← Sirius Bandy
Elitserien 2013-14
johann
· 2013-04-17 13:47
· 21054 visningar
Spelschema här: http://siriusbandy.se/_project/_media/_doc/elitserien-13-14-ver-1-2-17-april-13.pdf
Ingen trettondagsmatch utan borta i Bollnäs dagen innan, söndag den 5:e januari. Kul resa iofs men som farbror spådde spelar vi alltså borta både annandag och trettonhelg.
Premiären spelas på usel höst-is hemma mot Bajen för maximal exposé av hall-bandyns förträfflighet. Bravo!
Första omgången spelas iaf en dag senare än ifjol - utvecklingen går åt rätt håll!
Nej, men det var väl som väntat inget vidare. Fick farbror förklaring på varför vi avslutar med två bortamatcher?
#2 ·
johann
· 2013-04-17 14:00
MEN VI FÅR JU KANSKE SPELA PÅ TELE2-AREEEEENA!!!!! :(
#3 ·
John
· 2013-04-17 14:01
Bollnäs borta lördag 5.e jan.
Jag är nöjd.
Ljusdal borta en tisdag efter Wm, Missnöjd.
Två Fredagar och tre lördags hemmamatcher, ok.
Avsluta två borta känns Tramsinskt.
#4 ·
haze
· 2013-04-17 14:04
Jag är glad så länge vi har lika många hemmamatcher som bortamatcher - men det är väl bara en tidsfråga.
Kan inte [link=https://www.facebook.com/photo.php?v=10151236032935813]Claes-G Bengtsson[/link] ta över som ordförande? En riktig hedersknyffel!
#6 ·
Nyllet
· 2013-04-17 14:47
Bajen, Vetlanda, Villa och SAIK de första fyra matcherna. Huvaligen! Kan vi ta 1 p är det starkt. Snälla Eskhult, spela ytterligare en säsong, snälla!
Vilken jävla nitlott i Tramsin tombolan, både ekonomiskt och sportsligt!
#8 ·
Jocke
· 2013-04-17 14:56
MEN VI FÅR JU KANSKE SPELA PÅ TELE2-AREEEEENA!!!!! :(
Ordvits på den. Vi får hoppas på dåligt täckning av skott ... Jorå så att ... Annars då?
Ja Nyllet jag reagerade också på inledningen. Jag förväntar mig svarta rubriker om kris och katastrof efter tre omgångar.
#10 ·
Sakul
· 2013-04-17 15:08
Spelschemat suger på många sätt, men Tele2-matchen tycker jag inte är så jäkla mycket att gnälla över. Jävla jippo, visst. Men ett jippo som vi kan kapa! Så himla cyniska behöver vi inte vara. Det kan bli kul.
Bajen och Villa hemma vinner vi lätt. Minst en poäng borta mot Vetlanda också. SAIK borta blir dock lite råddigt. Drömlottning!
#12 ·
Tifo
· 2013-04-17 21:40
Men alltså jag tycker verkligen att det är en jävla katastrof att bli blåsta på både annandagen och 13:dagen. Vad fan hände? Och Vetlanda, Villa och VSK spelar hemma både annandag och trettondag. Helt sjukt. Kungälv och Broberg delar vårt öde. Skitförbund!
#13 ·
Sakul
· 2013-04-17 22:10
Haha, fantastiskt. Den fördelningen och valet av lag är säkert en slump. Höh. Höh. Hööööh.
#14 ·
haze
· 2013-04-18 09:19
Gillar inte uppstyckade omgångar förutom när det gäller matcher som TV-sänds. 8 av Siriusmatcherna går på tider/dagar när ingen annan match pågår. Framför allt har vi enligt schemat ingen match på trettondagen - SKANDAL!
Klubbarna får ju komma överens om schemat, frågan är om någon från sirius har jobbat med det.
Det är spelschemat är minst sagt märklig och underligt. Rent taskigt att varken få hemmamatch på någon av annandagen och trettondagen. Där tappar ju Sirius rätt mkt ekonomiskt. Jag förstår inte hur de kan ha accepterat detta om nu klubbarna har något att säga till om?
#17 ·
Sakul
· 2013-04-24 11:56
Annandagsbandyn blir på Zinken trots allt. Lika bra det. http://www.aftonbladet.se/sportbladet/bandy/article16658981.ab
#18 ·
johann
· 2013-06-11 09:21
Spännande med årsmöte ikväll.
Här finns lite info iaf
http://www.unt.se/sport/han-blir-ny-klubbchef-2463698-default.aspx
Lite överraskande, men väldigt positivt med plusresultat från förra säsongen trots vikande publiksiffror och MB-s avgång som väl kostade en slant.
För övrigt rätt intressant läsning i senaste Upplands Nyheter heter den väl, om Eskhult och hans tankar efter bandyn.
Jag kanske har missat det men har det kommit nåt sånt där spelschema som man kan lägga in i sin digitala fjantofax?
#21 ·
Gabbe
· 2013-10-10 09:44
Varför möter vi SAIK redan den 3:e november efter vi kommer att speklar Villa den 1:a? Har någon från Sirius kolat spelschemat innan det var oficiel? Avgå någon!
