← Sirius Fotboll
Ny placering på Studan
Lars
· 2014-02-18 13:14
· 4650 visningar
I och med SvFF:s krav som kommer det att sättas stolar på den sektion som vi brukar stå på.
Vi har nu fått i princip bekräftat att vi kommer att flyttas tillbaka till sektion A, dvs. samma sektion som senast i Superettan.
På hörnet igen?
#2 ·
Joint
· 2014-02-18 15:14
Men vafan?! Kravet om ståplatsreduceringen blev ju hävt, så chilla med stolarna, tycker jag. Det känns ovärt att kosta på nuvarande Studan saker som inte är obligatoriska.
Västra läktaren är inte ett alternativ? Tycker att det kan vara en temporär bortaläktare på södra delen av löparbanorna när Bajen kommer. Annars kommer det ju inte vara några stora bortaföljen att tala om, och de ryms bra i ett litet hörn. Dessutom är det väl egentligen bara Gais av övriga lag som har risksupportrar. Möjligen Landskrona också, men de brukar sällan eller aldrig leta sig hit, än mindre deras danskar.
Det är nog obligatoriskt, de nuvarande arenakraven för Superettan säger 1000 sittplatser under tak.
#4 ·
Joint
· 2014-02-18 15:27
Jag tror att vi uppfyller det utan att stola över vår sektion. Det finns ju en yta söder om som man kan lappa fullt ut.
#5 ·
Joint
· 2014-02-18 15:36
"Sommararenan: Elitfotbollsplan kombinerad med friidrottsarena, publikkapacitet 8 000 varav 2 600 sittplatser."
Källa: Uppsala.se
#6 ·
Lars
· 2014-02-18 15:47
Tror inte att Sirius är sugna på att bekosta en temporär bortaläktare mot Bajen bara för att Västra ska stå på västra.
Fast då måste väl träbänkarna ha räknats in, för det kan väl inte finnas 2600 grälla plaststolar? Det ser ut som mycket färre, men kanske är det tusen.
Ett snabbt överslag från den här bilden säger typ 1200 stolar. Så det borde ju iofs räcka (nej, jag kan inte koncentrera mig på jobbet idag)
http://thisisfootballislife.files.wordpress.com/2013/11/img_0078.jpg
#9 ·
Joint
· 2014-02-18 16:06
Vem säger att Sirius ska betala för extraläktare? Visst, det blev så senast mot Peking, men det borde kommunen, med dess undermåliga arena, stå för. Min känsla är annars att extraläktare hur som helst kommer att vara nödvändigt denna match, då jag misstänker att det kan bli över 6 500 (superettan-publikkapaciteten?). Två flugor i en smäll i så fall.
Hur som helst så är det ju alla dagar i veckan över 1 000 plaststolar, så varför ska vi flytta på oss?
#10 ·
johann
· 2014-02-18 16:14
Senaste jag hörde var att va kvar på nuvarande och det med nya efterlängtade räcken. Det här var ju ett hyfsat värdelöst nerköp..
#11 ·
Joint
· 2014-02-18 16:19
Om nya räcken (läs krav) är att ha räcken över varenda rad så måste jag för övrigt säga att det är för jäkla fult.
Det är klart att man vill ha så bra platser som möjligt, men samtidigt har ju Västra grymt generösa rabatter på biljetter och årskort. Kan tycka att det är helt OK att mittenplatserna reserveras till de som betalar dubbelt så mycket som oss - man kan ju inte få allt.
Jaha, då är det väl bara att se till att växa rekordartat så vi inte får plats på A längre.
En annan tänkbar lösning är väl kanske att stå på västra alla matcher förutom kanske just i de fall säkerhetsrisken "kräver" annat.
#14 ·
Mackan
· 2014-02-19 09:57
Stolarna är redan på plats. Hela huvudläktaren utom en liten sektion längst till vänster. Ser ut att bli trångt och mysigt..
#15 ·
Mackan
· 2014-02-19 10:18
Måste säga att gräsmattan ser fantastisk bra ut, skulle säkert gå att spela på den redan nu
#16 ·
Joint
· 2014-02-19 10:33
Ja, nådastöten är tydligen redan här. http://twitter.com/Olanders/status/436086047668445184/photo/1
Avgå någon!
#17 ·
Joint
· 2014-02-19 10:45
Västra/östra. Dags för ännu en omröstning i demokratins anda?
#18 ·
Lars
· 2014-02-19 12:06
Innan vi eventuellt har en sån omröstning måste vi i alla fall först kolla upp om vi FÅR stå på Västra.
Oj vad många stolar. Ser riktigt proffsigt ut.
#20 ·
Lars
· 2014-02-19 16:54
Som vi förstår det så vill klubben ha oss på östra, man håller på att bygga om där med räcken.
Vi kommer inte att ha någon omröstning i år. Nästa år kan vi diskutera med klubben och våra medlemmar om var vi ska stå.
Som vi förstår det så vill klubben ha oss på östra, man håller på att bygga om där med räcken.
Vi kommer inte att ha någon omröstning i år. Nästa år kan vi diskutera med klubben och våra medlemmar om var vi ska stå.
Meh.. Är dom benhårda på den punkten?
Tycker ändå att det vore önskvärt att undersöka var medlemmarna helst vill stå redan nu för att med lite tyngd (oavsett vad resultatet av undersökningen/omröstningen skulle bli) kunna framföra önskemål till klubben innan dom hinner stängsla in oss ännu mer under förevändning att dom trodde vi var med på't.
