Toppen mot botten enligt tabellen. Jag tror knappast att det kommer att se ut så på plan. Man kan ju alltid hoppas att någon av de skadade åtminstone är redo att sitta på bänken på lördag (Ian?).
Sirius - Frej lördag 25/5 kl 16
Hemmamatch = 3 poäng
Hemmamatch = 3 poäng
Nuff said.
Drömde att planen var en ren jordåker och att Frej-supportrar stormade in på planen från en provisorisk kortsideläktare a la bandyfinalen. Resultatet: oklart.
Hmm jag tänkte gå på den här matchen så det blir väl 1-0 eller 1-1. Jag tippar med hjärtat och säger 1-0 men förvänta er en skitmatch.
johann skrev.....
Drömde att planen var en ren jordåker och att Frej-supportrar stormade in på planen från en provisorisk kortsideläktare a la bandyfinalen. Resultatet: oklart.
Fan, det glömde vi göra i söndags. Vi skulle ha rusat in på planen innan frisparken!
Min hybris har dämpats en aning. 3-1 till de goda!
Fan, det glömde vi göra i söndags. Vi skulle ha rusat in på planen innan frisparken!
Min hybris har dämpats en aning. 3-1 till de goda!
Vi kommer att få se ett Frej som vildsint försvarar sin 1-0 ledning, orsakad av felstuds. Möjligen får vi in en kvittering. Möjligen....
Ser med spänning fram emot Tolles träningsrapport senare idag. Är någon spelare struken från skadelistan?
Skulle väl möjligen vara Ian då, men jag tror inte han är aktuell för spel än. Kerim vill man gärna ska kvickna till. Mirza verkar också vara på G.
Ian har problem med en nerv i benet. Hatar nerver. Larviga.
Tolles skaderapport
Tror vi vinner med 3-0
Jo men lite positiva nyheter iaf:
"Ian och Kerim har varit med och kört hyfsat den här veckan så båda är väl med till helgen även om det inte är helt hundra, vi avvaktar till i morgon. Martin Karlsson var med i dag och körde första passet, han är också aktuell."
"Ian och Kerim har varit med och kört hyfsat den här veckan så båda är väl med till helgen även om det inte är helt hundra, vi avvaktar till i morgon. Martin Karlsson var med i dag och körde första passet, han är också aktuell."
Detta var kul: "Något nytt om gräset på Studenternas?
– Jag tänkte åka ner i dag, men sen fick jag höra att det var blodomloppet i går och då blir jag bara förbannad över att se kolapapper kvar på planen. Jag tänkte titta i morgon."
– Jag tänkte åka ner i dag, men sen fick jag höra att det var blodomloppet i går och då blir jag bara förbannad över att se kolapapper kvar på planen. Jag tänkte titta i morgon."
Ja det var helt suveränt. Älskar att Kim och Tolle alltid är arga.
Apropå ingenting särskilt, är det inte dags att dela ut nåt Kjelledine-pris snart? Jag har väl inte missat det!?
Annars tycker jag att fyra raka kryss mot Frej är alldeles för mycket och att det är dags att vinna nu. Kööör!
Annars tycker jag att fyra raka kryss mot Frej är alldeles för mycket och att det är dags att vinna nu. Kööör!
Med hatet som drivkraft?
I kontakt med Knoll och Tott skulle Ghandi låtit ilsk!!
En viss försvarare ska väl få sitt Kjelledine-pris nu på lördag?
Är det inte läge att börja vinna nu. Det var ett tag sen...
;-)
;-)
Apropå ingenting särskilt, är det inte dags att dela ut nåt Kjelledine-pris snart? Jag har väl inte missat det!?
Priset delas ut imorgon, ville inte göra det på Löten eller mot VSK.
Ett stalltips är att de spöat såväl Hundstjärnor som övriga lokala fotbollsbloggare innan säsongen är över. Clockwork Orange-style.
Från fotbollsbloggens twitter:
"Precis pratat med Kim Bergstrand. Ian Sirelius in i truppen"
"Precis pratat med Kim Bergstrand. Ian Sirelius in i truppen"
Wow!
När är Ante tillbaks
Förhoppningsvis när vinterträningen kör igång i januari 2014...
Från den andra sidan:
http://www.ikfrej.se/group/34299/news/598033
http://www.ikfrej.se/group/34299/news/598033
Skulle vara positivt om Västra var på plats för att se prisutdelningen.
Skön seger!!!
Däremot trist att vissa från klacken skriker okvädrsord till Fernberg under matchen. Fernberg var inte min favorit när han spelade i Sirius men han är i grunden en Siriuskille som faktiskt inte fick fönyat kontrakt med klubben, därför tycker jag att man i stället kan visa lite respekt för honom i ett sådant möte som idag.
Däremot trist att vissa från klacken skriker okvädrsord till Fernberg under matchen. Fernberg var inte min favorit när han spelade i Sirius men han är i grunden en Siriuskille som faktiskt inte fick fönyat kontrakt med klubben, därför tycker jag att man i stället kan visa lite respekt för honom i ett sådant möte som idag.
Jonatan Berg satt på Alex och svullade med broder Markus innan matchen. Säljer in klubben och stans pärlor till Antes ersättare?
Även jag lobbade för att Marcus skulle signa. Fick ett mms från Carl Nyström i sin nya fina t-shirt. Han hälsade och tackade så mycket!
Hade han öppnat Kiren?
Man fattar ju varför Fernberg inte fick förlängt förra året och Blomgren sprang ju omkring och försökte kapa allt o alla, fick ju ut Runnemo också med en jävligt ful eftersläng, och han som inte hade några hard feelings!!!
En dag på jobbet. Roligast var Clages mål och Ians comeback.
Here we go again?
"Jag fick en smäll mot stödjebenet efter att jag slagit ett inlägg. Det är något med knäet, men det är inget med korsbandet och ska inte vara något jätteallvarligt. Jag får röntga i veckan och sedan får vi se, säger Runnemo."
"Jag fick en smäll mot stödjebenet efter att jag slagit ett inlägg. Det är något med knäet, men det är inget med korsbandet och ska inte vara något jätteallvarligt. Jag får röntga i veckan och sedan får vi se, säger Runnemo."
Skön slowmotion-video med stämningsfull smetmusik:
http://vimeo.com/66977618
Vilka jäkla tavlor deras stackars målis gör då!
Jag tycker synd om honom på riktigt.
Undrar om han får stå nåt mer i år?
Suveränt, vilken/vilka är det som gör detta?
Förvirrat om Västra Sidan i samband med okänd match. Kanske Frej, vem vet.
http://www.unt.se/sport/vat-angsmark-hos-de-intellektuella--2439480.aspx
http://www.unt.se/sport/vat-angsmark-hos-de-intellektuella--2439480.aspx
Jag röstar definitivt för "våt ängsmark" som invektiv hädanefter.
[quote1369552681=70]
Suveränt, vilken/vilka är det som gör detta?
[/quote1369556279]
Ja, det där var riktigt bra. Bra filmat. Smetmusiken var för övrigt Aerosmith "Dream On" (1973).
Skakar av skam inför att någon använt ett runt ord på en fotbollsläktare. Otroligt att vi lever i ett sådant fantastiskt samhälle men att ståplatssektionen inte blir en spegling av detta otroliga jämställda . Eller?
Samtidigt twittrar brännan om rasism på sittplats...
Samtidigt twittrar brännan om rasism på sittplats...
Kolla in vinjettbilden till videon. Snacka om markeringsmissar av Frej. Det är fler siriusspelare än Frejspelare. Man förstår att Frej har problem.
Förresten, glömde berömma videon. Riktigt bra! Fler sådana tack!
