Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Silly sommaren 2013

Det är visserligen 6 veckor kvar till fönstret öppnar, men då det nu står klart att Ante missar resten av säsongen kommer ju snacket ta fart på allvar.

http://www.unt.se/sport/sasongen-over-for-bjorkebaum-2452510.aspx

Det är väl knappast realistiskt att få in en anfallare med liknande spetskvaliteter som Ante, men vi kommer inte att klara andra halvan av säsongen med bara två riktiga anfallsalternativ.

Namn som redan nämnts är BKV:s målspruta Andres Thorleifson och Bajens Sinan Ayranci. Det ska bli spännande att se vad Kim, Tolle, Ola och kanske Ågerup hittar på.

Jag vill ha Ahonen.
Ja, varför gör vi inte som sommaren 2011? Plockar någon av toppkonkurrenternas bästa spelare. Typ Omeje, Stellan C eller just Ahonen.
Allt handlar nog om hur det går med USAB. Visserligen antar jag att vi skattebetalare, eller hur det nu funkar för fotbollsspelare, solidariskt tar hand om Antes lön, så det utrymmet finns. Med att värva spelare med kontrakt känns svårt utan Ågerup.
Drar USAB in sitt stöd kan vi nog glömma det här med nya spelare. Då lär frågan snarare bli hur många vi behöver göra oss av med.

Nu tror jag i och för sig att USAB och Sirius kommer nå någon form av uppgörelse. Men jag antar att USAB vill, och bör, skärpa kraven på Sirius.
Kanske blir en kortisdeal som omförhandlas när vi gått upp?

Vad är det som säger att dealen då blir så kort?

Ja, det är knappast omöjligt. Jag övertygad om att USAB inte lämnar Sirius i sticket mitt under pågående säsong. Och inte direkt efter säsongen heller. Man kan tycka att de senaste årens underskott i den löpande verksamheten är hårresande, men jag tror knappast det är möjligt att Sirius flera år i rad lagt fantasibudgetar som i slutänden USAB konsekvent gått in och täckt för utan deras godkännande. Eller åtminstone inte utan att de på förhand accepterat det. Ågerup är inte blåögd och vare sig han eller de han handplockat för att sköta bolaget lär ha suttit bredvid med armarna i kors och låtit Sirius ohämmat gräva i skattkistan hur som helst utan att säga något.

De senaste årens utgifter handlar om kortsiktiga prioriteringar och ett kalkylerat risktagande som vilar på någon form av gemensam grund mellan Sirius och USAB. Det är jag fullständigt övertygad om. Att få upp a-laget i seriesystemet har uppenbarligen setts som en nödvändighet för att skapa förutsättningar att nå mer långsiktiga mål och prioriterats oerhört högt från båda sidor. Därmed har man varit beredda att satsa oproportionerligt mycket pengar för att nå detta. När man nu tre år, och tiotals miljoner kronor senare, med en omförhandling av kontraktet på bordet inte ens nått detta första steg är det självklart att man tar sig en rejäl funderare över hur man ska gå vidare. Det är en process som tar tid och även om USAB/Ågerup vill tjäna pengar så tror jag knappast att vinstintresset är lika stort som i hans övriga affärsprojekt. Det har tidigare inte rått något tvivel om att det här är en hjärtesak för den gode Bengt, och att hans stöd till blåsvart är långsiktigt tänkt. Att kontraktet inte förlängts än beror knappast på att USAB tänker dra sig ur. Däremot funderar man säkert noga över hur man vill att deras fortsatta investeringar ska användas, vilka prioriteringar som nu bör göras, vilka krav som ska ställas etc etc etc. Jag tror knappast att USAB är beredda att ånga på som idag i all evighet. Man kan inte fortsätta investera i den här storleksordningen utan att få något tillbaka eller utan att ens höja investeringsobjektets värde och potential.

Kommer man inte överens om vägen för att nå de mer långsiktiga målen direkt kan jag, precis som Bigbadda är inne på, tänka mig att man i första hand når ett avtal som täcker resten av säsongen för att sedan ta nya beslut om framtiden när det visar sig om Sirius nästa år är en Superettanklubb eller inte. Nu handlar naturligtvis knappast allt om det, men det råder inte något tvivel om att ett avancemang i nuläget är ett oerhört prioriterat delmål. Men det är också självklart att man inte kan fortsätta kasta lika mycket pengar i sjön år efter år utan att nå det målet. Drar man sig ur nu kommer Sirius sannolikt att kollapsa och falla neråt som en tegelsten eller gå i konkurs. Det är helt tvärtemot syftet med Ågerups satsning och det vore den absolut sämsta återbäring han kan få. Däremot är det knappast omöjligt att man under, säg en treårsperiod, minskar/avvecklar stödet och sedan lämnar klubben åt sitt öde. Men att man helt drar undan mattan rakt av tror i alla fall inte jag är ett alternativ. Självklart är USAB en affärsverksamhet, men i jämförelse med den hårda kapitalistiska världen i stort, så är det en affärsverksamhet med en hel del hjärta i. Den dagen USAB vill dra sig ur kommer det att finnas en avvecklingsplan.
Skulle det inte ha skett en radikal förbättring av skadeläget när vi kommer in i juli, så vore det väl närmast tjänstefel att inte plocka hem JBL.

Skulle det inte ha skett en radikal förbättring av skadeläget när vi kommer in i juli, så vore det väl närmast tjänstefel att inte plocka hem JBL.

Ja, han lär nog ha goda chanser att ta sig tillbaks om det inte skadeläget förbättras radikalt. Han lär väl, möjligtvis tillsammans med Moses vara den offensiva spelare som fått mest speltid den här säsongen. Och enligt de, i och för sig ganska få, rapporter jag läst så verkar han ha gjort det ganska bra.
http://www.kristianstadsbladet.se/sport/fotboll/article1901108/KFF-kan-bli-snuvat-av-Sirius.html

Det rör på sig...

Hoppas det blir av! Synd att det är så fasansfullt långt till 15:e juli bara.
Fan va kul!

Synd att det är så fasansfullt långt till 15:e juli bara.

Lite typiskt också att serien gör uppehåll 21/7 - 18/8...

Antes skada kanske är undantagstillståndet som gör det okej med lån.
Fast Robin Söderberg är väl ingen större målspruta?
Fast Robin Söderberg är väl ingen större målspruta?

Fråga Fruktgården!
Har man startat pärongate är man ju evig legend på nåt plan. Jag är för!

Har man startat pärongate är man ju evig legend på nåt plan. Jag är för!

Det sitter ju rätt tungt på en meritlista.
Under 2011. 2012 och 2013 har han gjort två starter och 10 inhopp. 1 mål. Det må vara hur legendariskt som helst och han kanske är århundradets målmagnet. Vad vet jag? Om någon ska lånas in en halv säsong i syfte att ersätta Ante hoppas jag i alla fall verkligen att det är en spelare med någorlunda pålitlig målnäsa.
bara han är frisk är det väl ok.....
Ett ev lån av Robin Strömberg tror jag i första hand är tänkt för att bredda truppens offensiv. Det återstår nog att se om det är (ekonomiskt) möjligt att ersätta Ante rakt av.

Jag tycker ändå att Andres Thorleifsson i BKV känns rätt intressant. Ett förflutet i AIK och nu typ 16 mål på 8 matcher. Visserligen i div 3, men han verkar ju onekligen ha näsa för var målet befinner sig. Ta hit honom på provspel!

St.SS: Jag kan bara referera till Gerndt. Han kom hit som nyfylld 22-åring. Hade gjort fem allsvenska matcher mellan 2007-08, och inget mål. Därefter succé. Robin kanske inte har fullt ut lika stor potential, men det är absolut en talang värd att satsa på. Division 1 är en helt annan nivå än allsvenskan, ska man dessutom komma ihåg.

Apropå Thorleifsson. Två intervjuer: http://www.90minuteruppland.se/arkiv/2633
http://www.svenskafans.com/grasplan/roslagens-skyttekung-blickar-framat-480277.aspx
Ett långskott.
Men jävlar vad Gerndt-lånet sänkte oss också.
Tja, men det var ju inte direkt hans fel. Han var bra i Sirius. Fine. Kan Robin komma in och vara bra i höst så kan det vara skillnaden på norrettan/superettan. Och väl i superettan kan vi värva andra anfallare.

En Mjällbysupporter jag konverserat med säger så här: "Håller inte riktigt i Mjällby, även om han inte fått chansen riktigt.
Jag tycker han är bäst som innermitt när han får agera lite playmaker, men han används oftast som anfallare.
Inga direkta styrkor, rätt jämn på det mesta, men en bra passningspelare och bra straffläggare. Har dock gjort rätt många mål i U21, och var kapten i det U21-lag som gick till final i fjol."

