Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Degerfors-Sirius

"Degerfors Borta"-tråden känns som en resetråd så det är lika bra att starta en för själva matchen.

Degen spelade borta mot Peking igår och förlorade med 3-2 efter en bra andra halvlek. Enligt uppgift var man totalt utspelade i första och kunde lika gärna legat under med 5-0 om inte mälman Bohlin hade storspelat. I andra slappnade Peking av och Degen kom så när i kapp.

Degen fick inga varningar och sålunda har de inga avstängda tills på lördag. 4 spelare står på två varningar. Däremot tvingades mittfältare Bergman gå ut med skada efter första reduceringsmålet och han säger sig vara mycket tveksam till spel mot Sirius. Det gör inget.

Nye tränaren Mille testade en ny 4-1-4-1 uppställning som funkade hyggligt enligt rapporter från Norrköping. I hemmamatchen på lördag säger han sig dock vilja spela mer offensivt så vi kan säkert räkna med 4-4-2 eftersom ochså deras viktigaste målskytt Shpetim Hasani är tillbaka efter avstängning då.

Degen ligger fortfarande jättesist och de måste nog plocka poäng de närmaste matcherna för att inte tappa mark. Förhoppningsvis är Sirius varnade efter Degens starka andra halvlek i Norrköping och av det faktum att de aldrig varit utspelade utan har varit med i stort sett varenda match under säaongen. Degen och Mjällby är nog de somhar fått ut minst poäng av mest spela och chanser. Det gäller att se till att det inte lossnar för dem på lördag.
Jag är fruktansvärt nervös för Degenmatchetrna. Känns som omöjligt att inte underskatta dem, men 6 pinnar ska vi bara ha trots allt.
Jag tycker det känns som att 4 poäng på dessa matcher är riktigt bra.
Risken är att de fått blodad tand av att nästan plockat ikapp ett tvåmålsunderläge mot Peking borta. Oavsett om Peking slog av på takten eller ej så är det inte bra om Bruket har blodvittring. Tycker spontant att det varit bättre om de fått med sig en poäng och kanske lite självgodhet på kuppen. Eller att de hade blivit tok-krossade. Men, men, förhoppningsvis har nu blå-svart hunnit lära sig att inga bortapoäng är enkla poäng. Inte läge för underskattning här. Speciellt inte med tanke på den effekt en ny tränare ofta har de första matcherna.
Jag hoppas att vi slipper se Sirius "dutta" med bollen. Det spelet är väldigt vackert när det funkar, men tyvärr så gör det inte det många gånger. Jag vill hellre se ett lite rakare spel där man tar chanser när man får dom, inte försöker klacka fram bollar till höger och vänster. Effektivitet framför skönhet (i det här läget i alla fall).
Kan meddela från träningen idag att det var en del spelare som utmärkte sig lite extra i två-målsspelet. Antou såg väldigt het ut och - hear, hear - Gallo körde för fullt!
Det var som fasen, Gallo på G, Musse tillbaka, Olle tränar?, hur är det med Mani?
Mani var väl helt återställd enligt officiella tror jag. Väldigt inspirerande med Mussiño tillbaka!
Vill för övrigt VARMT rekommendera denna blogg skriven av en av spelarna i Degerfors. Kanske inte riktigt Rydström-klass, men inte långt därefter.

http://www.karlskoga-kuriren.se/blogg/index.asp?mb=29

Genast gillar jag Degerfors lite mer.
Kommentarerna om pungskyddet och kaffebryggaren var ju guld. :)
Är det någon som vet om det blir någon radiosändning av matchen? Eller är man hänvisad till diverse livescore?
Degen har Bergman och Nilsson skadade till skillnad mot sist. Det är bra för oss eftersom det är viktiga spelare på mitten. Vi lär ha Olle på bänken och Antou, som har sett sjukt vass ut sista veckan, och Hochen på topp, ordinarie backlinje och Mani och Musse tillbaka på mitten från start.