Är man en kass supporter för att man vädrar missnöje med skällsord? För mig är man en bra supporter om man följer laget kopiöst - såväl hemma som borta - skrikandes match efter match där typ 95-100 % av alla yttringar är på en positiv, peppfull nivå. Skulle domaren ge ut ett horribelt rött kort eller dylikt så hade ju en annan inte rent spontant skrikit "våt ängsmark". Det känns rätt påklistrat mitt i stundens hetta. Om jag får fingrarna i kläm i dörren eller dylikt brukar jag heller inte vara så kvasiintellektuell. Känslorna styr, och är det i positivt sammanhang så är man ju extra glad. Man är känslomänniska, helt enkelt.
Nu tror jag inte att jag blossat upp så mycket över domarinsatserna på ett tag, men generellt sett tycker jag fruntimmer är så förbannat lättkränkta vad gäller sådant där. Man kan önska ett finare ordförråd, men inte blir väl vi män kränkta av att höra motsvarande könsord. Det var någon brud som stod i klacken förra säsongen som lackade ur på när någon kallade en bölande spelare för "kärring" också, vill jag minnas. Jag skrek: "Varna den där jävla flintskallegubben" i går. Det finns både tunnhåriga och äldre män i Västra. Förlåt om någon tog illa vid sig... Och seriöst: Generellt sett bör barnuppfostran ske bortom en klack.
Jaja, nog predikat. Shit vad bra vi är! 5-0 och inte nervöst någonstans. Hemmaplan har blivit vår borg igen. Ingen jävel kommer hit och tar poäng, etc.
Nu tror jag inte att jag blossat upp så mycket över domarinsatserna på ett tag, men generellt sett tycker jag fruntimmer är så förbannat lättkränkta vad gäller sådant där. Man kan önska ett finare ordförråd, men inte blir väl vi män kränkta av att höra motsvarande könsord. Det var någon brud som stod i klacken förra säsongen som lackade ur på när någon kallade en bölande spelare för "kärring" också, vill jag minnas. Jag skrek: "Varna den där jävla flintskallegubben" i går. Det finns både tunnhåriga och äldre män i Västra. Förlåt om någon tog illa vid sig... Och seriöst: Generellt sett bör barnuppfostran ske bortom en klack.
Jaja, nog predikat. Shit vad bra vi är! 5-0 och inte nervöst någonstans. Hemmaplan har blivit vår borg igen. Ingen jävel kommer hit och tar poäng, etc.
Nu kan vi väl ta kritik på ett vettigt sätt istället för att bli kränkta över att andra blir illa berörda av saker vi skriker. Thuré gav oss kritik för dels att någon ropade fitta och att någon annan skämtade bort det. Jag tycker det är rimligt att man tar till sig av delar av den kritiken.
Att folk ropar dumheter i affekt kommer väl fortsätta hända, men det är väl något vi kan försöka minimera genom att säga till när det sker. Alla har inte samma toleransnivå när det gäller sexism (eller rasism heller för den delen) och om vi vill skapa en inkluderande klack som inte bara består av snubbar i 20-40 årsåldern så bör vi kunna ta åt oss av kritik. Vi kan tycka att andra är värre eller att det inte är så farligt, men jag tycker det är att göra oss själva en otjänst.
Att skrika fitta, kärring eller hora är onödigt och många tycker det är tråkigt och förstärker en grabbkultur i fotbollen som åtminstone jag inte alls trivs med.
Att folk ropar dumheter i affekt kommer väl fortsätta hända, men det är väl något vi kan försöka minimera genom att säga till när det sker. Alla har inte samma toleransnivå när det gäller sexism (eller rasism heller för den delen) och om vi vill skapa en inkluderande klack som inte bara består av snubbar i 20-40 årsåldern så bör vi kunna ta åt oss av kritik. Vi kan tycka att andra är värre eller att det inte är så farligt, men jag tycker det är att göra oss själva en otjänst.
Att skrika fitta, kärring eller hora är onödigt och många tycker det är tråkigt och förstärker en grabbkultur i fotbollen som åtminstone jag inte alls trivs med.
Instämmer!
"Jag har hört att det ska vara den mest intellektuella klacken i Sverige. I alla fall med flest högskolepoäng".
Har vi ett sådant dåligt rykte alltså?
Har vi ett sådant dåligt rykte alltså?
Det mest allvarliga är att om nu fröken Thure hör detta ord skrikas, varför säger hon inte till? Det är väl det största problemet i dag att folk inte säger ifrån när de tycker att någon uppför sig illa. Jag har alltid tyckt att om man blir upprörd ska man säga ifrån
En UNT-kommentatorsfältsvarelse förklarade att VSS nu var som en vanlig pöbelklack för att vi buade åt en spelare i motståndarlaget (trots att motståndarna låg under!) och som dessutom hade spelat i Sirius. Nu var det dags att rensa ut folk i klacken menade han.
Jag skulle vilja säga att om den aktuella spelaren inte gått in onödigt hårt och vårdslöst i alla närkamper så hade nog buandet varit mindre.
Jag skulle vilja säga att om den aktuella spelaren inte gått in onödigt hårt och vårdslöst i alla närkamper så hade nog buandet varit mindre.
Vad jag förstår buades Blomman ut pga den fula kapningen av Runnemo?! Rätta mig om jag har fel.
Vore fint om fler i stan la energi på att stötta Sirius istället för att ha åsikter om dem som faktiskt gör det.
Jävligt trött fördom att västra är nån slags studentikos förening. Grundades av punkare sist jag läste historieskrivningen.
Håller med Hoff, även om den där artikeln är lite klumpigt formulerad, t ex kopplingen "kasst" supporterskap och skällsordsval och den allmänt moraliserande tonen. Sen förstår jag också svårigheten att ta säga ifrån och ta eventuell debatt på plats när folk är uppeldade och mer intresserade av matchen, och från den genomsnittliga klacken förväntas kanske inget gehör, men jag vet inte...
Vore fint om fler i stan la energi på att stötta Sirius istället för att ha åsikter om dem som faktiskt gör det.
Det känns som det finns lite intresse för Sirius i stan just nu (inte så konstigt kanske, vi vinner ju hela tiden) och då får man nog räkna med att fler fånar kommenterar laget och i förlängningen oss. Själv misstänker jag starkt att sittplatsgubbarna muttrar värre saker än oss men det hörs ju inte.
Jo, Blomman fick väl välförtjänt utbuning efter att ha skickat Runnemo på röntgen.
Men Fernberg fick precis lika mycket skit, vilket väl kan kännas onödigt mot en av våra egna produkter, och som dessutom varit klubben trogen och sjukt lojal tills han inte fick kontrakt längre.
Om nu någon spelare verkligen betett sig som ett svin när han var här kan man ju bua, men spelare som spelat i blå-svart - allra helst egna produkter - som kommer tillbaka till Studan med ett annat lag förtjänar respekt. Tycker jag.
Men Fernberg fick precis lika mycket skit, vilket väl kan kännas onödigt mot en av våra egna produkter, och som dessutom varit klubben trogen och sjukt lojal tills han inte fick kontrakt längre.
Om nu någon spelare verkligen betett sig som ett svin när han var här kan man ju bua, men spelare som spelat i blå-svart - allra helst egna produkter - som kommer tillbaka till Studan med ett annat lag förtjänar respekt. Tycker jag.
Jo, Blomman fick väl välförtjänt utbuning efter att ha skickat Runnemo på röntgen.
Ja, Fernberg var väl helt onödigt. osmidigt och klart taskigt att bua ut.
Sen tycker jag det är en klar skillnad mellan att vara spontan och att vara burdus/klumpig.
Det går att ställa klockan efter dessa moraliska diskussioner och det är väl bra att de återkommer. Men det enda man kan landa i är att människor i en klack har olika privatmoral samt varierande promillehalt i blodet. Det är svårt att ändra på.
Det går att ställa klockan efter dessa moraliska diskussioner och det är väl bra att de återkommer. Men det enda man kan landa i är att människor i en klack har olika privatmoral samt varierande promillehalt i blodet. Det är svårt att ändra på.
