Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Öster - Sirius kvartsfinal i Svenska Cupen torsdag 4/4 kl 17.30

Ska man tro på förhandssnacket så verkar ju Öster vara närmast övernaturligt bra i den där Tipshallen. Men kan vi vinna mot svenska mästarna så kan vi slå alla svenska lag.

Jag hoppas att Ian, Moses och Dalle är tillbaka.
Nu känns ju Öster mycket mer överkomligt eftersom det faktiskt inte var så länge sedan vi spelade en division över dem. Men realistiskt sett blir det här ändå minst dubbelt så svårt som Elfsborg tror jag. Särskilt som vi nog inte kan räkna med att spela mot tio man större delen av matchen. Gör vi mål och släpper in färre än fyra har vi gjort det jäkligt bra tycker jag.
Blir intressant att se Öster mot BP idag. De känns som ett mer fysiskt lag än i fjol, med två bastanta jävla klossar till mittbackar och ett fult mittfält. Skulle gissa att de kommer damma på med tung press och mata in inlägg från Zlojutro. Viktigt att vi hänger med bra på vår högerback. Har stor respekt för Johan Persson, men känns ändå som vi ska vara ungefär lika bra centralt. Kan vi stå emot dem på fasta och klara trycket mot våra mittbackar kan det nog funka bra. Tyvärr är det väl där det har sett lite skakigt ut ibland mot bra motstånd. Känns som en fördel för oss att möta dem tre dagar efter deras länge emotsedda allsvenska comebackmatch i alla fall. På det sättet en fördel att vi lirar i hallen på eftermddagen, då blir det inte riktig hemmapremiär för dem utan de laddar säkert för hemmapremiären tre dagar senare i stället. Bra läge för matchen, helt enkelt. 1-1 och förlängning...
OK, finns det något att berätta efter BP-Öster? Hur var de bastanta djävla klossarna?
Såg inte matchen men 1700 pers på Grimsta imponerar...
Såg matchen. dålig match för att vara allsvenskan. framför allt dåliga försvar. öster var något stabilare och kom runt en del på båda kanter. Velic gick ut med skada, men ersattes av PPA, nog sämre för oss om han spelar. deras enorma skithus till mittback robledo är jobbig. allsvenskans galnaste - enorm skaderisk, men han är också rätt bra framåt, och glappig bakåt. skulle gissa att öster vilar några som såg sega ut på slutet, bla Elvby, Velic då och kanske någon av ytterbackarna som såg sådär ut.
East front. http://www.youtube.com/watch?v=gWu1rJjaC94

"ni kommer hit, men ni är skit"
Truppen är bred och varianterna många.

Hur kan en tänkbar uppställning se ut på torsdag?
Vill Västra vara med och finansiera en protesterande banderoll? De flesta andra supporterorganisationer som är kvar i cupen verkar ju visa något form av förakt mot upplägget. Banderoll mot tv-styrd avsparkstid är ju en sak, men faktum är ju att det inte är just därför som denna match spelas 17.30 en torsdag, utan snarare är det SvFF:s fel. Jag finner inget klockrent budskap på rak arm, så någon här som har ett bra, kort och koncist budskap som ni vill ha nedskickat och uppsatt på plats? Jag kan tänka mig att slafsa ihop något i morgon i så fall.

East front. http://www.youtube.com/watch?v=gWu1rJjaC94

"ni kommer hit, men ni är skit"

Talangfullt.
Örgryte slog Falkenberg. Usch vad hemskt med hall. Mot Örgyte har vi definitivt en chans.
På Eastfront diskuterar de om de ska ha klack imorgon eller inte. Ska vi ha klack? Vi skiter i de va?
Jag tror Örgryte är bra i år. Har en bra trupp och spelar helt utan press. Kan smyga med i S1 när sådana som Bajen och Assarna chokar i vanlig ordning. Men det är klart att typ Helsingborg och IFK Gbg är bökigare.

