Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Västra Sidan-relaterat

TIFO

Japp. Nu börjas det med det här med Tifo igen. Jag tycker att den tråden hör hemma här och inte någon annanstans. Jag tycker också att vi både borde och kan göra något till Enköpingsmatchen. Vad är det som behöver göras? Tja, köpa in lite grejer är väl en sak. Det kan göras på www.tifo.se . Är styrelsen och klubben intresserade av att utveckla klacken så är det ett bra steg. Lite creperullar och konfettikanoner är en bra start.

Man behöver också planera vad som ska göras och när. Ska vi ha innan matchen, vid ingång, vid mål, i slutet?

Precis som jag tidigare sagt så ställer jag upp för att hjälpa till med det här. Kom igen nu, vi måste visa alla att vi kommer från Sverige fjärde och bästa stad, inte någon dynghåla.
När spelarna entrar planen brukar sånt här genomföras.
Vi borde fixa till något till derbyt, jag håller med dig och om det skall beställas och grejer så är det snart dags att agera.
Jupps. Styrelsen sitter på eventuella pengar.
Styrelsen har för tillfället ganska fullt upp. En tifogrupp borde ordna med sånt där.
Då har vi vad som verkar vara en Tifogrupp bestående av mej och Joint än så länge. Några fler intresserade?
Vi kan säkert stötta lite, men det vore bäst om man hade en grupp som enbart jobbade med tifo.
Jag hjälper gärna till i framtiden, men komemr vara bortrest nästa vecka(11e-18:e). ENORMT frustrerande, kommer hem till Arlanda 19.00 på lördagen. Med andra ord kan jag inte ens nyttja målservice. Hoppas hinna till Afterg-game om det blir vinst iaf.
Som Bigbadda skrev i förra tråden så borde vi kör ett litet tifo mot Åtvid den 9:e. Om ni inte har några andra förslag så kan jag uppmana er till ett lätt tifo som vi kan börja med:
- Konfetti (riv/klipp/skär, alla!)
- Flaggor (upp med samtliga flaggor!)

Det där går ju snabbt att fixa och det kan vi genomföra utan ett grupparbete och utan att beställa (vilket ändå inte skulle hinna komma).

Om alla bara river lite konfetti (gärna i blått och svart) och tar upp flaggor vid introt så kan det bli ganska schysst ändå. Ett bra "nybörjar-tifo" iaf. Bättre än ingenting.
Helt rätt. Skaffa fram svart och blått papper, gärna modell tunnare. Riv isär i remsor. Lägg i en påse. Tag med. Kasta. Tag med flaggor. Lyft upp. Vifta.
Tadamm!!

Jag tycker också att ALLA som är intresserade av att hjälpa till med Tifoverksamheten, dvs. alla som är för att vi får en bättre, trevligare och mer proffsig läktarkultur, samlas vid den fristående korvkiosken inne på Studan närmast Västras läktare efter Åtvidmatchen.
bra med tifo just den matchen - just den 9:e augusti är nämligen dagen då sirius bildades för 100 år sen!
Fett nice Gaffa. Kommer du göra konfetti och ta med dig?
man ska aldrig säga aldrig.
Ohh fan! Jag hade inte koll på exakta dagen, tack nu vet jag det och då passar ju ett lite tifo på det mer än bra. ;-)

