Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Bandy

Vinna eller försvinna på söndag: Sirius-Gripen

Nå ja, nå ja, nå ja...
På söndag klockan 16 är det sista matchen. Och det är ett riktigt jävla skarpt läge. Vi måste bara stötta all-in! Kom igen nu. Nu slickar vi såren och tar en jävla kraftansamling tills dess. Jag kräver att just DU ställer dig i klacken på söndag och bidrar på det sätt som vi kan bidra på, genom sång och visualitet. Vad som. Men det blir nog inte bättre om vi har ångesten utanför halsdukarna, utan vi måste förhindra dessa känslor med hjälp av berusningsdrycker eller vad fan som helst. Vill utstråla kärlek och inte ångest, i alla fall. Och vill att vi ska göra en fullhjärtad insats. Så slut upp nu. Det är på riktigt. Det är på liv och död. FÖR SIRIUS!

För övrigt så har man fått gå in gratis i egenskap av västring i kvalet. Antar att samma sak gäller på söndag?
ja nu hoppas jag att alla västringar dyker upp!
Så är det. Alla till Studan. Nu jävlar tar vi ton som aldrig förr.
Östersundsvibbar...

Fan, fixar man två tredjeplatser inom ett halvår?

Klart man är på plats på söndag!
Om vi ändå kunde dra upp våra bengaler på innerplanen nedanför oss och "elda" i gång spelarna lite extra!
Låt oss göra det...
Jag tror jag går på innebandy istället. Vi kan ju säkra seriesegern.
Höhö... Vi kan ju säkra seriesegern här också.
Fy satan vilken jävla ångest! I normala fall hade det känts rätt ok att möta Gripen hemma, men konsekvenserna av ett misslyckande är så absurt stora. Det får verkligen inte ske.

Men jag hoppas verkligen killarna i laget kan det se det som en rolig utmaning eller nåt. Fokus utan att vara spända, avslappnade utan att vara loja.

Jävlar vad vi ska vinna det här. Och jävlar vad vi ska stötta dem och bidra med allt vad vi har!
Jag ska kirra en cyanidkapsel så det bara är att bita ihop ifall allt går åt helvete. Jag är fan inte säker på nåt längre.
Då matcherna i den här serien bara verkar kunna sluta med oavgjort eller uddamålsvinster så borde risken för att vi åker ur imorgon vara cirka 1/9, d.v.s. endast 11%. Och eftersom det är Sirius det handlar om så bedömer jag risken för att de 11% ska inträffa till 70-80%.

Räknar med att det blir alldeles gastkramande imorgon. Förmodligen många mål, flera matchvändningar, och typ 7-6, 6-6 eller 6-7.
Nervös
Eftersom att vi faktiskt bara slagit Motala i kvalet, så tror jag det också bör bli en jämn match.

Gripen, som har en av bandysveriges bättre läktarkulturer, kommer sluta upp med supporterbuss och stötta också. Vi måste överrösta dem, även om min röst för tillfället är helt slut efter att ha skrikit sig hes på akustik-otacksamma Löten. Nåja, det kurerar man. Varma drycker.
Toknervös
Jag ska tillbringa dagen i trädgården och tända en våreld för att blidka gudarna. I röken som ska stiga upp från riset som bränns, ska även de onda gripenandarna drivas bort. Och når elden ned genom is och snö, till den mossklädda delen av min gräsmatta, så ska inte ens herr Kantarell med sin cirkus kunna ställa till det.
Hur fan ska man lyckas sova inatt då. Helvetes jävla skit vad nervöst det är!
Kröka hela natten eller försöka överleva någorlunda nykter till kl 4 i morgon eftermiddag??? Jag tyar fan icke detta"!
Kämpa, Garry! Spotta inte i flaskan i allt icke-tyande...
Jag kan inte ens bota ångesten med sprit inatt eftersom jag jobbar..
Jag fick en tillfällig sinnesförvirring då jag gladdes över cupskrällen och P16-guldet, men nu är man där igen. Snurra flaskan?
Här kommer något desperat, faktabaserat sånär på ångestdämpande: Motala har inte förlorat en match mot allsvenskt motstånd på år. Förra året gick man igenom serien obesegrat och i kvalet är man också obesegrade med två kryss och en seger. Alltså borde inte Motala torska, fast det vettefan ... Ja nej, man kan vrida på det lite hur som helst. Kalix är bra. Vi ska bara göra vårt! Men ändå, man ska inte undervärdera Motala i allt detta. Ett 20-tal obesegrade matcher mot allsvenskt motstånd skojar man inte bort som grund till chansvärdering, så jag får nog omvärdera och säga att den matchen lär bli en rysare.
Uselt att inte närvara, jag vet. Min enda halvdana ursäkt är att jag sitter fast på jobb i främmande land. Önskar er alla en bra dag imorgon. Hoppas, hoppas...
Hur ska man kunna fatta mod och ta sig till Studan idag? Vill helst gömma mig någonstans, fri från datorer, mobiler, radio/TV och framför allt människor. När Borg spelade sin 5:e Wimbledonfinal mot McEnroe (som jag gillade lika mycket som SAIK!) och hade förlorat det oerhört spännande tiebreaket i fjärde set, begav jag mig ut i skogen och höll för öronen. Ja ni vet hur det slutade, Borg vann. Fungerade bra alltså, kanske ska gör likadant idag.
Sol och ett par minusgrader. Den här dagen är som gjord för bandy och vi ska fan spela elitserien nästa säsong.
Ingen lek, kamrater.
Håller med Joint om Motala. Det känns som en klart vettig out om mot all förmodan allt skulle krångla på Studan idag. Motala känns jämnare än Kalix och har hemmaplansfördel, och norrbottningarnas pendlande bör också ha en urlakande effekt på fritidslirare.

