Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Bandy

Sirius - Väners, Tisdag 26/11

Nu har jag kravlat mig ur min djupa fotbollsdepression och kommer att förära Uppsala med min närvaro.

Målskyttet verkar ha lossnat någorlunda men Vänersborg känns som en knivig motståndare. Nån gång måste ju tvåpoängaren komma så jag tippar enbart med hjärtat, 5-4 till blåsvart inför 752 pers.

Proppen ur! 5-1 till blåsvart och 618 på plats
En av få poängchanser. Stärkta av bra spel senast tar vi en pinne. 4-4 inför en friserad siffra på 623 åskådare (tror därmed på 544)
E päpp pirre o ilja har lovat 2 pinnar tippar 7-3 klas 3 ilja 3 hellboy 1 i väners så gör hedqvist alla 3 på hörnor
Och Robin.
Men jag tror det stannar vid en poäng. 3-3. Ilja och Klasse x2. Hedqvist gör hattrick. 666 tittar på.
Träffade Ilja igår, han trodde på vinst. Själv tror jag Sirius gör första målet i alla fall. Ikväll ska jag i alla fall ner.
Vi är onekligen bra på att göra första kassen.
Här var det optimistiskt vill jag lova. Detta måste balanseras. 3-5 inför 641 pers.
5 raka hemmasegrar mot Väners: 3-1, 3-2, 7-0, 4-3, 6-3

Allt talar för 6:e raka i kväll: 5-2

Vi är onekligen bra på att göra första kassen.

De väljer jag att se det som ett bra tecken att vi gör tvärtom idag.
Vi är verkligen hemskt dåliga på hemmaplan just nu.
Jo tack. Känns som att vi, Gais och Kalix är de sämsta lagen i serien. I alla fall för tillfället.
Till Brukarn:
För övrigt sjöng aldrig någon "Hata hela Vänersborg" utan "hatar Arena Vänersborg..." etc men man ka väl inte begära att en reporter från TTELA har hört Ebba Grön....
Tänkte att "nåja, nu håller man huvudet uppe ändå och håller nere siffrorna" efter mardrömsstarten av andra halvlek. Men så gör man två mål i 79:e minut innan jag ens han blinka. Och ett par mål till på det. Och vips, så har vi 2-9 på resulttavlan. Hedersamt? Knappast!

Efter krysstarten har vi nu släppt in: 7, 13, 7, 4, 5, 8, 8, 9. Den berömda bussen har verkligen kraschat. Och det är ju inte så att vi gör en handfull mål per match, utan vi snittar ynka 2.5 mål/match. Försvar som läcker och anfall beståendes av mestadels soloräder.

Domaren Käck var för övrigt kass. Han missade två solklara utvisningar i form av fasthållning på Robin och slag på Iljas skridsko. Kristiansson å sin sida utvisade var och vartannat frislag.
Jag är förbannad på Sirius ledning (läs styrelse) som försatt oss i denna situation. Jävligt förbannad! Genom sitt inkompetenta eller brist på handlande riskerar man att ta död på elitbandyn i Uppsala. Västra (och då räknar jag inte mig själv) sjunger "Sirius, vi ger aldrig upp" i princip hela tiden fram till slutsignalen trots att man ligger under med 9-1. Man har Sveriges trognaste supporterförening som man spottar rakt i ansiktet. Jag kanske ångrar dessa ord i morgon men jag är bitter, sur och arg för jag älskar mitt Sirius.
Well, vad har de haft för alternativ? De har varit tvungna att ersätta en hel Elitserietrupp som tappats på två år, utan att ha någon ekonomi att tala om. Jag tycker de har gjort det bra som fått ihop den truppen vi har. Att den sen inte är elitseriemässig ännu är en annan sak.
RRR: Jag påpekade detta för ttelas journalist på twitter och fick detta till svar: "Åh fasen, då hörde vi fel. Får korrigera det sen i efterhand. Bra påpekat!"

