Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Umeå borta 4 Maj

Ingen som ska till Umeå möjligtvis? Annars får jag klacka ensam.
Tur att man inte hade bokat biljetter till detta. Tidigare var denna lagd på söndagen. Lördagsmatch är ju dock roligare, så vafan. Det vore skitkul att åka dit, och som jag ser det är det väl kanske den svåraste bortaresan på hela säsongen. Jag är på ifall bil eller minibuss rullar. Kommunalt resemedel verkar ju dessvärre gå på runt tusingen.
Jag saknar den där tiden för en sex år sedan då man kunde sätta sig i en bil och bränna 50 enkel för en bortamatch.
Inte bara Sirius som har skadeproblem.
http://blogg.vk.se/fotbollsbloggen/2013/05/02/valdigt-oroande-ufc-skadeuppdateringar-1206068

Jag saknar den där tiden för en sex år sedan då man kunde sätta sig i en bil och bränna 50 enkel för en bortamatch.

i taxi? ;-)
Morgondagens trupp:

"1 Jonas Bylund
2 Elliot Käck
3 Karl Larson
4 Oscar Pehrsson
8 Kim Skoglund
10 Joakim Runnemo
11 Johan Claesson
12 Johan Arneng
17 Mathias Benker
18 Jakob Björk
19 Christer Gustafsson
20 Moses Ogbu
22 Jonatan Berg
23 Dalil Benyahia
24 Kerim Mrbati
25 Carl Nyström
30 Martin Karlsson"

Gissar 0-0
0-3. Eftersom laget lyxar till det och flyger stålfågel så är ju inte resan nåt problem heller.

Bylle ska inte torska kampen om längsta nollan.
Det här känns som den kanske största utmaning hittills. I synnerhet utan Ante. Jag rekommenderar spel som första kvarten i andra mot Väsby men med lite högre effektivitet så ska det nog gå vägen ändå.. Sett till hela den matchen måste man nog höja sig åtskilligt för att få med sig poäng.
AFC är ett bra lag som gick för 0-0 (kändes det som), inte lätt att få till ett höjdarspel då. Umeå kommer nog att gå för vinst och då öppnas det förhoppningsvis upp lite mer. Säg 1-2 då.
Jag tror att Umeå kommer att bli svåra i år. Borta och utan Ante och Ian tror jag på årets första förlust, 2-1. Eller om segertåget fortsätter 0-3, för herr-bylle vill knappast vara sämre än dam-bylle.
0-0 eller 1-1.
Lite ser man ju
http://gammliakameran.net.umea.se/view/index.shtml

Lite ser man ju
http://gammliakameran.net.umea.se/view/index.shtml

Fantastiskt om den ligger uppe under matchen. Funkade inte med Explorer men väl med Firefox.
Och nu ser man hela gänget ute och värma!!
Äsch, jag får inte igång det.
"Too many viewers."
Det är mycket mer irriterande att inte kunna titta när det finns sändning, än att det inte finns någon sändning alls.
Man ser bara detaljer i närheten av det närmaste målet och där har det nästan inte varit något spel i första. Så gott som allt spel är förlagt till Umeås planhalva även om Umeå haft några farliga kontringar. Om det fortsätter att se likadant ut i andra lär man se klart mer av spelet.
Vad står det???
100 - 0 till blåsvart.
hahaha!!! mååål! fan va najs!!
Perfekt. Bylle fortsätter hålla nollan. Full pott. Livet leker.
Noll mål i baken är en melodi jag kan höra om och om igen.
Det där var en arbetsseger. Men sett till det massiva bollinnehavet så måste man skapa mer, blir för stillastående framför mål. Vi har i alla fall flyt i år förutom skador då.
Bra av Bergstrand att behålla Berg på plan hela matchen också.
Det var visst Kerim! Forza ESK (typ!)
Det är såna här flytuddamålsvinster som kommer vara avgörande när vi går upp i Superettan (om ett par år då alltså). Hurra för blåsvart och bra kämpat!!
Underbar seger! Måtte nu Antes skada vara lindrig.
Bara njuter, vi vinner genom att göra mål på övertid. Det är vår tur nu banne mej.
Sirius Hej!
Motsvarande förra säsongen hade varit två 0-0 matcher i rad. Nu krigar vi istället till oss två sena mål, och massor av extra poäng.
Icke-knähunden skriver om Sirius sportsliga kris, Kul med folk som är helt överkritiska.
http://www.unt.se/blogg/blogg.aspx?blogg=1718009
Angående fotbollsbloggen. Lite samma karaktär som de vanliga negativa inläggen i UNT:s insändarspalt fast med mer vårdat språk. För mig spelar det ingen roll om Sirius vinner med 1-0 eller 4-1 eller om man gör mål efter 1 min eller i sista minuten. Huvudsaken man vinner, svårare är det inte.
Fantastisk inledning av säsongen, men det här oroar mig också

