← Sirius Bandy
Bandystyrelsen
John
· 2013-02-28 15:40
· 3882 visningar
Men va fan sysslar ni med?
Mitt i ett kval.
Mitt i planeringen för nästa säsong.
Tack Kaveh och Göran för allt ni gjort för bandyn i Uppsala. Jag kommer sakna er.
#1 ·
johann
· 2013-02-28 15:43
Herregud. Pallar inte.
Tycker det är märkligt att man inte avvaktar tills efter säsongen.
#3 ·
Sutra
· 2013-02-28 15:53
Vet ni varför? Vad har hänt?
jävla katastrof. Är allt jag orkar få ur mig nu
Jag är för dåligt insatt för att veta vem/vilka som är totalt efterblivna och som gör att det alltid blir pannkaka, men nåt måste det ju bero på.
Ja det här var ju otroligt smart när kvalet precis börjat. Vilka bra signaler man skickar till spelare, sponsorer och publik. Väldigt ogenomtänkt att gå ut med detta nu när alla istället borde samlas i en stor rund ring, lägga armarna över axlarna och skrika att nu ger vi järnet alla.
#7 ·
Nyllet
· 2013-02-28 16:40
Det är något/någon där uppe i världsrymden som inte gillar oss. Sirius kanske?
#8 ·
johann
· 2013-02-28 16:42
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sinnesrob%C3%B6nen
#9 ·
Joint
· 2013-02-28 16:57
Vad fan!? Mitt i alltihopa. Mitt i kvalet. Har klubbcheferna och styrelsen olika synsätt är det ju inte så bra i och för sig. Man ska dra samman. Samtidigt behöver inte det vara nödvändigt. En verksamhet mår bra av olika synsätt, för att dra skutan vidare på ett givande sätt. Luddigt agerat. Fast egentligen borde det inte påverka det sportsliga så. Vi har de spelare och ledare vi har redan. Det är inte klubbcheferna eller styrelsen som ska spela hem elitserie-kontraktet, men det är klart att det kan vara trevligare med lite arbetsro i föreningen. Tack för er tid i Sirius bandy, klubbchefer, och måtte styrelsen lösa situationen på något bra vis...
#10 ·
Sutra
· 2013-02-28 16:59
Vi säger väl att det var Ramsins fel.
#11 ·
Joint
· 2013-02-28 17:18
Var klubbcheferna tvungna att hoppa av precis just nu!? Faaan... Tydligen har SVT gjort ett inslag som kommer visas på kommande nyhetssändning.
#12 ·
Sutra
· 2013-02-28 17:22
SVT? Usch, jag vill inte veta av något allmänintresse.
#13 ·
Joint
· 2013-02-28 17:26
Som sagt, tajmingen ...
Jag är besviken på er. Samtliga inblandade. (Utan att veta allt för mycket.)
#14 ·
Joint
· 2013-02-28 17:29
Säg bara inte att det blir ett liknande maktspel som i somras, när spelarna tog parti i dispyten kring Berglund. Spelarna och ledarna ska bara koncentrera sig på bandyn just nu, och att fixa kontraktet. Men klubbcheferna jobbade ju onekligen nära laget. Följde med spelarbussen och sådant.
#15 ·
Nyllet
· 2013-02-28 18:29
SVT? Radio Uppland I presume?
Jag blir galen. Oavsett om styrelsen lägger kisskakor i klubbchefernas kaffe varje dag, så väntar man en vecka. Gaaah!
Med detta sagt så är Josse min kandidat.
Visst kan det ju påverka spelet. Känner spelarna inte att den här klubben fungerar som den borde, så lär ju kanske vissa inte ge det där allra sista, som vi ju såg senast igår att det är nödvändigt för ett positivt utfall i kvalet. Klubbkänslan! Redan har ju Maya deklarerat att han av sina skäl inte stannar, tre har skrivit nya kontrakt, men resten? Det verkade ju saknas en del hjärta i det arbetet som inte lades ner igår kväll. Otroligt taffligt av de inblandade att inte kunna vänta en vecka med detta. Vad ville man verkligen säga med att gå ut med det nu? "känt oss tvungna att vara ärliga och kommunicera detta nu"...oki men varför?
http://www.unt.se/sport/tunga-avhopp-fran-sirius-2300219.aspx
Verkar ha varit det traditionella med en operativ ledning som anser att styrelsen lägger vantarna i sånt de inte har med att göra. Antagligen har det väl även saknats klara skrivna riktlinjer på vem som skall göra vad. Rätt klassiska problem isåfall. Märkligt att man dock inte lärt sig något av Berglundhistorien och gjort upp klara tydliga riktlinjer.
