
Nån som har koll på Clages status
[/quote1353483357]
Enligt fotbollsbloggen (som brukar ha koll) går Clages kontrakt ut nu. Är han skadefri så ser jag gärna en förlängning så han får en chans att avsluta snyggt.
Instämmer med Joint, vill ha Danny P!
Nån som har koll på Clages status
[/quote1353483357]
Enligt fotbollsbloggen (som brukar ha koll) går Clages kontrakt ut nu. Är han skadefri så ser jag gärna en förlängning så han får en chans att avsluta snyggt.
Instämmer med Joint, vill ha Danny P!
Danny Persson som sedan 2007 har gjort 54 mål på 117 matcher för Umeå. Jag ska erkänna att jag, när det för snart två år sedan började snackas om att en norrländsk målgörare var på gång till Sirius, hoppades på Danny P och jag faktiskt blev lite besviken när det visade sig handla om Ante. Ja ja, vad är väl en bal på slottet...
Fotbollsbloggen rapporterar:
"Vår ambition är att "Clage" fortsätter och jag vill ha honom kvar. En fantastisk människa och ledare som är viktig för Sirius. Jag ska ta ett snack med honom i december när han är tillbaka från sin semester, säger Bergstrand."
Låter bra.
"Vår ambition är att "Clage" fortsätter och jag vill ha honom kvar. En fantastisk människa och ledare som är viktig för Sirius. Jag ska ta ett snack med honom i december när han är tillbaka från sin semester, säger Bergstrand."
Låter bra.
Danny är en drömvärvning enligt mig. Har hemsökt mig sen den vidriga bortapremiären 2010.
Vad kommer allt snack om Danny P ifrån? Hade för mig att han sagt nåt i stil med att han skulle satsa mer på sitt företag och bo kvar i Umeå. Har väl iofs utgående kontrakt.
nån pratar om att vi "måste" värva anfallare - följdaktligen börjar vi snacka hypotetiska drömvärvningar. om nu inte joint sitter inne på magiska norrländska källor. hoppas!
Ah, ok. Önskelista helt enkelt.
å andra sidan verkar det vara ett gäng S1-klubbar som uppvaktar danny. men visst, önska kan man ju!
Hans företag är e-företaget http://www.supporterprylar.se ... Och ja, det förvånar mig inte att exempelvis Brage uppvaktar honom.
Önskelista anfallare:
1. Zlatan Ibrahimovic
1. Zlatan Ibrahimovic
Knäppboll!
1. KJELLEDINE!
1. KJELLEDINE!
Petter Hansson kanske fick mersmak av att vinna upplandscupen...
Petter H känns också som en rolig, trolig värvning. Han borde vara mer lättövertalig. Kom igeeen...
Jag undrar vad som händer med Sal? Konkurrensen i AIK är minst sagt tuff med ca 30 spelare i truppen.
Jag har svårt att se att Sal kommer få särskilt många minuter i AIK 2013. Han var väl okej här, men inte så mycket mer än så.
Ja, just det. Vi kan avskriva Christensen. "Linus gjorde ett gott intryck, men vi tycker inte att han har kvaliteter nog för att gå in och spetsa till vår trupp", kan jag hålla med om. Han utmärkte sig inte så i det jag såg av honom i träningsmatchen.
Just nu:
Bylle - Mr X, Calle, Kalle, Elliot - Moses, Kim, Mr Y, Ian - Mr Z, Ante
Mr X: Vi behöver en ny höger- eller mittback.
Mr Y: Vi har Mirza, men jag törs inte räkna med honom förrän till hösten. Med Petter vet man vad man får, men är det tillräckligt bra? Dalil har en hel del att bevisa.
Mr Z: CG känns mer som en supersub. Ante behöver en riktigt bra lekkamrat.
Bylle - Mr X, Calle, Kalle, Elliot - Moses, Kim, Mr Y, Ian - Mr Z, Ante
Mr X: Vi behöver en ny höger- eller mittback.
Mr Y: Vi har Mirza, men jag törs inte räkna med honom förrän till hösten. Med Petter vet man vad man får, men är det tillräckligt bra? Dalil har en hel del att bevisa.
Mr Z: CG känns mer som en supersub. Ante behöver en riktigt bra lekkamrat.
Kanske Clage kan vara Mr Y?
Om man får tro Fotbollsbloggen så verkar samtliga klubbar i Norrettan toksatsa på att gå upp i SE så det känns lite klurigt det här.
Om man får tro Fotbollsbloggen så verkar samtliga klubbar i Norrettan toksatsa på att gå upp i SE så det känns lite klurigt det här.
Enligt fotbollsbloggen diskuteras det (via agenter) ev kontrakt med Oscar Pehrsson och Oscar Kindlund (15 år).
Jag undrar om det dyker upp några nya ansikten när Sirius drar igång träningen igen imorgon?
Lite intressant:
http://www.unt.se/redaktionensbloggar/blogg.aspx?blogg=1718009&bloggentry=1995593
http://www.unt.se/redaktionensbloggar/blogg.aspx?blogg=1718009&bloggentry=1995593
Välkommen OP!
http://www.siriusfotboll.se/web/article/oscar-pehrsson-till-sirius/
http://www.siriusfotboll.se/web/article/oscar-pehrsson-till-sirius/
Välkommen!
Härligt, extra skoj att sno från seriekonkurrenten...
Sitter och hoppas på en tomteluva alternativt att Lasse tar med sig en flyfotad julklapp hem från Brasilien.
Sitter och hoppas på en tomteluva alternativt att Lasse tar med sig en flyfotad julklapp hem från Brasilien.
Den här killen provtränar tydligen med Sirius:
http://www.fotbollskanalen.se/andra-ligor/guidettis-polare-debuterar-for-feyenoord/
http://www.fotbollskanalen.se/andra-ligor/guidettis-polare-debuterar-for-feyenoord/
Coolt. Ännu en f.d BP-kille, alltså. Kim lär ha koll. Inte utan att man får lite Dalle-vibbar dock...
Tjugo man under kontrakt, en uttalad vilja att förlänga med Clage och en tydlig ambition att värva en forward. Det är svårt att inte känna sig rätt nöjd i nuläget.
Två små frågetecken dock:
1 Det råder ingen tvekan om att Kalle är en bra försvarsspelare, men håller han måttet som högerback?
2 Med Clage och/eller Mirza helt skadefria har vi ett starkt centralt mittfält. Om ingen av dem är helt fit när säsongen drar igång riskerar vi att vara lite tunna på den positionen. Kim får dra ett för tungt lass.
Det kanske är petitesser, men jag vill ju så gärna att vi ska vara ännu lite bättre 2013.
Två små frågetecken dock:
1 Det råder ingen tvekan om att Kalle är en bra försvarsspelare, men håller han måttet som högerback?
2 Med Clage och/eller Mirza helt skadefria har vi ett starkt centralt mittfält. Om ingen av dem är helt fit när säsongen drar igång riskerar vi att vara lite tunna på den positionen. Kim får dra ett för tungt lass.
Det kanske är petitesser, men jag vill ju så gärna att vi ska vara ännu lite bättre 2013.
1) Bergman?
2) Björk? Petter? Dalle?
2) Björk? Petter? Dalle?
Kalle funkar bra som hb, kanske tom lite bättre än som mb. Men han är en annan typ av spelare än Linus.
1) Bergman?
2) Björk? Petter? Dalle?
!) Bergman är lovande, men det känns lite för tidigt att satsa på honom som förstaval.
2) Björk fick ju spela mycket under våren och gjorde det helt ok, men mittfältet blev ju helt klart starkare med Sal. Petter är en bra spelare på den här nivån, men jag tycker inte att han har det där lilla extra som jag vill se om vi ska höja oss ett snäpp. Dalle har potential, men en hel del att bevisa och han var en av dem som tydligast vek ner sig när det verkligen gällde på slutet.
En frisk Mirza och/eller en Clage som hittat tillbaka till tidigare nivå. Annars bör vi nog förstärka.
Käkade lunch med en affärsbekant som visade sig vara kusin med denne målgörare:
http://www.laget.se/BKFORWARDA/Troop/416985/Stellan-Carlsson
Jag bad honom att testa lite övertalningsteknik...
http://www.laget.se/BKFORWARDA/Troop/416985/Stellan-Carlsson
Jag bad honom att testa lite övertalningsteknik...
Stellan Carlsson eller Danny Persson vore kanon att förstärka med, försvinner Ante kan vi ta båda två.
Jag hade tidigare en idé om att Hammarby kanske skulle lösa sitt högerbacksproblem med Linus. Så lär det dock inte bli.
http://www.fotbolltransfers.com/site/news/25859
http://www.fotbolltransfers.com/site/news/25859
Jag undrar om inte Linus kommer att spela kvar i norrettan nästa år. Fast i ett annat lag då.
Vi får se, men det känns inte helt uteslutet att han är tillbaka i den blåsvarta tröjan lagom till matcherna i svenska cupen.
För övrigt skulle det inte vara dumt med en julklapp snart.
För övrigt skulle det inte vara dumt med en julklapp snart.
Vår marknadschef gör Petter Hansson sällskap i Sunnersta AIF. ;-) http://www.laget.se/SAIFAlag/News/2751332/Sunnersta-fortsatter-att-forstarka-laget
Från fotbollsbloggen:
"Sirius 31-årige mittfältsveteran Johan "Clage" Claesson närmar sig en förlängning med division I norra-klubben.
- Vi håller på och förhandla om de sista detaljerna. Det kommer vara klart inom kort, innan jul, säger tränaren Kim Bergstrand."
Låter bra.
"Sirius 31-årige mittfältsveteran Johan "Clage" Claesson närmar sig en förlängning med division I norra-klubben.
- Vi håller på och förhandla om de sista detaljerna. Det kommer vara klart inom kort, innan jul, säger tränaren Kim Bergstrand."
Låter bra.
Tydligen aktuell för blåsvart:
http://www.esk.nu/web/laget/Default.asp?pId=837&modVID=9350201&modID=77
http://www.esk.nu/web/laget/Default.asp?pId=837&modVID=9350201&modID=77
Vi behöver anfallare. Inga mittfältare från Enköping.
Vi har ju i och för sig goda erfarenheter av ESK-fältare i St Cyr.
Jag gillar det jag såg i unt idag. Billiga o utvecklingsbara talanger, behåll dom vi vill ha kvar fyll på med unga.
Jag tror att Kim å Tolle vet vad vi behöver.
Ja, jag tycker att det låter intressant:
"Kerim är en spelartyp som vi saknade den här säsongen. En mittfältare med ett offensivt driv som kan gå på skott och göra bra instick. Jag tror att det finns en otrolig utvecklingspotential i honom, säger Thomas Lagerlöf"
Sommarern 2011 förstärkte vi med Carlos och året efter kom Sal. Varför inte göra den värvningen redan nu?
"Kerim är en spelartyp som vi saknade den här säsongen. En mittfältare med ett offensivt driv som kan gå på skott och göra bra instick. Jag tror att det finns en otrolig utvecklingspotential i honom, säger Thomas Lagerlöf"
Sommarern 2011 förstärkte vi med Carlos och året efter kom Sal. Varför inte göra den värvningen redan nu?
Ante misslyckades i finalen i UNT24:s tävling "Årets Uppsalapatriot 2012". En antydan om flytt?
Bra tänk att värva unga giriga spelare. Förutom det rent sportsliga finns det säkert en ekonomisk aspekt bakom det hela. Om de unga spelarna gör bra ifrån sig kan man sälja dem dyrt efter några år.
låter som en spännande ung kille
http://ekuriren.se/sport/fotboll/1.1638741-cirak-nojd-med-besok-hos-sirius
http://ekuriren.se/sport/fotboll/1.1638741-cirak-nojd-med-besok-hos-sirius
OZ och Sosseh tillbringade lördagskvällen iklädda Väsby-dressen... Källa: ozettergren @ instagram
Väsbys gröna eller Athletics orangea? Skamlöst hursom...
Låter positivt, men det är ju några månader kvar till fönstret stänger:
http://www.unt.se/redaktionensbloggar/blogg.aspx?blogg=1718009&bloggentry=2017322
http://www.unt.se/redaktionensbloggar/blogg.aspx?blogg=1718009&bloggentry=2017322
Kanoners!
@Hornby: vari ligger det skamlösa när två spelare som inte fått förlängt väljer att testspela med annan klubb?
(ny på forumet och ganska ny i stan)
(ny på forumet och ganska ny i stan)
Skamlöst var kanske lite hårt, men Väsby/AFC är helt enkelt ett lag som jag på rent känslomässiga grunder har ganska svårt för. Jag tycker att både OZ och Alagie är värda att få spela i betydligt intressantare klubbar. Dessutom med snyggare tröjor!
Stellan Carlsson eller Danny Persson vore kanon att förstärka med, försvinner Ante kan vi ta båda två.
Min första tanke när jag läste Stellan Carlsson var inte målspottaren.
Kan inte Luggen göra comeback och ta hand om högerbacken??
Clage har kritat enligt UNT-bloggen.
Mer från bloggen:
"Nu återstår det för Sirius att värva in en offensiv mittfältare/anfallare innan truppens alla bitar är på plats innan träningen drar igång den 7 januari. Mycket talar för att den biten blir ESK:s Kerim Mrabati, en spelare som just nu sitter med ett kontraktsförslag i handen."
"Nu återstår det för Sirius att värva in en offensiv mittfältare/anfallare innan truppens alla bitar är på plats innan träningen drar igång den 7 januari. Mycket talar för att den biten blir ESK:s Kerim Mrabati, en spelare som just nu sitter med ett kontraktsförslag i handen."
Då kanske det finns plats för ett par nyförvärv?
http://www.siriusfotboll.se/web/article/jesper-och-alan-pa-utlan-till-gusk/
Då kanske det finns plats för ett par nyförvärv?
Riktigt bra att de får tävlingsmatcher i division 2 och spela U-21 med Sirius. Om någon av dem gör extra bra ifrån sig kanske vi har ett "nyförvärv" att se fram emot till hösten.