Absolut, men vi är ju trots allt människor som kan förändra de beteenden som vi (och vår omgivning) tycker är dåliga. Om folk skriker hora eller fitta framför TVn hemma i sin ensamhet skiter jag i, men när det görs i en klack som jag är med i så reagerar jag. Nu var jag inte med igår så jag vet inte riktigt vad som sades eller gjordes då, men jag tycker man ska ta till sig kritik och diskutera det istället för att reflexmässigt slå ifrån sig.
Ähh trött på moralpredikningarna. Jag skiter högaktningsfullt i den där Thuré tycker och håller med Joint om att folk är för lättkränkta.
Blir mest irriterad.
Blir mest irriterad.
Hoff >> Att skrika fitta åt en snubbe kan väl omöjligt vara sexism?
Håller med Hoff m fl. Klart vi kan bättre än att skrika sånt där skit.
Ähh trött på moralpredikningarna. Jag skiter högaktningsfullt i den där Thuré tycker och håller med Joint om att folk är för lättkränkta.
Blir mest irriterad.
Håller med!
Har nu läst Thuré. Har vi problem mde det hon skriver, då har vi problem.
Har nu läst Thuré. Har vi problem mde det hon skriver, då har vi problem.
Lägg av.
Att någon då och då skriker könsord i en fotbollsklack kan inte vara ett problem. Framförallt inte när det händer väldigt sällan just i vårt fall. Det känns betydligt jobbigare att vi inte kan fylla en buss till Nyköping.
Håller helt med i att det är fel att slentrianmässigt bua sönder gamla spelare. Bara tråkigt.
Äh, västringar låt det inte bli en storm i ett vattenglas. Thuré gjorde en höna av en fjäder, hon vill ha uppmärksamhet och nu kan hon sitta och småle åt alla kommentarer på västra. Ignorera. Tur e att hon inte skriver så ofta.
CarlApan
Att använda fitta som skällsord i en manlig miljö skulle jag säga bidrar till en ökad grabbighet och att vi blir mer som stockholmsklackarna. Om något så gör det klacken mer exkluderande snarare än tvärtom.
----
Men jag tycker inte man ska dra på för stora växlar, en del kommer nog fortsätta att ropa fitta, kärring eller hora. Det är tråkigt, men fotboll är känslor. Så länge inte hela klacken börjar ta för vana att göra det eller att såna här diskussioner inte kommer upp känner inte jag att vi har värsta problemet. Det är mer ett symptom på den könsmaktsordningen vi har.
Att använda fitta som skällsord i en manlig miljö skulle jag säga bidrar till en ökad grabbighet och att vi blir mer som stockholmsklackarna. Om något så gör det klacken mer exkluderande snarare än tvärtom.
----
Men jag tycker inte man ska dra på för stora växlar, en del kommer nog fortsätta att ropa fitta, kärring eller hora. Det är tråkigt, men fotboll är känslor. Så länge inte hela klacken börjar ta för vana att göra det eller att såna här diskussioner inte kommer upp känner inte jag att vi har värsta problemet. Det är mer ett symptom på den könsmaktsordningen vi har.
Maria Thuré skriver:
"En man skrek fitta..." "...Han skrek det flera gånger."
EN (1) man...
Jag blir mer upprörd när någon försöker smutskasta Västra Sidan än om nån skriker fitta. Jag säger dock alltid och gärna ifrån om nån skriker fitta, men det var så länge sen nu så jag minns faktiskt inte senast jag hörde nån skrika det. Och igår hörde jag det inte för jag hade fullt upp med att uppfostra mina barn bredvid klacken. De tyckte ni sjöng fult för övrigt. Skärpning där era lallare.
"En man skrek fitta..." "...Han skrek det flera gånger."
EN (1) man...
Jag blir mer upprörd när någon försöker smutskasta Västra Sidan än om nån skriker fitta. Jag säger dock alltid och gärna ifrån om nån skriker fitta, men det var så länge sen nu så jag minns faktiskt inte senast jag hörde nån skrika det. Och igår hörde jag det inte för jag hade fullt upp med att uppfostra mina barn bredvid klacken. De tyckte ni sjöng fult för övrigt. Skärpning där era lallare.
[quote]
CarlApan
Grabbighet ser jag endast som positivt. Jag vill ju inte vara en så kallad kärring.
CarlApan
Grabbighet ser jag endast som positivt. Jag vill ju inte vara en så kallad kärring.
Jag håller helt och fullständigt, som de flesta säkert vet vid det här laget, med hoff och Sutra.
Att man känner saker, blir arg, glad eller vad fan som helst på en fotbollsmatch är kanske världens sämsta ursäkt för att skrika könsord. Om man inte har den intellektuella förmågan att sortera vilka känslor man ger uttryck för och hur man gör det bör man sitta inspärrad, för då är man en samhällsfara. Det är ingen i Västra som är i närheten av att ha de problemen så vitt jag kan bedöma. Att skrika fitta är ett aktivt val som gör för att man tycker att det inte är så jäkla farligt och att de som eventuellt tar illa upp är lättkränkta. Det får man för all del tycka men då får man också leva med att fotbollsläktare blir en ställe där sexism odlas och frodas och det tror jag är jävligt skadligt inte bara för vårt rykte utan även i ett större perspektiv.
Jag vill inte gå med mina barn på fotboll om jag behöver stå bredvid folk som skriker könsord. Men jag vill gå på fotboll med mina barn. Och jag vill kunna stå bredvid en klack. Och jag tycker verkligen att det inte borde vara ett problem att klacka utan att behöva använda sig av såna ord. Jag har klarat det utmärkt i tio år.
Vi har mindre problem med detta än de flesta andra klackar tror jag och det är något vi ska vara stolta över. Vi sysslar inte med hat, vi sysslar med kärlek är en jävligt bra slogan och en förutsättning för åtminstone mitt supporter- och medlemskap.
Att man känner saker, blir arg, glad eller vad fan som helst på en fotbollsmatch är kanske världens sämsta ursäkt för att skrika könsord. Om man inte har den intellektuella förmågan att sortera vilka känslor man ger uttryck för och hur man gör det bör man sitta inspärrad, för då är man en samhällsfara. Det är ingen i Västra som är i närheten av att ha de problemen så vitt jag kan bedöma. Att skrika fitta är ett aktivt val som gör för att man tycker att det inte är så jäkla farligt och att de som eventuellt tar illa upp är lättkränkta. Det får man för all del tycka men då får man också leva med att fotbollsläktare blir en ställe där sexism odlas och frodas och det tror jag är jävligt skadligt inte bara för vårt rykte utan även i ett större perspektiv.
Jag vill inte gå med mina barn på fotboll om jag behöver stå bredvid folk som skriker könsord. Men jag vill gå på fotboll med mina barn. Och jag vill kunna stå bredvid en klack. Och jag tycker verkligen att det inte borde vara ett problem att klacka utan att behöva använda sig av såna ord. Jag har klarat det utmärkt i tio år.
Vi har mindre problem med detta än de flesta andra klackar tror jag och det är något vi ska vara stolta över. Vi sysslar inte med hat, vi sysslar med kärlek är en jävligt bra slogan och en förutsättning för åtminstone mitt supporter- och medlemskap.
Jag sitter hellre bredvid klacken med mina ungar än bredvid rasistgubbarna på sittplats som Brännan vittnade om. Det är lite enklare att förklara för småbarn vad som får folk att skrika ogenomtänkta "fula" ord i klacken än vad som får äldre gentlemän att fnittrande prata om negerjävlar.
Det skulle jag också helt klart göra 70, men jag tycker inte det borde behöva vara ett val mellan sexism och rasism när man ska se boll.
Fitta är ju bara ett värre ord än fan eller sjuttsingen för att ni har bestämt er för det.
Fitta är ett skällsord - inte sexism. Nej nu måste jag sluta läsa i den här tråden för jag blir så j-a förbannad.
Fitta är ett skällsord - inte sexism. Nej nu måste jag sluta läsa i den här tråden för jag blir så j-a förbannad.
