← Sirius Bandy
Kvalet
Lars
· 2013-02-14 13:50
· 16048 visningar
Spelschemat i kvalet är klart.
http://www.siriusbandy.se/web/article/spelschemat-i-kvalet-2/
Det blir alltså en riktig Siriushelg den första helgen i mars.
Bandy fredag, fotboll lördag och bandy söndag.
Det var ju "sådär" kul om man tänkt sig så nån bortamatch.....
#2 ·
johann
· 2013-02-14 13:54
Och samma sak helgen efter, om det skulle bli Tillberga. Puh!
Hoppas det blir Kalix. Fredagsbortaresa! Woho!
Inte optimalt spelschema, men har jag väl tagit mig till Sverige så ska jag väl ta mig till alla kvalmatcher också. Med reservation för Kalix, det funkar nog fan inte.
#5 ·
haze
· 2013-02-14 15:10
Motala lär man åka till iaf. Gripen på en onsdag är hyfsat ooptimalt. När vi möter Kalix borta hoppas jag vi är i det närmaste klara för elitserien 2013/14.
Plustjänster Arena i Motala är mysigt. Och de är trevliga! Sist fick vi kaffe för att "vi hade åkt så långt". Enda minuset är den brutala volymen på högtalaren på bortaläktaren som är så väl beskrivet i bortaguiden.
Då kräver jag två koppar i Slättbergshallen, det är dubbelt så långt! Fast där är de ju onda halldiggare som knappast bjuder på kaffe.
http://www.unt.se/sport/sjukstuga-infor-kvalet-2277186.aspx
Låter oroväckande.
Ni som klagat på speluppehållet innan kvalet borde kanske vara tacksamma att det inte börjar redan till helgen. Nu kanske några hinner friskna till i det skadeskjutna Siriuslägret.
Nej jag är inte tacksam över ett 2 veckors uppehåll oavsett hur truppen ser ut.
Såg att flyg upp på fredagen och hem på lördagen till kalix just nu kostar 1300 känns överkommligt.
Det var ju förstås turligt med det långa uppehållet som skadeläget är, men i princip är det fortfarande idiotiskt.
knivis: Vänta till söndag med det där.
Jo det kommer jag göra :) Jag hoppas ju att slippa kalix.
#12 ·
Joint
· 2013-02-15 13:35
Jag har filat på en resa till den så viktige kvalpremiären. Svårt i och med en onsdag och så, men åker man tåg på morgonen kommer man undan på 200 kr och sedan efter matchen tåg till Göteborg för 50 kr för att sedan ta nattbuss hem för 300 kr.
Kör på det Joint! Jag tar 8.29-tåget från Stockholm på onsdagen, sover över någonstans och åker tillbaka torsdag morgon.
det märkliga som inträffar idag är ju att man hejar på Tillis mot ett fint gammalt bandyfäste som Kalix (om än BF är en besvärande nymodighet). känns jobbigt.
Vi är fast i Mammons klor!
Det kan vara att jinxa att hålla på Tillis, men sett till föreningens ekonomi, så.....
Men är det inte en omgång ytterligare kvar nästa helg i allsvenskan norra?
Tillberga-Rättvik
Tellus-Kalix
så det är väl inte 100 att det avgörs idag?
http://iof1.idrottonline.se/SvenskaBandyforbundet/Tavlingochresultat/Allsvenskanherr/Allsvenskannorra201213/
#17 ·
RRR
· 2013-02-17 13:44
Rättvik verkar vara i slag just nu så det är inte klart förrän den feta damen sjunger
Om Tillberga vinner i dag så leder de väl med 3p med en match kvar?
#19 ·
Sutra
· 2013-02-17 15:11
Om Tillberga vinner i dag så leder de väl med 3p med en match kvar?
Men i Ramsins Sverige kan allt hända!
men tyvärr verkar kalix ta hem det
Håller lätt på Kalix. Visst, långa resor och ekonomi hit och dit, men några jävla principer måste man ändå hålla fast vid!
#22 ·
Nyllet
· 2013-02-17 15:38
Kalix verkar otäckt starka hemma. Jag vill minnas att ÖSK fick sig en ordentlig överhalning när de besökte Kalix denna säsong.
Kalix har överhuvudtaget enormt bra form. De började ju väldigt knackigt, men sen 8:e december har de spelat tabellraden 12-2-0.
#24 ·
Nyllet
· 2013-02-17 15:50
Nu är det i och för sig inte klart än men om det blir Kalix tror jag bortamatchen mot dem blir Sirius svåraste.
Tillis och Kalix hade samma målskillnad inför denna match men just nu drar Kalix ifrån med +10. Snabba kast.
#25 ·
Nyllet
· 2013-02-17 15:57
Nu borde Sirius ha det starkaste laget och vi har faktiskt gått riktigt bra efter nyår men risken är väl stor att vi kommer torska någon match. Förhoppningsvis betyder detta inte så mycket eftersom de andra lagen kommer att slå varandra. Har en känsla att Motala, Gripen och Kalix är jämbördiga.
Tror Gripen är klart sämst.