Med Nyholm och Aljaderi (omskolad till vänsterback) i GUSK är frågan om vi inte behöver få in en ny försvarsspelare i truppen. I nuläget har vi Kalle, Calle, OP, Elliot, Viktor och Bergman, vilket känns som åtminstone en man för lite.
Clage har skrivit på medan Aljaderi och Nyholm har lånats ut. Detta gör att truppen just nu består av 19 spelare. Då jag tycker att man bör sträva efter att ha minst 22 man (2 spelare på varje position) fattas alltså 3 man. Vad sägs om ytterback, offensiv mittfältare och anfallare. Eller i klartext Linus, Kerim och Danny P/Stellan C? Vad säger Santa Ågerup?
sirius fotbolls twitter gjorde nån blinkning här om dagen. På frågan om nåt var på gång svarade de. "Det kommer snart. Lovar."
kan iofs varit clage som åsyftades men mjamjamja
kan iofs varit clage som åsyftades men mjamjamja
Clage har skrivit på medan Aljaderi och Nyholm har lånats ut. Detta gör att truppen just nu består av 19 spelare. Då jag tycker att man bör sträva efter att ha minst 22 man (2 spelare på varje position) fattas alltså 3 man. Vad sägs om ytterback, offensiv mittfältare och anfallare. Eller i klartext Linus, Kerim och Danny P/Stellan C? Vad säger Santa Ågerup?
Jag är inte övertygad om att man signar Linus den här säsongen, även om han öppnar dörren igen. Nog för att jag tror att Kim-Tolle egentligen vill ha honom. Men jag är inte så säker på att de vill visa de andra spelarna att det är ok att säga hej då när serien är slut, leta land och rike runt efter en annan klubb och sen komma tillbaka och knacka på dörren lagom till våren, när man inte hittat något bättre.
OZ klar för UNIK.
Sympatiskt.
Ryktas att giffarna är seriöst intresserade av Ante och arbetar på en övergång. Dåligt för båda klubbarna enligt min mening.
Nej, nu blir jag nästan förbannad:
http://www.fotbolltransfers.com/site/news/26306
Ryktas att giffarna är seriöst intresserade av Ante och arbetar på en övergång. Dåligt för båda klubbarna enligt min mening.
Då får dom slanta upp så det räcker till minst två ersättare...
Nej, nu blir jag nästan förbannad:
Nästan förbannad?
%&#("& Så mycket för det Siriushjärtat. Om jag ogillade Väsby så har Athletico nu hamnat på samma lista som VSK, ESK och AIK.
Äh. Han får väl stå där i oktober och gräma sig över en femteplats eller nåt, i en ful tröja, i en löjlig klubb.
Inte så oväntat att Linus inte skulle räcka till i Superettan, och därför behöva söka klubb i norrettan. Klantigt skött av Sirius. Så enkelt att ge honom till jul att söka klubb högre upp.
Jag mår illa!
http://www.afcunited.se/0/1517/user/group/article/show/1592.html
http://www.afcunited.se/0/1517/user/group/article/show/1592.html
"i samförstånd"....
Känns mer som oförstånd från vår ledning....
Känns mer som oförstånd från vår ledning....
Jobbigt men inte alls oväntat. Otroligt onödigt av Kim/Tolle, den här förlusten får de ta på sig.
Vad grundar ni detta på? Har Kim/Tolle nobbat Smedjen? "I samförstånd" grundar ju sig rimligtvis på efter säsongen då hans kontrakt gick ut och han ville spela högre upp. Oerhört osmakligt av Smedjen att först säga att han aldrig skulle tänka sig att spela i någon annan division 1-klubb, för att sedan gå till AFC Utd. Money talks, I guess...
Jag tror det är dumt att lita på spelare när de säger fina saker om klubbkänsla och sånt. Undantag: Bylle.
Nej, de har nog inte nobbat Smeden men de kunde ju gett honom lite tid att leta en ny klubb och om/när det inte gick för honom så skulle han kunna få chansen i Sirius igen.
Nej, de har nog inte nobbat Smeden men de kunde ju gett honom lite tid att leta en ny klubb och om/när det inte gick för honom så skulle han kunna få chansen i Sirius igen.
Well, de kände väl inte för att slicka hans röv. Ville han tillbaka, trots tidigare nobben från hans sida, kunde han ju själv sökt kontakt. Om han gjort det vet jag inget om. Hur Kim/Tolle skulle resonera då vet jag inte heller, men utifrån att det inte verkar jagas aktivt efter en högerback så tolkar jag det som att Bergman/Larson har bra potential där.
Och visst, snack om klubbkänsla hit och dit får man ta med en nypa salt... Men det förtar inte det osmakliga.
Och visst, snack om klubbkänsla hit och dit får man ta med en nypa salt... Men det förtar inte det osmakliga.
Jag har väldigt svårt att se något osmakligt i att spela i en annan klubb i samma serie som sin gamla klubb. Det är inte direkt något AIK till DIF vi snackar om här. Eller ens IKS till VSK/ESK. Linus ville spela högre upp, hittade ingen klubb att spela för och Sirius hade redan räknat bort honom. Tror knappast att Linus är särskilt nöjd med att hamna i AFC, men han lär väl inte ha haft allt för många alternativ, och det passar ju honom bra rent geografiskt åtminstone. Det är klart att det är skittråkigt för alla parter utom AFC att han hamnade där till slut, men det han har sagt i UNT är alltså "det är ingen annan klubb i division 1 som jag hellre skulle spela för än Sirius". Det stämmer säkert fortfarande.
Vi har gott om bra alternativ på högerbacken ändå, och att hoppa på Linus för att han vill spela fotboll känns bara jävligt respektlöst.
Vi har gott om bra alternativ på högerbacken ändå, och att hoppa på Linus för att han vill spela fotboll känns bara jävligt respektlöst.
Att säga så och gå till AFC Utd, norrettans hetaste lag för tillfället, faller då inte mig i smaken. Tvi, usch och avgå!!!
Men hur fan kan man välja att spela i en klubb som man inte ens vet vad den heter nästa vecka? Han lär väl bara få svarta stålar där också så det är ju knappast pensionsgrundande...
Pajasval Linus
Pajasval Linus
AFC är nog en ganska bra klubb att spela i och jag tror många i Sirius skulle vilja spela där om de fick chansen. Tror alltså. Jag har inte frågat nån.
Jag tycker mest synd om Linus, som efter en mycket bra säsong säkert trodde att han skulle ha en hyfsad chans att hamna i superettan, men istället får spela för ett lag som ingen bryr sig om. Naiv som jag är ibland så trodde jag faktiskt att det fanns en chans att han trots allt skulle spela i Sirius nästa säsong.
Jag håller inte riktigt med om att vi har gott om bra alternativ på högerbacken. Både Kalle och Bergman är minst lika mycket mittback som högerback, och den senare känns väldigt oprövad. Jag hävdar bestämt att vi behöver förstärka. Det enda som kan vara lite positivt med att AFC valde Linus, är att de nu kanske skippar Bajens ratade Fadi Malke som de tidigare sade sig vara intresserade av. Lite osäker dock om han i första hand är höger- eller vänsterback.
Nu väntar jag på att AFC ska presentera Alagie som nästa nyförvärv...
Jag håller inte riktigt med om att vi har gott om bra alternativ på högerbacken. Både Kalle och Bergman är minst lika mycket mittback som högerback, och den senare känns väldigt oprövad. Jag hävdar bestämt att vi behöver förstärka. Det enda som kan vara lite positivt med att AFC valde Linus, är att de nu kanske skippar Bajens ratade Fadi Malke som de tidigare sade sig vara intresserade av. Lite osäker dock om han i första hand är höger- eller vänsterback.
Nu väntar jag på att AFC ska presentera Alagie som nästa nyförvärv...
Jag blir också förbannad på hela situationen. Här har vi seriens kanske bästa högerback i vårt lag, och så är känslan att vi schabblar bort honom till den kanske tuffaste seriekonkurrenten.
Jag önskar att UNT:s eminenta fotbollsblogg gräver i det här, så vi får veta hela sanningen och hur turerna har gått.
Jag önskar att UNT:s eminenta fotbollsblogg gräver i det här, så vi får veta hela sanningen och hur turerna har gått.
Jag tänkte också på korsbandsavdragne Fadi Malke som en tänkbar ersättare, men kom på att han främst är vänsterspringare. Han gjorde ju en superpärla på Studan här för ett par år sedan. HTFF-ytterbackar är bra skit.
Ja, alla snackar ju btw om hur förhållandevis välbeställt man har det i Sirius, men frågan är om inte AFC Utd är våra övermän? Riktigt obehagligt.
Jag är också av uppfattningen att det vore säkrast med en skolad, lite rutinerad högerback. Bergman/Larson är som sagt minst lika mycket mittback som högerback. Det sköna med Smedjen var ju att han bidrog med så mycket offensivt. Jag har svårt att svälja situationen, det känns osmakligt på ett eller annat sätt. Fy fan vad respektlös jag är, asså...
Ja, alla snackar ju btw om hur förhållandevis välbeställt man har det i Sirius, men frågan är om inte AFC Utd är våra övermän? Riktigt obehagligt.
Jag är också av uppfattningen att det vore säkrast med en skolad, lite rutinerad högerback. Bergman/Larson är som sagt minst lika mycket mittback som högerback. Det sköna med Smedjen var ju att han bidrog med så mycket offensivt. Jag har svårt att svälja situationen, det känns osmakligt på ett eller annat sätt. Fy fan vad respektlös jag är, asså...
När han stack för några månader sen var inte AFC samma sak som de är idag. En storsatsande klubb. Kan ju mycket väl vara så enkelt att han tror mer på dem än på oss.
men vad fan ingen lär ju gå och se dem? hur fan kan de få in stålar, förutom svarta? tv-tider kan de ju glömma, väsbys befolkning jublar säkert åt hela situationen...not. Jag är så jävla trött på skitlag utan själ, även om den är svart, rutten och fattig så är det i alla fall en själ, tom VSK har ju en själ, men AFCVU eller vad de nu hette.... bajs
Linus var ju i Valsta under Sulans tid delvis. Om han bara hade vita pengar då var han något helt unikt. AFCUVXYIF kör garanterat med vita pengar i klubben. Sedan kan säkert någon duktig och orädd journalist slänga sig in i granskning av hur handeln med halvskrotade bussar över Ryssland och Baltikum gör med skatt och sånt... Men Linus får säkert ungefär samma lön där som i Sirius. "Samförståndet" när Linus gick var att de var överens om att inte förlänga kontraktet. Kim/Gille ville ha kvar Linus (förstås, annat vore ju tjänstefel) som dock bad att få kolla intresset högre upp och vänta med ev förlängning, men det sattes en ganska strikt deadline. Det gick inte vi med på. Jag tyckte det var dumt då, och trodde iofs han skulle hamna i Frej. Jag förstår att Kim/Tolle vill ha truppen klar snabbt, och det känns riktigt. Men jag tycker också att de skulle kunna ha mer flexibilitet. inte bara för den egna gruppens skull, men också för att de rimligen måste begripit redan då att sannolikheten att han skulla hamna hos en konkurrent var stor. Hade han fått till årsskiftet på sig - vilket väl är ganska rimligt - hade han nog knappast valt AFCPMS före Sirius.
Larvigt, vet han ens vad klubben heter imorgon....?AFCBDEVUINYOURASS
[quote]
Kim/Gille ville ha kvar Linus (förstås, annat vore ju tjänstefel)
/quote1356697588]
Ser man på, var Gaffa med och rotade i den här affären...
/quote1356697588]
Det blev ju lite tunnsått med julklappar, så nu hoppas jag på någon nyårskaramell!
Jag anser fortfarande att vi behöver minst 3 spelare till i truppen, och det får hemskt gärna vara en högerback, en central offensiv mittfältare och en anfallare.
Jag anser fortfarande att vi behöver minst 3 spelare till i truppen, och det får hemskt gärna vara en högerback, en central offensiv mittfältare och en anfallare.
[quote]
/quote1356697588]
Hehe, nä. autocorrect på mobilen...
Fotbollsbloggen skriver på twitter att Sirius skall presentera ett nyförvärv idag och att de vet vem det är.
Intressant!
Välkommen Jocke! http://www.unt.se/sport/tummen-upp-for-sirius---lamnar-superettan-2042645.aspx
Kunde knappast fått en bättre start på nyårsfirandet. Välkommen Jocke.
Grymt bra med Runnemo som förstärker offensiven. En rutinerad lirare som gjort det förr och lär sporra inte minst Ante. CG sägs ju vara bra på träning, så kanske att han kan komma i gång också. Det här var kul, gott nytt!
Positivt! Håller nog helt klart AFC-klass.
Riktigt kul!
Jag gillar verkligen sådana här "out of the blue" värvningar!
Bylle - Kalle, Calle, OP, Elliot - Moses, Kim, Mirza, Ian - Runnemo, Ante
Ser rätt hyfsat ut, med en grym konkurrens främst på mittfältet.
Bylle - Kalle, Calle, OP, Elliot - Moses, Kim, Mirza, Ian - Runnemo, Ante
Ser rätt hyfsat ut, med en grym konkurrens främst på mittfältet.
Clage!
Både Clage och Petter kan få svårt att platsa, vilket säger en hel del om den grymma konkurrensen på mitten.
Petter har ju gjort en match som back. Något för framtiden?
Högerback dessutom. Vi får väl se vad Kim/Tolle har i bakfickan.
Det här är säkert bra.
http://www.unt.se/sport/lamnar-enkoping-for-sirius-2047162.aspx
http://www.unt.se/sport/lamnar-enkoping-for-sirius-2047162.aspx
Härligt med en talang. Hoppas han utvecklas bra här.
Flest mittfältare vinner.
Mrabti har grym potential. Helt rätt typ av spelare att värva, men kommer förstås kräva en massa arbete och tid för att utvecklas bra. Kul att Kim/Tolle gör en sådan värvning nu, och jag hoppas att det är så de tänker sig jobba framöver istället för att finkamma riket på kontraktslösa före detta BP-spelare och andra stockholmspendlare med oklara ambitioner.
