Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Superettan 2014

Fyra års väntan är över.....

Sirius, första lag som i teorin är klart.
Starten på en ny era....

Sirius, första lag som i teorin är klart.

Bra iakttagelse där! Vi kan ju fylla på med lag tills serien är klar:

Superettan 2014:
1. Sirius
Nu är det dags för Uppsala Kommun att ta tag i arenafrågan på allvar. Jag tänker i alla fall fira allsvenskt avancemang om ungefär ett år.
Absolut. Fast redan till nästa säsong bör två saker åtgärdas.

- Fler entréer för att få smidigare/snabbare inpassering
- Backa/flytta mediehytten mitt på västra läktaren så frigör man några hundra åskådarplatser.
Permanent shop med supporterprylar!
Blåsvarta hörnflaggor!
Fler åskådarplatser är väl egentligen inte ett problem, löste man inte det med brädläktare på kortsidan från Bandyn, i alla fall mot Norrköping 2007, då blir det plötsligt dubbla kapaciteten...
löparbanor bort
Superettan 2014:
1. Sirius
2. Syrianska
Bajen är klara. 40 poäng, 15 poäng kvar att spela om och 15 poäng ner till kval. De har målskillnaden på sin sida. Kommer att spela i superettan 2014.
Eftersom de fortfarande har chans på AS så är de ikke klara.
Går de upp till AS i år så cyklar jag till bortapremiären. Superettan är riktigt mental, man kan aldrig slappna av. Att inte ett lag har kontraktet säkrat rent formellt med fem omgångar kvar vittnar om det. 7/16 platser innebär upp-/nedflyttning/kval. Blir kul att få vara en del av denna serie igen! Med förhoppning om att slippa ångesten för bottenstrecken ...
Stämmer till punk och picka. Har en karta Atarax som ligger på lut i medicinskåpet.
Jag räknar kallt med att vi fortfarande är obesegrade vid den här tiden nästa år, inklusive cup och europaspel.
Nej, det dröjer minst ett par omgångar innan nästa lag blir klart för Superettan. Frågan är vilka det blir? Assyriska ligger mest i mitten, så jag chansar på dem.
Sticker ut hakan redan nu och tippar att Sirius blir topp 2 nästa år.
Både Syrianska och Degerfors var som nykomlingar (2009 och 2010) involverade i striden om kvalplatsen ända in i slutomgångarna (Syrianska missade kvalplatsen tack vare en sen kvittering av Assyriska mot J-södra i sista omgången). En av anledningarna att de gick så starkt var att de redan året innan hade en trupp som var mogen för SE.
Men kan vi gå upp (i den bästa av världar) med nuvarande arenaförutsättningar?
Hoppas ni får rätt, men hör ni hur ni låter?
Vi har fan rätt att få känna lite hybris för en gångs skull. Den känslan blir säkert kortlivad för snart börjar elitserien i bandy.

Sticker ut hakan redan nu och tippar att Sirius blir topp 2 nästa år.

Det vore ju fantastiskt, men då måste vi nog behålla Ante plus att vi värvar typ RÅP, Ante E och John Guidetti. Då kanske vi kan blanda oss i toppstriden...

Alldeles för tidigt att spekulera i naturligtvis, men jag tror att dagens trupp om Berg, Sirelius och Ante finns kvar håller sig någorlunda friska samt något ytterligare nyförvärv gör att vi har alla förutsättningar att hamna på någonstans mellan platserna 2-6 i Superettan.
Vad hände med "stabilt mittenlag"? Det är väl det som är målsättningen?
Det enda rimliga jag läst i den här tråden nu på slutet är nog meningen "Alldeles för tidigt att spekulera i naturligtvis".

Det enda rimliga jag läst i den här tråden nu på slutet är nog meningen "Alldeles för tidigt att spekulera i naturligtvis".

Självklart. Men det här forumet skulle vara astråkigt om vi övergav vilda spekulationer till förmån för kalla fakta. Och med tanke på hur högt vissa kunde hausa AFC inför den här säsongen tycker jag att vi som visste bättre kan få hausa Sirius hur högt vi vill inför nästa. :-)
Hahaha!

Vad hände med "stabilt mittenlag"? Det är väl det som är målsättningen?

Absolut, men vi ska inte underskatta vår potential heller. Med all sannolikhet kommer vi gå in i Superettan 2014 som den i särklass starkaste nykomlingen någonsin. Något både vi själva precis som våra motståndare kommer vara medvetna om. Vi kommer tappa betydligt fler poäng. Vi kommer ha formsvackor. Men det samma gäller övriga lag i serien. Vi har en stomme av rutinerade spelare som definitivt inte räds spel på den nivån. Blandat med ett antal spelare som har viljan och potentialen att ta ytterligare ett steg i sin utveckling. Och två tränare som har kapaciteten att hjälpa dem med det. En kontinuitet och en tydlig spelidé som gör att vi inte är riktigt lika känsliga för skador som vi var tidigare. Naturligtvis kan vi få en katastrofstart som leder till bråk i truppen, tränare som slutar och degradering. Eller få en kanonstart och bli sönderköpta i sommaruppehållet. Eller vad som helst däremellan. Tillfälligheter eller omständigheter vi inte råder över kan avgöra. Men i vilket fall som helst vågar jag nog påstå att dagens Siriustrupp är den absolut bästa jag sett sen jag såg Sirius första gången våren 1978. Med en viktig kontinuitet och två tränare som har visat att de är kapabla att utveckla såväl laget, som enskilda spelare och sig själva. En mittenplacering första säsongen i Superettan är naturligtvis fullt godkänt. Men det här laget är vargar i fårakläder. De kommer att gå in för att vinna varenda enskild match. Inklusive Bajen borta.
Som nykomlingar förra gången det begav sig låg vi högt upp ganska länge. Nuvarande trupp håller jag som lämpligare, även om Ante E gärna får komma tillbaka, och med mycket bättre tränare. Det sägs att det är svårt att vinna en serie, men det var ju hur lätt som helst. Det är kul med hybris.
1. Sirius
2. Syrianska
3. Ljungskile

1. Sirius
2. Syrianska
3. Ljungskile

Sluttabellen 2014 får gärna se ut så.
Ett publiklag klart!

1. Sirius
2. Syrianska
3. Ljungkile
4. Gais

Och naturligtvis är det här en blivande sluttabell.

Ett publiklag klart!

1. Sirius
2. Syrianska
3. Ljungkile
4. Gais

Och naturligtvis är det här en blivande sluttabell.

I svenska cupen-gruppen, månne...
Två till klara vad jag kan se:

1. Sirius
2. Syrianska
3. Ljungkile
4. Gais
5. Ängelholm
6. Assyriska

Och Hammarby och ffa Östersund är ju väldigt närapå klara också, men vi får väl vänta en vecka till med det.

Två till klara vad jag kan se:

1. Sirius
2. Syrianska
3. Ljungkile
4. Gais
5. Ängelholm
6. Assyriska

Och Hammarby och ffa Östersund är ju väldigt närapå klara också, men vi får väl vänta en vecka till med det.

Tyvärr får vi vänta nästan två veckor men på lördag kan Husqvarna säkra sin superettaplats i seriefinalen hemma mot Oddevold.
http://www.unt.se/sport/varlden/hammarby-vill-skjuta-upp-straff-2634903.aspx

Det skulle ju vara ett antiklimax utan like om Sirius premiärmatch skulle spelas på en tom Tele2-arena.
Det är väl ingen som på fullt allvar tror att Bajen kommer att få spela för tomma läktare? De har ju överklagat och chansen/risken att SvFF-tombolan ska stanna på samma nummer två ggr/rad känns ju inte så stor.
http://disciplinnamnden.se
Husqvarna klara seriesegrare i söderettan, efter att ha slagit Oddevold med 3-1.
Förra året gick Östersund som nykomlingar rakt i genom serien och i år alltså HFF.

1. Sirius
2. Syrianska
3. Ljungkile
4. Gais
5. Ängelholm
6. Assyriska
7. Husqvarna
Inte så långt bort att även Nyköping gjorde detsamma

Inte så långt bort att även Nyköping gjorde detsamma

Om jag inte minns fel så tror jag att även Varberg gick rakt i genom serien, när de gick upp 2011.
Om jag inte minns fel så tror jag att även Varberg gick rakt i genom serien, när de gick upp 2011.

Stämmer.
Det borde bli svårt för två Jönköpingslag att klara sig i Superettan. Södra har ju dansat på slak lina i en massa år trots att de varit ensamma där.
Det borde bli svårt för två Jönköpingslag att klara sig i Superettan. Södra har ju dansat på slak lina i en massa år trots att de varit ensamma där.

Fast det sitter ju mer i J-Södras väggar, eller vad man ska säga. Underpresterar år efter år...
Det blir säkert ett lyft för Jönköpingsfotbollen, det lär ju bli heta derbyn i alla fall
Björkebaum har skrivit på...Dagen är räddad!!!
Någon som är förvånad?

http://www.svenskafans.com/fotboll/publik-mot-degerfors-490928.aspx

Litet svin!
Ängelholm kommer att spela sina hemmamatcher på Olympia nästa säsong:

http://hd.se/sport/2013/10/17/det-kommer-utan-tvekan-att-kannas/

Någon som är förvånad?

http://www.svenskafans.com/fotboll/publik-mot-degerfors-490928.aspx

Ängelholm kommer att spela sina hemmamatcher på Olympia nästa säsong:

http://hd.se/sport/2013/10/17/det-kommer-utan-tvekan-att-kannas/

Ängelholms arena har samma standard som Studan. Borde innebära att även Sirius måste flytta sina hemmamatcher nästa år.
Freinds nästa!!!
Ängelholms arena har samma standard som Studan.

Nu tog du i. Studan är faktiskt bättre.
Plus att Sirius är nykomlingar och får dispens ett par år.
Det är helt klart att vi kommer att spela på Studan nästa år.
Längtar redan till start av SE men först ska man genomlida en tung och ångestfylld säsong med vårt kära bandylag. Hoppas bandykillarna fått inspiration av fotbollslaget.
Sirius Hej!
Det där har jag alltid undrat, får dom olika sektionerna drag av varandra, går vi bättre i bandy/fotboll efter en lyckad sommar/vinter?

Det där har jag alltid undrat, får dom olika sektionerna drag av varandra, går vi bättre i bandy/fotboll efter en lyckad sommar/vinter?

Det där räknar Bruk snabbt ut. Känslan är väl att man sällan kunnat tänka "Äh, fotbollen gick åt pipan men bandysäsongen kommer att gå på räls" och vice versa. Snarare brukar ett lidande följas av ytterligare ett i nån slags evig själavandring. Men det kanske bara är en känsla.
1. Sirius
2. Syrianska
3. Ljungkile
4. Gais
5. Ängelholm
6. Assyriska
7. Husqvarna
8. Östersund

ÖFK klara!!
Nästa år blir det revansch möten.
1. Sirius
2. Syrianska
3. Ljungkile
4. Gais
5. Ängelholm
6. Assyriska
7. Husqvarna
8. Östersund
9. Hammarby

Årets hemma/bortamatch klar!!!
Grattis Bajen, till ännu en säsong i SE!!!!

Det där räknar Bruk snabbt ut. Känslan är väl att man sällan kunnat tänka "Äh, fotbollen gick åt pipan men bandysäsongen kommer att gå på räls" och vice versa. Snarare brukar ett lidande följas av ytterligare ett i nån slags evig själavandring. Men det kanske bara är en känsla.

Nja, det är en knepig fråga det där. Det finns definitivt mer storskaliga mönster i att både bandyns och fotbollens storhetstider och svackor har sammanfallit ganska väl (men detta kan nog delvis bero på att bandy- och fotbollslagen till stora delar bestod av samma spelare upp till 60-talet)

20-talet: Toppar (Två SM-guld i bandy och SM-final i fotboll)
30-50-talen: Dalar (Bandyn utanför allsvenskan och fotbollen långt nere)
60-70-talen: Toppar (Tre SM-guld i bandy, tre allsvenska säsonger i fotboll)
80-talet: Dalar (Bandyn lindansarlag, fotbollen ner i fyran)
00-talet: Toppar (Superettan i fotboll, semifinal i bandy)

När det gäller enskilda säsongers positiva eller negativa effekter på den andra sektionen så tycker jag mig också kunna se ett viss mönster under de senaste åren:

(-) 1995-1996: Bandyn åker ur, följt av fotbollen.
(+) 1997-1999: Fotbollen går upp, följt av bandyn. Båda lagen gör lyckade första säsonger i comebacken.
(-) 2001-2002: Fotbollen missar Superettan i Visby. Bandyn åker sedan ur, och fotbollen följer upp med en fiaskosäsong 2002.
(+) 2004-2009: En lång positiv period, fotbollen börjar med att klara kvalet 2004, ta sig till division I 2005, ta sig till Superettan 2006 och göra en stark första säsong 2007. Bandyn går upp 2005, kvalar till slutspel 2006-2007, klarar kvalet på sluttampen 2008, och gör drömsäsongen med semifinal 2009.
(-) 2011-2012: Fotbollen missar uppflyttning två år i rad, bandyn sviker efter tre raka slutspel och tvingas kvala.
(+) 2013: Bandyn klarar det svettigaste kvalet i bandyhistorien, fotbollen krossar division I norra och går upp.