På twitter hyllar IFK:s Petter Andersson Västra i alla fall. Så här skriver han: "Skönt med första segern på studan nånsin! Credd till Sirius supportrar, grymma!"
...medan ttela-journalisten dissar garligur (?) med följande repliker: Förutom den där gubben som svor högt åt domaren under i princip hela matchen ;)"
"Haha, han var heeelt galen. Tur att det inte var så många barnfamiljer på plats, för hans språk var väldigt grovt..."

Tänk att bandysupportrar kan ha känslor och hata hall. Välkommen till Uppsala.
Brukarn, kanske har de gjort vad de kunnat men likväl riskerar vi att åka ur elitserien och då tror jag vi får stora problem att ta oss tillbaka. Våra lovande junisar drar till andra elitklubbar och inte lär vi få tillbaka Bella. Men det är ju klart, vi kan ju alltid skryta över att vi har en ekonomi i balans (fast det är osäkert om vi har det efter denna säsong).
Jodå, jag är lika svartsynt själv. Men det är liksom svårt att peka på något som skulle ha gjorts annorlunda. Att värva spelare för pengar vi inte har och skriva kontrakt vi inte kan hålla är iofs annorlunda, men definitivt inte bättre.

Om styrelsen ska rullas i tjära och fjädrar så vill jag åtminstone veta varför. Det är onekligen bistra tider för Uppsalabandyn, men jag tror inte att det främst är deras fel.
Tycker att vi gör vår klart sämsta insats hittills denna säsong i kväll! Jag kan ta 1 - 13 borta mot SAIK och stortorsk mot Bollnäs i en regnmatch...men detta? Uselt att släppa in 9 (mot ett halvmediokert lag) när man på förhand gått ut och sagt att
defensiven nu skall prioriteras. Var finns kämpatakterna och glöden? Och om det här spelet är att prioritera försvaret så tar jag hellre anfallsspelet vi hade mot VSK och tappar in 9 med möjlighet att göra lika många framåt.

Sedan vi bytte libero har vi mer än 8 insläppta i snitt per match...

Jag delar Nyllets ångest och rädsla över att vi kanske har en klubb utan resurser (och/eller ledning) att åtgärda detta!
Det som svider allra mest nu är nog att vi missade tåget efter succésäsongen 08/09. Då hade vi chansen att etablera oss som ett topp-4 lag. Men man ska inte grina över spilld mjölk heter det ju.
Och ändå var mitt språk inte hälften av vad jag kände för dessa FÖRBANNADE JÄVLA KUKHUVUDEN till domare!!! Det är tur att jag är så gammal att jag vet när det är dags att gå hem, för annars hade jag kastat allt jag hade in på planen, samt försökt storma isen för att på ett stillsamt sätt framfört min åsikt för herrarna tillsammans med min polare Harry Högernäve.

Sen sög vi, men det var trist att inte få visa hur dåliga vi är på ett rättvist sätt så länge det var match.
Samtidigt. Med ett par klasspelare i laget skulle kanske resultaten komma och i sin tur publiken.
Det är gambling, men visst var klubben lite väl defensiv efter framgångsvågarna som sköljde över Blåsvart förut. Nu är vi verkligen tillbaka på ruta ett igen. Att det var 603 åskådare i dag är nog mycket riktigt lite av en friserad siffra. Med det sagt så måste jag hylla marknadsteamet som får det att gå runt. Dock är det oförskämt att ta 150 pix för att få se Sirius förnedras.
Off topic: Noterar från Elitrapport att vi har satt en (1!!!) hörna på 65 försök!

Off topic: Noterar från Elitrapport att vi har satt en (1!!!) hörna på 65 försök!

Vad var det, två-tre säsonger sen de hade över hundra hörnor innan första målet kom så detta är en hyfsad statistik för IKS. Skyttet är inget som prioriterats direkt.

