← Ovidkommande
Sirius historiska
Brukarn
· 2013-11-26 19:08
· 50272 visningar
Eftersom det blir mindre och mindre att göra åt bortaguiden så behövde jag hitta ett annat projekt att sysselsätta mitt något anala sinne med. Resultatet blev (eller kommer att bli) en ny artikelserie, där jag gör en rejäl djupdykning i Sirius moderna historia, säsong för säsong. Som ett första mål tänkte jag gå igenom 00-talet, vilket lär ta tillräckligt lång tid bara det. Först ut: Sirius [link=http://www.vastrasidan.se/web/bandysasongen-1999-2000/]bandysäsong 99/00[/link]. En säsong som väckte min avsky för SAIK, som bjöd på två härliga vändningar mot Katrineholm, och var säsongen då bandy-Västra flyttade till östra.
Förhoppningsvis kan denna artikelserie friska upp minnet hos dem som var med, och bidra med lite härlig nostalgiläsning. Och de som inte var med får läsa om allt ni gått miste om.
#1 ·
haze
· 2013-11-26 21:28
Tack Brukarn för härlig nostalgiläsning, behövs sannerligen i dessa bistra bandytider.
#2 ·
Ola
· 2013-11-27 00:21
Ja, kul! Tusen tack!
#3 ·
Tifo
· 2013-11-27 00:45
Fint!
#4 ·
Nyllet
· 2013-11-27 07:51
Underbar läsning, Brukarn! Och vi vill ha mer, mer och mer! Jag har några minnen som grabb från 60-talet, Sirius storhetsperiod. Stod bakom Sirius mål då Sirius mötte gamla fina Karlstads-Göta i en kvartsfinal på Studan. Solla (Sirius målvakt - och han var definitivt inget såll!) klistrade en straff med vänsterhanden. Tror vi vann med 3-1. Många personer du kan intervjua om den tiden bl.a.Thord Engstrand.
#5 ·
Jocke
· 2013-11-27 08:52
Ja verkligen trevlig läsning. Kan lägga till att både Dahlberg och Bomark är aktiva som tränare för ett av Sirius pojklag.
#6 ·
johann
· 2013-11-27 09:05
Fantastiskt. Tror det där eller säsongen efter var min första säsong som storögd Västra-groupie på Studan.
Underbart. Brukarn är min favoritförfattare.
Tack så mycket!
Och visst minns man hur mycket enklare och bättre bandyn var innan hallarna och Tramsin gjorde sitt intåg. En sak som är slående är också hur mycket bättre upplagt spelprogrammet var. Aldrig mer än tio dagar mellan två matcher. Jämför med nuvarande säsong med tre stycken tvåveckorsuppehåll.
#9 ·
Hornby
· 2013-11-27 13:26
Planerar du att gå igenom fotbollssäsongerna också? Hursom ett fantastiskt och beundransvärt arbete!
Bortaguiden och Sirius historiska resulterar förhoppningsvis någon gång i framtiden i ett riktigt praktverk med Siriusiana.
Jodå, det är tänkt att bli varannan fotbollens.
#11 ·
RRR
· 2013-11-27 20:09
Konstigt nog minns jag den där säsongen när du skriver om den, annars minns jag aldrig nåt
#12 ·
Sutra
· 2013-11-27 20:53
Bruk; jag har inte läst ännu, men att du ännu inte fått Augusts Stora Journalistpris i Litteratur till Alfred Nobels minne är som vanligt en skandal. Fasiken va kul det skall bli att följa!
#13 ·
70
· 2013-11-27 21:47
Mycket uppskattat Brukarn!
#14 ·
Sutra
· 2013-12-01 18:10
Målet mot KSK.
Först ut: Sirius [link=http://www.vastrasidan.se/web/bandysasongen-1999-2000/]bandysäsong 99/00[/link].
Fin läsning! Eftersom Skåpetredaktören JS, "som i nervositet gick och ställde sig i en snödriva med ryggen mot planen" numera uppbär en respektabel position i samhället så får jag, som inte har något att förlora, be att få föra till protokollet att han, som jag hört, till snödrivan också medförde en hela kvarting som han halsade ur. Det gick ju vägen, det med.
Respektabel position i samhället?
Kung? Statsminister?
Respektabel position i samhället?
Kung? Statsminister?
Förvaltningsgubbe. Respektablaste positionen.
#18 ·
RRR
· 2013-12-11 12:42
Jag (och en annan snubbe som med lite god vilja kanske kan kallas bandysupporter eller fyllskalle) var de enda Siriussupportrarna på plats nåt år nere i Katrineholm och såg en annan match där KSK ledde med typ 3-1 i slutminuterna och Sirius fick två sena hörnor som Lövet prickade in till oavgjort om mitt minne stämmer, jag körde så jag var förmodligen nykter...., måste ha vart antingen året innan eller året efter eller nåt sånt????
#19 ·
Nyllet
· 2013-12-11 16:06
Ett minne från radion och sportextra en söndag vintern 1966. Jag och min morfar (som hade sympatier för SAIK :-( hör och häpna) lyssnade på den extremt lokalpatriotiska radioreportern från Söderhamn när Sirius mötte Broberg på Hällåsen. Sirius ledde med 2-1 men blev rejält tillbakapressade och enligt reportern var det bara en tidsfråga innan Broberg skulle kvittera men helt plötsligt så hör man i direktsändning reportern grymta på hälsningemål; Pojaaanen åker på kanten, Pojaaanen gör mål! 3-1 till Sirius (det blev 4-1 till slut). Det handlade om Sirius snabbskrinnare Matti Pohjanen vars efternamn reportern hade svårt att uttala. Glömmer det aldrig. Enligt ett rykte värvades Haparandakillen Matti på Uppsala tågstation när han var på väg till Stockholm för att skriva på för Bajen (eller var det IFK Stockholm? – inte säker). Broberg vart grymt besvikna och lovade revansch när lagen skulle mötas på Studan. Sirius vann med 8-1 om jag minns rätt. Samma år blev Sirius svenska mästare genom att spöa, ja just det, Broberg i finalen med 5-0 i Uppsala. Gud vilken härlig tid! Det ni ungtuppar!
#20 ·
RRR
· 2013-12-11 19:48
Ett minne från radion och sportextra en söndag vintern 1966. Jag och min morfar (som hade sympatier för SAIK :-( hör och häpna) lyssnade på den extremt lokalpatriotiska radioreportern från Söderhamn när Sirius mötte Broberg på Hällåsen. Sirius ledde med 2-1 men blev rejält tillbakapressade och enligt reportern var det bara en tidsfråga innan Broberg skulle kvittera men helt plötsligt så hör man i direktsändning reportern grymta på hälsningemål; Pojaaanen åker på kanten, Pojaaanen gör mål! 3-1 till Sirius (det blev 4-1 till slut). Det handlade om Sirius snabbskrinnare Matti Pohjanen vars efternamn reportern hade svårt att uttala. Glömmer det aldrig. Enligt ett rykte värvades Haparandakillen Matti på Uppsala tågstation när han var på väg till Stockholm för att skriva på för Bajen (eller var det IFK Stockholm? – inte säker). Broberg vart grymt besvikna och lovade revansch när lagen skulle mötas på Studan. Sirius vann med 8-1 om jag minns rätt. Samma år blev Sirius svenska mästare genom att spöa, ja just det, Broberg i finalen med 5-0 i Uppsala. Gud vilken härlig tid! Det ni ungtuppar!
gubbe
#21 ·
Jocke
· 2013-12-12 07:41
Jag (och en annan snubbe som med lite god vilja kanske kan kallas bandysupporter eller fyllskalle) var de enda Siriussupportrarna på plats nåt år nere i Katrineholm och såg en annan match där KSK ledde med typ 3-1 i slutminuterna och Sirius fick två sena hörnor som Lövet prickade in till oavgjort om mitt minne stämmer, jag körde så jag var förmodligen nykter...., måste ha vart antingen året innan eller året efter eller nåt sånt????
Säkert att du var på rätt match?
#22 ·
RRR
· 2013-12-14 07:58
[quote1386834027=RRR]
Säkert att du var på rätt match?
Nej jag kan ha varit i Vetlanda
[/quote1387007904]
Bra utfyllnad till det som jag skrivit om Sirius historia och matchen mot Sandviken AIK som slutade 1-14 på Jernvallen blev SAIK största seger har jag för mig. Det var en säsong som både var smärtsamt och glädje minns jag.
S L
Just nu håller jag på med kronologi över Sirius historia och ni får gärna bidrag med någonting, sedan få man se om den blir till försäljning eller publicering på min blogg eller på Västra sidans hemsida.
S L
Nytt historiskt kapitel: [link=http://www.vastrasidan.se/web/fotbollssasongen-2000/]Fotbollssäsongen 2000[/link]
Eftersom detta är en av mina personliga favoritsäsonger blev det en extralång text. Det här var säsongen då jag lyckades se varenda match, och det finns dessutom massor med ekonomisk dramatik och härliga minnen att berätta om.
Orkar man inte läsa hela den jättelånga texten ska man iallafall läsa om vårderbyt mot VP. Det ger en bra inblick i de hårda tiderna på Västra Sidan i början av 00-talet.
#26 ·
Hornby
· 2014-01-24 17:37
Härlig nostalgisk läsning!
#27 ·
RRR
· 2014-01-25 06:14
oj vad många minnen man har från den säsongen, den måste verkligen ha givit intryck. Kjelledines mål.... Bortamatch mot Spåret med gammelgubbarna som blev förvånade att det kom nån och ville betala för att se matchen.... Derbyt mot VP med de två målen på övertid
Fantastisk säsong
"Sätt en påse och vi köper ut".... he he, den hade jag glömt
#28 ·
johann
· 2014-01-25 09:40
Dessa texter är det bästa sen skivat bröd. Genuint tack. En framtida utgåva i bokform känns given.
Fattar bara inte hur du kommer ihåg allt? Jag minns ju förfan knappt förra säsongen :) men magisk läsning!
*stående ovation*
Fantastisk läsning!
