Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Bandy

Kvalserien

Efter kvällens insats gör jag ett desperat försök att anti Jinxa oss och startar därmed denna tråd.

Speldagar: 26/2, 28/2, 2/3, 5/3, 7/3 samt 9/3.... Om det är en avgörande match den 9/3, då erbjuder jag bra gage till den som för en enda kväll i sitt liv vill spela gitarr i en revyorkester....
När jag ändå skapat tråden, vill jag dessutom göra ett inlägg...

Snälla Viktor Broberg och Andreas Eskhult..... Kvalserien pågår bara i två veckor. Jag skulle gärna ställa upp och måla en och annan vägg, eller plocka flyghavre ute i Långhundra om ni ställer upp dessa veckor.

Jag är fullständigt övertygat att ni med er rutin skulle tillföra massor till vårt orutinerade lag. För annars tror jag detta går åt helvete!
Åtta eller nio poäng om man kollar i målprotokollet upp till säker mark. Endast 14 poäng kvar att spela om. Så ja, nog fan blir det kval. Kungälv har dessutom LBK hemma nästa match och siktar på slutspelsplatsen, så därför kan vi nog även rent matematiskt räkna med kval redan om ett par omgångar. Återstående seriematcher blir då av akademisk betydelse, så då är det bara att undvika skador. Matcherna kommer ungefär att vara lika tråkigt som att se färg torka.
Det enda intressanta som återstår blir i så fall den ekonomiska aspekten, att slippe en Kalix resa. Således hoppas jag att vi slipper Kalix i vår grupp.

Drömgruppeni mina ögon blir i så fall GAIS/Ljusdal, Gripen/Nässjö och Katrineholm. (Tillis måste varit kraftfullt bakis mot Tellus).
Jag korrigerar mig lite. Som jag skrev i en annan tråd: Två av de tre sista seriematcherna spelas mot troliga kvallag (Kalix hemma och Ljusdal borta) och även fast vi troligen är klara för kval då så ser jag det som viktigt att vi gör bra resultat i dessa två matcher. Självförtroende och att sätta sig i lite respekt är viktigt. Vore även prestige och heder att spöa Gurkorna hemma. Men nåja, om någon viktig spelare är det minsta lilla krasslig – vila!
Kalix är ju de enda vi vunnit mot! Mycket hellre dem än spöklaget GAIS, oavsett reskostnad.

Drömgrupp: Kalix, KVBS och Nässjö
Mardrömsgrupp: Tillberga, Gripen och GAIS.
Ja, Gripen har vi ju också haft rätt tuffa matcher mot genom åren. Minns denna mentala match: http://www.youtube.com/watch?v=CDMxalCzpu4
Jag litar helt och fullt på att Gripen viker ner sig mot Kapten Roos!!!

Däremot tror jag inte vi tar en seger till uppe i Kalix.
Kalix sonderar marknaden:
"Kalix har dessutom tittat över möjligheten att ta in förstärkningar till de sista matcherna och då har de blickat några mil norrut.

HT Bandys drömmar om elitseriekval kan dö ut vid förlust mot Tillberga i helgen.

Om det blir så, är Kalix sugna på att lätta lönelistan från lokalkonkurrenten.

Liberon Markus Hiukka och ytterhalven Antti Ekman är två spelare som Kalix skulle vilja knyta till sig på lån över de sista matcherna.

– Det är klart att en sådan sak skulle vara en energihöjare. Men Haparanda måste spela så länge de har chansen, även om jag tror att den chansen redan är borta. Men så länge chansen finns måste de spela och tro på det, men förlorar dem mot Tillberga är kvalchansen borta, säger Rönnqvist."

Viktig psykologisk seger för dem i afton dock:
"– Det är inget hokus pokus, utan som de alltid säger i hockey: ”Det gäller att åka skridskor”.

Kalix seger till trots – i och med Kungälvs seger samma kväll är det fortfarande fyra poäng som skiljer mellan kval och säker mark.

– Men det hade sett mycket sämre ut om vi inte vunnit idag. Den här segern ger en skjuts i självförtroendet och vi fick känna att vår spelidé, vår taktik fungerar, säger Johan Sundquist."
En annan tråkig effekt av att vi spelar med kniven mot strupen nästan varje match är att Gustav H aldrig får möjlighet att stå. Mardröm om Kimmo blir skadad inför kvalet...
Kniven mot strupen? Vi konmer att bli officiellt klara för kval snart. Då kan väl Holmgren få stå mot exempelvis Broberg.
Om det blir så då tycker jag att Holmgren ska stå minst en match.
Fan vill det sig illa får vi med oss kungälv eller ännu värre bollnäs till kvalet, det vill jag verkligen inte.
Lag 11 i elitserien är det enda lag jag genuint fruktar för. Det lutar ju åt att antingen Kungälv eller Gais tar den platsen. Men som sagt skulle ett Bollnäs-som-man-inte-vet-var-man-har kunna hamna där. VBK har ju egentligen bara tre poäng ner till kval, men där skulle det nog behövas att Löken gick sönder för att laget skulle tappa så pass mycket. Gais har ju en match mer spelad också. Det är dock roliga matcher där som stundar. Mycket fyrpoängsmatcher. VBK:s tre följande är: Bollnäs (h), Kungälv (b), Gais (h). Därefter Byn, VSK och Väners som borde bli tufft.

Meeen, efter att ha kollat på Gais återstående spelschema så tror jag nog bestämt att det blir de som kommer elva ändå. Jag menar, smaka på detta återstående spelschema: Hammarby (h), Vetlanda (b), Villa (h), SAIK (b), Bollnäs (h). Maximalt fyra poäng där som jag ser det. Då slutar de på max 17 poäng i tabellen. Vetlanda och Bollnäs har just nu 16 respektive 15 pinnar och tar poäng av varandra i kväll. Det skulle nog krävas att Bollnäs och Kungälv rasar ihop och tar maximalt två pinnar resten, så skulle det kunna tvinga fram en målskillnadsaffär. Kan ju dock ske, vem vet.
Vi har ju haft anmärkningsvärt svårt för GAIS. I elitserien har vi väl bara spelat ihop totalt 1p mot göteborgarna? Kungälv känns bättre men det blir tufft hur som. Bollnäs känns däremot värst. Det händer inte att vi vinner på "åsen". VBK tror jag går till slutspel.
Fan 13 platsen e sjukt viktig bara hoppas vi kan gå om Ljusdal.
Klart det vore najs att inte bli sist, men jag tror inte det är sjukt viktigt. Kan ju också bli Kalix på elfteplatsen, som nog passar oss bättre än GAIS. Jag tror att hur vi lottas mot de allsvenska lagen blir mer avgörande.
Äsch vinner vi resten så går det bra
Tror tyvär att du har fel Brukarn. Även med nyförvärven tror jag vi max tar en pinne mot Gais, Bollnäs eller Kungälv över två matcher. Då måste vi gå rent mot allsvenska lagen.
Håller med Jonas OCH Bruk.