Otroligt intressant match där Degen förmodligen kommer att köra för fullt från start. Får Sirius in ett tidigt mål kan detta bli riktigt kul eftersom Degen MÅSTE vinna idag.
Det är skönt att kunna mönstra ett nästintill ordinarie Sirius efter de senaste veckorna. Musses återkomst gör ju dessutom att saknaden efter Gallo inte blir fullt så påtaglig.
Bevakar unt matchen?? Andra källor?
Vad är det för ett stolpskott som sköter direktrapporteringen på UNT? Vederbörande har inte förstått sin uppgift..
musse utbytt...skadad igen? illa
Och nu kliver Ante ut. Det är en skada vi absolut inte vill ha. Hoppas verkligen att det inte är något allvarligt.
Shit.. Två byten avverkade innan halvtid =/
Kullinger in. Nu vill vi se lite magi!
Gult kort för Daoda, skönt att vissa saker är konstanta.
Kom igen nu sirius!
Helvete!
Kämpa på svart och blå!
Neeeeej!!! fan
Det finns fortfarande tid, kom igen nu!
Stor och Tung........
jävlar va illa
Fan då... vi hade ju t.o.m. fler skott på mål =(
Bottennapp! =(
Skott på mål hit och dit är skitsamma.... målchanserna MÅSTE börja sitta!
Att förlora denna match var inte bra. Vi MÅSTE bli bättre på bortaplan! En vinst på bortagräs duger inte.
Roligare bortaresor har jag varit på. Matchen var rätt trist, men det är svårt att bedömma från vår kortsida. Matchens bästa kille var han på ca 3-4 år som bjöd på ahlgres bilar.
Roligast idag var efter matchen när vi satt på en grill i "centrala" Degerfors och halva laget kom och åt skräpmat. klubben hade lyckats boka in deras middag på vulkanernas krog så de tyckte att det var bäst att byta lokal...

Idag är jag faktiskt för första gången på ganska länge lite sur på Sirius. Inte bara för att jag åkt 2x14 mil på unkna vägar genom Sveriges svarta hål - gränslandet mellan Östergötland, Närke och sedan Värmland till på köpet utan för en hel del andra grejer.

1. Badtoffelfotboll. Vad fan är detta? En veckas semester och hela laget och precis all form är som bortblåst. Alla verkar ha käkat litervis med sirap på semestern för segare blå-svart har jag inte sett sedan, tja, det vete fan faktiskt. Mjällby i cupen, men då var det ju b-laget i alla fall. Sirius förlorade i stort sett varje närkamp matchen i genom.

2. Bollslarv. Visst har vi en tendens att slå bort bollar, men maken har jag inte sett sedan typ Spårvägen borta för kanske fem år sedan. Regel snarare än undantag att ge bort bollen då hela laget är på väg framåt. Tur att vi mötte ett så pass dåligt lag, annars hade det bli stordäng.

3. Konditionen. Luggen gick på hörntänderna i 55:e, Hochen var lojare än loj, till och med Fredrik verkade ha problem med pumpen. Hittills i år har vi ätit upp motståndarna på slutet. Nu var bensinen slut med halvtimmen kvar.

4. Coachning och förberedelser. I onsdags var det träningsmatch mot GUSK. Flera spelare bad om en halvlek för att få igång spelet. Ingen fick spela då. Varför? Alla andra superettalag. Faktiskt alla andra har kört träningsmatcher mot dynggärn för att komma igång. Inte Sirius. Sjukt onödigt att använda en seriematch som träningsmatch. Vidare gick Ante av träningen i torsdag och sa redan då att han förmodligen inte kunde lira. Att just Musse och Ante måste kliva av efter knappa halvtimmen är ingen slump, bättre då att köra med friska från start.

5. Domartrion. Någonstans måste det sägas även om det verkligen inte försvar Sirius usla insats, men Degerfors mål kom efter en väldigt tydlig offside. Inte ens särskilt svår att se eftersom passen bara var på en tio meter. Gary blev uppskickad på läktarna efter protester mot detta faktiskt otroligt märkliga domslut.

6. Sist men inte minst. Vad är det för fel på människor? Hur kommer det sig att man år 2007 ska behöva höra kommentarer som "för fan, sätter dom in en neger till nu också" från folk på läktaren. Hur kommer det sig att man ska behöva höra apljud från hemmaklacken när en färgad motståndarspelare rör bollen? Jag har alltid haft sympatier för Degen, men är det den typen av värderingar som Degerfors IF och deras supportrar står för så ska jag genast ändra uppfattning och önskar dem ner i samma serie som Skiljebo och VSK där rasistpacket hör hemma. Försökte påpeka det för en publikvärd som bara kort sa "äsch, de är ju bara för att de är fulla". Okej, förlåt. Då är det ju okej. Fulla rasister känns ju mycket bättre.

