Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Bandy

Kungälv - Sirius, lör 10 nov

Mja då var det dags för vad som känns som en av säsongens svåraste matcher. Kungälv har lyckats med att bli bättre och bättre år för år och allt annat än en förlust för blåsvart skulle komma som en smärre chock.

Samma sak sa jag visserligen förra året och då blev de ju en klar vinst i TV-matchen. Vafan jag ska sluta va negativ . 4-3 till dom goda efter en gedigen försvarsinsats. Åhlén gör ett på hörna och Virre resten.

921 bönder kollar på.
Nån som ska åka ner förresten?
Vill dit men ingen chafför tror vi vinner med 3-2
Av de andra lagen i elitserien är Kungälv det enda laget som jag känner sympati för. Till skillnad från hybridlaget GAIS är IFK Kungälv en riktig bandyförening, med genuin bandykultur. Om jag inte minns helt fel vann något av Kungälvs juniorlag SM förra säsongen vilket visar att de har en bra ungdomsverksamhet. Kungälv har dessutom den goda smaken och spela sina hemmamatcher ute. Nog med smicker, på lördag ska de få stryk! Denna gång är jag dristig nog att tror på seger för de blåsvartrandiga med 2-1.
Sirius Hej!
Genuint, men trist. Skarpa Gubbar i all ära, men publiksiffrorna är alltid dåliga... Sedan känns inte 1940 som någon jätteklassiker. Måste nog säga att Bollnäs känns mest genuina.

Matchen då? Blir väl förlust med 4-2 inför 876 pers.
Jag menade inte att Kungälv är det mest genuina laget i elitserien (det vet väl alla att den föreningen går under namnet SIRIUS) snarare att IFK är en genuin bandyförening. Ja, publiksiffrorna kunde vara bättre men jag beundrar den entusiasm som de "få" bandyintresserade Kungälvssupportrarna visar.
Håller med Nyllet fullständigt. Bandykulturen börjar några mil norr om Göteborg. Där finns Surte och på andra sidan älven finns Kungälv. Åker man sedan några mil österut kommer man till Trollhättan... Lidköping och vad det nu kan heta. Nån bandykultur finns inte i Götet. Förresten så såg jag Sirius torska mot Kungälv på Skarpe Nord -96. Vid vinst eller förlust hade Bajen ramlat ur. Tyvärr förlorade Siriusn en jämn match och degraderingen var ett faktum. Eskhult spelade matchen, fast det var innan han gifte sig och bytte namn :-). Sen gick ju han till Bajen istället för att harva med Sirius i ettan. Kungälv är ju en liten håla med en kexfabrik som hellre vill tillhöra Göteborg, om man kollar in deras namn. Kungälv är mer en bruksort med riktigt bandykultur. Kul.... , men heja Sirius.. i morgon vinner vi
Håller också med Nyllet. Vi håller ju själva på ett lag med publiksiffror som inte alltid varit mycket att skryta med, särskilt inte tiden innan Berglund kom. Kungälv är lite av den fula ankungen som lyckas ta sig till slutspel utan storpublik, stjärnspelare och framför allt utan hall – klart man gillar det.
Är det UNT:s liverapportering som gäller eller finns det nåt bättre sätt att följa matchen om man inte orkar åka ner?
Fast det romantiseras ju lätt med Kungälv. Bildade 1940 är ju inte så gammalt. Vi har ändå hållit på sedan 1907. Men det är klart att de känns genuinare än vissa andra klubbar. De har gjort en bra resa när de utvecklats lite år för år nu, och gjorde sin bästa säsong i fjol - sedan när..? - och ändå kom det fan fler människor till, exempelvis, den vidriga Sapa Arena. Men en klubb som Ljusdal känner man ju också är genuin på något vis, trots att de likaså är bildade på 40-talet.
Sedan så gläds man ju förstås av alla ute-lag, men innerst inne tror jag tyvärr att de flesta vill bedriva sin verksamhet under tak. Man hör ju många som är bittra på avsaknaden av hall.
Det är lite mot-alla-odds med Kungälv. Ingen storsponsor i ryggen men lyckas ändå överleva och dessutom vaska fram bra juniorer trots den oflashiga arenan. Att få ungdomarna att satsa på bandy i stället för bekvämare inomhussporter är rätt tufft.

Var precis som Björklingebon på plats den där ödesmatchen 1996 (har inte satt min fot på Skarpe sedan dess,) men visst var det Katrineholm vi hade chansen att passera och inte Bajen?