Som sagt, det finns nog värre inslag på den självaste trötta sittplatsläktaren (som för övrigt ställde sig upp först efter lite hetsande och ytterligare mål i slutminuterna). Jag själv kan vittna om en Sirius-gulväst som var med i Nyköping, som där yttrade (muttrade) N-ordet i negativt ordalag till sin kollega bredvid. Det är sådant som går fetbort, rasism. Dessutom har jag hört fler som vittnar om det. Ja, senast twittrade Brännan något om'ett, som sagt. Det finns inte bara en Bosse Hansson, om man säger så.
Vad som uppfattas som sexism tycker jag är en tolkningsfråga, och inte att jämställa med rasism. Vad är okej att skrika där, liksom? Ena journalisten i UNT:s fotbollsblogg reagerade ju till exempel på att "stor och tuff, blåsvart muff, Si-ri-us!" är av karaktär "mycket tveksam" och "ekivok". Samtidigt skriker vi "stor och tung, blåsvart pung, Si-ri-us!" i organiserad form. Det är alltså okej att bädda in könsdelar i organiserad hejaramsa, men om en individ nämner detta är det katastrof. Vad är det som säger att man 2013 ska ha en muff, liksom? Och att om möjligt hinta om en välutrustad chorizo är väl i så fall stärkande för patriarkatet. Så hur tänker du när du drar i gång en sådan ramsa, hoff? Om man nu ska vara sådan. "Liten och slapp, blåsvart task" har ju inte varit på tapeten.
Håller verkligen med om att det finns större problem än detta. Och vi är ju snällare än de flesta klackarna, känns det som. Inte växer vi för det. Vi står kvar och trampar med ett litet antal på läktaren. Tillväxten är skitskral vad gäller yngre supportrar, framför allt. Att våra två bussresor hittills nästan varit halvtomma är väl också ett problem. Sedan är det trist om folk bortom själva klacken uppfattar oss som pöblar. Tyvärr kanske vi har fått oförtjänt dåligt rykte då annonseringarna på klubbens officiella kanaler knappt inbringar några anmälningar, när jag väl tänker på det. Men det är klart, läser man sådana där inlägg och upprepade artikelkommentarer om att vi är ett "festargäng" så får man ju en snedvriden bild.
Herre min...............
För övrigt har jag, som VSS-medlem, än så länge 0 HP och mediokra betyg. Skjut mig.
Vad som uppfattas som sexism tycker jag är en tolkningsfråga, och inte att jämställa med rasism. Vad är okej att skrika där, liksom? Ena journalisten i UNT:s fotbollsblogg reagerade ju till exempel på att "stor och tuff, blåsvart muff, Si-ri-us!" är av karaktär "mycket tveksam" och "ekivok". Samtidigt skriker vi "stor och tung, blåsvart pung, Si-ri-us!" i organiserad form. Det är alltså okej att bädda in könsdelar i organiserad hejaramsa, men om en individ nämner detta är det katastrof. Vad är det som säger att man 2013 ska ha en muff, liksom? Och att om möjligt hinta om en välutrustad chorizo är väl i så fall stärkande för patriarkatet. Så hur tänker du när du drar i gång en sådan ramsa, hoff? Om man nu ska vara sådan. "Liten och slapp, blåsvart task" har ju inte varit på tapeten.
Håller verkligen med om att det finns större problem än detta. Och vi är ju snällare än de flesta klackarna, känns det som. Inte växer vi för det. Vi står kvar och trampar med ett litet antal på läktaren. Tillväxten är skitskral vad gäller yngre supportrar, framför allt. Att våra två bussresor hittills nästan varit halvtomma är väl också ett problem. Sedan är det trist om folk bortom själva klacken uppfattar oss som pöblar. Tyvärr kanske vi har fått oförtjänt dåligt rykte då annonseringarna på klubbens officiella kanaler knappt inbringar några anmälningar, när jag väl tänker på det. Men det är klart, läser man sådana där inlägg och upprepade artikelkommentarer om att vi är ett "festargäng" så får man ju en snedvriden bild.
Att man känner saker, blir arg, glad eller vad fan som helst på en fotbollsmatch är kanske världens sämsta ursäkt för att skrika könsord. Om man inte har den intellektuella förmågan att sortera vilka känslor man ger uttryck för och hur man gör det bör man sitta inspärrad, för då är man en samhällsfara.
Herre min...............
För övrigt har jag, som VSS-medlem, än så länge 0 HP och mediokra betyg. Skjut mig.
Fängelse för svordomar, forumet når nya höjder.
Könsord i sig är ju inte sexistiska, det är kontexten som kan göra att det blir sexism. Att skrika att någon är en fitta är inte ju inte direkt menat som en komplimang, till skillnad från den blåsvarta muffen exempelvis. Att använda kvinnliga könsord som ett allmänt nedsättande tillmäle är dock sexism. Vilket fö också var en av Thurés poänger.
Tillägg: Sexism som åsyftar på sexuell läggning tycker jag går fetbort. Man ska få vara bög och lira boll, utan att behöva lida för detta. Att Anton Hysén nästan är ett unikum är ju märkligt, när det finns så pass många fotbollsspelare världen över. Så det på själva fotbollsplanen är nog jävligt mycket "grabbigare" än det runt om. För det är ju knappast så att alla på läktarna är heterosexuella. Könsord tycker jag däremot går under beteckningen skällsord. Modell grövre, dårå, men c'mon...
Nu missade jag vem det var som tyckte det, men det låter ju klart överdrivet.
Fängelse för svordomar, forumet når nya höjder.
Om jag skriker "Kuk!" på en dammatch, är det sexistiskt?
"Stor och tuff" åsyftar väl snarare på ett vildväxt, mycket behårat område ovan just nämnda del. I motsats mot muffen har Bajen en ramsa där de skriker om "rakade fittor". De har i övrigt en kontroversiell ramsa, som besjungs av stora delar på läktaren ändå, där de ungefär sjunger: "Vi ska våldta era horor. Vi ska knulla era kor, dricka bärs, stoppa kuken i en häst, vråla Bajen - vi är bäst, sen så runkar vi när Bajen tar poäng." (ungefär).
Bara för att ger er lite perspekiv. Men såvitt jag vet har de Sveriges största supporterklubb.
Bara för att ger er lite perspekiv. Men såvitt jag vet har de Sveriges största supporterklubb.
Bajen bärs och rakade brudar tänker du på och den åsyftar faktiskt huvudet på brudarna så vitt jag förstått.
Den andra ramsan är ju helt vidrig :P
Den andra ramsan är ju helt vidrig :P
En av, förvisso jävligt många, anledningar till att jag aldrig skulle ställa mig i den klacken.
Att reducera människor till ett kön tycker jag är illa oavsett om man man kallar de kuk eller fitta. Fitta är snäppet värre då man genom att gasta det dessutom implicerar att tjejer är mindre värda. Att som man därmed stå och förstärka rådande könsmaktsordning på det viset är i min bok sexism. Må hända på ett omedvetet plan, men likafullt.
Att skrika jävla kuk till en damspelare är nog många som skulle uppfatta som sexistiskt också fö.
Rent allmänt har jag sjukt svårt att förstå varför just könsord ska användas som skällsord. Jag gillar fittor. Om nån motståndarspelare beter sig som en idiot vill jag ju inte kalla honom för något jag gillar. Verkar korkat. Men ni som använder fitta som allmän svordom och/eller skällsord kanske hatar fittor, vad vet jag.
Att det finns rassegubbar på Studan är ju jävligt sorgligt men det har faktiskt inget med oss att göra och det blir varken mer eller mindre dåligt att vi skriker könsord. Den dagen någon skriker något rasistiskt i Västra kommer jag dock bli arg på riktigt. Och jag håller med Joint om att det är värre med bögjävel och sådant än könsorden. Men jag tycker att det är dumt, plumt och ffa extremt onödigt att köra med könsord.
