Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Bandy

Sirius BK:s framtid

Gjorde en snabbkoll på publiksnittet so far. Efter 9 st. spelade hemmamatcher har vi ett publiksnitt på 815 pers. Säsongen 12/13 var publiksnittet efter 9 st. hemmamatcher 1179 pers. Det skiljer således 364 pers/match mellan säsongerna. Dock ska poängteras att vi 12/13 hade hemmamatch på annandagen mot Bajen. Tar man bort hemmamatchen mot Bajen båda säsongerna har vi tappat 250 per/match hittills 13/14. Om man antar ett snittpris på 100:-/match innebär detta att Sirius, jämfört med föregående säsong, förlorat intäkter på drygt 300 000:- och då har vi fyra hemmamatcher kvar (kvalet inte inräknat). Troligtvis har styrelsen budgeterat för detta inkomstbortfall men hur tänker man sig framtiden?
Om vi nu lyckas klara kvalet, för vilka pengar ska vi då värva toppspelare till nästa säsong? Eller räknar ledningen med att laget ska vara så pass mycket bättre (förutsatt alla stannar förstås) nästa säsong att vi slipper kval? Och hur hågade är sponsorer att satsa på Sirius bandy med ett publiksnitt under 800 pers och där vi hela tiden slåss för nytt kontrakt? Det håller inte i längden att vara ett bottengäng, åtminstone i en storstad som Uppsala där konkurrensen med andra sporter och fritidsintressen är stor. Elitbandyn i Uppsala kommer då gå mot en säker död, sanna mina ord. Ursäkta min domedagsprofetia men jag är orolig, mycket orolig för Sirius bandys framtid. Snälla västringar och Sirius styrelse, gör mig lycklig igen och övertyga mig att allt kommer att bli bra och att vi snart får uppleva ett Sirius som krigar om SM-guld!
Sirius Hej!
Sirius har publikmässigt, ekonomiskt och sportsligt varit mycket värre ute än så här, för bara tio år sedan. Och den gången kom vi igen. Så bara sett utifrån det känner jag mig inte så jätteorolig. Den stora skillnaden från då är ju förstås halljävlarna, där jag är rädd att Sirius som utelag riskerar att ses som ett hopplöst fall bland spelare och sponsorer.
Den enda chansen att få se ett slutspels-Sirius igen inom en relativt nära framtid tror jag f.ö. stavas Daniel Berlin. Kanske kryddat med andra ”hemvändare” som Fall och Mickel. Att värva andra toppspelare utan anknytning till Uppsala tror jag är helt omöjligt.

Oavsett Berlin eller inte, och oavsett om det blir Elitserien eller Allsvenskan, som hoppas jag att vi kan hitta en ny stomme att bygga truppen kring. Bland alla nya namn i truppen så finns det förhoppningsvis spelare som liksom Hellboy, Fall eller Broberg kan och vill stanna länge och blomma ut i Sirius.
Det finns ju fåglar som viskar om Bella. Ryktena säger att han ska bli farsa snart och därmed vill hem. Han är välkommen säger jag! Men snubben är ju fortfarande ung, så han kunde ju lätt gå nånstans där han kan tjäna flis..
Men apropå Bella, så har jag också hört det där ryktet om att han skulle vara på väg hem (till Björklinge?). Haha, jag väljer dock att lägga dövörat åt och tro på det först när det är sant. Jag har hört det ryktet allt för många gånger för att gå på det. Klart är hur som helst att någon klasspelare skulle höja standarden, så enkelt kan det vara. För ett par säsonger sedan fanns det, enligt uppgift, ex antal externa sponsorer som var villiga att delfinansiera en spelare som P.Nilsson. Undra hur det ser ut nu? Flera av storklubbarna har ju externt tjafs som sköter värvandet, tycka vad man vill om det ...
Jag har för mig att han blev farsa redan ifjol men drog till Ryssland ändå.

Jag tror ju absolut att det ligger någonting i ryktet i den meningen att folk från Sirius säkert håller kontakten med Bella och att han iallafall inte har svarat "aldrig i livet". Men sen lär det ju dröja tills han tycker att han vunnit tillräckligt med guld och tjänat tillräckligt med rubler för att prioritera annat i livet. Jag hoppas mest bara att det händer någon gång överhuvudtaget.
Vi skulle verkligen behöva en "storsponsor", typ Ågerup, inom bandyn. Först då kan vi värva spelare av landslagsklass och då vinner vi matcher igen. Och när vi börjar vinna kommer publiken. Och med ökat publikintresse blir det lättare att få sponsorer samt att värva toppspelare. Och med framgången följer ökat intresse bland unga att ägna sig åt bandy vilket skapar en grogrund för bygget av ett nytt framtida storlag. Självklarheter? Javisst, men ibland måste även självklarheter komma på pränt. Alltså, min nyårsönskning blir att en storsponsor dyker upp och stöttar vårt älskade bandylag.
Jag tror absolut Bella vill spela i Sirius om vi spelar i Elitserien. Han har inget mer att bevisa och det är nog lite utmanande att ev spela Sirius till slutspel.
Jag tänker inte heller tro på varken Bella- eller Eskhultrykten innan de står i blåsvart tröja på Studan, men skulle en eller båda komma är jag inte minsta orolig för kval. Bara Bella skulle ju göra oss till ett slutspelslag.
Mossberg påväg hem! Det borde göra det lite mer ensamt som svensk i Moskva (långsökt men det räknas)
Westh påväg till SAIK kanske? Då borde ev Mikael Nilsson bli ledig... Visserligen skadad just nu men till nästa säsong så ...
Ja och om Mossberg är "påväg hem" så är väl SAIK det naturliga valet. Om de utav någon historisk anledning inte förmår att locka med ett saftigt kontrakt, så borde vi höra av oss. Eller, höra av oss borde vi göra ändå. Tung spelare. Vad gäller Bella så är väl han lite av SAIK:s hjärta, så honom räknar jag bort.

Patrik Nilssons bror..? Honom åkte fan Klasse åttor runt på Studan sist. Men visst behöver leta efter en libero.
Klubbchefen Magnus Jansson slutar. Vet inte om jag ska le eller gråta. Vad gör en klubbchef egentligen? Borde kanske veta det men icke.
"Magnus väljer att sluta på grund av familjeskäl"
Jag förstår att Hellboy gör det, som åker på bortamatcher stup-i-ett och tränar/jobbar dagarna in och ut. Men är det verkligen rimligt att en klubbchefsroll ska vara på, vad det verkar, nästan 24/7-basis? Kaveh brände väl mer eller mindre ut sig, likaså MB, och nu Magnus..? Hade gärna sett kontinuitet på posten, men hoppas nu på en fullgod ersättare.
Borde det ändå inte gå att få ihop en "tankesmedja" med Rosa, Eskhult, Hellqvist, Pirre och andra kloka ungdomar som varit med länge.
Jag tror läs tror att vi har en styrelse som bränner ut våra klubbchefer med orealistiska mål.
Man får väl kuppa årsmötet och avsätta styrelsen då? Sen har jag självklart inga bra alternativ för vilka som skulle sitta där annars men ändå.
Om Hellqvist slutar kanske han kan passa till detta. Jag tror dock att det behöver bli fler personen involverade i föreningen så att inte några personer behöver slita ut sig fullständigt.
Ett ide som jag har hört som jag antar inte kommer bli av men som låter jäkligt bra är. Brekkan som klubbchef och Olle som sportchef. Ett rejält långskott men brekkan va med o styrde upp fotbollen och skulle kunna bidra med massor tror jag.
Vi får hoppas att det som kniv-jonas skriver blir verklighet. Gillar Brekkan. Han verkar ha stort hjärta för klubben.
Vad hände med tankarna och samarbete med Dynamo Moskva? Blev det inget då det inte funkade med Azarenko?
Under lunchen idag kom vi att prata om Kim Knudsen (fd Fyrisfjädern och numera klubbchef inom mjukbandyn (Storvreta)).
Vore inte han en person för Sirius bandy?

Under lunchen idag kom vi att prata om Kim Knudsen (fd Fyrisfjädern och numera klubbchef inom mjukbandyn (Storvreta)).
Vore inte han en person för Sirius bandy?

Det skulle vara alldeles utmärkt!
Kim är ett bra namn alla dagar i veckan. Stor och tung, Kim il Kung, etc.
För att inte glömma Kim Il Ja och Kim Mo
Eller puck fångaren i damlandslaget Kim Martin.
Kim Larsen.
Vad skulle Kim Wilde heta om hon gifte sig med Kim Källström...? Sånt går jag och funderar på.

Vad skulle Kim Wilde heta om hon gifte sig med Kim Källström...? Sånt går jag och funderar på.

Kim Wellde såklart.
I brist på ny information från Sirius flödar humorn vilt om Kim hit och Kim dit på denna siriösa tråd. Går in på Sirius bandys hemsida varje dag i hopp om något nytt. Vad har ledningen för strategi för framtiden? Tystnad. Vem blir ny klubbchef? Fortsätter Söderman? Stannar Olle eller blir det en ny tränare och i så fall vem? Tystnad. Några förlängda kontrakt? Några värvningar? Tystnad. Hoppas verkligen att det jobbas hårt i det tysta för att förstärka organisationen och spelartruppen.
Rätt nyllet.Lite som att rätta Lotto raden.Man hoppas ju på nått varje gång/dag.
En klubb som jag trodde var i fritt fall har ju varit handelskraftiga och löst situationen bra. Bollnäs. Måtte någon nu styra upp IKS BK.
Någon form av nyhet borde man väl ändå få ur sig. Jag är också inne och tittar hela tiden men det är tyst o så tyst.

Ja Bollnäs verkar reda ut problemen!
Roos: "Spännande att politikerna tar beslut om 100tals miljoner för bandyns räkning utan att dom har koll på verksamheten. Sportsligt publikmässigt och marknadsmässigt har vi bland dom sämsta förutsättningar i elitserien o så ska vi tydligen fortsätta ha det efter 2019."
Tyvärr får man nog säga att Sirius själva inte riktigt alltid har koll på verksamheten. Om jag fattat rätt så togs väl förslaget fram i samråde med Sirius, sen kom man "alldeles för sent" på att man ville ha ett tak också. Det duger inte riktigt att ha så dålig koll på vad man vill ha tycker jag.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/svtuppland/klart-for-nya-studenternas

Tyvärr får man nog säga att Sirius själva inte riktigt alltid har koll på verksamheten. Om jag fattat rätt så togs väl förslaget fram i samråde med Sirius, sen kom man "alldeles för sent" på att man ville ha ett tak också. Det duger inte riktigt att ha så dålig koll på vad man vill ha tycker jag.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/svtuppland/klart-for-nya-studenternas

Vad jag har förstått blev man inte ens tillfrågade. Utan det här togs helt utan bandyns insyn.
OK, det stod väl i beslutsförslaget att man haft dialog med Sirius, men det behöver iofs inte vara sant för det.

Däremot säger ju ordförande Sandberg i inslaget att man "alltförsent har fått tänka om", så det låter ju som att de faktiskt har varit med på noterna från början.
Pinsam dialog mellan våra egna klubbar, i så fall. Jag vet i alla fall att båda sektionerna hade en sådan här kombi-idé förr, men det var en helt annan skiss och tja, "på Sjonis och Svenssons"-tid, så att säga.

Men det jag inte fattar (som jag tog upp i Nya Studenternas-tråden på fotbollsdelen) är att det snackas om en bandyarena för 3K bredvid Nya Studan (att använda vid överlappning, alternativt lyxigt Löten). Vad är poängen med det? Nuvarande tar ju det dubbla. Är poängen med att fixa 3000 plaststolar så kan jag bara skratta åt eländet.
Nu e det inte samma förslag tror jag. Men jag vet att en gång fick siriusbandy läsa i tidningen att klubbarna hade kommit in med ett förslag gemensamt. Men att det då visade sig att en som inte alls har med bandyn att göra hade godkänt det.
Kommunikation, som sagt... Men oavsett vilket borde de haft gott om tid att tänka efter vad de ville ha eftersom det gemensamma förslaget kom in 2011.

joint: Nya Studan ska väl byggas där bandybanan nu står tror jag. B-planen kommer väl som sagt till för att Sirius ska ha en reservplan vid överlappning, och den lär inte ha några plaststolar. Vad som ska finnas där nuvarande fotbollsarenan står vet jag inte (någon som sett en planritning?)
Detta förslag tror jag gör att elitbandyn behöver flytta från Studan tyvärr. Bli inte överraskade om det kommer förslag på mer publikkapacitet I Relitahallen framöver.
Det blir en stor arena på Studan som inte kommer att behoves

Det ska väl få plats en väg genom parken ...
Sirius i Relita är det värsta tänkbara av alla scenarior (förutom möjligen konkurs).
Alla Siriuslag utom A-laget betraktar ju Relitan som sin hemmaplan. Finns knappast någon relation till Studan där de bara spelar om hallen är bokad. Trist som fan men tror att Sirius spelar i Relitan inom en snar framtid. Några egentliga arenakrav verkar ju inte existerar i praktiken från förbundets sida
Varför kalla det en "kombiarena" för fotboll och bandy när det egentligen är en fotbollsarena man bygger? Nu kan jag ha fått det hela om bakfoten men enligt det ursprungliga förslaget från http://www.temagruppen.se/Referenser/Kultur-och-fritid/Arena-Studenternas/ var det ju meningen med ett mobilt tak till arenan. Sedan blev detta för dyrt. Hur lång tid det tog för Sirius bandy att reagera efter det att kommunens fastighetsförvaltning (eller vad enheten nu kallas) kom med ett förslag till beslut vet jag inte.
Som förslaget ser ut nu kommer ju Sirius bandy inte ha någon glädje av den nya arenan. Ett mobilt tak och alla parter blir nöjda.
Om vi antar att även arenan i Gränby byggs, hur stor är då sannolikheten att Sirius bandy får en inomhushall inom rimlig tid? Mycket liten skulle jag vilja påstå. Då återstår att bygga ut Relitan om det nu är byggteknisk möjligt. Framtiden ser mörk ut för Sirius bandy.
Och friidrotten sin byggnad.Nä vänta till en ny generation politiker med förståelser för vettiga beslut kommer fram.Hur många städer har 2st bandyhallar?Moskva?
Men samtidigt - inte ska väl Västra ge efter för det här "utan hall dör bandyn"-snacket? Så länge vi inte har något hallkrav får vi väl ta strid för att bandyn ska stanna utomhus på Studan.
Det här är väl grunden i det förslag som nu ligger -långt ifrån alla delar är dock beslutade. http://www.uppsala.se/Upload/Dokumentarkiv/Externt/Dokument/Bostad_o_byggande/Stadsplanering/Sodra_Astraket/Planprogram.pdf
Nej, Nyllet, tak på Studan är det sista jag (med flera) vill ha. Då kan man nästan lika väl bli en sportbarssupporter.

Jag tycker inte det är några större fel på nuvarande bandy-Studan. Vårt hem.

Relitahallen borde dock gå att bygga ut lite. Det är väl "bara" att slå upp en vägg och tillsätta branta läktare. Dock skulle det ta emot något enormt att se Sirius spela seriematcher där inne...
Tack Gode Gud att man är gammal nog att snart inte bry sig längre. Jag ska bli ett nytt internet troll och byta namn i mina inlägg och kalla mig "Observers II" och så fort det blir inomhus skylla på förkylning, vård av barn, vård av hamster, guldfisk, och slutligen kvarka, bara för att kunna sitta och skriva skit i UNT's rapportering.
Förresten kan jan nog byta signatur direkt, för skriva i eget namn lönar sig inte heller. Censurerad idag med min åsikt om bygget i tidningen, trots att jag är en av få som skriver i eget namn.
Garligur, jag har den största respekt för din uppfattning att bandy ska spelas ute. Tro det eller inte men i stort delar jag din uppfattning och andra västringars. Men om utvecklingen bär dithän att Sirius, p.g.a. att man saknar en inomhusarena får svårt att behålla sina lovande juniorer, värva toppspelare samt rekrytera sponsorer då är risken stor att man försvinner från bandyns elitskikt. Då väljer jag, utan att tveka, inomhus- före utebandyn. Det tragikomiska är att om vi åker ur elitserien kommer de allra flesta hemmamatcherna, med största sannolikhet, att spelas i Relitahallen. Det lär ju inte bli fler än ca 300 pers på matcherna. Alltså en lose-lose situation för alla utebandyälskare.
Slutsats: Skjutbart tak på den nya arenan vore det bästa!
Håller med skjutbart tak på nya arenan vore det absolut bästa.
Lex. Friends. Taket skulle ändå aldrig vara öppet. Lika bra att bygga en hall då så att det blir billigare.
Håller med Nyllet. Självklart vill man se bandy utomhus (gärna på sjöis åtminstone en match per år ;-)) men vi kommer nog att bli tvugna att på sikt välja mellan att vara ett elitlag som spelar inomhus eller att spela i lägre divisioner. Och då väljer jag det förstnämnda.
Ja ni har sagt det femtielva ***** gånger nu.
Word, CarlApan. :-)

Tak hör inte till en fotbollsarena, hur som helst. Jag har varit "inne" på Kompisvallen och upplevt hur fel det känns. Ett trauma.
Du kan vara lugn Joint, du får som du vill ;-)
Jag har ännu inte sett någon tak-arena som varit bra, därav en anledning till att jag är skeptisk. Inte heller kostnadseffektivt. När Kompisvallen haft taket öppet så har det ändå känts som halvt-inomhus, just för att de hänger massa pelare och sådant i atmosfären. Icke najs.
Finns inget naturgräs i nuläget som trivs på dom halvt inbyggda f.arenorna.således en mer öppen arena eller plastgräs är dom enda alternativen.
"Helhetslösningar" verkar vara modeordet för denna Silly Season. Om jag uppfattat det rätt så behöver det inte innebära alltför stor påverkan på ekonomin. Spelaren får ett jobb som går att sköta i samklang med bandyn, en lägenhet och möjligheten att spela inför Västra sidan varje hemmamatch... En del ersättning får de naturligtvis även för bandyspelandet men de kostnaderna har klubben haft förut också.

Vi får hoppas att några ryska lag kommer tidigt så att Relitahallen kan spolas upp redan i slutet av augusti.

.... men det är klart sak PN in så kommer det nog att kosta lite pengar också.

Vore roligt att få några rapporter från barmarksträningen framöver.
Apropå Sirius ekonomi. Det är klart att man blir lite orolig över ekonomin efter alla värvningar men hade man inte satsat skulle vi riskera att åka ur elitserien eller hamna i en sort status quo d.v.s. förbli ett bottenlag med låga publiksiffror, taskiga sponsorintäkter och ett allmänt ljumt intresse bland utsocknes elitbandyspelare att komma hit samt att våra bästa junisar skulle dra till ”storklubbar” som SAIK, VSK, Villa eller Bajen. Dessutom skulle barns intresse att börja spela bandy falna och fostran av egna elitspelare minska. Elitbandyn skulle helt enkelt riskera att dö ut i Uppsala.
Jag tycker man gjort rätt och det är bara att hålla tummarna för att Uppsalaborna och företag ställer upp för sitt Sirius både vad gäller att komma på matcherna och att sponsra laget. Jag är villig att personligen sponsra Sirius med en liten ”extra” slant och om många gör detsamma skulle det vara en bra hjälp på vägen. Länge sedan jag kände sådan tillförsikt inför en bandysäsong. Jag tror definitivt vi kan slåss om en slutspelsplats.
Return of the Hubris.
?
Jag tror Bigbadda syftar på mitt senaste inlägg och den sista meningen om slutspel. Tror och hoppas att vår trupp är väsentligt starkare nu än fjolårets samtidigt som de lag vi konkurrerat med i bottenskiktet inte blivit starkare, snarare svagare. Dessa omständigheter får mig att tro att vi faktiskt kan slåss om 7-8 platsen i elitserien. Hybris?
Det kan ju för fan inte vara hybris att tro på slutspel. Allt annat än SM-guld är ett skamligt nederlag.
SM-guld? Nja inte än men när Bella kommit hem (here we go again ;-) ) då jävlar ska vi slåss om SM-titeln!
Ett (någorlunda) realistiskt drömscenario för framtiden:

Nästa år lyckas vi nå en slutspelsplats, vinner på annandagen samt sprattlar lite innan vi åker ur i kvarten. Resultatet blir ett förnyat intresse för Sirius i staden och förbättrade publiksiffror.

Den positiva känslan från 2014/15 gör att man med externt kapital till hjälp kan plocka hem Berlin, vilket gör att Sirius pekas ut som det nya heta laget och spelarna ställer sig på kö för att få vara med på tåget för lite fikapengar. T.ex. har Mickelsson sagt sig vara intresserad att komma tillbaka förutsatt att det satsas. Därav når vi semifinal 2015/16, laget faller till slut på att inte vara tillräckligt samspelta.

2017 kortsiktig lösning, SM-guld!

Därefter fortsätter det gamla vanliga "bandyn dör utan hall"snacket. Samtliga klubbar som spelar utomhus lägger ner. SAIK konkar, Gurkburken börjar användas som den lagerlokalen den egentligen byggdes som och träkyrkan bränns ner av någon tjurig snubbe. Sirius avbryter sin elitsatsning och Uppsala representeras i framtiden av UNIK som håller till i Relitahallen. Elitserien förvandlas till en stängd serie med samtliga få kvarvarande lag och bandyn för en tynande tillvaro i ett antal år. 2040 lägger den sista kvarvarande klubben Villa ner sin bandysektion och sysslar härmed bara med Agility. Vi minns 2017.
Lok Yiu s'accrocher à moi aller pour un moment , soudainement et de façon inattendue m'a demandé : " Zhaoyang , le mois prochain , il ya une équipe m'a invité à aller le tournage Hengdian , vous dites que je vais ou pas ? ""Fly il ? " Je ne veux pas essayer de stimuler ses émotions doux demandé où elle allait mais effectivement le tournage , pas intéressé . Homme Nike Free 7.0 V3 " 'Ai essayé de maquillage , le réalisateur et le producteur sont très satisfaits , je me sens très en forme ce rôle . ""Into , vous faites des modèles graphiques , et ne veulent pas avoir showbiz aiguisé foré , est votre chance de saisir l' ....... Par ailleurs , c'est la chirurgie climatisé du médecin de produits de soins de santé , vous prenez le temps de revenir , plus tard, j'ai envoyé des messages pour vous dire comment manger " . Couple Nike Free 3.0 J'ai dit à la commodité des mains portant des sacs remis à l'avant de son accouchement .Yue Yao ne m'a pas ramasser et lui a donné un sac pratique , mais il m'a semblé pendant longtemps , murmura: . " Je ne modèles graphiques que la scène de transition , j'ai effectivement reçu un diplôme de Shanghai Theatre Academy . "" Fuck! Faussement Je me demande quand il Xiangmoxiangyang , s'est avéré être un professionnel , j'étais vraiment insensée , ah , ne reconnaissais pas ce que vous jouez sur les étudiants et les diplômés ! " Ma moitié ironique , moitié du ridicule soupira .Lok Yiu complètement ignoré mon bluff , les yeux et m'a demandé : xboter 2014
Det här sista inlägget måste komma från Tramsin. Han ger här sin syn på den kommande utvecklingen av bandysporten....

Det här sista inlägget måste komma från Tramsin. Han ger här sin syn på den kommande utvecklingen av bandysporten....

Jag anar ett erkännande av fotbollsskostölden härom månaden också "Couple Nike Free" och "Homme Nike Free".
Det var tur de återfanns i Stabbyskogen.

I övrigt så är sammanfattningen mot slutet ganska så talande. "Fuck!" och så det lilla ordet "bluff"
Onekligen från disciplinnämnden. Jag fattar ingenting. Allt är som vanligt.
Utifrån den synnerligen klara och välformulerade texten utgår jag från att det är SBF:s ekonominämnd som svarat på Gripen överklagan om elitlicensen men att skrivelsen hamnade på villovägar d.v.s. till västra sidan istället.
nu är jag snurrig

nu är jag snurrig

Bara nu eller har det varit så en tid?

[quote1400961415=RRR]
nu är jag snurrig

[/quote1401023380]

Haha. Exakt min tanke.

[quote1401023380=Jocke]
[quote1400961415=RRR]
nu är jag snurrig

[/quote1401023380]

Haha. Exakt min tanke.
[/quote1401052614]

exakt min tanke oxå!
Såg en notis om att Villa hade många lag anmälda(31 st) till spel säsongen 2014/15.

Som jämförelse:
Om jag nu har räknat rätt så har Sirius i spannet P9-P14 anmält 17 lag till seriespel 2014/15. Det är bra även om jag kan tycka att fler klubbar i Uppsala borde ha barn och ungdomsverksamhet.

Till detta ska läggas alla som går på bandykul också ... Vet ej hur många de är men upp emot 100 stycken kan jag tippa.

.. dessutom finns P15, P16, P18 (ibland två lag) och P20
... och naturligtvis a-laget.
Saxat från Sirius hemsida gällande den rådande ekonomiska situationen.
"Vi ligger inom dessa ramar och har under våren även tagit ett par aktiva beslut att tacka Nej till klara spelar-förstärkningar av yppersta klass, då de presenterade ekonomiska kraven i förhandlingar har visat sig alltför kostsamma utifrån vår ekonomiska situation".

Vilka har man tackat nej till?
Mickelsson kan tänkas!
Patrik Nilsson kan jag tänka mig.
Samtidigt som man gav berlin o mickelsson dom bästa erbjudanden någonsin. Nej den där raden ser jag bara som massa snicksnack.
Många vill ha snabba framgångar men vi får inte äventyra ekonomin.Hoppas vi kan ta tillvara på våra duktiga juniorer och en ny arena så spelar vi dom stora matcherna om 3-5 år.(senast)...Dock hade ett hop köpt lag varit intressant när finalerna spelades i uppsala.
Ekonomiskiten fördjupades visst här: http://unt.se/sport/annandagen-kan-bli-raddningsplanka-3453972.aspx
Det var lite oroväckande läsning, tycker jag. Höga förväntningar på företag, bandyfesten, publiktillströmningar, annandags-Bajen och eventuella tält. Ja men dåså, kirra tälten och gör det bästa utav situationen. Låter dock lovande om vi nu har en av elitseriens billigaste trupper, då borde ju inte utgifterna skena iväg så jävligt.