Jag kan faktiskt bara se en fördel i det hela. Förhoppningsvis tittar scoutande motståndare på denna match och tror att den är representativ. Förhoppningsvis tror Degen det också inför nästa vecka. I så fall kommer de att bli jävligt förvånade nästa måndag. Sirius kan nämligen inte bli sämre än så här. Inte ens i närheten. Och ändå spelade de jämnt med Degen.
Lite bilder från matchen: http://www.svenskafans.com/fotboll/degerfors/artikel.asp?id=181553

Tråkigt att läsa Erlingmarks beskrivningar av hur en del människor uppträder. Tror att det aldrig kommer att bli helt slut på den typen av kommentarer. Trots allt glädjande att vi i Sverige har kommit relativt långt i kampen med att helt avskaffa och utrota ren idioti. Värre i Spanien och Italien, men det rä ju inte på något sätt länder som är förebilder i detta sammanhang.

Leve sirius!
Tråkigt att höra, rassism skall inte förekomma på en idrottsarena (inte överhuvudtaget heller).

Nya tag nu Sirius, kämpa!
Hur var det med Ante och Johansson, fick de skadekänningar? Har inte hört något efter matchen om skador. Verkar mycket konstigt annars att starta med spelare som byts ut efter en halvtimme, det ger bara konstig rytm på mittfältet.
Enligt Vulkanerna skedde inget rasistiskt iaf.

Revansch nu, Sirius!
Jag märkte inte heller något rasistiskt tillrop från Vulkanerna. De skötte sig betydligt bättre än vissa från Västra.
Det är iofs ingen motsägelse att Erlingmark hört rasistskit medan 10 Vulkaner inte har gjort det. Det är tyvärr inte alltid så lätt att uppfatta. Det var ju t.ex inte många som märkte idioten som heilande på Västra heller.

Annars tycker jag folk som gör apljud på läktaren är fascinerande. Snacka om att göra självmål liksom. Man borde bara hålla upp en spegel framför dem så kanske t.o.m de fattar vem som är apan (inte för att förolämpa primatsläktet, de är bra mycket trevligare djur än fulla, rosafärgade rashatare).
Jag skulle uppskatta att slippa höra folk på den egna läktaren skrika "horunge" åt spelare och domare. Sedan fattar jag inte vad deras mammor har med spelet att göra. Slutligen går jag hem nästa gång det börjar skrikas om "riktiga karlar". Com' on, det är år 2007. Jag går på fotboll för att (förhoppningsvis) se bra fotboll och slipper helst få den upplevelsen förpestad av ovan nämnda primalskrik.

Sådär ja, nu har jag befäst min roll som klackens moralkärring/tråkmåns. Ses på nästa match.
Jag är vanligtvis inte en sådan person som nämner namn när någon betett sig illa, men nu gör jag ett undantag. Robin, varför kom du? Din insats i klacken var följande:
1. Skrika "horungar" till Degerfors-spelarna, domarna och publiken.
2. Skrika "hata, hata, hata Degerfors".
3. Skrika "Djurgårn".
4. Mucka med delar av vår egen klack, publikvärdar, publiken, spelarna och, av någon anledning, två 14-åriga (typ) bollkallar. Jag kan svara på din fråga: Det vi alla tittade på var en full apa.
5. Somna efter en kvart efter tillsägelse från våra matchvärdar.
6. Vakna tio minuter innan slutet.
7. Mucka med en man i 50-årsåldern på parkeringen utanför vars enda "brott", om man kan kalla det för det, var att han råkade titta på dej. Han var förresten inte ens från Degerfors utan från Västergötland. Hur vet jag det? Jo, därför att jag efter att du skämt ut dej själv, Västra Sidan, Sirius och Uppsala gick och bad om ursäkt för ditt beteende och förklarade att vi är inte alla sådär. Han verkade inte riktigt tro mej men erkände att det var en sjysst gest.

Det enda din insats har fört med sig är att skämma ut Västra Sidan och Sirius. Vi kommer inte få höra något om att vi försökte stötta vårt lag, trots allt annat än skönspel. Vi kommer inte få höra något om att vi försökte köra på sista tio minutrarna för att försöka få fram en vändning. Nej, det enda vi kommer höra om är du. Hoppas du är nöjd.

Alla som kommer med försvaret att man måste acceptera sådant här beteende eller att det inte gör så mycket eftersom han hade druckit kan fara åt helvete. Nästa gång en medlem av Västra inbjuder mej till att göra upp bakom läktaren så vill jag bli försvarad av er som tycker att man inte ska uppträda så här i vår klack. Varför sa ingen av er till? Jag hörde lite spritt muttrande, men inget mera. Tack för stödet.
Tyvär va det mycket "horunge" och "din mamma" utrop från Västra igår. Känns lite dumt att börja klaga på Vulkanerna när man har nästan lika jävliga människor i sin egen klack. Dock lyckades dessa personer hålla sig från rasistiska utrop, men det känndes snarare som en tillfällighet.

