← Sirius Fotboll
ÖIS-Sirius
Dags att starta denna tråd. Redan på tisdag är det dags igen för svår bortamatch på Valhallas konstgräs mot ÖIS.
Sirius spelar definitivt utan Gallo och Daouda, men Fredrik och troligtvis även Mani är tillbaka. Tack för det! ÖIS måste ha uselt självförtroende efter tre raka förluster varav de två senaste med ledning i slutet. Dessutom har de i alla fall backen Jonsson avstängt, men förmodligen Mwila tillbaka.
Det blir en riktigt svår uppgift och konstgräs är väl inte riktigt Sirius grej, vi får väl se vilket lag som lyckas vända trenden.
#1 ·
Hornby
· 2007-06-29 09:17
Daouda ut och Fredrik in. Sedan kan man ju verkligen hoppas på Mani, han skulle behövas på konstgräset.
Det oroar mig lite att våra forwards inte gör mål. Den trenden måste nog vända om vi ska börja plocka poäng igen.
Det oroar mig MYCKET att forwards inte nätat på en månad.
Jag skulle vilja se detta lag mot ÖIS:
Jon
Luggen Hjalmar Gurra Linus
Fredrik Tighe
Antou Ante Mani
Hochen
#3 ·
Hornby
· 2007-06-29 11:02
Intressant elva Erlingmark. Lite Real Madrid-stuk, men jag undrar om Mille vågar överge sitt 4-4-2?
Nej det tror jag inte att han gör, men jag tror att denna elva skulle ge en bra balans mot ett snabbt och bollskickligt ÖIS.
om vi nu trots allt ska lira 4-4-2 skulle jag gärna se linus till höger på mitten. Har ingen aning om han nånsin spelat på mitten men hans brister som ytterback ligger ju i det defensiva spelet så jag tror det skulle funka. Fredrik känns i mina ögon given på Gallos plats bakom Ante och sen gärna Palmqvist till vänster.
Vet att det inte finns nån ersättare för Antou men just nu tycker inte jag att han platsar han har varit dålig i 3-4 matcher på rad nu.
#7 ·
Sam
· 2007-06-30 08:43
Antou kanske inte har levererat målmässigt på senaste tiden, men det har ju ingen annan forward heller. Jag ser honom gärna kvar i startelvan mycket för sitt enorma slit match efter match. Dessutom vet man att han är grymt bra när det väl lossnar.
#8 ·
RRR
· 2007-06-30 09:36
Antou sliter ju järnet, men tyvärr har det inte lossnat målmässigt, men även Hoch har en del att bevisa efter sina senaste. Christos är tyvärr endast en super-sub ännu, kommer in och river runt sista tjugo. Olle var är du?
Tråkigt också att varken Kim eller Marcus verkar få till det i de matcher där de får chansen, de får fler chanser men det ser lite tufft ut tyvärr.
Vilken arena spelar man på i GBG? Gamla Ullevi eller Valhalla(?)???
OK Valhalla, såg det på officiella.
Krossa Öis!
Jag är faktiskt lite putt över just det här med Kim och Marcus. Marcus har varit 17:e i truppen över hälften av matcherna hittills och han får tyvärr inte riktigt det stöd och den uppmuntran en kille i hans ålder och utvecklingsfas behöver. Det är inte så enkelt att bara glida ut på en gräsplan med några tusen på läktarna och dominera. De flesta kring Sirius är eniga om att det finns få i truppen med så stor potential, men det kräver en jävla massa jobb att få ut det - feltänket är dock att det inte bara krävs det jobbet av killen själv, utan även av tränarna och de runtomkring. Där tycker jag att det kan förbättras i dagens Sirius.
#10 ·
RRR
· 2007-06-30 17:01
Instämmer Marcus (och Kim) har grym potential, hoppas bara att de får ut nåt av det också
Av nån märklig anledning tror jag Sirius vinner i GBG.
#12 ·
Hornby
· 2007-07-01 10:33
När det gäller Antou så får man inte glömma att han faktiskt har ganska begränsad erfarenhet av spel på s k elitnivå. En handfull matcher i Gefle är vad han har i bagaget. Han gjorde en del mål för Sirius i tvåan och har även stänkt in mål i den amerikanska collegefotbollen men det går väl inte riktigt att jämföra med superettan.
Jag tycker att Antou gör ett jättejobb på matcherna, men han verkar inte riktgt vän med bollen.
Förhoppningsvis lossnar det på tisdag...
