← Sirius Fotboll
silly season 2013-2014
Hornby
· 2013-09-23 08:01
· 56015 visningar
Då det nu står klart vilken serie vi spelar i nästa säsong drar jag igång denna tråd. Vi har redan nu en bra trupp för superettan, men förläng med Ante, CG och ev Mirza så ser det väldigt bra ut. Krydda sedan med 3-4 starka nyförvärv och de 2-3 bästa ur årets U19-lag så blir jag mer än nöjd.
När det gäller nyförvärv så är det väl det klassiska en i varje lagdel som gäller.
Carlos Gaete Moggia har väl ett utgående kontrakt med Värnamo?
Det beror ju som sagt på vilka som förlänger, men om vi får behålla alla tror jag inte det behövs mer än lite bredd på vissa positioner. Bylle kan få lite konkurrens, och så skulle det kännas bra med lite fler alternativ i backlinjen ifall någon går sönder.
Bröderna Fröjmark hävdar att både Ante och CG är i stort sett klara. Hoppas de har rätt!
#3 ·
70
· 2013-09-23 10:37
Ja Ante fick ju pennor av Farbror igår.
#4 ·
Hornby
· 2013-09-23 15:46
Bröderna Fröjmark hävdar att både Ante och CG är i stort sett klara. Hoppas de har rätt!
På tal om bröderna Fröjmark så saknar jag Erlingmarks analyser.
#5 ·
Hornby
· 2013-09-23 16:12
Då blir man ju lite nyfiken...
"Vi har lite sillynyheter att berätta i kvällens FB Live."
Wow, har Vasalund förlängt med sjukgymnasten?
#7 ·
Nyllet
· 2013-09-23 17:46
Gillade Alexander Jansson i Bissarna. Kvick och teknisk. Kan det vara något för blåsvart? Fast han är mittfältare och vi har ju rätt hyfsade sådana.
Torres igår va riktigt jäkla bra.
#9 ·
skum
· 2013-09-23 19:24
Om RÅP i UNT:
http://www.unt.se/sport/kan-se-mig-sjalv-i-sirius-2604092.aspx
#10 ·
RRR
· 2013-09-24 08:38
Om RÅP i UNT:
http://www.unt.se/sport/kan-se-mig-sjalv-i-sirius-2604092.aspx
Jasså nu duger det....
Lär nog inte vara aktuell.
#12 ·
Saemor
· 2013-09-28 06:08
Följetongen Ante fortsätter.
Jag hoppas verkligen på ett positivt slut någon gång i oktober.
http://www.unt.se/sport/finns-intresse-fran-allsvenskan-2609737.aspx
"Ska jag spela i superettan så är det bara Sirius som gäller"
Hmmm... Det där känner man ju igen.
#14 ·
Saemor
· 2013-09-28 10:20
"Ska jag spela i superettan så är det bara Sirius som gäller"
Hmmm... Det där känner man ju igen.
Vem vet han kanske hamnar i "publiklaget" Ljungkile ;-)
"Ängelholm är ett spännande lag som vill uppåt, jag ser det här som en riktig utmaning."
#16 ·
Hornby
· 2013-09-29 10:40
Kanske är det dags för den här killen att göra en Kim Skoglund? Dvs komma tillbaka till blåsvart efter några starka säsonger i GUSK. 9 mål som mittfältare i ett mittenlag är ett rätt hyfsat facit.
http://www.laget.se/GUSKHERR/Troop/283679/Martin-Ostlund
Jag träffade herr Ante på Hells Kitchen i natt. Enligt mina solklara och antagligen helt korrekta minnesbilder lovade han att han skulle lira i blåsvart nästa säsong.
Jag nöjer mej med det.
#18 ·
Hornby
· 2013-09-29 11:42
Då tycker jag att han skriver på i pausen mot Umeå nästa söndag...
Jag träffade herr Ante på Hells Kitchen i natt. Enligt mina solklara och antagligen helt korrekta minnesbilder lovade han att han skulle lira i blåsvart nästa säsong.
Jag nöjer mej med det.
Jag tror min sten,sax och påse-vinst förra söndagen har ett och annat att göra med det.
Jag tror inte han skriver på, väntar på AS-besked tills det är för sent.
#21 ·
Golli
· 2013-09-29 18:12
Som Hornby skrev är jag också lite nyfiken på Östlund. Tyckte han var bra redan förra vändan i Sirius och när man följer resultatbörsen i UNT så verkar han leverera. Någon som vet mer om hans insats i Gusk?
Sedan har vi Thorleifson, någon som vet något mer? Ett imponerande målsnitt även där onekligen.
Enligt min mening alltid lite extra skoj om man hittar guldkorn underifrån, än att man värvar reserver från AS.
#22 ·
Håwe
· 2013-09-29 18:22
Tränarna har ju sagt att ska man värva ska det vara någon som går direkt in i startelvan, möjligen med undantag för målvakt. Tycker det skulle vara kul med Östlund i truppen i.o.m. lokalanknytningen men tveksam till att det är bänkspelare man tar in i en redan bred trupp.
#23 ·
Golli
· 2013-09-29 18:50
Troligen har du helt rätt där.
Förövrigt tycker jag att dagens trupp egentligen duger som den är.
ÖSK som är topplag i SE lyckades nätt och jämt få oavgjort mot Brage som vi lattjade med ett par veckor tidigare. Sedan slog vi Ljungskile med 7-1 i cupen och även något så kallat guldlag från Borås. Herregud, Superettan är bara ett steg på vägen mot Europa.
Sirius har nog kapacitet att spela jämt/slå alla lag i SE i nån match sådär, typ i Svenska Cupen. Men Superettan är en serie över 30 omgångar och för att hanma i toppen där måste man spela jämt/vinna mot alla lag, varje vecka, där är inte Sirius än. Kanske kommer vi aldrig dit.
"Kanske kommer vi aldrig dit."
Hallå, om vi inte spelar i Europa 2027 så ljuger vi ju..
#26 ·
skum
· 2013-09-30 07:06
Äh, bara att vinna cupen ju?
#27 ·
Hornby
· 2013-09-30 13:02
Nytt jobb för Clage:
" Fotbollsspelare i kampen mot fusket
Den senaste tidens avslöjanden visar
att matchfixing är ett växande hot
också mot svensk idrott. Med hjälp av
Svenska Spel anställer nu Riksidrotts-
förbundet juristen och fotbollsspelaren
Johan Claesson i kampen mot fusket.
-Med sin utbildningsbakgrund och sin
kunskap om idrotten har han de
förutsättningar som behövs för att
lyckas med uppgiften, säger Birgitta
Ljung, generalsekreterare RF.
Claesson, som om ett par veckor avslut-
ar fotbollskarriären i Sirius, ska
bland annat arbeta för ett starkare re-
gelverk och utbilda aktiva om spelfusk."
Hoppas att Clage kan göra åtminstone ett inhopp innan säsongen är slut.
#28 ·
Hornby
· 2013-10-01 12:39
Den här killen surrades det om i somras. Nu är han snart kontraktslös.
http://www.fotbolltransfers.com/site/news/34512
Nu är det bara en månad kvar tills Ante skjuter upp sitt besked en månad till. Hurra!
#30 ·
Joint
· 2013-10-01 23:34
Mete är av strulig karaktär har jag hört från en initierad källa. Men definitivt en duktig fotbollsindivid.
#31 ·
Joint
· 2013-10-01 23:40
Klart vi ska ha en Alunda IF-snubbe i laget. Hoppas att Petter+200 förlänger. Annars kanske Östlund? En annan Alunda-produkt jag tror har bra potential är
Emil Bellander. Nyligen uttagen i P19/20-landslaget och gjort ett par lovande inhopp i allsvenskan i år. Skulle nog må bra av lite kontinuerlig speltid i superettan. Norpa!
#32 ·
Hornby
· 2013-10-02 13:53
Avdelning dagdrömmar:
Kim har haft honom i BP och han är tydligen polare med både Dalle och Silva. Grabben behöver speltid och en utbildning!
http://www.fotbolltransfers.com/site/news/34535
#33 ·
Håwe
· 2013-10-03 16:07
Sådärja...då räknar vi in CG bland de blåsvarta i superettan. Bara dags för Ante och få det så kallade aschlet ur vagnen då.
#34 ·
Hornby
· 2013-10-03 16:58
Bra! 17 man klara.
Grymt! Mittenlag!
#36 ·
Tifo
· 2013-10-03 22:33
Känns extremt bra med CG! Vilken fantastisk utvecklingskurva den snubben haft!
Skönt med CG. Extra bra att vi redan nu sitter på ett samspelt lag inför försäsongen. Blir väl bara ett par in/ut nu.
#38 ·
Lemon
· 2013-10-04 07:13
Hoppas att han kan på allvar gå in och konkurrera med Ante om platsen som anfallare, även om jag är fullt nöjd med hans prestation som mittfältare.
Älska CG! Så sjukt kul besked.
Ja välkommen Bushans make då? För det är väl han?
[link]http://www.siriusfotboll.se/web/article/niklas-thor-till-sirius/[/link]
#41 ·
johann
· 2013-10-08 14:46
Kul! Uppsalafölk ska ju lira i blåsvart.
Det negativa är väl just det där med Busch.
Men om man ska jinxa kan man ju hoppas att hon tänker att det är viktigt att satsa på Uppsalaidrott i så fall.
Rätt så jävla oväntat, men johann har ju så klart en poäng. Ebba får snabba sig på att fixa bra träningsförhållanden för pojkvännen för om ett år har hon nog inte mycket att säga till om i kommunen.
#44 ·
Hornby
· 2013-10-08 14:56
Välkommen! Får försöka tänka bort frugan hans...
Kommer Busch sitta på wag-hyllan precis brevid Västra nästa säsong tror ni?
Kul iaf att han heter Thor när frugan är vigd åt vite krist.
Måste erkänna att jag är ganska överraskad. Men jag har stort förtroende för Kim-Tolle och det är ju kul när de hittar Uppsalasöner de ser en utvecklingspotential i. Antar att han är tänkt att ersätta Clage. Men frågan är ju även vad det innebär för Mirza?
#48 ·
Hornby
· 2013-10-08 15:43
Och för Petter?
#49 ·
Joint
· 2013-10-08 17:23
Tolle är som frälst i Niklas. Framkommer tydligt i citaten, om inte annat sade han så här på Terrassen: "Jag tycker han är jääävligt bra!". Och man litar väl på Tolle. Och ja, att han är Uppsalagrabb känns som plus i kanten.
Välkommen, Buschman! (Givet smeknamn)
#50 ·
Lemon
· 2013-10-08 17:40
Inte riktigt den spetsvärvningen jag väntat på, men Kim-Tolle gör säkert rätt igen.
#51 ·
Sutra
· 2013-10-08 20:13
För Ebba Busch och Thor/God of Thunder har Neil Youngs "Harvest Moon" en central betydelse (jag minns inte riktigt hur, ni kan kolla Kommunpampar för detaljerna).
Bara så ni vet.
#52 ·
Hornby
· 2013-10-09 07:48
Då har vi 18 man klara för nästa säsong:
Bylle - Kalle, Calle, OP, Elliot, Björk, Viktor - Kim, Arneng, Thor, Kerim, Berg, Dalle, Ian, Silva - CG, Moses, Runnemo
Vad saknas?
Ante plus 2-3 nyförvärv plus 2-3 junisar (Benker, Rydstrand, Deniz).
#53 ·
Joint
· 2013-10-09 09:10
Det räcker med fältare nu. Även om det numera alltid är bra med många mittfältare, dessutom kan ju några av dem spela på andra positioner. Men ärligt talat känns nästan alla offensiva spelare (mittfält och framåt) som just mittfältare. Jag menar: CG, Moses och Runnemo har samtliga huserat på mitten/kanten och känns kanske inte som utpräglade strikers. Runnemo visst, men i superettan går det snabbare och hans tempo ... tja, jag vet inte? Bevisligen har han gjort mellan 5-9 mål i superettan förr, och 34 totalt, men i årets norrettan "bara" 7 (förvisso ofta i en släpande roll, men ändå). Vill ha någon som man kan lita på gör tvåsiffrigt med mål. Ante? Tja, snubben har varit korsbandsskadad - för andra gången - och varit borta nästan en hel säsong och saknar erfarenhet av elitfotboll. Jag vettefan!? Men grym är han ju, och potentialen är stor. CG:s utvecklingskurva har varit finfin och så, men det är ju inga garantier att den fortsätter peka spikrakt uppåt nästa säsong. Sammanlagt mäktade han bara med 4 mål där när det begav sig. Och Moses? Vem kan förutspå hans kommande säsong? Sedan om man kollar vidare i truppen så har vi bara ett litet stycke förflutna superettan-mål i nuvarande trupp (OP och Calle 1, Berg 2 samt Mirza 12). Jag ser gärna att vi värvar någon rutinerad anfallare (målskytt) på nivån som ni förstår. Hittar man ingen i Sverige tycker jag man ska vidga vyerna och kolla utlandet, men göra scoutningen bra så att det inte på något sätt drabbar lagmoralen.