Att stå och håna motståndarna för att de sjunger sthlmsramsor för att sekunder efter dra igång "kom igen sirius" är bara början på dessa personers pinsamma uppträdande på stora valla. Det va inte kul att ta emot alla sneda/föraktande blickar från hemmapubliken.

I halvtid fick man iaf lite ro när en av vederbörande däckade av på läktaren. Mot slutet fick man dock utstå ett par rejäla tillsägelser om att man skulle sjunga ut dessa bondjävlar som inte ska vinna läktarkampen. Jag personligen väljer att se ironin bakom dessa uttalanden då personen ifråga sågs krälandes i diket utefter E18 nån timme senare. Det är så patetiskt så jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Men att behöva höra i stort sett uteslutande nedvärderande ramsor mot hemmalaget från dessa ENSKILDA personer, ist för hejaramsor till Sirius, påverkar inte bara västras rykte utomorts utan även lagets insats. Dessutom blir det nog svårare att hitta nyrekryter till västra, utom möjligtvis liknande drägg, om detta uppträdande fortsätter.
Du har helt rätt. Gliringar och kommentarer mellan klackarna är något som hör till, men allt för ofta blir det bara självmål. Våra ramsor var väl åtminstone för Sirius, medan många kommentarer däremellan var negativa. Jag hoppas att Vulkanerna tycker att vi beter oss bättre på hemmaplan när dom kommer den 30:e.

Men här ser man vad så gott som uteslutande två personer kan göra. Trevligt va?
Robin, är det han som skulle vara TIFO-grupp's ansvarig?

Tråkigt att höra, don't drink and look at football.. men man skall väl kunna behärska sig lite bättre! Herre min...
Det är ju ingen grupp jag kommer sitta i i alla fall. Den är väl nerlagd ändå nu.

Jag tycker också att våra publikvärdar uppvisade en otrolig flathet mot framför allt dessa två personer. Måste jag upprepa reglerna för dom till och med? Alkohol får inte införas eller drickas på några arenor i Allsvenskan eller Superettan. Trots detta så var det helt okej här. Den enda tillsägelsen som blev var att det skulle drickas i bajamajan eller bakom läktaren, en instruktion som totalt ignorerades utan konsekvenser. På vilket sätt bidrar det till en god läktarkultur, något Västra säger sig jobba för, när dom som redan är tankade tillåts dricka ännu mera inne på arenan trots att det egentligen är förbjudet?

Säg inte att det är vi i klacken som ska säga till heller. När jag gjorde det så blev det ett jävla tjafs och en utmaning att göra upp. Men det är tydligen helt okej det också.

Ska vi inte skriva det här på forumet? Det är helt okej att bete sig som ett svin i klacken, supa och röka så länge man inte gör sig skyldig till hets mot folkgrupp, för det är ju så regeln ser ut i praktiken.
Tråkigt att läsa om både lagets och klackens insats. Laget kan inte jag påverka särskilt mycket, men angående dräggbeteende i klacken: Vi ska naturligtvis inte acceptera att Västra skäms ut på det här sättet, och det är allas ansvar att se till att det inte händer. Det är inte speciellt svårt, om någon beter sig som beskrivet ovan - säg till. Om du inte törs säga till - meddela en publikvärd. Om du är publikvärd och inte törs säga till - meddela en vakt. Om du är vakt och inte törs säga till - ring polisen (och fundera på att byta jobb).
Bigbadda: Bra gjort! Bra sagt! Trist att du fick agera ensam!

Nya tag mot Degerfors hemma!

Sådär ja, nu har jag befäst min roll som klackens moralkärring/tråkmåns. Ses på nästa match.

Äsch, du är i gott sällskap och har helt rätt!
Nej, jag stod mycket riktigt inte i klacken. Jag orkar inte med kortsidor - alltså hörde jag inte och jag såg inte vad som försiggick i Västras klack. Sjukt pinsamt att läsa detta, i synnerhet efter att jag har klagat på vad vissa i publiken i Degerfors höll på med. Verkar som om vi betedde oss minst lika illa.