Gillar att vi värvar från Dynghåla och de inte får nåt för besväret
Välkommen Kerim! Vi får väl spela 3-6-1 typ...
Ut med Ante på kanten så kan vi spela som Spanien i EM.
Vi kan ju kopiera Skottlands 4-6-0, som de körde i en bortamatch mot Tjeckien 2010.
Hellre 3-7-0 tycker jag.
Från fotbollsbloggen:
"Apropå backlinjen berättade Lagerlöf att man under försäsongen kommer att ge ett par egna juniorer som Mathias Benker chansen, vilka kommar att fylla ut de "två" vakanta platserna i försvaret."
Han måste väl vara son till den närmast kultförklarade mittbacken i blåsvart från sent 70-tal till tidigt 90-tal, Mats Benker?
Intressant att Tolle medger att det saknas spelare i försvaret. Värvning av högerback?
"Apropå backlinjen berättade Lagerlöf att man under försäsongen kommer att ge ett par egna juniorer som Mathias Benker chansen, vilka kommar att fylla ut de "två" vakanta platserna i försvaret."
Han måste väl vara son till den närmast kultförklarade mittbacken i blåsvart från sent 70-tal till tidigt 90-tal, Mats Benker?
Intressant att Tolle medger att det saknas spelare i försvaret. Värvning av högerback?
Från fotbollsbloggen:
Så måste det ju vara. Och får han spela är ju följande ramsa gjuten:
"Två Matte Benker, finns faktiskt två Matte Benker! Två Matte Benker..." etc.
Sirius blir först med taktiken att trötta ut motståndarna genom att hålla bollen inom laget så länge på mittfältet att alla i motståndarlaget ledsnar och går till kollektiv attack varpå Sirius då utnyttjar tillfället och från mittfältet kontrar in sitt mål. Man vinner häften av matcherna med 1-0 men spelar häflten oavgjorda 0-0 slutar på 52 p och blir....3:a.
Mrabti har grym potential. Helt rätt typ av spelare att värva, men kommer förstås kräva en massa arbete och tid för att utvecklas bra. Kul att Kim/Tolle gör en sådan värvning nu, och jag hoppas att det är så de tänker sig jobba framöver istället för att finkamma riket på kontraktslösa före detta BP-spelare och andra stockholmspendlare med oklara ambitioner.
Tycker ändå att Runnemo, på ett deltidskontrakt, känns som en vettig värvning. Man får ju hoppas och anta att Kim/Tolle kommunicerat tillräckligt mycket med honom för att få en hyfsad bild av hans ambition och motivation. Hans facit från Superettan 2012 med 6 mål och 4 assist på 11 matcher från start och 12 inhopp är inte kattskit.
Värvning av högerback?
"Jesper Manns – Eskilstuna City FK
Tvåfotad ytterback. Välidgt bra defensivt 1 mot 1. Mycket snabb och väldigt god fysik."
Född -95, 21 matcher 2012 och kontraktslös.
Kanske kan vara något?
Brännan utmålade ju Kerim som det intressantaste nyförvärvet på år...
Träningsstart imorgon. Jag undrar om det dyker upp några nya ansikten?
Från fotbollsbloggen:
"Tränaren meddelar även att Oscar Kindlund kommer att skriva på inom kort, särskilt nu då hans pappa (Björn) kommer att ingå i tränarstaben.
– Vi kommer att lösa det inom kort, säger Bergstrand."
Låter bra, men det betyder väl ännu en mittfältare i truppen. Oscar (född -97) är dock en spelare för framtiden.
"Tränaren meddelar även att Oscar Kindlund kommer att skriva på inom kort, särskilt nu då hans pappa (Björn) kommer att ingå i tränarstaben.
– Vi kommer att lösa det inom kort, säger Bergstrand."
Låter bra, men det betyder väl ännu en mittfältare i truppen. Oscar (född -97) är dock en spelare för framtiden.
Från Sirius off sida:
"Nu har vi 22 utespelare och 3 målvakter (inklusive en utvecklingsgrupp med juniorer)"
Är Alpsten på g igen, eller är det en junismålis?
"Nu har vi 22 utespelare och 3 målvakter (inklusive en utvecklingsgrupp med juniorer)"
Är Alpsten på g igen, eller är det en junismålis?
Kim/Tolle verkar nöjda med truppen, men så länge strikers som Danny Persson, Stellan Carlsson och Chidi Omeje saknar kontrakt för 2013, så är det ju tillåtet att drömma om att Bengt "Tito" Ågerup slantar upp.
Kan inte Clage snacka hit sin gamla polare från Hagby?
http://www.fotbolltransfers.com/site/news/26767
Att sortera in under avd drömmar...
http://www.fotbolltransfers.com/site/news/26767
Att sortera in under avd drömmar...
Klart sympatisk han Runnemo.
http://www.unt.se/sport/24-unt-han-vill-tillbaka-till-superettan-med-sirius-2227676.aspx
http://www.unt.se/sport/24-unt-han-vill-tillbaka-till-superettan-med-sirius-2227676.aspx
Från Tolles träningsrapport på fotbollsbloggen:
"Ante är med och kör, men det är lite status quo där med hans knä."
Det kanske bara är jag, men det där gör mig en aning oroad. Jag skulle väldigt gärna se ännu en striker i truppen. Som jag har förstått det så är Runnemo mer en offensiv central mittfältare, och CG har inte imponerat på mig hittills. Förutom Antes knäproblem, så går det ju inte att utesluta att han blir såld under nuvarande eller nästa transferfönster.
"Ante är med och kör, men det är lite status quo där med hans knä."
Det kanske bara är jag, men det där gör mig en aning oroad. Jag skulle väldigt gärna se ännu en striker i truppen. Som jag har förstått det så är Runnemo mer en offensiv central mittfältare, och CG har inte imponerat på mig hittills. Förutom Antes knäproblem, så går det ju inte att utesluta att han blir såld under nuvarande eller nästa transferfönster.
Fast, enligt samma träningsrapport, brukar ju CG vara bland de som utmärkt sig lite extra. Kan finnas potential där. Och vad gäller Ante så minskar väl försäljningsrisken då knäet som sagt är ur funktion för tillfället? I och med att han är ett totalt oprövat kort på elitnivå vill nog de flesta testa honom före någon påskrift. Men egentligen är jag inte ett dugg oroad över att Ante skulle lämna. Han är ju under kontrakt dessutom. Runnemo kan mycket väl spela som forward, och det tycker jag. Han är snabb och med näsa för mål, vilket borde passa in här. Problemet med Sosseh senaste säsongen var ju att han var så jävla långsam och blev för det mesta offsajd när Sirius skulle anfalla så tillväga.
Men egentligen är jag inte ett dugg oroad över att Ante skulle lämna.
Det vill inte jag heller vara, men med tanke på att Öster har ryktats vara intresserade, så kan jag inte låta bli att bli lite orolig...
http://www.fotbolltransfers.com/site/news/27199
Det blir ingen fnizzfezt om Ante lämnar i dag direkt.
Det verkar vara falskt alarm. Spelaren som ska presenteras är tydligen Pablo (det hade ju varit för bra för att vara sant) Pinones Arce.
Ja ja, då lär inte Ante gå till Öster i alla fall.
Ja ja, då lär inte Ante gå till Öster i alla fall.
Hade Ante gått två divisioner uppåt i seriepyramiden kan du ge dig på att vi hade fått pröjs. Ante-nojan känns överdriven.
Nä, Ante lär bli kvar. Bra det!
Tror också att Ante blir kvar. Jag måste ändå säga att jag är ganska nöjd med Sirius agerande under sillyn hittills. Förutom förlusten av Linus, den kändes klantig. Å andra sidan hade det kanske varit svårare att få de andra spelarna som satt på utgående kontrakt att krita under nya direkt om man gett Linus extra betänketid. Jag vet inte riktigt.
Hade ledningen velat skjuta över hela skulden på spelarna tror jag att vi hade fått se fler spelare lämna. Jag är nöjd med att man sitter lugnt i båten och väljer att jobba vidare med en stor stomme. Tolkar det som att man vet om att misstag gjorts och att man inte fått ut maximalt av den befintliga truppen. Att det finns mer att hämta om man lyckas identifiera det som inte funkat och jobbar med det på rätt sätt. Man kan alltid diskutera enskilda nyförvärv, men jag tycker ändå att de tre värvningar som gjorts känns hyfsat genomtänkta. Om Clage och Mirza kommer igång igen så blir ju även de, i praktiken, nyförvärv.
Truppmässigt är det främst två saker som oroar mig och det delar jag nog med de flesta här. Det första är effektiviteten framåt. Jag tror att man främst kommer att satsa på Runnemo i en lite offensivare roll än han oftast tidigare haft. Han är en duglig avslutare och jag tror att han kommer göra en hel del mål och assist, även om han kanske inte kommer att vara med och slåss i den absoluta toppen av skytteligan. CG kom in fel i säsongen förra året, med skada följt av begränsad speltid där han ofta hamnade på kanten snarare än centralt. Där finns det sannolikt mer att hämta, men dessvärre tror jag att han kommer ha svårt att få kontinuerlig speltid även i år. Skulle han få starta varje match i en central position tror jag att han skulle komma igång och hänga en hel del kassar. Konkurrenssituationen, i kombination med spelsystem, gör dock att det kommer bli tufft för honom. Hans chans är att hålla sig frisk och vara väldigt vass när han får chansen under försäsongen. Skulle dock inte kännas fel med ytterligare en striker, av lite mer klinisk karaktär, i truppen.
Den andra saken är naturligtvis högerbacken. Jag antar att Kim/Tolle har en idé om en lösning som finns inom truppen. Antar att deras tanke, eller tankar, kommer bli tydligare under de första träningsmatcherna. Hoppas dock att de håller ett öga på marknaden och har klara måltavlor om den interna lösningen inte känns helt rätt på ett ganska tidigt stadium.
Sen hoppas jag att Martin Karlsson får speltid under försäsongen. Är väldigt nyfiken att se vad han går för och det skulle definitivt inte skada om Bylle får åtminstone lite flås i nacken.
Hoppas även, precis som Erlingmark varit inne på, att tränarna tar tillfället i akt och experimenterar mer under årets försäsong. Visst är det kul att vinna matcherna med en handfull mål, men det känns viktigare att testa olika spelare och olika spelmässiga variationer och detaljer samt ge större delen av truppen lite matchvana.
Måste dock erkänna att jag ser ett scenario framför mig där Sirius slutar trea, en eller två poäng efter AFC och på samma poäng som tvåan Frej. Stranger things have happened.
Hade ledningen velat skjuta över hela skulden på spelarna tror jag att vi hade fått se fler spelare lämna. Jag är nöjd med att man sitter lugnt i båten och väljer att jobba vidare med en stor stomme. Tolkar det som att man vet om att misstag gjorts och att man inte fått ut maximalt av den befintliga truppen. Att det finns mer att hämta om man lyckas identifiera det som inte funkat och jobbar med det på rätt sätt. Man kan alltid diskutera enskilda nyförvärv, men jag tycker ändå att de tre värvningar som gjorts känns hyfsat genomtänkta. Om Clage och Mirza kommer igång igen så blir ju även de, i praktiken, nyförvärv.
Truppmässigt är det främst två saker som oroar mig och det delar jag nog med de flesta här. Det första är effektiviteten framåt. Jag tror att man främst kommer att satsa på Runnemo i en lite offensivare roll än han oftast tidigare haft. Han är en duglig avslutare och jag tror att han kommer göra en hel del mål och assist, även om han kanske inte kommer att vara med och slåss i den absoluta toppen av skytteligan. CG kom in fel i säsongen förra året, med skada följt av begränsad speltid där han ofta hamnade på kanten snarare än centralt. Där finns det sannolikt mer att hämta, men dessvärre tror jag att han kommer ha svårt att få kontinuerlig speltid även i år. Skulle han få starta varje match i en central position tror jag att han skulle komma igång och hänga en hel del kassar. Konkurrenssituationen, i kombination med spelsystem, gör dock att det kommer bli tufft för honom. Hans chans är att hålla sig frisk och vara väldigt vass när han får chansen under försäsongen. Skulle dock inte kännas fel med ytterligare en striker, av lite mer klinisk karaktär, i truppen.
Den andra saken är naturligtvis högerbacken. Jag antar att Kim/Tolle har en idé om en lösning som finns inom truppen. Antar att deras tanke, eller tankar, kommer bli tydligare under de första träningsmatcherna. Hoppas dock att de håller ett öga på marknaden och har klara måltavlor om den interna lösningen inte känns helt rätt på ett ganska tidigt stadium.
Sen hoppas jag att Martin Karlsson får speltid under försäsongen. Är väldigt nyfiken att se vad han går för och det skulle definitivt inte skada om Bylle får åtminstone lite flås i nacken.
Hoppas även, precis som Erlingmark varit inne på, att tränarna tar tillfället i akt och experimenterar mer under årets försäsong. Visst är det kul att vinna matcherna med en handfull mål, men det känns viktigare att testa olika spelare och olika spelmässiga variationer och detaljer samt ge större delen av truppen lite matchvana.
Måste dock erkänna att jag ser ett scenario framför mig där Sirius slutar trea, en eller två poäng efter AFC och på samma poäng som tvåan Frej. Stranger things have happened.
Jag delar helt dina tankar St Shit, men det där scenariot du talar om vill jag inte ha i mitt huvud...
Jag delar helt dina tankar St Shit, men det där scenariot du talar om vill jag inte ha i mitt huvud...
Inte jag heller. Jag tror fortfarande att vi har en hyfsad chans om både tränare och spelare försöker lära sig läxan. Men det innebär tyvärr inte att mitt mardrömsscenario känns helt orealistiskt....
Tre stavelser hemsöker mig om natten: MITT-EN-LAG
Den kändes...
