← Sirius Fotboll
Sirius - Elfsborg (Svenska cupen-semi), 1 maj kl 15.00!
Joint
· 2014-03-25 13:53
· 11370 visningar
Alla till Studan!
Århundradets Siriusmatch!
Århundradets Siriusmatch är ju finalen mot Malmö 18 maj!
Sweeet!
Ska man köpa förköp? Kommer man in med årskort? Man vill ju inte missa det här för allt i världen.
#3 ·
Joint
· 2014-03-25 13:58
Århundradets Sirius fotbollsmatch. Hittills. Dårå.
Säsongskortsinnehavare har kommit in gratis tidigare i cupen så det borde ju gälla. Men vi får se till att vara i bra tid inför denna match. Vår lilla läktarplätt lär ju kunna fyllas på av alla möjliga folk, känns det som.
#4 ·
Robin
· 2014-03-25 14:02
Århundradets Siriusmatch är ju tydligen om Manchester United slutar 6a i Premier league och då hamnar i Europa league, om vi nu ska drömma vidare, då kan Brukarn gå på bortamatchen
Om det blir extraläktare på kortsidorna kanske det är akutellt att ställa oss där?
Jag har nog flyttat hem vid det laget - men blir det bortamatcher i Europa League lär man ju åka oavsett om det är på Old Trafford eller Zeqir Ymeri.
Elfsborg blir nog dock värre än Blåvitt dock. Inte lika primitiva. Vi har kanske 15 % chans gissar jag.
Hur funkar Europa League ni som kan? Får lagen från dom stora ligorna hoppa in senare vilket gör att man alltid får börja med att kvala mot nåt Isländskt eller Finskt lag?
Jepp, för att få fint engelsk motstånd lär man behöva slå ut åtminstone två skumma lag först.
Det lär ju bli minst sagt knixigt.
#10 ·
Robin
· 2014-03-25 15:18
Seedningen fungerar genom något knixigt system där klubbens och övriga andra Svenska lags framgångar dom senaste 5 åren slås ihop till nåt värde, vi får naturligtvis börja mot något bondgäng från Lettland
#11 ·
Saemor
· 2014-03-25 15:19
Illavarslande att det börjar låta likadant här som det lät på Svenskafans IFK:s-forum i förra veckan.
Där snackade man om vilket lag man skulle möta i nästa omgång, samt hur lottningen fungerade i semifinalen mm.
Min fråga är: Om verkligen Elfsborg tänker förlora två matcher på raken mot Sirius.
De kommer vara supertaggade.
Åtvid gjorde det ju faktiskt 2006. Slog ut Brann och tog sig till tredje omgången som Superettalag.
#13 ·
Håwe
· 2014-03-25 15:19
Äla sit asså!! Hade hoppats på en senare match men nu sitter man på planet hela matchen. Och man ändrar inte en 25års bröllopsresa ostraffat. Men men, vinner vi blir lyckan fullständig vid ankomst, förlorar vi kunde man lika bra vara utan...surt sa räven!!!
Saemor: Fast det finns inte en chans i världen att vi underskattar Elfsborg i en semifinal. Ojinxbart säger jag.
#15 ·
Saemor
· 2014-03-25 15:26
Saemor: Fast det finns inte en chans i världen att vi underskattar Elfsborg i en semifinal. Ojinxbart säger jag.
Så rätt, bara jag som är j-ligt skrockfull och som tur är, det är inte vi fans som spelar matchen.
#16 ·
Robin
· 2014-03-25 15:36
Fast vi säger att vi har 15% chans, och drömmer om europa, så här låter det på Elfsborgs forum:
"Inte en chans att Sirius vinner. Det kommer bli västgötaklimax i fotbollssverige."
Firar glädjeyran med att sluta vara en långtida tyst betraktare.
Jag tror inte att man ska underskatta hur bra 1 maj är som speldatum för Uppsala (bakfyllan till trots) är "alla" i staden. Kan bara Sirius marknadsföra matchen som det perfekta dagenefter eventet tror jag man kan locka storpublik.
#18 ·
Robin
· 2014-03-25 19:35
Intervju med Anders Svensson inför förra möten, på frågan "hur många av 10 möten ska elfsborg vinna", blir svaret 7-8 st, vi har alltså minst en vinst kvar, tack Anders!
http://www.unt.se/24unt/?clip=2314583
#19 ·
Joint
· 2014-03-25 19:38
Rykten i Malmö gör gällande att deras semifinal-derby kommer att flyttas. Dock får man ju klassa Ellos-Sirius en lågriskmatch så det lär ju inte beröra oss, så tillvida att semifinalerna inte måste spelas samtidigt.