Jag var väl på tre olika ställen totalt under matchen. De värsta kommentarerna kom från huvudläktaren. Apljuden kom från delar av klacken vid ett tillfälle i början på matchen, det var då jag pratade med en publikvärd. sedan gick jag därifrån. Hur klacken skötte sig överlag har jag inga kommentarer till. Det lät som om de höll igång bra.
Själva matchen. Det kändes som en typisk bottenmatch i div I/div II. Degerfors var helt klart det något bättre laget sett över hela matchen även om Sirius var det något bättre laget innan bytena i första halvlek. Inget av lagen skapade särskilt mycket chanser, det mesta var ofarliga inlägg och "nästan-bollar" och skottstatistiken fylldes upp av långskott.

Ibland är det rätt att säga att motståndarlaget gjorde Sirius dåliga. Matchen mot ESK är ett typiskt sådant exempel. De vet precis hur man ska spela mot Sirius och gör det konsekvent. Degerfors spelade precis som man INTE ska spela mot Sirius, de stod högt med backlinjen men lämnade en mittback lite bakom, de släppte ytan mellan backlinje och mittfält till förmån för ganska hög press och de lät Mani och Ante få 1-mot-1-lägen. Normalt är detta lika med självmord eftersom Sirius grej är omställningsspel över ett övergett mittfält. I lördags spelade inte det någon roll. Sirius gjorde sig själva dåliga och det som fattades var matchtempo. Man förlorade inte bara i stort sett varje närkamp och 50-50 bollar. Man förlorade i stort sett alla 60-40 situationer och de flesta 70-30. Man spelade för korta pass in i plan när man var på väg framåt, man gömde sig bakom sin spelare och man tog i stort sett bara alibilöpningar. När Antou gick av försvann den enda spelaren som gjorde offensivt löparbete. Ändå var Sirius nära att få minst en poäng eftersom Degen fortsatte lämna dessa ytor på mitten - till och med i uddamålsledning med mindre än 10 minuter kvar. Märkligt.

Det är bara att hoppas att detta var försäsongens träningsmatch - att alla fått sig en rejäl tankeställare och att detta pratas igenom ordentligt i veckan. jag vill se ett pånyttfött Sirius köra över Degen på måndag. Jag vet inte om Degen har potential att höja sig, men jag vet att Sirius har det.
Tråkigt att folk inte kan bete sig. Att dessutom hota en Västra-kamrat med stryk? Vad är det som händer med VSS?

Jäkligt bra att du säger ifrån direkt Bigbadda! Jag kan lova dig att du har en mycket bred majoritet av medlemmarna bakom dig, men det gör det ju också märkligt att ingen annan vågar ställa sig upp och säga ifrån. Vill vi ha en trevlig klackkultur är det ALLAS förbannade skyldighet att säga ifrån när folk begår övertramp.

Om folk beter sig så som du beskrev borde de uteslutas om de är medlemmar tycker jag. Sådant drägg vill inte jag ha att göra med eller förknippas med.

Men, det borde ju aldrig kunna få inträffa att en eller två personer får förstöra på det viset. Det finns ju alltid fler "good guys". Om alla samstämmigt säger ifrån tidigt uppstår inte problemet. Om tillsägelser inte fungerar får man be publikvärdar och/eller vakter att avlägsna de oönskade elementen från arenan.

Pinsamt!
Om nu folk vet vem det var som bettede sig illa så blir han väl utesluten från VSS av styrelsen?

Dessutom kan man väl rekommendera föreningen att utesluta personen helt från Studenternas? Dert vore en bra markering. Det beundransvärda jobb som många har lagt ner på västra (Brukarn, RRR, Tobbe m.fl., dumt att börja nämna namn när det är många) ska väl inte hotas av en eller ett par stollar?