Annars tror jag faktiskt att en nackdel med att möta lag som exemeplvis Öster eller Örgryte istället för MFF, etc är att de faktiskt inte kommer underskatta oss så mycket. Sirius har en superettatrupp för mitten i den serien och Öster kommer precis från en säsong där de mötte sådana som oss varje vecka. Självklart tycker ÖSter att de har fått en bra lottning, men de är nog rätt ödmjuka inför uppgiften. Coola allsvenska lag hade slängt in en halv ny startelva för att spara nyckelspelare och tänkt att de kör över böset i alla fall. Öster gör bara två ändringar i truppen (Velic och ytterbacken Stefan Karlsson utgår)
Jag vet inte om du är ironisk eller inte, men klart vi klackar. Vi blir ju ett 10-tal. Jag packar med flaggor och banderoll.

MOT SEMI!!!!
Jodå, men visst, ironi och internet. Klart vi klackar. Hoppas även dem gör det.
Bra grabbar! Se till att se snygga ut i TV nu!
Kommer även en banderoll med sydsektionen.
Klockers! Ali Baba är riktmärket innan match, för övrigt.
En dag gjord för hjältar att födas. Allt annat än förlust är ju superbonus. 6,70 på lången är i alla fall taget.
Håller vi tätt första 20 tror jag det kan blir riktigt kul!!
Jag skulle säga att vi behöver hålla tätt första 30. Hålla stången de följande 30, för att avsluta med att göra fler mål än vad vi släpper in.
Gärna tätt första 90+.
Från fotbollsbloggen:

"Sirius tränare Kim Bergstrand och Thomas Lagerlöf har valt följande startelva i kvällens cupmatch mot Öster:
Jonas Bylund - Karl Larson, Carl Nyström, Oscar Pehrsson, Elliot Käck - Kim Skoglund, Johan Arneng - Ian Sirelius, Joakim Runnemo, Dalil Benyahia - Ante Björkebaum.

Bänk: Martin Karlsson, Jakob Björk, Viktor Lövgren, Jonatan Berg, Johan Claesson, Christer Gustafsson, Moses Ogbu."

Det ser bra ut. Jag hade kanske hoppats på Moses från start, men han får gärna komma in mot trötta motståndare och ordna en semifinal!

Järnet nu Sirius!!!

Bra jävla uppställning vi har egentligen.

Galet taggad iaf. Seger!
Dalle eller Moses är frågan. Kanske inte helt fel med erfarenhet i dylik match.
Tordes inte börja greja med det där IP-trolleriet eftersom jag sitter på Universitetsnätet, så det fick bli UNT. Låter som vi går mot en hedersam förlust iallafall.
Att vi lyckas sätta press på ett allsvenskt lag när vi spelar med en man kort är ju rätt imponerande!
Det var en riktigt bra insats.
Domarn var sådär...
På Löten hade vi vunnit lätt. Skitdomare. Robledo skulle vi ha.
Fan just nu känner jag bara bitterhet. Måste lugna ner mej.

Kan nån förklara varför öster tillåts spela i hallen när den vanliga planen är duglig för allsvenskt spel?
Ante hade ju en hyfsad chans att bli hjälte om man säger så. Helvete vad bittert! Och andra kortet på Käcken är ju horribelt förstås. Men som sagt, klart imponerande att vi pressar dem så hårt i slutet trots en man mindre.
Jag tycker dom goda var bra i dag, börjar faktiskt tro på superettan nu. Får bara vi vara hela och inte förlora några av dom tongivande spelarna kommer det bli en riktigt härlig höst i Uppsala.
Hedersamma förluster suger. Det var dock en bra insats. Frågan om det var fotboll. Det såg mest ut som fussball. Är vilket underlag som helst godkänt? Uppkast i fotboll går fetbort. Varför spelade Ian på högerkanten och är han skadad? Gah!
CG:s chans innan Ante gör mål är ju helt galen. Gah va synd att vi missar så uppenbara målchanser. Hade varit så fantastiskt och vända det där underläget.
Det viktigaste med den här försäsongen är att vårt nya mittbackspar har fått spela ihop sig mot en hel del någorlunda kvalitativa motståndare. Visst gjordes det någon miss idag, men på det hela taget tycker jag de gör det bra. Gäller även Karl på högerbacken.
Vore själva fan om vi lyckas ta fler poäng mot toppkonkurrenterna i år än förra säsongen. Har stor respekt för ett flertal lag i norrettan och spelet kommer se annorlunda ut i serien, men vi har en bra trupp för division 1 som är hyfsat samspelt redan i det här läget. Där har vi en fördel jämfört med till exempel AFC. Hoppas verkligen att vi kommer in i serien bra och lyckas undvika onödiga poängförluster i början.
Sur eftersmak med den utvisningen. Annars en smått fantastisk insats. Kul även att höra Västra i bakgrunden.
Stolt över Sirius och Västra. Serien även känd som skärselden väntar...
Surt och snöpligt att torska, men...