Dags för första krysset i morgon, 4-4.
Jättesvår match. Kungälv har på pappret ett för varje år ännu bättre lag och jag tror man kommer ligga i topp fem när elitserien är slut efter Villa, Bajen, Edsbyn och SAIK. Sen kommer nog Kungälv och VSK och därefter ett gäng lag som Gais, Bollnäs, Broberg, Vänersborg och sen nästa klunga med Sirius, Vetlanda, Ljusdal och Motala. Men det var ju inte meningen att tippa serien igen men så ser du väl ut efter första 4-5 omgångarna där ändock lag som Vetlanda och Sirius överraskat positivt medan framförallt Bollnäs överraskat en del negativt nu på slutet.
Har svårt att tro att Sirius skall klara poäng imorgon men försvaret har ju verkligen varit starkt hittills. Viktor är väl lite väl ensam målgörare, man hade gärna sett att en del flera målat, men imponerande att han är tvåa i skytteligan efter fyra omgångar efter omöjlige David K.
Tippar hedersam förlust med 2-5. Kungälv är ju duktiga på skridskorna så det blir väl åka av.
Kan Sirius hålla fortsätta hålla ihop så bra som man gjort och kanske få igång även Maya och Wigren på topp så känns ju inte snudd på slutspel som en total orimlighet. Varför låter man dock inte juniorerna lira? Är rädd att de lovande killarna försvinner när de aldrig får speltid ens i en svag trupp som Sirius i år. Wängelin fick ju ändå lira lite redan för två år sedan. Edberg, Engstrand? Är det inte lite konstigt? Den här ryssen i försvaret är jag också lite osäker på, drar på sig mycket utvisningar framförallt som blir tunga för laget. Åhlén gillar jag och Hydas verkar ha lyft en nivå till i år. Saknar fortfarande att Putte börjar göra lite poäng och får ut mera av sin skridskoåkning.
Frågan är väl som tar en ev straff imorgon? Ett byte är väl kanske på plats efter konstigt nog tre raka missar från Virre. Vem kan vara alternativ straffskytt? Åhlén? Andreas? Maya? Fall? Lillhydas? Har noll koll på de övriga men kanske Fallen?
Om man föreslår Andreas är jag rädd att man har noll koll på bandy i allmänhet, kan skjuter väl inte sämst i laget och visst får han på träffar ibland men...
Har väl kanske noll koll då, men för det första föreslog jag inte Andreas, föreslog ingen alls utan ställde en fråga, där jag räknade upp ett antal namn. Inte alltid viktigast att skjuta hårdast. Till att börja med slås ju många av de missade straffarna utanför och över. Andreas skjuter som sagt inte speciellt hårt men kanske träffar målet bra men tänkte mig nog inte honom heller, kanske Fall som jag skrev.
Du som verkar bättre insatt än mig kanske har något förslag?
Jag tolkade det som funderingar/förslag kring vem det kunde bli och jag har väldigt svårt att se att det skulle bli Eskhult.
Har sett Åhlén lite för lite, men han sägs ska ha rätt bra skott. Fall är nog ett hyggligt alternativ och kanske Wigren, men han är ju inte alltid i truppen såg vi senast.

Fast när vi bytte straffskytt hej vilt förrförra (?) säsongen (kanske varit flera säsonger tom) så tror jag även Fall fick prova lyckan utan framgång. Jag tror dock att man bör få ganska många chanser men 1 av 4 som Viktor har kan nog vara tillräckligt.
Sen var ju kritiken mot Mickels straffskytte snedvriden då han hade en bra bit över 60% (66?) om jag inte missminner mig och snittet i serien låg på typ 71%. Dock missade han väl en del som kändes extra viktiga.
Det verkar ju dessutom vara flera straffmissar hittills i år en vanligt känns det som, har målen blivit mindre? :-)
Jo Virre är ju het för övrigt så det är lite av en gåta att han missat tre på raken. Antagligen var väl inte koncentrationen på topp i onsdags så den kan ju vara förlåten när matchen redan var körd och på övertid. Likaså mot Gais var det väl kanske fel att låta rent psykologiskt att slå en till direkt efter en missad bara någon minut senare.
Mot Gais gick den första straffen i ribban (bra straff) och den andra var väl mitt på målet, som senast. Missarna kom i lägen där matcherna dock kändes lite döda, till Virres försvar. Annars skulle jag nog föreslå just Fall. Han har en bössa som avlossas lite för sällan...
Nu snackas det om åtta grader och regn. Perfekt! Hoppas det pissar ner riktigt ordentligt. Vi vinner ju nästa alltid grismatcher...men den kompetensen kanske har gått förlorad iom hallen?
Är ganska självklart att vi inte slänger in juniorer i matcherna just nu, vi har varit med i alla matcher då kan du inte slänga in en junior som är säme än dom som är på planen. Är trött på snacket om att juniorena ska få speltid det kommer dom få bara dom är tillräckligt bra svårare än så är det inte.
Håller med kniv-jonas om att de för dagen bästa spelarna ska spela. Synd att UNIK åkte ur allsvenskan för just nu hade det varit optimalt att låta Wängelin, Bremler, Edberg och Engstrand få rejält med speltid på en högre nivå än junioreliten. Nu tror jag i och för sig att vi kommer att få se mer av junisarna framöver. Men för närvarande måste prio ett vara att spela in våra nya gubbar och hitta en spelstil som fungerar.
Absolut ska man ställa upp med bästa laget men olika lag är alltid olika benägna att våga satsa på unga talanger. Med det vill jag inte säga att Sirius gör rätt eller fel för det har jag verkligen inte en susning om.