Tror inte det spelar nån roll var vi hamnar i serien. Har ändå bara sett Ljusdal som sämre än oss. Därmed måste vi gå rent mot den allsvenska duo det blir.

Lotten därmed otroligt viktigt. Jag tror fortfarande att Tillis är klart bäst, trots ett antal minor. Har fortfarande otäcka siffror från försäsongen i huvudet och detta är nog något en Tillis tränare gärna minns i en kvalserie.
Kvalgruppen just nu: Gais, Sirius, Tillberga, Nässjö.
Huvaligen!
2/3 och 9/3 finns det stor risk för krock mellan kvalet och fotbollscupen.
Lätt val - kvalet är ju livsviktigt.

Kvalgruppen just nu: Gais, Sirius, Tillberga, Nässjö.
Huvaligen!

Vadå, har de lottat kvargrupperna nu? Är det i så fall:
11 + 14 ES, 1 NA, 2 SA
12 + 13 ES, 2 NA, 1 SA
?
Unt-Lundh påstod samma sak i rapporten igår och att det stod på svenskbandy.se. Lottningen skulle ha varit
11 + 14 ES, 1 SA, 2 NA
12 + 13 ES, 1 NA, 2 SA
vilket just nu betyder den gruppindelning joint skrev (KVBS leder ju norra idag med en match mer spelad)

Fast jag kan iaf inte se att det står något på svenskbandy.se om det där så jag tror att det var en groda.
Tja och dessutom nosar både Tellus och Motala på kvalplatserna. Motala har ryckt upp sig efter en svag inledning och blir bara bättre och bättre. Tellus verkar också kunna vinna över vilket lag som helst även om jag inte tror de går hela vägen.
Så här står det på förbundets sida (http://iof1.idrottonline.se/SvenskaBandyforbundet/Forbundsinformation/Forbundsinformation/Slutspel-ochkvaldatum2014/):

Elitseriekval
Grupp 1
Lag 11 Elitserien
Lag 14 Elitserien
Segrare Allsvenskan Norra/Södra
2:an Allsvenskan Norra/Södra

Grupp 2
Lag 12 Elitserien
Lag 13 Elitserien
Segrare Allsvenskan Norra/Södra
2:an Allsvenskan Norra/Södra

Speldagar:
Omg 1 Onsdag 26 feb 19.00
Omg 2 Fredag 28 feb 19.00
Omg 3 Söndag 2 mars 16.00
Omg 4 Onsdag 5 mars 19.00
Omg 5 Fredag 7 mars 19.00
Omg 6 Söndag 9 mars 16.00

De allsvenska lagen lottas in i grupperna, enligt Bandyförbundets tävlingsbestämmelser. Det är såvitt jag begriper inte geografisk lottning, som i kvalet till Allsvenskan.

2/3 och 9/3 finns det stor risk för krock mellan kvalet och fotbollscupen.

Man får hoppas att Sirius bandy kan försöka flytta de matcherna (tror att cupmatcherna är svåra att flytta på). Den sista matchen kan så klart vara svår att flytta eftersom jag antar att sista omgången är samlad, men matchen den 2/3 borde ju inte vara omöjlig.
För mig kommer bandyn först. Det gäller ju vår överlevnad i elitserien. Cupen ser jag mer som en seriös "träningsmatch".
Det är faktiskt jättedumt med ett kval som redan är lottat. Hall- och förbundsdumt!
Men det är ju inte redan lottat? Eller?
Näe, de allsvenska lagen ska lottas in. Antar att det inte görs förrän serierna spelats klart.

Svenska cupen... pfff... Inte ens om vi spelar final. (Bitter sen Gävleflytten och det kommer att sitta i. Länge!! Jag fortfarande är bitter sen lex-Selander 1974...)

Jag fortfarande är bitter sen lex-Selander 1974...

Oj, det kom som en nyhet! Tänk att du aldrig nämnt det tidigare.
Jag hittar ingen info på svenskbandy.se som tyder på att de allsvenska lagen (1:an och 2:an) är inplacerade i kvalgrupperna. Det är nog som garligur säger att lottningen sker först då serierna är färdigspelade. Men kan lottningen utfalla så att vi hamnar i en kvalgrupp med exempelvis 1:an och 2:an från södra allsvenskan?
Glöm det jag sade, det var baserat på Lundhs uppgifter. Tycker tvärtom att det faktiskt borde vara klarlagt nu vilka som väntar i kvalet nedåt. I andra sporter brukar man ju veta sådant. Och lotta inför säsongen. Bandyförbundet borde väl genomföra lottning i den sista tv-sända grundseriematchen, om de nu ska ha det på det här sättet.
Anledningen att man inte lottar kvalet förrän alla serier är färdigspelade är väl för att lagen inte ska kunna se vilken grupp som ser "lättast" ut och sedan försöka komma till exempel på plats 14 i elitserien eller tvåa i södra allsvenskan för att få en lättare kvalgrupp.
Precis. Vill minnas att man debatterade det redan förra säsongen och ändrade därför till i år.
Med risk för att berömma förbundet för något så tycker jag verkligen att det här var en klok ändring. Det är mycket bättre att sköta lottningen när det är färdigspelat, dels för spänningens skull, dels för att förhandslottning gör det upplagt för läggmatcher.
Eller så kan det vara en morot för bottenlagen. Som det är nu är ju egentligen serien helt meningslös. Tycker således att vi gör helt rätt som inte chansar med spelare, utan vilar dem till större uppgifter. Eller ja, nu ser ju jag en poäng i att kanske komma näst sist i stället för jumbo då det minskar risken för samkval med ett Göteborgslag... Så det skulle vara det, då.
Jag vill vinna alla matcher - oavsett om dom är meningslösa eller inte. Lag 11 och tolv borde spela mot tvåorna i allsvenskan. Då skulle man ha en klar fördel att inte komma på de gamla nedflyttningsplatserna. Enkelt och logiskt.
Eller bara kvala mot ett lag som för typ två år sedan.
Det är ju exakt samma upplägg för lottningen som ifjol. Med skillnaden att den sker efter att serierna är slutspelade så att man inte kan taktiskt spela till sig en lägre placering i syfte att få en bättre kvalgrupp.