Vi kan ju alltid sjunga God of Thunder (topp tre på Kiss bästa låtar f ö) när han gör nåt bra. https://www.youtube.com/watch?v=mmHZ9vrcgxA
#55 ·
Hornby
· 2013-10-09 11:55
Fotbollsbloggen spekulerar:
"Kanske kan det bli en Haris Skenderovic, en Kenny Pavey eller en Andrés Thorleifsson (som Kim Bergstrand för övrigt var på plats och scoutade när han målade för Hammarbys U21-lag i måndags) ... "
#56 ·
Saemor
· 2013-10-10 17:20
Angående spetsspelare, Haris Skenderovic ett namn för Sirius.
Om jag minns rätt var väl han ganska sne på Sirius när han lämnade 2008 men det kanske var den dåvarande ledningen han inte gillade.
#57 ·
Joint
· 2013-10-10 17:49
Det var ju på grund av den oväntade petningen (Brännan och Jocke) i sista matchen då han hade bjudit in diverse folk till Studan.
Haris var inte överförtjust i Jocke Mattsson när det begav sig. I övrigt fick jag för mig att han gillade att vara här.
#59 ·
Saemor
· 2013-10-10 18:01
Tror ni har rätt....
Det Sirius saknade efter att Olle Kullinger slutade, var en ledare och pådrivare på plan, vilket man fick när Haris kom under sommaren 2008.
Han var en stor del i att Sirius höll sig kvar det året. Vore kanon om man kunde locka hit honom igen.
#60 ·
Håwe
· 2013-10-10 18:04
Haris kontrakt med Syrianska går i alla fall ut i år.
#61 ·
Hornby
· 2013-10-10 19:03
Tolle har koll på kontraktsläget:
"Det jag kan berätta är att Mattias Benker har avtal, något som ingen verkar ha greppat. Han kommer att vara med nästa år också"
19 man klara alltså.
#62 ·
Håwe
· 2013-10-14 19:04
20 man nu då när Ante är klar!!!
#63 ·
RRR
· 2013-10-14 19:14
:-)
#64 ·
Hornby
· 2013-10-14 19:27
Äntligen!!!
#65 ·
Nyllet
· 2013-10-14 19:27
Strålande!
Wunderbar! Bäst idag!
Så jävla gött!
#68 ·
Hornby
· 2013-10-15 09:02
20 man klara i mitten av oktober. Det känns som något slags rekord i kontinuitet. Får jag önska så gör vi klart med 4 spelare (en i varje lagdel) och 2 junisar (Rydstrand och Deniz). Det skulle betyda en trupp på 26 man. Då finns det utrymme att låna ut någon framåt vårkanten.
Framåt vårkanten brukar vi ju ha 2-3 långtidsskadade så vi kan inte låna ut så många, i övrigt håller jag så klart helt med.
#70 ·
Hornby
· 2013-10-15 13:48
Vem kan det vara då?
"Enligt uppgifter till Fotbollsbloggen jagar Sirius, trots sitt nekande, en mittback till. Pratade precis med en av de som det ryktas om."
#71 ·
orre
· 2013-10-15 18:29
Fotbollsbloggen grattar även spelaren, som ryktas gå till Sirius, till dottern som kom i dagarna. Kan det vara Granqvist? Han fick en dotter i veckan.
Drömma kan man.
#72 ·
Hornby
· 2013-10-16 07:53
Patrik Källsten (GUSK) eller Greg Rosenthal (Valsta)?
#73 ·
johann
· 2013-10-16 08:46
Han gratulerade AFC:s sportchef Hamid. Hoppas vi inte värvar honom som varisig mittback eller sportchef...
#74 ·
RRR
· 2013-10-16 09:05
Rosenthal var väl på provspel i fjol?
Tråkiga nyheter, Petter slutar. http://www.siriusfotboll.se/web/article/petter-osterberg-slutar/
Förståeligt med skadorna men riktigt tråkigt.
Kanske inte så oväntat, men mycket tråkigt givetvis. Tack för allt Petter!
#77 ·
Hornby
· 2013-10-16 20:17
Ganska väntat, men ett stort tack Petter!
#78 ·
Hornby
· 2013-10-16 20:36
Kommentar på fotbollsbloggen:
"Det spekuleras på Ljungskiles SvenskaFans-forum att deras mittback Patrick Hopkins är på ingång till Sirius! "
Kommentar på fotbollsbloggen:
"Det spekuleras på Ljungskiles SvenskaFans-forum att deras mittback Patrick Hopkins är på ingång till Sirius! "
Enligt snubben på LSK-forumet som är så säker på sin sak så är det en lönehöjning som lockar Hopkins till Sirius. Om vi leker med tanken att stämmer så kommer det bli knivskarp konkurrens i backlinjen om OP är hel till premiären. Firma OP/CN splittar man nog inte på i första taget efter den här säsongen. Mycket nyfiken på vilka tankar som rör sig i Kim-Tolles hjärnor om det ligger någon sanning bakom det ryktet.
#80 ·
Hornby
· 2013-10-17 09:09
Så här går snacket på Ljungskiles forum:
"Är övertygad om att Hopkins går att ersätta, men det är ju givetvis tråkigt att bli av med sin kapten och en av de drivande i laget men inte på något sätt avgörande. Man får förstå att det är deras jobb och levebröd, bättre betalt i Sirius samt en satsning mot AS omedelbart. "
#81 ·
orre
· 2013-10-17 18:03
Lövgren borta året ut enligt tolle. Då måste en ny back värvas in!!
#82 ·
Hornby
· 2013-10-17 19:23
Ska nog tolkas som säsongen ut, alltså 10 dagar, hoppas jag.
#83 ·
Sutra
· 2013-10-17 19:37
Hur skulle en Petterhyllning kunna tillgå?
Ok, JBL lämnar alltså också. Vilka är det kvar att skriva med/sparka? Mirza, Rydstrand, Martin och Widén? Nån junior har jag säkert glömt.
Gissar på att samtliga utom kanske Widén får nytt kontrakt.
#85 ·
Hornby
· 2013-10-18 09:35
Ska man vara petig så är det väl även Nyholm och Aljaderi som har utgående kontrakt. De har ju varit utlånade till GUSK i år och det skulle vara en smärre sensation om någon av dessa herrar återvänder.
Tack för tiden i blåsvart JBL!
#86 ·
johann
· 2013-10-21 07:58
Ante E gick ut med befarad korsbandsskada mot Malmö igår. Kan vara den karriären.
#87 ·
70
· 2013-10-21 09:04
Vilken jävla epedemi
#88 ·
Sutra
· 2013-10-21 17:34
Ante E gick ut med befarad korsbandsskada mot Malmö igår. Kan vara den karriären.
Då måste han varit inofficiellt klar för oss ändå.
Haha.
#90 ·
Sutra
· 2013-10-21 19:26
Och naturligtvis väldigt tråkigt.
#91 ·
RRR
· 2013-10-22 06:28
Men ganska väntat....
#92 ·
johann
· 2013-10-23 08:20
Inte jätteväntat då hans tidigare problem varit muskelrelaterade och dessutom upphörde för 3 år sen... Det här är faktiskt hans första knäskada i karriären. Trist som fan.
#93 ·
Hornby
· 2013-10-24 11:24
Umeå vill ha Mirza:
"Mirza Jelecak, mf – Sirius: En god vän till Sandahl sedan deras gemensamma tid i Dalkurd 2011. Jelecak startade 24 av 26 seriematcher det året. Den 30-årige mittfältaren har allt Sandahl önskar sig; allsvenska meriter (fler än 50 matcher för Örebro SK), åldermässig rutin, ledarengskaper och inget kontrakt. Jelecak säger sig helst vilja förlänga med Sirius (av sportsliga och familjemässiga skäl), men Sandahl står redo med ett kontraktserbjudande: ”Vi har kontakt med varandra. Det är klart att jag lyssnar på vad Sandahl erbjuder”, sa Jelecak vid månadsskiftet."
#94 ·
Nyllet
· 2013-10-24 19:13
En ung kille från Uruguay har provtränat för Sirius. Lät intressant.
http://www.unt.se/redaktionensbloggar/blogg.aspx?blogg=1718009
Ja, klart spännande och udda. Men det känns verkligen inte som Kimtolles grej att plocka in en sån där kille. Man vill ha folk som man har stenkoll på.
Det är ett riktigt bra fotbollsnamn om inte annat. Alexis Bayón López.
Alexis är ju ett tjejnamn.
#98 ·
Nyllet
· 2013-10-25 11:02
Och bayon är väl en fransk skinktyp?
Mirza kvar i Sirius, fast inte som spelare! http://www.siriusfotboll.se/web/article/mirza-jelecak-till-tranarstaben/
#100 ·
Lemon
· 2013-10-26 12:30
Oväntat, men bra. Har vi råd med det?
#101 ·
Hornby
· 2013-10-27 19:33
Då har vi två målvakter nästa säsong oxå:
http://www.siriusfotboll.se/web/article/martin-karlsson-kvar-i-sirius/
21 spelare klara samma dag som serien slutar, det känns oerhört bra. Visst, ett par kan väl bli uppköpta men ändå. Nu borde alla seniorer vara antigen signade eller bortplockade va?
Tjejskinkan Lopez ska förresten köra två pass till med Sirius nu i veckan, på den gamla tiden hade säkert Hundstjärnan varit där och rapporterat hur han verkar men nu vet jag inte om det finns såna xtreemsnubbar kvar. Joint? Vore kul att veta hur han är.
#104 ·
Hornby
· 2013-10-28 10:06
21 spelare klara samma dag som serien slutar, det känns oerhört bra.
Mycket bra! Kim har ju sagt att Rydstrand blir kvar så med honom har vi 22 spelare klara. Då saknas "bara" 2-3 starka nyförvärv och ytterligare någon junis (Deniz?). Det surrades om RÅP på Tunavallen igår.
#105 ·
Joint
· 2013-10-28 13:00
Samtidigt tappar vi stora delen av elitfotbollsrutinen i truppen med karriärsavslut som Clage, Petter och Mirza... En "Arneng"-värvning 2014 skulle nog må gott, gärna i form av en mittback. Kolla bara på fjolårets seriegiganter Örgryte, som snudd på nådde final i Svenska cupen. Visst är det svårt att vara kritisk efter den här otroliga rekordsäsongen, men men... Nu är det en ny säsong som stundar och då är det mer ovisst än på länge. ;-)
Inget nytt om Patrick Hopkinks? Han har ju både gott om rutin från Superettan och är mittback. Kanske bara väntar på att SE ska spelas.
#107 ·
johann
· 2013-10-28 18:31
Träning kl 15.15 på onsdag för den nyfikne.
#108 ·
Hornby
· 2013-10-29 12:31
Fotbollsbloggen sammanfattar läget:
http://www.unt.se/redaktionensbloggar/blogg.aspx?blogg=1718009&bloggentry=2666309
#109 ·
Joint
· 2013-10-29 16:51
Jag vill ha en forward också, ja. Här kommer tre realistiska alternativ från min sida ...
Att vi har en snubbe (läs: Moses) som till slut toppade skytteligan är i sin ordning. Vi har trots allt gjort 79 jäkla mål i år. Den som delade Moses skyttekung-titel har däremot gjort 18 av 45 mål i fjärdeplacerade Forward. Minst sagt ett imponerande facit. Och denne Stellan Carlsson har varit utmärkande i norrettan ett par säsonger nu. Dags att ta nästa steg för honom i karriären, så jag hoppas att vi hör av oss ifall inte säg, ÖSK, gör det.
Söderettans skyttekung är från ett lag på nedre halvan, Sylvia. Allan Borgvardt heter han och är dansk. Han är ju dock 33 år och karriären börjar väl att lida mot sitt slut så småningom, men han hade kanske kunnat leverera lite här i superettan något år? Han har trots allt dominerat (19, 15, 14 mål) i Sylvia i tre år nu och dessförinnan spelat massa norsk och isländsk elitfotboll. Känns högintressant.