Jag grävde lite mer i frågan. Det hela kompliceras ju en del av att en högre tabellplacering inte alltid implicerar en mer lyckad säsong, utan känslan i vad som är lyckat eller misslyckat beror mycket på förväntningarna och trenden. Den senaste bandysäsongen t.ex, kanske kan ses som mer lyckad än när vi spelade kvarsfinaler 2010-2011, sett till förväntningarna och känslan efteråt. Nåväl, gör man en godtycklig bedömning av de senaste 19 säsongerna (vilket är så länge jag själv varit med) ser det ut så här:

Bandy: 8 lyckade säsonger, 5 misslyckade säsonger, 6 neutrala säsonger.
Fotboll: 6 lyckade säsonger, 7 misslyckade säsonger, 4 neutrala säsonger.

Efter en lyckad bandysäsong är det: 50 % chans för en lyckad fotbollssäsong, 25 % risk för en misslyckad fotbollssäsong och 25 % chans för en neutral fotbollssäsong.

Efter en misslyckad bandysäsong är det: 40 % chans för en lyckad fotbollssäsong, 60 % risk för en misslyckad fotbollssäsong.

Efter en lyckad fotbollssäsong är det: 71 % chans för en lyckad bandysäsong, 14 % risk för en misslyckad bandysäsong och 14 % chans för en neutral bandysäsong..

Efter en misslyckad fotbollssäsong är det: 29 % chans för en lyckad bandysäsong, 42 % risk för en misslyckad bandysäsong, och 29 % chans för en neutral bandysäsong.

Slutsatsen är att ett visst samband kan finnas, i synnerhet verkar bandyn påverkas av fotbollen, med ett lite svagare samband åt andra hållet. Vi får hoppas att så är fallet i år också!
83 % chans för en lyckad bandysäsong. Jag gillar dom oddsen.
Sorry, jag justerade det till 71 %. Men det är fortfarande OK.
Flytta fram ståplatserna ända till reklamskyltarna, då får man plats med ett antal rader till, låt folk nå läktaren bakifrån. Öltält är ett måste, där dom även serverar kir. Tennisbanorna ör ju övergivna, så där kan man placera borta fansen på ett bra sett, med en hyffsat stor läktare. Tror topp 3, med några bra nyförvärv.
Ljungkile i konkurs!?
http://bohuslaningen.se/sport/fotboll/1.2443109-lsk-snabba-replik-pa-konkursansokan
De klarar sig nog. Däremot kan det nog bli att de tvingas flytta till Uddevalla - ännu ett offer för de idiotiska arenareglerna.
Tackar Brukarn! Ser grymt förhoppningsfullt ut!
Då hälsar vi Degerfors välkomna till nästa års Superetta.

1. Sirius
2. Syrianska
3. Ljungkile
4. Gais
5. Ängelholm
6. Assyriska
7. Husqvarna
8. Östersund
9. Hammarby
10. Degerfors
1. Sirius
2. Syrianska
3. Ljungskile
4. Gais
5. Ängelholm
6. Assyriska
7. Husqvarna
8. Östersund
9. Hammarby
10. Degerfors
11. Jönköping Södra
Det stör med oerhört att Varberg hamnat i kval. Att de får möta Dalkurd gör bara det hela värre. Jag utgår förstås från att Dalkurd klarar det. Mutter mutter
Varför har du känslor för Varberg?

Annars tror jag inte det slutar så. Jag tippar att Varberg slår Brage i sista, och att BoIS förlorar mot Giffarna. Vilket skulle innebära att Varberg kan slippa kvala, och som sämst kommer på 13e plats så att de i vilket fall slipper Dalkurd.

Dalkurd skulle då kunna få kvala mot Värnamo, BoIS eller möjligen ÖIS. Jag tror faktiskt de har bra chanser att klara det.
Ja, kvalen är ju intressanta alla tre. Just nu är de:
Dalkurd-Varberg
Oddevold-Värnamo
Halmstad-Sundsvall

Tror alla tre mötena kommer att innefatta andra lag.
Varberg är ju för fan seriens plastgäng #1 tillsammans med ÖFK. Men grymma sommar-bortamatcher.
Fy fan vad kul det ska bli att se vårt blåsvarta bygge ta sig an de där lagen. Vilka de än må bli i slutändan. Ingen given trepoängare, men heller inget lag som känns omöjligt.
Slipper gärna Sundsvall i Superettan nästa år
Halva min släkt kommer från Varberg.
Jaha...

http://www.unt.se/sport/varlden/hammarby-far-spela-med-publik-2673515.aspx

Vore ju hemskt ifall det drabbar säsongsinledningen 2014...

Jaha...

http://www.unt.se/sport/varlden/hammarby-far-spela-med-publik-2673515.aspx

oj vad förvånad man blir, gullegullebajen
1. Sirius
2. Syrianska
3. Ljungskile
4. Gais
5. Ängelholm
6. Assyriska
7. Husqvarna
8. Östersund
9. Hammarby
10. Degerfors
11. Jönköping Södra
12. Landskrona
Kvalmatcherna:
Dalkurd-Värnamo
Oddevold-Varberg
Sundsvall-Halmstad/Öster
Trist att Örgryte trillade ur. Trodde man inte i våras efter överlägsen serieseger och framgångarna i Svenska cupen.

Kvalmatcherna:
Dalkurd-Värnamo
Oddevold-Varberg
Sundsvall-Halmstad/Öster

Jag hoppas på Dalkurd, Oddevold och Sundsvall.

Sundsvall-Halmstad/Öster

Sundsvall-Halmstad/Öster/BP

Hoppas fortfarande att Sundsvall stannar kvar.
1. Sirius
2. Syrianska
3. Ljungskile
4. Gais
5. Ängelholm
6. Assyriska
7. Husqvarna
8. Östersund
9. Hammarby
10. Degerfors
11. Jönköping Södra
12. Landskrona
13. Öster
Kul med bortamatcher söderut!
Väldigt få bortamatcher i närområdet dock. Bajen och Syrianerna typ.
hade vart roligare om Halmstad klarat sig kvar o BP fått kvala

Väldigt få bortamatcher i närområdet dock. Bajen och Syrianerna typ.

Assyriska också va?
Är inte dom syrianer?

hade vart roligare om Halmstad klarat sig kvar o BP fått kvala

Håller med! Så börjar det bli dags för BP och Gefle att kliva ner så vi kan gå förbi de! Så är det nära och billigt.

Är inte dom syrianer?

Delikat fråga, det där. Allt man behöver veta om syrianer/assyrier finns naturligtvis i bortaguiden:

http://www.vastrasidan.se/web/syrianska-fc/
http://www.vastrasidan.se/web/assyriska-ff/
http://www.vastrasidan.se/web/arameiskasyrianska-if/
http://www.vastrasidan.se/web/syrianska-if-kerburan/
"Assyrierna är egentligen samma folk som syrianerna, uppdelningen dem emellan har skett först i Sverige och andra kristna länder man emigrerat till."

Jag plockar ut en mening som stödjer min tes.
Jamen se där, tänk så det kan gå.
http://www.unt.se/sport/varlden/besvarsnamnden-gav-hammarby-ratt-2681707.aspx
Beslutet att Hammarby skall spela två matcher utan publik upphävt av besvärsnämnden. Ett i mitt tycke rimligt beslut och dessutom slipper vi vara oroliga för att riskera att missa säsongens roligaste bortamatch.
Detta jävla förbund och dess nämnder dock. Usch. Argumentet att föregående matcher som blivit dömda utan publik "varit av betydligt allvarligare art och omfattning" är bullshit. Ena var lie missnöje/kaos mot sina egna spelare, det andra var förvisso ett par knytnävsslag mot motståndarspelare. Men varför ska spelarnas status värderas så mycket högre än publikens? Jag menar, tänk konsekvensen av att få en stol sulandes högt ovanifrån mot en liten unge. Det hade kunnat blivit än allvarligare konsekvenser av dessa kast av föremål, men Gaisarna (som dock inte är Guds barn direkt...) hade väl tur. Med det sagt så är jag emot kollektiv bestraffning.
Dalkurd vinner första kvalet med 1-0. Jag skulle dock hålla Värnamo som favorit fortfarande.
Aldrig! Dalkurd är ju mycket bättre på bortaplan, jag skulle säga att de mer eller mindre är klara nu.
Då såg du väl inte dagens match, Steffe? För, för ovanlighetens skull hade Dalkurd en hemmaklack i klass med den på Studan och 1 420 pers på plats. Det känns 50/50 inför returen. Värnamo är ju bättre på naturgräs också vill jag nog påstå, och kanske tvärtom gällande DFF.

Kuriosa i sammanhanget är att 3/4 kvalavancemang underifrån kommer från norrettan. Oddevolds chanser ger jag max en 15-20 %, de hade sina chanser i andra halvlek men missade och missade. Parodiskt när de fick straff och skickade fram sin målvakt som tog århundrades längsta ansatts för en straff, också stenhårt mitt på. Miss.

Jamen se där, tänk så det kan gå.
http://www.unt.se/sport/varlden/besvarsnamnden-gav-hammarby-ratt-2681707.aspx

oj det var oväntat
jag vill inte ha Dalkund i suparettan
Jag gillar Dalkurd, men är ruskigt rädd för dom, känns alltid som att vi ska förlora
Värnamo är ett stabilt halvbra bonnlag, klarar de sig kvar så är de väl exakt lika bra nästa år som de är i år. Om Dalkurd går upp kan de helt plötsligt ha 47 svarta miljoner att köpa spelare för. Plus att riksmedia sällan skriver tårdrypande helsidesreportage om att den sociala insatsen för bygdens ungdomar är det absolut viktigaste för klubben i fallet Värnamo. I Dalkurd är det ett sånt nån gång i veckan.
1. Sirius
2. Syrianska
3. Ljungskile
4. Gais
5. Ängelholm
6. Assyriska
7. Husqvarna
8. Östersund
9. Hammarby
10. Degerfors
11. Jönköping Södra
12. Landskrona
13. Öster
14. Värnamo
15. Varberg
Då är lagen till Superettan 2014 klara.

1. Sirius
2. Syrianska
3. Ljungskile
4. Gais
5. Ängelholm
6. Assyriska
7. Husqvarna
8. Östersund
9. Hammarby
10. Degerfors
11. Jönköping Södra
12. Landskrona
13. Öster
14. Värnamo
15. Varberg
16. Sundsvall

och där har vi sluttabellen också. Ser bra ut.
Superettan 2014 lär inte blir överdrivet lättippad.
En snabb uppdelning utan att man har en aning om hur sillyn kommer att utveckla sig:

Lag som är bättre än Sirius:
Syrianska, Hammarby, Öster, Sundsvall, Assyriska

Lag som antagligen är bättre än Sirius:
Ljungskile, GAIS, Ängelholm, Degerfors

Lag som är ungefär som Sirius:
resten
Någon som har någon bra superettan-blogg att tipsa om? Jarelind på Fotbollskanalen är ju grym, men rätt passiv.
Fotbollsbloggen på UNT börjar jag sålla ut helt, den är ju inne i någon sorts identitetskris just nu. Bra när det är Siriusrelaterade nyheter, men det skrivs/twittras just nu mer om division 2 än superettan.
I mitt tycke är det bara 3 lag som står ut i superettan: Hammarby, Öster och Sundsvall. Resten är ganska jämnt. Södertäljelagen tror jag inte på som trupperna ser ut just nu. Plats 4-6 tippar jag på Sirius. En bra värvning till och vi kan nosa på kvalplatsen.
Sundsvall kommer att ro hem serien. Bajen sparkar tränare efter fyra raka förluster i inledningen
Några lag det ser lite sämre ut för:
* Ljungskile. Dålig ekonomi och tapp på nyckelspelare.
* GAIS. 6 spelare med utgående kontrakt som de inte har råd att behålla. Mycket kvalitet och rutin som försvinner.
* Ängelholm. Är tvingade att spela på Olympia i Helsingborg under 2014 pga att kommunen inte investerat i arenan. Det är lätt att förstå vad det innebär ekonomiskt/sportsligt.
Varför denna i mitt tycke överdrivna tro på Hammarby? Visst har de en bra målvakt och Kennedy, men de är ju riktigt tunna framåt.

Just nu tycker jag att Öster, Sundsvall och Degerfors känns starkast.

Ryktet säger att Degerfors håller på att tappa Johan Bertilsson till Allsvenskan. Med det tappet kan jag inte tycka att de är bättre än Sirius. Kul att se Eric Jernberg igen blir det i alla fall.
http://www.fotbolldirekt.se/2013/11/13/klubbarnas-beslut-ingen-minskad-staplats-2014/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
Härligt! Bekymret med obligatoriska stolar är ett minne blott över nästa säsong i alla fall. Nu är det bara lite praktiska saker att fixa kvar, samt kanske någon kiosk/toa till (exempel på bra krav).