Vansinnigt kul. Bra att det hetsas mot svinen i Enköping och äckliga Uppsalabor som hejar på va fan som helst bara det inte är Sirius. VP liksom...
#32 ·
Joint
· 2014-01-25 15:18
Grym läsning. Jag spelade i VP då, men höll givetvis på Sirius (vilket man var ganska ensam om).
#33 ·
Joint
· 2014-01-25 15:25
VP hade ju mobiliserat ihop någon sorts klack, ackompanjerad av en kass trumma, som stod på kanten av västra läktaren.
Gusk gjorde väl något liknande, fast sittande på huvudläktaren, några år senare. Minns att de sjöng "Sirius luktar bajs"... I en match där man stördes av ett sambatåg som tågade längs löparbanorna under matchens gång (de gulsvartas idé). Men det kapitlet kommer vi väl till någon annan gång.
Jag tränade med VP:s A-lag lite under den där perioden men jag minns fan inte det här dramat. Det var väl ingen som ville prata om det kanske.
#35 ·
Sutra
· 2014-01-26 17:26
"...och i tillgångar som som Saleh Sadoos frisparksfot och Arnessons löpsteg såg man dessutom många potentiella miljoner."
Så otroligt kul att läsa detta. Somt minns man, somt är såklart helt borta. Och hela VP-grejen.
#36 ·
Joint
· 2014-01-26 17:46
Förresten, hade inte Vallentuna ett följe som kallade sig "Vallentuna Hooligans", varpå de krossade glasflaskor på Östra efter en förlust... :-)
#37 ·
Joint
· 2014-01-26 18:00
Förresten, hade inte Vallentuna ett följe som kallade sig "Vallentuna Hooligans", varpå de krossade glasflaskor på Östra efter en förlust... :-)
Mitt barndomsminne stämmer nog. Följande står att läsa på Wikipedia:
"Vid seriematcherna har Vallentuna ett publiksnitt på cirka 100 personer. Lokalderbymatcherna mot Täbylaget IK Frej har emellanåt följts av 400 betalande åskådare. Tidigare hade man en klack, vilken kallade sig Vallentuna Hooligans. Vallentuna Hooligans bestod av ca 30 medlemmar. Flera medlemmar är dömda för ett flertal våldsbrott och vissa hade samröre med DFG. Vallentuna Hooligans bildades 1996 under namnet Falcon II, då medlemmarna var under 18 och drack Falcon klass 2."
Jorå, Hooligans är nämnda i texten också: "Vallentuna, som faktiskt hade en liten supportergrupp i form av de ölhävande skinnbulorna Vallentuna Hooligans."
Jag har för mig att de kastade sten på oss på parkeringen efter matchen.
#39 ·
Lars
· 2014-01-27 09:44
Otroligt kul läsning. Det var den första säsongen jag gick på många matcher. Minns frustrationen att man missade Kjelledines ändå mål.
Fattar bara inte hur du kommer ihåg allt? Jag minns ju förfan knappt förra säsongen :) men magisk läsning!
Förstår precis vad du menar... Inge Björn Hellberg-varning här inte
#41 ·
Tifo
· 2014-02-03 19:45
Helt fantastiskt! Och jag ställer samma fråga som Nordelind. Antecknar du allt eller?
#42 ·
RRR
· 2014-02-03 20:29
Han är väl inte disputerad för inte
Jag ska väl för säkerhets skull säga att jag har gjort ganska grundlig research i UNT-arkiven för att få ihop de här texterna, allt har jag inte i huvudet som tur är. Men alla händelser på Västra eller på resorna och mina egna känslor står ju inte i några tidningar såklart. Det är saker jag minns ändå.
Vet inte riktigt varför just 2000 har gjort ett så starkt intryck, men jag tror det har att göra med att jag är en sån motgångssupporter. Och det har väl aldrig varit mer motgångar än inför 2000. När klubben håller på att gå under inför ens ögon, när hela Uppsala blir orangeblått och Västra består av typ 15 pers så tänkte jag typ att "om klubben konkar så ska iallafall ingen säga att jag inte gjorde vad jag kunde".
Nytt historiskt kapitel: [link=http://www.vastrasidan.se/web/bandysasongen-20002001/]Bandysäsongen 2000/01[/link] - tack vare 70 nu även med bilder!
#45 ·
johann
· 2014-03-31 11:53
Woho!
Skönt! Nu slipper jag jobba en stund till.
#47 ·
70
· 2014-03-31 18:08
Guld!
#48 ·
RRR
· 2014-03-31 19:14
Åh så sköna minnen från en annan tidsålder!
#49 ·
Sutra
· 2014-03-31 20:11
Du kan inte publicera sånt där när man har en massa jobb att göra! Nästa får du lägga ut en fredag...
Men tack så otroligt mycket förstås. Det där var vad jag kallar en säsong, det.
Det där är konstruktiv kritik som jag ska ta åt mig av. Annars kan man ju alltid resonera som CarlApan.
#51 ·
Nyllet
· 2014-04-01 09:19
Som vanligt alldeles underbar läsning Brukarn!
Dags att skåda ett monster i vitögat – säsongen 2001 finns nu dokumenterad och dissekerad in i minsta beståndsdel. Påfrestande läsning kanske, men utan tvekan den säsong som format mig som supporter.
http://www.vastrasidan.se/web/fotbollssasongen-2001/
#53 ·
Hornby
· 2014-05-29 10:50
Som alltid, fantastisk läsning! Även om säsongen slutade som den gjorde, så finns det mycket positivt att minnas. Henkes frisparksmål mot BP ger fortfarande rysningar.
Härlig läsning. Den där säsongen gick jag på många av matcherna, minns bl.a. när Visby inte hade någon reservmålis att kasta in i premiären.
En faktoid från 2001 var ju att vi faktiskt inte ledde serien från andra omgången fram till 88:e minuten i sista, som jag alltid trott. BP var faktiskt förbi Sirius i 14:e omgången, dock hade vi en match tillgodo på dem då.
Jag hade också glömt 17-åringen Daniel Hunde som hoppade in i målet mot Essinge. Tyvärr fick han ett på många sätt tråkigt avslut med Sirius.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=267257
Det krävs en riktig masochist för att fördjupa sig i bandysäsongen 2001/02. Så [link=http://www.vastrasidan.se/web/bandysasongen-20012002/]här[/link] har jag gjort det.
#57 ·
Joint
· 2014-08-14 13:29
Grym läsning, ändå!
"Så jävla kul är det inte att gå omkring och vinna hela tiden."
Bra läsning men bläää för den säsongen. Minns att jag på ett inte så shysst sätt skrek till meland vad han borde göra istället för bandy :(
Underbart skrivet Bruk!!
#61 ·
Sutra
· 2014-08-17 11:01
Alltså, att den säsongen var så otroligt dålig hade jag faktiskt förträngt. Den accelererande kollapsen efter omstarten; hur stod vi ut? Måste beundra oss själva lite retroaktivt faktiskt.
Det var ju inte så många som stod ut: 158 på Vetlandamatchen. Men oss 158 ska vi förstås beundra. Men det var verkligen rövåren 2001-2004 som formade mig som supporter, på gott och ont. Jag har fortfarande svårt för gnäll på laget - även befogat gnäll - eftersom jag ändå alltid har 2002 att jämföra med.
Meland var aldrig någon Västrafavorit precis. Det hade säkert sina goda anledningar.
Under sena oktober 2002 nåddes bottenpunkten under mina 18 långa år som Siriussupporter. Läs mer om hur jävligt det var: [link=http://www.vastrasidan.se/web/fotbollssasongen-2002/]Fotbollssäsongen 2002[/link].
#64 ·
Sutra
· 2014-10-13 18:58
Den mystiska Skiljebohypen nu något mindre mystisk. Jag mindes mest höjdpunkterna (läs Slättamatchen hemma och det efterföljande hänget på Påvels/Baldis). Nu minns jag mest hur ruttet det faktiskt gick. Tack!
#65 ·
RRR
· 2014-10-13 20:07
usch den säsongen vill jag bara glömma, har du inga roliga minnen Bruk?
#66 ·
John
· 2014-10-14 07:13
Var det inte mot Skiljebo som supertalangen Jonny Rödlund för andra gången visade fingret mot västra?
Han gillade aldrig att bli kallad supertalang.
Knappast troligt, då rödlund det året använde sin supertalang till att spela upp esk till allsvenskan.
Bra minne dock. Skulle tro att vi fick fingret båda gångerna mot vsk 1999 kanske.
#68 ·
Hornby
· 2014-10-14 08:12
har du inga roliga minnen Bruk?
Det är ju Sirius vi håller på...
Hursom fantastisk läsning!
#69 ·
Hornby
· 2014-10-14 08:25
Var det inte mot Skiljebo som supertalangen Jonny Rödlund för andra gången visade fingret mot västra?
Kan ha varit 2005 då Rödlund hade "varvat ned" i Skiljebo och vi åkte på torsk på bortaplan.
Det stämmer nog! Då gick det sex år mellan långfingrarna.
#71 ·
Sutra
· 2014-10-14 18:22
T-shirt?
02/03 - en av de allra mest dramatiska, viktigaste och minnesvärda säsongerna jag har upplevt. Och alla som har glömt varför en Siriussupporter ser rött när hen ser orange-blått kan läsa mer om varför [link=http://www.vastrasidan.se/web/bandysasongen-20022003/]här[/link].
Åhh detta vidriga slut.... Att man överlevde!! Att vi överlevde. Jag refererade matchen telefonledes till Studan, där min "vän", en av de tre termoshöjande VP fansen, ville höra slutet.... Jag försökte vara stor i nederlagets stund och hade redan gratulerat honom till en elitplats.... Jag har ett minne av att jag inte var en lika stor vinnare, när jag skrek "skit på er veepee jävlar".
Sista matchen kommer man aldrig glömma hur nervös man va.