En konstig känsla jag har:
Unik med Sudden i spetsen känns på G. De känns för en gångs skull på riktigt, så att säga. Jag skulle ärligt talat inte bli förvånad om det dyker upp en liknande Sirius-VP-situation om några år. Skillnaden mot då är att den blåsvarta ekonomin är körd i botten då, medan de rödvita har läget under kontroll och surfar på IKS U20-vågen m.m.

Huvva, om man ändå fick njuta lite innan bandyhallsdöden inträffar.
Sirius ekonomi var ju extremt, extremt körd i botten under åren vi slogs med vp. Vi hade 4 miljoner i skulder och var extremt nära konkurs. Jag har svårt att tänka mig att det någonsin blir så illa igen.

Sirius ekonomi var ju extremt, [i]extremt
körd i botten under åren vi slogs med vp. Vi hade 4 miljoner i skulder och var extremt nära konkurs. Jag har svårt att tänka mig att det någonsin blir så illa igen.
[/i]
...och sedan när VP väl gick om oss och äntligen gick upp i högsta serien så hade de inte råd, utan försvann från jordens yta i stället. Tuffa ekonomiska tider för bandyn på den tiden. Att vi hade så många millar back hade jag förträngt. Sist vi åkte ur superettan hade ju IKS FK dock ett liknande ekonomiskt läge, men då dök Ågerup upp som gubben ur lådan. Tyvärr fick ju större delar av intäkterna från "succésäsongen" gå till att betala tillbaka skulder, varför fortsatt satsning då var svår.
Gräver fram den här rackaren igen.

Vi har ett hot omv konkurs hängande över oss. Hur illa är det? Vad kan vi göra!
Så jävla tråkigt.... Tyvärr jobbar man dessutom på det företag som till antalet anställda sponsrar med jättelik marginal minst av alla i staden.... Och jag skäms därmed över att jobba på Thermo-Fischer... så jag får väl sparken i morgon... men just nu känns det likgiltigt!
Dock har jag flera år i rad skickat in förslag på hur man som privatperson ska kunna gå in och sponsra just bandyn med ett antal 1000 kr, mot exempelvis ett paket innehållande entré + några bjudbiljetter, parkering, kaffe, matchprogram samt tillgång till viptält.... Dessvärre finns fortfarande inget liknande tänk.
En onlinebössa? Många bäckar små...
Jag skänker gärna pengar. Men först vill jag ha en total redogörelse av läget. Inte en patetisk vädjan av ordföranden.
Jag håller med dig garligur, korten på bordet Sirius! Vaknade till konkurshotet på Upplandsradion och väntade mig en mer detaljerad beskrivning av underskottet. Jag skänker gärna 1000:- men jag vill veta om de har en chans att göra nytta. Fy fan vad tråkigt. Mår dåligt, mycket dåligt!
Publikt ser det ju lite bättre ut än i fjol och tack vare annandagen lär vi väl snitta runt 1000 i slutändan. Håller med Garry att man vi ha lite bättre redogörelse varför budgeten inte håller.
Jag skänker gärna några slantar. Går bandyn i kk vet jag inte vad jag ska ta mig till så jag skiter om dom spenderat allt på heroin.

Nu skulle den där drömvinsten sitta fint,
Jag är inne på CarlApans linje. Oavsett hur de har lyckats schabbla till det så illa (trots att spelartruppen enligt uppgift hör till de billigaste i ES) så vore KK förödande för mitt eget välbefinnande. Inget Sirius Bandy känns otänkbart.

Kan Västra styra upp en "snabb" insamling såsom andra supportergäng har gjort tidigare?

Hur brukar sånt här skötas? Nån som har erfarenhet?
Ge mig bara ett kontonummer vars insamlade pengar går till Sirius bandy.
Menar du att vi ska sätta in separat och inte skapa en gemensam Västra-fond med andra ord?
Jag vill bara veta vilket konto jag ska sätta in pengarna på. Gärna en Västrafond, det lät väldigt bra.
Jag gick in och köpte 10 biljetter til VSK matchen, som jag addresserade til ett företag (ca 10 anställda), som jag vet, inte sponsrar.
Möjliga synergieffekter: 1 stk ny sponsor, 10 stk nya själar som upptäcker bandyn, 10 stk köpglada til kioskerna, folk drar folk till nästa match osv...
I värsta fall så har IKS BK fått 1.200,-
Det var kreativt måste jag säga.

Skrev du nåt följebrev eller skickade du bara biljetterna?
Magdalena Carlstedt skulle snacka med marknadsansvarig om en gemensam fond för västra. Återkommer med besked.

Jag insåg sen att jag inte var medlem i Sirius Bandy så det var ju en bra början att ta tag i direkt iaf.

Bankgironummer och swishnummer finns på upplagt på hemsidan nu.
Jag stöder Sirius Bandy med 1 000 spänn och hashtaggen #siriushjärta på Twitter. Gör det du med. Swish 123 131 25 45 eller bankgiro 308-2393.

Jag gick in och köpte 10 biljetter til VSK matchen, som jag addresserade til ett företag (ca 10 anställda), som jag vet, inte sponsrar.
Möjliga synergieffekter: 1 stk ny sponsor, 10 stk nya själar som upptäcker bandyn, 10 stk köpglada til kioskerna, folk drar folk till nästa match osv...

Detta var ju en lysande idé! Då får man ju lite annat för pengarna för att som du skriver ev. kunna värva nya supportrar till bandyn.
http://siriusbandy.se/web/forkopsbiljetter/
Bra att det börjar röra på sig. Det här ska vi fixa för f-n! Ni som inte är medlemmar i Sirius men vill bli det nu, se till att hela avgiften (450:-) går till Sirius bandy. Detta gör man genom att meddela Sirius, via mail, att allt ska gå till bandyn.

Jag stöder Sirius Bandy med 1 000 spänn och hashtaggen #siriushjärta på Twitter. Gör det du med. Swish 123 131 25 45 eller bankgiro 308-2393.

Jag gör som Herr Boll!
1.4 miljoner i skulder enligt UNT.
Om 1 398 pers till gör som jag och Jocke så är vi hemma.
Aningen kryptiskt uttryckt såsom 2 mnkr i tappade intäkter men att man fått in 0,6 mnkr i nytt stöd den sista månaden.
OK +2 mnkr verkar vara det som långsiktigt behövs årligen för att ha samma kostnader som idag.
Jag tänker på samma sätt uppenbarligen backar vi varje år. Men precis dom frågorna får man ställa på måndag. Hur kan det hända och hur undviker man att det händer igen.
Quislingen Tage i farten igen. För er som gillar att bli upprörda kan ju alltid, i brist på annat, läsa de "vänliga" kommentarerna till artikeln om Sirius dålig ekonomi på UNT sport
Ja nu njuter nog idioten för fullt,

Det var kreativt måste jag säga.

Skrev du nåt följebrev eller skickade du bara biljetterna?

Nej, jag bara skickade de. -Kunde ha skrivit en uppmaning också, men nåt borde folk fatta själva!

Kul att det rör sig, men som tidigare skrivits: Detta borde klubben ha startat/kommuniserat tidigare.
Tror faktiskt Zocke har helt rätt i det där han skriver om att "en bra säljare kan vara en smartare värvning än en bra forward". Det är en uppenbar kontrast mot vad Claes-Håkan säger i UNT om att man inte kan skära mer i kostnaderna eftersom man bara har tre och en halv anställda sammanlagt. Ja, kanske är det just det som är problemet?

http://www.bandypuls.se/bandy/elitserien/ar-slutspel-viktigare-an-100-arig-historia
Från DN om de klubbar som står under granskning:

–?En gemensam nämnare är att det är klubbar som inte har någon hall att spela i, säger Per Selin, ligachef för bandyns elitserie.

Asså...
En bra säljare - javisst men vad hjälper det om produkten inte håller måttet? Produkten Sirius sålde de två senaste säsongerna var undermålig. Inför denna säsong försökte man göra produkten bättre, och det ser ut som man är på god väg att lyckas med detta men uppenbarligen har folk (sponsorer) inte riktigt trott på den nya produkten eller så har de blivit besvikna under resans gång. Vad vet jag.
Fast nej nyllet. Kolla året då vi räddas kvar av en straff då plussa vi närmre 200k. Klart det går att göra plus o ändå hålla sig kvar. Det e ju et som är en långsiktig lösning. Ta hundår styra upp ekonomi och marknad för att sen när man e redo ta steget och satsa.
Precis. Den produkt (har svårt för det ordet, men ok då) vi har att sälja är ju mycket mer än bara en tabellplacering. Nu verkar det som att vi har ökat utgifterna och hoppats på att den förbättrade produkten ska ge samma ökning på intäktssidan, och det är ju fullkomligt livsfarligt. Vad Zocke och andra säger är att man ska börja i den andra änden och öka intäkterna innan utgifterna - rätt självklart egentligen.
Fast tre säsonger i rad med kval och låga publiksiffror har väl inte gjort produkten Sirius mer attraktiv eller? Skit samma. Nu gäller det att stötta Sirius så mycket vi förmår. Livet skulle bli så torftigt utan Sirius bandy.
"Klubben fortsätter att gå under budget även det här verksamhetsåret, har sälj- och marknadsansvarige Mats Jansson uppgett."
Samtidigt säger ju ordförande C-H Sandberg (till radion) att vi fått in två miljoner mindre än "planerat" från just denna verksamhet.

[size=36]Oookeeej ...[/size]

Cirkus. Soppa. You name it. Blir så jävla less, bara.
skit i det, bara slanta....nu är det liv el död, som vanligt....

"Klubben fortsätter att gå under budget även det här verksamhetsåret, har sälj- och marknadsansvarige Mats Jansson uppgett."
Samtidigt säger ju ordförande C-H Sandberg (till radion) att vi fått in två miljoner mindre än "planerat" från just denna verksamhet.

[size=36]Oookeeej ...[/size]

Cirkus. Soppa. You name it. Blir så jävla less, bara.

Vad är motsägelsen?

Funderat lite. Jag tror att Sirius, mer eller mindre konstant, måste tillhöra topp-8 i elitserien för att det överhuvudtaget ska vara möjligt att driva elitbandyverksamhet i stan. Klart man kan tolerera några enstaka dippar d.v.s. att vi hamnar på 9:e eller 10:e plats en eller två säsonger men att år efter år vara ett bottenlag håller inte och det är precis det vi ser hända nu. Folk vill se sitt favoritlag vinna och sponsorer vill inte förknippas med ett loserlag. Svårare än så är det inte.
Trots det dåliga tabelläget så tycker jag att Sirius bandy, sportsligt sett, är på rätt väg. Man har en mycket bra ungdomsverksamhet och ett ungt intressant A-lag med en av Sveriges bästa tränare. Klarar vi elitlicensen tror jag det ordnar sig. Det bekymmersamma ekonomiska läget kan t.o.m. få överraskande positiva spin-off effekter. Ett slags uppvaknande hos Uppsalaborna. Sirius bandy får mer publicitet i media nu än under normala förhållanden. Okej det är negativ publicitet men man pratar varumärket Sirius.
Klarar vi inte elitlicensen utan tvingas ner i seriesystemet kommer detta att inte bara slå hårt mot Uppsalabandyn utan även hela bandysporten. Att en anrik bandyklubb från Sveriges fjärde största stad försvinner från eliten måste ändå ses som ett stort nederlag för bandysporten i sin helhet.
Vi har verkligen helt olika syn på det här nyllet. Jag tror inte resultaten spelar någon större roll om du har en stark orginisation vilket vi hade för några år sen. Känner man uppsala vet man att publiken inte kommer bara för att du e sjua istället för elva. Förstår inte hur du kan tycka att vi ska satsa mer när det har bevisats att trots satsning så hjälper det inte. Bandyzooke har helt rätt och är själva beviset på att det går att gå runt ekonomiskt om man satsar på personal och sälj.
jag tror både kniv-j och nyllet har rätt.Mer publik=fler sponsorer.Att sälja in någon form av matchpacket ihop med sponsorer.Att sponsorerna delar ut reklam,visar upp sig på bandytorget m,m..Tänk en pytt+riktig stark i tältet istället för pizza på gluggarna.Mums.
Vad är motsägelsen?

Öh, att den säljansvarige (tidigare klubbchef) säger att sponsorintäkterna går som budgeterat medan ordförande säger att vi fått in två miljoner mindre än budgeterat från just – sponsorerna.

Vilka är ansvariga för spelarvärvningarna? Söderman? Vi må ha en ung och intressant trupp, men mediokra värvningar utifrån som Krantz och Bärne (med flera) stör mig. Där hade man i stället kunnat slussat in två egna produkter.

Publikkalkylerna är patetiska då man inte marknadsför matcherna alls. Man kan inte bara gå och hoppas på ett självspelande piano. "Varumärke" och "produkt" är ord som jag kan kräkas på, men oj vad mycket mer man kan göra för dessa ting. Ta matcharrangemangen som sådana: Det finns inget intro. Spelarna glider ut som om det vore träningsmatch. Det behöver profileras mer. Spelarna måste bjuda på sig i form av målgester, hets, segerdanser, segersånger med mera. Sådant gillar publiken. De har också ett ansvar. Samtidigt måste det ju finnas en "inför" hemmamatchen kvällen innan på klubbens egna jäkla hemsida. Det har inte ens funnits alla gånger. Och det här tältet, som ju är en bra grej, skulle dock egentligen varit klart i början av säsongen. Tyvärr är det väl som så att det är för få personer som delar på för många sysslor, så saker och ting glöms bort.

Jag vill se trovärdighet i klubben. Hur vet vi att vi inte hamnar i denna sits igen? Mitt förtroende för styrelsen är sådär. Väldigt less.
joint: Den säljansvarige säger ju "gå under budgeten", vilket väl måste betyda just att budgeten inte går som planerat.

Nej, jag håller inte heller med Nyllet, och det känns heller inte som någon konstruktiv inställning att säga att det enda som kan hjälpa Sirius är en bra tabellplacering. Den produkten vi har att sälja in till sponsorer måste inrymma mycket mer än så. En välskött förening, stabil ekonomi (ja verkligen), en bra ungdomsverksamhet, socialt ansvar, kul matcharrangemang, en positiv hejaklack och bra stämning på läktarna. Allt sånt är saker som är billigare och enklare att bygga upp än sportsliga framgångar, och sånt som också går att sälja in till sponsorer - vilket sen förstås kan leda till sportsliga framgångar. Att göra tvärtom är att börja i fel ände.

Det måste vara något fundamentalt som saknas i Sirius organisation, men jag är inte riktigt säker på vad det är. Vi sägs ha en av de billigaste trupperna, vi måste ha bland de billigaste resorna, och vi har iallafall inte sämst publiksnitt. Så varför klarar vi oss så dåligt när typ Ljusdal och Kalix är i balans? Visst, man kan skylla på att Uppsalapubliken är kräsen och Uppsalaföretagen snåla och gnidna, men det tycker jag är att göra det för enkelt för sig. Det måste finnas utrymme att göra marknadsföringsbiten så mycket bättre.

Men som joint säger, för få personer delar på för många sysslor. Så återigen, att anställa fler i organisationen kanske lönar sig mycket bättre än en spelarvärvning.

Jävligt bra idé. Mycket smartare än att bara skänka pengar. Kan vara en grej att lyfta till mötet på måndag.
Nej att värva sig ur en kris är ju sämsta tänkbara tankegångar.

Håller med om att det är märkligt att vi går så mkt back när sndra klubbar klarar sig. Spontant känns det ju som att hela ledningen är gravt inkompetent men det har jag ju ingen vidare insikt i.
kniv-jonas, du missförstod mig nog. Jag menar slutplacering i tabellen, sämst 8:a vilket innebär slutspel och mer publik och spänning. Vad jag försökte säga var att det kanske krävs minst en slutspelsplats för att Uppsalaborna i några större massor ska masa sig ner till Studan och att locka fler sponsorer än idag. Sedan håller jag med er alla om att arrangemangen runt matcherna kan bli bättre.
Nej, inlägget var inte menat som kritik mot Sirius att ha satsats för lite. Tycker Sirius gjort bra värvningar. Däremot har jag hört att intäkterna från sponsorer minskat med ungefär 40 % sedan förra säsongen vilket är mindre smickrande för ledningen.
Har vi nån marknadsansvarig över huvud taget?
Det är väl den där Mats Jansson som uttalade sig längre upp.

Oj, -40 % är verkligen jättedåligt. Samtidigt tycker jag det tydligt visar att sambandet mellan sportslig styrka och intäkter är rätt svagt. Vi är ju trots allt mycket bättre i år än ifjol. Vi gör väl ett för dåligt jobb på säljsidan helt enkelt.
Tappet på sponsorer hänger ihop med att vi inte har lik många/skickliga säljare kvar. Jag tror som sagt inte att sportslig framgång och många sponsorer hänger ihop.
Tycker att Sirius Bandy är dåliga på att marknadsföra sig. Jag och min fru har köpt säsongskort de senaste 5 åren. Vi tycker att det är en sorts sponsring. Bandyn får in våra pengar oavsett om vi kan gå på matchen eller inte.
Kostar inte Sirius någonting.
Man kanske kunde ha olika säsongskort? Ett vanligt och ett "guld" som kostar t.ex 2000:- för privatpersoner.
För dom extra kunde man typ få gratis kaffe och en korv. Lite "VIP" behandling.
Tycker att det saknas idéer i organisationen. Man rullar på år efter år i samma hjulspår mot oss som jämt går på matcherna.
Kan komma på en hel del.
- Olika säsongskort för privatpersoner/familj
- Ta med en kompis för halva priset
- Vart tog lotteriet vägen? Annandagen fanns den och för några år sen. Nu inget.
- adoptera en bandyboll. Typ ett lotteri vilket efter säsong ger gratis säsongskort nästa år, eller något sådant.
- Låt oss 700 som är på varje match bli någon form av ambassadörer för bandy.
- osv.

För mig är den bästa vinsten att det spelas bandy på Studan, men jag har lite svårt när man bara går omkring med mössan och tigger pengar.

Förstå mig rätt, men jag skänker hellre pengar till tiggaren som spelar dragspel än till den som bara säger "please".

Med det sagt så kommer jag att stötta blåsvart så gott jag kan.
Det känns som att mkt försvunnit. 50/50-lotteri, snygga matchprogram, digital matchkaler etc.
Byn har sin målpeng, det borde man kunna ta efter
Nu kan man följa insamlingen på Sirius hemsida. Jag antar att vi startade vid 600 000:-. Vi behöver alltså komma upp till 2 miljoner på 2.5 månad om jag förstått det hela rätt. Huva.....Jag ska ge en tusenlapp i månaden med start idag.
Ja fyfan det känns långt kvar till 2-millestrecket på den där termometern.
Efter att ha läst Big Spenders inlägg under tråden ”Sirius-Kolsäckarna” blir man ju rent ut sagt skitförbannad över hur styrelsen hanterar den synnerligen allvarliga ekonomiska situationen som Sirius bandy befinner sig i. Skulden är alltså väsentligt större än vad som sades från början? Alltså, hur tror man att sponsorer och vi ”hängivna” ska fortsätta skänka pengar när man döljer väsentliga fakta om ekonomi? Som supporter skänker man ju pengar i tron att det ska ordna upp sig men om detta redan från början varit en orimlig uppgift känner man sig som välgörare fetlurad.

Det värsta scenariot är att Sirius konkar med påföljd att insamlingen varit helt i onödan. Förutom det allvarliga att Sirius bandy hädanefter får spela i gärdesgårdsserien har man i samma veva förlorat förtroendet hos sponsorer och supportrar. Än värre är sveket mot hela ungdomsverksamheten.
Om Sirius bandy, trots allt, kan undvika kk genom att presentera en övertygande avbetalningsplan för sina restskulder och t.o.m. beviljas elitlicens, är situationen alltjämt minst sagt bekymmersam. De allra bästa spelarna kommer troligtvis att försvinna och vi kommer till nästa säsong att bli än svagare med påföljd att publiksiffrorna blir ännu sämre samt att vi förlorar kvalet och åker ur elitserien.

Klarar man inte att reda upp den ekonomiska situationen på ett tillfredsställande sätt d.v.s. betala alla sina skulder, ser jag det lika bra att förlora elitlicensen och försöka bygga upp något nytt i allsvenskan. Och konkar man är det slut med Sirius bandy för lång tid framöver, kanske för alltid. Jag är så in i h-vete besviken!
Min gissning är att skulden var så stor som det sades från början, men att den växt ytterligare sen dess för att man fortsatt att gå under budget. Det borde man naturligtvis insett från början, men jaja...

Risken för konka tror jag är fortsatt liten, men elitlicensen ser ju avlägsen ut.
Elitlicensen? Den har vi väl redan klarat i och med att vi gjort en insats för att försöka minska skulderna? Vi har väl gjort mer än vad SAIK gjorde på 10 år och de klarade den alltid med högsta betyg och beröm.
Lite klarhet i skuldberget skulle vara på sin plats.
Kan inte Västra Sidan som organisation be Sirius Bandy styrelse att ge en komplet rapport om hur skulderna ser ut nu? Jag vet inte om de klarar det med tanke på att de alltid pratar bara ungefär siffror...
Revisorn närvarade inte på vårt senaste mötet, varpå väldigt få konkreta siffror kunde presenteras.
Lokaljournalistiken har, i mitt tycke, varit lite orättvisa gentemot krisklubbarna då de fläkte ut hela Almtunas skuldlista, men inte det minsta ur Sirius Bandys. Mörkläggning månne.

Revisorn närvarade inte på vårt senaste mötet, varpå väldigt få konkreta siffror kunde presenteras.
Lokaljournalistiken har, i mitt tycke, varit lite orättvisa gentemot krisklubbarna då de fläkte ut hela Almtunas skuldlista, men inte det minsta ur Sirius Bandys. Mörkläggning månne.

Njadu Joint.

Om jag inte missminner mig så har Almtuna ansökt om rekonstruktion. Jag är ingen insolvensspecialist men i och med att rekonstruktionsansökan beviljas av tingsrätten så blir också alla handlingar och därigenom skulderna allmänna handlingar.
Njadu Joint.

Om jag inte missminner mig så har Almtuna ansökt om rekonstruktion. Jag är ingen insolvensspecialist men i och med att rekonstruktionsansökan beviljas av tingsrätten så blir också alla handlingar och därigenom skulderna allmänna handlingar.

Det har du rätt i (rekonstruktion, alltså). Tycker ändå att någon journalist borde gräva lite i hur det kunde gå så här snett.
900 000:- kvar att fixa enligt UNT.
http://www.unt.se/sport/sirius-tror-pa-en-losning-3586018.aspx
Ordförande tror att det går att ordna. Fast vad skulle han annars säga? Nej, det går troligtvis inte eftersom de flesta redan pyntat.
Vill inte vara någon domedagsprofet men det här kommer inte att ordna sig såvida det inte dyker upp, som gubben i lådan, någon "storsponsor" typ Ågerup.
OK, så 200 000 kr har privatpersoner bidragit med och näringslivet med cirka miljonen. Bra att de försöker jobba ikapp sponsorbudgeten.

Hur är situationen i de övriga klubbarna under granskning? Hur mycket pengar saknar dem? Bajen, Broberg och Kungälv, alltså. Det känns som att det är ganska så tyst om deras situationer också. Jag menar, de har inte heller några fantastiska publiksiffror eller så. Broberg hade 555 pers på Hällåsen i går. Bandyn måste börja inse att den inte är så jävla sexig, varav ersättningar därefter. Marknaden styr.
Bajen klarar sig alltid, precis som SAIKK och VSKK så är de "lokomotiven som drar Svensk bandy"..... kräks
2027 på riktigt. Som det framgår av Sirius bandys webbplats så spelar Sirius P11 (födda 2004) sina första 11 mannamatcher imorgon i Relitahallen. Välkomna alla! Det finns café med bra fikabröd osv.
Det är frustrerande att kommunikationen inom och ut från föreningen är så bedrövlig. Att sitta inne med informationen, behålla den för sig själv och sedan tvingas säga något väldigt sent är katastrof. Hoppas de på att allt ska gå vägen och att de så ska slippa säga något eller vad är anledningen?
Vad gäller elitlicens och spelarnas löner så borde det ha varit klart innan man lämnade in handlingsplanen (ett antal veckor sedan).
Det är sällan fel att tydligt meddela ex spelarna att lönerna för mars och april kommer ut under april eller när det nu kan tänkas ske. Ge en avbetalningsplan!

Om nu styrelsen inte vill avgå så måste de tvingas kommunicera bättre. De måste förstå att information är viktigt (hel avgörande).

Vad hände med nyhetsbrevet? Det första var relativt bra, det andra utan information och det tredje lyser med sin frånvaro. Löfte om nyhetsbrev som blev intet!