En snabb uppdelning utan att man har en aning om hur sillyn kommer att utveckla sig:

Lag som är bättre än Sirius:
Syrianska, Hammarby, Öster, Sundsvall, Assyriska

Lag som antagligen är bättre än Sirius:
Ljungskile, GAIS, Ängelholm, Degerfors

Lag som är ungefär som Sirius:
resten

Syrianska tog 14 poäng på 30 matcher i Allsvenskan. De tre sista i en match som helt saknade betydelse för båda lagen. Det må vara stor skillnad mellan Allsvenskan och Division 1 Norra. Men jag tror inte att Sirius hade tagit färre poäng med årets trupp i årets allsvenska.

Hammarby är inte ett omöjligt lag för Sirius att slå. Det återstår att se hur Nannes fotbollsfilosofi står sig på Södermalm och hur han hanterar trycket när han återigen försöker sig på att lämna sin "comfort zone" i Kalmar. Kan bli flipp, kan bli flopp.

Ljungskiles lagkapten är i princip överens med oss innan säsongen ens är över. Han må kanske tjäna några kronor extra här, men han skulle knappast ha så bråttom att skriva på om han trodde att han gjorde ett fotbollsmässigt nedköp. Han har gjort en bra säsong och hade säkerligen haft goda chanser att få lika mycket eller mer pengar någon annanstans än i Uppsala om han hade avvaktat lite. Nu är det bara en av flera indikationer på inte allt står rätt till i den klubben. Jag har haft fel förr, men jag tror nog att Ljungskile går en ganska tuff säsong till mötes.

Degerfors är ett bra lag, inget snack om det. Brukar se dem någon gång per säsong och det jag såg i år imponerade. Haft bra kontinuitet på ledarsidan och kan bli farliga om de lyckas spetsa truppen eller åtminstone behålla sina nyckelspelare.

Assyriska bättre än Sirius? Ja, vissa dagar. Assyriska kan vara skitbra. Assyriska kan vara skitdåliga.

Sundsvall och Öster är nog snäppet vassare än Sirius är idag. Men om Sirius utvecklingskurva fortsätter att peka uppåt nästa år tycker jag inte att de ska känna sig allt för säkra. Om vi inte, mot förmodan, skulle bli sönderköpta den här vintern har vi bättre förutsättningar att ta oss an Superettan 2014 än vi som nykomlingar någonsin kunnat begära.

Om vi inte, mot förmodan, skulle bli sönderköpta den här vintern [...].

Vad menas? Tror du att vi kommer att bli sönderköpta eller att vi inte blir det? Jag tror vi max förlorar 2-3 st.
Vilka skulle säljas i så fall, då? Det innebär ju pengar in, i så fall. Eller till USAB, men de har väl inget vinstintresse. Finns inte på kartan att vi skulle vara försvagade i april jämfört med nu.
Äh, man ska inte skriva inlägg efter att ha jobbat 24,5 av de senaste 36 timmarna. Byt ut "mot förmodan" mot "vilket jag knappast tror"...
Tror inte vi förlorar mer än max någon enstaka spelare till.

Vad menas? Tror du att vi kommer att bli sönderköpta eller att vi inte blir det?

Inte.

Vilka skulle säljas i så fall, då?

Ingen. Högst möjligtvis Moses, men jag tror knappast det heller.
Förstår inte riktigt vad ni menar med att vi skulle tappa några spelare. Är det så att de Siriusspelare som har kontrakt (för det har väl alla?) har en klausul i kontraktet som säger att de får lämna om de får ett anbud från ett lag i allsvenskan. Men då får väl Sirius stålar för spelaren? Annars vore ju ett s.k. kontrakt rätt värdelöst. Det är väl framför allt Käcken och Moses som kan komma ifråga eller är det fler?
Jag tror absolut inte att vi blir av med nån.
Käck och Moses möjligen, ja. Innocent Okeke är ju deras agent, och han är säljkåt av sig. Men knappast troligt.

Våra spelare är i mångt och mycket kontrakterade av USAB så då är det ju de som drar in pengarna vid spelaraffärer. Men som sagt, de är ju välvilliga av sig.

Jag tror snarare att vi kommer att förstärka med två eller tre spelare till.
En icke-diskussion som uppkom av en taskig formulering från min sida. Glöm det. Och precis som Joint säger så kommer vi definitivt inte ha en svagare trupp i april än nu.
Betyder inte "mot formodan" just "vilket jag knappast tror"? Eller borjar jag tappa svenskan efter for lang tid i England?

Betyder inte "mot formodan" just "vilket jag knappast tror"? Eller borjar jag tappa svenskan efter for lang tid i England?

Alternativ 1:
"Om vi inte, mot förmodan, skulle bli sönderköpta den här vintern har vi bättre förutsättningar att ta oss an Superettan 2014 än vi som nykomlingar någonsin kunnat begära."

Alternativ 2:
"Om vi inte, vilket jag knappast tror, skulle bli sönderköpta den här vintern har vi bättre förutsättningar att ta oss an Superettan 2014 än vi som nykomlingar någonsin kunnat begära."

Välj själv. Med Alternativ 1 lyckades jag ju uppenbarligen inte nå fram med det jag egentligen ville ha sagt. Om jag gjorde det med Alternativ 2 låter jag vara osagt. Men jag lyckades ju i alla fall tydligen locka fram en intressantare diskussion än den om nästa års superetta. Jag nöjer mig med det.

Inbillar mig att Sirius är ett av de, kanske rent ut sagt, det hetaste SE-laget för närvarande. Framgång föder intresse. Tror vi spetsar truppen med ytterligare bra spelare.
Sirius Hej!
Jag tycker alternativ 1 och alternativ 2 betyder precis samma sak - du tror inte att vi blir sonderkopta.

Men tillbaka till de intressantare fragorna sa tror jag ungefar som ShitSausage. Oster och Giffarna ar nog starkare, jag tror nog pa Hammarby ocksa (tror att Nanne var det forsta bra draget av Bajen pa fem ar). Resten kan vi ra pa.
Det är ordning på dig Brukarn!
Det här kommer stå mellan Sundsvall, hammarby och Sirius om du frågar tränarna, jag skulle bli mycket förvånad om vi lyckas få till någon slags underdogposition nästa år, det var väl lite grann den som hjälpte till första året i superettan
Sirius är sjunderankade av oddssättarna till 18 ggr för serievinst. Öster är favoriter, tätt följda av Bajen och Sundsvall. Även Syrianska, GAIS och Assyriska tippas före oss.
Erik Sundin lämnar Bajen:

http://www.expressen.se/sport/fotboll/superettan/bajens-stjarnforward-far-lamna-klubben/

Även Ledgerwood lämnar:

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/36018

De har sparkat 7 spelare nu.
De har tydligen 11 spelare under kontrakt i nuläget.

Uff! Rejäl nysatsning där.
Tycker det låter som en sund utrensning av deras befintliga slaffstrupp. De spelare som fått gå är sådana som lever på gamla meriter och diverse utländska, halvdana alibispelare.

Tycker det låter som en sund utrensning av deras befintliga slaffstrupp. De spelare som fått gå är sådana som lever på gamla meriter och diverse utländska, halvdana alibispelare.

Sant, men stor spelaromsättning brukar inte ge sportslig framgång på kort sikt. Och pga av detta tror jag inte längre på Bajen i år. Ett nytt uppbyggnadsår och uppflyttning 2015 kanske.
Fast i ärlighetens namn är det ju inte en alkad ryss som ska sätta ihop ett nytt AFC utan en av Sveriges mest meriterade tränare som ska sätta ihop en ny version av en av Sveriges rikaste och mest eftertraktade klubbar.
Vilket inte garanterar någonting. Jag tror ingen ifrågasätter Nannes kompetens. Men han har nästan hela sin karriär jobbat i en skyddad verkstad jämfört med vad han lär få uppleva i Bajen.Jag säger inte att han inte kan fixa det, men får inte Herr Bergstrand en kanonstart lär han hamna i en situation han hittills aldrig behövt vänja sig vid att hantera. Han har vid flera tillfällen visat att han väl behärskar "underdogens" position, men han har hittills inte riktigt levererat när förväntningarna varit större. Om det har ett samband ska jag låta osagt, men helt klart är att hans förutsättningar kommer att vara annorlunda på Tele2. Nanne lär vara rätt van vid arbetsro. Från och med nu kommer den enda möjligheten att inte ständigt behöva ifrågasättas och hamna under blytung press vara att leverera i princip från dag ett. Det är möjligt att han knäpper mig på nosen och klarar det, men jag tycker nog att han fortfarande har en del att bevisa för att jag ska vara överertygad.
Bajen tycks ha ändrat riktning från att värva spelare som är på väg nedåt i karriären, till att sikta in sig på lovande spelare som är på väg uppåt.
http://www.fotbolldirekt.se/2013/11/25/avslojar-bajen-testar-juniorlandslagsman-fran-bp/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
Söderström från BP skulle kunna vara en anfallstalang för oss annars. Räknar dock med att Kim har koll på grabben.
Om vi ska fortsätta snacka Hammarby ett tag; vad menar Fotbollsbloggen med detta egentligen?
"Hur mycket lön lyfter egentligen Nanne Bergstrand och Mats Jingblad i Hammarby? Nyförvärv och ratade spelare tyder på att de har en hel del - och att ekonomin inte är den bästa."
Jag fattar inte.
Det betyder väl att UNT-bloggarna tror att sportchefen och tränaren har så höga löner att de måste göra sig av med dyra spelare och värva billigare. Inte för att jag tror att det stämmer, de rensar nog snarare ut spelare som inte presterat.
Finns ingen anledning att ifrågasätta Bajens pengapung: http://www.expressen.se/sport/fotboll/superettan/svenska-affarsman-vill-kopa-hammarby/ Seriens rikaste lag.

Och apropå pengar då, så kanske jag är paranoid, men det här med att Bengt Ågerup skattegranskas är väl ingen jättebra reklam för oss heller då han lätt kopplas samman även med IKS.
Bra värvning av Bajen:

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/36127

Ja och den tidigare Umeå- och Bragemittbacken är bra. Så väntar med att såga Bajenbygget.
Bajen värvar tränare och sparkar halva truppen, är det så man vinner en serie? ska man inte ha spelare också? Men Nanne kanske kan snöra på sig

Ja och den tidigare Umeå- och Bragemittbacken är bra. Så väntar med att såga Bajenbygget.

Det tycker jag med, men är det en slump att hans lag åkt ur 3 (?) säsonger i rad? Eller är det bara 2?

Det tycker jag med, men är det en slump att hans lag åkt ur 3 (?) säsonger i rad? Eller är det bara 2?

1½ skulle jag vilja påstå. 2011 vann han norrettan med UFC, 2012 åkte han ur superettan med dessa och i år spelade han ju kvar där halva säsongen innan han blev värvad till Brage, som var kört i botten redan då.

St Cyr har däremot inom loppet av fyra år tre SE-degraderingar på sitt CV.

Hasani har i och med avancemanget i år kvitterat sin gå upp/åka ur-kvot i SE - 2-2.
Näste man till rakning:

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/36209

Tio små Hammarbypojkar typ:

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/36245

att Figuerola lämnar ger tyvärr en öppning för våran Käck
Det verkar inte finnas något slut...

http://www.hammarbyfotboll.se/Article.aspx?id=5dbca8ab-d04b-4ee8-baaf-de1f480c0811

Ja, det känns som vi kommer att tappa åtminstone nån till Bajen, kanske flera.
Varför skulle någon/några av våra gå till Bajen? En allsvensk klubb kan jag förstå men till ett lag i samma serie som dessutom har ett jäkla tryck på sig att prestera?
Jag kan inte påstå att jag är orolig för att tappa någon över huvud taget, och särskilt inte till Bajen.
Fotboll på heltid och trippel lön?
hotmail var och varannan vecka...
Underbart att Bjork är tillbaka, goda nyheter
Totalt värdelöst att Ian aldrig blir frisk.
Fel tråd killar
var är rätt tråd då?
http://vastra.smode-demo.se/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?76420.210
skadade spelare med kontrakt är väl inte "silly season"?
Spännande!

"Enligt uppgifter till Fotbollsbloggen så kommer superettanlagen i dag att träffas (oklart om det är via skype eller IRL) för att definitivt bestämma spelschemat för 2014. Just nu ska ett preliminärt förslag finnas ute hos klubbarna. "

Hoppas på så många helgmatcher som möjligt, speciellt vad gäller de långa bortamatcherna!
Helgmatcher!!!!!! hoppas
Måndag 2 juni ska vi tydligen möta Bajen hemma.
3 juni 2014 kommer Bajen ha "underpresterat" och vi ha spelat "årets match för oss" och därmed "överpresterat".
Troligt att det är en så kallad Fotbollsmåndag dårå, d.v.s direktsändning i TV4 Sport med studio á Ekwall & co.
Ekwall till gluggarna tjalala
Längtar...
Syrianska borta i premiären, första hemma mot Husqvarna.
Kan vara uppbäddat för en ny succéstart för Superettan-nykomlingen med stort S - Sirius. ;-)

I övrigt har jag noterat följande:
Bortadagar:
Fredag: 1 (Öster...kämpa)
Lördag: 1
Söndag: 3
Måndag: 2
Torsdag*: 1 ("LA", Landskrooona...)
* = första maj!