#20 ·
Hornby
· 2014-03-26 05:53
Anders Svensson spekulerar:
"Elfsborgsmittfältaren höjer dock ett varningens finger för Sirius. Speciellt med tanke på att Uppsalaklubben har fördel av hemmaplan.
– Det är ett lag som man på förhand kunde säga att vi gärna ville ha. Men samtidigt har de slagit ut tre allsvenska lag i cupen i år och de slog oss förra året. Och som jag minns det hade de rätt så dålig kvalité på sitt konstgräs, säger Svensson"
Rykten i Malmö gör gällande att deras semifinal-derby kommer att flyttas. Dock får man ju klassa Ellos-Sirius en lågriskmatch så det lär ju inte beröra oss, så tillvida att semifinalerna inte måste spelas samtidigt.
Ges det någon orsak till att man behöver flytta den? För att poliserna inte klarar av att hantera ett derby och 1 maj-demonstrationer på samma gång?
Anders Svensson spekulerar:
"Elfsborgsmittfältaren höjer dock ett varningens finger för Sirius. Speciellt med tanke på att Uppsalaklubben har fördel av hemmaplan.
– Det är ett lag som man på förhand kunde säga att vi gärna ville ha. Men samtidigt har de slagit ut tre allsvenska lag i cupen i år och de slog oss förra året. Och som jag minns det hade de rätt så dålig kvalité på sitt konstgräs, säger Svensson"
Underbart. Hoppas dom fortsätter lägga upp taktiken efter vård dåliga konstgräs.
Säsongsbiljetterna kommer att gälla i semifinalen och förköp börjar säljas nästa vecka enl. klubben. Det är nog bra att se till att få folk att börja köpa biljetter tidigt så att det kan byggas extraläktare.
http://www.siriusfotboll.se/web/article/vad-hur-nar/
#24 ·
Joint
· 2014-03-26 13:27
Ges det någon orsak till att man behöver flytta den? För att poliserna inte klarar av att hantera ett derby och 1 maj-demonstrationer på samma gång?
Det är just det. Första maj och en riktig högriskmatch. Snuten får fullt upp, liksom. Men tycker inte det borde beröra vår match.
Finns ju inget resultat att spela på så det spelar ingen roll om semifinalerna spelas samtidigt eller inte.
Matchen är flyttad till 15.00: http://www.siriusfotboll.se/web/article/vad-hur-nar/
Går det att byta namn på tråden eller ska vi skapa en ny?
#27 ·
Joint
· 2014-03-27 13:43
Matchen är flyttad till 15.00: http://www.siriusfotboll.se/web/article/vad-hur-nar/
Går det att byta namn på tråden eller ska vi skapa en ny?
Fixar det.
#28 ·
Gabbe
· 2014-03-27 17:42
Rymligare tid med tanke på backfylla :D
#29 ·
Hornby
· 2014-04-29 06:59
Över 2000 biljetter (exkl borta) sålda. Elfsborg spelade också igår, men har nästa match redan på söndag.
Calle avstängd och Arneng ett frågetecken.
Årets match, hittills.
#30 ·
Robin
· 2014-04-29 07:35
Arneng på twitter igår "problem med vaden. Trodde jag skulle hinna bli bra till idag. Siktar på torsdag." borde vara lugnt mao
#31 ·
Hornby
· 2014-04-29 12:52
"Sirius meddelar 3 000 sålda biljetter till matchen mot Elfsborg. Räknar med publiksiffra upp mot 5 500 på torsdag."
Alla till Studan!
#32 ·
junior
· 2014-04-29 15:16
Elfsborg är dåliga på gräs, och Sirius är underdogs, så tror vi kan "skrälla". Slår man ut IFK borta då ska man iallafall kunna bjuda på bra motstånd mot elfsborg.
På kvitter kvittras det om att Taco fortfarande tror att vi ska spela på löten.
Mannen som en gång sa att han tyckte att det var fusk att spela på naturgräs kommer få sig en chock.
Jo det tror han visst, men han har samtidigt ganska snälla saker att säga om Sirius:
http://www.fotbolldirekt.se/2014/04/29/allsvenske-stjarnan-hyllar-sirius-onskar-att-fler-lag-spelade-pa-det-sattet/
Jag har alltid gillat Taco (tills jag såg det där om fusk och naturgräs).
