Brukarn
· 2007-07-28 17:31
· 2888 visningar
Det jag tycker Västra Sidan är absolut sämst på tycker jag är bortaresandet. Nästan alla andra riktiga klackar i Superettan lyckas fylla både en och två bussar flera gånger om säsongen. VSS har bara lyckats anordna två bussar under hela säsongen, och även när det är derby mot ESK så blir det inte mer än en buss. Och det vete fan om det ens blir några fler.
Vad är anledningen? Hur ska man nå ut och locka flera att åka? Åker du själv buss till bortamatcher? Om inte, vad skulle få dig att göra det?
#1 ·
Sutra
· 2007-07-28 19:05
Kanske skulle man försöka kränga bortaresor på hemmamatcherna? Tänk efter en sån där djävla mangling som mot Jönsköping, om man då kunde köpa en plåt till bussen mot Degerfors, för ett kanske bra "justnupris", så kanske ganska många skulle vara lite sugna på en impulshandling. Och har man väl pröjsat åker man ju med sedan.
Vi behöver kanske ett bättre samarbete med klubben kring detta också. Att anmäla sig med sitt alias/smeknamn i ett inlägg är kanske lite smalt för vissa.
Tror också att det handlar om tradition. Om vi med viss regelbundenhet får i väg bussar, och fler upptäcker att det är smidigt och trevligt, kommer det kanske att börja rulla lite bättre.
Tänk om sista matchen skulle vara helt avgörande. Lördag i slutet av oktober. Ska vi hoppas på tio bussar?
#2 ·
RRR
· 2007-07-28 19:27
Jag är skeptisk, har stått där så många gånger och behövt avboka, inte SÅ kul
#3 ·
Markus
· 2007-07-28 19:58
Jag har varit en usel bortaresenär senaste åren men tycker att ämnet är viktigt. Det borde vara möjligt att alltid dels be speakern berätta att en bortaresa arrangeras och att information ges om hur man anmäler sig. Dessutom borde det vara möjligt att lägga in en rad om stundande bortaresa i matchannonsen och på hemsidan? Om vi provar att vara ute i god tid till matchen mot Enköping nästa år (om spelschemat möjliggör det) och ber speakern att informera om denna matcherna innan så borde det väl dra en hel del extra folk? Kanske kan sponsorer finansiera en bortaresa per år som blir gratis för alla som åker? Problemet då är ju å andra sidan att rötägg möjligen kan se en möjlighet att åka på en gratisresa för att supa sig full och skämma ut Sirius. Så den idén kanske kan strykas från mina synpunkter... ;-)
Ses mot Degerfors! Ser fram emot att ÄNTLIGEN få se Sirius.
#4 ·
Sutra
· 2007-07-28 20:55
Om vi provar att vara ute i god tid till matchen mot Enköping nästa år (om spelschemat möjliggör det) och ber speakern att informera om denna matcherna innan så borde det väl dra en hel del extra folk?
Men de spelar ju i ettan nästa år. Och det gör inte vi.
Annars håller jag med. Vi skulle ju också kunna kolla lite hur man har gjort i andra klubbar. Men idén om sponsorer kan ju kanske vara smart. Men då är det tokigt viktigt att vi slänger av puckona vid IKEA.
#5 ·
Joint
· 2007-07-28 21:25
Webbnissarna på officiella borde väl kunna fixa en blängare; "Häng med till Norrköping, 150 kr, mer info på www.vastrasidan.se", något sånt, en banner eller något... alla besöker ju inte vårt forum.
Att göra reklam för resorna på matcherna är väl också något som bör göras.
#6 ·
70
· 2007-07-29 00:16
Allt går att sälja med bra marknadsföring!
#7 ·
Markus
· 2007-07-29 09:50
Sponsorbetalda supporterresor kanske inte är en helt felaktig tanke trots allt. Det går ju alltid att ställa någon form för villkor för deltagande i en gratisresa, t.ex. medlemsskap i IK Sirius. De värsta fylletrattarna har förhoppningsvis inte löst detta... ;-)
#8 ·
Viking
· 2007-07-30 08:31
Som anställd i ett av de företag som huvudsponsrar Sirius även denna säsong så vet jag att det är väldigt känsligt i hur "varumärket" syns i samband med Sirius.
Tror inte många vill riskera att få sitt företagsnamn nedsvärtat i samband med en "borta tour" som kan resultera i fylla och skandaler.
Jag tror nog mer på en mer anonym insamling ifrån sirius sida i sånt fall där både företag och privatpersoner kan dra sitt strå till stacken. Kalla den supporter insamling eller vad som helst. Kanske höja priset på matchprogrammet och att 50% går till supporterklubben som i sin tur kan subventionera bussresorna.