Hemmamatcherna är fördelade så här fram till sommarvilan:
Söndag: 1
Tisdag: 1
Onsdag: 1
Torsdag: 1

Känslan är att standard-Uppsalabon ba': "När fan är det match?", men får vi en bra start så räknar jag med en härlig hype ändå!
Hemmapremiären blir även TV match. Ett av 6 blåsvarta TV-framträdanden under vårsäsongen om jag räkna rätt http://www.fotbollskanalen.se/superettan/tv4-sport-och-tv12-storsatsar-pa-superettan---har-ar-alla-50-livesanda-matcher/

Kan vara uppbäddat för en ny succéstart för Superettan-nykomlingen med stort S - Sirius. ;-)

I övrigt har jag noterat följande:
Bortadagar:
Fredag: 1 (Öster...kämpa)
Söndag: 3
Torsdag*: 1 ("LA", Landskrooona...)
* = första maj!

Hemmamatcherna är fördelade så här fram till sommarvilan:
Söndag: 1
Tisdag: 1
Onsdag: 1
Torsdag: 1

Känslan är att standard-Uppsalabon ba': "När fan är det match?", men får vi en bra start så räknar jag med en härlig hype ändå!

Nu är du lika förbryllande som Janne Johansson, vad menar du?
RRR: Vad är det som du inte förstår? Jag rabblade lite matchdagar och reflekterade kring detta.
Du har konstiga datum i din tabell? Fredag 1? Lördag 1 Måndag 2 vad betyder det?
Ja hemskt märkligt att alla matcherna spelas samma datum. En månads uppehåll. Kommer ta lång tid det här.
RRR: Det betyder att vi, förutom dagen fredag, har hemmamatch en gång per veckodag. Dagen måndag har vi hemmamatch på två gånger. Det lär ju inte underlätta för dig...
Nä inte dugg bara mer förvirrande
Finns det inget sätt att bara direkt få in dem i en digital kalender?
Det säger nog mer om dig än om något annat, RRR..
De brukar lägga upp en kalenderfil när det drar ihop sig. Det är nog dock smart att vänta lite med det. Lär bli en del ändrade avsparkstider etc.
Om inte annat är träningsmatcherna t.ex. inte helt spikade än. Kalender kommer i sinom tid.
Bajen tappar Christoffer Carlsson (Falkenberg), Sebastian Castro-Tello (Degerfors) och tydligen även Lallet.

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/37138

Hyfsad utrensning av Nanne/Mats. De är genier om de får ihop laget redan till den här säsongen. Spelarna som lämnat är det väl dock inga större skaror som sörjer. Och Stoffe? Lämnar Falken för att gå till en klubb som "satsar". Han blev hyfsat hånad av FFF-arna i år.
Fotbollsbloggen verkar tro ganska hårt på Östersund som topp-3, finns det fog för det? Nog för att de överraskat förut men ändå?
Underligare att Bajen tippas så högt med bara tränare
Första matchen blir kanske tuffare än väntat.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5749003
Öh? Det har väl alltid varit en tuff match? Det är Syrianska från Allsvenskan. De ska vara bättre än oss, 70-årig brasse eller inte.
Den där brassegubben ser ju ut som årtiondes chansrekrytering. Och att Syrianska kommer från Allsvenskan spelar knappast heller någon roll om de inte har kvar några spelare därifrån. De kanske blir bra, vem vet, men just nu är inget annat än ett oskrivet blad.
Vet inte riktigt om 14 poäng på 30 matcher i Allsvenskan är så oerhört mycket mer imponerande än 68 poäng på 26 matcher i Division 1 Norra. Och brassegubben må vara en erfaren herre, men han bör nog se till att inhämta en duglig startelva samt läsa på ordentligt om svensk fotboll, Superettan och Sirius innan den 6 april. Min magkänsla är att Kim och Tolle kommer att vara rätt välförberedda inför premiären. Återstår att se om Cabralzinho också är det.
Säsongsstart!

http://www.unt.se/redaktionensbloggar/blogg.aspx?blogg=1718009&bloggentry=2785058

Grabbarna tränar första fotbollspasset idag, Löten klockan 15. Dra dit om du har möjlighet! Jag jobbar.
Det här med att Libyen ska ge ÖFK en halv miljard för att träna ungdomar (bara killar antar jag), hur 17 blev det av egentligen?
Syndapengar! Skäms ÖFK.
De gör tydligen en super-nobel handling om man ska tro trollen i kommentarfältet på UNT.
Moraliskt rätt eller fel tänkte jag väl inte direkt på utan snarare hur det bestämdes att Libyens nationella fotbollsakademi placerades i just Östersund. Visst, nånstans måste den ju ligga, men det måste ju finnas tusentals Europeiska städer som uppfyller samma krav som Östersund. Eller?
de är väl de enda som klarar dricksvattenkvaliteten i Östersund?
Bajen värvar en målskytt:

http://www.hammarbyfotboll.se/Article.aspx?id=56341f57-edc7-4776-beda-0531e309bdcb

Bajen värvar en målskytt:

http://www.hammarbyfotboll.se/Article.aspx?id=56341f57-edc7-4776-beda-0531e309bdcb

Gammal Siriuskille! :/
Inga A-lags matcher i Sirius va?
Öhm, ÖFK.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/superettan/article18164998.ab
Inte ett dugg oväntat dock.
Haris är "ledig"....
Det var väl nån i ÖFKs organisation som bajsade ner sig av lycka när siffran 500 miljoner nämndes på ett möte. Sen har ÖFK antagit att det är bara dom det handlar om, klart Libyen har andra alternativ. 19 mille låter rimligare också. Vem vet, libyer kanske är som amerikanare som säger "oh that's AMAZING" när dom menar "oh that's complete shit".
Är inte Studan i spelbart skick till premiären blir det premiär i Gävle. Hemska tanke.

http://www.unt.se/sport/hemmapremiaren-i-gavle-2817961.aspx
Gräs börjar växa runt 10 grader, så jag tror det krävs minst tre snöfria veckor med medeltemperaturer över 0 grader. För den nördige får ni här en länk om temperaturer i Uppsala under 2000-talet.

http://www.kebnekaise.nu/se/vader/statistik.php?station=24580&year=2002&month=04
Ja jo, men det finns ju grader i helvetet. Hellre Gävle än de andra alternativen, som alltså var Västerås eller Grimsta.
För övrigt ironiskt att man sade att Lötens konstgräs höll hög europeisk klass när den invigdes för bara några år sedan, så håller den i dag inte ens för svensk elitfotboll...
Det är nog faciliteterna runt omkring snarare än själva mattan som inte duger på Löten.

Med det sagt så är ju mattan på Löten inte direkt bra den heller, men så var det också 6 år sedan den invigdes och underhållet är undermåligt.
Det är nog faciliteterna runt omkring snarare än själva mattan som inte duger på Löten.

Med det sagt så är ju mattan på Löten inte direkt bra den heller, men så var det också 6 år sedan den invigdes och underhållet är undermåligt.

Per "Nog" Nohr?

UNT: "Men en dispens kunde inte Svenska fotbollförbundet ge till Lötens konstgräsplan, vilket Sirius hade hoppats på.
– Förutom Gävle hade vi Västerås och Grimsta som alternativ som reservarena, men eftersom Västerås konstgräsmatta inte klarade kraven så valde vi Gävle av logistiska skäl."

Har annars svårt att tänka mig att ett nykomlingsmöte i superettan, mellan Sirius och Husqvarna, skulle kräva mer än en cupmatch mot Djurgården... Noll fingertoppskänsla på det, i så fall. Men det är ju SvFF vi pratar om, så förvisso föga förvånande.

Det är inte många konstgräs i eliten som är äldre än sex år, btw. Strömvallens balkongmatta har väl legat där i tio år, t.ex...
Well ok, det var nog mest fel på min läsförståelse.

Strömvallens matta byttes annars 2010, när den var just 6 år gammal. Misstänker att underhållet håller något högre klass där också. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=3734349
Nog om nog.

Nu har jag läst på lite om detta eländiga underlag och expertisen säger att "livslängden på den här typen av gräs är fem år ungefär". Peking lade nytt konstgräs samtidigt som Löten och vill nu ha ny plast. Så om slitaget på detta underlag är så extremt så vettefan om det är så mycket billigare än en gräsmatta. Sedan om det krävs dyr underhållning på det också ...
Hata konstgräs!
Just så.
Snabba ryck:

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/38242

Tittar man på hans övriga tränargärning så har det varit ett jävla hoppande mellan olika klubbar. Några år hade han tre olika klubbar under ett år.
Blir han den 18:e spelaren som lämnar Hammarby denna silly?

http://www.fotbolldirekt.se/2014/01/31/bajen-anfallaren-nobbade-turkiet-lutar-at-annan-superettanklubb/

Nu är ju jag naturligtvis lika medveten som alla andra om att fotbollssmatcher avgörs på planen. Men jag kan inte låta bli att njuta av det lugn, fokus, kontinuitet, trivsel och framtidstro som verkar råda i vår egen klubb samtidigt som flera av våra konkurrenter ligger miltals efter på de punkterna.
Hög spelaromsättning behöver ju dock inte innebära ett bakslag för vissa klubbar. Jag har respekt för i princip alla lag i den här serien. Det ska bli jävligt intressant att se hur vi hävdar oss.
Om vi kan komma 10:a som Östersund gjorde som nykomlingar förra året är det riktigt bra. Omöjligt är det nog inte heller.
OP gör comeback i U21-matchen mot Hammarby ikväll: http://www.unt.se/sport/pehrsson-antligen-tillbaka-3037675.aspx

Låt oss hoppas att han kan undvika bakslag.
Intressant! Man verkar ändå skynda hyfsat långsamt. Tre-fyra veckors ordinarie träning.
STABILT MITTENLAG! Vi kommer femma i år.
Mitten av mars och våren verkar vara här. Man ska väl inte behöva vara orolig att hemmapremiären måste spelas (hemska tanke) i Gävle? Läste någonstans att damerna inte räknar med spel på studan förrän i maj.
Nästa vecka kommer det snö och ska vara ner mot 8-10 minusgrader....
"Jag spyyyyyr!"
Minusgrader på nätterna, men plusgrader på dagarna och även om nederbörden kommer som snö tror jag inte att vi kommer att ha något vitt täcke. Dessutom intalar jag mig själv att de där prgonoserna ligger såpass lång fram i tiden att de kan komma att ändras.
*ber till Hoch om värme*
Som väderintresserad vill jag hävda att det bara finns en sorts långtidsprognos som är värd att ha, och det är [link=http://www.mittvaeder.se/se/home/vaeder/ensembleprognos.html]den här[/link] eftersom den även tar hänsyn till osäkerheterna. Den gula kurvan visar medelvärdena av 50 prognoser, som synes blir det definitivt kallare och ganska säkert minusgrader nästa vecka, men sedan klättrar temperaturen sannolikt upp igen.

Tror inte vi behöver oroa oss för Studanpremiären. De år vi inte kunnat spela där har det varit exceptionellt kalla vintrar.
"väderintresserad"

Du har för många strängar på din lyra.
Två veckor kvar av sillyn och Hammarby värvar:

http://www.hammarbyfotboll.se/Article.aspx?id=96076a2b-4155-4abe-911f-11c112ed56d3

Bajen kommer att jogga hem det här.
Svenska spel har nu oss som näst-favorit till seriesegern. 6,50 ggr pengarna. Dårskap, kan man ju tycka.
Det får man ju säga är ganska intressant oddssättning med tanke på att Bet365 har oss på 12 ggr.
Nu tog jag mig tid att skaffa ett sånt där Bet365-konto men man verkar inte kunna spela på söndagens match? Nån som har koll?
Men Bet365 har iofs Syrianska på en fjärdeplats till 10 ggr, så de är väl ingen vidare måttstock.

Söndagens match dyker nog upp lite senare i veckan.
Som sagt, den dyker upp senare i veckan. Fyndbettade lite på U21-matchen sist, den kom upp först en timme innan avspark.
Apropå odds, någon som har koll på vad Örgryte hade för odds innan starten förra året. De gick ju till semi i svenska cuppen och krossade bland annat AIK i gruppspelet.
Unibet gav 45 ggr degen på Örgryte.

Unibet gav 45 ggr degen på Örgryte.