Börjar bli lätt nervös nu. Laddar upp med alpint, pytt och en liten stark.
Givetvis anser jag också i princip att de bästa alltid skall få spela oavsett deras ålder, ung eller gammal, men...någon gång måste ju även juniorerna få tillfälle att få ta ett steg till i utvecklingen. Det gör ju de flesta övriga lag. Vissa verkar vara bättre på det än andra. Vill minnas att ex vis VSK och Vbg gärna ger sina unga speltid. Tycker bara det är lite märkligt att ex vis Wängelin fick ju lite speltid redan för två år sedan men är inte ens på bänken nu. Har killen blivit sämre eller övrig trupp bättre? Truppen är ju iaf inte på pappret bättre än för två år sedan. Azarenko har väl knappast än så länge gjort någon större succe, det mesta man verkar fått se från honom är väl ett antal för laget rätt tunga utvisningar. Jag är bara rädd att killarna lämnar och ledsnar när de aldrig får chansen till nästa steg i karriären och dessa killar har väl ändå legat i Sverigetopp i sina åldersklasser.
Azarenko har tagit exakt en dum utvisning. Senast gjorde han en kalasbrytning. Förvisso en osjysst sådan, men som räddade friläge.
VBK är väl de enda som är riktigt bra på att släppa fram junisar trots utsatt tabelläge. Även de allra sämsta lagen är ibland skapliga på det, men de åker ju ur oavsett.
Bland de bra lagen har man dels de bästa junisarna och dels marginaler för att låta de få mycket speltid.
2-0 till Kungälv efter 15 min. Det här går aldrig bra.
Virre gör sitt. Hav förtröstan Nyllet.
Så jävla bra med poäng trots underläge med två mål två gånger. Fan dom är så jävla bra grabbarna! Kung Virre! Lyckorus!
Otroligt bra gjort av Sirius idag igen måste jag säga. Jättestarkt att ta poäng och framförallt hämta upp snabba 0-2 och sen igen när man kvitterat till 2-2 tappa till 2-4 och ändå klara en pinne. Jävligt bra gjort!
Oj vad detta underbara gäng överraskar! Så starkt blåsvart!
Nu börjar man ju snegla mot slutspel, farligt detta. Nykomlingarna lär ju knappast bli sämre när de får tid att spela ihop sig också. Måste börja ta lite poäng hemma nu snart också bara. Virre är ju kanon! Starkt att vända när man tydligen spelade utan Putte också i andra och en man kort på bänken.
Jättebra insats i dag, utmärkt säsong så här långt. Nu slutar vi snacka om slutspel tack.
jo jag vet, sorry, men killarna överraskar ju verkligen positivt hittills!

Stark pinne men skadeläget oroar med tanke på att Vetlanda/Ljusdal väntar nästa vecka. Hoppas på bra läkkött men Puttes bristning kan nog ställa till det.
med känsla, nu får du snart som du vill. Om skadorna på Fall och Putte tar tid att läka kommer juniorerna att få spela. Helt säkert.
Väl tippat Haze!! Jag var ett mål fel, men är väldigt glad att du fick rätt och inte jag :-)
Lägg ner steffe. Vad är det som är så fel med lite förhoppning? Tror inte du är så neggo som du framställer dej själv.
Övertygande insats. Man blir impad.

Lägg ner steffe. Vad är det som är så fel med lite förhoppning? Tror inte du är så neggo som du framställer dej själv.

