Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Medan man fortfarande kommer ihåg…

Jag och Tobbe snackade lite löst om att sammanställa en lista med lite viktiga händelser/matcher/mål/spelare för varje säsong. Alla har inte lika bra minne som Brukarn och innan även han börjar svikta kanske man kan få svar på vilket år det va Salle satte sina volleyskott från halva plan mot Järfälla och nacknypar-Gimo. Eller om det verkligen var mot Vallentuna som Superkjelle satte sitt sista mål i den blåsvarta tröjan? Vi kan väl se lite hur det utvecklas.

Den som känner för att bidra kan bara citera listan och lägga till det de vill. Nu skriver jag bara upp de senaste tio åren med några enkla hållpunkter så får ni andra fylla på.

1997

1998

1999
* Sirius åker ur div 1 Norra

2000

2001
* Visbymatchen

2002

2003

2004

2005

2006
* Upp till Superettan!
Bra idé! För att besvara de konkreta frågorna börjar jag med:

1997

1998

1999

2000
* Saleh Sadoo gör mål från halva plan borta mot Järfälla, och från långsidelinjen i cupmatchen mot Gimo

2001
* Visbymatchen
* Kjelledine gör sitt sista mål i den blåsvarta tröjan när han sätter 6-0 mot Slätta

2002

2003

2004

2005

2006
* Upp till Superettan!
Jag kommer inte ihåg nånting men minns matchen mot Spåret när Saleh hade två skott från halva rätt i kryssribban och Kjelledine missade typ tio frilägen. Frustration. Kjelledine gjorde ett kalasmål när han lobbsköt över Vallentunas målis i sista matchen på en isig plan i Vallentuna men året har jag glömt.
Vilket år återinfördes de blåsvartrandiga tröjorna?
Kjelledines mål mot Vallentuna var väl 2000 och de blåsvarta tröjorna var tillbaka 1999.
Jepp, det var den tredje matchen från slutet år 2000. Fast jag skulle kanske snarare beskriva det som ett felriktat inlägg än en kylig lobb.

Redan 1998 hade Sirius någorlunda blåsvartrandiga tröjor, fast med någon slags assymetriska ränder (det är väl en sån tröja RRR har?). 1997 var det shejdat i blå-vitt (brrr...) och dessförinnan var det väl någon sorts blå-vit mosaik?
1997

1998

1999

2000
* Saleh Sadoo gör mål från halva plan borta mot Järfälla, och från långsidelinjen i cupmatchen mot Gimo

2001
*Henke sätter en skitsnygg frispark i höger kryss till 3-3 mot BP. I UNT kommenterar han den: "Jag siktade i nedre vänstra hörnet"
* Visbymatchen
* Kjelledine gör sitt sista mål i den blåsvarta tröjan när han sätter 6-0 mot Slätta

2002

2003

2004

2005

2006
* Upp till Superettan!

Jepp, det var den tredje matchen från slutet år 2000. Fast jag skulle kanske snarare beskriva det som ett felriktat inlägg än en kylig lobb.

Redan 1998 hade Sirius någorlunda blåsvartrandiga tröjor, fast med någon slags assymetriska ränder (det är väl en sån tröja RRR har?). 1997 var det shejdat i blå-vitt (brrr...) och dessförinnan var det väl någon sorts blå-vit mosaik?

Jag har Magnus Nordelinds shadade från 97. Hemsk.
Frågan är också när man tog bort de randiga tröjorna? Jag har för mig att det berodde på att BPA ville att deras logga skulle synas bättre. Kanske det var 95 eller 96?
1997

1998

1999
* Återgång till stiligt blåsvartrandigt

2000
*Kjelledine gjorde ett kalasmål när han lobbsköt över Vallentunas målis på en isig plan i Vallentuna

2001
*Henke sätter en skitsnygg frispark i höger kryss till 3-3 mot BP. I UNT kommenterar han den: "Jag siktade i nedre vänstra hörnet"
* Visbymatchen