#22 ·
Joint
· 2013-10-16 15:11
Varför har vi seriens näst dyraste biljetter? http://www.svenskafans.com/bandy/entrepriser-i-elitserien-20132014-490878.aspx - När vi är det, på förhand, näst sämsta laget!
#23 ·
haze
· 2013-10-16 16:33
Varför har vi seriens näst dyraste biljetter? http://www.svenskafans.com/bandy/entrepriser-i-elitserien-20132014-490878.aspx - När vi är det, på förhand, näst sämsta laget!
Gratis inträde upp till 18 år dock och det tror jag (utan att ha kollat) inte övriga klubbar har?
#24 ·
DIF
· 2013-10-17 06:00
Dessutom väldigt billiga säsongskort.
#25 ·
John
· 2013-10-17 07:11
För den kärna på 500-700 personer som går hela tiden så spelar 100kr eller 150kr inte så stor roll. Tror inte tabellen kommer locka några andra i år så då är det lika bra att ta 150kr. Gratis för barn och ungdomar är väldigt bra och västrapriset på säsongskortet är billigt.
Ja det blir nog tyvärr glest på läktaren i år. Fördelen är att man slipper stå i kö för att köpa korv och att man kan gå och kissa utan att behöva tackla sig fram.
#27 ·
Joint
· 2013-10-17 11:27
Förvisso. Det blir en kall säsong i flera bemärkelser.
#28 ·
Gabbe
· 2013-10-17 12:01
Avgå svenska bandyförbundet! http://www.unt.se/sport/sirius-bottentippat---av-alla-2646317.aspx
Sånt där gör mej bara ännu mer taggad att skrika halsen av mig. Alla till Studan!
#30 ·
Jocke
· 2013-10-17 19:21
" Niklas Hellqvist som en av elitseriens fulaste spelare " - taskigt att kommentera utseende tycker jag.
Ska bli härligt att se en förbannad Hellqvist i vinter.
#31 ·
Sutra
· 2013-10-17 19:53
Sånt där gör mej bara ännu mer taggad att skrika halsen av mig. Alla till Studan!
#32 ·
Joint
· 2013-10-17 21:42
Vi slipper den här jävla bentacklaren i premiären: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/bandy/article17679605.ab
#33 ·
RRR
· 2013-10-18 03:59
Vi slipper den här jävla bentacklaren i premiären: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/bandy/article17679605.ab
Var inte så säker, Hammarby har överklagat.....litet svin
Taskigt att tippa oss sist!! Själv är jag optimist och tror vi tar en säker nästjumbo plats!
Läste nån kvittring att vi slipper Putte Nilsson också. Woho!
Den där tacklingen e så jävla ful. Om hellqvist blev avstängd för en icke tackling ska det där vara minst 10 matcher. Hatar hela jävla bajjen.
Bajen ska vara glada att Rutqvist överhuvudtaget får beträda en bandyplan igen. Han är ju sanslöst ful och dum i huvudet.
#38 ·
Joint
· 2013-10-19 21:17
Den gångna säsongen kom vi 8:a i bortamatchtabellen (10:a hemma, 11 totalt), säsongen innan dess kom vi 11:a i bortamatchtabellen (10:a hemma, 11 totalt). Säsongerna innan Relita och rent historiskt har vi varit klart starkare på hemmaplan. Alltså, vi låg betydligt bättre till i hemmamatchtabellen än vad gäller bortastatistiken. Studan kändes mer som vår borg förr, så att säga...
Jepp. Relita var ett välment misstag. Inte blev folks ljumskar bättre heller.
#40 ·
Joint
· 2013-10-23 13:44
TV dissar oss och Gais.
Fastställda TV-matcher:
Tisdag 29 oktober kl 19.15, Vänersborg – Sandviken (TV4 Sport)
Tisdag 5 november kl 19.15, Kalix – Bollnäs (TV4 Sport)
Tisdag 12 november kl 19.15, Sandviken – Hammarby (TV4 Sport)
Fredag 22 november kl 19.15, Vetlanda – Kungälv (TV4 Sport)
Tisdag 26 november kl 19.15, Hammarby – Edsbyn (TV4 Sport)
Fredag 29 november kl 19.15, Sandviken – Kungälv (TV4 Sport)
Tisdag 3 december kl 19.15, Villa Lidköping – Västerås (TV4 Sport)
Lördag 14 december kl 15.15, Hammarby – Vänersborg (TV4)
Torsdag 26 december kl 17.15, Ljusdal – Broberg (TV4 Sport)
Lördag 28 december kl 17.15, Bollnäs – Västerås (TV4 Sport)
Vi mot världen.
TV e plast :)
#43 ·
Joint
· 2013-10-24 09:27
Äckliga jävla skitfanhelvetes också!
Broberg ställer in premiären i morgon på grund av "vädret", även Bollnäs är i riskzonen för detta. Och sedan tidigare är ju Gais en skam för bandyn i allmänhet och den genuina bandyn i synnerhet.
Grejen är ju dock att väderförutsättningarna i Söderhamn och Uppsala är identiska. Hur fan kan vi då erbjuda premiär om inte Broberg kan det? Måste ju bero på slöa ismakare, undermåligt arbete och ja, fan vet vad. Kanske en konsperation för att påbörja hallhaussen. Samtidigt är det ju fel att år efter år numera tidigarelägga bandypremiärerna. Man blir less...