Kan nog komma till korvmojjen efter matchen.
Jättebra. Tänkte bara vi skulle träffas för att se hur vi ser ut plus kanske bestämma någon mötesdag. Så kanske vi kan få till något lite "proffsigare" till derbyt.
jag kan riva konfetti jag har redan två fulla kassar kan göra två till om alla gör en kassa minst då blir det bra
men creaprulllar e väll ochaså bra det räcker med 5-10 st
och föresten så kan jag hjälpa till med tifo gruppen
Var får man tag i CREPE-rullar om man inte hinner köpa på internet? Och säg inte muggpapper för det ska vi nog låta bli.
Det finns förresten blått crepepapper att köpa på LundeQ. Ett ark på 50 cm x 250 cm för 15 kr. Jag ska göra om det till konfetti.
Jag tar nogen tur ner på stan imorn och köper papper jag med.
Jag föreslår att dom som gör konfetti "portionerar" den i påsar i fryspås-storlek - mindre påsar ger större spridning.
Tack för tipset. :) Jag har två stycken såna där ark (50x250) cm som jag tänkte förvandla till små små bitar blått konfetti. Tyvärr fanns det inte svart (när jag var där). Tar man gult så ser det ut som Sverige och inte Sirius.
Håller med. Tycker vi tar hälften svart hälften blått, på ett ungefär. Sen tror jag det kan bli bra om man blandar in en liten del vitt, detta ska dock just vara en LITEN del, och inte på något sätt vara en huvudfärg.

För övrigt har jag till min stora besvikelse efter en snabb sökning på nätet förstått att billigt svart papper är sällsynt.
blått och vitt(!) är ingen konst att hitta till bra priser hos diverse kontorsgrossister (ca 70kr för 500 ark), men såfort det ska vara svart så är det av förståeliga skäl mycket dyrare.
Kan tänka mig att efterfrågan på svart kopieringspapper inte är sådär jättestor.
Troligtvis inte. LundeQ hade inte crepepapper i svart heller. Det som fanns i svart i pappersväg var kartongpapper för typ 3 kr arket. På tifo.se finns ju konfettikanoner i både blått och svart att köpa för VS/IKS-pengar så förhoppningsvis så är det här att man måste göra själv något vi slipper framöver.
Jag hittade tillslut svart kopieringspapper på nätet, fortfarande dubbelt så dyrt som det andra, men ändå överkommligt. Hoppas det går att hitta i någon av stans butiker också. Funderar på om man skulle kunan få tillgåpng till en bildsal någonstans. dom bruakr ju ha sådana här pappersskärare, vilket skulle effektivisera klippandet en jävla massa.
Köp in konfettikanon och ge kvitto till nån i styrelsen så tror jag att du får pengar, lyssna först
Vi tänkte väl göra det, men det är längre leveranstid nu på sommaren från tifo.se, så vi hinner inte till Åtvidmatchen.

Vi tänkte väl göra det, men det är längre leveranstid nu på sommaren från tifo.se, så vi hinner inte till Åtvidmatchen.

Har tyvär inte tid att hjälpa till själv missar matchen på torsdag men borde det inte innhandlas saker till derbyt redan nu.

Bra att du drog igång snacket igen bigbadda.
Kul att ni hjälper till, jag ska dra mitt strå till stacken och fixa lite konfetti jag också osså tar jag med mig en flagga. :)
Man kan köpa konfettikanoner på teknikmagasinet men, det är inte värt priset kan jag säga redan direkt. Det kostar mellan 100-250 kr beroeende på storlek (har jag för mig) och en ger inte så mycket så, kör på den inskrivna vägen. ;-)
Jag inhandlade en pappersskävare på Classe!
Är svartpapper svårt att få tag på alltså? :/ Clas Ohlsson brukar ha allt! :) Får ta en tur dit igen. :P
Av vilken typ? Jag tänkte på sånna asfeta som har ett skärblad på typ 1 meter och väger utav bara fan. Sånna med roterande skydd som lärarna på fritids var så stränga om... Jättearga blev dom när man petade.
Ptja, hehe, inte en sådan. :P
Det är en dokumentförstörare, den strimlar 5 st A4-ark åt gången. Typ en sånn: www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251350&_path=251882;251519;251350
men kan man inte ha vitt papper
Jo kan man väl, men färgerna bör väl ha något att göra med Sirius? Då funkar blått och svart och lite gult.
aha men jag har konfetti canoner men köpte från ett anat land men vet icke vilka färger de e jag tror att det e blandat
Ta med det! :)
Okej. Låter sjysst. Går det inte att kolla på nått sätt? Annars så är det väl bara att ta med så får vi se. Åtvids färger är rött, vitt och blått, så vi bör nog undvika rött och vitt.
Rött måste VERKLIGEN undvikas. Åtvids nuvarande bortadräkt är egentligen helsvart (originellt), men eftersom Sirius spelar i blå-svart så kommer antagligen Åtvid spela i helrött. Det gjorde man mot helt blåklädda GIF Sundsvall.
ok jag tar me dom eller den
Varför kan man inte ha vitt? Vill minnas att flera av våra flaggor innehåller kombinationen blått-svart med vita detaljer och även matchdressen får detta utseende då all reklam är vit.