Undra om bollen landat än som Kimmo drog ut över västra läktaren när konerna framför honom lät andra inspelet enkelt styras in. Den kanske hamnade på helikopterplattan? Långt for den i allafall......
Klart som fan man hade alternativ. Till exempel kunde man ju låtit Kaveh fortsätta sitt post-Berglundbbygge istället för att riva upp hela skiten. Enligt nån ville styrelsen "satsa mot SM-final" och ville inte skynda långsamt som Kaveh ville. Har gått bra..
Ja hela marknadsföringsdelen är ju för att säga det diplomatiskt, helt jävla värdelös.

Jag tycker det värsta var att det såg ut som vi gav upp. Olle stod lutad mot båset och sket i att coacha och på planen såg det minst lika håglöst ut. Den bistra sanningen är att man inte kan förvänta sig att folk kommer dit för att titta om man inte ens bryr sig själv.

För första gången på ett bra jävla tag är jag orolig på riktigt. Det blir sjukt jävla viktigt mot tippade bottenkollegan Kalix nu. Torskar vi med 6-7 mål där också gräver jag ner mig.
Verkar som ledare och spelare redan är inställda på kvalet. Men det håller inte i längden att torska och torska och dessutom med stora siffror. Vi måste få tillbaka känslan att vinna, vilket är oerhört viktigt annars blir det tungt att möta lag från allsvenskan som kommer med stort självförtroende och killer instinkt.
Vi har ju varit i brygga tidigare om man säger så och ändå klarat biffen, så jag vägrar ge upp innan något faktiskt är avgjort. Det var ju inte många år sedan man kunde läsa i bladet att elitbandyn i Uppsala var död, vilket krönikören fick äta upp. Men det är klart att det känns dystert nu.
Jag har säkert förträngt hur det kändes då men håglösheten gör att det känns som att jag är oroligare nu. Men som sagt. Det är säkert fel.

Klart som fan man hade alternativ. Till exempel kunde man ju låtit Kaveh fortsätta sitt post-Berglundbbygge istället för att riva upp hela skiten. Enligt nån ville styrelsen "satsa mot SM-final" och ville inte skynda långsamt som Kaveh ville. Har gått bra..

+1
Kan nån för övrigt förklara vad det är som händer med oss i alla andra halvlekar?

och +2 på det där johann sa.

[quote1385544725=johann]

+1
[/quote1385546274]

Fast det är svårt att sia om vad han hade kunnat bygga på ändå. Han hade ju inte fått Eskhult att fortsätta, knappast Virre heller. Hade Fall stannat? Nja. Hur Sälen gjort kvittar då vi har Kimmo. Hydling? Kanske.
Sen känns det svårt att uttala sig om han hade värvat annorlunda än vad man gjorde och hur det isf påverkat.

Däremot så skötte klubben inte hela soppan med Kaveh snyggt och det kan mycket väl ha skrämt bort någon/några.
Jag säger bara att det visst fanns alternativ och möjlighet att agera annorlunda, det gör det alltid.
Jag säger inte att den nuvarande styrelsen gör allt rätt. Jag har faktiskt inte en susning om vad de gör eftersom de är nästan totalt osynliga. Och jag gillar både Kaveh och långsiktighet, så hans och Lides avhopp kändes väldigt olyckliga.

Men som Thomas säger så hade vi sannolikt tappat alla de där spelarna ändå. Och att ersätta dem hade varit lika svårt för nuvarande styrelsen, Kaveh, eller vem som helst.
Vi har de senaste decenierna varit jävligt usla på att förvalta våra rätt så få slutspelsframgångar:

Semifinal 1976/77 följdes av kvalspel ett par säsonger.
Semifinal 1982/83 följdes av degradering 1985/86.
Semifinal 1993/94 följdes av degradering 1995/96.

Semifinal 2008/09 har iofs förvaltats lite bättre med ett par efterföljande slutspel men nu ser det bistert ut igen och vägen tillbaka till eliten är bra mycket snårigare numera.

