Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Bandy

Sandviken - Sirius 5 Feb kl18,00

Tror jag ska åka dit och hejja fram dom blåsvarta till storseger
Jag tar gärna en plats i bilen.
Så ska det låta knivis
Matchen är tidigarelagd till kl 18 och det är rea-biljettpris á en hundring. Jag tänkte också närvara i den där halljäveln. Jag är så jävla självdestruktiv av mig.
Ska också dit, ta mig fan.
Jag ska dit. Någon jävla gång måste pingvinen dö.
Jag vill också upp.
Jag vill upp och se pingvinen dö.

Alt. bara sno dräkten och hänga den från domkyrkan. Same same.

Älskar Lunnefåglar.
Högriskmatch, hotbild mot pingvinjäveln!

http://www.youtube.com/watch?v=L5wfXytqsX4
http://www.saik.com/Foreningen/Nyheter/Pigge-minglade-under-Vinterfesten/
http://www.saik.com/Ungdom/Bandyskola/Bilder/100313-Avslutning/
http://www.twitter.com/Saikpigge
http://arbetarbladet.se/slaktvanner/grattis/1.3758096--det-ar-adrenalinkicken-jag-ar-ute-efter-att-fa-puls-
Eller man skulle kunna ge pingvinen ett potent laxermedel. Vilken fart han skulle få över planen och har man tur skiter han på sig innan han hinner fram till toa. Bara en tanke, liksom.
Nåväl, dags att vinna och få sm-guld hybris.

Eller man skulle kunna ge pingvinen ett potent laxermedel. Vilken fart han skulle få över planen och har man tur skiter han på sig innan han hinner fram till toa. Bara en tanke, liksom.

Brun is, nej tack
Jag kommer också. Ständigt detta flyttande av matcher av Bandyförbundet. Hade planerat in en dag i skidspåren i falun sedan länge men inga problem. Det går tåg från Falun till Sandviken och sedan hem till U-a. Kommer alltså försedd med skidor.
Jag minns inte att Pigge var med sist vi var i luftslottet.
Jag vill också åka
1 bil är nu fylld Mackan jag swintos johann och oskar åker i den.
Hmm tja matchen då? Torsk med 7-3 inför 1123 bönder som kollar match och 200 som äter snittar.

Hoppas hoppas hoppas att VSK också torskar.
Jag o Stefan åker från Musikens hus 16.15. Två platser kvar om nån vill haka på.
Nu kommer den värsta matchen på hela säsongen. Garanterat torsk, bara att hoppas att blåsvart håller nere siffrorna. Målskillnaden kommer troligtvis att bli viktig i slutändan. Hoppas att Lövstedt och Sävström är sega i benen. Bitvis såg de äckligt bra ut i VM.
Fattar inte varför Puttes ljumskar ska krångla igen. Hur tränar blåsvart egentligen?
Gaaaah!
Jag tippade ju rätt resultat mot Kungälv så då måste jag ju fortsätta på samma linje och tro på en skrällvinst för ett supertaggat Sirius, 5-6 dvs Siriusvinst...oj tror jag på det, nej men hoppas, 1129 folk. Man kan ju hoppas på lite underskattning från SAIK. Sirius skrällde ändå mot svåra Edsbyn borta 4-4 och ledde med 4-1 borta mot Villa innan raset kom i andra. Visst ledde man väl även hemma mot SAIK i början? Avgörande är dock om Viktor kommer igång med målskyttet igen som varit väldigt knapert, är väl lika med noll två sista matcherna. Utan hans målskytte är en torsk lika säker som att det blir ljust imorgon bitti. Åhlén är väl tillbaka och kan ta ev. stramare. Tror även två veckors träning med nya laget gör att Klasse Nordström kommer synas i målprotokollet. Förhoppningsvis även en hungrig Fall.
Jag tar ett bilbälte i 16.15-bilen från Musikens hus om det är okej.

Mot alla odds!

/1,10 - 4,50 - 8,55
7-3 till ondskan, efter en jämn första halvlek.

Mot alla odds!

/1,10 - 4,50 - 8,55

Bra där Joint. En plats kvar då.