En annan tråkig sak är att allt det positiva som byggdes upp kring insamlingen av medel #siriushjärta mm nu känns helt borta. Där lyckades de igen att sabotera någon gott, något som var påväg att binda folk samman och stödja föreningen. Borta!
Egentligen verkar Sirius bandy vara konkursmässiga. Nu pågår någon sorts konstgjord andning på intensiven men syret i respiratorn börjar ta slut och då vet de flesta hur det slutar. Enda botet är väl att hitta någon som kan byta ut både lungor och hjärta men det blir inte lätt.
Sirius "varumärke" (som pamparna brukar prata om) har åter fått sig en törn. Bedrövligt!
Ja varumärke ( rykte eller renommé ) som tar åratal att bygga upp men tydligen ett spelarmöte att förstöra. Vi hade något gott pågång och många spelare talade om att de fått ett bra intryck av föreningen. Dit måste vi komma igen. Det behöver bli lite lugn och ro (vilket inte är samma sak som locket på kära styrelsen utan tydlighet och kontiunitet).
En extern haverikommision bör tillsättas, lämpligen bestående av Garry, KnivJonas, Joint, Brukarn, Farbror och ordförande Olsson. Vänd på varje sten, fråga varje nödvändig fråga, kräv varje nödvändigt svar, gå sen på årsmötet och RYYYYT!!!! Nån jävla ordning får det va i en förening!!
Jag misstänker att årsmötet kommer mörkas som fan av styrelsen.
Apropå tidigare diskussion om årsmöten och vikten av att påverka beslut, styrelseval och möjligheten att ställa styrelsen till svars: Fotboll | Sportbladet | Aftonbladet
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/article20499173.ab
Det känns så oerhört frustrerande att man vet att det kommer att ta så jävla lång tid innan nånting kommer att hända. Nu ska ju alla ha semester och ladda batterierna och tänka igenom sin framtid och fan vet vad.
Tony tex är väl inte klar för nästa säsong?
Ingen är väl klar för nästa säsong?

Ingen är väl klar för nästa säsong?

Jag kan meddela att undertecknad har skrivit på för ännu en säsong på södra träläktaren!
Jag kan meddela att undertecknad har skrivit på för ännu en säsong på södra träläktaren!

Södra? ;-) Bandyhallsbalkong?
jag står på läktaren nästa år också
Jag har fått tag på stadgarna för IKS FK och tydligen är det samma även för BK och IBK. Enligt dessa måste man ha betalt medlemsavgiften senast sex veckor innan årsmötet för att ha rösträtt.
Det enda man kan säga om det nya nyhetsbrevet är väl att det inte sa så mycket...
Rätt hyfsat söktryck på tjänsten som klubbchef. Nu vet vi ju inte vilka som sökt men förhoppningsvis finns åtminstone EN kompetent kandidat till tjänsten.
Jag gör som Bandyklubben: Lägger locket på. Ska försöka lämna bandyn okommenterad t.o.m årsmötet iaf. Försök till nytt fokusområde: Fotboll!
Jag känner att bandymisären bara suger negativ energi och skapar ångest. Och jag framstås väl mest som en gnällpung om jag, dag in och ut, ska sitta här och spruta ur mig allt vrede jag känner inför den här situationen. Skygglapp-beteendeterapi, here I come. På återhörande, kamrater!
Jag har också lagt allt negativt åt sidan sedan en tid tillbaka men inte genom att fokusera på annat.
Ämnar ingå i tränarstaben kring Sirius pojkar 04 även nästa säsong.
Jocke, hur är stämningen på ungdomssidan efter allt elände med A-laget?
Det är nog väldigt olika men i grunden helt OK kan jag tycka. De yngsta (dvs vi och några årgångar) berörs inte nämnvärt annat än om vi skulle få träningsförbud. Vi fixar till största delen vår egen ekonomi osv inom lagen. Ungdomssidan har visserligen mycket att ta tag i också men i förhållande till andra klubbar osv så har jag uppfattningen att vi är väldigt bra (organisation osv.). Men bra kan bli bättre!
Om vi ska prata om lok i svenska bandy så skulle nog jag säga att Sirius bandy ungdom definitivt är ett sådant! Vi har visserligen ingen tjej/dambandy men där gör Bois ett stort jobb.
Jag kan bara tala för mig sjäv men det jag menar är att jobba med positiva bilder och inte låta det negativa spilla över till andra delar. Ett sätt att stödja kan ex vara att ha en barn/ungdomssida som är stor och bra och som ger massor med energi och som inte ses som en belastning för ekonomin och föreningen i övrigt. Där känner i alla fall jag mig stolt och att vi bidrar till något bra inom föreningen (och bandyn i stort).

Vi är ju många ledare som varit med "förr" och kanske är jag lite luttrad men sådant här händer ju tyvärr ibland!

Den stora grejen är nog att a-laget är grabbarnas hjältar och de vill naturligtvis att a-laget lyckas och att det händer positiva grejer. Det har varit "långt hem" efter hemmamatcherna under några år. P04 gänget består av väldigt många spelare (34 stycken). Det är i sig viktigt då det lätt blir lite tunt med spelare uppåt i åldrarna. De äldre lagen dvs P16 och uppåt vet jag för lite om.
Jag har fått lite info från kansliet. Sirius bandys årsmöte planeras till nån gång under juni, datum ej spikat än. För att ha rösträtt måste man betala medlemsavgift senast sex veckor innan. När man gör detta får man ett mejl med en fråga på vilka klubbar man vill fördela sin medlemsavgift. Se till att en slant fördelas till BK och poängtera att ni vill reggas i den föreningen. Man är automatiskt medlem i alla föreningarna, men har bara rösträtt i den förening man fördelat medlemsavgift till. Säger man inte till om nåt är man bara reggad i huvudföreningen IK Sirius Uppsala och har inte rösträtt i specialföreningarna.

Rätt hyfsat söktryck på tjänsten som klubbchef. Nu vet vi ju inte vilka som sökt men förhoppningsvis finns åtminstone EN kompetent kandidat till tjänsten.

Någon som hört något om detta? 4 stycken intressanta hörde jag senast men inget därefter.
Ett nytt nyhetsbrev är ute som visserligen ger hopp om framtiden men inte så mycket om nästa års a-lag.
Många ord och lite innehåll i brevet...

Ett nytt nyhetsbrev är ute som visserligen ger hopp om framtiden men inte så mycket om nästa års a-lag.

Det är för att ingen i Sirius Bandy har nåt ledtråd om vad kommer att hända nästa säsong...
P18/20 har i alla fall dragit igång försäsongsträningen. Tre gånger i veckan fram till sommaruppehållet...
De kan faktist vinna SM guld! Som det ser ut just nu det blir mer spenande att gå på juniorer matcher!
Det är roligt att titta på både P18 och P20 matcherna. Roligt att se lite framtida stjärnor i både hemma och bortalagen. Dessutom brukar det bli en hel del mål också.
Hoppas alla som kan går på årsmötet nu på torsdag.
Jävla mittiveckanfasoner.
Jag hade tänkt att gå.
Sitter fast i Sollefeteå
Rösta rätt ... Själv lägger jag mig platt i frågan. För dåligt insatt i dessa turer. Och det vimlar väl inte av styrelsekandidater. Låter väl bra med lite nytt blod i styrelsen, jag har dock ingen uppfattning om borgaren som föreslås bli vår nye ordförande. Jag är så pass cynisk att jag tror det främst är en satsning i jakten mot Uppsalas andra bandyhall, det har nog valberedningen haft med i beräkningen.

Någon västring får gärna dra i handbromsen om en budget med 2 000 i publiksnitt redoviseras. Vi får bara inte hamna i samma skuldfälla i år igen.

Jag hade tänkt att gå.

Bra Nyllet! Jag kommer också vara på plats.
Ordf, vice ordf och tre övriga ledamöter avgår visst.
Och Sandberg känner sig tillfreds med att lämna föreningen i det läge den nu befinner sig i, inte minst ekonomiskt. HAHAHAHAHAAH fan va skönt att du försvinner din clown du o sweijer har inte gjort en enda vettig sak dom senaste tre åren!
Bra med byte av styrelsemedlemmar hur som helst. Det kan väl i alla fall inte bli sämre ;-).
Jag tar bilen till Sirius kansli idag. Finns plats i bilen om någon vill åka med.
Åker gärna med från stationen om det är ok. Då hinner jag käka efter jobbet.
Det går bra kniv-jonas. Vilken tid? Kan stå vid parkeringen mitt emot Radisson Blu hotel. Jag har en SAAB 9-5, mörkbrun senaste modellen.

Det går bra kniv-jonas. Vilken tid? Kan stå vid parkeringen mitt emot Radisson Blu hotel. Jag har en SAAB 9-5, mörkbrun senaste modellen.

Ska vi säga 17:45? du kan gärna smsa mig på 070-2761084 så jag har ditt nummer :)
Jag åker bil från Luthagen (Sturegatan 19 vid ParsaPower) kl 17:30. Skriv här eller sckika sms till 0761103744 om du vill åka med!
Det är positiv att Sirius Bandy liger i alla fall på plus nu. Det är +80 kSek enligt Sandberg. Vilken jävla insats från Uppsala!
Bra insats av spelarna också, man ställde ju in löneutbetalningarna.
Budgeterat för 650 pers/match. Låter ju helt briljant rimligt.

Heja!
Den gamla ordföranden måste ju vara psykopat?
Blåst spelarna på pengar och tycker han o övriga gjort ett kanonjobb och är stolt i UNT.
Kan säga att nya ordförande har ett DIGERT jobb att återställa ordningen och framför allt förtroende för Sirius i bandysverige.
Stort lycka till Erik.
Ilja stämmer blåsvart för utebliven lön.

Lika bra att punga upp direkt så man slipper dyra rättegångskostnader

Ilja stämmer blåsvart för utebliven lön.

Lika bra att punga upp direkt så man slipper dyra rättegångskostnader

Där har ju du bra koll apan visst blir det svårt för sirius att vinna denna konflikt? Och då e det lika bra att fixa det. Som sagt 80k plus är skitsnack flera spelare som inte fått löner o vem vet kanske ilja bara e först ut och sen tar fler efter.
En pikant episod av årsmötet igår var när ordförande frågade medlemmarna om styrelsen kunde beviljas ansvarsfrihet för det gångna året. Total tystnad i några sekunder varefter Lasse Svensson och några till sade ja. Inte var det ett rungande JA inte. Man måste dock ge styrelsen en eloge för att ekonomin ordnade upp sig hyfsat bra till slut men likväl kan man inte komma ifrån att styrelsen bär på skulden till den uppkomna ekonomiska krisen och att den var svekfull mot spelarna. Hur som helst fick jag ett gott intryck av nye ordförande men han har ett tufft jobb framför sig.
Ekonomin är ju inte uppordnad. Vi har ju feta löneskulder och de där 80kkr räcker inte långt.

Hoppas på en ny gryning nu med nya styrelsen och klubbchefen.
Och Ilja kan väl för fan prata med nya styrelsen om en uppgörelse innan han går till rätten. Illa.
Knappast Iljas fel att IKS skiter i att betala ut två månadslöner.

Och Ilja kan väl för fan prata med nya styrelsen om en uppgörelse innan han går till rätten. Illa.

Jag har har inte insyn men förutsätter att han har frågat om uppgörelse men fått nej. Fan va jobbigt det här blev.
Klart det inte är Iljas fel, men att ändå dra ner klubben mer i skiten innan man har fått höra från nya styrelsen är för kasst tycker jag.

Och årsmötet röstade för ansvarsfrihet. Riktigt nice.

Klart det inte är Iljas fel, men att ändå dra ner klubben mer i skiten innan man har fått höra från nya styrelsen är för kasst tycker jag.

Och årsmötet röstade för ansvarsfrihet. Riktigt nice.

Men vet du att han inte har pratat med dom? Säger inte att han har eller inte har.
Styrelsen borde gjort en uppgörelse som gjorts tidigare historiskt. Jag håller med om att Ilja förhoppningsvis försökt föra en dialog. Har ingen uppgörelse gjorts om lönerna är +80' inte mkt att komma med. Har varit med två ggr om detta. Första gången fick vi välja, att vara med på att städa ekonomin eller sätta klubben i konkurs. Andra gången löste det sig efter dialog.
Nä, det här är ju sanslöst. När Sandberg skryter om 80 000 plus och en ekonomi i ordning så förutsätter man ju att det åtminstone finns någon sorts överenskommelse med spelarna om den uteblivna lönen i botten. Inte att man bara skitit i att betala.

Att sedan göra som Ilja kan jag ändå tycka känns lite osolidariskt. Inte minst mot de andra spelarna eftersom han tvingar fram en situation där hans pengar går först. Men man vet ju som sagt inte hur turerna har gått.
Klubben har ju satt sig i denna position helt själva. Att ställa in betalningarna med dålig kommunikation med spelarna, sen skryta över att man minsann har ett överskott, då får man inte direkt några vänner.
Ja, klubben har gjort fel, och varit pajasar.
Men, Ilja, min lilla kelgris ... Vad håller du på med?
Riktigt, riktigt tråkigt.

Hur mycket deg kan det röra sig om?
Hur mycket deg kan det röra sig om?

Sammanlagt uppgår det till 43 334 kronor, visst. Shit. Om flera spelare hakar på och gör detta så går vi in i den kommande säsongen med oväntat minus direkt. Snacka om motvind.

Vettigt förresten att spelarbudgeten krympts till 1,3 Mkr.
Vad jag förstod (från styrelsegubbarna) fanns det ju klausuler inskrivna i kontrakten som gjorde det möjligt att strypa lönerna. Det kanske inte gällde alla kontrakt dock? Och då är det ju kontraktsbrott.

Vad jag förstod (från styrelsegubbarna) fanns det ju klausuler inskrivna i kontrakten som gjorde det möjligt att strypa lönerna. Det kanske inte gällde alla kontrakt dock? Och då är det ju kontraktsbrott.

Du tänker inte på det som sades att Sirius hade på sig till sista april att betala? Nu gjordes ju aldrig det, så därmed upphörde kontrakten att gälla, men pengarna lär vi ju fortfarande vara skyldiga. Har svårt att tro att det finns en klausul i kontraktet som säger "du kanske inte får ut lönen".

Det står att hela lönebudgeten var på 2 mkr, fördelat på sex månader. Om vi har frusit två månadslöner borde det betyda att hela skulden är på 666 000 typ, vilket låter ganska rimligt sett till hur stor skulden var i januari (drygt 2 mkr) och att man fick in 1,6 mkr på insamlingen.
Du läste mina tankar Joint. Samtidigt som man vill att spelarna rättmätigt ska få ut sina löner vill man ju å andra sidan inte att föreningen ska börja en ny säsong med ett ännu större underskott (som för övrigt är dryga 200 000:-).
Så kanske det var, ja. Kändes som att spelarna var stora och strök ett streck över mars-april, som att det blev preskriberat, men nu kommer det verkligen upp på ytan. Hur som helst en intressant soppa detta. Betalar man ut Iljas löner så finns det ett prejudikat som övriga spelare kan ta rygg på. Med eventuella rättegångskostnader så lär väl det kosta miljonen också. Värdelöst! Kan man aldrig få stiltje på bandyfronten? Idel ångest.
Har luskat i detta och vad jag kommer fram till enligt säkra källor är att spelaren i detta fall har erbjudit klubben att diskutera olika avbetalningsplaner och förhandlingar men har fått blankt nej från styrelsen. Styrelsen ska ha varit helt ointresserad i detta fall att förhandla. Rätt eller fel att stämma får var o en avgöra själva. Jag hade iaf inte haft råd att vara utan 43000 och hade stämt ett företag. Och nej källorna kommer inte från ilja själv.
Nåt prejudikat blir det ju inte men ett klart starkt incitament för andra spelare som kan vänta ut Iljas process för att sedan stämma på sin uteblivna lön. Lönefordringar preskas först efter 10 år så tid finns ju.

Utan att ha sett kontrakt eller liknande har jag svårt att se att Sirius skulle vinna en tvist. LAS går inte att avtala bort så lagen gäller ju oavsett vad som står i avtalen.

Det är ju dock inte för sent att nå en förlikning eller i vart fall komma överens om en avbetalningsplan.
det som dock ställer till det är att det inte är ett företag. Fan allt e bara jobbigt orkar inte betala det man e skyldig punkt känner jag nog ändå.
Allt är ju en fråga om vad som egentligen har sagts från klubben till spelarna. Har man sagt:

A) Vi ber verkligen om ursäkt för det här, och vi lovar att jobba stenhårt för att betala ut de här lönerna förr eller senare

B ) Ok, ta det lite cool medan vi försöker reda ut den här soppan (läs få in en kompetent styrelse) så får vi se vad vi kan göra

C) Skit på er, ni får inga pengar.

Enligt kniv-jonas verkar det alltså vara C, och då kan jag bara sympatisera med Ilja. Och isåfall är det ju helt barockt av Sandberg och prata om att ekonomin är i balans. Tycker dock det låter lite konstigt, för om det skulle vara så illa förstår jag inte hur en enda spelare kan vilja stanna kvar.
Jag hade iaf inte haft råd att vara utan 43000 och hade stämt ett företag.

Mmm, men du hade nog inte stämt Sirius Bandy. ;)

Illa av klubben om de inte var villiga att göra upp någon sorts deal med Ilja.

För övrigt, nu när detta kommer upp, tycker jag lönenivån för ett lindansarlag är för hög. Sportchefen sade i mötet med oss att deras spelarbudget är bland de lägsta. Då är det svårt att ta mark. Och lätt att förstå varför bandyklubbarna generellt har det knapert. När vi nästan halverar den budgeten kommande säsong så kan vi nog fastslå att vi har elitseriens billigaste lag. [size=10]Vilket lär visa sig i tabellen ...[/size]
Mm, lönerna har dragit iväg på ett orimligt sätt. [link=http://www.vastrasidan.se/web/bandysasongen-20032004/]Säsongen 03/04[/link] spelade Sirius i högsta serien helt utan (officiella) spelarersättningar (rätta mig om jag har fel, ex17). Det gick visserligen helt åt skogen, men ändå.
@CA: Tack för rättelserna. Du som erbjöd dina tjänster klubben, har de hört av sig till dig?
Som jag skrev företag. det svåra blir när det är en klubb. Blir bara så trött när sandberg går ut o säger vi e så bra vi ligger plus va nöjda med oss durrdurrdurr

@CA: Tack för rättelserna. Du som erbjöd dina tjänster klubben, har de hört av sig till dig?

Nej. Och med tanke på hur dom verkar sköta sina affärer är det kanske skönt ur ett strikt egoistiskt perspektiv.
Vad dystert det är här inne! Ingen som har en fräckis att dra för att liva upp stämningen lite?
Om det finns fler levande tvister med spelare från den gångna säsongen kunde varken Weiman eller tidigare ordförande Claes-Håkan Sandberg svara på.

Haha alltså jag vet inte vi sa ju upp lönerna men om spelarna vill ha sina pengar nej alltså va ska jag veta det va neej
Ah. Vi ligger 80 000 kr plus främst för dessa tre anledningar:

1) Kampanjen "Rädda Sirius Bandy/Siriushjärta". Insatser av supportrar och sponsorer.
Cirka 1 600 000 kr.

2) Uteblivna spelarlöner.
Cirka 666 666 kr.

3) Försäljningen av Relita-baracken. Sånär på kommundoping.
Cirka 500 000 kr.

Dessa tre (två är förvisso möjliga i praktiken) åtgärder kan inte göras kommande säsong.
Vad dystert det är här inne! Ingen som har en fräckis att dra för att liva upp stämningen lite?

Fredagsmys! Siriusstyle.

Mm, lönerna har dragit iväg på ett orimligt sätt. [link=http://www.vastrasidan.se/web/bandysasongen-20032004/]Säsongen 03/04[/link] spelade Sirius i högsta serien helt utan (officiella) spelarersättningar (rätta mig om jag har fel, ex17). Det gick visserligen helt åt skogen, men ändå.

Brukarn kommer inte ihåg men ofta har det varit justeringar i slutet av åren för att få ut pengar med avbetalningsplan som följd. Inte optimalt och kanske ok 1 gång per 15 år. Den gången jag syftade på var när Angesten klev ombord på skutan men endast om "allt" var i balans. Det gjordes att spelarna (som hade fordringar på klubben sedan år tidigare) fick skriva av allt. För vissa väldigt höga belopp. Själv var jag ung men klart att det sved att förlora den pengen.

Att lönerna skenar håller jag nog inte med om (i alla fall inte i IKS vad jag känner till). Det ställs stora krav, ofta att man ska gå ner i tjänst från sina arbeten för att träna på dagtid etc och en hel del andra uppoffringar. (Ja jag vet att man får mkt också. Bland annat stor kärlek från er). Sedan vet jag att i vissa andra klubbar har man "löst" saker på ett kreativt sätt genom att avlöna spelare utanför föreningarna. Eller liknande det upplägg som fotbollen har med ett AB som äger spelarna - (rätt mig om jag har fel på fotbollen).
Eller liknande det upplägg som fotbollen har med ett AB som äger spelarna - (rätt mig om jag har fel på fotbollen).

Fel.
USAB äger väl andelar i vissa (alla?) spelare?
Jaha vi får väl dra igång en "pröjsa Ilja" kampanj...
Ähh förvisso förstår jag Ilja men jag gillar honom mindre nu.
Det känns som att Ilja gjort slut med Sirius och vice versa. Sorgligt. Jag som hade sett fram emot ett kärt återstående efter att han tjänat massa rubel. Nu känns det som att vi aldrig någonsin kommer få se Ilja i Blåsvart igen. Sorgligt, som sagt.

Jaha vi får väl dra igång en "pröjsa Ilja" kampanj...

Jag tycker inte att det ska startas insamlingar varje gång BK har en räkning som ska betalas. Folk tröttnar.
Ser inget fel i det Ilja gör! Jag skulle vara skogstokig om jag inte fick min lön. Varför ska han inte bevaka sina pengar, sen ska ni veta att Ilja har ett JÄVLA stort Siriushjärta, så då fattar ni hur den gamla styrelsen bettet sig.
Man ska också ha i åtanke hur styrelsen uppträtt mot spelarna, vet bla att några kom ner i omklädningsrummet efter matchen när spelarna pröjsade inträdet (på eget bevåg) och tyckte de inte gjort nog när de lämnade över kuvertet med pengarna. Att det var för lite.....herregud man tar sig för pannan.
Hahaha! Fy fan vilka svin, tur att många av dem hoppat av nu.
Stämning eller ej. Jag älskar Ilja och han är välkommen tillbaka precis när han vill och om han vill. Den uppskattningen han har visat västra iår är otrolig. Minns kungälv borta där han kommer till klacken med glansiga ögon och ber om ursäkt eller det han gör efter sista matchen. Alltid en hjälte!
Spännande svar från Kumpuoja
http://www.unt.se/sport/kumpuoja-i-sitt-livs-form-3927580.aspx

Är det så att man ska börja hoppas på framgångar i framtiden nu igen!
Vackert svarat. Hyvää Suomi!!
Det känns som att årets upplaga av Sirius Bandy är extra nedskrivna av vi supportrar. Lyssnar man på en del utomstående röster (eller inifrån laget, faktiskt) så är det ju allt annat än nattsvart. Ska jag vara ärlig tycker jag vi glimtvis spelat någorlunda under ett par försäsongsmatcher, men ja, resultaten talar för sig själv. Att få höra lite positiva tongångar är dock nyttigt. Och Kumpouja, vilken kille! Imponerat mest på mig utav nyförvärven (tillsammans med Kjellsson). Snacka kan han också. Det visade han inte minst på en uteservering med Västra i somras.
Lite orolig över hans svar, På det sättet har vi mycket att utveckla i Sirius. Man ska alltid komma i tid, man ska värma upp, man ska vara beredd på träningarna." Är inte det en jäkla självklarhet? och till viss del en ledarfråga?
Mja det går ju såklart att få en negativ spinn även på den intervjun.
Det vackra han sa om utebandy räcker för mig.

Inte alls hans svar är helt perfekta och ärliga detgillar jag. Men ja jag tycker att det e lite sjukt om man inte är i tid eller värmer upp.
Det torde vara självklart ja, men det handlar väl kanske om att olika förutsättningar inte är optimala.
På onsdagens träning var det t ex 14 spelare totalt och det berodde väl huvudsakligen på att flertalet arbetade. Det är ju inte så konstigt även om man då kan undra om man inte borde ha en senare träning, men då kanske det inte var möjligt att få någon tid..

[quote1445592693=CarlApan]

Inte alls hans svar är helt perfekta och ärliga detgillar jag. Men ja jag tycker att det e lite sjukt om man inte är i tid eller värmer upp.
[/quote1445600203]

Absolut. I dag är jag bara så päpp att allt som inte är omotiverat och verklighetsfrånvänt positivt möts med en rak höger.
Din entusiasm, CarlApan, har verkligen fått mig att bli grymt taggad inför matchen. Två timmars lång väntan innan jag kan cykla ner till Gluggarna. Det ska studenterna få lida pin för. Gör tentafrågor - svåra sådana :-D
Sirius Hej!
Krigsrubriker för redan känt faktum!
http://www.unt.se/sport/sirius-beviljas-inte-elitlicens-3948231.aspx

Det kanske inte var helt känt för alla men detta gäller som sagt var nästa säsong och målsättningen är att klara ett positivt resultat senast sista april nästa år.
Synd att UNT väljer att blåsa upp detta varje gång!

Krigsrubriker för redan känt faktum!
http://www.unt.se/sport/sirius-beviljas-inte-elitlicens-3948231.aspx

Det kanske inte var helt känt för alla men detta gäller som sagt var nästa säsong och målsättningen är att klara ett positivt resultat senast sista april nästa år.
Synd att UNT väljer att blåsa upp detta varje gång!

Ekonomin ser väl mycket bättre ut nu än förra året vid samma tidpunkt. Har fått höra att vi behöver ett par hundra tusen i intäkter (kiosk+inträde m.m) och att allt är lugnt sen.
"Just i dagsläget är den inte ansträngd, men om vi inte klarar av intäktsmålet som vi har satt upp blir det problem."