Att reducera människor till ett kön tycker jag är illa oavsett om man man kallar de kuk eller fitta. Fitta är snäppet värre då man genom att gasta det dessutom implicerar att tjejer är mindre värda. Att som man därmed stå och förstärka rådande könsmaktsordning på det viset är i min bok sexism. Må hända på ett omedvetet plan, men likafullt.
Att skrika jävla kuk till en damspelare är nog många som skulle uppfatta som sexistiskt också fö.
Rent allmänt har jag sjukt svårt att förstå varför just könsord ska användas som skällsord. Jag gillar fittor. Om nån motståndarspelare beter sig som en idiot vill jag ju inte kalla honom för något jag gillar. Verkar korkat. Men ni som använder fitta som allmän svordom och/eller skällsord kanske hatar fittor, vad vet jag.
Att det finns rassegubbar på Studan är ju jävligt sorgligt men det har faktiskt inget med oss att göra och det blir varken mer eller mindre dåligt att vi skriker könsord. Den dagen någon skriker något rasistiskt i Västra kommer jag dock bli arg på riktigt. Och jag håller med Joint om att det är värre med bögjävel och sådant än könsorden. Men jag tycker att det är dumt, plumt och ffa extremt onödigt att köra med könsord.
Jag orkar inte med nån könsmaktsordningsanalys eller nåt sånt. Men att stå bland folk som skriker fitta åt folk känns lite som att vara på högstadiet igen. Högstadiet suger.
I förlängningen kan man fråga sig om "ginger" är lämpligt att kalla en orange/rödhårig-spelare. Det, och i sin tur, "flint" (som jag skrek*) är ju sådant man kanske kan ha komplex för. Sådant som är på ett personligt plan tar väl ändå värre än allmängiltiga könsord. Likaså kan jag tänka mig att kortväxta spelare med lillemanskomplex kan ta illa vid sig om de blir kallade "dvärg" eller dylikt. Men vafan, det kanske psykar spelare ifråga och gör att den presterar sämre. Och då, ja..? Jag vet inte jag, men tycker att ni som är så kritiska bemöter motargumenten vagt. Eller inte alls.
* I sammanhanget tycker jag det är lite roligt då jag förmodar att flinten (maxsnagg?) hos spelaren ifråga är självvald. Samma spelare var blond med diverse svarta slingor när han kritade på för Blåsvart. Kontrasterna där, och spelstilsförändringen som ingick i det hela! :-)
* I sammanhanget tycker jag det är lite roligt då jag förmodar att flinten (maxsnagg?) hos spelaren ifråga är självvald. Samma spelare var blond med diverse svarta slingor när han kritade på för Blåsvart. Kontrasterna där, och spelstilsförändringen som ingick i det hela! :-)
"Stor och tuff" åsyftar väl snarare på ett vildväxt, mycket behårat område ovan just nämnda del. I motsats mot muffen har Bajen en ramsa där de skriker om "rakade fittor". De har i övrigt en kontroversiell ramsa, som besjungs av stora delar på läktaren ändå, där de ungefär sjunger: "Vi ska våldta era horor. Vi ska knulla era kor, dricka bärs, stoppa kuken i en häst, vråla Bajen - vi är bäst, sen så runkar vi när Bajen tar poäng." (ungefär).
Den där ramsan är egentligen en VSKramsa om jag inte minns fel...
Jag tror att Västra är den enda klack som överhuvudtaget diskuterar sånt här
Jag tror inte heller det är det som "skrämmer bort" folk från bortaresor etc, det är snarare åldern hos oss som har jobb och familjer och barn och ett annat liv. Vi stödde Sirius precis lika mycket som ni ungdomar men livet har tvingat oss att ägna oss åt andra saker, det är liksom ert ansvar att föra traditionen vidare.
Jag tycker det stundtals ser rätt OK ut med ungdom.
Jag brukar inte tveka att säga till om man i ett pubertalt ölrus skriker "fitta" meningslöst och för mycket, men skriker man det i vredesmod en gång när det finns en anledning så kan i alla fall jag se mellan fingrarna.
Det är dock ytterst sällan det händer så nu tycker jag i alla fall att diskussionen kan svalna och vi ägnar oss åt IKS
Jag tror inte heller det är det som "skrämmer bort" folk från bortaresor etc, det är snarare åldern hos oss som har jobb och familjer och barn och ett annat liv. Vi stödde Sirius precis lika mycket som ni ungdomar men livet har tvingat oss att ägna oss åt andra saker, det är liksom ert ansvar att föra traditionen vidare.
Jag tycker det stundtals ser rätt OK ut med ungdom.
Jag brukar inte tveka att säga till om man i ett pubertalt ölrus skriker "fitta" meningslöst och för mycket, men skriker man det i vredesmod en gång när det finns en anledning så kan i alla fall jag se mellan fingrarna.
Det är dock ytterst sällan det händer så nu tycker jag i alla fall att diskussionen kan svalna och vi ägnar oss åt IKS
Precis som några varit inne på är ju inte könsord i sig sexistiska, utan det beror på kontexten. Ett enstaka fittskrik kan ju visserligen låta illa, men det är inte sexism. 100 grabbar som vrålar fitta, hora och kärring till allt de inte gillar är däremot sexism. Och det tycker jag i alla fall att Västra aldrig har förfallit till, för isåfall skulle jag inte stå där.
Sen håller jag med RRR. Om Maria Thuré står i Västra Sidan så är hon en del av Västra Sidan. Då är det ju precis lika mycket upp till henne som till alla andra att sätta stopp för fittskrikaren istället för att gå hem och skriva en krönika om hur barnsliga Västra Sidan är.
Sen håller jag med RRR. Om Maria Thuré står i Västra Sidan så är hon en del av Västra Sidan. Då är det ju precis lika mycket upp till henne som till alla andra att sätta stopp för fittskrikaren istället för att gå hem och skriva en krönika om hur barnsliga Västra Sidan är.
Instämmer med Hoff666 mfl. Att skrika fitta och hora visar på engagemang i stil med AIK:s och Djurgårdens avarter till supporters, inte på Västra Sidans sportsliga supporters. Skärpning, tack.
Kyss mig i arslet är mitt svar. När vi organiserat börjar skrika fitta eller hora, då har vi problem. När enskilda gör det när Blomman kapar nån det skiter jag i. Framför allt om ni gråter här om det i efterhand. Dra igång en sång då istället. Alternativt sätt er med mazarintuggarna. Förresten kan jag inte minnas att jag hörde könsord mot Frej, men det kanske är nån som antecknar. När stod Thuré med oss? Har inte sett henne alls.
Och allvarligt, ställer man sig med en klack som sjunger Nu grönskar det, en sång baserad på en Taube-visa, Siriusvalsen och Fotbollsvänner, och sen fokuserar enbart på att en snubbe skrek fitta en gång, då är man ju dum i huvudet.
gaahhhaa ett jävla gnäll hela tiden det gnälls på fejjan på västra att man skricker åt fernberg det gnälls här åt att en skricker fitta. Fan ni e ju lika jävla gnälliga som kommentarerna på unt efter varje match. Det är inget stort problem förstora det inte bara för att en mupp på unt gör en artikel, nej vissa av oss gillar inte fernberg jag gör det inte för han har kostat oss på tok förmånga poäng genom åren med sitt usla försvarspel.
Bylle och Ante har kostat oss fler poäng än Fernberg. Jag gillar alla tre.
Ni som tar illa upp förstorar också en del.
1. Thure är inte så tydlig i sin krönika, men jag uppfattar det inte som någon jättekritik mot Västra.
2. Det är inte så farligt om det slinker ut nåt fitta och man kan väl leva med nåt bög också om det mest är ett allmänt utrop av frustration. Däremot kan man ju som mig själv reflektera över vilka svordomar man nyttjar. Jag kommer ibland på mig själv att säga bögjävel t ex vilket jag egentligen tycker är olämpligt då jag inte har något emot bögar. Satan och jävlar är bättre och sugrör är mitt bästa. Fast det är ju verkligen upp till var och en om det inte går till extrema överdrifter.