#27 ·
Nyllet
· 2013-02-17 16:10
Kanske är det så Erlingmark men å andra sidan har Kalix lång resväg till sina tre bortamatcherna vilket kan bli tröttsamt med tanke på det rätt intensiva matchandet.
#28 ·
Joint
· 2013-02-17 16:53
Det laget som kommer tvåa i söderallsvenskan är jättesämst. Jag vill ändå hävda att norr är betydligt bättre. Gripen borta, i premiären, ser jag dock som en svår match. Vi kommer att ha ett par-tre skador, en avstängd Hellboy, och ändå ha all press på oss. Dessutom sjukt viktigt med en bra start. På förhand, med tanke på förutsättningar, känns just den matchen svårast. Och skiter sig den, då kan mer skita sig ... Kvalångest.
#29 ·
Joint
· 2013-02-17 17:21
Nästan 1 000 pers slöt upp i Kalix i dag. Att jämföra med ett 100-tal tappade själar i en gurkburk. Men dyr resa...
#30 ·
Nyllet
· 2013-02-17 18:57
Joint skrev bl.a.....
Vi kommer att ha ett par-tre skador, en avstängd Hellboy, och ändå ha all press på oss.
Vadå 2-3 skador? Har du hört något som styrker detta (förutom det som stod i UNT häromsistens)? Du gör mig nervös Joint!
#31 ·
Joint
· 2013-02-17 19:37
Åhlén ligger på Ackis, Putte ska röntgas i veckan och lär nog inte matchas om tio dagar, Max beräknades vara borta en månad och då lär han om något vara tillbaka först i slutskedet av kvalet. Bara där har du två-tre skadefyllda namn.
Ifall det kommer någon resetråd senare så meddelar Kniv-Stefan (som just nu är utan dator) att han är ledig bägge onsdagarna och har bil, ifall det finns några fler intressenter som vill dela bensinpengar.
#33 ·
Joint
· 2013-02-19 20:56
Jag var inne på tåg, men körs det bil tar jag gärna en plats. Så sign me up! Vet att dr_swintos var intresserad också. Lista?
1. Kniv-Stefan
2. dr_swintos (?)
3. Joint
#34 ·
Joint
· 2013-02-19 21:00
Bil till Trollhättan:
1. Kniv-Stefan
2. dr_swintos (?)
3. Joint
4. Bruce
[quote]
Bil till Trollhättan:
1. Kniv-Stefan
2. Joint
3. Bruce
Jag kan tyvärr inte.
Jag har faktiskt råkat se Gripen i år. Borta mot Finspång precis före jul. 3-3. Sirius var otroligt mycket bättre än något av de lagen i exempelvis hemmamatchen mot Ljusdal. Klarar vi oss utan att dra på oss två tidiga matchstraff bör det vara smooth.
Det som oroar är väl främst skadeläget. Det verkar ju helt klart som att Åhlén, Putte och Max är borta, troligtvis hela kvalserien samt Hellboy avstängd. Det var ju bra att Bremler fick göra debut och även Edberg mot Motala. Hur står sig Motala mot Gripen, Kalix/Tillberga? Sirius "b" vann ju ändå rätt lätt senast mot Motala.
Man kan inte låna in någon från UNIK? Men kanske ingen där som är bättre än juniorerna?
#38 ·
RRR
· 2013-02-20 05:15
tror inte man får låna från UNIK
#39 ·
Nyllet
· 2013-02-20 10:08
Viktigt dock att vinna första matchen och därför känns det extra jävligt att den meningslösa disciplinnämnden beslöt att stänga av Hellboy ytterligare en match. Men men, nu får junisarna komma in i hetluften på allvar vilket är bra med tanke på nästa säsong.
Sirius Hej!
idag avgörs motståndet. faktiskt inte självklart att det blir Kalix. de har Tellus borta idag, och Tellus spelade oavgjort med ett Örebro som behövde poäng för att säkra seriesegern förra omgången. Rättvik är inte heller en självklar etta för Tillis förstås. lite spännande faktiskt.
Kanske kan vi slippa dyra norrlandsresan trots allt?
3-0 till Tellus mot Kalix efter 13 minuter...
Spännande
Men Tillberga bara 1-1 o Kalix leder väl ännu på målskillnad
Men nu leder Tillis
känns som att Kalix snart är ifatt 1-4 ht o nu 3-4 e 51 min, jobbigt, svårt med norrbottenslagen för SIRIUS historiskt
men hur tusan rapporterar man...4-3 till Tellus nyss men nu är det 6-2, man skrev tydligen straffen åt fel håll vid 4-2, skönt!
men vad tusan är det för pajas som rapporterar... nu är det igen 4-2 till Tellus, orkar inte följa den pajasen mera, bättre kolla slutresultatet som det ser ut.
Ok ser ut som det blir långresa ändå (:
#49 ·
Nyllet
· 2013-02-23 16:57
5-5 mot Tellus avskräcker inte precis.
"Usel uppkoppling, därför kass rapportering" skyller de på. Det är väl knappast uppkopplingens fel om man skriver in fel resultat?