#75 ·
Nyllet
· 2014-12-18 10:15
Fantastisk beskrivning Brukarn! På den tiden var jag ledare på ungdomssidan. Sirius hade inget gott rykte bland de andra klubbarna i Uppsala och själv var jag besviken över hur de agerade i vissa stycken på ungdomssidan. Men tanken att Sirius riskerade att försvinna från bandykartan gjorde mig otroligt sorgsen och bestört. Skönt att herrar Svensson, Angesten, Hyddas samt alla lojala lirare ordnade upp det hela. Sirius alltid i mitt hjärta.
#76 ·
RRR
· 2014-12-19 06:01
Usch får fortfarande rysningar av den där säsongen, tror aldrig jag varit så nervös som när Stocken snubblade fram mot straffpunkten. Kommer ihåg att Garrys hjärta måste ha fått nippran av alla upp och nedgångar under matchen. Vidriga vidriga HIK/AIK och VP
"skit på er veepee jävlar".
De vackraste orden.
Dags för det legendariska "Norrlandsåret" 2003. Läs om säsongen som till större delen utspelades på bussar, tåg och flygplan, snarare än på fotbollsplaner.
http://www.vastrasidan.se/web/fotbollssasongen-2003/
#79 ·
johann
· 2015-02-12 07:49
100% mys!
Sirius historiska serverar ännu ett deppigt kapitel: [link=http://www.vastrasidan.se/web/bandysasongen-20032004/]Bandysäsongen 03/04[/link] var fattig på poäng men ändå rik på minnen.
#81 ·
RRR
· 2015-04-08 13:47
Jag hade för mig att det var en kul säsong men jag hade tydligen fel
Fantastisk läsning som vanligt. Jag hade glömt bort de snygga gula bortaställen. Kul!
#83 ·
Nyllet
· 2015-04-08 19:50
Åter lyckas Brukarn skriva så att man bara vill läsa mer. Förresten, hur kan du komma ihåg allt Brukarn? För du anteckningar, sparat gamla tidningar eller finns allt i ditt huvud?
Vi kan nog vänta oss en liknande säsong 2015/2016, tyvärr.
Mycket trevlig kvällsläsning... På vägen hem från Katrineholm fick vi i alla fall trösta oss med att äta Sveriges godaste pizza. (Allt enligt en artikel som satt på väggen, förvånansvärt nog tagen ur DN om jag minns rätt).
Jag hade för mig att det var en kul säsong men jag hade tydligen fel
Jag minns även jag att det va ett av dom roligaste åren jag har haft som supporter. Inte sportsligt men resorna och stämningen i klacken va underbar. Vill passa på att tacka dig brukarn för minnen man har glömt bort blev riktigt glad av att läsa denna :)
RRR: Det blir bättre, säsongerna 04/05-10/11 var ju en enda obruten succésaga - så gott som iallafall.
Apan: De gula var fan inte snygga. Tror jag har en gammal gul tröja någonstans djupt inne i ett skåp där hemma.
garligur: Pizzan i Flen minns jag, men det var ett par år senare. 05/06 närmare bestämt.
Nyllet: Matcherna researchar jag i gamla UNT på Carolina Rediviva, men minnena från läktaren håller jag i huvudet.
kniven: Håller med om att man minns ovanligt många roliga resor från det året. Västra behöver inga framgångar för att blomstra.
Har du nån bild på nämnt bortaställ Brukarn så att jag kan friska upp mitt minne?
Det har jag nog inte. Men om mitt eget exemplar dyker upp där hemma så skänker jag med glädje bort den.
Det har jag nog inte. Men om mitt eget exemplar dyker upp där hemma så skänker jag med glädje bort den.
Woho! Jag tar med glädje emot det om nämnd situation skulle uppstå.
#90 ·
Sutra
· 2015-04-10 12:14
Finfin läsning. Att säsongen var då till den milda grad kass hade jag glömt. Men Edsbytrippen minns jag också för att en lite morgontrött/hes Lasse Svensson klev på bussen för att informera om vad som var på gång i klubben och visa uppskattning för Västra. Jag blev glad och fick hopp. Bra gjort.
Tack Brukarn!
#91 ·
Sutra
· 2015-04-10 12:15
Och förresten, vilje. Är den sämsta säsongen i modern tid?
Alltid svårt att jämföra säsonger, men jag tycker [link=http://www.vastrasidan.se/web/bandysasongen-20012002/]01/02[/link] var ännu sämre. Vi spelade in lika få poäng, men 01/02 var vi som sämst i fortsättningsserien och var nedflyttningsklara med fem omgångar kvar. Dessutom 0-13 mot Gripen.
#93 ·
Sutra
· 2015-04-11 09:35
Alltid svårt att jämföra säsonger, men jag tycker [link=http://www.vastrasidan.se/web/bandysasongen-20012002/]01/02[/link] var ännu sämre. Vi spelade in lika få poäng, men 01/02 var vi som sämst i fortsättningsserien och var nedflyttningsklara med fem omgångar kvar. Dessutom 0-13 mot Gripen.
Svårslaget.
Äntligen är [link=http://www.vastrasidan.se/web/fotbollssasongen-2004/]fotbollssäsongen 2004[/link] uppe i Sirius Historiska. Det är på många sätt den värsta, på andra sätt den bästa, och på alla sätt den viktigaste säsongen jag har upplevt. Därmed blev texten också lite extra lång, men för den som inte orkar med alltihop så rekommenderar jag iallafall att läsa om domarskandalen mot Enskede, vändningen borta mot Vallentuna, och skadeglädjen kring ESK's degradering på hösttampen.
#95 ·
Joint
· 2015-06-21 00:12
Fantastiska återblickar, tack Bruk. Jag såg ju dessa säsonger ur ett par barnaögon så det är onekligen kul att få nya infallsvinklar på hur det var när det begav sig. Keep it up!
#96 ·
Joint
· 2015-06-21 01:10
"Du gjorde hela tre sejourer i Sirius (1998-1999, 2002-2005, 2008-2010), vilken är du mest nöjd med?
- Ja, jag undrar om jag inte är historisk med det?"
Mani tillhörde Sirius 1991/1993, 2000, hösten 2004, och 2006-2011.
#97 ·
Hornby
· 2015-06-21 10:12
Mani debuterade dock i A-laget först 2004. Jag tror dock att Henke Eriksson gjorde fyra sejourer i blåsvart; 1991-94, 96-98, 2001-04 samt höstsäsongen 2005. Inte helt säker på säsongen 1995 och jag orkar inte rota fram mina anteckningar.
P gjorde faktiskt reservationen att Henke möjligen kunde slå det. Jag hade faktiskt glömt att Henke gjorde comeback 2005, men det är ju alldeles riktigt.
Lite försenat p.g.a semester och hemsidehaveri kommer här nästa bandykapitel i hemsidans historiska sektion. Den här gången fördjupar vi oss i den bästa sortens säsong - den när man går upp. Vilket vi gjorde säsongen [link=http://www.vastrasidan.se/web/bandysasongen-20042005/]2004/05[/link].
#100 ·
Jocke
· 2015-09-05 14:29
Underbart! Jag gillar verkligen dessa!
#101 ·
Nyllet
· 2015-09-07 09:31
Som vanligt väldigt trevlig läsning Brukarn!
Nu har historiesektionen tröskat sig igenom hela den hemska första halvan av 00-talet. Nu är det dags för den betydligt trevligare andra halvan, och det var [link=http://www.vastrasidan.se/web/fotbollssasongen-2005/]fotbollssäsongen 2005[/link] som saker började röra på sig.
#103 ·
Jocke
· 2015-10-15 12:24
Om du inte har väldigt fina anteckningar så gissar jag på en bokstavskombination för att komma ihåg allt detta.
Kombinationen är såklart I K S
#104 ·
Hornby
· 2015-10-15 12:26
En enorm kulturgärning!
Gedigen research på universitetsbiblioteket är receptet.
#106 ·
Hornby
· 2015-10-15 12:36
Kan man redan nu lägga en förhandsbeställning på kommande bok som förhoppningsvis också innehåller den eminenta bortaguiden? :-)
#107 ·
Joint
· 2015-10-15 13:39
Grymt!
Har ett traumatiskt minne av att Gusk hade ett jäkla sambatåg på både löparbanorna och delvis sambaorkestern på huvudläktaren (något försök till klack). Lite skillnad mot läget i dag, även om Gusk huserar på samma nivå. Men näringskedjan har målats om – blått och svart gäller, no doubt. Gulsvart – ett minne blott, på så sätt. Det kändes som att den stora massan i dessa lokalderbyn oftast höll på Gusk eller Vepe, men underdogsperspektivet ska inte underskattas. Och visst, de var en fluga.
Apropå "kola"-referenserna så
ryktas det ju om att "Skiljebos supertalang" torskade för just det i vintras. Mannen, myten ... 8-)
Jag har inga direkta minnen från det här derbyt, däremot från året innan när vi åkte på stryk. Och ja, den stora massan höll verkligen på GUSK på den tiden. Kändes som att det var Västra mot världen.
Men publiksiffran är ju faktiskt helt sjuk - 3400 på division 2-fotboll. Det är ju mer än vad vi haft på en enda match i år när vi jagar allsvenskan. Som sagt, Uppsalaborna älskar sina jippon.
#109 ·
Joint
· 2015-10-17 17:14
Gusk hade/har ändå runt tusen medlemmar. IKS hade ju knappt ungdomslag i alla kullar på den tiden. Men ja, riktigt sjukt att vi inte kommit upp i den publiknivån i år då vi gör Uppsalas bästa fotbollssäsong på över 40 år ...
Ett nytt kapitel i Sirius 00-tal: Bandysäsongen [link=http://www.vastrasidan.se/web/bandysasongen-20052006/]2005/06[/link] - och det första slutspelet jag såg.
Annars måste jag säga att det mest slående var hur otroligt dåliga publiksiffror vi hade. Dagens publik framstår ju som fantastisk i jämförelse. Ett axplock av pinsamma siffor:
Sirius-Falun, 311 åskådare (gratismatch i grundserien)
Sirius-Motala 172 åskådare (viktig match i bottenstriden)
Sirius-Vänersborg, 526 åskådare (vår första slutspelsmatch på 12 år)
#111 ·
Joint
· 2015-12-10 16:04
Jepp, riktigt kassa publiksiffror på den tiden, men knappast saltade som är känslan nu. Någon funktionär berättade ju t.o.m att de räknar med varenda kotte som är på Studan d.v.s funktionärer, spelare m.m i själva publiksiffran. Tror dock att vi vann många nya supportrar i och med succésäsongen. Ok, många utav dem har säkert tröttnat i dag, men som sagt.