Då tog jag i med hårdhandskarna och slutade lika honom på Facebook.
#36 ·
Tifo
· 2014-04-30 10:17
Alltså jag är så jävla päpp, nervös, glad, uppspelt att jag knappt kan sitta stilla! Och inte kan man valborgskröka heller för att dämpa nervositeten. SÅ JÄVLA HÄFTIGT DET SKA BLI!
Älskar förresten att sossarna i Uppsala har tidigarelagt sitt förstamajfirande så att det inte ska krocka med matchen!
#37 ·
Lemon
· 2014-04-30 11:52
Det kommer att bli en underbar fotbollstillställning, men jag tror inte att vi kommer att ha en sportmössa. Försäsong på Löten är en sak, men Ellos har fått igång spelet och kommer knappast att underskatta oss. 1-3. Vi gör första målet tidigt.
#38 ·
Lemon
· 2014-04-30 11:53
Härligt av sossarna. Kanske har vi blivit stadens lag nu.
Det kan ju ev även vara så att sossarna är lite skraja för att att folk hellre går på fotbollen än tvärtom.
#40 ·
Robin
· 2014-05-01 06:35
Skotta skotta skotta!
Snön kom ju inte som någon överraskning, så jag hoppas dom la en duk över planen i går.
#42 ·
Sakul
· 2014-05-01 08:55
Det blir förbannat mycket folk idag, och sektion A blir säkerligen poppis. Så kom i tid, för guds skull!
Ja, ni vill inte missa när lekledare Ludde mycket pedagogiskt förklarar vad en inmarschlåt är och hur man ska bete sig under de dryga 15 sek som den håller på.
#44 ·
Nyllet
· 2014-05-01 15:21
Elfsborg var jäkligt bra, tyvärr måste man säga. Synd om Bylle som gör två tveksamma och kanske avgörande felbeslut. Mest sur är jag för parkeringsböter på Glunten. Glädjande att det var >6000 pers i publiken. Nu kan vi köpa en striker för pengarna när fönstret öppnar.
Där fick vi oss en liten lektion... När förlorade Sirius med 3 mål senast egentligen? Men, jag känner mig inte särskilt deppig för det här, nu kör vi hårt i serien i stället.
Nästa match blir det nog inte 6000 pers dock.
Ja svårt att förklara bort den förlusten, Elfsborg var bra men hade flytet med sig i vissa avgörande moment, och med domsluten...Synd att vi inte fick in 1-2 när Moses härjade som värst då hade vi kunnat störa dem.
Fank it. Jag åker till Transnistrien iaf.
#48 ·
Hornby
· 2014-05-01 15:59
Inte mycket att snacka om, Elfsborg var för bra. Kul med ett fullsatt Studan. Om en månad kommer Bajen på besök.
Tycker faktiskt VS ska flytta tillbaka till riktiga ståplats sidan. Då beblandas det med vanlig "pöbel" som gladeligen kommer sjunga med i ramsorna. I dag hördes ju "gulingarna" mer än VS.
Det får inte vara två klackar på samma sida enligt reglerna. Om jag fattat det hela rätt.
Jag skiter i vad ni säger. Jag vill fan avliva mig själv. Allt känns skit. Fan.
Jag har svårt för pannbandylaget Ellos,
pannbandylaget
Dagens ord!
Tycker faktiskt VS ska flytta tillbaka till riktiga ståplats sidan. Då beblandas det med vanlig "pöbel" som gladeligen kommer sjunga med i ramsorna. I dag hördes ju "gulingarna" mer än VS.
Tyckte det var svårt nog att få sektion A att sjunga med i ramsorna idag. Tvivlar på att det finns så mycket outnyttjad sångpotential på västra läktaren.
#53 ·
Robin
· 2014-05-01 19:05
Nu har jag sett om första halvlek på Svtplay, gör det, tycker det är riktigt fint spel från Sirius
#54 ·
Joint
· 2014-05-01 20:33
Så besviken. :-(
Retligt nära Europaspel och en titelmatch. Lite av det jag drömt om i mitt liv.
#55 ·
Joint
· 2014-05-01 20:34
Tyvärr var det ju också bakisstämning och mycket klackturister på sektion A i dag. Inget vidare tryck...
