Asch det blev fel här. Denna kan tas bort.
"Nya Studenternas"
Ja. Det vore ju helt idiotiskt att skriva inlägg här. Detta inlägg kan också tas bort.
Varför? Det var ju fina inlägg?
Nu har politikerna tydligen kommit på att fotbolls- och bandysäsongen krockar. Ingen gemensam arena således (vilket jag personligen har tyckt hela tiden). Dock verkar Bandyn bli styvmoderligt behandlad och verkar få hålla till på "B-plan" med en läktarkapacitet på 3000 åskådare. Ingen politiker som minns publikfesterna för några år sedan längre?
"Uppsala Bandystaden". Yeah right!
Vad är det för jäkla pajaser som vi har röstat fram egentligen?
http://unt.se/sport/ingen-bandy-pa-nya-studenternas-3402295.aspx
"Uppsala Bandystaden". Yeah right!
Vad är det för jäkla pajaser som vi har röstat fram egentligen?
http://unt.se/sport/ingen-bandy-pa-nya-studenternas-3402295.aspx
Bandyn blir i slutändan av med en plan.. tackarrrrr!
Det är för fan skandalöst
Det känns även lite tröstlöst när bandyföreträdare pratar om var man ska vara när bygget sker och inte talar om att det är fel bygge. Hallå! Hallå! Det blir en bana mindre för bandy!! Det är redan idag trångt som attan och då har flera av stadens föreningar ändå lagt ned under de senaste tio åren.
Det behövs inte färre bandyplaner utan fler.
Kombinationsplaner (dvs konstgräs, konstfruset) är jättebra men naturligtvis inte på alla ställen ex på Studan eller Löten. Fotbollen måste kunna ha en arena hela året.
Exempel Skarpe Nord: http://www.ifkkungalv.se/2014/10/07/bandyalskare-tog-bort-graset-pa-skarpe-nord/
Öppna Österängen för bandy utöver att man behåller två banor på Studan är mitt förslag.
Det behövs inte färre bandyplaner utan fler.
Kombinationsplaner (dvs konstgräs, konstfruset) är jättebra men naturligtvis inte på alla ställen ex på Studan eller Löten. Fotbollen måste kunna ha en arena hela året.
Exempel Skarpe Nord: http://www.ifkkungalv.se/2014/10/07/bandyalskare-tog-bort-graset-pa-skarpe-nord/
Öppna Österängen för bandy utöver att man behåller två banor på Studan är mitt förslag.
Känns som att det är väldigt mycket som hänger i luften för Sirius bandy just nu.
Var ska vi spela efter 2019, när Nya Studan ska stå klar?
Var ska vi spela 2016-2019, medan Nya Studan byggs?
Var ska vi spela 24 oktober, om nu isen inte är klar till dess?
Var ska vi spela efter 2019, när Nya Studan ska stå klar?
Var ska vi spela 2016-2019, medan Nya Studan byggs?
Var ska vi spela 24 oktober, om nu isen inte är klar till dess?
På A svarar jag Relita
På B svarar jag Relita
På C svarar jag.......Relita
Jag är fullt medveten om arenakrav och hejconbejcon men jag är övertygad att bandyförbundet finner en kreativ lösning på det här problemet.
På B svarar jag Relita
På C svarar jag.......Relita
Jag är fullt medveten om arenakrav och hejconbejcon men jag är övertygad att bandyförbundet finner en kreativ lösning på det här problemet.
Hoppas vid gud att du har fel. Åtminstone på A och B, C kan man väl möjligen leva med.
Det är sammantaget en jävla soppa för bandyn det här. En av de viktigaste grundbultarna med nya studan var ju att det skulle vara en kombiarena för både fotboll och bandy, problemen med överlappade säsonger verkar man bara valt att inte låtsas om. Jag vill minnas att det pratades om att bandyn skulle hålla till på "b-planen" så länge fotbollen pågick och att det sedan blir två bandyplaner. Som rapporteringen är nu är det ju inte säkert att det blir is alls på stora arenan.
Att det inte finns i projektplanen var all bandy ska spelas medan bygget pågår är ju minst sagt märkligt, kanske har man tänkt sig att bandystudan kan stå kvar medan den nya fotbollsarenan byggs? Det låter iofs inte så på rapporteringen, men det är svårt att säga något definitivt.
Jag tror att det centrala problemet är att bandyn inte vill spela på den nya arenan, även om inte säsongerna skulle överlappa. De vill ha en hall. Det skrevs om det när beslutet för nya studan togs i våras och det är samma sak nu. Bandyn, både bredd och elit, vill ha hall. Tyvärr.
Att det inte finns i projektplanen var all bandy ska spelas medan bygget pågår är ju minst sagt märkligt, kanske har man tänkt sig att bandystudan kan stå kvar medan den nya fotbollsarenan byggs? Det låter iofs inte så på rapporteringen, men det är svårt att säga något definitivt.
Jag tror att det centrala problemet är att bandyn inte vill spela på den nya arenan, även om inte säsongerna skulle överlappa. De vill ha en hall. Det skrevs om det när beslutet för nya studan togs i våras och det är samma sak nu. Bandyn, både bredd och elit, vill ha hall. Tyvärr.
Jag tycker fortfarande att det tycks vara Sirius själva som klantat sig i den här processen. Det låter ju i artiklar och uttalanden som att man varit med på spåret med kombinationsarena ända fram till att beslutet skulle spikas, då man plötsligt kom på att man vill ha en hall istället.