2006 - den absolut viktigaste säsongen jag upplevt. Och den säsong jag om jag kunde skulle vilja uppleva om och om igen. Men nu kan man åtminstone läsa om den:
http://www.vastrasidan.se/web/fotbollssasongen-2006/
#113 ·
Hornby
· 2016-02-13 09:45
Som vanligt fantastisk läsning! Och jag väntar fortfarande på boken.
Vi får se, men kanske kan delar av materialet dyka upp i en högst eventuell jubileumsbok någon gång i framtiden.
#115 ·
Hornby
· 2016-02-16 12:33
Hoppas på det. :-)
#116 ·
Hornby
· 2016-03-17 12:34
Hittade det här i "byrålådan". Kanske kan det intressera någon:
"
Krönika 1997 eller Återtåget
Efter degraderingen förra säsongen var det dags att ta nya tag i division 2. Dan Sundblad anställdes som ny tränare och bland nyförvärven fanns den unge mittbacken David Ljung och den rutinerade forwarden Kjell Johansson, båda från Gimo. Lämnade truppen under vintern gjorde bl a Anders Hjelm, Tom Nilsson, Lars Geschwind och Einar Brekkan. Ganska tunga tapp alltså, men Sirius betraktades ändå tillsammans med Visby/Gute och Sandviken som en av favoriterna till seriesegern.
Det kan sägas på en gång att blåsvart gjorde en fantastisk säsong och gick obesegrade genom hela serien. Det blev ändå spännande ända in på mållinjen, men låt oss ta det hela från början. Sirius inledde med en stabil 4-0 seger borta mot Älvsjö, efter ett hattrick av blivande skyttekungen Henrik Eriksson. Detta följdes upp av ett kryss (1-1) mot det som skulle bli den främsta utmanaren, Sandviken. Denna match minns man nog mest för att embryot till det som sedan skulle bli Västra Sidan syntes och framför allt hördes för första gången.
Sedan vann Sirius 6 matcher i rad, innan det blev ett nytt kryss (2-2) hemma mot Café Opera. Efter vissa problem ska tilläggas. I sista matchen innan sommaruppehållet ställdes man mot svåra Visby/Gute på Studan. Det blev en 1-0 seger sedan den notoriske målskytten Henrik Eriksson gjort det avgörande målet.
Efter uppehållet vände serien med en 0-0 match på Gotland. Hösten blev något svajigare än våren och man blandade segrar med oavgjorda matcher. I sjuttonde omgången var det dags för derby på Idrottsgården i Gimo. En busslast med blåsvarta supportrar fick se Gimo chocka Sirius och ta en 2-0 ledning. Men Uppsalas stoltheter lyckades hämta upp underläget och klara oavgjort efter mål av Henrik Eriksson och Martin Axelsson. Den senare gjorde en mycket stark höst.
Efter ytterligare ett par kryss och en 4-0 seger mot Enebyberg (hattrick av Kjell Johansson), var det så dags för seriefinal mot Sandviken uppe på Jernvallen. Storpubliken varav många från Uppsala fick se en målrik och mycket underhållande match (3-3) där alla målen gjordes under den första halvtimmen.
Nu behövde Sirius "bara" vinna mot Älvsjö hemma på Studan i sista omgången. Det var nervöst och krampaktigt till en början, men när Johan Tesséus i sin sista match i den blåsvarta tröjan gav sitt Sirius ledningen, så löstes de flesta nervtrådarna upp och efter mål av Martin Axelsson var saken klar!
Sirius var tillbaka i ettan igen!
Som sagt en fantastisk säsong, där man förfogade över både en ramstark defensiv (13 insläppta mål, Fredrik Sundfors höll nollan i 13 matcher av 22!) och en målfarlig offensiv där Henrik Eriksson och Martin Axelsson stod för de flesta fullträffarna (13 respektive 9 mål). David Ljung imponerade stort som mittback, men försvann tyvärr efter säsongen till AIK.
Men innan det hann han tillsammans med de övriga blåsvarta hjältarna fira seriesegern i Rio!"
#117 ·
Hornby
· 2016-03-24 07:41
Grävde lite djupare i "byrålådan". Håll till godo:
"Krönika 1996 eller Hur kunde det bli så här?
Efter den framgångsrika hösten -95 präglades det blåsvarta lägret av en viss optimism inför den nya säsongen. Under vintern förstärktes truppen med målfarlige forwarden Jonny Blom från Sandviken, stabile mittbacken Johan Lindhe från Öster och hemvändarna Magnus Nordelind och Henrik Eriksson från Gimo respektive GUSK. På minuskontot fanns bl.a. Magnus Wikman och Darren Foreman.
Uttalanden som "den starkaste truppen på mycket länge" kunde höras i den närmaste omgivningen omkring laget.
Och det började mycket bra med en 5-0 seger uppe i Luleå! Sedan följde dock 3 mållösa matcher som bara gav 1 poäng, innan det åter blev en säker 3-0 seger hemma mot BP i den femte omgången. I det läget hade firma Eriksson/Brekkan gjort 6 av lagets 8 mål. Denna gång följdes trepoängaren av hela 5 matcher utan mål framåt och ynka 1 poäng, och efter 10 omgångar parkerade blåsvart i tabellens nedre skikt.
Men från omgång 11 och framåt började laget få ordning på spelet och gjorde 11 matcher med bara en förlust (1-3 borta mot Brage). Efter den klara 3-0 segern hemma mot Luleå (hattrick av Brekkan) i omgång 21 kändes det med 5 matcher kvar som att det inte skulle bli några större problem att ta de få poäng som krävdes för att klara kontraktet. Men vad var det som hände?
Jo, Sirius förlorade de 5 sista matcherna, bl.a. båda hemmamatcherna mot mediokra lag som Forward och Hertzöga. I sista matchen blev det klar 0-3 förlust på Söderstadion mot Hammarby, och den lilla chans att klara sig kvar som fortfarande fanns försvann. Division 2 var ett faktum.
Hur kunde det då bli så här?
Truppen kändes som sagt stark, och man var riktigt stabila under en rätt stor del av säsongen. Långvariga skador på viktiga spelare som mittbacken Anders Hjelm och nyförvärvet Jonny Blom (bara 2 mål) är kanske en förklaring. Under stora delar av säsongen hade man förtvivlat svårt att göra mål och faktum är att blåsvart blev mållösa i 13 av 26 matcher. Det höll naturligtvis inte.
Fredrik Sundfors gjorde ännu en bra säsong i målet och framåt visade Einar Brekkan gott gry och blev efter säsongen värvad till seriekonkurrenterna och nya allsvenskarna Västerås."
Ah, det där minns man en del av. Jag såg mitt livs första (och andra, och tredje) Siriusmål i den där matchen mot BP, efter att jag sett 4-5 mållösa matcher i följd. Minns också hur Anders Hjelm missade en straff i en av de där förlustmatcherna mot slutet, antingen mot Hertzöga eller Forward. Något gult och fult var det iallafall.
#119 ·
Hornby
· 2016-03-24 13:17
Ja, säsongen -96 minns jag som oerhört frustrerande. Vi hade egentligen ett alldeles för bra lag för att behöva åka ur, men vi lyckades bara få det att fungera i enstaka matcher. Den där straffmissen av Anders Hjelm var ruskigt jobbig.
Känns trevligt att kunna presentera säsongen 2006/07 just idag när Fall återigen är Siriusspelare - detta var nämligen hans debutsäsong. Stort tack också till superhjälten Hellboy för ett kanonbra samtal:
http://www.vastrasidan.se/web/bandysasongen-20062007/
Elvin Taxén är våran skyttekung!
Har inte hunnit igenom allt men som vanligt den bästa läsningen som internet har att erbjuda.
Tråkigt att allmän smutskastning och ryktesspridning kring min fläckfria karaktär smugit sig in i din text men jag låter det gå för den här gången.
#122 ·
Nyllet
· 2016-04-06 18:21
Underhållning av hög klass som vanligt, Brukarn!
Men nu blev jag nyfiken över vad den gode CarlApan hade för sig.
#123 ·
RRR
· 2016-04-06 20:37
Underhållning av hög klass som vanligt, Brukarn!
Men nu blev jag nyfiken över vad den gode CarlApan hade för sig.
det kan han nog inte svara på själv ;-)
Det är preskriberat.
Kung Hellboy!
Kul som vanligt! Liten "miss" att inte Mickel nämndes i laggenomgången i början eller är det jag som inta kan läsa?
#127 ·
RRR
· 2016-04-07 14:37
Den där säsongen hade jag nästan glömt
#128 ·
haze
· 2016-04-08 13:00
Underbar läsning som vanligt, Brukarn! Saknar serieupplägget med bonuspoäng och norr/södergrupp under hösten där fler matcher gällde något.
Underbar läsning som vanligt, Brukarn! Saknar serieupplägget med bonuspoäng och norr/södergrupp under hösten där fler matcher gällde något.
Kunde inte hålla med mer!
Kul som vanligt! Liten "miss" att inte Mickel nämndes i laggenomgången i början eller är det jag som inta kan läsa?
Pinsam miss. Tack för rättningen!
Tråkigt att allmän smutskastning och ryktesspridning kring min fläckfria karaktär smugit sig in i din text men jag låter det gå för den här gången.
Kunde inte låta en sådan klassisk bortaresa passera okommenterad, men tyckte i alla fall att jag skötte det diskret!