Gabriel Altemark-Vanneryr har varit en av superettans bästa anfallare de två senaste säsongerna. Hans kontrakt går ut snart, men lär inte sakna anbud. Hoppas att vi är ett av anbuden. Jag vill inbilla mig att vi åtminstone är lite attraktivare än Varbergs Bois i dagsläget. Dessutom var han ju anfallskollega med Runnemo för två år sedan, så det kanske kan finnas någon kontakt däremellan? En jäkligt vass forward hur som helst.
33-åriga danskar vill jag inte ha men de två andra förslagen vore härligt.
#111 ·
Joint
· 2013-10-29 20:12
Men den 33-årige dansken var inblandad i ungefär hälften av deras gjorda mål (trots att han missade några matcher p.g.a lättare skada). Snittat över 20 poäng/säsong i söderettan över dessa tre år, och dessförinnan levererat bra i norska motsvarigheten till superettan. Just därför tycker jag inte att det verkar som att han är slut, utan har lite mer att ge. Finns ju de som kan klara av att prestera uppåt i åldrarna. Det som talar emot är väl att han bosatt sig i Norrköping med sin svenska tjej och har ungar där, samtidigt kan ju en sista sejour i elitfotbollen kunna locka. En Sleipner-spelare säger så här om honom: "ödmjuk kille det där, och en väldigt bra fotbollsspelare. Helt ärligt så tror jag att Sylvia hade legat bakom oss i tabellen om de inte haft sin Superdansk" och Sylvias tränare säger så här: " han är en riktigt bra bra spelare straffområdet. Han är bra på att suga åt sig bollar och han rör sig bra." Han är dock "positiv till en fortsättning" i Sylvia. På frågan om han inte tappat suget svarar han så här: "Nej, snarare tvärtom. När man vet att man inte har så många år kvar så känns det som att man vill fortsätta. Så länge kroppen känns bra vill jag inte sluta, så pass roligt är det fortfarande."
#112 ·
Hornby
· 2013-10-29 20:33
Gabriel Altemark-Vanneryr Dessutom var han ju anfallskollega med Runnemo för två år sedan, så det kanske kan finnas någon kontakt däremellan?
Förra säsongen var han lagkompis med Berg. Det är bara att snacka hit honom...
#113 ·
Joint
· 2013-10-29 20:41
Japp och deras tränare, som förvisso fört upp VaBoIS från gärdesgården till eliten, är en kontroversiell typ.
Gabriel A-V skulle väl dock mycket väl kunna hamna i allsvenskan. Och jag förutsätter att han är ett hyfsat heltidsproffs, så kanske inte går inom vår budget.
#114 ·
Hornby
· 2013-10-29 20:48
Rätt intressant läsning om GAV:
http://www.fotbolldirekt.se/2013/05/27/okande-skyttekungen-det-ar-manga-som-ringer-nu/
#115 ·
Hornby
· 2013-10-30 10:53
Stellan Carlssons kontrakt går ut nu. Han verkar precis som Gabriel AV vara en s k "late bloomer". Det är först de 2 senaste säsongerna som han har börjat göra mål på allvar.
#116 ·
Hornby
· 2013-10-30 10:58
Dessutom höga stilpoäng för namnet...
Det känns som det är svårt för Sirius att konkurrera om så där pass bra spelare.
#118 ·
Joint
· 2013-10-30 11:27
Vi ska ju bara göra ett par värvningar till den här sillyn så då är det ju lika bra att det är av klass.
Nu är det klart att RÅP lämnar AIK, även om alla förutsatt det redan tidigare. Känns som att Sirius-ryktet bara bygger på att han är ifrån Uppsala-trakten, dessutom tycker jag inte att han känns som en speciellt bra värvning då han faller in i kategorin "spelare med allsvensk rutin, men som inte presterat på många säsonger".
#120 ·
Joint
· 2013-10-30 12:04
AIK:s facit när RÅP fått spela i år: 7-1-0... :-)
Han lär ju ändå kunna inte-prestera sig in i något AS-lag.
#122 ·
Joint
· 2013-10-30 12:11
Snubben är 26 år och har avverkat 123 allsvenska matcher. Ja, nog skulle det förvåna om han gick ner i nivå. Men om han nu skulle göra det så ligger väl IKS närmast till hands, skulle jag tro.
#123 ·
Nyllet
· 2013-10-30 13:02
Om killen har Uppsalahjärta och om inte lönen skiljer sig dramatiskt från den han erbjuds från allsvenska lag tror jag han kommer till Sirius. I Sirius kommer han att få spela vilket inte är lika säkert om han väljer ett lag i AS. Värva!
#124 ·
Joint
· 2013-10-30 13:17
Lugn nu, Nyllet. RÅP har haft en månadslön på över 90 000:- i månaden...
#125 ·
johann
· 2013-10-30 14:09
Expressens Sjöberg på Twitter:
"@Daniel_Sjoberg: Ola Andersson i sms om RÅP: "Han vill spela på högsta nivån ett tag till (vilket vi har förståelse för)."
#126 ·
Nyllet
· 2013-10-30 14:17
Joint skrev…
Å fan. Då tjänar han väsentligt bättre än en professor vid Uppsala universitet.
http://www.unt.se/sport/sirius-inget-forstaalternativ-2670376.aspx
Väldigt väntat uttalande av RÅP, skulle tro att han hamnar i Danmark eller Norge.
#128 ·
RRR
· 2013-10-31 08:43
Joint skrev…
Med mina erfarenheter om professorer så gör han antagligen ett bättre jobb....
#129 ·
johann
· 2013-10-31 08:45
Oooough...
[quote1383208951=Nyllet]
Joint skrev…
Med mina erfarenheter om professorer så gör han antagligen ett bättre jobb....
[/quote1383222488]
BURN!
haha skön stämning nu :)
Hur många anfallare behöver man när man spelar med en utpräglad forward? Jag skulle säga tre.
#133 ·
Hornby
· 2013-11-01 09:31
Enligt Tolle så räknar man med Rydstrand plus att förhandlingar pågår med Widén, Deniz och Johan A. Med tanke på att vi redan har 21 spelare kontrakterade så känns det inte som att det blir så många värvningar...
#134 ·
Hornby
· 2013-11-02 18:11
Vi har tydligen en ny mittback:
http://www.fotbolltransfers.com/site/news/35362
Nä men vad trevligt....
Det är ju toppen!
#137 ·
Hornby
· 2013-11-02 20:50
3-årskontrakt. Känns bra.
Lite lätt surrealistiskt att sillyn i princip är slut 2:a nov. Om vi inte blir av med folk alltså, det har ju spekulerats i att Käck och Moses drar.
#139 ·
Nyllet
· 2013-11-03 10:00
Ska erkänna att jag är helt rudis vad gäller kännedom om elitlagens fotbollsspelare. Därför känns det betryggande att få veta att Sirius värvning av Hopkins verkar vara av SE-toppklass. Tolle och Kim kan sin sak.
http://blogg.svenskaspel.se/oddsbloggen/category/johanelevant/
#140 ·
Håwe
· 2013-11-03 13:35
Det där låter i alla fall på förhand som en riktig kvalitetsvärvning. Vi har ju bra erfarenhet av väl kämpande amerikanska backar.
#141 ·
Hornby
· 2013-11-04 09:45
Jag väntar på att Hopkins ska presenteras på off sidan...
Vem är han tänkt att konkurrera ut då?
#143 ·
Hornby
· 2013-11-04 10:16
Det är väl inte en alltför vågad gissning att Calle kommer att känna flåset i nacken.
Jag vet och det känns faktiskt inte alls bra.
#145 ·
Håwe
· 2013-11-04 11:35
Jag vet och det känns faktiskt inte alls bra.
Håller med... och samtidigt är alternativet att inte ha en extra naturlig mittback inte heller bra.
#146 ·
johann
· 2013-11-04 11:47
Fembackslinje!
Petar han calle eller op e jag inte det minsta nöjd hur bra han än är.
Med tanke på OPs skada så kommer ju Calle och Hopkins med största sannolikhet vara mittbackar under försäsongen och därmed också under säsongsinledningen. OP kommer att få försöka ta tillbaka sin plats när han är hel och får chansen, antingen om någon av de andra två inte levererar eller vid skador och avstängningar.
#149 ·
Hornby
· 2013-11-04 14:30
Välkommen!
http://www.siriusfotboll.se/web/article/patrick-hopkins-till-sirius/
Så bara för att vi gillar Calle och OP så ska dom inte ha konkurrens?
Lite så ja.
#152 ·
Håwe
· 2013-11-05 07:30
http://m.youtube.com/watch?v=GWsBf8VABSA
Hopkins gör verkligen skäl för namnet. HOPPkins får det skrivas. På hörnorna får vi hädanefter ropa Hej Hopkins gör mål.
#153 ·
Hornby
· 2013-11-05 10:19
Enligt fotbollsbloggen live spelar Deniz Yaldir inte i Sirius nästa år.
#154 ·
Hornby
· 2013-11-05 12:15
Som sagt alltså 22 spelare klara. Då kan man ju roa sig med att dela in truppen i två elvor för att få en överblick:
Bylle - Kalle, Hopkins, OP, Elliot - Kim, Arneng, Runnemo - Ian, Ante, Moses
Martin - Björk, Calle, Benker, Viktor - Thor, Kerim, Berg - Dalle, Silva, CG
Det har sagts att en till värvning ska göras. Jag ser gärna att det blir en klassisk centerforward. Vi har många spelare med fina offensiva kvaliteter, men förutom Ante ingen renodlad striker.
#155 ·
Joint
· 2013-11-05 12:29
Nu har vi förvisso gott om mittfältare, men här är en intressant sådan; http://www.jnytt.se/trotjanaren-kan-lamna-j-sodra-valjer-att-inte-fornya-kontraktet.
Uppsala och Sirius kan ju vara ett bra ställe att "att utvecklas, både som fotbollsspelade och som människa". Lex Söderbring. Fendrich har gott om superettan-rutin, och är fortfarande relativt ung.
#156 ·
Hornby
· 2013-11-07 12:07
JBL blir kvar i norrettan:
http://www.ikfrej.se/group/34299/news/619527
Ja skönt att han slapp ner å harva i div II. Lycka till JBL!
Absolut. JBL är för bra för division 2. Lycka till!
#159 ·
johann
· 2013-11-08 18:35
Rajalakso d.ä släpps av dif. Bara att hugga.
Han lär ju visa hjärta och gå till ESK.
#161 ·
Joint
· 2013-11-08 21:45
Säkert en bra spelare på nivån, men jag måste erkänna att jag har lite svårt för Rajrajlaxarna...
#162 ·
Hornby
· 2013-11-09 11:10
23 spelare klara:
http://www.siriusfotboll.se/web/article/joel-rydstrand-kvar-i-sirius/
#163 ·
Hornby
· 2013-11-12 09:42
Beslut om Bayon under denna vecka enligt Kim B. Anton Widén blir inte kvar enligt fotbollsbloggen.
#164 ·
Hornby
· 2013-11-12 10:17
Jag skulle tro att det finns 2-3 platser kvar i truppen för 2014. Det har ju sagts att den ska vara lika stor som i år (26 spelare). Bayón, Johan A och en anfallare?
Sen är det ju det där jobbiga med att ingen verkar veta om Ian kan lira nästa år. Är inte Johan A anfallare förresten?
#166 ·
Hornby
· 2013-11-12 12:34
Är inte Johan A anfallare förresten?
Från UNT: "Tyvärr räckte det inte, säger Johan Andersson som kom in som yttermittfältare för Christer Gustafsson men som även kan spela ytterback."
Det verkar inte så.
#167 ·
Hornby
· 2013-11-12 12:40
På tal om anfallare så var det ju lite surr om denne man för ett tag sedan:
"Varbergs Bois skyttekung Gabriel Altemark Vanneryr kommer snart att höftopereras och väntas bli borta i minst fem månader"
Så det är ju bara att glömma, även om det kanske inte var riktigt realistiskt.
Stellan Carlsson?
#168 ·
Hornby
· 2013-11-13 10:40
Hmmmm...
http://www.fotbolltransfers.com/site/news/35687
#169 ·
Joint
· 2013-11-13 12:45
Vänd hit i stället: http://www.fotbolldirekt.se/2013/11/13/sveriges-okande-malvaktsdiamant-har-ar-han/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
#170 ·
RRR
· 2013-11-14 09:56
När är Talangmatchen på Löten?