Som jag skrev vill jag inte att vitt ska bli en huvudfärg, men det gör att tifot "syns mer" då våra andra färger lätt smälter ihop om den blåa färgen är för mörk. Man kanske klipper cirkus en femtedel vitt eller mindre, bara för att ge det lite kontraster.
Vitt går bra, men helst blått o svart o lite gult. Vitt är ju bortafärgen
men jag har 2 kassar vitta konfetti
Klipp fyra kassar svart och fyra kassar blått. Blanda.
Svart papper: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=15332197
Joint. Tio kronor/pappret. dessutom knappast konfettipapper, 200 gram per A4-ark är ganska tungt...
Hehe, ajdå shit. Trodde det var "vanligt" papper:P
men hur ska vi ha det mot esk? med tifo, hur blir det, och liknande?
men får man skjuta raketer utanför arenan om man vill eller en fontän nåt sånt elr e det ochså olagligt för det e inte inne på arenan
Utanför arenan får man väl göra vad man vill så länge det inte är olagligt.

Jag har köpt det där svarta tunga pappret. Vi får väl se hur det blir. Ska klippa ner ett till ark blått crepe-papper. Då har jag nog tre Video Star-kassar med blått konfetti (modell stora delar tyvärr). Tänkte jag skulle klippa ner lite vitt kopiatorpapper också. :D
Gött.
Jag föreslår att vi inom TIFO-gruppen tar varandras e-mailadresser.
Vill ogärna skriva sånt på öppna forum. Men vi ska väl träffas vid korvtjårren vid Västras sida efter Åtvid-matchen? Då kan vi ta varandras adresser.

Sen frågar jag någon i styrelsen som tittar hur vi ska göra med inköp från tifo.se? Att lägga ut pengar vill åtminstone jag helst undvika.
Vilka menar ni är med i tifogruppen? Jag kan sammanställa era adresser och skicka ut ett mejl.
Om det går att betala med faktura på något sätt är det ett alternativ (det bästa). Annars får ni meddela vad det kommer att kosta så för vi över stålar till någons konto. I vilket fall som helst: skicka ett mail om vad det är för grejer och vad det kommer att kosta till styrelsen och behåll kvitto eller motsvarande och ge det till mig vid tillfälle. Vi får ta och diskutera internt hur mycket stålar vi kan stila på.

/Kassörn
Kan meddela att jag o Baronen haft lite syjunta ikväll och i alla fall fått ihop en flagga, kanske två om jag hinner sy imorgon kväll. :-)

Sy gubbar och gummor, det är kul!
men alla kan vi inte fixa en hink som vi gå runt i elr så gör dom stora supporter klubbarna och vi bör filma tifot om nån har tillgång till de
bengaler fran flurran till studan skulle vara nice:)
Yeah! :)
man fick väll nt ha de
men när ska vi använda konfettit
men när ska vi använda konfettit
När spelarna kommer in. Upp med alla flaggor då också.
ok sorry blev feel att jag skrev dubbelt men det gick väll bra me vitt
Jadå, men helst blått o svart.
@sirusdanne, skulle du vara med i tifogruppen?
Alla som är intresserade ska ju träffas vid korvmojjen efter matchen, så ni vet.
ja det kan jag väll men du nu på matchen kan jag och min kompis kasta toa rulle det e en som vi har delat det blir som creap vi gör det blir lite bätre för det blir nt snygt me bara konfetti och flaggor
jag vill vara med me! men ar inte hemma pa den matchen sa jag far vall ta kontakt senare!
Jag missade dig/er, kanske tog jag fel korvmojj. Jag gick till den vid västra läktaren(!). Aja, får väl ta kontakt på annat sätt.
Intresserade av att vara med i Tifo-gruppen:
- Joint
- Bigbadda
- Carling
- sirius_gurra
- sirusdanne
nån glömd eller någon till som vill vara med att hjälpa till?
Ett förtydligande:

Vi kastar inte in saker på löparbanorna eller på planen. Det bör även samtliga i tifo-gruppen känna till. Styrelsen sponsrar inte verksamhet som kan leda till dryga böter för IKS.
Det var någon av barnen som gjorde det och ifall det är strängt förbjudet att det föremål kommer in på löparbanorna så kanske vi borde strunta i att beställa creperrullar, då de har ganska lång räckvid och det blir nog oundvikligt att inte någon åker in på löparbanorna.

Håller med, vi skall inte bryta mot regler så vi åker på böter och det är nog inget TIFO-gruppen sträver efter. :p
skit i saker att kasta (förutom konfetti), det leder bara till böter.
Hur är det med det egentligen? Vet någon om böter dömts ut vid tifon då crepe-rullar kommit in på planen? Elelr allra helst info om det har dömts ut när det kommit in på löpbanor eller liknande men INTE på spelplanen.
Här kan du läsa lite:
http://www.svenskfotboll.se/search.aspx?p=287982&cl=x&ar=x&pa=x&q=disciplinn%E4mnd&x=0&y=0

"Östers IF

Föreningen anmäld för inkastande av kvittorulle som träffar en assisterande domare i huvudet i samband med Bunkeflo IF-Östers IF, Superettan, 23/4

Påföljd: Disciplinnämnden beslutar enligt 14 kap. 2 § 14 punkt RF:s bestraffningsbestämmelser och 6 kap. 2 och 3 §§ SvFF:s tävlingsbestämmelser att ålägga Östers IF böter om 10.000 kr."
Sånt vill vi inte ha, då får den som kastar in nåt stå för kostnaden, hur gick det för lillkillen som kastade in en kvittorulle igår, hoppas att nån tog honom i örat och hans namn så han tar eventuella böter så hans föräldrar lär sig att hålla koll
Den där rullen kom från sektionen bredvid oss tror jag, knappast vårt problem...

ja det kan jag väll men du nu på matchen kan jag och min kompis kasta toa rulle det e en som vi har delat det blir som creap vi gör det blir lite bätre för det blir nt snygt me bara konfetti och flaggor

Lalala... :P
Jag som var matchvärd såg vem som kastade den första toarullen, var dock inte så smart att jag tog namn. Var mycket riktigt inte nån som stod med Västra utan en ung kille på F sektionen högst upp. När jag sa att man absolut inte fick kasta in grejer så var svaret att han frågat nån och att denne nån sagt att man fick kasta in på löparbanorna men ej på planen. Huruvida detta var sant eller ej lär vi aldrig få reda på, men han verkade vara en någorlunda klok ung man som lyssnade på min förmaning och inte tänker kasta vid ngt mer tillfälle.
Creperullar rullar ut sig i luften. Det enda som hamnar på marken är själva papprullen (om det finns någon, vet inte riktigt hur creperullar är gjorda). Jag tycker att vi kan prova. Om man kastar rullarna från de övre raderna så borde dom inte komma så långt att dom hamnar på löparbanorna.
Då ska det fan bara vara mjuk crepepapper och inte några tunga skithuspappersrullar eller kvittorullar, skirfarligt om det träffar i huvudet på nån nedanför om de inte rullar ut sig, betänk att vi även har småbarn på läktaren.

