Jag ger inte upp säsongen än och garanterar seger imorgon. Hoppas någon av dom som gick av igår kan vara med men oavsett så vinner vi.
Sirius-Edsbyn
vaffan är det mtch i morgon? varför inte event på fb? kaveh skärpning
Matchfrekvensen just nu påminner om hockey...
Avgå Facebook.
Avgå Facebook.
Antar att 1-2 junisar är med i morgon, annars har vi väl inte fullt lag eller? Hur som helst blir det förlust, 1-4 inför 733 pers.
Äsch då. Nu vänder det, 4-3 till de goda inför 1004 glada personer och tre hundar.
Det gäller att skjuta mycket på Byns nya målis. Han var minst sagt skakig i matchen mot Televerket. Har vi någon som är bra på höjdare?
Hellqvist och Putte verkar spela imorgon men inte Max och Pirre. Hur formeras nu försvaret? Är ryss Azarenko borta helt? Bremler Jr hur är den killen? Skulle man kunna kriga till sig en poäng imorgon vore det ju storstilat men risken är väl att Sirius får sota för Edsbyn svaga match igår. Men nångång borde väl "hemmaspöket" kunna skrämmas bort också? Verkar bli kallare, det var nu minus fem så kanske det kan bli spegelblank fin is imorgon. Skjuta borde väl Klasse kunna göra. Verkar vara en fin kille som nog börjar komma igång nu i blåsvart. Vore kanon med både Virre och Klasse i form. Hoppas man kan spela bollen mera på isen imorgon och inte de ständiga lyrorna som kom igår.
med känsla, långbollar slogs av två skäl. 1. Isen var dåligt. 2. Bajen pressade Sirius högt vilket gjorde att de blåsvarta ibland kände sig tvungna att slå långbollar. Men visst, det bästa är naturligtvis att alternera spelstilen. Långbollar kan ibland vara väldigt effektiva, speciellt om man har bra bollmottagare, men man måste räkna med ett visst svinn vad gäller att hitta sina forwards.
Virre var ju kunglig på att plocka ned bollarna i går, men var tyvärr värdelös i avslutslägena. Olikt honom. Ska han vara targetplayer behöver han mer avlastning. Han blev för ofta ensam i går. Tyckte annars lyrspelet var lovande. Bra slagna och bra nedtagna, då är det svårt att klaga på just det. Fortsätt och variera.
Åhléns bössa har annars varit en positiv överraskning. Han kan gärna få fortsätta panga hörnor, men man måste ju förstås variera sig för att inte bli för lättläst. Lovande ifall Svenssons ersättare i mål är skakig. Sälen fick oförtjänt mycket kritik i går, egentligen bara ett eller eventuellt två mål (otur) som han kunde ta på sig. Och i övrigt en del bra räddningar. Hans kapacitet är stundtals topp-3 i Sverige, hoppas han har en sådan dag i morgon. Då kan det bli poäng.
Åhléns bössa har annars varit en positiv överraskning. Han kan gärna få fortsätta panga hörnor, men man måste ju förstås variera sig för att inte bli för lättläst. Lovande ifall Svenssons ersättare i mål är skakig. Sälen fick oförtjänt mycket kritik i går, egentligen bara ett eller eventuellt två mål (otur) som han kunde ta på sig. Och i övrigt en del bra räddningar. Hans kapacitet är stundtals topp-3 i Sverige, hoppas han har en sådan dag i morgon. Då kan det bli poäng.
Det fokuserades ju rätt mycket på den stackars Edsbymålisen i SVT:s inslag om matchen (som man kan se här: http://www.svtplay.se/klipp/930821/enkel-seger-for-bollnas). Han utlovade revansch. Vi får väl se.
Om man nu ska tala mer om motståndet så verkade även den otäcka dunderskytten Hammarström ur form (missade bl a en straff, men gjorde såklart ändå ett mål på hörna). Jag undrar hur Edsbyn kommer att formera försvaret efter bottennappet på Sävstaås. Bollnäs körde med ett rakt omställningsspel (inte helt olikt det som Sirius vill spela i år) och Edsbydefensiven hade väldigt svårt med detta. Tror på Virre och Klasse här.