#171 ·
Hornby
· 2013-11-14 10:12
Årets upplaga av matchen spelas på Lötens IP i Uppsala söndagen den 17 november klockan 14:00.
Benker och Kerim är med i norrlagets trupp.
#172 ·
Hornby
· 2013-11-16 10:43
Den här killen var väl lite aktuell för något år sedan? Precis som Hopkins var han lagkamrat med Runnemo i Ljungskile 2012.
http://www.fotbolltransfers.com/site/news/35805
Kontakter ;)
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/landslaget/article17859535.ab
#174 ·
Hornby
· 2013-11-19 11:22
Ung lovande anfallare som inte blir kvar i BP:
http://svenskfotboll.se/allsvenskan/person/?playerid=7147
#175 ·
RRR
· 2013-11-20 13:10
Är Haris på väg tillbaka eller har jag bara drömt?
#176 ·
Joint
· 2013-11-21 11:15
Brännan slutar i AFC Fuck off United.
Slutar eller "slutar"?
#178 ·
Hornby
· 2013-11-21 13:05
Kim B hävdar i fotbollsbloggen att det blir en värvning till, oavsett Alexis Bayóns vara eller inte vara i blåsvart. Han tycker även att truppen innehåller tillräckligt många anfallare och har tidigare sagt (angående Bayón), att mittfältare inte är det man i första hand behöver. Är det en försvarare som ska värvas? Eller mörkar den gode Kim?
#179 ·
Hornby
· 2013-11-22 12:15
Brännan slutar i AFC Fuck off United.
Och blir tränare i Dalkurd.
#180 ·
johann
· 2013-11-22 14:08
Trist för Dalkurd att missa uppflyttning nästa år då.
Hahahaha
Det fanns en tid då jag respektera brännan sen hitta jag twitter....
[quote1385131616=johann]
Hahahaha
Det fanns en tid då jag respektera brännan sen hitta jag twitter....
[/quote1385133313]
Ord!
#183 ·
Joint
· 2013-11-22 15:19
Haha. Brännan verkar ha en fetisch för klubbar bildade på 2000-talet. Fräscht! Ska han ta med sig laget till den uppländska omnejden också, tro? Han vet ju så mycket om fotbollens själ och sån't, synd bara att han själv inte lever som han lär...
Känns spontant som en Twitter-värvning av Dalkurd. De är ju tjenis där. Sedan gammalt.
Även min första tanke när jag läste nyheten. :-)
#185 ·
Joint
· 2013-11-27 21:31
Shit, tydligen låg vårt Ahonen-bud på 270 lax.
#186 ·
RRR
· 2013-11-27 21:50
vart tog de slantarna vägen?
#187 ·
Mackan
· 2013-11-28 06:56
Det kan vi väl betala planhyrorna för nudå!
#188 ·
Hornby
· 2013-11-28 10:57
Vem vet, vi kanske fortfarande är intresserade? Av Ahonen alltså.
#189 ·
Joint
· 2013-11-28 12:11
Då måste vi slänga upp 350 lax...
#190 ·
Hornby
· 2013-11-28 20:25
Kim B hoppas ha klart med målvakt plus Alexis Bayón senast måndag, sedan är det tydligen slutvärvat. Jag har lite svårt att förstå varför vi behöver 3 målvakter i truppen.
Kim B hoppas ha klart med målvakt plus Alexis Bayón senast måndag, sedan är det tydligen slutvärvat. Jag har lite svårt att förstå varför vi behöver 3 målvakter i truppen.
Kan tänka mig att Kim och Tolle inte är sugna att sätta en junior på bänken om vid skador eller avstängningar. Kan ju, som Kim var lite inne på i någon intervju, bli någon erfaren avdankad rutinerad herre att ha som back.up.
#192 ·
Hornby
· 2013-11-29 09:17
Så är det säkert, men jag tycker att den sista (?) platsen i truppbygget hellre borde vikas åt en renodlad anfallsspelare. Jag har sagt det förut och säger det igen: det finns gott om bra offensiv kvalitet i truppen, men få riktiga strikers.
#193 ·
Hornby
· 2013-11-29 09:22
Som ett brev på posten kommer då detta glädjande besked från Ante:
"Slutgiltiga fystesterna avklarade, och det såg fantastiskt bra ut. Mao friskförklarad, oj så skönt!"
Guld!
#194 ·
nr 4
· 2013-11-29 10:05
Ang strikers så är det nog inte jättelätt att hitta någon bra och billig striker som vill ansluta som tredjehandsalternativ bakom Ante och skytteligavinnaren moses på en enda position. Men visst, en riktig boxspelare saknas om man vill ha många spelartyper som alternativ. Man tror ju att ante skulle vara en, men han har inte riktigt tillräckligt hög avslutsprocent i mål, vad han visat hittills.
Sammanfattning av Sirius silly.
In: skadad 27-årig div I-spelare
Kanske in: 3:e målvakt, Alexis Bayon
Inte dåligt!
Man kan inte förbättra perfektion.
Sen glömde jag ju Hopkins (Witchfinder Genral) också. En bra värvning!
#198 ·
Hornby
· 2013-11-29 14:31
En skadefri Ante är bästa "nyförvärvet" hittills. Nu hoppas jag på positiva besked från Ian oxå!
#199 ·
johann
· 2013-11-29 14:41
Känns helt rätt på att satsa på befintligt. Inte så dyrt och inte så jävla hybris. Bär det så bär det. Barkar det åt helvete får man väl värva i sommarfönstret.
#200 ·
Robin
· 2013-11-29 14:56
Kevin Angleborn lämnar Hammarby, där har vi en andremålis att plocka upp...
#201 ·
RRR
· 2013-11-30 06:00
hur är det med berg?
Han som spelar i Sirius? Det är väl bara bra antar jag, jag har inte hört nåt om att han blivit skadad igen.
#203 ·
RRR
· 2013-11-30 09:17
och hur är det med OP?
#204 ·
Joint
· 2013-12-02 11:51
Ante Eriksson kan man definitivt avskriva. Han är tredje bäst betald i BP på 37K/mån. Inte riktigt på vår nivå...
Det ska väl tas beslut om Bayon idag? När man jämför Sirius trupp med de andra lagen fotbollsbloggen går igenom känns det som att inte många andra lag har en lika "färdig" trupp.
#206 ·
Hornby
· 2013-12-02 12:01
Är det här den nya målvakten?
http://www.fotbolltransfers.com/site/news/36314
#207 ·
johann
· 2013-12-02 12:03
Allt talar väl för att Andreas Andersson och Bayon presenteras idag. Inte illa. Rejäl press på Bylle isf, dock. Vilket man så klart är sjukt kluven till...
Om det är Andersson som plockas in idag så känns det lite som att vi inte har någon uttalad förstamålis för han känns lite för bra för att vara back-up. Ganska konstig värvning. Om det nu är han alltså.
Bayon känns lite som en chansning men en kul chansning!
Jag har lite svårt att se varför vi ens ska ha en andremålis? Det ska vara för träningskvaliteten isf.
Treårskontrakt för Bayón, lite överraskande långt, men det betyder väl att man tror på honom.
Två år för Andreas Andersson som rimligtvis bör gå in som andremålvakt.
#211 ·
johann
· 2013-12-02 15:10
Bylle lär känna flåset. Sportsligt bra, men lite ont i hjärtat gör det ju.
3 år med Bayon! Måtte han klara övergången till svensk fotboll väl. Då kan det bli en riktig guldklimp.
Sjukt spännande med Bayon.
#213 ·
Håwe
· 2013-12-02 15:21
Jag kan ju ha käpprätt fel men jag har en stark känsla av att Bayon är en av de bästa värvningarna den här föreningen någonsin gjort.
#214 ·
olle
· 2013-12-02 15:30
Lasse-brassarna var ju rätt spännande och var svårt då att låta bli att hoppas på att de hittat något guldkorn... Nu känns det helt annorlunda eftersom det är en spelare de utvärderat på hemmaplan och jag har verkligen all respekt för nuvarande tränares (eller vilka som nu är inblandade) förmåga att välja vilka spelare de vill ha i truppen. Svårt då att inte hoppas ännu mer på guldkorn den här gången...
#215 ·
Hornby
· 2013-12-02 15:31
25 spelare klara i början av december. Det måste vara något slags blåsvart rekord.
#216 ·
Nyllet
· 2013-12-02 16:07
Ser bra ut, väldigt bra!
#217 ·
nyg86
· 2013-12-02 17:59
Toppen med en ung målvakt som redan spelat i SE, dessutom samspelad med mittbacksjänkarn. Nu är Sirius i eliten, då ska ingen känna sig säker på sin plats, alla ska känna blåslampan i häcken på sin position, möjligtvis bara Arneng som man kan kopiera in permanent i startelvan. Resten får förtjäna sin plats, varje träning, varje dag!! Litar på Kim/Lagerlöf angående Bayone, tror han blir en jävla överraskning....
#218 ·
Sutra
· 2013-12-02 18:55
Alexis Bayon - det låter ju så sjukt tufft!
Dyker man upp på provspel hos herrarna Bergstrand/Lagerlöf, mer eller mindre oanmäld utan att de ens vet man är, och knallar därifrån med treårskontakt måste man nog ha imponerat och visat upp upp en hyfsad potential. Får jag för mig. Är sjukt nyfiken på att se vad Alexis kan tillföra när serien drar igång.
Har det framgått varför han dök upp hos just Sirius? Antar att han har någon anknytning till staden?
Om jag fattat det hela rätt så var han på semester i Uppsala för att hälsa på några landsmän och en av dem skrev till Sirius att "en polare som är bra på fotboll är här ett par veckor, testa honom vetja". Rena rama Buster-intrigen.
Jag kan ju ha käpprätt fel men jag har en stark känsla av att Bayon är en av de bästa värvningarna den här föreningen någonsin gjort.
Åh, så mycket ungdomlig entusiasm att bemöta, kväsa och ta udden av!
För att vara lite tråkigt juridisk.
Bayon lär ju behöva söka uppehålls- och arbetstillstånd som alla andra pga av sin anställning hos Sirius?
En sådan ansökan måste göras innan personen reser in i Sverige. Det finns vissa undantag men jag har svårt att se något av dessa i hans fall. Bayon borde därför bli tvingad att återvända till Uruguay och vänta på att hans tillstånd beviljas.
Ett sådant tillstånd tar i genomsnitt 6 - 12 mån i dagsläget. Har blåsvart tänkt på detta eller har fotbollsspelare nån slags gräddfil hos Migrationsverket?
Någon som vet?
...fast det jag hade hört visade sig inte stämma, han hade tydligen provspelat med AIK innan oss. Inget unikt fynd alltså.
#225 ·
johann
· 2013-12-03 11:19
Så här skriver förbundet:
"Allmänt, speltillstånd
Internationell övergång ska alltid följa FIFA:s bestämmelser varvid särskilt ska beaktas föreskrifter för herrfotboll om FIFA Transfer Matching System (TMS).
Spelares övergång till eller från utländsk förening ska registreras hos SvFF.
Spelare måste erhålla ett av SvFF utfärdat speltillstånd innan de kan delta i sin nya förening.
Internationellt Transfercertifikat (ITC)
Vid internationell övergång krävs att ITC utfärdas av spelarens tidigare nationsförbund. ITC ska utfärdas inom 7 dagar från det att spelarens nya nationsförbund begär detta, förutsatt att spelaren fullgjort sina avtalsenliga skyldigheter mot den lämnande föreningen.
Efter det att det nya nationsförbundet erhållit ITC får det nya nationsförbundet utfärda speltillstånd.
Om spelarens senaste nationsförbund inte svarat efter 15 dagar från dagen då det nya nationsförbundet begärde ITC har det nya nationsförbundet rätt att utfärda ett tillfälligt speltillstånd för spelaren. Tillfälligt speltillstånd blir permanent efter 12 månader, såvida inte det senaste nationsförbundet hörts av.
Om spelarens senaste nationsförbund meddelar att de anser sig förhindrade att utfärda ITC får ärendet hänskjutas till FIFA för avgörande.
För spelare som inte fyllt 12 år och för spelare som aldrig tidigare varit registrerade i en förening tillhörande ett nationsförbund, erfordras inget ITC. Spelarens förening ansvarar för att kontrollera att nämnda förutsättningar gäller samt att spelare i övrigt uppfyller övriga villkor enligt förevarande bestämmelser.