Det är väl inte konstigare än att aggregaten på Studan är mycket starkare än på Hällåsen, där de brukar ha problem vid mildväder. Det är inte klubbarnas och inte anläggningarnas fel att det blir så här, så går det när man planerar för utomhusbandy i oktober.
#45 ·
Nyllet
· 2013-10-24 09:52
Föga förvånande men man blir lika trött ändå.
Hur blir då Uppsalavädret i morgon kl 19.00-21.00?
SMHI: 6-7°C, halvmolnigt, vind 2-3 m/s, ingen nederbörd.
Klart.se: 10°C, molnigt, vind 6 m/s (i byar 15 m/s), ingen nederbörd
YR: 9°C, molnigt, vind 3 m/s, ingen nederbörd.
Borde inte vara någon risk för att man ställer in vår match i alla fall.
Kasst att dom har så kassa rör.
#47 ·
Joint
· 2013-10-24 10:06
Men också, endast två premiärer spelas inomhus. Det är kasst planerande av förbundet. Men är väl också, som sagt, för att ytterligare få i gång hallhetsen.
Jag tycker dock delvis att det är klubbar och kommuners fel att det inte går att genomföra bandy på sina håll och kanter. Kan vi ha premiär i Uppsala, så ska det gå i Hälsingland. Punkt.
Vad gäller kraven så menar jag; när fan rustades en utomhusarena i bandy senast? Åk runt till några åsar och upplev sunken. Visst, det har sin charm, men ändock. För att ta ett exempel, Hällåsen, som har en liten huvudläktare med tak, resten får stå på betongläktare som i snö-fall inte ens är skottade. Det är mentalt men inte bra för den breda massan. Och Gais tillfälliga arenas läktare verkar lite tveksam? Fast de lirade väl i och för sig i Ale-Surtes hall förra året vid den här tidpunkten och det känns ändå mer tveksamt.
Det är inte klubbarnas och inte anläggningarnas fel att det blir så här, så går det när man planerar för utomhusbandy i oktober.
Exakt så. Bandy ska spelas på vintern.
#49 ·
Joint
· 2013-10-24 11:07
Enig! Bandypremiär i oktober känns kallt.
Helt klart är det så att aggregaten är för dåliga på de orter som inte har is just nu. Uppenbarligen går det att ha is i Sverige just nu, tvivlar på att det är kallare i Jönköping än Söderhamn för tillfället.
Där har klubbarna och kommunerna ett ansvar att investera i utrustning som klarar de krav som ställs. Nån som tror att en allsvensk fotbollsmatch skulle skjutas upp för att gräset inte växer tillräckligt fort på arenan?
Förbundet har ett ansvar i att stötta klubbarna i deras påtryckningar på kommunerna som sköter arenorna i de allra flesta fall. Vill man ha ett elitlag i kommunen så får man också ge det laget förutsättningar att syssla med elitidrott.
Det går inte att tillhandahålla ett par rostiga aggregat från 60-talet som förvisso fortfarande funkar men inte mycket mer.
Vad är poängen med kylaggregat om de kräver minusgrader för att funka, liksom? Då kan man lika gärna skippa aggregaten helt eftersom det blir is när det är minusgrader ändå, och isen ändå smälter så fort det blir plusgrader.
Nej, skärpning från kommunernas sida. Kommunen har trots allt ett ansvar att tillhandahålla en fungerande anläggning. Om man inte kan göra is utan att det är minusgrader i luften så gör man uppenbarligen inte det.
Problemet är ju att det aldrig kommer att hända att någon byter kylaggregat på en riktig bandyplan. Det byggs en låda runt i stället.
#52 ·
Joint
· 2013-10-25 10:50
Precis så. Det finns inte att man kan renovera en riktig bandybana. Varken underhållsmässigt eller läktarna där.
För övrigt, en inför-serien-intervju här: http://www.svenskafans.com/bandy/infor-elitserien-a-och-o-ar-att-sakra-elitseriekontraktet-491565.aspx för den som missat det.
#53 ·
Nyllet
· 2013-10-25 10:58
Bra svarat Joint!
Fast det är ganska orilmigt att kräva att kommunerna ska investera i kylaggregat för miljoner bara för att SBF har fått för sig att serierna ska starta i oktober. På mindre än 10 år har premiären flyttats fram över 3½ veckor, trots att hälften av klubbarna har kvar samma planer och anläggningar. Spelschemat måste utgå från verkligheten istället för att göra om verkligheten efter spelschemat.
#55 ·
Joint
· 2013-10-26 08:42
Som jag ser det är det högst välkommet med framtida investeringar och renoveringar på våra nuvarande bandyarenor. Annars lägger man sig bara och dör i en bandyhall...
#56 ·
Joint
· 2013-10-26 09:58
Stackars Sälen fick ett par knallskott i riktning mot sig av sina Villafans...
#57 ·
Joint
· 2013-10-26 10:48
-
#58 ·
RRR
· 2013-10-27 09:46
Ingen planering av bortaresor?