Tre stavelser hemsöker mig om natten: MITT-EN-LAG
Jag tror nog inte det. Eller det beror förstås vilka platser man definierar som mitten. Men såvida det inte är något elementärt som fallerar helt, typ stämningen i truppen eller förtroendet för ledningen, så har jag goda förhoppningar om att vi ska sluta bland de 3-4 första. Förhoppningsvis högre. Fördelen vi har gentemot de lagen som den gångna säsongen slutade närmast mitten (läs E City, VSK, Dalkurd och Sandviken) är bredden på truppen. Sett till nivån så har vi dugliga spelare att ersätta med på de flesta positioner om någon inte levererar. I alla fall med inte allt för avancerade laborationer. Hade inte trivseln varit ok eller om spelarna inte trott på klubben, tränarna eller möjligheterna tror jag att färre hade förnyat sina kontrakt och fler lämnat. Visst kan saker komma att ändras och visst kommer säsongen att bli förbannat tuff. Jag tror inte så många har anledning att utmåla Sirius som favorit till seriesegern i år, annat än i taktiskt syfte, men det är knappast en nackdel. Men visst, en knackig start, lite skador och missnöje i truppen och vi kanske helt plötsligt får slåss om nytt kontrakt. Allting är möjligt.
Haisem är klar som assisterande tränare till IFK Uppsala i division 5, parallellt med lir i division 3 med Unik... Elitsatsningen nedlagd?
Haisem är klar som assisterande tränare till IFK Uppsala i division 5, parallellt med lir i division 3 med Unik... Elitsatsningen nedlagd?
Tror inte han kommer lira med unik
Annars så tycker jag verkligen att det är läge att bredda den offensiva besättningen. Vi kan inte förlita oss till hundra på Ante, även han får svackor/skadas. Runnemo är den offensiva pjäs vi fått in, och han verkar ju kanon, men vad jag har förstått så lirar han inte i strikerposition. Och CG var ju inte allt för vätande förra säsongen. Nej, truppen är inte komplett innan vi fått in en ny striker, säger jag.
Stellan fortfarande kontraktslös
Det vore en kanonvärvning på den här nivån men han lär stanna i Forward.
Now we´re talking:
http://www.unt.se/redaktionensbloggar/blogg.aspx?blogg=1718009&bloggentry=2252160
http://www.unt.se/redaktionensbloggar/blogg.aspx?blogg=1718009&bloggentry=2252160
Now we´re talking:
Har drabbats av en lätt släng nyfikenhet.
Ståpäls, redan!!!
Bojan djordjic eller Tobias Grahn. Säger självplågaren i mig...
Bojan djordjic eller Tobias Grahn. Säger självplågaren i mig...
Hoppas det inte är en mittfältare.
Stort! Blir att närvara på PK:n 10.30. Löten, Salu eller Studan?
En striker? Linus Hallenius? Daniel Sjölund?
"AFC bekräftar: Han är "bomben"
Precis som Fotbollsbloggen spekulerat kring tidigare i dag så bekräftar AFC Uniteds sportchef Hamid Kabodvand på telefon från London att Haris Laitinen är den spelare som han tidigare pratat om.
– Haris har haft en diskussion med både mig och Alex (Ryssholm) ett tag och det ser positivt ut. Vi kommer att fortsätta att prata de närmsta dagarna, säger Kabodvand.
Men han är inte född 86?
– Haha, nej han är född 84. Det sa vi bara för att lura er.
Kabodvand har precis sålt talangen Rinor Nushi till West Ham och var därför i London för att slutföra förhandlingen.
– Det är en fantastisk känsla att se att det som Alex håller på att bygga upp ger resultat redan nu, säger Kabodvand."
Precis som Fotbollsbloggen spekulerat kring tidigare i dag så bekräftar AFC Uniteds sportchef Hamid Kabodvand på telefon från London att Haris Laitinen är den spelare som han tidigare pratat om.
– Haris har haft en diskussion med både mig och Alex (Ryssholm) ett tag och det ser positivt ut. Vi kommer att fortsätta att prata de närmsta dagarna, säger Kabodvand.
Men han är inte född 86?
– Haha, nej han är född 84. Det sa vi bara för att lura er.
Kabodvand har precis sålt talangen Rinor Nushi till West Ham och var därför i London för att slutföra förhandlingen.
– Det är en fantastisk känsla att se att det som Alex håller på att bygga upp ger resultat redan nu, säger Kabodvand."
Arneng är det, enligt SportExpressen. Överdrivet!
Visst är Arneng en bra spelare, men satan vad trångt det blir på mitten.
Det kommer att bli trångt på mitten. Runnemo får helt enkelt skolas om till renodlad forward.
Född -79. Hur länge till kan han dominera ett mittfält?
Han är ju rena junioren jämfört med den där 37-åringen som PSG värvat...
Hade ett bra år i AS ifjol. Uppenbarligen tror ledningen inte på Mirza. Anfallare hade varit roligare...
"Nya profilklubben", det är vi. Säkert honom Sirius sökte lägenhet till på facebook häromdagen.
Självklart en grym värvning på nivån, men Olas inför-uttalande kändes lite överdrivet. Man kanske hade förväntat sig lite mer...
Han kan väl bo kvar i 08-området och pendla, liksom nästan 10-talet Siriusiter redan gör...
När kommer första "jogga hem-posten"?
Bylle - Kalle, Calle, OP, Elliot - Moses, Kim, Arneng, Ian - Runnemo, Ante
Det ser ganska ok ut.
Det ser ganska ok ut.
Anfallare hade varit roligare...
Linus Hallenius hade varit lite småkul...
Svårt att få en snubbe under 30 att gå ner så mycket i lön, gissningsvis. Arneng kan bli succé. Kan också bli Stefanidis.
Den här serien joggar vi hem. Vilka var det AFC hade värvat? Nån gammal Gefle-lirare?
Arneng bor i Sigtuna. Lär ju pendla. Lägenheten bör vara tänkt till någon annan.
Den här serien joggar vi hem.
Tack, Mighty Hawk! Kontinuitet är viktigt. Nöjd och förvissad om en kommande tredjeplats går jag och lägger mig.
Hade 100 ggr hellre sett att det var en bra N1-forward än ytterligare en mittfältare. Hellre Stellan Carlsson än Kim Källström faktiskt.
Arneng är en kanonlirare och som ger allt alltid, är det honom är det bara att jubla. Även om man har tjugo mittfältare varför skulle man inte ta in en som är mycket bättre än de övriga, för det är han!
Extra skönt att han nobbade kontraktsförslag från allsvenskan och superettan, men vi ligger bra till geografiskt som sagt.
Å andra sidan var centralt mitt vår akilleshäl ifjol, där vi tills nu hade två långtidsskadade föredettingar samt en Kim S som är ok för nivån men inget mer. Om runnemo funkar som ren forward kan det bli kalas.
Visst hade det varit kul med en forward, men Arneng är ju faktiskt en för nivån väldigt bra defensiv mittfältare, och det är en jävligt sällsynt spelartyp i norrettan. Om han är sugen på det här är det riktigt bra, även om det inte löser det faktum att vi ser tunna ut framåt.
Hoppas Sirius inte fattar att vi har jättemånga mittfältare. Deras lösning på att bli av med överflödiga spelare är alltid att ge bort dem till Frej.
Även om man har tjugo mittfältare varför skulle man inte ta in en som är mycket bättre än de övriga
Du har en poäng där, nyg86
Lägenheten bör vara tänkt till någon annan.
En anfallare kanske...
Arneng lär vara en bra tvåvägsspelare på nivån. Dumt att inte dra nytta av den offensiva kvalité han ändå, på nivån, lär besitta. Visst har hans spel med fötterna mer att önska i dagsläget, men tror ändå han kan stå för en och annan intelligent assist i år. Överlag producerade ju faktiskt innermittfältet alldeles för få poäng under fjolåret. Saknades spetskvalitéer där när det gällde som mest - mot topplagen. Och en ledargestalt på planen saknades ju också i sina stunder, vilket är exakt vad han är. En verbal spelare som kan mana på mittfält och anfall. Bylle och delvis Calle sköter ju den defensiva biten bra på så sätt redan.
Ren spekulation, men jag skulle inte bli förvånad om Runnemo i princip kommer användas som forward, Petter skolas om till högerback och Björk går till GUSK på lån. Mittfältet känns ganska mättat...
Vi har ju ett U21-lag i år i alla fall. Konkurrens!
Bra värvning om han är motiverad. Men jag vill ha in en forward jag kan lita på.
Tror också den värvningen var otroligt viktig för klubben. man behöver titta framåt efter en lam säsong, man får bra press vilket gör det lättare att sälja in klubben. också sjukt viktigt att Ola får leverera från VD-rollen direkt. nästan så att jag skulle gissa att detta varit i princip klart en tid, men att man ville släppa Ola-grejen först och sedan Arneng för att visa resultat ditekt. strategiskt och smart i så fall.
Med den trupp Sirius nu har borde man kunna ställa upp med en stark 4-2-3-1 uppställning enligt följande:
Bylle - Petter, Calle, OP, Elliot - Kim, Arneng - Moses, Runnemo, Ian - Ante
Ett "reservlag" skulle då se ut så här:
Martin - Bergman, Kalle, Viktor, Björk (?) - Clage, Mirza - Jocke, Kerim, Dalil - CG
Också ren spekulation naturligtvis.
Ett "reservlag" skulle då se ut så här:
Martin - Bergman, Kalle, Viktor, Björk (?) - Clage, Mirza - Jocke, Kerim, Dalil - CG
Också ren spekulation naturligtvis.
Kommer direkt från presskonferensen (som jag antar att många såg på UNT24), Kim sa mycket riktigt att Runnemo är en forward. Linus ersättare blir i första hand Kalle och OP tar hans mittbacksplats. De lät Linus gå för att kunna få in Björk/Bergman på den positionen. Sa de i alla fall.
AFC:s sportchef för fyra dagar sedan:
" Men jag kan säga att han kommer att vara division I norras mest meriterade spelare. "
Lite kul att slå AFC på fingrarna.
" Men jag kan säga att han kommer att vara division I norras mest meriterade spelare. "
Lite kul att slå AFC på fingrarna.
Verkligen! För en gångs skull är det vi som får uppmärksamhet den här sillyn.
Min första tanke var att man värvade iväg sig genom att ta in en äldre spelare på en position där vi precis har värvat Mrabti. I ett scenario där Mirza, Clage, Kim, Arneng och Mrabti är tillgängliga blir det svårt att spela in de yngre och sälja vidare. Men å andra sidan är ju två spelare per position inte överdrivet mycket och det finns ju skador redan nu. Dessutom hoppas jag att han kan bli kvar även efter karriären som Ola A var inne på.
Självklart är PR-värdet viktigt, även om jag ogillar ordet i samband med Sirius.
Självklart är PR-värdet viktigt, även om jag ogillar ordet i samband med Sirius.
Vissa menar att Arneng är en defensiv mittfältare, andra kallar honom offensiv. Någon som har en bra koll på honom som kan reda ut begreppen?
Han själv sa att han kan spela som båda lika bra. Mellan raderna verkade han dock säga att han helst kör typ balans.
det blir till att ropa "hästar, hästar, hästar", istället för "fopoll", så känner han sig glad
Kerim är lika mycket kant som mitt, enl Hundis.
Kerim är lika mycket kant som mitt, enl Hundis.
Bra!
Arneng själv reder ut begreppen:
"Jag kan spela offensivt men även på mitten och högerback, jag kan spela på de flesta positioner"
"Jag kan spela offensivt men även på mitten och högerback, jag kan spela på de flesta positioner"
Vad jag menade med kommentaren om Kerim är att han _kan_ lira kant, men han har spelat mest centralt i en offensiv roll. Men killen är ju knappt krogmyndig, så han lär väl få ta de minuter som bjuds. Får han vara hel kan han nog ändå ta upp kampen om en startplats på mitten till hösten, om han fortsätter sin utvecklingskurva. Ska bli spännande att se.
Men Erlingmark, din hårda kritik mot 2012:s "lama" säsong börjar bli parodisk och snudd på respektlös. Vill inte minnas att du gick lite hårt åt de två tidigare misslyckandena, som i proportion var lika misslyckade. Det var ju på snöpligaste tänkbara sätt vi misslyckades i år också. Stolpe jävla ut. Kritik är konstruktivt, men kom igen... :-O
Aja, i år! Då jävlar! Det är dags!
Tilläggas ska att Arneng nobbade kontraktsförslag från Syrianska och Sveriges nya poplag, men inget förslag från 08-klubbarna.
Kim B säger på presskonferensen att man har 24 spelare i truppen. Vilka är det jag har "glömt"?
Martin - Bergman, Kalle, Viktor, Björk - Clage, Mirza - Jocke, Kerim, Dalil - CG
Martin - Bergman, Kalle, Viktor, Björk - Clage, Mirza - Jocke, Kerim, Dalil - CG
Han räknar nog killarna på lån - Alan och Nyholm.
Så jäkla kul, dessutom en som är van att spela med och under press och leverera. Känner en del syrianer och de avgudar honom för hans inställning på och utanför planen. Arneng kommer att höja tempot på träningarna mm som kommer att utveckla Sirius. Makalös värvning.
Men Erlingmark, din hårda kritik mot 2012:s "lama" säsong börjar bli parodisk och snudd på respektlös. Vill inte minnas att du gick lite hårt åt de två tidigare misslyckandena, som i proportion var lika misslyckade. Det var ju på snöpligaste tänkbara sätt vi misslyckades i år också. Stolpe jävla ut. Kritik är konstruktivt, men kom igen... :-O
Om du är nöjd med förra säsongen är jag glad för din skull. Men jag kan förklara hur jag tänker - igen.
För det första tycker jag 2010 inte är ett lika stort misslyckande, då var laget, truppen, spelet i en uppbyggnadsfas från tidigare års ras.