#226 ·
Håwe
· 2013-12-03 11:52
[quote1386062562=Håwe]
Åh, så mycket ungdomlig entusiasm att bemöta, kväsa och ta udden av!
[/quote1386071479]
Ungdomlig?! Tack för komplimangen...Åh andra sidan väger jag upp det med att tro på att vi spelar i en lägre säsong i bandy nästa år.
#227 ·
nr 4
· 2013-12-03 11:53
ITC, m.m. är väl fotbollens "juridik", medan jag misstänker att Carlapan menar uppehålls- och arbetstillstånd i sverige, som i att Alexis och Sirius inte ska bryta mot svensk lag. Jag tror det kan lösa sig om Sirius kan visa att man har stålar för att betala vettig lön. Men säker kan man inte vara, se hur det gick för hon sydamerikanskan i Sallén. Av Salléns reaktion (JO-anmälan) på en handläggningstid på ett par månader, så kan man nog förstå att det brukar gå snabbare för idrottare.
Det sägs ju att bayon har meriter från u20-landslaget. Är det någon som vet vad dessa meriter består av. Har han spelat matcher eller bara varit kallad till samling, eller har förbundskaptenen varit och tittat på en match han spelat? Jag försökte googla lite, men min spanska är för dålig för att hitta något. Uruguays u20-lag är inte kattskit, vad jag förstod placerade de sig som andra sydamerikanska lag i vm 2011, vilket borde vara den årgång han var aktuell för. (2013 kom de 2:a i vm.)
En annan fråga jag funderar på är hur man ska få matchning för målvakterna. Kommer Karlsson att lånas ut, eller vad är tanken?
Lite ironiskt att man tar sina högprofilvärvningar i form av målvakt och mittback från ett lag man satte sju (7) mål på förra säsongen, medan befintligt försvar släppte in ca 3 ggr så många på 32 tävlingsmatcher. Men man ska inte dra för stora växlar på en enskild match.
#228 ·
johann
· 2013-12-03 11:56
Finns ju ett U21-lag där iaf en till målvakt får matchning på hyfsad nivå.
#229 ·
johann
· 2013-12-03 12:02
Alexis senaste klubb:
http://en.wikipedia.org/wiki/El_Tanque_Sisley
Liverpool från Montevideo verkar vara ett ballt lag.
Mjo precis. ITC känns ju inte som att det väger upp gällande lagstiftning på området.
Det var mer en fundering från mig. Arbetstillstånd brukar generellt sett vara en rätt segdragen process nämligen.
Jag kollade upp det lite snabbt och även om idrottsmän tillhör en speciell kategori med speciella krav så verkar huvudregeln vara att man ska fixa tillståndet innan man reser in i landet.
Aja jag ska inte tråka ut er mer med den här diskussionen.
Vore ju trist om han missar hela försäsongen.
Jag förutsätter att man har koll på det där.
#235 ·
Lemon
· 2013-12-03 16:14
Enligt initierade kontakter är handläggningstiden för idrottsutövare mycket snabb, men som CarlApan säger lär han få åka hem i avvaktan på beslut. Han torde således inte missa hela försäsongen om alla papper är i ordning.
http://www.unt.se/sport/varlden/ahman-persson-till-orebro-2753584.aspx
Vi visste att han inte skulle hamna i Sirius, men nu är iaf RÅP klar för Örebro. Jag är lite överraskad, trodde att han skulle flytta till Danmark eller Norge.
Glada nyheter, Kerim förlänger:
http://www.siriusfotboll.se/web/article/kerim-forlanger-med-sirius/
Fan va grymt!
Ett bra besked som sänder fina signaler. Bra Kerim!
#240 ·
Nyllet
· 2013-12-13 11:15
Ausgezeichnet!
#241 ·
Lemon
· 2013-12-13 16:51
När t.o.m. jag kan se att grabben har potential, då finns det talang så det blir över. Utmärkt!
#242 ·
Joint
· 2013-12-19 19:01
Målsnuten Gabriel A-V klar för Gais, alltså...
#243 ·
johann
· 2013-12-19 19:33
Schysst sürr, hoppas på fler av dessa!
http://vimeo.com/80600845
#244 ·
Joint
· 2013-12-19 19:45
Kul initiativ av Zellout/Tommy, som gjort bra grejer med Almtunas play.
Det här ser inte så Käck(t) ut.http://www.siriusfotboll.se/web/truppen/
Har väl antagligen gått till Bajen då. Hoppas vi fick stål, vore skitjobbigt om han gick gratis.
#247 ·
johann
· 2013-12-23 20:19
Haha
#248 ·
Sakul
· 2013-12-23 20:48
Fan. Visste att det skulle saknas någon. Två pers ägnade halva lördagen åt att bråka med det där truppverktyget. Hemsidan samarbetar inte alltid riktigt. Tack för påpekandet, skall åtgärdas.
Haha!
#250 ·
Hornby
· 2013-12-28 16:32
26 man:
http://www.unt.se/sport/snabb-ytter-far-kontrakt-med-sirius-2775200.aspx
#251 ·
Joint
· 2013-12-28 16:48
Kul! Läckert inhopp mot Gnaget senast. Ian-snabb!
#252 ·
Golli
· 2013-12-30 21:33
Stellan Carlsson lämnar Forward. Motala är tydligen intresserade, samt några fler klubbar i S1. Ska bli spännande och se vart han hamnar.
#253 ·
Hurst
· 2014-01-04 09:25
Schysst sürr, hoppas på fler av dessa!
http://vimeo.com/80600845
Gillar att Bergstrand leker med tanken att plocka in "...nån riktig idiot"
Tyvärr Hawkeye, Luca Gerbino Polo kommer inte att gå till Sirius då han är klar för AFC United.
Helvete. Då får man hoppas på Bobbie Friberg da Cruz, han är ju kontraktslös. Bra namn ÄR viktigare än bra spelare.
Helvete. Då får man hoppas på Bobbie Friberg da Cruz, han är ju kontraktslös. Bra namn ÄR viktigare än bra spelare.
+1
alt så kan vi ta håkan söderstjerna
#257 ·
johann
· 2014-01-19 18:14
Bobbie blev klar för IFK Mariehamn idag...
Castro-Tello till Degerfors...
Vi kanske kan hugga [link=http://www.eliteprospects.com/football/player.php?player=11569]Jan Banan Tømmernes[/link] istället då? Fast jag vet inte, frågan är om det är ett bra namn eller kanske snarare ett jättedåligt namn.
#260 ·
RRR
· 2014-01-20 05:24
Låter som en bandyspelare....
#261 ·
Ola
· 2014-01-20 11:44
Och Ola John gick precis till HSV :( http://www.eliteprospects.com/football/player.php?player=17221
#262 ·
Joint
· 2014-01-20 11:53
Kutshi Kanga från Kongo är enligt mig ett av de ballaste namnen på en spelare som mött Sirius.
#263 ·
Hornby
· 2014-01-20 12:35
Jag kommer osökt att tänka på den tidigare Siriusspelaren Sittichai Pongrugthai, som efter någon säsong i typ Heby kom tillbaka till blåsvart men nu med namnet Andres Heredia Toledo.
#264 ·
johann
· 2014-01-20 13:11
http://wwwc.aftonbladet.se/ung/samliv/21.html
Kung Sittichai!
#265 ·
RRR
· 2014-01-22 05:57
var hittar ni allt?
var hittar ni allt?
jag gissar på google.com
Kul namn "google". Har dom porr?
#268 ·
Joint
· 2014-01-22 10:15
http://justfuckinggoogleit.com
#269 ·
RRR
· 2014-01-22 18:29
Låt mig förtydliga hur orkar ni, resp. hur har ni tid
Måste säga att Sirius silly har varit oerhört icke-silly i år. Truppen klar väldigt tidigt, inga spektakulära värvningar, ingen som hittills varit sådär jättenära att lämna. Det enda som man behövt hålla koll på är alla skador.
#271 ·
Joint
· 2014-01-29 08:21
Föga förvånande dock. Det här kontraktsläget lär ju vara närmast unikt när det kommer till Sirius.
Jag kommer osökt att tänka på den tidigare Siriusspelaren Sittichai Pongrugthai, som efter någon säsong i typ Heby kom tillbaka till blåsvart men nu med namnet Andres Heredia Toledo.
När "Sitti" kom tillbaks till Sirius med sitt nya namn spelade han en del högerback. Året innan hade han spelat på topp i GUSK. En del byter inte bara position på planen utan även namn i passet.
Tråkigaste och mest ospännande sillyn jag kan minnas. Vilket jag mer än gärna köper. Kontinuitet, utveckling och snabba omställningar tror jag är nycklarna för en någorlunda lyckad superetta 2014.
#274 ·
johann
· 2014-02-03 12:53
Det var rätt slående mot Gefle att laget "satt" på ett sätt som det sällan om nånsin gör en första träningsfajt.
#275 ·
Hornby
· 2014-02-03 13:38
Kontinuitet, utveckling och snabba omställningar
En möjlig titel på Kim Bergstrands kommande memoarer...
#276 ·
Joint
· 2014-02-03 13:46
Hoppas att laget klarar av att tackla motgångar också.
#277 ·
Hornby
· 2014-02-27 09:43
Benker till GUSK?
"Förra säsongen var Jesper Nyholm och Alan Aljaderi utlånade från Sirius till Gusk. I år kan mittbacken Mathias ”Tisen” Benker följa samma väg. Den här veckan har han tränat med division II-laget på Löten efter träningslägret på Cypern.
– Förhoppningsvis spelar han även med oss på lördag borta mot Eskilstuna City. Men inget är klart om det blir mer än så. Det är upp till Sirius, säger Gusk-tränaren Zaine Söderlund."
#278 ·
Joint
· 2014-02-27 12:50
Jag tycker att Benker gjorde gedigna insatser förra våren ändå. Står listad som kontraktlös på fotbolltransfers, men det behöver inte betyda något. Tror att vi har honom på något sorts kontrakt. Hoppas att eventuell utlåning till Gusk ger något i positiv bemärkelse bara. Tyvärr har vi nu fått se en handfull raka utlåningar där, där utvecklingen på spelarna stannat eller dalat nedåt... Kim Skoglunds Gusk-sejour är sådana sejourer jag vill se. Ta ett steg bakåt - sedan två steg framåt!
#279 ·
johann
· 2014-02-27 13:53
Med tanke på att vår trupp är rätt stor så är utlåning bra. Om den tas på allvar av vår ledning dvs, känns som gusk mest varit en plats att dumpa lokala talanger som inte håller måttet på.
#280 ·
Joint
· 2014-02-27 14:19
Stor andel mittfältare, men sju försvarare tycker jag inte är så överdrivet stort. En är korsbandsskadad just nu och rent allmänt brukar mittbackar ofta bli avstängda, etc. Jag tycker att Benker är den naturliga ersättaren till Hopkins/Nyström i dagsläget. Vem annars? Dessutom är han i en ålder där han kan spela U19 och U21.
#281 ·
johann
· 2014-02-27 14:25
OP är ju bara veckor från full fitness om jag förstått det rätt. A-lagsfotboll i gusk och U21/19 med IKS är väl möjligt i teorin?
#282 ·
Hornby
· 2014-02-27 16:22
Både Kalle och Lövet kan ju gå in som mittback om det skulle "krisa".
#283 ·
Joint
· 2014-02-27 16:58
Kalle har varit riktigt bra som högerback, honom vill jag inte flytta på i första taget. Än mindre då Berg inte imponerat som ytterback. Men visst, Lövet har vi, ja.
#284 ·
Hornby
· 2014-03-04 13:14
Några veckor kvar på en mycket lugn blåsvart silly och truppen är väl sedan länge spikad och klar. Jag tycker dock att det finns en liten anledning till oro, nämligen skadeproblemen för Ante och Ian. Är läget inte klart bättre om någon vecka, så är frågan om man inte ska försöka att plocka in en ny anfallare.
Jag tror inte det är aktuellt med någon mer anfallare i det här läget. Moses imponerade på mig mot Djurgården, han verkar styrketränat en hel del i vinter och klarade det fysiska spelet bra, även om han så klart fortfarande skulle behöva komma till avslut oftare. Dessutom finns Silva som inte heller gjorde bort sig i cupmatchen i ett otacksamt läge att spela ensam anfallare.
Var det bara jag som tyckte Moses inte var nåt vidare i matchen? Tyckte inte han kom in alls.