Vet inte om ni har hört det men Bajen fick ställa in sin match mot Ljusdal p.g.a ingen is på Söder. Lite ironiskt när de brukar gnälla på våran is...
Vet inte om det går att länka till bilder på twitter, men så här ser det ut på Zinken just nu: pic.twitter.com/GtOxgcjeKE
Det är ingen bandybana utan en ganska hal fotbollsplan, kan man säga.
Olle och Pirre med i veckans lag på Svenskafans. Kul!
#62 ·
Nyllet
· 2013-10-28 13:53
Härligt! We will strike from the shadow!
Sirius Hej!
#63 ·
RRR
· 2013-10-28 19:44
Lägg ned bandyn i Sthlm tills de lärt sig göra is
Satan. Jag måste verkligen ha en sån där digital matchkalender. Nu ser jag att blåsvart lirar sin tredje match den här veckan på söndag mot SAIKK.
Nån som hade tänkt åka dit? Matchen börjar sent, 17:00 av nån anledning.
Satan. Jag måste verkligen ha en sån där digital matchkalender. Nu ser jag att blåsvart lirar sin tredje match den här veckan på söndag mot SAIKK.
Nån som hade tänkt åka dit? Matchen börjar sent, 17:00 av nån anledning.
Elitrapport har en ganska bra gratis app.
Finns det en med bara Sirius matcher eller måste man bli påmind om när andra dynggäng lirar också?
Jag ställer frågan lite tydligare.
Jag är lite sugen på att åka till Göranssons Arena på söndag. Någon som vill haka?
#68 ·
johann
· 2013-10-30 13:02
Ska försöka ta mig dit, vet att kniven var sugen också.
#69 ·
Joint
· 2013-10-30 13:03
Pallar man? Minns att jag stod på en kortsida förra året och svor över hur miserabelt allt var. Och inte nödvändigtvis rent spelmässigt.
Man svär alltid i skitladan men jag är så taggad på bandy just nu och vill ge mitt stöd när jag har möjlighet.
Ok ser det ut som bil eller tåg?
#71 ·
Joint
· 2013-10-30 13:07
Om man inte åker 91 mil (eller till Göteborg, beroende på om de fixar is tills dess) så dröjer det dock alltså fram till annandagen innan man får åka på en bortamatch som spelas ute. Synd som fan att Hälsingland-matcherna ligger så långt bort i tiden, det brukar vara sköna bortamatcher.
Jag är eventuellt på till viken ändå, då. Man är ju självdestruktiv.
Jag är också sugen på en söndag i Göranssons. Man måste våga må dåligt ibland.
Jag åker till Gbg räknar med is!
Jag åker till Gbg räknar med is!
Hinner ni till matchstart trots att den flyttats till 18?
vi e nere 15:11 så det e lungt. hade missat flytten
#76 ·
Jocke
· 2013-10-31 07:56
Även om vi har haft en bra inledning på säsongen så tror jag att andra lag fortfarande underskattar Sirius. En riktig värdemätare på fredag...
Härlig haltande tabell där VSK spelat tre matcher och GAIS, Ljusdal och Broberg ännu inte spelat någon ...
#78 ·
RRR
· 2013-10-31 08:39
tycker det hade varit härligare om VSK inte spelat alls
#79 ·
DIF
· 2013-11-01 08:57
Har Sandberg varit avstängd? Varför?
Nåt som hänger kvar från förra säsongen?
Har Sandberg vari avstängd? Varför?
Han tjabbade med en Borlängespelare i förra säsongens sista match i Haparanda och blev avstängd de två första denna säsong.
#81 ·
haze
· 2013-11-05 20:40
Det går rätt tungt för Bollnäs hittills. Torsk mot tufft spelande Kalix och en del skador. Kanske ett rätt bra läge på lördag?
Ja det bör obekligen vara ett bra läga. Vi är utvilade och Bollnäs är halvskadade och inne i en negativ trend.
#83 ·
Joint
· 2013-11-05 20:47
Jernberg utgick med befarad axelskada. Wiik korsbandsskadad, Stoor fingerskadad samt Lindgren och Berglund med tveksamma åkommor. Dessutom ett Bollnäs ur slag. Nog borde vi kunna slå tillbaka och ge dem en match på lördag!
#84 ·
CB
· 2013-11-06 07:00
http://www3.idrottonline.se/KalixBF-Bandy/SARGVAKTENSPEKULERAR/Infor18miljonerogon/
#85 ·
Sutra
· 2013-11-06 21:35
http://www3.idrottonline.se/KalixBF-Bandy/SARGVAKTENSPEKULERAR/Infor18miljonerogon/
Ni som läst litteraturvetenskap (och det har ni fanimig allihop, om man skall tro genomsnittlig landsortsbloggare); vad kan man kalla formen han skriver på? Visst är det någe slags snajdpoesi?
'
Vackert är det hur som helst.
Movitz släppte in 8 baljor ikväll - väldigt kul. Tyvärr gjorde Bajen 9.