#13 ·
Tamb
· 2007-07-01 11:06
Jag håller också med Erlingmark. Det skulle vara väldigt intressant att se vad Marcus skulle göra om han fick samma förtroende som tex Antou. Antagligen skulle han spela betydligt lugnare om han visste att han skulle starta fyra matcher i rad oavsätt hur pruttigt han spelade. Om han skulle spela bra i en hel match och göra ett mål tror jag det skulle lossna ordentligt för honom.
Ok. ÖIS kommer med tre raka förluster som sagt men enligt deras hemmis så är det troligt att spelare som Skiljo och Mwila är tillbaka. Det borde innebära följande lag enligt 4-2-3-1 (även om det finns en viss chans att de kör 4-4-2 om Mwila är tillbaka):
Last
Pappas - Dahlin - Sauso - Strömberg
Källander - Skiljo/Mellqvist
Mwila/Zhubi - Barlay - Lindström
Fagerberg
Det är ingen överdrift att säga att Källander är ÖIS viktigaste spelare. Få bort honom ur matchen och mycket är vunnet. Han har fortfarande lite känningar i låret och det är säkert något som Fredrik vet...
I övrigt har de en stabil backlinje trots att Jonsson saknas pga avstängning. Vänsterbacken Strömberg tenderar att slockna halvvägs in i andra vilket kan öppna den kanten eftersom det gör att Lindström - som är en kompetent men ganska ofarlig tvåvägsspelare - blir överbelastad. Pappas, som lär få spela högerback trots att han var bra som städare på defensiva mitten mot Peking, är en riktigt bra spelare som är hård och starkare än han ser ut och dessutom bra med offensivt. Han kan bli jobbig i morgon, men kan också lämna stora luckor bakom. Mittbackarna Dahlin och Sauso är knappast snabbast i världen, men Dahlin är klo´k och balanserad och rätt bra med bollen och Sauso är grym på huvudet men inte så mycket annat. Osnabb och slarvig. Styr uppspelen på honom så blir det hjalmarstuk på missilerna.
I övrigt på mittältet så hamnar säkert Skiljo eller Mellqvist som def bredvid Källander. Tanken är alltid att någon ska avlasta Källander eftersom han får mest uppmärksamhet, men det skiljer helt enkelt för mycket i klass mellan Källa och resten. Mellqvist är kanske något trögare i vändningarna än Sklijo, men ingen av dessa kommer kunna stoppa Ante. Den offensiva(re) trion lär väl bestå av Mwila (om han är tillbaka - annars Zhubi) som är farlig i djupled men som brukar vara sjukt slarvig sista tredjedelen, men tillsammans med Pappas är det en farlig kant. Barlay kommer vara släpande forward och släpande är ett adjektiv som passar honom bra. Han är ganska långsam men håler bollen hyggligt och är ofta framme i avslut. Blandar geniala passningar med korpenfjuttar. Lättisolerad. På andra kanten hamnar nämnde Lindström som tenderar att vara lite vek man mot man men jobbar hårt åt båda håll. Kan vara farlig när han bryter inåt i banan. Kläm åt ordentligt så att han vet att han lever så blir han osäker.
På topp har dock ÖIS superettans kanske mest intressanta spelare i Ken fagerberg. Killen är bara 18, men stark och beslutsam som få andra i serien. Påminner lite om Rooney fast några klasser sämre tack och lov. Han har startat i princip alla matcher och borde hamna i en svacka snart, men innan han gör det så är detta verkligen någon att spela följsamt mot annars rinner han igenom. Gurra är nog snabbare och Fagerberg vet inte att han har seriens bästa mittback mot sig. Gör honom osynlig så är det svårt att se hur ÖIS ska kunna göra mål.
Går någon av dessa elva sönder och man tvingas byta är bänken kanske tunnast i serien.
Senare får vi väl försöka spekulera i hur vi ska kunna slå detta lag...
#15 ·
Tamb
· 2007-07-02 12:07
Vilken fin analys Erlingmark. Det där låter ju inte så farligt...
Ja, verkligen fin analys, och det låter inte så farligt alls. Och så kan vi höra matchen på webben: http://www.sr.se/uppland/
#17 ·
Hornby
· 2007-07-02 12:24
Gör Sirius som förra veckan och åker buss ner dagen före (alltså idag)?
Hur är det med Mani? Det skulle kännas betydligt bättre om han är spelklar.
Ja, det är principen i år så vitt jag vet. Genom att åka ner dagen före slipper man bjucka motståndarna på att vara buss-mör i ben och hjärna. Vilka som finns med på bussen lär visa sig tids nog...