"Men det värsta är ändå Ante Björkebaums skada – då det i dagsläget inte finns en jämförbar ersättare med tanke på jämtlänningens styrkor i huvudspelet. Blir Björkebaums frånvaro en lång historia måste Sirius antingen förändra sitt anfallsspel radikalt eller värva in en ersättare med motsvarande egenskaper för att lösa problematiken efter sommaruppehållet"

Det är nästan 3 månader till transferfönstret öppnas...

Jätteproblem verkligen. Vi får hoppas att CG tar den här utmärkta chansen att visa att han även kan leverera på match.

Fantastisk inledning av säsongen, men det här oroar mig också

"Men det värsta är ändå Ante Björkebaums skada – då det i dagsläget inte finns en jämförbar ersättare med tanke på jämtlänningens styrkor i huvudspelet. Blir Björkebaums frånvaro en lång historia måste Sirius antingen förändra sitt anfallsspel radikalt eller värva in en ersättare med motsvarande egenskaper för att lösa problematiken efter sommaruppehållet"

Det är nästan 3 månader till transferfönstret öppnas...

Märkligt skrivet av Bloggen, Sirius har ju vunnit två matcher utan Antes inverkan, men det kanske är kris när man inte vinner med sex, sju mål.

Kerim ska ha en jävla spänst också, så där finns en kraft, sen vilka inhopp!! Dags att starta killen.
Ni har säkert skrivit det allihop redan, men är det inte sjukt bra att vi vinner två gnetarmatcher med mål på slutet? Är det inte djäkligt mycket osirius? Bådar inte det ganska gott?

Förövrigt, vem gör tischan med tabellraden just nu? Vill ha!
Andersson är en jättepajas. Han jämför helt allvarligt Eskilstuna City och Selånger med AFC och Umeå. Bara det borde ju ge honom sparken.
Journalister har ju en tendens att spetsa till det men det blir lite löjeväckande när man pratar om att statistiskt kommer Sirius allt närmare en förlust. Kanske bäst att loosa då så vi kommer närmare en vinst eller inte gå upp eftersom vi statistiskt kan åka ur.
Men det är klart att Ante om han blir långtidsskadad är oerhört svårersatt. Sirius går från ett stabilt superettan lag till att "bara" vara ett toppenlag i div 1 utan Ante. Det vill till att man får mer fart och mer variation i anfallsspelet. Kalle Larssons löpningar i kombination med en hel Sirelius kan ge det. Försvarsspelet sitter. I övrigt är det väl skador på mittbacksparet eller Arneng som kan stjälpa, men som sagt var, utan Ante kommer man få slita mer för varje vinst.
Ante är 15 mål eller mer på en säsong. Det är klart att det är ett jättejobb att ersätta det om han är långtidsborta. Och det finns också en poäng i att se de senaste matcherna på två olika sätt - dels naturligtvis att det är en styrka att vinna på extremt sena mål, men lika viktigt (åtminstone för tränarna) är det väl att se det som två matcher där vi har haft en hel del problem med det offensiva spelet. Så länge defensiven håller så är det förstås ingen panik, och det här varit två svåra motståndare på sistone. Men han är väl ändå inte helt ute och cyklar, Andersson. Starten är självklart lysande, men det viktigaste är ju att titta framåt eftersom en förlust i nästa match troligen petar bort oss från förstaplatsen.
Blev tyvärr vård av skröplig farmor istället för fotboll för min del i lördags. Trist, men så kan det gå när det handlar om gamlingar.

Klart att Sirius får problem utan Ante, det är ju ingen världsomvälvande analys. Nu har vi spelat drygt tre halvlekar utan Ante, mot svårt motstånd, och det verkar ju ändå ha sett helt OK ut. Att dra slutsatsen från dessa tre halvlekar att Sirius har blivit ”sönderlästa” (som Andersson skriver i kommentarsfältet), känns som en extremt förhastad och fånig analys. "Problemet" är nog då snarare att försäsongen och premiären har skapat orealistiskt höga förväntningar.
För övrigt skulle det vara rätt schysst att få veta nånting om Antes skada. Nu vet man ju inte ifall det var ett skrubbsår eller flesh eating bacteria.
Kanske redan skrivits, men jämfört med cupspelet är förutsättningarna helt annorlunda nu. I princip hela anfallets förstaformation saknas, med inte bara Ante utan även Ian skadad och Moses med skavanker och halvsvajig form. Även om varken Dalle, Runnemo eller CG kommit till sin rätt kunde man ju hoppas på lite tålamod.