Angående Thorleifsson, igen då, så vill inte BKV släppa honom på provträning till oss. Detta enligt Fotbollsbloggen.
MFF fick FEM MILJONER KRONOR för en jävla 15-åring. Hör ni det, USAB och IKS FK???
Det är ju det jag säger. De senaste året/åren har åtminstone fem-sex svenska spelare i samma landslag som Kindlund och Bergman (och Kindlund i alla fall dominerar i sitt landslag) gått utomlands för mellan 4-6 miljoner plus vidareförsäljning, och flera har gått för lägre miljonbelopp. Flera av dem från allsvenska lag, men där finns också spelare så långt ner som i division II. Det är alltså inte omöjligt.
Varför inte en höst i brorsans lag...

http://www.unt.se/sport/varlden/marcus-berg-stangs-av-i-hamburg-2458520.aspx

Nu är JBL skadad också...

"Joakim Blomquist som fortfarande tillhör Sirius – och som tränat en del med laget under våren – hade förhoppningar om att komma tillbaka till Uppsala till hösten. Med tanke på hur skadeläget ser ut just nu i Sirius lär det knappast ha varit en omöjlighet. Nu är han själv skadad vilket lär försvåra hans chanser."

Hoppas att det löser sig:

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/30903

Mjällby är spelklar enligt sin twitter.
gamla nyheter
Smurf.
Angående att Kim B vill ha in två nya spelare (anfallare och mittfältare) under sommarfönstret, så vill jag bara nämna att jag väldigt gärna skulle välkomna Carlos Gaete Moggia tillbaka i blåsvart.
Hornby skrev.....
Angående att Kim B vill ha in två nya spelare (anfallare och mittfältare) under sommarfönstret, så vill jag bara nämna att jag väldigt gärna skulle välkomna Carlos Gaete Moggia tillbaka i blåsvart.

Me too. I vilket lag spelar han nu?
Värnamo va?
Jepp i Värnamo som ligger näst sist i superettan. Carlos har startat 6 av 10 matcher.
Det surras om att utlånade Jesper Nyholm kommer tillbaka i sommar. Det verkar logiskt då vi ju förlorar Bergman.
Det jiddrades mycket bland fårskallarna på UNT i dag. Många som kände till en massa nyförvärv.
Robin Strömberg verkar vilja spela i Sirius hur som helst.
http://www.kristianstadsbladet.se/sport/fotboll/article1905755/Robin-Stromberg-rdquoBollen-ligger-hos-Mjallby-AIFrdquo.html
Men det blir inget av det:

http://www.unt.se/sport/ingen-stromberg-i-sirius-2465958.aspx

Den här killen gjorde en hel del mål i div 1 och superettan för några år sedan, men verkar ha fastnat i Åtvidabergs frysbox.

http://svenskfotboll.se/damallsvenskan/person/?playerid=6164

Ska vi ha in nån på lån tycker jag Mete är ett vettigt alternativ om han är tillgänglig.
Strömberg avskriven: http://www.unt.se/sport/ingen-stromberg-i-sirius-2465958.aspx
Han var mycket nära Sirius typ 2010.
Två nya mål av Thorleifsson.18 mål på 10 matcher.

Två nya mål av Thorleifsson.18 mål på 10 matcher.

Också ett fullt tänkbart alternativ. Det som möjligtvis talar emot honom är väl skadehistoriken. Vi har ju mer än en spelare med benägenhet att gå sönder... Verkar finnas intresse från klubbar högre upp i seriesystemet i det fallet också. Återstår väl att se hur seriöst det är.
Thorleifsson verkar het:

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/30992

Bryan Massa provspelar med U21 ikväll. Hmm....Kompisträning eller på allvar?
Mete vill bli utlånad
http://www.fotbolltransfers.com/site/news/31082
Mete vore ju topp. Massa not so much.
Från fotbollsbloggen, men kanske inget att bry sig om...

"Kan förresten avslöja att vi fått ett tips om en spelare som påstås vara klar för Sirius from transferfönstret"

Bryan Massa? Fan va skumt.
De gör väl allt för att öht få ihop till elva man i U21. Tror inte det betyder mer än så.
Mete nära Bajen enl fotbollskanalen
Bajens Sinan Ayranci har varit i frysboxen hela våren och bara matchats i U21. I kvällens match på Löten fanns han inte med. Betyder säkert ingenting. Antagligen skadad.
Förutsättningslöst var ordet:

http://www.unt.se/sport/erbjuds-provspel-i-sirius-2472294-default.aspx

Jag var och kollade på U21-matchen. Bryan fick en timme som yttermittfältare och lyckades inte åstadkomma något märkvärdigt. Blixtrade till lite emellanåt, men såg ut att sakna självförtroende och defensivt tycker jag att han påminde om Moses back in the days. Alltså, inte så bra...

Mete skulle smaka fågel.
Vilken sorts fågel?
Kaja såklart.
Guldfågel.
Är det någon som vet vem anfallaren som fotbollsbloggen skriver om är? Kan det vara stefan silva i akropolis möjligtvis?
Pja, han är född 1990, spelar i div II för Sthlmslag nu, spelade div I förra säsongen och kommer ursprungligen från BP så allt som Andersson skrev stämmer ju på honom.
Nån form av fotbollskvalitet bör han ju besitta eftersom han provspelat med Hull resp. AIK. Dessutom en spelare Kim/Tolle/Ola har god koll på...Om det nu är han.
Han gjorde 8 mål för Akropolis förra säsongen.

"Kan även avslöja att vi tidigare i veckan fick in ett tips om att en ny forward i stort sett skulle vara klar för Sirius. Nu har jag (på grund av sjukdom) inte hunnit höra med Kim Bergstrand hur mycket sanning det ligger bakom det hela, utan det överlämnar jag till Daniel Meisels att utforska nu när han är tillbaka.

Kan ändå berättta att spelaren som vi fått tips om är en anfallare (född 1990) som just nu spelar i en Stockholmsklubb i division II och är fostrad i Brommapojkarna. I fjol spelade han i norrettan och gjorde skaplligt med mål.

Vill ni veta namnet? Det håller vi på ett tag till."

Men ersättare till Ante?
Förra året gjorde han 8 av Akropolis 27 mål (29.6%), Ante gjorde 15 av Sirius 51 mål (29.4%).
Men bara 2 i år i Tvåan...
Ja, det är inte godkänt.

Men ersättare till Ante?

Tror precis som med Robin Strömberg, att han (om det är han) inte är tänkt som ersättare till Ante. Mer för att bredda truppens offensiv.

Förra året gjorde han 8 av Akropolis 27 mål (29.6%), Ante gjorde 15 av Sirius 51 mål (29.4%).

Men han verkar ju iofs vara 0,2 % bättre än Ante...
Målgörare är dyra, men drömmar är desto billigare:

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/30492

Det har verkat som om stämningen i Sirius A-trupp i år är ovanligt god. Delvis så klart beroende på resultaten men även på en homogen grupp som trivs ihop trots att det i alla fall i början av säsongen var hård konkurrens om plats i startelvan. Viktigt att behålla den goda stämingen och inte värva in nån "troublemaker".
Hallenius skulle så klart vara en drömvärvning men så mycket tror jag aldrig Ågerup hostar fram.
Apropå "troublemaker" så vet jag inte riktigt hur man ska förhålla sig till detta från fotbollsbloggen:

"Och angående Mete så har jag hört så många skräckhistorier om hur han missköte sig i Västerås SK att det skulle kunna bli en lite följetong här på bloggen."

http://www.unt.se/sport/silva-nara-sirius-2474709.aspx

Noterar att Siriushatarna börjar göra sig gällande på UNT igen. Mycket snack om att Kim/Tolle plockar in föredettingar från Sthlm som inte platsar nån annanstans. Har vi öht nån sån spelare i truppen?
Möjligtvis Dalil men han är å andra sidan typ 23.
Folk målar upp det som om det vore en press att spela i Sirius, för att det finns en lokaltidning och supporterklubb som bryr sig. Tänk då pressen att spela i AIK, Djurgården eller Hammarby. Då är det ju ett bra karriärssteg för dessa stockholmsbördiga spelare att prestera här - till att börja med.
Haters gonna hate.
Silva klar. Välkommen, snubbe.
http://www.unt.se/sport/han-forstarker-sirius-i-host-2476068.aspx
Tolle om Silva:

"Vi ser en stor potential i honom och han ersätter i första hand Jonatan Berg och Oscar Kindlund."

Antes ersättare är alltså inte värvad ännu...
Behöver vi verkligen en "ersättare" till Ante? Det har ju gått rätt bra ändå, Moses har varit grym på Antes position, och Runnemo och CG kan också ta den platsen. Som Håwe skriver så känns det nästan bara som ett risktagande att ta in någon ny snubbe som kan rubba gruppdynamiken.

Tycker iaf definitivt inte att vi behöver någon korttidslösning på lån. Om man kan signa någon på ett längre kontrakt som Kim-Tolle tror på, som Silva, så är det en annan femma.
Jag tänkte också på det där med gruppdynamik. Det verkar ju vara så bra stämning i laget och det måste väl ändå räknas som en till spelare på plan liksom (så inkl Västra har Sirius 13 man på plan).

Den främsta anledningen till att skaffa någon mer borde ju vara att hindra att fler skador och gula kort tar bort möjligheterna att ändra spelstil om det skulle krävas. De dubbelbytena i typ 60 minuten har väl varit extremt framgångsrika i de senaste matcherna.

Behöver vi verkligen en "ersättare" till Ante?