45! Högt odds med tanke på hur starka de var innan serie starten.
Mindre än en månad kvar till hemmapremiären och det kommer mer snö för varje dag som går. Ser ut som det blir många resor till Gävle för oss. Publiksiffror på under 100 pers. Det spirande fotbollsintresset i stan tvärdör.
Prognoserna säger minusgrader och snö i ytterligare två dagar, sedan ska det bli varmare igen. Utan att ha speciellt bra koll på planskötsel så tycker jag att Studan ska hålla för spel den 15 april.
De där prognoserna ändras ju varje dag från plus till minus och från sol till 95% risk/chans för snö så de har jag helt slutat tro på.
Jag går på Brukarns sammanställning av 50 prognoser som det länkas till tidigare i tråden. Har sett liknande ut den senste veckan.
Jag har också kollat på Brukarprognosen men det enda den säger är ju att det blir varmt eller kallt och sol, regn, molnigt eller snö varje dag. Inget man skulle vilja ha som lönebesked direkt.
Tror att det ska mycket till att hemmapremiären körs i Gävle. Är det bara snöfritt kommer vi att köra på Studan, om det mot all förmodan skulle vara 1 dm snö och minusgrader, skjuts matchen upp.
I och med att det inte är någon tjäle så tror jag inte att det är någon fara, gräset har sett bra ut när vi har gått från bandyn. Att det är minus några dagar nu ska inte påverka.
http://www.landskronabois.com/2014/03/21/klart-dag-premiaren-spelas-pa-ip/
Nu är det orättvist att jämföra Skånes klimat med det vi har i Uppland, men en nyanlagd gräsplan som ser ut sådär just nu ska det alltså spelas premiär på. Då borde Studan också kirra biffen. Nu verkar det ju klarna upp med många plusgrader dessutom.
Avis på Landskrona dock som satsar på uppvärmt naturgräs. Bra investering. Våga vägra konstgräs.
Ola Andersson "lovade" Studan i radio här om dagen.
Dock kommer Landskrona inte spela sin hemma premiär hemma: http://www.svd.se/sport/nytt-gras-flyttar-landskronapremiar_3378806.svd
Nya bud, se länk. Det blir alltså hemmapremiär där. Något annat lag som ens är i riskzonen där?
Ah, där ser man.
Finns Sirius matcher att ladda ner till kalendern någonstans?
Japp:

http://www.siriusfotboll.se/web/article/planera-aret---alla-matcher-i-din-kalender/
tack!
Har precis läst Expressens Superettandel i deras Allsvenska Megamagasin och kan bara konstatera att det är nog bara inom journalistik och politik som man kan komma undan med allvarlig brist på kunskap och där godtyckligt tyckande räcker.
Sant. Men vad tycker de då?
Fjäsk med Bajen förståss

Sant. Men vad tycker de då?

Som sagt ett allmänt fjäskande med Bajen inklusive höga spelarbetyg. Sirius tippas komma tia men poängmässigt när man rankar samman truppen kommer vi sjua. Lagerlöf nämns inte ens. Mrbati och Sirelius får två getingar, Silva en. Genomgående känns det som att man inte vet så mycket.
Tycker iofs det där låter rimligare än tex svenska spels odds. Sjua vore bra och Silva är helt oprövad på nivån.
Och för att fortsätta med Expressen. Betygsmässigt rankas GAIS 2:a men tippas 9:a, fattar nada,
10:a ungefär vad jag räknat med men går det bra i början och vi inte får några ytterligare långtidsskador så kan vi nog komma 7:a så där har jag inget att invända.
Jag tror vi kan komma topp tre. Så hemsk är jag.
5:a.
Känns orimligt att börja förlora
Håller med Robbin..Jag tror vi kan göra det som Degerfors gjorde förra året.D.v.s.kriga om uppåt kvalplattsen.
Inte för att jag ger så mycket för Fotbollsbloggens försäsongstabell, men det går ju inte att förneka att den i dagsläget ser ganska ok ut.

"Försäsongstabellen för superettanlagen 25/3:
1) Sirius 8 5 2 1 12–7 17 2,13
2) Gais 8 4 3 1 10–6 15 1,88
3) Hammarby 10 5 3 2 20–14 18 1,80
4) Landskrona Bois 6 3 1 2 16–6 10 1,67
5) Varberg 8 4 1 3 17–11 13 1,63
6) Ljungskile 8 3 2 3 17–17 11 1,38
7) Östersund 8 3 2 3 14–16 11 1,38
8) Husqvarna 11 4 3 4 22–18 15 1,36
9) Öster 9 3 3 3 10–8 12 1,33
10) Jönköpings Södra 10 4 1 5 18–12 13 1,30
11) Degerfors 8 3 1 4 13–19 10 1,25
12) Gif Sundsvall 9 2 4 3 11–14 10 1,11
13) Ängelholm 8 1 3 4 7–15 6 0,75
14) IFK Värnamo 7 1 2 4 5–10 5 0,71
15) Syrianska 6 1 1 4 7–16 4 0,67
16) Assyriska 8 1 1 6 4–14 4 0,50"

Husqvarna är onekligen coola katter.
Bugg...
Fast då får man betänka att vi mött flera allsvenska lag, annars skulle vi ligga ännu mer.... etta :-)
Jag har fått för mig att Kim/Tolle jobbar bäst när de är lite lagom uppretade och inte helt nöjda. När hela Sverige nu gör en pudel, i alla fall inbitna neggissar som Observer, Andersson och sen även snällisar som Nannskog och Meisels, då undrar man vem som ska elda på vårt tränarpar, ursäkta trojka, får inte glömma Mirza. Dåliga domare...?Ett rött skynke efterlyses, annars riskerar vår formtopp att vända.
Hoppas nämnden gillar syrianska wienerbröd:
http://lt.se/sport/fotboll/1.2430962-syrianska-minus-nastan-en-miljon
Syrianska vet verkligen hur man presenterar nya spelare: http://syrianskafc.com/Aktuellt/tabid/61/Id/3f54197a-32a5-48e9-adfa-b0b194962dc1/Tva-nyforvarv-till-Syrianska.aspx

Diego Brum (fantastiskt namn) "har presterat bäst av provspelarna och vi valde därför att gå vidare med honom"

Uros Delic "är en lång spelare som spelar både bra defensivt som offensivt"
"Uros har varit på några träningar" är ju en härlig förklaring till varför man värvat just honom. Bara för det så avgör han väl mot Sirius...

Landskrona BoIS hemmamatch mot Sirius den 1 maj är flyttad till onsdagen den 28 maj. Matchen spelas kl 19.00.
Går vi till final lär ju även vår match mot J-Södra flyttas ... :-D

Grejen var ju den att Syrianska hade några mittbackar i provträning, bland annat en australiensare, en colombian och ett par därtill. Så jag förstår vad de menar. Sedan vet jag inte om det hade låtit så mycket bättre med att säga "han har presterat bäst av alla våra mittbackar" gentemot de befintliga. En klassisk try-out liksom. Också får man väl ta det för vad det är, de brukar väl ungefär kommunicera så i Suryoye.
Annars är ju det här ett oslagbart namn:
Success Chimankpa Nwosu
Annars är ju det här ett oslagbart namn:
Success Chimankpa Nwosu

Han är en av dem sju spelare (sjumanna? :)) som namngavs i onsdagens U21-match.
Någon som vet när spelprogrammet för hösten spikas? Kan ju inte lägga upp semesterplanerna förrän man vet det.
Kim B levererade fint på upptacktsträffen nyss. En "fun fact" som är lite hissnande är att det (enl. honom) bara är 5 spelare i vår trupp som spelat i S1 eller högre. Känns som det borde vara något fler väl?
Får det till sex med seriösa meriter: Arneng, Runnemo, Hopkins, OP, Berg och Andreas Andersson. Vissa, typ Skoglund, Kalle L och Calle N har väl kanske prövat på men inte mycket mer.
OK, CG hade visst spelat mer för Bajen än jag trodde, och Kim har faktiskt startat rätt många i Superettan också. Så åtta spelare då.
Dalil!?

7 som spelat ordentligt alltså.
Hopkins, Nyström, Arneng, Dalil, Berg, Skoglund, Runnemo och CG har över 20 matcher från start i SE eller AS. OP har 19 och Andreas Andersson 9.

Här finns hela truppen med (ganska) komplett statistik: http://www.eliteprospects.com/football/team.php?team=33
Syrianska har tappat två tränare redan innan säsongen börjat. Blir ett tufft år för dem.

Dalil ja, hade ingen aning om att han spelat så mycket för BP.
Nu har Syrianska varken tränare eller styrelse.
Känns som en bra tid att möta dem. Fast det kanske är precis tvärtom.

En "fun fact" som är lite hissnande är att det (enl. honom) bara är 5 spelare i vår trupp som spelat i S1 eller högre.

Det verkar som den gode Kim B kanske borde ta en något nogrannare koll i sina spelares cv...

Känns som en bra tid att möta dem. Fast det kanske är precis tvärtom.

Troligen kommer deras statrelva (De få som är kvar) vara otroligt taggade. Har ju visat sig förr att lag som har det struligt organisatoriskt tagit sig samman på det sportsliga planet.
Ja vi minns ju Malmös hockeyjuniorer för en 4-5 år sen
Nä?
Joo, det är ju en fin liten historia:

"På de nio avslutande omgångarna vann ”Babyhawks” de åtta första"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Malmö_Redhawks#S.C3.A4songen_2008.2F2009_-_Babyhawks.2C_.C3.A5tert.C3.A5g_.233_.28misslyckat.29
Kan inte tänka mig att något fotbollslag mår fint av att byta tränare en handfull gånger före seriestart, slänga in lite provspelsbös i truppen och gå ut och lira seriematch. Klart det är positivt att det strular så i Syrianska, för även ett osedvanligt svagt Syrianska borta i en premiär på en söndag efter kyrkan i Zelge är en jävligt jobbig uppgift. Och jag gillar inte att vi har blivit storfavoriter i den matchen (1,85 ggr pengarna på Svenska spel...)
Har kanske skrivits tidigare men hur ser man Sirius matcher på webben denna säsong? Har sett att TV4play kör det mesta men det kostar en slant. Vet ni hur det är med SVTplay och UNT?
Superettan sänds enbart på TV4-gruppens olika tjänster. På TV är kanalerna som gäller TV12 och TV4 Sport. Det är cirka 60 matcher. ALLA övriga sänds via stream på TV4Play premium, en tjänst som kostar 99 kronor i månaden. Kan införskaffas här: http://www.tv4play.se/premium#premium-heading

Man kommer alltså kunna se alla blåsvarts matcher i år. Känns smått overkligt.
Oj-oj-oj! DET är Siriusdrömmen jag inte ens har vågat drömma: att se alla matcher en säsong
Felpost!

Oj-oj-oj! DET är Siriusdrömmen jag inte ens har vågat drömma: att se alla matcher en säsong

Det är väl bara Brukarn som gjort något sånt va?
Jag tycker ändå att mitt rekord på att inte se en enda Siriusvinst varken i bandy eller fotboll är svårslaget
Alltså, det gills ju såklart inte att se dem på TV. Men jag får erkänna att man oftast inte behöva åka särskilt långt för att genomföra det på den tiden.

RRR: Vad är det för rekord?
Jag har sett alla norrettan-matcher förutom dem i Norrland. Jävligt sugen på en perfect seasson i år asså.
någon som vet om man kommer kunan kolla utomlands oxå?
verkar ju inte ha gått i fjol: http://kontakt.tv4.se/org/tv4/d/superettan-utomlands/

dock fortfarande lite oklart i år som det verkar:
http://kontakt.tv4.se/org/tv4/d/alla-superettanmatcher-pa-tv4se/
Du kan få till det utomlands ifrån med om du har en proxy, tex https://www.expressvpn.biz/
om man skaffar ett premiumkonto, kan man kolla på matcherna i efterhand då?
Det här är en bortamatch jag ser fram emot, vapenvallen! https://twitter.com/Robin_Bockman/status/452460326387077120/photo/1

Det här är en bortamatch jag ser fram emot, vapenvallen! 3e Augusti! https://twitter.com/Robin_Bockman/status/452460326387077120/photo/1

Fantastiskt! https://www.youtube.com/watch?v=Cs-2jCYtEWI

Nej, har man CSports kan man se i efterhand, men inte på TV4 Play.

Nej, har man CSports kan man se i efterhand, men inte på TV4 Play.

Kollar på Giffarna-Jönköping nu med TV4 Premium. Märkligt. Bugg månne.
Smajic okben av
Hur hittade du till matchen joint, du har inte TV4 premium sport?
Hur hittade du till matchen joint, du har inte TV4 premium sport?

Jo, premium har jag, men det "ska" ju inte gå med bara 99-kronors-varianten. Dock är det ju bara den matchen, Gif Sundsvall - Jönköping Södra, som är inlagd. http://www.tv4play.se/program/fotboll-live?video_id=2591241

Smajic okben av

Mmm, skadebekymren fortsätter för Emir. Riskerar att missa matchen på Studan, men kan kanske komma ut på Studan iförd en sådan där mask.
I övrigt åkte ÖFK på en handfull skador i premiärmatchen, och förutom det har man ett par man på skadelistan i övrigt, kan jag tänka mig? Därmed ett rätt tacksamt läge att möta ÖFK om en månad, även om säkerligen ett par spelare lär tillfriskna tills dess.
Ett vasst lag annars, men med just en begränsad bredd.
Ok vilket abonnemang ska man satsa på då? Vilket är bäst?
Om man bara vill se Superettan live så är TV4 premium klart billigast, 99kr i månaden
Samtidigt kan man ju lika väl traska ner till sportbaren och dra burgartallriken för 99:- då. Interpol ska visa alla matcher. Jag tycker det är sniket av TV4 att inte låta Premium-medlemmarna få ta del av matcherna i efterhand. Å andra sidan visade de reprisen av Bajen-AFF i går efter midnatt, så man kanske har chansen att se matcherna två gånger om ibland ändå. :D Det är synd att man kan köpa UFC-abonnemang, men inte ett superettan-abonnemang.
Fast är csports så dyra då? För jag fattade det som att hela säsongen då kostade en lax eller var det per månad? För det blir väl 7 månader man behöver premium?
Jag har tjackat CSports nu. Superettan, Allsvenskan, La Liga plus lite annat smått o gott för 299 pix / månad.
999 kr är en engångskostnad som gäller hela säsongen.