Huvvaligen ... Önskekalkyler undanbedes i år.
Jag kan säga att det är väldigt organiserat och väl strukturerat i år. Det inte sagt att det löser alla problem men det är ju en bra början.
Det här klarar vi! Nu vänder det. Åtminstone måste jag intala mig det annars blir det för tungt. Det behövs ju så lite t.ex. att de som gillar Sirius och bandy tar sig ner till Studan och stöttar sitt lag, även i motgång. Så kom igen Uppsalabor!
Då får vi klara intäktsmålet för jag pallar inte strul igen.
Köp korv!
Öppna Swish-konto redan nu
Ingen elitlicens och sparkad tränare. Det går bra nu, "nya Sirius Bandy" ...
Om alla spelare var missnöjda är det ju skitbra att man tar tag i saken omgående. Nu kör vi!
Man får betala ett högt pris. Det är skit från första början. Förvånar mig inte om klubben hamnar i seriös ekonomisk knipa igen.
Otroligt viktigt att skilja på a-laget och föreningen i detta läge. Det är en helt ny ordning i föreningen som inte funnits förut. Det som händer kring a-laget är en sak för sig!
Dåså. Jag ska sluta oroa mig. Mot elitlicens och nytt kontrakt!
Det är rätta takter! Sassa brassa mandelmassa ...
Hoppas på att man budgeterat för ett publiksnitt under 400.... Hoppas Brajjen fansen invaderar och räddar oss.

Om alla spelare var missnöjda är det ju skitbra att man tar tag i saken omgående. Nu kör vi!

Nu har jag tänkt någon dag också och jag tror att det var bra att det skedde nu och inte efter halva säsongen. Det blir lite tapp nu i början säkert men förhoppningsvis kommer det att lösa sig efter några gemensamma träningar.

http://www.unt.se/sport/vi-maste-vara-pakopplade-nu-3952487.aspx

Viktigt också att fortsätta slussa in duktiga juniorspelare som vill satsa!
De unga som får chansen måste vara beredda på att lägga ned den tid det tar att bli elitspelare.

Såg även att Max E gjorde tummen upp för att Olle är tillbaka i blå-svart. Ser jag som ett gott tecken!
Jag tyckte det var lite uppfriskande med AC och hans bandyfilosofi (det om presspel etc.), och i början av försäsongen såg det klart intressant ut, men ju mer försäsongen led desto mindre av spelidén blev det ju. Man kan avfärda det med "raggarbandy", men vad representerar vi för bandy nu då? "Gnetbandy"? Förlora med 2-4 i stället för 4-6 eller 8? Vad är mest givande i kval, förresten? Vad har vi för spelidé nu ens, kan någon förklara den för mig? Söderman-OG kommer säkert lösa det, men det blir á la "kniven mot strupen" och utan någon större tillförsikt.
Det är för övrigt en skam av Sirius Bandy att ännu inte ha klart det blåsvarta matchstället. Skäms! Saknas det pengar för ränder så föreslår jag insamling här och nu. Nog för att bortastället är snyggt, men på Studan ska det vara randigt! V-A-K-N-A!!!!!
Tja, jag vet inte. Känner mig väldigt desillusionerad över tränare som kommer hit och ska sätta något spelsystem eller bygga något lag. Och sen skrotas nästa säsong ändå när hälften av spelarna försvinner. Nä, jag tror att i år ska vi försöka spela så poängmaximerande som möjligt, och det tror jag faktiskt är typ så här. Bästa chansen att överleva kvalet är att vara bättre i de båda straffområdena, för det är där vi har våra starkaste kort. Och skit samma hur det ser ut där emellan.
Vet inte riktigt vilket offensivt spel du syftar på joint kanske i någon av matcherna mot as motstånd? Tröjorna är trist att vi inte har fått. Men kollade det idag och det skulle vara 4-6 veckors leveranstid på dom och om jag fatta rätt har det gått över 7 veckor nu.
Sen är det svintungt med ännu en säsong av förluster. Men ingen kan ju ärligt påstå att man trodde annat? Vi hade ett jävla flyt förra kvalet tex mot ljusdal borta där jag inte förstår hur vi lyckades sno poäng. Och med en sämre trupp så e det konstigt om man tror att spelet eller kvalet skulle bli lättare iår.
Det vänder snart.
Typ Sirius mot Finland, då såg det faktiskt lovande ut. Tycker inte det är så mycket sämre trupp i år egentligen. Men det finns ju ingen arbetsro och kontinuitet, inga linjer. Nu ligger vi många månader efter i arbetet p.g.a tränarkarusellen. Ännu ett hundår.

Skönt att tröjorna är på G, dock sanslöst att detta ska ske år efter år numera. Var det inte i fjol vi gick ut i premiären iklädda träningsställ? Bättring till nästa år, tack!
Som jag ser det: Det kändes i början av säsongen som att vi tog bort det mest naiva i spelet från förra året samt försökte behålla bollen högre upp i banan. Problemet blir om vi inte sätter defensiven för då rinner motståndarna bara rätt igenom! Vi tappar mycket boll dessutom vilket gör det för enkelt för motståndarna.

Det handlar väldigt mycket om defensiven och den måste vi hålla hela vägen från toppforward och ned till målvakt.

Villa kommenterar sin utskåpning av VSK såhär: ".. vi gör en så stabil insats rent defensivt. Vi spelar bra omställningsspel och med boll från egen kasse."

Tycker inte det är så mycket sämre trupp i år egentligen.

Det har vi ju verkligen. Thony misslyckades med att få ihop ett fungerande spel, men ifjol klarade vi oss tack vare individuella prestationer av Kimmo, Ilja, Putte och Hammarn. Det finns mycket gott att säga om de som har kommit in, men de har ju inte precis dessa spelares spetsegenskaper.

Man kan ju alltid hoppas på att en eller flera av våra spelare blommar ut i år, men det som jag tror riskerar att sänka oss i slutänden är bredden, eller snarare bristen på bredd. Jag kan förstå att man ville ha en smalare trupp för att dra ned på kostnaderna, men årets trupp är inte bara smal, den är anorexisk. Det finns ju absolut ingen konkurrens om platserna. Och när skador, avstängningar och formsvackor gör sig påminda undrar jag hur det är tänkt att vi ska klara oss på det här.
Helt inne på din linje brukarn. Och som jag har sagt tidigare tror jag också att vi åker ur i år. Hoppet står till att jag brukar vara usel på att tippa.
Ähh Kalix var ju inte bättre än oss. De två matcher jag har sett har inte varit hälften så dåliga som alla får det att låta.
Kalix var inte bättre än oss, nej. De kan vi helt klart slå i ett kval.
Får killarna nu bara lite ordning på träningarna och på något sätt få upp mungiporna så kommer vi att ta poäng mot flera lag. Jag ska försöka komma loss å se någon träning framöver tänkte jag. Jag tror att lite stöd där kan vara viktigt.
Visst, Hammarn är ett tungt avbräck men en "Kumpouja i sitt livs form" (citat UNT) ska inte vara så mycket sämre. Tycker även han var grym i sina stunder på försäsongen. Måste komma i gång! Stora problemet i fjol var ju alla jäkla insläppta mål, trots Kimmo, och nu har vi äntligen en försvarsgestalt i Hyddas. Och Kjellsson är ju inte heller kattpiss! Ilja må ha haft det lilla extra, men pratar man med en del ifrån laget får man en liten annan bild, där många tappade bollar nämns.

Jag tänker mig även att det unga laget i största allmänhet blivit ett år äldre och därmed bättre. Men som sagt, nu är vi månader efter alla andra och mina skrala förhoppningar är tyvärr grusade.
Man borde kanske vara besviken efter tre raka förluster men det är jag inte (lite kanske ;-)). Jag har ställt in mig på en tung säsong. Hoppas bara att vi kan ta några segrar innan kvalet. Skulle vara direkt demoraliserande att gå in i ett kvalspel utan en enda seger i bagaget.
Fan. Hoppas inte den gemene uppsalalallaren går in och läser på västras forum innan match för då är vi nog bara 200 pers på nästa hemmamatch.
Va inte så negativa nu, det kan ju bara bli bättre. Vi kommer igen, och klarar oss kvar via kvalet!

Och tänk på att snart är det torsdag :)
Det borde väl ändå vara lockande att se unga Uppsalakillar fightas mot alla odds i bandyns högsta serie. Lite Åshöjdens BK med twist!
inne på joints line.Vi har inte haft en bättre forwards uppsättning på flera år än denna.Lite enklare bollar till Marcus och han gör änn.u mer nytta och mål..Spela in Jonas nu nu nu så har vi en längre klubba och fart där bak..så blir det här bra till slut.Dom yngre tar för sig när dom får spela.kul att se.
Vad jag menar är att man inte ska ha för stora förväntningar på laget. Då blir man besviken och orolig. Jag inbillar mig att den nya tränarstaben nu söker hitta det rätta spelet för just säsongens trupp och att resultatet inte är det primära. Det tar tid att spela in en nästan ny trupp och byte av tränare i parti och minut har ju inte gjort saken lättare. Vi har många lovande yngre spelare i truppen och det kommer att ta lite tid för dem att anpassa sig till tempo och taktik. Tålamod alltså.
Hoppas din formsvacka i tippningen kommer lagom till kvalet Jonas. Du hade ju oroväckande rätt mot Kalix... För övrigt är jag lika rädd som Jonas.... Vi hänger på en tråd som är så skör att jag inte ens ser den.
Hela denna säsong andas panik. Nu får man slafsa och spela enkelt. Det är inte läge att jobba in ett nytt, komplicerat spelsystem. Det blir nog halvmesyr av det hela.

Apropå felrekryteringar och Jonas ... Den där Joonas hade man (eller åtminstone jag) hyfsat höga förhoppningar på. Han borde väl kunna langa lite framspelningar framöver. Är jag naiv?
Lite naiv i alla fall.... det är ju inte en uppsjö av finska spelare som lyckats riktigt bra i elitserien.... men nog hade jag trott han skulle platsa på bänken i alla fall
Joint skrev…
Hela denna säsong andas panik. Nu får man slafsa och spela enkelt. Det är inte läge att jobba in ett nytt, komplicerat spelsystem. Det blir nog halvmesyr av det hela.

Nja, Sirius är ju grymt nederlagstippade av bandysveriges experter. Det finns alltså ingen anledning till panik eftersom förväntningarna är låga. Visst, vi kommer att få stryk och åter stryk men det är bara att resa sig, spotta i näven och försöka igen. "If you're going through hell, keep going".
Alltså, att hitta ett spel som passar oss bäst. Det kanske bli grisbandy men om det gynnar oss så okej. Tror vi kan växa rent sportsligt men frågan är hur ekonomin kommer att se ut i slutet av säsongen. Det oroar mig mer än det rent sportsliga.
Självklart har vi ett sämre lag kan köpa att bakåt ser vi bättre ut med hydas men finns en del andra där som inte platsar. Sen trodde jag broberg koumpoja skulle vara ett bra par framåt och det e dom säkert men tappet av olsson putte ilja gör att vi saknar några som bryter mönster och slår passarna. Sen är kimmo ett självklart tapp det såg vi som va i kungälv. Vi behöver fart på mitten och en bra passningspelare.
Det behöver skrivas något positivt om Sirius Bandy ex om det stora och fina ungdomsverksamhet som finns. Det är väldigt få föreningar som har den bredden vi har.

Att vi kommer förlora matcher är ingen nyhet men UNT skriver oftast bara något i samband med våra matcher eller när det är något problem.

Vi har flera bra projekt som är bra för föreningen och som inte är direkt knutet till det sportsliga resultatet ex Affärstorget.
Där e jag med dig ungdomsatsningen gillar jag verkligen. Och jag känner ett förtroende för den nya klubbchefen. Tror man får ha ett rejält tålamod innan vi får se någon ur leden vara helt ordinarie kul att dom får spela lite varje match iaf.
Såg att BK budgeterat för ett publiksnitt på 650, det var glädjande att höra att de lagt sig så pass lågt. Snittet är 607 nu så det håller ju rätt ok.
Gäller att jobba stenhårt för att locka publik hela året nu, för dom senaste matcherna har haft under 500.
Den 11 december (mot Vetlanda) är det gratis entré och då är det lite "julmarknad" innan. Tanken är att få ned mer familjer och att visa upp de yngre barnen.

ca 18:15 kommer Olle G och pratar inför matchen
Hur fan ska man kunna locka publik när inte ens västra orkar masa sig ner? Det här med publiken känns smått omöjligt om vi inte börjar ta lite poäng på hemmais.
Ja inget snack att det e skitsvårt att få ner både västra och övriga. Men det måste man ju ha vetat redan från start och haft en plan för när man satte budgeten. Jag vet faktiskt inte själv vad som krävs. Men att vi skulle nå det budgeterade snittet utan att ha evenemang varje match ser jag som direkt omöjligt.
Sirius verkar alltid vara lyckligt ovetande om hur lite folk som orkar masa sig ner till studan när det går kasst.
Ett kval mot UNIK kanske skulle få folk att komma ;-).
Fast än så länge är man ju inte mil ifrån budgeterat snitt direkt.
Nä och vi har "bandyfesten" och Bajen samt VSK, som kanske kan locka lite extra, kvar att möta hemma. Bör kunna rendera några extra åskådare. Och botten var väl nästan nådd mot Väners. Annars är det ju en hyfsat stabil publikkärna även om folk även där faller bort.

Adventsfyrverkeriet drog förresten närmare 20 000 Uppsalabor i söndags. Just sayin'! /pro-pyro
Våra matcher är rätt färglösa som de är nu. Sätt lite sprakande färg på spektaklet, tycker jag. Framför allt kidsen kanske äntligen skulle tycka det var coolt med Sirius då.
Vårt intro är så simpelt så det knappt kan kallas intro. Västra har varit mellan 2-3 personer under inmarsch vilket säger allt om vad man missar. Släck ner, fram med en spotlight, stämningsfull musik och därtill lite läcker pyroteknik. En liten detalj i ett stort sammanhang, men antar att det bara är surgubbar (sorry) som sitter i evenemangsgruppen och bakåtsträvar.
Ja tänk om man kunde samarrangera något sådant! 20 000 pers på Studan är det inte ofta nu förtiden!
Enligt utredningen ger två punkter mer publik
* Bättre stämning på arenan!
* Föreningen är en del av din personliga identitet

http://www.unt.se/sport/punkterna-som-ska-ge-publiklyft-4014748.aspx

Låter som paragraf ett och två hos de flesta supporterklubbarna.
En annan rätt stor happening i Uppsala är ju den årliga capricen. Noterade att Orphei Drängar skröt (på deras hemsida) om att man minsann sjungit nationalsången inför Djurgårdens hemmamatcher i ishockeyn. Hey, support your local teams, OD. Kanske det ultimata halvtidsjippot också?

För övrigt föga oväntat undersökningsresultat, enligt mig. Stämning is the shit. Muppsalabor lockas inte till Fjollträsk för att det spelas sååå fantastisk sport där ... Där har klubbarna en del att jobba på, och som i vårt fall, i dialog med supporterklubben. Jag anser exempelvis att fotbollen resonerat helt fel när man placerat klacksektionen längst bort, där akustiken är fucked-up.
Farsans "Stjärnan lyser" med OD kören på en av våra hemmamatcher vore mäktigt!
Joint, jag vet inte om fotbollen resonerat så mycket kring det, det är inte som att Studan som den ser ut idag erbjuder så många alternativ.

Personligen har jag dock alt mer börjat känna att det är dags att på allvar diskutera om det går att lösa Västra på västra. Sen är ju allt ändå bara temporära lösningar med tanke på att det ska börja rivas och byggas hej vilt inom en inte allt för avlägsen framtid.

Men det här är ju helt fel tråd och forumdel för den diskussionen, insåg jag nu.

I åtta stämmor!
Där kan du ha svaret. Om man kanske inte ens resonerat om det ... Det var en jäkla hets om stolar, en ståplatsreducering som ju blev hävd så det var lite att köpa grisen i säcken och smällen fick vi ta. Klacksektionen är kass, men vi får kämpa på. Off topic som sagt, så jag lämnar det där.
Vad jag vet hade det inte med ståplatsreduceringen att göra att det kom fler stolar, utan med arenakraven i Superettan som kräver ett visst antal sittplatser under tak (och sittlats innebär plaststolar). Chocken då när man kommer till Falkenberg, som spelat typ tio år i superettan och två i allsvenskan, och de har en bråkdel av det antal sittplatser som krävs. Hela huvudläktaren gamla träbänkar. Vissa har lite lättare att få dispens än andra, om man säger så.

Men nu stänger vi.

[quote1449747189=Jocke]

I åtta stämmor!
[/quote1449774740]

Skulle vara riktigt trevligt att testa!
Jag har hittills bevittnat idel förluster och igår kväll kom ytterligare en. På ett kylslaget Hällåsen hade ett lojt Sirius ingen chans mot ett taggat Broberg. På hemvägen i bilen diskuterades Sirius i stort och smått. Ungdomsverksamhet, organisation, gubbväldet (no offense Nyllet, sa de unga till mig), spelarkontrakt och naturligtvis ekonomi. Har nu funderat en del över samtalet. När till och med en av de allra mest hängivna supporterna säger till mig att han nu börjar bli smått trött på alla förluster och att hålla på ett lag som ständigt är i botten på tabellen, finns det skäl till att bli orolig. Även de mest hängiva supportrarna måste få smaka på segers sötma och få en känsla om en ljusare framtid. Denna säsong har inte gett oss supportrar så mycket att glädjas över men å andra sidan vad hade vi förväntat oss? Men man hoppas ju alltid, ungefär som att spela på lotto.
Nu väntar kval och besked om klubbens ekonomi, en ångestfull period av säsongen. Jag hoppas Sirius styrelse, tränare och spelare gör allt vad de kan för att klara kvalet och att säkra elitlicensen. Men om vi nu antar att Sirius når målet, vad händer sen? Hur ska vi kunna bli ett slutspelslag igen? Finns det någon strategi för detta eller är det så att man bara har fokus på den pågående säsongen? Även fast det kan te sig defaitistisk att planera för att åka ur serien är det viktigt att klubben har en strategi även för detta. Har man det? Jag må vara underlig men jag ser hellre Sirius kämpa om en positiv kvalplats i allsvenskan än att bevittna idel förluster i elitserien.
Jag tror det är svårt att sätta en plan och jobba långsiktigt då det är så mycket kniven-mot-strupen säsong för säsong. Jag tror faktiskt att det handlar lite om just lotto. Att vi lyckas göra några spelarförvärv som blommar ut. Fast i långa loppet handlar det nog också om organisation. Rätt man på rätt plats och framför allt utrymme till att ha dessa personer anställda som i sin tur kan ge tillbaka mycket till sporten.

Detaljnivå kan man bita mycket i. Om man tar till matcharrangemangen: Tälten är en tillgång och en efterlängtad förbättring av Studan-området. Men vi har t.ex inget intro när spelarna entrar isen. Det ska vara stämningsfullt att besöka Studan. För även om vi inte kan bjuda till bandydans alltid så måste vi hitta andra områden som i sin tur kan attrahera mer publik. Publikfrågan är ju rätt A och O och ger ringar på vattnet.
Alltså, jag tror lite vi måste släppa bilden av Sirius som ett slutspelslag. Under de 20 år jag varit aktiv supporter har Sirius spelat slutspel tre säsonger – annars har vi i regel varit på ungefär den nivå vi är idag, eller snarast lite sämre. Skillnaden mot när jag började gå är dock att idag har halljävlarna kommit och vänt upp och ner på alla förutsättningar. Idag är Sirius en klubb utan pengar och utan hall, och med de förutsättningarna blir man inte ett slutspelslag. Det lysande undantaget har ju varit Broberg, men det känns som att verkligheten har kommit ikapp även dem nu.

Med andra ord tycker jag egentligen att Sirius gör det helt OK efter förutsättningarna (även om vi dragits med en uppenbart inkompetent styrelse under många år). Vi är i stort sett på den nivån vi kan vara i dagsläget.

Vad har vi då för uppgifter som supportrar idag? Tycker främst det är två saker som är viktiga:

1. Att ge allt för att heja och supporta laget, och få spelarna att tycka det är kul att spela för Sirius trots att förutsättningarna inte alltid är de bästa. Och det tycker jag att vi gör bättre än någonsin i år.

2. I andra hand tycker jag den absoluta nyckelfrågan är var vi egentligen ska spela i framtiden. Det är i stort sätt knäpptyst om vart bandyn ska ta vägen när Studan byggs om. Enligt Jocke så ska läktaren rivas, banan flyttas, och en ny läktare ska eventuellt byggas på andra långsidan. Kommer det alls att gå att spela Elitseriebandy på Nya Studan? Och vad är alternativet? En utbyggd Relita har det ju pratats om, men de planerna verkar inte särskilt konkreta. Och att flytta in i Relitan är f.ö. min största mardröm.

När det helt saknas en plan för var vi ska spela i framtiden känns det också svårt att dra upp några sportsliga visioner. Det här är verkligen någonting vi borde engagera oss mer i!
Jwg tycker inte att det är så mkt svårare att heja när det går dåligt. Tvärtom är det lite skönt ibland att slippa hoppas. Det är ju det normala läget så att säga.
Håller helt med Apan. Känner mig inte det minsta trött på att heja på Sirius trots alla förluster. Finns mycket annat man blir trött på inom bandyn däremot.

Har tagit mig tid att sätta ihop en graf som visar Siriustabellplaceringar de 20 år jag gått på bandy. Blir även intressant att se om bildfunktionen nu funkar i forumet:

Edit: Det gjorde den tydligen inte. Men man kan klicka på länken:
http://www.vastrasidan.se/_project/_media/_gfx/Siriusbandyplacering.jpg
Jag tar varje torsk personligt och tycker det e svintungt just nu. Sen kommer jag såklart alltid försöka åka på alla matcher. det arbetet som nya klubbchefen lägger ner tror jag på. Men skulle vi åka ur så känns det som att börja om på noll igen. För mig som ser det mesta på plats så märker man att det blir svårare och svårare att få folk att åka på bortamatcher vilket är tråkigt. Jag klandrar absolut ingen jag vet själv hur tungt det är ibland att motivera sig. Aja viktig vecka nu med vsk på onsdag och vad jag hoppas ett riktit bra drag på fredag!

För mig som ser det mesta på plats så märker man att det blir svårare och svårare att få folk att åka på bortamatcher vilket är tråkigt.

Fast svårare jämfört med vad? De två senaste skitsäsongerna har vi haft klack på varje match, vilket vi aldrig var i närheten av under slutspelsåren. Och visst, det är typ samma tio som åker jämt, men ändå. Och bussresan till Vetlanda lockade lika många eller fler än resan till Boltic under slutspelssäsongen 2010/11, trots att den var längre.
Tja tex att vi inte får iväg buss till bollnäs som vi alltid brukar fixa eller villa. det e färre minibussresor också. Men men man lyckas ju på något sätt åka på det mesta skulle önska att vi va fler och det tror jag vi blir med bättre resultat.
Kan det ha att göra med att för några år sen så pluggade många (typ jag själv) och hade mkt mer fritid? Det känns ju stt det i stort sett är exakt samma personer nu som för 5-6 år sen?
Kan säkert bidra är ju ett jävla projekt att få tiden att räcka :)
man har ju trots allt ett annat liv också...
Brukarn skrev...
Alltså, jag tror lite vi måste släppa bilden av Sirius som ett slutspelslag. Under de 20 år jag varit aktiv supporter har Sirius spelat slutspel tre säsonger – annars har vi i regel varit på ungefär den nivå vi är idag, eller snarast lite sämre.
Ska vi ge upp tanken på slutspel eller vad? Ska målet varje säsong vara att klara sig kvar i elitserien? Det är en dyster framtidsvision för bandyn i Uppsala du framför Brukarn. Okej, för hängivna västringar kanske det duger men vi är ju inte speciellt många. Jag har väldigt svårt att tro att de Uppsalabor som bryr sig om bandy köper det synsättet. Folk vill ju se sitt lag vinna, uppleva dramatik på isen samt njuta av stämningen på en smockfull arena. Det var så i slutet av säsongen 08/09 och det måste gå att upprepa.
Nyllet: Självklart vill jag se oss gå till slutspel. Försöker bara sätta sakerna i perspektiv.

Det jag vill ha sagt är att bilden av att Sirius skulle vara så hemskt dåliga nu är ganska felaktig. Det gnälls mycket i kommentarsfält och annat om vilka sopiga ledare Söderman och Gabrielsson är och hur dåligt Sirius styrs (visst, Sandbergs styrelse var oduglig, det är sant). Och allt beror förstås på vilket perspektiv man har, och det var det jag försökte visa på; under de senaste 20 åren är det här den nivån Sirius har legat på, med undantag för 2009-2011. Dessutom har vi de senaste åren fått ett seriesystem och en ekonomi som i stort sett cementerar styrkeförhållandena mellan de rika hallagen och de fattiga utomhuslagen.

Så ja, det kanske är dystert, men jag tror helt enkelt att förutsättningarna just nu saknas för att bli det där stabila slutspelslaget. Vår verklighet och plats i näringskedjan blir att få slåss för att spela i den högsta serien. Många efterlyste en satsning, det fick vi ifjol, och sex månader senare var klubben konkursmässig.

Den absolut viktigaste frågan är var vi ska spela i framtiden. En utbyggd Relita möjligen kan ge oss förutsättningarna att bygga upp något större sportsligt. Frågan är om det är värt det? Jag tycker det inte.
kniv-jonas: Sant, det har varit dåligt med storbussar i år. Hoppas vi kan få en eller två i kvalet.

Nyllet: Självklart vill jag se oss gå till slutspel. Försöker bara sätta sakerna i perspektiv.

Det jag vill ha sagt är att bilden av att Sirius skulle vara så hemskt dåliga nu är ganska felaktig. Det gnälls mycket i kommentarsfält och annat om vilka sopiga ledare Söderman och Gabrielsson är och hur dåligt Sirius styrs (visst, Sandbergs styrelse var oduglig, det är sant). Och allt beror förstås på vilket perspektiv man har, och det var det jag försökte visa på; under de senaste 20 åren är det här den nivån Sirius har legat på, med undantag för 2009-2011. Dessutom har vi de senaste åren fått ett seriesystem och en ekonomi som i stort sett cementerar styrkeförhållandena mellan de rika hallagen och de fattiga utomhuslagen.