Sirius tränade fö på Studan istället för i Relita på torsdagkvällen.
Ovanstående svammel är fö based on a true story och inte på Elitrapport och hörsägen. Jag såg matchen på plats.
Om man nu ska tala mer om motståndet så verkade även den otäcka dunderskytten Hammarström ur form (missade bl a en straff, men gjorde såklart ändå ett mål på hörna). Jag undrar hur Edsbyn kommer att formera försvaret efter bottennappet på Sävstaås. Bollnäs körde med ett rakt omställningsspel (inte helt olikt det som Sirius vill spela i år) och Edsbydefensiven hade väldigt svårt med detta. Tror på Virre och Klasse här.
Sirius tränade fö på Studan istället för i Relita på torsdagkvällen.
Ovanstående svammel är fö based on a true story och inte på Elitrapport och hörsägen. Jag såg matchen på plats.
Det ser ut att bli bra bandyväder ikväll. -7/-8 C, 4 m/s, lite blåsigt kanske (10 m/s) i byarna men vad fan det är ju bandy!
Tror på en bra kämpainsats av blåsvart. Därmed dags för ännu en hedersam förlust. 4-5 inför 719 åskådare.
Edsbyn. Typiskt 4-4. 1212 åskådare. Fredag, ligger #farbrorgate i luften.
Det kommer en buslast RedFarmers till O´Learys vid ca 17.30 om det är ngn som vill ta ett glas med dem så är vi välkomna. Det ingår säkert bussfärd till Studan. Vet att det finns ett gäng gamla VSSare som känner flera av dem.
Det blir nog torsk med 5-2 inför 996 pers.
Tror tyvärr också att det blir torsk. 4-6 inför 1020 pers.
Äh fan vinst ikväll, 4-2 med 860 bandyentusiaster och 24 på snöhögen i perfekt bandyväder.
Det är så jävla bittert!
Tror på en bra kämpainsats av blåsvart. Därmed dags för ännu en hedersam förlust. 4-5 inför 719 åskådare.
Kusligt bra tippat. Rätt resultat och du bommade bara publiksiffran med 32 pers!
Usch... nästan larvigt rätt....
4-5 var baserat på tradition. jag tycker vi gjorde en överraskande bra insats. Ilja gjorde sin bästa match i år och var värd priset som matchen lirare, även om man direkt ser hur mycket Hellboy betyder för laget.
Ge oss bara en skytt, så är vi där uppe bland de bästa. Pratade med två gamla uvar i halvtid.... vi hade ju hela matchplanen klar för vinst, eller hur Jonas?
Men en skytt... Ett kungarike för en skytt!!! Werner, är det för sent för en comeback?
4-5 var baserat på tradition. jag tycker vi gjorde en överraskande bra insats. Ilja gjorde sin bästa match i år och var värd priset som matchen lirare, även om man direkt ser hur mycket Hellboy betyder för laget.
Ge oss bara en skytt, så är vi där uppe bland de bästa. Pratade med två gamla uvar i halvtid.... vi hade ju hela matchplanen klar för vinst, eller hur Jonas?
Men en skytt... Ett kungarike för en skytt!!! Werner, är det för sent för en comeback?
Psykiskt jobbigt att hela tiden torska hemma men jag tycker inte man kan klaga på Sirius spel igår. Såg bitvis riktigt bra ut. Byn spelar en trevlig bandy ska sägas och är, enkelt uttryckt, bättre än oss.