Det har gått 5 matcher. Återkom när det gått 15 matcher. Ligger vi 8-9 då så kan man börja snacka. Tycker jag alltså.
Sant. Lätt att drabbas av hybris mitt i den här bra seriestarten, men med ett par spelare skadade blir det en helt annan historia... Serien är 26 matcher lång, men vi visar ju i alla fall att det finns potential och så. Läskigt tunn trupp bara, så återstår att se hur man agerar med ett par spelare borta.
http://www.elitrapport.se/stat.asp?gamesectionID=10008&type=fair

http://www.elitrapport.se/stat.asp?gamesectionID=10008&type=fair

Det där känns inte riktigt långsiktigt hållbart...
Varför skulle det inte vara "långsiktigt hållbart" att toppa busligan? Man finner ju inga resultatmässiga samband med den... Eller jo, det är väl att Bollnäs varit för snälla och inte krigat tillräckligt, för de har ju en av de pruttigaste säsongsstarterna på år... Krävs en och annan tia ibland. I vissa situationer är det guld värt. Bara vi håller oss borta från matchstraff och således avstängningar, så är det lugnt. Eskhult taggade ju till lite extra vid numerärt underläge också härom sistone, så att ...

http://www.ifkkungalv.se/2012/11/10/matchsnack-kungalv-sirius/
Efterspelet handlar föga förvånande om vädret. Är det inte deffbandy, så är det förstås vädret som bandytränare ofta väljer att avhandla en förlust kring. Kungälvs tränare säger att alltihop är "chansartat" när det är typiskt Kungälv-mot-Sirius-väder a.k.a "pissväder". Så genuina var ute-Kungälv. Som sagt, alla bara gapar efter halljävel. Maya med, men han verkar ändå ha förstått vad regn-matcher går ut på! Till slut ger i alla fall Den Arge Finnen att vi gör det bra utefter väderförutsättningarna. Han avslutar med: "Det blir ännu bättre när vi ska bygga hall." Hela Kungälv ska manifestera för hall nu också, så nu vet ni det, ni som blivit förda bakom det minst sagt dimmiga ljuset på Skarpe Nord.
Nya bus-Sirius rules ok!
Ja kungälvarna har börjat bli lite kaxigare nu när de börjat vinna och spela fin bandy senste åren. Delar av finska landslaget spelar väl där. Oavsett så är det ju lika för båda lagen och Sirius har ju gjort en imponerande start på säsongen tycker jag. Frågan är om några kanske underskattat Sirius en del innan matcherna.
Kul läsning att Viktor ligger tvåa i skytteligan och femma i poängligan där ändå de första fyra spelat en match mera dessutom. Samtidigt fortsätter normalt bortasvaga Sirius att leda bortatabellen efter tre matcher. Obesegrade borta, kanonbra gjort!
Bra man spelar tufft försvarsspel men det blir tufft i längden att dra på sig onödiga utvisningar som för snack ex vis.
Något som hört något om hur det står till med Putte och Fall? Vore oerhört tufft om de missar matchen mot Vetlanda på onsdag.
Jo men om nu alla verkar rörande överrens om att vi inte kan undvika kval i år kan man väll lika bra prata om slutspel eftersom vi ändå får kvala? Vi kan ju inte förlora nåt iaf?

Eller är ni rädda för jinx? Trodde folk hade slutat med sånt. Jag har svårt att motivera mig själv att engageras i grundspelet om det ändå bara är en transportsträcka till kval.

Alla verkar kunna slå nästan alla i år så jag tror att slutspel är lika troligt som kval. Sirius hej!

Snyggt, Haze! Hoppas du tog betalt!
Nej Apan, det handlar inte om jinxrädsla från min sida, personligen tycker jag hela jinxpryler är lite förlegad. Jag vill bara ge Olle och gänget den här säsongen på sig att spela ihop laget utan att folk börjar hojta om slutspel och sån skit. Det kommer bara att leda till att folk (inga namn alls) blir besvikna om det börjar gå kasst och börjar förklara att Olle måste bort, vi måste satsa på en ny tränare, varför ska Virre lägga straffar, varför får inga juniorer spela, varför spelar inte den killen på den positionen i stället. Ledsnade så hårt på det förra säsongen och slipper helst höra det en gång till.
Bus-Sirius.... nja, det brukar vara domarna som inte tippat på Sirius och blir besvikna när det går dåligt med deras tips

Putte twittrade mig
Patrik Johansson?@putte4johansson

@BigmaacMackan Jag vet inte riktigt än, får veta mer imorgon hur allvarlig skadan är. Kanske kan jobba på muschen under rehaben
Jag försöker få han att anlägga snygg musche...
Steffe >> Vad ska vi prata om här inne då?