2011 däremot var ett stort misslyckande. Brännan menade i efterhand att det handlade om "otur". Jag har extremt svårt för den typen av förklaringar, och jag tycker "stolpe ut" är en lika värdelös förklaring/ursäkt 2012. Kim och Tolle har dock inte pratat så himla mycket om små marginaler eller oflyt. Det är bra. Dock tycker jag det är en nästa lika dålig ursäkt att skylla på föregående säsong.
Att tycka att allt handlar om en frispark i sista minuten av den sista matchen menar jag blir helt fel. 25x90 minuter fotboll spelades innan dess.
Resultatmässigt är det naturligtvis ingen skillnad på insatserna 2011 och 2012. En intressant skillnad är dock var Sirius förlorade poängen 2011 och var de förlorades 2012. Även om vi gick långt ifrån rent mot topplagen 2011 så var det inte där seriesegern rök, vi tappade poäng mot bonkegäng. 2012 tog vi nästan inga poäng mot topplagen. Jag tycker faktiskt att poängfördelningen 2012 är ett större problem, för jag tycker att vi borde tagit ytterligare steg där. Helst vill man väl att en säsong ska vara bättre än den föregående, i synnerhet kanske om man genomför ett tränarbyte med hänvisning till att den föregående nått vägs ände och inte håller klassen. Det finns förstås en massa andra parametrar också, men det har jag redan skrivit förr.
Om det gör någon gladare kan jag absolut diskutera 2011 i någon tråd. Men jag tänker väl mest att 2013 är det mest intressanta just nu. Och jag tror också att lärdomar från 2012 är viktigare för 2013 än lärdomar från 2011 eftersom det är annan ledning nu. Jag vet att en del folk tycker det är respektlöst av mig, och du/ni får väl tro vad ni vill om det, men det är inte min mening att vara respektlös. Däremot tror jag kritik är en viktig komponent. Jag försöker göra det så underbyggt som möjligt. Och om nån nu orkar läsa mina inlägg så tror jag också att det syns att jag ser positivt på en hel del av de grejer som händer nu. Men det handlar väl om vad man vill se, antar jag.
Man är aldrig nöjd med mångmiljonsatsningar som misslyckas, men personligen har jag tyckt det sög lika hårt föregående säsonger... Brännan-lover de luxe? ;)
Ah, det är där skon klämmer?
Så istället för att föra en saklig diskussion om saker och ting, så tycker du det är relevant att gissa ihop mina motiv?
Förlåt Joint, men det är människor som tänker som du som kan driva klubbar i konken. Människor som tror att personliga lojaliteter är viktigare än sakfrågor.
Ja, jag har stor respekt för vad Brännan och Andric åstadkom. Men varför spelar det roll nu? Jag tyckte MP var ännu bättre, och pratade mycket och ofta med honom om fotbollen också. Diskvalificerades det mig från att ha åsikter om Sirius under Mille också?
Herrejävlar Joint. Det här är ert fotbollsforum med vuxna människor, inte flashback.
Så istället för att föra en saklig diskussion om saker och ting, så tycker du det är relevant att gissa ihop mina motiv?
Förlåt Joint, men det är människor som tänker som du som kan driva klubbar i konken. Människor som tror att personliga lojaliteter är viktigare än sakfrågor.
Ja, jag har stor respekt för vad Brännan och Andric åstadkom. Men varför spelar det roll nu? Jag tyckte MP var ännu bättre, och pratade mycket och ofta med honom om fotbollen också. Diskvalificerades det mig från att ha åsikter om Sirius under Mille också?
Herrejävlar Joint. Det här är ert fotbollsforum med vuxna människor, inte flashback.
vad är flashback?
Jag får ursäkta att jag lät spydig, vilket väl i och för du också var din underton. Full och trött. Blinken framgick kanske inte så tydligt heller. Och jag hyser respekt för samtliga. Sorry!
Jag menade bara först och främst att föregående säsong inte var så jävla pjåkig som du framställer den som. Jag skulle till och med kunna sträcka mig till att det var den bästa Siriussäsongen i norrettan sedan nedflyttningen. Men jag är grymt besviken på tränarnas icke-scoutande (kändes det stundtals som) av motståndare. Alldeles för dåligt. Många, däribland du Hunden (har jag för mig), lyfte fram Kim-Tolle som en utmärkt duo inför säsongen. Kim för hans kompetens med talangutveckling som spetsegenskap, och Tolle för att han skulle ha "bäst koll på norrettan av alla tränare" (lösryckt citat från typ mejseln). Det var som sagt rätt tydligt att man inte hade gjort läxan av motståndare alla gånger, och där måste jag nog ändå credda Brännan som den fotbollsanalytiker han är. Det kändes som vi var mer pålästa då än nu, även om man kanske går en skoningslös väg tillväga nu genom att sparka igenom serien med grundfilosofin eget spel, till varje pris.
Just det egna spelet var i långa lopp bra. Vissa matcher riktigt bra. Intentionerna fanns där, och man kunde ana ett grundspel som satt sig. Man såg också mycket riktigt talanger som lyfte sig. So far, so good. Att man sedan åker till Tunavallen, har en mittback som agerar på division 4-nivå, en målvakt som är kvar i omklädningsrummet direkt efter halvtid, en anfallare som springer offside 50 gånger, mittfältare som springer och gömmer sig, och så vidare, och så vidare, vet jag inte vad man ska beskylla. Dåliga förberedelser? Eller som när man, likt förr förra året, åkte till Västerås och fick smaka av den Syrianska kebaben. Man kan som sagt älta att vi var för dåliga mot topplagen, och det är ju en vinkling, men spontant grämer jag mig mest över just nämnda matcher. Att man förlorar mot erkänt bra lag som Östersund och Forward känns mer lättköpt, även om det är sexpoängsmatcher då. Vi kryssade väl i och för sig mot Frej x2, ÖFK, Vasalund, slog Forward, Hammarby och så, så ibland fick vi ju till det. Motivationsbrist och sådant kan jag köpa i 100-omgångerssporter som hockey, men i fotboll vill jag se en 26 matcher lång maskin. Från och med nu.
Jag menade bara först och främst att föregående säsong inte var så jävla pjåkig som du framställer den som. Jag skulle till och med kunna sträcka mig till att det var den bästa Siriussäsongen i norrettan sedan nedflyttningen. Men jag är grymt besviken på tränarnas icke-scoutande (kändes det stundtals som) av motståndare. Alldeles för dåligt. Många, däribland du Hunden (har jag för mig), lyfte fram Kim-Tolle som en utmärkt duo inför säsongen. Kim för hans kompetens med talangutveckling som spetsegenskap, och Tolle för att han skulle ha "bäst koll på norrettan av alla tränare" (lösryckt citat från typ mejseln). Det var som sagt rätt tydligt att man inte hade gjort läxan av motståndare alla gånger, och där måste jag nog ändå credda Brännan som den fotbollsanalytiker han är. Det kändes som vi var mer pålästa då än nu, även om man kanske går en skoningslös väg tillväga nu genom att sparka igenom serien med grundfilosofin eget spel, till varje pris.
Just det egna spelet var i långa lopp bra. Vissa matcher riktigt bra. Intentionerna fanns där, och man kunde ana ett grundspel som satt sig. Man såg också mycket riktigt talanger som lyfte sig. So far, so good. Att man sedan åker till Tunavallen, har en mittback som agerar på division 4-nivå, en målvakt som är kvar i omklädningsrummet direkt efter halvtid, en anfallare som springer offside 50 gånger, mittfältare som springer och gömmer sig, och så vidare, och så vidare, vet jag inte vad man ska beskylla. Dåliga förberedelser? Eller som när man, likt förr förra året, åkte till Västerås och fick smaka av den Syrianska kebaben. Man kan som sagt älta att vi var för dåliga mot topplagen, och det är ju en vinkling, men spontant grämer jag mig mest över just nämnda matcher. Att man förlorar mot erkänt bra lag som Östersund och Forward känns mer lättköpt, även om det är sexpoängsmatcher då. Vi kryssade väl i och för sig mot Frej x2, ÖFK, Vasalund, slog Forward, Hammarby och så, så ibland fick vi ju till det. Motivationsbrist och sådant kan jag köpa i 100-omgångerssporter som hockey, men i fotboll vill jag se en 26 matcher lång maskin. Från och med nu.
Fint! Då har vi beefat klart ;)
Och i förväntningarna på den här säsongen är vi eniga!
Och i förväntningarna på den här säsongen är vi eniga!
4 år i skiten
Tycker dom dom senaste åren har varit usla men vad gör det när vi går upp iår.
Med dessa värvningar och dessa tränare är allt annat än en serieseger med god marginal ett misslyckande.
Det är inte så lätt att vinna en serie, det borde väl vi om några veta.
Rykten om Ante till Giffarna odlas fortfarande på deras Svenska Fansforum. Vi får väl hoppas att det stannar vid just rykten.
Måste säga att jag hajade till när jag såg rubriken "Mjällby aktuell för Sirius". Sen fattade jag att det rörde sig om hans son.
Det namnet är ju värt att värva.
Skänk Mjällby till Mjällby. Eller bli vår högerback.
Sunday Bale gör som Ernesto Ferreira gjorde i somras - går till Procyon BK. I femman. Galet. Men kul för Sunday att få stanna i Sverige, som han säkert ville, och tjäna lite deg. Men inte kan väl ett lag på den nivån erbjuda 14 300:- per mån. Det brukar snarare så att man får betala för att spela där. Något civilt jobb får man väl anta. Skönt att han får uppehållstillstånd i alla fall. Borde äntligen få målskyttet att lossna ordentligt nu.
Skojar du? Kan va värt att se Procyon alltså?
I och med signingen av Jagne säger AFC att de är nöjda med sin trupp. Det tror jag vad jag vill om.
I och med signingen av Jagne säger AFC att de är nöjda med sin trupp. Det tror jag vad jag vill om.
Håller med. Tror de är missnöjda med sin trupp.
Ja, men vafan. Vi behöver väl en mittfältare till va?
http://www.siriusfotboll.se/web/article/jonatan-berg-tranar-med-sirius
Ja, men vafan. Vi behöver väl en mittfältare till va?
Nästan så man hoppas på skador så vissa slipper vara petade.
Med tanke på Clages och Mirzas osäkra status, så varför inte?
Med tanke på Clages och Mirzas osäkra status, så varför inte?
Perfekt är han bättre än de andra 13(?) mittfältare efter Arneng så go for it. Bara Sirius blir bättre så är jag nöjd.
Kindlund till IFK Göteborg. Grymt skön blåsvart dag! *rengör revolvern*
Men... Hans farsa anslöt ju till verksamheten, då hade man förväntat sig att grabben skulle ha stannat. Aja, kul för grabben...
Ja om farsan Björn nu lämnar organisationen igen så blir det ju lite pajasvarning.
Jag får inte ihop det där med Ogge. Vad har hänt?
Varför inte sy ihop en deal med J Berg + bror...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Marcus_Berg
http://sv.wikipedia.org/wiki/Marcus_Berg
Fick betalt för Kindlund enl. Tolle i unt. Gott det iaf.
Klart det är bra att vi får lite pröjs, men jag håller inte med om att det är en fjäder i hatten för akademin att han går. Egna spelare från stan ska vi kunna behålla i den åldern med en tillräckligt bra verksamhet.
Ja, det är en hyfsad motsägelse.
Lycka till Ogge!
http://www.ifkgoteborg.se/Nyheter/2013/Februari/Nyforvarv-till-IFK-Goteborgs-u-trupp/
Du blir vårt första nyförvärv när vi ska spela i allsvenskan typ 2017...
http://www.ifkgoteborg.se/Nyheter/2013/Februari/Nyforvarv-till-IFK-Goteborgs-u-trupp/
Du blir vårt första nyförvärv när vi ska spela i allsvenskan typ 2017...
Jonatan Berg i dagens UNT:
"Jag kan tänka mig att spela på vilken position som helst. Jag har spelat på alla positioner utom vänsterback och mittback under mina år på elitnivå."
Vill ha!
"Jag kan tänka mig att spela på vilken position som helst. Jag har spelat på alla positioner utom vänsterback och mittback under mina år på elitnivå."
Vill ha!
Och av Fotbollsbloggsfilmen verkar han bekväm som högerback. Smakar fågel.
Får/vill han spela högerback så vill jag ha honom, annars behövs han inte tycker jag.
Är han en spelare som har kapacitet att vässa spetsen ytterligare och gå rakt in i startelvan, så kan jag inte se varför vi inte ska värva honom. Förutsatt att vi har råd med honom. Men i sådana fall måste bör vi nog göra oss av med någon annan, som hamnar ännu längre bort från startelvan. Om han nu inte är tänkt som högerback. Men det tror jag inte.
Han har varit runt en del bland superettan-klubbar den här sillyn. Jag vet inte jag, men han lär ju vara bra på nivån. Om inte vi tar honom skulle det inte förvåna mig ifall AFC United kritar honom, trots uttalad spikad trupp. Bra spelare är alltid välkomna, och pengar verkar vi ju ha.
Men i sådana fall måste bör vi nog göra oss av med någon annan, som hamnar ännu längre bort från startelvan
En bra spelare är en bra spelare och med Clage och Mirza som osäkra kort så finns det plats i truppen. Värva!
"Verve him" som de säger i fotbollens hemland.
Om han är känd för att skjuta skott i mål så vill jag att han ska göra det i blåsvart tröja.
Om han är känd för att skjuta skott i mål så vill jag att han ska göra det i blåsvart tröja.
Säg, när hade vi senast en bra frisparksfot?
Saleh Saado!
Gallo?
...precis, vilket var ett par år sedan. Mani kunde också tricksa in någon boll utifrån när han ville det. En påtaglig svaghet Sirius dock hade förra säsongen var oförmågan att utnyttja fasta situationer. Det spelförande sättet Sirius genomför matcherna på medför ett gäng hörnor och frisparkar per match, och vi fick på tok för dålig utdelning på dem. Därför ser jag gärna en bra fot förstärka truppen, då det är någonting vi har saknat.
Mjällby klar tydligen.