#19 ·
gaffa
· 2007-07-02 15:47
nix! det flygs den här gången, minsann. avresa efter lunch i morgon. hej igen, förresten.
Som väntat är Mwila och Skiljo med i truppen. Annars verkar inte ÖIS-sidan ha någon järnkoll på vilka de möter i morgon...
http://www.ois.o.se/default.aspx?sID=3&tID=3&oID=2032
#21 ·
Sutra
· 2007-07-02 17:21
Ja, verkligen fin analys, och det låter inte så farligt alls. Och så kan vi höra matchen på webben: http://www.sr.se/uppland/
Men p4 går av någon anledning inte i Real Player, bara i Windows Mediaplayer. Vilket inte funkar där jag är. Hur löser jag detta?
#22 ·
Sutra
· 2007-07-02 19:04
Nej.
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=4-AV_ID=629425,00.html
#23 ·
Pinnen
· 2007-07-02 19:43
Aj fan, det här blir bara jobbigare och jobbigare.
Jo, Hjalmar är en tung skada såklart, men tror det funkar bra med luggen på hans ställe och Linus på kanten.
För övrigt fattar jag inte hur klubbledningen kan påstå att värvningar inte ryms i budgeten, när man har ett publiksnitt som ligger på över två gånger det man budgeterat för.
#25 ·
Jerry
· 2007-07-02 19:50
Faan, inte Bertwig också, ja det här blir verkligen tufft imorgon, skulle vara oehört nöjd om vi fick med oss en poäng hem från Götet
#26 ·
Joint
· 2007-07-02 20:25
Poäng imorr´n vore för bra för o va´ sant.
Otroligt mycket text här, men oj vad författaren kommer att bli överraskad i morgon...
http://www.svenskafans.com/fotboll/ois/artikel.asp?id=179279
#28 ·
RRR
· 2007-07-02 21:49
Fan oxå. Gurra o Luggen som mittbackar alltså?
Pereira?
När är Musse tillbaka? Han behövs nu när Gallo är oviss och knattarna (Kim o Marcus) inte får tillfälle att visa sig från sina bästa sidor
#29 ·
RRR
· 2007-07-02 21:50
Den där Gary Sundgren kanske.....
#30 ·
nr 4
· 2007-07-02 22:21
Bra inför-rapport, Erlingmark. Vad jag såg på tv så är Källander grymt viktig och med honom på plan så kan Sirius mitt få det svårt.
Men nu är Fredrik Olsson tillbaka och jag tror att han kan vara den skillnaden som kan rädda poäng till IFS.
Det vore skönt om den nykomponerade backlinjen skulle kunna få hålla tätt åtminstone första halvlek, annars så kan det falla rejält. De har ju antagligen inte så stort självförtroende i sitt samspel och har väl inte haft möjlighet att träna ihop sig. Å andra sidan så är den läsning Öis gjort inte så mycket värd när Hjalmar är borta.
Nervöst blir det i vilket fall.
Som uppföljning till gårdagens öis-spaning kommer här lite ytterligare tankar (ja, det är tråkigt på jobbet nu under sommaren...).
Det visade sig mycket riktigt att både Boyd Mwila och Ivica Skiljo är med i truppen i kväll. Eftersom Blekinge fortfarande var danskt senast Mwila gjorde 90 minuter på en fotbollsplan så tror jag knappast att han är aktuell för startelvan. Mentor Zhubi kommer att starta där. Mellan Skiljo och Mellqvist är det kanske lite tajtare. Skiljo bör vara första valet om man förväntar sig en stark motståndare då det är en riktig brunkare, Mellqvist är det mer kreativa valet, men han är klart sämre defensivt. Jag tror att ÖIS har ganska gott självförtroende inför denna match med tanke på Sirius mittfältssituation och därför väljer Mellqvist trots att han har haft en del känningar i ett lår. Det ger följande ÖIS-uppställning:
Last
Pappas - Dahlin - Sauso - Strömberg
Källander - Mellqvist
Zhubi - Barlay - Lindström
Fagerberg
Detta lag är med tanke på Sirius avbräck självklart favoriter, men det är klart att det finns sätt att skrälla på.
Svagheterna i ÖIS är framför allt två; dåligt självförtroende efter tre raka förluster och många poängtapp i slutskedet och beroendet av Källander.