Det tycker jag! Visst funkar både Moses och Runnemo på hans position, men de fungerar ännu bättre som ytter resp central off mitt. Vi har i nuläget egentligen bara CG som renodlad centerforward och det håller inte. Självklart vore det bästa att få in en ersättare till Ante på ett längre kontrakt, men jag kan köpa ett lån över hösten om det förbättrar våra chanser att vinna serien.
Nu har jag ju inte sett mer än en match i år (+ Luleå på webben), så jag har inte snorkoll. Men jag har fattat det som att Moses har varit väldigt lyckad som center, och snarare vassare där än på offmitt/kanten.

Klart jag kan köpa ett lån om det skulle förbättra våra chanser att vinna serien. Men jag tror ju inte nödvändigtvis att det gör det.
Hornby har nog inte heller sett så många matcher. Både Moses och Runnemo har gjort mest mål som anfallare centralt. Moses ligger nu på sju baljor och dom gör han inte från kanten.
Den stora skillnaden med Moses är att han i år har ett skott, och kyla (tack vare självförtroendet kanske). Tidigare har hans skottkvalité varit närmast bedrövlig, men utvecklingen har verkligen gått framåt där. Runnemo å sin sida känns lite långsam emellanåt, men besitter ju ändå en beprövad bössa och lite av en target. CG däremot är ju snabb och det kan man utnyttja genom djupledsbollar och dylikt. Så som jag ser det finns det tre olika anfallsvapen att kombinera med. Sedan har vi ju ett spel byggt efter mittfältet och där har vi ju en del spelare, såväl centralt som på kanterna. Så här långt har man ju klarat sig ohyggligt bra även utan Ante.

Hornby har nog inte heller sett så många matcher.

Bara 7 av 10...
Född i Uppsala, son till gamle Siriusspelaren Staffan Persson och fotbollsuppfostrad i Bälinge. Kanske dags att komma hem snart...

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/31371

Kan han lira anfall?
Staffan Persson? Var han målis på 70-talet?
Mittfältare (har jag för mig) bl a när Sirius spelade allsvenskt 73-74.

[quote1371925943=Bigbadda]
Hornby har nog inte heller sett så många matcher.

Bara 7 av 10...

[/quote1372455449]
Öppna ögonen då för helvete.
Soft samtalsklimat.
Rått men ohjärtligt.
Smells like Stockholmsforum :-(
Ta en grogg och slappna av va.
Vi borde tvinga Badda att supa en pava Kir så han softar ned tonen
Topboybadda! Up the belts!
Ny provspelare:

" Den här veckan kommer den 20-årige ghananen Michael Mensah (inte att förväxla med den äldre och ökände namne som tidigare har spelat i Trelleborg) att provspela med Sirius. Tidigare har Mensah bland annat testat med superettanlagen Hammarby och Örebro SK samt med Sirius seriekonkurrent Sandvikens IF.
– Det är en intressant spelare som är forward och har meriter från Ghanas U20-landslag, säger Sirius tränare Kim Bergstrand och berättar vidare att Mensah har Patrick Mörk som agent."

http://www.fotbollskanalen.se/superettan/hammarby-anfallare-pa-gang-till-sirius/

Är det troligt?
Kan han göra sådana här mål i Sirius så är han välkommen:

http://www.youtube.com/watch?v=sLkaEuKAbmM

Alltså, jag är tveksam till att värva en spelare som sitter på bänken i Bajen. Har kollat de flesta av deras matcher som visats på TVsport och de är verkligen usla i år. Bara Kennedy och möjligen Rynell som skulle platsa i blåsvart i år. Sen kan det väl kansle vara så att jänkarn tar ut fel lag hela tiden och att Sinan är bättre än en bänkplats. Men jag tycker vi har bevisat hela säsongen att vi har bra spelare och är det Ante som ska ersättas så får det fan vara en riktigt bra spelare.
Det har ju iofs hänt förr att spelare som inte platsar i Bajen blommar ut i andra klubbar där dom får chansen...

Alltså, jag är tveksam till att värva en spelare som sitter på bänken i Bajen. Har kollat de flesta av deras matcher som visats på TVsport och de är verkligen usla i år. Bara Kennedy och möjligen Rynell som skulle platsa i blåsvart i år. Sen kan det väl kansle vara så att jänkarn tar ut fel lag hela tiden och att Sinan är bättre än en bänkplats. Men jag tycker vi har bevisat hela säsongen att vi har bra spelare och är det Ante som ska ersättas så får det fan vara en riktigt bra spelare.

Håller väl egentligen med. Samtidigt så är det en spelare Kim och Tolle verkar ha bra koll på så jag antar att de ser en potential hos honom som Bajen inte lyckats plocka fram.
Jo, i och för sig, de släppte ju Käck klantskallarna och står nu med en backlinje där ingen skulle platsa i IKS.
Jag tycker Kim/Tolle har lyckats bra med sina Stockholmsvärvningar. De har bra koll på vad de värvar. Sinan är en spelare med hög potential och en spelare jag gärna skulle se i Sirius.
På Bajenforum diskuteras Kim B som möjlig efterträdare.
Tackade inte han nej till ett tidigare erbjudande där? Och om han tycker det är struligt i Sirius ibland...i bajenland verkar vad som helst kunna hända.
Lyckas Kim med att ta upp oss i år, lär han vara ett än attraktivare tränarnamn. I superettan lyckades han ju med att avancera direkt med. Därför är det bara att hoppas att hans kontrakt förlängs nu också. Samtidigt, skulle vi mot oddsen nu misslyckas i år igen, så hade jag rent principiellt ropat på tränares avgång. Nåja... ;-)

Apropå silly: En av seriens bättre målvakter lämnar den ideella klubben VSK, just på grund av därför.
VSK målisen e ju kass, har inte sett honom göra en räddning iår.
Hittills:

In: Stefan Silva (Akropolis)
Ut: Jakob Bergman och Oscar Kindlund (båda IFK Göteborg)

Det är vansinne om man inte tar tillbaka JBL. Snart kry är han.

Såg honom på cykel efter Dalkurdsmatchen. Han såg oförskämt pigg ut.
Tanken slog mig! Daniel Majstorovic är ju ledig nu verkar det som. Men jag är inte säker på att han platsar faktiskt.
Tycker man borde lyfta in Hochen.

Mot sånt här motstånd och med kvalitativa medspelare bakom sig snittar han nog två mål per match om han får spela en halvtimme. :-)
Om vi ska ha nyförvärv ska de vara hungriga, inte mätta!!
Hochen kan inte vara för mätt.
Gurra (4 mål), Hochen (3 mål) och LoveLi (2 mål) blir utsedda till "Matchens sheriffer" lite titt som tätt här: http://fcsthlm.com. Småskönt bonkelag (namnet till trots) som till och med mäktat med en grandios bränning på ett välfyllt Kristinebergs IP.
Det där ska jag nog spana in någon dag. De är ju alldeles runt knuten.

På Bajenforum diskuteras Kim B som möjlig efterträdare.

Sirius har ju en fin tradition av att tappa de tränare som vi går upp med: Dan med mustaschen 1997, och MP 2006.

Vem är JBL?
Joe Blonde Loner.
http://op.se/sport/ofk/1.6056376-sirius-bjuder-175-000-for-ahonen

175000:-!
Två reflektioner:
a) Verkar inte som det blir nån Ante i Sirius nästa säsong då.
b) Valsta ville ha 200.000 för Bylle.
Kan ju även betyda att Sirius har fått ett bud på någon spelare som gör mycket mål, typ Moses.
Ja, absolut. I ärlighetens namn kan det betyda nästan vad som helst. Silly är ju ganska silly.
ryktas att Djurgårdens intresse för ante kvarstår enligt fotbollsbloggens twitter.
sen vet vi inte heller vad vi fick för bergman och kindlund eftersom det överhuvudtaget inte kommunicerats av klubben.
Det står mellan oss och vår evige nemesis ÖFK. Båda har budat.
Tycker som Joint var inne på att det vore logiskt att ta hem JBL för höstsäsongen.
ÖP säger att han (Aahonen) vill till Östersund
http://blogg.op.se/sportredaktoren/2013/07/08/ahonen-vill-till-ostersunds-fk/
JBL känns inte som nån KB-favorit. Tycker han borde plockas hem men tvivlar på att det kommer hända.
Ja, riskerar bara att få nöta bänk ytterligare ett halvår. Med Silva och kanske Ian, plus övriga som konkurrerar på ytterpositionerna skulle det bli tufft.
Min fördomsprofil säger att Kim inte vill träna Hammarby av den enkla anledningen att det blir svårare att få tränarposten i AIK efter en tur i Bajen.

Med Silva och kanske Ian, plus övriga som konkurrerar på ytterpositionerna skulle det bli tufft.

Det är väl just det där "kanske Ian" som avgör om JBL ska plockas hem eller inte.