Och om man nu ska tala om att Sirius statistiskt närmar sig förlust eller poängtapp med grunden att de senaste två matcherna var eller lika gärna kunde varit 0-0matcher (man haft flyt i) skulle man istället kunna se det hela som en svacka man nu kan ha tagit sig igenom.
Grejen är ju att ingen vet mer än så, i princip. Han röntgades i fredags men det har inte kommit något resultat än.
Sirius offensiva spel bygger ju mycket på Ante, så klart. Medspelarna känner honom och vet ungefär var de har honom i matchsituationer. CG är ju det naturliga förstavalet ur den befintliga truppen när Ante försvinner, men att begära att samspelet mellan honom på topp och de övriga offensiva spelarna ska klicka till 100 % från första stund i tävlingsmatcher kan jag tycka är lite väl mycket begärt. Faktum är att CG kom in och avgjorde en knepig "0-0-match" direkt och mer än så kan man ju knappast begära. Att han sen inte glänser i sin första tävlingsmatch från start det här året (i alla fall i den positionen) mot ett ganska knepigt och snålspelande motstånd tycker jag är ok. Det ska bli intressant att se hur det utvecklas, om Ante inte är tillbaka relativt snart. CG kommer naturligtvis att behöva höja sig ett par snäpp och det ska bli intressant att se om han stärks av speltiden och förtroendet att vara det naturliga förstavalet på topp, eller om han hämmas av pressen från Antes skugga eller helt enkelt inte räcker till. Kommer han igång med avsluten kan det räcka långt. Spelskicklighet på en duglig nivå finns det runt om honom, men Antes förmåga att göra mål är naturligtvis inte helt lätt att ersätta rakt av. Heja CG!
Ja, Heja CG! Plus - bli frisk, Ian!
Sena uddamålssegrar till trots tycker jag att vi ska komma ihåg att vi efter fyra matcher har tagit full pott utan att släppa in mål och att vi ligger 2 poäng före Dalkurd, 5 före Forward, 6 före Vasalund, 9 före Umeå, 11 före AFC och 12 före Frej. Vi ska naturligtvis inte underskatta skadeproblem, formtendenser, motståndare etc etc. Men vi kunde haft sämre förutsättningar... Blir Ante borta länge kommer det värvas anfallare i sommar. Levererar inte CG i vår lär man nog satsa jäkligt hårt för att det dessutom ska vara en rätt målsäker sådan...
"Sönderlästa"? Det är ju bara korkat om man skriver så. Umeå kan jag ju inte uttala mig om, men mot AFC mötte vi ett lag som hade gjort sin läxa, och stora delar av matchen hade vi jätteproblem att skapa chanser och hålla tempot uppe. Men det är en annan sak - hade vi varit "sönderlästa" hade AFC skapat massor med chanser på att utnyttja våra svagheter. Det gjorde de inte. De skapade bara en riktigt vass målchans på hela matchen.

Poängen är väl istället att tränarna nog knappast är nöjda med hur de två senaste matcherna har sett ut, och att de säkert jobbar rätt hårt i veckan på att komma till rätta med den bristande variationen i det offensiva spelet utan Ante.

Sedan har vi ju spelat bra utan Ante i form även under försäsongen, så självklart går det, men vi saknar möjligheten att skapa chanser enbart genom att langa in den centralt på höjden. Det var ju också tränarna inne på efter Umeåmatchen. Det är bra att de ser de problemen som har dykt upp redan nu, och att laget jobbar med det. Förra året hanterades sådant mer nonchalant kan jag tycka.
Jag tycker han är helt ute och cyklar när han säger att vi "rent statistiskt" kommer närmare en förlust. För det första vet jag inte vad han menar. Vilken statistik refererar han till? För det andra är det väl ALLTID SÅ? När man startar varje match finns det en chans att man vinner och en risk att man förlorar.

Andersson är en pajas, jag vidhåller.
Ja, alternativet är ju att vi aldrig mer kommer förlora. Vilket jag i och för sig skulle kunna leva med. I alla fall så länge det inte betyder att jorden går under eller att Sirius går i konkurs nästa vecka. Vilket är ungefär samma sak.

Ja, alternativet är ju att vi aldrig mer kommer förlora. Vilket jag i och för sig skulle kunna leva med.

Me to.
Är vi inte motgångssupportrar?
Även motgångssupportrar måste väl få vilja att det ska gå bra, annars är man vill ingen supporter alls?
Motgångssupporter är jag bara tills verkligheten ger mig skäl att byta hållning.