#87 ·
Joint
· 2013-11-07 18:01
Debattklimatet i den här sporten är ett skämt. Villait: "Det vat också uppfriskande att se Ljusdals lust att anfalla, det är inte bara modigt, utan utvecklande och visar att dom har ambitioner. Vänersborg är deras raka motsats, som inte kan föra matcher pga att dom endast parkerar bussen och fegspelar mot bra lag, vilket gör att dom inte kan föra spelet mot något lag. Därför kan dom knappt spöa Gripen och torskar hemma mot Kungälv. Ros till Ljusdal, ris till Vänersborg."
Det slutade alltså 9-0 till Villa mot Ljusdal, medan det blev 5-5 mot Väners. Visst, det finns rivalitet däremellan men det där är ju den generella bandysnobbism-uppfattningen. Vi går mot tider då bandy visst ska vara underhållningsindustri och inte sport längre. Tydligen förbjudet med minsta lilla försvarsspel.
Bränn våra bussar - och vi bränner era hallar! Pajasar.
#88 ·
Jocke
· 2013-11-07 18:39
Sök hörna! Klapp, klapp, klapp
#89 ·
Joint
· 2013-11-07 19:13
En annan lite dryg grej är komplexen över vår sport. Det sneglas på den moderna hockeyn gång efter annan, verkligen.
Till och med i Puttes krönika: http://www.bandyportfoljen.se/#!news/nws8/B5C95568-6B1D-49E3-A59B-B1692B67BA96/en-legendar-ska-hyllas där han lyfter Toronto Maple Leafs hyllning av Mats Sundin.
Han anser ungefär att "trotjänare i klubben som lägger av förtjänar ett större tack än ett par blommar och ett tal från en ordförande". Det roliga med detta är ju att våran klubb inte ens förmått ge ett par blommor till trotjänare, så... Sedan får man ju sätta det i ett perspektiv - en blombukett och ordförande-tal på Studan är kanske att jämföra med det där i NHL. En liten banderoll på Studan motsvarar en megabanderoll på Tele2 Arena, etc.
För dålig profilering av världsspelare, det är det ju annars, det kan inte minst vi vittna om med Eskhult som exempel.
Jag kan känna att bandyn sneglar för lite på fotbollen, som till spelets utformning är mer likt bandy än hockey. Man kan kolla nationellt och länka avtackandet av Tjerna till exempel: http://www.youtube.com/watch?v=OcnnVCXNV6o (lägg därtill en mäktig OH-flagga) - mäktigt, men då måste man också inse att det är Sveriges största klubb och supporterskara vi snackar om. Kalmars Rydström fick ett värdigt avsked till slut också. Både av klubb och fans.
Anser att våra allsvenska hyllningar som varit i år är mäktigare än det där i Toronto. Bara en sådan sak som att supportrarna står för huvudshowen i hyllandet. Torontopubliken har inga hemgjorda flaggor, etc.
"Just marknadsföringen kring matcher är något jag kommer lyfta i decembernumret."
Intressant läsning också kan jag tänka mig, då marknadsföringen kring Sirius Bandys matcher är rätt kass.
Bandy, bandy..
Ja man kan ju känna att han borde jobba på sin egen/sirius marknadsföring.
Det känns som att man fullständigt skitit i den biten i år.
#91 ·
haze
· 2013-11-21 15:38
Säsongens första tränaravhopp redan i november:
http://bandypuls.se/lagen/bandybollnas/1.6514926-just-nu-darfor-avgar-larsson
#92 ·
Nyllet
· 2013-11-21 17:03
Patrik "Putte" Johansson i intervju på svenska fans bandyhörnan. Lite snack om Sirius. Han sa att han hoppades vara tillbaka i träning om några veckor. Vore ju kanon att få tillbaka Putte efter nyår. Han behövs verkligen. Han sa vidare att stämningen i truppen var god. Hm... lät inte övertygande på mig. Lite oroande.
Putte i kvalserien, kompletterat med Eskil och Viktor.... Dags för en insamling kanske???
#94 ·
Joint
· 2013-11-22 19:55
Edsbyn-Ljusdal 1-1 (!) inför 1200 (!) hälsingebor... Sunkiga publiksiffror i år, alltså. Trist utveckling.
Märkligt. Lite mål och lite mål. Spelades matchen utomhus?
Inte bra för bandyns utveckling det här.
#96 ·
Joint
· 2013-11-22 22:01
Mja, det blev 9-2 till Vetlanda i dag men endast 647 tittade på.
Förvisso var det en tv-match mitt i det stundande fredagsmyzzzet...
Det går bra nu.
Jag har missat varför blåsvart har speluppehåll mellan den 1 dec och den 14 dec. Vadan detta?
Det är väl någon trist landskamp förmodar jag. Spelprogrammet kunde ju lika gärna ha planerats av en åsna. Jag såg just att precis som ifjol är det mer än två veckor mellan sista seriematchen och kvalet. Fattar inte hur man har tänkt överhuvudtaget.
Just det, det är "Rysskampen" som spelas 7-8 december.
http://iof1.idrottonline.se/SvenskaBandyforbundet/Landslag/Herrlandslaget/Sasongen201314/Nyheter201314/LandslagNybandyfestivast/
#100 ·
Jocke
· 2013-11-25 12:13
Spelprogrammet kunde ju lika gärna ha planerats av en åsna.
Herr Brukarn förutsätter nu att så inte har skett!
Jag misstänker snarare ett litet svin...
