Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Bandy

Vänersborg-Sirius

Ny tränare och kanske ny energi i vänersborg samt att vi kommer åka ner utan putte. Svår match som vi vinner med 5-2.
Är putte skadad igen?

Vafan. Skitsamma. Vi spöar hall-pajasarna. 7-4.
kniv-jonas, var har du hört att Putte inte ska vara med? Är det ljumskarna igen eller förkylning? Han har max otur den gode Putte.
Känner mig kaxig och tippar blåsvart seger med 3-2. Men det får jag väl sota för.
äh vafan 3-8 hela hallen går hem efter 72 min
Väners förstamålis är väl borta också?

Säger 3-6!
Japp. Keepern är avstängd. Tränarjäveln skrämmer mig lite dock.

6-4 till de goda, säger jag.
Fan. Putte hemma pga ljumskar och Ilja skadade sig på träningen igår. Nu blev jag ledsen.
Hoppas på seger!!!

S L
Litar på att Maya är på hugget som han brukar vara mot Väners. 5-3 till de goda.
Hoppas på en pinne mot ett nytänt Väners. 3-3
Ja läskig match det här. Vi hade ju en jävligt bra period innan uppehållet och jag tror det vore jävligt trevligt om man kunde känna att man kan fortsätta på det spåret. En dålig match idag kan nog göra det betydligt svårare på fredag också. Men jag tror på 2 sköna pinnar!
Snorfokus ikväll!
Min känsla är att Väners har underpresterat i typ flera år nu. Nu när de fått in en kompetent tränare blir det här nog en jävligt svår match.
Wow, en straffskytt som levererar!
Äntligen!
Fan nu blir de svårt. Jag hade hoppats att vi kunde ta poäng här med tanke på vårt schema framöver. Nu vill jag dö.
Helvetes jävla skit. Jag hatar hörnor!
Jag hatar Arena Vänersborg och Hörnqvist!
usch, det var en tung förlust ikväll. Brukarn gjorde ju en rätt bra analys precis innan matchstarten. Vänersborg har ju egentligen ett på pappret riktigt bra lag men lirare som Fagerström, bra skyttar med Hörnqvist i spetsen samt ett antal ytterligare bra lirare. Men det känns ändå som en riktigt svag Siriuskväll detta. Släppa tretton hörnor emot sig mot erkänt starka skyttar i Väners är inte godkänt. Känns på UNTs referat som att Hydas var rätt ensam ikväll i försvaret, samt att stackars Sälen inte heller var riktigt på topp. Men framförallt så verkade man inte skapa något alls framåt i andra halvlek. När det inte funkar för trion Viktor, Eskhult och Fall så är Sirius rätt bleka som ikväll. Putte saknades nog rätt mkt också. Verkade inte alls vara samma fart i spelet som mot Byn. Ser man nu till programmet framöver lär det väl dröja med Siriuspoäng om man nu inte kan överraska som mot Byn. Tappet ikväll blir nog väldigt dyrbart i sluttabellen. Snopet man missade chanserna i början, där avgjordes nog matchen, Sirius hade behövt ta ledningen för att nu inte dessa killar i Väners skulle rida på sin Eriksson boost. Tungt!
Hörnorna är för avgörande i bandyn och det förstör sporten tycker jag. Inte bara i Sirius match ikväll. Villa-Kungälv tio mål varav sex hörnmål och ett frislag. Inte konstigt sporten tappar publik. Det räcker ju att ha en stabbig skridskoåkare med bössa som Hörnqvist så har man räddat fått ett antal extrapoäng varje år. Sirius i sin tur som skapar minst hörnor och har sämst statistik på dem ger ju genast motståndarna handicap.
Kanske sarger längs kortsidan skulle funka för att slippa hörnor? Personligen tycker jag också att det är lite svårt att se bollen på långt håll, man kanske kunde göra planen lite mindre? Vore det inte lite skönt att slippa vara ute i kyla och blåst emellanåt! Och vem har sagt att man skall stå i 2 timmar, fler sittplatser röstar jag för! Förresten, visst är det lite töntigt med krokiga klubbor också?
en olycka kommer sällan ensam, stackars killarna!
http://www.unt.se/sport/sirius-bestulna-2024420.aspx
Jävla äckliga Vänersborg slynglar, jag tyckte de var rätt trevliga för några år sen men se vad inomhusspelet gjort med moralen. Tjuvpack!
Skit...
Bara att acceptera att hörnor är en del av sporten och en naturlig konsekvens av att backa hem djupt i defensiven.
Äsch, till slut skulle Väners vinna en match, tråkigt bara att det blev mot oss. Vi behöver nog både Putte och Ilja i laget för att hota de bättre lagen.
Måste kännas oerhört pinsamt för Väners att Sirius blev bestulna i ett låst omklädningsrum i den "fina" hallen. Har de lite stake i sig skaffar de killarna nya telefoner.
Hörnor hör till bandyn. Borde man utesluta hörnor inom fotbollen också eller? Där görs det ju sällan mål, men har man en eller ett par långa nickstarka spelare ökar chansen till mål. Eller om man har några kreativa spelartyper och någon bra variant att ta fram ibland. I bandy har man inte någon fördel av längd vid offensiv hörna, utan i stället av just skyttet. Numera täcker ju spelarna nästan hela målet tillsammans med målvakten, så jag kan tycka att det kan vara läckert att se en boll dundra upp i absoluta nättaket med precision, eller för den delen en "Ubbe-variant" eller något av det slaget. Men det hör till sporten! Det har skjutits bandyhörnor i över 100 år och dess stora inverkan på spelet har gått i olika skepnader. Generellt sett tycker ju jag dock att det verkar blivit svårare att göra hörnmål från sluttrenden på rus - till mur. Snart kanske det vänder och snart kanske rus återinförs i högre utsträckning. Mycket går i cykler.