Sedan måste vi ju alla markera i ett sådant läge. Hur kan en person få stå oh göra denna typ av saker utan att bli anmäld till publikvärdar och utkastad av vakter/polis??
Trist att få höra sånt här bara för att man är borta från några matcher, känns som att man snart går och hejar på KIK om detta fortsätter, skärpning fjortisar som inte kan driacka utan att skämma ut inte bara er själva utan även oss andra. Kan ju meddela att det är sånt här som gör att jag blir skeptisk till att anordna resor till bortamatcher, å andra sidan så sköter sig väl folk bättre när "vi äldre" är med och ser till att snorungarna som inte kan dricka beter sig.
Å andra sidan hoppas jag och antagligen fler med mig att det är sånt här som får oss att bli ännu mer aktiva vad gäller att minska antalet idioter på läktaren.
Vi "gamlingar" kanske inte alltid har betett oss så trevligt men att hota folk ur egna klacken med stryk låter som man går över en viss gräns, stolle.
Oroande att det verkar ha varit så dålig inställning från de våra. Var semestern för lång eller vad är orsaken.
Nu vill vi se ett nytänt Sirius på hemmaplan mot Värmlänningarna.
Brukarn>> fan det är inte rikigt så enkelt, jag sa också till, hotades direkt med en inslagen skalle, ordningsvakterna brydde sig knappt alls och jag beslutade mig för att låta saken bero.
Exakt. Det känns som att mitt inlägg gav intrycket av att jag var den ende som agerade. Det kändes lite så när jag skrev, men det var för att jag var jävligt förbannad. Precis som oskar skriver så var det en del andra som sa till, men då fick man direkt höra "Vad glor du på?" och annat skit. Det mesta han skrek kom också från en plats två decimeter ifrån båda publikvärdarna.

Vilka är det som styr våra två publikvärdar? Är det vi själva som bestämmer vad som ska anses vara tillräckligt för att bli utslängd från klacken?
OK, jag vet inte exakt vad som gäller på bortamatcher tyvärr. Meningen är ju att Sirius ska ansvara för våra egna supportrar, kanske var det därför ordningsvakterna inte tyckte det var deras problem. Jag ska ta reda på vad som egentligen gäller.

Hemma på Studan ska det iaf fungera så. Vakterna är vettiga personer, och de har själva sagt att de vill ha reda på om det dyker upp bråkmakare i klacken.

Och att vi har en person i klacken som hotar folk till höger och vänster är förstås inte acceptabelt. Sånt får efterverkningar.
Jag tyckte ordningsvakterna verkade helt okej. Dom gick runt lite då och då och snackade bl.a. med våra publikvärdar. Vad jag tycker om våra publikvärdars agerande kan läsas i mitt första inlägg.
Jag var publikvärd i lördags! Det var 3st som var fulla när dom kom! en av dom skrek horunge ett antal gånger nästan brevid mig! Jag gick fram till honom och talade om att forsätter han att skrika dyligt så blir han avisad från arenan! Då började han att mucka lite men lugnade ner sig och bad om ursäkt. Satt sig sedan på läktaren och somnade! Hörde inte honom skrika något mer under matchen! Och vi 2 som var publikvärdar kände inte heller att vi hade något stöd av er från Västra! Hörde inte heller att det var något bråk mellan er eller att någon sa till dessa 3! Men jag håller med dessa 3 hade inget på arenan att göra! Och det var väldigt nära att en av dom skulle ha blivit avisad! Och den personen kommer jag hålla extra koll på efter detta! Pratade med 2st ordningsvakter om att det dracks öl på arenan! Men dom tyckte inte att dom behövde ingripa men skulle hålla lite koll!

Trolle
Hade ni agerat så hade i alla fall jag backat upp er. Robin och jag hade i alla fall en ganska högljudd "diskussion" som jag har svårt att tro undgick er.

Tyvärr finns det också en risk att man i klacken får en känsla av att allting är publikvärdarnas ansvar istället för att se sitt eget ansvar i det hela.

Oavsett detta så måste vi komma fram till ett bättre samarbete mellan klacken och publikvärdarna på arenan. Jag hoppas att vi som någon står som publikvärdar kan känna att när det händer något så kan man vända sig till vem som helst i klacken och genast få stöd. Två personer känner sig lätt utsatta, men om vi hjälps åt allihopa, vi som vill att Västra ska vara en positiv klack och inte full av drägg, så borde vi kunna klara av såna här situationer. Frågan är vad de åtgärderna ska vara? En klackledare? Kontaktpersoner i klacken som publikvärdarna kan vända sig till om något händer? Något behöver vi göra, det är i alla fall klart. Ett sätt att komma till rätta med att det dricks öl på arenan är faktiskt att visitera publiken när dom går in. Det är helt tillåtet och borde faktiskt vara mer regel än undantag. På så sätt kan vi också slippa massa annat skit som vi inte vill ha på arenan innan det händer något.
Nej jag hörde inte att någon sa nått till Robin! Inget annat en att jag sa till honom när han skrek horunge! Och då börja han mucka med mig! Men lugnade ner sig och gick och satt sig! Och då kände inte jag att jag hade något stöd från er! Och killen är ju från Västra så jag viste inte vilken sida ni stog på i det läget! Ingen från Västra som jag kännde igen heller som jag kunde prata med! Det du tar upp med kontaktperson i klacken låter som en bra ide! Visitera publiken är bra men då måste det vara en fålla! Nu var grindarna öppna mot Degerfors klacken och då är det ingen större ide att vi visiterar och dom släpper in folk utan visitation som sedan kan gå in till våran klack!
Och i och med det har inte vi ansvaret för det som kommer in på arenan! Detta tog jag upp med vakterna! Du såg nog när jag pratade med dom! Men helt rätt! Men som sagt vi kände inget stöd från er i lördags och då vet man inte om man ställer till mer bråk om man agerar eller vad som händer!
Nu fick bara posetiv på eftermötet med matchdelegaten han hade sett när jag pratade med Robin!
Hur går vi med ditt utmärkta förslag om kontaktperson i klacken! Gäller bara bortamatcher! Hemma är ju Västra publikvärdar! Och då är det väll inget problem.
Jag tycker vi mycket väl kan ha det hemma också. Vi har ju några naturliga ledare, typ Mikko, Brukarn, herr Ordförande. Men det här känns som en styrelsefråga.
Oh, naturlig ledare, det ska jag ta med i mitt CV :)