2002

2003

2004
* Årets Kjelledin: Johan Petterson
* Sirius gör sin sämsta fotbollsmatch i mannaminne och förlorar borta mot Tyresö FF med 6-2

2005
* Årets Kjelledin: Hjalmar Bertwig

2006
* Upp till Superettan!
När var det kvalmatcher mot nåt Hallandslag typ Falkenberg eller nåt sånt för div1 norra? Det var kallt som fan och mycket folk på Studan.
90-talets publikrekord är väl fortfarande mot Umeå?
1997

1998

1999

2000
*Kjelledine gjorde ett kalasmål när han lobbsköt över Vallentunas målis på en isig plan i Vallentuna

2001
* Visbymatchen

2002

2003
* Stellan slutar

2004
* Sirius gör sin sämsta fotbollsmatch i mannaminne och förlorar borta mot Tyresö FF med 6-2
* Kvalmatcher mot Bollstanäs. I hemmamatchen gör Clage sitt senaste mål för Sirius.
2005
* Sirius krossar ESK hemma

2006
* Upp till Superettan!
1997
* Sirius upp i div I Norra

1998
* Västra Sidan skakas av motsättningar mellan hippies och punkare. Falangerna enas dock under en match mot Degerfors (som Sirius vann med 4-2 efter stor show av Stefan "Simba" Olsson)

1999

2000

2001
* Visbymatchen

2002

2003
* Stellan slutar

2004
* Kvalmatcher mot Bollstanäs. I hemmamatchen gör Clage sitt senaste mål för Sirius.

2005

2006
* Upp till Superettan!
De stiliga tröjorna togs bort inför säsongen 95. Jag minns fortfarande med fasa när jag såg de nya tröjorna på framsidan av den säsongens Sirius-Nytt.
Kvalmatchen mot Falkenberg spelades hösten 93 och om jag minns rätt så vann blåsvart med 3-1.
2005
* Sirius kvalificerar sig för nya Division 1
* Johan Pettersson gör fem mål hemma mot Eskilstuna City
När Sirius kvalade upp sig i div I 1990 var det också mot ett Hallandslag, Varbergs BoIS. Underligt det året var att det fanns fyra div II-serier som vanns av Sirius, ESK, Skövde och Varberg, och dessa kvalade om två division I-platser. Naturligt hade kanske varit om Sirius ställts mot ESK, men tydligen var det fri lottning.

Vill ha in 8-0, var det väl, mot Slätta, var det väl, då Henke, var det väl, satte en hörna direkt i mål.
1997

1998
* Västra Sidan skakas av motsättningar mellan hippies och punkare. Falangerna enas dock under en match mot Degerfors (som Sirius vann med 4-2 efter stor show av Stefan "Simba" Olsson)

1999

2000

2001
* Visbymatchen

2002
* Sirius gör 8-0 mot Slätta i ösregn, Henke skruvar in en hörna i mål
* Bortapremiär mot Skiljebo, Västra Sidan fyller två bussar

2003
* Stellan slutar
* John och Brukarn (m.fl.) åker på bortamatcher i Kiruna, Luleå, Piteå, Robertsfors, Örnsköldsvik och Östersund

2004

2005

2006
* Upp till Superettan!
1997

1998

1999

2000
* Kjelledine gjorde ett kalasmål när han lobbsköt över Vallentunas målis på en isig plan i Vallentuna

2001
* Henke sätter en skitsnygg frispark i höger kryss till 3-3 mot BP. I UNT kommenterar han den: "Jag siktade i nedre vänstra hörnet"
* Visbymatchen

2002
* Sirius gör 8-0 mot Slätta i ösregn, Henke skruvar in en hörna i mål
* Bortapremiär mot Skiljebo, Västra Sidan fyller två bussar

2003
* Stellan slutar
* John och Brukarn (m.fl.) åker på bortamatcher i Kiruna, Luleå, Piteå, Robertsfors, Örnsköldsvik och Östersund
* Första Siriusrocken går av stapeln.