#22 ·
Lars
· 2014-02-20 07:07
De är benhårda på att de inte vill ha två klackar på samma sida. Alternativet är i så fall antar jag att skicka bortaklacken till östra.
Vi för en dialog kontinuerligt med klubben så jag känner inte nån risk att vi skulle bli mer instängslade.
#23 ·
johann
· 2014-02-20 07:31
Jävlar vad trångt det kan bli på sektion A.
#24 ·
Joint
· 2014-02-20 08:53
Dialogen känns sådär när de slätar över vår sektion på det där viset.
Sektion A, alltså ... Kanske blir det smockat, men en farhåga som jag ser det är att det blir lite Västra only-känsla. Så kändes det i alla fall förra gången. Delvis på grund av att det ett tag, på grund av missförstånd (ehrm...), var medlemstvång men även annars. Fördelen med västra läktarna är att det är en öppen renodlad ståplats. Lätt att smyga sig in i klacken på så sätt. Tycker även att klacken exponeras bättre där. Spelarna ser tifon när de marscherar in, t.ex. Dessutom är jag inte imponerad av akustiken på hörnet. Vad jag hört så hördes vi knappt från sekretariatet/mittensektionen.
#25 ·
johann
· 2014-02-20 09:49
Det är svårt att argumentera för att det är en "kanonsektion". Men jag förstår också att det är ohållbart ur säkerhetssynpunkt att ha klackar på samma sida.
Är inne på Joints linje här. Det känns lite löjligt att stå ihoptryckta på studans kanske sämsta platser på en arena som 14 av 15 hemmamatcher förmodligen inte kommer vara fylld till hälften. Det lär inte locka nya nyfikna att ställa sig med oss.
Dessvärre tror jag västra läktaren, i synnerhet norra delen är öronmärkt för bortasupporters av logistiska skäl, om man nu anser dessa vara en fara för allmänheten lär de ju inte tillåtas att beblandas med östra publiksidan heller..
Kommer våra säsongsplåtar vara märkta med sektion A eller är det fritt att stå någon annanstans? Det skulle vara intressant att jämföra hur det fungerar på t ex södra västraläktaren eller så. Kanske under någon match utan bortasupportrar.
#27 ·
Lars
· 2014-02-20 12:30
Håller med Johann, det är verkligen ingen bra sektion. Jag tror dock att det är den sektionen vi får dras med.
Västra/Östra-omröstningar har vi haft två gånger, båda gångerna har östra vunnit överlägset, har svårt att tro att det skulle bli annorlunda om vi hade en omröstning nu.
#28 ·
johann
· 2014-02-20 12:53
Nja, läget är klart annorlunda (plus att medlemmarna inte är desamma) när vi får en liten (kanske för liten) sektion på östra. Alltid bra att kolla var medlemmarna står.
#29 ·
Joint
· 2014-02-20 17:06
Jag tar omröstningarna som vi haft med en nypa salt dock. Delar av de röstberättigade var sådana som faktiskt satt nedanför/bredvid klacken. Sitter gör man ju bättre på östra, onekligen.
#30 ·
Golli
· 2014-02-20 20:16
Rätt värdelöst tycker jag.
Det var ju i Superettan 2014 supporterklubben skulle växa. Istället verkar IKS svälta ut oss på kanten.
Håller helt med Joint i hans förmiddagsinlägg. Jag föredrar också en flytt till västra syd. Där skulle vi ha möjlighet att locka till oss "hangarounds". Precis som på bandyläktaren där ung som gammal kan få feeling och hänga med i ramsorna.
Med anvisad plats på sektion A kommer det att bli besvärligt fullsatt. Hade ju varit bättre att Sirius utnyttjat denna sektion till att kunnat sålt dyrare sittplatsbiljetter, för att istället låta oss ta bortre ändan av ståplatsläktaren i anspråk.
Det finns bara en "högriskmatch" i år som jag ser det. Där hade man då kunnat avgränsa mitt på västra läktaren och låta bajen få norra sidan plus en kortsidesläktare på norra sidan, som förmodligen ändå måste till för den matchen.
#31 ·
DagH
· 2014-02-21 20:44
Jag gillar också idén att stå på västra. Förutom de argument som redan framförts så tror jag det är positivt för oss om ståplats och sittplats flyter ihop med varandra så lite som möjligt. Som det är nu kan man på frågan "Brukar du stå i klacken?" svara "Nej, men jag brukar sitta nedanför och sjunga med", vilket jag tror är negativt i längden.
Dessutom kan vi köra sjyssta paraplytifon när det väl regnar.
#32 ·
70
· 2014-02-21 21:20
Det regnar aldrig när Sirius spelar fotboll Dag
#33 ·
DagH
· 2014-02-21 21:48
70: Sant. Riv alla tak!
Jag antar att det av säkerhetsskäl inte går att ha oss på västra. Det krävs också avgränsningar och det sätter dom upp på sektion A nu. Så det känns som att vi sitter där vi sitter med nya sektionen, åtminstone den här säsongen. Jag förutsätter också att klubben ser till att det är jävligt tydligt att det är ståplats och klacksektion så vi slipper människor som sitter. Sen tror jag att utrymmet kommer räcka för oss. Det ser ungefär lika stort ut som den gamla sektionen (mellan stolparna) och den fyllde vi väl nästan förra gången i Superettan. Vi får packa ihop oss lite tajtare och det ser jag mest fördelar med.