Vart har det gnällts på tränarna i kommentarsfält?

I UNT-chatten såklart! Och på andra håll också. Menar inte bara i år, men minns hur mycket kritik Olle fick innan frälsaren Thony anlände.
Sedan 60-talet tog slut har vi varit i semifinal 4 ggr, en gång/decennium. Att tycka att 08/09 är någon slags norm är väl ungefär som att ESK fotboll tycker att de är ett stabilt allsvenskt lag.
Norm? Verkligen inte men 08/09 visade att det var möjligt. Jaja, jag är väl en naiv drömmare och jag hatar se mitt Sirius förlora.
Självklart vill jag att blåsvart ska gå till slutspel jämt men det spelar ju liksom ingen roll vad jag vill.

Kan det ha att göra med att för några år sen så pluggade många (typ jag själv) och hade mkt mer fritid? Det känns ju stt det i stort sett är exakt samma personer nu som för 5-6 år sen?

Det är ju briljant, men man skulle ju önska att det kom ett nytt gäng på matcherna som studerar nu och kan "fylla på"!
Det är underbart att vi är på en hög nivå men vill lite till. Slutspel är säkerligen nästa mål för a-laget.

Jag vill nog hävda att Sirius som förening nästan aldrig har varit bättre än nu, om man ser till alla lag. Vad gäller a-laget så är det några pusselbitar som saknas men det kommer säkert.
Viktigt vilka som ska chefa över A-laget på sikt, ja, redan när det gäller nästa säsong. Olle som huvudtränare? Ny "röst" in? Ska Söderman fortsätta som manager eller återgå som sportchef? Kan vi få in några nya kompetenser på rekryteringsfronten? Återuppta sportkommittén med Ubbe och Josse? Scoutingarbetet ska ju vara i rullning redan nu. Tvivlar på att Söderman har tid att sondera spelarmarknaden något särskilt i dagsläget då tränarrollen lär suga. Skönt att spelare förnyar sina kontrakt redan under denna säsong, det är ett steg i rätt riktning. Nästa steg får vara att blicka runt de allsvenska lagen och fynda tack vare gediget scoutingarbete och intressanta helhetsupplägg. Våra främsta konkurrenter känns som Broberg och Tillberga. Vi kan bräda Broberg genom en sexigare stad (med hall!) och Tillberga genom ett sexigare lag. Hoppas spelare kan se det unika värdet med Sirius!
Jag läste några gamla trådar om förra året och ekonomin, goda gärningar och Sirius framtid och kan bara konstatera att det just nu är som en helt ny värld. Samma tid förra året var en j-a plåga vilket vi I princip inte har något kvar av.

Vad är det för ondskefullt troll som gömmer sig runt hörnet tro? Något måste det ju ändå vara eller ska det vara såhär lugnt?
Ahh kom på det! Nya Studan naturligtvis!

[quote1449747189=Jocke]

I åtta stämmor!
[/quote1462205091]

Denna bör vara med nästa år under sista april konserten (på trappan till Carolina). Någon ordning måste det väl ändå vara på ett sista april firande!

Sedan 60-talet tog slut har vi varit i semifinal 4 ggr, en gång/decennium. Att tycka att 08/09 är någon slags norm är väl ungefär som att ESK fotboll tycker att de är ett stabilt allsvenskt lag.

En analys värdig en tatuering!
Långsiktighet:
http://www.bandypuls.se/bandy/elitserien/langsiktighet-ska-lyfta-sirius-ur-bottentrasket-nagot-som-jag-saknade-tidigare
"Långsiktighet", hört det förut..?

2027! Å hör se'n.
två Siriusspelare i brutto-P19truppen http://www.bandyworld.se/arkiv/30103
Old Man Bremp skrev...
två Siriusspelare i brutto-P19truppen http://www.bandyworld.se/arkiv/30103

Egentligen 3 st. Kanbjer är ju "Siriuskille" även fast han av någon egendomlig anledning spelar med Byn.
Den egendomliga anledningen är att han går bandygymnasiet I Edsbyn.
Hur som helst så är det bra om inte mycket bra!
Det egendomliga är att av fri vilja flytta från Uppsala och blåsvart ;-).
Då var det offentligt också detta med Pirre som sportansvarig ungdom m.m.

Roligt! Han tillträder 1 augusti

Då var det offentligt också detta med Pirre som sportansvarig ungdom m.m.

Roligt! Han tillträder 1 augusti

Bra värvning
Det är ett samarbete med Uppsala universitet pågång också. Sådant är roligt!
Jimmy, klubbchefen vår, är sjukskriven. Krya på dig Jimmy!
Krya, chefen! Får å klubbens vägnar hoppas att det inte är av digniteten "gått-in-i-väggen". Varit ett par sådana fall nu genom åren.
Hoppas på snabb och långvarig återkomst!
Jag kommer ihåg att jag efter Västra Sidans dag i vintras sa till någon: "Vad bra den nye klubbchefen verkar. Undrar när han går in i väggen?"

Hoppas verkligen att jag inte fick rätt. Men klubbchef hos Sirius verkar tyvärr vara ett väldigt ohälsosamt jobb.
Jimmy skriver själv att
"--------
Hej Siriusvänner,

Tack snälla för ert stöd.

Jag har under en lång tid arbetat väldigt mycket vilket nu har lett till att jag behöver vara sjukskriven en tid framöver, innan det går alldeles för långt.

Vi inom Sirius har tillsammans arbetat fram en ganska stabil grund som jag nu är övertygad om att mina kollegor fortsätter utveckla. Jag ser fram emot att hoppa på den här resan igen när tiden är mogen."
-------------
http://www.unt.se/sport/darfor-nekas-sirius-elitlicens-4398708.aspx

Usch då. Och Jimmy sjukskriven. Hur ska det här sluta?
Eftersom Bajen ligger sämre till så innebär det att vår elitlicens är klar. Hurra!
Fast det vore ju kul om vi hade bättre ekonomi ändå.
Aj då, fast Bajen är Bajen och har stora möjligheter. Mer oroad för hur vi ska få ihop det med nuvarande förutsättningar. Hoppas det löser sig på något vis. Något nyförvärv till är ju nu helt uteslutet.
Fast detta var väl mer eller mindre väntat? Vi har ordning och går åt rätt håll men ligger fortfarande back! Det finns med andra ord mer att göra.
Det är väl så här års som merparten av sponsorkakan kommer in? Känns sådär.
Jo men vad bygget beslutet på? Ett delårsbokslut eller årsbokslutet?
Köp månadslotter och ge ert stöd till laget vi älskar!
Tröttsamt ändå med UNTs vinklingar

UNT: Sirius nekas elitlicens
Bandypuls: fortsatt utredning

Det finns alltid olika sätt att skriver men borde inte "vår" lokala blaska vara den som skriver mest fördelaktigt om oss?
unt skriver väl bara som det är. Ser inga problem i det.
Jag tycker UNT rent allmänt är ganska positivt inställda till Sirius bandy, jag har heller inga klagomål.
Jag tänker mest på att man kan formulera sig lite mer nyanserat! Sirius nekas väl inte licens utan man är under fortsatt utredning! Kungälv däremot nekades licens!
Ja, 200 000 är ju ingenting i sammanhanget. Jimmys sjukskrivning oroar mig däremot enormt. Det var ju exakt detta som var orsaken till krisen för två år sedan - en sjukskrivning på klubbchefen i helt fel läge (åtminstone var det vad Claes-Håkan skyllde på, sen hade ju en del att göra med hans egen inkompetens också). Hoppas verkligen att klubben ser till att någon annan sköter arbetsuppgifterna och att allt inte bara faller mellan stolarna.
Det som oroar mig är om man lever kvar i synden att gamla räkningar från föregående räkneår dyker upp när man går in i den nya säsongen. Att man kör med konstgjord andning d.v.s. Också oroad ifall det är som så att sponsorerna pumpat in större delen redan nu och trots det är läget som det är. Trist att behöva avvakta till i april innan man kan ropa "HEJ!" vad gäller nästföljande elitserie. Föredrar när sådant är på sportslig basis. Men 200 lax under ytan borde förhoppningsvis vara under kontroll. Dumt att som supporter oroa sig allt för mycket i onödan. Fotbollssektionen kan ha ett BETYDLIGT större underskott att vänta, och det utan sin största inkomstkälla kvar.
Jag vill rekommendera alla att titta på intervjun med Olle om det som hände under försäsongen med Clarence W. En mycket otäck händelse men med ett under omständigheterna lyckligt slut.
https://www.youtube.com/watch?v=Po_vJW5NXIc

Läs även Aftonbladet
http://aretshjart-lungraddare2016.story.aftonbladet.se/
Jag läste artikeln i aftonblaskan på tunnelbanan i morse och hade svårt att hålla tillbaka tårarna.
Vilken story. Hoppas man en dag får se Wahman debutera i a-laget. Det vore stort.
morgonkaffet hamnade i tårkanalen

Ja, 200 000 är ju ingenting i sammanhanget. Jimmys sjukskrivning oroar mig däremot enormt. Det var ju exakt detta som var orsaken till krisen för två år sedan - en sjukskrivning på klubbchefen i helt fel läge (åtminstone var det vad Claes-Håkan skyllde på, sen hade ju en del att göra med hans egen inkompetens också). Hoppas verkligen att klubben ser till att någon annan sköter arbetsuppgifterna och att allt inte bara faller mellan stolarna.

Jag var på kansliet och de har tagit in personer som täcker upp under Jimmys sjukskrivning. Johnny H kommer bland annat att jobba med kommunikationer och hjälpa säljarna samt Gunnar som kommer att göra de andra delarna som Jimmy tagit.

Jag hoppas naturligtvis att Jimmy kommer tillbaka snart men jag känner mig inte oroad över situationen på kansliet.
Skönt att höra. Tack för rapport!
Ni har väl inte missat att Sirius Bandy söker säljare. Är du eller känner du en sådan så tipsa om detta! Sista ansökningsdag: 2016-12-16
https://www.jobbet.se/platsannons/saljare-sirius-bandy-5.10027
http://www.uppsalatidningen.se/aktuellt/skola-pa-studan-hotar-bandyn-4459607.aspx

Bandyn snart ett minne blott?

http://www.uppsalatidningen.se/aktuellt/skola-pa-studan-hotar-bandyn-4459607.aspx

Jag tror att Uppsala är en sån där kommun där politiker helt plötsligt sätter kaffet i halsen när dom inser att ett bygglov för en skol-barack inte är livstid.
"nånstans ska skolan ligga"
Vad är det för fel med den där jättestora biten tomtmark ni köpte för dyrt av landstinget i Ulleråker?!

[quote1481208386=kniv-jonas]

Jag tror att Uppsala är en sån där kommun där politiker helt plötsligt sätter kaffet i halsen när dom inser att ett bygglov för en skol-barack inte är livstid.
"nånstans ska skolan ligga"
Vad är det för fel med den där jättestora biten tomtmark ni köpte för dyrt av landstinget i Ulleråker?!
[/quote1481209965]

Kruxet är ju som de säger att det bor en herrans massa skolkids i Industristaden med omnejd. Sen tycker inte jag heller att placering på Studan är direkt optimal, men man lär ju bygga i närheten av där barnen bor. Kommer säkert bli skola/skolor i Ulleråker och Rosendal också.
"Nånstans ska skolan ligga" - jo, så är det säkert. Men varför i helvete just på den lilla yta som redan nyttjas av tusentals Uppsalabor till motion, underhållning och annat som brukar anses som värdefullt?

Förut diskuterades det ju om Nya Studan skulle byggas på andra sidan ån där det skulle finnas typ något gammalt brädlager. Kan inte skolan byggas där?
Båtupplaget va?
uppsalas politiker tar fel beslut nästan jämt,Bygg först tänk sedan i bästa fall..Finns det någon stad med så många järnvägsövergångar centralt som exempel.Eller allt tillfälliga lösningar på allt.
Tror våra kommunpolitiker kallt räknar med att bandysporten, i sinom tid, dör ut och de vill gärna påskynda detta. Och vad vore bättre än att ta bort våra konstfrusna isytor?
Endast 362 pers bevittnade i går kväll självaste Sverige-Ryssland. Det om något indikerar tyvärr lite på bandysportens (miss)öde. Men det finns något kulturellt med bandy. Våga värna! <3
Nä tycker inte landskampen säger någonting faktiskt. En otroligt onödig landskampsturnering som bara har bidragit till ett uselt spelschema i es. Har nog fan aldrig stött på någon som bryr sig om landslaget. Kolla hockeyns landslagsamlingar, det är uselt intresse för dom med och usla publiksiffror men hockeyn mår bra ändå.
362 personer är väl ungefär vad Gripen lockar i Trollhättan också, så om man vill tolka siffrorna på ett trixigt sätt så kan man ju hävda att landslaget är lika populärt som Elitserien...
1 miljon in är målet och bandyfinalen tillbaka till Uppsala

http://www.unt.se/sport/unt-tv-sirius-miljonsatsning-4539916.aspx
Låter ju bra men jag fick en otäck vibb att de behöver pengar för att klara elitlicensen. Fast så illa ska det väl inte vara, publiksnittet har ju i alla fall ökat med några hundra pers.
Nej det ska inte vara något sådant utan mer ett sätt att se framåt och jobba på. 1000 st som skänker 1000kr är dock inte jättemycket men en början.

Stig Bertilsson var på Studan idag och vem vet han kanske kollade status på framtida SM arenor
Borde man inte uppmana folk att skänka nån hundring (eller mer) via autogiro varje månad istället? Så får man (vissa) löpande intäkter.
Sådant har ju redan klubben (läs: andelslotteriet).

Personligen tycker jag "Framtidslaget" lämnade många frågetecken. Rätt diffust och oklart hur och när pengarna skall satsas och om det är all in nästa år då det är 50-årsguldjubileum. Dessa medel skulle väl inte gå ner i några svarta hål, men samtidigt inte helt tydligt om dessa medel skulle öronmärkas till spelarförvärv och som sagt är ju inte ens elitlicensen klar. Sedan surrade man ju om 1000X1000 sist det begav sig när det var ekonomisk kris också. Lättare sagt än gjort att hitta dessa tusen, men på sätt och vis kul intiativ iaf.
Hörni! Olle i artikel i UNT: http://www.unt.se/sport/kraven-for-att-han-ska-stanna-4553967.aspx

Måndag den 27:e feb är det infomöte för sponsorer. Det lockar säkert till ytterligare satsningar om man skulle kunna berätta på mötet att konceptet Framtidslaget tagits emot väl av klubbens supportrar. Tycker alla som tänkt sig vara med bör slanta in pronto för att visa vårt engagemang och kanske locka sponsorerna att lätta på lädret mer än tidigare.

Jag är med i Framtidslaget!
Ja det skulle ju vara klart missvisande om Big Spender inte kunde hosta upp en tusenlapp kan man tycka.

Hörni! Olle i artikel i UNT: http://www.unt.se/sport/kraven-for-att-han-ska-stanna-4553967.aspx

Måndag den 27:e feb är det infomöte för sponsorer. Det lockar säkert till ytterligare satsningar om man skulle kunna berätta på mötet att konceptet Framtidslaget tagits emot väl av klubbens supportrar. Tycker alla som tänkt sig vara med bör slanta in pronto för att visa vårt engagemang och kanske locka sponsorerna att lätta på lädret mer än tidigare.

Strålande ni som skickar in pengar. Själv anser jag att 1000 kr är för mkt och kommer inte göra det. Gör om kampanjen genast så att fler kan delta. Sen vill jag som joint ha lite mer klarhet i vart pengarna ska gå. Har vi klarat elitlicensen?
Det är som sagt lite synd att man inte riktigt vet vad pengarna ska gå till annat än att finalen ska till Uppsala och att Sirius ska typ bli ett bättre lag. Jag är skyldig min farsa en tusenlapp, kanske skänker den i hans namn.

[quote1487673812=Big Spender]

Strålande ni som skickar in pengar. Själv anser jag att 1000 kr är för mkt och kommer inte göra det. Gör om kampanjen genast så att fler kan delta. Sen vill jag som joint ha lite mer klarhet i vart pengarna ska gå. Har vi klarat elitlicensen?

[/quote1487683316]

Jag förstår kritiken, men tänker så här:
* Skänk mindre på egen hand. Ger förvisso inget tillbaka, men pengarna går till samma ändamål.
* Gå ihop flera stycken och skänk 1000:- tillsammans.
* Vad gäller syftet så är det absolut oklart och det kan vara skäl nog att låta bli förstås, men låt säga att 250k måste användas för att klara elitlicensen. Skulle man då lyckas få in 1 mille så har man ju 750k som kan "satsas" i någon form. Det är klart att om hela millen går till sanering så har man inte något extra och kan alltså inte satsa (om man inte vill riska jäkligt mycket).
* Jag är rätt snål men fick definitivt knuffen att slanta då IKS bjöd mig på bussresa, biljett, öl och macka i fredags. Det var värt 4-500:- i reda pengar och då blev det inte mycket kvar för att nå tusenlappen.
Man skall inte underskatta "säsongskortsinnehavare" – bara där får ju klubben in typ tusingen per person exklusive all arenaförsäljning. Problemet är väl att man bara säljer kanske 50-100 privata säsongskort.
Olle snackar om att man måste engagera partners mer. Redan till nästa säsong, alltså. Det är hans ultimatum för att fortsätta leda laget. Av det att ana verkar desperationen stor att få in spelare. Och att få in storkovan är nog lättare genom att vända sig till företagen. Men vad gäller privata personer kanske det kan finnas miljonärer villiga att lägga X antal tusingar? Förhoppningsvis dårå, för att hitta 1000X1000 tror jag är omöjligt. Fotbollen har ju haft en otrolig skjuts med Ågerup. Nu när han slutat (?) "sponsra" IKS FK kan han väl gå in med en slant i BK. :-) Inom bandyn finns ju såvitt jag vet inget förbud mot tredjepartsägande eller annat diffus (som sades vara anledningen till hans "investeringsstopp"), det är ju så SAIK finansierar sina stjärnor. ;-)

Jättebra om en plats i "Framtidslaget" ger mervärde, så som senaste bortamatchen. Sådant kan motivera!
Jag har nu sponsrat "framtidslaget".
Jag har en känsla, vilken kommer reta några västringar, att Sirius med kampanjen "framtidslaget" gör ett försök att locka till sig Bella (here we go again). Bellas kontrakt med Bollnäs går ju ut efter denna säsong så man hoppas kunna vara med och buda och då måste man ha lite stålar på fickan ;-).
Swish-numret är ju öppet. Bara att slanta in det man har råd med.
Bra johann, betala det ni anser har råd med. Herregud, löjligt att villkora beloppet på 1000:-. Många bäckar små.... heter det ju.

Jag har en känsla, vilken kommer reta några västringar, att Sirius med kampanjen "framtidslaget" gör ett försök att locka till sig Bella (here we go again). Bellas kontrakt med Bollnäs går ju ut efter denna säsong så man hoppas kunna vara med och buda och då måste man ha lite stålar på fickan ;-).

Jag har mer uppfattat det som att det ska ge lite ekonomiskt andrum samt möjlighet att satsa på våra egna yngre. Det är så lätt att förlita sig på deras lojalitet med risken att de allra bästa istället går någon annanstans.
Om Bella kommer ska ha fan betala för sig
Han kan väl jobba extra som materialare och skridskoslipare.... I så fall kan jag tänka mig att låta honom få en tröja.

Om Bella kommer ska ha fan betala för sig

1000 kronor!
Det vore verkligen ett steg i rätt rätt riktning för hela föreningen om man fick en silly där namnet Daniel Berlin aldrig nämns.
När kan man tänkas få besked om Elitlicens?

Ja det skulle ju vara klart missvisande om Big Spender inte kunde hosta upp en tusenlapp kan man tycka.

Ha, ha...ja skam vore det väl annars! Har dock hört rykten om att herr Åhnberg själv hade spendertröjan på häromsistens när det gällde just tröjor. Själv blev jag ägare till 2 st blåsvartrandiga men till ungefär en femtedel av det du pyntade!
Jag har dock inte erlagt nån betalning än och jag undrar lite när och hur man ska göra det. Kosingen bränner hål i fickan.

Apan jag kollar upp det imorgon!
Börjar se bra ut även utanför planen!
- Prognosen pekar enligt uppgift på ett resultat på mer än 120 tsek.
- Elitlicens bör därmed vara säkrad!
- Positiva signaler från sponsorer ang. att nolla den gamla sk "Lomanovskulden" till kommunen.
- Mer än 100tsek insamlat till Framtidslaget på några veckor!
- Framtidslagets pengar är öronmärkta för spelartruppen! Hoppas fler går med!!
Låter ju väldigt bra! Men Lomanovskulden? Jag trodde ju att alla gamla skulder kunde raderas en gång för alla efter succésäsongen? (Sen drog vi ju på oss nya skulder efter det förstås)
Ja, det låter absurt! Men enligt uppgift finns det nåt lån på 300-400 tsek till kommunen kvar och skvalpar sedan Lomanov och Anufrienko var här.
Strålande! Fast jag undrar hur mycket mer pengar man kan få fram via "Framtidslaget"? De hängivna och som har råd, har väl redan sponsrat. Hoppas innerligt att jag har fel.
Bra att kunna släppa den frågan och att ingen skuld finns kvar till kommunen.

Vad gäller framtidslaget tror jag nog att det går att få ihop några hundratusen till men att det kan bli svårt att nå 1 miljon. Skam den som ger sig dock!

De hängivna och som har råd, har väl redan sponsrat.

Eftersom flera har betalt in mer än 1000 kr så är det kanske 90 personer som bidragit hittills. Att det skulle finnas så få "hängivna som har råd" har jag ju extremt svårt att tro på då vi har ett publiksnitt på ca 1000 personer i år.
"Hardcore"-skaran är väl inte allt för stor tyvärr. T.ex: Supporterkorten i fotbollen verkar ju sälja trögt. Då får man ändå se alla bortamatcher för 500 kr. Resterande 500 kr går till klubben. Men dessa kort finns det många kvar av trots den smala upplagan á 100 st. Sedan går väl aktieandelarna i fotbollens spelartrupp förhållandevis segt också. Men kul om det överträffar förväntningarna! Det går att göra mycket med förhållandevis små medel inom bandysfären.
Jag har köpt både andelar i fotbollslaget och framtidslaget samt månadslotter i bandyn och betalar nästan jämt inträde trots att jag har årskort. Jag tar för givet att alla andra gör sammalunda!
Nu 120 000:- i framtidslaget.
Elitlicensen beviljad! Hammarby "granskas" dock vidare.
Sådärja! Jäklar vad skönt!
Granskningen av Brajjen vet vi ju hur den slutar, så nu är det bara att ladda!!
" Det handlar om ett minusresultat på ett par hundratusen kronor skulle jag tro" Hammarbys klubbchef.
Hammarby gick in i säsongen med ett eget negativt kapital på -1,2miljoner kronor så det lär ju växa,
Det måste bli lite svårare i år för förbundet att bara släppa igenom Bajen då man faktiskt slängde ut Kungälv ifjol. För en utomstående ser väl Bajens siffror ännu sämre ut?
Nyemission?
Kungälv har ca 2miljoner i skulder. Vet inte hur det gick med deras "rekonstruktion" i höstas.
Jag tror man ger Bajen Elitlicens utifrån den "förbättring" av resultatet som man gjorde och att deras budget för nästa år troligtvis visar att de tar igen det negativa egna kapitalet. Det kan står lite om att man haft positivt eget kapital förut och att förra säsongen var ett undantag osv osv. Kanske något om en bra handlingsplan...
Skulle förvåna mig mycket om Bajen inte skulle klara elitlicensen. Däremot kommer de att ha begränsad budget för den kommande säsongen vilket faktiskt kan gynna Sirius med tanke på eventuella nyförvärv.
Fast det är ju rätt många som vill bo i storstan och uppleva stämningen på zinken
Begränsad budget verkar inte heller vara något som stoppar vissa föreningar.
Nu knappt 134 000:- i framtidslaget. En bra värvning och det kan få folk att satsa lite mer.
Edsbyn ville ha 1000 kr från 1000 privatpersoner = 1/5 av de som bor i Edsbyn och
Då borde ju vi kunna dra in 40 miljoner om vi har 200 000 personer i Uppsala..
134 000:- är ju helt horribelt på mer än en månad, Edsbyn hade 500 000:- på tre veckor!
Känns som Sirius inte är lika attraktivt längre och det marknadsförs alldeles för dåligt.
Vad kommet först, hönan eller ägget? Det vore ett högt spel att värva stjärnspelare innan ekonomisk uppbackning finns. Det var lite så vi jobbade för ett par år sedan och därmed nästintill konkade.

Är Byns kampanj enbart riktade till privatpersoner? Imponerande insamling i så fall!

Förut (kanske fortfarande?) hade vi 1000- och 1907-klubben bland företag. Många bäckar små finns att slussa in där också.
Alternativen/konkurrensen i Edsbyn är få/liten. Räknar vi istället in bandyns del i "kakan Uppsala" så kanske det inte är så dåligt med 134 000 kr. Jag har svårt att se att någon annan förening i Uppsala skulle göra det mycket bättre.

Vi får gneta på! Guldägg finns det få av och inget man kan räkna med. Inte heller några chansningar eller genvägar.

Just nu känns det som att vi är på rätt väg.
Tycker att Framtidslagskampanjen kändes för vag. Det var ju bara två år sedan vi fick swisha in en massa pengar för att klubben ens skulle överleva, vilket jag tror gör att suget att hjälpa till nu när klubben har sitt på det torra blir betydligt mindre.