Källander först då. Han brukar ta sig en ganska fri roll på mittfältet och ligger bakom det mesta kreativa i ÖIS offensiva spel. Han vinner både boll och förvaltar den väl. Bristen på snabbhet kompenseras mer än väl av oerhörd rutin - han kan alla knep i boken. MEN, självklart går det att låsa in honom. Fredrik är en alldeles utmärkt starkiller, det har han visat tidigare under säsongen och i Gallos frånvaro kommer han med säkerhet att ta ett kliv in i banan. Offensivt så har Ante tillräckligt med speed och styrka för att ta sig förbi det defensiva mittfältet. Kombinationen Ante-Fredrik tror jag kommer att kunna göra livet surt för Källander.
Problemet som kvarstår då är ju ÖIS förmodade övertalighet på mitten. Det är lite med tanke på det som jag tidigare skrev att jag skulle vilja se 4-2-3-1 mot ÖIS. I dagens match skulle det betyda att Tighe spelade defensivt på mitten tillsammans med Fredrik. Det är inga gossar som man promenerar förbi hur som helst.
Nu kompliceras den biten av att Hjalmar saknas vilket per automatik innebär att Luggen går in ett steg i banan och Linus tar plats på kanten. Detta leder iofs till en betydligt snabbare och följsammare backlinje än ÖIS har räknat med vilket nog egentligen kan passa bra mot ÖIS. Det enda kruxet är att den är helt osamspelt, på pappret tycker jag dock att det ser helt okej ut. Vi kan dock kallt räkna med att relativt opolerade Luggen på en ovan plats drar på sig en varning idag och därmed stängs av mot J-Södra vilket leder till rediga problem om inte hjalmar blir klar, men det är en annan historia...
Mycket talar då för att Tighe blir kvar på backen och därmed faller min 4-2-3-1 - om nu inte Mille skulle vara så vågad att han slänger in Pereira på vänsterbacken. Då kan verkligen vad som hälst hända. Åt båda hål. Vinsten med det vore att ÖIS helt måste tänka om och skaffa sig en ny plan eftersom det kommer att vara helt låst centralt.
Jag tycker att prio 1 måste vara att stoppa Källa. Jag tror att 4-2-3-1 gör det bäst. Om man väljer 4-4-2 måste självklart Fredrik fortfarande ta Gallos plats, men det blir en väldigt tung kväll för honom att både ta hand om Barlay samt störa ut Källa.
Som tidigare sagt tror jag att Gurra är precis rätt back för att plocka bort Fagerberg. Han är snabb, följsam och brytsäker. Det enda orosmolnet är hur samspelet med Luggen kommer att se ut. ÖIS kanter kommer att självdö efter 70 minuter, är vi bara med någorlunda i matchen då kommer vi att vinna på bättre ork - tro det eller ej! De senaste förlusterna till trots har vi kört över både Peking och Bunkis sista trettio trots avsaknaden av Gallo och Mani.
Då kommer vi till akilleshälen då i dagens Sirius. Effektiviteten framåt. Det är över en månad sedan någon av våra anfallare nätade. Antou har gjort ett jätteslit men får ut väldigt lite av det. I en 4-4-2 tycker jag dock att han är given ändå. Christos är supersub. Punkt. Han har inte spelet i sig för att skapa lägen åt andra, det har ändå Antou. Hochen spelar förstås oavsett spelsystem. Det lossnar för honom för eller senare och han skapar sina egna lägen. Det viktiga i denna match är dock att Ante briljerar. Han måste komma i fart genom ÖIS planhalva och gör han det kommer han att skapa rejäl oreda bland långsamma backar. Detta oavsett spelsystem. Kim måste vara på planen för att han är fasta-situationer-foten. Exprimentet med Lundin på mitten funkade inte senast och det lär inte bli någon ny chansning. Han hamnar på bänken. Det innebär att Pereira eller Palmqvist spelar. Jag tror på Palmqvist. Han gjorde det bra senast mot bunkeflo och en sådan här match skulle kunna gynna honom. Får han ut sitt kunnande (jag vet, jag skriver det inför varje match, men det beror på att det ÄR så...) så kommer han att betyda oerhört mycket. Jag hoppas Mille ger honom förtroendet att starta!
Summa summarum. ÖIS gilar att spela efter backen och deras omställningsspel är allt annat än snabbt. Detta gynnar Sirius. Med ordinarie manskap skulle jag tillskriva Sirius goda poängchanser. Idag ser det värre ut förstås. Jag tror dock att vi kan ställa till problem för ett faktiskt ganska svagt ÖIS som visserligen har spelat bra på sistone, men utan att vinna. Håller man tätt i början så kommer stressen och det bästa är att även om ÖIS leder med 1-0 mot slutet så vet de att de brukar tappa in en boll. Nyckeln blir Källa mot Fredrik. Spelar Fredrik åtminstone oavgjort i den matchen kommer Sirius att få med sig minst en pinne. Och glöm inte att allting talar för att ÖIS måste göra minst två mål för att vinna!