#287 ·
Joint
· 2014-03-04 14:15
Tyckte Moses utvecklat nya dimensioner i sitt spel, men månne tappat lite andra kvalitéer. Som synes hade han gått upp en del i muskelmassa. En djurgårdare skrev dock att de fick honom att framstå som Drogba... ;-)
Alla är alltid väldigt impade av Moses förutom jag känns det som.
Han får med sig sjukt mkt boll och täcker alltid bollen föredömligt. Ettrig som skjutton men borde värdera sina lägen och passa lite oftare.
#289 ·
Golli
· 2014-03-04 15:54
Moses är en ruskigt duktig spelare med unika egenskaper. Fast jag ser inte honom som en anfallspelare. Visst, han gjorde många mål förra säsongen men motsåndet var ju sisodär ibland. Han har inget vidare skott och målkänslan är tveksam. Ser honom hellre lite längre ner där han blir mer delaktig i spelet och kan skapa lägen för andra. Fast det är svår konkurrens på mittfältet.
Med tanke på osäkerheten kring Ante är jag också inne på Hornbys linje om att värva en ren och skär målspruta.
#290 ·
Lars
· 2014-03-05 12:16
Jag är rätt övertygad om att vi inte kommer värva någon mer spelare oavsett Antes och Ians status.
Jag är inte så säker på var vi skulle hitta en ok forward så sent som i mars.
Nej. Det känns inte heller som Sirius stajl att panikvärva in någon. Hade man velat värva in ett komplement hade man nog gjort det för länge sedan.
#292 ·
Golli
· 2014-03-05 13:23
Jag tror inte heller att den chansen är så stor. Är övertygad om at Bergstand/Lagerlöf litar på sin trupp.
Fast personligen ser jag en liten risk att vi spelmässigt kommer att dominera de flesta matcherna även i Superettan men kommer att ha svårt med målproduktionen.
Saknar någon spelartyp som H. Eriksson, Hoch, Kullinger, P.
Fast den här truppen har överaskat på mig förut och tränarna verkar ha fingertoppskänsla, så jag har gärna fel i mina farhågor.
#293 ·
Joint
· 2014-03-07 18:29
"Något spel i premiären mot Syrianska den 6 april blir det inte. Sirius sjukgymnast Fredrik Adolfsson berättar:
– Han ska köra rehab i tre till fyra veckor nu och sedan ska han på ett återbesök hos läkaren då de ska känna om knäet fortfarande är stabilt. Svarar han bra på det kan man köra lite tuffare och sedan testa saker på plan.
När kan han vara tillbaka?
– Från och med i dag är det nog minst sex veckor innan han är uttagningsbar skulle jag tro."
:-(
#294 ·
Hornby
· 2014-03-07 18:49
Jag tycker dock att det finns en liten anledning till oro, nämligen skadeproblemen för Ante och Ian.
Det där gjorde mig inte mindre orolig...
#295 ·
RRR
· 2014-03-09 13:10
Moses brukar ju inte vara bra förrän till sommarn. Får hoppas på Bayon?
#296 ·
johann
· 2014-03-09 21:57
Moses var bäst på plan idag.
#297 ·
Hornby
· 2014-03-18 08:38
Benker har spelat de senaste träningsmatcherna för GUSK. Blir han möjligen utlånad?
Idag ska Ian tydligen få något slags läkarbesked. Blir det ett negativt sådant har Kim/Tolle gläntat på dörren för en ev värvning innan fönstret stänger om 2 veckor. Hoppas såklart på att Ian får positiva besked, men jag känner mig inte speciellt optimistisk efter nästan ett års skadeelände.
Vilka lag (förutom Hammarby) har haft den största omsättningen på spelare? Läste att Östersund för tillfället ligger på 13 ut, 11 in.
#299 ·
Hornby
· 2014-03-20 12:56
Har ingen riktig koll, men det har väl hänt en hel del både i Syrianska och Öster? Husqvarna har värvat ganska många (över 10?). Vänder man på steken så har väl vi och Sundsvall den bästa kontinuiteten tror jag.
F ö gjorde Assyriska en bra värvning idag då man signade Fredrik Holster.
#300 ·
Joint
· 2014-03-20 16:26
F ö gjorde Assyriska en bra värvning idag då man signade Fredrik Holster.
Inte så säker på det. Jag är generellt lite skeptisk till spelare som går till en klubb för att "få tillbaka spelglädjen" och sådär. Den gångna säsongen spelade han endast två matcher från start. Han hade en grym säsong 2011, men status på honom i dag känns rätt oklar. Enligt uppgift så var ju det spiken i kistan i Assyriskas trupp, vilket gör mig rätt skeptisk till dem som lag. Ett mittenlag, på sin höjd.
Ante tillbaka om tidigast 2-2,5 månader, CG om cirka 6 veckor. Och ingen värvning.
#302 ·
Joint
· 2014-03-20 18:04
Någon fnyste åt forwardsoron ... Jag tycker fortfarande att den delen oroar, även om vi presterar lik förbannat (grymt lag!). Stefan Silva alé ...
Det känns lite sent att värva nån nu. Och, ja, vårt anfall är verkligen inget att skryta med. Tur att nån mittfältare gör mål ibland.
#304 ·
Joint
· 2014-03-20 18:21
Runnemo har i och för sig en formtopp, och tur är väl det. Moses? Ojämn. Har han en bra dag är han grym, men inlett ("för")säsongen sisådär. Silva blandar och ger än mer. Saknas lite tyngd och sådär. Men så länge vårt mittfält är överlägset motståndarnas dito, och defensiven råstabil, så löser det ju sig ändå.
Just CG-Käck hade ju funnit varandra bra på sin kant, så synd detta.
Joint, jag fnyste åt forwardsoron när det bara var Ante, nu är det CG också. Är det okej att anpassa sin åsikt när verkligheten förändras, eller vad tycker du?
#306 ·
Saemor
· 2014-03-20 18:43
Följetongen Ante, är tillbaka tidigast i månadsskiftet maj/juni.
#307 ·
Joint
· 2014-03-20 18:44
Det är okej.
Jag tycker dock inte att det förändrar situationen så mycket. Ser som sagt CG mer som en ytter än en central spetsanfallare.
#308 ·
Joint
· 2014-03-20 18:46
Och Ante-Ian vågar jag inte räkna allt för mycket med den här säsongen. Noll rutin från elitfotboll och värsta långtidsskadade.
#309 ·
Hornby
· 2014-03-20 19:13
Tydligen har Kim/Tolle diskuterat Frejs Sam Johnson och Umeås Simon Mårtensson.
#310 ·
Joint
· 2014-03-20 20:17
Två intressanta spelare. Sam är väl tyvärr rätt dyr att lösa, om jag förstått det rätt.
Och att köpa från Umeå har väl inget svenskt lag råd med.
#312 ·
Håwe
· 2014-03-20 21:35
Simon Mårtensson är ju faktiskt en riktigt intressant spelare som jag tror skulle smälta in bra i den nuvarande truppen.
#313 ·
Hornby
· 2014-03-21 09:13
Visst har vi alternativ till Silva på forwardspositionen (CG, Moses och Runnemo), men problemet som jag ser det är att dessa är bättre på andra positioner, ytter resp central off mittfältare. Med Ante borta i x antal veckor tycker jag att man borde försöka värva/låna en forward innan fönstret stänger. Utbudet är kanske inte det bästa, men Kim/Tolle var/är tydligen beredda att betala för Simon Mårtensson så pengar verkar ju finnas. 10 dagar kvar...
#314 ·
RRR
· 2014-03-21 14:45
Köp Zlatan
#315 ·
Hornby
· 2014-03-21 15:00
Jag skulle faktiskt kunna nöja mig med Guidetti...
#316 ·
Robin
· 2014-03-21 15:07
Exakt, killen har tröttnat på bänken, han kan få 10-15 minuter speltid per match i Sirius
#317 ·
Nyllet
· 2014-03-24 17:38
Oscar P har kritat på för ytterligare 2 år. Det tackar vi för!
http://www.unt.se/sport/backen-forlanger-med-sirius-3062308.aspx
Oscar P har kritat på för ytterligare 2 år. Det tackar vi för!
http://www.unt.se/sport/backen-forlanger-med-sirius-3062308.aspx
Mycket bra! Lär vara nödvändigt att säkra namnteckningarna på de med utgående kontrakt som man vill satsa vidare på innan andra klubbar har rätten att börja hugga på dem. Tror Sirius under Kim Jong-Tolles ledning är en väldigt bra miljö att vara i för en fotbollsspelare på uppgående.
#319 ·
Hornby
· 2014-03-24 18:51
Precis. Förläng med Elliot och Kalle!
Vet att Fotbollsbloggen listade det förra året, men är det nån som har koll på vilka övriga kontrakt som går ut i år?
Jag hoppas att tränarsituationen är och förblir någorlunda stabil i Gnaget och Bajen ett par år framöver. Det är de enda klubbar jag kan tänka mig att Kim/Tolle skulle överväga att lämna Sirius för i och med att de inte verkar speciellt flyttbenägna. Bajen kanske inte är helt troligt så länge Sirius ligger på samma nivå, men slutar Alm i Gnaget så blir jag orolig på riktigt.
#321 ·
Robin
· 2014-03-24 20:07
Här får man fram kontraktslängden http://www.eliteprospects.com/football/team.php?team=33
Tack! Runnemo i nuvarande form känns också som en det bör förlängas med. Men där är det nog inte lika bråttom som i exempelvis Käcks fall. Arneng har ju tydligt aviserat att Sirius blir hans sista klubb, så det brådskar förhoppningsvis inte. Tror att han kommer vara en stor tillgång ett bra tag till förutsatt att laget tar kliv i utvecklingen och han håller sig någorlunda frisk. Han verkar i alla fall inte ha några problem med motivationen. Misstänker att det här året blir Bylles sista i blåsvart, men det återstår att se. Dalil och Berg bör nog höja sig några steg om de ska bli erbjudna nya kontrakt. Men där spelar säkert alternativ och löneanspråk in. Båda är ju fullt dugliga truppspelare. Ian lär bli erbjuden nytt kontrakt om han blir kvitt skadeproblemen och kommer tillbaka i form. Om inte så är det nog slutspelat för honom här efter säsongen. CG tror jag kommer bli erbjuden förlängning, kanske lite grann beroende på hur det går för Ian och Ante. Kanske onödiga spekulationer än så länge, men min känsla är att vi inte bör göra en allt för bra vårsäsong utan att krita nytt med viktiga spelare som sitter på utgående kontrakt.
För övrigt anser jag att forwardsoron är befogad. Jag antar att Silva får mycket speltid nu i förhoppning att det ska lossna för honom framåt. Och det kanske det gör, men det känns som en liten chansning. Våra tränare har haft rätt bra känsla för värvningar hittills och Silva kom in i ett läge där det var svårt att kliva rakt in i startelvan. Han har tålmodigt väntat på sin chans. Med lite tur sätter han kanske ett par bollar mot Frej och kommer in i ett bättre flow.
Som det är nu tror jag att Runnemo och Moses kommer vara våra mest målgörande spelare. Runnemo må vara mittfältare, om än en väldigt offensiv sådan. Dock inte en man att att luta sig tillbaka och förlita sig på målmässigt. För tillfället är det lagmaskinen Sirius som producerar mål snarare än enskilda spelare. Inte nödvändigtvis en ond sak, men lite mer spets framåt hade känts tryggt.
Jag uppskattar dock att man inte panikvärvar. Hade rätt striker/forward funnits tillgänglig för rätt kostnad tror jag man hade förstärkt framåt, men nu gör det uppenbarligen inte det. Om inte något oväntat händer under fönstrets sista dagar har man is i magen och avvaktar vårsäsongen och öppnandet av sommarsillyns fönster innan man på nytt utvärderar behovet av förstärkningar. Det gillar jag. Vem vet, när juli närmar sig kanske det är i någon annan lagdel behovet av förstärkningar finns?
Jag är fullt medveten om att cup -och träningsmatcher inte är samma sak som serielunken, men jag kan inte låta bli att notera det faktum att vi på fem matcher i år mot allsvenskt motstånd snittar på 2,60 poäng per match. I norrettan förra året var genomsnittet knappt 2,62. Det skulle vara fullständigt chockerande om vi håller ett liknande poängsnitt i seriespelet, men jag har ändå svårt att tro att förutsättningarna att ta sig an en högre serie kunde vara mycket bättre. Visst finns det saker som oroar, men det kommer det alltid att göra. Och visst kan allt gå käpprätt och vi blir ett nytt Örgryte. Jag tror inte det, men man vet aldrig. Och blir det så beror det inte på förutsättningarna. Den här gången är Sirius väl förberedda inför den utmaningen som en säsong i Superettan är.