#19 ·
Nyllet
· 2013-02-28 21:05
Är det någon som kan upplysa en novis i ämnet vad en klubbchef sysslar med. Ekonomi? Nya kontrakt? Värvningar? Press? Marknadsföring?
#20 ·
John
· 2013-02-28 21:31
Skulle gissa på allt det du nämnt.
Hold your horses.
Visst är det inte bra med turbulens i allmönhet, men så jäkla bra insyn tror jag inte så många av oss har att vi vet exakt hur bra jobb vi går miste. Jag gillar Kaveh som sjutton som person och jag gissar att han gjort bra saker då han är väldigt engagerad, men exakt vad han (och Göran) gjort vet jag inte.
Om man blir upprörd på att man inte väntar tills det är färdigspelat med att gå ut med det så är det ju enligt artikeln Kaveh och Göran som krävt att så skulle ske. Med det menar jag inte att det varit bättre att vänta men då alla tar klubbchefernas parti i det stora hela så kanske man kan tycka att de borde kunnat vänta.
Jag tar ingens parti och gillar inte saken som helhet men nån superkatastrof tänker jag inte tycka att det är i nuläget men det kanske ändrar sig med tiden.
#22 ·
johann
· 2013-02-28 22:02
Har känslan av att de flesta reagerar på tidpunkten snarare än tar någons parti. Hoppas någon med mer insyn kan redogöra för detaljerna NÄR vi fixat det här jävla kvalet.
Som jag ser det är det bara tidpunkten som är problemet. Jag tror det är bra med en ny klubbchef nu.
#24 ·
Tifo
· 2013-02-28 22:14
Helt klart är det tajming man reagerar på eftersom man (jag) inte har tillräcklig insyn. Men tajmingen i sig känns ju som ett symptom på att saker och ting inte står rätt till. Vems fel det är har jag ingen som helst aning om, men jag vill inte ha det så i min förening.
#25 ·
Nyllet
· 2013-03-01 07:03
Kan det vara så att styrelsen inte varit riktigt nöjd med klubbchefernas arbete och därför tagit över en del av deras tänkta sysslor? Vem har t.ex. ordnat nya kontrakt med Åhlén, Max och Wigren? Märkligt att detta har kunnat ske med tanke på att kommunikationen mellan styrelsen och klubbcheferna inte varit den bästa.
#26 ·
Tifo
· 2013-03-01 09:34
Ja då fick man ju känslan av det funkade bättre i år än tidigare. Att tidigt börja förhandlingarna och spika en trupp känns ju jävligt positivt.
#27 ·
Joint
· 2013-03-01 10:42
Jag tar inte heller någons parti då versionerna man hört från de inblandade är för kryptiska. Däremot blir man (jag) lite lack på klubbchefernas desperation med att gå ut med det, dagen efter 6-6 mot Gripen. Man borde ha mörkat grejen en vecka bara, bara för att... Jag tycker att man ska vara lojal mot sin arbetsgivare, och extra mycket när arbetsgivaren är en idrottsklubb som ligger många varmt om hjärtat.
Med det sagt tycker jag inte att man borde känna sådan sportslig oro dock. För som sagt, spelarna och ledarna vid isen som ska göra det jobbet. Fast i förlängningen kan det bli problem, när jag tänker på det. Ifall vi ligger pyrt till i kvalet kanske en del kontraktslösa spelare kan resonera som så här: "Shit the same, jag går på halvfart, då jag ändå ska lämna denna kaosartade bottenklubb". Därför vill jag ha in en t f klubb-/sportchef, som i samråd/samarbete med styrelsen kan lägga fram ambitioner och kontrakt. Sportkommittén kan annars få göra comeback. En grupp med kompetens, men icke att förglömma en dos Siriushjärta också.
#28 ·
Joint
· 2013-03-01 12:50
Klubbcheferna avgick alltså en månad efter att man gick ut med en kommuniké där allt var frid och fröjd.
Siriusbandy.com ses allt mer som ett spel för galleri.