Alldeles för många hängande huvuden i laget just nu. Lätt att börja hacka på enskilda spelare men hoppas alla försöker stötta laget i stället då det inte går att trolla med den trupp vi har.

KÄMPA Blåsvart!
Men vänta nu, ni får det att låta som att Kaveh var sportchef? Han var nog bra på mycket, men höll han verkligen i de sportsliga trådarna också? Jag fick känslan av att det var sportkommittéer, Söderman, med mera. Men det var ju lite huller om buller på den fronten också. Många andra klubbar har sportchefer, men inte Sirius Bandy. Det har resulterat i att två personer (läs: Berglund och Kaveh) tagit på sig för mycket arbetsbördor. Självklart är det kanske en kostnadsfråga och svårt i tider där ideellt arbete blir allt mer sällsynt. Men organisationen behöver nog bli bredare och starkare, och inte att det ska vila på en eller två personers axlar.

Sälen och Fall lämnade för betydligt bättre klubbar, Lill-Hyddas för att han inte ansåg att hans unge skulle behöva växa upp i en sådan hemsk miljö som Uppsala, Maya för att han prompt bestämt sig för att plugga till journalist och Eskhult för att han kände sig som en bandyinvalid.
Den ende som lämnat som hade kunnat stanna är väl då Virre, där ligger det lite av en hund begraven. Han tränade trots allt med laget större delen av försäsongen, så ... Men utebliven satsning gjorde nog att han inte blev taggad nog att lägga ned den tid och energi som krävs för elitbandy, då ändå spelet såg käpprätt ut.

Värvningarna i år har ju alla varit av "skynda långsamt"-karaktär. Unga spelare från idel allsvenska klubbar, frånsett en Ljusdal-spelare och Kimmo, då. Som jag var inne på Inför @ SvenskaFans så är ju det något som skulle kunna bära frukt framöver, om vi klarar oss kvar. Med tiden borde ju knappast spelarna bli sämre.

Däremot oroar kontraktslängden med spelarna. Kontraktslängden känns korta på allihopa, och visst, det är väl delvis en kostnadsfråga men troligen också en tveksamhet som ligger bakom det. Jag menar, de mest tongivande spelarna kommer ju att lämna annars. En sådan som Robin har redan fått lite av ett genombrott och lär vara av intresse för några bättre klubbar framöver. Han har ju skridskoåkningen och genombrottsstilen redan, nu behöver han bara slipa lite på speluppfattningen och förbättra skottet (läs: flytta till bandyhåla).
Jag tycker fan synd om Kimmo. En grym målvakt som kommer till Sverige och spelar fantastiskt men tvingas ändå släppa in 7-9 bollar till match. Han kan ju inte plocka alla returer i all oändlighet.

Heja Kimmo!
Jag med, men jag tycker även lite synd om Vänersborgs andremålvakt också, som i går gjorde en helt okej insats i Bridholms frånvaro. IFK Vänersborg kontrar med att värva in Pertti Virtanen.

Jag tycker fan synd om Kimmo. En grym målvakt som kommer till Sverige och spelar fantastiskt men tvingas ändå släppa in 7-9 bollar till match. Han kan ju inte plocka alla returer i all oändlighet.

Heja Kimmo!

Precis, Heja Kimmo! Vete fan om jag sett bättre målvakt i Sirius, Kylberg får ursäkta. Hans dubbelräddningar vid 0-1 var ju fan galna. Synd om honom att Värners fick en tredje chans bara...
Sirius har alltid haft grymma målvakter

Sirius har alltid haft grymma målvakter

Sant! Från Säfwenberg till Kyllönen... Jag vet inte vem som stod innan Säfwenberg. Är Kimmo förste utländske målvakten?

Hur som haver! Det är NU det vänder...
Vi har väl Sveriges bästa målvaktstränare också i Linkan. Han ligger nog bakom en hel del.
Linkan får för lite cred för det han gör

Linkan får för lite cred för det han gör

+ för Linkan