I skuggan av "Ahonenaffären" kan man konstatera att Sinan Ayranci nu bör vara ännu längre från startelvan:

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/31872

Jag vill ha hem JBL av den enkla anledningen att det är en underbar man med hjärta av guld. Först in av spelarna på Alexander efter Östersundsdebaclet, och sist ut därifrån. Sörjde med mig längs Fyrisån efter matchen. Som spelare betraktat tycker jag att han har en bra potential, som han inte fått ut i Blåsvart mer än under vissa perioder. Med rätta (själv)förtroendet tror jag att han kan bidra! Kolla hans säsonger i Strömsberg, Frej-sejouren (som gav eko ute bland elitfotbollssverige) och provmatchen med ett allsvenskt HBK, där han träffade stolpen två gånger om. Ja, lite stolpe ut har han haft, men bevisligen presterar han alltid bortom Blåsvart, vilket jag bara tror är en ren tillfällighet (om än att övriga klubbar har varit utan press). Men tierpsgrabben kan vara en oslipad diamant, som smygslipats lite redan under våren. Dumt att tacka nej till kvalitativ bredd om inte annat då hösten kan vara lång och skadeeländig. Inte värt att gambla där. Hoppas att KB & co ser honom som ett ess i rockärmen. Forza JBL - kom och fräls! Å hör se'n - i Alexanders tempel.
Absolut, tycker mig också se potentialen. Ett härligt löpsteg som inte många på den här nivån har. En perfekt spelare att slänga in i 70:e för att springa sönder tröttkörda motståndare. Tror att det kan vara nästa Gerndt (på planen...) Sedan skadar det inte att han verkar vara en omtyckt person i laget.

Visst är det hård konkurrens om platserna men vad är det som säger att inte skador och avstängningar väntar även under hösten?

Vill ha hem JBL +1
Enligt nån tjomme på Östersunds-Posten har Ahonen bestämt sig för ÖFK.
"Han spelar på lördag så inget före helgen. ÖFK presenterar honom på måndag innan DM-finalen mot IFK Östersund, tror jag..." twittrar han.
Et tu ÖFK
Vi har höjt budet på Ahonen påstår UNT:
http://www.unt.se/sport/sirius-hojer-budet-pa-ahonen-2503312.aspx

Fattar inte varför vi nödvändigtvis måste värva varken Ahonen eller någon annan i det här läget. Varför laga något som funkar bättre än nånsin liksom? Det kan ju nästan bara bli sämre.

Den enda silly-nyhet jag vill läsa är att Kim-Tolle ritar på varsitt nytt kontrakt. Man blir lite orolig av att läsa Kims vaga svar på frågorna om framtiden.
Jag håller med Brukarn på alla punkter.
Tror de räknar med att Ante försvinner, annars är köpet lite omotiverat.
Tycker också JBL är jävligt sympatisk och värd en ny chans, men är inte säker på att jag vill att han tar speltid exempelvis Kerim Mrabti behöver för att utvecklas. Det som talar mest emot är ju att han är 27. Han borde liksom fått ut det mesta vid det här laget, även om han redan nått upp till sin potential utan att få ut allt av den i Sirius. Däremot, om han kan tänka sig att bli en truppspelare om vi går upp är det kanske inte så tokigt.
Jag antar att man ser Ahonen som en utvecklingsbar spelare man vill ha med sig upp i superettan. Det lär ju handla om ett längre kontrakt.
Det här med att någon skulle vilja knyta åt sig Ante förstår jag inte. 25 år och två korsbandsskador bakom sig.... men men.
Vem är JBL?
Vem är RRR?
RRR: http://www.youtube.com/watch?v=CnYBL1HkoQc
Tror inte heller att Antte är aktuell för så många andra. Två korsband är det få som kommer tillbaka ifrån, tyvärr. Jag hoppas att han motbevisar mig, och att han gör det i Sirius, men jag tror tyvärr att vi har sett det sista av honom i elitfotbollen.
"– Ska jag lämna Luleå är det Sirius som gäller. Jag har fått ett bra intryck när jag snackat med dem och träffat dem. De är väldigt proffsiga. Det verkar vara en härlig förening som hela tiden strävar framåt. De är även framgångsrika på damsidan, säger Daniel Ahonen till fotbolltransfers.com."

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/31995

Gott så!
Det är ju sympatiskt och roligt att han vill hit. Men om han nu kommer så kan man konstatera att det kommer att sitta väldigt många väldigt bra spelare på Sirius bänk i höst.

Det är ju sympatiskt och roligt att han vill hit. Men om han nu kommer så kan man konstatera att det kommer att sitta väldigt många väldigt bra spelare på Sirius bänk i höst.

Då kanske vi kan rätta till den där försmädliga sista platsen i U-21 serien.
Angående Ahonens kommentar i fotbolltransfers kan man konstatera att journalisten på ÖP mer ägnar sig åt önsketänkande än undersökande journalistik ;-)
Med Ante borta åtminstone resten av säsongen och Ians skadestatus högst osäker, så vore det ju fantastiskt om seriens skytteligaledare blir blåsvart.

Vem är RRR?

Den unga herrn som från början kallades "Pepparkaka" av klacken efter som han alltid hade med sig just pepparkakor som han bjöd på.

Tycker att det på ett sätt känns lite skumt att känna ett behov av att värva när det går så bra... men visst är det lite tunt på rena anfallare. Utgår från att detta är mer långsiktigt än bara för i år iaf.
Men Ian vad är det för fel på honom?
Ryggen. Vakna, HMI-RRR.
Norrbottenspressen skriver följande
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6890531
http://www.nsd.se/sport/artikel.aspx?ArticleId=7752846
Ahonen gjorde 1 mål och 3 assist när Luleå vann med 4-2 mot VSK.
bara det talar för att man vill ha honom, alla som gör mål mot vsk är bra killar
Ahonen är ju bra, helt enkelt. Har varit jämnare än Ante och känns mer skolad. Samtidigt har Ante näst intill unik spets i sitt huvudspel.

Ahonen känns väl annars som en sådan spelare det är vettigt att värva inför superettan snarare än fotbollsmedelålders stockholmscastouts. Vi har redan en trupp för mitten av Superettan så det mest intressanta är att hitta spelare som man rimligen kan tro går att sälja för mer än man köpte dem för. Ahonen är en bra sådan lott.
Vore dessutom otroligt spännande att se Ahonen och Ante tillsammans, Ahonens speedway och tajming och Antes huvudspel. Just den spetsen hos Ante är det som gör att han nog fortfarande är intressant på marknaden trots skadehistoriken - dessutom har han fortfarande massor av utvecklingspotential eftersom han i princip var helt oskolad när han kom till oss.
Däremot vore det nog jobbigt för CG om vi fick hit Ahonen...
Kolla Ahonens show mot Västerås. Speciellt hans eget mål i slutet. Honom ska vi ha!!!
http://www.youtube.com/watch?v=FixSGNaiMZc&hd=1
Mycket snyggt. Konstigt om han inte uppvaktas av klubbar ännu högre upp...
Lovande! Han är skön, Ahonen.
Sinan Ayranci till Östersund som det verkar:

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/32101

skulle inte Sinan till blåsvart?
Fan 4-1 målet är det största hån jag sett mot VSK, vi gillart
Fotbollsbloggen hintar om att "det kommer hända saker i Sirius under veckan".

Mellan vilka rader läser du det?
Aha, twitter såg jag!!
Obra http://www.fotbolldirekt.se/2013/07/16/scoutad-av-aik-jagas-av-bajen-och-assyriska/
Käck vill stanna:
http://www.unt.se/sport/vill-stanna-i-sirius-2510715.aspx

och många frågar om Moses:
http://www.unt.se/blogg/blogg.aspx?blogg=1718009&bloggentry=2510700
Kämpa kontraktsskrivare! Cash för moses vore ju minst sagt bitterljuvt. Då ska det vara riktigt bra med cash, alltså.
Det skulle nog bli en del cash, men den skulle väl å andra sidan gå till USAB gissar jag? Fast jag kan ändå tycka att det i längden vore bra om de får någon utdelning på alla miljoner de lassar in i klubben.
Vore konstigt om inte större klubbar scoutade Sirius rätt intensivt nu. Prio ett just nu måste vara att förlänga med tränarduon. Mitt intryck är att trivseln i spelartruppen och tron på vad de håller på med är rätt hög. Kommer allsvenska klubbar och viftar med sedelbuntarna är det klart att det blir svårt att stå emot. Men att Käck, åtminstone utåt, verkar vilja förlänga och att Ahonen verkar tycka att Sirius har betydligt större potential än ÖFK betyder rimligtvis att Kim och Tolle gör någonting rätt. Att vi blir av med någon, eller kanske ett par spelare, kan vi naturligtvis inte räkna bort. Men det känns som tränarna lyckats få in en tydlig spelidé där vi hittills naturligt lyckats fylla de luckor som uppstått, även om det under värsta skadeperioden skedde med vissa besvär.
Det ser inte så bra ut inför nästa säsong, inga tränare, Ante velar, Luleå vill inte släppa Ahonen, klubbar rycker i våra spelare, många utgående kontrakt. Men det löser sig väl.
Det är som sig bör.
Det är väl som brukligt, folk bröstar sig inför löneförhandlingar. Sen ska alla kort synas och vad som blir kvar i slutändan återstår att se.
Tror såväl Ante som Kim&Tolle blir kvar.. Ahonen känns däremot osäker.