Håller f.ö. med Apan om att det förstås var bättre som det var för två år sen med direktnedflyttning (trots att vi nog skulle ryka som fan).
Ja, det här med att komma sist och harkla sig kvar ändå är givetvis ett jävla trams. Är man seriejumbo efter en färdigspelad grundserie förtjänar man nedflyttning – utan att passera kval. Det gör att bandyn tappar en utav mina grundstenar i vad idrott innebär. Tyvärr. Det är modern hockey över det hela, och det var det jag menade med "meningslöst". För det är fan inte på liv och död längre. Det är en transportsträcka till kvalet mest. Självklart är det kul att för stunden vinna och vinsten mot VSK var en prestigefull sådan som jag var inne på, men kval kvarstår. Det har gått så långt att jag börjar se maratontabellen som en morot. Så klart vill jag ju Sirius bästa, men jag hoppas ändå på en upp/ner-förändring inom kort. Just nu är det fucked up. Kan ju tycka att seriesegrare i allsvenska förtjänar avancemang också. Fast vad gäller bandyns näst högsta serie så tror jag absolut att den, för sin elitstatus skull, skulle må bra utav att bli en form av en "superetta".
Så sant. Man minns ju så väl hur vidrigt det var att spela fotboll i tvåan mellan 2000 och 2005. Det kändes ju som en omöjlighet att någonsin ta sig upp. Jag fruktar att det kan bli likadant i bandyallsvenskan om vi hamnar där.

En "Superetta" i bandyn vore definitivt roligare än det nuvarande upplägget, frågan är om det kan bära sig ekonomiskt.
Brukarn skrev bl.a. ...
En "Superetta" i bandyn vore definitivt roligare än det nuvarande upplägget, frågan är om det kan bära sig ekonomiskt.

Efter att ha sett på "bandyhörnan" verkar det som om bandyförbundet diskuterar en "superetta". Om man idag tar ut de 7 bästa lagen från söder- respektive norrallsvenskan får man följande lag:
Tillberga, KVBK, Tellus, Happis, UNIK, ÖSK, Borlänge, Gripen, Nässjö, Motala, Surte, Jönköping, Blåsut och Tranås. En hel del "klassiska" bandylag m.a.o. De flesta lagen har spelat 16 matcher och för närvarande skiljer det 12p mellan 1:orna och 7:orna i respektive serie. Alltså inte alltför ojämnt.
Om det skulle blir som jag skrev ovan hoppas man på att bandyförbundet ändrar reglerna för upp- respektive nedflyttning så att 1:an och 2:an i superettan automatiskt flyttas upp och att lag 13 och 14 i eliten åker ur. Kanske skulle man göra som i fotbollen och låta lag 12 i elitserien kvalspela mot 3:an i superettan.
Jag vet inte om jag tycker att två lag ska gå upp direkt då, men det laget som vinner "superettan" ska självklart gå upp o sista i ES åka ur.
Det är ju redan rätt långa resor som det är i dagsläget. Jag räknade lite på det. Exempelvis är det i regel minst ett Norrbotten-lag i norrallsvenskan. Där diffar det 120 mil mellan Karlstad och Hapranda. Räknade på UNIK:s snittavstånd per bortamatch och fick fram till att de har 26,4 mil/match att åka. Motsvarande avstånd för Sirius var 32 mil/match. I söderallsvenskan finns ingen megalång resa, men Åtvidaberg har i snitt 21,7 mil/match att åka för att komma till sin bortamatch. Visst, lite längre resor skulle det ju innebära, men kanske också högre intäkter? Tycker annars definitivt att denna bortglömda serie också borde få lite bidrag från förbundet/Svenska spel. Elitseriens huvudsponsor är ju Svenska spel.

Ofta är bottenlagen i vardera allsvenska väldigt dåliga, och man har ju hört motståndare som vittnar om att de inte ens är professionella. Och det ska föreställa elitidrott..? Nä, en "superetta" med seriösa lag skulle nog göra standarden bättre, vilket säkerligen skulle höja publiksiffrorna, och i förlängningen förhoppningsvis minska klyftan mellan högsta- och näst högsta serien.
En Superettan (vilket den väl knappast får heta eftersom fotbollen väl har varumärkesskyddat allt) inom bandyn vore nog helt rätt väg att gå. Det skulle höja standarden och gör att de satsande lagen i allsvenskan slåss om elitserieplatserna.

Idag är det lite för många lag som sysslar med breddverksamhet och inte har några ambitioner att klättra i seriesystemet i näst högsta serien. Skräckexemplen är ju Vindhemspojkarna som var lite för bra för sitt eget bästa, gick upp i högsta serien men drog sig ur och försvann från jordens yta, typ, och LAIK som mer eller mindre la sig i sitt elitseriekval för några år sedan när man till sin förskräckelse märkte att man var på väg att gå upp i elitserien.

Även i år finns det topplag i allsvenskan som uttryckt liknande åsikter. Nässjö och KVBS har till exempel båda sagt att de knappast är redo för elitserien än på ett par år, vare sig organisatoriskt, ekonomiskt eller sportsligt. Om lagen känner så, så kanske det är bra med en kvalserie så att vi slipper att elitseriemässiga lag åker ur serien och ersätts av lag som absolut inte vill gå upp i högsta serien.

Tills en "superetta" men de mest ambitiösa allsvenska lagen är skapad så tycker jag nog att kvalserien som den ser ut idag är rätt väg att gå. Det är inte bra för vare sig elitserien eller de allsvenska lagen som inte är redo för elitserien att ta klivet upp direkt.

KVBS och Boltic är ju exempel på lag som gått upp tidigare år, varit helt chanslösa i elitserien för att de varken haft pengar eller spelarmaterial för att hävda sig i högsta serien, och sedermera åkt ur omgående med en kraftigt försvagad ekonomi och mer eller mindre tvingats starta om föreningen och laget på nytt.
Lex Borgia...
Detta med lag som inte räcker till har vi väl nästan i alla sporter. Brage i årets Superettan i fotboll bla. Jag vill nog ha kvar två Allsvenska serie. Det är flera division ett lag som vill upp och det kan nog bli skaplig på sikt.
Jag är inte så säker på det. Problemet är, eller har i alla fall varit, än större i division 1. Det har varit många lag där genom åren som inte velat gått upp i slutändan/tackat nej, eftersom att det inte minst innebär så pass mycket större omkostnader.