Den här matchen till ära gjorde ju också Väners fler spelmål än vad vi mäktade med. Tre kontra ett. De fick, inte helt oväntat, säkert en tränareffekt av detta. Men att vi inte lyckas göra mer än ett ynka spelmål mot Väners reservkeepr (who are ya?) tycker jag är direkt dåligt. Det kom inte som en nyhet att Väners är starka på fasta situationer heller. Det är deras styrka, nuff said. Och har man världens kanske bästa hörnskytt i laget är inte det så konstigt. Däremot är Hörnqvistarn en riktig humörspelare, känns det som. I Studans snöstorm gjorde han ju inte mycket väsen av varken sig själv eller släggan. Det hade förstås varit kul och ge en ny dimension i Blåsvart ifall vi också hade en skarpskytt, men i går gjorde en sådan som Maya hörnmål och faktum är ju att hörnspelet blivit lite bättre den här säsongen i alla fall. Det roliga i allt det här är att vi i går gjorde mål på hela 33,3 % av våra hörnor, det är procentuellt sett jämbördigt med motståndet. Så kan man också vinkla det.

Äsch, till slut skulle Väners vinna en match, tråkigt bara att det blev mot oss. Vi behöver nog både Putte och Ilja i laget för att hota de bättre lagen.
Måste kännas oerhört pinsamt för Väners att Sirius blev bestulna i ett låst omklädningsrum i den "fina" hallen. Har de lite stake i sig skaffar de killarna nya telefoner.

Eller inte så pinsamt eftersom det inte är första gången. Borde ju inte vara helt omöjligt att byta till ett bra lås då det verkar vara ett lättforcerat i nuläget.
Typsikt hallar - roten till allt ont.
Ja, vad kan man säga. Sirius brände tre bra lägen precis i början. Sen med helt opartiska ögon kan jag ju säga att det var en eller ett par situationer som kanske borde varit utvisning för IFK. Det bortdömda målet var också väldigt underligt eftersom Broberg passade bakåt. Så mycket tillfälligheter som spelar in och igår var varken tillfälligheterna eller bollstudsarna på Sirius sida. Men 6-2-målet var riktigt deppigt med Eidenert som, utan att kolla, lägger in den till en Vänersspelare som blir ensam med Sälen.

Sälen gjorde för övrigt en sjukt bra match!

Summan av kardemumman var ändå att IFK tyvärr kändes som värdiga vinnare. Givetvis var besvikelsen stor, men kändes ändå inte lika snöpligt som att förlora en match som man förtjänar att vinna. En hamburgare i Trollhättan gjorde susen innan hemresan.
Vet inte om jag tillför nåt men lite tankar iaf.
Alltid intressant att läsa ögonvittnesskildringar!
Onekligen befriande jämfört med så många andra som vet exakt hur spelet sett ut trots att dom inte varit på plats.
Trist att era spelare blev bestulna. Man kan inte ge arrangörerna skulden dock, detta pågår runt om i området och Arena Vänersborg är utrustade med toppmoderna lås som enbart kan öppnas med taggnycklar.