Det var väl lagom långt?
#33 ·
gaffa
· 2007-07-03 10:41
väldigt lagom! tänk på oss som har "semester"!
Tipsexperter är ju för roliga! Känn på denna analys av kvällens match:
"Örgryte har förlorat det mesta på slutet och formen är verkligen inte på topp. Även Sirius spel har hackat på slutet. Här är det upp till ÖIS att bjuda upp till dans, Sirius lär backa hem och det är man bra på."
Detta är argumentationen bakom att man ska spela på att det blir max 2 mål i denna match till 1.65 ggr pengarna.
Ja jisses! Sen när blev Sirius bra på att backa hem? Om det är någonting man har varit kroniskt usla på i blå-svart så länge jag har sett dem är det att backa hem och försvara poäng.
#35 ·
RRR
· 2007-07-03 11:55
Ja för tusan, kör på, FRAMÅT!
#36 ·
olle
· 2007-07-03 14:22
Visst visste man att det skulle komma avstängningar och skador men tycker att det varit lite väl många samtidigt nu. Hoppas bara att stämningen och självförtroendet är bättre i truppen än det är utanför. Att laget kan spela bra vet vi redan. Nu hoppas jag bara att de kan hantera lite motgång också.
Skulle vara grymt bra med poäng idag men kanske ännu viktigare med bra spel och minst ett mål från en anfallare…
Timmen kvar till match och startelvorna är släppta. Det blir minst sagt spännande om förhandsrapporterna stämmer:
Jon
Linus - Luggen - Gurra - Pereira
Fredrik - Tighe
Kim - Ante - Palmqvist
Hoch
#38 ·
RRR
· 2007-07-03 16:14
Kul att Danne får chansen
Och här är ÖIS något förvånande uppställning:
Dick Last
Alexandros Pappas
Marcus Dahlin
Jukka Sauso
Martin Strömberg
Alexander Mellqvist
Ivica Skiljo
Magnus Källander
Boyd Mwila
Samuel Barlay
Ken Fagerberg
Detta betyder rimligtvis att kanten med Mellqvist blir helt ofarlig eftersom han inte är den som gör sin kille, vilket känns skönt med tanke på vår vänsterkant. I mitten blir det köttarvarianten med Skiljo och Källander, och på andra kanten har de Mwila med obefintligt hemjobb och med Strömberg bakom som vi vet tar slut efter 60. Läge för Christos där sedan alltså.
nackdelen blir att det förmodligen sätts hårdare tryck på backlinjen där Fredrik och Tighe måste hjälpa till ordentligt. I Mwila får de ett sjupledshot som de inte riktigt hade innan. det får vi se upp med. oklart dock hur bra han är efter lång frånvaro.
På det hela känns det fördel Sirius i coachmatchen dock!
#40 ·
RRR
· 2007-07-03 16:57
fem min kvar
#41 ·
gaffa
· 2007-07-03 17:01
skumt att köra mwila direkt efter skada. mellqvist känns också som ett märkligt alternativ, men vi har ju inte varit på träningarna, så... ska bli mkt intressant att se hur 4-2-3-1 funkar när det nu provas från start i stället för i andra när vi jagar.
Kör nu svart och blått!!!
Fast Christer Andersson tittade på en gammal tabell och pratade om Sirius som tvåa. Det var tider det...
Hoch i burgaveln...
#44 ·
RRR
· 2007-07-03 17:04
Kom igen Hochen, på mål ska det vara
Två stolpträffar i samma anfall! Yikes! Skönt att ha lite flyt i alla fall...
#46 ·
gaffa
· 2007-07-03 17:07
tvi vale! dubbel ramträff på en gång...
läskigt...
#48 ·
Pinnen
· 2007-07-03 17:08
Hyfsat offensiv bänk...
men skjut då Hochen!!!
inte passa...
Skjut liksom =(
#52 ·
RRR
· 2007-07-03 17:10
Ja va fan låt de panga i målställningen så tar vi dem innanför
#53 ·
Pinnen
· 2007-07-03 17:13
nu jävlar
#54 ·
RRR
· 2007-07-03 17:14
sätt den då
Det känns ju inte helt kört iaf...
Neeej!!!
Skiiiit också..