Info: http://www.siriusfotboll.se/?pId=914
Men kommer man kunna se matcherna i efterhand på C Sports Bortakort? Det är det som är intressant för mig som siktar på att närvara på dem flesta arenor.
Ring/maila kundtjänst.
Skönt jidder i Blåsvarta Baksmällan! Slängde upp en notis om den på SF innan jag hörde att ni nämnde min artikel där. Tackar!
Cred till er som surrar Sirius i diverse kanaler. Fanzines ftw.

Jag tycker ändå att mitt rekord på att inte se en enda Siriusvinst varken i bandy eller fotboll är svårslaget

Någonsin? Bittert Mikko
Nä men det var något år där när Brukarn räknade ut att jag inte sett en Siriusvinst i varken fotboll eller bandy
Såg du några matcher då?
Nä, det där kan väl inte stämma. Jag minns att det var en bandysäsong när Sirius bara kunde vinna när Mikko inte var där (jag misstänker att det kan ha varit 00/01 som jag just skrivit om). Eller också 01/02, men då vann vi ju knappt en match så då vore det inte så konstigt om du inte såg Sirius vinna. Men du kan knappast ha lyckats undvika att se fotbollslaget vinna under ett helt år kring de där säsongerna.
Fiifigt av Sirius att inte sälja förköp till Husqvarna än.

Jo det var nästan ett helt år utan vinst, sedan missade jag säkert de matcher där de vann pga jobb eller nåt

Fiifigt av Sirius att inte sälja förköp till Husqvarna än.

Konstigt, fyra dagar kvar och fortfarande har man inte släppt biljetterna!!
Lika smidigt som säsongskorten. Kämpa kanslit...
Har varit kontakt med Per Nohr.
Tydligen problem med biljettsystemet men de ska börja släppa biljetterna i dag under em.
Nu ligger förköpet till Husqvarna uppe.
Grattis!!
Riktigt kul att höra att Ian är tillbaka i full träning. Lyckas han hålla sig hel och komma i form så har vi en ytter som enligt mig har en av truppens bästa högstanivåer. Vår starkast lysande stjärna hösten 2012, som verkligen förtjänar att få visa upp sig på en större scen än norrettan.
Keeping my fingers crossed...

Öster fick stryk hemma mot Assyriska med 1-2.
Lite oväntat. Tycker Assyriska var väldigt uddlösa när de mötte oss i cupen.
Fast dom var bra mot hammarby, såg matchen ikväll och hade satt en slant på assyriska, inte alls oväntat, dom lär ha varit bra taggade efter att nästan ha slagit hammarby
Glömde ju bort x-faktorn när jag tippade tabellen: Assyriska kommer från och med nu att möta laget Hammarby mötte i omgången före. Precis som Falkenberg gjorde ifjol...
Öster var jäkligt uddlösa. Men de lär nog växa ju längre säsongen lider...

Glömde ju bort x-faktorn när jag tippade tabellen: Assyriska kommer från och med nu att möta laget Hammarby mötte i omgången före. Precis som Falkenberg gjorde ifjol...

Och vi gjorde 2007, fast då var det norrköping vi red på

Någon som vet när spelprogrammet för hösten spikas? Kan ju inte lägga upp semesterplanerna förrän man vet det.

Fick svar från SvFF angående detta, spelschemat spikas inte förrän början av juni. Jävla värdelöst, hur ska man nu kunna lägga semestern?
Fick för mig att det passar in här.

Om man skaffar Tv4 Premium och har Mecenatkort får man tre istället för fyra månader gratis på sökorden "mecenat tv4 play". Eller på länken här:
http://www.mecenat.se/studentrabatter/noje/underhallning/tv4-play-premium
Jävlar i helvete, nästan 30 000 på Tele2 ikväll. Om både Sirius och Bajen skulle gå bra fram till juni så tror jag det skulle gå att sälja 15 000 biljetter, minst, till matchen på Studan. Synd att kapaciteten inte ens är på hälften. Upplagt för duktigt biljettkaos.
Men där har jag en lösning, rekordet på Bandystudan, 25 560, vi lägger helt enkelt gräs där!
Borde bli extraläktare mot Bajen. Och troligen då att bortaläktaren blir hela träläktaren. Alternativt halva träläktaren och löparbanor-läktare bakom mål. (Plus ett fett kravallstängsel.)
Två ordentliga provisoriska kortsidesläktare plus att tv-tornet på träläktaren flyttas bakåt några meter, borde ge möjlighet att nosa på publikrekordet.
Synd att det kostar så gränslöst jävla mycket att hyra extraläktare bara, annars skulle det dessutom kunna gå att tjäna bra med pengar på den matchen.

Synd att det kostar så gränslöst jävla mycket att hyra extraläktare bara, annars skulle det dessutom kunna gå att tjäna bra med pengar på den matchen.

Tror det finns många som ställer upp frivilligt för att flytta läktare från bandybanan till fotbollsplanen. Bara någon tar tag i det. Jag kan offra en eller två dagar för detta, bara någon tar tag i det. Någon fler som skulle kunna ställa upp och hjälpa till? Dricka Kir och bygga läktare vore ju riktigt kul och trevligt
Fast vad sa han om kostnaden i Unt repet? 1000 pers extra, 150000kr, hyra 50.000kr, ren vinst 100.000kr
Han sa att en läktare för 1000 pers kostade ca 80-90 tusen. Och då blir det ju ståplats.
Om jag inte minns fel (finns säkert någon artikel på UNT) så kostade extraläktaren mot Peking 40 lax...
Kaoset fortsätter i Syrianska: http://www.fotbollskanalen.se/superettan/obetalda-loner-och-miljonskuld-hos-kronofogden---syrianska-mot-ekonomisk-katastr/
Shit on the pitt, Syrianska vann idag. Trodde inte de skulle vinna på den här sidan sommaren.
Fast liket sprattlar till och vinner mot Landskrona borta med 3-2.
Såg hela matchen. Det var en riktig skitmatch, alltså. SFC var en man mer i över en timme. Men Bois, frånsett Dahl, var inget vidare alltså. Tre av deras startspelare spelade norrettan förra året och en från söderettan, kändes som att de haft en liten övertro på dessa. Inget vidare, alltså. Nu har jag i och för sig sett en rad matcher och det är väl bara Bajen som imponerat på mig, fast senast var Gais rätt bra och likaså Assyriska faktiskt. Men det känns på ett sätt betryggande att se våra konkurrenter som haltar en del, dock är jag övertygat om att flera lag kommer höja sig ju längre säsonger lider. För tidigt för att dra några slutsatser.
Tre omgångar spelade och så här långt har de lag som backat hem, fejkat skador och maskat varit vinnare.
Kollar Jönköping-Värnamo. Alltså, dom lagen ska vi bara slå. Försöker trösta mig med att både Varberg och Husqvarna är underskattade samt att vi haft maximalt oflyt vad gäller motståndareffektivitet.
Smålänningarna bortförklarade den bristande spelkvalitén på "derbykaraktären". Jag vet inte, jag ... Det jag vet är att jag i regel anser att vi ska slå ovannämnda lag på Studan, varpå det går bra att kryssa mot dem borta.
Jag måste säga att det inte är många lag som jag har blivit imponerad av hittills. Har sett en hel del av lagen och trots halvrisigt anfall från vår sida är jag inte det minsta orolig för kontraktet i år. Med det sagt tycker jag att det viktigaste är att utveckla vårt spel och låta laget bygga upp superettanrutin. Så börja inte spela 4-4-2 eller något annat konstigt redan nu. Vi är ju bara fyra poäng från allsvensk plats.
Syrianska ser ut att gå mot seger igen. Otroligt. Hatten av till Zvezdan, trodde inte det fanns en chans att få ihop ett lag av det där innan sommaruppehållet.

ÖFK är väl iofs ett lag i spillror med alla sina skador.
HFF går som tåget. Jag fattar verkligen inte hur deras dödgrävarfotboll kan funka så bra? Jag är iaf sjukt förvånad men det verkar onekligen vara rätt meducin i den här serien.
Visst, bara fyra omgångar spelade, men:

Vilken jävla otippad toppkvartett i superettan just nu.
Nu är ju tabellen haltande, men jag kan inte låta bli att le när jag klickar på Aftonbladets statistik och ser Stefan Silva i skytteligans topp. Inte troligt, men med nuvarande målsnitt skulle han dunka in 22-23 bollar över 30 omgångar. Sirius har även högst målsnitt just nu med 2,75 mål/match. Nu är jag ju naturligtvis inte dummare än att jag inser att ett komplett odugligt syrianskt försvar förvränger statistiken en aning. Men med tanke på att säsongsstarten kanske inte riktigt varit vad man hoppats på sett över fyra matcher, så tycker jag ändå att det inger ett visst hopp. Målskyttet är väl kanske det som det generellt sett varit det största orosmolnet här på forumet.
Syrianska betalar av skuld till Kronofogden.

http://lt.se/sport/sport/1.2470520-just-nu-syrianskas-ekonomi-ar-raddad
Full pott borta och en målskillnad på 8-2 är bra. Nu gäller det att ta tillbaks Studan som vår borg.
Håller med Golli, starten på serien har varit klart godkänd - synd bara att hemmapubliken inte fått se några poäng. Men det som känns bra är att vi tagit sex pinnar på kvalitet och inte på inspiration. Känns som en viktig och bra skillnad mot 2007.
Jo, det är ju givet att sex poäng på fyra matcher är fullt godkänt. På förhand hade jag nog trott att vi skulle ta cirka 7 poäng på de fyra första matcherna. Fast de flesta poängen har nog inte riktigt kommit i de matcher jag hade förväntat mig. Med tanke på att vi redan åkt på två kallduschar så kunde vi ju legat långt mycket sämre till. Lyckas grabbarna lista ut hur de ska skära sig igenom köttmurar lite effektivare, förbereda sig lite bättre på omställningar och klara av den mentala våndan att möta lag som maskar och ligger och åmar sig i 70 minuter kan det här bli riktigt, riktigt bra.
Alla oro över att vi inte skulle klara superettantempo är ju iaf som bortblåst.
Sundsvall-Bajen kl 15.15 sista april. Kan inte annat än småle åt datum och tid men man är väl miljöskadad som Uppsalabo. Lite som att Sirius skulle möta Bajen i bandy på Studan på själva julafton. Vore bra med oavgjort resultat hur som helst.
Småle? Nästa gång kan det vara Sirius tur att åka upp och spela seriematch på Valborgsdagen ...