Förutsättningarna inför den här säsongen såg ju mycket värre ut, men löste sig till det bästa. Så jag ser inte att det ska kunna bli någon katastrof nu, förutsett att vi inte misslyckas med att gå upp.
IFK Luleå har bestämt sig för ett pris för Ahonen. Magkänslan är att det är lite väl högt och att affär uteblir. Men hoppas att jag har fel.
Ja, det sägs att det är 400.000! Det är han inte värd.
Då får han nog satsa på norrettan ett par år till
Tolle:

"Till sist, dina egna husplaner i Uppsalaområdet, hur går det med dem?
– Först får jag se var man jobbar nästa år. Vi har hela tiden sagt att vi trivs och att vi har en grupp som kan bli bättre, men det finns en del andra grejer som måste bli bättre innan vi kan komma överens om ett kontrakt."

Bra att ställa krav, hoppas klubben/kommunen gör allt för att möta dessa. Gissar att det handlar om primärt faciliteter och pengar?

Sjukt det hade varit om han ställde krav på sina egna husplaner dock.
Lyckas vi krångla oss till SE i år och får ett anfallspar 2014 som heter Björkebaum och Ahonen så kommer vi att klara oss kvar. Nu lutar det väl tyvärr åt att ingen lirar för oss nästa år.

Lyckas vi krångla oss till SE i år och får ett anfallspar 2014 som heter Björkebaum och Ahonen så kommer vi att klara oss kvar. Nu lutar det väl tyvärr åt att ingen lirar för oss nästa år.

Tror att årets lag skulle hävda sig bra i SE, mittenplacering.

Går vi upp i år och kan behålla laget samt att spetsa till det med Ahonen + någon/några till, tror jag vi kan vara med och slåss på övre halvan, med lite tur i toppen. Syrianska gjorde det som nykomling -09 och Degerfors -10.
Krångla sig till superettan?
Jag är övertygad om att det lag vi har nu skulle komma i mitten av Superettan.
Hoppas han ställer krav på sitt hus. Trist med dåligt hus.
Både Ante och Ahonen känns för övrigt närmare Sirius än ickeSirius.
är 400000 så mkt för en spelare som det uppenbarligen finns potential hos? Jag tycker inte är en orimlig summa o skulle han smälla in kanske 10 bollar i SE så e priset genast minst det dubbla.

Jag är övertygad om att det lag vi har nu skulle komma i mitten av Superettan.

Skulle vara kul o se hur det här laget klarar sig i SE jag e inte övertygad om en mittplacering men med en bra start så.
I år hade vi inte klarat oss pga alla skador men...
Ahonen twittrar om att han ska på möte på Luleås kansli idag. dagen D uppenbarligen.
För övrigt twittrar Ahonens farsa väldigt flitigt och inte alltid tokobjektivt kring sin son. Sådär vajb på honom.
Ja, Ahonens farsa behöver inte flytta med till Uppsala. Samebyns äldsteråd ska träffa Ahonen kl 11 i dag och sen ha möte kl 12. Med det upplägget känns det som det är mycket kvar innan ev flyttlass går.
Ingen Ahonen i Sirius.
http://www.nsd.se/sport/artikel.aspx?ArticleId=7761578
Undrar hur motiverad han är att göra det lilla sista för Luleå nu?
JBL tillbaka för att konkurrera om en plats. Alltid något.
[size=30]<3[/size]
Roligt att Skoglund och Nyström förlänger.

Hur ser det ut i övrigt, vilka övriga har utgående kontrakt?
På fotbollsbloggen listade dom kontraktsituationen i dag.

[link]http://www.unt.se/redaktionensbloggar/blogg.aspx?blogg=1718009[/link]
Hoppas att man kan förlänga med Bylle och Elliot snart.

Jag tycker att det ser riktigt bra ut inför nästa säsong. Vi är bara i juli och har 13 spelare under kontrakt och (vad jag förstår) positiva förhandlingar med några till. Men som många varit inne på känns det väldigt viktigt att vi kan förlänga med Kim och Tolle.
Var spelar Thorleifsson i höst?

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/32396

Peking är inte en alltför vågad gissning
Björkebaums vara eller icke vara i Sirius!?
Samtalet har pågått sedan slutet av april, när får vi svar....?
Det skulle inte förvåna mig om förhandlingarna med Ante drar ut på tiden. Jag hoppas dock på positiva avslut när det gäller Bylle och Elliot. Och Kim/Tolle förstås!

Två veckor kvar till fönstret stänger och riktigt lugnt på den blåsvarta sillyfronten. Dröm"nyförvärvet" vore väl nästan en helt frisk Ian.
Vill man(HIF) verkligen satsa på en spelare med två korsbandsskador bakom sig?

http://op.se/sport/1.6126258-bjorkebaum-besoker-helsingborg

Enligt en jämtlänning så vill ÖFK ha tillbaka honom också. Såg hembesökande Ante på ÖFK-FFF häromdagen. Tveksamt var man har Ante BB, med tanke på skadehistoriken, men så sade man om Ante Eriksson också och i dag är han etablerad i allsvenskan. Jag hoppas och tror på Ante!
Ante kommer inte att vara i speldugligt skick förrän i vinter, så jag undrar om han kommer att skriva på något som helst kontrakt innan april 2014. Vad än Sirius kommer att kommunicera utåt, så vet han naturligtvis att Kim/Tolle (eller deras efterträdare) kommer att ta emot honom med öppna armar, om han i mars är villig att slå sig ner vid det blåsvarta förhandlingsbordet.

Men bara för att jag säger det, så skriver han väl på ett guldkantat kontrakt med Helsingborg imorgon...
Mjällby jr:s sejour i blåsvart ser ut att bli kortvarig:

http://www.unt.se/redaktionensbloggar/blogg.aspx?blogg=1718009&bloggentry=2526393

Den senaste Sirius-spelaren som ville "uppåt i karriären" hamnade i AFC. Vi får väl se hur det går för Ante och hans korsband.

http://www.unt.se/sport/skyttekungen-lamnar-2527088.aspx
Ja och nu verkar Ante försvinna. föga förvånande kanske.

[link]http://www.unt.se/sport/skyttekungen-lamnar-2527088.aspx[/link]
Jag är inte förvånad, förstår honom. Klart att Ante vill spela så högt upp i seriesystemet som möjligt. Hade han varit frisk skulle han ha lämnat anyway så på sätt och vis är det bra att vi anpassat oss över förväntan utan honom. Som andra påpekat är det absolut viktigaste att förnya kontraktet med våra tränare. När detta är gjort kommer det säkert att dyka upp bra ersättare till Ante.
Hamnar han i AS i får man förstå killen. Annars är det rövstil mot Sirius som gjort mycket för honom.
Jag har svårt att tycka att det är rövstil. Man vill väll komma så högt som möjligt. Han är ju inte direkt en egen produkt.

Eller ah så högt som möjligt blir ju typ bara as. Glöm vad jag sa.
Man tycker ju bättre om spelare som skriver på kontrakt än spelare som inte gör det. Men hoppas ändå Ante hittar något bättre än AFC.

F.ö är jag nöjd att det lossnade för Hammarby under den nye tränaren. Hoppas de gör en superhöst och signar Dennerby på långtidskontrakt. Jag har nämligen lite fått för mig att det är Hammarby som rycker i Kim (och möjligen Tolle).
Ante i AFC nästa säsong alltså....
Ante är en bra spelare men har bara kostat oss pengar med skador etc jag e inte nämnvärt ledsen. Kan dock tycka att han borde välja blåsvart med tanke på dom skadorna vi har hjälpt honom igenom men klubbhjärta finns inte kvar.
Om inte allsvenskan så Sirius verkar han själv resonera
http://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/helsingborg/division-1-anfallare-jagas-av-helsingborg/
Om inte Ante skriver på för en ny klubb innan 11 augusti så är han ju Sirius spelare året ut. Sedan när nästa transferfönster öppnas i januari 2014 kan ju saker och ting ha förändrats. Detsamma gäller ju för övrigt även t ex Bylle och Elliot.
Vad jag försöker säga är att trots braskande rubriker som "Skyttekungen lämnar", så har egentligen ingenting förändrats.
Timothy Mjällby twittrar ironiskt/kritiskt: "Vi har tränat utan målisar... Sirius bra klubb", bland annat. Bortskämda snorungar kan man klara sig utan. Att döma av hans insats i U21 så var han ändå flera klasser ifrån vårt norrettan-lag.
Som Ante skrev till mig: "Sirius är fortfarande jätteintressant för mig. Tidningarna förvränger hyfsat. :) Fokus bara på att bli frisk så snabbt som möjl."