Nykomlingar som åkt ur med dunder och brak är förvisso tråkigt. Men då har de i alla fall fått chansen. Tyvärr kanske detta är priset som de får betala av att förhålla sig till ekonomins verklighet. Sedan har det, som sagt, att göra med att klyftan mellan den näst högsta- och elitserien är stor (den minskar inte i takt med att bandyspelarna blir färre). Seriegigant i AS är ju inte ens synonymt med ingemansland i ES.
Faktakoll. Röda siffror är aldrig bra. Här kommer en genomgång av ettorna:

I div 1 östra verkar seriesegern gå till Helenelund (publiksnitt: [color=#ff0000]81[/color], senaste matchen: [color=#ff0000]75[/color]). Främsta utmanare till dem är Djurgården (publiksnitt: [color=#ff0000]65[/color], senaste matchen: [color=#ff0000]23[/color]) respektive AIK (publiksnitt: [color=#ff0000]60[/color], senaste matchen: [color=#ff0000]27[/color]).

I div 1 västra gör följande lag upp om seriesegern: Mölndal (publiksnitt: [color=#ff0000]54[/color], senaste matchen: [color=#ff0000]48[/color]), Mosserud (publiksnitt: [color=#ff0000]67[/color], senaste matchen: 107), Sunvära (publiksnitt: [color=#ff0000]67[/color], senaste matchen: [color=#ff0000]63[/color]) och Höjden (publiksnitt: [color=#ff0000]54[/color], senaste matchen: [color=#ff0000]59[/color]).

I div 1 mellersta ser det lite bättre ut. Där lutar det åt serieseger för Köping (publiksnitt: 126, senaste matchen: [color=#ff0000]77[/color]). Utmanar gör Finspång (publiksnitt: 151, senaste matchen: 210). Kuriosa i sammanhanget: Fläkten snittar 226 pers! Och jättejumbon Grängesberg 151 pers!

I div 1 söder är det hårdast om seriesegern. Följande lag gör upp: Derby (publiksnitt: 104, senaste matchen: [color=#ff0000]88[/color]), Målilla (publiksnitt: 200, senaste matchen: 205), Malmbäck (publiksnitt: [color=#ff0000]72[/color], senaste matchen: [color=#ff0000]52[/color]), Åby/Tjureda (publiksnitt: 163, senaste matchen: 138), Skirö-Nävelsjö (publiksnitt: [color=#ff0000]99[/color], senaste matchen: [color=#ff0000]44[/color]) och Stjärnan (publiksnitt: 118, senaste matchen: [color=#ff0000]72[/color]).

I div 1 norra fajtas Skutskär (publiksnitt: 254, senaste matchen: 126) och Falun (publiksnitt: 150, senaste matchen: 126) om seriesegern. De lockar också mest publik i sin serie. Annandagsmatchen mellan nyssnämnda lag på Skutskärs IP lockade smått otroliga 631 åskådare. Fast frågan är om Falun ens har råd att spela ett hack högre upp i seriesystemet? De har deklarerat att de inte kommer att gå med på allsvenskt spel så länge inte ekonomin är i balans, kanske behövs ytterligare något år av ekonomisk sanering.
Jag är ju inne på att kvalserien ändå är något bra, men förstår att folk tycker annorlunda. Att en serie är "stängd" är jag inte så orolig för. Det kommer alltid dyka upp starka allsvenska lag eller svaga elitserielag som kommer se till att det blir en omsättning på lag ändå.

Det man bör försöka göra är ju att se till så att det finns något att spela om i botten av serien också. Så att serien inte bara blir en transportsträcka för bottenlagen som tidigt blir avsågade.

Förslagsvis kan man väl låta lagen ta med sig poäng in i kvalserien. Lag 11-12 i elitserien och seriesegrarna i allsvenskorna får två poäng med sig in i kvalet medan lag 13-14 i elitserien och tvåorna i allsvenskan får 1 poäng med sig in i kvalet.

På så sätt tjänar man på att hamna högre upp i elitserien och att vinna den allsvenska serien, och seriesegrarna i allsvenskan går in i kvalserien med ett bättre utgångsläge än de två sämsta lagen i elitserien.
Etablissemanget i stort är ju för det här med att "stänga" serien. Helst helt. Alla ska ha hall och helst ska vi spela minst 50 omgångar, med start i september.
Hockeyallsvenskan kör för övrigt med placeringspoäng i "playoff-serien". Känns mer rimligt där.
Kvalserier tycker jag är bra men krångliga kvalserier tycker jag att det finns nog av. Det blir Melodifestival av alltihop.

Jag är lite rädd för att en "Superetta" skapar ännu större glapp mellan division 1 och uppåt. Att komma upp en nivå kommer att kräva väldigt mycket och kan snarare kväva mindre föreningar än locka. Att några lag halkar efter i tabellen är sånt som hander.

Jag kollade tabeller i KHL, Tjeckiska och Finska ligan i Håkky och det är några lag som släpar rejält i de ligorna också och skillnaden mellan top och botten är stor.
Du refererade just till stängda ligor ...
Fläkten, Skuttis och Målilla har ju haft rätt OK med publik även högre upp i seriesystemet tidigare, det är bara att inse att klassiska lag drar mer publik, dvs närmast sörjande....Storstadslagen göre sig icke besvär (om man inte vill ha fotbollspublik, lex Bajen)

Du refererade just till stängda ligor ...

Det var mer som ett argument att bandyn inte behöver skämmas för att bottenlagen förlorar stort mot topplagen.

Ta Premier League och Championship i Engelsk fotboll eller för den delen Allsvenskan i fotboll. Elitserien i handboll... Bottenlagen är ofta desamma år ut och år in.

Jag tror inte ligaindelning i sig gör lagen bättre. Falu BS, Skutskär, Helenelund och Västanfors är fyra lag som definitivt vill till Allsvenskan. Nyborg, Köping och Finspång kanske också...
Ge lagen en möjlighet att komma upp även om det ibland blir ojämna matcher. Det brukar jämna ut sig med åren.

Tillgången till bandyis, bandyis och åter bandyis är vad jag tror på. Jag ser hellre att man jobbar stenhårt med den biten än ändrar i serieindelningarna.
Lag 2 i norr verkar inte så skrämmande i vilket fall. KVBS kryssade mot Rättvik i dag. Om Tellus slår Borlänge i morgon så är de på samma poäng, men då är Tellus tvåa i egenskap av bättre målskillnad. Sedan väntar en seriefinal dem emellan, varpå KVBS avslutar borta mot luriga Happis, medan Tellus har hemma mot dåliga Boltic. Jag får nog säga att Tellus är knappa favoriter till att plocka hem den kvalplatsen, och de känns absolut som ett större hot än KVBS. Tellus låneavtal med Bajen gör de lite oberäkneliga också.

Lag 2 i söder känns då aningens vassare. Motala har tolv raka matcher utan förlust! Nässjö verkar rätt bra och har dock lika många poäng. Jag misstänker att det kommer avgöras i en finalmatch sista omgången då dessa lag möts.