Dubbelpost borttagen
#325 ·
Hornby
· 2014-03-25 08:06
Jag tror också att man kommer att avvakta till sommarfönstret, men jag gillar inte riktigt de något diffusa skadediagnoserna för Ante, CG och Ian. Hoppas som sagt att Silva kan göra något mål mot Frej och få lite mer självförtroende.
Men till 10 11-delar ser vår startelva skrattretande bra ut. Synd att man måste göra mål för att vinna.
#327 ·
Robin
· 2014-03-25 08:27
Nja, finns ju 3-0 vinster med som bajensupportrar kan bistå med
#328 ·
Hornby
· 2014-03-25 08:30
Här får man fram kontraktslängden http://www.eliteprospects.com/football/team.php?team=33
Konstaterar att vi redan nu har 14 spelare klara för 2015. Kontinuitet var ordet.
#329 ·
Robin
· 2014-03-26 08:44
Hur ser proffssituationen ut just nu i Sirius?
#330 ·
johann
· 2014-03-26 09:35
Den enda som jag vet inte pluggar/jobbar är Moses. Känslan är att Dalle, Silva och Berg också spelar fotboll på heltid. Tror dock inte de sitter på chefslöner direkt eftersom vår truppbudget är på 6-7 miljoner totalt.
#331 ·
Gabbe
· 2014-03-26 10:08
Calle Nyström och Runemo pluggar också!
#332 ·
Gabbe
· 2014-03-26 10:09
Jag skríver bara dumheter :D
#333 ·
Hornby
· 2014-03-26 10:40
För er som undrar vad Clage och Petter gör nuförtiden:
http://www.90mu.se/arkiv/8941
#334 ·
Hornby
· 2014-03-26 10:45
Känslan är att Dalle, Silva och Berg också spelar fotboll på heltid.
Hörde/Läste någonstans att Berg är en av dem som jobbar en del på Nordea.
#335 ·
Joint
· 2014-03-26 13:36
För övrigt anser jag att forwardsoron är befogad. Jag antar att Silva får mycket speltid nu i förhoppning att det ska lossna för honom framåt. Och det kanske det gör, men det känns som en liten chansning.
Jag tror att vi spelar Silva som ensam forward just för att vi faktiskt inte har något annat alternativ. Runnemo är för långsam för den spetspositionen och Moses roll är lite oklar. Det närmaste alternaivet då är typ Johan Andersson, men han är av förklarliga skäl än mer tunn och känns mer som en ytterlöpare. Likaså känns ju CG mer som en vänsterytter. Å andra sidan kanske vi går mot tider då man spelar utan forward. ;-) Så länge vårt mittfält är dominant så trillar det ofta in någon boll på det sättet och bakåt är det ju grymt stabilt! :-)
#336 ·
Hornby
· 2014-03-26 13:59
Jag tror att vi spelar Silva som ensam forward just för att vi faktiskt inte har något annat alternativ.
Precis exakt just det som känns en aning oroande...
5 dagar kvar.
#337 ·
Joint
· 2014-03-26 14:05
Ja. Förvisso var Hoch långsam och kunde briljera en del i SE ändå, men då hade vi inte en ensam på topp som vi har nu. Ante tror jag skulle vara som gjord för den rollen (utifrån hur tränarna tänker också), men status på honom är ju oklar. Och Ian är även han en ytter. Tunt med centralt folk här alltså. Synd att Thorleifsson valde FFF till sist, han skulle varit intressant i denna roll också. Sedan tycker jag att Silva har viss potential, men han känns inte tillräckligt självständig för att leverera där alltid. När han får understöd och våra mittfältare kliver fram och etablerar spel, då är det annorlunda. Moses kanske kan växa in i den rollen vad det lider.
Jaja, det är bara att hoppas att vår lagmaskin maler på vidare och att vi aldrig blir sönderlästa. Målen snubblas därmed in. :-)
Inte för att Ian är lösningen på ensam renodlad forwards-problematiken men han skulle "förhoppningsvis" vara tillbaka i träning nästa vecka. Nu har jag iofs nästan inga förhoppningar om att han ska komma i matchform och förbli oskadad, men ändå.
#339 ·
Håwe
· 2014-03-26 14:30
Vad som talar till Silvas fördel är att han ofta är på rätt ställe. Han behöver dock snäppa upp sin bollmottagning och bli mer distinkt i avslutningarna med fot och få mer snärt i nickningarna.
#340 ·
Joint
· 2014-03-26 14:38
Vill på intet sätt förringa vår försäsongen, men hur är det våra mål framåt kommit till egentligen? Jag försöker blicka tillbaka på dem...
Mot Gefle: En idiotutrusning av deras målvakt ledde till friläge och mål för CG.
Mot Sundsvall (såg jag ej på plats): Verkar ha varit ett bra förarbete där Silva fick avsluta.
Mot Örebro: Årets hjärnsläpp av en ÖSK-back som vid kortlinjen rensade in bollen mot mål till en fristående Kerim.
Mot Hammarby (såg jag ej på plats): Stolpe in-mål av Kalle Larsson och en feldömd straff (köpt domare?) som Kim gjorde mål på.
Mot Djurgården: Årets bollträff av Runnemo och en självsmåls-nick av en djurgårdare.
Mot Halmstad: Kim på straff och mål av Runnemo efter fint förarbete av Moses.
Mot Assyriska: Motståndarmålis som mer eller mindre passade Silva som sedan nästan hade öppet mål och ett Kerim-skott som målisen också kanske borde ha tagit?
Mot Göteborg: En feldömd hörna som Runnemo egentligen försöker skjuta på, men som i stället blir till ett instick mot en framstickande Moses.
Ja, ni hör ju ...
#341 ·
johann
· 2014-03-26 14:47
Inget skottförsök från runnemo, väl?
Tyckte också det såg ut som att Runnemo visste vad han gjorde. Fast jag kan ju se din poäng ändå.
#343 ·
johann
· 2014-03-26 15:05
Å andra sidan är det ju precis så här fotbollsmål går till, vissa är snygga/skickliga, vissa är pga motståndarnas misstag.
Vill på intet sätt förringa vår försäsongen, men hur är det våra mål framåt kommit till egentligen? Jag försöker blicka tillbaka på dem...
Mot Gefle: En idiotutrusning av deras målvakt ledde till friläge och mål för CG.
Mot Sundsvall (såg jag ej på plats): Verkar ha varit ett bra förarbete där Silva fick avsluta.
Mot Örebro: Årets hjärnsläpp av en ÖSK-back som vid kortlinjen rensade in bollen mot mål till en fristående Kerim.
Mot Hammarby (såg jag ej på plats): Stolpe in-mål av Kalle Larsson och en feldömd straff (köpt domare?) som Kim gjorde mål på.
Mot Djurgården: Årets bollträff av Runnemo och en självsmåls-nick av en djurgårdare.
Mot Assyriska: Motståndarmålis som mer eller mindre passade Silva som sedan nästan hade öppet mål och ett Kerim-skott som målisen också kanske borde ha tagit?
Mot Göteborg: En feldömd hörna som Runnemo egentligen försöker skjuta på, men som i stället blir till ett instick mot en framstickande Moses.
Ja, ni hör ju ...
Du beskriver just nu 90% av alla fotbollsmål som görs i ligorna runtom i världen just nu. Så jag kan inte se poängen.
En smått bisarr diskussion kan jag tycka.
Är ni nöjda först när alla mål framåt är frukten av mönsteranfall och vi vinner med minst 3 bollar oavsett motstånd?
#346 ·
Sakul
· 2014-03-26 15:39
Jag förstår att man kan fundera i de banorna, men jag tycker ändå inte att ett sådant resonemang håller för fem öre. Dels är din beskrivning av vissa mål lite hårddragen, och dels är det så pass många "slumpmål", eller vad du nu skulle vilja kalla dem, att det är fullständigt orimligt att det skulle vara just en slump att vi får dem. Det är väldigt sällan man bara gör klockrena mål hela tiden, och vi har ju uppenbarligen spelat oss fram till fler mål än våra motståndare, som dessutom har varit jävligt tuffa. Vi har ju för fan inte förlorat än. Knappast så att vi har saknat chanser utöver målen heller.
Över huvud taget tycker jag att forwardsoron här inne börjat bli överdriven. Att det är det största orosmoment folk kan hitta säger väl iofs en del om vilken bra situation vi är i just nu. Om man nu nödvändigtvis ska gnälla och oroa sig över något, vilket väl ligger lite i vårt DNA som supportrar, så förstår jag att man tittar ditåt med tanke på Antesituationen, men vad gäller honom är jag inte ett dugg oroad. Han har verkat jävligt positiv hela tiden, det har egentligen inte varit något konstigt öht och det här handlar verkligen inte om någon Ian-situation. Utan honom, visst, då hade det känts som att det kanske var lite tunt och vi saknade en spelartyp, men inte ens då kan jag känna att det hade varit någon katastrof. När han väl är tillbaka - och han kommer tillbaka, oroa er inte för det - så går vår anfallsuppsättning från bra till riktigt bra.
#347 ·
Joint
· 2014-03-26 15:47
Hey, hey, hey!!! Klart som fan att jag är nöjd som bara fan, svävar över moln för tusan. Och nej, jag är ingen barca-supporter som kräver mönseranfall och vinst med minst tre mål.
Men jag ser ändå en oro i detta. Som jag listat så är det ju en del bisarra mål, och vi har ju en bisarr form som kanske är bäst någonsin i Sirius historia? Jag bara undrar vad som händer när en motgång inträffar, när vi väl förlorar. Om vi kan studsa tillbaka och så. I så fall kommer vi ju garanterat att spela allsvenskt nästa år. Vi är i en för jävla bra form just nu, alltså. Dock håller jag knappast med om att denna försäsongs mål är 90 % av alla typiska fotbollsmål. Jämför med den gångna säsongen där vi kastade in bollarna lite bäst fan vi ville.
Angående målet senast så tror jag att det var ett skottförsök från Runnemo, men oklart månne. Grymt mål, annars.
Tycker för övrigt inte att jag hårdrar målen så mycket heller, i så fall får ni rätta mig och förklara dem själva.
#348 ·
johann
· 2014-03-26 15:56
Ett mål är ett mål är ett mål. Jag är överygad att om du slår ut vilket lag som helsts målproduktion över tid så kommer fördeliningen mellan det du kallar "bisarra" mål och andra vara liknande den som vi haft på försäsongen hittills.
Däremot hade jag såklart varit lugnare om vi hade haft en frisk superstriker i truppen.
#349 ·
Joint
· 2014-03-26 15:59
Åkej. Allt är som vanligt. Allt är sig likt. Vi säger så... :-) Mot Allsvenskan och Europa!
#350 ·
Sakul
· 2014-03-26 16:01
Jag tycker inte alls att det varit en ovanligt stor andel bisarra mål. Och man kan inte använda förra säsongen som en jämförelse för någonting över huvud taget, vi var alldeles för överlägsna och inga av de vanliga fotbollslogikens regler kan appliceras på förra säsongen på något sätt.
#351 ·
Joint
· 2014-03-26 16:06
Sedan är ju försäsong också vad det är, och det brukar i övriga fall annars vara den säsong som man inte kan ha som "jämförelse för någonting över huvudtaget". Vi har en närmast unik kontinuitet. Vi är färdiga som lag. Flera andra motståndare har ju inte varit det direkt. Också är vi ju beryktade som Sveriges bästa, i synnerhet på Löten, försäsongslag också. Jaja, det blir säkert bra. Hoppas att vi bara fortsätter att ösa på! :-)
Vi kan vara lugna.Vi kommer att förlora en del,även mot sämre spelande lag i serien.Och vinna när motståndarna är bättre för dagen.Sådan är superettan..S.Silva är bra jag lovar och han kommer att göra mål....Bra skrivet Sakul.
#353 ·
Joint
· 2014-03-26 22:54
Ledsen att göra alla besvikna nu men fick, på dagens upptaksträff, bekräftat av huvudpersonen själv att assisten i söndags egentligen var ett skottförsök. ;) Han försökte hålla masken, men jag genomsyrade hans ansiktsuttryck... :-)
#354 ·
Joint
· 2014-03-26 23:04
Som en parentes i denna debatt vill jag inflika att vi haft en sjukligt stabil defensiv. Vi är svåra att göra hål på, och "nya Bylle" har ju varit omutbar hittills. Då är det helt enkelt svårt att torska.