...Sirius spelade djäkligt bra tycker jag. Jätteimponerad. Nu får den där djäkla norrettan rulla igång!
Jag tänker iaf vara bitter ett tag till.
Mycket bra insats av blåsvart, det är sånär att kvitteringen går in. Framförallt Ante och Nyström gör jättematcher. Lövgren gör det bra när han kommer in, och sköter defensiven på vänstern ypperligt. Och Arneng visar trygghet i trängda lägen. Mer vill jag dock se av Runnemo, inte mycket till fest där. Dalle kom inte heller riktigt loss. Leverera det här spelet i norrettan, plz.
Underlaget verkade verkligen konstigt/snabbt, och då var mattan lagd i höstas enligt svt.
Jag har väldigt svårt att förstå UNT-bloggens betygsättare som ger Nyström en tvåa och Arneng en fyra.

Dessutom tycker jag Bylle gör två riktiga klassräddningar. Målen har han ingen chans på så en fyra får han av mig.

Jag har väldigt svårt att förstå UNT-bloggens betygsättare som ger Nyström en tvåa och Arneng en fyra.

Dessutom tycker jag Bylle gör två riktiga klassräddningar. Målen har han ingen chans på så en fyra får han av mig.

Fotbollsbloggen är ju fantastiskt bra på att gräva fram nyheter och skapa intresse för norrettan men jag vet inte om de egentligen kan/förstår så där jättemycket om fotboll. De svajar i sina bedömningar ganska ofta.

[quote1365145238=CarlApan]

[/quote1365145899]

Beror ju på var man lägger ribban. Jag tycker Nyström var oerhört lugn och stabil 98% av matchen. Men det går ju inte att komma ifrån att han var lite virrig vid baklängesmålen. Inget konstigt med det, men vill man vara petig och bedöma spelarna på samma nivå som sina allsvenska motståndare så är det klart att man kan använda det som skäl att sänka betyget. Självklart blir det mer tempo, mindre ytor och "åka av" för en försvarare när man möter ett allsvenskt lag än ett division 1-lag. Personligen är jag imponerad Nyström. Jag tycker han är en utmärkt mittback och ser honom som en nyckelspelare i Sirius 2013. Hans utvecklingskurva pekar stadigt uppåt och han kommer vara en viktig spelare för Sirius i många år om han han väljer att bli kvar, oavsett vilken division vi spelar i. Jag förstår anledningen till att han inte fick ett högre betyg, men jag hade själv, precis som Håwe, valt att sätta ett högre.