Det blev en tuff kvalgrupp med långa resor både norrut och söderut. Men fan, kunde inte förmå mig att hålla på Tillberga ändå. Även om de verkar ha fått lite nervdaller idag så har Kalix spelat bra under en längre tid - klart bättre form än ÖSK sedan december faktiskt. Tror att det här kan bli en väldigt jämn kvalserie mellan Gripen, Motala och Kalix. Förhoppningsvis ska vi befinna oss på en lite högre nivå, men jag tror inte att det blir helt enkelt det här.
Ja verkligt märklig rapportering, man fick ju stort hopp när han signalerade att det stod 6-2 men det var ju tyvärr inte sant. Nu blir det en väldigt tuff och dyr resa och match borta mot Kalix. När vann Sirius senast i Norrbotten? Skadeläget oroar dessutom. Tufft att inte ens ha fullt seniorlag nu. Det kanske hade varit smart att ge några juniorer lite mera speltid tidigare. Nu får de väldigt tufft att gå in i så viktiga matcher där Sirius förväntas föra spelet och vinna. http://www.unt.se/sport/sirius-dyra-straffnota-2291507.aspx
Hoppas det går vägen nu.
När vann Sirius senast i Norrbotten?
Menar du mot Kalix eller överhuvudtaget i Norrbotten? Vi vann mot Happis i kvalet 2008. I Kalix vann vi senast 2003, men å andra sidan har vi bara spelat där två gånger sedan dess. Naturligtvis tar det alltid på krafterna med en så lång resa, men jag tycker inte man kan säga att Sirius på något sätt har anmärkningsvärt svårt där faktiskt.
#53 ·
Nyllet
· 2013-02-24 09:07
22p i elitserien med snudd på slutspel. Man borde vara lugn. Bra att det handlar om 6 matcher och då borde vi vara starkast. Fast jag börjar bli lite nervös faktiskt. Obehagligt med kval. Hoppas de andra lagen slår varandra kors och tvärs så att vi nästan är klara när vi möter Kalix borta men så kommer det naturligtvis inte att bli. Ångest hela vägen troligen d.v.s. i 2 veckor. Bra att nya psykkliniken har öppnat. Fast vad hjälper det med panoramafönster om Sirius åkt ur elitserien?
#54 ·
Sutra
· 2013-02-24 18:06
Olle konstaterar, fullständigt sakligt, att det blir ca 100000 i merkostnad för Kalixmatchen jämfört med Tillberga, och kommentarsfältet exploderar av siriushatare. Blir så trött.
Heja Sirius!
Jag tillhör inte det patologiskt glada och positiva gänget här men jag tror ändå att Sirius tar det här med 6 raka vinster. Det är väl Kalix (b) som känns svårast kanske. Hur som helst är det så gott som otänkbart att vi slutar sämre än 2:a i serien.
Men va fan Steffe??? Rök inte såna där saker efter en helg!!!!
#57 ·
Sutra
· 2013-02-25 11:29
Jag tillhör inte det patologiskt glada och positiva gänget här men jag tror ändå att Sirius tar det här med 6 raka vinster. Det är väl Kalix (b) som känns svårast kanske. Hur som helst är det så gott som otänkbart att vi slutar sämre än 2:a i serien.
Snälla, publicera listan över de patologiskt glada!
Du är med på den i alla fall.
#59 ·
Joint
· 2013-02-25 12:26
När det nu andas lugnt och icke-upphetsat, så får det till och med mig att ta det lite med en klackspark. Trots att jag som person känner mig ganska så nervös lagd. Men ju mer jag tänker på det, desto mer känner jag skräck inför två matcher: Gripen (b) och Kalix (b). Vi har inte spelat bandymatch på länge nu, medan Gripen kommer direkt från matchtempo och krya. Vi kommer att sakna åtminstone en kvartett A-lagsspelare. Och Kalix borta har vi ju haft svårt förr. Och säg att man förlorar 2 av 6 matcher, 1/3-del, så blir det jämnt. Men egentligen borde det vara klasskillnad. Ett lag som var snudd på slutspel, mot ett lag som varit avhängda hur länge som helst (Motala) och ett begränsat lag från söder-allsvenskan (Gripen).
Stefan hälsar och efterlyser mer reseintresse.
Han räknar med avfärd 14.00
Bil till Trollhättan:
1. Kniv-Stefan
2. Joint
3. Bruce
Bekräfta er till 073 633 28 71
Vore trevligt om det blir en bil! Vill gärna ha lite sällskap i hall-fan.
#62 ·
haze
· 2013-02-25 21:16
[quote1361656824=med känsla]
När vann Sirius senast i Norrbotten?
Menar du mot Kalix eller överhuvudtaget i Norrbotten? Vi vann mot Happis i kvalet 2008. I Kalix vann vi senast 2003, men å andra sidan har vi bara spelat där två gånger sedan dess. Naturligtvis tar det alltid på krafterna med en så lång resa, men jag tycker inte man kan säga att Sirius på något sätt har anmärkningsvärt svårt där faktiskt.
[/quote1361826887]
Vi mötte faktiskt Kalix borta i kvalet 2008 (seger 9-4) men det var i ett skede när Sirius elitserieplats redan var säkrad. Hoppas på samma scenario även denna gång när vi precis som 2008 har Kalix borta i näst sista matchen.