Jag tycker att han gjort minst lika mycket för oss som vi har gjort för honom. Jag var inte särskilt imponerad över vår förhandlingskraft när han skadade sig, till exempel. Men inte fan har han gnällt om klubben eller så, bara levererat på löpande band. Bra grabb!
Joint >>

Mjällby jr:s twitter är ju i en klass för sig. Kvittrar bara under fyrkanten #rape och om att olika spelare är fjollor och liknande.
Mjällby jr får mig att tänka på Robert Brobergs gamla låt "Tom Topp".
Förstår om Ante börjar känna att det är bråttom vad gäller möjligheten att lira allsvenskt med hans skadehistorik och ålder. Han var magnifik de matcher han spelade i år och om han kan hålla den standarden hör han hemma i allsvenskan. Samtidigt, han gjorde två hela säsonger för oss, visst, en hel del mål men också ett kopiöst missande av klara målchanser som i slutändan visade sig i att vi inte gick upp. Nu ska vi inte ta ut nåt innan den stora feta damen har sjungit men det har gått klart bättre i år och det utan Ante.
Jag hoppas i alla fall att de allsvenska lagen inte törs lita på art han håller och att det blir oss han väljer.
För övrigt betalar försäkringskassan Ante under skadan så det kan man inte gnälla på.
Nja Hornby, det stämmer inte riktigt. Eftersom Ante har mindre än sex månader kvar på kontraktet kan han förhandla med vem han vill när han vill, i princip. Även om han inte kan dra förrän kontraktet har gått ut kan han när som helst, utan hänsyn till transferfönster, skriva på ett kontrakt som gäller från dagen efter att hans kontrakt med Sirius gått ut.

Men förhoppningsvis blir det aldrig aktuellt. UNTs artikel var ju som vanligt duktigt vinklad. Jag hyser fortfarande stora förhoppningar om att Ante spelar i Sirius nästa år, och om han skulle få chansen att gå till Allsvenskan skulle jag förstå om han tog den och unna honom det.
Jag tolkade nyheten som att Sirius har valt att räkna bort Ante eftersom han inte har velat skriva på, och att han därför inte ska räkna med att vara välkommen om han inte lyckas landa ett allsvenskt kontrakt. Lex Smedjegården.

Hoppas dock att man kan tänka sig att vara lite mer flexibel med Ante om han skulle ändra sig, jag tyckte att man var lite väl tjurskalliga med Linus (även om han, med facit i hand, inte saknas ett dugg).
Kul med nya Amerikanska i Sirius!
Och mer amerikansk på Studan.... :-)
Wankers.

Jag tolkade nyheten som att Sirius har valt att räkna bort Ante eftersom han inte har velat skriva på, och att han därför inte ska räkna med att vara välkommen om han inte lyckas landa ett allsvenskt kontrakt. Lex Smedjegården.

Hoppas dock att man kan tänka sig att vara lite mer flexibel med Ante om han skulle ändra sig, jag tyckte att man var lite väl tjurskalliga med Linus (även om han, med facit i hand, inte saknas ett dugg).

–?Vi hoppas fortfarande att han ska spela med oss, men vi får börja planera för en framtid utan honom. Den dag han återkommer och vill spela med Sirius så hoppas jag vi har en plats och ekonomi för det, säger Lagerlöf och tillägger:
– Vi kan inte hålla en budgetlucka för Ante utan får jobba på andra spår nu.

http://www.unt.se/sport/skyttekungen-lamnar-2527088.aspx
Sirius är tydligen fortfarande intresserade av Andres Thorleifsson. 5 dagar kvar till fönstret stänger.

Är inte Norrköping sugna på honom då? Han gjorde ju 2 mål när han provspelade med dem för ett par veckor sen.
De lär fortfarande vara intresserade, särskilt som Thorvaldsson verkar lämna.
Han har provspelat/tränat med Norrköping och Öster, men säger själv att Sirius är den klubb som är "mest på".

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/32837

Göld Elliot!

[link]http://www.fotbolltransfers.com/site/news/32845[/link]
Käck !!!!

Dagens roligaste info :-)
Bra där Elliot!
Pärla! Inget Antande där inte!
Nu väntar jag på Bylle!
Elliot rules!
Bylle????
Kim???
Hur resonerar tränarna kring Bylle då, tro? En sådan som MP trodde ju inte på honom i SE. Men han har ju klart utvecklats sedan dess (även om jag tror att han var minst jämbördig med Jon). Och ja, han har ju onekligen gjort det bra i norrettan hos oss. Känslan är dock att vi kanske (bör?) tar in någon målvakt till nästa säsong. Relativt unge Martin tycker jag i och för sig har utvecklats bra, men känns som ett för obeprövat kort på nivån. Som sagt, återstår att se hur man resonerar i målvaktsfrågan...

Hur resonerar tränarna kring Bylle då, tro? En sådan som MP trodde ju inte på honom i SE. Men han har ju klart utvecklats sedan dess (även om jag tror att han var minst jämbördig med Jon). Och ja, han har ju onekligen gjort det bra i norrettan hos oss. Känslan är dock att vi kanske (bör?) tar in någon målvakt till nästa säsong. Relativt unge Martin tycker jag i och för sig har utvecklats bra, men känns som ett för obeprövat kort på nivån. Som sagt, återstår att se hur man resonerar i målvaktsfrågan...

Bra där Joint!

I mina ögon håller inte Bylle SE-klass. Han är alldeles för dålig på inlägg/hörnor= dålig spänst/podus i målområdet. Många mål de senaste säsongerna har kommit på inlägg-hörnor/skott runt krysset. Nåt han är grym på är närspelet, snabba reflexer men det är de flesta målvakter i AS/SE.

Detta är som att svära i kyrkan att kritisera Bylle i VS-forum pga hans Siriushjärta men rent krasst är spelet på fasta situationer i de högre divisionerna viktigt, där håller det inte med att fummla med bollen alá VSK matchen hemma.
Jag tycker personligen att han har ofta en alldeles för hög utgångsplacering i straffområdet när det blir snabb omställning, då hamnar han ofta i fel position plus hans för dåliga pondus att vara chef i straffområdet.
I mina ögon var det ren o skär kompisuttagning när man hade RR på bänken kontra Bylle. Där förlorade IKS många poäng det året som kostade mycket. RR är och var en mycket bättre målvakt. Nu kommer hela sidan explodera men Bylle har aldrig varit högre än Div1 förutom någon sväng i en obskyr säsong i Grekland,det säger allt om en keeper i +30 år segmentet, där måste IKS satsa mer, varför inte på Markström?
Den formen bylle hade mellan match 4-8 håller jag med om att det inte e SE klass, men jag tycker han har spelat upp sig rejält på slutet o räddat en hel del poäng så jag vill ha honom kvar i SE han har förtjänat den chansen.
Jag skulle kunna sälja resten av laget om vi fick ha kvar Bylle. Jag kan fan chippa in % till hans lön själv

Jag tycker för övrigt han har varit bra i stort sett alla matcher jag har sett.
Jag kan säga så här: Även om vi skulle kunna få in en bättre målvakt så skulle jag ändå vilja att Bylle skulle stå.
Jag älskar också Bylle, men är tveksam till om tränarna är så sentimentala. När de kom hit tog de av honom kaptensbindeln och gav den i stället till Alle och Calle - bara en så'n sak...

Vad gäller konkurrenssituationen RiRi/Bylle så hände det nog något på "en rökig fest" i Budapest som förändrade situationen. Därefter tycker jag Bylle tagit chansen och förvaltat den väl. Men stor skillnad på att vara keeper i norrettans topplag kontra, säg, bottenlag i superettan.

Siffrormässigt är Bylles säsong(er) grymma, men de mål han släppt in har en del gånger varit billiga eller direkta tavlor, som i cupen mot Elfsborg. Kommer tavlorna på grund av speldominans och att han på så sätt blivit "kall"? Hur handskar Bylle jämna matcher eller med motsatt dominans? Återstår att se...

Men ponera att Clage och Petter slutar efter säsongen, så tycker jag då ändå det är sjukt viktigt att förlänga med Bylle, lagets ryggrad och genuina Siriushjärta.
Jag får skaffa en sån där pin "Rör inte vår Bylle".
Det måste kännas som Sirius också. Med tanke på alla Stockholmare i laget krävs det att vi har nån genuin Siriusstomme kvar. Visst har Bylle brister men inte vad gäller inställning och det kommer det att behövas massor av i superettan.
Jag är ganska övertygad om att Kim/Tolle (med all rätt) vill förlänga med Bylle. Men jag tror också att man kommer att försöka få hit en yngre och konkurrenskraftig keeper till nästa säsong.

Men ponera att Clage och Petter slutar efter säsongen

Med tanke på ålder och skadehistorik så blir det nog så. Däremot skulle jag gärna se en förlängning för Mirza. En härlig karaktär som vi behöver i truppen nästa säsong.
Kim och Tolle har ju själva inte skrivit på för nästa säsong så varför skulle spelarna göra det egentligen?
Iofs, men ändå klart godkänt att redan nu ha 14 spelare klara för 2014.

Kim och Tolle har ju själva inte skrivit på för nästa säsong så varför skulle spelarna göra det egentligen?

Tja kanske för att få chansen i SE
För klubbkänsla, lagkamrater och oss.....eller är sånt helt passe?
Att man väljer att inte ha målvakten som kapten ser inte jag som någon diss av Bylle. Det helt enkelt bättre att ha kaptenen närmare situationerna och det är lättare att leda med exempel ute på plan.
Det är klart att det finns bättre målvakter än Bylle, men jag tycke att han tagit steg under sin senaste sejour här. Jag tror inte att det är en slump eller enbart Nyströms förtjänst att IKS släppt in få mål bakåt i år. Karlssons meritlista talar för att han är en typisk reservmålvakt och när han spelat så han han gjort det någotsånär stabilt, men utan att glänsa. Det finns alltså nu ingen reell konkurrenssituation om handskarna. Samtidigt så känns Bylle som en sådan karaktär som inte blir bättre, utan mer risktagande när han känner sin plats hotad.