2004
* Blåsvarta dynamitpiller släpps

2005

2006
* Upp till Superettan!
En annan höjdare är ju mirakelupphämtningen i derbyt mot VP 2000.
2006
* Sirius vinner med 8-0 mot Robban
70 missar målet i halvtidslotteriet. En milstolpe.
70 missar Kjelledines drömmål i Vallentuna. En till milstolpe!
2005
* Sirius pulvriserar Falu BS med 3-0 paa bortaplan och är därmed klara för div 1.

70 missar målet i halvtidslotteriet. En milstolpe.

hehe ja vad gör man inte för att hamna i rullorna...
Faktum är jag i och med min miss fick full förståelse för att stjärnor som Roberto Baggio och David Beckham kan missa en avgörande straffspark i ett pressat läge. För är det nåt jag verkligen kan så är det faktiskt att skjuta en fotboll rakt fram, men nervpressen var för stor (faktiskt) så jag tappade all fokus i anslagsögonblicket och bollen gick 45° åt höger... Pappa sade att han skämdes efteråt, tur att micken var av...

För övrigt tror jag att Henke sade "Jag försökte rulla den längs marken". Inte lätt för han heller, men med mer lyckat resultat den gången.

70 missar Kjelledines drömmål i Vallentuna. En till milstolpe!

Som Uppsalalag borde Sirius anamma akademisk kvart och inte göra mål förrän alla gäster är på plats.
http://www.tradera.com/auction/aid_35543764
coolt

coolt

Shit vad fräscht! Minns de där tröjorna, tyckte de var så jävla snygga med stjärnorna på ärmarna! :D
Såg att Mats Benker var med på vykortet från 1979 som KattenJansson länkade till. Hur länge var det hans spelade i IKS? Minns honom från det år då jag blev fanatiskt intresserad av IKS (bandyn säsongen 89/90, fotbollen säsongen 90).
Känner även igen Thomas Rosander och Matte Lundberg. Benker gjorde sin sista säsong 92.

Och precis som klasskorten, "Saknas på bilden:"
Kommer någon ihåg talangen:
http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=270013
Har haft en del diskussioner på sista tiden om gamla Siriusprofiler och kommit på att det inte finns någon bra sammanställd historik kring klubben. Skulle det inte finnas möjlighet att lägga ut tex gamla truppbilder med kortare spelarinfo och sluttabeller mm? Inte minst för att ha ett facit i vadslagningar...
Det kanske blir nåt till 100 års jubileet?
Nån som vet om det blir nån vacker bok att sätta i hyllan?
det är oldboys som har hand om den biten. såvitt jag vet blir det dock ingen bok. håller annars med om behovet av dokumentation; har tänkt göra något åt det när tiden tillåter.

coolt

En underbar och bisarr tröjutförsäljning ägde ju rum någon match förra bandysäsongen dåman fick köpa tröjor som såg ut sådär - fast de var bandybarntröjor - för typ 20 spänn. Fortfarande rysligt nöjd när jag tänker på det. Men det var på tok för billigt.

Mats Benker har jag fö mött i korpsammanhang. m berättar gärna mer.

Mats Benker har jag fö mött i korpsammanhang. m berättar gärna mer.

Jag minns att Matte Benker kramade Gaffa något alldeles otroligt efter att Gaffa överlistat honom och gjort mål. Om han kramade Sutra vet jag ej, men Benker var märkbart rörd av att han var så väl igenkänd av alla siriussupportrarna i Burners.

Minns gör jag också en match där forne blåsvarte kantlöparen Robban Söderlund höll hov. Han spelade skjortan av undertecknad första minuterna. Jag tänkte att det kan i vart fall inte bli värre och sa att: "visst är det gamle Robban? du har onekligen steget kvar. jag minns såväl...bla, bla, bla". Efter det var han hövlig nog att inte lura mig efter korv längre utan nöjde sig med att sidledspassa och inte förnedra mig något mer.
Ett gott siriusminne är en tillgång i de flesta sociala situationer!

[Ett gott siriusminne är en tillgång i de flesta sociala situationer!

Exakt.