3. Klart som fan att man måste få tycka att det är fel att skrika okvädningsord till Fernis precis som att de som skrek det fick göra det. Så jävla gnälligt var det inte.
1. Thure är inte så tydlig i sin krönika, men jag uppfattar det inte som någon jättekritik mot Västra.
2. Det är inte så farligt om det slinker ut nåt fitta och man kan väl leva med nåt bög också om det mest är ett allmänt utrop av frustration. Däremot kan man ju som mig själv reflektera över vilka svordomar man nyttjar. Jag kommer ibland på mig själv att säga bögjävel t ex vilket jag egentligen tycker är olämpligt då jag inte har något emot bögar. Satan och jävlar är bättre och sugrör är mitt bästa. Fast det är ju verkligen upp till var och en om det inte går till extrema överdrifter.
3. Klart som fan att man måste få tycka att det är fel att skrika okvädningsord till Fernis precis som att de som skrek det fick göra det. Så jävla gnälligt var det inte.
Det är många gnällfittor här inne tycker jag :-)
(Sorry, kunde inte låta bli)
(Sorry, kunde inte låta bli)
nej det tror jag verkligen inte men skit samma
Jag har ingen aning om vilken match Thuré var på, men det är ganska tråkigt om attityden är att en förstagångsbesökare i klacken antingen på plats ska säga ifrån om det är saker man inte gillar eller för alltid hålla käft. Det är väl jävligt bra att det kommer lite synpunkter utifrån. Jag tycker dessutom att det är tråkigt om vårt beteende gör att folk som vill gå på match och stötta blåsvart inte känner sig välkomna i klacken.
Varifrån kommer infon om att folk inte känner sig välkomna i klacken?
Vad är det som är bra med att en person skriver en raljant krönika med hånfull ton som utgår från vad hon påstår sig ha hört EN JÄVLA PERSON skrika?
Vad är det som är bra med att det är vad som lyfts fram - första gången UNT omnämner västra på typ 10 år?
99,9 nio procent är jättepositivt, men det tar man bara tydligen för givet.
Vad är det som är bra med att en person skriver en raljant krönika med hånfull ton som utgår från vad hon påstår sig ha hört EN JÄVLA PERSON skrika?
Vad är det som är bra med att det är vad som lyfts fram - första gången UNT omnämner västra på typ 10 år?
99,9 nio procent är jättepositivt, men det tar man bara tydligen för givet.
Det här med att nämnde krönikör ska ha "ställt sig i klacken" är så klart en lögn. Sanningen lär vara att hon hamnade nära oss då det var trångt på Löten. Väl där var hon säkert mycket nöjd när det skreks ett könsord för då fick hon en vinkel som var lätt att dra på, det finns ju ingen grupp som är mer bekväm att kritisera en passionerade fotbollssupportrar.
Därför har jag väldigt svårt att se nämnde krönikörs upplevelse av Västra som att hon på något sätt inte kände sig välkommen i klacken. Kan aldrig tro att hon överhuvudtaget varit intresserad av att stå med oss, eller bryr sig nämnvärt om hur det går för Sirius.
Därför har jag väldigt svårt att se nämnde krönikörs upplevelse av Västra som att hon på något sätt inte kände sig välkommen i klacken. Kan aldrig tro att hon överhuvudtaget varit intresserad av att stå med oss, eller bryr sig nämnvärt om hur det går för Sirius.
Hawkeyes kommentar här ovan är nog väldigt nära sanningen.
Inte för att det spelar nån som helst roll för Fittgate-diskussionen men jag vill ändå inflika att jag alltid tyckt att Thuré är en klockren pajas vars krönikor/bloggande inte fyllt någon som helst funktion.
Inte för att det spelar nån som helst roll för Fittgate-diskussionen men jag vill ändå inflika att jag alltid tyckt att Thuré är en klockren pajas vars krönikor/bloggande inte fyllt någon som helst funktion.
"Fittgate"
Underbart ord!
Underbart ord!
[quote1369643787=Erlingmark]
nej det tror jag verkligen inte men skit samma
[/quote1369650553]
Det e lugnt! Ska inte förstöra den här tråden med att diskutera fotboll ;)
Lova det!
Promme!
Jag har dock svårt att bråka på spelare som haft den vackra tröjan och sen lämnat klubben, om det inte skulle råka vara av verkligen speciella skäl....
(Där ingår inte att man går för att man får bättre betalt nån annanstans eller att man delar ut en smäll mot nån ex-lagkamrat. Den som exempelvis kallar Fall för Judas i vinter, bör komma fram till mig för att inkassera en kraftfull pungspark).
(Där ingår inte att man går för att man får bättre betalt nån annanstans eller att man delar ut en smäll mot nån ex-lagkamrat. Den som exempelvis kallar Fall för Judas i vinter, bör komma fram till mig för att inkassera en kraftfull pungspark).
Alla som någon gång har spelat i Sirius ingår i ett mycket speciellt sällskap. Det ska extremt mycket till för att jag ska hysa någon form av aggression mot någon av dessa.
Det kändes inte bra att höra diverse kommentarer riktade till Blomman och Fernberg i lördags. Men det är väl bara jag...
Det kändes inte bra att höra diverse kommentarer riktade till Blomman och Fernberg i lördags. Men det är väl bara jag...
Men för helvete, när invaderades Västra av mormoner?
Jag tror ingen kommer tracka Fall, han är kung oavsett. Den som gör det är en fitta.
Jag tror ingen kommer tracka Fall, han är kung oavsett. Den som gör det är en fitta.
Men det är väl bara jag...
Som du säkert har läst så är det inte bara du.
Nu kommer jag in jäkligt sent här men...
Ture stod precis framför mig/Västra på löten mot AFC. Det kan ju va den matchen hon menade. Då va det ju lite Puls i klacken med all rätt.
Ture stod precis framför mig/Västra på löten mot AFC. Det kan ju va den matchen hon menade. Då va det ju lite Puls i klacken med all rätt.
Hawkeyes kommentar här ovan är nog väldigt nära sanningen.
Vad gäller bloggandet så var väl syftet att underhålla och det tror jag hon lyckades förhållandevis bra med.
Jag som träffat henne, förvisso bara en gång under ett par timmar, skulle klassa henne som trevlig och rätt vettig. Är dessutom nästan helt säker att hon har Siriussympatier.
Sen tycker jag som sagt krönikan är rätt dåligt skriven och att hon försöker kritisera supportrar i allmänhet och framförallt samhällets/föräldrars dåliga uppfostran.
Jag tror det handlar en del om Västras självbild. Jag har stått med mer eller mindre regelbundet i drygt 10 år och tycker självbilden handlar om:
- Vi gör egna roliga sånger
- Vi är inte som stockholmsklackarna
- Vi är lovers och inte haters
- Vi ropar roliga kommentarer och har bra humor.
Det är en självbild jag tror vi gärna sprider och det skapar förväntningar på oss att vi ska bete oss hyfsat politiskt korrekt i alla situationer. När vi inte gör det så får vi skit (den här diskussionen har vi haft internt på forumet förut) för att höga förväntningar ger stora besvikelser.
Angående könsord så är det skillnad att ha ramsor som handlar om muff eller pung som inte riktar sig till någon eller att ropa fitta som förolämpning. Att muff-ramsan kom till var ju till och med för att någon tyckte det var olämpligt att ha bara ramsor med mäns kön i.
Jag tycker inte krönikan speglar den generella stämningen i klacken eller hur vi brukar bete oss. Ofta när nån ropar något olämpligt så säger någon till och då brukar det inte upprepas.
Sen tycker jag vi kan hålla diskussionen på en bra nivå och inte kalla varandra dåliga saker bara för att vi skriver på Internet. Man måste liksom inte kalla varandra glåpord för det. Vi tycker jävligt olika men vi borde kunna hålla en sansad debatton med varandra. Det är ingen fotbollsmatch just nu att vara skitarg på liksom.