#58 ·
Pinnen
· 2007-07-03 17:21
aj fan
Kom igen nu då
JAAAA!!!!!!
JAAAAAAA! Nu lossnar det för hoch! 1-4!
#61 ·
Pinnen
· 2007-07-03 17:22
Åh vad underbart Hochen
Härligt Hochen!
#63 ·
John
· 2007-07-03 17:23
trevligt trevligt :)
#64 ·
gaffa
· 2007-07-03 17:24
viktigt att få hochmål, så snabbt dessutom!
#65 ·
RRR
· 2007-07-03 17:24
Skönt Hochen
#66 ·
RRR
· 2007-07-03 17:30
skit
#67 ·
John
· 2007-07-03 17:31
f*n
Röv. slarv igen låter det som =(
#69 ·
RRR
2-1 skit oxå
#70 ·
RRR
Kom igen Sirius!
#71 ·
RRR
· 2007-07-03 17:42
Knoppa in den Gurra!
#72 ·
No-S
· 2007-07-03 17:43
var har ni live rapporten? Per tele eller finns den på internet?
#73 ·
RRR
www.sr.se/uppland
#74 ·
RRR
www.svenskfotboll.se
Livescore
#75 ·
No-S
· 2007-07-03 17:45
Tackar!
#76 ·
RRR
· 2007-07-03 17:47
halvtid 2-1
Finns hopp ännu
#78 ·
RRR
· 2007-07-03 17:48
Synd att man inte fick in en där på slutet, verkade vara lite flipperspel ett tag i ÖIS straffområde
Lite fiskpinnar och en pilsner på det här så ska det nog ordna sig i andra.
Halvtidsrapporten från Valhalla säger ändå att Sirius är bra, men att ÖIS är det också. En bra match helt enkelt. Sirius betydligt bättre än mot Bunk och man är klart med i matchen. Gurra fullständigt lysande och bra tillsammans med Luggen, Ante, Fredrik och Hoch riktigt bra. ÖIS båda mål mkt snygga men andra var klart misstänkt hands.
Hopp finns inför andra!
#81 ·
Sam
· 2007-07-03 18:06
Kämpa på nu Sirius!
#82 ·
RRR
· 2007-07-03 18:14
Jag roar mig med att koka rabarbersaft.
In med Darren Foreman! NU!
#83 ·
Sam
· 2007-07-03 18:21
Darren Foreman är alltid välkommen tillbaka!
Christer Andersson ska nog nomineras till priset världens mest partiske kommentator. Även om det är åt rätt håll =P
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!
Yihaa!!!
#87 ·
Jerry
· 2007-07-03 18:27
Yez, kör på nu så tar vi tre
Hoch! Hoch!
#89 ·
Sam
· 2007-07-03 18:28
Dags för ännu ett hattrick kanske...
#90 ·
Jerry
· 2007-07-03 18:28
ja, djävligt skönt att han kommit igång igen hoppas att det håller i sig
#91 ·
RRR
· 2007-07-03 18:31
Hattrick vore fint, det var ett tag sen
Fan så skönt, häng i nu!
håll i nu...
#93 ·
RRR
· 2007-07-03 18:50
sätt den!
nästan...
#95 ·
RRR
· 2007-07-03 18:51
slut 2-2!
ok, 1 pinne bärgad.
#97 ·
Pinnen
· 2007-07-03 18:51
Bra jobbat.
#98 ·
John
· 2007-07-03 18:52
Skönt med en pinne, jag var övertygad om torsk idag. Men ett mål i sista hade suttit fint...
#99 ·
Jerry
· 2007-07-03 18:52
huh, ja vafan lika är mycket bra, undrar bara hur det där sista såg ut. Synd att inte hochen fick in den. 2-2, man kan väl inte va annat än nöjd ändå
#100 ·
John
· 2007-07-03 18:53
All you need is Hoch! dadalalalaala
2-2 borta mot ÖIS är bra
#102 ·
Tamb
· 2007-07-03 18:58
Mycket bra gjort! Tänk om de kan vaska fram tre poäng till på fredag. Då känns framtiden mycket ljusare.
#103 ·
Sam
· 2007-07-03 19:04
Det verkar ändå vara ett 2-2 med mersmak för Sirius. Med tanke på både motståndet och våran skadelista tycker jag att det är mer än godkänt.
#104 ·
olle
· 2007-07-03 19:08
Mycket väl godkänt! Poäng bort hade man varit rätt nöjd med oavsätt startelva. Helt grymt att vi har en trupp som faktiskt klarar av att spela bra även med så många borta. Lite orutin kanske att man gör plattmatcher ibland men det kan jag leva med första säsongen i Supperettan.