#355 ·
Saemor
· 2014-03-27 07:40
Mot Örebro: Årets hjärnsläpp av en ÖSK-back som vid kortlinjen rensade in bollen mot mål till en
fristående Kerim.
Ja, ni hör ju ...
Har själv bara sett cupmatcherna (ej Assyriska). Målen du räknar upp kan ju också vara frukten av ett bra grundspel, där man i match efter match faktiskt skapat ett flertal chanser(en hel del mönster anfall), som inte utmynnat i mål.
#356 ·
Håwe
· 2014-03-27 09:02
Ledsen att göra alla besvikna nu men fick, på dagens upptaksträff, bekräftat av huvudpersonen själv att assisten i söndags egentligen var ett skottförsök. ;) Han försökte hålla masken, men jag genomsyrade hans ansiktsuttryck... :-)
Det där var ju en klart inövad variant där Moses skulle nicka in ribbträffen. Nu blev det bra i alla fall, fast på ett annat sätt.
#357 ·
Robin
· 2014-03-27 09:22
Jag tyckte hörnvarianten där Runnemo skarvsköt var fräck men det är väl en på 10 en sån fungerar, men då är man naturligtvis hjälte!
fel tråd
#359 ·
RRR
· 2014-03-29 05:49
Att motståndarlagen gör tabbar bevisar ju bara att vårt lag klarar att stressa dem, vilket leder till tabbar, ju mer forwards och mittfältjobbar med hög press och stressar motståndarna, desto fler tabbar att göra mål på :-)
#360 ·
Hornby
· 2014-03-29 10:14
Benker lånas ut till GUSK under hela säsongen. Känns vettigt.
#361 ·
Joint
· 2014-03-29 11:02
Rydstrand?
Jag hoppas att tränarsituationen är och förblir någorlunda stabil i Gnaget och Bajen ett par år framöver. Det är de enda klubbar jag kan tänka mig att Kim/Tolle skulle överväga att lämna Sirius för i och med att de inte verkar speciellt flyttbenägna. Bajen kanske inte är helt troligt så länge Sirius ligger på samma nivå, men slutar Alm i Gnaget så blir jag orolig på riktigt.
Det där inlägget var faktiskt tillräckligt för att jag ska börja hålla en tumme för AIK i år. Man måste ju vara pragmatisk.
#363 ·
RRR
· 2014-03-31 21:41
Var t har Bayon tagit vägen? Inte med i U21 matchen heller
#364 ·
Joint
· 2014-04-01 00:38
Var t har Bayon tagit vägen? Inte med i U21 matchen heller
Alexis var med i lördagens träningsmatch mot Frej och fick betyget "noll" av Fotbollsbloggens praktikant. Tyckte dock det blev parodi när han till och med klagade på grabbens närkampsspel. Men ja, han måste som jag sagt tidigare börja värdera situationer bättre och acklimatisera sig till svensk fotboll. Till skillnad från nämnde bloggare ser jag dock en rätt stor potential i vår uruguayan.
#365 ·
RRR
· 2014-04-01 04:15
ah såg på unt att han blev skadad
#366 ·
Hornby
· 2014-04-01 08:11
Då var sillyn slut för den här gången och vi har den trupp vi har. Åtminstone fram till 15 juli då sommarfönstret öppnar.
#367 ·
Saemor
· 2014-04-03 18:14
Såg Sirius lagbild på Unt-bloggens twitterkonto och noterade Ante inte var med.
Någon som vet varför?
#368 ·
RRR
· 2014-04-03 19:02
tränar knät?
#369 ·
Joint
· 2014-04-03 19:49
Rastade knähunden?
#370 ·
johann
· 2014-04-04 09:26
Spännande läsning i dagens pappers-UNT. Tolle berättar att han inför säsongen tackade nej till ett allsvenskt lag (lär vara Gävle). Hyfsat kvitto på att han tror på "projektet".
Störst risken att Kim och Tolle försvinner är väl om Alm skulle få sparken från AIK.
Kanske kan Mattias Mete skriva på ett kontrakt fram till sommaren, win-win?
#373 ·
Robin
· 2014-04-10 20:24
6 år senare?
#374 ·
Joint
· 2014-04-10 20:41
Har hört en hel del negativt kring Mete. Inget bra för vår grymma gruppdynamik.
Spännande läsning i dagens pappers-UNT. Tolle berättar att han inför säsongen tackade nej till ett allsvenskt lag (lär vara Gävle). Hyfsat kvitto på att han tror på "projektet".
Någon som sitter på artikeln och kan scanna in? Eller finns den att läsa online någonstans?
#376 ·
Hornby
· 2014-04-11 08:44
Kanske kan Mattias Mete skriva på ett kontrakt fram till sommaren, win-win?
Nja, fönstret är ju stängt och hans kontrakt verkar gälla maj ut.
http://lt.se/sport/fotboll/1.2450164-sodertaljekillar-kan-bli-klubblosa
#377 ·
Hornby
· 2014-04-13 13:06
På tal om Mete, så skulle jag hellre se att man försökte plocka "hem" Linus Hallenius i sommar.
http://www.fcaarau.ch/cont/fanionteam/portrait/hallenius.php
Jag har dock ingen aning om hur hans nuvarande kontraktsituation ser ut.
#378 ·
Joint
· 2014-04-13 13:42
Känns mer logiskt att Hallenius väljer Bajen, Giffarna eller någon allsvensk klubb om han flyttar hem.
Varför skulle Hallenius välja Sirius?
#380 ·
Hornby
· 2014-04-14 09:31
Varför inte? Fotbollsövergångar är inte alltid logiska. Hallenius är en spelare vars karriär verkar ha gått lite i stå och möjligen behöver han en nytändning. Att han i så fall skulle välja Sirius är naturligtvis bara en önskedröm från min sida. Silly season...
#381 ·
Sakul
· 2014-04-14 11:07
Har svårt att se att Sirius skulle kunna plocka in en Hallenius utan att åtminstone fördubbla sin lönebudget...
#382 ·
Robin
· 2014-04-14 13:09
En Hallendes typ tar vi ju bara in om han är pågång att börja plugga juristlinjen
"Varför inte?" Kanske för att allt talar emot det. Skulle Hallenius flytta hem ligger Giffarna, Bajen samt ett gäng allsvenska klubbar närmare till hands än Sirius. Vi har ju inte direkt ekonomin så vi kan locka med en fet lön.
#384 ·
Håwe
· 2014-04-17 10:23
Det ryktas om att Ante blir borta resten av säsongen. Nån som vet nåt mer?
#385 ·
Joint
· 2014-04-17 11:46
Det senaste jag hört var att Ante BB är tillbaka om några veckor. Vad befaras ha hänt?
Edit: Eller ja. Nu viskade en fågel i mitt öra att det ju faktiskt är jävligt oklart. Fan!
Tolle säger i dagens träningsrapport (upplagd idag kl 15) att det inte är något nytt angående Ante och att han förväntas vara tillbaks i början av sommaren. Men det finns ju risk att det rör sig om någon form av mörkläggning. Eller att något har hänt sedan dess.
#387 ·
RRR
· 2014-04-17 19:25
Lät ju ganska negativt från Kim häromdan
#388 ·
Hornby
· 2014-04-18 09:58
Oerhört frustrerande med Ante. Två månader nu sedan den där skämtmatchen på Cypern.
#389 ·
Josef
· 2014-05-04 08:07
http://www.siriusfotboll.se/web/article/sasongen-over-for-ante-bjorkebaum/
Ante borta resten av säsongen. Korsbandet igen. Måste vara jävligt frustrerande för honom. :-(
#390 ·
Joint
· 2014-05-04 08:13
Lider som fan med Ante. Och Ian. Verkligen.
Om jag får vara lite känslokall så tycker jag dock inte att man borde förlänga ytterligare en gång med dessa två.
Jag håller med Joint i både hans empatiska och hans "känslokalla" åsikt. Ett av de få stora misstag som Kimtolle gjort är att räkna med att de skulle komma tillbaka snabbt och enkelt.
Jag vägrar ge upp på Ante.
#393 ·
Joint
· 2014-05-04 08:58
Eller så här: Pröjsar FK Antes lön så kan man ju bara se honom som en framtida, eventuell bonus. Är det så?
#394 ·
Lemon
· 2014-05-04 09:09
Vi får glädjas åt at CG är på väg tillbaka.
http://www.siriusfotboll.se/web/article/sasongen-over-for-ante-bjorkebaum/
Ante borta resten av säsongen. Korsbandet igen. Måste vara jävligt frustrerande för honom. :-(
Fy fan! Det är verkligen frustrerande för alla.
Var det samma knä som inte pallade trycket?
#397 ·
Jerry
· 2014-05-04 20:12
Skrev redan förra gången Antes korsband gick, att han troligtvis inte kommer att spela på elitnivå igen, då det är väldigt få som kommer tillbaka efter två korsbandsskador. Nu är det tre och chansen ökar ju inte med det.
Lider verkligen med honom, och synd på en så duktig fotbollspelare, men vi måste dessvärre ta in en annan anfallare nu :-(
#398 ·
RRR
· 2014-05-05 03:44
Synd o Ante och Ian, nu måste det till nån pnikvärvning i sommar. Var är Darren Foreman?
#399 ·
Hornby
· 2014-05-05 08:07
Ante har kontrakt över nästa säsong och jag hoppas verkligen att han orkar komma tillbaka. Någon panikvärvning tror jag inte att det kommer att bli. Jag utgår från att Kim och Tolle har full koll på marknaden.
Våra tränare gör inget i panik, de har nog redan koll på vilka som kan ersätta dem som kan dra under fönstret.
Vi har ändå gjort flest mål i serien så vi kanske inte behöver göra några panikvärvningar just nu.
#402 ·
skum
· 2014-05-05 09:18
Med en match mindre spelad dessutom.
Man undrar ju hur det hade sett ut med en riktig målgörare på topp.
#403 ·
Golli
· 2014-05-05 10:09
Det kan jag svara på. Med Ante i den form han var innan han blev skadad hade vi varit fullpoängare nu. Konstigt att man litade så blint på att han skulle vara tillbaks till seriestarten.
Mest lider jag med Ante och håller verkligen tummarna för att han inte behöver sluta karriären på det här sättet.
Jag tror tyvärr att karriären är slut. Tre korsbandsskador? Kom igen. I ett sånt här läge tycker jag att ett lån är okej, om det inte skulle finnas en bra, billig målgörare i sommarfönstret.
#405 ·
nyg86
· 2014-05-05 18:24
Som BB säger är det nog kört nu för Ante tyvärr, fruktansvärt för en sådan klasspelare.
Nu handlar det om han inte ska få bestående men för livet.
Han tappar förmycket vanlig träning med att bara rehabträna i två år och i elitfotboll funkar inte det, tror jag aldrig hört någon komma tillbaka i gammalt slag efter två års rehab i rad.
Men han får gärna vara den första.....saknar hans speed , läckra löpsteg och spänst. Jävla skit är det.
#406 ·
Landau
· 2014-05-07 07:57
Enligt en tweet från fotbollsbloggen (som nu verkar ha tagits bort) är Dalils 18-årige lillebror Samy klar för blåsvart. Nån som har koll på honom, eller vad som händer?
Såg en notis på en Sirius-sida om det, men jag kan inte hitta den längre. Hur som helst verkar det som om han skall spela med U19. När det gäller hans tidigare meriter verkar han ha ett förflutet i BPs ungdomslag och seniorspel i div 3 i IFK Haninge/Branbergen.
#408 ·
Hornby
· 2014-05-07 09:19
http://www.ifkhaninge.se/attachment/files/14205/mittihaninge_120327.pdf
#409 ·
junior
· 2014-05-07 11:29
Om stoke har velat ha honom, då kan han inte vara helt värdelös. Längtar tills han och Mio är Sirius nya stjärnor!
#410 ·
johann
· 2014-05-09 22:25
http://www.fotbolldirekt.se/2014/05/09/skyttekung-bryter-med-superettaklubb-fatt-for-lite-speltid/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
Nåt för KB att kolla in?
#411 ·
Joint
· 2014-05-10 21:00
Luca Gerbino Polo gjorde hattrick mot Vasalund i dag. Just sayin'... :-D
#412 ·
Hornby
· 2014-05-11 18:44
Jag gillar den här spelaren, och med tanke på var han har spelat tidigare så borde det väl inte vara något snack om saken:
http://www.fotbolltransfers.com/site/player/4221