[quote1360050184=Joint]

Mot alla odds!

/1,10 - 4,50 - 8,55

Bra där Joint. En plats kvar då.

[/quote1360054973]

Den platsen tar jag lite överraskande. Barnstrul kan medföra sen ankomst men max 5 min.
Jobbigt med bortfallet av Putte, där försvinner många möjligheter och Sirius blir betydligt mera lätt lästa än när han spelar med hans snabba grillor som lätt drar isär det allra bästa försvaret och det kan man ju knappast säga att SAIK har i år. Tufft! Vad är det eg med hans ljumskar? Han hade väl inga problem med dem förra året vad jag minns. Nu har de ju fått träna inomhus utan matcher också i dryga två veckor.

Den platsen tar jag lite överraskande. Barnstrul kan medföra sen ankomst men max 5 min.

Kanoners, full bil. Tippar f.ö 4-3 till Sirius inför 1352 åskådare plus en före detta pingvin.
Jaja, det blev precis som man befarade. Torsk igen. Fan och skit att Putte saknades. När får vi spela med ordinarie lag tro?
I den andra matchen leder Väners i halvtid men med tanke på en viss Mr Murphy kommer naturligtvis GAIS att vända.
Jag hade gärna sett en time out direkt efter 4-2. Få lite vila, få till lite förändringar och chansa framåt. Vi saknade kvitteringschanser, och all bollinnehav var på vår halva, men gjorde det ju bra och hade kunnat fått till någon kontring. Men att fortsätta med samma taktik därefter kändes uppgivet... Irriterande också att släppa in flera mål på slutet. Inte bra för målskillnaden, som mycket väl kan avgöra Sirius öde.
2-7 mot SAIK utan Putte är ju ingen som helst katastrof men väldigt synd man släpper in fyra mål sista 13 minutrarna. Håller helt med dig Joint om timeouten igen. Olle är ibland verkligen orutinerad och om han tar timeout så tar han ofta på tok för sent. Vad är det för mening med timeout när det står 2-5? Var den för att hålla siffrorna nere eller? Tror tyvärr inte Olle i all ära är mannen som tar Sirius högre i seriesystemet. Han verkar kanon på den här nivån men kommer nog aldrig vara en tränare som tar Sirius till topp-4 där jag anser man har möjlighet att vara. Sen vinner Sirius nästan inga matcher när inte Viktor gör mål längre. Tredje matchen blankt för honom, märkligt när han varit så bra mestadelen av säsongen.

Ni som såg matchen hur föll man ihop så totalt på slutet?

Nu tog ju GAIS en viktig pinne också även om turligt Vänersborg. Det kan nu bli rätt tufft att klara okval, men hoppas verkligen man gör det!
Vet inte vad de gjort under uppehållet, men det känns inte ok om man tränar så Putte slår upp skadan efter en magisk period innan, Ilja o Broberg var helt under isen t.ex. De hade inte ett rätt. Borde ju vara tvärt om, hela och toksugna på att spela med ett jävla driv, då hade de vunnit ikväll.
Säger bara Broberg!!! Bränna sådant friläge vid 4-2, mål och Sirius hade haft en chans på poäng. Suck!!!! Sen förspelet till att släppa in 3-1 sekunderna innan paus finns ju inte av de etablerade, bla av kaptenen.

Time outen SKA komma vid 4-2, då SAIK tar sin vid 3-2 och är frustrerade med en del kontringar från Sirius som kunnat resulterat vid bättre skärpa och hungriga spelare. Ta TO vid 5-2 och åtta min kvar plus tilläg känns märklig, dessutom som inget hände förutom två till i arslet som kändes onödiga pga slarv okoncentartion, vad sa de vid time outen egentligen?

Otroligt frustrerade match då ett Sirius före uppehållet vunnit detta.
Kanske läge att bänka Viktor lite och spela lite mera Maya? Han gjorde ju ändå fyra pytsar i internmatchen. Oroväckande att Viktor slutat göra mål, han är ju oerhört viktig.
Håller med om att det är märkligt att Putte igen är skadad, de har väl tränat inomhus och ljumskarna var ju skador man sa sig få pga utespelet.