Emot tv-styrda avsparkstider! (och Kevin Walkers artisteri)
Det fjantigaste är ju Giffarna som försöker frånsäga sig ansvar. (Kevin Walker ska alltså uppträda på torget på kvällen, därav tidig avsparkstid).
Kanske dags att sparka pajasen snart?
Jag hade viss förståelse för del hela när han tävlade, men nu finns inga ursäkter (om inte konungen firar sin födelsedag på torget i Sundsvall).
Det är väl skitsamma om han tävlar i nån pajastävling i tv4? Har man annat att göra får man väl avstå matchen helt enkelt? Skandal att det kan ses på nåt annat sätt.
3-1 till Giffarna. Då har vi samma p som storfavoriten Bajen. Det heter sista April, Joint. Valborg kallas det av folk utanför Uppsala ;-).
Valborg - Elfsborg. Kalla det var du vill...
Precis. Mot Finalborg!!
Syrianska tredje raka i kväll mot GAIS. Tur att Sirius mötte dem i första omgången.
Fin sjest av Yussuf Saleh att dra av sig tröjan och visa nummer 27 efter sitt mål, men som sagt, tur att vi har mött dom, nu kan dom det där med att parkera buss
Alla slår alla i den här serien, oerhört svårtippat.
Och det gör hela serien läskig. Jag vill ju ha två tre lag som ohjälpligt halkar efter och några som drar ifrån så det inte är risk att åka ut.
Slår Assyriska Giffarna så är hela världen upp och ner, och Värnamo bajen, men det känns inte troligt faktiskt
Fast gårdagens SE-resultat var ju dem mest logiska hittills, möjligen med undantag för ÄFF-DIF där siffrorna borde varit mer snarlika varann. I övrigt brukar ju superettan kallas för "alla-slår-alla-ettan", så det är väl i sin ordning. Men man ska inte dra några större växlar efter tre-fyra omgångar.
Brukar krävas sisådär en pinne/match för att inte åka direkt ur, och runt 35 för okval.
Bara 1 pinne för Bajen i kväll. De borde ha gjort 4-5 mål i första halvlek. Ser ut som Bajen får slita för varje seger även i år.
Sundsvall kommer ändå att leka hem det här till slut....
Hm, hur fungerar serien, vilken omgång spelar vi, vi har spelat 4, östersund 5? det är bara vi och Landskrona som har spelar 4 matcher kvar
LaBois-IKS blev ju flyttad från den 1 maj...
Landskrona-Sirius i Omgång 5 är flyttad (till 28:e maj har jag för mig) pga vår Cupmatch mot Elfsborg. Skulle vi vinna den (om den teoretiskt skulle spelas nu) så ligger vi faktiskt 3:a.
Som Joint precis skrev...
Just det, glömt, tack!
Trist:

http://www.unt.se/sport/runnemo-borta-till-sommaren-3142505.aspx

Ännu en offensiv pjäs borta, alltså. Fy fan, säger jag bara. Så jävla tomt framåt.
(Även om formen på Pajen varit minst sagt tveksam på slutet...)
Runnemo var kanske i sitt livs form under cupen men har varit småskadad sen serien började och inte kunnat göra sig själv rättvisa. Hans form var den enskilt största faktorn till framgången i gruppspelet. Det har märkts under seriespelet hur mycket en Pajen i toppform betyder. Må hans rehab gå fort och bra.
Ja det är väl inte så konstigt att det gått knackigt om han spelat halvskadad. Nu måste det nästan till en forwrdsförstärkning till sommarn. Om inte CG kommer tillbaka i absolut toppform.
Bara att inse att den här säsongen kanske inte blir den skrattfest jag hade sett fram emot.
Fast vadå, vill vi vara ett stabilt mittenlag gör vi ju precis det som krävs.
Jag vill vinna VM-guld.
Jag vill till Höga kusten men det är inte alltid en får det en vill.
Ditt mål känns ju iaf görbart.
Superettan är en mycket märklig serie. Sett många matcher nu via TV4 premium. Känns som de flesta matcherna avgörs på rena tillfälligheter. Ofta vinner laget som har minst avslut på mål vilket inte brukar vara fallet.
Landskrona avgör mot GAIS i 92:a minuten. Det är väl det som kallas karma.
Som tabellerna ser ut idag kan vi få möta Dalkurd i kval. En revanschsugen Brännan och 5000 galna kurder på Studan - det är utan tvekan mitt värsta mardrömsscenario för i år.
Fast det lät ju rätt kul?
Nej
Ljungskile slutar aldrig att förvånas, konkurshot och uträknade inför varenda säsong men likt förbannat med på övre halvan. Ger mig fan på att de går upp i allsvenskan i år.

Hopkins drog en nitlott.
Efter nio omgångar så leder vi bortatabellen och delar sistaplatsen med Assyriska i hemmatabellen. Dags att ändra på det mot Bajen.
Skynda att fynda: "Bara 800 biljetter kvar till Sirius-Hammarby på måndag. Kommer, för andra gången den här säsongen, att bli utsålt på studenternas."

Håller man platser åt oss som är medlemmar i Västra, på sektion A, eller ska även vi köpa förköp om man inte har årskort?
Har svårt att se att man skulle hålla biljetter ifall nån kanske köper. Köp förköp så är du säker.
Lite off topic, men en viktig fråga för mig. Har själv säsongskort, men måste ta ungarna med mig. De går in gratis eftersom de är under 12. Normalt sett får de en biljett i kassan, men hur funkar det när det är slutsålt? Kan jag bara ta med dem igenom säsongskortsinsläppet? Nån av er andra föräldrar med säsongskort som vet hur det funkar?
Sektion A säljs inte som förköp utan det är säsongskort eller luckan som gäller.
Vanlig ståplats-biljett är förstås också behörig att stå på Sektion A.
Silva ledare i skytteligan och Käck ledare i assistligan. Inte illa pinkat.
Just nu känns det totalt ovisst om vilket lag som kommer att plocka 3:e platsen efter Sundsvall och Hammarby. Öster? Ljungskile?
Sirius naturligtvis ;-) Idag har jag rätt att känna lite hybris!
Från svff kommer här lite intressant info.

"Den genomsnittliga kostnaden per klubb uppgick 2013 till 24,0 mkr (2012: 25,4 mkr ).
Under år 2013 var den genomsnittliga beräknade spelarlönen per månad 22.400 kr/månad, exklusive sociala avgifter, vid 12 månaders anställning och antaget 22 man i spelartruppen, vilket innebar en sänkning från förra årets siffror (2012: 24.100 kr/månad)."

* och en länk för den som vill nörda ner sig:

http://fogis.se/ImageVault/Images/id_109070/scope_0/ImageVaultHandler.aspx
Det kostade Hammarby 1 200 000kr per vunnen poäng 2013. Degerfors 275 000kr.
Ber en stilla bön...

"I matchen mot Hammarby tvingades Kerim Mrabti bryta redan i paus efter en smäll mot låret/knäet. Under onsdagen magnetröntgade Mrabti knäet i Stockholm. Besked om det kommer troligen imorgon"

Hårda bud; Jörgen Pettersson är den tredje tränaren som fått sparken när endast en tredjedel av serien har spelats.
GAIS har det svårt, väldigt svårt. Torsk ikväll borta mot Jönköping med 3-1 och vi åkte ner en placering i tabellen och ligger nu 8:a.
Intressanta resultat idag. Degerfors vann mot Södra med 3-0. Ljungskile vann övertygande borta mot Husqvarna och GAIS och Öster spelade oavgjort. En vinst i morgon och det ser bra ut!
Husqvarna sjunker som en sten i tabellen. Förlust mot Degen ikväll med 3-0.
Jag älskar Gais!
Bajenforum är rätt underhållande läsning
Alltid tillfredställande när Bajen åker på däng.
De kommande matcherna ser rätt jobbiga ut för oss. Sundsvall (b), Värnamo (h), Ljungskile (b), Ljungskile (h).
Det går nog bra. Det är dom kassa lagen vi åker på däng mot.

9 poäng blir det i dom fyra matcherna.
När vi möter Ljungskile hemma är Ahonen spelklar plus att Kerim och Runnemo bör vara tillbaka efter sina skador. Då snackar vi konkurrens...
Kollar på Värnamo -Varberg. Pinsamt so far, inget av lagen vill spela fotboll utan väntar på att motståndaren ska göra misstag. Måtte de falla som stenar i tabellen.
Värnamo-Varberg 1-1 det är ju ett perfekt resultat
Det är så här det känns att vara ett mittenlag i Superettan alltså. Som jag längtat.

När vi möter Ljungskile hemma är Ahonen spelklar plus att Kerim och Runnemo bör vara tillbaka efter sina skador. Då snackar vi konkurrens...

Fast utan Käck...
Käck går nog först efter säsongen tror jag. Dessutom har väl Lövgren skött hans plats bra?
Jösses vad vi är bra mot bra motstånd och vice versa. Vi har bara vunnit mot ett av de sex bottenlagen och samtidigt vunnit mot två serieledare.
Lövgren är bättre defensivt
Oavsett om Lövet är bra som vänsterback måste vi ha en vänsterback till för att kunna utnyttja Lövets bredd.
Vänta lite här nu, Elliot är väl fortfarande vår spelare?
Elliot är väl Bosmann nu
Käcken har väl kontrakt året ut?
http://www.fotbolltransfers.com/site/player/2047
Visst har han det, men eftersom han inte förlängt än så spekuleras det ju i om han kommer att lämna, antingen i sommar eller efter säsongen. Själv tror jag han kör året ut.
Inte så säkert att han tar en plats längre. Två raka utan honom där både laget och Lövgren gjort det mycket bra.
Känns onekligen säkrare defensivt
http://www.bettingexpert.com/se/events/fotboll/superettan
Scrolla ner en bit och se statistiken för varje kvart för varje lag.

Bäst första kvarten: Syrianska (+5)
Bäst andra kvarten: Sundsvall (+3)
Bäst tredje kvarten: Bajen/Sirius/Ljungskile (+3)
Bäst fjärde kvarten: Öster (+5)
Bäst femte kvarten: Bajen (+7)
Bäst tredje kvarten: Ljungskile (+9)

Bäst första halvlek: Sirius (+7)
Bäst andra halvlek: Bajen (+14)
-------------------------------
Sämst första kvarten: Degerfors (-4)
Sämst andra kvarten: Landskrona (-6)
Sämst tredje kvarten: Husqvarna (-8)
Sämst fjärde kvarten: Ängelholm (-5)
Sämst femte kvarten: Assyriska (-7)
Sämst sjätte kvarten: Assyriska (-8)

Sämst första halvlek: Husqvarna (-7)
Sämst andra halvlek: Assyriska (-14)
Så det var kanske inte helt en slump att LSK gjorde mål i 95:e minuten mot oss senast. De hade en stark slutforcering som såg inarbetad ut.
Samtidigt som Sirius har sin svagaste period sista kvarten. Det är väl bara mot Degerfors som vi levererat då.
Enligt Fotbollsbloggen blir det tråkiga nyheter rörande Busch Thor i veckans träningsrapport. Illa illa.
Ja, borta i 6-8 veckor. Inte bra.
Så långt från bra man kan komma.
Höstsäsongen blir en möjlighet för flera bänkspelare att visa att de är värda ett nytt kontrakt. Det är väl det bästa man kan säga om skadehelvetet. Kerim och Thor borta är på förhand tunga avbräck.
Och Bajen värvar:

http://www.hammarbyfotboll.se/Article.aspx?id=cc966476-518a-4b50-b40a-f3482118d953

Fotboll är en skitsport så till vida att den är extremt skadebenägen. Att 1-2 toppspelare skadas under säsongen får man leva med men när nästan alla våra bästa långtidsskadas blir man så j-vla ledsen och trött. Tur att vi har en bred trupp i alla fall. Nytt kontrakt är det som gäller.
Nu börjar jag tänka att vi i alla fall inte trillar ut och kanske når den mittenplaceringen vi är värda!
Värnamo spöade på Jsödra med 2-0 och vi ligger kvar på plats 5!
Eftersom Östersund hakat på i toppen så kan man ju säga att vi är seriens bästa mittenlag för närvarande.
Mycket starkt av Ljungskile att hålla 0-0 med 10 man mot Hammarby, tack!
ÄFF nära konkurs, skulle betyda att Sirius eventuellt tappar en poäng.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=5946554
Nu tror jag väl att ÄFF fixar det här till slut (om inte Rögle säger nej), men i så fall ser tabelltoppen ut så här:

Hammarby 38
Ljungskile 36
------------------
Östersund 36
----------------
Sundsvall 35
J-Södra 32
Sirius 31
Värnamo 30
Syrianska 28
Varberg 27
Öster 25
Degerfors 21
-----------------
GAIS 20
Landskrona 18
--------------------
Huskvarna 18
Assyriska 15
Tillhör alla 15 lag tabelltoppen?
Ja, det tycker jag nog.
ÄFF då tillhör de också tabelltoppen?
Sista omgången kanske flyttas från lördagen den 1 november till söndagen den 2 med anledning av MFFs CL-spel: http://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/sista-omgangen-i-allsvenskan-flyttas---byter-dag-med-superettan/
Jävla helvete! 600 spänn i sjön igen. Ska aldrig mer glädjas åt några jävla CL-framgångar.
Om MFF nu tjänar så många miljoner på CL tycker jag de kan betala mina tågbiljetter.
Vaf... MDMF!
Jag tycker att det är rimligt (OBS ingen ironi).
Men så har du inte köpt några tågbiljetter till Värnamo heller.
Och jag kan tillägga att höstens spelprogram inte spikades förrän i juni med hänvisning till att man skulle vänta in europacupspelet. Och sen ändras det iallafall. Det är skitkasst tycker jag.
Skitkasst, var ordet. Jag har inte vågat köpt (billiga) biljetter i lång tid i förväg eftersom man inte är garanterad att matchen spelas då. En match tog jag ombokningsskydd på, bara för att.
Positivt dock att TV4 verkar flytta allt mindre matcher. Tydligen är det UEFA som är boven i detta drama, MFF:s CL-matcher är ristat i sten.
skicka faktura till förbundet, du lär inte få nåt men de ska fan se att de förstör livet för folk
Vår premiärmatch mot SFC utreds för matchfixing
Oklart kring sista omgången nu btw: http://www.fotbollskanalen.se/champions-league/forvirringen-kring-hostens-matchkaos---svff-sef-och-klubbarna-star-svarslosa/
Så de flyttade sista omgången till slut ändå. Hejdå 1000 kr.
Sista omgången spelas 12.30 den 2 november. Vad är det för jävla tid egentligen?
Muppar.
Syrianska fick återigen storstryk, uppgjort??
Ljungkile slog ÄFF. Första gången jag gladde mig åt en LSK seger.
Det var ju bra att ÄFF fick stryk av Ljungskile idag.