Gällande Arneng håller jag med om att en fyra känns konstig i relation till Nyströms tvåa. Tycker dock att vi under hyfsat långa perioder fick se prov på hur betydande han kommer att bli för Sirius. Visst var han lite svajig stundtals och gjorde några enkla misstag, men vi fick oxå se ett flertal exempel på hur han vinner boll, kylligt håller i den trots flitig uppvaktning och fördelar passningar från sin position. Har hört att spelare som till exempel Sirelius myser över hans pådrivarmentalitet och förmåga att sätta bollar direkt på fötterna när de tar en löpning. Jag tror att han kommer att bidra med mycket här, om han håller sig hel, och jag tror att det kommer vara mycket bra för Kim Skoglunds utveckling att ha honom bredvid sig om han (Kim) kommer in rätt i säsongen och behåller sin plats i startelvan.
Ja, betygssättningen var uppåt väggarna. Hade Sirius varit ett allsvenskt lag hade jag köpt den, men nu är vi inte det (än). Vi är ett division 1-lag som pressade ett allsvenskt lag på bortaplan i deras hall (bara det...) med en man mindre i nästan halva matchen. Det ska synas i betygssättningen, om man nu bryr sig om den.

Det var annars en intressant match att se. Jag hoppas att Kim/Tolle nu för alltid har begravt idén att Ante ska spela på en kant. Vi behöver honom centralt. Jag skulle dock gärna vilja se att övriga offensiva mittfältare utnyttjade hans styrka i luften bättre genom att komma i djupled på skarvar. Avstånden blir ofta lite väl stora. Samtidigt tycker jag Runnemo i de senaste matcherna har varit en besvikelse. Framför allt borde en såpass rutinerad spelare vara mer "spelbar". Känns som att han ofta springer "fel", gömmer sig i passningsskugga och dessutom gärna väljer alibilösningar när han väl har boll. Hoppas det går att komma till rätta med. Jag litar på att Ante gör 15 baljor i år, men någon annan får gärna göra bortåt 10. Just nu är det svårt att se vem det är.

På mittfältet är det kul att se Kim ta ytterligare steg. Jag tycker faktiskt han var minst lika bra som Arneng igår, även om de förstås har lite olika roller. I de två har vi hur man än vänder och vrider på det ett mittfält som kommer dominera i stort sett alla matcher i år. Ian och Moses fyller sina respektive funktioner mer än väl, och det var kul att se igår hur även allsvenska spelare, inklusive Pavey, blir ställda av att karln är så sjukt stark fysiskt och svår att ta bollen av. Ian kan sin grej jävligt bra, men vi kan nog räkna med att seriemotståndarna bättre vet hur de ska spela mot dem än cupmotståndet. Dalle ser ut ungefär som i fjol. Bänkspelare. Då är Mrbati betydligt mer intressant, och jag skulle inte bli förvånad om han tar en permanent startplats i år. Och då är det upp till sådana som Runnemo och Dalle att bevisa att de inte ska vara på bänken. Undrar jag om de klarar det.

Den enda större svagheten - förutom möjligtvis, möjligtvis bredden på topp - är nog ytterbackarna. Visst är utvisningen på Elliot igår hårresande, men han ska också vara glad att han inte fick rött redan minuten efter sitt första gula. Han och Herr Larsson hade stora problem på varsin kant, framför allt med positionsspelet. Det var ofta stora hål bakom, trots att båda hade en mer defensiv utgångspunkt än vanligt. Nu tror jag inte att alla lag kommer kunna straffa oss där, men det finns definitivt några lag i serien som kommer försöka göra det. Däremot tycker jag mittbacksspelet verkar sitta riktigt bra. PPA var i det närmaste osynlig igår, och de löste faktiskt det mesta enkelt och tydligt. Mot allsvenskt motstånd. Imponerad. Jag tycker inte heller man kan lasta Nyström för ettan. Han löser sin primära uppgift - att få väck bollen från boxen. Defensiva mittfältare ska kunna plocka upp den där ytan, och med så jäkla mycket folk mellan boll och mål ska inte det skottet behöva komma. Det är faktiskt inte alls bara Nyströms fel. Tvåan är en svår situation att lösa, mot en riktigt bra forward.

Sedan måste jag säga att jag i princip förväntar mig att vi ska vara så här bra. Vi har en superettabudget och en trupp för superettan. Då ska vi kunna hota allsvenska lag över enstaka matcher, och vi ska vara klara favoriter i serien.