Sen är det lite annan kultur i Edsbyn också. Se bara vad Järven var villig att göra. Finns säkert en massa småjärvar i Byn (inte nödvändigtvis kriminella) som är villiga att ge mycket för att bidra.
Tror även att det är det klassiska med utbud. Edsbyn har väl inte så mycket mer än bandyn. I Uppsala så krigar ju Sirius med fotbollen, innebandyn, basketen m.m. Och en tydlig effekt av att bli av med bandyfinalerna är ju att gemene man i Uppsala inte exponeras för bandy. Lägg till effekten av traditionen av "medgångssupportrar" i Uppsala så är det svårt att få många som bidrar.

Sedan kan jag tycka att Sirius Bandy la upp det lite dumt. Att sätta en gräns på 1000 kr avskräcker nog många. Bättre om de hade sagt typ att "alla bidrag är välkomna, men de som ger mer än 500 är med i utlottningen av ett säsongskort och de som ger mer än 1000 är med i utlottningen av en matchtröja signerad av hela laget". Eller typ presentkort på resor som var pris i bandytipset. Lägre tröskel så att fler kan bidra och någon liten morot så att det känns som en "billig investering för chansen att vinna något fint". Kostnaden för säsongskort och matchtröja måste ju ses som obefintlig för klubben, och även större, "finare" priser blir ju ganska billiga om en investering på 10000 från klubben ger att de får in 50000 mer i insamlingen.
Sa det redan från början kampanjen är inte bra genomförd. Men kritiserar man får man bara skit så tar det inte igen står säkert tidigare i tråden hur man borde gjort och fortfarande kan göra.
Du har ju inte fått nån kritik i den här tråden iaf. Alla verkar ju bara ha hållit med dig vad jag kan se.
Personligen fattar jag inte riktigt vad problemet är? Är det inte bra om klubben tar initiativ och vill satsa framåt? Man har ju varit jättetydliga med att det är pengar som går till att stärka truppen och inget annat. Visst, man kanske hade fått med fler med en annan formulering/ansats men själva andemeningen att vi vill ta ett kliv till är väl rätt?

Att locka med utlottning av priser och annat jox...jag är skeptisk.

Men eftersom vi är mer än 500 blåsvarta supportrar som möter upp på fotbollspremiären på bortaplan så har jag en förhoppning om att det finns betydligt fler än 100 som är beredda att stötta Framtidslaget!
Tycker man borde försöka få en tränare med ett bra rykte som exempelvis Stefan Karlsson som kan dra lite spelare hit, Olle har förbrukat sitt förtroende tycker jag och dödat många talanger.. Han har ett dåligt rykte i bandysverige.
är Med känsla tillbaka?
Ja, den åsikten är du nog ganska ensam om.
Dom spelare jag pratat med gillar Olle skarpt och det gör jag med! Tycker Olle lyckats förträffligt bra med truppen. Vilka "talanger" har Olle dödat? Nyfiken.
Ja, Olle har varit ovärdelig (med stort O och VÄRDELIG) för blåsvart under de säsonger han haft laget. Vi får vara väldigt glada att han tagit ett (förmodligen högre avlönat) jobb nån annanstans.
Mata inte trollet, osv.
Tror knappast att den sparkade Karlsson har ett koppel av spelare som han ror åt sig bara sådär. Handlar om ekonomi …

Sedan vet jag inte vad "Framtidslaget" har att göra med att vi är över 500 pers på måndagens fotbollspremiär? Jag har sagt det förr och säger det igen: Fotbollen säljer alltså aktieandelar i spelartruppen med målet att få in 900 000 kr. Dessa andelar är inte ens sålda. Så det säger väl en del.

Angående insamlingar så har väl både Uppsala Basket och Almtuna gjort liknande.

Samtidigt tycker jag att gå på matcher och stödja laget på så sätt är själva grundnavet i ett supporterskap. Och det i sig kostar ju några tusen per år också. Gott så, kan tyckas. Så klart det finns fler än 100-talet Siriusvänner, alltså. Bara i Västra Sidan är vi ju omkring 300 pers i dagsläget. Men man får respektera att folk kanske inte vill vidga sitt supporterskap till något som kan bli att liknas vid ett sponsorskap. Det finns en rätt skön grej i att det är prestigelöst. Kan även vända klubben till det sämre om man tänker sig att supportrar "investerar" i det som marknadsförs med "guld", men som sedan i värsta fall blir till sand.
Du är en klok man Joint,Håller med dig men dom som aldrig köper nått på matcherna kan ju stötta med rena slantar om dom vill?
Det är möjligt att jag formulerade mig klumpigt. Jag menade bara att om klubben försöker hitta nya möjligheter att få in pengar och som i detta fall dessutom syftar till att stärka truppen (och inte som senast rädda klubben) så är det väl ändå av godo? Man kan väl inte samtidigt vara imponerad över att en liten by med 5.000 invånare lyckas dra in en miljon men samtidigt tycka att det är dåligt att en klubb i en stad med 200.000 försöker samma sak? Självklart är det upp till var och en att stötta klubben på det sätt man tycker är bäst, men varför kritisera själva initiativet?

Jag tycker också det viktigaste är att gå på matcherna men där är vi ju inte heller direkt ledande i landet...(även om vi faktiskt var den klubb som ökade snittet mest i år).
Alltså, det är förstås av godo att klubben får in mer ekonomiska medel. Det har väl ingen motsagt sig. Jag har då inte sagt att det är "dåligt". Och klart att det i sig är imponerande att en liten by kan förmå att skramla in så där mycket privata medel, men det har inte så mycket med oss att göra. Och på sätt och vis spelar vi i olika divisioner. Förutom denna kampanj finns förresten andelslotteriet. It's all 'bout the money…
Vad gäller sponsring/bidrag kan det kanske vara en nackdel att IKS har både fotoboll och bandy på reportoaren. Fotbollen har fått stort fokus nu (med all rätt) och bandyn kan av det skälet hamna lite i skymundan. Hela Edsbyn lever ju för bandyn vilket gör folk tokmotiverade att bidra.
Jag säger det igen, en bra värvning (och då menar jag inte en landslagspelare nödvändigtvis) kan kanske sätta fart på det ekonomiska stödet till föreningen.
Jag tror kombinationen har varit en förutsättning för föreningens existens! Bandyn var draglok under många år när fotbollen hade det jobbigt. Nu kanske det är lite omvänt! Dock kan nog samarbetet mellan fotboll och bandy bli bättre
För närvarande knappa 144 000:- i framtidslaget. Det verkar i princip stå still. Lite fiasko över det hela med tanke på att man hoppats få in 1 miljon. Tråkigt är det.
För närvarande knappa 144 000:- i framtidslaget. Det verkar i princip stå still. Lite fiasko över det hela med tanke på att man hoppats få in 1 miljon. Tråkigt är det.
Har sagt det förrut och säger det igen.Tillsammans blir vi starka och min utmaning är således att alla som läser detta och självklart ochså är med i framtidslaget värvar 3-5 personer till projektet ..Kom igen nu för Sirius
Ja det vore så gränslöst skönt om det kunde bli lite ordning på ekonomin.
Jag har levt i synd och skam
Med nedtyngt sinne vandrat fram
Sett ett blåsvart bandylag
Kämpa utan mitt bidrag
Dock i morse blev det bättring
Ordnade till sist insättning
Framtidslaget, 1000 spänn
Må det ge mig frid igen!
Nytt försök vid nästa lön
Om Siriusguden ej hör bön

Uppmanar således alla kamrater som på liknande sätt hemsöks av mardrömmar att stödja Framtidslaget. Bättre sent än aldrig!

Jag har levt i synd och skam
Med nedtyngt sinne vandrat fram
Sett ett blåsvart bandylag
Kämpa utan mitt bidrag
Dock i morse blev det bättring
Ordnade till sist insättning
Framtidslaget, 1000 spänn
Må det ge mig frid igen!
Nytt försök vid nästa lön
Om Siriusguden ej hör bön

Uppmanar således alla kamrater som på liknande sätt hemsöks av mardrömmar att stödja Framtidslaget. Bättre sent än aldrig!

Så vackert! Trevlig Valborg alla blåsvarta! Varannan vatten!
Bra där Sutra och Big Spender..Tillsammans är vi starka ..
Förhoppningsvis ökar intresset för framtidslaget nu när bandyfinalen flyttar hem.
P21 landslaget har tagit ut sin observationstrupp och några bekantingar finns med där.

Anton Andersson, Nils Bergström, David Thorén och Oskar Rönnqvist

Edward Sigfridsson och Johannes Camilton är också med kan tilläggas
Rekryteringar på kansliet
http://www.adecco.se/Jobb/driven-saljare-till-ik-sirius-bandy-forsaljning-marknadsforing?ID=2c49fdfc-c422-4e01-8bd9-0f16279021d8
Hoppas ni som är medlemmar i BK dyker upp imorrn, jag ska dit.

http://siriusbandy.se/web/article/paminnelse-om-arsmote/
Om jag hinner har jag för avsikt att gå.
Ekonomin går åt rätt håll i alla fall
http://www.unt.se/sport/sirius-bandys-ekonomiska-lyft-4678845.aspx
Bortsett från om det är pengarna från Framtidslaget som gjort överskottet eller inte så är det inte i alla fall inte stora underskott.
Stort att självaste Hellboy verkar joina styrelsen. Inte bara av nostalgiska skäl utan han verkar ju bra på det här med marknad och så, tror jag.
Såg honom igår med Siriusjacka på! Trevligt sådant!
Låter som ljuv musik i mina öron!!
Det blev för stressig för mig att gå på årsmötet igår. Någon som var där och kan sammanfatta?
Blev kvar på jobbet för länge också, tyvärr. Men i UNT står det om att man ska satsa ännu mer på ungdomen. Och att Weiman blev omvald. Känns stabilt.
Gött
Jakob Jenefeldt till Bandypuls
"Jag tar hellre ett steg till med Sirius än att spela SM-final".

När man ser sådant är det legitimt att gråta lite glädjetårar!

Bandypulsartikeln är en plusartikel:
http://www.bandypuls.se/bandy/elitserien/jakob-jenefeldt-jag-tar-hellre-ett-steg-till-med-sirius-an-att-spela-sm-final
Underbara killar vi har i laget! Det är något speciellt med idrottsklubben Sirius. Eller hur ;-)?
Angående "Framtidslaget". Man kan nu dela upp sin betalning på upp till 10 månader d.v.s. 100:-/mån.
Jag var lite nere där ett tag med debaklet om åttondelsfinalerna och en ev väg över bana två på Studan men nu är "päppen" på gång igen.

Målade Siriusflaggor (ommålade Svergigeflaggor) med barnen härom veckan för att ladda lite extra.

Angående "Framtidslaget". Man kan nu dela upp sin betalning på upp till 10 månader d.v.s. 100:-/mån.

Det är ju en klar förbättring! Då får man nog gå in och skriva upp sig. Big Spender blir nog bara glad om jag skaffar en egen med :)
Gick med igår pga just detta, mycke bra!

...
Det är ju en klar förbättring! Då får man nog gå in och skriva upp sig. Big Spender blir nog bara glad om jag skaffar en egen med :)

Ha, ha...coolt med dubbla medlemskap ;-)
https://www.svt.se/svttext/web/pages/304.html Då granskas vi precis som alltid och får just nu ingen elitlicens till nästa år.
Men Tillberga! Det var oväntat.
Även om jag naturligtvis hoppats på att vi inte skulle dyka upp på den listan så är det ju ingen överraksning då vi har negativt eget kapital. Vi ska snarare vara på listan om EN sköter sitt jobb.

Det ska bli intressant att se vad SAIK gör. Det blir väl flera utomhusmatcher för dem i år igen (som jag förstod det var en del av det dåliga resultatet ifjol)

Men Tillberga! Det var oväntat.

Utan zooke kommer TB falla som ett korthus

Det ska bli intressant att se vad SAIK gör. Det blir väl flera utomhusmatcher för dem i år igen (som jag förstod det var en del av det dåliga resultatet ifjol)

Varför skulle det ha varit det? De drog ju mer publik i utematcherna.
Mer publik samt stämning!

[quote1506080708=Jocke]

Varför skulle det ha varit det? De drog ju mer publik i utematcherna.
[/quote1506105533]

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=6638091
Enligt de själva
"Den här säsongen har föreningen även fått flytta ut mer av verksamheten till utomhusplanen på Jernvallen än tidigare.
Enligt klubben själva förlorar de ytterligare pengar på det, bland annat genom försäljning av färre årskort.
– När vi efter att ha lagt vår budget förstår att vi inte ska få vara där vi ska vara. Då blir det jobbigt.
– Vi har bland annat sålt färre säsongskort. Framförallt äldre vill inte stå ute på bandy. De älskar att sitta. De kommer i stora lass då, säger han."

Aningen motsägelsefullt så förlorar de pengar även på matcherna inomhus.
Jag tror att jorden är platt och är jätterädd för att inte klara elitlicensen.
Jag är med dig på att jorden är platt men jag tror dock att elitlicensen klaras.
Sirius kör skollovsbandy idag i Relitahallen. Det kryllar av "ungar" på plats. Det känns konstigt att bandyn är så liten när man ser detta.
MIAB sponsrar kalaset så det svider inte i jakten på elitlicens.
Drygt 31 tkr till bandyn från Gräsroten. Det är ungefär som förr om åren och mycket välkommet!

Bandyn hamnar på femta plats i landet vad gäller tilldelning. Det tycker jag låter bra!
Alltså, vi borde ha en rätt ljus framtid med tanke på våra duktiga unga. Oerhört kul att unge Oskar Qvist liksom bara hoppar in och gör det bra. Under förutsättning att ingen av de unga gör något dumt och flyttar så kan vi snart ha mer en halva truppen fylld med egna produkter. Kan vi dessutom locka hem de som dragit har vi en hel elva!
2 st egna målvakter, Rönnqvist, Qvist, Heeger, Thorén, Bergström, alla redan i A-laget. På tillväxt: Simon Karlsson,"Lill-Askis", Arvid Tapper och jag har säkert glömt någon. Spelar i andra lag: Camilton som gör massa mål med ÖSK, unge Kanbjer i Byn. Eklund och Engstrand i UNIK.
Spelarmässigt så kommer det nog att se bra ut men ekonomin behöver bli bättre.
Nya höjda markeringsavgifter (från 160 kr timmen till 300 kronor timmen) för att hyra Studenternas hjälper inte till utan svider för ungdomsverksamheten.

Det behöver komma lite åskådare på matcherna dessutom så att det inte varje år är en balansakt för att klara licensen osv.

Åskådarna finns. Men många vill nog se resultat igen innan dom går, trist som fan men så är det för alla klubbar.
Klubben sålde ju super-rekordmånga säsongskort i år, men det är tyvärr inget som avspeglat sig på publiksiffrorna. Snarare tvärtom. Kanske en mättnadskänsla? För fortsatt är det typ obefintlig marknadsföring kring matcherna. OBS: Jag läser inte Facebook. Dock ska sägas, som Kniven påpekar, att segra är vårt absolut bästa marknadstricks vi kan göra.

Jättekul dock att vi blir allt mer självförsörjande vad gäller A-lagsspelare. Jättebra för ekonomin också. Hoppas på ytterligare utveckling och en super-hemvändare á la Bella (Judas I know) så att vi kan börja hävda oss på allvar igen.
Det krävs låt säga 2 hemmavinster i rad. Då jävlar!
Välkommen ny sportchef (Kristofer Ekdahl)
http://www.siriusbandy.se/web/article/sirius-bandy-rekryterar-en-ny-sportchef/

UNT:
http://www.unt.se/sport/han-blir-sportchef-i-sirius-bandy-4844702.aspx

Välkommen ny sportchef (Kristofer Ekdahl)
http://www.siriusbandy.se/web/article/sirius-bandy-rekryterar-en-ny-sportchef/

UNT:
http://www.unt.se/sport/han-blir-sportchef-i-sirius-bandy-4844702.aspx

Lösningen verkar ju nästan gratis med! Riktigt bra
Ja som jag förstått det hela så sponsras han av Tidtryck (dvs de (han är visserligen själv delägare) tillåter honom att lägga tid som sportchef i Sirius inom sin anställning).

Låter helt fantastiskt!
Borde kanske ha lagt nyheten på Silly season tråden
Jag är så tacksam för alla som jobbar inom Sirius bandy, många (de flesta?) helt ideellt. Snacka om hjärta för Sirius och bandy!
Ja, riktiga hjältar!
Hans bandybakgrund framgick inte riktigt. Har han någon sådan? Eller ska "Sportgruppen" sköta allt rekryteringsarbete medan den nya sportchefen mer håller i förhandlingsbiten etc? Aningen luddigt, men välkommet och bra tillskott! Antar att han ska vara navet i det sportsliga från junior till seniorelit. Se till så att allt praktiskt fungerar och förtydliga den blåsvarta tråden. Dock verkar detta röra sig mest om "Herr Elit"? I dunno, men har dock inte läst UNT-artikeln som kanske förtydligar rollen.
Han tycks ha varit målvakt och tycks ha tillhört Sirius under Lomanoveran. Andre- eller tredjekeeper får man utgå från då.

Väldigt bra nyhet hursomhelst! Med tanke på hur det verkar slita att jobba för Sirius så tror jag det är oerhört värdefullt med fler personer i organisationen.
Tack Nyllet och Stellan..En riktig kul och givande prestation att självklart göra för laget i sitt hjärta..Dock skulle vi behöva bli flera..Börja med julklappsmatchen vet jag..Ute på Fb finns en blänkare ang det...Ut och dela bara ;-)..Och alla ni som ännu inte gått med gör en tjänst för Uppsalas befolkning och Sirius Bandy...Tillsammans är vi starka....Ol'e Sirius Ol'e
Sirius agerar då kommunen bland annat höjt hyran vid matchspel inför säsongen. Att höja hyran samtidigt som Studan är en byggarbetsplats just nu är sannerligen märkligt. Att de sedan även tänkt ta bort delar där vi sålt exponering inför match osv är bara för dåligt.

http://www.unt.se/sport/sirius-bandy-kraver-sankt-hyra-4850183.aspx
Olle har gjort mkt bra men tycker det e rätt att gå skilda vägar. Nu hoppas jag att laget fattar allvaret för olle ska absolut inte hängas ensam. Det är enklare och billigare att låta tränaren gå men nu ska det fan in lite jävlaranamma i truppen, ingen lek att spela för en klassisk elitserieförening. Krav ska ställas och jag hoppas dom ställs nu.

Olle har gjort mkt bra men tycker det e rätt att gå skilda vägar. Nu hoppas jag att laget fattar allvaret för olle ska absolut inte hängas ensam. Det är enklare och billigare att låta tränaren gå men nu ska det fan in lite jävlaranamma i truppen, ingen lek att spela för en klassisk elitserieförening. Krav ska ställas och jag hoppas dom ställs nu.

Håller med helt!
Jag gillar inte det här! Jag gillar Olle! Men jag förstår att något måste göras. Faan! Tycker det är så tråkigt att Olle får lämna på detta sätt. Han har räddat oss tidigare. Fan, tänk när vi fick demontränaren Thony! Hur gick det då? Ta ert förbannade ansvar nu spelare i Sirius!
Tack för allt Olle. Trist som fan detta, han har ju gjort det riktigt bra med väldigt små resurser. Nu är det upp till spelarna att vakna upp och leverera oavsett vem som tar över
Tack för dina insatser, Olle, men i år kördes det fast helt och hållet. Rakryggat då att tacka för sig.
Nu är det upp till styrelsen och sportchefen att hitta den rätte efterträdaren. Sedan vill vi som sagt se lite självrannsakan och en spelartrupp som tar sig samman. Ska bli spännande att se vad den nye sportchefen har för plan och hans handlingskraft. Tommy Österberg från Kungälv vore som sagt ett spännande namn i min värld, då han coachat Finlands landslag och tagit ett lag som Kungälv till slutspel när det begav sig och det med en frejdig bandy. Kan ju dock vara så att han är för stadgad för att flytta på sig. Vi är ju tyvärr inte allt för högt upp i näringskedjan nu heller så att få hit en etablerad tränare är kanske inte det lättaste.
Och visst, Thony var en flopp, men då hade vi också en ledning som kaozade till det duktigt. Bara för att den gubben misslyckades så behöver det inte innebära att nästa etablerade tränare här gör desamma. En tränare kan inte bara vända på en femöring och få ett lag att tokprestera så tillvida att det inte är en demontränare utan dess like. Håller tummarna för en bra lösning nu.
Inte ens en mästerkock kan laga god mat om det är en klimp bajs i receptet!!

FAN OCKSÅ!!! Jag tar Olle varenda jävla dag som finns i kalendern!! Och min kalender stäcker sig jävligt långt!!
Men jag tycker faktiskt inte att det finns en klimp bajs i truppen.

Jag gillar Olle, jag trodde verkligen mycket på honom som tränare. Tycker det är otroligt trist att det har gått så här. Men vi har underpresterat så pass mycket att det här nog ändå är det rätta att göra.
Håller med bruk det finns kapacitet i truppen, men nu måste alla visa det också!
Jävlar anamma!!! Sisu!!!!!
Saxat från UNT och ett uttalande från sportchefen Ekdahl angående ny tränare (läs Sudden): "Det hoppas jag verkligen. Vi har en ansträngd ekonomisk situation och det här blir en extra utgift, men vi jobbar för att hitta en bra lösning för alla".
Gillar inte det där om ekonomin. Dag för ny insamling inom kort :-(? Nä, så illa kan det väl inte vara?
Vad är då "det här" som "blir en extra utgift"? Innebär det att vi avlönar Olle fortsatt, trots att det verkade röra sig om en ömsesidig uppsägning, så att säga..?
Våra julklappspengar får gå till bandyn som vanligt :-(
Sirius bandys hemsida är inte uppdaterad sedan Olle avgick. Lite oroande är det.
har tänkt samma sak inte ens när vi vinner skrivs de nått.

Vad är då "det här" som "blir en extra utgift"? Innebär det att vi avlönar Olle fortsatt, trots att det verkade röra sig om en ömsesidig uppsägning, så att säga..?

Det verkar ju rätt klart att Olle drabbats av någon slags utbrändhet. Det är väl troligt att han är sjukskriven och inte uppsagd och isåfall ska ju sirius betala sjuklön. Plus att Sudden förstås kostar mer om han befordrats till huvudtränare.
Och där kom det från sveriges sämst skötta klubb.

Bäste medlem
Som du kanske redan har hört, så har styrelsen för IK Sirius Bandy efter den senaste ekonomiska prognosen bedömt att det är nödvändigt att genomföra ett antal åtgärder för att säkerställa föreningens ekonomi. En av de tyngre åtgärderna är att sänka lönerna för spelare och personal under så lång tid som det akuta ekonomiska läget kräver. I handlingsplanen ingår också andra kostnadsanpassningar i syfte att strama upp utvecklingen på områden som material och verksamhet.

Läget är alltså allvarligt. Vi i styrelsen bedömer dock att om de åtgärder som vidtas får väntat effekt så är klubben inte hotad på längre sikt. Däremot är vi i stort behov av alla former av stöd från alla er som genom medlemskapet är engagerade i klubben.

Styrelsen
IK Sirius Bandy

JAG E SÅ JÄVLA TRÖTT PÅ SKITEN
Vad var det jag misstänkte :-(! Dags att kliva ner en division och börja om från början. Det här fungerar inte längre. Ser hellre ett Sirius i allsvenskan med framtidsförhoppningar än ett Sirius som mest förlorar och har usel ekonomi.
Vet faktiskt inte om jag har lust att slanta in mer i Sirius bandy, åtminstone inte just nu. Trött och besviken.
jävla klåpare
Tror att alla som brukar skriva här slängde in säkert en tusenlapp var senaste gången det begav sig men åtminstone jag kände ingen glädje utan mest pliktskyldigt och nästan under grupptryck. Tror det blir svårare att få igång nån större entusiasm hos sponsorer den här gången, särskilt som säsongen strikt resultatmässigt varit något av en besvikelse.
Jobbigt o trist!
vår klubbchef e sjukskriven över ett år, tar honom någon månad att upptäcka detta? eller fattar jag fel? Vaffan har alla andra gjort? I unt står det ju att man inte ens har råd att slutföra säsongen om inte detta görs. skam en jävla skam till styrelse mf
Läget lika allvarligt som befarat, med andra ord. Damn! Och kvar har vi bara ett par-tre konkreta intäktstillfällen; två hemmamatcher plus en gratismatch. Det lär inte generera allt för mycket publik/pengar heller. Samtidigt är väl folk less på att skramla, så någon kampanj tror jag inte heller genererar särskilt mycket och sänder kanske mest dåliga signaler. Hoppas att styrelse och kansli kan rädda upp situationen som uppstått och samtidigt bibehålla klubbens trovärdighet. Annars börjar det kännas som att vi är ett elitlag byggt på konstgjord andning. Vore guld om ett par tyngre huvudsponsorer kunde kliva fram, men det är väl lagom inspirerande just nu... suck!
Helvete....
Om vi konkar blir det då div. 1? Om vi förlorar elitlicensen blir det superallsvenskan va? Bajen har också problem med ekonomin men det är i och för sig ingen nyhet och heller ingen tröst.
Jag tror inte att vi konkar eller sumpar elitlicensen, Weiman säger ju att detta görs för att få ett plusresultat. Däremot tror jag risken att vi trillar ur Elitserien i kvalet ökar. Det känns inte som att moralen varit riktigt på topp hos truppen redan innan det här hände, så risken finns ju nu att de viker sig totalt. Man minns ju 2015.
Vad weiman säger har jag inte mkt förtroende för. i unt står det ju att man inte ens skulle ha lyckats slutföra säsongen då e det jävligt illa.
>>Brukarn
Vi ska inte kvala, det trodde jag vi hade bestämt.
Kval kanske kan innebära en liten ekonomisk boost? Hamnar vi där får vi just nu möta Motala, Falun och Gripen vilka alla är klassiska lag och inte allt för långa (läs: dyra) resor. Fast jag undrar hur mycket en hemmamatch inbringar rent ekonomiskt. Domarna är ju dyra, sedan kostar arenahyra och ordningsvakter. Undra om ens våra intäkter vid 500 pers-matcher överväger utgifterna? I så fall för det nog sig om korvören. Många har ju säsongskort och biljettluckorna i sig omsätter nog inte så mycket i dessa tider. En undrar ju hur klubbar som Tellus och Tillberga går runt? Fast de kanske också mörkar, så som vi verkar ha gjort ett tag.

