Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Bandy

Simulerat och klart

Då har avdelningen för Psykedelisk Matematik och Absurd Statistik simulerat kvalserien. Medianvärdet för antalet poäng per lag framgår av tabellen nedan. Det blir med andra ord snuskhårt. Den ivrige studenten kan få R-koden för att testa anra sannolikheter för utfallen i de ensklilda matcherna. Mahalobianerna är helt utelämnade.

Kalix 8
Sirius 7
===========
Tillberga 6
Nässjö 3
Absolut inget fel på det där, både Sirius och Tillberga på rätt sida strecket.
Jag tror dock att nässjö tar noll pinnar.
Tvivlar inte en sekund på Farbrors vackra simulering. Vill dock gärna veta hur det ser ut inför sista matchen mot Tillis? Är vi redan klara då eller ligger vi en pinne efter? Blir ju en viss skillnad i ångestpåslag....
Ahhh! Bra extrainfo. Jag tar fram tabelläget efter 5 omgångar om en stund.

Att ta fram chansen att vara klar efter fem omgångar kräver lite mer arbete. Chansen att komma topp 2 är cirka 66%
Matcherna där topplagen har allt att förlora kommer att vara helt avgörande. Sirius chanser till ES stiger till 87% om det blir garantivinst mot Tillis i sista omgången. Garantikryss ger 66% chans och torsk ger 40% chans

En rimlig tolkning är att plumpar mot Nässjö kommer att vara tuvan som fäller.

Chansen till ES kryper upp till cirka 72% om vi vinner ikväll och att den andra matchen kryssar. Alltså: vinst är helt enkelt ett måste för att inte hamna i djupaste dyn.

Lidandet är jämngrått och spekulationerna många.

Poängfördelningen för laget som kommer på (ev delad) andra plats:

04: 0.0005
05: 0.0459
06: 0.2082
07: 0.4021
08: 0.2701
09: 0.0728
10: 0.0004

Exempel: i 27% av fallen kommer tvåan att ha samlat åtta poäng.
Få se nu! Tillberga, Kalix och Nässjö är med i vår kvalgrupp. Ettan och tvåan spelar i ES nästa år. Mahalobianerna är inte inblandade men det är tuvan. Får vi en garanti av Tillis att vi vinner så är våra chanser 87 %.
Men då så ... Alla mot Studan!

Du har helt rätt. Vinst i alla matcher har i simuleringar visat sig vara fina fisken.
Har Mahalobianerna som andralag i kvalet, helt klart.

85%

"Medelvärdestabell"

Sirius 8.5
Kalix 7.5
===================
Tillberga 6.5
Nässjö 1.5

Chans till ES givet utfallet mot gais:

Seger mot gais = 99%
Kryss mot gais = 93%
Torsk mot gais = 69%

Chans till ES givet torsk mot gais:

Seger mot Nässjö = 78%
Kryss mot Nässjö = 60%
Torsk mot Nässjö = 45%

Hatar när de ändrar schemat i sista stund. Tar GAIS med sig sina poäng från sin grupp?
Endast mål på bortaplan tas med ...

Hatar när de ändrar schemat i sista stund. Tar GAIS med sig sina poäng från sin grupp?

Inget överraskar mig i Tramsins värld.
Hahahahaha! Tramsin ringde. Är det ännu inte publikt?

95%

Jag tror det är ett utfall resultat som gör att vi plumpar på poäng och, säg, fem utfall då vi riskerar att åka på målskillnad.

Matcher:
Nässjö - Sirius
Tillberga - Kalix
Kalix - Nässjö
Sirius - Tillberga

Kritiska utfall:

1 1111X
1 1XXX1
1 X1X21
2 22222

Den första kolumnen kostar en tredjeplats och de övriga fem betyder målskillnadskrångel. Dubbelkolla gärna.

Dubbelkolla gärna.

Gör det nu! Ber att få återkomma när Grycksbo åter är i Elitserien.

Rätt inställning! Man bör vara mer noga än vad jag kunde vara.
Granskning av målskillnadsraderna ovan.
Vi åker ur på raderna (som vanlig med en reservation):
1 1
X X
1 X
2 2

I första fallet vinner Kalix på poäng (8p) och vi får samma poäng (6p) som Tillberga men kommer att ha sämre målskillnad (som bäst 0 mot Tillbergas som sämst +3)

I andra fallet vinner Kalix på 7 poäng. Vi och Tillberga får 6 poäng men vi kommer att ha sämst målskillnad (IKS som bäst 0, Tillberga som sämst +3)

Dessa bör om jag räknat rätt således hamna som "vi åker ut om" rader.

Torsk mot Nässjö
Tillis o Kalix kryssar
Nässjö slår Kalix
Torsk mot Tillis

Inget troligt scenario men alla på 6 pinnar i så fall.
Alla målskillnadsscenarior mot Tillberga är vi dömda att förlora. Den enda rad där målskillnaden kan få en ännu icke förutsebar betydelse är väl tabellraden :1222 (som ju inte fanns med ovan), då både Sirius och Nässjö hamnar på sex poäng.

Edit: Och även i hazes rad ovan där vi teoretiskt kan komma tvåa på bättre skillnad än både Kalix och Nässjö.

Edit:1122 ger ett liknande utfall; Tillberga klara på 7, målskillnadsaffär mellan Sirius och Nässjö på 6.

Torsk mot Nässjö
Tillis o Kalix kryssar
Nässjö slår Kalix
Torsk mot Tillis

Inget troligt scenario men alla på 6 pinnar i så fall.

Då går Tillberga upp (+3 eller mer i målskillnad). Vi hamnar på målskillnad 0 som bäst. Nässjö på målskillnad -6 som sämst och Kalix på målskillnad +3 som bäst. Vi kan klara oss kvar i det fall vi förlorar med uddamålet mot Nässjö resp. Tillberga samt att Nässjö vinner med 5 eller 6 mål mot Kalix. (IKS 0, Kalix -1 alt -2 och Nässjö -2 alt -1)

Hamnar vi på samma poäng och samma målskillnad så vet jag inte hur man räknar. Inbördes möten, antal mål på bortaplan eller så...?
Fan vad rörigt det blev. Men för att sammanfatta de olyckliga scenariona igen:

1112
1X12
1XX2
=kört

11X2
X112
= målskillnadsaffär med Kalix (inga bra chanser att vi klarar det)

1122
1222
= målskillnadsaffär med Nässjö

1X22
= målskillnadsaffär med Kalix och Nässjö
Det är såna här trådar som får mig att sakna det gamla systemet med norr/söder-grupp under hösten och Superallsvenska/elitserie under våren. Fanns fler streck och det var alltid dramatik in i det sista. Elitserien är rena mellanmjölken i jämförelse.
Nu fick man så man teg! Tycker vi slår Nässjö - eller hur?
Sirius Hej!
Det var ju helt klart enklast. 5-2 till IKS å några färre åskådare än mot Nässjö 1962.