Jag har kanske selektiv hörsel men jag tycker att Västra hördes mer än Guliganerna. Uppfattade aldrig vad de sjöng.
#57 ·
Landau
· 2014-05-02 06:08
Tycker det kan vara bra att tänka på att alla vi börjar som "klackturister". Rimligen så har de flesta av de nya besökarna inte kommit till Studan och sektion A för sista gången, och då låter de nog lite mer. Känns dumt att irritera sig på att det står mycket folk med Västra. Hade det varit bättre om sektionen gapat tomt?
#58 ·
Robin
· 2014-05-02 06:33
Jag gjorde misstaget att gå ner i paus, stört omöjligt att komma upp igen, eller lyckas köpa kaffe, det behövs bättre organisation när publiksiffran är över 4000, och på något sätt så måste gången hållas fri mellan klack och sittplats, den var obefintlig efter första, eller så lär jag mig av mitt misstag och står kvar helt enkelt...
#59 ·
Håwe
· 2014-05-02 07:37
Elfsborg är klart bättre än oss på de tre viktigaste parametrarna, snabbhet, styrka och precision. Det är egentligen bara Moses och eventuellt B-T som håller samma klass. Och hur kul var det för Bylle att få stå egentligen. När man för första gången spelar med ett helt nytt mittbackspar kanske man inte ska göra fler ändringar i den bakre linjen. Konstigt tycker jag. Nu satsar vi på serien och en första säsongsvinst på Studan mot Östersund.
#60 ·
Joint
· 2014-05-02 11:52
Jag tycker att man åtminstone ska sjunga lite om man står i klacksektionen. I går sjöng typ 1/10-del av folket på A. Då gör ju inte 9/10-delar någon direkt nytta. Det blir förhoppningsvis bättre framöver om vi som är taggade på att sjunga söker sig till en kärna, förslagsvis i mitten. I går var denna typ av skara alldeles för utspridd.
#61 ·
Hornby
· 2014-05-02 13:41
Jag är inte det minsta förvånad:
http://www.fotbolltransfers.com/site/news/40788
Elfsborg är klart bättre än oss på de tre viktigaste parametrarna, snabbhet, styrka och precision. Det är egentligen bara Moses och eventuellt B-T som håller samma klass. Och hur kul var det för Bylle att få stå egentligen. När man för första gången spelar med ett helt nytt mittbackspar kanske man inte ska göra fler ändringar i den bakre linjen. Konstigt tycker jag. Nu satsar vi på serien och en första säsongsvinst på Studan mot Östersund.
Jag tänkte att en anledning till att Bylle fick stå var att han spelat en hel del matcher bakom OP medan AA inte gjort det.
#63 ·
Jerry
· 2014-05-02 14:30
Apropå klacken. I TV:en hördes i alla fall västra mer än gulliganerna, men jag vet ju så klart inte vart mickarna var placerade.
Matchen var väl som förväntat ändå, hade faktiskt tippat 1-4 å allt. Synd att vi släpper in mål så tidigt, å att Bylle kommer helt fel på de två sista målen. Men inte så mycket att säga om, Elfsborg är bättre, och verkar dessutom ha spelat en av deras bättre matcher i år, vad man kan uttyda från deras fans.
Nog var det bra många fler än 1/10 som sjöng på A..Det sjöngs tyvär 2 olika sånger samtidigt.Den nedre delen en sång.den övre en annan...Skulle också vilja fika i halvtid.Liksom många andra.Men det tar ju 5min att komma till kön..Läge att köra bandy portföljen i stället.Elfsborg var bra.
Är det mkt folk blir det kö till kiosken. Förstår inte riktigt det hemska med det.
#66 ·
Joint
· 2014-05-02 20:23
Nja, vi var ju runt 400 pers på Sektion A. Var vi verkligen så mycket mer än 40-talet sjungande? Men osynkat, ja.
Ellos var 430 pers i bortaburen, en bra siffra, men de var ju rätt så mätta av sig också.
Att bedöma klackmatcher utifrån egen klackposition och TV brukar för övrigt vara svårt.
Bra med lite självkritik inför exempelvis Bajen om en månad, då lär det bli lika mycket folk på Sektion A. Förhoppningsvis med bättre leverans.
vi kanske skulle återuppta de gamla knepet med hejaklacksledare där någon gamling med megafon o keps ropar heja Sverige friskt humör..Vi måste ta motgångar med sång och inte med ilska och glåpord.Kämpa på.