Japp, klart att Byn var bättre. Sälen håller oss kvar. Han var grym! Men jag tycker vi gjorde en väldigt bra insats mot halva landslaget. Och man kan inte komma ifrån att Karlsson snodde två strallar i slutminuterna. Om man ser det positivt så visar vi att vi trots skador kan vara med och rubba de bästa. Tyvärr ger det ju dåligt med poäng att vara nära. Matcherna efter nyår blir sjukt viktiga. Men viktigast av allt - det är helt okej att se detta som ett mellanår, men det innebär att det måste komma något på andra sidan mars. Flera av våra nyckelspelare avvaktar med att förlänga - de vill se en satsning. Jag vill höra Lide, Kahve och inte minst Söderman prata om hur man tänker inför nästa sässe. Ska vi släppa Sälen, Fall och Putte etc och bygga helt, helt nytt med kidsen, Ilja, Max, etc? Eller ska vi lägga upp en satsning (krävs nog för att ovan nämnda trio ska stanna). Hur ska då denna se ut? Finns ju ett enkelt - och i sammanhanget billigt svar. Gör ALLT för att ta hem Bella. Då blir allt rörande resten av truppen så mycket lättare. Och gör det nu!
Väldigt bra match igår igen av blåsvart men det känns som att återigen så har man ingen tur ex vis med rätt domslut som straffar plus att straffarna måste man sätta. Men läste iofs nånstans att SAIK missat mer än hälften av sina straffar hittills. Ilja riktigt duktig och där finns en framtidsman att bygga på verkligen. Håller med Erlingmark att det redan nu är viktigt att börja kika framåt. Samtidigt tror jag det är en utopi att få hit Bella så länge vi spelar utan hall. Hallproblemet kommer bara bli större och större och det är svårt att locka bra spelare utan att ha hall. Nästan alla riktigt bra (ex Bajen) har ju hall och den som redan är van vid hall hoppar inte bara utan vidare ut och börjar lira utomhus igen. Även okval börjar nu kännas oerhört tufft, men det finns bra kapacitet i det här laget men nu måste man börja ta poäng igen och framförallt går det inte att hela tiden förlora hemma för då tappar man ju även tunga publiksiffror och sköna slantar in i kassan. Nu har ju blåsvart gång på gång (ex Villa) visat att man inte är superlångt från topplagen, det saknas framförallt som många nämner en SKYTT samt en härförare på mitten typ BELLA, LIW, D ANDERSSON, X-ET m.fl Roligt att Klasse fick göra två mål, där finns det bra kapacitet men jobbigt när nu Viktor slutat måla. Nåt mål där igår och det hade ju blivit poäng. Försvaret klarade sig ju ändå bra igår mot detta erkänt åkstarka och spelande Byn. Två riktigt bra matcher av blåsvart i år mot Byn. 7-11 mot Bajen och Byn är ändå riktigt bra jobbat tycker jag med detta uträknade lag.
Borde man förresten inte försöka locka tillbaka Mickel? Vad jag förstod tidigare så går det väl inte så bra för honom borta i öst? Han missade dessutom VM-truppen såg jag.
Borde inte Olle börja ta sina timeout tidigare? Ex vis hade det väl varit läge vid 2-5 igår och inte väntat till 85-e minuten (verkar gått i Berglundska fotspåren där). Igår kom den väldigt mycket försent anser jag.
Det som jag även uppskattar med årets lag är att man aldrig viker ner sig. Även i motgång så kämpar man ända in i kaklet, som igår. Kanonbra! Det visar även statistiken på första och andra halvlekar, där blåsvart har klart bättre statistik i andra halvlek än i första. Kanske något att jobba med lite mera att inte ge "handicap" till motståndaren i första?
Jag tror att det är lite tradition i Sirius att ta time out i åttisjuttonde. Varför vet jag verkligen inte. Synd på missad stralle som sagt.
Kanske borde timeouten kommit tidigare, lätt att vara efterklok. Olle gör sin första säsong som huvudtränare och dessutom med en från början extremt tunn trupp. Lägg därtill alla skador och de ommöbleringar i startelvan som måste göras i stort inför varje ny match. Tufft. Heja Olle!
Inte så konstigt ifall Olle har Berglundska fotspår då han utbildas av MB...