Serieledarna, Gripen och Tillberga, trodde jag skulle gå igenom serien med en större marginal.

Det som är mest viktigt just nu är att inte hamna i samma kvalgrupp som bogeyteamet Gais...
Jag såg Unik-Tellus och blev väldigt impad av Tellus då..Dom spelade ett vägvinnande kortpassnings spel över hela banan som gjorde att unik aldrik fick tag i bollen under långa stunder.VARNING,MEN dom verkar ojämna.
Håller som fan på Kalix just nu.
Viktigt som tusan att Kalix vann idag. Tror att det ökar våra chanser i kvalet med typ runt 50 % om vi får Kalix istället för GAIS i kvalgruppen. Jäkligt viktigt att knipa en pinne på tisdag också!
Nu börjar kvalet. Håller med Brukarn. Viktigt att komma 12:a eller 13:e plats för slippa GAIS i kvalet.
Tveklöst! Därmed en rätt viktig match på tisdag, då. Fan, det hade man inte räknat med. Resa?
Det känns inte så troligt att Kalix tar poäng borta mot Bajen, som har chans på serieseger med 100 000 kronor i prispotten. Dessutom borde Gais poängchanser hemma mot avhängda Bollnäs vara rätt så goda. Så det är ju väldigt troligt att Makrillarna blir elva.
Då ser jag gärna datum o tider genast så man kan försöka ta sig till Kalix.
När o hur lottas det?
Ingen vet säkert när det lottas, men förmodligen när allsvenskan är klar 22 februari.

Hur det lottas får du läsa i en annan tråd.
Skönt att slippa GAIS.
Då var vi där igen med kvalvänföreningar som Ljusdal, Kalix, Tillberga, Gripen kanske Katrineholm, kanske Motala. Det är väl bara Falu BS, ev Kungälv och Örebro som saknas.
Sedan 70-talet har vi mött följande lag i kval: Kalix (3 ggr, snart 4), Örebro (3), Helenelund (3), Skutskär (3), Broberg (2), Bollnäs (2), Nyborg (2), Gripen, Motala, Haparanda, Sköndal, Selånger, Söderfors, Sandvikarna (nej, inte Sandviken), Västanfors, Köping, Sandslån, Falun och Tranås.
Vad tycker vi förresten om kvalmotståndet? Är alla eniga om att vi föredrar Gripen + Tellus/KVBS framför Tillberga + Nässjö/Motala? Jag är smått livrädd för både TB och Gripen, men fick man välja blev det nog Gripen ändå.
Nu lär jag väl få skäll igen, men jag tycker inte det spelar någon roll. Sirius är det starkaste av alla de 8 kvallagen, både form- och truppmässigt. Vill nog hellre slå ut Tillberga än något av de andra lagen.
Ett kval är ett kval är ett kval. Dessutom har jag sett exakt noll minuter allsvensk bandy denna säsong så känns omöjligt att spekulera. Dock så är elitserielagen givetvis favoriter per definition.

Att håna folk som är nervösa för att deras klubb ska åka ur en serie på ett forum tycker jag inte är så schysst. Allt man känner för sin klubb är inte rationellt (läs inget).

hmm ja det e inte lätt att välja, men kanske tillis och nässjö. Motiverar det med att jag tror att nässjö e det sämsta laget. Sen är iof tillberga det bästa tror jag men tror en stor siriuspuplik på plats i västerås kan höjja laget och påverka domarna.
>>johann
Man kan även tolka det som att jag tror på mitt lag, vilket väl också är en form av supporterskap?
Man kan ju också se det som att vi var en minut från att åka ur ifjol, vi har en svagare trupp i år och möter i princip samma motstånd. Jag har betydligt mera hopp nu sedan Broberg och Eskhult kommit in och lyft hela truppen. Men en sak är säker; det kommer inte att bli någon promenad genom kvalet.

Kan hålla med kniven om att det talar för Tillberga att Västra därmed skulle kunna sluta upp bra i nyckelmatchen borta mot huvudfienden. Det skulle nog inte bli alltför många nere i Trollhättan.
Du får liksom alla andra tro vad du vill. Och jag tänker inte anklaga dig för att du "gör dig till" som du hävdar att vi som uttrycker oro för att åka ur gör.
Hoppas också på Tillberga pga bortaresan.
Tillis är redan klara seriesegrare i norra. Gripen leder för närvarande södra med 2p och det är 6p kvar att spela om men jag tror Gripen vinner serien. Hellre 1:an i södra än Tillis är min känsla. Vad gäller 2:an i norr/södra tror jag inte det spelar någon roll vilket lag vi möter. Vi är helt enkelt bättre. Mitt tips: Vi vinner hemma mot samtliga lag. Vinner borta mot 2:an norr/söder, torskar mot Kalix borta och spelar oavgjort mot 1:an norr/söder. Tappar totalt 3p men det borde räcka tycker man.
Det där "gör sig till"-uttalandet var dumt och klumpigt och jag förstår att folk retade sig på det så det tar jag faktiskt avstånd från nu. Sorry!
Vad jag däremot står fast vid är att Sirius med nuvarande form och lag är favorit i vår kvalgrupp oavsett vilka vi möter. Jag tror även att vi kommer att spela i ES nästa säsong. Det räcker ju faktiskt att komma tvåa.
Om det finns någon systematik i det hela så tror jag förresten, byggt på förra årets kvalserier, att spelschemat blir så här:

Ons 26 feb: Allsvenskt lag borta
Fre 28 feb: Allsvenskt lag hemma
Sön 2 mar + Ons 5 mar: Dubbelmöte Kalix
Fre 7 mar: Allsvenskt lag borta
Sön 9 mar: Allsvenskt lag hemma
Tillberga/Motala är kanske det värsta alternativet för då möter vi lag som gärna går upp i elitserien. KVSB och Nässjö har knappast ambitioner att gå upp denna säsong. För Tellus vore det riktigt illa att gå upp då samarbetet med Bajen skulle raseras.

Utgår från att Gripen vinner serien iom att Nässjö-Motala möts i sista omgången. Gripen/Tellus är kanske det bästa alternativet och Tillis/Motala det sämsta.
Jag tror att ni överskattar de förmodade allsvenska seriesegrarna lite faktiskt. Kolla deras poängtapp så syns det att lag 2 har stått upp bra mot dem. Motala har spelat 4-7 och 4-4 mot Gripen och Nässjö 1-2/4-2. Motala har som sagt även tolv (troligen 13 efter kvällens match) raka matcher utan förlust. I norr lyckades Tellus slå Tillis i Gurkburken med 8-5, medan KVBS varit chanslösa bägge gångerna. Men så håller jag Tellus som ett bättre bandylag också.