Men visst, man får gärna prata med mig när någon beter sig illa. Jag känner ju rätt många av de som står i klacken.
Du kan ju ha mej som referens i din CV. :D
Personen det pratas heter robin.
Ja det va min kompis trodde inte att han skulle bete sig på det sättet, vet inte riktigt vad jag ska säga om hans utspel. Ber självklart om ursäkt för hanns betende
har pratat med honom idag han är ångerfull men det hjälper inte jag vet.
Vad ska man säga det han gjorde va oförlåtligt och det är mitt ansvar att se till att han sköter sig.
Han e ialla fall portad från västra sidan vilket jag har talat om.

Bigbadda hotade han dig ska jag personligen se till att han ber om ursäkt.

Trolle ber om ursäkt till dig för att jag hade öl med in till arenan.
Men blir du hotad av någon ska du aldrig tveka på att 99 % av västra också vill se honom utslängd.

Vill även säga att jag avsätter mig själv från styrelsen det här hör inte hemma på en arena o det va jag som borde ha sett till att han skärper sig.

Ber alla på plats om ursäkt.
Inget ont som inte har något gott med sig! Nu har vi fått igång snacket om hur vi ska uppföra oss under matcherna!
Borde kanske inte behövas bland vuxna! Skönt att höra att Västra står bakom! Kändes inte så i lördags! Misstolkning från båda håll! Nästa gång kommer jag att vara stenhård!
Ingen Öl och Sprit på arenorna! Och vi skriker bara positiva saker och hejar på Sirius! Vill inte höra horunge bög osv. Kan vi hjälpas åt med detta och Publikvärdarna får stöd av klacken har vi kommit en bra bit på väg.
Vi ska väl inte mitt i allt detta glömma att VSS nästan uteslutande består av hyvens, skitbra supportrar som vi alla är grymt stolta över. Tycker dessutom att det är glädjande att en eller ett par personers negativa beteende leder till en kritisk diskussion. Många klackar skulle säkert överhuvudtaget inte tycka att det var en grej. Men det gör vi. Det hedrar oss... ;-)

Leve Sirius!
ja men ett hot kan aldrig vara en misstolkning det e oförlåtligt.
Nej ett hot är ett hot! Misstolkningen gällde om Västra stog bakom publikvärdarna i lördags! Kändes inte så då!
Men Bigbadda hade stält upp om det skulle behövas!
Då hade vi blivit hela 3st.
ok, att folk dricker öl även i västra på hemmaplan är från och med nu alltså något vi (vi som i alla VSare) bör ingripa mot. För det förekommer också.

Skamligt det som hände, men fint att folk reagerar på bra sätt kring det.
Kniv-Jonas<< Din ursäkt är accepterad!
Tack Oskar !!!
Kniv-Jonas! Din ursäkt är accepterad även av mig!
Innan vi definitivt lägger de här pinsamheterna bakom oss kanske en ursäkt borde postas på Vulkanernas sida också? Så de fattar var vi står.
dissteffe: Jag tycker det är en skitbra idé. Jag röstar för att vi skickar herr Ordförande för att göra det.

kniv-jonas: Som jag ser det är det inte ditt ansvar att se till att någon annan sköter sig. Alla människor, oavsett nykterhet, måste ta ansvar för sina egna handlingar. Den som borde vara här för att be om ursäkt för sitt beteende är Robin. Jag vill också säga att det var väldigt bra av dej att försöka lugna ner honom, jag tror att det hjälpte en hel del. Jag vill också säga det att jag bryr mej inte om ursäkter och sånt, han borde be om ursäkt till hela VS för sitt beteende.