- Vi gör egna roliga sånger
- Vi är inte som stockholmsklackarna
- Vi är lovers och inte haters
- Vi ropar roliga kommentarer och har bra humor.
Det är en självbild jag tror vi gärna sprider och det skapar förväntningar på oss att vi ska bete oss hyfsat politiskt korrekt i alla situationer. När vi inte gör det så får vi skit (den här diskussionen har vi haft internt på forumet förut) för att höga förväntningar ger stora besvikelser.
Angående könsord så är det skillnad att ha ramsor som handlar om muff eller pung som inte riktar sig till någon eller att ropa fitta som förolämpning. Att muff-ramsan kom till var ju till och med för att någon tyckte det var olämpligt att ha bara ramsor med mäns kön i.
Jag tycker inte krönikan speglar den generella stämningen i klacken eller hur vi brukar bete oss. Ofta när nån ropar något olämpligt så säger någon till och då brukar det inte upprepas.
Sen tycker jag vi kan hålla diskussionen på en bra nivå och inte kalla varandra dåliga saker bara för att vi skriver på Internet. Man måste liksom inte kalla varandra glåpord för det. Vi tycker jävligt olika men vi borde kunna hålla en sansad debatton med varandra. Det är ingen fotbollsmatch just nu att vara skitarg på liksom.
Jag ber om ursäkt, "mormon" är en dålig sak att kalla någon.
Kalsonger, kånkelbär, stora pungar, polisonger och "lämnade tjejen för Studans plan" är väl inte särskilt könsneutrala ramsor. Men det kanske går under beteckningen "roliga sånger". Att ständigt skrika "bönder" om motståndarna är kanske också en "rolig kommentar" och "bra humor". Svårt det där, och så många är vi ju inte att det är någon succé. Jag tycker dock man får skrika bäst fan man vill, och lägger ingen större värdering i det. Det skrämmer nog på sin höjd bort den typen av folk som viskar eller står med armarna i kors.
Sedan att i matchsammanhang skrika ut sitt förakt mot borgare tycker jag i och för sig går bort. Politik på läktaren tycker jag inte hör hemma. Tycka vad man vill om "borgarbrackor", men man behöver inte skrika ut det och därmed exkludera majoriteten av vår befolkning. Eller? Bara en tanke... Med förhoppning om fler fans.
Sedan att i matchsammanhang skrika ut sitt förakt mot borgare tycker jag i och för sig går bort. Politik på läktaren tycker jag inte hör hemma. Tycka vad man vill om "borgarbrackor", men man behöver inte skrika ut det och därmed exkludera majoriteten av vår befolkning. Eller? Bara en tanke... Med förhoppning om fler fans.
Haha. Helt rätt. Jag känner mej väldigt kränkt och exkluderad.
(kunde inte låta bli att fortsätta läsa i tråden)
Den här tråden ges ut av Rabén & Sjögren våren 2027.
Jag sammanfattar så vi har en mall.
Inga könsord
Inte bua åt gamla siriusspelare
Inte skrika borgare
Ramsan hallå hallå har vi pratat om tidigare den ogillas av många o e hatisk så den tar vi bort
Att skrika bönder samt blåsvart muff kan diskuteras
Är vi arga visa det med humor aldrig känna hat
Tex jag e missnöjd som ropades efter nyköpings kvittering det e bra o kul
Just det jag blir kränkt när några ropar tjockis åt domaren det tycker jag vi måste sluta med
Fyll på!
Inga könsord
Inte bua åt gamla siriusspelare
Inte skrika borgare
Ramsan hallå hallå har vi pratat om tidigare den ogillas av många o e hatisk så den tar vi bort
Att skrika bönder samt blåsvart muff kan diskuteras
Är vi arga visa det med humor aldrig känna hat
Tex jag e missnöjd som ropades efter nyköpings kvittering det e bra o kul
Just det jag blir kränkt när några ropar tjockis åt domaren det tycker jag vi måste sluta med
Fyll på!
Ord-Jonas! Klockrent. ;-)
Och fred på jorden!
Uppförandekodex-häfte, nästa!
Jonas, ropar du borgare åt motståndarna bör dom ta det som komplimanger, och det ska du ha klart för dig, ditt sossesvin :-)
Precis. Det tyder ju på att man har lyckats här i livet.
Skitsamma! Jag ändrar mig och orkar inte tjafsa, att försöka vinna diskussioner på Internet är ändå efterblivet.
Va kan man inte vinna??????
Jag gillar Knivens lista! Fast jag gör det på riktigt, så det kanske inte räknas.. ;)
För övrigt känner jag minst en person som har känt sig jävligt obekväm med att stå med oss pga könsord. Visst , det är bara en så det gör ju ingen skillnad i sammanhanget.
Att det inte skrivs om Västra i UNT är ju inte riktigt sant fö. Både i bloggen och liverapporterna nämns vi ju flitigt och då nästan uteslutande i positiva ordalag. Så att en bloggare skriver en grej som är negativ kanske vi inte ska se som en allmän antiVästra-kampanj.
För övrigt känner jag minst en person som har känt sig jävligt obekväm med att stå med oss pga könsord. Visst , det är bara en så det gör ju ingen skillnad i sammanhanget.
Att det inte skrivs om Västra i UNT är ju inte riktigt sant fö. Både i bloggen och liverapporterna nämns vi ju flitigt och då nästan uteslutande i positiva ordalag. Så att en bloggare skriver en grej som är negativ kanske vi inte ska se som en allmän antiVästra-kampanj.
Ska man nödvändigt kränkas får man väl se till att kränka alla så det blir rättvist. Ska man skrika bönder och borgarbrackor får man se till att kränka de andra stånden också. Adelssvin och prästkräk.
Heja Sirius!
Jonas, ropar du borgare åt motståndarna bör dom ta det som komplimanger, och det ska du ha klart för dig, ditt sossesvin :-)
Tar jag som en komplimang! Tack :)
Jag känner minst en person som inte känner sig obekväm med könsord. Som sagt, är man mormon kanske man inte hör hemma i Västra och ska vi köra "jag känner en person"-argumentation kommer vi ingenstans.
Borgare är ett vitt begrepp!
[youtube=|http://www.youtube.com/watch?v=fC6pbULNAPs]Gudibrallan - Sosse[/youtube]
Va inte så lätt att infoga en länkt tydligen...
[link=http://www.youtube.com/watch?v=fC6pbULNAPs]Gudibrallan - Sosse[/link]
Jag gillar Knivens lista! Fast jag gör det på riktigt, så det kanske inte räknas.. ;)
+1
Ni måste älska samhället i Demolition man.
Jag känner minst en person som inte känner sig obekväm med könsord. Som sagt, är man mormon kanske man inte hör hemma i Västra och ska vi köra "jag känner en person"-argumentation kommer vi ingenstans.
Om det blev standard att folk skrek könsord och/eller t ex kallad spelare eller domare hora skulle jag inte stå med västra. Jag brukar tracka AIK:are med att vi har fler i klacken som inte skriker hora än va de har... jag fortsätter gärna med det.
Det blir sällan så exkluderande att inte skrika saker så det kan faktiskt de flesta lära sig att leva med.
Någon kanske kan leta upp de gamla trådarna i ämnet så man har något att klippa och klistra ifrån. Eller spana om någon bytt åsikt.
Det finns nog inga delar av mitt liv där det finns så hårda förhållningsregler gällande runda ord iaf. (Då räknar jag in fritid, jobb, släktmiddag pff. tja vad sjuttsingen som helst).
Kul iaf att religiösa fundamentalister och de som är supervänster (eller vad folk nu är) kan enas i denna fråga.
Kul iaf att religiösa fundamentalister och de som är supervänster (eller vad folk nu är) kan enas i denna fråga.
Vad är hangupen på att det "skulle bli standard". Måste finnas hundra inlägg med det budskapet. Det är inte nära! Tro mig! Jag är en av dem onda som råkat skrika ett fult ord då och då! Jag har inget intresse av att skriva fitt-valsen!