Därmed: KVBS-Gripen, om jag får välja. Dock har ju Gripen ett kanske mer rutinerat lag på papperet i år och lär vara galet revanschsugna. Likaså deras supportrar. Men apropå supportrar så har ju numera Tillis mer än en tvåstämmig tvåmannaklack, som faktiskt verkar vara på vår nivå (alltså volymmässigt, vi spelar förstås i en annan division för övrigt). Så jag vettefan...
Jag väljer nog också Gripen. Tillis har kvaliteter, att man torskat några matcher i serien tror jag mer beror på ren omotivation.

Det skulle kunna bli så vidrigt att Gripen kommer till Studan för ett avgörande i sista omgången. Då hoppas jag man ser det som en riktig oturs arena.

Jag är livrädd för kvalspelet och minns likt Bruk hur ofantligt nära det var att vi åkte ur, med ett lag som var bättre än dagens. Samtidigt är jag helt säker på att vi skulle varit tokkörda utan Eskil och Virre. För en gångs skull är jag väldigt tacksam mot förbundets konstiga schemaläggning. Det vi eventuellt förlorar i matchtempo på uppehållet, är inget mot att få in gubbarna ännu mer i laget.

Tvåan från respektive serie ska vi bara slå... Men sen... fyra raka mot Kalix?? Näe!!! En och vi får vara nöjda.
Med nya lottningen tolkar jag det som det kan bli både 1an och 2an från norra resp. söder eller har jag fel ?

Vill hellre ha Gripen före Tillberga, känns som Tillberga har högre högsta nivå plus något slags självförtroende efter att ha slagit oss på försäsongen med 11-2 kan iofs också göra att dom underskattar uppgiften lite.
Tvåorna ska vi ju slå. Vill ens klubbar som Tellus, KVBS gå upp i elitserien?
Jag har sett alla hemma matcher under 5års tid.Och konstaterat att vi haft en makalös förmåga att dra ner på tempot mot sämre motstånd,typ Gais,motala.falun,ljusdal mf.Orolig i alla matcher.Men föredrar Gripen då tillis är helt överlägsna i sin serie.såg dom mot Unik(3-3)????? ej rättvist.
Tillis har dock en målvakt som kastar in ett mål per match i egen kasse. "Supertalang" som kommer att darra betänkligt i ett kval. Gripen är tajtare.

Tycker för övrigt den där Stinsen Arena verkar vara en otrevlig bekantskap.
Jag tror helt klart att vi är bättre lag än de flesta i kvalet MEN kval är kval. Det blir ALDRIG som man tänkt sig. Jag är väldigt nervös för att vi ramlar ur. Fjolåret kommer krypande på och usch vad jobbigt detta kommer att bli.
Hoppas att sanberg får lira.Och att Ilja börjar visa mycket mer.(tror han är väldigt trött på att höra Olles skrikande röst hela tiden...JOBBA ILJA.)
Några tar upp fjolårets kvalrysare, med all rätt, men hade vi inte rätt mycket skadeproblem i truppen då? Åtminstone Eskhult spelade på två istället för fyra cylindrar p.g.a. skada i hand/arm plus ryggproblem. Om jag minns rätt hade vi 3-4 ordinarie spelare skadade/sjuka i bortamatchen mot Gripen och trots det lyckades vi ta en pinne.
Vad gäller Ilja tycker jag han har tappat lite under säsongen. På försäsongen var han ju lysande. Men det är ju klart, att förlora mest hela tiden kan sätta sina spår på psyket och man blir ängslig och underpresterar. Hoppas Ilja "taggar till" i kvalet för där har vi ett starkt kort.
Är det Iljas uppgift att vara defensiv mittfältare nu helt plötsligt? Tidigare var han listad som anfallare... Jag vill att han, precis som på försäsongen, ska ha en fri offensiv roll på det centrala mittfältet. Ilja har varit en av de bättre, enligt mig, men var som sagt dominant på försäsongen. Trist utveckling. Känns som att han lär vilja byta upp sig efter den här säsongen, vilket jag tror skulle vara bra för hans utveckling. Stundtals har han sett ut att vara i disharmoni.