Då går Västras historiska sektion in i vad jag ser som den moderna Västra-eran. Skulle gissa att en väldigt stor andel av dagens Västra började gå under den himlastormande säsongen 2007. Och därmed blev det också ett extra långt kapitel. Stort tack till den minst sagt lättintervjuade Olle Kullinger - jag behövde knappt ställa en enda fråga, han bara pratade på oavbrutet. Mycket underhållande och intressant samtal!
http://www.vastrasidan.se/web/fotbollssasongen-2007/
Bunkeflo borta va trist när man väl kom dit, men hade en typ 7-8 timmars resa ner med jeppe som va underbar!
Var det inte den resan du blev lite förälskad i Erik Hannerz också?
Var det inte den resan du blev lite förälskad i Erik Hannerz också?
Japp! Aldrig pratat med han innan, tror det va du som hade fixat sovplatsen. Kul helg va det :)
Än en gång fantastiskt skrivet Brukarn! 06-07 var mina första säsonger som riktig supporter - tycker du fångat dem precis!
I dagar av Flyttkurder behöver man mer än någonsin påminnas om bättre tider. Här kommer den oförglömliga [link=http://www.vastrasidan.se/web/bandysasongen-20072008/]Bandysäsongen 07/08[/link], Berglunds första år, som tog med oss på en tur ned i helvetet och tillbaka, ett rysligt klimax i Tillbergamatchen i Gurkburken, och ett skönt efterspel i det avspäna kvalet.
#136 ·
Jocke
· 2016-09-08 18:09
Hehe som jag minns det låg vi "toksist" fram till jul för att sedan vinna ALLT och klara oss kvar. Kul att få en mer nyanserad bild av skeendet!
Vilken återkomst av Eskhult!
#137 ·
Nyllet
· 2016-09-08 19:52
Den säsongen passade inte mina nerver. Jag nästan dog. Jag längtar efter en ny Eskhult! Lill-Askis?
I den allsvenska yran kan det vara bra om att påminna om att det inte alltid varit så bra. 2008 till exempel, var det inte mycket som fungerade - men säsongen slutade till slut lyckligt mot alla odds:
http://www.vastrasidan.se/web/fotbollssasongen-2008/
#139 ·
Joint
· 2016-11-07 21:20
Bra som vanligt!
[size=8](Om jag inte missminner mig hade han bjudit in massa vänner, släkt och agent m.m inför den där mytomspunna sista matchen. Också blev han bänkad.)[/size]
Annars tror jag att vi hade åkt ur med dunder och brak om det inte vore för RiRi. Garre-Milan var stundtals parodi. Haris var ack så viktig också, helt klart. Demba såg satsig ut och var lite av en prestigevärvning efter målsuccé i Holland (?), men levererade ju bara ett mål denna höst. Sist jag googlade honom var han omskolad till mittback och kapten i ett norskt lag något hack ner i seriesystemet. ;o)
Bra intervju med Haris också.
[size=8](Om jag inte missminner mig hade han bjudit in massa vänner, släkt och agent m.m inför den där mytomspunna sista matchen. Också blev han bänkad.)[/size]
Någonting sånt handlade det nog om ja. Haris var inte svårpratad direkt. Kul snubbe! Han bad mig hälsa Joint också.
#142 ·
johann
· 2016-11-08 11:00
Min första säsong då man vågade sig upp i klacken! Sjukt hur kul det var trots resultaten! Tack för fantastisk läsning!
En hård fostran skapar de bästa supportrarna!
#144 ·
Hornby
· 2016-11-11 09:55
Fantastisk läsning som alltid! Märkligt hur den där matchen mot Häcken fortfarande gör ont att bli påmind om efter 8 år.
Jag hoppas varje säsong att det där rekordet ska raderas ut på något sätt. Hade hoppet i våras när GAIS mosade Ängelholm, men sen slog de av på takten, de barmhärtiga jävlarna.
#146 ·
Joint
· 2016-11-11 13:31
Och sällan har väl en matchtråd genererat i så många inlägg som den där onämnbara matchen. http://vastra.smode-demo.se/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?21998.210
För övrigt slutade BKH årets säsong med en 7-0-kross av FFF.
Bland mycket annat minns jag från den här säsongen att jag blev väckt av min mamma en dag på morgonen och hon berättade att Mille äntligen var sparkad. Trevlig säsong på vissa sätt faktiskt, roligt att se höstens lag med Haris och RiRi och väldigt passande att ringa upp Haris för intervju. En av de spelare jag blev mest imponerad av som barn. Kommer ihåg min besvikelse och tanke att "nu åker vi ur" när jag såg att han skulle lämna efter säsongen.
Succésäsongen 08/09 är på gång! Under tiden kan jag fresta med Sirius bandys skytteliga för hela 00-talet. Någon som kan gissa hur fem-i-topp ser ut? Två-i-topp borde iaf vara hyfsat enkelt, sen blir det kanske svårare.
#149 ·
Joint
· 2017-01-02 15:06
1. Virre
2. Mickel
3. Ubbe
4. Wiberg
5. Karlgren?
#150 ·
Jocke
· 2017-01-02 21:14
Ännu en kul tävling! Jag tror mycket på samma som Joint men i annan ordning
1. Förare - skulle tänka mig att han är överlägsen
2. V Broberg - lägg til 10-talet så vinner han säkert överlägset
3. Wiberg - hade någon säsong med massor av mål
4. Mickelsson - osäker på hur många mål som gjordes i Siriuströjan
5. Burman - gjorde sjukt många mål på hörna
Jag har dock Sundin, Stock och Karlgren som bubblare. Kanske även Werner som smugit in tiotalet bollar per säsong.
#151 ·
Joint
· 2017-01-02 23:17
Mickel hade ju verkligen en Siriussäsong då han gjorde massor av mål, typ 50.
#152 ·
RRR
· 2017-01-03 06:17
Werner borde ligga med, han spelade länge o mycket o smällde ständigt in hörnor. Men Förare måste va etta. och Broberg tvåa
#153 ·
Jocke
· 2017-01-03 06:50
Mickel hade ju verkligen en Siriussäsong då han gjorde massor av mål, typ 50.
Var det så många? Då borde han nog upp ett snäpp i listan. Men det var några som gjorde väldigt många mål när vi var ner i ettan också
Över 40 var det iaf. 42 säger jag spontant men det är nog fel.
Många bra och riktiga gissningar! En ledtråd är att samtliga på topp-fem-listan förutom ettan är västgötar. Så får vi se om vi naglar den slutgiltliga listan.
Mickel gjorde mycket riktigt massor av mål i Sirius, bl.a. 46 stycken 10/11. Men det var alltså på 10-talet. På 00-talet gjorde han två säsonger i Sirius, och var kanske mer av en framspelare än målgörare då. Hursomhelst räckte det bara till en 14:e-plats i 00-talets skytteliga.
#156 ·
Jocke
· 2017-01-03 13:15
OK men då skulle jag lägga till Karlgren i min lista
Förare, Broberg, Wiberg, Burman och Karlgren
Inte Wiberg! Han blev bara sjua (och han är inte västgöte). Vann skytteligan 07/08, men gjorde inte så många mål under succésäsongen då han mest spelade mittfältare/back.
5. Magnus Burman: 03/04-04/05 + halva 05/06, mittfält/högerhalv. Fruktad skarpskytt som gjorde sammanlagt 49 mål, varav 32 under division 1-säsongen 04/05, de allra flesta på hörnor och straffar.
4. Andreas Werner: 03/04-08/09, vänsterhalv. 50 mål. Jämn målproduktion på c:a 10 mål/säsong, många på hörnor och straffar.
3. David Karlgren: 99/00-00/01. 63 mål. Hann bara med två Siriussäsonger inom 00-talet, men hade det högsta målsnittet av alla, bl.a 40 mål 00/01. Kunde inte göra mål på frilägen, men sköt desto oftare in bollen ur omöjlig vinkel från kortlinjen.
2. Viktor Broberg: 04/05-08/09. 101 mål. Pålitlig målskytt med kring 20 mål per säsong. Vann skytteligan en säsong, 06/07.
1. Urban Förare: 00/01-07/08. 147 mål. Åtta säsonger, med ett snitt på nära 20 per säsong ger en överlägsen seger. Inte mycket till skott, men bra skridskoåkare och kall i avgörande lägen. Ett stort antal mål på den legendariska hörnvarianten. Vann skytteligan 02/03 och 05/06.
Värt att notera nr 6 också, nämligen Pirre Roos. Starkt av en back, men även han sköt ju in en del straffar och hörnor.
#158 ·
Joint
· 2017-01-03 14:34
Aha, till mitt försvar trodde jag listan sträckte sig över hela 2000-talet (alltså inkl. -10-talet). Skakar du fram en sådan också, Bruk? :)
I sinom tid, hoppas jag. Men det dröjer, jag jobbar decennievis...
#160 ·
Joint
· 2017-01-03 14:50
Kollade upp lite själv nu och enligt IBDB gjorde Virre 80 elitserie-mål från 2009/10 till den gångna säsongen. Seklets Siriusskyttekung!
[size=10]… 229 mål från Hydas dock (fast hans 410 mål är väl inte bara från seriematcher som väl bara räknas i detta fall?)[/size]
Ja, då lär Broberg vara ohotad. Jag har räknat serie-, kval- och slutspelsmatcher, men inget från träning och cup. Kanske kan räkna ut Hydas målskörd också så småningom. Han gjorde ju så jävla många säsonger i Sirius så han måste ha hunnit med en hel del mål. Fast 410 låter kanske lite väl mycket för att vara möjligt på bara seriematcher.
#162 ·
Jocke
· 2017-01-03 15:41
Jaha du har räknat kval och slutspel också. Jamen då hade jag ju tippat annorlunda :-)
#163 ·
RRR
· 2017-01-04 11:53
Nöjd med att ha haft ettan tvåan rätt och att fyran var med. Karlgren har man lite glömt bort, gjorde inte så mycket väsen av sig men sköt uppenbarligen in en o annan.
90-talet då?
1. Lomanov
2. Rekan
3. Verner
4. Engan?
eller?
Lövet borde absolut vara med högt uppe. Han slog målrekordet under någon av division 1-säsongerna.