"Sålt sig som en hora" är väl lite nutidens "domaren har en tvåa på tipset". Sett till språkutveckling. Men som sagt, det ingår inte i vårt vanligt förekommande vokabulär och är väl egentligen inte så mycket att orda om. Hur man vill uttrycka sitt vredesmod tycker jag dock är upp till var och en. Precis som att jag, i motsatt känsloläge, känner lite extra för att höja en fana vid mål. Känsloyttringar är på individnivå, låt det så fortgå (inom vissa ramar).
För övrigt är det dubbelmoral om man tar ton i "Stå upp som en riktig man"-ramsan, samtidigt som man lackar på sexism.
För övrigt är det dubbelmoral om man tar ton i "Stå upp som en riktig man"-ramsan, samtidigt som man lackar på sexism.
Stå upp som en riktig hen?
~Vi älskar vårat Sirius - har blåsvarta underkläder~
Så länge vi inte skriker fitta, hora etc. organiserat så är det lugnt.
Givetvis får folk skrika vad fan de vill (inom lagens gränser då förstås) precis som jag får ge uttryck för min åsikt. Bigbadda och andra må tycka att det är irrelevant att folk känner olust, jag gör det inte. Sånt är livet. Man har olika åsikter. Det är ju tack och lov inget jätteproblem i Västra med fittskrikande dock och det vore ju jävligt najs om det kunde fortsätta så.
Jag ser inte dubbelmoralen i det Joint. Skrek man det till en damspelare skulle det ju vara tveksamt dock.
Jag ser inte dubbelmoralen i det Joint. Skrek man det till en damspelare skulle det ju vara tveksamt dock.
Jag antar att Joint syftar till att uttrycket riktig man kan tänkas cementera den stereotypa bilden av att män ska vara hårda och känslokalla och att känsloyttringar är förbehållet den kvinnliga delen av befolkningen.
Jag är ingen moderator eller liknande på forumet men jag tycker att Tifos sista inlägg känns som en ganska bra slutpunkt på den här debatten för den här gången. Det kommer säkert att finnas anledning att återkomma till detta någon gång men nu tycker jag vi tar nya tag och kastar oss in i nya läktaräventyr på Studan and beyond.
Nu tycker jag vi gemensamt i denna sal sjunger We shall overcome.
Men jag vill ju ha en beef med nån! CarlApan, din våta ängsmark!
Om man inte vill läsa diskussionen så slipper man väll?
Finns årsmötesbeslut på att alla måste läsa allt på forumet.
Jag låter tråden vara tills den spårar ur.
Kuken!
Jag antar att Joint syftar till att uttrycket riktig man kan tänkas cementera den stereotypa bilden av att män ska vara hårda och känslokalla och att känsloyttringar är förbehållet den kvinnliga delen av befolkningen.
Exakt. En ramsa som brukar besjungas efter att en spelare blivit tacklad och ligger ner med smärta. "En riktig man" ska väl inte vika ner sig så? Men det är klart, enligt Tifos logik, som han inte är ensam om i sammanhanget, så gäller väl feminism bara å våta ängsmarks vägnar...
Fast återigen, för att ge perspektiv (08 men ändå), så sjöng Bajen "låt han dö, låt han dö, låt han dö..." när en motståndarspelare låg ner med blodvite i går...
/En riktig man
för lite kir på sistone, det märks..... vilken match blir Kir-matchen?
Borta mot Karlberg i cupen?
Mkt helgmatcher hela tiden så det är ju som upplagt för kir-afton.
Jag ogillar uttrycket "en riktig man" dels för att det till viss del är motsatsen till kärring (alltså män är tuffa kvinnor veka) samt för att det syftar på en könsstereotyp bild av män som jag inte heller ställer upp på. Jag har inga problem med att inte vara någon "riktig man" men jag har heller ingen lust att på något sätt ge intrycket av att det skulle finnas "riktiga män" i den meningen som de som tror att det är det tycker att "riktiga män" ska vara.
"Stå upp som en riktig hen" tycker jag däremot va sjukt kul och röstar genast för att det ska bli västras officiella hånande av nedsparkad spelare.
Ska vi ändå ta saker man stör sig på... Varför sjunger vi (och andra mindre begåvade klackar) "Sätt en påse OCH vi ställer upp"? Vill vi bekräfta oss som medgångssupportrar eller? Det ska naturligtvis vara "Sätt en påse FÖR vi ställer upp"!
"Stå upp som en riktig hen" tycker jag däremot va sjukt kul och röstar genast för att det ska bli västras officiella hånande av nedsparkad spelare.
Ska vi ändå ta saker man stör sig på... Varför sjunger vi (och andra mindre begåvade klackar) "Sätt en påse OCH vi ställer upp"? Vill vi bekräfta oss som medgångssupportrar eller? Det ska naturligtvis vara "Sätt en påse FÖR vi ställer upp"!
Fakk. Jag skulle aldrig ha sått hen-fröet. Jag hatar mig själv.
Jag sjunger heller inte med i ”Stå upp”-ramsan. Jag stör mig ärligt talat mer på den än på sporadiska könsord, för ”en riktig man” känns som ett riktigt mögligt gammalt uttryck.
Men men, alla kan ju inte gilla allt. Det går i alla fall tjugo bra ramsor på varje dålig.
Men men, alla kan ju inte gilla allt. Det går i alla fall tjugo bra ramsor på varje dålig.
Kan vi inte byta namn till PK Sidan också?
Men vi kör ju extremt sällan "Stå upp som en riktig man".
För att vara PK krävs det att man tänkt över en grej, för att vara icke-PK krävs det bara att man är dum i huvet.
Mvh,
En kille som skrek "fitta" (ev "hora", minns inte) till domaren på Bajen i cupen förra året
Mvh,
En kille som skrek "fitta" (ev "hora", minns inte) till domaren på Bajen i cupen förra året
Fan, jag som alltid sjungit "Stå upp som en rultig tant".
Men om man är icke-PK efter man tänkt över en grej då, vad är man då?
Om man gillar att dra rasistiska eller sexistiska kommentarer och tänkt över det, så bidrar man till att stärka den typen av strukturer i samhället. Det är mer intressant att se det så än att försöka definiera vad en eller annan person egentligen ÄR.
Det är vad du påstår ja.
Fan, man får inte slå sin fru eller barn längre, man får inte köpa horor, man får inte behandla folk med annan hudfärg, religion eller kultur illa. Och nu ska man inte få skrika fitta, cp eller andra roliga saker till folk som man vill. Vart e vi på väg?
Hm….det kallas visst utveckling.
Nej det kallas den-dryga-förstå-sig-på-allt-vänstern-som-alltid bestämmer-vad-andra-ska-tycka-känna-å-fan-å-hans-moster.
Gaah
Gaah
Eller möjligen empati och förståelse och respekt för den svagare.
Hear, hear!
Fan, man får inte slå sin fru eller barn längre, man får inte köpa horor, man får inte behandla folk med annan hudfärg, religion eller kultur illa. Och nu ska man inte få skrika fitta, cp eller andra roliga saker till folk som man vill. Vart e vi på väg?
Och jag som trodde den här tråden dog igår.
Jag brukar ju skrika "stå upp som en riktig man" till våra egna spelare också när nån ligger..... Men då brukar jag vara ensam :-)
Jag brukar nöja mig med "-Men för helvete...kääämpa!!!"
Jag brukar nöja mig med "avliva fanskapet".
Det va bättre förr.
Nu ska jag gå och slentrianheila vid Kalle dussin-statyn.
Nu ska jag gå och slentrianheila vid Kalle dussin-statyn.
Tråden får inte dö.
Man kan ju alltid skrika Skridsko om man vill kalla nån för fitta på ett subtilt sätt
Man kan ju alltid skrika Skridsko om man vill kalla nån för fitta på ett subtilt sätt
Smajic måste....