Med detta sagt så hade jag alla gånger tagit en avgörande match mot fucking Gripen på Studan för att stanna kvar i elitserien när det såg som mörkast ut i somras. Sätter vi lite tempo i den här matchen är vi klart bättre. Klart bättre! Nu dessutom med Hellboy och Limpan på isen.

Det mest sannolika scenariot är ändå att vi får en bandyeftermiddag i lyxväder där vi till sist får hylla Olle och laget för en riktig houdinisäsong. Idag känner jag mig lugn. I morgon kommer jag att ha allvarlig ångest dock. Oavsett resultat. Kontraktsläget och klubbstatusen i allmänhet borgar för månader av sömnlöshet. Den blåsvarta arvssynden.
Tack Pirre.
Pirre en hjälte! Så SATANs skönt! Ni har förkortat mitt liv med flera år Sirius fast det skiter jag i just nu för jag är obeskrivligt tacksamt att få se det vackraste laget spela i elitserien nästa år.
SIRIUS HEJ!
Hur mår du John?
Pierre Roos!!!!
Pirres kommentar till radion efteråt är obetalbar: Om vi förlorat, då hade jag hängt mig i närmaste ribba, nu ska njuta ihjäl mig om det går.
Det vore kanske en idé att söka sponsring av nån hjärtklinik. En sån där match vet jag inte om jag tyar igen.
Onekligen välregisserat, hitchcock skulle ej gjort bättre. Tack Pierre, fantastiske man, fredin nu fått konkurrens om namnet Mr Sirius
Groteskt spännande men lyckligt slut, det är man inte van med som Siriussupporter, tack Pirre
Kval=Sirius=Pärs !