Markus: Håller helt med.
Ang en ursäkt till Vulkanerna så har jag redan mailat dem och bett om ursäkt så fort jag läste vad som hade hänt. Jag har också fått svar och det är "no hard feelings".

Bra att vi rensar luften, nu skiter vi i det här och går vidare. Och glöm inte att stötta varann. Vi är på samma sida allihop.
Skitbra. Jag tycker vi ska ge dom Vulkaner som kommer ett jävligt trevligt mottagande den 30:e. Kanske damma av "bönder"-ramsan som vi körde mot ESK? Den är kul, att skrika "bondjävlar" är tråkigt.
Efter att ha bevittnat stora delar av händelsöförloppet av den s.k. incidenten så tycker jag att det börjar likna att göra en "höna av en fjäder". Min uppfattning av händelseförloppet var att Robi n var full och dum och skrek en massa töntiga saker. Jag föreslog att man skulle sätta någon slags handbojor "light" på honom. Kanske inte tillräckligt högt. Sedan gick han och pratade med Trolle några gånger. Trolle gjorde fullständigt rätt som ignorerade honom och avdramatiserade hela situationen. Så småningom verkade det som om Robin somnade och det var väl en välbehövlig tupplur efter den långa resan. Resten av klacken var helt klockren och hjälpte Sirius så gott man kunde denna mediokra speldag. På måndag tar vi nya tag mot allsvenskan.

Å andra sidan är det bra att i så fall göra en höna av en fjäder, sånt ska inte förekomma i Västra, punkt.
Jag tycker att Öl, fest och sång hör ihop med fotboll i måttlig mängd. Kanske inte på arenan men att förbjuda folk att vara lite i "gasen" för match är nog att ta i tycker jag. Det finns dom som inte har dåligt öl sinne och faktiskt kan uppföra sig med några pilsner i kroppen.

Tobbe:
Jag tror att din punkt (.) har hamnat fel på tangentbordet och blivit ett uttropstecken (!). Eftersom du avslutar varje mening med det. :)

Alla:
Vem fan är Robin förresten? Verkar som det skulle vara nån att vara rädd för enligt vad jag har läst. De gånger jag har titat upp mot västra så tycker jag nog att ni alla ser ganska harmlösa ut och uppför er gott. Hur man nu kan vara rädd för en dyngpackad människa när man står i en klack är en annan fråga :P
Visst får man vara i gasen, det finns inga nykterhetskrav, men då gäller det att man kan uppföra sig. Däremot får man hålla sig från att dricka inne på arenorna.
Då jag numera har en tjänst på mitt jobb som inte innebär jobb på kvällar och helger på samma sätt som förr gör att jag kan springa iväg och kika på Sirius hemma, som borta, lite oftare. Det var då jag bestämde mig för att jag var "mogen" för att haka på Västra Sidan denna säsong! Genom åren har jag tyckt att skaran av VS supportrar verkar vara ett schysst gäng så jag tänkte att i år passar bra att bli medlem. Det ska sägas att det är mycket tack vare läktarkulturen som verkar vara kalas och en viss A.V. bidrog till mitt medlemskap… Jag tycker att det hela som hände på läktarplats i Degerfors var trist att se =( Hade man haft lite mer stake hade man såklart sagt ifrån, men jag var inte sugen/vågade inte att mucka med (Djurgårdaren?!?!) ovan nämnd ungdom. Synd bara att vissa i klacken fick ta den smällen ensam/-ma av verbal misshandel. Jag ville egentligen bara säga det att mycket tack vare att jag inte kör sittplats denna säsong, som förr om åren, är att jag märkt att det finns en klack i Sverige/Världen som inte använder sig av hatramsor utan hejar fram sitt lag istället för att klanka ner på övriga deltagare i matchen, såsom domare och motståndare. Och det är Västra Sidan. Hoppas och tror (vill skriva veta) att detta var sista gången jag såg detta hända. Ses på måndag….
Viking// Eh? Mina punkter ser fortfarande ut som punkter härifrån.
Tror han menade Trolle...
Ja sorry, jag menade Trolle :)
Jag får ta en lektion i Svenska av dig Viking.....
Jag har punkter....