Tyvärr verkar det som att det finns ligor i området som satt detta i system och som dessutom på något sätt har fått tillgång till nycklarna, eller gjort piratkopior på dem. Man ska dock påpeka att det inte är vanligt att det sker stölder, Arenan har varit öppen i 3,5 år och det har hänt två gånger.

De som gör detta åker dock snart fast. De tar såna risker och har tagits på bar gärning ett par gånger, men hunnit springa iväg.
Apropå matchen så började Sirius rätt bra, de kom till några farliga lägen men därefter var det egentligen aldrig något snack.

Vänersborg hade fyra skott i ribban/stolpen i första halvlek, ett i den andra. Utöver det räddade era försvarare två frilägen där först Hedqvist och sedan Eriksson sköt från nära håll men klubbor styrde ut bollen till hörna.

I andra halvlek skapade Sirius ytterst lite, och anfallarna verkade ha svårt att ta emot bollarna de gånger chanserna uppstod. Säleby gjorde en handfull kvalificerade räddningar i andra halvlek så i ärlighetens namn ska Sirius nog vara glada att det inte blev tvåsiffrigt.

Med det sagt så gillar jag sättet Sirius spelar bandy på när man spelar bra. Rörliga, finurliga och med bra passningar i djupled. Kanske att man försöker anfalla för mycket centralt i planen. Då får man inte särskilt många hörnor och får svårare att skapa målchanser än om man varierar sig, går runt på kanterna och tvingar motståndarna att dra isär sitt försvar.
Tack för rapport, hannibal och DJ, så slipper man läsa 'med känsla' och hans hitte-på-analyser om att exempelvis Sälen skulle ha varit dålig...

Läste om baxandet. Tråkigt. Visst kan en nalle alltid ersättas, men det är inte sällan man går miste om privat material där i. Man kan klandra Arena Vänersborg, tycker jag. På Studan måste man som lag lämna tillbaka omklädningsrumsnyckeln till vaktmästarna, ni borde göra något liknande, och ha två separata omklädningsrum för elitserie-matcher. Med det sagt borde väl dock någon av alla lagledare i Sirius kanske ha en väska med värdesaker med sig, eller rentav lämna värdesaker som kontanter och kreditkort i den kanske chaufför-bemannade spelarbussen.

Jag tror mycket av det uteblivna kantspelet berodde på Puttes frånvaro. Han brukar med sin snabba skridskoåkning följa med upp och utmana. Ett avbräck och en dimension mindre utan honom på isen, helt klart. Lovande ändock att man spelade stundtals bra i första halvlek. Att det "slutas" spela lite i andra halvlek och underläge ett gäng bollar är inget nytt heller, medan det andra laget kan spela ut. Kan förklara att matchbilden på Studan var lite av densamma. Sedan måste man ju dock säga att Väners har ett bra lag på papperet som absolut borde kunna höja sig nu med en, vad man förstår, vettig tränare och så. Borde absolut vara ett lag nog så bra som Bollnäs, så egentligen ingen skam att torska borta mot dem. Förlusterna som svider framför allt är ju hemma mot VBK och LBK...
Joint, du som är så smart och alltid gnäller på mig, läs bättre innantill vad jag skrev:
"Känns på UNTs referat som att Hydas var rätt ensam ikväll i försvaret, samt att stackars Sälen inte heller var riktigt på topp. Men framförallt så verkade man inte skapa något alls framåt i andra halvlek."
Gaismatchen hemma var väl dessutom heller ingen hödjare om du talar om vad som svider.
Jag har dessutom skrivit att jag tycker att detta Siriuslag har överraskat positivt och det tycker jag ännu för den skull.

Fast det kanske finns en poäng i att uttrycka skepsis mot analyser som bygger på UNT:s direktrapport.
Självklart har du rätt i det Thomas, men det är väl så med alla former av analyser, att de är i stort sett subjektiva, oavsett om det är UNT-s, din, min eller någon annans åsikter.
Jo visst, men det blir ju inte så uttömmande att bygga sin analys på vad UNT skriver i sin direktrapport. T ex så verkar det ju vara en helt felaktig tolkning att Sälen skulle varit dålig. Sen kan man ju ha sett matchen och tyckt han varit dålig medan andra tyckte han var bra iofs.