2-7 mot SAIK utan Putte är ju ingen som helst katastrof men väldigt synd man släpper in fyra mål sista 13 minutrarna. Håller helt med dig Joint om timeouten igen. Olle är ibland verkligen orutinerad och om han tar timeout så tar han ofta på tok för sent. Vad är det för mening med timeout när det står 2-5? Var den för att hålla siffrorna nere eller? Tror tyvärr inte Olle i all ära är mannen som tar Sirius högre i seriesystemet. Han verkar kanon på den här nivån men kommer nog aldrig vara en tränare som tar Sirius till topp-4 där jag anser man har möjlighet att vara. Sen vinner Sirius nästan inga matcher när inte Viktor gör mål längre. Tredje matchen blankt för honom, märkligt när han varit så bra mestadelen av säsongen.

Ni som såg matchen hur föll man ihop så totalt på slutet?

Nu tog ju GAIS en viktig pinne också även om turligt Vänersborg. Det kan nu bli rätt tufft att klara okval, men hoppas verkligen man gör det!

Timeouten togs vid ställningen 2-4, men eftersom det behövs en avblåsning innan man faktiskt har den så hann det bli 2-5. Sen kan man tycka att den ska tas direkt vid 4-2. Jag tycker dock generellt att timeouter överskattas, men det är ett enkelt sätt att från sidan "se" vad tränaren gör. Handlar dock sällan om några mirakelgrejer, men visst signalerar det förmodligen något till spelarna och man kan förtydliga en del direktiv.

Föll ihop totalt på slutet vet jag inte om man gjorde. Om man bara räknar mål så slank det in några sista tio, men trycket mot Sirius mål fanns genom hela matchen. Nån extra avgörande passning gick fram och nåt extra avslut gick på mål istället för strax utanför.
Timeouter kunde gärna få förbjudas, om inte annat så av den enkla anledningen att de förleder folk att tro att något matchavgörande sker på de 90 sekundernas paus.

Om hela laget verkligen går på hörntänderna och behöver vila är det klart att det är bra. Eller om man behöver få till ett stopp när hela laget kollektivt tappar konceptet. Eller om man behöver få ut ett direktiv som helt förändrar matchupplägget, då kan det kanske vara vettigt med tajmout. Men jag skulle gissa att faktiskt ett försvarligt antal timeouter i bandy tas bara för att markera att man "gör något", och inte för att förändra eller ge nya direktiv.
Oavsett om timeouter skall förbjudas eller inte, så är de ju ändå en del av spelet idag och i regelverket. Därför är det väl ett utmärkt sätt att i olika lägen få till ett break, ändra taktiken eller trycka på vissa delar som man kan göra bättre. Tanken är ju att få ut taktiska direktiv i kombination med att ibland just få ett avbrott. Alltför många gånger denna säsong har det trillat in rätt många baklängesmål i strid följd i Siriusmålet. Lika sällan har man tyvärr inte utnyttjat möjligheten i tid att få till en förändring av matchbilden. Någon gång har man dock lyckats och jag vill minnas att Kungälv hemma var ett sådant, där en smart timeout bäddade för ett viktigt kvitteringsmål. Andra lag har vänt matcher efter tidiga timeouts redan i första halvlek.
Så en smart och erfaren tränare har goda möjligheter att utnyttja detta verktyg. Tyvärr är det väl en av Olles brister, vilket är naturligt i och med hans unga ålder och oerfarenhet. Berglund var ju inte heller känd för att utnyttja timeouts i rätt tid. Att ta en timeout som idag fyller ju knappast någon funktion. Den enda anledningen skulle väl ha varit att lugna laget för att undvika "raset" som ändå kom. Baklängesmål som kan bli surt dyra i slutändan när kvalplatsen skall undvikas.
2-7 mot SAIK borta är väl annars ett helt normalt resultat för mig. Det enda "onormala" var väl att det var match i cirka 80 minuter och det var ju väldigt bra gjort ändå av Sirius. Jag är dock lite orolig över den svaga offensiven, den var ju dålig redan mot Kungälv hemma.