För klubbkänsla, lagkamrater och oss.....eller är sånt helt passe?

Absolut! Vart har du varit? Nu gäller det endast att generera kapital.
Letar man efter fel så hittar man dem ju oftast. Bylle är inte perfekt, men att ha ett snitt på mindre än ett insläppt mål per match, fyra säsonger i rad, då är man nog en rätt bra målvakt. Och visst, vi har haft bra spelare i backlinjen också, men vi har bytt ut varenda position där åtminstone en gång på de fyra säsongerna. Den enda röda tråden i vårt betongförsvar är Bylle.

F.ö säger jag som Apan. Jag vill att Bylle står även om han inte är bäst. Vilket han ju är.
Jag letar då inte fel, utan ser det som en högst hypotetisk fråga och är mest nyfiken på hur tränarna ser på målvaktssitsen. En fråga som man får bolla över till Fotbollsbloggen. Som sagt: Älska Bylle!
Närå joint, jag svarade på nyg86.
Jag satt och tog en kaffe och surra lite med Jonas på hans jobb igår. Ett är iallafall säkert. Han är en förbannat trevlig kille
3 1/2 dagar kvar av sommarsillyn. Kommer det att hända något mer för Sirius del?
Andres T då kanske. Fast det vette fan om det blir nåt där.
Truppen som vi har är ju jäkligt bra, men jag saknar Ians spetskompetens.
Tolle i Bloggen:
"Ni har redan förlängt med ett par spelare under året. Något nytt där?
– Vi erbjuder alltid våra spelare som vi vill ha kvar ett nytt kontrakt. Vi känner att vi ligger bra till. Och det kommer att ticka in ett par till vartefter. Håll utkik på hemsidan i morgon så kan det eventuellt bli klart med en till."
Bylle?
Tolle själv?
Bylle!

http://www.siriusfotboll.se/web/article/jonas-bylund-kvar-i-blasvart/

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!

Nu är jag nöjd.
Oerhört väntat, oerhört härligt.
"– Bylle personifierar själen i Sirius och han är en av våra starkaste kulturbärare, säger Kim Bergstrand. Han är en viktig orsak till den fina anda vi har i truppen. På planen är Bylle otroligt ambitiös, pådrivande.
-Dessutom är han en bra målvakt, ler Kim.

Say no more!!!!!
Då väntar jag på Mirza och CG.
"– Bylle personifierar själen i Sirius och han är en av våra starkaste kulturbärare, säger Kim Bergstrand. Han är en viktig orsak till den fina anda vi har i truppen. På planen är Bylle otroligt ambitiös, pådrivande.
-Dessutom är han en bra målvakt, ler Kim.

Det där tåls att citeras två gånger.
Svart på vitt:

"FAKTA: Kontraktsläget i Sirius
Målvakter:
Jonas Bylund – 2014
Martin Karlsson – Utgående
Anton Widén – Utgående

Försvarare:
Elliot Käck – 2014
Oscar Pehrsson – 2014
Carl Nyström – 2015
Karl Larson – 2014
Viktor Lövgren – Utgående
Jakob Björk – 2015
Jesper Nyholm – Utgående
Mathias Benker – Utgående
Alan Aljaderi - Utgående

Mittfältare:
Johan Arneng – 2014
Kim Skoglund – 2015
Kerim Mrabti – 2014
Jonatan Berg – 2014
Joakim Blomquist – Utgående
Mirza Jelecak – Utgående
Petter Österberg – Utgående
Johan Claesson – Utgående
Joel Rydstrand – Utgående

Anfallare:
Ante Björkebaum – Utgående
Ian Sirelius – 2014
Christer Gustafsson – Utgående
Stefan Silva – 2015
Moses Ogbu – 2015
Dalil Benyahia – 2014
Joakim Runnemo – 2014"

Det blir fan bra det här.
Fotboll! Fotboll! Fotboll!
Skål för Bylle, Sirius och Västra! Vi är ta mig fan bäst!
Benker o Rydstrand?
Bylle!!!!! Vackert!!!!!! Skiter totalt i resten av legoknektarna.
Österberg och Claesson - typiska legoknektar.
36 timmar kvar...
Tim Mjällby klar för Sollentuna. Sett till hur han beter sig på Twitter är det ingen större förlust. Ung snubbe iofs men klart oskön personlighet.
Fönstret stängt för den här gången. Det blev en relativt lugn blåsvart sommarsilly. Inga egentliga tapp och ytterligare två offensiva alternativ (Silva och JBL) in i truppen. Helt ok.
Lövgren förlänger.
http://www.siriusfotboll.se/web/article/viktor-lovgren-stannar-i-sirius/
Bra! Perfekt spelare att ha i truppen.
Användbar onekligen. Bra att han blir kvar.
Toppen !!!
Bra där!!! En spelare som jobbar i det tysta och alltid är nyttig när han kommer in eller är med från start. Tror dessutom att det finns en hel del utveckling i Viktor.
16 spelare klara för nästa säsong. Kontinuitet.
Uppdaterat:

"FAKTA: Kontraktsläget i Sirius
Målvakter:
Jonas Bylund – 2014
Martin Karlsson – Utgående
Anton Widén – Utgående

Försvarare:
Elliot Käck – 2014
Oscar Pehrsson – 2014
Carl Nyström – 2015
Karl Larson – 2014
Viktor Lövgren – 2014
Jakob Björk – 2015
Jesper Nyholm – Utgående
Mathias Benker – Utgående
Alan Aljaderi - Utgående

Mittfältare:
Johan Arneng – 2014
Kim Skoglund – 2015
Kerim Mrabti – 2014
Jonatan Berg – 2014
Joakim Blomquist – Utgående
Mirza Jelecak – Utgående
Petter Österberg – Utgående
Johan Claesson – Utgående
Joel Rydstrand – Utgående

Anfallare:
Ante Björkebaum – Utgående
Ian Sirelius – 2014
Christer Gustafsson – Utgående
Stefan Silva – 2015
Moses Ogbu – 2015
Dalil Benyahia – 2014
Joakim Runnemo – 2014"
Försöker fotbollsbloggen hinta att något är på g...

"För er som trodde silly season var över: det finns fortfarande ett par kontraktslösa spelare där ute..."

AFC har köpt alla. Undantag: De som fått lämna AFC under säsongen, de har gått till Dalkurd.
Kan det vara Bryan Massa som är på gång ändå?
Han behövs inte i Sirius.
Nu när Pappa Ahonen lagt ner sin twitter så har Agent Ahonen börjat svinga i stället. Hävdar bland annat att IFK Luleå anser att Daniel ej är till salu. Ja, svingar vilt helt enkelt. @Halsogurun. (Han var även med och surrade sönder i det där Fotbollsbloggen Live senast.)

Han behövs inte i Sirius.

Nä jag håller med.
Massa känns ju tveksam, men han verkar onekligen ha varit rätt lyckad 2011 i Väsby, då han gjorde 11 mål på 24 matcher med Tolle som tränare.
Talangjaktshybris.
Klara besked från Ante till vår tränarduo:

"Men Sirius i superettan är absolut spännande alternativ. Den trupp vi har nu plus några nyförvärv - det är inget lag som skulle ligga i botten och kriga direkt, vi skulle klara oss ganska bra. Vi visade i cupen i våras också att vi kan rubba både lag i superettan och i allsvenskan. Men jag vill gärna se att våra tränare Kim (Bergstrand) och Tolle (Thomas Lagerlöf) fortsätter också, de har inte skrivit på än och de vill jag gärna ha kvar."

Var säger han detta?
Här: http://www.fotbolldirekt.se/2013/08/22/div-1-skyttekungen-vill-uppat-dags-att-testa/
Lyssnade på intervjun med Björkebaum i pausen igår. Lät på honom som han inte är helt främmande att skriva på för Sirius. Tror att han avaktar tills Sirius i teorin är klara för SE.
Eller kanske tom i praktiken. ;)
Förläng med CG! Han har haft en häftig utvecklingskurva i år. Jag måste erkänna att jag inte trodde så mycket på honom i våras, men jag är imponerad!

Lyssnade på intervjun med Björkebaum i pausen igår. Lät på honom som han inte är helt främmande att skriva på för Sirius. Tror att han avaktar tills Sirius i teorin är klara för SE.

Jag vill tro att det är det plus tränarfrågan som det har handlat om hela tiden.
Jag vill också ha kvar CG. Jag gillar honom. Grym inställning.
Måste erkänna att jag gått och smyghållt på CG dom två senaste säsongerna. Hoppas liksom alltid att det är han som ska göra mål. Konstigt egentligen eftersom han är en stockholmare, men det är väl för att han verkar vara en ödmjuk typ som ofta varit väldigt nära men inte fått till det. Nu har det dock onekligen vänt ordentligt. Förläng!