#165 ·
RRR
· 2017-01-04 14:38
Ja fan vad man glömmer. Men jag glömmer fasen inte när han slog in tre (eller var det två?) hörnor sista tio borta mot KSK när vi låg under med tre noll tror jag det var, eller har jag glömt det oxå? Jag o en polare (som inte går på bandy numera) stod och hejade och Katrineholmsgubbarna hånade oss, men jag sa bara att Lövet dunkar in några hörnor på slutet...
Du minns inte helt fel, men ditt minne tycks ha skrivit om manuskriptet. Det stämmer nog att Sirius och Lövet dunkade in tre hörnor, men vi låg inte under med 3-0 och bara en av hörnorna slogs in sista tio. Matchen slutade 3-3, men halvtidsställningen var 2-2. 1998 var året.
#167 ·
Jocke
· 2017-01-04 21:15
Ett fallerande minne är en del av nostalgin
#168 ·
RRR
· 2017-01-05 06:21
Du minns inte helt fel, men ditt minne tycks ha skrivit om manuskriptet. Det stämmer nog att Sirius och Lövet dunkade in tre hörnor, men vi låg inte under med 3-0 och bara en av hörnorna slogs in sista tio. Matchen slutade 3-3, men halvtidsställningen var 2-2. 1998 var året.
jaja, det var mest känslan jag mindes, det anade jag ju. 98, det var trots allt inte så länge sedan
#169 ·
Nyllet
· 2017-01-08 11:16
För er som prenumererar på UNT så kan jag rekommendera att gå in på deras arkiv. Herregud vad underbart 1968 var. SM-guld i bandy och så gick vi upp i fotbollsallsvenskan. Svårt att slå. SM-guld i bandy och fotboll samma år måste ju vara nästa mål ;-)
#170 ·
Jocke
· 2017-01-09 08:23
, jag jobbar decennievis...
så känns det för mig också ibland
#171 ·
Joint
· 2017-01-09 15:17
Underbart men 49 år sedan. I modern tid (hehe…) är vår samtid här och nu bäst. Serieseger i näst högsta fotbollsdivisionen och nafsar på bandyslutspel! Det har varit sämre tider. Hoppas nu att vi kan göra en magisk avslutning på bandysäsongen! För att sedan ta oss an Svenska cupen i fotboll. Att vi var en match ifrån en titelmatch där för nå't år se'n är också häftigt.
Det allra sista kapitlet i Sirius 00-tal, den trista fotbollssäsongen 2009, är på g. Tills dess får ni gärna försöka gissa er fram till hur fem-i-topp för skytteligan i fotboll för hela 00-talet ser ut. Precis som i bandyn så finns det en topp-två-duo som är överlägsen, men där bakom är det tätt.
#173 ·
Hornby
· 2017-03-09 10:54
Mitt tips i all hast:
1. P
2. Henke
3. Arnesson
4. Kullinger
5. Hoch
Tre namn på rätt plats där, de två övriga platsar dock inte. Kan ledtråda att skytteligan speglar att det är lättare att göra mål i division 2 än i Superettan. Vidare är samtliga i topp-5 (topp-6 t.o.m) genuina Uppsalagrabbar.
#175 ·
Hornby
· 2017-03-09 20:02
Då känns det spontant som att Martin "Lillebror" Eriksson borde vara med och kanske Mani Tourang.
#176 ·
Hornby
· 2017-03-09 20:04
Hmm, kastar in Antou Jallow i leken.
De flesta namnen på 10-i-topp är nämnda, men det finns två luckor. Så här ser det ut:
1. P: 59 (02-05, sommaren 08-09)
2. Henke: 55 (01-04 + hösten 05)
3. Arnesson: 28 (00-04)
4. Lillebror: 25 (02-06)
5. ?
6. ?
7. Kullinger: 22 (06-07)
8. Hoch: 20 (07-09)
9. Tourang: 16 (sommaren 04-09)
10. Jallow: 13 (00-sommaren 01, 07-08)
#178 ·
johann
· 2017-03-10 08:37
Hasani?
Nix, Shpettan satte bara 10 mål för blåsvart och hamnar på en 13:e-plats.
#180 ·
Hornby
· 2017-03-10 09:46
Då säger jag Clage och Petter med Gurra som ett wild card.
Petter delar tiondeplatsen med Jallow, och Clage är några snäpp ned på en 15:e-plats. Ditt wildcard var däremot rätt! Kung Gurra gjorde faktiskt mål varenda säsong under 00-talet förutom 2001. Och hela tretton av målen i gjordes i Superettan. Vi saknar dock fortfarande femteplatsen...
5. ?
6. Gurra: 23 (00-09)
10. Petter: 13 (01-05, 09)
#182 ·
Jocke
· 2017-03-10 13:50
Har vi nämnt Gallo?
#183 ·
Hornby
· 2017-03-10 15:11
Det måste ju vara Magnus Wikman! Eleganten. Liraren.
Stämmer! Wikman vann skytteligan -00 (trots att han missade de fyra första omgångarna eftersom vidriga ESK bråkade om övergången), och producerade sedan en jämn ström mål över ytterligare tre säsonger. (Gallo var aldrig någon större målgörare i Sirus, sex blev det sammanlagt under tre säsonger på 00-talet)
Man kan också konstatera att Uppsaladominansen är total i skytteligan. Enda undantaget är Hochen. Speglar väl lite Sirius köpkraft under 00-talet.
5. Wikman: 24 (00-03)
6. Gurra: 23 (00-09)
10. Petter: 13 (01-05, 09)
#185 ·
RRR
· 2017-03-11 11:23
Wikman fick nytt jobb häromdan. Ass tränare till landslaget
Det är kanske perverst att begrava sig i en gammal skitsäsong när vi flyger högt i Allsvenskan - men det gör jag ändå. För när det gäller fotboll så hänger allting ihop. Och vem vet var vi hade varit idag om vi inte hade åkt ur den där oktoberdagen i Södertälje?
http://vastrasidan.se/web/fotbollssasongen-2009/
#187 ·
RRR
· 2017-05-05 04:20
usch vilken påminnelse
Det är nyttigt för dig.
#189 ·
Robin
· 2017-05-05 06:08
Fantastiskt välskrivet som vanligt, tack!
#190 ·
RRR
· 2017-05-07 07:42
Det är nyttigt för dig.
jag som brukar vara så glad att jag oftast inte kommer ihåg några gamla säsonger. jta hade jag gärna glömt, liksom mille
Sirius historiska sektion gräver djupare och har nu tänkt ta sig an hela Sirius 90-tal. Det är lite av ett experiment för mig eftersom jag själv inte var med på den tiden, så jag vet inte hur pass mycket rättvisa jag lyckas göra åt spänningen. Hur som helst så tyckte jag iaf själv det var väldigt roligt att gå tillbaka i tiden - jag fick ju aldrig se Lomanov spela bandy och kommer aldrig att få göra det heller, men att läsa (och skriva) om det ger iallafall en glimt av upplevelsen.
http://vastrasidan.se/web/bandysasongen-19891990/
#192 ·
RRR
· 2017-07-15 16:26
Önskar jag kom ihåg nåt
#193 ·
johann
· 2017-07-18 13:23
Fantastiskt kul läsning och gedigen research!
kul long read.
#195 ·
Sutra
· 2017-07-18 20:48
Fint! Men var bröderna Söderman verkligen bröder? Har för mig att de mer var som Ramones.
#196 ·
Jocke
· 2017-07-20 08:09
Långhåriga som afghanhundar dessutom?
Fint! Men var bröderna Söderman verkligen bröder? Har för mig att de mer var som Ramones.
Inte bröder??? Har svårt att ta till mig denna chockerande uppgift.
Men appropå släktskap: Det som slog mig när jag läste in mig på den här säsongen var hur många av spelarna som på ett eller annat sätt involverats i Sirius efter karriären, ofta genom deras söner:
Kjell Edberg: Har tränat Sirius och haft sonen Jakob i a-laget.
Kylan Kylberg: Har sonen Jonatan i juniorlaget.
Micke Persson: Pappa till Jocke Persson/Boivie
Mats Söderman: Har tränat och varit sportchef i Sirius
Lelle Bergman: Sonen Jakob nickade Sirius fotboll till Allsvenskan
Totta Skjöld: Sonen Niklas har spelat i a-laget
Sandor Banffy: Var nära att bli tränare för a-laget, sonen William spelar i juniorlaget
Patte Rönnqvist: Pappa till Victor Rönnqvist
Peter Engstrand: Pappa till Zinken-Tobbe
Felpost.
#200 ·
slim
· 2017-07-22 21:46
Men appropå släktskap: Det som slog mig när jag läste in mig på den här säsongen var hur många av spelarna som på ett eller annat sätt involverats i Sirius efter karriären, ofta genom deras söner:
Kjell Edberg: Har tränat Sirius och haft sonen Jakob i a-laget.
Kylan Kylberg: Har sonen Jonatan i juniorlaget.
Micke Persson: Pappa till Jocke Persson/Boivie
Mats Söderman: Har tränat och varit sportchef i Sirius
Lelle Bergman: Sonen Jakob nickade Sirius fotboll till Allsvenskan
Totta Skjöld: Sonen Niklas har spelat i a-laget
Sandor Banffy: Var nära att bli tränare för a-laget, sonen William spelar i juniorlaget
Patte Rönnqvist: Pappa till Victor Rönnqvist
Peter Engstrand: Pappa till Zinken-Tobbe
Rättelse: William är son till Sandor Banffy's bror Fredrik
#201 ·
RRR
· 2017-07-23 11:59
Kan man va mer bröder än Ramones?
Ramones bröder.... det ska jag ta med mig till Micke på golfbanan på torsdag!!!
Nej, dom är inte bröder om man ser till strikt släktskap.
[quote1501003408=slim]
Rättelse: William är son till Sandor Banffy's bror Fredrik
Ajaj, fake news där. Eftersom namnet är så ovanligt så utgick jag från att de var far och son, men det är klart, även bandylegendarer har ju bröder. Dock inte Mats och Micke Söderman tydligen.