#68 ·
Lemon
· 2014-05-02 20:36
På hemmamatcher är jag på sittplats ungefär på mitten. Hörde inte speciellt mycket klack. Möjligen blir akustiken lite mer ogynnsam med så mycket folk.
#69 ·
Robin
· 2014-05-02 21:10
Är det mkt folk blir det kö till kiosken. Förstår inte riktigt det hemska med det.
Organisationen måste ju växa med publiken, räcker ju med en lirare som står och tar en 20a bredvid kaffet om man bara vill ha det, det enkla knepet klarar av 200 pers till på en kvart...
#70 ·
Joint
· 2014-05-02 21:39
vi kanske skulle återuppta de gamla knepet med hejaklacksledare där någon gamling med megafon o keps ropar heja Sverige friskt humör..Vi måste ta motgångar med sång och inte med ilska och glåpord.Kämpa på.
Det var exakt det jag försökte med när jag, i 56:e minuten ungefär, drog i gång "Sirius – vi ger aldrig upp" tills man nästan fick huvudvärk. Keps hade jag med, men glömde visst megafonen.
Sedan såg jag till och med en och annan undanskymd gulsvart halsduk på vår sektion, så ja, det var ju en minst sagt speciell matchdag.
Som en parentes i diskussionen är det ju ändå skoj att se vår lokala löpsedel på dagens Expressen. :) Underbara Siriusspelare!
#71 ·
mula
· 2014-05-02 22:36
Jag tolkade starten med Bylle som att Kim och Tolle gav honom ett värdigt avsked. Om Andreas håller sig hel resten av säsongen så har Bylle gjort sitt i blåsvart är jag rädd. Hoppas jag har fel!
#72 ·
Sutra
· 2014-05-03 04:36
Tycker det kan vara bra att tänka på att alla vi börjar som "klackturister". Rimligen så har de flesta av de nya besökarna inte kommit till Studan och sektion A för sista gången, och då låter de nog lite mer.
Precis. Hoppas vi kan förädla de nykläckta.
#73 ·
Robin
· 2014-05-03 08:26
På tal om det, när vi fick visa biljett för att gå in på läktarområdet så blev min flickvän tillsagt att gå till västa sidan, jag var tvungen att visa mitt säsongskort innan dom släppte fram oss, visst, det kan vara bra att gallra bort sittgubbar, men vilka ska dom släppa fram dit, och hur ska man köpa biljett om man vill stå i klacken? Som det var nu så var det ju bara säsongskort A som har den hänvisningen...
#74 ·
johann
· 2014-05-03 08:47
Ståplats biljett gäller ju för både Sektion A och hela Västra läktaren minus bortaburen. Vore bra om klubben kunde gå ut tydligt med det och lära sina funktionärer reglerna...
Elfsborg var sjukt bra första 20-25. Sjukt bra. Bylle håller siffrorna nere då mer än något annat. Tycker också att vi håller spelet uppe riktigt bra andra halvan av första och kunde absolut fått med oss ett mål där. Ett par av chanserna är riktigt vassa.
Andra halvlek kontrollerade Elfsborg totalt. Kanske vi hade kunnat få till lite spänning om OP hade satt sin soprena nick, eller Kalle hade satt sin bästa chans. Men på det stora hela var det klasskillnad. Kommer inte ihåg när vi hade så extremt lite boll senast.
Jävligt trist att åka ut förstås, men på det stora hela är det ju en fantastisk cupinsats. Det tuffa nu blir att hålla full fokus på att göra en bra seriematch mot ÖFK. Listan över kassa serieinsatser efter stora cupmatcher är inte särskilt rolig.
En grej bara. Var var Arneng? Det är väl just i en sådan här match som han ska kliva fram, smälla på, skrika igång och härja? Nu var Kim - och sen Thor - de som var bäst på centrala mittfältet.
Och Moses. Knappast kvar efter sommaren väl?
Nej att behålla Moses känns mer och mer som en omöjlighet.
#77 ·
Hornby
· 2014-05-03 13:37
Då lär köparen få slanta upp rejält...
Jag e med erlingmark visst kom det två tveksamma ingripanden men bylle va grym i början.
Bylle håller nere siffrorna, samt orsakar en straff och blir lobbad två gånger. Ojämnt kan vi väl säga, men det var ju knappast Bylles fel att vi torskade. Elfsborg var helt enkelt mycket bättre än oss.