Är väl ingen raketforskning att se att det ekonomiska läget är kärvt. Jag tänker inte hylla klubbchefen för det. Snarare ett underbetyg till styrelse och brorsan, t f klubbchefen, som verkar levt med skygglapparna på. Undrar även vem eller vilka som ansvarar för denna säsongs hajpade nyförvärv som mestadels underpresterat?
Antar även att man åter igen gjort en glädjekalkyl gällande publiken, trots att marknadsföringen och arrangemangen är av medioker allsvensk klass.

Det börjar bli tjatigt denna soppa som pågått så länge nu. Snacka om negativa spiraler. Säger som vissa andra; att det fanemig nästan är lika bra att börja om i andradivisionen... fuck!
Nej fan här ska inte ges upp eller degraderas.
Själv är jag kanske rätt naiv men går rätt in i detta och kommer lägga ännu mer tid på bandyn och Sirius. Det måste finnas en lösning

Det krävs något annat som bandyn kan dra in pengar på (som inte är kopplat till det sportsliga resultatet). Bollnäs drog väl in 2 mnkr på sitt "stadslopp" som exempel.

Hoppas vi kan göra en hacka på SM finalerna framöver
Bollnäs är Bollnäs och Uppsala är Uppsala. Storvreta är förvisso inte Uppsala, men den så kallade Storvretacupen gick ju med miljonförlust. Annars hade vi väl en liknande cup i pajplajnen för några år sedan, men som sagt, det är nog inte lösningen för oss heller. Bandyn är dessutom liten som den är och cuper finns redan. Ett stadslopp? Hmm, vi har väl redan Blodomloppet etc. Men visst, Jocke, du har helt rätt i att klubben måste tänka bort om Matchboxen.

Nu kan man väl hoppas att Bandyfinalen inbringar några laxar till vår klubb iaf. Och att välvilliga sponsorer ställer upp, men är väl tyvärr inte det enklaste att sälja in i dagsläget.
Tyvärr kommer Sirius bandy en enda extra krona av mig. För två år sedan har jag lagt både pengar och tid och fick lov från styrelsen att man skulle inte hamna igen i samma situation. De får fan betala för deras inkompetens.
Déjà vu
Skrämmande att vi verkar befinna oss i liknande läge som säsongen 2014/15. Vill gärna ha lite mer preciserad bild om de högre kostnaderna/lägre intäkterna innan man eventuellt pytsar in kosing igen. Satt ju och njöt av Motalas kross av Tillberga i eftermiddags när mailet om ekonomin ramlade in. Som Siriussupporter kan man aldrig känna sig lugn
Jepp, vi vet ju inte hur allvarlig den ekonomiska situationen är men utifrån Sirius meddelande låter det som det är riktigt illa. Tycker synd om ungdomsverksamheten. Många ideellt arbetande personer som ägnar en stor del av sin fritid för att hålla igång verksamheten. Och för att inte tala om alla ungdomar som spelar bandy. Risken är nu stor att de beslutar sig för att göra något annat och då dör bandyn i Uppsala. Jag är villig att stötta ungdomsverksamheten ekonomiskt för jag vill att bandyn ska leva vidare i min hemstad.
Det vill jag också Nyllet. Men jag har ingen förtroende för styrelsen...
Dock, Gabbe, så tror jag det är max en person kvar från styrelsen som lovade dig sist det begav sig …
Hm....finns mycket att säga om tex Ordf, hur han skötte tex en stämning, iofs fick han ta över ärendet fr den gamla styrelsen.

Jag VET att denna spelare aldrig ville ta det till stämning. Min kontakt som skötte all korrespondens o hade fullmakt att sköta kontakten med IKS styrelse, tog tIdig kontakt på våren med Wieman om att lösa problemet och han lovade att återkomma när han satts sig in i ärendet, men efter över två månader av tystheten och ren nonchalans vid tex spontant möten vid någon fotbollsmatch på Studan ledsnade de på IKS sätt att behandla problemet och gick vidare. Så med honom vid rodret får de inte en spänn mer av mig då jag skickade in en tusing vid förra uppropet.
Spelaren älskade spela i IKS, trivs i Uppsala, kommer stanna kvar här men hörde inte ett skit fr IKS inför detta år, troligtvis pga Ordf och det var fan inte spelaren som gjort något fel, han ville lösa det tidigare problemet för allas bästa men Weiman struntade fullständigt i det och trodde det skulle glömma o lägga ner det, så upplevde de hur IKS behandlade problemet. När de tog kontakt igen och frågade vad fan de håller på med blev han tagen på sängen och skyllde på det en o det andra.
Då ska man veta att min kontakt fixar jobb åt spelare som är nya och kommer hit o som vill jobba, de får specialschema o allt som ska passa dem och Sirius, han är alltså en jävla stor sponsor utan att ge kontanter men spelare tjänar bra pengar utan att de inkräktar på bandyn utan att IKS behöver lägga två strån i kors för det. Han får knappt ett tack fr styrelsen, får tjata till sig de två VIP-biljetter var de är inför säsongen, det är det enda han begär i utbyte, han bara älskar bandy och att det ska finnas elitbandy i stan. Så jag kan lätt säga att styrelsen inte sköter sina partner så jävla bra. Ska också bli intressant o se hur bröderna Alm reagerar på detta. Fan vad pengar de skjutit in i IKS bandy. Jag har tokledsnat. Börja om, ta tillbaka grabbarna i UNIK och bygg runt Thoren mfl om de inte också ledsnat på IKS.
Precis, det är nya människor, men precis samma fel som verkar begås en gång till.

* Spelarbudgeten är uppenbarligen för hög, och de två, helt misslyckade nyförvärven Mårtensson och Rintala är antagligen bland de dyraste.
* Publikbudgeten: Någon nämnde att man budgeterat med 1500 i snitt – vet inte om det är sant, men det låter ju horribelt. Var skulle alla dessa komma ifrån?
* Gissar också att vi budgeterat för att spela de där åttondelsfinalerna som aldrig blev av – och hade de blivit av hade vi knappast nått dit med tanke på hur tabellen ser ut.

Tycker förstås att allt detta är pinsamt och värdelöst. Samtidigt, som läget är så känns det som rätt beslut att justera löneläget istället för att återigen starta igång en tiggarkampanj. Vi måste offra trovärdigheten inför någon, och i valet mellan å ena sidan de lokala sponsorerna, supportrarna och medlemmarna, och å andra sidan spelarkollektivet så är det sista alternativet minst dåligt idag. Tycker man kan säga att spelarna är överbetalda, både sett till föreningens ekonomi och till lagets prestation – vi ligger ju efter Tellus som spelar helt utan löner (med detta sagt tycker jag såklart att Hydas och vissa andra förtjänar mycket mer pengar än de antagligen får, men om det inte finns några sådana i kassakistan så spelar det ingen roll).

Vi får väl se om vi överlever ännu en säsong i eliten mot alla odds. Men oavsett var vi spelar nästa säsong så tycker jag det är dags att helt lägga om kompassen. Vi kan inte längre utlova löner till spelarna. Istället borde vi satsa på att ge det lilla löneutrymme som finns till en stark organisation – avlöna en klubbchef, tränare och kanske sportchef, och knyt spelarnas ersättning till någon form av prestation/resultat. När vi på allvar sanerade ekonomin i mitten av 00-talet fick spelarna lön efter eventuellt överskott av publikintäkter. Det tycker jag vore en rimlig modell nu också. Vill inte, som en del andra, "kliva ned" i Allsvenskan, men vi måste ju anpassa oss efter verkligheten, och sedan får vi vilken division det leder till.

Och så vore det ju jättekul om vi någon gång kunde hitta en styrelse som inte behandlar klubben som ett CM-spel.
En annan strategisk miss jag tycker vi har gjort de senaste åren är att hålla oss med en så lövtunn trupp att alla spelare i princip kan vara säkra på speltid. Det gick bra i ett par år, men jag tror det är en skäl till besvikelsen i år. Nu kan vissa spelare som inte presterar någonting ändå vara säkra på att starta match efter match eftersom det finns noll konkurrens. Man kan inte bara satsa på spets och helt glömma bredden.
Jag kommer slanta in till slut. Motvilligt men gör det iallafall. Men det vore kul att få någon form av motprestation. En kanelbulle bakad av hydas är roligare än inget alls. 1000kr bjuder jag för kanelbullen.
Nä, bredden är superviktig och den ska komma från de egna leden. Hjärta för klubben betyder nog en hel del. Viktigt att ungdomsverksamheten stöttas, kärnan i en föreningen.
Sjuklön betalas av arbetsgivaren de första 14 dagarna, sen är det FK som betalar.

[quote1515173014=Joint]

Det verkar ju rätt klart att Olle drabbats av någon slags utbrändhet. Det är väl troligt att han är sjukskriven och inte uppsagd och isåfall ska ju sirius betala sjuklön. Plus att Sudden förstås kostar mer om han befordrats till huvudtränare.
[/quote1515951309]
OK, jag trodde arbetsgivaransvaret sträckte sig längre än så. Isåfall kan ju det inte vara något större ekonomiskt bakslag.
Med risk för att få epitetet domedagsprofet men jag tror inte Sirius skickar ut ett e-mail till alla medlemmar att ekonomin är ansträngd om situationen inte skulle vara allvarlig. Sedan kan man ju undra hur allvarligt det är men nog ska man tolka det som att elitlicensen är i fara.
Man kan ju önska att Uppsala kunde sluta upp bakom IKS i dessa svåra tider, skulle ge en bra boost både för ekonomin och självförtroendet
Man fick inte så mycket mer kött på benen efter den senaste UNT-artikeln, vilket jag i och för sig gillar att spelarna inte gråter ut fullständigt och börjar skitsnacka, stämma klubben, eller så. Förstår givetvis deras besvikelse på klubben, men även deras självkritik i form av att de inte levererat sportsligt. Spelarna har även rätt i att det här sabbar klubbens rykte både gentemot spelare och sponsorer. Främst är det dock styrelsens business detta och eventuellt att kansliet inte levererat så som beräknat. Men ryktena om att styrelsen budgeterat med 1 500 pers känns skrämmande … Det verkar fortfarande vara naiva gubbar som styr vår klubb. In med någon som kan dra lite i bromsen och ta ansvar för vår klubbs framtida existens.
Självklart vill jag egentligen bibehålla vår prestigefyllda existens i högstaserien, men inte till vilket pris som helst. Vi måste sluta leva på konstgjord andning!
Snälla, det här om att man budgeterat med vansinniga 1500 i snitt kan väl inte vara mer än ett rykte? Är ju en totalt galen siffra!
Det är 4 lag i Elitserien (hittills) som snittat på 1500... Två av dem (Byn och Väners) ligger precis över 1500. Kan vi inte bara bestämma att det är ett rykte att vi budgeterat för 1500? Det skulle kännas mycket bättre.
Tyvärr inget rykte utan 1500 pers var snittet som basunerades ut på årsmötet av huvudstyrelsen på årsmötet i somras..en ytterst kraftig felräkning kan man väl så här i efterhand konstatera..
Om vi har 4000pers/match på våra fyra sista hemma matcher så når vi publikbudget.
Så att. Vilka mer än styrelsen lever i en fantasivärld?
Om vi bara utgår ifrån ifrån publikbudget, så är det minst 1miljon som fattas.
Men om man också betänker att bandyn har haft annons ute där dom letar efter reklamsäljare två gånger på ett år, så får man anta att dom gör ett skapligt minus även där.
Kan man visa stuyelsen att Västra är djup besvikna på dem? En tifo kanske?

Kan vi inte bara bestämma att det är ett rykte att vi budgeterat för 1500? Det skulle kännas mycket bättre.

Håller med! Vi bestämmer det tycker jag!
Känns redan bättre!

Min uträkning tar inte hänsyn till skatt och momsregler. Men fick publikmissen till drygt en miljon kr.
Framtidslaget var väl ett litet fiasko. Man hade väl räknat med att få in 1 miljon och vad blev det? Cirka 200 000? Att budgetera med 1500 i snitt var verkligen optimistiskt, framför allt då vi hade bortamatch på annandagen.
Jag kommer inte att stödja laget ekonomiskt mer än vad jag gjort och gör - måttet är rågat!
Framtidslaget är absolut en stor bov i detta drama.
Så här sade Erik "Bagdad Bob" Weiman när Mårtensson presenterades:
"Dels är det roligt att så många tror på klubben nu, men det är också en god känsla att vi tack vare Framtidslaget vågar satsa lite."
[...]
"Ett nyförvärv som kunnat genomföras tack vare klubbens satsning Framtidslaget".

"– Dels är det roligt att så många tror på klubben nu, men det är också en god känsla att vi tack vare Framtidslaget vågar satsa lite. Värvningen av Kalle Mårtensson blev möjlig tack vare Framtidslaget. Klubbens ekonomi har förbättrats, men inte så mycket så att vi hade kunnat satsa på detta sätt utan alla dem som bidragit till Framtidslaget."

Framtidslaget framtidsplaner var 1000x1000, alltså att nå miljonen. Enligt hemsidan har blott 168 000 kr kommit in, så där är man väl back 832 000 kr också … Samtidigt ville man väl spänna bågen och ge något tillbaka till de som lagt in kosing till detta projekt. Friskt vågat, hälften vunnet!
Det känns också som att det är nåt slags otursmoln som svävar över klubben (alla korsbandsskador i fotbollen tar vi i rätt tråd). Först lyckas klubben kraftsamla efter en inkompetent styrelse och ”Super Thony” fiaskot. En kompetent klubbchef går in i väggen efter att försöka sopa upp efter tidigare styrelsens tillkortakommanden. Sen är man nästan tillbaka på grönt och ”chansar” på att en ny ordförande i form av en tidigare politiker (hur ofta har kommunen gått plus?) skall lyfta klubben...gick ju sådär. Tre på papperet spännande nyförvärv (Mårtensson, Rintaala, Heinonen) presterar sämre än förra årets motsvarigheter (Engstrand, Sigvardsson, Pheukuri) men kostar säkert 10 gånger så mycket. Allt det är vi nog överens om?

Men lägg ner att sprida rykten som ni inte har koll på. Biljettförsäljningen är redan på budget efter rekordmånga sålda årskort (nån 1500 publikbudget/match har det aldrig varit tal om). Sponsorintäkter är bättre än tidigare år så säljarna på kansliet har gjort ett toppenjobb med tanke på förutsättningarna. Felet ligger nog helt på inkompetensen hos herr ordförande (jag har aldrig sett honom på Studan tidigare år) och hans närmaste...

...men helt åt helvete är det ändå!
Ok, så om publikintäkterna är i nivå med beräknat och sponsorintäkterna kanske tom är högre än beräknat så känns ju allt snack om kris ganska obefogat. De här sänkta lönerna kanske löser det mesta då.
Big Spender... Du har helt rätt i din tidigare artikel utom en viktig detalj..På årsmötet i somras så uttryckte ordföranden klart och tydligt ett mål på 1500/ match.Klart att plånboken ekar när det nu visar sig ligga på knappt hälften..

Ok, så om publikintäkterna är i nivå med beräknat och sponsorintäkterna kanske tom är högre än beräknat så känns ju allt snack om kris ganska obefogat. De här sänkta lönerna kanske löser det mesta då.

Man skadar klubbens rykte enormt genom att göra såhär igen. Så nog fan e det kris när man inte ens skulle kunnat slutföra säsongen. Big Spender har rätt i att sälj har ju gjort ett superjobb och ökat med ganska mkt pengar, därför undrar man lite vartfan är alla pengar. Jag ställer mig även frågande till vad våran tillfälliga klubbchef bidrog med förutom att kosta pengar. Men våran Kära ordf har säkert ett bra svar där det visar sig att det absolut inte är deras fel som vanligt. Det är skamligt uselt utfört jobb och har styrelsen det minsta heder kvar så avgår man.

Big Spender... Du har helt rätt i din tidigare artikel utom en viktig detalj..På årsmötet i somras så uttryckte ordföranden klart och tydligt ett mål på 1500/ match.Klart att plånboken ekar när det nu visar sig ligga på knappt hälften..

Kan köpa en målsättning på 1500 i snitt men det är inte samma sak som en budget på 1500 pers. Låter som den budgeterade siffra på 1500 inte är mer än ett rykte alltså?

Har också förstått att säljarna gjort ett gott om och undrar precis som Jonas var pengaläckaget uppstått.
Hyran för match höjdes väl av kommen från 7500:- till 10000:- men det blir ju bara 32 500:- extra på 13 matcher så det kan ju inte vara det stora problemet. Om sponsorintäkter ökat och publikintäkter följer budget måste det vara lönekostnaderna som skenat iväg. Dubbla tränarlöner nu? Vilka löner har våra nyförvärv fått? Tror Zocke hintade att Tillis inte kunde matcha Sirius bud på Rintala, bara för att ta ett exempel.
Jag delar frustrationen som jag tror att vi alla känner. Men:

Jag hoppas att alla som har skarpa synpunkter går på årsmöten och presenterar egna motkandidater eller åtminstone deltar och röstar?

Det är alltid lätt att gnälla. Jag känner inte Erik Weiman och vet inte om han är bra eller dålig. Jag vet inte heller om det kan finnas personliga skäl eller annat som gjort att han inte har kunnat lägga så mycket tid som planerat, eller som har påverkat föreningens arbete.
Tycker mig ha hört inom såväl fotboll (när det har beget sig) som bandy en del supportrar som pratat om att vi borde "satsa oss ur krisen", eftersom det (förmodat) utöver sportsliga resultat skulle kunna öka publikintäkter och sponsorpengar och generera någon form av positiv spiral.
Den som tror att han/hon gör ett bättre jobb i styelsen måste kandidera! Så länge ingen gör det får vi vara tacksamma för de som vi har som (ideellt) ställer upp och försöker påverka föreningen åt rätt håll.
Menar det verkligen - stall upp och kandidera! Samt gå på årsmöten! Det är ju lätt att vara superkritisk om "någon annan" ska göra jobbet.
Fast vad har jag har hört supportrar som vill satsa sig ur krisen något med detta att göra. Nu va jag tex på det årsmötet där weiman valdes och allt lät bra o man hade lärt sig av läxan o skulle setill att ha en sund ekonomi. Och jag trodde ju på det fram till för ett år sen ca då jag började vara lite kritisk men rösterna sa nej det är full koll på allt.
Ordförande Weiman uttalar sig i UNT om ekonomin. http://www.unt.se/sport/konkurshot-over-sirius-bandy-4873210.aspx
Jag får en känsla att vi i bästa fall förlorar elitlicensen och i sämsta fall går i konkurs. Underbart att vara Siriussupporter just nu :-O!
Och inte budgeterat varken med mer publik eller pengar från framtidslaget, ok men framtidslaget har ju plussat närmre 200k vart e dom pengarna? Haha sanslöst
Jag blir väldigt confused när Ordf hintar om svagt partnerskap medan Big Spender säger att säljarna gjort ett "toppenjobb" varpå Kniv-Jonas fyller i att de gjort ett "superjobb" …

Nya kommentarer från Bagdad Bob:

"Vi satte inga sportsliga mål om slutspel, men däremot hade vi en bedömning att ett ökat intresse för bandyn också kunde ge ett ökat intresse från sponsorer och partners."

[...]

"Vi fick bra respons under våren där det fanns en vilja att satsa, men under senare del har den utvecklingen inte hållit i sig."

På Ordf låter det som att säljavdelningen haverat fullständigt under hösten och vintern. Samtidigt är det väl lågsäsong för sälj då, då man brukar sälja in sponsorer inför säsongen. Fast vad vet jag, Ordf verkar då sannerligen besviken och förväntat sig mer löpande intäkter från sponsorer och partners (är inte detta samma sak?) …

"Vi är väldigt tacksamma för det engagemang som har funnits från våra parters, men vi trodde att det skulle hålla i sig bättre genom hela verksamhetsåret."

Vad menar han med "parters"? Publiken kanske är inbäddad här med. Annars har jag svårt att haja. Jag skulle vilja se vad fan styrelsen budgeterat med säljmässigt. De har ju sålt bättre än föregående år låter det som på enligt initierade skribenter här. Så, what the fuck?!

"Om det går tillräckligt illa finns den risken alltid, men styrelsens ambition är att Sirius bandy ska göra rätt för sig."

Herregud, ni i styrelsen ska väl göra rätt för er också. KK-risk snarare än elitlicens-strul, tack för den bajsmackan!

Slutligen. Håll i er, här kommer ett citat som är upp mot väggarna;
"Vi har inte pratat så mycket siffror och undviker gärna det."

I rest my case!
Ansökan till Lyxfällan: https://www.shortaudition.com/Lyxfallan - fritt fram att nominera.
Så länge Bajen finns slipper vi ju tvångsdegradering i alla fall. Vi har försökt ta tag i ekonomin med sänkta löner, det enda de gjort är att värva ryska landslagskaptener.

Så länge Bajen finns slipper vi ju tvångsdegradering i alla fall. Vi har försökt ta tag i ekonomin med sänkta löner, det enda de gjort är att värva ryska landslagskaptener.

Du kan enligt nämden inte jämföra bajjen o andra lag, det har dom tom sagt själva i kungälvsfallet.
Tja, Bajen verkar anammat vår modell. Se: http://www.hammarbybandy.se/elitlicensen/
De har dock dubblat sin del gentemot oss.
Bajens ekonomiska drumdristigheter leder dock till sportslig framgång, som i sin tur kan rädda upp det hela.
Ekonominämnden har ju dock varit ett skämt, men nu är det Licensnämnden som styr så kanske att de vill börja ta denna licens på allvar nu.
Men visst är det sjukt att Bajen kan köra som de gör år efter år. Vad jag förstått det som låg Bajen 1,5 mille back efter fjolårssäsongen. Möjligt att de styrt upp saker och ting nu iofs. De är ju trots allt Sveriges kanske största paraplyklubb (vilket i sin tur sätter de i en särposition hos SvBF, som hellre agerar mot en bonnklubb som t.ex. Gripen).
Fast säga vad man vill om licensen, men på senare år har de ju uteslutit både Gripen och Kungälv från Elitserien så jag vågar inte ta allt för lätt på detta längre.
Om vi inte klarar licensen får vi spela allsvenskan, va, men vad händer om vi skulle konka?

[quote1516192631=dissteffe]

Du kan enligt nämden inte jämföra bajjen o andra lag, det har dom tom sagt själva i kungälvsfallet.
[/quote1516193929]

Förhoppningsvis har vi högre status än tex Kungälv eftersom vi nästan kommer från en storstad och dessutom har finalen.
Apropå bandyfinalen, har Sirius budgeterat för intäkter där tro?
Herregud vilken pajas Weiman är! Typiskt av en politiker att försöka lägga över skulden på någon annan. Snacka om ”fake news” i dagens UNT-artikel. Hur fort kan vi bli av med honom? Måste det dröja ända till årsmötet?
Jag är inte så insatt i det här (märks väl på mina tidigare inlägg...) men är det ordföranden som haft bort alla pengar? Hur då i så fall? Fattar inte.
Weiman talar i UNT-artikeln om ett konkurshot samtidigt som han vill undvika att prata siffror. Trovärdigheten är inte på topp liksom.
Hahaha, nej det håller jag med om. Men han är ju gammal politiker och UNT är ju inte svenska mästare i följdfrågor tyvärr.
Hur motiverade är spelarna att prestera på topp efter Weimans uttalande i UNT? Ingen lön och med risk för att klubben konkar även fast man skulle lyckas klara okval? Några har säkert redan börjat se sig om efter annat. Siriuslivet är pest just nu.
http://www.uppsalatidningen.se/sport/katastrof-att-det-sker-igen-4871146.aspx
"– Vi hade bra intäkter från sponsorer och försäljning fram till under hösten. Det såg väldigt bra ut men under senare delen av säsongen har något hänt. Sedan dess har vi haft kostnadsökningar och ett tapp på intäkter."

Återigen. Säljavdelningen har havererat, att döma av ordf. Samtidigt, hur kan man vara förvånad av kostnadsökningarna som kommer då säsongen inleds? Är väl rätt logiskt med tanke på plan-, domar-, busshyra, mat, material, etc.

[...]"vi tyckte att vi hade en realistisk plan som rullade på bra men att intäkterna vek av ordentligt under oktober-november."

Är väl ingen skräll att sponsorer brukar knytas till sig inför säsongen. Vad kan man göra på den fronten – säsongsanställa säljare eller lägga det helt externt? Om det nu är så att det kostar mer än vad det smakar att ha en säljavdelning på kansliet. Låter ju onekligen så på Erra-Werra. Samtidigt som försäljningen totalt sett ökat rätt mycket mot föregående säsong, om jag förstått andra rätt. Styrelsen, tillåt mig tvivla!
En sista blow out i morgon. Sen kan allt lika väl gå åt helevete så kan jag hitta nåt annat intresse i stället.
Lira i allsvenskan med ett lag med bara uppsalagrabbar och komma typ åtta i serien. Är också kul.
Dock inte kul i Relitan.
Att spela i Relitan får vi sätta stopp för. Åker vi ur har Sirius ingenting annat än Västra Sidan, så då får de fan lyssna på oss.
Ähh, kan bli kul att se Nora, Borlänge, Falun, Frillesås och andra orter i Sverige och så kanske vi kan vinna lite fler matcher. Inte mig emot. Ja, Studan måste det bli men det tror jag inte. De är kräsna spelarna nuförtiden.
Och äkta derbyn mot UNIK (om de klara sig kvar i superallsvenskan d.v.s)! Godis!