Ja, osmart att twittra om det annars. Hoppas han är bra.
Hoppas att han är lika tuff som sin far...
Hoppas han är mittfältare.
Ja, vi har väl bara 14 mittfältare i nuläget. Skulle behövas en sju-åtta till innan jag känner mig nöjd.
Mjällby jr:
"Jag spelar oftast på innermittfältet och bästa insatsen är en frispark från halva plan i högra krysset"
Han är väl i första hand tänkt för U19 och U21, men han får ju gärna bytas in i a-laget vid lämpligt frisparksläge...
"Jag spelar oftast på innermittfältet och bästa insatsen är en frispark från halva plan i högra krysset"
Han är väl i första hand tänkt för U19 och U21, men han får ju gärna bytas in i a-laget vid lämpligt frisparksläge...
Som jag förstått det kan Tim spela såväl ytterback som yttermittfältare. Kanske en man för högerbacken. Verkar i alla fall ha setts som en lovande spelare i Celtic. Sägs att han var på Millwalls radar förra året, även om det rann ut i sanden. Behöver ju inte säga så mycket, men det är kul när yngre lovande spelare väljer Sirius. Bergstrand gillar att ge yngre spelare chansen, även om han nu inte haft samma tillgång till sådana här som han hade i BP. Men det kan nog vara en bra miljö och definitivt ett par steg närmare a-lagsfotboll för Lill-Mjällby om han besitter en fighting spirit i närheten av sin faders.
Efter diskussionen i samband med att Ogge Kindlund debuterade i A inbillade jag mig att klubben skrev kontrakt med honom, efter att flera - mycket riktigt - påpekat att det var vansinne att låta en av de dominerande spelarna i landslaget göra A-debut som högstadieunge och inte ha papper på honom. Och jag började tro det eftersom klubben gick ut och sa att man fick bra betalt för honom. Men det visade sig ju att så var det inte alls. Ogge var kontraktslös när han gick till IFK Göteborg, vilket innebär att vi nog fick i runda slängar 30-35 tusen i utbildningsbidrag, varav nog en del går till SAIF också. Sedan verkar det som om IFK Göteborg betalar en extra goodwillpeng till småklubbar när de tar kontraktslösa spelare från dem, vet inte hur mycket, men knappast så man jublar.
Grejen är ju att det var huggsexa om honom. Nästan halva allsvenskan var intresserade, och det skulle inte förvåna mig om även klubbar utomlands var det. Den andra killen som är lika bra i landslaget - Suljic - gick till Chelsea nu. IFK hade utan tvekan slantat i storleksordningen 300' + A-matchbonus + 15-20 % i vidareförsäljning för Kindlund om han hade haft kontrakt.
Grejen är ju att det var huggsexa om honom. Nästan halva allsvenskan var intresserade, och det skulle inte förvåna mig om även klubbar utomlands var det. Den andra killen som är lika bra i landslaget - Suljic - gick till Chelsea nu. IFK hade utan tvekan slantat i storleksordningen 300' + A-matchbonus + 15-20 % i vidareförsäljning för Kindlund om han hade haft kontrakt.
(Tragi)Komiskt nog en av de största försäljningarna (fast i form av utbildningsbidrag) som vi har gjort under 00-talet...
Svårt/dumt att förhindra/försvåra om en av våra talanger i denna division 1-klubb vill byta upp sig till en av landets främsta förening.
Svårt/dumt att förhindra/försvåra om en av våra talanger i denna division 1-klubb vill byta upp sig till en av landets främsta förening.
Var och hur har detta "visat sig"?
3 1/2 vecka till fönstret stänger, och med tanke på Clages och Mirzas osäkra status så vill jag gärna ha en spelare till i truppen. Den spelaren får väldigt gärna vara "superettans bästa högerfot".
(Tragi)Komiskt nog en av de största försäljningarna (fast i form av utbildningsbidrag) som vi har gjort under 00-talet...
Så är det ju. När intresse finns från svenska storklubbar eller utlandet är det klart att vi har svårt att konkurrera. Men samtidigt tycker jag att vi måste ta för vana att skriva kontrakt med ungtuppar innan vi släpper in dem allt för långt i a-truppen. För en kille i den åldern är det en utvecklande miljö och det är klart att Sirius ska ha något för det. Jag klandrar honom inte, men i hans läge hade jag nog skrivit ett kontrakt med Sirius innan övergången till blåvitt blev klar. Förutsatt att jag inte vantrivts här och tyckt att alla i klubbledningen är dumma i huvudet förstås.
Knatten hoppade in ett par minuter i en död match. Men okej, om han i övrigt är landets typ nästbästa inom sin ålder så är det ju tjänstefel att inte kontraktera denne. Samtidigt kan man ju inte tvinga på grabben ett kontrakt. I och med flytten till Göteborg kan jag tänka mig att han valt att avvakta.
Var och hur har detta "visat sig"?
Jag frågade.
Knatten hoppade in ett par minuter i en död match. Men okej, om han i övrigt är landets typ nästbästa inom sin ålder så är det ju tjänstefel att inte kontraktera denne. Samtidigt kan man ju inte tvinga på grabben ett kontrakt. I och med flytten till Göteborg kan jag tänka mig att han valt att avvakta.
Han har väl tränat med a-truppen en hel del också? Och det är ju där jag tycker man kan ställa ett krav. "Vi tror på dig och ser gärna att du tränar med a-laget för att utvecklas ytterligare, men i gengäld så vill vi ha din signatur på ett papper så att vi kan få ett par kronor om någon storklubb får upp ögonen för dig". Låter som en fair deal i mina öron.
Han startar mot Gefle imorgon. Lite udda kan man tycka.
Jag tror säkert att klubben har haft en bra dialog med honom under hösten och våren. och huvudanledningen till att han går är helt säkert att Uppsala inte har något vettigt fotbollsgymnasium och att Siriusakademin inte är en tillräckligt attraktiv miljö jämfört med den som IFK, AIK, etc kan erbjuda - i synnerhet sedan mittfältsvärvningarba droppat in och chansen till seniorspel verkar avlägsen.
Men därför är det kanske inte heller så märkligt att han får spela idag. Man kan ju inte gärna sätta en högstadiekille i frysboxen, utan det seriösa är ju att erbjuda så bra utbildning som möjligt så länge han är kvar.
Grundproblemet tycker jag är att vi uppenbarligen fortfarande inte är redo att utbilda elit - det gamla problemet var att de bästa Uppsalakidsen i 15-årsåldern var tvungna att söka sig utanför distriktet för att få en tillräckligt bra miljö. Så ser det fortfarande ut att vara, för hur bra killen än är så är det inte en kontrakterad A-spelare vi säljer, det är en kontraktslös högstadieelev. hur man än vänder och vrider på det känns det inte särskilt positivt.
Saker jag tycker borde vara högprioriterade:
* bra fotbollsgymnasiemiljö - det ska inte behöva bli en kvalitetsnedgång att gå från fotbollsklasser på högstadiet till gymnasiet (förstås inte Sirius ansvar, men en central fråga att jobba med)
* kontraktsskrivningsrutiner för de spelare som håller en viss nivå (landslagsspel/A-spel, nu även u21)
* akademi som ska samla/kunna attrahera distriktets bästa i varje ålder
* individuella utvecklingsplaner för samtliga akademispelare med tydliga målnivåer - vad kan vi erbjuda de allra bästa i form av utbildning och spelmiljö?
* samarbetsavtal med så många som möjligt av distriktets klubbar - hur bra akademin än blir så kommer faktum alltid vara att majoriteten av spelarna kommer hamna på lägre A-nivå än ettan och uppåt, dvs att akademin kommer utbilda högkvalitativa div II-III-spelare först och främst.
Men därför är det kanske inte heller så märkligt att han får spela idag. Man kan ju inte gärna sätta en högstadiekille i frysboxen, utan det seriösa är ju att erbjuda så bra utbildning som möjligt så länge han är kvar.
Grundproblemet tycker jag är att vi uppenbarligen fortfarande inte är redo att utbilda elit - det gamla problemet var att de bästa Uppsalakidsen i 15-årsåldern var tvungna att söka sig utanför distriktet för att få en tillräckligt bra miljö. Så ser det fortfarande ut att vara, för hur bra killen än är så är det inte en kontrakterad A-spelare vi säljer, det är en kontraktslös högstadieelev. hur man än vänder och vrider på det känns det inte särskilt positivt.
* bra fotbollsgymnasiemiljö - det ska inte behöva bli en kvalitetsnedgång att gå från fotbollsklasser på högstadiet till gymnasiet (förstås inte Sirius ansvar, men en central fråga att jobba med)
* kontraktsskrivningsrutiner för de spelare som håller en viss nivå (landslagsspel/A-spel, nu även u21)
* individuella utvecklingsplaner för samtliga akademispelare med tydliga målnivåer - vad kan vi erbjuda de allra bästa i form av utbildning och spelmiljö?
* samarbetsavtal med så många som möjligt av distriktets klubbar - hur bra akademin än blir så kommer faktum alltid vara att majoriteten av spelarna kommer hamna på lägre A-nivå än ettan och uppåt, dvs att akademin kommer utbilda högkvalitativa div II-III-spelare först och främst.
"Vi har sålt honom till Göteborg och dealen med dem är att han ska fortsätta att spela med oss som vanligt tills att han lämnar"
Ska det tolkas som att Ogge får spela cup- och seriematcher i blåsvart fram till sommaren?
Ska det tolkas som att Ogge får spela cup- och seriematcher i blåsvart fram till sommaren?
Det utgår jag ifrån. Det vore ju hemskt dålig signal till övriga kids i föreningen om vi skulle frysboxa honom.
Nä, frysboxa går fetbort. En dag kanske det är dags för honom att vända hem. Gärna till ett allsvenskt Sirius efter en karriär som internationell storstjärna.
Gärna en internationell karriär i Blåsvart
Mjällby klar tydligen.
Vad händer?
Ja, man undrar ju. Vill de hellre ha Berg kanske?
Blomqvist lånas ut till Strömsberg under säsongen, hade hellre sätt att han lånats ut till GUSK. GUSK behöver förstärkningar och Uppsala behöver ett lag till minst i tvåan.
Jag tror säkert att klubben har haft en bra dialog med honom under hösten och våren. och huvudanledningen till att han går är helt säkert att Uppsala inte har något vettigt fotbollsgymnasium och att Siriusakademin inte är en tillräckligt attraktiv miljö jämfört med den som IFK, AIK, etc kan erbjuda - i synnerhet sedan mittfältsvärvningarba droppat in och chansen till seniorspel verkar avlägsen.
Jo det är Sirius som både bemannar ledarstaben och väljer spelare till Niu (fotbollsgymnasiet)
Du har fått med det mesta.
En till nivå under akademinivån är också nödvändigt för att få till sen spets som krävs i Akademin utan att behöva avrekrytera spelare.
Inga föräldrar som tränar eller coachar sina barn.
Få in instruktörer och chefer som har erfarenhet av att utbilda unga spelare för elitfotboll.
Jag tror på fullaste allvar att Sirius med ovanstående ändringar skulle kunna bli topp fem i Sverige på att fostra fotbollsspelare även på killsidan. Sirius har en unik möjlighet eftersom man är helt själva med elitambitioner i en av Sveriges största städer. Utöver det har man även en finansiär som heter U Spelarutveckling AB.
[quote1363017310=Erlingmark]
Jo det är Sirius som både bemannar ledarstaben och väljer spelare till Niu (fotbollsgymnasiet)
I övrigt har du fått med det mesta, Erlingmark.
Mina tillägg:
En till nivå under akademinivån är också nödvändigt för att få till sen spets som krävs i Akademin utan att behöva avrekrytera spelare.
Inga föräldrar som tränar eller coachar sina barn.
Få in instruktörer och chefer som har erfarenhet av att utbilda unga spelare för elitfotboll.
Jag tror på fullaste allvar att Sirius med ovanstående ändringar skulle kunna bli topp fem i Sverige på att fostra fotbollsspelare även på killsidan. Sirius har en unik möjlighet eftersom man är helt själva med elitambitioner i en av Sveriges största städer. Utöver det har man även en finansiär som heter U Spelarutveckling AB.
[/quote1363018319]
Ja, man undrar ju. Vill de hellre ha Berg kanske?
Jag tror nog inte att de två ev värvningarna "konkurrerar" med varandra. Mjälby bör ju vara tänkt för den s k spetsgruppen och spel i U19 och U21.
Blomqvist lånas ut till Strömsberg under säsongen
Kan det betyda att någon är på väg in i truppen?
Lär väl vara Jonatan Berg.
Berg klar. Vi har nog i alla fall ett mittfält som håller för norrettan nu.
Jävlar vilket lag vi har nu!
Tror AFC har bättre backlinje och Forward bättre anfall än oss. Men visst, vi har nog bäst mittfält. Det är ju där vi satsar.
Nästan så att man tror att vi har chans på tredjeplatsen även i år ;-)
Tror AFC har bättre backlinje och Forward bättre anfall än oss.
Nope, bäst försvar och anfall har FC Stockholm Internazionale!
http://www.unt.se/redaktionensbloggar/blogg.aspx?blogg=1718009&bloggentry=2321805
En lång crossboll från studan:
" i juni flyttar Jonatan med familj till en nybyggd lägenhet i Industristaden"
" i juni flyttar Jonatan med familj till en nybyggd lägenhet i Industristaden"
Visst finns det andra lag i serien med kvalitativa spelare. Jag skulle dock inte byta trupp med något annat lag i norrettan om nu den möjligheten gavs. Spelare som Nyström, Sirelius, Moses och för all del Kim tog synbara kliv i utvecklingen förra säsongen. Med några mer rutinerade spelare runt om sig har de goda möjligheter att ta ytterligare steg i år. Tror även att Dalil kommer höja sig, nu när han snart haft en hel och förhoppningsvis skadefri försäsong med laget i bagaget. I försvaret är det A och O att firma Nyström/Pehrson hinner svetsa sig samman och att vi har ett par alternativ på högerbacken som presterar på godkänd nivå. Liten varningsflagg naturligtvis, men jag kan inte påstå att det är något som får mig att ligga sömnlös på nätterna.