[/quote1501003495]
Klassiskt lag, klassisk säsong. Dags att hylla Sirius årgång 1990 som tog oss tillbaka till elitfotbollen efter 11 långa års frånvaro. Det bjud även på en fascinerande inblick i det tidiga 90-talets supporterkultur.
http://vastrasidan.se/web/fotbollssasongen-1990/
Pannbiff med brunsås på restaurang nära stationen varje matchdag var tydligen en del av framgångsreceptet.
@Brukarn: tack!
#207 ·
Hornby
· 2017-08-19 09:56
Pannbiff med brunsås på restaurang nära stationen varje matchdag var tydligen en del av framgångsreceptet.
Drabanten? Där kunde man se Siriusspelare käka lunch rätt ofta i början av 90-talet. Som vanligt en storartad kulturgärning av Brukarn!
#208 ·
Nyllet
· 2017-08-20 07:50
Är Sirius verkligen medvetna om vilket otroligt arbete Brukarn gör för klubben med sina återblickar? Sirius nutida historia som dessutom är skrivet på ett synnerligen trevligt och engagerande sätt och som grädde på moset kommer intervjuer på slutet. Måste ju bli en bok!
Brukarn Hej!
Historiken skrivs vidare... Nu dags för den andra Lomanovsäsongen där det blev ett stort fall framåt, med både Elitserien och slutspel. Men ännu återstod det en bit till att mäta oss mot de största elefanterna.
http://www.vastrasidan.se/web/bandysasongen-19901991/
#210 ·
Jocke
· 2017-10-16 14:37
Härligt! Detta var min första hela säsong såom Sirius supporter. Hade glömt mycket ...
[link=http://www.vastrasidan.se/web/fotbollssasongen-1991]Fotbollssäsongen 1991[/link]
En av endast två säsonger med det oförutsägbara seriesystemet "Fotboll 90". Tycker själv att det verkar ha varit ganska kul. För vår del innebar det 1991 att vi fick genomlida inte mindre än två gastkramande nedflyttningsstrider på en säsong. Tur då att vi hade världens bästa anfallsduo Tommy Sjölund + Lasse P som klarade biffen.
#212 ·
Hornby
· 2018-02-07 08:25
Kul att läsa om säsongen då jag hittade tillbaka till Studan och blåsvart, efter ett 80-tal i någon slags exil. Bra jobb Brukarn!
Nu när vi tillfälligt kan pusta ut efter bandyn, som slutade lyckligt trots Sandvikens skamliga insats, så firar vi med att läsa om säsongen 1991/92, där samma skitlag spelar en huvudroll. Annat minnesvärt är den otroliga 9-2-krossen av VSK:
http://vastrasidan.se/web/bandysasongen-19911992/
Hur många visste egentligen att Kjelledine släckte Sirius allsvenska drömmar, många år innan han blev för evigt hjälteförklarad målsumpare i blåsvart? Men så gick det iallafall till 1992.
http://www.vastrasidan.se/web/fotbollssasongen-1992/
#215 ·
RRR
· 2018-04-19 15:58
Målsumpare? Jag kommer bara ihåg ett fantastiskt mål borta mot Vallentuna
#216 ·
70
· 2018-04-23 08:20
Det kommer inte jag ihåg :)
På årets ljusaste dag drömmer vi oss tillbaka till mörkare årstider, och bandysäsongen 92/93, en säsong som faktiskt rymde både nedflyttningsdramatik och slutspel, plus en tränarsparkning och en World Cup-triumf.
http://vastrasidan.se/web/bandysasongen-19921993/
#218 ·
RRR
· 2018-06-27 05:12
Oj! Det året jag på allvar började hänga på bandy
Historikern har haft lite sommarlov, men är nu tillbaka med Fotbollssäsongen -93, där vi framförallt ska lära oss hur skadlig en snabbt snurrande tränarkarusell kan vara för en klubb.
http://vastrasidan.se/web/fotbollssasongen-1993/
#220 ·
Joint
· 2018-10-13 15:57
Brukarns säsongsartiklar är förstås kul läsning och hatten av för allt jobb du lägger ned på dessa, Bruk!
Men jag vill också dela med mig av säsongsgenomgångarna på gamla Där Skåpet Ska Stå, som har med bland annat Västra Sidans begynnelse-år, som var en "perfect seasson" för IKS. Jag gillar särskilt kapitlet "Ekonomin" där man kan få en historisk inblick i hur illa ekonomin var den aktuella säsongen. Just då var spelarna i mellandagarna nära att gå ut i strejk. Spelarlönerna drogs sedermera in, men "Brasse-Lasse" (?) verkade ha bjudit på en hyfsad morot då man hade en omtalad Rio-resa som vinna-serien-bonus.
Roligt urklipp från omgång-för-omgång var då det vankades upplandsderby:
" Sjätte omgången. Tredje raka 1-0-vinsten.
Sirius – Gimo 1-0 (1-0)
TV4 nekades tillträde till Studan. Deras avtal gällde bara ettan och allsvenskan. Mycket lustigt. De var emellertid så tuffa att de "på egen risk” gick upp på Ackistaket och filmade matchen. Det var en hård match med en utvisning för vardera laget. Sami var den i IKS som fick duscha tidigt och minns jag rätt så var det ett mäkta orättvist beslut av domaren. Sirius fick ytterligare två gula kort och Henke fick sy fyra stygn i pausen. Han kom emellertid tillbaka i andra med ett sådant där mäktigt Terry Butcher-bandage – dock inte så blodigt. Det var också Henke som med en iskall lyftning avgjorde redan i första halvlek.
952 åskådare."
Läs i sin helhet här: http://www.angelfire.com/ma/IKSIRIUS/991129.html
Jo, det var ju Skåpets texter som inspirerade mig till säsongsprojektet. Kommer ju inom kort att komma till 1997 där också.
Gällande ekonomin så gick den ju utför ytterligare flera år innan det vände. Värst var det ju 2000 när vi hade en (1) spelare på kontrakt i januari, saknade ordförande under ett helt år, och fick kronofogdeärenden från både Skatteverket och tre ex-spelare. Enda anledningen till att vi överlevde var att den dåvarande reststyrelsen, t.ex pappa Rommel, gick i personlig borgen.
#222 ·
70
· 2018-11-01 10:51
Det är en hel del fotbollssäsonger som saknar data på internet. Jag lyckades hitta en sluttabell från säsongen 1934-35 i unt's arkiv (4/6 1935): Sirius spelade i Uppsalaserien klass 1 och kom 4 av 7 lag:
1 Knivsta
2 Vattholma
3 Fyris
4 Sirius
5 Enköping B
6 Vaksala
7 Storvreta
Grattis Knivsta!
Saknade säsonger:
1930-31
1931-32
1932-33
1933-34
1935-36
1936-37
1938-39
1940-41
1941-42
1942-43
1944-45
1947-48
1948-49
1950-51
1951-52
1952-53
Kul om vi kan fylla igen alla luckor! Ni som prenumererar på unt kan söka i arkivet digitalt.
#223 ·
70
· 2018-11-01 10:53
Joint! Var hittade du infon om Uppsalaserien 1908?
Jag har alla de där tabellerna. Vilken vill du ha?
Vår näst senaste semifinalserie spelades 1994. Om den, och om hela säsongen som tog oss dit, kan man nu läsa:
http://www.vastrasidan.se/web/bandysasongen-9394/
#226 ·
Jocke
· 2018-12-31 16:35
1000 historiska poäng i bandyn. Går detta att verifiera på något sätt?
Jag såg också att IF Vesta är 38:a i maratontabellen och IFK Uppsala 39:a.
Här är maratontabellen fram till 17/18. Som synes saknas det 11 poäng upp till 1000, så därmed har vi nått den magiska gränsen nu:
http://www.svenskbandy.se/globalassets/svenska-bandyforbundet/pdf-filer/tavling--resultat/elitserien/maratontabell-tom-2018.pdf
#228 ·
Jocke
· 2019-01-03 15:59
Något insnöat kanske men jag tänkte om det fanns säsong för säsong. Finns varje säsong dokumenterad någonstans?
Menar du serietabeller? Jag lever mycket på jimbobandy, sidan är visserligen nedlagd men går fortfarande att komma åt:
http://www.jimbobandy.nu/oldtab/
#230 ·
Jocke
· 2019-01-04 13:58
Jag utgår från att de SM-slutspel som spelades i cupform fram till 30-talet inte är med men frågan är om sexlagsserien 1930 räknas även om den inte var samma som SM-slutspelet (som bekant).
Jag får göra en sammanställning själv
1930-serien räknas inte kommer jag fram till, och det är väl riktigt om den inte hade SM-status. Där tog Sirius hela två poäng, så någon större skillnad hade det inte gjort.
#232 ·
Jocke
· 2019-01-04 15:14
Men då räknas "poäng" också i slutspel och superallsvenska serierna eller?
#233 ·
Jocke
· 2019-01-08 12:04
Då har jag räknat säsong för säsong sedan starten av seriespelet. Jag fick ihop drygt 990 poäng (dvs 1930 års seriespel är då inte medräknat) men är osäker på hur en "sudden death" segrar ska räknas och ev förkval och bunuspoäng.
Det verkar som att alla matcher dvs även förkval, superallsvenskan, slutspelsserie, slutspel osv räknas in i maratontabellen.
Nu tror jag mig ha verifierat detta och är nöjd! Jag går inte in på detaljer!
Äntligen ett nytt historiskt kapitel, från det historiska fotbollsåret 1994. Och vad är egentligen ett brons i fotbolls-VM mot en stabil mittenplacering i division 1 norra?
http://vastrasidan.se/web/fotbollssasongen-1994/
"Vi ska satsa oss ur krisen" - bandysäsongen 1994/95 visar varför det sällan är en bra idé. Läs om säsongen som blev början till slutet för Sirius som topplag:
http://vastrasidan.se/web/bandysasongen-19941995/
"Vi ska satsa oss ur krisen" - bandysäsongen 1994/95 visar varför det sällan är en bra idé. Läs om säsongen som blev början till slutet för Sirius som topplag:
http://vastrasidan.se/web/bandysasongen-19941995/
Fantastisk läsning som vanligt! Fan, man sitter ju och hoppas in i det sista att de ska knipa slutspelsplats, även om man vet hur det slutar! :)
#237 ·
Jocke
· 2019-06-10 14:28
Jag påbörjade en sammanställning av Sirius alla bandymatcher i seriesystem (även kval och slutspel mm). Tanken var att få en bild över vilka lag vi spelat mot osv.