Jag tror att vi är bättre kval-förberedda i år. Det kommer knappast som en nyhet. I fjol var vi i slutändan två poäng från slutspel och länge med i racet. Kändes som att det skulle bli okval då, och när det blev som det blev så tror jag att man trodde att kvalet skulle bli en räkmacka. Jag hoppas att ledarstaben ägnar tid nu åt att scouta Gripen, Nässjö, Motala, Tillberga, Tellus och KVBS. För då är vi säkra på att vi scoutat våra kvalmotståndare och i övrigt är jag övertygad om att det finns några intressanta spelare ur dessa lag som skulle kunna vara intressanta för Sirius Bandy 14/15. Bra, skriv upp dem. Men tyvärr tycker jag att vi brister lite på den fronten. Jag vill ha en utpräglad sportchef eller åtminstone en insatt sportkommitté.
Söderman är väl sportchef?
Söderman är numera listad som "sportansvarig". Källa: Siriusbandy.com
Yes, sen hur "utpräglad" han är känns svårt att sia i. Transparensen är inte enorm.
Det jag menade om Ilja är ju att Olle hela tiden under matcherna skriker nästan bara på honom om att jobba hem...Jag håller med joint helt om att Ilja var väldigt bra i flera trän.matcher..Bör dock spela bollen något mer om de finns något att spela???..Motståndarna har läst in honom och får oftast stopp på han runt mittlinjen..
Det är ungefär samma sak som sportchef, ja. Vi har alltid haft så luddiga lösningar på den fronten. Jag tycker att den som är deltidsanställd som detta ska åka runt och scouta lite allsvenska produkter. Det känns generellt sett som att bandyn underskattar det arbetet, men det finns ju helt klart guldkorn i den serien, vilket vi redan fått erfara i årets Sirius. Just för att det arbetet negligeras av många andra ES-klubbar, så borde vi passa på. Sedan är det ju kanske inte det som med automatik tar oss tillbaka till slutspel, men det kan vara bra om man sajnar sådana på ett par års sikt. För att studsa tillbaka till slutspel behövs spets, och det värvar man från ES-lag som är bättre än oss. Då måste en sportchef lägga fram en trovärdig satsning och - förstås - en ansenlig bunt stål.
Jag vet att viss spionage på yngre icke namnkunniga?spelare bedrivs i Sirius. runt om i landet ....Säkra källor.
Bra det. Jag tror även att man skulle kunna revolutionera Bandysverige genom att scouta i juniorserierna. Som senaste JES-matchen på Studan hade Byn två riktigt talangfulla spelare, som stack ut ur mängden. I fotboll är ju detta vardag.
En sak som oroar mig lite är att vi under hela säsongen har kommit undan med att vara underdogs, men nu är vi helt plötsligt med all rätt storfavoriter. Fan jag kan inte ens vinna en Fifamatch som favorit. Kalix är inte lätt bara för att vi har slagit dem två matcher irad, finns mkt mer att ta ut ur dem oss också iofs. Jag vet inte vad jag vill med den här texten men en sak vet jag o det är att jag hatar kval. Gaaaa kör igång skiten nu ta sex raka så man kan bli normal igen.
Och att scouta as spelare e såklart bra. Men vill vi till slutspel nästa år så måste pengarna läggas på 3-4 etablerade spelare som levererar match efter match.
Nä, inte fan är man lugn inför kvalet. 160 insläppta baljor på 26 matcher är inte direkt betryggande. Hoppas vi kör vidare med Niklas Eriksson som libero, bra på skridskorna och lirar allmänt klokt.
Jag tror inte vi är eller ses som storfavoriter trots allt. Jag ser det som helt jämnt mellan oss, Kalix och Gripen/Tillberga. Skulle inte ens helt räkna ut tvåan från allsvenskan, lite beroende på vilka det blir.
Alla es lag e alltid favoriter speciellt när man har två raka mot det laget man tar med sig.
Ja, med Eskhult och Broberg i laget får vi säkerligen ett rätt tungt favoritskap.
Nja jag tror nog att bade Gripen och Tillberga har lite tyngd på axlarna i detta läge. De har varit nära flera gånger och båda vill väldigt gärna upp. Sådant skapar lite press.
Håller med Jocke, och jag tror särskilt att malliga Tillberga ser sig själva som favoriter även om de inte skulle säga det högt.
Kvbs-Tellus idag spännande match o avgörande för kvalserien.
KVBS vann alltså med 6-2! Men jag tror inte att det behöver betyda att KVBS är klara för kval, för de har Happis borta härnäst och de har en galet bra form just nu.
Övertygande segrar i söder, förresten: Gripen 7-0, Motala 13-1 och Nässjö 14-1...
Kan det bli Happis i stället?
Hahaha. Nej.
Nej, men de har tio raka matcher utan förlust, varav merparten av matcherna är övertygande segrar. De kommer nog att ta den här matchen på allvar ändå. Happis verkar ju spela bättre utan press. Så det jag menar är att Tellus fortfarande kan ha en sisådär 25 procentig chans att knipa kvalplatsen.
Hemmamatcher 28/2 och 9/3 verkar klart nu. 2/3 el 5/3 mot Kalix dessutom.
26/2 Allsvenska lagen har hemmamatch
28/2 Elitserielagen har hemmamatch
2/3 Elitserielagen möter varandra och Allsvenska lagen möter varandra
5/3 Elitserielagen möter varandra och Allsvenska lagen möter varandra
7/3 Allsvenska lagen hemmamatch
9/3 Elitserielagen har hemmamatch
Jävla skitprogram!!!!!!!
Varför?
tror Tellus tar 2 platsen.Boltic är inte bra och happis vill inte förlora den sista matchen..Som jag skrev tidigare Tellus är ojämna men har en hög högsta nevå.Varning om vi möter dom.
Det är min usla planering som gör att det är ett skitprogram. Förhoppningsvis avgör vi i match 5.... annars kommer jag att avlida på scen under match 6
Usch dessa kval. Jag åldras ett helt år mellan varje.
No worries, mate! Det fixar sig. Eskhult och Viktor styr upp det här skitkvalet. Jag kommer att vara optimist ända fram till kvalet ;-)
Hoppas du får rätt Nyllet. I väntan på kvalet kan man i alla fall glädja sig åt VSK:s mindre lyckade slutspelsstart.
Själv är jag pessimist ända till vi leder med tvåsiffrigt och bara behöver ha en poäng för att hänga kvar.....
Kollar man spelschemat från i fjol så kan man konstatera att alla allsvenska lag började hemma. Slump?!

Gaisbandy.se skriver dessutom: "Det vi vet i nuläget är att vi börjar borta mot ett allsvenskt lag den 26 februari och att vi spelar hemma fredagen den 28 februari klockan 19:00. Lottning sker lördagen den 22 februari efter att allsvenskan är färdigspelad och först då vet vi exakt hur de kommande kvalveckorna kommer att se ut."
Det är knappast en slump, spelupplägget är exakt samma som ifjol. Det är väl antagligen samma princip som att laget underifrån alltid börjar hemma i kval som avgörs mellan två lag.
Tillberga/Nässjö vs gripen/Kvbs alltså. Vetifan vad man ska hoppas på nu, båda alternativen känns jämnjobbiga.
Väntade lag från norra och liten skräll i södra. Jag tar Tillberga pga resan.
Hoppas på Gripen/KVBS. Övertygad om att Tillis är bäst bland de allsvenska lagen. Men eftersom det är min önskning kommer vi naturligtvis att få möta Tillis/Nässjö.
Verkar bli så här då om jag hajat rätt:

Ons 26 feb: Tillberga-Sirius
Fre 28 feb: Sirius-Nässjö
Sön 2 mar: Sirius-Kalix
Ons 5 mar: Kalix-Sirius
Fre 7 mar: Nässjö-Sirius
Sön 9 mar: Sirius-Tillberga
Sorry, tvärtom datum för Kalixmatcherna. Ingen cupkrock!

Ons 26 feb: Tillberga-Sirius
Fre 28 feb: Sirius-Nässjö
Sön 2 mar: Kalix-Sirius
Ons 5 mar: Sirius-Kalix
Fre 7 mar: Nässjö-Sirius
Sön 9 mar: Sirius-Tillberga
Härligt. Nu antar jag att fotbollen får försöka flytta Halmstad-matchen.
Om det där stämmer så kommer jag att kunna gå på en av matcherna (Sirius-Kalix). Det är bara mitt eget fel, skyller inte på någon annan än mig själv. Aja, missar ju båda hemmamatcherna i cupfotbollen också så det var väl att skita i.
Skit. Det här går åt h-vete. Skönt att vara pessimist igen.
Nån som ska åka ner till Nässjö den sjunde och köra en småstadscrunk sen?
Yes, ska till Nässjö. Blev inte billigt, men vad gör man inte? Tar nattåget tillbaka kl 1.30.
Ähh man ska ju isf stanna kvar och se vad Nässjö by night har att bjucka på.
[link=http://www.resume.se/Thumbnails/a3fe1250249eccfd359726798e7aa4cb/520/0/3200082347/4294506487/Papperslapp.jpg]Fredagskväll i Nässjö[/link]