TACK GRABBAR !!
Efter det här kommer ingenting i mitt liv att framstå som spännande. Tack för det Sirius!
Pirres kommentar om straffen var egentligen ännu skönare: "Äh, jag hade redan bestämt mig för att sätta den högt. Och då ska han vara jävligt bra för att ta den. Det är ju ett rätt läckert läge liksom."
Uppförstorat målfoto!!!!
Av alla blå-svarta hjältar som förtjänar hyllningar idag står Olle Gabrielsson ut lite extra. Han har gjort ett otroligt slitgöra i år med en från början obefintlig trupp, till ett lag som nästan gick till slutspel, och som sedan reste sig i kvalet och klarade kontraktet. En sjukt svår uppgift för de mest rutinerade av tränare, Olle klarade trots bristen på rutin. Hatten av!
Pierre borde nu få en staty på Studenternas eller att man byter namn på arenan till Roos Arena. Vilken hjälte han varit i kvalet. Inte ett mål väl nästan i serien och hur många blev det i kvalet. En otrolig ledare och utan honom hade Sirius varit utslagna redan innan idag. En fantastisk kille. Tack än en gång Pierre. Jag har alltid gillat dig men den här säsongen har du växt ytterligare till att bli odödlig. Att sätta denna straffen efter att i motsvarande läge nästan i fredags satt den i ribban och ändå bestämma sig för att sätta den högt är otroligt kallt och bara en vinnare klarar detta! Men vilken pärs, hur tusan kunde det behöva bli så här. Tänk Kalix som fick två (2) straffar sista fem minutrarna på bortaplan. Tydligen dessutom en del utvisningar och matchstraff också. Kalix har verkligen haft Fru Fortuna med sig sista veckorna med alla straffarna och denne Tommy Andersson, vilken kall skytt även han. Tack samtidigt till Motala som var tillräckligt dåliga för två helt avgörande Siriusvinster!
Egentligen fullständigt osannolikt att alla fyra lagen både hade chans på Elitserieplats och samtidigt risk på att hamna i Allsvenskan när 90 minuter var spelade i 6:e omgången av kvalserien! Galet sjuk upplösning!!
Upplösningen i detta kvalet och framförallt på Studan fanns bara inte på världskartan. Samtidigt är jag väldigt besviken på att man behövde hamna i detta läget. Laget borde vara för bra för att sätta sig i denna situationen. Nu känns det som att det var väldigt mkt tur att man klarade detta. Samtidigt rätt sjukt att även Ljusdal klarade sig att ta förbi Örebro som jag räknade med var nästan klara.
Jag drog till skogs och det fungerade!
Vilken skog drog du till?
Tack Nyllet!!!
Rättvisa!!!!
Brukarn skrev....
Vilken skog drog du till?

"Dra till skogs" ska mer ses som en metafor. Skogen var soffan i vardagsrummet. Där låg jag i fosterställning med en puls på 150. Rykte till när en sms-signal ljöd. Ett sms från dissteffe med följande text: "Det här var väl inget att vara nervös för? ;-)"- då förstod jag att vi hade klarat oss. Sträckte armarna i luften och skrek av glädje. Ja ja jag svek, men fan, jag hade dött om jag varit kvar på Studan. Men avundas er nå grymt som fick "fira" med våra hjältar på Alex.

Av alla blå-svarta hjältar som förtjänar hyllningar idag står Olle Gabrielsson ut lite extra. Han har gjort ett otroligt slitgöra i år med en från början obefintlig trupp, till ett lag som nästan gick till slutspel, och som sedan reste sig i kvalet och klarade kontraktet. En sjukt svår uppgift för de mest rutinerade av tränare, Olle klarade trots bristen på rutin. Hatten av!

Fantastiskt bra gjort.
Jag säger som Garry i Tillis. Tack era jävlar!
Gårdagen helt sanslös, vilket jävla drama och tänk att det slutade bra, otroligt. Tänk på Kalix matchen där Kalix får tre straffar på bortaplan i avgörande kvalmatch, det har nog aldrig hänt tidigare. Tänk om döda utslagna Ljusdal som vaknar på 9,9 och vänder från underläge 0-2 till 8-2 när man behöver ta in fem mål.
Hoppas hoppas nu det händer något kul och positivt i Sirius bandyn så man slipper detta igen.
Sirius/Gripen

49:16 3-4 Motala - Kalix Kalix/Gripen

55:26 3-5 Motala - Kalix

60:14 2-2 Sirius - Gripen Sirius/Kalix

71:40 4-5 Motala - Kalix

74:29 2-3 Sirius - Gripen Kalix/Gripen

75:13 5-5 Motala - Kalix Sirius/Gripen

80:54 5-6 Motala - Kalix Kalix/Gripen

84:15 3-3 Sirius - Gripen Sirius/Kalix

85:58 6-6 Motala - Kalix

86:27 3-4 Sirius - Gripen Sirius/Gripen

93:02 4-4 Sirius - Gripen Sirius/Kalix

93:12 6-7 Motala - Kalix

Efter det här kommer ingenting i mitt liv att framstå som spännande. Tack för det Sirius!

Inte ens vattenpolo i Nilen skulle kunna framtvinga liknande spänning.
Tack Blåsvart!
Tack Blåsvart! Tack Västra!

Alla Wikipediasidor som handlar om spänning bör snarast revideras.
Sett i perspektiv blev det också någon form av rättvisa att vi äntligen drog högsta vinsten i Cirkus Kandells lotteritombola.

Jag missade straffsituationen i slutet, tittade bara på linjedomarna och bad en bön att han inte skulle ta den solklara utvisningen på Eidenert sekunderna innan. Samtidigt rånade Kandell Gripen på en straff när någon av de goda täckte skott i eget straffområde men i stor sätt hela kroppen i isen.