Jag är lite, lite orolig över de nedre strecken. Men det är svårt att se att något av lagen under de där strecken skulle vakna till liv och börja ta poäng. Assarna, Husqvarna och BoIS känns bara för dåliga, och ÄFF har ju ännu sämre formkurva än oss.
Konkursen för ÄFf närmar sig. Ny intressant tabell om så blir fallet.
http://www.expressen.se/kvp/sport/aff-hotas-av-konkurs--tabellen-kan-ritas-om/
Inte för att jag älskar ÄFF direkt men jag hoppas verkligen att sluttabellen innehåller 16 lag som spelat 30 matcher.
Om det händer har vi grejat nytt kontrakt redan nu. Men hoppas ändå inte.
Har f.ö tänkt åka till Ängelholm men har som tur var inte köpt tågbiljetter än. Man kan ju inte lita på någonting i den här jävla serien...
Det börjar bli löjligt med Syrianskas läggmatcher. Sjukt att de ligger såpass högt i tabellen som de gör när de tydligen lägger sig hela tiden.

http://www.expressen.se/sport/spel-och-tips/ny-syrianska-match-misstanks-vara-riggad/
Eftersom det verkar vara komplett omöjligt att åka fast så har de ju inget att förlora. Deras sponsorer lär ju dessutom knappast sluta sponsra dem pga rykten om omoraliskt jävla kräkbeteende.
Tror jag läste någonstans att ÄFF får besked på måndag. Konkar de går Bajen till allsvenska och vi klarar, som Brukarn nämnde, kontraktet.
Kul för Landskrona som drabbas av både eventuell konkurs och eventuell läggmatch.
Nån bloggare tycker att problemet ligger i att det är för lätt att gå upp till Superettan. Förmodligen förespråkar han någon sorts stängda serier:

http://bloggar.expressen.se/larssonochwall/2014/09/25/angelholms-konkurshot-en-foljd-av-svensk-elitfotboll/

Det finns ju annars två mycket enklare och smartare åtgärder för att undvika såna här situationer:

1. Lätta på arenakraven som gör att lag tvingas spela hemmamatcher på bortaplan.

2. Efterlev de ekonomiska kraven på elitlicensen på allvar istället för att då och då tillämpa den godtyckligt och slumpmässigt.
Det känns faktiskt helt orimligt att ett lag ska behöva dra sig ur serien efter 25 spelade matcher av 30.
Angående bloggaren Brukarn refererar till.
Hm.... lätt att ta sig till superettan. Nja, inte gäller det Sirius i alla fall ;-).
Suck.. Jävla trött på den här skiten. Hoppas inte vi får se SFC nästa år i SE. Nu får Clage ta fram lagboken och visa fy-fingret.
Fast det börjar ju bli lite parodiskt, jag vet inte jag. J-Södra - Syrianska är väldigt, väldigt misstänksam. Däremot tror jag inte att de lade sig i varken premiärmatchen, borta mot Bajen eller i det extremt prestigefyllda derbyt senast.
Nä jag har såklart heller absolut ingen aning. Men bara spekulationerna och all osäkerhet tycker jag gör att serien ger ett pajasartat intryck.
Kan man inte förbjuda AFCVU att gå upp på nåt vis?
De förenade atleterna fick åtminstone tre poängavdrag av förbundet. :-)
de borde bli av med alla poäng
Läskig match ikväll mellan Ängelholm och Syrianska. Vinst där, och samtidigt undanröjt konkurshot, så har vi de förstnämnda och kvalplatsen bara fyra poäng bakom oss.

Ängelholm är en snål kommun + att alla bara bryr sig om Rögle i den där stan. Jag tippar att de inte får de där miljonerna de har begärt iallafall. Får se om de lyckas överleva säsongen ut på något sätt ändå.
Som sagt.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/superettan/angelholm/article19615807.ab
Av artikeln i Aftonbladet att döma blir det konkurs. Vi skulle därmed ha klarat kontraktet eller? Och Bajen i princip ohotade att gå upp i allsvenskan. Den enes död, den andres bröd.
Va? kan nån räkna på det här please!
Nyllet skrev...
Av artikeln i Aftonbladet att döma blir det konkurs.

Efter att ha läst lite mer på diverse internetsidor behöver det inte bli konkurs för ÄFF på momangen. Det kan bli så att det hela drar ut på tiden och att serien hinner färdigspelas. Mindre sannolikt är väl att de hittar någon "galen" sponsor. Tydligen behöver ÄFF sammanlagt >5 miljoner, 2.1 akut och sedan ytterligare 3 miljoner. Allt pekar på konkurs men frågan är snarare när?
Alltså, vad kommer att hända om man låter ÄFF skjuta upp sin konkurs tills efter serien är slutspelad och om man samtidigt hamnar på kvalplats? Innebär detta att det 1:an-lag som ÄFF får möta i kvalet får en fribiljett till SE?
Jag vill i all hysteri inflika att det ändå ska extremt mycket till för att ÄFF ska dra sig ur serien. Det har rent historiskt aldrig hänt i superettan, exempelvis. 2010 blödde Örgryte ekonomiskt, men blev ju då tvångsdegraderade först efter säsongens slut. Känns som att ÄFF går ett liknande öde tillmötes.

Det känns omoraliskt att sitta och hoppas på Ängelholms förfall, men det vore skönt att kunna pusta ut och få det där superettan 2015-kontraktet i sin famn. För, ponera att vi återigen förlorar så väntar alltså en ångestmatch á sexpoängsmatch i Ängelholm, omgång 28. Huvva! Jag föreslår att vi slår Assarna på fredag och skålar in helgen, så slipper vi noja oss över detta och/eller hoppas på Ängelholm-konka. Däremot, att i konkurstider ha fri entré tycker jag är så jävla skevt av ÄFF som förening och att det då i sin tur kommer dem sedvanliga 500 persen tycker jag i sig degraderar dem från elitfotboll. Skånes Väsby United.
Jaha, nu sitter alla Superettanfans och bara väntar på beskedet om ÄFF ska konka eller inte. Om man skulle göra slag i saken och köpa tågbiljetter till bortamatchen på Änglavallen kanske? Då vet man ju att det blir konkurs i samma sekund.
Köp en biljett Brukarn. Då är kontraktet fixat ;-)
Nu verkar det som att ÄFF klarar sig iaf. Skönt tycker jag. Vill inte att serien ska avgöras på det sättet.
Håller med. Jag tycker Ängelholm är ett onödigt skräplag, och det vore skönt att ha kontraktet säkrat redan nu. Men det är aldrig fräscht att rita om tabeller i efterhand.
Hur många gånger har tabellerna ritats om? Mediaanka det där. Väntat beslut.
Det har hänt rätt många gånger, fast oftast av andra anledningar än konkurser. Typ obehöriga spelare och så. Annars hände det ju Tyresö damer så sent som i år, och i Sirius serie hände det 2001 då Nacka rök.

Sen var det ju inte direkt ett beslut det rörde sig om heller, ÄFF var ju åtminstone tvungna att skaka fram pengarna för att kunna genomföra säsongsavslutningen. Hade man misslyckats med det hade ju laget försvunnit ur tabellen, och ingen hade kunnat göra något åt den saken.
Det verkar f.ö. inte alls särskilt klart med ÄFF. Det enda som hänt är att SvFF godkänt att de spelar ut säsongen, men det är fortfarande stor risk att de konkar:

http://www.expressen.se/kvp/sport/aff-om-uppgifterna-har-inte-klarat-hotet/

"Det är många som har fått om bakfoten att vi har klarat hotet i dag tydligen. HD har skrivit något i stil med att vi skickade in licenspapperna och så har andra tolkat det som att hotet är över."

http://hd.se/sport/2014/10/02/aff-s-elitlicens-klar-konkurshotet/

"-Så här långt har vi förtroendet från tränarna och spelargruppen och det är det förtroendet vi lever på. Alltså lever vi på lånad tid, säger Myllenberg.

Innebär det förtroendet att ni kan spela färdigt serien?

– Det tror jag inte. Det är inte färdigspelat förrän i november och så länge tror jag definitivt inte att folk väntar, säger Myllenberg. "
Det har hänt rätt många gånger, fast oftast av andra anledningar än konkurser. Typ obehöriga spelare och så. Annars hände det ju Tyresö damer så sent som i år, och i Sirius serie hände det 2001 då Nacka rök.

Jo, det vet jag ju, men jag kan inte komma på någon gång då det har hänt under herr-elitfotbollens historia.

Det löser sig. Troligen blir de tvångsnedflyttade efter säsongen, lex Örgryte 2010. Vad som händer om ÄFF får kvala är en senare fråga, i så fall. Haha. Trist soppa, hur som haver.
Jag insåg just att vi eftersom GAIS och Öster möts i nästa omgång verkligen är otroligt nära nytt kontrakt.

Om Öster vinner är det biff.

Om GAIS vinner måste Öster vinna sina två återstående matcher (varav en svår mot J Södra borta) samtidigt som Sirius förlorar alla tre återstående matcher. Och då har vi dessutom tio plusmål på Öster.

Om GAIS och Öster kryssar måste både Öster och GAIS vinna sina två återstående matcher (varav GAIS har en svår mot Hammarby hemma) samtidigt som Sirius förlorar alla tre återstående matcher. Och då har vi dessutom tolv plusmål på GAIS.
När i helvete ska vi ha samma flyt som Ljungkile haft den här säsongen. 2-1 målet mot Husqvarna i den 96:e spelminuten.
Jag vill att vi lägger oss mit giffarna så att Bajen kanske får kvala.
Vill också egentligen ha kvar Bajen nästa säsong, men i dessa korrupta tider är det dags för ett statement: Bästa lag, full satsning och seger mot Sundsvall. Borde vara ett inspirerande läge för spelarna.
Jag skulle tycka det vore skönt att slippa både Hammarby och Sundsvall nästa år.
Hehe, tufft värre i striden om de två allsvenska platserna efter det att Sundsvall vunnit ikväll. Nu är pressen stor på Bajen att vinna i morgon mot svårspelade Östersund. Och jag tror Sirius kan komma att göra årets bästa hemmamatch mot Sundsvall. Ingen press längre utan bara ha kul.
Tog en titt på publikligan i Superettan. Förutom att Sirius ligger pinsamt långt ner så är en sak slående, nämligen att alla topp-5-lag spelar på nybyggda arenor: Bajen (2013), Öster (2012), Giffarna (2002), Östersund (2007) och GAIS (2009). Plus att Södertäljelagen också går hyfsat trots att Jallavallen är sämst. Uppenbarligen har arenorna en stor effekt på publiksiffrorna, men för mig är det en gåta. Varför tycker folk att det är så jävla mycket roligare att kolla boll på en trist betongklump utan känsla än på en härlig gammal vall?
Publiken kanske inte är nostalgiker som gillar som det alltid har varit.
Man börjar ju undra om Bylle aldrig nånsin kommer att få spela en superettanmatch. Kontraktet klart, jag vet inte om jag någonsin kommer att förlåta Kim/Tolle om inte Bylle får stå i åtminstone en av matcherna?!
Smajic korsband av igen. Det känns som att det är något märkligt kosmiskt band mellan Björkebaum och Smajic.

http://www.ostersundsfk.se/?p=13458

Smajic korsband av igen. Det känns som att det är något märkligt kosmiskt band mellan Björkebaum och Smajic.

http://www.ostersundsfk.se/?p=13458

Skillnaden är att Smajic fick göra en hel säsong, Björkebaum en träningsmatchkvart.
Konstgräs som skördar ännu ett offer?
Fel tråd.
Intressant!

Med två skadefria Antar kan vi sikta högt nästa år. Men man får väl se hur det blir med det.
Stefan Silva nominerad till årets mål av fotbollskanalen. In och rösta!
http://www.fotbollskanalen.se/andra-ligor/rosta-var-med-och-rosta-fram-arets-mal-2014-/
Lider med Öster, 3 mål i baken på 5 min i början av andra halvlek mot Frej.
Från fotbollsbloggens gala 2014:

"Bäste nykomling (som inte har spelat på superettannivå tidigare eller högre):
Blott en match blev det för talangen 2013 i superettan. I år svarade han dock för 27 matcher och var en starkt bidragande orsak till att Jönköpings Södra överraskade alla och slutade femma i tabellen. Nästa säsong blir spännande att följa.
Anton Cajtoft, Jönköpings Södra."

Hallå, hört talas om Stefan Silva?

Från fotbollsbloggens gala 2014:

"Bäste nykomling (som inte har spelat på superettannivå tidigare eller högre):
Blott en match blev det för talangen 2013 i superettan. I år svarade han dock för 27 matcher och var en starkt bidragande orsak till att Jönköpings Södra överraskade alla och slutade femma i tabellen. Nästa säsong blir spännande att följa.
Anton Cajtoft, Jönköpings Södra."

Hallå, hört talas om Stefan Silva?

fotbollsbloggens gala, who gives a fukk

fotbollsbloggens gala, who gives a fukk

Inte vara så'n. Meisels imitationer är bland det bästa som finns på nätet. Garanterad skrattfest!
När Meisels och Andersson blir seriösa fotbollsreportrar tror jag att de blir behandlade som såna. Kolla bara på intervjun med Kim på UNT när han rackar ned på "dina kollegor" till Lönnqvist