Räknar med att fyra och en halv timmar är tillräckligt för att se det.
Jag ska ge dom nåt att skriva om!
Hotell Högland har man ju bott på några gånger....
Nu är jag nervös. Satans kval!
Nässjö borta kan bli en tuff nöt. De verkar ju jämnbra med Gripen, undantag någon spetsspelare. Skön känsla att gå in i ett kval också efter att ha vunnit en typ av seriefinal. Deras junisar tillhör Sverigeeliten också, så det är ju ingen klubb som bara sprattlar till. Men först har vi ju Tillis borta och det lär bli sjukt tajt. Kalix lär vi heller inte slå 4/4 gånger. Jag börjar bli lite orolig jag med, som ni hör...
Nässjö verkar handla en hel del om Rinaldo och 49-målsskytten Henriksson men de verkar ha bra fart på sina junisar som sagt. Sen har de gamle Vetlandaspelaren Styrbjörn bl.a.

Ångest!
Rinaldo borde inte vara ett hot mot oss längre. Men ja det känns som att det kan bli neröst som fan samtidigt som vi lika gärna kan ta 6 raka.
Just fan. Rinaldo är en rutinerad räv á la Östling/Hammarbäck i Tillis.
"Alla" säger att norrallsvenskan är bättre än söderditon, men jag vettefan. KVBS hade känts som en munsbit i vilket fall som helst.
Håller med, jag tror Norra och Södra är jämbördiga. Tillberga är nog bättre än Gripen, men Nässjö känns bättre än KVBS, så på det viset blev det ju värsta lottningen. Fast det finns ju annat som är bra med den också.

Känslan är att det blir helt jämnt mellan oss, Kalix och Tillberga. Nässjö tror jag inte når hela vägen, men de kommer säkerligen att ta sina poäng de också.
Det är då bättre än deras konkurrent Tranås som blev nollade i fjolårets kvalserie.
På ett sätt är jag glad för att vi slipper Gripen ändå. Läste att en Gripensupporter var "äckligt taggad på att åka till Uppsala igen" och det känns ju som att det är tredje gången gillt som gäller för dem. I så fall blir det på bekostnad av Ljusdal.
Jo, håller med om Gripen. Det jag fruktade mest av allt var ändå en avgörande match mot dem på Studan i sista omgången.
Jag har en otäck känsla av att vi klarar kvalet. Efter alla krossade drömmar och besvikelser genom åren så bådar den känslan inte gott.
Det avgörs i sista matchen i år igen är jag rädd.
Yes, blir definitivt direkt avgörande i sista mot Tillberga. Jag lutar lite åt att vi kommer att ha läge att avgöra i Nässjö, men att vi sumpar det. Det vore Siriusalt.
I en kvalserie med alla åtta lag, det vill säga med 14 omgångar, är jag rätt övertygad om att vi skulle greja det. Men som det är nu: Sex matcher under loppet av tolv dagar – alltså match varannan dag i snitt – så känns det svårt att vara kolugn. Det räcker med en dålig dag eller två så står man där med hög promillehalt i sista omgången.

Det galet täta spelschemat under kvalserien gör det ju än mer påfrestande. Jag minns att Olle någon gång förra året (bort)förklarade en mindre bra hemmainsats med att de kom hem sent på natten från någon bortamatch osv.
Vinner vi de två första matcherna tror jag det går relativt smärtfritt men det gör vi naturligtvis inte. Blir det ett avgörande sista matchen mot Tillis drar jag mig undan från omvärlden (i vanlig ordning). Det gick bra sist. Hatar kval!
Lite jobbigt är det också att vi har de två förmodat svåraste matcherna på de tre första omgångarna. Så det vore inte helt otippat, och för den delen inte helt katastrofalt heller, om vi bara har två poäng efter tre matcher.

Hatälskar kval. Visst, det är jobbigt, men det är iallafall spännande till skillnad från den långa transportsträckan som kallas Elitserien.
Det täta spelschemat borde gynna elitserielagen (hoppas jag) då allsvenskarna bara lirar en match i veckan typ.

Men visst är det som Brukarn skriver - äntligen betyder matcherna något efter 26 matchers transportsträcka.
De allsvenska lagen kommer ju dock från färskt matchtempo, medan vi återigen har haft ett långt uppehåll nu. Och inte har vi lyckats klämma in någon träningsmatch under tiden.....
Om jag tänkt rätt så finns det 24 poäng att slåss om i kvalgruppen. Då borde 8p räcka för minst en andraplats, även om det teoretiskt är möjligt att tre lag hamnar på 8p.

Så fyra raka vinster och vi kan andas ut redan nästa onsdagskväll ca kl 20.45.
Tjo!
Mer troligt att vi har två poäng efter tre matcher och måste i princip vinna de tre återstående.
Allt är över 9 mars 17,49 (då det är en del tillägg efter strul i slutminuterna) samt att vi är beroende av resultatet i den andra matchen (som i sin tur är försenad).

Om jag tänkt rätt så finns det 24 poäng att slåss om i kvalgruppen. Då borde 8p räcka för minst en andraplats, även om det teoretiskt är möjligt att tre lag hamnar på 8p.

Så fyra raka vinster och vi kan andas ut redan nästa onsdagskväll ca kl 20.45.
Tjo!

Jag vill att du har rätt men ändå inte jag vill avgöra borta mot nässjö när jag e där. Gärna att dom e klara med så kanske det blir en grym fest mellan klackarna :)
Röda Bollen verkar ju vara en bra klack i bandymått mätt. Ska bli spännande att se vad Tillis lyckas mobilisera ihop i klackväg i morgon.
Satan vad jobbigt det är med kval! Och det känns fan ännu jobbigare när man inte kan vara på plats. Gah!

Röda Bollen verkar ju vara en bra klack i bandymått mätt. Ska bli spännande att se vad Tillis lyckas mobilisera ihop i klackväg i morgon.

Jag hade nöjet att bevista Stinsen Arena på Annandagen då Nässjö fick spö av Tranås BOIS. Röda Bollen höll igång rätt bra i medvind, men vek ner sig när de bäst behövdes. Trumma förekom också. Men visst höll de bra klass för nivån; de kommer säkert att synas och höras på Studan.
Elitserielagen har alltså tappat 1p på 8 matcher. Hittills.
Jag hatar kvalserien... hatar, hatar, hatar.... Ingen glädje alls, bara ren och skär jävla ångest. Bandy är inte roligt just nu, inte för fem värdelösa jävla ören!!!