I stand corrected! Det var f.ö. otroligt fräckt att tvinga Sirius till att åka upp två gånger till Norrbotten under samma kval istället för att lägga matcherna samma helg.
Brukarn jag menade Norrbotten totalt alltså även inkluderat Haparanda och jag vill minnas att Sirius haft väldigt svårt borta mot både Kalix och Haparanda.
Givetvis är Sirius stora favoriter med skadeläget oroar väldigt mycket och många matcher på kort tid kräver en frisk trupp som nu tydligen endast består av 10 seniorer. Hoppas juniorerna ser sin chans här och visar att de är så bra som vi alla hoppas (att de skall bli). Jag har ingen aning om var Gripen står, Motala har vi ju nyligen slagit med ungefär samma lag och det är väl Kalix som blir svåraste nöten kanske? Men visst borde verkligen Sirius att klara att ta någon av de båda första platserna och klara sig kvar, allt annat vore väl en otroligt negativ överraskning.
#65 ·
Nyllet
· 2013-02-26 12:03
Tråkigt att Maya lämnar oss. Härliga minnen, framför allt från säsongen 08/09. Vem minns inte när Maya skrek såååja i kameran så att den nästan immade igen efter det matchavgörande målet mot bajen. Får gåshud när jag tänker på det. Sätt nu några viktiga baljor i kvalet Maya och glöm inte skrika såååja!
Sirius Hej!
#66 ·
johann
· 2013-02-26 13:54
http://www.youtube.com/watch?v=VKRb7ndgQV8
Här får du återuppleva gåshuden, Nyllet. Tack för allt Maya. Hoppas vi får se honom hoppa i tunnan en sista gång i sista kvalmatchen ;)
#67 ·
Nyllet
· 2013-02-26 16:27
Tack johann! Den filmsnutten kan man se många gånger.
okay hoppas killarna har fullt fokus ikväll och gör det som de ska och visar vad skåpet skall stå, kul att Max verkar kunna lira. Har ingen aning om Gripens kapacitet så kan inte tippa.
#69 ·
Joint
· 2013-02-27 11:13
Så här skriver ttelas sportchef och krönikör om det bevakande Gripen: "Gripen skaffade sig snabbt kommandot i södra allsvenskan, imponerade oerhört i de fem inledande matcherna (Jönköping 8-4, Boltic 8-1, Nässjö 4-1, Tranås 5-1 och LAIK 6-1), men med knappa 6-4 hemma mot Mölndal började formen vackla.
Visserligen vann Trollhättelaget merparten av matcherna i serien, men hade många gånger svårt att övertyga om sin eventuella storhet.
Vi minns 3-4 mot Frillesås och 7-7 mot Åtvidaberg, båda hemma, 4-5 mot Tranås och 6-8 mot Boltic, båda borta, och sist men inte minst, den föga övertygande insatsen i slutomgången mot Jönköping hemma där visserligen 2-6 vändes till seger med 8-6, men där många frågetecken förblev just frågetecken.
Jag är inte särskilt orolig för att den offensiva kvalitén ska fallera – nej, det är defensiven över hela banan som skapar negativa vibbar inför det som komma skall.
Här måste Johan Sixtenssons manskap skärpa sig radikalt om det ska bli ett kul kval.
Framåt kommer Gripen att producera, man har seriens skyttekung i Lasse Karlsson (delar titeln med Fredrik Brandin, Frillesås) och man har skarpa målskyttar i Johan Grahn och Fredrik Källqvist – tillsammans har trion gjort 107 mål.
Inte dåligt, minsann.
GBK är ett hyfsat potent lag, men har under en längre tid haft svårt att få det att fungera över 90 minuter.
Åka berg-och-dal-bana lämpar sig bättre på Liseberg i sommar."
...om Motala: "Jag såg Motala åka ifrån Vänersborg i den första halvleken nyligen och blev mäkta imponerad. Vad östgötarna kan hemmavid är allom bekant."
...om Kalix: "Kalix har hysterisk form, klarade visserligen kvalplatsen med ett nödrop (5-5 i epilogen mot Tellus) och kan med den matchen inräknad skryta med 15 raka matcher utan förlust."
...och om oss: "Jag tror att Sirius åker hem gruppsegern utan att drabbas av tjälskador på vägen dit."
#70 ·
Joint
· 2013-02-27 11:44
Maya: "Steget ner till allsvenskan från elitserien är som att spela division IV i fotboll."
Haha, menar han att gå från bandy-elitserien ned till allsvenskan är som att gå från fotbollsallsvenskan till dess division 4? Herregud...
Med den kommentaren från Maya känns han inte speciellt ödmjuk inför kvalet. Ingen hybris nu tack, ut och gör jobbet och kommentera sen EFTER kvalet!
#72 ·
Nyllet
· 2013-02-27 13:55
Och jag är jätteglad att Max är färdig för spel! Och jag är nervös inför matchen ikväll. Vinn snälla Sirius vinn!
Sirius Hej!
Fan vilken vidrig väntan på att klockan ska bli nio. Funderar på att ta några stora whisky och gömma mig under ett täcke.