Är butiken stängd nu?
Sal aktuell för IKB... Vi har ju en hel uppsjö med mittfältare, så lär ju inte varit aktuellt för oss i år igen, men AIK verkar å sin sida vilja låna ut honom på nytt.
Jag tycker att Sal gjorde det bra hos oss i höstas och skulle inte tacka nej till en återkomst. Nu har vi ju som sagt ett antal mittfältare, men i nuläget är 3 centrala sådana skadade varav 2 med en ganska osäker status.
men Sal var grymt varierande, men det kanske var ungdomen
Sal kostade oss uppflyttning mot Vasalund.
Tyckte han var riktigt dålih, kanske främst pga det som erlingmark nämner. Sluta låna in talanger som skiter i klubben.
Jag tror inte han sket mer i klubben ön sin halvbrorsa Alle. Handlar nog mer om gruppdynamik i det fallet, vilket ex-kaptenen hade starkt, men Siriushjärta? Skulle inte tro det... Eller Smedjegården för den delen.
Sals höst var ungefär som Björks vår. Kändes överflödigt och onödigt. Ska vi låna ska det vara garanterad spetskompetens.
Sals höst var ungefär som Björks vår. Kändes överflödigt och onödigt. Ska vi låna ska det vara garanterad spetskompetens.
Mindre än två veckor kvar av sillyn. Är truppen spikad? Mjällby jr?
Sista sillyveckan inledd och jag antar att truppen är spikad. Det är en bra trupp, mycket bra till och med, men jag tycker fortfarande att det finns en liten akilleshäl.
Högerbackspositionen känns svagare än förra säsongen. Visst finns det dugliga alternativ, men Björk känns för försiktig i sitt spel och Kalle verkar ha ständiga problem med skador och sjukdomar och tycks bara spela varannan match. Jag blev imponerad av Bergman mot Bajen i höstas, men Kim/Tolle verkar ha placerat honom i frysboxen denna försäsong. Varför?
Högerbackspositionen känns svagare än förra säsongen. Visst finns det dugliga alternativ, men Björk känns för försiktig i sitt spel och Kalle verkar ha ständiga problem med skador och sjukdomar och tycks bara spela varannan match. Jag blev imponerad av Bergman mot Bajen i höstas, men Kim/Tolle verkar ha placerat honom i frysboxen denna försäsong. Varför?
Sista sillyveckan inledd och jag antar att truppen är spikad. Det är en bra trupp, mycket bra till och med, men jag tycker fortfarande att det finns en liten akilleshäl.
Jag tror att Linus kommer saknas mer offensivt än defensivt. Men det finns ju inget som säger att ytterbackarna måste dra ett lika stort offensivt lass som Linus gjort. Jag tror att vi har förstärkt mittfältet tillräckligt för att ha gott om möjligheter till variation i anfallsspelet, även utan Linus. Men visst är det skillnad på att vara mittback och ytterback även defensivt och den som blir det slutliga förstavalet bör ju helst hunnit bli trygg i positionen när serien drar igång. Jag ser fortfarande en hel Petter som ett alternativ och, precis som Hornby, skulle jag önskat att Bergman fått chansen i den positionen under försäsongen. I det här läget tycker jag dock det är synd att Viktor Lövgren är vänsterfotad. Tycker han är stabil och tror att han skulle kunna spela in sig på en ordinarie ytterbacksposition. Hade han varit högerfotad ser jag honom som det naturliga valet. Är ju dock inte helt ultimat med en vänsterfotad högerback i situationer där man inte har gott om tid. Vare sig offensivt eller defensivt.
Bergman har ju på grund av "olika orsaker" haft en strulig försäsong av olika anledningar och man får ha tålamod. Han kommer nog att få sina chanser med A-laget framöver. Det lilla jag sett har bådat gott. Smedjen var en för jäkla frisk fläkt framåt på högerkanten. Urtypen på modern ytterback, men defensivt tycker jag inte han alltid var så fantastisk. Kalle har känts coolare där...
Linus kunde vara riktigt dålig bakåt ibland
31 mars 2010: Elias Storm klar för Sirius
30 mars 2011: Alagie Sosseh klar för Sirius
29 mars 2012: Kalle Larson klar för Sirius
Blir det någon sista minuten-värvning även i år? Det känns inte speciellt troligt, men man kan ju alltid fantisera...
Blir det någon sista minuten-värvning även i år? Det känns inte speciellt troligt, men man kan ju alltid fantisera...
Sal aktuell för IKB...
Nu är tydligen City med och hugger också. Alltså Eskilstuna, inte Manchester...
31 mars 2010: Elias Storm klar för Sirius
Japp, det finns ju traditioner vi måste värna. Jag saknar fortfarande den årliga Lasse-Brassen!!
Lasse-brassen och tomteluvan! Vart tar alla bra saker vägen?
Nu vet jag kanske inte om just Lasse-brassen hör till kategorin bra..
Du har en poäng där Tifo!
Sal lånas ut till AFC. Nu ska sillyn vara slut.
Brännström ny tränare för AFC.
Brännström ny tränare för AFC.
Judas!!!!! (skoja)
Klart virrigt att sparka tränaren nu men Brännan kan nog lyckas bra med det där laget.
Klart virrigt att sparka tränaren nu men Brännan kan nog lyckas bra med det där laget.
Stor rutin av att inte gå upp från Norrettan. Känns tryggt.
Haha!
Mjällby Jr:
http://www.90minuteruppland.se/arkiv/1469?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=timothy-mjallby-ar-nu-en-del-av-sirius
http://www.90minuteruppland.se/arkiv/1469?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=timothy-mjallby-ar-nu-en-del-av-sirius
Jag mår fortfarande dåligt när jag tänker på hans klassmål på Studan våren 2011. Han hade väl Tolle som tränare då?
http://www.unt.se/blogg/blogg.aspx?blogg=1718009&bloggentry=2389127
http://www.unt.se/blogg/blogg.aspx?blogg=1718009&bloggentry=2389127
Behålla egna talanger: dåligt.
Ge bort gratis till Göteborg: guld.
Ha en elitsatsatsande akademi: skitdåligt.
Värva 25 plussare från s1 med skadehistorik: så jävla guld.
USAB gör skäl för sitt namn. För det står väl för Upplands spelaravveckling?
Ge bort gratis till Göteborg: guld.
Ha en elitsatsatsande akademi: skitdåligt.
Värva 25 plussare från s1 med skadehistorik: så jävla guld.
USAB gör skäl för sitt namn. För det står väl för Upplands spelaravveckling?
Det står för Understödja Sirius Annars Bankrupt.
Sjukt irriterande. Backar som Bergman växer ju inte heller åp träd.
Men va fan, seniorerna är skadade och junisarna lämnar för IFK Glenn...
Ghaaa.....kvartalsekonomi :(
Ett jävla misslyckande...
Visst, jag förstår ifall junisarna blir starstruck av Blowit, men kom igen. Skriv kontrakt med dem, i alla fall. Och ge dem förtroende i serien med sloganet "Morgondagens stjärnor". Reagerade på det, att man inte kastade in Bergman i lördags, men det kan ju berott på detta beslut. Äckliga jävla Blävitt.
Visst, jag förstår ifall junisarna blir starstruck av Blowit, men kom igen. Skriv kontrakt med dem, i alla fall. Och ge dem förtroende i serien med sloganet "Morgondagens stjärnor". Reagerade på det, att man inte kastade in Bergman i lördags, men det kan ju berott på detta beslut. Äckliga jävla Blävitt.
Surt som fan, men har Sirius verkligen möjlighet att göra något annorlunda för att förhindra sånt här? Man kan ju inte tvinga någon att skriva på något kontrakt. Och att man ska ge junisarna mer speltid är ju lätt att tycka, men i år känns det inte som vi har något utrymme för att gambla med sånt.
Om man inte kan göra något åt det kan man ju lika gärna lägga ner tankar på en ungdomssatsning. Känns hopplöst att sitta kvar med sin egen andrasortering.
Och de mest lovande 00-talisterna är enl Brännan redan förlorade till Sthlm. Mycket pga akademins omvandling, kan man gissa. Men detta är alltså bara gissningar.
Och de mest lovande 00-talisterna är enl Brännan redan förlorade till Sthlm. Mycket pga akademins omvandling, kan man gissa. Men detta är alltså bara gissningar.
Ptja. Ger inte jättemycket för prognoser gällande 00-talister redan nu, även om det verkar varit en hel del tjafs gällande akademins utstyrsel. Tror också att det är svårt att förhindra att juniorer lämnar för större klubbar tills vi är etablerade i åtminstone superettan, och kan erbjuda ett mer sammanhängande akademialternativ och möjlighet till fotbollsgymnasium med bättre kvalité.
Den här pengasatsningens mål är att generera stabilitet på sikt, men så länge det inte är mer än en "satsning" vet jag inte hur säkra 16-17åringar kan känna sig på att få sin chans. Tror att det är nästa generation det blir att satsa på, och är Sirius då ett stabilt superettanlag är vi nog attraktiva på riktigt, oavsett vilka Brännan tror har försvunnit till Stockholm.
Trots detta känns det naturligtvis förfärligt att både Kindlund och (edit. Bergman) försvinner.
Hade de största yngre talangerna fått speltid i A-laget hade de nog inte varit lika benägna att lämna för allsvenska klubbar. Speltid i division 1 kan nog vara väl så attraktivt som att försvinna in i en större klubbs ungdomsled. Inte mycket at göra åt saken nu, men på sikt är det viktigt att de största talangerna får chansen i A-laget tidigt och på det sättet signalera att Sirius är en klubb som släpper fram unga spelare. Känner talangerna att de att de inte på allvar är med och konkurrerar så kan de ju lika gärna pröva lyckan i mer etablerade klubbars ungsomsverksamhet. Men jag tycker nog att det är rimligt att kräva påskrivna kontrakt av alla spelare som ska vara med i A-truppen mer än enstaka träningar. Ska vi släppa de riktiga talangerna till större klubbar är det ju rimligt att vi får en slant för det.
Man får hoppas på nån schysst %-deal och utbildningsbidrag. Bergman har ändå varit hos oss i 4 år.
Prognoserna för 00-talisterna är ju inte det som är intressant i det här sammanhanget. Problemet är att de fyra bästa just nu i den årskullen väljer bort akademin (en av dem gjorde tex två mål för AIK mot Sturm Graz i Lennart Johanssons pokal tidigare i våras). Det är helt enkelt problematiskt om de som ligger längst fram i sina årskullar inte väljer akademin oavsett hur bra de blir om sex-sju år.
IFK Gbg har någon sorts princip att de altid betalar en slant för ungdomar de värvar från mindre klubbar, även om de inte behöver. Så något litet trillar nog in. Dock tror jag knappast vi pratar %-deal. Hade vi fått en bra deal antar jag att det hade sagts.
Jag är också lite trött på det där snacket om att man måste förstå att spelare går till allsvenska U-kontrakt. Att det inte går att göra något åt. Det finns ingen naturlag som säger att det är omöjligt för en klubb i vår storleksklass att erbjuda en vettig helhet. För Bergmans del har den helheten länge varit rätt tuff, med pendling från Knivsta och svårt att matcha träningstider och skola. IFK:s skollösning och U-upplägg erbjuder en helhet. Dessutom vet ju de som går dit att IFK konsekvent matchar in tonåringar i allsvenskan.
Men det är ju ingenting som förbjuder vår akademi att se till att kidsen kan få en vettig helhetslösning med skola-träning-matchning. Tvärtom så borde ju just träning och matchmiljö i a-laget vara rätt attraktivt, med ett långsiktigt upplägg. För Sirius verkar det inte vara ett självändamål att matcha upp egna talanger från akademi in i a-lag, vi har istället värvat färdiga spelare på de platser där kidsen skulle kunna matchas in. Det är självklart ett val som förmodligen ökar våra chanser att gå upp, men det är också något som gör det mer svårmotiverat för talanger i Bergmans och Kindlunds klass att stanna. Att det inte funkar nu är uppenbart, men det vore underbart att se en tydlig plan för hur det ska kunna funka om säg tre år.
Samtidigt är det en fin balansgång. Både Ogge och Bergman har ju fått speltid i a-laget. Och det är ju säkert en bidragande orsak till att IFK Gbg är intresserade.
IFK Gbg har någon sorts princip att de altid betalar en slant för ungdomar de värvar från mindre klubbar, även om de inte behöver. Så något litet trillar nog in. Dock tror jag knappast vi pratar %-deal. Hade vi fått en bra deal antar jag att det hade sagts.
Jag är också lite trött på det där snacket om att man måste förstå att spelare går till allsvenska U-kontrakt. Att det inte går att göra något åt. Det finns ingen naturlag som säger att det är omöjligt för en klubb i vår storleksklass att erbjuda en vettig helhet. För Bergmans del har den helheten länge varit rätt tuff, med pendling från Knivsta och svårt att matcha träningstider och skola. IFK:s skollösning och U-upplägg erbjuder en helhet. Dessutom vet ju de som går dit att IFK konsekvent matchar in tonåringar i allsvenskan.
Men det är ju ingenting som förbjuder vår akademi att se till att kidsen kan få en vettig helhetslösning med skola-träning-matchning. Tvärtom så borde ju just träning och matchmiljö i a-laget vara rätt attraktivt, med ett långsiktigt upplägg. För Sirius verkar det inte vara ett självändamål att matcha upp egna talanger från akademi in i a-lag, vi har istället värvat färdiga spelare på de platser där kidsen skulle kunna matchas in. Det är självklart ett val som förmodligen ökar våra chanser att gå upp, men det är också något som gör det mer svårmotiverat för talanger i Bergmans och Kindlunds klass att stanna. Att det inte funkar nu är uppenbart, men det vore underbart att se en tydlig plan för hur det ska kunna funka om säg tre år.