Kandell och hans team är så skamligt dåliga i match efter match. Å andra sidan vet man alltid vad man får.... man får Cirkus!!

I övrigt känns det rätt bra idag.....
Frågan är närmast hur laget kunde vika ner sig så pass i detta kvalspelet? Eller var nu Kalix och Gripen så mycket bättre än vad alla trodde? Läser man här på forumet så skulle ju närmast Sirius ha dansat hem ett kvalspel. Att bara slå Motala x2 i kvalet var ju en stor missräkning. Ingen vinst mot varken Gripen eller Kalix. Det är svårt att tro att det skulle ha berott på nerver för Sirius har ändå så pass många erfarna spelare som borde ha kunnat ta i detta bättre. Antagligen var det den dåliga starten i kvalserien som ställde till det även i de senare matcherna. Försvarsspelet har ju varit en mindre katastrof, genomåkning efter genomåkning, väldigt många insläppta hörnmål. Dessutom många missade frilägen framåt. Vad hade man för spelidé och varför hade man ibland inte en plan B att slänga in. Nu var det ju mkt som Garry skriver ovan ren tur att man klarade sig kvar. Svårt att bedöma om det var pga domarinsatsen eller inte men ren och skär tur måste man säga att det var. Samtidigt märkligt hur domarna dömt så många straffar på slutet. Tack än en gång Pierre, hjältarnas hjälte. Man såg ju det redan i Kalixmatchen hemma förra fredagen. Sundinfacet med en brinnande glöd att vinna. Det gäller att få fram en sån ny ledare för att hoppas på Pirre även nästa säsong är väl att hoppas på för mkt. Utan honom hade vi aldrig klarat detta.
Det finns ingen som kan svara på de där frågorna. För övrigt var det väl bara jag (av de som har en realistisk inställning till Sirius) som trodde att de skulle dansa sig igenom kvalet.
Och jag hade ju ganska så fel.
Vilken fullständigt galen tillställning igår! Jag vet fan inte vad jag hade gjort eller tagit vägen om det hade floppat igår. Och jag stod verkligen och kände att det var kört. Att det var en sån där dag då ödet grinade oss i ansiktet samtidigt som Tramsin pissade på oss. Men så kliver han fram, hjältarnas hjälte, kung Roos!

Tack alla! Och vilken jävla kväll det blev! Otroligt trevligt att få fira med laget!
Grattis alla ni som fick uppleva pärsen på plats! Och det låter som ett härligt firande. Avundsjuk får man väl erkänna att man är.

Skulle vilja rikta ett stort tack till de spelare som kritade på när det såg så djäkla dystert ut. Jag kan inte min silly-historia, så exakt vilka som skall äras vet andra bättre, men de som trots allt gick före och bestämde sig för att tro på det här lapptäcket - min tacksamhet är enorm.

Tack för att vi har ett Sirius i elitserien även nästa år! Vi behöver det.
http://instagram.com/p/Wr5HS5vP77/

samt hjältarnas hjälte

http://instagram.com/p/WuYllGvP0k/
Fan vad skönt det där var! Och kul! Och skönt! Vilka hjältar dom är! Och vilka hjältar vi är!
Jag hade inte skitkul efter att Terassen slängde ut oss kl 03 dock. Jag tänkte att första morgontåget till Sthlm går halv fem, så det var ju bara en dryg timme att vänta. Borde man ju klara. Det som inte ingick i min kalkyl var att det var hundra grader kallt ute. Fy satan vad jag frös! Full och kall äntrar jag så tåget tillsammans med de tidigaste måndagspendlarna kl halv fem. Karatesomnar givetvis på tåget och vaknar i Huddinge. Tror jag var hemma runt halv sju.
Legendariskt!
Cirkus Kandell ska vi tacka. Han och Pirre Roos är de två främsta individerna till att detta löste sig.
Först fantisera fram en offside/spark (?) och sedan frånse Eisenerts matchstraff-rapp för att i stället ge oss straff... ;-)
Sjuka match! Har knappt hämtat mig...
äsch det blev ju som vi ville, Kandell var bra
Kandell och ordet bra är två motpooler som aldrig kommer att förenas. Han är formodligen landets störste clown i randigt. Jag kan inte minnas en enda match där det inte slutat i kaos, oftast med 22 arga spelare, vilket sällan är ett gott betyg.