#74 ·
Joint
· 2013-02-27 15:01
Det var en korkad kommentar av Maya, som ibland fäller sådana. Jag kan inte tolka det på andra sätt. Han kanske menade att seriositeten och träningsmängden i allsvenskan är motsvarande division 4-nivå på fotboll... Ah, fast nä. Urbotat korkat. Ödmjukhet nu, Sirius. Vinn. Bara vinn!
Helt rätt Maya. Kör över bönderna!
Tydligen spelar inte heller Eskhult ikväll, inte bra läge för fler skador el sjukdomar nu tack.
När hade Sirius senast en sån ung laguppställning?
Gäller att lagkapten Fall tar sitt ansvar ikväll och gör flera poäng. Det har varit ett extremt dåligt poängfacit från han i år frånsett tre mål i samma match.
Ingen Eskil? Vadan detta?
#80 ·
Tifo
· 2013-02-27 18:41
Inte ok att släppa in två mål med en man mer mot ett allsvenskt lag! Skärpning!
Det gäller nu att Maya visar att han är bättre än de andra som han snackade ner igår. Pinsamt! Han som inte ens är ordinarie i ett bottenlag i elitserien, vad har han att snacka om. Känns som hybris tyvärr. Hemskt att inte Eskhult kan rädda oss ikväll som så många gånger annars.
#82 ·
Nyllet
· 2013-02-27 18:50
4 nyckelspelare borta och då håller vi inte mer än topp-allsvensk klass, svårare är det inte. Vi har haft maximal otur med skador och sjukdomar. Tråkigt om vi skulle åka ur elitserien p.g.a. detta.
Det gäller nu att Maya visar att han är bättre än de andra som han snackade ner igår. Pinsamt! Han som inte ens är ordinarie i ett bottenlag i elitserien, vad har han att snacka om. Känns som hybris tyvärr.
Faan vad inkonsekvent du är! Så sent som i går skrev du citat:
"Han har alltid varit en frisk fläkt i Sirius bandy, han har producerat rätt okay med poäng också med hänsyn till relativt lite speltid."
Stötta i stället för att bara hacka hela tiden!
Läs hur han uttalar sig Big Spender. Jag tycker det var otroligt osmakligt inför ett så viktigt kval och en oerhört brist på ödmjukhet inför tuffa kvalmatcher, att snacka ner sina motståndare så. Där sjönk han väldigt hos mig.
Sen visst har han varit en frisk fläkt, men givet detta så är han ändå bara avbytare i ett bottengäng och därför tycker jag att det är konsekvent att han då skall visa att han iaf fyller en ordinarie plats innan han snackar ner sina motståndare.
Måste hämta ett glas vin, det här blir en värre pärs än vad jag nog anade. Gäller nog att Fall och Broberg som rutinerade killar, kliver fram här och visar lite mera.
#86 ·
Nyllet
· 2013-02-27 19:07
Nu orkar jag inte följa matchen mer. Det är kört. Fy fan så trist!
Ja det här blev en käftsmäll värre än jag kunde ana. Tänk att Andreas är så oerhört viktig. Man verkar ju helt sakna offensivt spel mot ett lag som ju egentligen inte borde vara bättre än Motala iaf. Var är Grachev, var är Fall, var är Viktor?
Härligt läsa om Klasse ikväll, tre pytsar redan och Fall/Broberg lyssnade på min vädjan. Än lever vi...
...och vilken bra timeout ikväll av Olle!
... man kan ju undra vad han sa i timeouten, kvitterat på sex minuter, helt otroligt bra. Håll i nu! och där kom Grachev också...
Nästa segersäkra tokjinxande yngling uppmanas med omedelbar verkan inställa sig hos Farbror eller mig för utdelande av kraftfull bestraffning!!!
NI ÄR NÅGRA JÄVLA JINXARE!!!! ERKÄNN ATT NI ÄR UTE EFTER VÅRT ARV!!!!!!
6-6 känns ikväll som en seger, stark vändning och tydligen så kom Fall igång i andra halvleken. Men tänk vilken osmak med ribba, stolpe och mållinje på tre hörnor och missat friläge av Viktor när det återstår 10 sek enligt radion. 7-7 Kalix- Motala efter igen en Kalix straff i sista sekundrarna från att Motala vänt 6-5 till 6-7 sista minutrarna. Vad är detta för tokkval? Känns som att de här båda andra lagen är mycket bättre än vi anat?
Är det bara jag som har känslan av att det låg en del underskattning hos Sirius under första halvlek? Efter TO i andra så kom man ju igång och verkade göra jobbet rätt så bra. Det var nog flera än Maya som trodde man bara ställer ut grillorna i kvalet. På fredag är väl Eskil tillbaka och Hellboy också, behövs nog för Kalix verkar också oroväckande bra, måste bli vinst nu på fredag och söndag.
Man får säga att det var bra gjort av div 4-lirarna.
Ingen fara. Det här tar vi enkelt.
Putte verkar borta resten av säsongen, hur är det med Åhlén? Försvaret verkade rätt taffligt ikväll. Åhlén verkar väl inte lira på fredag, varför inte sätta ner Hellboy i försvaret, mittfältare har man ju redan gott om.
