Knasen
· 2013-07-08 10:33
· 3858 visningar
Måste skriva detta med anledning av artikeln i Uppsalatidningen (sidan 30-31) efter matchen mot Dalkurd:
http://pdf.direktpress.se/flashpublisher/magazine/9425
Har ordförande avgått nu?
Under matchen mot Dalkurd sjöng Västra sidan en ramsa om hur de HATAR Västerås! Ett lag som inte ens deltog ute på planen. Vet ej exakt när artikeln förbereddes med kommentarer från ordförande men den skrevs efter matchen i alla fall. Jag reagerade med avsmak under matchen när klacken började sjunga den ramsan och tänkte att just detta var man ju tidigare känd för att INTE göra och mitt förtroende för VSS sjönk rejält. Sen ser jag uttalandena om hatramsors icke vara i tidningen efteråt och jag blev än mer ifrågasättande till VSS och hur de försöker framstå. Ni har ju nu visat att ni inte är bättre än någon annan klack tyvärr.
#1 ·
John
· 2013-07-08 10:41
Hej Knasen.
Vi har en pågående tråd här: http://vastra.smode-demo.se/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?74095
om uppförande.
#2 ·
Lars
· 2013-07-08 10:53
Jag förstår att denna reaktion skulle komma någonstans ifrån. De gör den gärna om man sticker ut hakan.
Som vi diskuterar i en annan tråd här på forumet så har jag blivit felciterad på flera ställen i artikeln. Rubriksättningen har varken jag eller journalisten något att göra med. Jag skulle aldrig välja ordet nolltolerans.
På din fråga om jag har avgått än så är svaret nej.
Om man sticker ut hakan och säger att man inte vill vara som andra klackar så får man mycket mer kritik. Vi är forfarande mycket bättre än andra klackar. Det förkommer mycket riktigt en hatramsa, men det förekommer ingen negativ press på egna spelare. Förutom detta så har vi under de 15 år som vi funnits som förening så har vi aldrig orsaken till något våld.
Om du har tappat förtroende för oss så är det självklart tråkigt, dock så håller jag inte med dig. Jag tycker att mina exempel ovan visar att vi visst är bättre på detta än flera andra klackar.
Vi får mycket beröm från andra i publiken (såväl Siriuspublik som annan) och framförallt från våra egna spelare. Så därför fortsätter jag gärna som ordförande i en i mitt tycke mycket bra supporterförening.
När det gäller hata VSK-ramsan så förstår jag inte varför den finns, därför så sjunger jag inte med i den. Det betyder dock inte att jag avgår bara på grund av dem.
#3 ·
johann
· 2013-07-08 11:08
Att utgå från att "alla andra klackar" är onda är en trött fördom. Svensk supporterkultur utanför storstäderna är 99% kärlek. De trötta fördomarna oroar mig mer än en hatramsa (bland ett tjugotal kärleksramsor) som en del sjunger.
Ni har ju nu visat att ni inte är bättre än någon annan klack tyvärr.
Svensk klackkultur är fantastisk. Gå och lägg dig, gubbe.
#6 ·
Joint
· 2013-07-08 12:40
Knasen, din trötta typ, somna om.
Om du först förra hemmamatchen uppmärksammade denna ramsa (som är en av de högsta ljudtopparna) tyder det på att du bara är en sådan som går när det vankas "stormatch".
Det finns, från min sida och fler därtill, ett visst hat och rivalitet gentemot Västra Aros och dess sportklubb. För undertecknad härstammar min avsmak främst ifrån att blivit förföljd och attackerad av två VSK-are. Och det efter att Sirius torskat med 10-1. [Size=9](Men nej, jag skulle inte automatiskt bli rasist bara för att jag skulle blivit misshandlad av människor med utländsk påbrå.)[/size]
Sedan får man ta det för vad det är.
Och jag instämmer om att den allmänna synen på svensk supporterkultur är fucked-up.
#7 ·
Håwe
· 2013-07-08 12:54
"Ni har ju nu visat att ni inte är bättre än någon annan klack tyvärr."
Möjligen kan det också ligga till så att VSK år efter år visat att de är värre än i stort sett alla andra klackar och att folk rättmätigt ledsnat på deras hat och förföljelser. Eftersom Västra inte slåss levs frustrationen ut så här.
Jag är verkligen ingen hatramseälskare men när det gäller Västerås behöver man tyvärr markera. De förefaller oförbätterliga.
Jag tror inte nån i Västra verkligen hatar Västerås SK, däremot tror jag att många hatar hur deras fans beter sig. Bland "landsortslagen" är de nog värst.
#9 ·
RRR
· 2013-07-08 14:17
Jag hatar Göranssons Arena
#10 ·
Nyllet
· 2013-07-08 14:19
Nä, jag har inget emot Västeråsare (t.o.m. gift med en :-) ) eller VSKare för den delen heller förutom när de spöar oss i bandy eller fotboll förstås. Fast jag hatar alla lag som spöar oss.
Har liksom alla här inte något emot Västeråsare i allmänhet, eller någon i VSKs lag eller organisation. Jag brukar sjunga med i ramsan, utan att någonsin ha kommit i kontakt med någon VSK-supporter. Det kan tyckas barnsligt, men man måste kunna göra skillnad på "hat" och hat. Det är inte riktat till någon person inom organisationen eller någon av spelarna, och således (tycker jag) i en helt normal värld harmlöst. Som jag ser det är det ett sätt att skapa lite derbyrivalitet (dom är Västra Aros vi är Östra och så vidare) vilket ger en nerv åt matcherna och publiken. Om någon av VSKs supportrar eller som gillar ett annat lag från närområdet skulle starta en hata-Siriusramsa, så skulle jag inte se det som kränkande eller värt att ingå någon djupare fiendskap för. Tycker det snarare har en teatralisk funktion, än att det skulle vara en källa till aggressivt beteende. Att somliga inte klarar av att bete sig kamratligt utanför det är tragiskt.
#12 ·
Joint
· 2013-07-08 19:11
"VSK till slutspel går och Sirius åker ur" har man ju hört X antal gånger...
Jag är inte överförtjust i VSK-ramsan men vafan jag bryr mig inte direkt heller.
Jag byter alltid ut V-et mot ett E, eftersom jag inte har något mot VSK, däremot avskyr jag hjärtligt "Kung Grön" och därav ESK.
(Och jag är jävligt långsint... Lex Hasse Selander)
Självklart hatar jag också Argentina för Maradonas Guds hand, och Brasilien för Luis Pereira och Rivaldo.
#15 ·
Tifo
· 2013-07-09 09:43
Stoppa pressarna! Garry kommer ut som långsint! :p
#16 ·
Gabbe
· 2013-07-09 11:26
Knasen, du känner inte Västra och du pratar för lätt utan att veta. Om det är bara i matchen mot Dalkurd att du hörde VSK ramsan, det betyder att du är en så kallad vinst suporter, som kommer till matcherna bara när Sirius går upp eller har en jättebra spel. Om det är så. du kommer aldrig i livet att förstår vad Västra står för! Fåga lite runt bara och dokumentera dig innan du börjar prata från din sittplats!
Läser man senaste numret av Offside förstår man vilka reko killar och tjejer det finns i Västra. I artikeln kan man snacka om hat, på Studan är det kärlek.
Vad nån random mazarintuggare tycker om vår enda hatramsa skiter jag fullständigt i. Cirkulera.