Ja, en Mickel hade betytt mycket i det här laget. Det var tydligt att han inte var harmonisk förra säsongen, och känslan var att han kanske inte var helt överens med Berglund. Men med hans bössa får vi en offensiv kraft som saknas. Klasse tycker jag man kan ana ha en viss bössa, men i övrigt är ju de flesta av vårs skyttar defensiva spelare vilket hämmar oss i spelet. Funkar ju på fasta, men annars är det för dåligt gällande skotten utifrån. Utöver hörnorna som brukar gnällas på är min känsla att vi gör minst mål bortom straffområdet. Kul att se bland snabbt Fall och Maya testa skott oftare nu på slutet, hoppas det blir med resultat snart.
Självklart är allas vår våta dröm Bella. Han hade kunnat lyft oss ytterligare. Sänder signaler om en satsning också. Men hur många år har inte han "ryktats" varit på väg "hem" nu? Jag ger upp förhoppningen snart.
Ja, en Mickel hade betytt mycket i det här laget. Det var tydligt att han inte var harmonisk förra säsongen, och känslan var att han kanske inte var helt överens med Berglund. Men med hans bössa får vi en offensiv kraft som saknas. Klasse tycker jag man kan ana ha en viss bössa, men i övrigt är ju de flesta av vårs skyttar defensiva spelare vilket hämmar oss i spelet. Funkar ju på fasta, men annars är det för dåligt gällande skotten utifrån. Utöver hörnorna som brukar gnällas på är min känsla att vi gör minst mål bortom straffområdet. Kul att se bland snabbt Fall och Maya testa skott oftare nu på slutet, hoppas det blir med resultat snart.
Självklart är allas vår våta dröm Bella. Han hade kunnat lyft oss ytterligare. Sänder signaler om en satsning också. Men hur många år har inte han "ryktats" varit på väg "hem" nu? Jag ger upp förhoppningen snart.
Lätt att vara efterklok? Det krävs väll inget geni för att förstå att det är väl sent att ta time out när det bara är några minuter kvar?
CarlApan skrev...
Lätt att vara efterklok? Det krävs väll inget geni för att förstå att det är väl sent att ta time out när det bara är några minuter kvar?
Jaja, det var väl sent då. CarlApan, du får väl fråga Olle varför och då menar jag inte han i TV-rutan ;-)
Jaja, det var väl sent då. CarlApan, du får väl fråga Olle varför och då menar jag inte han i TV-rutan ;-)
Absolut men det jag menar är att vi har gjort så i massa år nu och jag tycker det är väldigt märkligt.
Just det här med timeoutsen är ju som sagt tyvärr allt som oftast för sent använda i Sirius. Sannnolikt tappar man ju helt effekten av en timeout i 85-e minuten i det läget som matchen var igår. Likadant var det väl mot Bajen. Många lag har ju börjat ta timeout även tidigt i första halvlek med en dålig start. Igår kändes det rätt solklart med en timeout efter antingen 2-4 eller 2-5.
Det som oroar lite är att man ofta är så känsliga och tappar in snabba mål precis efter att man själva gjort ett mål. Skedde ett par gånger igår igen. 1-0 blev snabbt 1-2, 2-3 blev snabbt 2-5. Där finns att jobba på.
Sen hade jag nog kanske hoppats att Eskhult skulle vara lite mera härförare, driva laget lite mera. Man saknar ju väldigt mycket en ledare på mitten. Det blir ofta rätt mycket farliga bolltapp på mitten.
Det som oroar lite är att man ofta är så känsliga och tappar in snabba mål precis efter att man själva gjort ett mål. Skedde ett par gånger igår igen. 1-0 blev snabbt 1-2, 2-3 blev snabbt 2-5. Där finns att jobba på.
Sen hade jag nog kanske hoppats att Eskhult skulle vara lite mera härförare, driva laget lite mera. Man saknar ju väldigt mycket en ledare på mitten. Det blir ofta rätt mycket farliga bolltapp på mitten.
Tajm out är en ny del av spelet ska man komma ihåg. Möjligheten har bara funnits i ett par år. I fotboll, som är bästa liknelse (?), kan man inte begära tajm out. I sporter där man i regel inte håller på i 1,5 h effektiv speltid kan man ju ofta göra det däremot, men det är vanligt förekommande där också att tajm outer tas i slutskeden.