Jag saknar dock information från säsong 1940, 1041, 1942 samt 1952. Jag är osäker på hur det egentligen såg ut i de lägre divisionerna under kriget.
Jag har en del matcher innan seriespelet 1931 men fokus är på 1931 och framåt.
Så om någon har tillgång till dessa redan så vore det intressant att få ta del av dem!
Lite detaljer:
Bandyn införde ett seriespel först 1931. Sirius första seriematch spelades den 6 januari 1931 mot AIK (2-3). Innan 1931 spelades SM i slutspelsform.
Det lag vi har mött flest gånger (serie, slutspel, kval) är Edsbyn (109 matcher) följt av Sandviken (103)
Antal Förening
109 Edsbyns IF (101 seriematcher)
108 Sandvikens AIK (101 seriematcher)
92 Brobergs IF (85 seriematcher)
81 Bollnäs GIF
74 Västerås SK
53 Hammarby IF
47 Vetlanda BK
41 Villa Lidköping BK
39 IFK Vänersborg
32 IFK Motala
3 AIK
2 Frillesås SK
0 Åby/Tjureda
88 Ljusdals BK
73 Falu BS
#238 ·
70
· 2019-06-10 22:04
Om du prenumererar på unt har du tillgång till deras arkiv. Alla tidningssidor finns inskannade. Jag har hittat en hel del fotbollsinfo på så vis. :)
Jag påbörjade en sammanställning av Sirius alla bandymatcher i seriesystem (även kval och slutspel mm). Tanken var att få en bild över vilka lag vi spelat mot osv.
Jag saknar dock information från säsong 1940, 1041, 1942 samt 1952. Jag är osäker på hur det egentligen såg ut i de lägre divisionerna under kriget.
Jag har en del matcher innan seriespelet 1931 men fokus är på 1931 och framåt.
Så om någon har tillgång till dessa redan så vore det intressant att få ta del av dem!
Lite detaljer:
Bandyn införde ett seriespel först 1931. Sirius första seriematch spelades den 6 januari 1931 mot AIK (2-3). Innan 1931 spelades SM i slutspelsform.
Det lag vi har mött flest gånger (serie, slutspel, kval) är Edsbyn (109 matcher) följt av Sandviken (103)
Antal Förening
109 Edsbyns IF (101 seriematcher)
103 Sandvikens AIK (101 seriematcher)
93 Brobergs IF (85 seriematcher)
82 Bollnäs GIF
74 Västerås SK
53 Hammarby IF
37 Vetlanda BK
36 IFK Vänersborg
31 Villa Lidköping BK
26 IFK Motala
3 AIK
2 Frillesås SK
0 Åby/Tjureda
88 Ljusdals BK
73 Falu BS
Verkar var en hel del lag som saknas där, hittade du inga siffror för de lagen? Tänker på t.ex. Örebro, Katrineholm och Boltic.
#240 ·
Jocke
· 2019-06-11 19:57
Jodå listan är lång! De lag jag skrev upp var de som vi möter i år (samt LBK och BS som vi mött väldigt ofta genom åren).
Katrineholm och Boltic är lite luriga då de bytt namn osv genom åren och det inte alla gånger är enkelt att säga vilka som ska räknas med
Katrineholm / Katrineholm Värmbol (dvs inte enbart Värmbol) har vi mött 30 ggr genom åren
IF Boltic / BS BolticGöta (dvs inte enbart IF Göta eller Karlstads-Göta) har vi mött totalt 24 gånger
Örebro SK är dock lite enklare. 23 ggr har vi mött ÖSK i seriespel
#241 ·
Jocke
· 2019-06-12 08:12
Ett lag jag fastnade lite mer för var VoIF Diana som vi mötte 1958. Det är ju som alla vet Velociped och Idrottsföreningen Diana från Eskilstuna. Ni vet de (bandysektionen) som senare gick samman med Eskilshems BK och bildade Eskilstuna Bandysällskap (EBS). Eskilstuna BS som senare gick samman med Torshälla-Nyby Idrotssällskap (TNIS) och bildade Torshälla-Eskilstuna Bandyförening. De marknadsför sig dock som Eskilstuna Bandysällskap fortfarande.
Namnet Diana tog de förövrigt från det gamla cykelfabrikatet Durkopfs Diana vilket jag inte visste.
Jag vet inte resultatet i matchen just nu heller annat än att vi vann.
Jodå listan är lång! De lag jag skrev upp var de som vi möter i år (samt LBK och BS som vi mött väldigt ofta genom åren).
Katrineholm och Boltic är lite luriga då de bytt namn osv genom åren och det inte alla gånger är enkelt att säga vilka som ska räknas med
Katrineholm / Katrineholm Värmbol (dvs inte enbart Värmbol) har vi mött 27 ggr genom åren
IF Boltic / BS BolticGöta (dvs inte enbart IF Göta eller Karlstads-Göta) har vi mött totalt 17 gånger
Örebro SK är dock lite enklare. 18 ggr har vi mött ÖSK i seriespel
Så få gånger? Skumt, de ligger ju trots allt på en tionde plats i maratontabellen.
#243 ·
Jocke
· 2019-06-12 13:20
Ja så kan det bli men vi har sällan spelat i samma serie (dvs när vi var i division 1/allsvenskan norra så var de ofta i södra och vice versa.
Sedan det blev en (1) serie så har Örebro SK sällan varit uppe i högsta serien.
Enligt mina noteringar
Det var enkelserie fram till säsongen 1963/64. Fortsättningsserien var också enkelserie (och mixade).
Säsong Serie
61/62 Division 1 Södra
62/63 Division 1 Södra
62/63 Match tredje pris
64/65 Slutspelsgrupp B
67/68 Final
81/82 Allsvenskan norra
82/83 Allsvenskan norra
83/84 Allsvenskan norra
84/85 Allsvenskan norra
85/86 Allsvenskan norra
88/89 Fortsättningsserien
89/90 Allsvenskan norra (hemma)
89/90 Allsvenskan norra (borta)
89/90 Fortsättningsserien
94/95 Fortsättningsserien (hemma)
94/95 Fortsättningsserien (borta)
98/99 Kval norra (hemma)
98/99 Kval norra (borta)
06/07 Superallsvenskan (hemma)
06/07 Superallsvenskan (borta)
08/09 Elitserien (hemma)
08/09 Elitserien (borta)
11/12 Kval (hemma)
11/12 Kval (borta)
Jag har vad jag tror är ganska fullständiga serietabeller för de saknade åren. Det spelades inte så många matcher på den tiden. Också snyggt att spela en hel säsong utan att släppa in mål som vi gjorde 1952.
Division III Upplandsserien 1952
Sirius 5 5 0 0 27-0 10
Upsala IF 5 2 2 1 11-8 6
SK Iron 5 2 0 2 11-13 4
Karlholm 5 2 0 3 8-18 4
Älvkarleby 5 1 1 2 10-15 3
Norrtälje 5 0 1 4 8-22 1
Upplandsserien grupp A 1942
Vesta B 6 5 1 0 20-8 11
Sirius 6 3 1 2 26-18 7
IFK B 6 3 0 3 19-26 6
Morgongåva 6 0 0 6 11-27 0
Upplandsserien 1941
Sigtuna 3 3 0 0 20-5 6
Sirius 4 2 1 1 15-18 5
Iron 4 1 2 1 8-6 4
Norrtälje 4 1 0 3 13-24 2
Enköping 3 0 1 2 6-9 1
Upplandsserien 1940
Upsala IF 4 2 2 0 17-5 6
Sigtuna 4 2 2 0 16-5 6
Sirius 4 2 2 0 11-7 6
Iron 4 1 0 3 13-18 2
Enköping 4 0 0 5 6-28 0
#245 ·
Jocke
· 2019-06-13 15:35
Underbart! Då har jag denna del av statistiken klar.
#246 ·
Jocke
· 2019-06-13 19:44
Vi får väl se om det finns någon rolig statistik förutom 1000 poäng o maratontabellen och drygt 100 matcher mot Edsbyn respektive SAIK
Jag fick leta riktigt rejält innan jag kunde verifiera antalet spelade matcher i maratontabellen 1126 stycken tom 2017/18. Det visade sig att 1933 års sk nedflyttningsserie (som bestod av fem matcher men två av dessa hade redan spelats i serien innan). Så kan det vara ibland.
Går att läsa i Boken om bandy del 1 från 1947 (rekommenderad läsning)
#247 ·
Joint
· 2019-07-13 20:55
En fråga till Brukarn eller annan hugad statistiker:
Har vi mött Helsingborgs IF förut? I så fall, när och hur har det gått?
#248 ·
MangeD
· 2019-07-15 04:47
En fråga till Brukarn eller annan hugad statistiker:
Har vi mött Helsingborgs IF förut? I så fall, när och hur har det gått?
Verkligen intressant fråga, då de inte kan ha möts i seriesystemet tidigare, då uppdelningen i serierna under Högsta serien ar uppdelad tidigare. Möjligen har vi möts i kval eller cupspel.
#249 ·
Joint
· 2019-07-15 10:41
Det är ju i alla fall första gången vi möts i allsvenskt seriespel. Sen spelade HIF i allsvenskan mellan 1993-2016 medan vi spelade i diverse lägre divisioner. 1992 var vi hyfsat nära att få mötas i ett allsvenskt kval, men ack. Jag gick igenom många års seriespel och konstaterar att vi gick om varandra när vi var nära att mötas. Oklart om vi stött på varandra i cupen någon gång?
Nu fastslår officiella: "Aldrig tidigare under föreningarnas 112 år långa existens har Helsingborgs IF och IK Sirius ställts mot varandra i en seriematch, men ikväll är det dags."