Varför inte hålla samtal med klubben att ha ett eget stånd under matchen där försäljning av diverse saker/mat gör till suventionerade resor. Föra samtal med olika bussbolag för att få ner priserna på dessa för ett omnämndade av speakern inför nästa bortamatch.
Jag tror för att få ordentligt med folk så behövs det en ordentlig organisation som gör det "enkelt" att åka på bortamatcher. Att folk ska leta sig till ett forum, ordna transport, biljetter och ibland sovplats själva gör nog att deltagandet blir lågt.
Skulle det dock inför varje borta match finnas en "sirius-buss" som marknadsförs och tydliga anvisningar om hur och vart du anmäler ditt intresse för den så skulle det nog bara bli mer och mer som åker på bortamatcher. OM det sköts snyggt.
Bra att ni tycker till!
Kostnaderna är inte det största problemet som jag ser det. Våra finanser är bra, vi har dragit in mycket pengar på medlemsavgifter, och jag tycker att subventionerade bortaresor är en utmärkt sak att lägga pengarna på. Det hör ju liksom till klackens kärnverksamhet.
Att ordna resor till varje bortamatch är dock närmast omöjligt i Superettan. Vi får koncentrera oss på dem som är inom ett rimligt avstånd.
De flesta verkar överens om att det behövs bättre marknadsföring, och det kan jag hålla med om. Till ESK-matchen gick det iofs inget vidare, då annonserade och sålde vi på hemmamatchen innan, och jag tror inte vi lockade fler än 5 resenärer den vägen. Sen tycker jag det är lite jobbigt att göra reklam för en resa man inte vet om den blir av. Det är därför jag så otroligt gärna skulle vilja ha in 15-20 snabba anmälningar från "kärntrupperna", så att vi vet att resan faktiskt är genomförbar.
#10 ·
Viking
· 2007-07-30 09:16
Jag tror att ESK är ett dåligt exempel eftersom det redan finns enkla bussförbindelser till Enköping.
Där skulle det nog varit bättre att marknadsföra/ordna någon form av uppsamlingsplats i Enköping.
Där det behövs bussar är just där det är lite längre/svårare att åka till på egen hand. T.ex Degerfors m.m
Sedan måste man ibland chansa för att vinna. Det går inte att köra på ett "det-kanske-blir-en-buss-om" resonemang. Ta en match, t.ex Norrköping. Boka en buss i förväg, tryck upp information m.m
Marknadsför denna buss till Norrköping 1-2 hemmamatcher före. Ett tips är att marknadsföra den som "supporter buss" för då kanske bussen fylls ut av supportrar som inte vill stå i klacken. Bättre det och att bussen går plus minus noll.
#11 ·
Viking
· 2007-07-30 09:24
Det ska också tilläggas att intresset runt sirius i Uppsala har precis börjat ta fart. Om framgångarna håller i sig och att Sirius klarar att stanna kvar i superettan ett par år så kommer det nog att bli fler och fler "eldsjälar" som söker sig till studenterna och västra sidan.
Degerfors m.m har ju vart med en tag och därav fler fans runtomkring sig. Sedan är ju små bruksorter kända för att följa sitt lag i vårt och torrt. Se bara på Edbyn i bandy. Det är väl bara pensionärer över 70 år som inte åker ner till finalen här i Uppsala :)
#12 ·
RRR
· 2007-07-30 09:53
Tyvärr är det rätt ont om vettiga bortaresor i den här serien, Uppsala ligger i utkanten av seriens lag, närmsta bortamatcher är Enköping, Norrköping, Sundsvall, Åtvid och Degen. Dvs två vettiga resmål kvar. Peking o Sylvia eventuellt även J-ping. Sitta i buss till gbg och skåne är inge vidare, tar helt enkelt för lång tid
#13 ·
Viking
· 2007-07-31 11:02
Se och lär hur borta matcher organiseras och annonseras:
Inför Åtvidaberg - Norrköping:
http://www.pekingfanz.nu/resor.php?subaction=showfull&id=1185403558&archive=&start_from=&ucat=1&
#14 ·
Foley
· 2007-08-01 19:16
Många bra förslag! Jag tror främst att en egen flik med bortaresor här på sidan skulle göra gott, eller helst om bortaresorna annonserades direkt på förstasidan så som nyheterna. Vidare kan jag tycka att en "fysisk" plats att köpa resor på skulle gynna. Så som Peking har med en affär dit man kan gå och skriva sitt namn själv på en lista och betala kontant i samma stund. Har dock inget förslag på vad det skulle vara bara. Cykel och skidstället? De hade väl siriusprylar förr i tiden iaf och verkar minst sagt ha ett gott öga till Sirius.