Skit i att kasta grejer, använd konfetti i stället, alltid mycket mer effektivt.
"mycket mer effektivt?" Knappast.
Såsom SvFF håller på så har dom ju snart slagit ihjäl hela den supporterrörelse som började ta fart i Sverige under nittiotalet.
Åtminstone snyggare med konfetti än pappersrullar. Om SvFF har ihjäl den supporterrörelse som växte fram i Sverige under 90-talet så är det i så fall i mitt tycke bra att man tagit död på den farliga och onödiga biten, dvs bengaler i folkmassor, raketer på läktare och en massa skit som kastas in på plan...
Har man sett en brännskada från en bengal i människokött så glömmer man det inte i första taget, det luktar faaaan
Genom att förbjuda det gör man ju tyvärr itne saken säkrare. Att folk som ändå försöker ta in bengaler måste smyga med dom och kasta ifrån sig dom om en vakt kommer gör inte saken säkrare.

Vad det gäller crepe Vs. konfetti tycker jag nog inte något av dom är bättre. men att dom gör sig jävligt bra tillsammans.
Hur blir det mot dom onda är ett tifo på g ?
Det är snart lördag.
mm släpp det som hände vi ska ha fest när vi krosssar enköpnig kan man göra nåt ´tifo flera mini flaggor
Ja, det börjar dra ihop sig...
Alla intresserade kan skicka mail till vastrasidantifo@gmail.com
Boys, är det inte hög tid att engagera oss lite på den här fronten igen? :)
Vi måste sträva efter att förbättra det visuella stödet!

Boys, är det inte hög tid att engagera oss lite på den här fronten igen? :)
Vi måste sträva efter att förbättra det visuella stödet!

Tv matchen mot haparanda borde ju vara ett bra läge
när är den?
18/12
Ojsan, blev dubbelt.
Anti-hall-tifo? ;)
Det lutar åt att det blir fem bengaler modell fetare som lyser upp Studan på fredag.
Tyvärr, det blir inget. Klubben har mist tillståndet verkar det som. Men smäller man fyrverkerier så det blir papper över isen så matchen försenas så har det väl sina förklaringar... tvi.
Målraketerna har man inte sett på ett tag nu.

S L
Kanske lika bra det. Var ju förra årets jinx (/chansning av Sjonis). Introraketerna är ju också lame. Papper på isen...
Vilka vill hålla bengal i kväll?
Jag trodde vi inte fick ha bengaler? Hur ska du ha det? :)
Jo, det var det jag hörde från Kniv-Jonas och så, men på IKS låter det inte omöjligt. Har dock inte fått något direkt svar än..
Jag tycker vi flyttar den här diskussionen till Haparanda-tråden i bandyavd. Fler som läser där tror jag.
regler är larvigt
Du går en lysande juristkarriär till mötes
Larvreglerna är nu bestämda att vi INTE får ha bengaler... Däremot kommer klubben ha de där sunkiga facklorna och någon fontän. Faaan...
"Jag kollar upp saken!

Men då kommer det att bli våra eldfacklor som kommer användas.

Vi har beslutat att vi inte ska använda bengaler. Detta pga av att vi inte kan ge dubbla budskap."
Vi får väl köra bengalerna på bortaplan i stället?
Varför inte i Gurkburken? ;-)
Dubbla budskap; "Bengaler är förbjudet enligt lag. Därav ska inte vi i föreningen bruka bengaler trotts att vi kan söka tillstånd. Detta blir dubbla budskap."

Bengaler är ju, enligt svensk lag, lagligt med tillstånd. Så jag förstår inte vad som blir dubbla budskap med bengaler jämfört med eldfacklor... :)

Ja, vi får säkert köra bengaler på Sävstaås, Hällåsen osv anyway. Det har ju bandysupportrar gjort sedan urminnes tid.
Sävstaås är ju av trä, men där får man elda, Studan lär ju inte brinna speciellt bra, öststatsbetong är ju inte SÅ brandfarligt.
Jag tycker att Farbror i tomtedräkt skulle vara ett bra tifo....
Eller varför inte en grupp riktiga bengaler? Eller jag vet inte. Känns som att fröken på IKS borde läsa på lite innan hon säger massa saker. Jag tycker vi alla ska tända eldfacklor på läktaren på annandan, eftersom dom kör med dubbla budskap.