Nu stannande lyckans roulettekula på vårt nummer.... Men jag har förståelse för att Gripen spelarna slog av klubborna efter matchen...

Däremot är jag inte lika hatisk mot Kandell som några andra av de randiga, vilka uppträder som om de själva är huvudfigurerna och att bandyn var till för deras del och inte tvärt om.
Cirkus Kandell = pajas-nivå!
Sådan sjuk upplösning på denna match. Med lite distans förstår man förstås att vi råkade ha turen (Kandell) på vår sida och om inte annat hade vi åkt ur... Jag har all förståelse för Gripens frustration. De blev så blåsta, och ska man sätta sig in i deras situation är det inte utan att man faktiskt lider lite med dem... Sirius spelade kasst mot allvenskt motstånd, men vad gör det med facit i hand? Ack, ack!!
vägrar lida, Grachev gjorde mål som man dömde bort och dömde straff helt riktigt eftersom han blev grovt neddragen, Pirre satte straffen, gött och rättvist
I samma ögonblick gjorde Eidenert en idiotgrej, och Gripen fick ett mycket märkligt mål bortdömt. Tur!
Vem fan bryr sig.
Fast å andra sidan drabbades vi rätt hårt med matchstraff och avstängning av Hellboy i matchen mot GAIS. Oavgjort i den matchen och vi hade klarat okvalplatsen. Tur och otur med domslut jämnar ut sig i längden.
Som sagt, det jämnar ut sig. Gripens mål blev bortdömt för att han sparkade in returen. När de gör 3-2 sker det efter att Gratchev (?) blev av med bollen på väg upp, efter ett jätterapp.

Huvudskälet till att det blev så jämnt är Gripens sinnessjuka effektivitet och tre-fyra målsumpningar i hög Sunday-klass. (Tror fan inte jag sett ett lag sumpa ett två mot noll-läge i bandy förr...) Har svårt att lida med Gripen, de var fan utspelade i 95 minuter.
Håller med dig Erlingmark även om man förstås förstår Gripen supporters som är sura för att de ändå var så nära. Men Sirius skall förstås vinna över detta Gripen iaf nio matcher av tio och är ett mycket bättre bandylag sett över en hel säsong. Det var ju Sirius erbarmligt dåliga avslut som satte dem i den här situationen tillsammans med ett antal taffliga ingripanden (eller uteblivna) ingripanden i defensiven. Det var ju märkligt att se hur Sirius gick ner sig i kvalserien jämfört med matcherna under januari-februari när man ändå slog VSK, Bollnäs, Broberg, ledde klart över Villa borta mm. Normalt sett skulle man ju tagit 10-11 poäng i denna kvalserien. Oavgjort i Kalix köper jag som helt okay.
Erlingmark skrev....
Gripens sinnessjuka effektivitet och tre-fyra målsumpningar

Kan man skriva så? Sinnessjuk effektivitet med en massa målsumpningar.... ;-)

Fast jag förstår vad du menar. Hade själv den känslan, att det var en potentiell målschans för Gripen så fort Sirius förlorade bollen. Har nog aldrig upplevt något liknande i en bandymatch.

Erlingmark skrev....
Gripens sinnessjuka effektivitet och tre-fyra målsumpningar

Kan man skriva så? Sinnessjuk effektivitet med en massa målsumpningar.... ;-)

Fast jag förstår vad du menar. Hade själv den känslan, att det var en potentiell målschans för Gripen så fort Sirius förlorade bollen. Har nog aldrig upplevt något liknande i en bandymatch.

Jag menade alltså Sirius målsumpningar, men var lite otydlig. Jag var inte särskilt rädd för Gripens anfallsspel, och blev lika förvånad varje gång de faktiskt kom till ett läge.
Ineffektivitet eller inte, men Gripens burväktare var en jävel på att stå i vägen för bollarna. Psykologi; Gripens målvakt växte för varje räddning och Siriusskyttarna fick allt mer troll i det hela... Ärligt talat längesen jag såg en målvakt överprestera så, även om han sedan kastade in någon kasse.

Det var en sjuk match. Bryansikte eller inte, man behöver prata ur sig och bearbeta den smått traumatiska upplevelsen.
vi får väl plocka in karln om Sälen simmar bort. men då får han fan ta och klippa sig först!