#96 ·
Nyllet
· 2013-02-27 20:08
Vilken pärs! Tror jag dog ett slag. Det var någon som skrev på UNT:s direktrapportering att Putte är på väg tillbaka. Med Eskil, Hellboy och kanske Putte? i laget har vi ju ett helt annat lag. Bra att Kalix och Motala delade på poängen vilket gör att vi liksom startar om från början fast med den skillnaden att Gripen och Kalix förbrukat en av sina tre hemmamatcher.
Bra analys i sista meningen Nyllet, jag tänkte precis detsamma, nu startar vi om kvalet, får tillbaka någon/några spelare och har ändå tre hemmamatcher kvar. Gäller dock att vi vinner i Motala för det blir antagligen förlust i Kalix. Sen ödmjukhet killar, ödmjukhet inför uppgiften! Hoppas spelarna fick sig en tankeställare efter den tydligen väldigt svaga första 60 minutrarna. Men väldigt bra TO ikväll av Olle!
Jag tyckte UNT Lundh? skrev att Putte nog inte lirar mera i år.
#98 ·
haze
· 2013-02-27 20:15
Dryga 2 veckors matchuppehåll sätter uppenbarligen sina spår hos elitserielagen. Stenhård över hela linjen ikväll.
#99 ·
RRR
· 2013-02-27 20:20
Gripen-Sirius utan Eskhult, Hellboy, Åhlén och Putte6-6
Sirius med Eskhult, Hellboy, Åhlén och Putte-Gripen 3-12?
Vi saknar en halv startelva åker ner och tar poäng mot gripen perfekt start och nu är vi klara för elitserien.
Hoppas ni har rätt men det gäller att gå ut och göra jobbet också.
#102 ·
Nyllet
· 2013-02-27 20:36
med känsla skrev bl.a. ......
Jag tyckte UNT Lundh? skrev att Putte nog inte lirar mera i år
Jo jag såg det nu. Kanske är det så. Hoppas Sirius mörkar!
kniv-jonas skrev.....
Vi saknar en halv startelva åker ner och tar poäng mot gripen perfekt start och nu är vi klara för elitserien.
Haha kniv-jonas, jag gillar dig!
Nu är det ju så att vi måste få tllbaks folk oxå.... Och utan att åka på några nya skador!!!
Visst, Hellboy är tillbaks nästa gång, men Eskil? Putte är tydligen helt veck, Åhlen likaså...
Nu är visserligen Farbror och jag lite mer förberedda att gå in, men utan Eskil ser jag inte fredagen an med särskilt stor tillförsikt.
Blir intressant att höra mer från matchen sen. Gratchen och Fall är ju de som måste kliva fram när Eskil är väck. Att sen Gripen scorade på oss känns inte lika oroväckande. De har bra skyttar och en måltjuv av elitserieklass.
Måltjuven av ES-klass = L Karlsson eller? Han som gjorde 0 mål?
Får vi tillbaka Eskil och ingen annan faller bort så måste vi ha bra chans att greja detta.
#105 ·
Joint
· 2013-02-27 20:55
Bra upphämtning, men dåligt dessförinnan. Jag har alltid hållit Eskhult som vår viktigaste utespelare och förstår att hans frånvaro kan försvåra det. Men att vi skulle vara så här sårbara... Hmm? Vet inte om jag tycker att X i den andra matchen var så bra. Kan nog bli lite av ett getingbo är jag rädd för, speciellt om vi fortsätter ha skadebesvären. En sjukt viktig helg väntar. Vår falkenbergska frände på plats vitnade om bristande inställning första 65', det oroar. Men vår främste karaktärsspelare, Hellboy, är tillbaka snart och förhoppningsvis Eskil också. Då blir det andra bullar!
#106 ·
haze
· 2013-02-27 20:57
Har inte örnkoll på hur många matcher Eskhult missat sen comebacken i Sirius men knappast fler än 5 väl? Blir väl lite stirrigt utan hans förmåga att hålla boll och lugna ner.
Med all respekt för garligur/Farbror ber jag en stilla bön för Eskhults medverkan på fredag.
#107 ·
nyg86
· 2013-02-27 20:59
Kanon med en poäng med så brandskattat lag. Hellqvist, Eskhult, Putte, Åhlén borta...fan om inte Putte kan spela något mer i år!!
Du är en fin människa Haze. Vi (eller snarare våra skröppliga kroppar) uppskattar din omtanke).
Helt klart verkar man ju ha kommit till matchen med fel inställning, det såg man ju lite redan på Mayas kommentar igår som oroade mig redan då. Man läser ju även på UNT om hur Olle ryat till. Lite märkligt att så rutinerade spelare som Fall, Broberg och Roos inte kan ryta till under matchen. Det saknas ju helt klart en ledare och ännu mera idag när Eskil var borta. Man måste samtidigt ge en stor eloge till Klasse som gör tre mål när nu Viktor verkar ha glömt det torra krutet någonstans sen en räcka matcher tillbaka.