(Smyghöll på Wiberg då det begav sig också, så det finns ett mönster...)
Nej, varför skulle Elliot inför nästa säsong lämna för ett högst mediokert lag i superettan?

http://www.unt.se/redaktionensbloggar/blogg.aspx?blogg=1718009&bloggentry=2563586

Måste erkänna att jag gått och smyghållt på CG dom två senaste säsongerna. Hoppas liksom alltid att det är han som ska göra mål. Konstigt egentligen eftersom han är en stockholmare, men det är väl för att han verkar vara en ödmjuk typ som ofta varit väldigt nära men inte fått till det.

Haha exakt så känner jag också.

Gillar CG. Har inte förstått varför, men antagligen delar jag Hursts uppfattning.
Efter att ha sett Tolles träningsrapport v.35. Säger min känsla och mina negativa vibbar att Tolle och Kim inte förlänger med Sirius.

HOPPAS JAG HAR FEL!!!
De kommer nog inte att förlänga, nej.
Nja, jag tolkar det mer som att Tolle är lite less på ständiga frågor om kontraktsläget. "Vi berättar när det finns något att berätta".
Håller med Hornby. Han får frågan varje vecka och har de inte skrivit än så finns det ju inget att berätta.
Allmänt Meisels-trött ba. Högst mänsklig känsla.
Jag grundar min gissning på att de inte är nöjda med Löten/Studan och att det är därför de inte skrivit på än. Om nån tror att kommunen bryr sig om vad de säger så tror ni nog fel. Lägga pengar på "Sirius" inför ett valår = självmord.
Jag har länge känt mig lite rädd att Bajen drar i våra tränare. Å andra sidan, med tanke på hur mycket Kim verkar uppskatta osaklig kritik och dumma frågor från jobbiga reportrar så är nog Hammarby typ det sista jobb han borde ta.
Om denna styrelse sitter kvar i Bajen går de troligen inte dit. Kim har ju sagt nej till dem en gång och deras rykte är allmänt dåligt. Det finns ju dock överhängande risk att styrelsen byts ut snart. Å andra sidan kanske Bajen bara vill ha Kim pga Tolles tydliga aik-koppling. Tolle som huvudansvarig tycker jag, för att citera Tifo, "smakar fläskkorv" det med.
Kanske var bra att Ahonen inte kom till Uppsala iaf. En person som tror att dem är en fin version av de kan ju få den mest timide att bli våldsam.

Kanske var bra att Ahonen inte kom till Uppsala iaf. En person som tror att dem är en fin version av de kan ju få den mest timide att bli våldsam.

bra där Apan
Petter skadade sig igen i U21 senast. Sade till UNT i samband med 200-jubileumet att han ser fram emot 300. Nu rubrikfrågar UNT om Petters karriär är över. Själv hoppas/tror jag att han biter ihop och sedan får kontraktsförslag och förlänger. Siriushjärta är guld värt!
Snappade upp ett rykte som säger att Clage och Petter spelar i GUSK 2 nästa år, tillsammans med Arne, Martin E, P och Smara.
Kim och Tolle förlänger! Guld x 100!
Yes!!!
SUVERÄNT!!!!
Nu vinner vi cupen av bara farten.
Megalike
Fest! Hade trott det skulle dröja mycket längre med någon sorts besked.
Gilla!
Fint!

(Och nu stiger motivationan att gå in i Lassietråden och berätta om att jag mötte Tolle på Bauhaus trekvart efter segern mot Luleå. Kan bli vilken dag som helst.)

Efter att ha sett Tolles träningsrapport v.35. Säger min känsla och mina negativa vibbar att Tolle och Kim inte förlänger med Sirius.

HOPPAS JAG HAR FEL!!!

Yes!!! Jag hade fel.
JA!!!
Om Kim-Tolle fullföljer tvåårskontraktet är det nytt Siriusrekord i att behålla samma tränare på jag vet inte hur många år. Stellan gjorde iofs också fyra år, men Kim-Tolle skulle ha basat under flera matcher än Stellan. Kontinuitet! Äntligen!

Om Kim-Tolle fullföljer tvåårskontraktet är det nytt Siriusrekord i att behålla samma tränare på jag vet inte hur många år. Stellan gjorde iofs också fyra år, men Kim-Tolle skulle ha basat under flera matcher än Stellan. Kontinuitet! Äntligen!

Dessutom finns det goda chanser att det faktiskt blir bra kontinuitet i truppen också. Inte heller något som Sirius varit bra på tidigare. Hoppas verkligen att backlinjen (+ bylle) får vara intakt till nästa säsong. Det är fan ett rekord också i så fall.
Hoppas verkligen att backlinjen (+ bylle) får vara intakt till nästa säsong. Det är fan ett rekord också i så fall.
[/quote1378456476]

De har i alla fall kontrakt. Även om det naturligtvis inte innebär någon garanti.
Nu när Kim och Tolle är klara, dröjer det nog inte länge förrän Cg och Ante också skriver på.
Man kan ju alltid hoppas. Även Mirza skulle vara bra att ha i truppen nästa säsong.
Jag vill inte vara sån men som fotbollsspelare tycker jag inte att Mirza håller en tillräckligt bra klass. Sen kanske han är skitbra för gruppdynamiken men sånt har jag ju noll koll på.
Jag har ingen koll på det heller, men jag tror att Mirza med sin rutin och erfarenhet från spel i högre serier skulle vara bra att ha i truppen nästa säsong. Om vi nu går upp vill säga...

Jag tycker iofs också att Mirza är lite underskattad. Det ser lite långsamt och omständligt ut när han har bollen, men han besitter ett stort lugn och det finns en tanke bakom allt han gör. Jag ser honom i nuläget inte som en startspelare, men som sagt en mycket värdefull spelare att ha i truppen.
Han besitter i mitt tycke isf lite väl mkt lugn då alltför många enkla passningar slås till fel adress.
Hört en del här som spekulerade i Brage-Dragan till Sirius nästa säsong... Bragefansen vittnar om en usel säsong för hans del i år, men en grym sådan i fjol. Annars är Per Fyhr en mycket intressant anfallare från Dalarna. Levererade för Dalkurd förra hösten och gjort det kontinuerligt i Kvarnsveden, 11 mål där bara i år (i samma serie som Silva gjorde 2 mål). Hade kunnat varit intressant. Chidi Omeje var ju omtalad och mycket tack vare en grym vårsäsong, men vad jag ser i detta nu så tycker jag inte att han imponerar så. Då är Moses bättre.

Han besitter i mitt tycke isf lite väl mkt lugn då alltför många enkla passningar slås till fel adress.

Challenge accepted.
CG var en av Sirius bästa spelare i går, men den ende i startelvan som saknar kontrakt för nästa säsong. Jag utgår från att förhandlingar pågår.
Intressant intervju med Ante på fotbollsbloggen, där han bland annat säger att han hoppas ha klart med nästa års klubbtillhörighet innan denna månads slut. Det vill jag väldigt gärna tolka positivt...
Han hoppas väl att nån AS-klubb vill skriva kontrakt redan nu utan att han ska behöva röra en fotboll innan.
Jag har ändå ganska svårt att se att en allsvensk klubb signar en relativt oprövad spelare som dessutom befinner sig mitt i en rehab efter en korsbandsskada. Men jag har ju haft fel förr.
Jag har också mycket svårt att tro det men om Antes agent lurat i honom att det är lugnt så... Hoppas för hans egen skull att det inte blir AFC i mars.
Av intervjun får jag nästan känslan att han kritat för oss redan men att de inte vill gå ut med det. Men även jag har haft fel förr.
I ärlighetens namn är väl jag den som har haft mest fel per gissning på det här forumet. Han är säkert klar.

CG var en av Sirius bästa spelare i går, men den ende i startelvan som saknar kontrakt för nästa säsong. Jag utgår från att förhandlingar pågår.

Med tanke på hans lyckade säsong kanske Hammarby är intresserat att ta tillbaks honom.
Är det verkligen bättre (för CG) att spela i Hammarby?
Troligen inte men det är nog klubben som är honom närmast om hjärtat.
Ser också den farhågan. Han har ju ett uttalat Bajen-hjärta (till skillnad från Käcken, som om något är djurgårdare), så det är nog inte allt för otroligt. Dock är det ett självmordsuppdrag att som anfallare gå till Hammarby. Endast Hallenius har levererat i den rollen där på senare år (18 mål på 23 matcher 2010). Annars har man ju sett siffrorna på de anfallare som värvats dit, ingen rolig läsning. Har CG det lilla extra (psyket, osv) som krävs för att lyckas som anfallare i Hammarby? Blir nog som senast i så fall, mestadels några slentrianmässiga inhopp och "HTFF! klapp, klapp, klapp" framför Hammarby-klacken.
Det vankas tydligen kontraktsfrågor (Ante och CG) i kvällens avsnitt av Tolles träningsrapport. Frågan är dock om man kommer att bli något klokare efter Tolles svar, "vi kommunicerar inga ickenyheter..."
Känns som att samma fråga ställs varje gång och varje gång kommer samma svar tillbaka.
Jag undrar jag om det var en slump att nyheten om Kim och Tolles nya kontrakt som av en händelse släpptes samma dag som både Andersson och Meisels var lediga?