Timeouter kunde gärna få förbjudas, om inte annat så av den enkla anledningen att de förleder folk att tro att något matchavgörande sker på de 90 sekundernas paus.

Om hela laget verkligen går på hörntänderna och behöver vila är det klart att det är bra. Eller om man behöver få till ett stopp när hela laget kollektivt tappar konceptet. Eller om man behöver få ut ett direktiv som helt förändrar matchupplägget, då kan det kanske vara vettigt med tajmout. Men jag skulle gissa att faktiskt ett försvarligt antal timeouter i bandy tas bara för att markera att man "gör något", och inte för att förändra eller ge nya direktiv.

Fyller en funktion gör det.Svårt för en tränare att kunna ge detaljerade direktiv till hela laget under match, det blir på sin höjd till lagkaptenen som sen på nåt sätt under spelets gång ska få övriga spelare att fatta.

Men det är helt upp till tränarna hur pass effektiv en timeout är. Ofta används de för att bryta en matchbild, när tränarna ser att det laget snackat om före match eller i paus bevisligen inte funkar och man måste lägga om sitt sätt att spela. Då gäller det också att tränaren har tillräckligt med taktiskt kunnande och bandyöga för att klara av att se när det är rätt tillfälle att ta timeouten.

Vissa tränare väntar för länge medan andra tar dem i onödan. Då får de ganska begränsad effekt. Ett exempel är Franco Bergman i VM-finalen som tog timeout när Ryssland gjorde 4-2 och det var fem minuter kvar, trots att det syntes långt tidigare att den spel Sverige ville spela inte funkade mot ryssarna den dagen.

Så förbjuda det är väl onödigt, tycker jag. Det är väl bra att tränarna har en chans att påverka spelet på ett mer aktivt sätt. Om en timeout sen får effekt eller inte beror på tränarens timing och förmåga att få till en förändring under tiden. Olika tränare är väl olika bra på det helt enkelt.
Men nog hade det varit önskvärt med snabbt agerande och något försök till scenförändrig där i alla fall. Och om vi inte ska diskutera det, så vad ska vi diskutera? Jag kan citera Rasmus Forslund från SAIK Bambuser: "Jag tycker att de spelar fruktansvärt tråkigt. Jag kan inte förstå att man vill spela så där. De stod med hela laget i eget straffområdet. Det är svårt för oss att komma runt, och att få klara chanser. Det blir konstigt spel."

[...] När de backar hem så där måste vi spela lite större, så de inte får bryta, för de vill ju bara ställa om och kontra. De väntar ju bara på att vi ska tappa bollen. Det är svårt."

Exakt så. Och det är ju bra att vi är svåra att möta. Men visst var det tråkigt. Hade det blivit frekventare kontringar hade det varit roligare och vasst. De (SAIK) kallar sig Bandyns Barca, så nog borde de ha överseende av att lag kommer till viken och spelar utefter sina resurser. Men i det stora hela kan man ju tycka att man måste bjuda till lite mer kanske...
Zeke: "Vi mötte ett extremt handbollsförsvar alltså. Jag är faktiskt lite förvånad över hur lågt dom spelade. Och dom hade ju inte ett dugg framåt, vi hade jättebra koll på deras lyft också."

Ändå hade vi stolpe, friläges- och öppet-mål-miss av Virre, och höll ändå en viss nerv i matchen under stora delar av händelseförloppet...

Edlund: "Det var nog det värsta jag varit med om."
Ja, hans tillsnackade hörna som föranledde hörnmålet var fan det värsta.

Smutsviken.
Erlingmark >> har du lirat någon sport själv någon gång?

Om allt känns kaosartat i en matck kan det vara guld värt att få samla sig, dra ner pulsen lite och höra lite floskler.
Så fort ett lag spelar defensivt är det "det värsta jag varit med om" från motståndarlägret. Lallare är vad de är, idrottarna.
Sandviken va enligt mig överlägsna. Jag tror inte att planen va att backa hem så mkt som vi gjorde men det blir lätt så när ett för dagen bättre lag trampar på i 90 min. Även om vi hade satt våra lägen så tror jag inte vi hade skakat saik. Våra forwards va ju helt slut när vi kom till våra lägen. Tror saik kommer vara ett av lagen i finalen, deras spel nu jämfört med början av säsongen är som natt o dag.