Idén med en kombiarena verkar ganska befängd, ändå var jag för den eftersom jag tror att det var den enda lilla chans som fanns att bevara utebandyn. Det bästa för Sirius bandy vore däremot antagligen en billig hall på Studanområdet. Gissar att det blir så också – eller hoppas t.o.m. eftersom alternativen känns ännu värre.
Att ingen verkar ha tänkt på var vi ska spela under byggåren är också huvudvärksframkallande.
Sen håller jag med Jocke. Alla är så jävla insnöade på hallar att man inte ens tänker på den viktiga frågan om isytor.
Idén med en kombiarena verkar ganska befängd, ändå var jag för den eftersom jag tror att det var den enda lilla chans som fanns att bevara utebandyn. Det bästa för Sirius bandy vore däremot antagligen en billig hall på Studanområdet. Gissar att det blir så också – eller hoppas t.o.m. eftersom alternativen känns ännu värre.
Att ingen verkar ha tänkt på var vi ska spela under byggåren är också huvudvärksframkallande.
Sen håller jag med Jocke. Alla är så jävla insnöade på hallar att man inte ens tänker på den viktiga frågan om isytor.
Jag orkar inte längre. Tror inte det finns elitbandy i Uppsala om fem år. Möjligen står det dock en ful hall nere vid ån dock. Sorry.
Jag är med Sutra. Jag räknar kallt med att jag inom några år endast kommer gå på någon slutspelsmatch som liras på Zunken, åka på bortaresor till Bollnäs och kolla bandy på TV.
Men det är nog ännu "värre" för övriga bandyföreningar som inte kommer att få plats. VP, Vesta, Studenternas, Iron, Vide och Tensta (ihopslagning) har lagt ner sina verksamheter. Vi har flera bra barn och ungdomslag i befintliga föreningar men de behöver nya föreningar att spela i när de blir äldre. Alla platsar inte i Sirius.
Om en plan försvinner på studan MÅSTE det bli nya isytor på andra platser. Björklinge, Johannesbäcksskolan och kanske Österängen måste spolas upp. De behöver kanske även bli konstfrusna på sikt.
Knivstas planer på en isyta om 8x8 meter blir bara löjligt!
Kombinationsplaner är OK. Det finns lösningar för konstgräs som sedan kyls på vintern. Men om man byggt ex Österängen utan sådan lösning så är det kört.
Om en plan försvinner på studan MÅSTE det bli nya isytor på andra platser. Björklinge, Johannesbäcksskolan och kanske Österängen måste spolas upp. De behöver kanske även bli konstfrusna på sikt.
Knivstas planer på en isyta om 8x8 meter blir bara löjligt!
Kombinationsplaner är OK. Det finns lösningar för konstgräs som sedan kyls på vintern. Men om man byggt ex Österängen utan sådan lösning så är det kört.
CarlApan skrev...
Jag är med Sutra. Jag räknar kallt med att jag inom några år endast kommer gå på någon slutspelsmatch som liras på Zunken, åka på bortaresor till Bollnäs och kolla bandy på TV.
Slutar Sirius med elitbandy då struntar jag i bandy helt och hållet.
Min dystopiska framtidsvision beskrev ett universum där Sirius blivit ett Innebandylag.
Om (när) Sirius blir innebandylag skaffar jag mig nog ett andralag som spelar riktig bandy. Så man får frysa och dricka glögg åtminstone ibland. Helenelund kanske.
Bandy = Sirius och Sirius = bandy. Finns inget annat lag. Punkt och slut.
Sirius kommer nog inte sluta med elitbandy utan det som kommer hända är att stora delar av övriga bandyn i Uppsala kommer att försvinna. Det kan ju leda till ett sämre Sirius men inte nödvändigtvis.
Om jag fick bestämma skulle följande hända i tidsordning:
Steg 1. Upprustning av fotbollsplanen genom att ta bort löparbanor och bygga läktare runt om så att Studan tar ca 10 000 pers. Naturligtvis skulle gamla läktarn mot ån moderniseras rejält. Under konstgräset skulle jag lägga rör för att kunna göra is på fotbollsplanen vintertid. Nu har vi en isyta när bandyhallen byggs!
Steg 2. Bygga över bandyplan med glas utan krav på inomhusvärme (typ Trollhättan). Rusta upp läktare och omklädningsrum. Bandyhallen skulle även kunna användas till fotbollsträning eller annan aktivitet från April till augusti.
Alla vinner!
Steg 1. Upprustning av fotbollsplanen genom att ta bort löparbanor och bygga läktare runt om så att Studan tar ca 10 000 pers. Naturligtvis skulle gamla läktarn mot ån moderniseras rejält. Under konstgräset skulle jag lägga rör för att kunna göra is på fotbollsplanen vintertid. Nu har vi en isyta när bandyhallen byggs!
Steg 2. Bygga över bandyplan med glas utan krav på inomhusvärme (typ Trollhättan). Rusta upp läktare och omklädningsrum. Bandyhallen skulle även kunna användas till fotbollsträning eller annan aktivitet från April till augusti.
Alla vinner!
Vi får ta ett snack om det här Nyllet. Jag upplever inte riktigt att du har rätt åsikter i frågan.
Det ser jag fram emot CarlApan!
Det vore roligt om tekniken hade kommit lite längre med Air Umbrella
https://www.kickstarter.com/projects/1243275397/air-umbrella
Ett "tak" i form av en "luftsköld"
https://www.kickstarter.com/projects/1243275397/air-umbrella
Ett "tak" i form av en "luftsköld"