Sen tycker jag inte riktigt att det är samma sak att prata om och hoppas som att ställa krav. Att ställa krav på slutspel i år är ju bortom puckat...hoppas kommer jag fortfarande göra.
Helt med dig Apan! Jag tror vi gör nytta om vi tror och hoppas på laget!
Det har ju verkligen gått bra so far. Jag är benägen att hålla med både dissteffe och CarlApan. Alltså om vi kan undvika skador verkar det här laget kunna röra om i grytan rejält. Men truppen är ofattbar tunn och till nästa match kanske både Fall och Putte måste vila. Vi är således enormt sårbara vad gäller skador och därför kanske man inte ska ha så stora förväntningar. Fast hoppas ska man ju alltid göra. Jag hoppas att mitt stående lottonummer ska ge tokvinsten på över 100 mille. Då ska Siriusbandy få 10 mille. Lovar.
Och resten stoppar du förstås i egen ficka, din girige jävel... ;-)
Nej, jag köper Alex och gör om till en västra sidan-Sirius restaurang. Intäkterna går oavkortat till Sirius. Västringar äter och dricker till halva priset. SAIKare är inte välkomna. Hela lokalen ska vara i blåsvarta färger. Där försvann 30 mille och resten ..... måste tänka på saken.
Läste på Twitter att Pirre har skrivit på för Sirius och kan således hoppa in på onsdag. Nice!

Jag var nog för naiv att tro på kvitter på Twitter. Enligt andra källor stämmer inte detta med Pirre. Sorry!
Det är nu vi sätts på prov. Ponera att vi saknar Fall, Johansson OCH Åhlén på onsdag. Hur agerar vi då? Det finns ju många bra bandyspelare, och vi har en elva som kan hävda sig bra, men truppen är skrämmande tunn. Kan ju bli slutspel i de bästa av världar, om man lyckas undvika skadeeländet som sagt... Skönt dock ifall vi kan ersätta Åhlén med Pirre. Såg honom i genrepet och han såg stabil ut. Men som sagt, det återstår att se med Pirre?
Är Åhlén också skadad?
ja verkligen tufft om hela tre spelare är skadade men det vore väl maximal otur så någon eller ett par av dem kan förhoppningsvis spela. Värst är det väl antagligen med Putte som ju bara spelade 1/3 av matchen i lördags. Både Fall och Åhlén kunde ju vad jag förstår fullfölja matchen.

Visst är det väl rimligt att hoppas att det här väl kämpande laget skall kunna tampas om en slutspelsplats om nu inte skador och sånt elände förstår chanserna. Försvaret har ju hållt bra både mot VSK borta och SAIK hemma som ju är två riktigt tuffa matcher. Kungälvsmatchen var väl lite för chansartad för att kunna bedömas. Framåt fortsätter Viktor imponera och det finns väl potential ytterligare där i Maya, Grachev, Wigren och Eskhult. Fortfarande är man ju i fas att spela ihop laget också. Ungdomlig entusiasm i kombination med rutin hos Eskil, Fall m. fl är ju ingen dålig kombination. Dessutom med Sälen där bak. Förstår inte varför vissa blir så upprörda av att man väl iaf kan få hoppas lite? Ingen kan väl dissa ner killarna om de sen inte lyckas, men mål har man väl rätt att sätta upp och kikar man lite i tabellen så tror jag fortfarande att topp sex kommer dra ifrån, dvs Villa, Bajen, Byn, SAIK, Kungälv och VSK, sen är det tämligen öppet över de ytterligare två platserna till slutspel. Rimligen skulle väl en plats tas av Bollnäs, men sen vem tar den åttonde? Gais, Vbg, Broberg, Vetlanda eller Sirius antagligen, sen är det väl Ljusdal och Motala i botten även i slutet. Inga lag har ju direkt imponerat hittills mer än framförallt Bajen och några har överraskat positivt som Vetlanda och Sirius och Bollnäs negativt. Det verkar ju även i år som att många lag kommer att slå varandra. Även i toppstriden.

Ingen kan väl dissa ner killarna om de sen inte lyckas

Det där tar jag som ett löfte.
Du har mitt löfte. Finns väl ingen som kan lägga press på detta nästan utarmade lag för två månader sedan. Jag tycker att ledningen med Olle gjort ett imponerande jobb så här långt och framförallt känns det som att spelglädjen kommit tillbaka i laget. Olle verkar vara en riktigt duktig tränare och har överraskat väldigt positivt tycker jag.