Samtidigt är det en fin balansgång. Både Ogge och Bergman har ju fått speltid i a-laget. Och det är ju säkert en bidragande orsak till att IFK Gbg är intresserade.
Men det var väl ett jävla gnäll på allt möjligt här. Först vill vi att Sirius ska gå upp, sedan att kidsen ska få så mycket speltid att de stannar. Tyvärr går det inte att kombinera hur lätt som helst. Frågan är om prio ett är uppgång eller utbildning just nu. Jag skulle säga det första. Sen tycker jag visst man kan säga att det är självklart att IFK Glenn lockar mer som det ser ut nu. Vi kan inte matcha de faciliteterna än, så enkelt är det. Sen är det exakt som Bruk säger att man kan inte tvinga på någon ett kontrakt.
Nu föreslår jag att ni slutar whina så mycket.
Nu föreslår jag att ni slutar whina så mycket.
Klart att det går att kombinera avancemang och spelarutbildning. Lätt? Nä. Och det är väl klart man kan säga så - "det är för svårt", "klart vi inte kan matcha", "vi kan inte tvinga på någon ett kontrakt", etc. Självfallet är det ur någon mening då enklare att värva en massa etablerade spelare. Det var ju exempelvis ungefär så vi nådde allsvenskan en gång i tiden. Eller när vi gick upp i Superettan. Problemet är väl att det är ett jävligt dyrt sätt, i alla fall om man vill mer än att bara gå upp. Och det är ett val man gör - vi har i alla fall haft de ekonomiska möjligheterna att bygga upp fantastiska utbildningsmöjligheter de senaste tre åren, och det fanns ju en sådan plan med samarbetet med USAB om man går tillbaka till vad som sas 2010. Och man får väl konstatera att vi inte lyckats med föresatsen att bli mer självförsörjande med spelare under de tre åren. Ingenting är förstås säkert i en värd där sportsliga resultat är kung. Men jag tror att det på sikt lönar sig att prioritera utbildningen ganska högt.
Jo men visst. Jag har ju länge tyckt att Ågerups pengar skulle kunna användas på ett bättre sätt än att bära upp en jättedyr a-trupp. Men nu är det den vägen vi har valt, och då kan vi inte chansa med att ge plats åt Oggar och Bergmannar i startelvorna.
Sen tror jag också att det är svårt att hålla kvar talanger som de här två oavsett hur mycket speltid de än skulle få. Det finns så mycket i Göteborg som inte Uppsala kan erbjuda, och som står utanför Sirius kontroll. Fotbollsplaner t.ex, det är rätt basic om man satsar på att bli fotbollsspelare. Kan tänka mig att fotbollsgymnasiet i Göteborg är rätt mycket attraktivare också.
Angående procent på vidareförsäljning så finns ju solidaritetsersättningen som väl borde gälla? Alltså att spelarens tidigare klubbar får dela på 10 % av övergångssumman om jag fattat rätt.
Sen tror jag också att det är svårt att hålla kvar talanger som de här två oavsett hur mycket speltid de än skulle få. Det finns så mycket i Göteborg som inte Uppsala kan erbjuda, och som står utanför Sirius kontroll. Fotbollsplaner t.ex, det är rätt basic om man satsar på att bli fotbollsspelare. Kan tänka mig att fotbollsgymnasiet i Göteborg är rätt mycket attraktivare också.
Angående procent på vidareförsäljning så finns ju solidaritetsersättningen som väl borde gälla? Alltså att spelarens tidigare klubbar får dela på 10 % av övergångssumman om jag fattat rätt.
Hur kommer det sig att man inte haft kontrakt med dessa unga spelare som ju ändå måste ha uppfattats vara väldigt intressant för framtiden? Är det så att killarna vägrat skriva på kontakt eller vad gäller?
Akademin känns ju lite diffus isåfall om man har lovande spelare som saknar kontrakt och sticker, samt förstås ej får speltid när man jagar avancemang, men använder Ågerups slantar till att köpa in en massa spelare utifrån (där även en del verkar vara väldigt skadebenägna).
Benker jr gjorde ju vad jag förstår en väldigt fin match senast. Kanske fler borde kunna gå in nu när så många är skadade?
Akademin känns ju lite diffus isåfall om man har lovande spelare som saknar kontrakt och sticker, samt förstås ej får speltid när man jagar avancemang, men använder Ågerups slantar till att köpa in en massa spelare utifrån (där även en del verkar vara väldigt skadebenägna).
Benker jr gjorde ju vad jag förstår en väldigt fin match senast. Kanske fler borde kunna gå in nu när så många är skadade?
Om jag vore en ung och mycket lovande fotbollsspelare (juniorlandslagsklass) och spelade i Sirius skulle jag inte tveka ett ögonblick att nappa på ett erbjudande från “storklubben” IFK Göteborg. De har säkert fått ”an offer they can’t refuse” bestående av excellenta tränings- och utvecklingsmöjligheter samt en bra skola. Att låsa upp unga spelare med långtidskontrakt tycker jag är förkastligt och inget Sirius ska eftersträva. Tråkigt det som hänt men så här är det i en konkurrensutsatt sport som fotboll. Nästan bättre att ha lovande spelare som växer successivt med tiden än supertalanger som väcker uppseende redan i mycket tidig ålder, åtminstone för en klubb som Sirius. Jag tror killarna kommer tillbaka när Sirius tar steget upp i allsvenskan.
Jo men visst. Jag har ju länge tyckt att Ågerups pengar skulle kunna användas på ett bättre sätt än att bära upp en jättedyr a-trupp. Men nu är det den vägen vi har valt, och då kan vi inte chansa med att ge plats åt Oggar och Bergmannar i startelvorna.
Solidaritetsersättningen ligger på 5 % av de totala övergångsbeloppet och delas mellan alla klubbar som utbildat spelaren mellan 12-23 år. För varje år mellan 12-15 år får man 5 % av de ursprungliga 5 %, och för varje år mellan 16-23 får man 10 %. Så om tex Bergman skulle säljas utomlands av IFK för 10 miljoner så skulle Sirius få 30 % av 500.000. Så det är ju inga monsterpengar direkt. Dock gäller detta vid varje försäljning, så utbildar man typ Zlatan så kan det ge en del.
Men jag förstår inte varför det det är så omöjligt att antingen spela in våra supertalanger i a-laget eller sälja dem för vettiga pengar när det är just så det går till i de flesta andra klubbar. Sirius säljer i princip aldrig kontrakterade spelare, medan det är det som driver runt 9 av superettaklubbarna tex. I Kindlunds landslag tex har just Motala AIF sålt Ali Suljic till Chelsea för mellan 4-6 miljoner plus klausul. Kindlund hade också bud från utlandet, men oavsett om han hade tagit det eller inte hade inte vi fått några pengar. VSK har konsekvent spelat in sina 15-18-åringar i a-laget samtidigt som de avancerade från Norrettan till Superettan. Östlund, Lindelöf och Tronet tex var inte bättre eller mer tongivande i sina landslag än Bergman och Kindlund. Sedan hade VSK skrivit av alla sina spelare till Carlssons bolag så att de inte fick mycket av pengarna när Lindelöf gick till Benfica och Tronet till BP beror på annat klanteri, men inte på att de skänktes bort. Det finns massor av exempel.
Jag tycker också att man ska släppa iväg spelare till andra klubbar när de vill gå. Jag tror det är helt nödvändigt. Men jag tycker att man ska försöka få bra betalt för det, och jag tycker man ska göra allt för att inte behöva släppa egna akademispelare till andra svenska akademier. Och det bästa sättet att slippa göra det är förmodligen att göra miljön här så attraktiv som möjligt. Gick det i Västerås ska det fan inte vara så omöjligt här.
Visst, jag kanske är gnällig i överkant, men jag förstår inte varför inte vi ska kunna lyckas med det som många andra jämförbara klubbar uppenbarligen lyckas med. Eller har vi bara otur?
Jag tycker också att man ska släppa iväg spelare till andra klubbar när de vill gå. Jag tror det är helt nödvändigt. Men jag tycker att man ska försöka få bra betalt för det, och jag tycker man ska göra allt för att inte behöva släppa egna akademispelare till andra svenska akademier. Och det bästa sättet att slippa göra det är förmodligen att göra miljön här så attraktiv som möjligt. Gick det i Västerås ska det fan inte vara så omöjligt här.
Visst, jag kanske är gnällig i överkant, men jag förstår inte varför inte vi ska kunna lyckas med det som många andra jämförbara klubbar uppenbarligen lyckas med. Eller har vi bara otur?
Jag tycker våra juniorer resonerar ganska konstigt, ingen av dem har nånsin spelat i AIK och ändå förväntar de sig speltid i A-laget.
Att talangerna inte får speltid vet vi väl orsaken till – vi har värvat dyrare och bättre spelare på deras positioner och har bråttom upp till Superettan. Det är ju ett val Sirius har gjort – bra eller dåligt kan man tycka olika om.
Varför vi inte får betalt för dem är en bättre fråga (vet vi förresten att vi inte fick vettigt betalt för Bergman?). Är det för att kontraktsskrivningarna inte sköts med våra talanger? Eller för att vår utbildning är så dålig att talangerna inte är intresserade av att skriva kontrakt? Jag tror fortfarande att en del av orsaken kan vara att fotbollen har en sån otroligt låg status i kommunen. Den prioriteras ju typ lägre än picknick och boule. Att lovande unga spelare då hellre flyttar till en stad där det finns bättre anläggningar är kanske inte så underligt.
Varför vi inte får betalt för dem är en bättre fråga (vet vi förresten att vi inte fick vettigt betalt för Bergman?). Är det för att kontraktsskrivningarna inte sköts med våra talanger? Eller för att vår utbildning är så dålig att talangerna inte är intresserade av att skriva kontrakt? Jag tror fortfarande att en del av orsaken kan vara att fotbollen har en sån otroligt låg status i kommunen. Den prioriteras ju typ lägre än picknick och boule. Att lovande unga spelare då hellre flyttar till en stad där det finns bättre anläggningar är kanske inte så underligt.
Jag tycker att vi borde införrätta en supertalang-praxis för juniorlandslagsspelare.
Det är nog möjligt att vi gett Ogge och Jacke kontraktsförslag, men att de förkastat dessa. Varför? Jo, för att de kanske varit för skamliga? De vill väl inte "förbinda" sig i Sirius om de inte vet att de får en rejäl månadspeng att steka runt med? I förlängningen, när exempelvis Blåvitt nappar, får vi ju tillbaka de lönepengar vi lagt ner på spelaren ifråga och mer därtill. Om de, och likasinnade föreningar, nu värvar andra supertalanger som inte är free-transfers? Vet en lokal förening här som dock fick in ett oväntat femsiffrigt belopp in på klubbkontot då Elfsborg tog över en ditflyttande talang. Så Blåvitt är inte ensamma om att ge ett otvingat, solidariskt belopp. Måste ju ge dem att de scoutar smart. Men måste också ge lite konstruktiv kritik till Usab, vars egentliga syfte är business med upplandstalanger. Där gäller det att tänka lite mer långsiktigt. Avsätt en bråkdel av årsbudgeten på att kontraktera juniorlandslagsspelarna. Det i sin tur borde sporra resterande talanger att nå juniorlandslagen.
Egentligen är det ändock, i sammanhanget, rätt soft att de våra flyttar till Götet när de ändå rör på sig. Det hade känts jobbigare med övergångar till uppsalakidsens favoritklubbar i Hufvudstaden. Det lär ju svida i ögonen på dem också. Eller så har de sedan länge bara skitit blanka fan i fotbollsspelare som andats uppländsk luft, då de vet att det inte blivit något av dessa. Där har vi nog en scenförändring i alla fall, vilket är positivt. Det känns ju som att några här i kretsarna åtminstone närmar sig allsvenskan inom överskådlig framtid. Men superettan är ett bra förstasteg för en del, och därför är det ju faktiskt väldigt viktigt att vi tar oss dit nu. Och etablerar oss där. På riktigt. Det är dags!
Det är nog möjligt att vi gett Ogge och Jacke kontraktsförslag, men att de förkastat dessa. Varför? Jo, för att de kanske varit för skamliga? De vill väl inte "förbinda" sig i Sirius om de inte vet att de får en rejäl månadspeng att steka runt med? I förlängningen, när exempelvis Blåvitt nappar, får vi ju tillbaka de lönepengar vi lagt ner på spelaren ifråga och mer därtill. Om de, och likasinnade föreningar, nu värvar andra supertalanger som inte är free-transfers? Vet en lokal förening här som dock fick in ett oväntat femsiffrigt belopp in på klubbkontot då Elfsborg tog över en ditflyttande talang. Så Blåvitt är inte ensamma om att ge ett otvingat, solidariskt belopp. Måste ju ge dem att de scoutar smart. Men måste också ge lite konstruktiv kritik till Usab, vars egentliga syfte är business med upplandstalanger. Där gäller det att tänka lite mer långsiktigt. Avsätt en bråkdel av årsbudgeten på att kontraktera juniorlandslagsspelarna. Det i sin tur borde sporra resterande talanger att nå juniorlandslagen.
Egentligen är det ändock, i sammanhanget, rätt soft att de våra flyttar till Götet när de ändå rör på sig. Det hade känts jobbigare med övergångar till uppsalakidsens favoritklubbar i Hufvudstaden. Det lär ju svida i ögonen på dem också. Eller så har de sedan länge bara skitit blanka fan i fotbollsspelare som andats uppländsk luft, då de vet att det inte blivit något av dessa. Där har vi nog en scenförändring i alla fall, vilket är positivt. Det känns ju som att några här i kretsarna åtminstone närmar sig allsvenskan inom överskådlig framtid. Men superettan är ett bra förstasteg för en del, och därför är det ju faktiskt väldigt viktigt att vi tar oss dit nu. Och etablerar oss där. På riktigt. Det är dags!
Jag gissar på att de inte kritat kontrakt pga. *snurrar tombolan, drar lapp* månen står i zenit i deras horoskop.