Ursäkta, men mayas famösa 'div 4-kommentar' handlade ju öht inte om kvalet eller kvalmotståndet utan om hans egen framtid. Tror inte det handlade om underskattning eller dålig inställning idag - tvärtom - starkt att kunna vända matchen ur ett riktigt knepigt läge.
#111 ·
Ola
· 2013-02-28 12:39
Det är ingen som sitter på en friplåt till fredagen åt en utblottad stackare?
#112 ·
RRR
· 2013-02-28 16:22
jag sitter på en influensa som du kan få
Stöd Ola jag bidrar med 50 kr
#114 ·
John
· 2013-02-28 16:51
+1
#115 ·
Nyllet
· 2013-02-28 16:55
Tror jag har en fribiljett - måste kolla. Kommer till Alex i morgon.
#116 ·
Joint
· 2013-02-28 17:05
50+50 = biljett till Ola, då. För i kvalet kostar det en hunka, eller 80 för studenter och panjisar. OBS: Säsongskort eller entrébiljetter gäller inte för kvalserien.
Vill ha en bra blå-svart helg, nu. Sju poäng skulle smaka fläskkorv, som Tifo skulle ha sagt.
sluta inte stödja nu en öl eller två måste han ju få ihop till också
#118 ·
Nyllet
· 2013-02-28 18:32
Klart Ola ska ha öl! Jag bjuder!
#119 ·
Nyllet
· 2013-02-28 18:36
Såg att Bremler, Engstrand och Edberg finns med i laguppställningen i P20 matchen mot Bajen. Hoppas det innebär att Eskil är redo för spel i morgon.
#120 ·
Joint
· 2013-02-28 18:44
Dumt om man går all-in på en pojkmatch. Man får hoppas att de matchaktuella junisarna till i morgon får väldigt begränsad speltid i kväll.
#121 ·
Nyllet
· 2013-03-01 08:39
Starkare manskap ikväll gudskelov men jag undrar hur det är med Eskils fysik efter influensan. Förresten, vaccineras inte alla spelare mot influensan innan säsongen startar?
Eskil behöver väll ingen fysik för att lira bandy?
#123 ·
Ola
· 2013-03-01 10:11
Vad snälla ni är!
#124 ·
John
· 2013-03-02 10:49
Två raka mot Motala och kalix hakar av Gripen. Då kan vi få en "lättare" match mot gripen nästa söndag och är klara för elitserien nästa år.
Tokräknar med stortorsk mot kalix på fredag.
Vi kan ju hoppas på samma vändning för Sirius som tydligen totalsågade Almtuna verkar göra, man var ju minst sagt nere under isen för ett par veckor sedan och nu verkar man ju klara kontraktet. Hoppas på samma omvandlig i Sirius nu!
#126 ·
Sutra
· 2013-03-03 20:39
Vad är spelordningen nu? Motala borta först va? Åker några dit? Nyckelmatch. Sedan följer en ödesmatch innan vi avslutar med en måstematch.
Sirius Hej!
#127 ·
Nyllet
· 2013-03-03 21:11
Detta vedervärdiga kval kommer inte att avgöras förrän i sista omgången.
Antagligen räcker det nu med två till vinster, om vi inte förlorar den tredje med jättemycket. Skönt att vi har lite marginal att gå på, även om jag helst ser att vi inte behöver dem.
De har udda matchreferat på Kalix hemsida får man säga. Men ganska fina på något sätt.
http://www3.idrottonline.se/KalixBF-Bandy/Sargvaktenspekulerar/Gripengrep/
De har udda matchreferat på Kalix hemsida får man säga. Men ganska fina på något sätt.
Bra på riktigt: inställningen och prestationen mot Motala i dag, läget inför det fortsatta kvalet och matchreferatet från Kalix-Gripen.
Antagligen räcker det nu med två till vinster, om vi inte förlorar den tredje med jättemycket. Skönt att vi har lite marginal att gå på, även om jag helst ser att vi inte behöver dem.
Fy fan vad bra! Nu hejar jag dom som tvåa bara for det.
#131 ·
Nyllet
· 2013-03-04 08:43
Ja ja det referatet var väl annorlunda och lite kul men ALLA lag i Sirius kvalgrupp är våra fiender. Just nu ogillar jag Kalix lika mycket som Motala och Gripen.
Ja ja det referatet var väl annorlunda och lite kul men ALLA lag i Sirius kvalgrupp är våra fiender. Just nu ogillar jag Kalix lika mycket som Motala och Gripen.
Kanske lika mycket som SAIK? ;)
#133 ·
Nyllet
· 2013-03-04 10:43
kniv-jonas skrev....
Kanske lika mycket som SAIK?
Nästan. Tre lag som vill oss ont d.v.s. slå oss, måste man bara tycka illa om. Grrrr....
Förresten hur gör man en gubbe som er väldigt arg ut?
kniv-jonas skrev....
Nästan. Tre lag som vill oss ont d.v.s. slå oss, måste man bara tycka illa om. Grrrr....
Man säger till Nyllet att SAIK är bäst och vackrast?
#135 ·
Nyllet
· 2013-03-04 11:28
Nyllet skrev ...
kniv-jonas skrev....