Man blir ju sparsam i bandy där man bara har en tajm out att tillgå också, så det är väl en orsak också. Jag kan tycka att man borde en tajm out per halvlek, eller två totalt, så att man skulle kunna ha möjlighet att förändra mer. För regeln tycker jag i sig är bra, och jag skulle kunna vara öppen för desamma i fotboll. Men ibland blir det lite spel för galleriet. Det är ju inte utan att man börjar tänka i banorna att man lika väl skulle kunna plocka ut målvakten och ersätta denne med en extra utespelare, likt hockey, men jag vet inte om det är regelmässigt möjligt? Jag menar, som i går. Förlust med 4-5 eller 4-6 hade gjort varken till eller från. Bara man hade gått för 5-5 så mycket som möjligt. Sjuk grej må låta, men varför inte egentligen?
Man blir ju sparsam i bandy där man bara har en tajm out att tillgå också, så det är väl en orsak också. Jag kan tycka att man borde en tajm out per halvlek, eller två totalt, så att man skulle kunna ha möjlighet att förändra mer. För regeln tycker jag i sig är bra, och jag skulle kunna vara öppen för desamma i fotboll. Men ibland blir det lite spel för galleriet. Det är ju inte utan att man börjar tänka i banorna att man lika väl skulle kunna plocka ut målvakten och ersätta denne med en extra utespelare, likt hockey, men jag vet inte om det är regelmässigt möjligt? Jag menar, som i går. Förlust med 4-5 eller 4-6 hade gjort varken till eller från. Bara man hade gått för 5-5 så mycket som möjligt. Sjuk grej må låta, men varför inte egentligen?
Fast vad skulle en time out vid 2-5 ha gjort för skillnad? Vi lyckades ju vända på matchbilden ändå, utan time out.
Om det hade delats ut en magisk trolldryck vid time outen som fått spelarna att spela bättre hade det såklart varit bättre att ta den tidigare. Men nu är det ju inte så, utan tränaren måste ju använda tiden till att ändra på något konkret i taktiken, alternativt bara lugna ned spelarna om de tappat koncepten. Igår gissar jag att Olle helt enkelt var relativt nöjd med matchbilden och inte såg någon anledning att ändra på något, men att det med fem minuter kvar var dags att börja köra lite mer chansartat i ett sista försök att vända.
Om det hade delats ut en magisk trolldryck vid time outen som fått spelarna att spela bättre hade det såklart varit bättre att ta den tidigare. Men nu är det ju inte så, utan tränaren måste ju använda tiden till att ändra på något konkret i taktiken, alternativt bara lugna ned spelarna om de tappat koncepten. Igår gissar jag att Olle helt enkelt var relativt nöjd med matchbilden och inte såg någon anledning att ändra på något, men att det med fem minuter kvar var dags att börja köra lite mer chansartat i ett sista försök att vända.
Joint: Tror inte att det skulle vara tillåtet. Det står i reglerna att ett lag ska bestå av "högst elva (11) spelare, varav en skall vara målvakt", samt att målvakten aldrig får använda klubba. Han får däremot sparka bollen, men man får nog säga att nyttan av målisen som anfallsvapen skulle vara rätt begränsad.
Att ta en tajm out är ju meningslöst om det inte är så att det är något man måste förändra genom att snacka med hela laget samtidigt om, eller om laget behöver vila. Som andra halvlek såg ut kan jag inte tycka att det var motiverat att ta tajm out tidigare, eftersom man faktiskt skapade chanser hela tiden. Att flytta upp rubbet och lyfta långt enligt ett mönster som motiverar tajmout hade kanske inte varit så bra i 70e? Med 5-10 kvar tänkte de kanske att - äh, nu kör vi alla hängslen loss och chansar. Tycker det var rätt att inte göra det tidigare eftersom känslan var att vi var klart med i matchen.
Den eminente fotografen Kenta Jönsson tog några makalösa bilder från slantsinglingen vid Sirius-Edsbyn. Kanske världens hittills fränaste bandybilder: http://annumeraction.blogspot.se/2013/01/bandy-remote-och-slantsingling.html