#102 ·
haze
· 2013-11-25 12:20
Till åsnans (och svinets) försvar tror jag de besitter en viss intelligens och lär av sina misstag men spelschemat är ju lika kass år efter år.
Kommer någon av de inställda matcherna att spelas under uppehållet? (Spontant svar: Nej, de kommer att spelas nån vecka när lagen redan har tre matcher.)
#104 ·
Joint
· 2013-11-25 14:53
Spelschemat är ett skämt. Detta uppehåll i början av december är katastrofalt. Lägg denna "rysskamp" inför säsongen och spela VM efter säsongen. Eller var fjärde år.
Du kan ju fetglömma att landslagsmeriterade Bajen kommer att spela någon match under uppehållet i alla fall.
Kungälv och Broberg har två landslagsfinnar vardera och lär inte vilja spela heller. Dessutom har Ljusdal en norrbagge på landslagsuppdrag då.
Tvivlar därmed på att det blir några sådana matcher.
#105 ·
RRR
· 2013-11-26 20:58
Vem kom på den briljanta speltiden tisdag kl 19? Vad hände med onsdag kl 19, fredag kl 19 och söndag 13.15????????
#106 ·
Joint
· 2013-11-26 21:33
Publiken är inte större på onsdagar, fredagar eller söndagar... Tyvärr.
#107 ·
RRR
· 2013-11-27 04:34
nä, men man vet åtminstone när materna är och kan planera sitt liv
#108 ·
Joint
· 2013-12-17 18:39
Kungälv leder just nu över Broberg.
Bra - om man sneglar upp på den sista slutspelsplatsen, som inte alls verkar särskilt given.
Dåligt - om man tänker på den där okvalsplatsen.
#109 ·
Joint
· 2013-12-17 18:44
Står sig det tecknet i kväll, samtidigt som vi spöar Ljusdal i morgon, så är det bara en liten pinne upp till slutspelsplats. Haha, fan vad sjukt egentligen.
Skandal! Banta antalet slutspelsplatser! Det här är inte bra för sporten.
#111 ·
Joint
· 2013-12-17 18:57
Hehe... Det var längesen det var så här jämnt mellan lagen på nedre halvan, är min känsla.
#112 ·
johann
· 2013-12-17 19:06
Fan vad jag vill vinna. Fan vad nervöst.
#113 ·
Joint
· 2013-12-17 20:00
Gah, Brobban vände och vann. 6-5.
Nåja, slår Bajen bara Kalix och vi Ljusdal så avancerar vi från jumbo till elva. Med häng upp...
Och det mesta tyder väl på att det blir så också.
Fast efter det blir det ett par jobbiga matcher där vi nog kommer att tappa nån poäng på nåt/några lag.
TV-match. Torsdag 2 januari 19.15, Sirius - Sandviken (TV4 Sport). Alla till Studan.
#116 ·
Joint
· 2013-12-18 11:56
Ska TV4 Sport censurera våra budskapsbanderoller då också, tro? :)
#117 ·
johann
· 2013-12-18 11:58
Härligt!
Va ska dom visa en tråkig defensiv utematch?
Men som sagt: Alla till Studan! Visa bandysverige hur bandy ska upplevas.
Lite budskapsbanderoller vid reklamskyltarna vore inte fel.
Nu ligger vi verkligen inte sist. Ljusdal hae sämre målskillnad efter stordäng mot Villa.
Woho!
#121 ·
haze
· 2014-01-03 21:40
Bollnäs(B), Kungälv(B) och GAIS(H) närmast på tur. Bra utdelning på dessa och vi kan vara med i okvalracet.
Lämna omedelbart in din keps, din o-gubbe!!!
#123 ·
Sutra
· 2014-01-03 22:47
Nu är vi igenom skärselden. Vi går mot bättre tider!
#124 ·
Jocke
· 2014-01-04 08:59
Det kan bli ett spännande kval. Med eller utan Sirius!
Kul att avancera i tabellen utan att spela...
Kungälv verkar gå mot seger mot Kalix, om vi inte vinner mot Kungälv nu på fre (är det väl?) så anser jag att vi mer eller mindre kan glömma okval.
En bollhållare från Långhundra till kvalspelet.... Hans tempo räcker utan tvekan där. Snälla... snälla... snälla!!!!!
Att plocka in en div I-motionär på korttidskontrakt inför kvalet känns ju verkligen som att skicka rätt signaler till laget. Dessutom fixar vi kvalet ändå.
#128 ·
Nyllet
· 2014-01-06 19:04
Fast vi har väl ett 14-dagars uppehåll från det att elitserien slutspelats och fram till kvalet så intensiv träning kanske kan få "gubben" att piggna till ;-)
Ingen keps för Steffe. Notera detta Farbror! Jag är långt ifrån övertygad om att detta lag fixar kvalet. Eller snarare, jag ser det som 50% chans. Stryk av Tillis, vinst mot söderkisarna. Lotten avgöra vårt öde!
Helt ok, aldrig varit intresserad av keps. Dessutom lär jag väl få skäll för att jag är så "neggo" och "tråkig" när fotbollen drar igång. Det fick jag ju innan bandysäsongen när jag sa att det kommer att bli kval.