#105 ·
Joint
· 2007-07-03 20:55
Sjukt starkt gjort!
Skönt att höra att vi höll upp spelet bra och skönt att det lossnar för Hochen. Poäng hade jag inte räknat med inför denna match så jag är toppenglad!
Nu ser vi till att tvåla dit Södra på fredag, jajamän!!!
#106 ·
nr 4
· 2007-07-03 21:04
Det är inte dåligt att ta poäng borta på konstgräs med så många frånvarande. Och Öis har ju ett relativt slagkraftigt lag, även om de inte har den bredd som leder till toppen.
Sirius bredd är imponerande, inte alls vad jag trodde innan säsongen. Fortsätt så!
#107 ·
RRR
· 2007-07-03 21:27
Väl godkänt, vem hade trott inför säsongen att Sirius skulle ta en pinne på bortaplan mot ex-allsvenskarna?
#108 ·
RRR
· 2007-07-03 21:36
Kul att Fernberg fick lufta sig lite
Faktum är att det är helt otroligt. Här står vi med halva startelvan borta och är lite missnöjda med oavgjort borta mot ett stort klassiskt lag [även om de var som bäst innan Sirius bildades...]. Halva serien snart avklarad och det är fortfarande Allsvenskan nära. Det bästa är nog ändå att denna pinne drar säkert 500 pers extra till Studan på fredag. OCH DÅ JÄVLAR VINNER VI!!! Eller hur?
#110 ·
Joint
· 2007-07-03 23:41
Mja, det är sannslöst egentligen! :D
All you need is Hoch! dadalalalaala
Strålande förslag! Jag gillar korta ramsor med lite mantrastuk.
#112 ·
Sam
· 2007-07-04 06:28
Håller med, den tycker jag ska luftas på fredag.
http://www.svenskafans.com/fotboll/ois/artikel.asp?id=179470
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=128&a=356053
Göteborgarna är imponerade av Sirius... Och vem är inte det? Enligt vad man kunde lyssna sig till igår finns det en hel del positivt att ta med sig förutom poängen.
1. Kim verkar ha gjort en riktigt bra match med både starkt jobb hemåt och kreativt framåt. Kul om det lossnar för honom!
2. Gurra! Enda chansen att ha kvar honom i laget nästa år måste vara att gå upp i allsvenskan. Hur länge ska motståndarna fortsätta tjata om våra fyrtorn till mittbackar. Det är bara att inse att Gurra förmodligen är seriens mest följsamma och kroniskt rättplacerade mittbackar.
3. Den nya backlinjen. Att Luggen kan spela mittback visste vi ju. Han är ju mittback. Däremot kändes det långt från självklart att han och Gurra skulle funka tillsammans med så få träningar i kroppen. Pereira och Linus gör uppenbarligen inte bort sig även om det var på kanterna ÖIS skapade. Pereira har dessutom en målgivande.
4. Fredrik och Tighe. Någon tog bort Källander fullständigt ur matchen. Kan knappast ha varit någon annan än Fredrik. Med Tighe och Fredrik som doble pivote (rätt stavat, lektorn?) får Sirius ett riktigt vettigt alternativ för att vinna mittfältet även när Gallo är borta.
5. Det lossnar för Hochen igen. Otroligt viktigt att anfallare gör mål, och det verkar ha varit ett par riktiga pärlor dessutom!
6. Ante. Han är alltid mindre än sin motståndare men han är alltid starkare. Helt sjukt stark faktiskt. Dels kommer han igenom gång på gång - rätt genom mitten. Dels drar han frisparkar som ingen annan. Och jag är säker på att det finns mer att hämta!
6. Spelsystemet. Tidigare har Sirius testat 4-2-3-1 i två halvlekar. Nu funkade det en hel match med så pass mycket folk borta. Detta innebär att Sirius blir betydligt svårare för motståndarna att läsa och det ger en otroligt viktig trygghet att veta att man kan anpassa sitt spel framgångsrikt då man inte står och faller med en viss spelare i en viss roll.
7. Västra! Det är gött att höra VSS genom eterbruset från en bortaplan på andra sidan Sverige. Som väntat vann vi läktarkampen också. Kolla bara öisarnas gästbok...
Hochens första finns på TV4 Uppland. Jävligt snyggt!
#115 ·
RRR
· 2007-07-04 08:08
Mycket snyggt!
Alla till Studan på fredag!