PAJAS!
Tifo
I år vill vi göra våra matcher till något
extra. Det skall vara fart, fläkt och bra
inramning.
Och till första matchen skall vi försöka
göra ett Tifo tillsammans med er. Tifo är
en aktivitet som görs på läktaren för att
hylla sina idoler på plan.
Vi kommer att behöva er hjälp vid första
matchen. Då skall vi heja fram våra
fotbollskillar genom att vifta med blått och
svart. Du behöver bara komma till
matchen så fixar vi det tillbehör och
instruktioner för att ge matchen en härlig
inramning. Väl mött den 25/4 kl. 16.00 när
Sirius möter Dalkurd FF.
Jag tycker vi köper in en sån här och blir först med:

SKUMTIFO!!

http://www.youtube.com/watch?v=rN-mfQsno2g&feature=channel
nu har du väl ändå varit pappaledig för länge va? ;) vore dock kul att göra en i form av jonas qvarnström, t.ex.
Tja, ny här på forumet och ny supporter som gärna skulle bli mera insatt i Sirius. Så jag har några frågor här bara, finns det någon klack/tifo grupp. Eller är det Västra Sidan som håller i Tifon?

Tack på förhand, en förhoppnings mera insatt supporter snart! ;)

(Skrev samma inlägg i kategorin "Sirius Fotboll" men antar att det passar mera här.
Det finns ingen speciell tifogrupp direkt, men Västra har sagt att viska satsa på tifo till vissa matcher i år för att fira vårt jubileum. Det är väl Amin som utgör tifogruppen tror jag.
Skänk pengar till Amin alltså??
Amin har fått 1000 kr av Västra, men vill man skänka tas det säkert emot med varm hand också.
Perfa! Amin du bjuckar på bärs i kväll då?
Vi är så trista så att vi ger pengarna i efterhand.
Bu! Lämna landet Lars!
Japp :)
Jag tänkte slänga ihop ett lättare tifo till i morgon. Om någon kan fixa en förrådsnyckel till mig. Har ingen i VS engagerat sig i frågan? Annars går jag och pratar med vaktmästare i morgon, de lär säkert ha en kopia. Om inte annat får vi väl bryta upp låset? Det är lite för dåligt att vi inte haft flaggor på massor av matcher nu.
Vår nyckel fungerar inte så det enda raka är nog att prata med vaktmästarna.
Man har väll alltid får bryta lite på det där låset. Det är väll bara att ta i lite för mycket?
Det har blivit ännu sämre, det går inte att öppna längre.
Har ingen i styrelsen bett om en ny? Eller vill VSS vara engelska och inte använda flaggor? Kom igen.. :/
Det finns inga flera. Det behöver ju inte vara nån från styrelsen som tar tag i detta.
En viktig fråga i dagsläget, eller är det bara jag som tycker det? Är man motsvarande "tifo-ledamot" i styrelsen borde det vara högprioriterat, men jag ska försöka kolla med vaktmästare. Igen.
Hur ser det ut på nyckelfronten? Skulle vara bra att komma in i förrådet. Vore på sin tid att slänga ihop något till säsongsavslutningen!
Ring till vaktmästarna och fråga då för fan.
Ja, det kan ju vem som helst i klacken/styrelsen göra, t.ex. du.
Okej, då får jag rätta mig själv. En person som har tid kan göra det. Tyvärr har jag inte tid. Slutsatsen är att nån annan kan göra det.
Ytterligare rättning. Denna person skulle mycket väl kunna vara Jointen som ju ändå frågat om det ett antal gånger nu.
Visst. Jag var där en gång tidigare utan framgång kan jag säga, men jag ska ge det en ny chans om en timme eller två. Hoppas vaktis är där. Kan behövas hjälp vid banderollknåpningen då också, vars ambition är att ha den klar till dagens match.