Sedan måste jag säga att jag i princip förväntar mig att vi ska vara så här bra. Vi har en superettabudget och en trupp för superettan. Då ska vi kunna hota allsvenska lag över enstaka matcher, och vi ska vara klara favoriter i serien.

Exakt så är det, och nu är det bara att hoppas på att spelartruppen är bekväma med och kan hantera den vetskapen.
Det var en fin känsla att se Sirius i en kvartsfinal i svenska cupen. Det ger kraft och hopp till den som fortfarande är skadad efter matcher som Gröndal IK borta (ja faktiskt en av mina värsta) och andra matcher vi helst vill glömma. Krampen har släppt. Jag är även fantastiskt glad över att vi faktiskt blev ett gäng i Tipshallen. Vi ska göra många mil i år och jag längtar. Kom hemska vår med pollen och ångest, I'm having a laugh this time.
Jag tyckte att Viktor klarade ytterbacksplatsen bättre än Elliot
håller med, Mikko!
Det är skillnad på att vara ytterback i Norrettan och högre upp. Viktor borde förmodligen startat med anledning av att han är tryggare defensivt. I norrettan har man råd med ytterbackar som svajar defensivt, men som är skickliga offensivt (som Linus och Käck). Högre upp straffar sig dock de defensiva bristerna. Det är förmodligen därför Linus inte fick chansen i Assyriska, trots att han varit kanske den bästa ytterbacken i norrettan. Kan vara värt att ta hänsyn till i laguttagningen när man möter lag med skickliga yttrar, även i norrettan.
Käck var helt klart övertaggad, och blev överspelad. Henningsson var dock ett farligt hot. Lövgren kom in och övertygade än en gång. Jag är inne på samma linje som ovanstående här, att avväga spelare beroende på motstånd. Käck är en större tillgång på vänsterkanten mot divison 1 och i viss mån superettan-motstånd, där han stundtals kan göra lite vad han vill, men den här matchen tog han sig vatten över huvudet.

Björkebaum var nog annars bäst i Blåsvart. Han visade även en liten ny dimension stundtals då han agerade bra som target. Snudd på komplett. Man önskar sig lite bättre effektivitet bara, men samtidigt är det svårt att han klaga när han gjort så många mål som han gjort den senaste tiden. Dessutom jobbade han hem långt ett flertal gånger. Credd. Runnemo var annars lite av en besvikelse återigen. Lyckas ju inte alls komma i lägena och ja, nej. Bättring krävs. Just nu känns det hugget och stucket mellan honom och CG. Oroväckande. Måste hitta formen och ta för sig mer.

På mitten tyckte de Växjöbor jag pratade med att Skoglund var en av de främsta. Jag får instämma. Arneng var inte bättre, som dessutom svarade för det mjäkigaste avslutet i mannaminne. Skoglunds frisparkar hade man väl dock önskat sig lite mer utav, det var inte direkt Berg-klass. Dalle skulle man för övrigt också kunna kräva mer utav. Han ser ut att spela helt utan självförtroende. De omtalade Dalle-finterna lyser helt med sin frånvaro.

Calle och OP var bra i mittlåset. Att de gör 1-0 på en lite felriktad undannickning av Calle är ju en individuell prestation av Persson i Öster. Skottet är grymt vasst. Sedan skulle väl som sagt kanske någon innermittfältare täckt den ytan. Dock var Robledo den absolut vassaste mittbacken på plan. Han var kung i luftrummet, till och med mot Ante. Klart en nivå högre.

Hur som helst fick vi åka hem med hedern i behåll. Stolt, men inte nöjd. Nu kan vi fokusera på att vinna serien, det vore då själva fan om vi inte lyckades med det i år.

"SvFF - Fotbollsmördare" lyckades vi för övrigt växelramsa med Öster-klacken. Det var bra.

Ali Baba var annars stökigt. Med fryst, mickrat hamburgerbröd och blaskig rhode island-dressing var stället en katastrof i burgarväg. Slut på meddelandet.
Om 12 dagar så är det ett år sen Sirius förlorade...

http://www.svtplay.se/video/1122894/oster-sirius