Det var en bra rapport som de kom med dock, men utan att ens nämna "styrelsen" där. Och det måste väl vara något bra där uppe också? Den nya styrelsen, alltså... De kanske kände sig "överkörda", även om de fått en sorts fullmakt. Och vafan, måste man verkligen jobba som ett idrotts-AB? Förhoppningsvis finns lite kompetens i den invalda styrelsen också.
Gillar kommentaren från ordföranden där man säger att "vissa grupper har varit lite för ambitiösa, jag har bett dem tona ner det lite", typ.
När det ses som ett problem att grupper inom klubben är ambitiösa, då är det något som inte riktigt funkar som det ska tycker jag.
Verkar ju även vara ganska otydligt vilka som gör vad. Klubbchefer brukar väl oftast vara en rent administrativ tjänst där man sysslar med saker som bokföring, inköp, pappersarbete och kanske även sponsorkontakter. Har aldrig hört talas om klubbchefer som lägger sig i det sportsliga, det brukar väl styrelsen och sportchefen sköta.
För övrigt måste ju klubbcheferna kunna jobba ihop med styrelsen. Om styrelsen vill hjälpa till eller ta initiativ så ska väl det avgörande vara om det gynnar klubben och leder till något bra - inte huruvida klubbcheferna vill sköta allt själva eller inte.
I en klubb måste alla dra åt samma håll och att styrelsen ibland lägger sig i klubbchefernas jobb och vice versa ska inte vara något problem, så länge man är öppna med det. Tycker mest det verkar handla om stolthet i det här fallet, att klubbcheferna känner att någon annan gjort saker som de själva tycker att de borde ha gjort.
Det har blivit en onödigt stor grej av något som borde kunnat rättas till genom lite samtal mellan klubbchefer och styrelsen. Nu blev det tidningsrubriker och allt möjligt vilket känns otroligt onödigt.
#30 ·
Nyllet
· 2013-03-02 09:26
Vaknat upp ännu mer bitter och sur efter gårkvällens debacle. Spelarna har naturligtvis det största ansvaret men jag kan inte riktigt komma över klubbchefernas minst sagt spektakulära kommuniké häromsistens och om detta på något sätt påverkat spelarnas inställning. Ju mer jag tänker på detta inser jag att det handlar om ren och skär vendetta gentemot styrelsen annars hade man naturligtvis väntat till efter kvalet. Jag får intrycket att klubbcheferna har handlat i affektion och inte riktigt tänkt på vilka konsekvenser detta kan få. Okej styrelsen får sig en rejäl känga, vilket de KANSKE förtjänar, men spelare, vi supportrar, de ideellt arbetande i klubben och sponsorer har man lämnat i sticket.
Vad händer med klubbens anseende utåt? Hur ska vi kunna attrahera sponsorer? Hur ska vi kunna locka till oss toppspelare till Sirius? Vad händer med ungdomsbandyn, vilka signaler skickar vi till våra ungdomar i pojk- och juniorlag? "Det är något ruttet i föreningen Sirius" för att parafrasera en känd replik ur ett av Shakespeares dramer. Som sagt jag är sur och bitter. Ursäkta.
Håller helt med dig Nyllet. Risken är uppenbar att den här återigen pinsamma historien smittar av sig på spelet. Den som inte gillar att gå till jobbet gör oftast inte ett bra jobb heller. Nu är det upp till självrannsakan igen i Sirius bandy. Ena trupperna, kämpa som en klubb, som ett lag tillsammans, för att klara den här jättejobbiga situationen som alla har satt sig i. Det här fick bara inte hända, först Berglundhistorien och sen detta. Man blir ju ett åtlöje inom svensk bandy.
#32 ·
Joint
· 2013-03-02 13:33
Jag är så besviken på den turbulenta situation som klubbcheferna själva målat upp. Jag kanske var naiv när jag inte trodde att det borde påverka så sportsligt, men faktum är ju att de var sjukt involverade i det sportsliga. Ni som såg SVT ABC:s inslag såg ju till exempel att det var direkt från torsdagsträningen i Relita. För fan. Jävla krissituation. Det här är fan "jaget före laget" så det skriker om det... Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaah!
#33 ·
Sutra
· 2013-03-02 19:15
Nåja, att bli till åtlöje i svensk bandy; konkurrensen är ändå ganska hård på det området. Däremot djäkligt olyckligt om det ser ut som om vi är tillbaka i samma situation som förra sillyn.