En sista blow out i morgon. Sen kan allt lika väl gå åt helevete så kan jag hitta nåt annat intresse i stället.

Jepp, hoppas Kandell dömer så får man utlopp för lite domarhat också.
Jag spyyyyyyyyyr!!!!!
Lundh obs! spekulerar i UNT att Sirius bandy har en skuld på mellan 500 000 - 1 000 000:-. Om detta stämmer finns det inte en chans att hämta in det på säg 2 mån. Att löner stoppas eller reduceras kraftigt kommer ju bara innebära att skulden inte ökar ytterligare. Vad är mest fördelaktigt, att ta med sig en skuld på säg 500 000:- till superallsvenskan eller helt enkelt gå i kk. Vid kk får väl Sirius, likt Falu BS, starta om i division 1 men skuldfria eller? Upplys mig någon som kan detta med kk bättre.
Man ska komma ihåg att en Konkurs ger trista effekter som sura leverantörer som kanske då inte vill ha klubben som kund i framtiden. Alltid bäst att försöka göra rätt för sig och undvika konkurs.

Tycker jag.
Sen är det väl inte självklart att det "nya" laget får heta Sirius om det blir konkurs?
Sen skulle jag gärna vilja veta summorna, att swisha in i ett svart ekonomiskt hål gör nog få.

Ut med allt på bordet nu klubben!

Lundh obs! spekulerar i UNT att Sirius bandy har en skuld på mellan 500 000 - 1 000 000:-. Om detta stämmer finns det inte en chans att hämta in det på säg 2 mån. Att löner stoppas eller reduceras kraftigt kommer ju bara innebära att skulden inte ökar ytterligare. Vad är mest fördelaktigt, att ta med sig en skuld på säg 500 000:- till superallsvenskan eller helt enkelt gå i kk. Vid kk får väl Sirius, likt Falu BS, starta om i division 1 men skuldfria eller? Upplys mig någon som kan detta med kk bättre.

Det som sägs är att det saknas ½-1 miljon, inte att skulden är så stor. Det kan ju tolkas som att det är vad som behövs hämtas in för att rädda ett nollresultat, och isf går det nog till stor del att göra genom att dra in lönerna. Om nu alla ställer upp på det d.v.s.

Sen är det väl inte självklart att det "nya" laget får heta Sirius om det blir konkurs?

Det nya laget får säkert heta Sirius, men det får nog inte heta exakt Idrottsklubben Sirius BK. Men jag håller med, att konka och starta om är ju delvis att kasta sin historia i sjön. Vidare så innebär ju en omstart i ettan att vi inte längre självklart är Uppsalas lag, UNIK får ju en bättre position. Så skulle föredra att vi gör allt för att undvika konka.

Sen skulle jag gärna vilja veta summorna, att swisha in i ett svart ekonomiskt hål gör nog få.

Ut med allt på bordet nu klubben!

Det har ju inte sagts ett ljud om någon swish-kampanj eller tiggarrunda ännu. Även om förtroendet för styrelsen är sjukt lågt just nu så är min optimistiska tolkning den att det är ett medvetet drag att försöka reda upp saken själva, istället för att rasera det sista lilla förtroende Sirius kanske faktiskt har bland sponsorer, supportrar och allmänhet. Men vi får väl se.
Bra påpekat Brukarn. Jag läste artikeln som fan läser bibeln. En snabb och mycket grov beräkning av vad man "sparar" genom att inte betala ut lön. Räknar med totalt 20 pers (spelare + organisation) och att lönen sänks i genomsnitt med 10 000:-/mån vilket med sociala utgifter blir ca 15 000:-/mån x 20 x 2 månader = 600 000:- Fast å andra sidan har jag inte en susning om hur många som drabbas och med hur mycket lönen sänks så mina uppgifter blir rätt så värdelösa :-( Däremot får man en uppfattning om att lönerna kostar sjukt mycket för klubben.
Släpper det helt för nu. 22 timmar tills festen börjar o det ska härjas! Päpp på fest sen tar vi bakfyllan.
Kan det vara så att säljarna gjort ett bra jobb men ändå inte nått en alltför optimistisk budget?
Den enda jag har förtroende på när det gäller UNT är just Håkan.... Jag spyyyyyyr
Det har dock varit magiska dagar på Studan under veckan men härlig snöinramning och kyla. Lite blåsigt i måndags dock.

Jag har i alla fall inte tappat sugen utan tänkte vara med och försöka lösa detta/hjälpa till så gott jag kan.

Framåt stolta Sirius!

Jag skulle gärna se att BK och FK samarbetar mer. Jag tjatade en del på BK att de skulle dyka upp på de sista fotbollsmatcherna under säsongen och sälja säsongskort för bandyn och lösa biljetter till premiären. Likaså uppmanade jag FK:s styrelse och speaker att i samband med halvtid i sista matchen mot Mff pusha för bandypremiären. Vi är EN förening (ok, inte ekonomiskt) men för mig är det självklart att sektionerna samarbetar. Nu kommer jag föreslå nåhon form av insamlingskampanj för bandyn i samband med fotbollspremiären. Kanske kan speakern tjata på publiken att swisha i samband med matchen? Möjligt att fotbollen skiter i bandyn, och vice versa, tragiskt isåfall eftersom man i min värld håller på (och arbetar för) klubben Sirius.
Jaja släpp det här i dag och kom ner på studan och festa ikväll. Sen kan ni sura vidare i morgon.
Borde man/vi kliva in lite tyngre på stryktipset och/eller V75 imorgon för att kunna vinna storkovan och skänka hälften/allt till klubben? 19 mille jackpot på stryket och 43 mille på travet.
Jag har prenumeration på lotto med joker. Vid drömvinst går iaf 10 mille till Sirius bandy. så är det sagt.
Ok....
När vi ändå är igång så utmanar jag alla som spelar ng sorts beting i helgen att vid vinst lägga minst 50% av utdelningen till vårat kära bandygäng..Vilka är på???

Jag har prenumeration på lotto med joker. Vid drömvinst går iaf 10 mille till Sirius bandy. så är det sagt.

Samma här men vet inte om det e så bra, mitt krav kommer ju vara att värva hela 08/09 gänget. Vi ska vara sjukt rika men troligtvis åka ur.

[quote1516368685=CarlApan]

Samma här men vet inte om det e så bra, mitt krav kommer ju vara att värva hela 08/09 gänget. Vi ska vara sjukt rika men troligtvis åka ur.
[/quote1516368976]

Märkligt. Jag skulle ha samma krav. Det här med att ställa bästa laget på banan är så stelbent. Nostalgi och skönhetsfaktor bör alltid komma först.
Jag spelar också på lotto med joker och om storvinsten skulle komma är det Sirius jag tänker på i första hand. Skulle ge miljoner till både fotbollen och bandyn utan att tveka. Men till skillnad från nostalgikerna kniv-jonas och CarlApan skulle jag värva 3-4 landslagspelare och resten av truppen skulle bestå av egna unga talanger.
Jag skulle värva en kompetent ordförande.
Du är så förnuftig.
Dags för det förhatliga VM-uppehåll då men denna gång kommer det nog rätt lägligt. Dags för styrelsen att komma med lite tydligare info om det ekonomiska läget. Var väl någon träff med sponsorerna i veckan till att börja med? Man måste ju bara kunna få rätsida på denna soppa.

Även spelarna får chans att snacka ihop sig inför avslutningen och se till att fixa det som ska göras på isen.
Vår ordförande tar tydligen timeout nu.
Avd. Stå upp när det blåser
Smiter ut bakvägen när det ser besvärligt ut.
Vill inte alla att alla skulle avgå?
Och det är tydligen 700k som vi saknar/ligger back eller vad man nu ska säga. Jag vet inte om det är mycket eller lite.
Låter ju inte skitmycket i sammanhanget.
Idag fick jag ett e-mail från Sirius bandy och de vill nu göra en ”nysatsning” på framtidslaget. Hm... det låter lite som ett förtäckt tiggarbrev. Jag vet inte om jag är beredd att pynta till något som ska fixa underskottet i Sirius bandys ekonomi. Om det rör sig om en satsning på framtiden ställer jag mig positiv men det här verkar ju inte ärligt alltså. Är styrelsen i desperat behov av stålar då besparingarna i form av indragna löner kanske inte räcker för att få elitlicens? Troligt, tyvärr.
Beror väl lite på hur mycket de reducerade lönerna kostar i framtiden, då det verket tänkt att vara payback för spelarna. I så fall är vi back mer än miljonen. Men kortsiktigt är det väl inte skitmycket, men samtidigt har vi eventuellt bara en match med entré kvar och att få in återstående medel via sponsorer tror jag kan bli svårt.
Sanslöst att ta en tajm out nu mitt i alltihopa! Undrar för övrigt var det utlovade mötet med VS tog vägen?
Tänker han göra en ärorik comeback när de andra löst problemen?

Vill inte alla att alla skulle avgå?

Avgå inte ta timeout! Finns en vis skillnad ????
Resultat innan åtgärder visar på -600 tkr. Åtgärder plus att "bandyfesten" genererar 550 tkr (350 tkr just nu) ska ge ett resultat på +100 tkr.

Det är således lite tight men det bör kunna gå
Tja, det låter ju inte så illa. Gäller att klara okval så skulle det alltså ordna sig. Men nästa säsong? Räknar Sirius med att vi ska bidra till framtidslaget igen?
All heder till Karin W Holman som dels är beredd att kliva in som tf ordf och dels ger raka besked.
Gunnar Bogren (som varit tf klubbchef om jag fattade rätt) verkar däremot ha brustit rätt kraftigt om han lämnat ekonomiska rapporter till styrelsen utan att nämna hur det sett ut.
Sedan har väl en del budgetering varit minst sagt naiv, men också mystiskt med kostnader som plötsligt dragit iväg. Främst material där man torde ha bra statistik genom åren och en ganska jämn kostnaden nu har det plötsligt dragit iväg 200k. Har nyförvärven slagit av 200-300 klubbor?
Ja, målet har dom ju inte träffat, så det kan ju gått en och annan klubba efter missade frilägen....

Jag spyyyyyr!!!
"Det som framför allt har gjort att situationen är som den är är en optimistisk budget. Vid styrelsemötet i mars förra året beslutades bland annat att höja lönekostnaderna med 400 000 kronor, från 1,5 miljon till 1,9."

God damn it. Budgetsjukan slår till igen.
Trist att man verkar dra in på ungdom, sen saknas det ju 200k till bandyfesten.
Sponsorerna känner väl lite samma sak. "Fan, ska vi kliva in med mer pengar igen." Hoppas att de får in de sista 200k på något sätt.

Trist att man verkar dra in på ungdom, sen saknas det ju 200k till bandyfesten.

Tror inte man dragit in på ungdom, men det är förstås en gissning. Man hade bevisligen budgeterat för 0 kr, men det tycker jag tyder på att ungdomslagen finansierar sig själva och sedan har man ju dessutom gjort av med 60k så man har ju snarare satsat extra på ungdom. Eller så är jag ute och cyklar.
Nej det är korrekt man drar inte in på ungdom.
"Ungdom" fick in 60 lax av Sirius Loppmarknad häromdagen. *tummen upp*
Sirius loppmarknad är en väldigt bra uppfinning.
http://www.unt.se/4888543
Intervju med Olle dagens unt (gissar att det är bakom betalvägg). Olle var på väg in i väggen och behövde bryta.
Kämpa Olle. Tack för din insats!
Glöm inte att betala medlemsavgiften västringar! Och ni som inte är medlemmar, gå med!
Är det bara på min faktura det står "Medlemsavgift 2018 Stödmedlem"? Är det någon skillnad på stödmedlem och vanlig medlem?
Nej, inte vad jag vet. Semantik kanske d.v.s. så fort du betalt är du medlem :-D?
Två Siriuskillar med till P15-VM :)
Jag vet inte, har bara en känsla som inte på något sätt är välgrundad, att vi går mot en ljusare framtid. Victor Lundberg var nere på Studan idag för att se pojkar 08 spela träningsmatch mot UNIK. Har en stark känsla att han stannar men det beror nog en del på vilken tränare vi får. Vad jag hört handlar det om en heltidsanställd tränare vilket vore kanon. Grym samhörighetskänsla det finns i klubben, trots allt skit. För övrigt vann killarna med 6-1. Älskar Sirius.
Härligt! Ja, de verkar ha en grym klubb- och lagkänsla. Det var många från A-laget som var i Relitan och hejade på U20 också. Mycket kul att se.
Jag kan dock glädja er alla med att Sirius P04 idag vann Stockholm Cup. Det är en cup som pågår under hela säsongen och idag var det final. Det satt visserligen hårt inne men de kunde tillslut vinna på straffar.
Elitlicensen fixad! Kanonarbete av Jimmy & Co.
Elitlicens. Till o med Bajen har väl en sån
Ja men dom har köpt sin på Hobbex! Jag slår upp en fincognac och firar nu!!!
Elitlicensdiskussionerna är vårat slutspel. Korka upp nu grabbar!
Fast SAIK och Bajen har väl inte fått OK ännu?

Elitlicensdiskussionerna är vårat slutspel. Korka upp nu grabbar!

Haha helt rätt!
Mycket bra jobbat av Jimmy & co! Nu längtar jag bara till sista mars, och att inga viktiga spelare försvinner innan dess. Får ju ångestattack varje gång Silly season bandy postar på facebook...
Nu fick SAIK elitlicens för nästa år också. Bajen får väl också de snart...
Får Bajen elitlicens iår så kan de lägga ned elitlicensen för gott
Klart Bajen får elitlicens. Ska nog vara glada för det dock. Misstänker att om det inte vore för Bajen så skulle bandyförbundet införa halltvång illa kvickt.
Och nu blev Bajen med Elitlicens för nästa säsong

Och nu blev Bajen med Elitlicens för nästa säsong

Inte helt otippat... Men vad jag inte förstår är deras uttalande. Jag trodde det var Hammarby Bandy som var "under luppen". Men så säger de så här: "Hammarby IF har under granskningsperioden vidtagit åtgärder som stärker ekonomin i koncernen Hammarby IF".
Bandyns ekonominämnd kan väl knappast granska hela Hammarbykoncernen?
Nej det låter lite långsökt att de ska granska hela Hammarby. Det lutår väl åt en aningen slarvig skrivning. Bajen hade dock extra möte i aktiebolaget dagarna innan för att skjuta till mer kapital. Det verkade ha lyckats med råge i alla fall vilket säkert vägde tungt när de beviljades licens.
Fick ett mejl från Sirius bandy. De söker medlem till styrelsen. Tänkte på dig kniv-jonas. Jag föreslår dig förutsatt du samtycker.
Jag tänkte samma som Nyllet.
Kul att ni tycker det Nyllet o apan. Jag måste fundera lite men återkommer med svar imorgon, kan ju inte sitta i västra samtidigt så måste kolla lite först.
haha gick snabbare än väntat. Jag samtycker om ni väljer att föreslå mig :)

Kul att ni tycker det Nyllet o apan. Jag måste fundera lite men återkommer med svar imorgon, kan ju inte sitta i västra samtidigt så måste kolla lite först.

Kanske inte optimalt, men knappast något formellt hinder mot det väl?
Nu är du ju visserligen såsse.... men va fan.... Heja Jonas!!!
Japp, då är det gjort kniv-jonas :-). Nu hoppas vi att de har förnuft att ge dig en styrelseplats ;-)
Nu vänder det! Romåcola som vallöfte?
Alla bortamatcher på helger. Alla hemmamatcher i sol kl 1315 på söndagar
Sirius bandy välkomnar medlemmar? till "spontanträff" vid Relitahallen på måndag kl. 17.00. Esa kommer att vara där och prata om träning etc. Sirius bjuder på kaffe och frukt. Ska försöka gå.
Trevligt! Ska försöka gå jag med!
Jag försöker ta mig dit. Ska bli roligt!
[quote]
Sirius bandy välkomnar medlemmar? till "spontanträff" vid Relitahallen på måndag kl. 17.00. Esa kommer att vara där och prata om träning etc. Sirius bjuder på kaffe och frukt. Ska försöka gå.
[/quote152674304

Fan jag är annorstädes förståss
Blir det inne i relitahallen eller ute? Ska man ta med sig en skoteroverall? :)
Spontanträffen igår var trevlig. Jag, Stellan och Love var där från Västra. Jimmy berättade om klubbekonomin och att den ser bra ut. Esa pratade om träning och sin filosofi kring bandyspelet. Inga mer värvningar är för närvarande aktuella men de har lämnat en plats öppen. Jag frågade om Thorén och fick till svar att Thorén fått ett, ur Sirius synvinkel, bra kontrakt. Thorén ville tydligen bli garanterad en mittfältsplats vilket Sirius inte kunde ge honom. Kan bara vädja till David att ändra sitt beslut och ta plats i A-laget. Han är hjärtligt välkommen så det vara inga "hard feelings". Sammantaget fick jag fick ett mycket bra intryck av hela tillställningen och som grädde på moset fick vi se killarna träna i B-hallen. Bitvis mycket bra tempo. Mindre roligt vara att se en Bajen handduk hänga på nyförvärvet Elebrings plats vilket fick mig att begära att den omedelbart skulle läggas åt sidan. Inga Bajenprylar i vårt omklädningsrum tack!
Ja, det var trevligt. Fick ett väldigt bra intryck av Esa. Det är som de tidigare har pratat om. Det är stenhård träning som gäller. Det var även kul att se lite 4 mot 4-spel. Lundberg såg bra ut. Gjorde en del fina brytningar. Kumpuoja såg hetare ut än på länge. Tror han tar ett större ansvar nu när han är "ålderman" i laget. Av nyförvärven så tyckte jag att Ortman blixtrade till med fin teknik och Elebring med det fysiska spelet. Det kommer nog göra ont för motståndarna att möta han i vinter. Men den där bajenhandduken får han allt ta och göra sig av med. :)
Den har väl Nyllet redan beslagtagit och slängt i "Brännbart"?

Den har väl Nyllet redan beslagtagit och slängt i "Brännbart"?

Miljöfarligt avfall!
Årsmöte den 13/6 kl. 18.00, Skrotcentralen, Björkgatan 40. Tänkte gå. Någon annan? Alltså, kan de inte byta lokal? "Skrotcentralen"? Kanske mer passande för FK ;-)?
Jag hade tänkt gå. Blir spännande att se om de får ansvarsfrihet för det gångna året...
Hört rykten om att tre från VS nominerats till styrelsen. :O

För övrigt en rolig lagfest i lördags som jag råkade hamna på. Lagsammanhållningen jobbas det hårt på, och även jag har fått ett jäkligt bra intryck av Esa! :)
Årsmöte imorgon. Vem sköter liverapporteringen?
Peter Nordgren blir av allt att döma Sirius bandys nye ordförande.
...och som ledamöter på två år väntas Kniv-Jonas, Magda, Farsan och Patrik Rönnqvist. Omval på ett år föreslås Torbjörn Sunesson. Kvar i styrelsen på ytterligare ett år blir Istvan von Polgar, Hellboy och Lars Grandin.
... och förutom till styrelsen så finns nu möjligheten att engagera sig kring laget

Är du intresserad av att ingå i serviceteamet kring IK Sirius A-lag eller känner du någon som skulle kunna vara det?

Kontakta oss;
Kristofer Ekdahl
070-814 34 24
kristofer.ekdahl@siriusbandy.se
Jocke skrev...
Är du intresserad av att ingå i serviceteamet kring IK Sirius A-lag eller känner du någon som skulle kunna vara det?

Jag mejlade Kristofer för att veta mer om vad det handlar om och fick följande svar:

Hej Olle,

Korvkiosk är det absolut inte tal om:-) Serviceteamet är det finare order för ”Materialare. Hjälpa till med att förbereda träningar och matcher samt vara behjälplig under dessa. Det handlar om allt från att ta fram tröjor, bollar, tejp, vatten, fylla på kyl och springa med skridskor till slipning när missnöjda inte tycker det är perfekt. Vid match är det samma sak plus att vi får packa ihop allt vid Relita för transport ner till Studan alternativt in i bussen. Serviceteamet hjälper även till med att boka på och av istider, boka bussresor och matställen längs vägen. Med andra ord, serva a-laget. Vi behöver som sagt all hjälp vi kan få och en position som vi också säker är lagledare. Den ska primärt ha hand om bokningar av istider, resor, matställen etc. Även kontakt med med andra föreningar då vi brukar byta tjänster ibland när de kommer hit och vi åker dit. Man blir en stor och viktigt del av och runt a-laget för att få allt att flyta på så de kan fokusera på att träna och spela.

Sverige P19 mötte Finland P21 i Relitahallen nu på kvällen. Några väldigt fina framspelningar av Adam Askelöf i första halvlek. Finnarna ökade tempot i andra och vann tillslut matchen.

Kul ändå med en Siriuskille i laget
P18 och P16 är i Västerås på Cup nu i helgen.

P18 har haft det lite tufft med förlust mot Nässjö (1-5), VSK (4-5) och Drammen (1-9). Just nu pågår placeringsmatch mot VSK och då har det lossnat rejält. 8-0 blev det.

P16 har det gått bättre för i gruppspelet, Tillberga (6-6), Falu BS (4-3) och Bollnäs (7-1).
Finalen spelas 14:30 där de får möta Falu BS.
En final de senare vann efter mycket dramatik! Det blev både förlängning och straffar!
Kul! Skaplig match av U20 också mot Bajen! :)
Har serviceteamet hittat någon som kan hjälpa till?
Ingen elitlicens ännu för oss (inte heller Bajen eller SAIK). Det var väl väntat eller vad säger ni som är mer insatta?
Finns det de som är mer insatta?
Det kändes ganska väntat.
Vi ordnade Sirius Bandycup i helgen i Relitahallen. Det var i år för barn födda 08 och 09. Sirius lag 08 var där och spelade (och hade det roligt hoppas jag) men tyvärr så finns det inget Sirius 09 lag.
Här finns det mer att göra dvs att bilda lag efter bandykul. En mycket viktigt grundpelare i bandyns framtid i Uppsala.
Det ska sägas att flera andra klubbar har liknande problem men inte alla. VSK har tre lag i samma ålder exempelvis.
Efter alla dessa skriverier om VSK, Bajen, SAIK och Edsbyns ekonomier så hoppas jag verkligen att vi har det hela under kontroll. Tänk om det kunde komma en god nyhet om Sirius i dessa tider.
Att ett bottenlag har kass ekonomi är däremot inte lika upprörande som att en SM-kandidat har det.
Nej det är väl nästan snarare regel än undantag att det är så MEN det vore så mycket extra skönt om det kom en glimt av hopp just i dessa tider.
Årsmöte för bandyn den 12 juni kl 18:30 på Skrotcentralen (Björkgatan 40 ).

Jag kan tyvärr inte gå men är inte orolig för något ekonomiskt just nu! Några andra föreningar inom bandyn har nog bra mycket mer skakiga årsmöten framför sig än vad vi har.

Årsmöte för bandyn den 12 juni kl 18:30 på Skrotcentralen (Björkgatan 40 ).

Jag kan tyvärr inte gå men är inte orolig för något ekonomiskt just nu! Några andra föreningar inom bandyn har nog bra mycket mer skakiga årsmöten framför sig än vad vi har.

Jag hade tänkt gå dit, men det sket sig eftersom min fru hade den dåliga smaken att lämna stan. Så jag får (som vanligt) skylla på valpen och hålla mig hemma. :(

Jag kommer på årsmötet.
Flera positiva artiklar om Sirius Bandys ekonomi i dagens tidningar.

Var det något annat spännande som sades på årsmötet?
Jag kan lägga till att Sirius bandys första flicklag är pågång. Flickor födda 09 (även 10 och 11) har bildat lag och ska träna nu till säsongen.

Det var väl mer eller mindre klart redan i slutet av förra säsongen när några var klara med Bandykul men nu verkar det i alla fall bli av.

Flera tjejer har spelat bandy i Sirius genom åren men det har inte varit något eget lag för tjejerna. Om detta är en milstolpe vet jag inte men roligt likväl.

Jag kan lägga till att Sirius bandys första flicklag är pågång. Flickor födda 09 (även 10 och 11) har bildat lag och ska träna nu till säsongen.

Det var väl mer eller mindre klart redan i slutet av förra säsongen när några var klara med Bandykul men nu verkar det i alla fall bli av.

Flera tjejer har spelat bandy i Sirius genom åren men det har inte varit något eget lag för tjejerna. Om detta är en milstolpe vet jag inte men roligt likväl.

Härligt! Mycket bra och roligt! Finns det något "avtal" med BOIS om fortsättning där sen? Kanske är tidigt att ta det redan nu, men tanken är väl inte att konkurrera på seniornivå?
Det har ju varit en "överenskommelse" sedan tidigare att försöka kanalisera alla tjejer via BoIS för att det ska kunna bli lag osv. Nu verkar det dock vara tillräckligt många tjejer som går på Bandykul och som vill bilda lag så det finns plats för ett till. UNIK har testat med tjejlag några gånger med varierande resultat.

Tiden får vål utvisa hur det blir framöver.
Det är tänkt att Sirius, även framöver, ska ha lag på tjejsidan men hur det blir på seniornivå vet jag inte.

Satsningen på tjejer är en del av Hoppfull framtid: https://www.siriusbandy.se/hoppfull-framtid-systrami/
Junior-elitserien, Ljusdal-Sirius 13-2?! Hmmppff...
12-1 vinst i första mot Rättvik. Svänger om junisar!!
Tapper-tappet i går gjorde nog sitt!