Sen tycker jag vi gör en grym försvarsinsats men vi orkar inte anfalla.

Sandviken va enligt mig överlägsna. Jag tror inte att planen va att backa hem så mkt som vi gjorde men det blir lätt så när ett för dagen bättre lag trampar på i 90 min. Även om vi hade satt våra lägen så tror jag inte vi hade skakat saik. Våra forwards va ju helt slut när vi kom till våra lägen. Tror saik kommer vara ett av lagen i finalen, deras spel nu jämfört med början av säsongen är som natt o dag.

Sen tycker jag vi gör en grym försvarsinsats men vi orkar inte anfalla.

Håller med Kniv-Jonas helt och hållet. Distansanalyser i all ära, men det är ju en fördel att ha sett matchen ändå... Otroligt bra gjort av Sirius att vara med så länge.

Jag snodde fö matchbollen när Johan H (tror jag) röj-dunkade upp den bland de besökande Siriusgubbsen på långsidan, men det hjälpte tyvärr inte... De hade en till, tydligen, och så gick det som det gick.

Edlund... vilken pajas - vinner matchen, gör tre mål och ändå så måste han klaga på motståndarna. Populär kille.
Så kommer det vanliga gnället från Snuskviken om defensiva motståndare som ett brev på posten. De kunde ju börja med att skaffa en hemmaplan som inbjuder till lite inramning i stället för skämtet de spelar i nu. En psykiskt störd pingvin med ett par Piggedyrkande skolbarn som förmodligen inte har en aning om hur matchen slutade räcker inte långt.

Sirius lirade helt ok efter sina resurser men orken tröt tyvärr sista kvarten. Vi får spöa gurkorna på fredag i stället.

så nog borde de ha överseende av att lag kommer till viken och spelar utefter sina resurser.

Det där med att göra saker efter sina resurser är liksom inte SAIK's grej.
Det är ju klart det ska snackas "skit" om Sirius spel av de överbetalade legoknektarna efter matchen. Hör liksom till SAIK-mentaliteten. Varför kan inte den där förbannade äckelklubben gå i konkurs någon gång. Ingen skulle sakna dom.
saik och deras hantlangare är ju så vidriga så man tycker synd om dem. träläktarn önskar att alla fick vara siriusfans!
Nu såg jag inte matchen, men man måste ju ta time out för att bryta trenden. Tjänstefel att inte göra det direkt efter saiks mål. Nu väntade man 65 minuter till och då förlorade man såklart.

Erlingmark >> har du lirat någon sport själv någon gång?

Om allt känns kaosartat i en matck kan det vara guld värt att få samla sig, dra ner pulsen lite och höra lite floskler.

Bara fotboll.

Men jag säger ju att det finns tillfällen då det så klart kan vara bra. Jag tycker dock det är extremt tröttsamt med allt snack om hur matchavgörande timeouter är, och att förmågan att ta timeouter i rätt tid skulle vara en av de viktigaste parametrarna för hur bra en tränare är.

Om man tar matchen igår. Utan att ens se den. Och bergsäkert slå fast att det var puckat att inte ta timeout efter 4-2-målet i 77:e eller vad det nu var. Så förstår jag inte det resonemanget. Det var väl inget som från en soffa i Uppsala tydde på att hela laget rasade ihop i och med det målet? Snarare tvärt om, vi hade ju ett friläge till 4-3 strax därefter och ytterligare tio minuter att jobba vidare på - på samma sätt som gjort att vi var helt med i matchen de första 80 minuterna. I sådana fall är det väl lättare att argumentera för det vettiga i att ta timeouten efter 5-2 när luften rimligen går ur de flesta eftersom man då - med ett missat friläge och 5-2 direkt efter - inser att matchen är körd och det trots allt är viktigt att hålla siffrorna nere?
Time-outen togs, som ThomasD skriver, innan 5-2 målet.