Att plocka in en div I-motionär på korttidskontrakt inför kvalet känns ju verkligen som att skicka rätt signaler till laget. Dessutom fixar vi kvalet ändå.
Jag var på WT - BoIS idag och Eskhult låg väl bakom i stort sett alla av WTs 7 mål. Hade han haft fler medspelare än Viktor och Werner som kunde ta emot passningar hade det blivit ännu fler assistpoäng. Jag är medveten om att motståndet inte var högkalibrigt (gamle Siriusspelaren Patrik Rönnqvist född -66 hörde till BoIS bättre spelare...säger ju en del om nivån) men Eskhult skulle ge stora ytor åt våra unga snabbskrinnare vilket vore guld värt i ett kval.
Helst skulle jag se nummer 20 redan mot GAIS på söndag men det kanske är att hoppas på för mycket?
#132 ·
Joint
· 2014-01-07 18:26
Ännu en is-Bagdad bob:
Göteborgs Posten (GP) 26/12 efter Gais förlust mot Kungälv med 7-3:
"Holgersson framhåller att Gais bara har haft tre träningar på is den senaste månaden och menar att mot den bakgrunden gjorde hans lag en väldigt bra match."
GP 28/12 efter Gais förlust mot Broberg med 5-4:
"Vad är det som inte fungerar då?
- Jo, men det är ju så här det blir när man bara tränat två gånger på en månad. Man måste träna för att bli bekväm, så enkelt är det, säger Holgersson."
GP 2/1 efter Gais förlust mot Västerås med 5-1:
"Tränare Holgersson menade att 2–1-målet blev avgörande, liksom en brist på självförtroende. Och då är vi tillbaka på vädertemat igen.
– Hur fan ska man kunna bygga självförtroende när man får träna en gång sedan Lucia på sin hemmaplan?"
Bollnäs sportchef, Sören Persson, sade btw att de bara hade haft två bra is-träningar den här säsongen i förra veckans tv-sända match...
#133 ·
Jocke
· 2014-01-07 20:44
Helt ok, aldrig varit intresserad av keps.
Haha! Nej den går vi inte på!
#134 ·
Nyllet
· 2014-01-07 21:00
Ska väl inte säga att okvalplatsen är helt körd men det är 6p upp dit och vi har tagit 7p på 18 matcher så det ser kärvt ut. Vi kan nog inte räkna med mer än högst 7p till på de resterande (8) matcherna som ser ut så här plus mitt tips:
Kungälv (b) 1p
GAIS (h) 2p
Edsbyn (b) 0p
VSK (h) 0p
Väners (b) 0p
Kalix (h) 2p
Broberg (b) 0p
Ljusdal (b) 2p
Kval alltså, men tror det är bra om vi kan undvika att bli sist för då får vi 12:an i vår kvalgrupp. Som det ser ut nu blir GAIS 11:a och dom har vi haft svårt mot.
#135 ·
Nyllet
· 2014-01-08 15:35
Rosa blir assisterande tränare i Sirius. Fy fan vad bra!
http://www.unt.se/sport/gammal-landslagsman-blir-tranare-i-sirius-2788445.aspx
Spelande tränare tack! Rosa skulle kliva in o dominera tror jag.
Fan va bra! Älska Rosa!
En positiv nyhet känns ju ja...bra tror jag känslan hette?
#138 ·
Jocke
· 2014-01-08 16:36
Oj vilken underbar nyhet. Kvalitet rakt igenom!
Välkommen! (tillbaka kanske jag ska tillägga)
Debuterar på torsdagens träning i Relitahallen! Välkomstkommitté?
#139 ·
haze
· 2014-01-08 16:58
Bra Rosa, kul som fan. Lirar ju lite med Enebyberg i tvåan tror jag
#140 ·
Joint
· 2014-01-08 17:56
Härligt, Kung Rosa! Hoppas bara att han blir mer delaktig nu än förra gången han var i tränarstaben...
Mycket rätt!!!! Men spelare, nja... hoppas mer på att han lyckas övertala en viss bonde!
Nån mer än jag som gärna plockar flyghavre gratis i sommar???
#142 ·
Joint
· 2014-01-08 22:53
Kommer Rosa att vara delaktig i varje träning och match, då?
Vi behöver få rullning på spelet...
#143 ·
Jocke
· 2014-01-09 07:27
Skönt att kunna damma av några gamla ordvitsar som att han "Tar på sig den Rosa ledartröjan" m.m.
Våra ryska vänner plockar upp nyheten oxå : http://www.bandyvesti.ru/?p=11309&utm_source=bandynet&utm_medium=facebook
#144 ·
Nyllet
· 2014-01-10 19:06
Kul match på tele2 arena men det är ju vi vackra som ska vara där, inte korrupta äckel-SAIK!
#145 ·
Joint
· 2014-01-10 19:14
Jippo.
Så länge taket är på så slipper jag gärna vara på tele2 arena.
Den arenan är lika grå som en jätteidrottshall i gamla DDR. Arkitekten måste ha något allvarligt fel nånstans.
Kul match? Hemskt jippo. Sen kan ju Fosshag och den andra idioten få komma i brallan om dom vill. Hata bajen.