ThomasD skrev.....
Man säger till Nyllet att SAIK är bäst och vackrast?
Det fungerar alldeles utmärkt men jag tänkte mest på hur man med datorns tangentbord gör en arg gubbe.
Då kan "Den Lille Prognosmakaren" granska min skiss till ful-kod i R och börja modellera sannolikheterna för att vi överlever kvalet.
Min gissning är att vi har så lite som 70-75% att hamna top2
niter<-100000
res<-rep(NA, niter)
for (i in 1:niter){
r1<-sample(0:2,1,T,c(3,1,2)) #MOT-IKS
r2<-sample(0:2,1,T,c(3,1,3)) #GRI-KAL
r3<-sample(0:2,1,T,c(4,1,2)) #KAL-IKS
r4<-sample(0:2,1,T,c(3,1,2)) #GRI-MOT
r5<-sample(0:2,1,T,c(2,1,4)) #MOT-KAL
r6<-sample(0:2,1,T,c(2,1,4)) #IKS-GRI
tot<-c(r1+r5+2-r4,2-r1+2-r3+r6,r2+r4+2-r6,2-r2+r3+2-r5)
res[i]<-5 - rank(tot,ties.method="average")[2]
}
table(res)/niter
table(res > 2.5)/niter
LSD?
Förstod inte mycket av vad Farbror skrev.
Borde inte de allsvenska lagen börja bli lite slitna efter ett mycket hårdare matchande än elitserielagen? De har haft ett väldigt tufft program sista veckorna och dessutom säkert en hel del resande för lag som Kalix framförallt. Kanske kan komma att ge utslag denna avgörande vecka?
#139 ·
Sutra
· 2013-03-04 19:32
Hoppas Sirius analyserat vinsten mot Motala ordentligt. Gäller att hitta samma inställning och effektivitet inför samtliga tre matcher. Tror inte man har råd att tänka att "nu har vi fått upp farten" liksom.
#140 ·
RRR
· 2013-03-05 06:56
Förstod inte mycket av vad Farbror skrev.
Man ska inte förstå vad Farbror skriver, det är en del i åldersdemensens mysterier.... ;-)
#141 ·
RRR
· 2013-03-05 06:58
Ja nu får man fan ta och knyta nävarna ordentligt
Motala borta är ju egentligen en svår bortamatch
Många juniorer borde i alla fall vara tillgängliga eller har jag fel har de inte spelat färdigt?
#142 ·
Joint
· 2013-03-05 10:39
På förhand "räknar" jag med vinst mot Motala, kryss mot Kalix och en nervkittlande ödesmatch mot Gripen till sist.
Jag är nog mer orolig för morgondagen. Får vi Gripen hemma i en avgörande, så känner jag mig lugnare.
W-W och det finns fortfarande en risk på runt 2% att det blir en bronsplats! Släpp aldrig gubbet!
/En som byggde landet
#145 ·
Golli
· 2013-03-06 20:44
Jag ser åter ljuset.
Eftersom yx-Keijo dömer nästa match, har följande förslag förhandlats fram:
Vi kommer ändå att förlora matchen tack vare Keijo och risken för en fem-sex skador är överhängande. Alltså skickar vi upp ett gäng juniorer med bra läk-kött. De kan dessutom flyga på ungdomsbiljetter eller nån standby variant.
Därmed kommer vi billigt undan och har en frisk och utvilad trupp inför avgörandet mot Gripen hemma. Visserligen dömer cirkus Kandell då, men han är åtminstone konsekvent i sin uruselhet!
Garry :-) många stilpoäng där!!!
#148 ·
Joint
· 2013-03-06 22:36
Kalix borta är ingen rêkmacka. Svårt som satan...
#149 ·
Nyllet
· 2013-03-07 06:52
Joint skrev.....
Kalix borta är ingen rêkmacka. Svårt som satan...
Mycket tuff match väntar Sirius uppe i lappmarkerna. Vi har ju haft svårt för Kalix. Man får bara hoppas att blåsvart är ordentligt taggat inför uppgiften. Alltså inte attityden "torskar vi är det ingen katastrof för vi har ändå chansen att klara oss genom att spöa Gripen hemma på Studan". Nä här gäller det att spela som om matchen vore den sista och helt avgörande för Sirius framtid.
#150 ·
John
· 2013-03-07 08:24
Allt kan gå åt helvete än.
Tex. om vi kryssar två matcher och Kalix och gripen vinner mot Motala med så höga siffror att de också får 7p men högre målskillnad.
Eller bara förlorar två raka.
Tjo!
Bra gubbat!
Jag lyfter på kepsen!
#153 ·
Nyllet
· 2013-03-07 10:20
"Den andra gruppen är fortsatt oviss även om Sirius äntligen har hittat vinnarspåret". http://www.bandyworld.se
Gillar skribenten!
Siriusindex står just nu i cirka 87-88% eller i runda slängar 5 chanser av 6.
Vinst på fredag och vi kan alla vara Kniv-Jonas. En klyka bibehåller ovissheten på cirka 85% och en förlust ger ett isvaksbad på 65-66%.
Vidrigt!