#116 ·
Joint
· 2007-07-04 08:58
Saxat från ÖIS'arnas gb:
"Det negativa var:
-Ni vet att Sirius lilla klack på 25 personer överröstade er "jättestora" klack ibland och hade dessutom fler flaggor än vad ni hade? "
#117 ·
Hornby
· 2007-07-04 09:34
Luggen fick ju sitt femte gula kort igår. Betyder det avstängning eller hur är reglerna?
Riktigt jobbigt om han är avstängd och Hjalmar inte kurant på fredag...
#118 ·
Markus
· 2007-07-04 09:35
Fotbollssverige.se konstaterar:
"Noterbart: ÖIS sprang hela tolv offside – Sirius inte en enda!"
Strålande bra av Sirius. Någon som har bilder? Hoppas att ni alla också har sett historiken som har lagts ut på officiella. Bra gjort. Hedras den som hedras bör!
#119 ·
Markus
· 2007-07-04 09:36
Och nu ger alla allt mot Södra så kan det mycket väl bli en trepoängare.
Nej, Luggen är inte avstängd enligt Förbundet. Felläst av mig.
Jo, mot Södra ska vi väl ha goda chanser. De har endast 11 spelare tillgängliga ur a-truppen. En av dem är målisreserv...
En hel del beröm får vi av öisarna:
http://www.svenskafans.com/fotboll/ois/artikel.asp?id=179540
För den som orkar läsa hela. Annars finns några godbitar som i stort sett samtliga går ut på att Ante är sjukt bra:
"Sirius kvitterar till 2-2 efter att Ante Eriksson, för jag vet inte vilken gång i ordningen, hittat den där perfekta ytan mellan ÖIS:s försvar och defensiva mittfält (ni vet precis den där ytan som Östlund pratat om i halvtid), tagit emot bollen och hållit undan ett par ÖISare som om de vore knattelirare och släppt ut bollen till Daniel Pereira. Pereiras inlägg till Hoch är alldeles utmärkt och Hoch knoppar retfullt elegant in bollen i Dick Lasts vänstra hörn."
#122 ·
RRR
· 2007-07-04 18:29
Kolla presskonferensen efter matchen på ÖIS tv:
http://um.doxcentral.com/um.aspx?e=ois-fotboll
"Noterbart: ÖIS sprang hela tolv offside – Sirius inte en enda!"
Det underliga är att offsidestatistiken mot Bunkeflo var nästan identiskt, jag tror det blev 11-0 i offsider till BIF'arna. Inte en enda offsideavvinkning på två matcher för Sirius alltså! Jag har ingen aning om vad det beror på, jag vet inte ens om det är något bra eller dåligt?
#124 ·
RRR
· 2007-07-04 18:58
Man kunde ju tycka att Christos o Antou borde kunna ta en o annan offside?
#125 ·
Pinnen
· 2007-07-04 21:33
Så snabba som de är så de behöver inte stå offside...
#126 ·
Tobbe
· 2007-07-05 18:17
Dick Last var skön. Nu minns jag inte konversationen exakt, men det gick alldeles utmärkt att prata med honom från läktarplats och han svarade artigt. Guldsnubbe!
#127 ·
Tifo
· 2007-07-05 19:07
Ja sånt är skönt! Det var lite kul mot Bunkis också när vi snackade med Erol vid hörnorna.
Heter man Dick Last så får man nog lära sig att ta trackningar med en klackspark.
På http://um.doxcentral.com/um.aspx?e=ois-fotboll har öisarna lagt upp ett fyraminuterspotpurri från i tisdags. Den första kvitteringen är ju för vacker...
Oj, vilka chanser vi hade! Palmqvist på hörnan i slutet av första...
#131 ·
Joint
· 2007-07-06 09:42
Min farsa brukar gnälla på att vi alltid skall göra så snygga mål hela tiden och det stämmer verkligen. ;-)
#132 ·
70
· 2007-07-06 10:36
På http://um.doxcentral.com/um.aspx?e=ois-fotboll har öisarna lagt upp ett fyraminuterspotpurri från i tisdags. Den första kvitteringen är ju för vacker...
Jag måste tydligen köpa ny dator för att kunna se det där... :(
#133 ·
gaffa
· 2007-07-06 11:08
70: om du kommer till PreGame kommer hela matchen att visas på storbild där.
Alltså, av det lilla man hörde på videon hos ÖIS så var deras klack och publik väldigt lama. När en liten högljudd Siriusklack gång på gång överröstar deras hela publik så blir det lite Dynghålakänsla över det hela.