Det enda roliga med den är att isen tycks vara fruktansvärt dålig..... MOHAHAHA
#150 ·
RRR
· 2014-01-11 07:31
is i Stockholm, tillåt mig småle
I morgon runt kl 16 har alla lag spelat lika många matcher (20 st), det är första gången på säsongen det har inträffat.
#152 ·
Nyllet
· 2014-01-15 19:59
Skönt att SAIK fick sig en omgång. Fan både Kungälv och Kalix spelade jämnt, åtminstone resultatmässigt, mot Bajen respektive VSK.
#153 ·
Joint
· 2014-01-15 20:06
Och VBK-Giffarna delade på poängen. Därmed känns de ett snäpp längre ifrån den elfte kvalplatsen. Tja, VBK kan vi nog mer eller mindre avskriva nu.
#154 ·
Joint
· 2014-01-17 21:56
Okej, med tanke på hur glest det är mellan raderna på Studan numera så kanske inte jag är rätt att uttala mig om publiksiffror. Men med tanke på Hälsinglands haussande om bandyn så känns det rätt fjuttigt när derbyt Ljusdal-Edsbyn drar 644 pers. En person mer var det på Skarpe Nord som i slutsekunderna fick se Kungälv tappa sista halmstrået om åttondeplatsen. Jävligt starkt gjort av Bollnäs att endast släppa in ett mål mot Villa och på så sätt ta poäng. Nu ryckte VBK och Bollnäs bort från kvalland. Sista kvalplatsen går till ett Göteborgslag.
Då må man hoppas att Kungälv får den. Inte för att jag tror det blir lättare för oss, men för att det är ren och skär kultur med bandy på Skarpe Nord jämfört med onämnbara sillstrypare.
#156 ·
Nyllet
· 2014-01-19 14:45
Kan inte säga annat än att jag är imponerad av Broberg. Förlorat toppspelare har de gjort men likväl kan de hålla sig topp-8 år efter år. Nu leder dom mot SAIK i GA efter en halvlek. Tror säkert att SAIK vinner till slut men ändå.
#157 ·
Joint
· 2014-02-11 19:27
Just nu missar SAIK seriesegern och dess pott på 100 lax!
#158 ·
Sutra
· 2014-02-11 19:34
Då får man gå till kommunen.
#159 ·
johann
· 2014-02-11 19:49
Sista omgången blev den bästa :D
#160 ·
Joint
· 2014-02-11 19:53
Nja, kommunen har väl ledsnat på det. Sandvik lär väl dock ha sin sedvanliga final/guld-bonus på motsvarande belopp. Men om inte SAIK tar guld så..? Ja nej, just det, det är ju bandy vi snackar om. Elitlicens? Pfft...
#161 ·
Joint
· 2014-02-25 18:25
Kämpa Broberg! Trist att Väners sviker.
#162 ·
johann
· 2014-02-25 19:55
Förutsägbarare än premier league
#163 ·
Joint
· 2014-02-25 20:16
Ja, att Broberg går till slutspel är ju tradition. Tioende året i följd. Men de har inte spelat semifinal sedan Pappa Hedqvist dagar, alltså 1985 senast. Och SAIK har ju som bekant inte missat en semifinal sedan Boltics glansdagar, 1994. Sedan: VSK är VSK - Mesta mästarna...
Booooooooooooooring!
#164 ·
Joint
· 2014-03-11 18:32
Snackas om 60 (!) bussar från Västerås på söndag. De brukar ju knappt vara 60 västeråsare på Studan i serielunken...
#165 ·
Jocke
· 2014-03-11 18:51
60 bussar? Är det cirka 3600-4000 personer eller?
#166 ·
Joint
· 2014-03-11 18:56
Nå't sån't. Undra hur många bussar vi hade dragit i en final... :-)
#167 ·
Joint
· 2014-03-15 15:29
SAIK vann U18- och U20-finalen. Grymma junisjävlar. Också en trippel i morgon? Men många av dessa duktiga U20-killar lär ju inte få spela så mycket seniorbandy framöver, och dessa borde vi ju dra till oss.
Tror vi hade dragit fler bussar faktiskt.
#169 ·
haze
· 2014-03-15 18:14
Ett jäkla tjat om bussar hit i dit denna säsong...
Det ser väldigt glest ut i vännernas arena.
Hehehe. Skadeglädjen är den enda sanna glädjen.
#171 ·
Jocke
· 2014-03-17 05:47
På TV "såg det" välfyllt ut. På plats var det väldigt glest med folk. 20 000 åskådare enligt speaker. Det blir lite tomt det.
Tele2 står nog bara å väntar på att få ta över om några år.
#172 ·
Nyllet
· 2014-03-17 07:52
Nu tror jag att gurkborna ställde upp hyfsat men tänk en final mellan SAIK och Vetlanda på Friends arena. Huva, då talar vi om en publiksiffra runt 15000 om ens det.
Vackert skrivet i dagens UNT av krönikör Öberg. "Ta ut bandyn igen"
#174 ·
Nyllet
· 2014-03-17 08:42
Hehe, läser kommentarer på svenskafans om finalen. Uppsala och Studan var tydligen inte så pjåkigt som SM-finalarena trots allt. Men det visste vi ju redan, att Uppsala är bäst d.v.s!